Meningsverschillen over huisvuil,
grasmaaier en zandstrooier
Bezuinigen geldt ook voor de gemeente Tholen
Ruimte alleen door verhoging gemeentelijke belastingen
Het hokje
Marathon
Getrouwde juf
in de Klimroos
DEZE WEEK
Thoolse gemeenteraad in geprikkelde stemming
29e Jaargang no. 2
Donderdag 23 november 1972
Proefjaar verlakkerij
Democratisch
SGP tegen
De maaimachine
Begrotingstekort 1973 ruim 2 ton
Tering.... nering
Belastingen omhoog
Onderwijs kost geld
Twee maaiploegen
Rioleringsplan
Scherpenisse
Vervolg op pag. 9
Hel enige nieuwsblad voor de streek
Tholen en Sint-Philipsland, waarin
opgenomen de Thoolse G>urant en Het
Advertentieblad - Postbus 5 - Sint-
Annaiand - Telefoon 01665-375 -
Postgiro 12.44.07 - Verschijnt elke
donderdag
Abonnementsprijs./ 7,50 per halfjaar,
per post 9,Losse nummers 35 cent
Sluitingsdatum advertenties dins
dagmiddag - Advertentieprijs 0.18
per mm btw - Spierinkjes t/m 20
woorden 3,00 btw contant
Hoofdredacteur-uitgever G. Heijboer
Zomin een kamerlid zich kan indenken,
dat men kan vergeten woensdag 29
november te gaan stemmen, zomin mag
de vergeetachtige kiezer van mening
zijn, dat zijn stem er toch niet toe of af
kan doen.
De Nederlander - en gelukkig hij of zij
niet alleen - heeft met de zegen dat men
naar lichaam en geest gezond is, ook
nog de volledige vrijheid een optimale
vrije keus te doen.' Geen stembiljet
waarop slechts een naam vermeld geen
stembiljet waarop niet meer dan een
partij voorkomt. Geen bezetting, die
deze vrijheid niet toestaat. Niets van dat
alles.
Wel persoonlijke invloed mede richting
te geven aan het komende beleid. In dit
opzicht lijden niet weinige kiezers aan
onderschatting komende woensdag is
het hokje de belangrijkste plaats om
zich volwassen te voelen. Dat l\okje
verwacht u ook.
Er spreekt zo niet enige trots, dan toch
minstens enige voldoening uit het begin
van de begrotingsbrief 1973, die het
Thoolse college van burgemeester en
wethouders dinsdagavond de
raadsleden presenteerde. Die
begrotingsbrief begint als volgt :Precies
acht maanden, nadat wij uw raad de
begroting voor 1972 konden aanbieden,
ontvangt u thans de begroting voor het
daaropvolgende jaar. Met voldoening
constateren wij daarbij, dat binnen een
tijdvak van een jaar drie begrotingen in
ontwerp gereed zijn gekomen en aan uw
raad aangeboden. Die voldoening (het
college zegt het zelf) mag er inderdaad
zijn. Er is administratief een gigantisch
werk aan vooraf gegaan.
De erkentelijkheid van burger mag er
ook zijn, omdat juist door dit
voornaamste jaarstuk, de herindelings-
overgangsmoeilijkheden tot het uiterste
beperkt zijn gebleven. We varen als het
ware vanaf dit ogenblik op Tholen weer
op normale koers.
Minstens even grote voldoening dan bij
B en W zal er zijn bij het administratief
gemeentepersoneel, dat de laatste
weken in steeds hoger tempo werd
opgejaagd. De wedloop met de tijd, de
begrotingsrace is gewonnen. Dinsdag 21
november zag de raad de omvangrijke
stukken kant en klaar voor zich liggen.
Een begrotingsbrief van 77 pagina's een
begrotingsboekwerk van 150 pagina's.
De raadsleden kunnen er tot 1
december binnenkamers op studeren
om dit jaarstuk dan in commissieverga
dering te bespreken en op 19 en 20
december in het openbaar te
behandelen.
Ons restte tussen moment van
aanbieding en dit commentaar niet
'voldoende tijd om een volledige indruk
te krijgen van de overigens wel
duidelijke toelichting in die 77 pagina's
tellende begrotingsbrief, laat staan om
de 150 pagina's cijfers volledig te
kunnen verwerken. Daarom voorshands
maar een enkele summiere opmerking.
