HET COLLEGE ANTWOORD:
Uitstel beslissing bestuurszetel
Toch wel graag alles onder één dak
In 1973 wel inwonergroei van een 300
Belastingvoorstellen zijn redelijk
Hogere bibliotheeksubsidies
op de wip - Post onder
houd straten te laag
VOETBAL
UITSLAGEN
WETHOUDER KOOPMAN:
WETHOUDER SCHERPENISSE:
Autobedrijf
WEST-
BRABANT
12
EENDRACHTBODE
Donderdag 13 december 1973
Onderwijs
Sportmisdragingen
niet maatgevend
Extern rapport
gemeentezetel overbodig
Minder positief tegenover
commissie-openbaarheid
Elders dezelfde (hinderwets)eisen
m
Wethouder C. J. Moerland
(PvdA) Stavenisse
Vormingsonderwijs
L. J. Koopman (SGP)
Zuiveringsbijdrage,
geen lagere rioolbelasting
Nog meer woningen
Sint Maartensdijk
Welzijnszorg
Geen vaste reinigingsrechten
Zwembad duurder
Zeker 300 inwoners meer
Geen discussie Oosterschelde
Kunst
Straatvegen
DAF-dealer voor
Bergen op Zoom e.o.
Rooseveltlaan 76
BERGEN OPZOOM
Tel. 34646
Wethouder A. J. Scherpenisse
(VVD) Sint-Annaland
Post onderhoud
straten eerder te laag
Het probleem van de kleine kernen Is
een evengroot probleem voor ons als
voor de raad. Het is trouwens geen
specifiek Thools probleem. Ook elders
-kampt men er mee. Zonder maar
enigszins een oplossing toe te zeggen,
menen wij dat over deze zaak uitvoerig
van gedachten zal kunnen worden
gewisseld als de structuurnota in de
raad ter sprake komt. Dit deelde
maandagavond de waarnemend
voorzitter, wethouder CJ. Moerland
mee, in antwoord op door de raads
fracties gehouden algemene begrotings
beschouwingen en daarin verwerkte
vragen.
Het is echter niet juist, zo vond de wnd.
voorzitter om dit aan de herindeling te
wijten. Dat had trouwens vraagsteller en
woordvoerder van de SGP fractie de
heer J.I. Hollebrands ook niet gedaan.
Men kan evenmin aan de herindeling
wijten, dat er op elke woonkern geen
politieman is gevestigd, vervolgde
wethouder Moerland. Wel bepleit het
gemeentebestuur spreiding van de
politie over de kernen, maar voor de
rijkspolitie kan geen bepaalde
woonkern worden voorgeschreven.
Terugkerend tot de kleine kernen,
verklaarde de woordvoerder van het
college, te betwijfelen of het inwonertal
daar kan worden gehandhaafd door een
soepeler welstandsbeleid. De leef
baarheid daarvan kan gunstig worden
beïnvloed door een prettige omgeving,
maar dan dienen allerlei ontsierende
bouwsels en verbouwingen ook te
worden geweerd. Overigens worden
zelden bouwvergunningen geweigerd.
Het college acht zich niet bevoegd om
de kwaliteit van het leermiddelenpakket
te beoordelen, zo vervolgde de heer
Moerland zijn beantwoording van de
door raadslid Hollebrands gemaakte
opmerkingen. Bij vernieuwingen
worden deze steeds voorgelegd aan de
onderwijsinspectie en we houden ons
aan het deskundig advies en aan de
middelen die daarvoor van rijkswege
beschikbaar worden gesteld.
Hoewel het college het standpunt van de
SGP over de zondagssport voldoende
bekend is en daarvoor ook respect heeft,
acht zij het niet juist de sport te veroor
delen vanwege fouten, die sport
beoefenaren plegen. De menselijke
tekortkomingen zijn er stellig ook bij
sportbeoefenaars, maar een goed
gerichte sportbeoefening kan op mis
dragingen wel een gunstige uitwerking
hebben. Ze zal overigens de tekort
komingen niet wegnemen. Het Thools
college was het eens met de heer
Hollebrands, dat men op het gebied van
de recreatie de nodige zuinigheid zal
moeten betrachten, maar daarvan is,
dacht wethouder Moerland ook al blijk
gegeven.
