Ouderdom en rijbewijs
p
J
P
1
B
P
d
P
p
L
P
P
L
P
P
P
P
P
r
P
P
P
p
m
n
WU
Boekennieuws
Brigadier
Piet
en de
semi-prof
Parkeren in het donker
Kruiswoordpuzzel EB 133
,5
Wanneer
komt de
colportage
wet?
Schaakrubriek
EENDRACHTBODE
11
Problemen
Spelregels
Zeeland land
achter dammen
Brongers: Een dag
oorlog in Zuid-Limburg
De Piramide
Hinderlaag bij Palermo
Vermoeden van ongeschiktheid
of onbekwaamheid
Onderzoek door zenuwarts
CENTRA
VERTOONDE
IN 1973
EEN FLINKE
OMZETGROEI
Wie is aansprakelijk?
6
7
5"1
r-|
|S
s
55
tU
n
T'
81
Verantwoordelijk voor
aanwezigheid van auto
Donderdag 7 maart 1974
Voor de maandelijkse ontmoeting tus
sen de 3 streekverenigingen was weer
grote belangstelling.
Er waren niet minder dan 33 spelers
naar het Dorpshuis te Sint-Annaland
gekomen om hun beste beentje voor te
zetten.
De uitslagen van de eerst gespeelde
partijen waren:
Jansen. O.V. - C. Hage, St.A. 01,
Reijngoudt, St. Ph. - v. Elsacker, O.V.
10. Koevoets, O.V. - C. Goedege-
buure, St.A. 01, Mol, St.Ph. - Smits
O.V. 01, Den Braber, St.-A. - v.
d. Velde. St.Ph. 10. Noordhoek
St.Ph. - De Looze, O.V. 10, d. Engels
man. St.A. - Slager, O.V. 01, v. d.
Ree, St.Ph. - De Nijs. O.V. 01, Paape,
St.A. - J. v. d. Berg, St.Ph. 1—0, C.
Ridderhof, St.A. - C. v.d.Berg, St.Ph.
01, Sj. Ridderhof St.A. - v. Manen,
O.V. 01, Moerland. St.A. - Bosman,
St. Ph. 10, Kempeneers St.Ph. -
Westdorp. St.A. 01. Verwijs, St.Ph. -
Margo Bril, O.V. 01, v. Westen St.
Ph. - Keur, St.A. 01, A. Vis O.V. -
Keur. St.A. 10. Ravenstein O.V. - v.d.
Ree. St.Ph. 1—0.
De spannendste partij van deze avond
laten we hier onder volgen.
Jansen O.V. - Hage St.A.: 1. e2-e4, c7-
c5; 2. Pgl-f3, Pb8-c6; 3. Pbl<3, d7-d6;
4. Lfl-c4, Pg8-f6; 5. d2-d3, Lc8-g4; 6.
h2-h3, Lg4-h5; 7. g2-g4, Lh5-g6; 8. Ddl-
e2, e7-e6; 9. e4-e5, Pf6-d7; 10. Lcl-f4,
d6-d5; 11. Lf4-g5, f7-f6? met deze zet
valt zwart ook de tweede witte loper aan
zodat hij er altijd 1 wint. Maar het ver
volg leert dat het beter geweest was als
hij Lf8-e7 gespeeld had. 12. e5xf6,
g7Xft>; 13. Lc4Xd5 Zwart kan deze
loper niet slaan omdat hij dan zichzelf
schaak zet. Daarom besluit hij de
andere te nemen. 13f6Xg5, 14.
0-0-0, e6-e5; 15. Ld5Xc6, b7Xc6; 16.
Pf3Xe5, Dd8-e7; 17. Thl-el! Er dreigt
nu Pe5Xg6, De7Xe2, TelXe2+, Ke8-
d8, Pg6Xh8; 170-0-0 maar ook
nu is het gevaar niet geweken. Pe5Xc6
wint 'n pion+de kwaliteit.Dit vindt w.
niet voldoende want hij heeft een beter
idee. 18. d3-d4ü, c5Xd4, zwart ziet het
niet want dan had hij wel Pd7Xe5 ge
speeld. 19. Dd2-a6+, Kc8<7; 20.
Da6Xc6+, Kc7-b8; 21. Dc6-b5+, Kb8-
a8; 22. Pe5-c6?? 1 zet te vroeg, wit had
eerst Db5-d5+ moeten spelen, zwart is
dan verplicht tot Ka8-b8 en dan wint
Pe5-c6+ de dame, nu weet zwart zich te
redden en zelfs de partij te winnen. 22.
