rotest Fliplandse molen De Hoop zaterdag weer in gebruik CHU en ARP voelden wel voor beperkte openstelling DEZE WEEK Tennisbanen en zwembaden blijven op zondag open Tachtig procent wil anders Waarom dat telkens opnieuw Geen eenheid Dwang Beperking Geen dwang Geen particulier, maar 'overheidsbeleid Mens wel tijdgebonden Vijandschap met verwanten is veel drukkender dan met vreemden vervolg op pag. 7 28e Jaargang no. 49 Donderdag 19 oktober 1972 In onze uitgave van 20 juli van dit jaar maakten we melding van de wens van wethouder Boender, dat de kerken op Tholen een vlammend protest zouden doen horen na de beslissing van de raad (meerderheid) om het verzoek van de Thoolse tennisvereniging tot open stelling van de gemeentelijke ten nisbanen op zondag in te willigen. In een commentaartje hebben we benadrukt voor de teleurstelling van wethouder Boender begrip te tonen, vooral omdat het hier niet ging om een vele jaren gegroeide en bestaande situatie, zoals dat bijvoorbeeld wel het geval was in Oud-Vossemeer, maar dat het een geheel nieuwe aangelegenheid betrof. Dit vooral omdat alle partijen, en dat niet alleen in principiële zaken, zich reeds voor de verkiezingsuitslag voorstander toonden van zoveel mogelijk handhaving van bestaande situaties in de kernen. Er zij nog eens aan herinnerd, dat het destijds ook zelfs 'n politieke aan gelegenheid in de Tweede Kamer was tijdens de behandeling van het wet sontwerp herindeling Tholen. In datzelfde commentaartje hebben we echter naast begrip voor Boender's teleurstelling diens hoop op dat vlammend protest van kerken niet kunnen delen. Daarvoor hebben we ook we in dat opzicht toch geen volledige kerkelijke eenheid verwachten, vervol gens dat we weinig hoop koesterden op een voor die kerken gunstig resultaat. Er res. teerde dan nog slechts een diepere kloof waar men dat in feite niet wenst, terwijl het enige kerkelijke pluspunt kon zijn, dat men zich, zoals we dat op Tholen goed verstaan „heeft vrijgemaakt". De uitkomst is weinig anders dan onze verwachting van toen. Men kan dat in deze krant uitvoerig lezen. Moet men dan als kerk het zwijgen er toe doen wanneer de eer van God in 't geding is?, zo zou een wedervraag kunnen luiden. Zelden komt men uit een dergelijke polemiek, zoals dins dagavond ook nog door raadslid Van Engelen werd gesteld. Immers, tevoren bij de nog zeven zelfstandige gemeenten is iets dergelijks al zo vaak voorgekomen. Denk aan sport beoefening in Oud-Vossemeer, aan het Sint-Annalandse nog onvoltooide zwembad, aan de Smerdiekse ten nisvelden, enz. Inderdaad toen in cidenteel, nu open gebroken voor de hele, grotere gemeente. Maar in wezen hetzelfde. Ons was het meer waard geweest dat de raad zich unaniem had kunnen uit spreken in haar wens dat verenigingen zoveel mogelijk ook in de toekomst rekening zullen houden met de wens van de overgrote meerderheid op Tholen. Waarom niet? Ondertussen moet dan echter ook worden vastgesteld dat ondanks die schijnbare overgrote meerderheid die volksver tegenwoordiging geen juiste af spiegeling zou zijn. Juist dit nu is ons, naar we menen, voornaamste democratische motief. Als onze streek niet wenst wat de raadsmeerderheid besloot, dan moet ze zich via de stembus uitspreken dat het anders moet. Zolang dat op dezelfde democratische wijze niet het geval is, valt er praktisch heel weinig aan te tornen. Met alle goed recht het andere standpunt naar voren te brengen. Met ook het goed recht, en velen zullen stellen met de plicht, van de kerken