Voetgangersveer van Oud- naar Nieuw-Vossemeer uit de vaart Rustige arbeidsmarkt Zeeaas-stekers Bellen Rotterdam 010-324890 OPGELET B. en w. van Tholen verdiepen zich in voorstel van Schetsen Lievensberg-bezoek DEZE WEEK ST. MAARTENSDIJK Nogmaals Lievensberg-bezoek X<j Gó of 6 halen - 4 betalen Waarom suggestie raad niet gevolgd? Geen verschillende" Bédragen Ook A.B.G. stop Voor oranjefestiviteiten Nog geen renovatie-onderzoek Venkelstraat Herstel kost twee ton vervolg op pag. 7 Geen inkomsten meer WU BETALEN f 20,per kg ZAGERS en 40,— per 1000 PIEREN Bij U thuis opgehaald. 1 29e jaargang no Donderdag 19 36 juli 1973 iHet enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint Philipsland, waai in opgenomen de Thoolse Courant en Het Advertentieblad - Postbus 5 - Sint Annaland - Telefoon 01665 - 375 - Postgiro 12.44.07 - Verschijnt elke donderdag. Abonnementsprijs 8,- per halfjaar. Per post 9,50. Losse nummers 0,40 - Sluitingsdatum advertenties «dinsdagmiddag - Advertentieprijs >/"0,19 per mm btw - Spierinkjes t/m 20 woorden 3,25 btw contant. Hoofdredacteur - uitgever G. Heijboer. Donderdag, vrijdag, zaterdag: Kilo Malse Bieflappen12,98 Kilo Magere Varkenslappen9,98 Kilo Varkenslever4,98 Hamburgers per stuk0,65 Maandag: Kilo Verse Worst3,98 Dinsdag: Kilo Magere speklappen 3,98 Woensdag: Kilo Vleesgehakt .f 3,75 Ziekenhuisbus nu misschien van start In de maartvergadering van de Thoolse gemeenteraad werd rond openbaar vervoer naar het ziekenhuis vanuit onze omgeving een vrij warm vuurtje gestookt. De vonk spetterde trouwens reeds tijdens de begrotingsbehandeling. In maart zijn er ook in deze kolom nog wat nader op ingegaan met de uit eindelijke conclusie, dat het misschien voor een heel kleine groep onder ons is, maar dat voor dat geringe aantal wel een oplossing gevonden diende te worden.Dat is minstens een proefjaar waard, zo sloten we dat maart- commentaar af. Vier maanden later komt dezelfde kwestie dan weer aan de orde in de Thoolse raadszaal. De oorzaak is een mededeling van het dagelijks bestuur dat er geen schot in zit. De vraag rijst of dat blijven steken een gevolg is van de door b en w gevolgde procedure dan wel omdat de zaak is vastgelopen. Immers, reeds in die maartvergadering werd een suggestie gedaan vanuit de raad die veel meer lag in de richting van een "vrije" dan in die van een lijn dienstbus Maar b en w poogden onder tussen de klok terug te draaien door te pogen opnieuw een normale lijndienst in te schakelen. Een lijndienst die in wezen nog geen rechtstreekse verbin ding betekende, zoals wel door de raad was voorgesteld. Een lijndienst ook, die volledig aan officiële- en daardoor aan onbetaalbare cijfers is gebonden. De financiële exploitatieconsequenties waren schrikbarend hoog. Bovendien is er ook nog de concessie van de stadsdienst Bergen op Zoom, die loopt vanaf het station via omweg naar Lievensberg. Kortom de officiële weg bleek in maart en is ook in juli nog on begaanbaar. Nog duidelijker echter dan in maart is ditmaal de aandacht gevestigd op het zogenaamde huren van een bus gedurende tweemaal per etmaal om bezoekers naar hun in Lievensberg op genomen familieleden of kennissen te kunnen brengen, geen lijndienst-, maar groepsvervoer. Binnen drie maanden, maar zeker binnen een half jaar kan dan bekend zijn of de behoefte inderdaad aanwezig is. Zelfs met een minimum aantal, nog sterker met nihil-animo kan dit de Thoolse kop niet kosten. Het kan wel de zekerheid geven, dat geen behoefte bestaat, tegelijkertijd