DE MENSEN HEBBEN ME EIGENLIJK ARCHITECT GEMAAKT 9250,- FÖTAK BERGSE BRADERIE BELANGSTELLING ALS „VANOUDS" Genieten van 1974 NIEUWE KENTEKENREGISTRA TIE KOFFIE VOOR EN TEGEN NEDERLAND MOLENLAND WIE NIET STERK IS MOET SLIM ZUN KOOL HYDRAAT VRUE KINDERMELK BRANDBAAR HEIDS AANWIJZING NIEUW WAPEN TEGEN VLIEGTUIG KAPERS TOYOTA COROLLA 1200 DE LUXE AUTOBEDRIJF WIERIKX Kolibri kleurenfoto's PK dol I n MC delta Scheidende Architect J. D. Dormaar uit Sint-Annaland: Donderdag 1 augustus 1974 EENDRACHTBODE FF FF Sfeer scheppen Afwisselende praktijk van elk filmmerk beter fotowerk Oude ambachten Miss Braderie reinigt goedkoop zie maar kostuum3.90 mantel3.90 pantalon1.85 rok 1.85 japon2.65 en nog goed ook probeer maar Tholen Stoofetraat 12 „De mensen hebben me eigenlijk architect gemaakt. Zestien jaar geleden was ik opzichter aan de weg naar Poortvliet en de riolering in Sint-Annaland en dan kwamen ze naar me toe: Dormaar, wil je eens een dakkapelletje voor me aanvragen. Dormaar,we willen een w.c. laten zetten. Dormaar, ik wil m'n huis optrekken. Zo begon het. Na de rioleringswerken in Sint-Annaland kreeg ik mijn ontslag, maar ik had als zelfstandige direct werk als architect",De rstr eekbewoners doen nog steeds j een beroep op de heer J. D. Dormaar uit de van der Bosstraat in Sint-Annaland voor hun verbouwing of nieuwbouw, maar vandaag stopt hij ermee. Per 1 Augustus heeft de 69-jarige architect zijn bedrijf overgedragen aan de uit Sint-Annaland afkomstige Th. Moerland, die nu in Sint-Maartensdijk woont. Thomas is een bekende klank voor de heer Dormaar, want ook zijn vader heette zo. Deze was opzichter bij de calamiteuze polder Sint-Annaland, terwijl zijn grootvader technisch ambtenaar bij de proviciale waterstaat was. De weg en waterbouw zat dus duidelijk in de famillie, maar de dertien jarige Jaap Dormaar werd landbouwer. Twee jaar in Sint Philipsland en twee jaar in Serooskerke. Toen haalden zijn ouders hem over om timmerman te worden omdat ze toch geen geld hadde om een "ostie te kopen. Als zeventienjarige werd Dormaar timmerman in Sint-Annaland en Tholen. In zijn vrije tijd haalde hij op 23-jarige leeftijd zijn diploma waterbouwkunde. Dat betekende een grote stap vooruit, want toen hij bij het baggersbedrijf in de Wieringermeer(Het begin van de Zuiderzeewerken) kwam werken, leverde dat diploma 26 gulden per week meer op. Dat was in 1928 een forse verhoging. Dormaar studeerde verder en haalde 't PBNA-bouwkunde diploma. Hij werkte daarna bij de calamiteuze polder op Schouwen, de centrale dienst Walcheren en bij architecten en aannemers in Vlissingen .Scherpenisse, Groningen en Arnhem. Dhr Domaar deed veel ervaring op, ook in middelgrote projecten, als calculator en uitvoerder. Hij werkte aan het zwembad in Middelburg en het landbouwhuis in Goes.Ook de afsluiting van de JPIuimpot' met nylonzakken - destijds een experiment - kwam mede ondertoezicht van dhr Dormaar tot stand. aangepast aan de tijd en de geldelijke omstandigheden om een zo hoog mogelijke bouwsubsidie te krijgen. Mijn kleine praktijk was niet het minst variabel: De veiling van Stavenisse, boerderijen in Scherpenisse, recreatiewoningen in Wouw, garage de Viet in Sint-Maartensdijk en garage^ Bernaards in Bergen op Zoom, bungalows in Schouwen en in Halsteren en dan natuurlijk de vele verbouwingen, vooral in Sint-Annaland en Oud- Vossemeer. In de afgelopen herfst had ik ook 22 landbouwsaneringsgevallen in behandeling: verbouwing en uitbreiding van _landbouwbëdfijven", aldus dhr. Dormaar. De scheidende architect is blij dat hij bij de beëindiging van z'n bedrijf als laatste werk nog zo'n mooi project heeft kunnen opleveren: een bungalow aan de F.M.Boogaardweg in Sint-Annaland in Sint-Annaland. Hoewel dhr. Dormaar de uitspraak "alles is schoon met mate" prachtig vindt, beschouwt hij zijn laatste bungalow