zich in zo'n geval te laten horen. Maar het resultaat kan alleen dan zichtbaar worden, wanneer de stembus een ander resultaat Iaat zien, al vinden ook wij met zoals een der confessionele raadsleden werd gesteld, dat men ook in de politiek zoals trouwens in de gehele samenleving niet alleen moet weten te nemen, maar ook moet weten te geven. Tenslotte nog een heel andere zaak. Voor het eerst na de vorming van de nieuwe gemeente werd bij een stemming een verhouding openbaar die menigeen in de streek onmiddellijk na de verkiezingsuitslag had verwacht, maar die er tot dusver toch niet eerder uit kwam. De verhouding dat PvdA, VVD en KVP ook in bepaalde principiële zaken met zijn negenen 'n meerderheid zouden vormen. Dinsdagavond was er voorstel Geuze om de zondagopening van de tennisbanen in elk geval te beperken tot buiten de ochtend- en avondkerkdiensten. Toen kwam de 9 7 (bij verhindering van wethouder Boender, anders 98) verhouding er uit. Op dat moment viel de confessio nele groep de vier even, alleen voor die stemming, uit elkaar. Maar het was ook slechts, zoals de heer Geuze benadrukte, een praktische benadering van een al uitgesproken principiële aangelegenheid. Kerkelijk protest kreeg _in Thoolse raadszaal slechts SGP achter zich Het kon byna niet anders of het massaal protest van Thoolse kerken vormde in de oktobcr-raadsvergadering de hoofdmoot. Het resultaat voor de kerken was gering. Slechts de SGP fractie verklaarde zich tegen het voorstel van b en w om de kerkeiyke brieven voor kennisgeving aan te nemen en wenste intrekking van het raadsbesluit tot sportbeoefening op zondag op gemeentelijke accommodatie. CHU en ARP suggereerden b en w opnieuw een beperking tot buiten de uren van de kerk diensten. Maar ook die restrictie haalde het niet, want 9 van de 16 aanwezige raadsleden stemden tegen. Het vorig nummer heeft voldoende informatie aan de lezers gebracht over de door achttien kerken op Tholen door de vereniging tot bevordering van zondagsrust en zondagsheiliging gemaakte bezwaren tegen openstelling van het Thoolse tennisveld en het Sint- Maartensdijkse zwembad op zondag. B en W adviseerden na zorgvuldige afweging van alle bij deze aangelegenheid aanwezige factoren (zo werd het geformuleerd) het eerder ingenomen standpunt te handhaven. Dat komt er op neer dat de brieven voor kennisgeving aangenomen worden of zoals de raadsvoorzitter burgemeester J. E. van Boeijen het later wat eleganter naar voren bracht: de kerken te antwoorden, dat de raad de eerder genomen beslissing meent te moeten bestendigen. De SGP fractiewoordvoerder L J. Koopman vond het als eerste spreker onnodig na het in de raadsvergadering van 18 juli uitvoerig weergegeven standpunt van de SGP nogmaals een uitvoerige principiële verklaring af te leggen. Wel verzekerde hij het college dat de SGP telkens opnieuw bij een begrotingsbehandeling deze zaken aan de orde zal stellen, althans zich daarover zal uitspreken. Overigens heeft de SGP thans met grote voldoening kennisgenomen van de brieven van de kerken in de streek. Er is ook daar duidelijk verontrusting over de ontwikkeling in deze geest op Tholen. Er wordt zeer lichtvaardig met Gods gebod omgesprongen. Helaas, zo vervolgde de heer Koopman zijn betoog, hebben niet alle kerken gereageerd, maar die dat wel hebben gedaan, .vertegenwoord igen toch wel zo'n 80 procent van de bevolking. Des te meer spijt het ons, dat h en w, weliswaar na ernstig beraad, toch het vorige standpunt wensen te handhaven. Met grote