de overtuiging dat de plaatselijke overheid zich niet verder verantwoordelijk behoeft te achten. Merkwaardig daarom, dat in die maartvergadering de PvdA-suggestie, door alle fracties, maar blijkbaar niet door b en w werd overgenomen. Ben w bewandelden de in haar ogen enige, strikt officiële weg. Dat laatste kan nu allemaal wel waar zijn, maar wanneer lijndiensten, die aansluiten op ziekenhuisbezoek door de rijksverkeersinspectie in hoogst eigen persoon worden geannuleerd, dan geeft dit naar ons gevoelen een plaatselijke overheid meteen meer vrijheid te pogen haar inwoners via een andere oplossing tegemoet te komen. Daarom alleen reeds was de raadssug- gestie van maart volop het onderzoeken waard. Dat dit tot dusver uitbleef, dat alleen maar naar feiten is geïnformeerd, die al lang bekend waren, zoals kosten en concessie, zien we als een tekortkoming van het college. Er is te veel bureau cratisch gewerkt. Beter is meer en rechtstreeks op het praktisch doel af te gaan. Zonder dat ook wij weten of de uit komst mee-of tegenvalt. Maar daarvoor is het ook maar een proef. Inderdaad een proef die geld kan kosten. Maar dan niet onnuttig besteed. Het college van burgemeester en wethouders werkt In een verkeerde richting ten aanzien van openbaar ziekenhuisvervoer. Dat was dinsdagavond de mening van het P.v.d.A. raadslid P. van Schetsen uit Sint-Annaland. B. en W. zoeken een mogelijkheid een vervallen lijndienst in ere te herstellen'. Maar het college schrijft nu zelf dat er geen concessiemogelijkheid inzit. Daarmee is de rechtstreekse verbinding reeds uitgesloten. Dan komt het er ook op neer, dat een ziekenhuisl|jndlenst geen haalbare kaart is, terwijl het college het toch betreurt, dat deze kwestie zo traag verloopt. Dat is voor mij niet te rijmen, vond raadslid van Schetsen, die zijn maart- voorstel opnieuw op tafel gooide, namelijk om via een halfjaarlijkse proef tweemaal per dae een bus te laten riiden. De ene keer vanuit Stavenisse, de andere keer vanuit Sint-Annaland. Rechtstreeks via de officiële haltes naar Lievensberg. Met ook een stop bij het Algemeen Burger Gasthuis (suggestie mevrouw Deurloo). Meer dan 25.000,-- kan het dat halfjaar nooit gaan kosten. Dan weten we tegelijk waar we aan toe zijn.. advertentie IM De discussie over het ziekenhuisbezoek- vervoer kwam tot stand naar aanleiding van de mededeling door B. en W. dat men na maart in feite nog weinig of liever geen vooruitgang in deze kwestie heeft geboekt. In vorig nummer hebben we dat reeds uitvoerig weergegeven. De heer van Schetsen zei dat de zaak al lang loopt, zoals het college trouwens zelf toegeeft. Hij herinnerde er aan, hoe destijds raadslid en nu wet houder Koopman deze zaak tijdens de begrotingsbehandeling had aangesneden en verklaarde niet te zullen rusten voor een oplossing was gevonden. In februari van dit jaar verklaarde de raad zich in principe tot financiële offers bereid voor een rechtstreekse verbinding naar Lievensberg. Het college zou een mogelijkheid zien te vinden. Reeds toen heb ik het voorstel gedaan, zo vervolgde de heer van Schetsen dinsdagavond zijn betoog om een half jaar proef te draaien met een tweetal verbindingen per dag. 