Onze eerste indruk is wel dat het nog
vrij nieuwe Thoolse bestand de
economische wind niet bepaald mee
heeft. Een conclusie die ook zonder die
begrotingsbescheiden kan worden
gesteld. Iedereen, weet wel dat de
landelijk economische wind niet uit de
beste hoek waait. Tholen ontkomt niet
aan het overwaaiend briesje.'
Toch valt het op dat men van een goed
sluitende begroting 1972 in een volgend
begrotingsjaar al direct kampt met een
tekort van 2 ton.
Moet dit alleen in de landelijk
economisch zwakkere schoenen worden
geschoven? Of zijn er ook andere
oorzaken?
Ongetwijfeld de weer gestegen lonen en
prijzen,ongetwijfeld ook de opheffing
van de centrale dienst Noord-Zeeland
naar de gemeentelijke dienst voor bouw
en woningtoezicht. Met een top die
zwaarder drukt, naarmate het te
bestrijken gebied kleiner wordt. Het zijn
aanwijsbare oorzaken.
Het voorgaande mede incasserend valt
het toch op, dat de personeelskosten
voor 1973 anderhalve ton hoger
geraamd moesten worden.
Het vergelijken met de oude
gemeentelijke situatie moet geen
stokpaardje zijn of worden, maar men
kan er toch nauwelijks aan ontkomen
vergelijkingen te treffen. Immers, als
sterk motief voor herindeling werd
onder meer aangevoerd, dat de
bestuurskosten belangrijk minder
zouden zijn. Een juist vergelijk zou
waarschijnlijk het tegendeel bewijzen,
ook wanneer men rekening houdt met
de loon- en prijsstijgingen.
Waarom, zo rijst de vraag bij de leek,
kan een klein Sint-Philipsland wel met
'n sluitende begroting 1973 komen en 'n
veel groter Tholen niet? Worden zoveel
meer voorzieningen getroffen, wordt de
burger zoveel meer geboden?
Op het eerste gezicht valt t college
geen overdadige gulheid te verwijten in
haar begroting 1973, zelfs al heeft men
het zonder een zuinige SGP inbreng
moeten stellen. Wat men ook zou willen
verwijten, de begrotingsbrief laat aan
De gemeenteraad van Tholen heeft dinsdagavond twee uur nodig gehad om de
novemberagenda af te werken. Burgemeester J.E. van Boeyen wilde er vanaf het
begin blijkbaar eens flink de vaart in zetten, wat voor sommige raadsleden
onverwacht en te vlug kwam. Verder was het opmerkelijk dat er ondanks weinig
halsbrekende zaken een wat geprikkeld college van B. en W. achter de tafel zat.
Vervolgens was raadslid J.D. de Korte een paar keer over een voorstel bezig dat nog
niet aan de orde was. Zijn fractiegenoot ir. M.A. Geuze gaf met een vraag over de
vuilnisophaaldienst aanleiding tot een scherpe discussie waarbij de democratie zeifis
in het geding werd gebracht. Mogelijk dat B. en W. met een op het nippertje
aangeboden begroting 1973 met een tekort van 230.877,76 na heel veel uren van
.voorbereiding alleen maar oog hadden voor de dikke papierbundel op tafel. De
zenuwen waren dinsdagavond in de Thoolse raadszaal in elk geval gespannen.
Bij de ingekomen stukken en mede
delingen, waar melding werd gemaakt
van de sluiting van de vuilnisstort
plaatsen in Sint-Annaland, Stavenisse
en Poortvliet, was het al direct raak. Ir.
Geuze herinnerde eraan hoe CHU,
ARP. en KVP niet gelukkig waren met
de huidige huisvuilregeling waartoe de
raad vorig jaar als proef besloot. „De
regeling in Middelburg (waar per ge
zinsgrootte reinigingsrechten betaald
worden) heeft nu de aandacht getrok
ken. Voor we nu volgende maand weer
voor voldongen feiten komen te staan,
stel ik voor een speciale overlegcom
missie in het leven te roepen voor deze
problematiek. Het is heel vervelend als
we straks bij de begrotingsbehandeling
weer scherp tegenover mekaar komen te
staan. Willen B. en W. overwegen zo'n
commissie samen te stellen, aangezien
ook de heren P. van Schetsen en A.
Goudzwaard (beiden PvdA) niet geluk
kig met de regeling waren en later ook
de heer L.J. Koopman (SGP) daar
enkele keren blijk van gaf'.