Dd7-c5!; 23. Db5-a6, d4Xc3! een
schitterend slot. 24. TdlXd7, dreigt
DXa7+, DXa7, TXa7±; 24
C3Xb2+!; 25. KclXb2, Dc5Xc2+; 26.
Kb2-al, Dc2-c3±.
Eerst de oplossing van het eerste pro
bleem:
Wit Kgl, Dd2, Ta7, Tf3, b4, d3, e4, g2,
g6. h2.
Zwart: Kg8, Dd6, Th8. Tf8, b5, d4, e5,
f6, g7, h6.
LDd2-a2+, Kg8 -h8; 2. Ta7Xg7,
Kh8Xg7; 3. Da2-a7+. Kg7Xg6; 4. Tf3-
g3+, Kg6-h5; 5. Da7-gg7, Dd6-e6; 6.
Dg7-g6+, Kh5-h4; 7. Dg6xh6±.
Deze stelling kwam op het bord in een
partij tussen C. Hage en H. Koevoets.
Beide spelers hadden deze combinatie
gezien. Zwart was aan zet. Hij speelde
Dd6-e6, zodat Dd2-a2+ nu niet meer
gaat. De vraag is: hoe gaat wit nu snel
winnen.
Voor de junioren een paar gemakke
lijker opgaven: 1. Zwart geeft mat in 2
zetten. Wit Kc4, Dd5, Th 1, Lh7, a3,
c3, d4; zwart Ka7, Db2, Tg2, Pc6, a6,
b7, c7, h2.
2. Zwart maakt remise in 1 zet. Wit
Kgl, Dd5, Ta8, g2, g5; zwart Kh7, Dh4,
g6. g7.
Een van de regels die vooral bij be
ginnende schakers onbekend is, noemt
men en passant slaan.
Wanneer er een witte pion op de 5e rij
staat, als voorbeeld nemen we d5 en
zwart speelt nu c7-c5 of f7-f5, dan mag
wit de zwarte pion slaan, tijdens het
passeren.
Dit mag omdat de pion 2 velden vooruit
is gegaan inplaats van 1.
Wit doet dus net of de pion maar 1 veld
vooruit is gegaan en slaat dus d5Xe6 of
d5xfó.
Dit slaan mag alleen direkt nadat zwart
met een pion 2 velden vooruit is gegaan.
Als er bijvoorbeeld zwarte pionnen op
d4+d5 staan en wit speelt e2-e4, dan
kan zwart op 2 mqnieren slaan, d5Xe4
en d4Xe3 e.p.
C. W. Goedegebuure,
Tuinstraat 23,
St. Annaland
01665-523
De ook op Tholen en Sint-Philipsland
lang niet onbekende PZ-redacteur Cees
Cijsouw - hij was enkele jaren rayon
redacteur Noord-Zeeland - heeft aan
het Zeeuwse lectuuroeuvre een aan
trekkelijk boekje toegevoegd. Een uit
gave niet van vandaag of gisteren, maar
opeen redactietafel kan er wel eens wat
blijven liggen, eer men aan een recensie
toe is. Dat temeer wanneer men op een
bepaalde uitgave wat meer aandacht wil
vestigen. Dat doen we graag voor dit
bij U.M. Westfriesland te Hoorn ver
schenen Zeeland land achter dammen.
Wat meer aandacht omdat de ruim 200
pagina's veel informatie over onze pro
vincie geven, maar omdat het ook alle
maal zo plezierig overkomt. Met kennis
van zaken. Geboren en getogen in het
gewest waarover Cijsouw vertelt. De
tekeningen, verzorgd door J. van Veen
komen er niet allemaal even goed uit.
Dat was wel mogelijk geweest, nu ze
veelal werden gemaakt via foto's van
Wim Riemens. Maar de inhoud kan
ook heel wat niet-Zeeuwen bekoren. De
folklore, de anekdotes, de verhaaltjes
uit het gewone leven. Het wordt alles
smakelijk opgediend.
Het eerste hoofdstuk begint met
„Zeeland bij stukjes en beetjes". Juist
gekozen, want het geheel bestaat uit
fragmenten, wat beslist niet storend is.
