Voetgangersveer van Oud- naar
Nieuw-Vossemeer uit de vaart
Rustige arbeidsmarkt
Zeeaas-stekers
Bellen Rotterdam
010-324890
OPGELET
B. en w. van Tholen verdiepen zich in voorstel van Schetsen Lievensberg-bezoek
DEZE WEEK
ST. MAARTENSDIJK
Nogmaals
Lievensberg-bezoek
X<j Gó
of 6 halen - 4 betalen
Waarom suggestie raad
niet gevolgd?
Geen verschillende"
Bédragen
Ook A.B.G. stop
Voor oranjefestiviteiten
Nog geen
renovatie-onderzoek
Venkelstraat
Herstel kost twee ton
vervolg op pag. 7
Geen inkomsten meer
WU BETALEN
f 20,per kg ZAGERS
en
40,— per 1000 PIEREN
Bij U thuis opgehaald.
1
29e jaargang no
Donderdag 19
36
juli 1973
iHet enige nieuwsblad voor de streek
Tholen en Sint Philipsland, waai in
opgenomen de Thoolse Courant en Het
Advertentieblad - Postbus 5 - Sint
Annaland - Telefoon 01665 - 375 -
Postgiro 12.44.07 - Verschijnt elke
donderdag.
Abonnementsprijs 8,- per halfjaar. Per
post 9,50. Losse nummers 0,40 -
Sluitingsdatum advertenties
«dinsdagmiddag - Advertentieprijs
>/"0,19 per mm btw - Spierinkjes t/m
20 woorden 3,25 btw contant.
Hoofdredacteur - uitgever G. Heijboer.
Donderdag, vrijdag, zaterdag:
Kilo Malse Bieflappen12,98
Kilo Magere
Varkenslappen9,98
Kilo Varkenslever4,98
Hamburgers per stuk0,65
Maandag:
Kilo Verse Worst3,98
Dinsdag:
Kilo Magere speklappen 3,98
Woensdag:
Kilo Vleesgehakt .f 3,75
Ziekenhuisbus nu misschien van start
In de maartvergadering van de Thoolse
gemeenteraad werd rond openbaar
vervoer naar het ziekenhuis vanuit onze
omgeving een vrij warm vuurtje
gestookt. De vonk spetterde trouwens
reeds tijdens de begrotingsbehandeling.
In maart zijn er ook in deze kolom
nog wat nader op ingegaan met de uit
eindelijke conclusie, dat het misschien
voor een heel kleine groep onder ons is,
maar dat voor dat geringe aantal wel
een oplossing gevonden diende te
worden.Dat is minstens een proefjaar
waard, zo sloten we dat maart-
commentaar af.
Vier maanden later komt dezelfde
kwestie dan weer aan de orde in de
Thoolse raadszaal. De oorzaak is een
mededeling van het dagelijks bestuur
dat er geen schot in zit. De vraag rijst of
dat blijven steken een gevolg is van de
door b en w gevolgde procedure dan wel
omdat de zaak is vastgelopen.
Immers, reeds in die maartvergadering
werd een suggestie gedaan vanuit de
raad die veel meer lag in de richting van
een "vrije" dan in die van een lijn
dienstbus Maar b en w poogden onder
tussen de klok terug te draaien door te
pogen opnieuw een normale lijndienst
in te schakelen. Een lijndienst die in
wezen nog geen rechtstreekse verbin
ding betekende, zoals wel door de raad
was voorgesteld. Een lijndienst ook, die
volledig aan officiële- en daardoor aan
onbetaalbare cijfers is gebonden. De
financiële exploitatieconsequenties
waren schrikbarend hoog.
Bovendien is er ook nog de concessie
van de stadsdienst Bergen op Zoom, die
loopt vanaf het station via omweg naar
Lievensberg. Kortom de officiële weg
bleek in maart en is ook in juli nog on
begaanbaar.
Nog duidelijker echter dan in maart is
ditmaal de aandacht gevestigd op het
zogenaamde huren van een bus
gedurende tweemaal per etmaal om
bezoekers naar hun in Lievensberg op
genomen familieleden of kennissen te
kunnen brengen, geen lijndienst-, maar
groepsvervoer.