De heer Koopman: „Inderdaad, maar
ook de Middelburgse regeling vind ik
niet-helemaal gelukkig".
duidelijk niet te wensen over. Wie goede
voorzieningen wil, zal moeten betalen.
Wenst men geen belastingverhoging,
dan moet het wensenpakket van de
bevolking naar de ijskast.
In feite dus niets nieuws onder de zon.
Geen wezenlijk verschil in vergelijking
met de oude en met welke situatie ook.
Wie geld heeft, kan betalen, wie betaalt
krijgt er wat voor. Wie het ontvangt kan
het ook uitgeven. Hoe wijs waren toch
die voorvaderen met hun gezegden, dat
je een gulden maar een keer kunt
uitgeven, datje de tering naar de nering
moet zetten. Daar kunnen fusies niets
aan toe of afdoen.Daarin kon ook 't
dagelijks bestuur van de gemeente
Tholen geen verandering brengen. Het
zou ook wat veel gevraagd zijn.
Het leek er dinsdagavond in de Thoolse
raadszaal op, dat het dagelijks bestuur
na de veldslag van het begrotingsstuk
op tijd te hebben gewonnen, daarvoor
toch te lang op hun tenen hebben
moeten staan.
Er openbaarde zich een reactie juist
toen de stukken kant en klaar op tafel
kwamen. Een reactie welke deed
denken aan geprikkeldheid door
overspanning.
Hoe is anders het antwoord van het
college, de reactie daarvan te verklaren
op een door de woordvoerder van de
confessionele vier naar onze mening
reëel voorstel met betrekking tot vuil
nisophaaldienst.Vorig jaar leverde
invoering van de plastic zak hier en daar
wat aarzeling op bij een aantal
raadsleden en voor een minderheid was
de aangegeven weg zelfs
onaanvaardbaar. Men kreeg wat
wondzalf door de verzekering van het
college dat het om een proefjaar ging en
het eind 1972 of daaromtrent altijd weer
opnieuw kon worden bekeken. In die
richting ging het verzoek afgelopen
dinsdagavond van de confessionele vier.
De reactie vanachter de dagelijks
bestuurstafel was in feite beschamend.
Het gaf begrijpelijk aanleiding tot de
opmerking, dat een proeljaar bij het
college vermoedelijk 2 jaar betekent.
Het college kan wat over haar toeren
zijn geweest vanwege het geproduceerde
marathonstuk. dat begroting heet. Het
gaf haar niet het recht te reageren, zoals
gebeurde. Dat doet eerder tekort aan
democratie dan de gestelde vraag. Na
het vele door het college geproduceerde
werk mag er ook weer niet te hard
worden geoordeeld. Toch kan het
publiek geen rekening houden met *t
feit dat een voetballer een pijnlijke knie
heeft en toch binnen de lijnen
verschijnt. Dan wordt daarvan honderd
procent gevergd. Die honderd procent
kwam er dinsdagavond bij het
Thoolse college van B en W
niet uit. Men zal bij de begrotingsbe
handeling wat meer uit het
diplomatieke vaatje moeten tappen dan
afgelopen dinsdagavond. Wil het niet
uitlopen op letterlijke begrotings-
brokken.
Ir. Geuze: „Misschien zitten er in de
Middelburgse regeling gedeelten die de
moeite waard zijn. Goed overleg kan er
toe leiden om met elkaar een oplossing
te vinden waar iedereen achter staat.
Als het organisatorisch op 1 januari
1973 niet meer kan, dan op 1 januari
1974", adlus ir. Geuze.
Wethouder C.J. Moerland: „Natuurlijk
is 1 januari 1973 al te laat om de huis
vuilregeling nog te veranderen. Het zou
ook niet zoveel wijzigen, want of er nu
vier stemmen tegen de huidige regeling
zijn of vier stemmen voor een andere
regeling en de rest van de raad allemaal
tegen, blijft hetzelfde".
Ir. Geuze: „Dan is dat proefjaar dus
maar verlakkerij geweest. We zitten
weer als vastgepind. Het minste wat ik
toch kan vragen is overleg?"
Dhr. Koopman: „Overleg kan nooit
geen kwaad. Alleen voel ik wel aan dat
B. en W. stappen hebben ondernomen
voor 1973. Het is ook maar een maand
meer".
