Meningsverschillen over huisvuil, grasmaaier en zandstrooier Bezuinigen geldt ook voor de gemeente Tholen Ruimte alleen door verhoging gemeentelijke belastingen Het hokje Marathon Getrouwde juf in de Klimroos DEZE WEEK Thoolse gemeenteraad in geprikkelde stemming 29e Jaargang no. 2 Donderdag 23 november 1972 Proefjaar verlakkerij Democratisch SGP tegen De maaimachine Begrotingstekort 1973 ruim 2 ton Tering.... nering Belastingen omhoog Onderwijs kost geld Twee maaiploegen Rioleringsplan Scherpenisse Vervolg op pag. 9 Hel enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint-Philipsland, waarin opgenomen de Thoolse G>urant en Het Advertentieblad - Postbus 5 - Sint- Annaiand - Telefoon 01665-375 - Postgiro 12.44.07 - Verschijnt elke donderdag Abonnementsprijs./ 7,50 per halfjaar, per post 9,Losse nummers 35 cent Sluitingsdatum advertenties dins dagmiddag - Advertentieprijs 0.18 per mm btw - Spierinkjes t/m 20 woorden 3,00 btw contant Hoofdredacteur-uitgever G. Heijboer Zomin een kamerlid zich kan indenken, dat men kan vergeten woensdag 29 november te gaan stemmen, zomin mag de vergeetachtige kiezer van mening zijn, dat zijn stem er toch niet toe of af kan doen. De Nederlander - en gelukkig hij of zij niet alleen - heeft met de zegen dat men naar lichaam en geest gezond is, ook nog de volledige vrijheid een optimale vrije keus te doen.' Geen stembiljet waarop slechts een naam vermeld geen stembiljet waarop niet meer dan een partij voorkomt. Geen bezetting, die deze vrijheid niet toestaat. Niets van dat alles. Wel persoonlijke invloed mede richting te geven aan het komende beleid. In dit opzicht lijden niet weinige kiezers aan onderschatting komende woensdag is het hokje de belangrijkste plaats om zich volwassen te voelen. Dat l\okje verwacht u ook. Er spreekt zo niet enige trots, dan toch minstens enige voldoening uit het begin van de begrotingsbrief 1973, die het Thoolse college van burgemeester en wethouders dinsdagavond de raadsleden presenteerde. Die begrotingsbrief begint als volgt :Precies acht maanden, nadat wij uw raad de begroting voor 1972 konden aanbieden, ontvangt u thans de begroting voor het daaropvolgende jaar. Met voldoening constateren wij daarbij, dat binnen een tijdvak van een jaar drie begrotingen in ontwerp gereed zijn gekomen en aan uw raad aangeboden. Die voldoening (het college zegt het zelf) mag er inderdaad zijn. Er is administratief een gigantisch werk aan vooraf gegaan. De erkentelijkheid van burger mag er ook zijn, omdat juist door dit voornaamste jaarstuk, de herindelings- overgangsmoeilijkheden tot het uiterste beperkt zijn gebleven. We varen als het ware vanaf dit ogenblik op Tholen weer op normale koers. Minstens even grote voldoening dan bij B en W zal er zijn bij het administratief gemeentepersoneel, dat de laatste weken in steeds hoger tempo werd opgejaagd. De wedloop met de tijd, de begrotingsrace is gewonnen. Dinsdag 21 november zag de raad de omvangrijke stukken kant en klaar voor zich liggen. Een begrotingsbrief van 77 pagina's een begrotingsboekwerk van 150 pagina's. De raadsleden kunnen er tot 1 december binnenkamers op studeren om dit jaarstuk dan in commissieverga dering te bespreken en op 19 en 20 december in het openbaar te behandelen. Ons restte tussen moment van aanbieding en dit commentaar niet 'voldoende tijd om een volledige indruk te krijgen van de overigens wel duidelijke toelichting in die 77 pagina's tellende begrotingsbrief, laat staan om de 150 pagina's cijfers volledig te kunnen verwerken. Daarom voorshands maar een enkele summiere opmerking. Onze eerste indruk is wel dat het nog vrij nieuwe Thoolse bestand de economische wind niet bepaald mee heeft. Een