DECENTRALISATIE
POLITIE
DEZE WEEK
Sint-Philipsland heeft de
begroting 1973 al gereed
Burgemeester J. Evan Boeijen in gemeenteraad Tholen:
20.000 gulden voor rapport over
binnengemeentelijke decentralisatie
Enquetes
„Bijten spits af'
Mooie kans
voorbij laten gaan
Er moet
gebouwd worden
Gemeenschap
heeft voorrang
Geld voor
bejaarden woningen
Reorganisatie
gemeentewerken
Van alle wilde dieren is de
lasteraar het meest te vrezen,
van alle tamme de vleier
Hoogspanningsnet
Aankoop huizen
VERVOLG OP PAG. 5
28e Jaargang no. 40 JM H H|PH
Donderdag 1972 I I I I
rfHHMlBMl
Het enige nieuwsblad voor de streek
Tholen en Sint-Philipsland, waarin
opgenomen de Thoolse Courant en Het
Advertentieblad - Postbus 5 - Sint-
Annaland - Telefoon 01665-375 -
Postgiro 12.44.07 - Verschijnt elke
donderdag
Abonnementsprijs 7,50 per halfjaar,
per post 9,Losse nummers 35 cent
Sluitingsdatum advertenties dins
dagmiddag - Advertentieprijs 0,18
per mm btw - Spierinkjes t/m 20
woorden 3,00 btw contant
Hoofdredacteur-uitgever G. Heijboer
Nieuw gemeentehuis moeten
we eerst verdienen
De gemeenteraad van Tholen heeft er dinsdagavond weer een lange vergadering
van gemaakt. De raadsleden C. Boender en A.M. van Engelen waren verhinderd,
maar hun collega's hadden 44 vragen voor de kwartaalrondvraag zodat
burgemeester en wethouders heel wat antwoorden moesten geven. Eerder had
burgemeester J.E. van Boeijen volgens ir. M.A. Geuze een van de meest
verheugende mededelingen sinds maanden gedaan. Dat betrof het bericht van
Gedeputeerde Staten van Zeeland dat de 220.000 gulden uit het Pluimpotfonds mag
worden besteed voor de aanleg van riolering en verbetering van de straten in
Scherpenisse. Het bestek is zeer binnenkort gereed, waarna de aanbesteding kan
gebeuren.
Binnen twee jaar na de herindelings
datum van 1 juli 1972 moet het ge
meentebestuurvan Tholen aan Gedepu
teerde Staten van Zeeland berichten of
en zo ja, op welke wijze uitvoering is ge
geven aan de binnengemeentelijke de
centralisatie.
Men kan voorop stellen dat het voor de
gewone burger weinig interessante, wel
licht onverteerbare kost is.
Voorzover hij of zij zich daarin nog
zou willen verdiepen rijst wel eerst de
nuchtere vraag, hoe het in vredesnaam
mogelijk is dat een instantie, in dit geval
nog wel de wijze mannen die collectief
de rijksoverheid worden genoemd, het
in hun hoofd halen om eerst te gaan
centraliseren en dan onmiddellijk weer
willen decentraliseren. t
Het eerste wil als doelstelling een
bundeling, het tweede wenst dat aan het
individu niet tekort wordt gedaan.
De vaak tegen de wil van een streek op
gelegde herindeling moet tot meer
democratische proporties worden terug
geleid - zo wil dat de centrale overheid -
door de schijn op te houden dat de
burger nog minstens evenveel te vertel
len heeft als tevoren.
Tussen schijn en werkelijkheid ligt
echter een brede kloof.
Daarbij komt dat die rijksoverheid zelf
ook geheel onervaren voor deze materie
staat.
Daarom laten ze het een bepaalde
streek zelf uitzoeken. Baat het niet, het
kan evenmin schaden.
Men koos daartoe Tholen.
Een gebied met niet ,,een centrumge
meente, maar met zeven woonkernen.
Maar waar 't in zoverre gelijk is aan
een grote stad, dat door de herindeling
de bestuurde verder van de bestuurder
is komen te staan. Noch de eerste, noch
de laatste kan daarvan een verwijt
worden gemaakt. De eerste niet omdat
men zich in het algeméén toch wel voor
die streek interesseert. De laatstge
noemde evenmin, omdat die overheid
(althans op Tholen) alles in het werk
stelt zo dicht mogelijk bij de burger te
willen staan. Toch is een bredere kloof
ontstaan. Waarom dan toch? Simplis
tisch aangetoond: de nieuwe raad heeft
eenmaal per kwartaal een zogenaamd
vragen uurtje. De rondvraag.