voldoening, zo vervolgde de SGP woordvoerder en ook met instemming lezen we in de brief van de Hervormde De geheel gerestaureerde korenmolen de Hoop op de haven te Sint-Philipsland wordt zaterdagmiddag officieel in gebruik genomen. Daarvoor hebben burgemees ter en wethouders 's middags om twee uur een bijeenkomst op het gemeentehuis uit geschreven. Tijdens de restauratie leek er van de uitgeklede molen niets meer terecht te komen. Er moest dan ook veel meer aan de molen gebeuren dan de deskundigen hadden ge zegd, zodat de gemeenteraad een flinke financiële tegenvaller te verwerken kreeg. Nu kunnen de inwoners van Sint-Philipsland door de medewerking van het ministe rie van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk, rijksmonumentenzorg, het pro vinciaal bestuur en de vereniging de Hollandse Molen echter weer trots zijn op een Waardevol bezit. Kerk uit Oud-Vossemeer, dat men in deze gang van zaken een symptoon van ontkerstening der samenleving ziet. Het is trouwens lang niet alleen de SGP richting, die deze gang van zaken betreurt, maar ook velen van andere politieke gezindte zijn over de gang van zaken verontrust. Ook zij hechten grote waarde aan de zondagsrust en zondagsheiliging. Onze fractie, maar daarnaast ook een zeer groot deel van de bevolking kunnen zich in dit opzicht niet met het standpunt van het college verenigen. Onze fractie wil deze brief dan ook niet voor kennisgeving aannemen, maar aantekenen dat zij er tegen is om dat te doen en hoopt met de kerken dat de raad zal besluiten tot intrekking van de op zondag toegestane openingen. De heer A. M. van Engelen (VVD) verklaarde het te betreuren, dat een vorig maal de kerken min of meer zijn uitgelokt om in deze van zich te laten horen. Men kon er daardoor als het ware niet meer van buiten, zonder dat het uit de boezem van de kerken zelf is voortgekomen. Op zichzelf is dat niet zo erg, maar wel vind ik het jammer, dat we zodoende geregeld in principiële debatten geraken, die eerder verwijdering dan het naar elkaar A.M. van Engelen (WD): „Je komt er toch nooit uit". toegroeien betekenen. Daarom zie ik dit niet graag, zo vervolgde het VVD raadslid. Omdat we er toch nooit uitkomen. We kunnen elkaar in deze toch niet overtuigen. Dan vallen er veel bijbelteksten, die echter de een weer anders uitlegt dan de andere. Ook de confessionele partijen, want de CHU en ARP zien het weer anders dan de SGP. De KVP heeft weinig moeite met de zaak waar het thans om gaat, want als de KVP vertegenwoordiger hier tegen zou stemmen, zou die zetel een volgende verkiezing waarschijnlijk niet meer worden bezet door de KVP, zo vreesde de heer Van Engelen. Bovendien zie ik het zo, dat het toch niet altijd zo principieel is als het wel lijkt. Persoonlijk zou men het ook wel eens anders willen, maar dat ligt dan blijkbaar politiek weer te moeilijk. Het is voorts duidelijk, dat dit alles ook voor de CHU en ARP een moeilijke zaak is. Toch heeft men het naar mijn mening van die kant een vorig maal goed gesteld, namelijk niet de vrijheid te kunnen vinden om andersdenkenden een mening op te dringen. Dat zou betekenen de vrijheid van anderen aan banden leggen. Het zou een liberale uitspraak kunnen zijn, zoals die vorig maal door de CHU woordvoerder werd gebracht vond dhr. van Engelen. We zijn het daarmee althans roerend eens. Nu zegt dhr Koopman wel, zo vervolgde de VVD woordvoerder, dat men volgens de bijbel de zondag moet heiligen. Dat staat er inderdaad. Ik bedoel het heus niet vijandig, maar er