toch als zijn mooiste werk. "Een degelijk bouwwerk waarin niets is nagebootstst qua indeling of'sfeer. Sfeer en gezelligheid, daar gaat h'et om in een huis, maar sfeer scheppen is net zo moeilijk als meubels uitkiezen. Het scheppend element van de Thoolse architect Boekhouwers is groot. Zelf hou ik van degelijke, eenvoudige bouw. Mijn vrouw vind t het meestal te eenvoudig wat ik teken. Het bejaardencentrum De Schutse vind ik De scheldende architect J.D.Dormaar uit Sint-Annaland Toen hij in zijn geboorteplaats voor zichzelf kon beginnen als architect, bouwde dhr. Dormaar met verschillende anderen een huis in de van den Bosstraat, zoals hij later ook de huizen in de Kerkeblokstraat in Sint- Annaland bouwde. Het accent lag op eenvoudige woningen, verbouwingen en verbeteringen en het ombouwen van woningen en winkels. Dhr. Dormaar weet uit ervaring hoe een gezin in een nieuwe woning in gunstige zin kan veranderen'" "Slecht, bekrompen, raar wonen, is van invloed op de psychische gesteldheid van de bewoners. De bouw wordt steeds meer een intensief bedrijf, want de mensen zijn veeleisend en de bouwcyclus wordt sneller. Ik heb steeds met de mensen besproken wat ze zelf graag hadden. De uitwerking heb ik echter veel eenvoudiger degelijker en economischer als de lagere scholen in Sint-Annaland met de vele uitsteeksels, die qua schilderwerk een grote onderhoudspost betekenen. De Sint- Annalandse kerken zijn schraal. Na de verbouwing is de Hervormde kerk niet opgeknapt. Nee, de mooiste bouwwerken in Sint-Annaland zijnde molens, die qua vorm en proportie prachtig zijn. Van heel het eiland Tholen is het stadhuis in Tholen wl het mooiste bouwwerk, maar alles is schoon met mate", zegt de scheidende architect, die als Dormaar in alle bouwbesprekingen ook steeds de humor heeft verwerkt om het leven met verhaaltjes van vroeger en anecdotes op te fleuren. Hij zal voorlopig nog wel in de bouw werkzaam zijn, want samen met zijn opvolger Tom Moerland (die van het architectenbureau Boelhouwers komt) 'zal dhr. Dormaar de lopende projecten afwerken. Oplossing kruiswoordraadsel E.B. 155 Horizontaal: 1. keu;; 4. dok; 7. dorre; 9. getob; 11. rue; 12. kogel; 13. Rob; 15. boord; 17. Ba'arn; 19. Ob;22. sos; 23. men;: 24. ao; 25. lijn; 27. schamel; 28. van; 29. neg; 30. ham; 31. vel; 32. esp; 33. ven; 35. lip 37. pan; 38. heester; 40. arm; 42. id; 43^al; 44. rug; 46. Ee;47. leger; 61. Irene; 53. roe; 54. Essen; 56. iet; 57. krans; 59. tijger; 61. tik; 62. laf. Verticaal: 1. koers; 2. er;3. Urk;4. del; 5. Ot; 6. koran; 7. duo; 8.Eos; 9. gek; 10. boa; 11. robijn; 14. braam; 15. bol; 16. dos; 17. bel; 18. non; 21. schedel; 22 map; 23. meester; 26. negen; 28. varia; 33. vader; 34 est; 36. prent; 37. pil; 38. har; 39. rui; 41. mee; 43. Weert; 45. grief; 48. gok; 49. Oss; 50. met. 52. eer; 54. enk; Nijl; 58. ai; 60. ga. GEHEEL RIJKLAAR MET VELE EXTRA'S: O.A.: Radiaalbanen Zonwerend glas Chroom sierlijsten langs dakrand, ramen enz. INCL. AFLEVERINGSKOSTEN Slaapstoelen Tankdop met slot Moquette vloerbedekking >->■ Wassenaarstraat 23 BERGEN OP ZOOM Telefoon 01640-3 37 94 advertentie IM De ministers van Verkeer en Waterstaat en van Justitie hebben aan de Tweede Kamer een nota van wijzigingen toege stuurd op het wetsontwerp kenteken plicht voor op de weg staande motorrij tuigen. Deze wijzigingen beogen een verbete ring van de kentekenregistratie tot stand te brengen, zodat deze betrouw baarder kan worden dan tot nu toe het I geval is. Met name de overschrijving van het kentekenbewijs bij verkoop van een per sonenauto, motorfiets of bedrijfsauto wordt aan stringentere regels gebonden. Bij de nieuwe opzet is het van groot be lang voor de verkoper dat het kenteken bewijs op naam van de nieuwe eigenaar komt. Thans wordt deze overschrijving nog vaak nagelaten, hetgeen bijdraagt tot de onzuiverheid