Ouderdom en rijbewijs p J P 1 B P d P p L P P L P P P P P r P P P p m n WU Boekennieuws Brigadier Piet en de semi-prof Parkeren in het donker Kruiswoordpuzzel EB 133 ,5 Wanneer komt de colportage wet? Schaakrubriek EENDRACHTBODE 11 Problemen Spelregels Zeeland land achter dammen Brongers: Een dag oorlog in Zuid-Limburg De Piramide Hinderlaag bij Palermo Vermoeden van ongeschiktheid of onbekwaamheid Onderzoek door zenuwarts CENTRA VERTOONDE IN 1973 EEN FLINKE OMZETGROEI Wie is aansprakelijk? 6 7 5"1 r-| |S s 55 tU n T' 81 Verantwoordelijk voor aanwezigheid van auto Donderdag 7 maart 1974 Voor de maandelijkse ontmoeting tus sen de 3 streekverenigingen was weer grote belangstelling. Er waren niet minder dan 33 spelers naar het Dorpshuis te Sint-Annaland gekomen om hun beste beentje voor te zetten. De uitslagen van de eerst gespeelde partijen waren: Jansen. O.V. - C. Hage, St.A. 01, Reijngoudt, St. Ph. - v. Elsacker, O.V. 10. Koevoets, O.V. - C. Goedege- buure, St.A. 01, Mol, St.Ph. - Smits O.V. 01, Den Braber, St.-A. - v. d. Velde. St.Ph. 10. Noordhoek St.Ph. - De Looze, O.V. 10, d. Engels man. St.A. - Slager, O.V. 01, v. d. Ree, St.Ph. - De Nijs. O.V. 01, Paape, St.A. - J. v. d. Berg, St.Ph. 1—0, C. Ridderhof, St.A. - C. v.d.Berg, St.Ph. 01, Sj. Ridderhof St.A. - v. Manen, O.V. 01, Moerland. St.A. - Bosman, St. Ph. 10, Kempeneers St.Ph. - Westdorp. St.A. 01. Verwijs, St.Ph. - Margo Bril, O.V. 01, v. Westen St. Ph. - Keur, St.A. 01, A. Vis O.V. - Keur. St.A. 10. Ravenstein O.V. - v.d. Ree. St.Ph. 1—0. De spannendste partij van deze avond laten we hier onder volgen. Jansen O.V. - Hage St.A.: 1. e2-e4, c7- c5; 2. Pgl-f3, Pb8-c6; 3. Pbl<3, d7-d6; 4. Lfl-c4, Pg8-f6; 5. d2-d3, Lc8-g4; 6. h2-h3, Lg4-h5; 7. g2-g4, Lh5-g6; 8. Ddl- e2, e7-e6; 9. e4-e5, Pf6-d7; 10. Lcl-f4, d6-d5; 11. Lf4-g5, f7-f6? met deze zet valt zwart ook de tweede witte loper aan zodat hij er altijd 1 wint. Maar het ver volg leert dat het beter geweest was als hij Lf8-e7 gespeeld had. 12. e5xf6, g7Xft>; 13. Lc4Xd5 Zwart kan deze loper niet slaan omdat hij dan zichzelf schaak zet. Daarom besluit hij de andere te nemen. 13f6Xg5, 14. 0-0-0, e6-e5; 15. Ld5Xc6, b7Xc6; 16. Pf3Xe5, Dd8-e7; 17. Thl-el! Er dreigt nu Pe5Xg6, De7Xe2, TelXe2+, Ke8- d8, Pg6Xh8; 170-0-0 maar ook nu is het gevaar niet geweken. Pe5Xc6 wint 'n pion+de kwaliteit.Dit vindt w. niet voldoende want hij heeft een beter idee. 18. d3-d4ü, c5Xd4, zwart ziet het niet want dan had hij wel Pd7Xe5 ge speeld. 19. Dd2-a6+, Kc8<7; 20. Da6Xc6+, Kc7-b8; 21. Dc6-b5+, Kb8- a8; 22. Pe5-c6?? 1 zet te vroeg, wit had eerst Db5-d5+ moeten spelen, zwart is dan verplicht tot Ka8-b8 en dan wint Pe5-c6+ de dame, nu weet zwart zich te redden en zelfs de partij te winnen. 22. Dd7-c5!; 23. Db5-a6, d4Xc3! een schitterend slot. 24. TdlXd7, dreigt DXa7+, DXa7, TXa7±; 24 C3Xb2+!; 25. KclXb2, Dc5Xc2+; 26. Kb2-al, Dc2-c3±. Eerst de oplossing van het eerste pro bleem: Wit Kgl, Dd2, Ta7, Tf3, b4, d3, e4, g2, g6. h2. Zwart: Kg8, Dd6, Th8. Tf8, b5, d4, e5, f6, g7, h6. LDd2-a2+, Kg8 -h8; 2. Ta7Xg7, Kh8Xg7; 3. Da2-a7+. Kg7Xg6; 4. Tf3- g3+, Kg6-h5; 5. Da7-gg7, Dd6-e6; 6. Dg7-g6+, Kh5-h4; 7. Dg6xh6±. Deze stelling kwam op het bord in een partij tussen C. Hage en H. Koevoets. Beide spelers hadden deze combinatie gezien. Zwart was aan zet. Hij speelde Dd6-e6, zodat Dd2-a2+ nu niet meer gaat. De vraag is: hoe gaat wit nu snel winnen. Voor de junioren een paar gemakke lijker opgaven: 1. Zwart geeft mat in 2 zetten. Wit Kc4, Dd5, Th 1, Lh7, a3, c3, d4; zwart Ka7, Db2, Tg2, Pc6, a6, b7, c7, h2. 