staat ook dat men 6 dagen moet werken. Hoe rijmt dhr. Koopman dan de huidige vijfdaagse werkweek. Hierbij gaat het toch ook om een gebod dat in de bijbel staat. Ondertussen is er echter toch maar een vijfdaagse werkweek. Zo kan men stellen dat in 't Boek der boeken alles staat, maar als het door mensen wordt gehanteerd, uitgelegd, moeten we wel heel voorzichtig zijn. De VVD heeft begrip voor ieder standpunt, maar ik vind het wel jammer dat het zogenaamd principieel standpunt telkens op de proppen moet komen, terwijl het allemaal reeds jaren bekend is. Je kunt je er met evenveel resultaat vanaf maken door te zeggen, dat je standpunt in dat opzicht voldoende bekend geacht mag worden. Overigens, zo besloot de heer van Engelen kan de VVD fractie zich wel met het standpunt van b en w verenigen, zoals ieder van U wel duidelijk zal zijn. De Partij van de Arbeid had er evenmin moeite mee, zo bleek uit een korte verklaring van woordvoerder L. Kloet. We kunnen als PvdA tevreden zijn en instemmen met het in deze door b en w ingenomen standpunt en hebben er geen behoefte aan om daarop verder uitvoerig in te gaan, zo kwam de PvdA woordvoerder al meteen tegemoet aan datgene wat dhr. van Engelen tevoren als wens had geuit. Ir M. A. Geuze (CHU), die op 18 juli tijdens een eerste behandeling van deze kwestie afwezig was, had zich duidelijk goed voorbereid en de destijds gevoerde discussie en wat zich daarna nog over deze zaak afspeelde, ook bij het afscheid van ds. Catsburg, goed gevolgd. De CHU woordvoerder wees er op, hoe bij de aanvang van deze raadsvergadering de voorzitter via het ambtsgebed had gevraagd om wijsheid en voorzichtigheid voor de leden. Ik wil me geen wijsheid aanmeten, maar wil wel pogen deze kwestie voorzichtig te benaderen, wetend hoe gevoelig ze ligt en hoe verkeerd woorden uitgelegd kunnen worden. Deze raad bereikten een aantal stukken over zondagsheiliging. Er zijn ook kerken en groeperingen, die niet geadresseerd hebben. Het heeft ons als confessionele groepering, wat we zijn en willen blijven, weer eens doen bedenken, hoe verscheurd de Christenheid in zijn tekstuitleggingen en toepassingen zich voordoet. Het was Christus zelf die bad: „Opdat zij allen één zijn". De brieven van de kerken doen een beroep op ons geweten en onze religieuze overtuiging. Zij houden ook een broederlijke vermaning in. Van onze kant is er groot respect voor de overtuiging van hen, die ons geschreven hebben. Ik weet dat er velen zijn die in geweten geloven niet anders te kunnen en mogen handelen. Zij echter zullen ook moeten begrijpen, dat er volgelingen van dezelfde Heer zijn, die. zij het op andere gronden, maar evenzeer voor hun geweten menen te mogen handelen, als zij deden. Voor die gewetensvrijheid is eeuwen terug al gestreden. De toepassing ervan heeft altijd nog moeilijkheden opgeleverd. Het gaat er niet om, hoe wij voor onszelf de zondagsrust betrachten. Weinigen van ons zullen behoefte hebben om zondags te gaan tennissen de een trekt de grenzen nauwer dan de ander. Bij ons is er ruimte. Ruimte voor de eigen verantwoordelijkheid. Ir. M.A. Geuze (CHU): „begeef u niet in geestelijke twistgesprekken". Het gaat er om. zo vervolgde Ir Geuze, of wij in de politiek diegenen die een besloten sport willen bedrijven op zondag dit als gemeente moeten verbieden. Als gelovig Christen en kerklid zien wij niet dat de gemeente zover moet gaan. Vorig maal beriepen we ons op de Galatenbrief. Volgens één van de adressanten zouden we die zelfs hebben