conclusie die ook zonder die begrotingsbescheiden kan worden gesteld. Iedereen, weet wel dat de landelijk economische wind niet uit de beste hoek waait. Tholen ontkomt niet aan het overwaaiend briesje.' Toch valt het op dat men van een goed sluitende begroting 1972 in een volgend begrotingsjaar al direct kampt met een tekort van 2 ton. Moet dit alleen in de landelijk economisch zwakkere schoenen worden geschoven? Of zijn er ook andere oorzaken? Ongetwijfeld de weer gestegen lonen en prijzen,ongetwijfeld ook de opheffing van de centrale dienst Noord-Zeeland naar de gemeentelijke dienst voor bouw en woningtoezicht. Met een top die zwaarder drukt, naarmate het te bestrijken gebied kleiner wordt. Het zijn aanwijsbare oorzaken. Het voorgaande mede incasserend valt het toch op, dat de personeelskosten voor 1973 anderhalve ton hoger geraamd moesten worden. Het vergelijken met de oude gemeentelijke situatie moet geen stokpaardje zijn of worden, maar men kan er toch nauwelijks aan ontkomen vergelijkingen te treffen. Immers, als sterk motief voor herindeling werd onder meer aangevoerd, dat de bestuurskosten belangrijk minder zouden zijn. Een juist vergelijk zou waarschijnlijk het tegendeel bewijzen, ook wanneer men rekening houdt met de loon- en prijsstijgingen. Waarom, zo rijst de vraag bij de leek, kan een klein Sint-Philipsland wel met 'n sluitende begroting 1973 komen en 'n veel groter Tholen niet? Worden zoveel meer voorzieningen getroffen, wordt de burger zoveel meer geboden? Op het eerste gezicht valt t college geen overdadige gulheid te verwijten in haar begroting 1973, zelfs al heeft men het zonder een zuinige SGP inbreng moeten stellen. Wat men ook zou willen verwijten, de begrotingsbrief laat aan De gemeenteraad van Tholen heeft dinsdagavond twee uur nodig gehad om de novemberagenda af te werken. Burgemeester J.E. van Boeyen wilde er vanaf het begin blijkbaar eens flink de vaart in zetten, wat voor sommige raadsleden onverwacht en te vlug kwam. Verder was het opmerkelijk dat er ondanks weinig halsbrekende zaken een wat geprikkeld college van B. en W. achter de tafel zat. Vervolgens was raadslid J.D. de Korte een paar keer over een voorstel bezig dat nog niet aan de orde was. Zijn fractiegenoot ir. M.A. Geuze gaf met een vraag over de vuilnisophaaldienst aanleiding tot een scherpe discussie waarbij de democratie zeifis in het geding werd gebracht. Mogelijk dat B. en W. met een op het nippertje aangeboden begroting 1973 met een tekort van 230.877,76 na heel veel uren van .voorbereiding alleen maar oog hadden voor de dikke papierbundel op tafel. De zenuwen waren dinsdagavond in de Thoolse raadszaal in elk geval gespannen. Bij de ingekomen stukken en mede delingen, waar melding werd gemaakt van de sluiting van de vuilnisstort plaatsen in Sint-Annaland, Stavenisse en Poortvliet, was het al direct raak. Ir. Geuze herinnerde eraan hoe CHU, ARP. en KVP niet gelukkig waren met de huidige huisvuilregeling waartoe de raad vorig jaar als proef besloot. „De regeling in Middelburg (waar per ge zinsgrootte reinigingsrechten betaald worden) heeft nu de aandacht getrok ken. Voor we nu volgende maand weer voor voldongen feiten komen te staan, stel ik voor een speciale overlegcom missie in het leven te roepen voor deze problematiek. Het is heel vervelend als we straks bij de begrotingsbehandeling weer scherp tegenover mekaar komen te staan. Willen B. en W. overwegen zo'n commissie samen te stellen, aangezien ook de heren P. van Schetsen en A. Goudzwaard (beiden PvdA) niet geluk kig met de regeling waren en later ook de heer L.J. Koopman (SGP) daar enkele keren blijk van gaf'. De heer Koopman: „Inderdaad, maar ook de Middelburgse regeling