2. Zwart maakt remise in 1 zet. Wit Kgl, Dd5, Ta8, g2, g5; zwart Kh7, Dh4, g6. g7. Een van de regels die vooral bij be ginnende schakers onbekend is, noemt men en passant slaan. Wanneer er een witte pion op de 5e rij staat, als voorbeeld nemen we d5 en zwart speelt nu c7-c5 of f7-f5, dan mag wit de zwarte pion slaan, tijdens het passeren. Dit mag omdat de pion 2 velden vooruit is gegaan inplaats van 1. Wit doet dus net of de pion maar 1 veld vooruit is gegaan en slaat dus d5Xe6 of d5xfó. Dit slaan mag alleen direkt nadat zwart met een pion 2 velden vooruit is gegaan. Als er bijvoorbeeld zwarte pionnen op d4+d5 staan en wit speelt e2-e4, dan kan zwart op 2 mqnieren slaan, d5Xe4 en d4Xe3 e.p. C. W. Goedegebuure, Tuinstraat 23, St. Annaland 01665-523 De ook op Tholen en Sint-Philipsland lang niet onbekende PZ-redacteur Cees Cijsouw - hij was enkele jaren rayon redacteur Noord-Zeeland - heeft aan het Zeeuwse lectuuroeuvre een aan trekkelijk boekje toegevoegd. Een uit gave niet van vandaag of gisteren, maar opeen redactietafel kan er wel eens wat blijven liggen, eer men aan een recensie toe is. Dat temeer wanneer men op een bepaalde uitgave wat meer aandacht wil vestigen. Dat doen we graag voor dit bij U.M. Westfriesland te Hoorn ver schenen Zeeland land achter dammen. Wat meer aandacht omdat de ruim 200 pagina's veel informatie over onze pro vincie geven, maar omdat het ook alle maal zo plezierig overkomt. Met kennis van zaken. Geboren en getogen in het gewest waarover Cijsouw vertelt. De tekeningen, verzorgd door J. van Veen komen er niet allemaal even goed uit. Dat was wel mogelijk geweest, nu ze veelal werden gemaakt via foto's van Wim Riemens. Maar de inhoud kan ook heel wat niet-Zeeuwen bekoren. De folklore, de anekdotes, de verhaaltjes uit het gewone leven. Het wordt alles smakelijk opgediend. Het eerste hoofdstuk begint met „Zeeland bij stukjes en beetjes". Juist gekozen, want het geheel bestaat uit fragmenten, wat beslist niet storend is. Historie en toerisme gaan hand in hand. Overstromingen en Deltawerken krijgen een speciale belichting. Uiter aard komt onze streek eveneens aan bod bij de auteur, die er immers goed de weg weet. De volgende passage be wijst onder meer de journalistieke ga ven van Cijsouw en tegelijkertijd de be kendheid met hetgewest. Als hij schrijft over de dammen en de provincie die steeds minder een verzameling van eilandjes wordt. Dan lezen we: „Maar niet alles wat jarenlang bij een eilan denrijk heeft gehoord, valt in één gene ratie weg te wissen. En daarom: als u waar ook ter wereld iemand ontmoet, die zich als Schot of Bout voorstelt - wees er zeker van, dat hij uit Tholen stamt." Daarbij ook Zeeland in de kentering: „Een huiskamer in Zierikzee, een stam boom-in-portretten aan de muur. Schipper Schot wijst aan: overgroot vader Schot, mosselkweker. Grootvader Schot, mosselkweker. Vader Schot, mosselkweker. Ik Schot, mosselkweker. M'n zoon Schot, technisch tekenaar." Deze fijne trekjes komt men herhaalde lijk tegen in Cijsouw's Zeeland. „Veren laten" is ook weer zo'n listig gekarakte riseerd hoofdstuk over de in aantal steeds kleiner wordende Zeeuwse ver bindingen van dit soort. Zeeland is een waterland, dat blijkt uit de eeuwenoude strijd om het land te be houden, goed uiteengezet vanaf de 14e eeuw tot heden. Het Deltaplan met als aandenken een echte sticker van de aktiegroep Oosterschelde open en zo zouden we nog lang door kunnen gaan. Bijvoorbeeld de kostelijke recepten voor een oester of smakelijke mosselmaal