HET COLLEGE ANTWOORD: Uitstel beslissing bestuurszetel Toch wel graag alles onder één dak In 1973 wel inwonergroei van een 300 Belastingvoorstellen zijn redelijk Hogere bibliotheeksubsidies op de wip - Post onder houd straten te laag VOETBAL UITSLAGEN WETHOUDER KOOPMAN: WETHOUDER SCHERPENISSE: Autobedrijf WEST- BRABANT 12 EENDRACHTBODE Donderdag 13 december 1973 Onderwijs Sportmisdragingen niet maatgevend Extern rapport gemeentezetel overbodig Minder positief tegenover commissie-openbaarheid Elders dezelfde (hinderwets)eisen m Wethouder C. J. Moerland (PvdA) Stavenisse Vormingsonderwijs L. J. Koopman (SGP) Zuiveringsbijdrage, geen lagere rioolbelasting Nog meer woningen Sint Maartensdijk Welzijnszorg Geen vaste reinigingsrechten Zwembad duurder Zeker 300 inwoners meer Geen discussie Oosterschelde Kunst Straatvegen DAF-dealer voor Bergen op Zoom e.o. Rooseveltlaan 76 BERGEN OPZOOM Tel. 34646 Wethouder A. J. Scherpenisse (VVD) Sint-Annaland Post onderhoud straten eerder te laag Het probleem van de kleine kernen Is een evengroot probleem voor ons als voor de raad. Het is trouwens geen specifiek Thools probleem. Ook elders -kampt men er mee. Zonder maar enigszins een oplossing toe te zeggen, menen wij dat over deze zaak uitvoerig van gedachten zal kunnen worden gewisseld als de structuurnota in de raad ter sprake komt. Dit deelde maandagavond de waarnemend voorzitter, wethouder CJ. Moerland mee, in antwoord op door de raads fracties gehouden algemene begrotings beschouwingen en daarin verwerkte vragen. Het is echter niet juist, zo vond de wnd. voorzitter om dit aan de herindeling te wijten. Dat had trouwens vraagsteller en woordvoerder van de SGP fractie de heer J.I. Hollebrands ook niet gedaan. Men kan evenmin aan de herindeling wijten, dat er op elke woonkern geen politieman is gevestigd, vervolgde wethouder Moerland. Wel bepleit het gemeentebestuur spreiding van de politie over de kernen, maar voor de rijkspolitie kan geen bepaalde woonkern worden voorgeschreven. Terugkerend tot de kleine kernen, verklaarde de woordvoerder van het college, te betwijfelen of het inwonertal daar kan worden gehandhaafd door een soepeler welstandsbeleid. De leef baarheid daarvan kan gunstig worden beïnvloed door een prettige omgeving, maar dan dienen allerlei ontsierende bouwsels en verbouwingen ook te worden geweerd. Overigens worden zelden bouwvergunningen geweigerd. Het college acht zich niet bevoegd om de kwaliteit van het leermiddelenpakket te beoordelen, zo vervolgde de heer Moerland zijn beantwoording van de door raadslid Hollebrands gemaakte opmerkingen. Bij vernieuwingen worden deze steeds voorgelegd aan de onderwijsinspectie en we houden ons aan het deskundig advies en aan de middelen die daarvoor van rijkswege beschikbaar worden gesteld. Hoewel het college het standpunt van de SGP over de zondagssport voldoende bekend is en daarvoor ook respect heeft, acht zij het niet juist de sport te veroor delen vanwege fouten, die sport beoefenaren plegen. De menselijke tekortkomingen zijn er stellig ook bij sportbeoefenaars, maar een goed gerichte sportbeoefening kan op mis dragingen wel een gunstige uitwerking hebben. Ze zal overigens de tekort komingen niet wegnemen. Het Thools college was het eens met de heer Hollebrands, dat men op het gebied van de recreatie de nodige zuinigheid zal moeten betrachten, maar daarvan is, dacht wethouder Moerland ook al blijk gegeven. Het Thools college ziet geen nut in het doen adviseren door de vereniging van Ned. Gemeenten inzake de plaats van de nieuwe bestuurszetel. Deze verklaring kwam er bij monde van wethouder Moerland en in antwoord op hetgeen door de partij van de Arbeid via