Binnen drie maanden, maar zeker
binnen een half jaar kan dan bekend
zijn of de behoefte inderdaad aanwezig
is. Zelfs met een minimum aantal, nog
sterker met nihil-animo kan dit de
Thoolse kop niet kosten.
Het kan wel de zekerheid geven, dat
geen behoefte bestaat, tegelijkertijd de
overtuiging dat de plaatselijke overheid
zich niet verder verantwoordelijk
behoeft te achten. Merkwaardig
daarom, dat in die maartvergadering de
PvdA-suggestie, door alle fracties, maar
blijkbaar niet door b en w werd
overgenomen.
Ben w bewandelden de in haar ogen
enige, strikt officiële weg.
Dat laatste kan nu allemaal wel waar
zijn, maar wanneer lijndiensten, die
aansluiten op ziekenhuisbezoek door de
rijksverkeersinspectie in hoogst eigen
persoon worden geannuleerd, dan geeft
dit naar ons gevoelen een plaatselijke
overheid meteen meer vrijheid te pogen
haar inwoners via een andere oplossing
tegemoet te komen.
Daarom alleen reeds was de raadssug-
gestie van maart volop het onderzoeken
waard.
Dat dit tot dusver uitbleef, dat alleen
maar naar feiten is geïnformeerd, die al
lang bekend waren, zoals kosten en
concessie, zien we als een tekortkoming
van het college. Er is te veel bureau
cratisch gewerkt. Beter is meer en
rechtstreeks op het praktisch doel af te
gaan.
Zonder dat ook wij weten of de uit
komst mee-of tegenvalt.
Maar daarvoor is het ook maar een
proef. Inderdaad een proef die geld kan
kosten. Maar dan niet onnuttig besteed.
Het college van burgemeester en wethouders werkt In een verkeerde richting ten
aanzien van openbaar ziekenhuisvervoer. Dat was dinsdagavond de mening van het
P.v.d.A. raadslid P. van Schetsen uit Sint-Annaland. B. en W. zoeken een
mogelijkheid een vervallen lijndienst in ere te herstellen'. Maar het college schrijft nu
zelf dat er geen concessiemogelijkheid inzit. Daarmee is de rechtstreekse verbinding
reeds uitgesloten. Dan komt het er ook op neer, dat een ziekenhuisl|jndlenst geen
haalbare kaart is, terwijl het college het toch betreurt, dat deze kwestie zo traag
verloopt. Dat is voor mij niet te rijmen, vond raadslid van Schetsen, die zijn maart-
voorstel opnieuw op tafel gooide, namelijk om via een halfjaarlijkse proef tweemaal
per dae een bus te laten riiden. De ene keer vanuit Stavenisse, de andere keer vanuit
Sint-Annaland. Rechtstreeks via de officiële haltes naar Lievensberg. Met ook een
stop bij het Algemeen Burger Gasthuis (suggestie mevrouw Deurloo). Meer dan
25.000,-- kan het dat halfjaar nooit gaan kosten. Dan weten we tegelijk waar we
aan toe zijn..
advertentie IM
De discussie over het ziekenhuisbezoek-
vervoer kwam tot stand naar aanleiding
van de mededeling door B. en W. dat
men na maart in feite nog weinig of
liever geen vooruitgang in deze kwestie
heeft geboekt. In vorig nummer hebben
we dat reeds uitvoerig weergegeven. De
heer van Schetsen zei dat de zaak al
lang loopt, zoals het college trouwens
zelf toegeeft. Hij herinnerde er aan, hoe
destijds raadslid en nu wet
houder Koopman deze zaak
tijdens de begrotingsbehandeling had
aangesneden en verklaarde niet te
zullen rusten voor een oplossing was
gevonden. In februari van dit jaar
verklaarde de raad zich in principe tot
financiële offers bereid voor een
rechtstreekse verbinding naar
Lievensberg. Het college zou een
mogelijkheid zien te vinden. Reeds toen
heb ik het voorstel gedaan, zo vervolgde
de heer van Schetsen dinsdagavond zijn
betoog om een half jaar proef te draaien
met een tweetal verbindingen per dag. 's
Middags vanuit Stavenisse via Sint-
Annaland 's avonds vanaf Sint-
Annaland via Stavenisse met een
stoppen aan de officiële bushaltes in alle
woonkernen en dan rechtstreeks naar
Lievensberg. Ik. heb n toen ook
voorgerekend, wat de kosten zouden
zijn, namelijk maximaal 30.000,-- per
jaar met een raming van een minimale
passagiersbezetting. Het college is
echter gaan zoeken in herstel van de
oude lijndienst,die destijds door de
verkeersinspectie kwam te vervallen
omdat het volgens opgave van de
busdienstondernemers de meest
onrendabele rit zou zijn. Uitgerekend
de diensten, die aansluiting op
Lievensberg gaven via de Bergse
stadsdienst. Ik vind dat een zoeken in
de verkeerde richting, verklaarde de
heer van Schetsen. Dat blijkt trouwens
wel uit het feit, dat B. en W. de raad nu
meedelen, dat geen concessie voor een
rechtstreekse verbinding mogelijk is.