misbruikt, maar in die zendbrief staat ook „Draagt elkanders lasten en vervult alzo de wet van Christus" dan kan er een predikant zijn die net zo hard partij-politiek bedrijft op kansel als men soms rode dominees verwijt en die predikant moge smalend bij onze opvattingen een verschil in waardering tussen Oude en Nieuwe Testamentbij ons hebben geconstateerd, maar ik blijf de oude mening toegedaan. De mening dat in het oordeel niet in de eerste plaats omgezien zal worden naar de politieke kleur, maar naar onze liefde tot de Heer en de andere helft van het grote gebod: de naastenliefde. Het gaat om het Oude en om het Nieuwe Testament en daar hoort bij: „Niemand komt tot de Vader dan door Mij". Wij mogen ons dan bij die Gelatenbrief houden en vinden voor ons gewetensvrijheid bij onze beslissing te blijven. Wij zouden b en w wel willen verzoeken (bij herhaling) zo vervolgde de heer Geuze, het zo te regelen, dat die derden zich ook zoveel mogelijk aanpassen en zich bewust zijn van het overwegende karakter van de streek en dus de tijd van de morgen- en avondkerkdiensten te ontzien. De heer Geuze merkte tenslotte op, dat anderen in CHU kring van mening zijn, dat hetgeen men hier verbiedt elders wordt gezocht. Dat kan de gemoedrust van adressanten te goede komen, maar niet van ons. Dat is een gevaarlijke tegenstelling tussen theorie en praktijk. De heer Geuze citeerde verder nog een stukje uit „De Waarheidsvriend", het blad van de Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk, waar ds Joh. van der Poel, Oud Geref. predikant te Ede schrijft in zijn antwoord op de vraag welke gezindte dan wel de beste is: „Ik acht die gezindte de beste, die we vertolkt vinden in psalm 66: „Komt, luistert toe, gij Godsgezinden". Het blijft ook persoonlijk: „Strijdt gij om in te gaan". De heer Geuze wenst als laatste de opposanten voor te houden hetgeen staat in Galaten 5: 15. Het ARP-raadslid W.C. van Kempen verklaarde zich in hoofdzaak bij het betoog van vorige spreker te kunnen aansluiten. Nieuws is er niet onder de zon, zoals ons Prediker voorhoudt, want ook Calvijn voerde in zijn tijd al discussie over de zondag. Calvijn leefde nauwgezet, maar hij betoonde tegenover anderen grote soepelheid, juist met het oog op de handhaving van gezag en orde. De Overheid moet de grenzen van haar macht niet overschrijden. Ze heeft met de gehele bevolking rekening te houden. Dat hoeft niet te zijn een afwijking van de beginselen. Maar wat wij als principe aanvaarden, mogen we een ander niet opleggen of opdringen. Wel ons laten leiden, dat God noch door macht, noch door geweld gediend wil zijn. maar door Zijn Geest. Ook moeten we niet alleen zondags voor God leven. Hij eist van ons elke dag. Ons principe verdraagt geen dwang van mens tegenover mens. We kunnen anderen het Geloof niet geven door geboden en verboden. Ons Christen-zijn moet blijken uit onze gehele levenswandel. Niet alleen uit het naar de kerk gaan. Als gemeenteraad zijn wij geroepen rekening te houden met verlangens en gevoelens van de gehele bevolking. Als ik hier een afwijzend standpunt inneem, onttrek ik mij aan mijn verantwoordelijkheid. Dat wil niet zeggen, dat ik het niet betreur, dat er behoefte is aan dingen, die nu gevraagd worden. Naar redelijkheid kunnen we ze echter niet afwijzen, aldus de heer Van Kempen. De heer J.I. Hollebrands (SGP) ging wat nader in op de polemieken van vorige sprekers. Met name van die van de heren Van Engelen en Geuze. De heren brengen zaken naar voren, die op zichzelf