Het Thools college ziet geen nut in het
doen adviseren door de vereniging van
Ned. Gemeenten inzake de plaats van
de nieuwe bestuurszetel. Deze
verklaring kwam er bij monde van
wethouder Moerland en in antwoord op
hetgeen door de partij van de Arbeid via
fractieleider P. van Schetsen in de
algemene begrotingsbeschouwing was
opgemerkt. De raadsvoorzitter kon zich
wél verenigen met te wachten op het
rapport van Mr.. Ten Berge. De
beslissing omtrent een bestuurszetel is
niet een zaak, waarin een buiten de
gemeente staand orgaan kan adviseren,
vond het college. Het gaat hier om het
interne beleid van de gemeente. Stellig
zal het college bij het komend voorstel
omtrent die zetelaanwijzing de belang
rijke punten op een rijtje plaatsen. B en
W zullen er overigens geen halszaak van
maken te wachten met het bestuurszetel-
voorstel tot er een nieuwe raad is
gekozen.in eerste instantie was immers
al besloten om er in deze eerste raads
periode na de herindeling niet op in te
gaan, maar door de raad - met name
door de PvdA - werd deze zaak aan de
orde gesteld.
Het college kon evenmin de PvdA
suggestie overnemen tot het meer dan
tot dusver openbaar houden van de
commissievergaderingen. Die voor
onroerende zaken valt zo-wie-zo al af.
Men moet die commissies eerder zien
als colleges van bijstand met een vooral
adviserende taak voor 't college, aan de
hand waarvan B en W haar standpunt
bepaalt en het voorstel daarna in de
raad brengt ter openbare behandeling.
Door dit laatste vond het college de op
merking van de PvdA ook onjuist te
spreken van in de commissieverga
dering genomen belangrijke beslis
singen waaraan de raad praktisch niets
meer kan veranderen. De brandweer
reorganisatie bijvoorbeeld, een zeer
belangrijke zaak, is tot tweemaal toe in
een commissievergadering besproken
om zich daarover volledig te kunnen
beraden en te informeren. Het is
duidelijk dat het college als regel de
raad voorstellen doet, waarvoor een
raadsmeerderheid te verwachten is.
Blijkt dan een commissielid in de raads.
vergadering anders te stemmen dan in
de commissievergadering viel af te
leiden, dan wil dat nog niet zeggen, dat
hij uit de boot is gevallen, mits hij
daarvoor grondige reden
aanvoert. In het algemeen moet worden
aangenomen, dat het lid zowel in
commissievergadering als in de raad
eenzelfde standpunt handhaaft, anders
zou een advies aan B en W geen enkele
zin hebben.
Een veranderd standpunt zal worden
betreurd, maar met goed omklede
redenen toch ook wel begrip van de
andere zijde opleveren. B. en W.
hebben bij het provinciaal bestuur op
een andere verdeling der kosten aange
drongen met betrekking tot de meting
luchtverontreiniging, zo vervolgde
wethouder Moerland de beantwoording
van de PvdA beschouwing. Maar dat
zonder resultaat. Destijds heeft het
merendeel der Thoolse gemeenten zich
uit solidariteit met de rest van de
provincie aangesloten en groot Tholen
heeft die zienswijze bekrachtigd. Men
kan nu moeilijk die aansluiting gaan
verbreken. Toegegeven werd dat het
bijna een jaar geleden is, dat de
commissie georganiseerd overleg
bijeenkwam. Dit vanwege een op komst
zijnde wijziging in de bezoldigings
regeling. Ook B en W vinden, dat die
commissie toch wel minstens 2 maal per
jaar moet vergaderen. Overigens is het
niet zo, dat er helemaal geen contact
met de ambtenaren zou bestaan over
eventuele geschillen. Met name de
afdelingschefs (ter secretarie) komen
regelmatig bijeen. Verwacht wordt in de
toekomst wel richtlijnen te ontvangen
met betrekking tot een commissie
medezeggenschap.