Het college doet die mededeling via een
verklaring van een busdienst
ondernemer.
In februari kon de raad de suggestie
van de P.v.d.A. fractie overnemen en
daarmee werd van B. en W. verwacht
dat in de richting van een 'eigen'
busdienst zou worden gewerkt. De heer
van Schetsen wenste het ditmaal nog
wat concreter te stellen: indien de raad
op dit moment mijn suggestie wil
volgen, kan de zaak overmorgen
beklonken zijn en kan er per 1
september een bus naar Lievensberg
rijden. Blijft die bus leeg, dan kunnen we
er over 3 maanden mee stoppen. Wordt
er gebruik van gemaakt tot een 22
passagiers per dag, dan zal het dat
proef-halfjaar de gemeente niet meer
gaan kosten dan 15.000.--.
Mijn voorstel is zo besloot het P.v.d.A.
raadslid in de eerste instantie om nu
25.000,- te voteren. Dan kan een half
jaar een proef worden genomen en zou
het de gemeente zonder dat er één
passagier in die bus zit, dat bedrag
kunnen kosten. Daarmee wordt dan elk
argument om de zaak op sleeptouw te
houden weggenomen en als er helemaal
geen behoefte aan blijkt te zijn, kunnen
we na drie maanden al
kappen.Voorzitter C.J. Moerland, die
de met vakantie zijnde burgemeester op
deze vergadering moest vervangen,
merkte op dat B. en W. volgens de
opgave van de Klundert eerder aan een
bedrag van zestig tot tachtigduizend
gulden komen als aan het door de heer
van Schetsen genoemde veel lagere
bedrag.
De heer van Schetsen bleef er bij, dat
het voldoende was als de gemeente de
25.000,-- voor de proeftijd beschikbaar
zou stellen en verder alleen nog de
officiële bushaltes. Alle concessiemoei
lijkheden kon men dan vergeten, want
dan gaat 'het hier meer om
groepsvervoer dan om lijndiensten.
De heer van Schetsen vond dat men nog
meer kanten op kon met de offerte van
de Klundert. Zo kan men de zaak
beperken tot twee ritten vanaf maandag
t/m vrijdag, want tijdens de weekends
zijn er altijd meer particuliere vervoers
mogelijkheden.
Wethouder Koopman verwonderde het
steeds opnieuw dat de gegevens (de
cijfers) die de raad van ondernemer van
de Klundert heeft zoveel anders
(gunstiger) zijn dan die het college heeft.
De heer van Schetsen: dat is niet zo,
dezelfde brief met gegevens van
genoemde busondernemer die ik heb,
ligt ook bij B. en W. Wethouder
Koopman: dan kunnen B. en W. zeker
niet goed rekenen De heer van
Schetsen: het gaat er maar om, hoe je de
cijfers verwerkt. De heer J.I.
Hollebrands (SGP): ik moet toch wel
opnieuw twijfelen aan de door de heer
van Schetsen geopperde mogelijkheid.
We zitten immers altijd vast aan de
concessie. Of denkt het P.v.dA. lid meer
aan een door de gemeente gehuurde
bus De heer van Schetsen: hoe het
wordt genoemd doet er niet toe, maar ik
durf er voor instaan, dat het volgens de
door mij voorgelegde cijfers mogelijk
is.De heer Hollebrands: als die cijfers
juist zijn en er geen moeilijkheden met
een concessie kunnen rijzen, dan voel ik
er wel voor het te zoeken in de richting
van Schetsen. Zeker bij wijze van proef.