's Middags vanuit Stavenisse via Sint- Annaland 's avonds vanaf Sint- Annaland via Stavenisse met een stoppen aan de officiële bushaltes in alle woonkernen en dan rechtstreeks naar Lievensberg. Ik. heb n toen ook voorgerekend, wat de kosten zouden zijn, namelijk maximaal 30.000,-- per jaar met een raming van een minimale passagiersbezetting. Het college is echter gaan zoeken in herstel van de oude lijndienst,die destijds door de verkeersinspectie kwam te vervallen omdat het volgens opgave van de busdienstondernemers de meest onrendabele rit zou zijn. Uitgerekend de diensten, die aansluiting op Lievensberg gaven via de Bergse stadsdienst. Ik vind dat een zoeken in de verkeerde richting, verklaarde de heer van Schetsen. Dat blijkt trouwens wel uit het feit, dat B. en W. de raad nu meedelen, dat geen concessie voor een rechtstreekse verbinding mogelijk is. Het college doet die mededeling via een verklaring van een busdienst ondernemer. In februari kon de raad de suggestie van de P.v.d.A. fractie overnemen en daarmee werd van B. en W. verwacht dat in de richting van een 'eigen' busdienst zou worden gewerkt. De heer van Schetsen wenste het ditmaal nog wat concreter te stellen: indien de raad op dit moment mijn suggestie wil volgen, kan de zaak overmorgen beklonken zijn en kan er per 1 september een bus naar Lievensberg rijden. Blijft die bus leeg, dan kunnen we er over 3 maanden mee stoppen. Wordt er gebruik van gemaakt tot een 22 passagiers per dag, dan zal het dat proef-halfjaar de gemeente niet meer gaan kosten dan 15.000.--. Mijn voorstel is zo besloot het P.v.d.A. raadslid in de eerste instantie om nu 25.000,- te voteren. Dan kan een half jaar een proef worden genomen en zou het de gemeente zonder dat er één passagier in die bus zit, dat bedrag kunnen kosten. Daarmee wordt dan elk argument om de zaak op sleeptouw te houden weggenomen en als er helemaal geen behoefte aan blijkt te zijn, kunnen we na drie maanden al kappen.Voorzitter C.J. Moerland, die de met vakantie zijnde burgemeester op deze vergadering moest vervangen, merkte op dat B. en W. volgens de opgave van de Klundert eerder aan een bedrag van zestig tot tachtigduizend gulden komen als aan het door de heer van Schetsen genoemde veel lagere bedrag. De heer van Schetsen bleef er bij, dat het voldoende was als de gemeente de 25.000,-- voor de proeftijd beschikbaar zou stellen en verder alleen nog de officiële bushaltes. Alle concessiemoei lijkheden kon men dan vergeten, want dan gaat 'het hier meer om groepsvervoer dan om lijndiensten. De heer van Schetsen vond dat men nog meer kanten op kon met de offerte van de Klundert. Zo kan men de zaak beperken tot twee ritten vanaf maandag t/m vrijdag, want tijdens de weekends zijn er altijd meer particuliere vervoers mogelijkheden. Wethouder Koopman verwonderde het steeds opnieuw dat de gegevens (de cijfers) die de raad van ondernemer van de Klundert heeft zoveel anders (gunstiger) zijn dan die het college heeft. De heer van Schetsen: dat is niet zo, dezelfde brief met gegevens van genoemde busondernemer die ik heb, ligt ook bij B. en W. Wethouder Koopman: dan kunnen B. en W. zeker niet goed rekenen De heer van Schetsen: het gaat er maar om, hoe je de cijfers verwerkt. De heer J.I. Hollebrands (SGP): ik moet toch wel opnieuw twijfelen aan de door de heer van Schetsen geopperde mogelijkheid. We zitten immers altijd vast aan de concessie. Of denkt het P.v.dA. lid meer aan een door de gemeente gehuurde bus De heer van Schetsen: hoe het wordt genoemd doet er niet toe, maar ik durf er voor instaan, dat het volgens de door mij voorgelegde cijfers mogelijk is.De heer Hollebrands: als die cijfers juist zijn en er geen moeilijkheden met een concessie kunnen rijzen, dan voel ik er wel voor het te zoeken in de richting van Schetsen. Zeker