Wat is van die kwartaaltermijn in het
groter verband het gevolg? Dat er dins
dagavond ruim 40 vragen vielen te
beantwoorden.
In de oude situatie waren i
dat er hoogstens 10. Zo'n kleine hoe
veelheid kon door een groot aantal burs
gers wel worden verwerkt. Dat temeer
omdat het vragen waren, die uitsluitend
op hun eigen bekende omgeving betrek
king hadden. Nu breiden zich de ruim
40 vragen echter uit over een veel groter
gebied. Al is het dan nog altijd de eigen
streek. Kort gezegd: Men ziet van de
bomen het bos niet meer.
Nu zal over de decentralisatie een
rapport worden gemaakt door deskun
digen. Op dat punt is de decentralisatie
reeds 'n wassen neus. Men kan om te
beginnen al niet beantwoorden aan de
eis om binnen 2 jaar na de herindeling
rapport uit te brengen. Nu zal de ge
meenteraad niet anders doen dan per 1
juli 1973 rapporteren dat de decentrali
satie in studie is.
Inmiddels zal die gewone burger de
conclusie van zijn studie al aan gedepu
teerden kunnen doorgeven, namelijk
dit:overheid en onderdaan doen hun
best, maar wat eens was is niet meer
haalbaar. De interesse niet, het er nauw
bij betrokken zijn niet.'t begrip niet,
het chauvinisme niet en daarom is het
koud noch heet.
Zelfs in het zo geografisch afgerond
Tholen. Met daarbij zelfs nog de voor
delen van een goedwillende overheid,
ook van een uiterst goedwillend raadslid
(individueel), eveneens met het voordeel
van een goed willende burger. Met zelfs
een tot dat gebied beperkt orgaan dat
uitgebreide voorlichting wil geven.
En toch een groter afstand tussen be
stuurde en bestuurder. Een streek die
zich ondanks dit alles zal handhaven.
Niet vanwege decentralisatie of centrali
satie, maar als gevolg van de goede wil
van die streekbewoner.
In de raadsvergadering van dinsdag
avond is menigmaal het woord politie
gevallen.
Dit vooral naar aanleiding van de
herrieschopperij in een café te Scherpe
nisse.
Geheel de moeilijke politie-situatie van
dit moment kwam daarbij uit de verf.
Met daarbij ook volop begrip in die
raadszaal.
Met daarbij ook toegezegde steun.
Dit laatste mogen we ook hier onder
strepen.
Zelfbescherming zal er toe nopen, dat
we ons als één achter het te zwak bezette
politie-apparaat scharen.
Ieder van ons kan daartoe bijdragen.
Door het in feite dat gezag niet moei
lijker te maken door allerlei futiliteiten,
die in normale omstandigheden belang
rijk lijken te zijn.
De Thoolse gemeenteraad besloot in de
augustusvergadering 20.000 gulden
beschikbaar te stellen voor het maken
van een rapport over de binnengemeen
telijke decentralisatie. Zoals velen zich
nog wel zullen herinneren werd in de
herindelingswet een bepaling
opgenomen dat het Thoolse gemeente
bestuur binnen twee jaar na de herinde
lingsdatum (1 juli 1971) aan
Gedeputeerde Staten van Zeeland
gemotiveerd moeten berichten of en zo
ja op welke manier uitvoering is gegeven
aan de artikelen 61 tot en met 64f van
de gemeentewet met betrekking tot de
gemeentelijke decentralisatie. Hierbij
zijn o.a. dorpsraden en functionele
raden (bijvoorbeeld een sportraad) ter
sprake gebracht. Aangezien Tholen de
eerste heringedeelde gemeente in
Nederland was die een dergelijke op
dracht van de wetgever kreeg, is het
voor het Thoolse gemeentebestuur
moeilijk een studie van dit probleem te
maken.
Daarom werd door bemiddeling van
prof. dr. Crince Le Roy, lector in het
staats- en administratief recht, de
bestuurskunde en het recht van de
ruimtelijke ordening aan de rijksuniver
siteit te Utrecht, contact opgenomen
met de in juli Cum Laude afgestuurde
mr. J.B.J.M. ten Berge uit Utrecht. Hij
wil een proefschrift schrijven over bin
nengemeentelijke decentralisatie,
waarvoor nu de Thoolse situatie kan
dienen. De heer ten Berge heeft de
medewerking van de hoogleraren Prins,
Steenbeek, Groenman en Crince Le
Roy, alsmede het ministerie van bin
nenlandse zaken.