Ir. Geuze: „Als de bereidheid tot open
overleg er maar is, al blijft het jammer
dat we weer voor een voldongen feit
komen te staan". Voor een overlegcom
missie ingesteld zou worden, wilde
raadslid J.I. Hollebrands (SGP) eerst
wel eens weten hoe de proef bevallen is
en wat voor cijfers B. en W. daar over
hebben. Burgemeester Van Boeijen ant
woordde dat het college nog geen goed
beeld heeft over 1972. Begin dit jaar is
er namelijk een vertekend beeld
ontstaan omdat er eind 1971 (voordat
op 1 januari 1972 de plastic huisvuil-
zakken duurder werden) veel zakken
verkocht zijn. B. en W. moeten eerst de
cijfers over november en december
hebben om wat te kunnen zeggen. De
voorzitter voegde er nog aan toe dat er
in september al plastic zakken besteld
zijn om in 1973 van levering verzekerd
te zijn.
De heer Koopman had uit het vreemde
woord van ir. Geuze begrepen dat de
raad er weer in gelopen was, maar hij
wilde er toch wel op wijzen dat de raad'
beslist. De huidige regeling werd
destijds door de gemeenteraad ook vast
gesteld. Ir. Geuze antwoordde dat het
voor de raad niet zo gemakkelijk is een
punt aan te snijden dat niet op de
agenda staat, behalve bij de mondelinge
rondvraag eens in de vier maanden. Nu
pas kon hij inhaken op de sluiting van
de stortplaatsen.
Wethouder Moerland: „Dhr. Geuze
kan zich nog niet voor 1 jaar bij een
democratische beslissing neerleggen".
Ir. Geuze: „Eén ding wil ik er nog van
zeggen, de mensen moeten zelf maar
uitmaken wat ze onder democratie
verstaan". In al die geprikkeldheid liet
wethouder Scherpenisse nog weten dat
een proef voor een jaar niet haalbaar
was. Tenslotte besloot de raad de com
missie voor bestuurlijke aangelegen
heden (waarin de zes fractievoorzitters
zitting hebben) volgend jaar met het
onderzoek naar de huisvuilregeling te
belasten.
De voorzitter deelde nog mee (men was
immers nog maar aan de mededelingen
toe) dat wethouder C. Boender uit het
ziekenhuis inmiddels in zijn huis in
Tholen is teruggekeerd tot vreugde van
zijn gezin en het gemeentebestuur.
Raadslid De Korte herinnerde aan zijn
schriftelijke vraag over de huurschuld
van twee maanden geleden die nog niet
beantwoord werd. De burgemeester
weet dat aan de drukte voor de begro
ting 1973.
De SGP was vervolgens tegen verhoging
van de subsidie voor de Stichtine
Cultuurspreiding Zeeland tot 5425
gulden. Bij monde van de heer A.J.
Kurvink was dezelfde fractie ook tegen
het verhogen van de plankosten voor de
uitbreiding van de Sint-Annaland
jachthaven tot 25.800,24. Het SGP--
raadslid vond de uitgaven niet verant
woord en noemde bezuiniging in deze
tijd terecht aangezien het allemaal met
belastinggeld moet gebeuren. Hij
noemde het onbegrijpelijk dat ons volk
blijft volharden op de heilloze weg,
zowel principieel als financieel. Mevr.
M.J. Renes-van Geer (VVD) vond dat
het bij dit voorstel alleen ging om de
uitvoering van wat de voormalige
gemeenteraad van Sint-Annaland al
besloot. Op een vraag van raadslid
M.A.J. van der Linde (PvdA) antwoord
de de burgemeester dat het jachthaven
plan op het ogenblik bij de watersport
vereniging Sint-Annaland ligt voor
advies.
Een voorstel om 10.000 gulden uit te
trekken voor een maaimachine die
achter de reeds aanwezige lichte tractor
gekoppeld kan worden, vergde ook nog
al wat discussie. Raadslid W.C. van
Kempen (ARP) vond tien mille een vrij
fors bedrag voor een maaimachine.
„Voor een paar duizend gulden ben je
gesteld. Er was ook geen voldoende
informatie, zoals folders, bij het
voorstel", aldus dhr. Van Kempen.
„Wie levert de machine", voegde
Geuze er nog aan toe. Wethouder
Scherpenisse zei dat het een grote
machine wordt die meer kan doen zodat
er minder tijd voor nodig is, wat in de
toekomst kosten uitspaart. Wethouder
„Ook de gemeente Tholen zal er niet aan kannen ontkomen om soberheid te
betrachten by het opstellen van een verder beleid en om op diverse onderdelen
bezuinigingen door te voeren".