vind ik niet-helemaal gelukkig". duidelijk niet te wensen over. Wie goede voorzieningen wil, zal moeten betalen. Wenst men geen belastingverhoging, dan moet het wensenpakket van de bevolking naar de ijskast. In feite dus niets nieuws onder de zon. Geen wezenlijk verschil in vergelijking met de oude en met welke situatie ook. Wie geld heeft, kan betalen, wie betaalt krijgt er wat voor. Wie het ontvangt kan het ook uitgeven. Hoe wijs waren toch die voorvaderen met hun gezegden, dat je een gulden maar een keer kunt uitgeven, datje de tering naar de nering moet zetten. Daar kunnen fusies niets aan toe of afdoen.Daarin kon ook 't dagelijks bestuur van de gemeente Tholen geen verandering brengen. Het zou ook wat veel gevraagd zijn. Het leek er dinsdagavond in de Thoolse raadszaal op, dat het dagelijks bestuur na de veldslag van het begrotingsstuk op tijd te hebben gewonnen, daarvoor toch te lang op hun tenen hebben moeten staan. Er openbaarde zich een reactie juist toen de stukken kant en klaar op tafel kwamen. Een reactie welke deed denken aan geprikkeldheid door overspanning. Hoe is anders het antwoord van het college, de reactie daarvan te verklaren op een door de woordvoerder van de confessionele vier naar onze mening reëel voorstel met betrekking tot vuil nisophaaldienst.Vorig jaar leverde invoering van de plastic zak hier en daar wat aarzeling op bij een aantal raadsleden en voor een minderheid was de aangegeven weg zelfs onaanvaardbaar. Men kreeg wat wondzalf door de verzekering van het college dat het om een proefjaar ging en het eind 1972 of daaromtrent altijd weer opnieuw kon worden bekeken. In die richting ging het verzoek afgelopen dinsdagavond van de confessionele vier. De reactie vanachter de dagelijks bestuurstafel was in feite beschamend. Het gaf begrijpelijk aanleiding tot de opmerking, dat een proeljaar bij het college vermoedelijk 2 jaar betekent. Het college kan wat over haar toeren zijn geweest vanwege het geproduceerde marathonstuk. dat begroting heet. Het gaf haar niet het recht te reageren, zoals gebeurde. Dat doet eerder tekort aan democratie dan de gestelde vraag. Na het vele door het college geproduceerde werk mag er ook weer niet te hard worden geoordeeld. Toch kan het publiek geen rekening houden met *t feit dat een voetballer een pijnlijke knie heeft en toch binnen de lijnen verschijnt. Dan wordt daarvan honderd procent gevergd. Die honderd procent kwam er dinsdagavond bij het Thoolse college van B en W niet uit. Men zal bij de begrotingsbe handeling wat meer uit het diplomatieke vaatje moeten tappen dan afgelopen dinsdagavond. Wil het niet uitlopen op letterlijke begrotings- brokken. Ir. Geuze: „Misschien zitten er in de Middelburgse regeling gedeelten die de moeite waard zijn. Goed overleg kan er toe leiden om met elkaar een oplossing te vinden waar iedereen achter staat. Als het organisatorisch op 1 januari 1973 niet meer kan, dan op 1 januari 1974", adlus ir. Geuze. Wethouder C.J. Moerland: „Natuurlijk is 1 januari 1973 al te laat om de huis vuilregeling nog te veranderen. Het zou ook niet zoveel wijzigen, want of er nu vier stemmen tegen de huidige regeling zijn of vier stemmen voor een andere regeling en de rest van de raad allemaal tegen, blijft hetzelfde". Ir. Geuze: „Dan is dat proefjaar dus maar verlakkerij geweest. We zitten weer als vastgepind. Het minste wat ik toch kan vragen is overleg?" Dhr. Koopman: „Overleg kan nooit geen kwaad. Alleen voel ik wel aan dat B. en W. stappen hebben ondernomen voor 1973. Het is ook maar een maand meer". Ir. Geuze: „Als de bereidheid tot open overleg er maar is, al blijft het jammer dat we weer voor een voldongen feit komen te staan". Voor een