bij wijze van proef. Mevrouw J.M. Deurloo- van Broekhoven (KVP) herinnerde er aan, dat de raad niets meer heeft vernomen van een toegezegd overleg met de ondernemer van de stadsdienst Bergen op Zoom.Mevrouw M.J. Rennes- van Geer (VVD) meende dat dit laatste geen zin meer had, zodra de eiland- ziekenhuisritten waren komen te vervallen. Zij voelt overigens ook wel voor de door de heer van Schetsen geopperde mogelijkheid. Alleen vindt ze het wat gortig dit nu als raad zo maar te gaan beslissen. Ze wilde liever aan B. en W. vragen onmiddelijk maatregelen te nemen, die uitvoering van het voorstel van Schetsen kunnen betekenen. Overigens vroeg het VVD raadslid zich wel af met hoeveel verschillende bedragen ondernemer van de Klunder eigenlijk deze zaak werkt.De heer van Schetsen herhaalde dat die ondernemer gelijke cijfers aan zowel B. en W. als aan hem verstrekte. De heer van Schetsen meende er van te kunnen uitgaan, dat uit elke woonkern bij een rechtstreekse verbinding toch wel een paar man van zo'n busdienst gebruik zouden maken. Veronderstel dat het er uit onze zeven kernen 's middags en 's avonds 10 of in totaal 22 per dag zouden zijn. Die 22 betalenden zouden in dat half jaar een 10.000,- opleveren, zodat het de gemeente dan op maar een vijftien mille zou komen. Zou men de weekends uitsluiten, dan zou een gemeentelijke bijdrage van 9000,-- per half jaar al voldoende zijn. Mevrouw Deurloo vond dit toch een onderzoek wel waard, maar als het plan kon doorgaan, zou ze toch wel graag zien, dat de bus ook bij het Algemeen Burger Gasthuis zou stoppen, waar ook zo'n 20 eilandbewoners worden verpleegd, die ook graag bezoek krijgen. Het resultaat van deze discussie was tenslotte de toezegging van B. en W. om het voorstel van Schetsen op korte termijn te bekijken en op uitvoerbaarheid te toetsen. Unaniem kon de raad het voorstel van B. en W. volgen om voor de komende viering van het zilveren regerings jubileum van H.M. Koningin Juliana 2,50 per schoolkind plus een herinneringsbeker te voteren. Het hierbij aansluitende voorstel van B. en W. om de zeven oranjecomité's of commissies die een programma voor 5 september in hun woonkern willen verzorgen in totaal 5500,-- te geven kreeg niet hetzelfde raadsenthousiasme. Bij monde van raadslid T.H. Aarnoudse uit Oud-Vossemeer verklaarde de SGP fractie dit gedeelte van het voorstel niet te kunnen steunen. Als ouderen willen feesten, moeten ze het zelf maar betalen, maar dat is geen taak voor de gemeente, zo motiveerde de heer Aarnoudse het SGP standpunt. Mevrouw Renes informeerde of de 2,50 per leerling plus beker nu aan de oranjecomité's dan wel aan elke school afzonderlijk worden verstrekt. De voorzitter bevestigde het laatste, maar wist dat er al scholen zijn, die het in één pot willen doen. Mevrouw Renes had voorts ijverig gecijferd, hoe B. en W. aan het bedrag voor de comité's per kern waren gekomen. Het resultaat was dat het zo rond de dertig cent per inwoner moest liggen. Dat'klopt dan wel voor alle kernen met een afronding naar boven, vond mevrouw Renes, die tegen dat laatste geen bezwaar had, maar voor Tholen- stad komt die berekening niet uit. Met meer dan 4300 inwoners (per 1 juli) zou dat comité 30 cent per inwoner op ruim 1300,- komen of afgerond naar boven zoals in de andere kernen op 1500,-- .B. en W. geven echter maar 1250,-- Mevrouw Renes zou nu toch ook de bijdrage voor Tholen-stad naar boven wiilen afronden. Ze kreeg daarbij niet voldoende'steun en berust dan maar met de