Historie en toerisme gaan hand in
hand. Overstromingen en Deltawerken
krijgen een speciale belichting. Uiter
aard komt onze streek eveneens aan
bod bij de auteur, die er immers goed
de weg weet. De volgende passage be
wijst onder meer de journalistieke ga
ven van Cijsouw en tegelijkertijd de be
kendheid met hetgewest. Als hij schrijft
over de dammen en de provincie die
steeds minder een verzameling van
eilandjes wordt. Dan lezen we: „Maar
niet alles wat jarenlang bij een eilan
denrijk heeft gehoord, valt in één gene
ratie weg te wissen. En daarom: als u
waar ook ter wereld iemand ontmoet,
die zich als Schot of Bout voorstelt -
wees er zeker van, dat hij uit Tholen
stamt."
Daarbij ook Zeeland in de kentering:
„Een huiskamer in Zierikzee, een stam
boom-in-portretten aan de muur.
Schipper Schot wijst aan: overgroot
vader Schot, mosselkweker. Grootvader
Schot, mosselkweker. Vader Schot,
mosselkweker. Ik Schot, mosselkweker.
M'n zoon Schot, technisch tekenaar."
Deze fijne trekjes komt men herhaalde
lijk tegen in Cijsouw's Zeeland. „Veren
laten" is ook weer zo'n listig gekarakte
riseerd hoofdstuk over de in aantal
steeds kleiner wordende Zeeuwse ver
bindingen van dit soort.
Zeeland is een waterland, dat blijkt uit
de eeuwenoude strijd om het land te be
houden, goed uiteengezet vanaf de 14e
eeuw tot heden. Het Deltaplan met als
aandenken een echte sticker van de
aktiegroep Oosterschelde open en zo
zouden we nog lang door kunnen gaan.
Bijvoorbeeld de kostelijke recepten voor
een oester of smakelijke mosselmaal
tijd. Het „vissen naar een godin" kreeg
vanzelf ook z'n portie in het geheel, na-
datop 14 april 1970 schipper K. J. Bout
met zijn Tholen 6 twee grote brokken
steen opviste in de omgeving van
Colijnsplaat. Sinds die tijd weten we ook
in Zeeland heel wat af van de godin
Nehalennia.
Indien dat nog niet het geval mocht zijn,
kunt u ook volstaan met het boek van
Cees Cijsouw. De herindeling van ge
meenten wordt niet over het hoofd ge
zien: „De meest radicale oplossing werd
in de praktijk gebracht op het eiland
Tholen: zeven gemeenten waren er, ze
werden met ingang van 1 juli 1971
samengevoegd tot één eilandelijke,
nieuwe gemeente Tholen. Sint-Philips-
land ontkwam aan de herindelingsrage.
Bij hoofdstuk molens een tekening van
de Sint-Annalandse standaardmolen,
zoals Zeeland er vier heeft, maar in die
woonkern wel de enige gesloten stan
daardmolen. Er is verder een portie
Reimerswaal, een portie boerderijen,
(met o.a. Reigersburg te Sint-Maar
tensdijk en Nooitgedacht te Sint-Anna-
land), een portie pronte boerinnen, een
portie (al genoemde) folklore, toerisme,
dialect, schrijvers over Zeeland en de
portie Tussen Eendracht en Zijpe of de
reformatorische bolwerken Tholen en
Sint-Philipsland.
Cysouw besluit dit onderdeel,
na het historisch en aktuele beeld
van elk der woonkernen te hebben
samengevat met: „Er gaat veel rust van
uit - en dat past wonderwel bij Tholen."
De beste aanbeveling van deze aan
trekkelijke Zeeuwse informatie moet
wel zijn: leest u zelf maar. De boek
handel kan u er wel aan helpen.
Vorig jaar is bij uitgeverij Hollandia te
Baarn Een dag oorlog in Zuid-Limburg
verschenen. Auteur is majoor E. H.
Brongers, van wiens hand bij dezelfde
uitgeverij eerder De slag om de residen
tie 1940 uitkwam. Daarvan nu al de 4e
druk, evenals van Grebbelinie 1940.
Van 10 mei 1940 in Zuid-Limburg is tot
dusver niet zoveel bekend. Voor de
Duitsers was Limburg immers
eenfluitje van een cent. De verraderlijke
overval bracht weinig Nederlands ver
weer. De overrompeling van het tot de
laatste minuut goedgelovig vaderland
was daarvoor te geraffineerd. Daarom
kan die dag oorlog Zuid Limburg niet
het verhaal zijn van het gewapend ver
zet van een gering aantal mensen tegen
een gigantische overmacht. Wat zich
voor die 10e mei en op de dag zelf in
Zuid-Limburg afspeelde brengt majoor
Brongers op boeiende en verantwoorde
wijze in dit verhaal. Duidelijker nog ge
maakt met illustraties en foto's. Wie
veel heeft over de tweede wereldoorlog
zal dit verhaal uit eigen land er bij
willen hebben. Het kost in paperback
uitvoering 9,75 en is bij de boek
handel verkrijgbaar.