tijd. Het „vissen naar een godin" kreeg vanzelf ook z'n portie in het geheel, na- datop 14 april 1970 schipper K. J. Bout met zijn Tholen 6 twee grote brokken steen opviste in de omgeving van Colijnsplaat. Sinds die tijd weten we ook in Zeeland heel wat af van de godin Nehalennia. Indien dat nog niet het geval mocht zijn, kunt u ook volstaan met het boek van Cees Cijsouw. De herindeling van ge meenten wordt niet over het hoofd ge zien: „De meest radicale oplossing werd in de praktijk gebracht op het eiland Tholen: zeven gemeenten waren er, ze werden met ingang van 1 juli 1971 samengevoegd tot één eilandelijke, nieuwe gemeente Tholen. Sint-Philips- land ontkwam aan de herindelingsrage. Bij hoofdstuk molens een tekening van de Sint-Annalandse standaardmolen, zoals Zeeland er vier heeft, maar in die woonkern wel de enige gesloten stan daardmolen. Er is verder een portie Reimerswaal, een portie boerderijen, (met o.a. Reigersburg te Sint-Maar tensdijk en Nooitgedacht te Sint-Anna- land), een portie pronte boerinnen, een portie (al genoemde) folklore, toerisme, dialect, schrijvers over Zeeland en de portie Tussen Eendracht en Zijpe of de reformatorische bolwerken Tholen en Sint-Philipsland. Cysouw besluit dit onderdeel, na het historisch en aktuele beeld van elk der woonkernen te hebben samengevat met: „Er gaat veel rust van uit - en dat past wonderwel bij Tholen." De beste aanbeveling van deze aan trekkelijke Zeeuwse informatie moet wel zijn: leest u zelf maar. De boek handel kan u er wel aan helpen. Vorig jaar is bij uitgeverij Hollandia te Baarn Een dag oorlog in Zuid-Limburg verschenen. Auteur is majoor E. H. Brongers, van wiens hand bij dezelfde uitgeverij eerder De slag om de residen tie 1940 uitkwam. Daarvan nu al de 4e druk, evenals van Grebbelinie 1940. Van 10 mei 1940 in Zuid-Limburg is tot dusver niet zoveel bekend. Voor de Duitsers was Limburg immers eenfluitje van een cent. De verraderlijke overval bracht weinig Nederlands ver weer. De overrompeling van het tot de laatste minuut goedgelovig vaderland was daarvoor te geraffineerd. Daarom kan die dag oorlog Zuid Limburg niet het verhaal zijn van het gewapend ver zet van een gering aantal mensen tegen een gigantische overmacht. Wat zich voor die 10e mei en op de dag zelf in Zuid-Limburg afspeelde brengt majoor Brongers op boeiende en verantwoorde wijze in dit verhaal. Duidelijker nog ge maakt met illustraties en foto's. Wie veel heeft over de tweede wereldoorlog zal dit verhaal uit eigen land er bij willen hebben. Het kost in paperback uitvoering 9,75 en is bij de boek handel verkrijgbaar. William Golding beschrijft in De Piramide de problemen van de jeugd op gevoelige en zuivere wijze. Zijn verhaal gaat over Oliver, de achttienjarige in een Engels provinciestadje, waar in de jaren twintig de sociale positie van de mensen star in vakjes is ingedeeld. Zo zijn er meisjes om mee te vrijen en meisjes om mee te trouwen. Tot de laatste categorie behoort zeker Evie niet, het sex-fenomeen, die grote ver warring sticht in de harten van de jongens, die niet met haar mogen om gaan. De in elkaar grijpende novellen in dit boek beschrijven de deels uitgelaten, deels troosteloze periode van jongeren tussen schoolbanken en een nog onduidelijke toekomst. Een beschrij ving die laat beleven en laat meeleven. In paperbackvorm kost het 12,90. Een uitgave van Hollandia te Baarn. Colin Forbes weet de lezers te boeien als een Mac Lean. Hij schreef na de al herdrukte Rotsen van Zervos en Tank op Drift ook de roman van