verzuchting, dat zij er in elk geval haar best voor heeft gedaan. Wethouder Koopman wil hierbij nog even aangeven, hoe hij zich als raadslid achter het SGP standpunt stelt. Als wethouder van financiën heeft hij begrijpelijk tijdens de bespreking met de oranjecomité's aangegeven, wat de gemeentelijke mogelijkheden waren. Daaruit te concluderen, dat hij voorstander was van een bijdrage voor de comité's, zoals reeds wordt verteld, acht hij een onjuiste gevolgtrekking. De heer A.M. van Engelen (VVD) wil de SGP fractie graag vrij laten in haar overtuiging ten aanzien van de festi viteiten en is het er ook wel mee eens, dat ouderen hun eventuele feestjes zelf wel kunnen en moeten betalen, maar wat de oranjecomité's van plan zijn, is toch eigenlijk allemaal voor de jeugd. Zij het dan ook voor de jeugd boven de lagere schoolleeftijd. Dat blijkt toch wel uit de programma's. Daarom vindt hij dat de SGP fractie er wat scherp tegenover staat, als men redeneert wel de schoolbijdrage te willen geven omdat dit voor de jeugd is, maar met de oranjecomité-bijdrage te willen geven, omdat dat wel persé" om een feest voor de ouderen zou gaan. De overigens vriendelijke opmerking van de heer van Engelen deed het SGP standpunt niet wijzigen. De fractie krijgt de aantekening tegen de bijdrage voor de oranjecomité's te zijn. Het voorstel van B. en W. om 5800 gulden uit te geven voor een onderzoek naar de mogelijkheden van verbetering van de huizen aan de Venkelstraat (oneven nummers) in Tholen is dinsdagavond door de gemeenteraad aangehouden. B. en W. zullen deze zaak eerst nog eens bekijken en dan in de commissie ruimtelijke ordening bespreken. De raad was kennelijk zo geschrokken van de herstelkosten van deze zes huisjes (volgens een globaal plan gaat het 33.000 gulden per woning kosten) dat men zich afvroeg of daar straks nog wel liefhebbers voor zijn. Wie er voor die beslissing echter geraadpleegd moeten worden (bewoners, belangstellenden, werkgroep Tholen-stad) was een punt waar men niet uitkwam. Wethouder Moerland dacht ook dat dit nu nog weinig zin had, aangezien men niet weet hoeveel de kosten zijn, hoe groot de rijkssubsidie is en hoe hoog de huur zal uitvallen. Daarvoor is juist het onderzoek nodig, vond de voorzitter. Jullie willen nu meer weten dan wij kunnen weten. Hij wees er op dat de huizen in de Venkelstraat volgens het plan Stadskern Oost afgebroken moeten worden omdat er een paar meter achteruit nieuwe huizen moeten komen om de straat te kunnen verbreden. Dat stuitte echter nogal op tegenstand, waarna het dagelijks bestuur aan ir. Weijts uit Bergen op Zoom verzocht of herstel van de huizen mogelijk is en wat het zo ongeveer gaat kosten. Dat onderzoek vergt 5800 gulden en als hij een zogenaamd renovatieplan moet maken, komt er nog eens 5000 gulden bij. Het onderzoek is nog heel pril, maar het college denkt wel dat het dure woningen zullen worden, zo vermoedde Wethouder Moerland. Mevrouw Renes vond twee ton voor het herstel van zes huisjes een enorm hoge prijs voor woningen met twee slaapkamers, douche en keuken waarbij je straks nog bij elkaar op tafel kijkt ook. Die globale cijfers van de herstelkosten waren voor raadslid W.C. van Kempen(ARP)ook al voldoende om het voorzichtig aan te doen met de investeringen. Straks raak je die huizen met een huur van 150 k 200 gulden per maand aan de straatstenen niet meer kwijt, veronderstelde het Poortvlietse raadslid. De P.v.d.A. fractievoorzitter L. Kloet herinnerde eraan dat de provinciale