fractieleider P. van Schetsen in de algemene begrotingsbeschouwing was opgemerkt. De raadsvoorzitter kon zich wél verenigen met te wachten op het rapport van Mr.. Ten Berge. De beslissing omtrent een bestuurszetel is niet een zaak, waarin een buiten de gemeente staand orgaan kan adviseren, vond het college. Het gaat hier om het interne beleid van de gemeente. Stellig zal het college bij het komend voorstel omtrent die zetelaanwijzing de belang rijke punten op een rijtje plaatsen. B en W zullen er overigens geen halszaak van maken te wachten met het bestuurszetel- voorstel tot er een nieuwe raad is gekozen.in eerste instantie was immers al besloten om er in deze eerste raads periode na de herindeling niet op in te gaan, maar door de raad - met name door de PvdA - werd deze zaak aan de orde gesteld. Het college kon evenmin de PvdA suggestie overnemen tot het meer dan tot dusver openbaar houden van de commissievergaderingen. Die voor onroerende zaken valt zo-wie-zo al af. Men moet die commissies eerder zien als colleges van bijstand met een vooral adviserende taak voor 't college, aan de hand waarvan B en W haar standpunt bepaalt en het voorstel daarna in de raad brengt ter openbare behandeling. Door dit laatste vond het college de op merking van de PvdA ook onjuist te spreken van in de commissieverga dering genomen belangrijke beslis singen waaraan de raad praktisch niets meer kan veranderen. De brandweer reorganisatie bijvoorbeeld, een zeer belangrijke zaak, is tot tweemaal toe in een commissievergadering besproken om zich daarover volledig te kunnen beraden en te informeren. Het is duidelijk dat het college als regel de raad voorstellen doet, waarvoor een raadsmeerderheid te verwachten is. Blijkt dan een commissielid in de raads. vergadering anders te stemmen dan in de commissievergadering viel af te leiden, dan wil dat nog niet zeggen, dat hij uit de boot is gevallen, mits hij daarvoor grondige reden aanvoert. In het algemeen moet worden aangenomen, dat het lid zowel in commissievergadering als in de raad eenzelfde standpunt handhaaft, anders zou een advies aan B en W geen enkele zin hebben. Een veranderd standpunt zal worden betreurd, maar met goed omklede redenen toch ook wel begrip van de andere zijde opleveren. B. en W. hebben bij het provinciaal bestuur op een andere verdeling der kosten aange drongen met betrekking tot de meting luchtverontreiniging, zo vervolgde wethouder Moerland de beantwoording van de PvdA beschouwing. Maar dat zonder resultaat. Destijds heeft het merendeel der Thoolse gemeenten zich uit solidariteit met de rest van de provincie aangesloten en groot Tholen heeft die zienswijze bekrachtigd. Men kan nu moeilijk die aansluiting gaan verbreken. Toegegeven werd dat het bijna een jaar geleden is, dat de commissie georganiseerd overleg bijeenkwam. Dit vanwege een op komst zijnde wijziging in de bezoldigings regeling. Ook B en W vinden, dat die commissie toch wel minstens 2 maal per jaar moet vergaderen. Overigens is het niet zo, dat er helemaal geen contact met de ambtenaren zou bestaan over eventuele geschillen. Met name de afdelingschefs (ter secretarie) komen regelmatig bijeen. Verwacht wordt in de toekomst wel richtlijnen te ontvangen met betrekking tot een commissie medezeggenschap. De kritiek van de PvdA op de passage sociale zorg in de begrotingsbrief kon het college evenmin delen. Wanneer het gaat om noodzakelijke sociale voorziening zal het Thools gemeente bestuur zeker niet van achter komen, maar in die begrotingspassage gaat het om een voorbeeld, waarvan een gezin met iets meer dan het minimumloon een tweede hands auto heeft en de vrouw wekelijks naar de kapper gaat. B