de vier mannen, die kans zien om een grote trein-veer boot op het door de vijand bezette Sicilië onklaar te maken. Gebeurtenissen die zich afspelen in juli 1943. De auteur weet er wel iets van, want hij dient tijdens de oorlog in he*. Engelse leger en voornamelijk in het ge bied rond de Middellandse Zee. Hoe zouden anders die plaatselijke situaties zo uit de verf zijn gekomen als in deze oorlogsroman omschreven. Alle gebeurtenissen in het uitermate boeiend verhaal spelen zich af binnen vier en twintig uur in de haven van Sicilië en aan boord van de trein-veer- boot. Zo'n boek wordt in één ruk door de liefhebbers uitgelezen. Gebonden 16,90. Een uitgave van Hollandia en bij de boekhandel ver krijgbaar. JA... een abonnement op de Eendrachtbode kost u slechts 8,50 per half jaar Doen! Ouderdom komt met gebreken, zegt het spreekwoord. Het is waar, maar we behoeven niet onmiddellijk voor alle. kwalen en zwakheden te capituleren. Door wat minder te eten en gezond te leven kunnen wij dikwijls nog lang fit blijven. Heel belangrijk is ook, dat wij in actie blijven. Dat geldt voor ons werk, voor sport, voor alles. Houdt een bejaarde ergens mee op, dan is dat meestal voor goed. Ook van een gevaarlijke bezigheid als autorijden kan gezegd worden, dat men zijn rijvaardigheid slechts kan behouden door regelmatig zijn auto te gebruiken. Maar uiteindelijk kan geen bejaarde het van de tijd winnen en moet hij van alles afstand doen. En dikwijls is autorijden het laatste, dat hij wil opgeven. Niettegenstaande zijn verminderde rijvaardigheid kan een bejaarde soms nog lang blijven rijden, als hij er maar voor zirgt geen ongelukken te maken en geen vcrkccrsfcutcn te begaan. Als hij wijs is en zijn beperkingen kent, vermijdt hij zoveel mogelijk verkeers situaties, waarin zijn verminderde rijvaardigheid hem parten zou kunnen spelen. Op de spitsuren zal hij thuisblijven. En als hij buiten woont, zal hij zich beperken tot de hem bekende landelijke wegen en niet naar de stad rijden. Hoe moeilijk het voor een bejaarde ook moge zijn het autorijden op te geven, het is altijd beter en prettiger voor hem dit vrijwillig te doen dan dat hij daartoe door de politie of nog erger door een ongeluk genoodzaakt wordt. Als een bejaarde het autorijden niet kan nalaten en een gevaar op de weg gaat vormen, kan de politie ingrijpen. Van een automobilist, van wie vermoed wordt, dat hij ongeschikt of onbekwaam is om zijn auto te besturen, kan de politie - krachtens artikel 18 vap de Wegenverkeerswet (W.V.W.) vorderen, dat hij zich onderwerpt aan een onderzoek naar zijn geschiktheid en bekwaamheid. Indien uit het onderzoek blijkt, dat de automobilist ongeschikt of onbekwaam is, kan zijn rijbewijs ongeldig worden verklaard. Dit laatste kan ook geschieden, als de automobilist zich zonder geldige reden niet aan het onderzoek onderwerpt. Blijkens de Memorie van Toelichting duidt het woord „geschiktheid" op de lichamelijke en geestelijke geschiktheid om een auto te besturen. De bevoegdheid van de politie is zeer groot. Zij kan reeds ingrijpen, zodra zij maar een vermoeden heeft van onge schiktheid of onbekwaamheid. Natuurlijk moet dat vermoeden op deugdelijke gronden worden gebaseerd. Naar onze mening is de enkele leeftijd daarvoor onvoldoende. De politie kan dus niet zeggen: Die man heeft zijn 75 ste verjaardag achter de rug; hij moet zich nu maar aan een onderzoek onder werpen. De politie zal verstandig doen de gronden, waarop het vermoeden rust, zo volledig mogelijk aan de automobilist bekend te maken. Anders