Mevrouw J.M. Deurloo- van
Broekhoven (KVP) herinnerde er aan,
dat de raad niets meer heeft vernomen
van een toegezegd overleg met de
ondernemer van de stadsdienst Bergen
op Zoom.Mevrouw M.J. Rennes- van
Geer (VVD) meende dat dit laatste geen
zin meer had, zodra de eiland-
ziekenhuisritten waren komen te
vervallen. Zij voelt overigens ook wel
voor de door de heer van Schetsen
geopperde mogelijkheid. Alleen vindt ze
het wat gortig dit nu als raad zo maar te
gaan beslissen. Ze wilde liever aan B. en
W. vragen onmiddelijk maatregelen te
nemen, die uitvoering van het voorstel
van Schetsen kunnen betekenen.
Overigens vroeg het VVD raadslid zich
wel af met hoeveel verschillende
bedragen ondernemer van de Klunder
eigenlijk deze zaak werkt.De heer van
Schetsen herhaalde dat die ondernemer
gelijke cijfers aan zowel B. en W. als
aan hem verstrekte.
De heer van Schetsen meende er van te
kunnen uitgaan, dat uit elke woonkern
bij een rechtstreekse verbinding toch
wel een paar man van zo'n busdienst
gebruik zouden maken. Veronderstel
dat het er uit onze zeven kernen
's middags en 's avonds 10 of in totaal 22
per dag zouden zijn. Die 22 betalenden
zouden in dat half jaar een 10.000,-
opleveren, zodat het de gemeente dan
op maar een vijftien mille zou komen.
Zou men de weekends uitsluiten, dan
zou een gemeentelijke bijdrage van
9000,-- per half jaar al voldoende zijn.
Mevrouw Deurloo vond dit toch een
onderzoek wel waard, maar als het plan
kon doorgaan, zou ze toch wel graag
zien, dat de bus ook bij het Algemeen
Burger Gasthuis zou stoppen, waar ook
zo'n 20 eilandbewoners worden
verpleegd, die ook graag bezoek krijgen.
Het resultaat van deze discussie was
tenslotte de toezegging van B. en W. om
het voorstel van Schetsen op korte
termijn te bekijken en op
uitvoerbaarheid te toetsen.
Unaniem kon de raad het voorstel van
B. en W. volgen om voor de komende
viering van het zilveren regerings
jubileum van H.M. Koningin Juliana
2,50 per schoolkind plus een
herinneringsbeker te voteren. Het
hierbij aansluitende voorstel van B. en
W. om de zeven oranjecomité's of
commissies die een programma voor 5
september in hun woonkern willen
verzorgen in totaal 5500,-- te geven
kreeg niet hetzelfde raadsenthousiasme.
Bij monde van raadslid T.H.
Aarnoudse uit Oud-Vossemeer
verklaarde de SGP fractie dit gedeelte
van het voorstel niet te kunnen steunen.
Als ouderen willen feesten, moeten ze
het zelf maar betalen, maar dat is geen
taak voor de gemeente, zo motiveerde
de heer Aarnoudse het SGP standpunt.
Mevrouw Renes informeerde of de
2,50 per leerling plus beker nu aan de
oranjecomité's dan wel aan elke school
afzonderlijk worden verstrekt. De
voorzitter bevestigde het laatste, maar
wist dat er al scholen zijn, die het in één
pot willen doen. Mevrouw Renes had
voorts ijverig gecijferd, hoe B. en W.
aan het bedrag voor de comité's per
kern waren gekomen.
Het resultaat was dat het zo rond de
dertig cent per inwoner moest liggen.
Dat'klopt dan wel voor alle kernen met
een afronding naar boven, vond
mevrouw Renes, die tegen dat laatste
geen bezwaar had, maar voor Tholen-
stad komt die berekening niet uit. Met
meer dan 4300 inwoners (per 1 juli) zou
dat comité 30 cent per inwoner op ruim
1300,- komen of afgerond naar boven
zoals in de andere kernen op 1500,--
.B. en W. geven echter maar 1250,--
Mevrouw Renes zou nu toch ook de
bijdrage voor Tholen-stad naar boven
wiilen afronden. Ze kreeg daarbij niet
voldoende'steun en berust dan maar
met de verzuchting, dat zij er in elk
geval haar best voor heeft gedaan.