en W beweren helemaal niet, dat ze die zaken de mensen niet zouden gunnen, maar wanneer dan een beroep op de alge mene bijstandwet wordt gedaan voor kosten in vloerbedekking, moet men toch wel gereserveerd staan tegen inwilliging van zo'n verzoek. Dan zit men met een onjuiste verschuiving in het bestedingspatroon. Niet noodzake lijke consumptiegoederen worden aangekocht, terwijl er geen geld meer overblijft voor wel noodzakelijke artikelen. Tot nu toe hebben zelfs geruchten over een mogelijke verplaatsing van de 2* 3$ groenvoederdrogerij uit Scherpenisse het college van B en W niet bereikt. Dit verklaarde wnd. raadsvoorzitter Moerland in antwoord op hetgeen daarover door mevrouw M.J. Kenes-van Geer namens de VVD fractie was opgemerkt. Overigens zal men elders aan dezelfde eisen moeten voldoen als in Scherpenisse, tenzij men daar uiteraard veel verder van een woonkern zou vestigen. De eisen, waaraan een bedrijf moet voldoen, zijn door de Kroon opgelegd. Er zijn geen mogelijkheden daaraan te ontkomen. In tegenstelling tot vertrekplannen is het B en W alleen bekend dat men een nieuwe loods aan het bouwen is bij de groenvoederdrogerij. Omtrent een vesti gingsplaats voor het expeditiebedrijf Geuze wordt nog een nader onderzoek ingesteld. B en W is bereid deze zaak nog in de commissie bestuurlijke aange legenheden te brengen, al is het in feite iets vooor de commissie Ruimtelijke Ordening, maar tegelijk een zaak die moeilijk in het openbaar behandeld kan worden omdat het om een bepaald bedrijf ga, Er is trouwens wel een plaats voor dit bedrijf, maar de firma Geuze geeft voorkeur aan een andere plaats en dat is de moeilijkheid. Wat de speeltuinopmerking Sint-Maartensdijk betreft, verzekerde het college mevrouw Renes dat die aan de Oostsingel vele jaren uitstekend voldeed. In hoeverre overbrenging naar Haestinge, zoals door de VVD wordt gesuggereerd, mogelijk is, kon het college niet beoor delen op dit moment, maar ook daar is dan aanvullend toezicht nodig. Dat toezicht is het grote probleem voor de speeltuinstichting. De speelplaats bedoeld in plan West Sint-Maartensdijk is van geheel ander allooi dan een speeltuin. Het gaat in West meer om een speelgelegenheid, een grasveldje met wat eenvoudige klimwerktuigen en zonder toezicht. Voor bouw aula op de begraafplaats te Sint-Maartensdijk wordt overleg gepleegd met arts en wijkverpleegster, verzekerde het college de VVD fractie. Ook een bouwplan zal die inwoners worden voorgelegd. Met mevrouw Renes was ook het college van mening dat het onderbrengen in één gebouw van het gemeentelijk apparaat (zowel administratief als technische dienst) van groot belang is, iets wat ook dient mee te spelen in de bepaling van de bestuurszetel. Voor wat het vormingsonderwijs betreft zijn er vanuit het college van B en W wel degelijk aktiviteiten, zo kon wethouder Moerland vervolgens aan het ARP raadslid W.C. van Kempen verzekeren, die dit punt in zijn „Terwijl ons college elgenlyk 1% van het totaal der gewone dienst (20 miljoen) nodig vindt voor de post onvoorzien, wat dus een gedrag zou zjjn van 2 ton, heeft het college daarvoor met 140.000,toch al belangrijk minder geraamd. Het komt my voor, dat er tegen die uiterst lage raming dus weinig bezwaar kan zyn by de fractie van de heer De Korte. Wy menen, dat de redelijkheid van onze belasting voorstellen hiermee volledig is aangetoond". Dit antwoordde maandagavoml wethouder L. J. Koopman (met de portefeuille financiën) met name op hetgeen daaromtrent door de CHU woordvoerder J. D. de Korte was gesteld. Die wilde met een naar hy meende zo reële raming als de begroting 1974 liet zien voor de onvoorziene post niet meer dan een half