De kritiek van de PvdA op de passage
sociale zorg in de begrotingsbrief kon
het college evenmin delen. Wanneer het
gaat om noodzakelijke sociale
voorziening zal het Thools gemeente
bestuur zeker niet van achter komen,
maar in die begrotingspassage gaat het
om een voorbeeld, waarvan een gezin
met iets meer dan het minimumloon een
tweede hands auto heeft en de vrouw
wekelijks naar de kapper gaat. B en W
beweren helemaal niet, dat ze die zaken
de mensen niet zouden gunnen, maar
wanneer dan een beroep op de alge
mene bijstandwet wordt gedaan voor
kosten in vloerbedekking, moet men
toch wel gereserveerd staan tegen
inwilliging van zo'n verzoek. Dan zit
men met een onjuiste verschuiving in
het bestedingspatroon. Niet noodzake
lijke consumptiegoederen worden
aangekocht, terwijl er geen geld meer
overblijft voor wel noodzakelijke
artikelen.
Tot nu toe hebben zelfs geruchten over
een mogelijke verplaatsing van de
2*
3$
groenvoederdrogerij uit Scherpenisse
het college van B en W niet bereikt. Dit
verklaarde wnd. raadsvoorzitter
Moerland in antwoord op hetgeen
daarover door mevrouw M.J. Kenes-van
Geer namens de VVD fractie was
opgemerkt. Overigens zal men elders
aan dezelfde eisen moeten voldoen als in
Scherpenisse, tenzij men daar uiteraard
veel verder van een woonkern zou
vestigen. De eisen, waaraan een bedrijf
moet voldoen, zijn door de Kroon
opgelegd. Er zijn geen mogelijkheden
daaraan te ontkomen.
In tegenstelling tot vertrekplannen is
het B en W alleen bekend dat men een
nieuwe loods aan het bouwen is bij de
groenvoederdrogerij. Omtrent een vesti
gingsplaats voor het expeditiebedrijf
Geuze wordt nog een nader onderzoek
ingesteld. B en W is bereid deze zaak
nog in de commissie bestuurlijke aange
legenheden te brengen, al is het in feite
iets vooor de commissie Ruimtelijke
Ordening, maar tegelijk een zaak die
moeilijk in het openbaar behandeld kan
worden omdat het om een bepaald
bedrijf ga, Er is trouwens wel een
plaats voor dit bedrijf, maar de firma
Geuze geeft voorkeur aan een andere
plaats en dat is de moeilijkheid. Wat de
speeltuinopmerking Sint-Maartensdijk
betreft, verzekerde het college mevrouw
Renes dat die aan de Oostsingel vele
jaren uitstekend voldeed. In hoeverre
overbrenging naar Haestinge, zoals
door de VVD wordt gesuggereerd,
mogelijk is, kon het college niet beoor
delen op dit moment, maar ook daar is
dan aanvullend toezicht nodig. Dat
toezicht is het grote probleem voor de
speeltuinstichting. De speelplaats
bedoeld in plan West Sint-Maartensdijk
is van geheel ander allooi dan een
speeltuin. Het gaat in West meer om
een speelgelegenheid, een grasveldje
met wat eenvoudige klimwerktuigen en
zonder toezicht. Voor bouw aula op de
begraafplaats te Sint-Maartensdijk
wordt overleg gepleegd met arts en
wijkverpleegster, verzekerde het college
de VVD fractie. Ook een bouwplan zal
die inwoners worden voorgelegd. Met
mevrouw Renes was ook het college van
mening dat het onderbrengen in één
gebouw van het gemeentelijk apparaat
(zowel administratief als technische
dienst) van groot belang is, iets wat ook
dient mee te spelen in de bepaling van
de bestuurszetel.
Voor wat het vormingsonderwijs betreft
zijn er vanuit het college van B en W
wel degelijk aktiviteiten, zo kon
wethouder Moerland vervolgens aan het
ARP raadslid W.C. van Kempen
verzekeren, die dit punt in zijn
„Terwijl ons college elgenlyk 1% van
het totaal der gewone dienst (20
miljoen) nodig vindt voor de post
onvoorzien, wat dus een gedrag zou zjjn
van 2 ton, heeft het college daarvoor
met 140.000,toch al belangrijk
minder geraamd. Het komt my voor,
dat er tegen die uiterst lage raming dus
weinig bezwaar kan zyn by de fractie
van de heer De Korte. Wy menen, dat
de redelijkheid van onze belasting
voorstellen hiermee volledig is
aangetoond".