Wethouder Koopman wil hierbij nog
even aangeven, hoe hij zich als raadslid
achter het SGP standpunt stelt. Als
wethouder van financiën heeft hij
begrijpelijk tijdens de bespreking met
de oranjecomité's aangegeven, wat de
gemeentelijke mogelijkheden waren.
Daaruit te concluderen, dat hij
voorstander was van een bijdrage voor
de comité's, zoals reeds wordt verteld,
acht hij een onjuiste gevolgtrekking.
De heer A.M. van Engelen (VVD) wil de
SGP fractie graag vrij laten in haar
overtuiging ten aanzien van de festi
viteiten en is het er ook wel mee eens,
dat ouderen hun eventuele feestjes zelf
wel kunnen en moeten betalen, maar
wat de oranjecomité's van plan zijn, is
toch eigenlijk allemaal voor de jeugd.
Zij het dan ook voor de jeugd boven de
lagere schoolleeftijd. Dat blijkt toch wel
uit de programma's.
Daarom vindt hij dat de SGP fractie er
wat scherp tegenover staat, als men
redeneert wel de schoolbijdrage te
willen geven omdat dit voor de jeugd is,
maar met de oranjecomité-bijdrage te
willen geven, omdat dat wel persé" om
een feest voor de ouderen zou gaan. De
overigens vriendelijke opmerking van de
heer van Engelen deed het SGP
standpunt niet wijzigen. De fractie
krijgt de aantekening tegen de bijdrage
voor de oranjecomité's te zijn.
Het voorstel van B. en W. om 5800
gulden uit te geven voor een onderzoek
naar de mogelijkheden van verbetering
van de huizen aan de Venkelstraat
(oneven nummers) in Tholen is
dinsdagavond door de gemeenteraad
aangehouden. B. en W. zullen deze
zaak eerst nog eens bekijken en dan in
de commissie ruimtelijke ordening
bespreken. De raad was kennelijk zo
geschrokken van de herstelkosten van
deze zes huisjes (volgens een globaal
plan gaat het 33.000 gulden per woning
kosten) dat men zich afvroeg of daar
straks nog wel liefhebbers voor zijn.
Wie er voor die beslissing echter
geraadpleegd moeten worden
(bewoners, belangstellenden, werkgroep
Tholen-stad) was een punt waar men
niet uitkwam. Wethouder Moerland
dacht ook dat dit nu nog weinig zin
had, aangezien men niet weet hoeveel de
kosten zijn, hoe groot de rijkssubsidie is
en hoe hoog de huur zal uitvallen.
Daarvoor is juist het onderzoek nodig,
vond de voorzitter. Jullie willen nu meer
weten dan wij kunnen weten. Hij wees er
op dat de huizen in de Venkelstraat
volgens het plan Stadskern Oost
afgebroken moeten worden omdat er een
paar meter achteruit nieuwe huizen
moeten komen om de straat te kunnen
verbreden. Dat stuitte echter nogal op
tegenstand, waarna het dagelijks
bestuur aan ir. Weijts uit Bergen op
Zoom verzocht of herstel van de huizen
mogelijk is en wat het zo ongeveer gaat
kosten. Dat onderzoek vergt 5800
gulden en als hij een zogenaamd
renovatieplan moet maken, komt er nog
eens 5000 gulden bij. Het onderzoek is
nog heel pril, maar het college denkt wel
dat het dure woningen zullen worden,
zo vermoedde Wethouder Moerland.
Mevrouw Renes vond twee ton voor het
herstel van zes huisjes een enorm hoge
prijs voor woningen met twee
slaapkamers, douche en keuken waarbij
je straks nog bij elkaar op tafel kijkt
ook. Die globale cijfers van de
herstelkosten waren voor raadslid W.C.
van Kempen(ARP)ook al voldoende om
het voorzichtig aan te doen met de
investeringen. Straks raak je die huizen
met een huur van 150 k 200 gulden per
maand aan de straatstenen niet meer
kwijt, veronderstelde het Poortvlietse
raadslid. De P.v.d.A. fractievoorzitter
L. Kloet herinnerde eraan dat de
provinciale commissie voor de
volkshuisvesting voor het renovatie-
onderzoek ingeschakeld zou worden,
terwijl er nu contact opgenomen is met
ir.Weijts. Daarin is de raad niet
geken<ï. Hij vond voorts dat de
commissie ruimtelijke ordening met de
bewoners en andere belangstellenden
moet bespreken of er belangstelling
voor de huizen is na de restauratie.