procent van het begrotingstotaal plannen. Dat zou dan een ton onvoorzien betekenen, zo hield het CHU-raadslid het college voor en hy had daarbij wellicht in het achterhoofd om toch nog iets te doen aan de voorgestelde belastingverhogingen. Het college maakte met dit antwoord in feite duidelijk, dat aan de voorgestelde belastingverhogingen moeilijk valt te tornen, tenzij men het ten koste wil doen gaan van uit te voeren werken van de prioriteitenlijst. Om de hoek kwam daarbij ook nog de huidige nationale economische situatie, maar dat wenste het college niet direct als een toch nog onzekere maatstaf voor tegenvallers te gebruiken. Wethouder Koopman ging via het „financiële antwoord" nog wat ver in op een door raadslid De Korte gemaakt rekenfoutje, die het had over 5% onvoorzien van de totale begroting, inplaats van over 0,5%. De heer De Korte had zijn misgreep al ontdekt en ruiterlijk bekend. Wel veronderstelde ook de financiële wethouder, dat het raadslid een vergissing had gemaakt, maar (mis) gebruikte het toch om het b en w beleid in dit opzicht extra noodzakelijk te doen blijken. De wethouder gaf daarmee ook tegelijkertijd de PvdA fractie te kennen, dat er maar een geringe speelruimte in deze begroting zit. De financiële expert had niet veel tijd nodig om zijn verwante fractie van repliek te dienen, want woordvoerder Hollebrands had duidelijk gemaakt wel met deze begroting te kunnen instemmen en slechts, gezien de jongste nationale ontwikkeling aangespoord tot een extra voorzichtig financieel beleid, waarvan naar de mening van wethouder Koopman die begroting al blijk gaf. Wat meer tijd vergde beantwoording van de opmerkingen door de andere fractiewoordvoerders. Zo liet hij de heer De Korte weten, dat het college er bij de samenstelling van de begroting van is uitgegaan, dat alleen de zuiverings installaties aan het waterschap worden overgedragen en niet de pompen, die rechtstreeks en zonder zuivering rioolwater uitmalen. Over het laatste is wel overleg geweest, maar nog geen uitspraak gekomen. Daarom is die raming van terugontvangst ook achterwege gebleven. Wethouder Koopman kon de heer De Korte en mevrouw Renes evenmin toezeggen, dat rioolbelasting en rioolafvoerrecht wel verminderd kunnen worden, wanneer anderzijds het waterschap zuiverings- lasten gaat heften. Beide gemeentelijke heffingen bleven immers altijd nog beneden de ministeriele norm en dan nog geldig voor gemeenten zonder zuiveringsinstallaties. Voor gemeenten met zuiverings installaties geldt zelfs een dubbele norm, zijnde voor 1974 een bedrag van 150,B en W komen voor dat jaar nog maar aan 66, waaruit blijkt dat geen kosten voor de rioolwaterzuivering zijn geheven. Als de zuiveringsinstallaties niet voor rekening van bet waterschap zouden komen, had dat wel tot een voor 1974 drastische rioolbelastingverhoging geleid, n.l. van 50% inplaats van de nu voorgestelde 10%. De voorgestelde beperking bouw woningwetwoningen voor Sint- Maartensdijk in 1974, zoals raadslid De Korte had gelanceerd, wilde er bij het dagelijks bestuur helemaal niet in. Voor 1974 zijn al een klein aantal gepland en de zienswijze van de heer De Korte stemt helemaal niet overeen met het aantal woningaanvragers. Er is ten opzichte van vorig jaar nog een stijging van 41 naar 68 woningzoekenden, een stijging, die men in andere kernen niet tegenkomt. Wel geven b en w toe, dat een grote prijsstijging van invloed kan zijn op de animo tot particuliere bouw, zoals een rentestijging dat eveneens meebrengt. B en W menen echter dat het voor 1974 geraamde woningbouw programma realiseerbaar is, de energie crisis dan buiten beschouwing gelaten. De mogelijkheid tot afkopen erfpachten