Dit antwoordde maandagavoml
wethouder L. J. Koopman (met de
portefeuille financiën) met name op
hetgeen daaromtrent door de CHU
woordvoerder J. D. de Korte was
gesteld. Die wilde met een naar hy
meende zo reële raming als de begroting
1974 liet zien voor de onvoorziene post
niet meer dan een half procent van het
begrotingstotaal plannen. Dat zou dan
een ton onvoorzien betekenen, zo hield
het CHU-raadslid het college voor en hy
had daarbij wellicht in het achterhoofd
om toch nog iets te doen aan de
voorgestelde belastingverhogingen.
Het college maakte met dit antwoord in
feite duidelijk, dat aan de voorgestelde
belastingverhogingen moeilijk valt te
tornen, tenzij men het ten koste wil
doen gaan van uit te voeren werken van
de prioriteitenlijst. Om de hoek kwam
daarbij ook nog de huidige nationale
economische situatie, maar dat wenste
het college niet direct als een toch nog
onzekere maatstaf voor tegenvallers te
gebruiken. Wethouder Koopman ging
via het „financiële antwoord" nog wat
ver in op een door raadslid De Korte
gemaakt rekenfoutje, die het had over
5% onvoorzien van de totale begroting,
inplaats van over 0,5%. De heer De
Korte had zijn misgreep al ontdekt en
ruiterlijk bekend. Wel veronderstelde
ook de financiële wethouder, dat het
raadslid een vergissing had gemaakt,
maar (mis) gebruikte het toch om het b
en w beleid in dit opzicht extra
noodzakelijk te doen blijken.
De wethouder gaf daarmee ook
tegelijkertijd de PvdA fractie te kennen,
dat er maar een geringe speelruimte in
deze begroting zit.
De financiële expert had niet veel tijd
nodig om zijn verwante fractie van
repliek te dienen, want woordvoerder
Hollebrands had duidelijk gemaakt wel
met deze begroting te kunnen
instemmen en slechts, gezien de jongste
nationale ontwikkeling aangespoord tot
een extra voorzichtig financieel beleid,
waarvan naar de mening van wethouder
Koopman die begroting al blijk gaf.
Wat meer tijd vergde beantwoording
van de opmerkingen door de andere
fractiewoordvoerders. Zo liet hij de heer
De Korte weten, dat het college er bij de
samenstelling van de begroting van is
uitgegaan, dat alleen de zuiverings
installaties aan het waterschap worden
overgedragen en niet de pompen, die
rechtstreeks en zonder zuivering
rioolwater uitmalen. Over het laatste is
wel overleg geweest, maar nog geen
uitspraak gekomen. Daarom is die
raming van terugontvangst ook
achterwege gebleven. Wethouder
Koopman kon de heer De Korte en
mevrouw Renes evenmin toezeggen, dat
rioolbelasting en rioolafvoerrecht wel
verminderd kunnen worden, wanneer
anderzijds het waterschap zuiverings-
lasten gaat heften. Beide gemeentelijke
heffingen bleven immers altijd nog
beneden de ministeriele norm en dan
nog geldig voor gemeenten zonder
zuiveringsinstallaties.
Voor gemeenten met zuiverings
installaties geldt zelfs een dubbele
norm, zijnde voor 1974 een bedrag van
150,B en W komen voor
dat jaar nog maar aan 66,
waaruit blijkt dat geen kosten voor de
rioolwaterzuivering zijn geheven. Als de
zuiveringsinstallaties niet voor rekening
van bet waterschap zouden komen, had
dat wel tot een voor 1974 drastische
rioolbelastingverhoging geleid, n.l. van
50% inplaats van de nu voorgestelde
10%.
De voorgestelde beperking bouw
woningwetwoningen voor Sint-
Maartensdijk in 1974, zoals raadslid De
Korte had gelanceerd, wilde er bij het
dagelijks bestuur helemaal niet in. Voor
1974 zijn al een klein aantal gepland en
de zienswijze van de heer De Korte
stemt helemaal niet overeen met het
aantal woningaanvragers. Er is ten
opzichte van vorig jaar nog een stijging
van 41 naar 68 woningzoekenden, een
stijging, die men in andere kernen niet
tegenkomt. Wel geven b en w toe, dat
een grote prijsstijging van invloed kan
zijn op de animo tot particuliere bouw,
zoals een rentestijging dat eveneens
meebrengt. B en W menen echter dat
het voor 1974 geraamde woningbouw
programma realiseerbaar is, de energie
crisis dan buiten beschouwing gelaten.