William Golding beschrijft in De
Piramide de problemen van de jeugd op
gevoelige en zuivere wijze. Zijn verhaal
gaat over Oliver, de achttienjarige in
een Engels provinciestadje, waar in de
jaren twintig de sociale positie van de
mensen star in vakjes is ingedeeld. Zo
zijn er meisjes om mee te vrijen en
meisjes om mee te trouwen. Tot de
laatste categorie behoort zeker Evie
niet, het sex-fenomeen, die grote ver
warring sticht in de harten van de
jongens, die niet met haar mogen om
gaan.
De in elkaar grijpende novellen in dit
boek beschrijven de deels uitgelaten,
deels troosteloze periode van jongeren
tussen schoolbanken en een nog
onduidelijke toekomst. Een beschrij
ving die laat beleven en laat meeleven.
In paperbackvorm kost het 12,90.
Een uitgave van Hollandia te Baarn.
Colin Forbes weet de lezers te boeien als
een Mac Lean. Hij schreef na de al
herdrukte Rotsen van Zervos en Tank
op Drift ook de roman van de vier
mannen, die kans zien om een grote
trein-veer boot op het door de vijand
bezette Sicilië onklaar te maken.
Gebeurtenissen die zich afspelen in juli
1943. De auteur weet er wel iets van,
want hij dient tijdens de oorlog in he*.
Engelse leger en voornamelijk in het ge
bied rond de Middellandse Zee. Hoe
zouden anders die plaatselijke situaties
zo uit de verf zijn gekomen als in deze
oorlogsroman omschreven.
Alle gebeurtenissen in het uitermate
boeiend verhaal spelen zich af binnen
vier en twintig uur in de haven van
Sicilië en aan boord van de trein-veer-
boot. Zo'n boek wordt in één ruk door
de liefhebbers uitgelezen.
Gebonden 16,90. Een uitgave van
Hollandia en bij de boekhandel ver
krijgbaar.
JA...
een abonnement op de
Eendrachtbode kost u
slechts 8,50 per half jaar
Doen!
Ouderdom komt met gebreken, zegt het
spreekwoord. Het is waar, maar we
behoeven niet onmiddellijk voor alle.
kwalen en zwakheden te capituleren.
Door wat minder te eten en gezond te
leven kunnen wij dikwijls nog lang fit
blijven. Heel belangrijk is ook, dat wij in
actie blijven. Dat geldt voor ons werk,
voor sport, voor alles. Houdt een
bejaarde ergens mee op, dan is dat
meestal voor goed.
Ook van een gevaarlijke bezigheid als
autorijden kan gezegd worden, dat men
zijn rijvaardigheid slechts kan
behouden door regelmatig zijn auto te
gebruiken.
Maar uiteindelijk kan geen bejaarde het
van de tijd winnen en moet hij van alles
afstand doen. En dikwijls is autorijden
het laatste, dat hij wil opgeven.
Niettegenstaande zijn verminderde
rijvaardigheid kan een bejaarde soms
nog lang blijven rijden, als hij er maar
voor zirgt geen ongelukken te maken en
geen vcrkccrsfcutcn te begaan. Als hij
wijs is en zijn beperkingen kent,
vermijdt hij zoveel mogelijk verkeers
situaties, waarin zijn verminderde
rijvaardigheid hem parten zou kunnen
spelen. Op de spitsuren zal hij
thuisblijven. En als hij buiten woont, zal
hij zich beperken tot de hem bekende
landelijke wegen en niet naar de stad
rijden.
Hoe moeilijk het voor een bejaarde ook
moge zijn het autorijden op te geven,
het is altijd beter en prettiger voor hem
dit vrijwillig te doen dan dat hij daartoe
door de politie of nog erger door een
ongeluk genoodzaakt wordt.
Als een bejaarde het autorijden niet kan
nalaten en een gevaar op de weg gaat
vormen, kan de politie ingrijpen.
Van een automobilist, van wie vermoed
wordt, dat hij ongeschikt of onbekwaam
is om zijn auto te besturen, kan de
politie - krachtens artikel 18 vap de
Wegenverkeerswet (W.V.W.)
vorderen, dat hij zich onderwerpt aan
een onderzoek naar zijn geschiktheid
en bekwaamheid.