kan deze de indruk krijgen, dat de politie hem alleen maar wil grijpen vanwege zijn hoge leeftijd. In het volgende geval had een hoofd inspecteur van politie van een 74-jarige automobilist gevorderd, dat deze zich zou onderwerpen aan een onderzoek naar zijn geschiktheid en bekwaamheid om een auto te besturen. Deze vordering bevatte de volgende passage: „gelet op ontvangen ambts berichten, waaruit blijkt, dat U..zodanig _heeft gereden, dat de veiligheid op de weg ernstig in gevaar werd gebracht, kennelijk zonder dat U zich zulks bewust was en zonder dat U hiervan een verklaring kon geven, gelet op Uw hoge leeftijd, waaraan inhaerent is een vermindering van de fysieke gesteldheid en het reactievermogen". In verband met de vordering deelde het centraal Bureau voor de afgifte van Rijvaardigheidsbewijzen aan de betreffende automobilist mede, dat hij door een bepaalde zenuwarts zou worden opgeroepen voor een nader onderzoek. De automobilist was er zich geenszins van bewust, dat hij het verkeer in gevaar had gebracht. Hij beschouwde de vordering als een daad van willekeur en vroeg de president van de rechtbank te 's Gravenhage de betreffende auto riteiten te veroordelen om zich te onthouden van het tenuitvoerleggen van de vordering op verbeurte van een dwangsom van 100.000,--. Hij wees er op, dat de vordering geen feitelijke omstandigheden vermeldde, op grond waarvan het vermoeden van zijn ongeschiktheid of onbekwaamheid was gerezen. De vorderingen van artikel 127 - Maar de inspecteur Alessandro Fiasco was nog lang niet klaar met zijn slachtoffer. „Als jij nou toch toevallig de echte Alfredo Pinanti was", teemde hij. „Als dat nou toch eens zo was, waar is dan je kaartje en waar zijn je voetbalspullen?" - „Mijn kaart heb ik verloren en mijn koffertje is gestolen....", kreunde de arme Alfredo Pinanti en hij huilde haast van woede. - „Jonge, jonge, jonge, wat hangt het leven van beroepsvoetballers toch van toevalligheidjes aan elkaar", sneerde Alessandro Fiasco. „Dat verliest maar uit nodigingskaarten en dat laat maar koffertjes stelen of het niks is. Weet je wit je nou doet, joh? Vertel jij die smoesjes maar eens op het bureau aan de hoofdcommissaris. Ik zal je vrij vervoer geven. Hahaha!" - De inspecteur haalde nu een fluitje tevoorschijn, ont lokte er een aantal zéér schrille en schelle tonen aan en toen dook er als het ware uit niets een overvalauto op. Uit die auto dook een zéér potige agent op en deze had waarlijk niet veel aansporingen nodig om tot actie over te gaan. Hij greep de arme Alfredo Pinanti beet en wierp hem zonder veel omhaal in de auto. - „Kranig werk, agent", mompelde Alessandro Fiasco goedkeurend. „Dat had ik je niet kunnen verbeteren. Afijn, nou kan ik zelf ook nog naar de voetbal gaan, want de gezochte schavuit is gepakt". - Jadie voetbal wedstrijddaar was alles uiteindelijk om begonnen. Wat dat aangaat herinneren we ons natuurlijk nog wel, dat brigadier Piet, alias Alfredo Pinanti, de twee schurkachtige Italianen zag aan komen in gezelschap van Karei Kleuntjes, de semiprof tegen wil en dank. - „Oef!" zuchtte Piet. „Die twee petmannetjes mogen hier in géén geval binnen!" En handig nam de brigges de nodige maat regelen. Hij begaf zich snel naar de deur van de kleedkamer, waar dat vurige controleurtje nog steeds stond te controleren. „Zie je daar die twee malle schobbejakken aankomen?" fluisterde hij het ventje in diens oor. „Laat ze niet naar binnen, want ze hebben met de hele voetballerij geen zier uit te staan. Het zijn alleen maar opdringerige autogrammenjagers!" 