zullen per geval worden bekeken, zo werd raadslid De Korte voorgehouden. Wethouder Koopman was blij, dat fractie De Korte kon instemmen met de subsidiering van de Welzijnsstichting en verklaarde dat een hogere VVV subsidie in komende jaren wel zal afhangen van opbrengst en bestemming toeristenbelasting. Voor 1974 komt men er overigens reeds aan tekort. De wethouder kon begrijpen, dat de PvdA de stijgende huren weinig aantrekkelijk vond, maar wees er'söp, dat zulks een gevolg is van stijgende lonen. Overigens steekt de Thoolse huursituatie nog gunstig af bij vele andere gebieden in den lande, zoals hier even sprake is van onrustbare woning leegstand. Het college heeft met betrekking tot de reinigingsrechten een andere mening dan het KVP raadslid mevrouw Deurloo en de CHU-fractie, die het nog altijd aantrekkelijker achten om een vaste bijdrage te vragen en daarnaast eventueel een (lagere) prijs voor de plastic zak. Juist met een vaste bijdrage draagt niet iedereen een evenredig steentje bij, naarmate men aan de vervuiling meedoet, vindt het college. Ieder die zich aan een vaste bijdrage zou willen onttrekken zou dat kunnen doen, maar de bejaarden, alleenstaanden en kleine gezinnen zouden dan naar evenredigheid belangrijk meer moeten betalen. Onjuist zou voor die categoriën ook zijn, dat ze de gevolgen van de benzinedistributie op zich geladem krijgen, nu daardoor wellicht minder personenwagens huisvuil naar de stortplaats zullen brengen, daardoor meer van de plastic zak gebruik maken en dus ook weer meer evenredig gaan bijdragen in de reinigingsdienstkosten. De wethouder was het eens met mevrouw Renes, dat en ziekenhuisbus en plasticzakkenverkoop thans door de energiecrisis geen juist beeld vertonen. Hopenlijk is dit alles echter van tijdelijke aard en gaat het niet aan om op basis daarvan de begroting 1974 te wijzigen, althans niet op dit moment. Hij verzekerde mevrouw Renes voorts dat de woningbouw in haar geheel een taak van het gemeentebestuur blijft. Alleen omdat geen ander bevoegd is woningwetwoningen te bouwen, treedt de woningstichting op als uitvoerings orgaan. Hij zag niet in, dat alleen opvoeren van het aantal woningen de oplossing is voor de kleine kernen, waar nu al, zij het in geringe mate, leegstand voorkomt. algemene beschouwing had aangeroerd. Deze week is daarover zelfs nog een bespreking vastgelegd. Het college wil alles doen om terzake tot een goede oplossing te komen in het belang van de streek. Tot dusver kan echter geen melding worden gemaakt van een positief resultaat, evenmin welke richting het zal uitgaan. De raad zal bij resultaten worden ingelicht. Het college kon niet aan de wens,van dhr. Van Kempen voldoen vergelijkende kostencijfers te verstrekken van andere soortgelijke gemeenten als Tholen omdat de aktiviteiten per gemeente belangrijk verschillen. Op Tholen steeg het kosten- budget bijvoorbeeld belangrijk door het inbrengen van gemeentewerken, voordien ondergebracht in een gemeen schappelijke regeling (dienst Noord Zeeland) Bij komende brandweerreorganisatie, waartoe het besluit eerder is gevallen, zal het publiek voorzover nodig op de hoogte worden gebracht, zo kon wet houder Moerland het ARP raadslid geruststellen. In de gemeentegids is reeds duidelijk op alarmnummer 0011 geattendeerd. In hoever de op non-actief komende brandweerlieden voor andere zaken kunnen worden ingeschakeld, is door het college nog niet bekeken. Dat hangt voor een groot deel van de betrokkene zelf af. Ook B en W vinden het terugbouwen van woningen in de oude kernen een levensnoodzaak. Daarom wil het college ook grote gaten voorkomen. Daarom vooral moet bijvoorbeeld niet te lang worden gewacht