Indien uit het onderzoek blijkt, dat de
automobilist ongeschikt of onbekwaam
is, kan zijn rijbewijs ongeldig worden
verklaard. Dit laatste kan ook
geschieden, als de automobilist zich
zonder geldige reden niet aan het
onderzoek onderwerpt.
Blijkens de Memorie van Toelichting
duidt het woord „geschiktheid" op de
lichamelijke en geestelijke geschiktheid
om een auto te besturen.
De bevoegdheid van de politie is zeer
groot. Zij kan reeds ingrijpen, zodra zij
maar een vermoeden heeft van onge
schiktheid of onbekwaamheid.
Natuurlijk moet dat vermoeden op
deugdelijke gronden worden gebaseerd.
Naar onze mening is de enkele leeftijd
daarvoor onvoldoende. De politie kan
dus niet zeggen: Die man heeft zijn 75
ste verjaardag achter de rug; hij moet
zich nu maar aan een onderzoek onder
werpen.
De politie zal verstandig doen de
gronden, waarop het vermoeden rust, zo
volledig mogelijk aan de automobilist
bekend te maken. Anders kan deze de
indruk krijgen, dat de politie hem alleen
maar wil grijpen vanwege zijn hoge
leeftijd.
In het volgende geval had een hoofd
inspecteur van politie van een 74-jarige
automobilist gevorderd, dat deze zich
zou onderwerpen aan een onderzoek
naar zijn geschiktheid en bekwaamheid
om een auto te besturen.
Deze vordering bevatte de volgende
passage: „gelet op ontvangen ambts
berichten, waaruit blijkt, dat
U..zodanig _heeft gereden, dat de
veiligheid op de weg ernstig in gevaar
werd gebracht, kennelijk zonder dat U
zich zulks bewust was en zonder dat U
hiervan een verklaring kon geven, gelet
op Uw hoge leeftijd, waaraan inhaerent
is een vermindering van de fysieke
gesteldheid en het reactievermogen".
In verband met de vordering deelde het
centraal Bureau voor de afgifte van
Rijvaardigheidsbewijzen aan de
betreffende automobilist mede, dat hij
door een bepaalde zenuwarts zou
worden opgeroepen voor een nader
onderzoek.
De automobilist was er zich geenszins
van bewust, dat hij het verkeer in gevaar
had gebracht. Hij beschouwde de
vordering als een daad van willekeur en
vroeg de president van de rechtbank te
's Gravenhage de betreffende auto
riteiten te veroordelen om zich te
onthouden van het tenuitvoerleggen
van de vordering op verbeurte van een
dwangsom van 100.000,--.
Hij wees er op, dat de vordering geen
feitelijke omstandigheden vermeldde,
op grond waarvan het vermoeden van
zijn ongeschiktheid of onbekwaamheid
was gerezen. De vorderingen van artikel
127 - Maar de inspecteur Alessandro Fiasco was nog lang niet klaar
met zijn slachtoffer. „Als jij nou toch toevallig de echte Alfredo
Pinanti was", teemde hij. „Als dat nou toch eens zo was, waar is
dan je kaartje en waar zijn je voetbalspullen?" - „Mijn kaart heb ik
verloren en mijn koffertje is gestolen....", kreunde de arme Alfredo
Pinanti en hij huilde haast van woede. - „Jonge, jonge, jonge, wat
hangt het leven van beroepsvoetballers toch van toevalligheidjes
aan elkaar", sneerde Alessandro Fiasco. „Dat verliest maar uit
nodigingskaarten en dat laat maar koffertjes stelen of het niks is.
Weet je wit je nou doet, joh? Vertel jij die smoesjes maar eens op
het bureau aan de hoofdcommissaris. Ik zal je vrij vervoer geven.
Hahaha!" - De inspecteur haalde nu een fluitje tevoorschijn, ont
lokte er een aantal zéér schrille en schelle tonen aan en toen dook er
als het ware uit niets een overvalauto op. Uit die auto dook een zéér
potige agent op en deze had waarlijk niet veel aansporingen nodig
om tot actie over te gaan. Hij greep de arme Alfredo Pinanti beet en
wierp hem zonder veel omhaal in de auto. - „Kranig werk, agent",
mompelde Alessandro Fiasco goedkeurend. „Dat had ik je niet
kunnen verbeteren. Afijn, nou kan ik zelf ook nog naar de voetbal
gaan, want de gezochte schavuit is gepakt". - Jadie voetbal
wedstrijddaar was alles uiteindelijk om begonnen. Wat dat
aangaat herinneren we ons natuurlijk nog wel, dat brigadier Piet,
alias Alfredo Pinanti, de twee schurkachtige Italianen zag aan
komen in gezelschap van Karei Kleuntjes, de semiprof tegen wil en
dank. - „Oef!" zuchtte Piet. „Die twee petmannetjes mogen hier in
géén geval binnen!" En handig nam de brigges de nodige maat
regelen. Hij begaf zich snel naar de deur van de kleedkamer, waar
dat vurige controleurtje nog steeds stond te controleren. „Zie je
daar die twee malle schobbejakken aankomen?" fluisterde hij het
ventje in diens oor. „Laat ze niet naar binnen, want ze hebben met
de hele voetballerij geen zier uit te staan. Het zijn alleen maar
opdringerige autogrammenjagers!"