Namens zijn fractie wenst de heer
Kloet het voorstel te doen in dit geval en
bij andere daartoe geschikte en
gewenste mogelijkheden de commissie
ruimtelijke ordening uit te breiden met
niet-raadsleden. Zijn fractiegenoot
M.A.J. van der Linde vond ook dat er
zonder overleg overgestapt is naar de
heer Weijts, terwijl hij bovendien de
prijs voor herstel van de huisjes in de
Venkelstraat, dat nog maar volgens een
zeer globale raming, veel te hoog en
onaanvaardbaar vond.
De voorzitter liet hierna de notulen
aanrukken, waaruit bleek dat de
burgemeester al in de aprilvergadering
had gezegd dat de provinciale
commissie voor de volkshuisvesting het
onderzoek niet kon uitvoeren. Men kon
daarvoor geen ambtenaar vrij maken,
gemeentewerken hebben er ook geen
tijd voor en bovendien wilden B.en W.
gezien de kritiek, een advies van buiten
de gemeente. Daartoe werd ir. Weijts
uit Bergen op Zoom gevraagd. B. en W.
voelen er niets voor om niet-raadsleden
in de commissie ruimtelijke ordening op
Burgemeester en wethouders van
Tholen zullen de pachter van het veer
Oud/Nieuw-Vossemeer, de firma Maas
en Westbroek uit Sint-Philipsland,
verzoeken dit overzetveer voor fietsen en
voetgangers te hervatten.
Het college antwoordt dat op
schriftelijke vragen van het P.v.d.A.-
raadslid A. Goudzwaard. H|j vroeg ook
of het waar is dat het eind maart
ingerichte veer na enkele weken varen is
stilgelegd omdat de ondernemer z|jn
personeel geen loon betaalde.
B en W hebben inlichtingen
ingewonnen bij het bouwbureau
Schelde-Rijnverbinding van rijks
waterstaat in Bergen op Zoom.
"Gebleken is dat dit bureau alles in het
werk heeft gesteld de veerdienst voor het
vervoer van fietsers en voetgangers in
stand te houden. Een boot werd
aangeschaft en de benodigde steigers
werden aangebracht. De reden, dat deze
veerdienst niet meer wordt uitgeoefend
ligt vermoedelijk in een onderling
conflict tussen de pachter van het veer
en diens werknemers. Naar men van de
zijde van het bouwbureau meedeelde, is
de pachter overgegaan tot betaling van
maand- in plaats van weekloon. De
werknemers beweren echter geen loon te
hebben ontvangen. Het ligt niet op onze
weg in dit conflict te bemiddelen, aldus
b en w van Tholen
Volgens de vertegenwoordiger van de
firma Maas en Westbroek is de door b
en w genoemde reden niet juist. De twee
werknemers hebben hun geld gehad, al
schakelde men wel over van week- op
maandloon. Een half jaar geleden zijn
de twee veerlieden echter ontslag
aangezegd. Met het wegvallen van het
personeel werd de veerdienst gestaakt.
De firma Maas en Westbroek acht
exploitatie niet meer mogelijk, tenzij
rijkswaterstaat en/of de gemeente
bijspringen met subsidie. Volgens de
vertegenwoordiger van de pachter
waren de inkomsten van het
voetgangersveer volkomen te
verwaarlozen. Fietsers en bromfietsers
gingen veelal over de Krabbenkreek-
dam naar Sint-Philipsland en Brabant.
Nu er badgasten zijn die met het bootje
naar het aan de overkant gelegen
zwembad van Nieuw-Vossemeer willen,
komen er moeilijkheden. Nu klagen de
inwoners bij het gemeentebestuur.
Tenzij er subsidie komt, gelooft de
woordvoerder van de firma Maas en
Westbroek niet meer dat het bootje zal
varen
In november gaat namelijk de even
verder gelegen brug van Oud- naar
Nieuw-Vossemeer open.