18 van de W.V.W. worden tegen woordig kennelijk toegepast om personen op hoge leeftijd te verhinderen aan het verkeer deel te nemen, zo betoogde de automobilist. Maar de politie ontkende, dat bedoelde vorderingen tegenwoordig deze strekking hebben, en bracht eerst toen een rapport van een hoofdagent naar voren, die in de Haagse binnenstad omstreeks 17.50 uur (spitsuur) enige tijd achter de automobilist had gereden en een aantal verkeersfouten van de auto mobilist had geconstateerd. De president trok hieruit de conclusie, dat bij deze hoofdagent het vermoeden kon postvatten, dat de automobilist de bekwaamheid miste om zijn auto te besturen. Aldus werd de vordering van de automobilist afgewezen. Dit vonnis werd in hoger beroep door het gerechtshof bekrachtigd. Wel was het Hof van oordeel, dat het ernstige overweging had verdiend de auto mobilist vóór de vordering van het onderzoek te horen over de hem verweten verkeersovertredingen. In de toekomst mag de bejaarde een grotere rechtszekerheid verwachten. Sedert kort is namelijk bij de Tweede Kamer een wetsontwerp aanhangig, waarin o.a. staat, dat de vordering de feiten en omstandigheden moet vermelden, waarop het vermoeden van ongeschiktheid of onbekwaamheid berust. Mr.C.A. Baron Bentinck. De Centra organisatieomzet bedroeg in 1973 614 miljoen gulden, een toename ten opzichte van het voorgaande jaar van 68 miljoen gulden. Er werden 29 nieuwe zaken geopend. De bruto vloeroppervlakte nam toe met 17.000 m2. Een nieuwe huisstijl werd inge voerd, de dienstverlening nog meer toegespitst op de eisen van de ondernemer, de samenwerking tussen de groothandelspartners en de ondernemers nog meer verstevigd en de penetratie in de Nederlandse levensmiddelenmarkt met andere dan de traditionele marktbewerkingsvormen met kracht en met sukses voortgezet. Ondanks alle belemmerende invloeden: kostenstijgingen. overheidsmaat regelen. de oliekrisis en geschillen in de sociale sfeer, ontwikkelde de Centra organisatie zich in 1973 bevredigend. De omzet, die in 1972 met 546 miljoen gulden het half miljard reeds ruim had overschreden, werd in 1973 met 614 Nu het winterjaargetijde weer voor de deur staat en de duisternis vroeg invalt, heeft de parkeerder van een auto er een probleem bijgekregen: de verlichting. Artikel 66 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (R.V.V.) schrijft voor, dat auto's, die op de rijbaan stilstaan, van voren stadslichten moeten voeren en van achteren achterlichten. Dit voorschrift geldt niet voor auto's, die binnen de bebouwde kom onmiddellijk verlicht worden door een lichtpunt van de openbare straatverlichting, dat niet verdef'dan 30 meter verwijderd is. In de praktijk is de vraag gerezen, of er iemand gestraft kan worden, als er een auto in het donker op de weg staat. In de maand januari om 20.20 uur zag de politie op de Waalbandijk te Herwijnen in het donker een auto staan zonder de voorgeschreven verlichting. De politie spoorde de man op, die de auto daar had achtergelaten. Dit bleek X te zijn. X werd strafrechtelijk yervolgd en door de kantonrechter te Górinchem tot straf veroordeeld wegens overtreding van artikel 66 van het R.V.V. {-■ Maar dit vonnis werd in hoger beroep door de rechtbank te Dordrecht vernietigd. De rechtbank wees er op, dat artikel 66 niet bepaalt, wie voor het voeren van de voorgeschreven verlichting dient te zorgen of wie voor het ontbreken van die verlichting aansprakelijk is. Men zou kunnen denken aan de| eigenaar of aan de bestuurder