Het onderzoek zal zich in de eerste
plaats richten op de vraag of en in
hoeverre de zeven voormalige
gemeenten een geintegreerd geheel zijn
gaan vormen en in hoeverre er behoefte
bestaat aan toepassing van binnenge
meentelijke decentralisatie.
Ook de bevolking zal in het onderzoek
betrokken worden. Zo is het plan te
onderzoeken hoe sleutelpersonen en
sleutelgroeperingen staan ten opzichte
van de lokale problematiek en binnen
gemeentelijke decentralisatie. On
derzocht wordt ook de deelname van
voornoemde personen en groeperingen
aan diverse besluitvormingsprocedures
Verder is het de bedoeling een on
derzoek in te stellen naar de taken van
de gemeentelijke overheid in Tholen en
de mogelijkheden tot decentralisatie
van taken en bevoegdheden. Behalve
vraaggesprekken zal mr. ten Berge
hiervoor schriftelijke en mondelinge
enquetes houden, de activiteiten van het
gemeentebestuur in een bepaalde
periode zo nauwkeurig mogelijk
Maar nu dreigt groter gevaar.
Zaak is met zijn allen pogen de politie
niet meer te belasten dan strikt nodig
is.
Juist opdat die handen meer vrij komen
voor belangrijker zaken. Tegen erger
dingen, voor bescherming waarbij ieder
streekbewoner gebaat is.
Wie het nog duidelijker uitgedrukt wil,
leze dat men dan geen politie nodig
heeft voor een festiviteitje, omdat we het
daar, hoe laat het ook zou worden, ge
zellig blijven houden.
Niet meer nodig hebben voor een evene
ment waarbij veel volk is betrokken,
omdat we zelf zorgen dat er geen ver
keerschaos en ongelukken van komen.
Niet meer nodig hebben voor die
kleinigheden, waarvoor we een politie-
iman normaal wel laten opdraven.
Er staan veel belangrijker zaken op het
spel. Daarvoor moeten we de handen
van onze politiemensen vrij houden.
Voor eigen bestwil.
waarnemen om het besluitvormingspro
ces gade te staan en archiefstudie en
personderzoek verrichten.
De raadsleden stonden welwillend
tegenover dit onderzoek. De heer L.J.
Koopman (SGP) had tegen het bedrag
geen bezwaar, maar van de resultaten
van het ondezoek had hij niet veel
verwachtingen Zijn fractie stond
huiverig tegenover wijkraden, maar
erkende ook leek te zijn op dit gebied
en daarom ook wel aan het voorstel te
willen meewerken. Ir M.A. Geuze
(CHU) zei dat de raad geen
mogelijkheden en geen tijd heeft om de
binnengemeentelijke decentralisatie
goed te kunnen bestuderen. Het PVDA-
raadslid L. Kloet zei verwachtingen te
hebben van het onderzoek en achtte de
kosten verantwoord. Hij vond wel dat
het rijk een vergoeding dient te geven
voor de gemaakte kosten aangezien de
landelijke overheid dit werk voor de
gemeente Tholen opgelegd heeft. „Wij
bijten de spits af Heel Nederland kijkt
naar ons", merkte het CHU-raadslid
de Korte op. Burgemeester van Boeijen
wilde aan het ministerie van bin
nenlandse zaken wel vragen om een
steentje bij te dragen, hoewel hij daar
geen hoge verwachtingen van had.
Mevrouw M.J. Renes-van Geer (VVD)
wilde geen rijkssubsidie omdat je dan
volgens haar geen eigen baas meer bent.