met in de kern Poortvliet het bestemmingsplan Kom tot uitvoering te brengen. Een voorbeeld van opvullende gaten is de herbouw van woningen te Oud-Vossemeer op de plaats waar nog kortgeleden de oude openbare school stond. De enorme prijsstijgingen zullen aanleg van het Thoolse zwembad ongunstig beïnvloeden, althans in zoverre, dat met de geraamde credieten lang niet kan worden volstaan. Daarom willen B en W graag de aanleg snel realiseren, zoals ook de CHU woordvoerder J.D. de Korte in zijn algemene begrotings beschouwing suggereerde. Met de aanleg Zonneweide is ondertussen een begin gemaakt. Wel worden nog pogingen gedaan extra bijdragen te krijgen in het kader van werkgelegen heid verruiming. Het college kon de heer De Korte voorts verzekeren, dat het onderbrengen van de werkruimte voor de afdeling financiën en sociale zaken in de verbouwde Gouden Leeuw een aanmerkelijke huisvestingverbe tering op de secretarie betekent, maar het college blijft huisvesting in één gebouw van het gehele gemeentelijk apparaat prefereren. De gemeente kan geen afzonderlijke maatregelen treffen voor besparing openbare verlichting, omdat de schakeling centraal door de PZEM geschiedt. De gemeente zal wel met verdere bezuiniging instemmen, indien de PZEM zulks nodig acht. In tegenstelling met de opmerking van de heer De Korte vindt het college de bevolkingsgroei op Tholen helemaal niet zo ongunstig, zeker niet in ver gelijking met andere provinciale gebieden. In 1974 kan weer een groei van een 300 inwoners worden verwacht. Wat de scholenbouw te Oud-Vossemeer betreft is het allereerst een taak van het R.K. schoolbestuur, antwoordt het college op de suggestie van CHUer De Korte, terwijl al eerder is gesteld, dat de aanleg van parkeerplaatsen in alle kernen voor de grote vrachtwagens een (te) dure aangelegenheid is. Stalling is trouwens in eerste instantie een taak van de bedrijven zelf. De nieuwe politieverordening biedt wel meer mogelijkheden op te treden tegen uitwassen, maar enige verlichting kan in feite alleen worden gerealiseerd met medewerking van alle betrokkenen. Wethouder Moerland verzekerde dat bij opzet van de begroting openbaar onderwijs de schoolraad wordt gehoord. Niet geheel voldaan kan worden aan de planning twee maal de schoolkinderen te consulteren op het gebit. De Stichting Schooltand verzorging kan minder tevreden zijn over de gebitsverzorging door de kinderen. Het verzoek van de confessionele fractie tot het aanbrengen van verlichting op de splitsing Poortvlietsedijk-Koningsweg is voor gelegd aan het provinciaal bestuur, maar er is nog geen antwoord op ontvangen. Het college is niet voornemens de vraag omtrent het al dan niet openhouden van de Oosterschelde opnieuw in de raad te brengen. Het standpunt van B en W is terzake niet gewijzigd, zodat men van B en W daaromtrent ook geen voorstel kan verwachten. Wel ziet het college ook met belangstelling uit naar het advies van de staatscommissie. Dit antwoordde wethouder Moerland op verzoek van mevrouw J.M. Deurloo- van Broekhoven (KVP), die als laatste een algemene beschouwing op de begroting 1974 had gehouden. De voorzitter wees KVP raadslid op, hoe er duidelijk onderscheid is tussen de onderwijs begroting en het vaststellen van het bedrag per leerling. Dit als antwoord op de kritiek van mevrouw Deurloo dat de onderwijsraad niet betrokken was bij de onderwijsbegroting. Omtrent de vaststelling van het bedrag is de onderwijsraad wel terdege gehoord, maar het antwoord is nog niet binnen, merkte de heer Moerland op. De behoefte aan een verschillend bedrag per leerling is niet afhankelijk van de grootte van de school, maar van de ge bruikte leermethoden. Er is