Wanneer men deze paar regels pikt uit de 77 pagina's tellende begrotingsbrief van
het Thoolse gemeentebestuur, waarin het beleid voor 1973 uitvoerig wordt
uitgestippeld, dan laten we hiermee weliswaar niet het meest optimistische geluid
uit dit omvangryk stuk doorklinken tot de burger, maar wel een hoofdnoot, die ook
in de verdere begrotingssymphonie een doorlopende melodie dormt.
Om daarin nog wat meer opheldering te verschaffen, citeren we nog een zin uit de
inleiding van het marathonstuk. „Het is een duideiyke zaak - en naar we aannemen
zal ook de bevolking daarvoor begrip hebben - dat men niet enerzyds voorzieningen
van een hoog niveau kan verlangen en anderzyds de gemeenteiyke belastingen ver
beneden de landeiyke normen kan houden".
Doorbordurend op de al eerder gevolgde orkestwoordspeling, kunnen we de laatst
geciteerde zin rangschikken onder de contrabassen van het begrotingsorkest Tholen
1973.
„Ons College acht het derhalve een
alleszins aanvaardbare zaak, dat de
aanbieding van deze begroting, die een
constructief beleid mogelijk maakt, is
voorafgegaan en wordt begeleid door
een aantal belastingvoorstellen, die geen
van alle verder gaan dan hetgeen elders
reeds lang als zeer normaal wordt
aanvaard en die zelfs ten dele nog als
laag tot zeer laag moeten worden
aangemerkt, mitsdien ver beneden
elders normaal geachte tarieven".
Hoe lang deze laatste zin ook moge zijn,
hoezeer de ambtelijke zinsbouw daarin
ook mag doorklinken, ze lijkt ons toch
ook zonder een nadere toelichting voor
iedere lezer duidelijk Hoogstens zal men
de passage twee keer moeten lezen.
Met deze drie citaten uit de Thoolse
begrotingsbrief 1973, welke de raad
dinsdagavond werd aangeboden, zijn de
gemeentelijke mogelijkheden en conse
quenties voor komend jaar in
hoofdzaak wel aangegeven. Een
trilogie van a. bezuinigingen, b. toch
belastingverhoging en c. nog geen
belastingtop.
Niettemin verklaren burgemeester en
wethouders met het bovenstaande geen
pessimistisch beeld van de situatie te
willen geven. Wel wordt met klem
verzekerd, dat er vrijwel aan deze
ontwerp-begroting niet meer te tornen
valt. Volledigheidshalve voegt het
college er aan toe, dat er tevoren al vele
besprekingen aan zijn gewijd en overleg
met instanties, verenigingen en deskun
digen plaats vond. Werken die niet tot
de eerste urgentie behoren zijn naar een
later tijdstip verschoven of afgevoerd.
Er kon anderzijds nog wel een aantal
meer nodige nieuwe zaken op de
begroting worden aangebracht. In elk
geval is het dagelijks bestuur van de
gemeente Tholen van mening, dat het
stuk 1973 duidelijk de richting van het
beleid aangeeft, zodat men ook
vertrouwt dat de
achtergrond de
behandelen.
raad tegen
begroting
die
zal
Mede vanwege Rijksbezuinigingen,
want de gemeente is voor een groot deel
afhankelijk van de uitkeringen uit het
(Rijks)gemeentefonds, kunnen de
normale loon- en prijsstijgingen niet
worden opgevangen. Dit betekent dat in
tegenstelling met de royaal sluitende
begroting over het thans lopende jaar,
er voor 1973 een tekort op de gewone
dienst wordt geraamd van 230.877,76.
Wil het gemeentebestuur de in 1972
gemaakte planning komend jaar
vervolgen, dan is het ook niet mogelijk
tot een sluitende begroting te komen.
Uiteraard is op die planning toch al
besnoeid. Ze geheel bevriezen zou
mogelijk een sluitende begroting
opleveren, maar dan staat de ontwikke
ling een goed jaiar na de herindeling ook
al vrijwel stil.
De burger zal toch weer wat dieper in de
beurs moeten tasten om de Thoolse
stilstand te voorkomen Het ministeriële
advies luidt om de straatbelasting te
brengen op 27 procent voor gebouwde
eigendommen en 13'A procent van de
kadastrale opbrengst voor ongebouwde
eigendommen. Nu is dat respectievelijk
.19 en 10 procent.