Overigens stond zij gunstig te
genover het voorstel van B. en W. Ze
was blij met de wetenschappelijke
aanpak waardoor het Thoolse
gemeentebestuur sterk kan staan
tegenover G.S. van Zeeland. „We
kunnen ook een onvoorwaardelijke
subsidie aan het rijk vragen" opperde de
burgemeester, waarmee iedereen
akkoord ging. Het SGP-raadslid
J.I.Hollebrands merkte op dat de raad
strikt genomen niet voldoet aan de
herindelingswet waarin staat dat binnen
twee jaar na de herindelingsdatum
bericht aan G.S. moeten worden
gestuurd inzake de binnengemeente
lijke decentralisatie. Het onderzoek van
Mr. ten Berge duurt namelijk ongeveer
twee jaar. Het eindrapport zal mogelijk
in juni 1974 klaar zijn, wat feitelijk een
jaar te laat is. Burgemeester van Boeijen
antwoordde dat wel aan de wet wordt
voldaan door voor 1 juli 1973 aan de
hand van de dan bekende resultaten van
het onderzoek G.S. in te lichten over de
Thoolse binnengemeentelijke decen
tralisatie. Via de raadscommissie ter
bestudering van de binnengemeente
lijke decentralisatie zal de gemeen
teraad regelmatig op de hoogte
gehouden worden van het twee jaar
durende onderzoek.
Ook de 50.000 gulden voor de ver
bouwing en de aanleg van centrale
verwarming in het voormalige hotel De
Gouden Leeuw, Markt 58, te Sint
Maartensdijk stelde de Thoolse
gemeenteraad dinsdagavond vlot
beschikbaar. Zoals vorige week ver
meld, komen in dit gebouw de af
delingen financiën en sociale zaken van
de gemeente en de openbare
bibliotheek. Wat dit laatste betreft was
mevr. Renes bang dat niet aan de
minimum vereiste oppervlakte van 140
m2 voldaan wordt. De voormalige
bioscoop van de Gouden Leeuw, waarin
de bibliotheek komt, is namelijk maar
100 m2. Volgens de burgemeester zijn:r
naast de bioscoop echter nog ruimten
genoeg die geen bestemming hebben
zodat in goed overleg met de provinciale
bibliotheek in Middelburg dat
probleem wel opgelost kan worden.
Moeilijker ligt het met het on
derbrengen van een politiebureau in De
Gouden Leeuw, waarvoor ir. Geuze
pleitte. De burgemeester was het met
hem eens dat er nu een onmogelijke
situatie is doordat de politiezaken bij de
rayoncommandaif thuis moeten
worden afgehandeld. Toch zat hij er
niet om te springen om de kosten van
een rijksdienst over te nemen. „Hoewel
we erg meeleven, ligt de verantwoorde
lijkheid voor de huisvesting van de
rijkspolitie bij het rijk", vond de raads
voorzitter. Hij zei ook dat de rijksge
bouwendienst een heel mooie kans
voorbij heeft laten gaan voor een billijke
prijs een geschikt pand (cafetaria 't
Hoekje) te huren met recht van koop.
De termijn waarop deze zaak beslist
Qiad moeten zijn werd overschreden
(door gebrek aan geld bij het rijk) nu is
het pand in andere handen.
Uit de discussie bij het voorstel tot
verbouw van het pand Markt 58 werd
duidelijk, dat het de bedoeling is de
schuur achter de Gouden Leeuw te
slopen. De heer Koopman vond het echt
jammer dat de mooie raadszaal in het
gemeentehuis te Sint-Maartensdijk nu
nog steeds als werkruimte gebruikt
moet worden. Ook na de
ingebruikname van pand Markt 58. Dei
burgemeester zei dat B en W voorrang
geven aan verruiming van de
werkruimtes, zodat men elkaar niet
meer stoort.
„We komen nog geenszins in een ide
ale situatie terecht. Het blijft on
praktisch werken in een oud gebouw.
Misschien komen we nog met ver
dergaande voorstellen" aldus de raads
voorzitter.
Het PVDA-raadslid P. van Schetsen
haakte hierop in. Hij zei het nog steeds
verstandig te vinden dat de raad inzicht
krijgt in de toekomstige, definitieve
huisvesting van het gemeentelijke
aoparaat. „We lezen nu al in het
voorstel dat het gemeentesecretarie
door het benutten van v De Gouden
Leeuw de eerste twee jaar genoeg ruimte
heeft. Met ander woorden: over 3 4
jaar hebben we ruimte tekort. Daarom
is dit voorstel economisch geen goede
oplossing. Een beslissing is
gemakkelijker als je weet waar je aan
toe bent. Koopman tipte al even
de raadzaal aan. Ik proef de
achtergrond", aldus de heer van
Schetsen.„We moeten erop rekenen dat
er gebouwd moet worden en dat het
miljoenen kost. Daarom zullen we ons
nog wel zes keer bedenken voor het
zover is, gezien ook de andere
prioriteiten. Het duurt nog wel 5 6 jaar
voordat we daaraan toe zijn. Met deze
zaak (een nieuwe gemeentehuis) komen
we niet binnenkort. Daarom zullen er in
de toekomst wel semi-permanente
voorzieningen getroffen moeten worden
voor de huisvesting van het gemeen
telijke apparaat" meende de raads
voorzitter.