De mogelijkheid tot afkopen erfpachten
zullen per geval worden bekeken, zo
werd raadslid De Korte voorgehouden.
Wethouder Koopman was blij, dat
fractie De Korte kon instemmen met de
subsidiering van de Welzijnsstichting en
verklaarde dat een hogere VVV
subsidie in komende jaren wel zal
afhangen van opbrengst en bestemming
toeristenbelasting. Voor 1974 komt men
er overigens reeds aan tekort.
De wethouder kon begrijpen, dat de
PvdA de stijgende huren weinig
aantrekkelijk vond, maar wees er'söp,
dat zulks een gevolg is van stijgende
lonen. Overigens steekt de Thoolse
huursituatie nog gunstig af bij vele
andere gebieden in den lande, zoals hier
even sprake is van onrustbare woning
leegstand.
Het college heeft met betrekking tot de
reinigingsrechten een andere mening
dan het KVP raadslid mevrouw
Deurloo en de CHU-fractie, die het nog
altijd aantrekkelijker achten om een
vaste bijdrage te vragen en daarnaast
eventueel een (lagere) prijs voor de
plastic zak. Juist met een vaste bijdrage
draagt niet iedereen een evenredig
steentje bij, naarmate men aan de
vervuiling meedoet, vindt het college.
Ieder die zich aan een vaste bijdrage zou
willen onttrekken zou dat kunnen doen,
maar de bejaarden, alleenstaanden en
kleine gezinnen zouden dan naar
evenredigheid belangrijk meer moeten
betalen. Onjuist zou voor die categoriën
ook zijn, dat ze de gevolgen van de
benzinedistributie op zich geladem
krijgen, nu daardoor wellicht minder
personenwagens huisvuil naar de
stortplaats zullen brengen, daardoor
meer van de plastic zak gebruik maken
en dus ook weer meer evenredig gaan
bijdragen in de reinigingsdienstkosten.
De wethouder was het eens met
mevrouw Renes, dat en ziekenhuisbus
en plasticzakkenverkoop thans door de
energiecrisis geen juist beeld vertonen.
Hopenlijk is dit alles echter van
tijdelijke aard en gaat het niet aan om
op basis daarvan de begroting 1974 te
wijzigen, althans niet op dit moment.
Hij verzekerde mevrouw Renes voorts
dat de woningbouw in haar geheel een
taak van het gemeentebestuur blijft.
Alleen omdat geen ander bevoegd is
woningwetwoningen te bouwen, treedt
de woningstichting op als uitvoerings
orgaan. Hij zag niet in, dat alleen
opvoeren van het aantal woningen de
oplossing is voor de kleine kernen, waar
nu al, zij het in geringe mate, leegstand
voorkomt.
algemene beschouwing had aangeroerd.
Deze week is daarover zelfs nog een
bespreking vastgelegd. Het college wil
alles doen om terzake tot een goede
oplossing te komen in het belang van de
streek. Tot dusver kan echter geen
melding worden gemaakt van een
positief resultaat, evenmin welke
richting het zal uitgaan. De raad zal bij
resultaten worden ingelicht.
Het college kon niet aan de wens,van
dhr. Van Kempen voldoen
vergelijkende kostencijfers te
verstrekken van andere soortgelijke
gemeenten als Tholen omdat de
aktiviteiten per gemeente belangrijk
verschillen. Op Tholen steeg het kosten-
budget bijvoorbeeld belangrijk door het
inbrengen van gemeentewerken,
voordien ondergebracht in een gemeen
schappelijke regeling (dienst Noord
Zeeland)
Bij komende brandweerreorganisatie,
waartoe het besluit eerder is gevallen,
zal het publiek voorzover nodig op de
hoogte worden gebracht, zo kon wet
houder Moerland het ARP raadslid
geruststellen. In de gemeentegids is
reeds duidelijk op alarmnummer 0011
geattendeerd. In hoever de op non-actief
komende brandweerlieden voor andere
zaken kunnen worden ingeschakeld, is
door het college nog niet bekeken. Dat
hangt voor een groot deel van de
betrokkene zelf af.
Ook B en W vinden het terugbouwen
van woningen in de oude kernen een
levensnoodzaak. Daarom wil het
college ook grote gaten voorkomen.