Thoolse Gemeenteraad kan
Ziekenhuisbus maar niet op gang
krijgen
Nog geen Renovatie-onderzoek in
Tholen
Gemeente geeft geld voor
feestviering
Voetgangersveer Oud-Vossemeer
opgeheven
Stemmen van lezers over
Oosterschelde
Weer Braderie in Bergen op
Zoom
Snelrecht voor Bergse wegpiraat
Drie Thoolse voctbaltoppers In
het najaar
Verkeersveiligheid krijgt weer
aandacht
Huis in Sint- Maartensdijk
afgebrand
Declnota's structuurplan Tholen
in discussie
Sombere toekomst voor Thoolse
landbouw
G. S op de hoogte van
vliegveldplannen
Wat wij aan kennis winnen,
boeten wij in aan gevoeld.
Dit nummer bestaat uit
pagina's
12
In juni nam de geregistreerde arbeidsreserve op het eiland Tholen slechts in lichte
mate af. De daling van het aanbod was waar te nemen bij de sectoren bouw- en
metaalnijverheid, grondwerken en bij de overige beroepsgroepen. Een kleine
stijging van het aantal werkzoekenden deed zich voor in de groepen handels- en
kantoorpersoneel en los-arbeiders. De vraag vertoont ten opzichte van mei van dit
jaar een lichte toename en richt zich op betonfabrieksarbeiders, bouwvakarbeiders,
metaalbewerkers, personeel voor de banket- en kledingindustrie en
magazijnpersoneel.
Onderstaand overzicht geeft de juiste situatie per eind juni 1973.
Beroepsgroepen
mei '73 juni '72 mei'73 juni'73
9 10 9 7
22 16 28 2,4
3 3 3 3
9 7 8 7
2 3 2 3
3 6 7 9
5 6 6 9
14 17 15 14
13 12 14' 1-2
Overige beroepsgroepen
Geregistreerde arbeidsreserve
83 80 92 88
Waarvan wekzaam op
93' 3 11 11
Waarvan werkzaam op
sociale werkvoorz. objektek
4 6
Openstaande aanvragen
23 36 65 67
De werkgelegenheid in de bouwnijverheid,'m.p. in de nieuwbouw van woningen, liep
terug doordat diverse woningen gereed kwamen. De verwachting is dat de
bedrijvigheid in deze sector in de komende maanden weer zal toenemen, omdat er
nog een vrij groot aantal woningen en andere objekten in uitvoering zullen worden
gebracht. Ook de aanverwante bedrijven, m.n. de beton- en houtindustrie alsmede
de staalconstructiebedrijven zijn thans nog van voldoende opdrachten voorzien. De
bemiddeling van afgestudeerden van de L.T.S. verloopt dan ook vlot.
De werkgelegenheid in de water-, spoor- en wegenbouw (uitgezonderd bij de aanleg
van het Schelde-Rijnkanaal) is aanzienlijk geringer. Enige toename van de
wèrkgeftegenhëid wordt verwacht bij de straatmakersbedrijven.
De bemiddeling van afgestudeerden van het middelbaar beroepsonderwijs
(tekenaars, opzichters, uitvoerders) verloopt stroef, mede doordat velen hiervan nog
dit jaar zullen worden opgeroepen voor militaire dienst.
Bij de kledingindustrieën blijft een dringende behoefte bestaan aan mannelijk- en
vrouwelijk personeel. De vraag naar medewerkers voor de banketindustrie daalde
doordat een bepaald bedrijf thans over voldoende vakantiewerkers en gehuwde
vrouwen kan beschikken.
Het aanbod van kantoorpersoneel onderging ook deze maand een lichte stijging,
wat zijn oorzaak vond in het feit, dat verscheidene MAVO-leerlingen zich als
werkzoekende lieten inschrijven. De vraag naar mannelijk kantoorpersoneel is
echter nihil.
Het aanbod van los-arbeiders zal waarschijnlijk weer verminderen, zodra de
zilveruiencampagne een aanvang zal nemen.
Het ligt in de verwachting, dat de geregistreerde arbeidsreserve in de maand juli
slechts weinig zal afnemen.
V>vmwWWVW»Vl*l*i*i* Vi
advertentie IM