Raadslid Koopman proefde de heer
Van Schetsen ook, hoewel hij het wel
met hem eens was dat de kans bestaat
dat je gebouwen gaat kopen en
inrichten voor secretarie waar je straks
mee blijft zitten. De burgemeester
voerde aan dat het tot nu toe heel mager
is wat de gemeente Tholen voor de
huisvesting van het gemeentelijke
apparaat heeft uitgegeven. Andere
heringedeelde gemeenten moesten bij
wijze van spreken de eerste dag al een
miljoen uittrekken voor een nieuw
gemeentehuis. Zodra er plannen voor
een definitieve vestigingsplaats van het
gemeentesecretarie zijn, wordt dat met
de raad besproken en komt er een
rapport, zegde de burgemeester toe.
De heer Van Schetsen voegde er nog
aan toe niet voor nieuwbouw te pleiten
maar wel voor een werkrapport. Het
SGP-raadslid A.J. Kurvink herinnerde
de burgemeester aan zijn toespraak dat
een nieuw gemeentehuis eerst verdiend
moet worden. „Hoe moeten we dat
verdienen?", wilde - de heer Kurvink
weten. „We moeten eerst wat laten zien
en aan de wensen van de gemeenschap
voorrang geven boven de eigen
huisvesting", antwoordde de
burgemeester.
Het voorstel tot verplaatsing van het
woonwagenkamp in Tholen werd door
B. en W. terug genomen om de
financiële gèvolgen van de aanleg van
een elektriciteitskabel nader te
berekenen. De bestaande leiding blijkt
namelijk te weinig capaciteit te hebben
Wat de gemeenteraad Tholen betreft,
kan er binnenkort begonnen worden-
met de bouw van 15 bejaardenwoningen
in Sint-Annaland, 13 in Sint-
Maartensdijk en Oud-Vossemeeren 4 in
Stavenisse. De hiervoor benodigde
geldleningen werden namelijk wat de
betaling van rente en aflossing betreft,
gegarandeerd. In Sint-Annaland gaat
het om 712.300 gulden da* het wezen
armbestuur van de plaatselijke Raif-
feisenbank leent en voor de 30 andere
huizen om 1.3 miljoen gulden dat de
woningstichting Eiland Tholen van de
Raiffeisenbank Sint-Maartensdijk wil
lenen. In beide gevallen is de rente 7 5/8
procent.
Het SGP-raadslid J.I. Hollebrands was
het opgevallen dat de maandhuur van
de bejaardenwoningen in Sint-
Annaland op 160 gulden was geraamd,
terwijl de huizen van de woningstichting
volgens het voorstel van B. en W. maar
145 gulden per maand gaan kosten.
„Welke faktoren hebben meegespeeld
om dit verschil te bewerkstelligen",
wilde de heer Hollebrands weten.
Wethouder C.J. Moerland had het
verschil ook ontdekt en navraag gedaan.
Bij de bejaardenwoningen van het
wezen-armbestuur blijkt rekening
gehouden te zijn met de verhoging van
de risicofaktor (prijsstijgingen) wat de
gemeente nooit doet. Volgens
wethouder Moerland scheelt dat zo'n 15
k 16 gulden per maand. Als de ver
wachting van de architect dus goed is,
wordt de huur inderdaad 160 gulden,
maar het kan ook lager zijn. De
definitieve huur wordt altijd later
vastgesteld. De heer Moerland zei nog
dat het bij de woningstichting en het
wezen-armbestuur om ongeveer gelijke
woningen gaat, zowel wat kwaliteit als
omvang betreft. Er komt ook overal
centrale verwarming in. Ook de huren
zullen naar elkaar toegroeien, ver
wachtte wethouder Moerland.
„Wat groeit er naar elkaar toe, de huren
of de stichtingen", merkte raadslid
Koopman heel ad rem op. „Dat laatste
is een vrome wens die nu niet aan de
orde is", antwoordde wethouder
Moerland kort.