18 van de W.V.W. worden tegen
woordig kennelijk toegepast om
personen op hoge leeftijd te verhinderen
aan het verkeer deel te nemen, zo
betoogde de automobilist.
Maar de politie ontkende, dat bedoelde
vorderingen tegenwoordig deze
strekking hebben, en bracht eerst toen
een rapport van een hoofdagent naar
voren, die in de Haagse binnenstad
omstreeks 17.50 uur (spitsuur) enige tijd
achter de automobilist had gereden en
een aantal verkeersfouten van de auto
mobilist had geconstateerd.
De president trok hieruit de conclusie,
dat bij deze hoofdagent het vermoeden
kon postvatten, dat de automobilist de
bekwaamheid miste om zijn auto te
besturen. Aldus werd de vordering van
de automobilist afgewezen.
Dit vonnis werd in hoger beroep door
het gerechtshof bekrachtigd. Wel was
het Hof van oordeel, dat het ernstige
overweging had verdiend de auto
mobilist vóór de vordering van het
onderzoek te horen over de hem
verweten verkeersovertredingen.
In de toekomst mag de bejaarde een
grotere rechtszekerheid verwachten.
Sedert kort is namelijk bij de Tweede
Kamer een wetsontwerp aanhangig,
waarin o.a. staat, dat de vordering de
feiten en omstandigheden moet
vermelden, waarop het vermoeden van
ongeschiktheid of onbekwaamheid
berust.
Mr.C.A. Baron Bentinck.
De Centra organisatieomzet bedroeg in
1973 614 miljoen gulden, een toename
ten opzichte van het voorgaande jaar
van 68 miljoen gulden. Er werden 29
nieuwe zaken geopend. De bruto
vloeroppervlakte nam toe met 17.000
m2. Een nieuwe huisstijl werd inge
voerd, de dienstverlening nog meer
toegespitst op de eisen van de
ondernemer, de samenwerking tussen
de groothandelspartners en de
ondernemers nog meer verstevigd en de
penetratie in de Nederlandse
levensmiddelenmarkt met andere dan
de traditionele marktbewerkingsvormen
met kracht en met sukses voortgezet.
Ondanks alle belemmerende invloeden:
kostenstijgingen. overheidsmaat
regelen. de oliekrisis en geschillen in de
sociale sfeer, ontwikkelde de Centra
organisatie zich in 1973 bevredigend.
De omzet, die in 1972 met 546 miljoen
gulden het half miljard reeds ruim had
overschreden, werd in 1973 met 614
Nu het winterjaargetijde weer voor de
deur staat en de duisternis vroeg invalt,
heeft de parkeerder van een auto er een
probleem bijgekregen: de verlichting.
Artikel 66 van het Reglement
Verkeersregels en Verkeerstekens
(R.V.V.) schrijft voor, dat auto's, die op
de rijbaan stilstaan, van voren
stadslichten moeten voeren en van
achteren achterlichten.
Dit voorschrift geldt niet voor auto's, die
binnen de bebouwde kom onmiddellijk
verlicht worden door een lichtpunt van
de openbare straatverlichting, dat niet
verdef'dan 30 meter verwijderd is.
In de praktijk is de vraag gerezen, of er
iemand gestraft kan worden, als er een
auto in het donker op de weg staat.
In de maand januari om 20.20 uur zag
de politie op de Waalbandijk te
Herwijnen in het donker een auto staan
zonder de voorgeschreven verlichting.
De politie spoorde de man op, die de
auto daar had achtergelaten. Dit bleek
X te zijn. X werd strafrechtelijk
yervolgd en door de kantonrechter te
Górinchem tot straf veroordeeld wegens
overtreding van artikel 66 van het
R.V.V. {-■
Maar dit vonnis werd in hoger beroep
door de rechtbank te Dordrecht
vernietigd.