van het kentekenregister. De nieuwe regeling houdt in dat aan de bestaande kentekendelen I en II een deel III wordt toegevoegd. Dit deel III moet zichtbaar op het voertuig worden gevoerd, zowel bij het rijden als het par keren. Het zal in beginsel een jaar gel dig zijn. Op dit deel III staat niet de naam van de eigenaar of houder van de auto, maar wel het kentekennummer en enkele gegevens van diens auto vermeld. Volgens de nieuwe voorschriften mag de verkoper van een auto of motorfiets aan de koper slechts ter hand stellen deel II en een copie van deel III van het kente kenbewijs, die bij de nieuwe regeling wordt geïntroduceerd. De delen I en III blijven bij de verkoper. De koper gaat met deel II, de copie van deel III en een legitimatiebewijs naar een postkantoor, waar de overschrijving geschiedt. Daar krijgt hij een nieuw deel II, uitgeschre ven op zijn naam, met een blanco bin nenzijde. Tevens ontvangt hij op het postkantoor een zogenaamd vrijwaringsbewijs, dat hij aan de verkoper moet afgeven. Deze WOUWSEWEG 1 TEL. 01640 - 41250 BERGEN OP ZOOM Nergens anders 'in den lande kr^gt de nabootsing van een middeleeuws marktgeA beuren een zo grote belangstelling als In Bergen op Zoom. Naar schatting zjjn er afgelopen weekend op de Bergse Braderie weer zo'n 200.000 bezoekers geweest. Een belangrijke koopkracht impuls voor de middenstand die dan mogeiyk niet helemaal evenredig aan het aantal bezoekers omzet boekt maar er toch een lekker uitje aan heeft in een tjjd dat de uitverkoop al aan het luwen is. Het blijft elk jaar gezellig om enkele uurtjes in het Marklezaat te vertoeven en dat op een tijdstip dat er in de regio duizenden toeristen op niet te beste zwem- of visdagen vermaak vinden in een stukje speenvarken aan het spit. De tiende Braderie in Bergen op Zoom slaagde als nooit tevoren en tevoren was het ook al volop raak. Een van de initiatiefnemers Wim van Bladel die nog steeds zorgt dat er een Braderiekrant verschijnt en van wie een altijd weer "puntige" Bergse burgemeester Van der Laar opmerkte dat men het daarom ook wel een "bladelie" feest kon noemen zei dat Tholenaren en Sint Philiplanders toch wel aan komen wippen toen werd geconstateerd dat de braderiekrant dit maal niet in de contreien is verspreid. Het papier is ook duur geworden en inderdaad krijgt de Bergse Braderie in onze omgeving toch wel de nodige bekendheid om er van te profiteren. Zo schuifelen er ook drie dagen streek- bewoners door het Bergse vierkantje en omgeving want men is in de regio de laatste jaren veel meer naar elkaar toegegroeid. Brabantse weekenders of langduriger vakantiegangers werpen hun hengel uit aan de Thoolse- en Sint Philipslandse boorden bunkeren proviand bij de middenstand in die streek terwijl omgekeerd de mobiliteit van de burgers uit dezelfde regio zo is toegenomen dat menigeen wekelijks in het Markiezaat is te vinden en zgker een kijkje neemt bij het Braderie-ge- beuren. Het Bergse centrum zat middag al vol nog eer de winkeliersvoorzitter W. Besling de medewerking van het gemeentebestuur roemde en ook blij was met het nieuwe braderie-reglement dat de ambtenaren in elkaar gezet hadden. Bij de winkeliers is ér een toenemende belangstelling en dat is geen wonder na een tien jaar zo succes vol opereren. Ook burgemeester Mr. L. van de Laar wenste publiek veel plezier en de deelnemers 'n goed resultaat. De braderie is een evenement waarbij wij de deur wijd open zetten voor de vriend schap onder elkaar. Zo zou het altijd moeten kunnen zijn meende de burgemeester die met het bestuur ver volgens een korte braderietour maakte piet een kijkje bij de oude ambachten op kunstmarkt en in enkele straten. Ondertussen kondigden de herauten de opening van het festijn luidkeels aan. De markt had op deze tiende braderie een ander aanzien dan tevoren door de aanwezige