aangedron gen op gemeenschappelijke inkoop van een aantal artikelen, maar dat is tot dusver niet gelukt. Daarmee kunnen aanzienlijke besparingen worden be reikt. Er wordt daaromtrent opnieuw met de hoofden van de scholen overlegd. Het college wil de norm telefoonkostenvergoeding voor de chefs van de secretarie-afdelingen en die van de schoolhoofden niet vereenzelvigen. Chefs van de afdelingen dienen ook in de avonduren bereikbaar te zijn. De heer Moerland kon mevr. Deurloo verzekeren, dat een onderzoek is ingesteld naar alle aanwezige en nood zakelijke materialen in de gymlokalen. Bij de inspectie is gevraagd een opgaaf van een basisbehoefte om van daaruit tot aanvulling over te gaan. Die lijst is nog niet binnen. B en W weten er overigens niet van dat er overtollige leermiddelen zijn op de scholen, die kunnen dienen in een behoefte aan andere scholen. Een onderzoek daartoe, zoals door mevrouw Deurloo is gevraagd, heeft niet plaatsgehad. B en W zijn het niet eens met mevrouw Deurloo in haar suggestie de zorg voor woonwagenbewoners aan het rijk over te dragen omdat men daar beter is uitge rust. Die zorg is wel een rijkszaak, maar uitvoering hoort bij de gemeente, die het plaatselijk in de hand heeft. Regionale standplaatsen werden ook een fiasco. De Thoolse woonwagenstandplaats moet wel opnieuw in de raad komen voor definitieve inrichting. Wethouder Moerland wees er mevrouw Deurloo op, dat het college geen verzoek van de bejaardensoos Oud-Vossemeer bereikte om een bijdrage voor een koffiezet apparaat. Tenslotte was de wnd. voor zitter alle fracties dankbaar voor de wensen, die zij hadden geuit met betrekking tot de ziekte van de burgemeester. Aan het begin van de raadsvergadering had wethouder Moerland al meegedeeld, dat burge. meester Van Boeijen ter controle weer een paar dagen in het ziekenhuis zou moeten verblijven. Hij kreeg later onderstreping door alle fracties van zijn herhaalde wens voor een spoedig herstel. Een drietal frakties bracht de biblio theeksubsidie ter sprake. De grootste reserve daarbij werd by monde van de SGP vernomen, terwyl er daarnaast in formaties waren door mevrouw Renes namens de VVD en CHU woordvoerder De Korte. Wethouder Scherpenisse antwoordde dat er ten aanzien van de bibliotheek subsidie een afzonderlijk voorstel komt. Voorshands beperkte het college zich dan ook tot een raming die niet meer dan 10% uitgaat boven die van 1973. Mevrouw Renes wees er op, hoe van twee bedragen sprake is, nl. van 5, en 4,50 per inwoner. Ze meende dat het eerste bedrag was ontstaan door de aanvankelijk gevraagde huur van 11.000,voor het semi-permanente gebouw te Sint-Annaland, maar in de laatste bibliotheek begroting was die huur toch drastisch verlaagd. Dat is wel zo, antwoordde wethouder Scherpe- nisse, maar bij de 4,50 per inwoner is vrijwel niets geraamd voor huur van de uitleenposten en ook maar een gering bedrag voor de bibliotheek (Gouden Leeuw) Sint Maartensdijk. Het college is er momenteel van uitgegaan geen ver dere verplichtingen voor bibliotheek voorzieningen aan te gaan en beraadt er zich nog over in hoeverre aan het ver zoek van de stichting om een hogere subsidie, kan of moet worden tegemoet gekomen. Daartoe zijn van de bibliotheekstichting nog nadere gegevens gevraagd omtrent het te verwachten kostenverloop. Wethouder Scherpenisse achtte een raming van nog minder dan 50 cent per inwoner voor eventuele aankoop kunst voorwerp een minimumbedrag. Opmer kingen waren dienaangaande gekomen van de SGP, PvdA en CHU-ffacties.Als men nog minder wil reserveren, is de kans om tot enig kunstbezit te komen wel tot een minimum gedaald. Het college was wel met de PvdA-fractie van mening