of wel aan beide categorieën. Het spreekt echter geenszins vanzelf, dat juist de bestuurder aansprakelijk is. In een stil staande auto zal immers veelal geen bestuurder aanwezig zijn. Toerekening van de verboden toestand aan de laatstaanwezige bestuurder zou tot onredelijke resultaten kunnen leiden. Aldus redenerende ontsloeg de rechtbank X van alle rechtsvervolging. Tegen dit vonnis tekende de officier van justitie cassatie aan bij de Hoge Raad en vond daar een gewillig oor van de Advocaat-Generaal. De advocaat-Generaal putte steun uit 4 5 lü n 12 13 14 Ib 17 20 21 22 23 24 25 26 t'l 29 JÜ 31 32 32 33 3i 36 37 39 39 40 41 43 44 45 46 47 48 49 S0 51 52 S3 54 56 b, 58 61 b2 64 66 68 70 Tl 76 78 79 8, 84 86^ BV 90 HORIZONTAAL: 2. zoogdier 5. deel v.e. kachel 8. uitroep 10. ijver 12. verharde huid 14. koraaleiland 16. water in Brabant 17. slot 19. handelsterm 21. bestaat 23. karakter 25. oude Noorse literatuur 27. zuivelprodukt 29. Oosterse titel 30. fr.pers.vnw. 32. vogel 34. zoogdier 36. kijken 38. deel v.e. vinger 40. steenmassa 42. reet 44. Europeaan 46. waterhoogte (afk.) 47. droogoven 49. Oosterse titel 51. spil 53. water in Duitsland 55. het zijn 57. heilige 59. springstof (alk) 60. log 62. iedere 64. Amer. staat 66. vruchtbare plaats 68. luchtmacht (afk) 70. meisjesnaam 72. beetje 74. deel v.e. been 76. zangnoot 77. edelgas 79. voedsel 81. getij 83. delfstof 85. deel v.e. huis 87. warm 89. spoedig 90. deel v. Brabant 91. pl. in gelderland VERTICAAL 1. schortje 2. pers. vnw. 3. gast 4. vr. munt 5. reeds 6. grote plaats 7. aanhaling 8. anno (afk) muze min nobel losse naad hetzelfde loon beroep mestvocht aanw. vnw. pl. in Noorwegen tijdperk langzaam meisjesnaam levenslucht deel v.h. oog land in Azië ontsloten hetzelfde pl. in Siberië rivier in Spanje vogel stuk hout koker ironie dunne vervoermiddel Amer. staat heilwens linnen huisje Noorse goden plek hijswerktuig nauwe bezittelijk vnw. boom te gelegener tijd (afk) opgewekt rondhout reeds geogr. aanduiding (afk) 9. 11. 13. 15. 18. 20. 22. 24. 26. 28. 29. 31. 33. 35. 37. 39. 41. 43. 45. 48. 50. 52. 54. 56. 58. 59. 61. 63. 65. 67. 69. 71. 73. 75. 78. 80. 82. 84. 86. miljoen gulden nog eens 68 miljoen gulden hoger. Er werden 29 nieuwe zaken aan het bestand toegevoegd; daardoor en door verbouwingen werd de bruto vloeroppervlakte met ruim 17.000 m2 uitgebreid. Weliswaar nam, in absolute zin, het aantal verkoopeenheden af van 753 tot 692; daar stond echter tegenover dat de oorzaak hiervan slechts gedeeltelijk sanering was. Als gevolg van de nauwkeurig uitgewerkte markt- bewegingsstrategie veranderden Centra-ondernemingen,, afhankelijk van de te stellen eisen, zowel in Kien- als in Paraat-zaken. Waren de laatsten oorspronkelijk bedoeld voor die onder nemers die niet langer wilden of konden deelhebben aan de agressieve markt- beweging van de organisatie, thans is gebleken dat zij in vele gevallen in de convenience-sfeer nog flink hun partij zullen meeblazen. De discount-achtige marktbe- wegingsvormen, waarvan Kien in 1973 nieuw in de markt verscheen en het jaar afsloot met 19 vestigingen en het aantal MassaMarkten toenam tot 23, zorgden voor 87,4 miljoen gulden organisatieomzet, een aandeel van 14% De scheiding van goederen en diensten, die nog meer op de behoeften van de ondernemers werden afgestemd, werd afgerond. Daardoor ontstond een nog nauwere samenwerking tussen de detaillisten en de groothandelspartners. De nieuwe Centra-huisstijl werd ingevoerd. In de toekomst zal deze mede zorgen voor een grotere herken