commissie voor de volkshuisvesting voor het renovatie- onderzoek ingeschakeld zou worden, terwijl er nu contact opgenomen is met ir.Weijts. Daarin is de raad niet geken<ï. Hij vond voorts dat de commissie ruimtelijke ordening met de bewoners en andere belangstellenden moet bespreken of er belangstelling voor de huizen is na de restauratie. Namens zijn fractie wenst de heer Kloet het voorstel te doen in dit geval en bij andere daartoe geschikte en gewenste mogelijkheden de commissie ruimtelijke ordening uit te breiden met niet-raadsleden. Zijn fractiegenoot M.A.J. van der Linde vond ook dat er zonder overleg overgestapt is naar de heer Weijts, terwijl hij bovendien de prijs voor herstel van de huisjes in de Venkelstraat, dat nog maar volgens een zeer globale raming, veel te hoog en onaanvaardbaar vond. De voorzitter liet hierna de notulen aanrukken, waaruit bleek dat de burgemeester al in de aprilvergadering had gezegd dat de provinciale commissie voor de volkshuisvesting het onderzoek niet kon uitvoeren. Men kon daarvoor geen ambtenaar vrij maken, gemeentewerken hebben er ook geen tijd voor en bovendien wilden B.en W. gezien de kritiek, een advies van buiten de gemeente. Daartoe werd ir. Weijts uit Bergen op Zoom gevraagd. B. en W. voelen er niets voor om niet-raadsleden in de commissie ruimtelijke ordening op Burgemeester en wethouders van Tholen zullen de pachter van het veer Oud/Nieuw-Vossemeer, de firma Maas en Westbroek uit Sint-Philipsland, verzoeken dit overzetveer voor fietsen en voetgangers te hervatten. Het college antwoordt dat op schriftelijke vragen van het P.v.d.A.- raadslid A. Goudzwaard. H|j vroeg ook of het waar is dat het eind maart ingerichte veer na enkele weken varen is stilgelegd omdat de ondernemer z|jn personeel geen loon betaalde. B en W hebben inlichtingen ingewonnen bij het bouwbureau Schelde-Rijnverbinding van rijks waterstaat in Bergen op Zoom. "Gebleken is dat dit bureau alles in het werk heeft gesteld de veerdienst voor het vervoer van fietsers en voetgangers in stand te houden. Een boot werd aangeschaft en de benodigde steigers werden aangebracht. De reden, dat deze veerdienst niet meer wordt uitgeoefend ligt vermoedelijk in een onderling conflict tussen de pachter van het veer en diens werknemers. Naar men van de zijde van het bouwbureau meedeelde, is de pachter overgegaan tot betaling van maand- in plaats van weekloon. De werknemers beweren echter geen loon te hebben ontvangen. Het ligt niet op onze weg in dit conflict te bemiddelen, aldus b en w van Tholen Volgens de vertegenwoordiger van de firma Maas en Westbroek is de door b en w genoemde reden niet juist. De twee werknemers hebben hun geld gehad, al schakelde men wel over van week- op maandloon. Een half jaar geleden zijn de twee veerlieden echter ontslag aangezegd. Met het wegvallen van het personeel werd de veerdienst gestaakt. De firma Maas en Westbroek acht exploitatie niet meer mogelijk, tenzij rijkswaterstaat en/of de gemeente bijspringen met subsidie. Volgens de vertegenwoordiger van de pachter waren de inkomsten van het voetgangersveer volkomen te verwaarlozen. Fietsers en bromfietsers gingen veelal over de Krabbenkreek- dam naar Sint-Philipsland en Brabant. Nu er badgasten zijn die met het bootje naar het aan de overkant gelegen zwembad van Nieuw-Vossemeer willen, komen er moeilijkheden. Nu klagen de inwoners bij het gemeentebestuur. Tenzij er subsidie komt, gelooft de woordvoerder van de firma Maas en Westbroek niet meer dat het