Raadslid De Korte vond 13 bejaar
denwoningen in Sint-Maartensdijk wat
aan de krappe kant gezien het aantal
aanvragen op 1 mei van dit jaar in de
Smalstad: 29. Hij pleitte ervoor in 1973
meer bejaardenwoningen in Sint-
Maartensdijk te bouwen. De heer De
Korte had persoonlijk geweldig beswaar
tegen de ratiobouw, die er volgens hem
teveel komt in Sint-Maartensdijk- Hij
vroeg zich af hoe die huizen (er zijn er
binnenkort 28 klaar, waarna er weer
aan 40 begonnen wordt) vol moesten
komen.
De burgemeester zei dat voor 1973 naar
aanleiding van de behoefte per kern de
toewijzing gegeven wordt. Hij wees er
evenwel op, dat in de lijst van
woningzoekenden de aanvragen van de
industrieën in verband met vervulling
van vacatureplaatsen niet opgenomen
zijn. Verder zijn er ook altijd huizen
voor sanering nodig. Niettemin zegde de
burgemeester toe, de vragen van de heer
De Korte aan de woningstichting te
zullen voorleggen.
Van de ingekomen stukken nam de
raad het verzoek van het Groene Kruis
Sint-Annaland in de toekomst het totale
tekort te dekken in plaats van maar
vijftig procent van de contributie als
subsidie te geven, voor kennisgeving
aan. De burgemeester zei dat het
gemeentebestuur de richtlijnen wil
handhaven. Evenals anderen moet men
met een bepaald budget zien rond te
komen, hoewel dat vele verenigingen
hoofdbrekens kost. Wethouder
Moerland had uitgerekend dat er door
de hogere contributie per 1 januari a.s.
(ruim 25 procent meer) 5000 gulden
meer inkomsten zijn, waardoor het
tekort al een eind gedekt zal zijn.
Meer gediscussieerd werd er nog over de
reorganisatie van de gemeentewerken,
waarvan het rapport alsmede een
verslag van de bespreking met het
personeel over deze zaak ter inzage lag.
De heer De Korte was bang dat het
aantal arbeidsproduktieve uren door de
nieuwe opzet zou verminderen.
Daarentegen meende wethouder
Scherpenisse dat er in groepsverband
meer produktieve uren gemaakt zouden
kunnen worden dan nu als eenling per
kern. „Het is een kwestie van
organiseren", vond hij.
De burgemeester zei dat het apparaat
beter gestuurd kan worden. Men hoeft
niet meer op instructie te wachten en er
is geen nodeloos op en neer gevlieg
meer. Als het nieuwe systeem eenmaal
werkt, kan dat nog altijd bijgestuurd
worden. De heer De Korte dacht nog
aan een bromfietsvergoeding om het
rijden van 'n busje voor één man te
voorkomen.
Ook zijn fractiegenoot ir. Geuze had
zijn twijfels over de reorganisatie. Hij
was er niet gerust op dat het allemaal zo
gesmeerd zal lopen. Mensen die soms
jarenlang een bepaalde zelfstandigheid
hebben gehad,moeten nu in groeps
verband gaan werken. De heer Geuze
wilde graag na een jaar een rapport
hebben hoe de nieuwe situatie in de
praktijk gewerkt heeft.
De burgemeester antwoordde dat de
raad in de commissie voor het
georganiseerd overleg regelmatig van
besprekingen met het personeel op de
hoogte gehouden zal worden. Vooral na
de herindeling achtte de raadsvoorzitter
deze contacten van groot belang.
Raadslid M.A.J. van der Linde (PvdA)
had in het verslag ook van bedenkingen
van het personeel gelezen tegen de
reorganisatie. „Kan de regeling niet een
jaar op proef?, vroeg hij.
De burgemeester wees erop, dat het
systeem op zichzelf goed is, daar zijn
alle partijen het over eens. Het gaat
echter vooral om de menselijke kanten
van de zaak. Daarvoor zullen b. en w.
Nul op decentraiisatierequest.
Politiebczetting
Pluimpotfonds kan worden
besteed
Sint Philipslands begroting 1973
al klaar.
Thoolse raadsvoorzitter wil nieuw
gemeentehuis eerst verdienen.
Waterschade toch maar
vergoeden
Veiling Stavenisse leed verlies
Een gouden bruiloft
Kampvuur besloot kindervakan-
tiespel
Gering doelpuntenverschil WHS
- Smerdiek
Dit nummer bestaat uit
8 pagina's.
goed hun oor te luisteren leggen. Het
SGP-raadslid L.A. Polderman wist te
vertellen dat een dergelijke
reorganisatie op Schouwen al
doorgevoerd is en goed werkt.