dat een belangrijk doel moet zijn de kunst bij de bevolking en daar door de bevolking bij de kunst te brengen. Het college koos voor uitbesteding straatvegen, omdat hierdoor de nodige flexibiliteit wordt verkregen en het altijd nog meer of minder keren dan nu is ge pland kan gebeuren. Dit antwoordde wethouder Scherpenisse op hetgeen hieromtrent door de heer Hollebrands was gesteld, namelijk dat zesmaal per jaar zijns inziens te weinig zal zijn. Uiteraard zal het frequenter uitvoeren financiële konsekwenties meebrengen. De restauratie Gasthuiskapel vormt eveneens een afzonderlijk agendapunt op een volgende raadsvergadering, zo werd een vraag van de heer De Korte beantwoord, evenals die van mevrow Deurloo om dan ook de problemen rond een gemeenschapshuis en marktrecon- structie daarbij te betrekken. Voorlopig acht het college het onjuist aan de zuid kant Markt al terrein te gaan verkopen, want dan zou een eventueel daar te vestigen gemeenschapshuis van de baan zijn. In de sloot'bij de kleuterschool zal niet meer dan 25 cm water komen, zodat men de suggestie van mevrouw Deurloo tot het plaatsen van een afrastering naast zich meende te kunnen neerleg gen. Wethouder Scherpenisse verzeker de mevrouw Deurloo, dat groen voorziening bij gemeentelijke monu menten de volle aandacht van het college heeft. De wethouder van open bare werken ontkende eveneens dat er in toenemende mate vuil langs de wegen wordt gestort. De manier van heffing reinigingsrechten werd nog eens als de beste uit de doeken gedaan, zoals ook al eerder is gebeurd. B. en W. meende ook bij aankoop transportmiddelen niet te moeten uit gaan van de huidige energiecrisis, zoals door raadslid W. C. van Kempen was aangetipt. Dan zou een pas opgezette organisatie openbare werken weergeheel opzij gezet moeten worden. Wel kan de energiecrisis er toe leiden ,dat in 197^ het wagenpark niet wordt uitgebreid, maar dat is een kwe> stie van een beleid van het moment. Wethouder Scherpe nisse adviseerde echter wat deze post betreft geen wijzigingen in de begroting aan te brengen. Wethouder Scherpenisse wees er raads fractie De Korte op, dat 8% jaarlijkse herbestrating van de totale oppervlakte minimaal nodig is, al is er voor 1973 en ook voor 1974 nog een kleiner percen tage geraamd. Die post is dus eerder te laag dan te hoog. Komende jaren zal een hoger percentage nodig zijn.Beter is ook herbestratingen bij afzonderlijk be stek op te dragen, zo besloot wethouder Scherpenisse zijn weerwoord, nadat er voor zijn portefeuilles niet zoveel op merkingen waren gelanceerd. advertentie IM 3c klasse A Zuid I KNVB Hoek - Noad 20 PT Breda - NEO 1—2 Wit Zwart - Sleeuwijk 21 gestaakt 2e klasse standaard afdeling DVO - Right Oh 2—2 2e klasse reserves afdeling PTT 2 - Chrislandia 2 31 3e klasse A afdeling Vrederust 2 - SPS 2 14 4e klasse A afdeling Vrederust 3 - VVC3 3—2 FSV 2 -Thol. Boys 3 1—3 Vosmeer speelde een sportieve en soms ook wel boeiende oefenwedstrijd tegen Steenbergen. De bezoekers waren bijna de hele wedstrijd sterker, maar de thuisclub scoorde na twintig minuten een buitenspeldoelpunt. Door een mis verstand in de Vosmeer-verdediging werd het na rust zelf 20, maar Hans Vaders zorgde met doelpunten in de 70e en 82e minuut voor het verdiende ge lijkspel: 22. De reserves oefenden ook. Ondanks de 21 nederlaag kan Vosmeer tegen deze enkele klassen hoger spelende tegenstander terugzien op een goede wedstrijd. Men speelde onbevangen en hield de bijzonder spor tieve wedstrijd tot aan de rust onbeslist. In de tweede helft maakte Steenbergen twee doelpunten voordat Jan Geuze de eer kon redden: 21. 4

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1973 | | pagina 12