bootje zal varen In november gaat namelijk de even verder gelegen brug van Oud- naar Nieuw-Vossemeer open. Thoolse Gemeenteraad kan Ziekenhuisbus maar niet op gang krijgen Nog geen Renovatie-onderzoek in Tholen Gemeente geeft geld voor feestviering Voetgangersveer Oud-Vossemeer opgeheven Stemmen van lezers over Oosterschelde Weer Braderie in Bergen op Zoom Snelrecht voor Bergse wegpiraat Drie Thoolse voctbaltoppers In het najaar Verkeersveiligheid krijgt weer aandacht Huis in Sint- Maartensdijk afgebrand Declnota's structuurplan Tholen in discussie Sombere toekomst voor Thoolse landbouw G. S op de hoogte van vliegveldplannen Wat wij aan kennis winnen, boeten wij in aan gevoeld. Dit nummer bestaat uit pagina's 12 In juni nam de geregistreerde arbeidsreserve op het eiland Tholen slechts in lichte mate af. De daling van het aanbod was waar te nemen bij de sectoren bouw- en metaalnijverheid, grondwerken en bij de overige beroepsgroepen. Een kleine stijging van het aantal werkzoekenden deed zich voor in de groepen handels- en kantoorpersoneel en los-arbeiders. De vraag vertoont ten opzichte van mei van dit jaar een lichte toename en richt zich op betonfabrieksarbeiders, bouwvakarbeiders, metaalbewerkers, personeel voor de banket- en kledingindustrie en magazijnpersoneel. Onderstaand overzicht geeft de juiste situatie per eind juni 1973. Beroepsgroepen mei '73 juni '72 mei'73 juni'73 9 10 9 7 22 16 28 2,4 3 3 3 3 9 7 8 7 2 3 2 3 3 6 7 9 5 6 6 9 14 17 15 14 13 12 14' 1-2 Overige beroepsgroepen Geregistreerde arbeidsreserve 83 80 92 88 Waarvan wekzaam op 93' 3 11 11 Waarvan werkzaam op sociale werkvoorz. objektek 4 6 Openstaande aanvragen 23 36 65 67 De werkgelegenheid in de bouwnijverheid,'m.p. in de nieuwbouw van woningen, liep terug doordat diverse woningen gereed kwamen. De verwachting is dat de bedrijvigheid in deze sector in de komende maanden weer zal toenemen, omdat er nog een vrij groot aantal woningen en andere objekten in uitvoering zullen worden gebracht. Ook de aanverwante bedrijven, m.n. de beton- en houtindustrie alsmede de staalconstructiebedrijven zijn thans nog van voldoende opdrachten voorzien. De bemiddeling van afgestudeerden van de L.T.S. verloopt dan ook vlot. De werkgelegenheid in de water-, spoor- en wegenbouw (uitgezonderd bij de aanleg van het Schelde-Rijnkanaal) is aanzienlijk geringer. Enige toename van de wèrkgeftegenhëid wordt verwacht bij de straatmakersbedrijven. De bemiddeling van afgestudeerden van het middelbaar beroepsonderwijs (tekenaars, opzichters, uitvoerders) verloopt stroef, mede doordat velen hiervan nog dit jaar zullen worden opgeroepen voor militaire dienst. Bij de kledingindustrieën blijft een dringende behoefte bestaan aan mannelijk- en vrouwelijk personeel. De vraag naar medewerkers voor de banketindustrie daalde doordat een bepaald bedrijf thans over voldoende vakantiewerkers en gehuwde vrouwen kan beschikken. Het aanbod van kantoorpersoneel onderging ook deze maand een lichte stijging, wat zijn oorzaak vond in het feit, dat verscheidene MAVO-leerlingen zich als werkzoekende lieten inschrijven. De vraag naar mannelijk kantoorpersoneel is echter nihil. Het aanbod van los-arbeiders zal waarschijnlijk weer verminderen, zodra de zilveruiencampagne een aanvang zal nemen. Het ligt in de verwachting, dat de geregistreerde arbeidsreserve in de maand juli slechts weinig zal afnemen. V>vmwWWVW»Vl*l*i*i* Vi advertentie IM

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1973 | | pagina 1