oude ambachten. Een zeer attraktief onderdeel voor de tien duizenden bezoeker het tweede lustrum volop waardig. Men zag de hand- fabricage van kaarsen,het weefgetouw de 'mandenmaker enz. terwijl over geheel een doordringende geur van ge. roosterd vlees de massa naar de open eetzaal trok om een broodje met varkensvlees en pittig sausje te nuttigen van Deine Leynse die met deskundige medewerkers speenvarkens aan het spit bereidde. Een voorproefje daarvan kreeg de burgemeester donderdag middag na de officiële opening aange boden. Niet alleen de oude ambachten vormden deze tiende braderie een extra attraktie.ook de door Aat Weysters met zorg geselecteerde deelnemers voor de kunstmarkt verleenden extra glans. Schilder- en bloemsierkunst, keramiek en handweven dichter en boetseerder pottenbakker en edelsmid^glasblazer en houtsnijwerker ze vormden een variatie waarmee de organisator eer boekte en het publiek volop tevreden kon zijn. Naast die bijzondere attrakties voor iedereen naast een toenemende aktiviteit van deelnemende winkeliers zorgt de organisatie nog voor bij komstigheden die de goede sfeer nog verhogen. Daartoe behoort dan ook de verkiezing van miss Braderie. Het doel is mede daardoor zoveel mogelijk deel nemers in middeleeuwse klederdracht te krijgen. De keuze van de jury viel op mevr. Leny van der Heijden. Zij veroverde de meeste punten qua presentatie en qua costuumkeuze. Aan de Middeleeuwse kledij was een flinke stoot gegeven door degebr. Elich. Ook al weer omhet voor het publiek zo aan trekkelijk mogelijkte maken zijn er de prijzen voor de mooiste straten of fraaiste gevels. De Steenbergse straat Dat betekent: je lekker voelen in alles wat deze tijd je aan comfort biedt, met hier en daar toch een weemoedig knipoogje naar het verleden. Neem nu bijvoorbeeld de voorjaars- en zomermode van dit jaar. Vrolijker en vrouwelijker kan het al niet! Voor thuis en op vakantie zijn er gebreide draion broekpakken, pullovers en debardeurs, vooral in wet en verder in allerlei heldere kleuren, heel vrouwelijke lange gebloemde vesten, romantische jurken met klokkende rokken in prachtige bloemdessins en verder bloezes in geweldige leuke dessins, die met van alles en nog wat te combineren zijn. En dan zijn er natuurlijk de dansende avondjurken, in de halterlijn of met "spaghettibandjes" la 1950. Voor een geklede gelegenheid kunt u ook nog een modieus broekpak vinden, liefst met heel brede revers en een pantalon met wijdvallende pijpen. Daar hoort dan vanzelfsprekend een bijpassend kapsel bij, in de stijl 1930 1950 met een krullende lok op het voorhoofd en golven op het achterhoofd. Modekapper Dicky Peeters, die de meisjes van deze foto's kapte kan u daar alles over vertellen. Ook de make-up doet mee aan de "femme fatale"-look, met rode lippen, zwaar aangezette wimpers en blosjes op de wangen. En fijn aspekt van het jaar 1974, het jaar van het verantwoord samenkomen van allerlei aantrekkelijke modetendenzenvan voorgaande jaren, is het feit dat al het moois dat nu in de winkels ligt en hangt zo bijzonder gemakkelijk mooi te houden is.Wat u ook koopt .hetzij een pullovertje, een debardeurtje, een rok, een pantalon, een tailleur of een avondjurk, het is allemaal even gemakkelijk te wassen en te drogen en strijken is er nauwelijks meer bij. Dat was voor de dertiger en vijftiger dames niet weggelegd. Die hebben heel wat uurtjes besteed aan het onderhoud van hun garderobe Dat alles hebben we te danken aan de moderne materialen die voor de kleding van nu gebruikt worden. Een van deze materialen is dralon.. Badkleding is doorgaans een hoofdstuk apart in de mode, maar ook de badmode '74 kan mode en gemak in zich verenigen. Er zijn zelfs bikini's en badpakken van synthetische materialen die binnen tien minuten na het zwemmen weer kurk droog zijn! Genieten van '74betekent