Daarom vooral moet bijvoorbeeld niet
te lang worden gewacht met in de kern
Poortvliet het bestemmingsplan Kom
tot uitvoering te brengen. Een voorbeeld
van opvullende gaten is de herbouw van
woningen te Oud-Vossemeer op de
plaats waar nog kortgeleden de oude
openbare school stond.
De enorme prijsstijgingen zullen aanleg
van het Thoolse zwembad ongunstig
beïnvloeden, althans in zoverre, dat met
de geraamde credieten lang niet kan
worden volstaan. Daarom willen B en W
graag de aanleg snel realiseren, zoals
ook de CHU woordvoerder J.D. de
Korte in zijn algemene begrotings
beschouwing suggereerde. Met de
aanleg Zonneweide is ondertussen een
begin gemaakt. Wel worden nog
pogingen gedaan extra bijdragen te
krijgen in het kader van werkgelegen
heid verruiming. Het college kon de
heer De Korte voorts verzekeren, dat
het onderbrengen van de werkruimte
voor de afdeling financiën en sociale
zaken in de verbouwde Gouden Leeuw
een aanmerkelijke huisvestingverbe
tering op de secretarie betekent, maar
het college blijft huisvesting in één
gebouw van het gehele gemeentelijk
apparaat prefereren. De gemeente kan
geen afzonderlijke maatregelen treffen
voor besparing openbare verlichting,
omdat de schakeling centraal door de
PZEM geschiedt. De gemeente zal wel
met verdere bezuiniging instemmen,
indien de PZEM zulks nodig acht.
In tegenstelling met de opmerking van
de heer De Korte vindt het college de
bevolkingsgroei op Tholen helemaal
niet zo ongunstig, zeker niet in ver
gelijking met andere provinciale
gebieden. In 1974 kan weer een groei
van een 300 inwoners worden verwacht.
Wat de scholenbouw te Oud-Vossemeer
betreft is het allereerst een taak van het
R.K. schoolbestuur, antwoordt het
college op de suggestie van CHUer De
Korte, terwijl al eerder is gesteld, dat de
aanleg van parkeerplaatsen in alle
kernen voor de grote vrachtwagens een
(te) dure aangelegenheid is. Stalling is
trouwens in eerste instantie een taak
van de bedrijven zelf. De nieuwe
politieverordening biedt wel meer
mogelijkheden op te treden tegen
uitwassen, maar enige verlichting kan in
feite alleen worden gerealiseerd met
medewerking van alle betrokkenen.
Wethouder Moerland verzekerde dat bij
opzet van de begroting openbaar
onderwijs de schoolraad wordt gehoord.
Niet geheel voldaan kan worden aan de
planning twee maal de schoolkinderen
te consulteren op het gebit. De Stichting
Schooltand verzorging kan minder
tevreden zijn over de gebitsverzorging
door de kinderen. Het verzoek van de
confessionele fractie tot het aanbrengen
van verlichting op de splitsing
Poortvlietsedijk-Koningsweg is voor
gelegd aan het provinciaal bestuur,
maar er is nog geen antwoord op
ontvangen.
Het college is niet voornemens de vraag
omtrent het al dan niet openhouden van
de Oosterschelde opnieuw in de raad te
brengen. Het standpunt van B en W is
terzake niet gewijzigd, zodat men van B
en W daaromtrent ook geen voorstel
kan verwachten. Wel ziet het college
ook met belangstelling uit naar het
advies van de staatscommissie. Dit
antwoordde wethouder Moerland op
verzoek van mevrouw J.M. Deurloo- van
Broekhoven (KVP), die als laatste een
algemene beschouwing op de begroting
1974 had gehouden. De voorzitter wees
KVP raadslid op, hoe er duidelijk
onderscheid is tussen de onderwijs
begroting en het vaststellen van het
bedrag per leerling. Dit als antwoord op
de kritiek van mevrouw Deurloo dat de
onderwijsraad niet betrokken was bij de
onderwijsbegroting. Omtrent de
vaststelling van het bedrag is de
onderwijsraad wel terdege gehoord,
maar het antwoord is nog niet binnen,
merkte de heer Moerland op. De
behoefte aan een verschillend bedrag
per leerling is niet afhankelijk van de
grootte van de school, maar van de ge
bruikte leermethoden. Er is aangedron
gen op gemeenschappelijke inkoop van
een aantal artikelen, maar dat is tot
dusver niet gelukt. Daarmee kunnen
aanzienlijke besparingen worden be
reikt.