De rechtbank wees er op, dat artikel 66
niet bepaalt, wie voor het voeren van de
voorgeschreven verlichting dient te
zorgen of wie voor het ontbreken van die
verlichting aansprakelijk is.
Men zou kunnen denken aan de|
eigenaar of aan de bestuurder of wel
aan beide categorieën. Het spreekt
echter geenszins vanzelf, dat juist de
bestuurder aansprakelijk is. In een stil
staande auto zal immers veelal geen
bestuurder aanwezig zijn.
Toerekening van de verboden toestand
aan de laatstaanwezige bestuurder zou
tot onredelijke resultaten kunnen
leiden. Aldus redenerende ontsloeg de
rechtbank X van alle rechtsvervolging.
Tegen dit vonnis tekende de officier van
justitie cassatie aan bij de Hoge Raad en
vond daar een gewillig oor van de
Advocaat-Generaal.
De advocaat-Generaal putte steun uit
4
5
lü
n
12
13
14
Ib
17
20
21
22
23
24
25
26
t'l
29
JÜ
31
32
32
33
3i
36
37
39
39
40
41
43
44
45
46
47
48
49
S0
51
52
S3
54
56
b,
58
61
b2
64
66
68
70
Tl
76
78
79
8,
84
86^
BV
90
HORIZONTAAL:
2. zoogdier
5. deel v.e. kachel
8. uitroep
10. ijver
12. verharde huid
14. koraaleiland
16. water in Brabant
17. slot
19. handelsterm
21. bestaat
23. karakter
25. oude Noorse literatuur
27. zuivelprodukt
29. Oosterse titel
30. fr.pers.vnw.
32. vogel
34. zoogdier
36. kijken
38. deel v.e. vinger
40. steenmassa
42. reet
44. Europeaan
46. waterhoogte (afk.)
47. droogoven
49. Oosterse titel
51. spil
53. water in Duitsland
55. het zijn
57. heilige
59. springstof (alk)
60. log
62. iedere
64. Amer. staat
66. vruchtbare plaats
68. luchtmacht (afk)
70. meisjesnaam
72. beetje
74. deel v.e. been
76. zangnoot
77. edelgas
79. voedsel
81. getij
83. delfstof
85. deel v.e. huis
87. warm
89. spoedig
90. deel v. Brabant
91. pl. in gelderland
VERTICAAL
1. schortje
2. pers. vnw.
3. gast
4. vr. munt
5. reeds
6. grote plaats
7. aanhaling
8. anno (afk)
muze
min
nobel
losse naad
hetzelfde
loon
beroep
mestvocht
aanw. vnw.
pl. in Noorwegen
tijdperk
langzaam
meisjesnaam
levenslucht
deel v.h. oog
land in Azië
ontsloten
hetzelfde
pl. in Siberië
rivier in Spanje
vogel
stuk hout
koker
ironie
dunne
vervoermiddel
Amer. staat
heilwens
linnen huisje
Noorse goden
plek
hijswerktuig
nauwe
bezittelijk vnw.
boom
te gelegener tijd (afk)
opgewekt
rondhout
reeds
geogr. aanduiding (afk)
9.
11.
13.
15.
18.
20.
22.
24.
26.
28.
29.
31.
33.
35.
37.
39.
41.
43.
45.
48.
50.
52.
54.
56.
58.
59.
61.
63.
65.
67.
69.
71.
73.
75.
78.
80.
82.
84.
86.
miljoen gulden nog eens 68 miljoen
gulden hoger.
Er werden 29 nieuwe zaken aan het
bestand toegevoegd; daardoor en door
verbouwingen werd de bruto
vloeroppervlakte met ruim 17.000 m2
uitgebreid. Weliswaar nam, in absolute
zin, het aantal verkoopeenheden af van
753 tot 692; daar stond echter tegenover
dat de oorzaak hiervan slechts
gedeeltelijk sanering was. Als gevolg
van de nauwkeurig uitgewerkte markt-
bewegingsstrategie veranderden
Centra-ondernemingen,, afhankelijk
van de te stellen eisen, zowel in Kien- als
in Paraat-zaken. Waren de laatsten
oorspronkelijk bedoeld voor die onder
nemers die niet langer wilden of konden
deelhebben aan de agressieve markt-
beweging van de organisatie, thans is
gebleken dat zij in vele gevallen in de
convenience-sfeer nog flink hun partij
zullen meeblazen.