lang niet allemaal onjuist zijn, maar ik beluister toch ook bij hen nog verschillende meningen. De heer Hollebrands bestreed het standpunt van de heer Van Engelen om er voortaan Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint-Philipsland, waarin opgenomen de Thoolse Courant en Het Advertentieblad - Postbus 5 - Sint- Annaland - Telefoon 01665-375 - Postgiro 12.44.07 - Verschijnt elke donderdag Abonnementsprijs 7,50 per halfjaar, per post 9,Losse nummers 35 cent Sluitingsdatum advertenties dins dagmiddag - Advertentieprijs U.18 per mm btw - Spierinkjes t/m 20 woorden 3.00 btw contant Hoofdredacteur-uitgever G. Hcijboer Principiële debatten in de Thoolse gemeenteraad. Sportaccommodaties blijven op zondag open. Ook volgend jaar geen hogere polderlasten op Tholen en Sint- Philipsland. Historie van Onder de Linde te Sint-Maartensdyk Voorbereidingen voor Tweede Kamerverkiezingen Groene Kruis in Tholen-Stad besloot als laatste afdeling tot fusie. Financiële discussies by watersportvereniging Sint- Annaland. Stemmen van lezers over denken en geven. Voetballerij met de nog ongeslagen junioren van Stavenisse. Turn- en Duivenkamploenschap- pen Dit nummer bestaat uit 14 pagina's J. I. Hollebrands (SGP): „iedere ketter heeft zyn letter". maar over te zwijgen, omdat de wederzijdse meningen toch wel bekend zouden zijn. Er moet wel degelijk onderscheid worden gemaakt tussen persoonlijke, tussen particuliere zondagsbesteding en datgene wat de Overheid toelaat en toestaat. Persoonlijk kan men op eigen terrein tennissen op zondag, zwemmen en wat dies meer zij, zo veel men wil. Dat kan door een ander worden betreurd, die ander kan daarover bedroefd zijn, maar het is niet te verbieden, hoewel ook ieder persoonlijk met Gods gebod te maken heeft. Dat hebben we als Overheid eveneens. We hebben naar Zijn Woord te handelen. Dat is in elk geval ons standpunt. Je komt er toch niet uit, dus zwijg er dan maar over, opperde de heer Van Engelen. Maar iedereen moef toch en mag toch zijn mening hebben en daarvoor ook uitkomen. Zowel profeten als apostelen hielden destijds niet op met waarschuwen. Ook toen zeiden de mensen wellicht: Dat weten we al lang. Onze mening is volgens de Schrift, dat de zondag dient te worden geheiligd. De heer Hollebrands ging nog wat dieper in op de geboden en op hetgeen hij daarover al eerder in het midden had gelegd ten aanzien van de eertijds Algemene Ene Christelijke Kerk. Het gaat hier om de zondag en daarbij is een scheppingsordinatie betrokken. De zevende dag rusten. De zevende dag heiligen. De zevende dag tot verheerlijking van het Goddelijk Werk. Ir. Geuze stelt hiertoe ieder persoonlijk verantwoordelijk en dat is ook Bijbels, maar Gods Woord eist van de Overheid naleving van de Geboden. Nergens is het vierde Gebod eruit gelicht, ook niet in het Nieuwe Testament, aldus de heer Hollebrands, die duidelijk maakte dat de SGP op Bijbelse fundering naar haar mening handelt zoals ze thans doet. Ir Geuze vond het in tegenstelling tot wat de heer Van Engelen had opgemerkt volop de moeite waard hierover uitvoerig van gedachten te wisselen. Het is ook iets wat onze gehele streek bezig houdt zo niet beroert, en daarom mag het in onze vergadering ook best uitvoerig worden besproken. Ik wil er nog een paar opmerkingen aan toevoegen, aldus de heer Geuze. Ik kan het standpunt van de opponenten best begrijpen. Maar hij zou hen broederlijk toch ook willen wijzen op

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1972 | | pagina 1