Er wordt daaromtrent opnieuw
met de hoofden van de scholen
overlegd. Het college wil de norm
telefoonkostenvergoeding voor de chefs
van de secretarie-afdelingen en die van
de schoolhoofden niet vereenzelvigen.
Chefs van de afdelingen dienen ook in
de avonduren bereikbaar te zijn.
De heer Moerland kon mevr. Deurloo
verzekeren, dat een onderzoek is
ingesteld naar alle aanwezige en nood
zakelijke materialen in de gymlokalen.
Bij de inspectie is gevraagd een opgaaf
van een basisbehoefte om van daaruit
tot aanvulling over te gaan. Die lijst is
nog niet binnen. B en W weten er
overigens niet van dat er overtollige
leermiddelen zijn op de scholen, die
kunnen dienen in een behoefte aan
andere scholen. Een onderzoek daartoe,
zoals door mevrouw Deurloo is
gevraagd, heeft niet plaatsgehad.
B en W zijn het niet eens met mevrouw
Deurloo in haar suggestie de zorg voor
woonwagenbewoners aan het rijk over te
dragen omdat men daar beter is uitge
rust. Die zorg is wel een rijkszaak, maar
uitvoering hoort bij de gemeente, die het
plaatselijk in de hand heeft. Regionale
standplaatsen werden ook een fiasco.
De Thoolse woonwagenstandplaats
moet wel opnieuw in de raad komen
voor definitieve inrichting. Wethouder
Moerland wees er mevrouw Deurloo op,
dat het college geen verzoek van de
bejaardensoos Oud-Vossemeer bereikte
om een bijdrage voor een koffiezet
apparaat. Tenslotte was de wnd. voor
zitter alle fracties dankbaar voor de
wensen, die zij hadden geuit met
betrekking tot de ziekte van de
burgemeester. Aan het begin van de
raadsvergadering had wethouder
Moerland al meegedeeld, dat burge.
meester Van Boeijen ter controle weer
een paar dagen in het ziekenhuis zou
moeten verblijven. Hij kreeg later
onderstreping door alle fracties van zijn
herhaalde wens voor een spoedig
herstel.
Een drietal frakties bracht de biblio
theeksubsidie ter sprake. De grootste
reserve daarbij werd by monde van de
SGP vernomen, terwyl er daarnaast in
formaties waren door mevrouw Renes
namens de VVD en CHU woordvoerder
De Korte.
Wethouder Scherpenisse antwoordde
dat er ten aanzien van de bibliotheek
subsidie een afzonderlijk voorstel komt.
Voorshands beperkte het college zich
dan ook tot een raming die niet meer
dan 10% uitgaat boven die van 1973.
Mevrouw Renes wees er op, hoe van
twee bedragen sprake is, nl. van 5,
en 4,50 per inwoner. Ze meende dat
het eerste bedrag was ontstaan door de
aanvankelijk gevraagde huur van
11.000,voor het semi-permanente
gebouw te Sint-Annaland, maar in de
laatste bibliotheek begroting was die
huur toch drastisch verlaagd. Dat is wel
zo, antwoordde wethouder Scherpe-
nisse, maar bij de 4,50 per inwoner is
vrijwel niets geraamd voor huur van de
uitleenposten en ook maar een gering
bedrag voor de bibliotheek (Gouden
Leeuw) Sint Maartensdijk. Het college
is er momenteel van uitgegaan geen ver
dere verplichtingen voor bibliotheek
voorzieningen aan te gaan en beraadt er
zich nog over in hoeverre aan het ver
zoek van de stichting om een hogere
subsidie, kan of moet worden tegemoet
gekomen.
Daartoe zijn van de bibliotheekstichting
nog nadere gegevens gevraagd omtrent
het te verwachten kostenverloop.
Wethouder Scherpenisse achtte een
raming van nog minder dan 50 cent per
inwoner voor eventuele aankoop kunst
voorwerp een minimumbedrag. Opmer
kingen waren dienaangaande gekomen
van de SGP, PvdA en CHU-ffacties.Als
men nog minder wil reserveren, is de
kans om tot enig kunstbezit te komen
wel tot een minimum gedaald. Het
college was wel met de PvdA-fractie van
mening dat een belangrijk doel moet
zijn de kunst bij de bevolking en daar
door de bevolking bij de kunst te
brengen.