overlegcom missie ingesteld zou worden, wilde raadslid J.I. Hollebrands (SGP) eerst wel eens weten hoe de proef bevallen is en wat voor cijfers B. en W. daar over hebben. Burgemeester Van Boeijen ant woordde dat het college nog geen goed beeld heeft over 1972. Begin dit jaar is er namelijk een vertekend beeld ontstaan omdat er eind 1971 (voordat op 1 januari 1972 de plastic huisvuil- zakken duurder werden) veel zakken verkocht zijn. B. en W. moeten eerst de cijfers over november en december hebben om wat te kunnen zeggen. De voorzitter voegde er nog aan toe dat er in september al plastic zakken besteld zijn om in 1973 van levering verzekerd te zijn. De heer Koopman had uit het vreemde woord van ir. Geuze begrepen dat de raad er weer in gelopen was, maar hij wilde er toch wel op wijzen dat de raad' beslist. De huidige regeling werd destijds door de gemeenteraad ook vast gesteld. Ir. Geuze antwoordde dat het voor de raad niet zo gemakkelijk is een punt aan te snijden dat niet op de agenda staat, behalve bij de mondelinge rondvraag eens in de vier maanden. Nu pas kon hij inhaken op de sluiting van de stortplaatsen. Wethouder Moerland: „Dhr. Geuze kan zich nog niet voor 1 jaar bij een democratische beslissing neerleggen". Ir. Geuze: „Eén ding wil ik er nog van zeggen, de mensen moeten zelf maar uitmaken wat ze onder democratie verstaan". In al die geprikkeldheid liet wethouder Scherpenisse nog weten dat een proef voor een jaar niet haalbaar was. Tenslotte besloot de raad de com missie voor bestuurlijke aangelegen heden (waarin de zes fractievoorzitters zitting hebben) volgend jaar met het onderzoek naar de huisvuilregeling te belasten. De voorzitter deelde nog mee (men was immers nog maar aan de mededelingen toe) dat wethouder C. Boender uit het ziekenhuis inmiddels in zijn huis in Tholen is teruggekeerd tot vreugde van zijn gezin en het gemeentebestuur. Raadslid De Korte herinnerde aan zijn schriftelijke vraag over de huurschuld van twee maanden geleden die nog niet beantwoord werd. De burgemeester weet dat aan de drukte voor de begro ting 1973. De SGP was vervolgens tegen verhoging van de subsidie voor de Stichtine Cultuurspreiding Zeeland tot 5425 gulden. Bij monde van de heer A.J. Kurvink was dezelfde fractie ook tegen het verhogen van de plankosten voor de uitbreiding van de Sint-Annaland jachthaven tot 25.800,24. Het SGP-- raadslid vond de uitgaven niet verant woord en noemde bezuiniging in deze tijd terecht aangezien het allemaal met belastinggeld moet gebeuren. Hij noemde het onbegrijpelijk dat ons volk blijft volharden op de heilloze weg, zowel principieel als financieel. Mevr. M.J. Renes-van Geer (VVD) vond dat het bij dit voorstel alleen ging om de uitvoering van wat de voormalige gemeenteraad van Sint-Annaland al besloot. Op een vraag van raadslid M.A.J. van der Linde (PvdA) antwoord de de burgemeester dat het jachthaven plan op het ogenblik bij de watersport vereniging Sint-Annaland ligt voor advies. Een voorstel om 10.000 gulden uit te trekken voor een maaimachine die achter de reeds aanwezige lichte tractor gekoppeld kan worden, vergde ook nog al wat discussie. Raadslid W.C. van Kempen (ARP) vond tien mille een vrij fors bedrag voor een maaimachine. „Voor een paar duizend gulden ben je gesteld. Er was ook geen voldoende informatie, zoals folders, bij het voorstel", aldus dhr. Van Kempen. „Wie levert de machine", voegde Geuze er nog aan toe. Wethouder Scherpenisse zei dat het een grote machine wordt die meer kan doen zodat er minder tijd voor nodig is, wat in de toekomst kosten uitspaart. Wethouder „Ook de gemeente Tholen zal er niet aan kannen ontkomen om soberheid te betrachten by het opstellen van een