Voor de rioolheffingen staat het minis
teriële tarief op 132,- per aansluiting
per jaar indien er in de gemeente ook
een rioolzuivering aanwezig is. Zonder
Voorde kleuters van de Klimroos in de Burgemeester van Berchemstraat te Tholen
was het vrijdagmiddag feest toen hun juffrouw A.C. Pieper met haar man M.
Dommisse uit Krabbendijke als jong bruidspaar op hun school kwamen. Veel werk
was er aan vooraf gegaan, maar onder leiding van hoofdleidster De Kok waren er
mooie erebogen en andere versieringen gemaakt. Nadat de kleuters van de andere
Chr. Kleuterschool aan de Oudelandsepoort het bruidspaar hadden gefeliciteerd,
was er in de Klimroos een zanghulde en verschillende driewerf hoera's. Af en toe
klapte er ook een-ballom ter opluistering van de feestvreugde.Het bruidspaar kreeg
van de kleuters ook verschillende geschenken zoals een spaarpot, wollen deken,
braadpan, bloemenvaas en bloemstukjes. Daarna was er een receptie voor de ouders
en het schoolbestuur.
rioolzuivering is het tarief 66,- per
aansluiting. De heffing bedraagt thans
gemiddeld 50,- en wordt voor de helft
door de eigenaar en voor de helft door
de gebruiker betaald. Voor reinigings
rechten wordt aan 35,- per jaar
gedacht. We werken op Tholen met de
plastic zak k 50 cent, maar voor 1973
hebben B. en W. 60 cent per zak in het
achterhoofd. Voor personele belasting
geeft de minister 268 opcenten aan en
vindt dat de andere gemeentelijke
heffingen regelmatig dienen te worden
aangepast aan de stijging van het
prijspeil.
Het college van B. en W. heeft deze
ministeriële cijfers in de begrotingsbrief
nog slechts als richtlijn doorgegeven,
maar ondertussen toch ook al
uitgerekend wat de hogere belastingen
zouden opleveren. Wanneer met name
de straatbelasting, de rioolheffing en de
opcenten personele aan het ministerieel
advies werden aangepast, zou het voor
Tholen een meeropbrengst betekenen
van respectievelijk 76.000, 65.000,
en 25.000,-.
Als daar ook nog een woonforensen-
belasting bijkomt voor de tweede
woning, dan kan dat nog eens dertig
mille betekenen. Men zit dan al niet zo
ver meer van de 2 ton extra.
Er is dan ook nog het voornemen over te
gaan tot invoering van een toeristenbe
lasting. De opbrengst daarvan zou
worden aangewend in de recreatieve
sfeer, waardoor echter weer gelden uit
de algemene dienst vrijkomen. Aan
recreatieve kapitaalslasten is de
gemeente in 1973 waarschijnlijk
35.000,- kwijt.
B. en W. zijn wel bereid de brand-
bestrijdingsbelasting (enkel Tholen-
stad) te doen vervallen, indien de andere
verhogingen doorgaan. De totaalcijfers
van de begroting 1973 belopen bij de
gewone dienst aan inkomsten
25.064.882,62, aan uitgaven
f 25.295.670,38 en dus een nadelig slot
van 230.877,76. De post onvoorzien
bedraagt evenwel een ton. Op de kapi-
taaldienst zijn de uitgaven
68.511.003,16, en de inkomsten
63.317.863,92 met een nadelig slot
van 5.193.139,24.
Hoewel de kosten van het onderwijs in
beginsel door het Rijk gedragen
worden, blijkt in de praktijk, dat er nog
een belangrijk deel ten laste van de
gemeente blijft. Met een voorbeeld 1972
wordt dat geïllustreerd. Dan zien we
dat de gemeente nog 223.175,94 moet
bijpassen in het totaal van de onderwijs
uitgaven op Tholen. Het is goed dat B.
en W. dit even signaleren om ook in dit
opzicht aan te tonen dat er van vele
kanten aan de gemeentekas wordt
geknaagd.
Zelfstandig in het hokje.
Een Thools marathon - begro
tingsstuk.
B en W van Tholen...kort in de
kar.
Sint Philipslands college wil
Noads kleedlokaal subsidiëren.
Thoolse ontwikkeling 1973
beperkt door economische
situatie.