Het college koos voor uitbesteding
straatvegen, omdat hierdoor de nodige
flexibiliteit wordt verkregen en het altijd
nog meer of minder keren dan nu is ge
pland kan gebeuren. Dit antwoordde
wethouder Scherpenisse op hetgeen
hieromtrent door de heer Hollebrands
was gesteld, namelijk dat zesmaal per
jaar zijns inziens te weinig zal zijn.
Uiteraard zal het frequenter uitvoeren
financiële konsekwenties meebrengen.
De restauratie Gasthuiskapel vormt
eveneens een afzonderlijk agendapunt
op een volgende raadsvergadering, zo
werd een vraag van de heer De Korte
beantwoord, evenals die van mevrow
Deurloo om dan ook de problemen rond
een gemeenschapshuis en marktrecon-
structie daarbij te betrekken. Voorlopig
acht het college het onjuist aan de zuid
kant Markt al terrein te gaan verkopen,
want dan zou een eventueel daar te
vestigen gemeenschapshuis van de baan
zijn.
In de sloot'bij de kleuterschool zal niet
meer dan 25 cm water komen, zodat
men de suggestie van mevrouw Deurloo
tot het plaatsen van een afrastering
naast zich meende te kunnen neerleg
gen.
Wethouder Scherpenisse verzeker
de mevrouw Deurloo, dat groen
voorziening bij gemeentelijke monu
menten de volle aandacht van het
college heeft. De wethouder van open
bare werken ontkende eveneens dat er
in toenemende mate vuil langs de wegen
wordt gestort. De manier van heffing
reinigingsrechten werd nog eens als de
beste uit de doeken gedaan, zoals ook al
eerder is gebeurd.
B. en W. meende ook bij aankoop
transportmiddelen niet te moeten uit
gaan van de huidige energiecrisis, zoals
door raadslid W. C. van Kempen was
aangetipt. Dan zou een pas opgezette
organisatie openbare werken weergeheel
opzij gezet moeten worden. Wel kan de
energiecrisis er toe leiden ,dat in 197^
het wagenpark niet wordt uitgebreid,
maar dat is een kwe> stie van een beleid
van het moment. Wethouder Scherpe
nisse adviseerde echter wat deze post
betreft geen wijzigingen in de begroting
aan te brengen.
Wethouder Scherpenisse wees er raads
fractie De Korte op, dat 8% jaarlijkse
herbestrating van de totale oppervlakte
minimaal nodig is, al is er voor 1973 en
ook voor 1974 nog een kleiner percen
tage geraamd. Die post is dus eerder te
laag dan te hoog. Komende jaren zal
een hoger percentage nodig zijn.Beter is
ook herbestratingen bij afzonderlijk be
stek op te dragen, zo besloot wethouder
Scherpenisse zijn weerwoord, nadat er
voor zijn portefeuilles niet zoveel op
merkingen waren gelanceerd.
advertentie IM
3c klasse A Zuid I KNVB
Hoek - Noad 20
PT Breda - NEO 1—2
Wit Zwart - Sleeuwijk 21
gestaakt
2e klasse standaard afdeling
DVO - Right Oh 2—2
2e klasse reserves afdeling
PTT 2 - Chrislandia 2 31
3e klasse A afdeling
Vrederust 2 - SPS 2 14
4e klasse A afdeling
Vrederust 3 - VVC3 3—2
FSV 2 -Thol. Boys 3 1—3
Vosmeer speelde een sportieve en soms
ook wel boeiende oefenwedstrijd tegen
Steenbergen. De bezoekers waren bijna
de hele wedstrijd sterker, maar de
thuisclub scoorde na twintig minuten
een buitenspeldoelpunt. Door een mis
verstand in de Vosmeer-verdediging
werd het na rust zelf 20, maar Hans
Vaders zorgde met doelpunten in de 70e
en 82e minuut voor het verdiende ge
lijkspel: 22. De reserves oefenden
ook. Ondanks de 21 nederlaag kan
Vosmeer tegen deze enkele klassen
hoger spelende tegenstander terugzien
op een goede wedstrijd. Men speelde
onbevangen en hield de bijzonder spor
tieve wedstrijd tot aan de rust onbeslist.
In de tweede helft maakte Steenbergen
twee doelpunten voordat Jan Geuze de
eer kon redden: 21.
4