verder beleid en om op diverse onderdelen bezuinigingen door te voeren". Wanneer men deze paar regels pikt uit de 77 pagina's tellende begrotingsbrief van het Thoolse gemeentebestuur, waarin het beleid voor 1973 uitvoerig wordt uitgestippeld, dan laten we hiermee weliswaar niet het meest optimistische geluid uit dit omvangryk stuk doorklinken tot de burger, maar wel een hoofdnoot, die ook in de verdere begrotingssymphonie een doorlopende melodie dormt. Om daarin nog wat meer opheldering te verschaffen, citeren we nog een zin uit de inleiding van het marathonstuk. „Het is een duideiyke zaak - en naar we aannemen zal ook de bevolking daarvoor begrip hebben - dat men niet enerzyds voorzieningen van een hoog niveau kan verlangen en anderzyds de gemeenteiyke belastingen ver beneden de landeiyke normen kan houden". Doorbordurend op de al eerder gevolgde orkestwoordspeling, kunnen we de laatst geciteerde zin rangschikken onder de contrabassen van het begrotingsorkest Tholen 1973. „Ons College acht het derhalve een alleszins aanvaardbare zaak, dat de aanbieding van deze begroting, die een constructief beleid mogelijk maakt, is voorafgegaan en wordt begeleid door een aantal belastingvoorstellen, die geen van alle verder gaan dan hetgeen elders reeds lang als zeer normaal wordt aanvaard en die zelfs ten dele nog als laag tot zeer laag moeten worden aangemerkt, mitsdien ver beneden elders normaal geachte tarieven". Hoe lang deze laatste zin ook moge zijn, hoezeer de ambtelijke zinsbouw daarin ook mag doorklinken, ze lijkt ons toch ook zonder een nadere toelichting voor iedere lezer duidelijk Hoogstens zal men de passage twee keer moeten lezen. Met deze drie citaten uit de Thoolse begrotingsbrief 1973, welke de raad dinsdagavond werd aangeboden, zijn de gemeentelijke mogelijkheden en conse quenties voor komend jaar in hoofdzaak wel aangegeven. Een trilogie van a. bezuinigingen, b. toch belastingverhoging en c. nog geen belastingtop. Niettemin verklaren burgemeester en wethouders met het bovenstaande geen pessimistisch beeld van de situatie te willen geven. Wel wordt met klem verzekerd, dat er vrijwel aan deze ontwerp-begroting niet meer te tornen valt. Volledigheidshalve voegt het college er aan toe, dat er tevoren al vele besprekingen aan zijn gewijd en overleg met instanties, verenigingen en deskun digen plaats vond. Werken die niet tot de eerste urgentie behoren zijn naar een later tijdstip verschoven of afgevoerd. Er kon anderzijds nog wel een aantal meer nodige nieuwe zaken op de begroting worden aangebracht. In elk geval is het dagelijks bestuur van de gemeente Tholen van mening, dat het stuk 1973 duidelijk de richting van het beleid aangeeft, zodat men ook vertrouwt dat de achtergrond de behandelen. raad tegen begroting die zal Mede vanwege Rijksbezuinigingen, want de gemeente is voor een groot deel afhankelijk van de uitkeringen uit het (Rijks)gemeentefonds, kunnen de normale loon- en prijsstijgingen niet worden opgevangen. Dit betekent dat in tegenstelling met de royaal sluitende begroting over het thans lopende jaar, er voor 1973 een tekort op de gewone dienst wordt geraamd van 230.877,76. Wil het gemeentebestuur de in 1972 gemaakte planning komend jaar vervolgen, dan is het ook niet mogelijk tot een sluitende begroting te komen. Uiteraard is op die planning toch al besnoeid. Ze geheel bevriezen zou mogelijk een sluitende begroting opleveren, maar dan staat de ontwikke ling een goed jaiar na de herindeling ook al vrijwel stil. De burger zal toch weer wat dieper in de beurs moeten tasten om de Thoolse stilstand te voorkomen Het ministeriële advies luidt om de straatbelasting te brengen op 27 procent voor gebouwde eigendommen