dus ook: de romantiek van vroeger hand in hand doen gaan met het comfort van nu. Is er een fijnere combinatie mogelijk? De dralon confectiecollecties geven u het antwoord. ging dit jaar met de eer strijken terwijl Korte -Mee- en Kremerstraat de respectievelijk tweede en derde prijs kregën. De prijs voor de fraaiste gevel was voor de familie Versluys in de Fortuinstraat. Een gevel met volop sfeer en het opschrift "In den gouden Krone". De mooiste stand kwam opnaam van de gebr. Elich die daardoor de wisselbeker een jaar in de kast kregen. Drie dagen gonsde de Bergse binnen stad van de massa bezoekers met pieken op de donderdag- en zaterdagmiddag met zelfs inde zomer 1974 ook nog drie droge Braderie-dagen welke dreigende wolken zich ook boven het Markiezaat voordeden. Ook dat is de traditie van het Bergse winkelfestijn. De weers gesteldheid gedurende de tien jaar braderie Bergen op Zoom ligt in positieve zin ver boven het Nederlands zomergemiddelde. Elke dag opnieuw zaten de toch ruime parkeerterreinen in Bergen op Zoom vol, wat de ongeveer 70.000 bezoekers per dag komen lang niet alleenuit het Markiezaat zelf maar een zeer groot deel uit de wijde omtrek. Daaruit blijkt de centrumfunctie en de uitermate geschiktheid van Bergen op Zoom als braderiestad bij uitstek. Het is vorige week opnieuw en voor de tiende maal bewezen. I- V .r clry-ckion advertentie IML1 Volgens een algemeen geldende ver onderstelling is koffie een opwekkend middel. Inderdaad geeft de caffeïne die in de koffie zit wel een „kick", maar het is echt niet zo dat die opwekkende wer king erg lang aanhoudt. Het idee, dat een kopje kopje koffie na de avondmaaltijd uren later nog slape loosheid tot gevolg zou hebben is meer zelfsuggestie dan werkelijkheid. Onmiddellijk na het drinken van een kop koffie treedt er inderdaad een zeke re verbetering op in het koncentratie- en reaktievermogen. Dit loopt echter snel weer terug en daalt zelfs tot een peil be neden dat van voor het bewuste kopje koffie. Hoe de koffiedrinkgewoonten ook mo gen zijn, het is van het grootste belang om de koffie niet te kombineren met kalmerende middelen. Zo'n kombinatie kan, evenals kalmerende middelen en alkohol, tot ongelukken leiden. t kan hiermee later dus altijd bewijzen dat de wagen volgens de regels op een andere naam is gesteld. De copie van deel III dient om te voorkomen dat de auto of motorfiets zonder medewerking van de verkoper op naam van een ander komt te staan. Nadat de verkoper het vrijwaringsbewijs heeft ontvangen geeft hij aan de koper de delen I en III van het kentekenbewijs af. Als de koper deze handelingen niet heeft verricht heeft hij een ongeldig kentekenbewijs. Hij heeft immers de delen I en III niet in zijn bezit. Hij kan de wagen dus ook niet doorverkopen met een geldig kentekenbewijs. De jaarlijkse uitgifte van deel III maakt een periodieke toetsing van de juistheid van dc tenaamstelling in het kenteken register mogelijk. Voor de leges wordt gedacht aan een bedrag van 17,50 zo wel voor de eerste afgifte van een com pleet kentekenbewijs (de drie delen p een copie van deel III tezamen) als voor dc jaarlijkse afgifte van deel III. De overschrijving van de kentekenbewijzen zal in het nieuwe stelsel dus kosteloos zijn. Zodra het parlement zijn goedkeuring heeft gehecht aan het wetsontwerp kan worden begonnen met de uitreiking van de delen III. Na voltooiing van deze uit reiking, waarmee een aantal maanden zal zijn gemoeid, kan de nieuweregis- tratieregeling in werking treden. De uit reiking is in handen van de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Bij deze dienst is men thans bezig de gehele kentekenre gistratie te automatiseren. Waar komt ons nationale embleem, de molen, vandaan? Het is bekend dat de Romeinen water molens hadden en ook molens die door dieren werden aangedreven. De