De heer Koopman had gelezen
dat er drie opzichters zijn.„Komt de
opzichter van de centrale dienst dan
weer bij de drie opzichters kijken?",
waarop burgemeester Van Boeijen maar
ontkennend antwoordde.
Bij bestudering van het rapport „de
kleuren van zuidwest Nederland - visie
op milieu en ruimte" (dat aan de raad
was toegestuurd door de con
tactcommissie voor natuur- en land
schapsbescherming 1972) had raadslid
W.C. Van Kempen (ARP) gelezen van
de plannen van de PZEM om een
hoogspanningsleiding aan te leggen
voor aansluiting op het landelijke
elektriciteitsnet. Met het gemeen
tebestuur van Borssele is daarover al
gesproken, maar met het Thoolse
gemeentebestuur nog niet. „Hebben we
wel voldoende materiaal om hierover te
kunnen praten nu er nog geen struc
tuurplan is, vroeg de heer Van Kempen.
Mevr. Renes voegde er aan toe, dat met
z'n allen geprobeerd wordt het eiland
Tholen mooi te houden terwijl er straks
om de 450 meter een ontzettend hoge
elektriciteitsmast komt. „Is het niet
dienstig om daarover nu al je mond
open te doen", wilde zij weten. De
burgemeester vond dat zo'n
hoogspanningsnet in de Leidingstraat
thuis hoort, die ook in Zeeland
aangewezen is. Hij had echter nog niets
vernomen dat Tholen al in de plannen
betrokken zou zijn. Gezien ook de gang
van zaken in Borssele meende de
burgemeester dat de raad het ver
trouwen moest opbrengen dat men
tijdig bij het vooroverleg wordt
betrokken. Overigens is er volgens de
raadsvoorzitter een rij van instanties die
dan gehoord moet worden.
De raad besloot ter realisering van het
voorontwerp-bestemmingsplan
Stadskern Oost de panden Cromvliet 16
en 42 aan te kopen. Raadslid Van der
Linde wees erop hoe Cromvliet in het
stadje Tholen juist een heel discutabel
punt in het bestemmingsplan is. „Als de
gemeente de huizen niet gaat afbreken,
wat gebeurt er dan mee", wilde hij
weten Ook dhr. De Korte zou het
spijten als de betrokken woningen
afgebroken zouden moeten worden,
daar het nog heel aardige huizen zijn.
Raadslid Koopman was hierover heel
verwonderd: aankopen en niet af
breken? Ja, liet ir. Geuze weten. In de
commissie onroerende zaken is er
gesteld, dat we alleen akkoord gaan met
de aankoop als de huizen niet
afgebroken worden in afwachting van
een nadere beslissing omtrent Crom
vliet. De gemeente gaat de huizen nu
verhuren. De burgemeester zei dat een
groot deel van de huizen in Cromvliet
niet aan de eisen van volkshuisvesting
voldoen. Het punt van vervanging,
vernieuwing of vergaande verbetering,
komt.Uit volkshuisvestingsoogpunt
achtte de raadsvoorzitter het zinvol de
twee huizen te kopen. De heer Van
Schetsen vond toch dat men rustig kan
Op vrijdag 25 augustus zal de gemeenteraad van Sint-Philipsland als eerste
gemeente in Zeeland de begroting 1973 worden aangeboden.Men had deze
primeur al eerder.
Tijdig voor het begin van het nieuwe jaar weet de gemeenteraad en via de
openbare behandeling en begrotingsbrief ook de bevolking wat het
gemeentebestuur in 1973 in Sint-Philipsland van plan is te doen. Voor deze
eerste raadsvergadering na de vakantie is er verder maar een kleine agenda.
Er is een voorstel tot verkoop van honderd vierkante meter grond aan de
Oostdijk achter de kerk van de Gereformeerde Gemeente aan genoemd
kerkgenootschap.
Voor woningbouw willen b. en w. aan de Gladiolenstraat grond verkopen
aan de heer A. v.d. Reest.
Ook 't verzoek van de Chr. kleuterschool in Sint Philipsland om nieuwe
rails voor de gordijnen en onderhoudsmateriaal wil het college inwilligen.
Tenslotte wordt de gemeenteraad nog de rekening 1971 aangeboden.