De discount-achtige marktbe-
wegingsvormen, waarvan Kien in 1973
nieuw in de markt verscheen en het jaar
afsloot met 19 vestigingen en het aantal
MassaMarkten toenam tot 23, zorgden
voor 87,4 miljoen gulden
organisatieomzet, een aandeel van 14%
De scheiding van goederen en diensten,
die nog meer op de behoeften van de
ondernemers werden afgestemd, werd
afgerond. Daardoor ontstond een nog
nauwere samenwerking tussen de
detaillisten en de groothandelspartners.
De nieuwe Centra-huisstijl werd
ingevoerd. In de toekomst zal deze
mede zorgen voor een grotere herken
baarheid van Centra en een
toenemende betrokkenheid van de
konsumenten bij haar organisatie.
De uitbreiding van de diversifikatie en
de versnelling van de groei, kwalitatief
en kwantitatief, van de supermarkten -
in 1974 worden er 23 geopend met een
bruto vloeroppervlakte van zo'n 17.000
m2 - zal ook dit jaar Centra haar voor
aanstaande rol op de Nederlandse
levensmiddelenmarkt laten meespelen.
de nota van Toelichting van de Minister
van Verkeer en Waterstaat. De
Minister schrijft ten aanzien van
„Paragraaf 8. Gebruik van lichten",
waarin artikel 66 is opgenomen: „Het
ontwerp bevat regels omtrent de soort
van verlichting, die door de bestuurder
in bepaalde omstandigheden moet
worden gebruikt. In beginsel bevat het
ontwerp dus.de gedragsregels voor de
bestuurder ten aanzien van het
verlichten van zijn voertuig".
Uit de nota blijkt derhalve de duidelijke
bedoeling van de -wetgever om de
bestuurder verantwoordelijk te stellen
voor de nakoming van de verlichtings-
voorschriften. Aldus concludeerde de
Advocaat-Generaal tot vernietiging van
het vonnis van de rechtbank.
De Hoge Raad overwoog, dat artikel 66
van het R.V.V. de plicht oplegt ervoor
te zorgen, dat een stilstaand
motorvoertuig de aldaar voorgeschreven
verlichting tfoert. Deze zorg rust op
hem, die ervoor verantwoordelijk is, dat
het voertuig zich ter plaatse bevindt.
Bewezen is, dat X, als bestuurder van
een auto, deze op de weg heeft laten
stilstaan zonder brandende stads- en
achterlichten. Hierin ligt besloten, dat
X, die voor de aanwezigheid van de auto
ter plaatse verantwoordelijk was, de
deswege op hem rustende zorg voor de
naleving van artikel 66 heeft verzaakt.
Dit zou anders kunnen zijn, indien een
ander de feitelijke beschikking over de
auto en daarmede de verantwoordelijk
heid voor de aanwezigheid van de auto
ter plaatse van X had overgenomen.
Hiervan is echter niets gebleken. X is
dus strafbaar.
Met deze motivering vernietigde de
Hoge Raad het vonnis van de rechtbank
en veroordeelde X tot een geldboete van
30,--.
Mr. C.A. Baron Bentinck.
Met kopen aan de deur is het altijd
oppassen geblazen. Maar al te gauw zit
je vast aan een kontrakt waar je later
spijt van hebt. Heel wat mensen zijn
hier ieder jaar weer het slachtoffer van,
met alle ellende van dien. Het minste
wat men dan ook moet eisen van de
colporteur is, dat hij legitimeert. Verder
moet men zich goed bedenken alvorens
te tekenen, en vooral goede kennis
nemen van wat er in het kontrakt staat.
In Noorwegen is er sinds kort een wet
die er in voorziet dat „spijthebbers"
binnen een bepaalde termijn (10 dagen)
op de overeenkomst terug kunnen
komen. Deze wet geldt echter alleen
voor goederen, niet voor reizen,
verzekeringen enzovoorts. Ook voorziet
de wet niet in teruggave van ontvangen
en kontant betaalde artikelen. Dit
laatste ligt natuurlijk voor de hand;
teruggave is ook in winkels praktisch
altijd onmogelijk. In 1971 werd ook in
Nederland een dergelijk wetsontwerp
ingediend door de Minister van Justitie
en de Staatssecretaris van Economische
Zaken. In deze colportage-wet - Regelen
tot het tegengaan van misbruiken bij
colportage - wordt een termijn van 8
dagen voorgesteld. De wet is nog steeds
in behandeling en er ligt dus nog niets
vast. Gezien het aantal mensen, vooral
ouderen, dat jaarlijks de dupe is van
minder bonafide verkopers - de
goederen niet te na gesproken - is het te
hopen dat het in werking treden van
deze wet niet al te lang op zich laat
wachten.