windmolen is van veel latere datum; voor het eerst wordt er melding van ge maakt in een Angelsaksische oorkonde uit het jaar 833. Lange tijd werd aangenomen dat de Kruisvaarders-het idee van de windmo len meebrachten uit Syrië of Palestina, maar dat is onjuist. Ten eerste beston den ze in die landen niet en bovendien waren er in het jaar 833 nog geen kruis tochten geweest. Wel is het zo dat op deze kruistochten de mensen uit de Noordeuropese landen met elkaar in kontakt kwamen en hun kennis konden uitwisselen. Voor landei met weinig of geen snelstromend water, zoals Holland, was de windmolen voor de voedselvoorziening (het malen van graan) en voor de waterhuishouding (het bemalen van land) van bepalend belang. Wind was er immers in de Noordeuro pese landen genoeg. In 1105 wordt melding gemaakt van de eerste windmolen in Frankrijk. In Ve netië - waar wel veel water maar geen stromend water was - komt er een in 1332. In Speyer (Duitsland) wordt in 1393 de eerste windmolen gebouwd, door een hollands ingenieur! De Hollanders ontwikkelden al spoedig een ongeëvenaarde kennis op dit gebied en het was ook in Holland dat de eerste windmolen met draaibare kop werd ge- konstrueerd, die bij ongeacht welke windrichting zijn diensten kon blijven bewijzen. Zo werd Holland het centrum van de Europese molenbouw en werd de molen onafscheidelijk met ons land verbon den. Er werden soms de gekste juridische bokkesprongen gemaakt in verband met windmolens. De monniken van een Augustijner klooster in Overijssel wil den in 1391 een windmolen bouwen, maar dit werd hun verboden door de graaf van een naburig landgoed, met als motief dat de wind over zijn gebied streek en dus hem alleen toebehoorde. Dit zinde de bisschop van Utrecht aller minst en deze stelde dan ook dat de hele provincie onder zijn bewind lag zodat de kloosterlingen toch hun windmolen mochten bouwen. De graaf van Friesland bestond het om van zijn molenaars een jaarlijkse wind belasting te eisen. Kennelijk was het toen nog mogelijk om van de wind te le ven! Hoe het zij, windmolens bleven onmisbaar tot de industriële revolutie die de vorige eeuw inzette. Hoewel het best mogelijk is, dat, nu men in ver band met de energieschaarste ook weer serieus gaat denken over het bouwen van zeilschepen voor de grote vaart, windmolens ook weer in aanzien zullen stijgen, en dan niet alleen als beziens waardigheid of voor Monumentenzorg. Mensen hebben altijd meer gewild dan ze fysiek konden opbrengen, vandaar dat ze werden gedwongen hun hersens te gebruiken. Ze konden niet zo best lo pen, dus gingen ze rijden. Ze konden maar heel gebrekkig zwemmen, dus gingen ze varen. Een peddel is een ver lengstuk van de arm, en van een uit geholde boomstam met een peddel tot een schip met een groot aantal roeiers is slechts een kwestie van schaalvergro ting. Het is een geleidelijke ontwikke ling, een evolutie. In de techniek is echter niet alleen spra ke van evolutie maar ook van mutatie, een wijziging van principe. Met een zeil kan een schip ook varen, maar de voort stuwing komt op een heel andere ma nier tot stand dan bij een roeischip. De overgangsfase van roeischip naar zeilschip nam een paar duizend jaar in beslag; van lang voor Christus tot In de 18e eeuw heeft men een kombinatie van het zeilschip en het roeischip gebruikt, de galei. Op zijn manier was de galei een technisch hoogtepunt, waarbij de „onderdelen" - galeislaven - gemakke lijk waren te vervangen. Pas toen de „brandstofkosten" voor de galeien te hoog werden, werd het zeil schip als zodanig geperfektioneerd, tot in de vorige eeuw de stoommachine weer een mutatie teweegbracht. Zeil- en stoomschip werden een tijdlang gecom bineerd, net als vroeger bij de galei het geval was, maar de stoomturbine en la ter de dieselmotor betekenden het einde voor de zeilvaart. Zeilschepen