en 13'A procent van de kadastrale opbrengst voor ongebouwde eigendommen. Nu is dat respectievelijk .19 en 10 procent. Voor de rioolheffingen staat het minis teriële tarief op 132,- per aansluiting per jaar indien er in de gemeente ook een rioolzuivering aanwezig is. Zonder Voorde kleuters van de Klimroos in de Burgemeester van Berchemstraat te Tholen was het vrijdagmiddag feest toen hun juffrouw A.C. Pieper met haar man M. Dommisse uit Krabbendijke als jong bruidspaar op hun school kwamen. Veel werk was er aan vooraf gegaan, maar onder leiding van hoofdleidster De Kok waren er mooie erebogen en andere versieringen gemaakt. Nadat de kleuters van de andere Chr. Kleuterschool aan de Oudelandsepoort het bruidspaar hadden gefeliciteerd, was er in de Klimroos een zanghulde en verschillende driewerf hoera's. Af en toe klapte er ook een-ballom ter opluistering van de feestvreugde.Het bruidspaar kreeg van de kleuters ook verschillende geschenken zoals een spaarpot, wollen deken, braadpan, bloemenvaas en bloemstukjes. Daarna was er een receptie voor de ouders en het schoolbestuur. rioolzuivering is het tarief 66,- per aansluiting. De heffing bedraagt thans gemiddeld 50,- en wordt voor de helft door de eigenaar en voor de helft door de gebruiker betaald. Voor reinigings rechten wordt aan 35,- per jaar gedacht. We werken op Tholen met de plastic zak k 50 cent, maar voor 1973 hebben B. en W. 60 cent per zak in het achterhoofd. Voor personele belasting geeft de minister 268 opcenten aan en vindt dat de andere gemeentelijke heffingen regelmatig dienen te worden aangepast aan de stijging van het prijspeil. Het college van B. en W. heeft deze ministeriële cijfers in de begrotingsbrief nog slechts als richtlijn doorgegeven, maar ondertussen toch ook al uitgerekend wat de hogere belastingen zouden opleveren. Wanneer met name de straatbelasting, de rioolheffing en de opcenten personele aan het ministerieel advies werden aangepast, zou het voor Tholen een meeropbrengst betekenen van respectievelijk 76.000, 65.000, en 25.000,-. Als daar ook nog een woonforensen- belasting bijkomt voor de tweede woning, dan kan dat nog eens dertig mille betekenen. Men zit dan al niet zo ver meer van de 2 ton extra. Er is dan ook nog het voornemen over te gaan tot invoering van een toeristenbe lasting. De opbrengst daarvan zou worden aangewend in de recreatieve sfeer, waardoor echter weer gelden uit de algemene dienst vrijkomen. Aan recreatieve kapitaalslasten is de gemeente in 1973 waarschijnlijk 35.000,- kwijt. B. en W. zijn wel bereid de brand- bestrijdingsbelasting (enkel Tholen- stad) te doen vervallen, indien de andere verhogingen doorgaan. De totaalcijfers van de begroting 1973 belopen bij de gewone dienst aan inkomsten 25.064.882,62, aan uitgaven f 25.295.670,38 en dus een nadelig slot van 230.877,76. De post onvoorzien bedraagt evenwel een ton. Op de kapi- taaldienst zijn de uitgaven 68.511.003,16, en de inkomsten 63.317.863,92 met een nadelig slot van 5.193.139,24. Hoewel de kosten van het onderwijs in beginsel door het Rijk gedragen worden, blijkt in de praktijk, dat er nog een belangrijk deel ten laste van de gemeente blijft. Met een voorbeeld 1972 wordt dat geïllustreerd. Dan zien we dat de gemeente nog 223.175,94 moet bijpassen in het totaal van de onderwijs uitgaven op Tholen. Het is goed dat B. en W. dit even signaleren om ook in dit opzicht aan te tonen dat er van vele kanten aan de gemeentekas wordt geknaagd. Zelfstandig in het hokje. Een Thools marathon - begro tingsstuk. B en W van Tholen...kort in de kar. Sint Philipslands college wil Noads kleedlokaal subsidiëren. Thoolse ontwikkeling 1973 beperkt door economische situatie. Begrotingstekort