baarheid van Centra en een toenemende betrokkenheid van de konsumenten bij haar organisatie. De uitbreiding van de diversifikatie en de versnelling van de groei, kwalitatief en kwantitatief, van de supermarkten - in 1974 worden er 23 geopend met een bruto vloeroppervlakte van zo'n 17.000 m2 - zal ook dit jaar Centra haar voor aanstaande rol op de Nederlandse levensmiddelenmarkt laten meespelen. de nota van Toelichting van de Minister van Verkeer en Waterstaat. De Minister schrijft ten aanzien van „Paragraaf 8. Gebruik van lichten", waarin artikel 66 is opgenomen: „Het ontwerp bevat regels omtrent de soort van verlichting, die door de bestuurder in bepaalde omstandigheden moet worden gebruikt. In beginsel bevat het ontwerp dus.de gedragsregels voor de bestuurder ten aanzien van het verlichten van zijn voertuig". Uit de nota blijkt derhalve de duidelijke bedoeling van de -wetgever om de bestuurder verantwoordelijk te stellen voor de nakoming van de verlichtings- voorschriften. Aldus concludeerde de Advocaat-Generaal tot vernietiging van het vonnis van de rechtbank. De Hoge Raad overwoog, dat artikel 66 van het R.V.V. de plicht oplegt ervoor te zorgen, dat een stilstaand motorvoertuig de aldaar voorgeschreven verlichting tfoert. Deze zorg rust op hem, die ervoor verantwoordelijk is, dat het voertuig zich ter plaatse bevindt. Bewezen is, dat X, als bestuurder van een auto, deze op de weg heeft laten stilstaan zonder brandende stads- en achterlichten. Hierin ligt besloten, dat X, die voor de aanwezigheid van de auto ter plaatse verantwoordelijk was, de deswege op hem rustende zorg voor de naleving van artikel 66 heeft verzaakt. Dit zou anders kunnen zijn, indien een ander de feitelijke beschikking over de auto en daarmede de verantwoordelijk heid voor de aanwezigheid van de auto ter plaatse van X had overgenomen. Hiervan is echter niets gebleken. X is dus strafbaar. Met deze motivering vernietigde de Hoge Raad het vonnis van de rechtbank en veroordeelde X tot een geldboete van 30,--. Mr. C.A. Baron Bentinck. Met kopen aan de deur is het altijd oppassen geblazen. Maar al te gauw zit je vast aan een kontrakt waar je later spijt van hebt. Heel wat mensen zijn hier ieder jaar weer het slachtoffer van, met alle ellende van dien. Het minste wat men dan ook moet eisen van de colporteur is, dat hij legitimeert. Verder moet men zich goed bedenken alvorens te tekenen, en vooral goede kennis nemen van wat er in het kontrakt staat. In Noorwegen is er sinds kort een wet die er in voorziet dat „spijthebbers" binnen een bepaalde termijn (10 dagen) op de overeenkomst terug kunnen komen. Deze wet geldt echter alleen voor goederen, niet voor reizen, verzekeringen enzovoorts. Ook voorziet de wet niet in teruggave van ontvangen en kontant betaalde artikelen. Dit laatste ligt natuurlijk voor de hand; teruggave is ook in winkels praktisch altijd onmogelijk. In 1971 werd ook in Nederland een dergelijk wetsontwerp ingediend door de Minister van Justitie en de Staatssecretaris van Economische Zaken. In deze colportage-wet - Regelen tot het tegengaan van misbruiken bij colportage - wordt een termijn van 8 dagen voorgesteld. De wet is nog steeds in behandeling en er ligt dus nog niets vast. Gezien het aantal mensen, vooral ouderen, dat jaarlijks de dupe is van minder bonafide verkopers - de goederen niet te na gesproken - is het te hopen dat het in werking treden van deze wet niet al te lang op zich laat wachten.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1974 | | pagina 11