en roei boten zijn nu alleen nog voor rekreatie in gebruik. De laatste mutatie is de toepassing van kernenergie, maar dit is in de koopvaar dij voorlopig alleen rendabel voor sche pen met een zeer groot vermogen, zoals de „Otto-Hahn". Als je in een haven rondkijkt en je reali seert welke ontwikkelingen bijvoorbeeld de Nederlandse koopvaardij heeft door gemaakt, kun je je haast niet voorstellen dat dat alles is ontstaan uit fysiek on vermogen We kunnen niet naar Amerika zwem men, dus hebben we maar een vloot ge bouwd. Onderzoekers, verbonden aan de Aus tralische Commonwealth Scientific and Indsutrial Research Organization, CSIRO - het Australische TNO - heb ben een koolhydraatvrij vervangings middel ontwikkeld voor kinderen die al lergisch zijn voor koemelk. In de bekendmaking zei CSIRO dat een land „overvloeiend van melk en honing" toch niet voor iedereen geschikt is daar sommige babies koemelk niet verdra gen. Reden hiervoor is een allergische reaktie op melkeiwitten dan wel een niet kunnen verdragen van sommige in melk aanwezige koolhydraten, in het bijzon der van melksuiker. Alhoewel de onverdraagzaamheid voor melksuiker soms van tijdelijke aard is, kunnen kinderen in die periode geen gewone melk drinken. De tot nu toe ge bruikte vervangingsmiddelen voor melk bevatten sojaboneneiwitten. Slechts een daarvan heeft het voordeel dat het even eens geen koolhydraten bevat.Het door CSIRO ontwikkelde produkt - op basis van melkeiwitten en vet - is het tweede in de koolhydraatvrije categorie. Het kan dienen als melksubstituut voor alle door koolhydraten veroorzaakte dieet- problemen. De koolhydraatvrije voe dingsmiddelen zijn een beter hulpmid del, omdat thuis of in het ziekenhuis een geschikte suikersoort kan worden toe gevoegd, al naar gelang het betrokken kind verdraagt. Het nieuwe voedingsmiddel ziet er uit als melk doch bevat aanzienlijk meer - eiwit en vet, respectievelijk 4'/i en 7%. De bereiding is eenvoudig. De moeder of verpleegster kan het geconcentreerde produkt met een gelijke hoeveelheid water aanlengen. Na ruim twee jaar van proefnemingen in de kinderziekenhuizen van Melbourne, Sydney en Perth zal het nieuwe produkt binnenkort op de markt gebracht wor den. Alle vanaf 1 januari 1974 in Australië gefabriceerde of geïmporteerde nacht kleding in de kindermaten dient te zijn voorzien van labels waarop de mate van brandbaarheid van het gebruikte mate riaal is aangegeven. De verschillende voorgeschreven labels zijn gebaseerd op uitvoerige onderzoe kingen door het Australische TNO-in- stituut, de CSIRO, in nauwe samenwer king met de brandwondonderzoek-af deling van het Koninklijk Kinder Zie kenhuis van Melbourne. De CSIRO had ontdekt dat de voorheen gehanteerde maatstaven, opgesteld uit sluitend aan de hand van laboratorium proeven, niet overeenstemden met de ervaringen opgedaan bij dagelijks ge bruik van de materialen. Vorig jaar zijn alleen reeds in het Kin derziekenhuis van Melbourne 62 kin deren opgenomen met ernstige brand wonden als gevolg van ontvlamde kle ding. Kinderen met kledingbrandwonden zijn meestal voor hun leven zowel lichame lijk als geestelijk getekend. De Austra lische regering beschouwt de maatregel als een eerste stap om te komen tot een aanzienlijk lager sterftecijfer door brandwonden. De dertigjarige Robert Eyles, een scherpschutter uit Sydney, heeft een nylon kogel ontwikkeld die volgens hem een doeltreffend middel tegen vliegtuig- kapers kan zijn. De kogels zijn van het kaliber 38 en hebben een lengte van 1,8 cm. Ze zijn tot op 18 meter dodelijk, maar verlaten het lichaam niet, zodat anderen niet geraakt worden. Evenmin kunnen ze de romp van een vliegtuig doorboren of door vliegtuigstoeien heengaan. De heer Eyles heeft patent op Zijn vinding aangevraagd.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1974 | | pagina 5