Begrotingstekort ruim 2 ton.
Toch nog omvangrijke planning
uitvoering wensenpakket.
Belastingen zullen evenwel
stijgen.
Een kleuterjuf trouwde.
Onruststokerij werd stevig
beboet.
CHU schuwt verantwoordelijk
heid niet en VVD ziet in mee -
regeren een pre.
Vosmeer kan weer tegen een
stootje.
Naast verkiezingshoop ook sin
terklaasverwachting in vele tekst
en advertentiekolommen.
Maar ook het plaatselijk nieuws
blijft veelzijdig.
Het beste bewijs van echte
genegenheid levert hij die zich
opoffert zonder erover te praten
Dit nummer bestaat
.uit 18 pagina's.
Moerland merkte op dat de maai
machine vooral voor de sportvelden
bedoeld is en gaf toe dat zo'n machine
achter de tractor aanmerkelijk minder
kost dan 10.000 gulden. In .het voorstel
was volgens hem een fout gemaakt, daar
B. en W. aan twee mogelijkheden
dachten: achter de tractor of niet.
Tractors zijn moordenaars voor een
sportveld, vond de heer Moerland, die
nog wel kon zeggen dat er in beide
gevallen geld over zou zijn. De heer
Koopman wist dat er in Sint-Maartens
dijk al een grote maaimachine was voor
de sportvelden. Wat gebeurt daar dan
mee?
Wethouder Scherpenisse antwoordde
dat er twee maaiploegen gevormd
worden die elk over een grote maai
machine beschikken. Hij vertelde nog
dat een maaimachine achter een tractor
6000 gulden zou vergen, een andere
8000 gulden. Na deze discussie had ook
raadslid P. van Schetsen (PvdA) echt
wel even moeite met dit voorstel nu zo'n
5000 gulden wel genoeg zouden zijn,
terwijl er toch 10.000 gulden gevraagd
wordt. Hij vond dat onbevredigend.
Mevr. J.M. Deurloo-van Broekhoven
(KVP) wilde eerst wel even een paar
folders zien. Dat deed de emmer zelfs
bij wethouder Scherpenisse overlopen:
„Als de technische dienst dat na de
verschillende adviezen nu nog niet weet
en zelf kan beslissen na deze ondeskun
dige opmerkingen".
Ir. Geuze wees nog op de levering via
plaatselijke leveranciers nu B. en W. op
het Middenstandscongres in Scher
penisse toegezegd hadden zo mogelijk
de middenstand in te schakelen. Hij zag
daarvoor hier een mogelijkheid, temeer
daar de afstand bij serviceverlening ook
veel korter is dan buiten het eiland.
Wethouder Scherpenisse wilde dat wel
in overweging nemen om het met de
Centrale Dienst te bekijken, kwam er
wat aarzelend uit. Nadat ir. Geuze wat
meer zekerheid had gevraagd, zei de
burgemeester dat de machine op
Tholen gekocht kan worden als de
gemeente dezelfde voorwaarden krijgt
als buiten het ëiland, ook wat betreft de
service. Bij de voorbereidingen is in elk
geval gesproken het zo goedkoop
mogelijk te doen, voegde de voorzitter er
nog aan toe.
Met algemene stemmen werd tenslotte
tot aankoop van de maaimachine voor
10.000 gulden besloten.
Het aanvullende krediet van 133.000
gulden voor het rioleringsplan in
Scherpenisse kwam vlot op tafel.
Burgemeester Van Boeijen zei nog dat
de kosten onder meer gestegen zijn door
veel arbeidsintensiever werk in verband
met stoepjes, enz. Raadslid Koopman
vroeg in dit verband of het waar was,
dat aan een kant in de Kerkstraat het
trottoir vervalt. Wethouder Scherpe
nisse antwoordde dat dit inderdaad
overwogen is, maar nu komt er mogelijk
toch weer aan elke kant een trottoir.
Een groot aantal salarismaatregelen
werden zonder discussie goedgekeurd.
Mevr. Deurloo vroeg nog of het perso
neel van de Centrale Dienst op de
hoogte is van de veranderingen nu de
dienst per 1 januari opgeheven wordt.
De burgemeester zei dat er druk overleg
plaats vindt en dat er over de rechts,
positie ruim voor 1 januari duidelijk
heid is. Het personeel komt allemaal in
gemeentedienst. Op een vraag van de
heer Koopman zei de voorzitter noe dat