ruim 2 ton. Toch nog omvangrijke planning uitvoering wensenpakket. Belastingen zullen evenwel stijgen. Een kleuterjuf trouwde. Onruststokerij werd stevig beboet. CHU schuwt verantwoordelijk heid niet en VVD ziet in mee - regeren een pre. Vosmeer kan weer tegen een stootje. Naast verkiezingshoop ook sin terklaasverwachting in vele tekst en advertentiekolommen. Maar ook het plaatselijk nieuws blijft veelzijdig. Het beste bewijs van echte genegenheid levert hij die zich opoffert zonder erover te praten Dit nummer bestaat .uit 18 pagina's. Moerland merkte op dat de maai machine vooral voor de sportvelden bedoeld is en gaf toe dat zo'n machine achter de tractor aanmerkelijk minder kost dan 10.000 gulden. In .het voorstel was volgens hem een fout gemaakt, daar B. en W. aan twee mogelijkheden dachten: achter de tractor of niet. Tractors zijn moordenaars voor een sportveld, vond de heer Moerland, die nog wel kon zeggen dat er in beide gevallen geld over zou zijn. De heer Koopman wist dat er in Sint-Maartens dijk al een grote maaimachine was voor de sportvelden. Wat gebeurt daar dan mee? Wethouder Scherpenisse antwoordde dat er twee maaiploegen gevormd worden die elk over een grote maai machine beschikken. Hij vertelde nog dat een maaimachine achter een tractor 6000 gulden zou vergen, een andere 8000 gulden. Na deze discussie had ook raadslid P. van Schetsen (PvdA) echt wel even moeite met dit voorstel nu zo'n 5000 gulden wel genoeg zouden zijn, terwijl er toch 10.000 gulden gevraagd wordt. Hij vond dat onbevredigend. Mevr. J.M. Deurloo-van Broekhoven (KVP) wilde eerst wel even een paar folders zien. Dat deed de emmer zelfs bij wethouder Scherpenisse overlopen: „Als de technische dienst dat na de verschillende adviezen nu nog niet weet en zelf kan beslissen na deze ondeskun dige opmerkingen". Ir. Geuze wees nog op de levering via plaatselijke leveranciers nu B. en W. op het Middenstandscongres in Scher penisse toegezegd hadden zo mogelijk de middenstand in te schakelen. Hij zag daarvoor hier een mogelijkheid, temeer daar de afstand bij serviceverlening ook veel korter is dan buiten het eiland. Wethouder Scherpenisse wilde dat wel in overweging nemen om het met de Centrale Dienst te bekijken, kwam er wat aarzelend uit. Nadat ir. Geuze wat meer zekerheid had gevraagd, zei de burgemeester dat de machine op Tholen gekocht kan worden als de gemeente dezelfde voorwaarden krijgt als buiten het ëiland, ook wat betreft de service. Bij de voorbereidingen is in elk geval gesproken het zo goedkoop mogelijk te doen, voegde de voorzitter er nog aan toe. Met algemene stemmen werd tenslotte tot aankoop van de maaimachine voor 10.000 gulden besloten. Het aanvullende krediet van 133.000 gulden voor het rioleringsplan in Scherpenisse kwam vlot op tafel. Burgemeester Van Boeijen zei nog dat de kosten onder meer gestegen zijn door veel arbeidsintensiever werk in verband met stoepjes, enz. Raadslid Koopman vroeg in dit verband of het waar was, dat aan een kant in de Kerkstraat het trottoir vervalt. Wethouder Scherpe nisse antwoordde dat dit inderdaad overwogen is, maar nu komt er mogelijk toch weer aan elke kant een trottoir. Een groot aantal salarismaatregelen werden zonder discussie goedgekeurd. Mevr. Deurloo vroeg nog of het perso neel van de Centrale Dienst op de hoogte is van de veranderingen nu de dienst per 1 januari opgeheven wordt. De burgemeester zei dat er druk overleg plaats vindt en dat er over de rechts, positie ruim voor 1 januari duidelijk heid is. Het personeel komt allemaal in gemeentedienst. Op een vraag van de heer Koopman zei de voorzitter noe dat

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1972 | | pagina 1