DECENTRALISATIE POLITIE DEZE WEEK Sint-Philipsland heeft de begroting 1973 al gereed Burgemeester J. Evan Boeijen in gemeenteraad Tholen: 20.000 gulden voor rapport over binnengemeentelijke decentralisatie Enquetes „Bijten spits af' Mooie kans voorbij laten gaan Er moet gebouwd worden Gemeenschap heeft voorrang Geld voor bejaarden woningen Reorganisatie gemeentewerken Van alle wilde dieren is de lasteraar het meest te vrezen, van alle tamme de vleier Hoogspanningsnet Aankoop huizen VERVOLG OP PAG. 5 28e Jaargang no. 40 JM H H|PH Donderdag 1972 I I I I rfHHMlBMl Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint-Philipsland, waarin opgenomen de Thoolse Courant en Het Advertentieblad - Postbus 5 - Sint- Annaland - Telefoon 01665-375 - Postgiro 12.44.07 - Verschijnt elke donderdag Abonnementsprijs 7,50 per halfjaar, per post 9,Losse nummers 35 cent Sluitingsdatum advertenties dins dagmiddag - Advertentieprijs 0,18 per mm btw - Spierinkjes t/m 20 woorden 3,00 btw contant Hoofdredacteur-uitgever G. Heijboer Nieuw gemeentehuis moeten we eerst verdienen De gemeenteraad van Tholen heeft er dinsdagavond weer een lange vergadering van gemaakt. De raadsleden C. Boender en A.M. van Engelen waren verhinderd, maar hun collega's hadden 44 vragen voor de kwartaalrondvraag zodat burgemeester en wethouders heel wat antwoorden moesten geven. Eerder had burgemeester J.E. van Boeijen volgens ir. M.A. Geuze een van de meest verheugende mededelingen sinds maanden gedaan. Dat betrof het bericht van Gedeputeerde Staten van Zeeland dat de 220.000 gulden uit het Pluimpotfonds mag worden besteed voor de aanleg van riolering en verbetering van de straten in Scherpenisse. Het bestek is zeer binnenkort gereed, waarna de aanbesteding kan gebeuren. Binnen twee jaar na de herindelings datum van 1 juli 1972 moet het ge meentebestuurvan Tholen aan Gedepu teerde Staten van Zeeland berichten of en zo ja, op welke wijze uitvoering is ge geven aan de binnengemeentelijke de centralisatie. Men kan voorop stellen dat het voor de gewone burger weinig interessante, wel licht onverteerbare kost is. Voorzover hij of zij zich daarin nog zou willen verdiepen rijst wel eerst de nuchtere vraag, hoe het in vredesnaam mogelijk is dat een instantie, in dit geval nog wel de wijze mannen die collectief de rijksoverheid worden genoemd, het in hun hoofd halen om eerst te gaan centraliseren en dan onmiddellijk weer willen decentraliseren. t Het eerste wil als doelstelling een bundeling, het tweede wenst dat aan het individu niet tekort wordt gedaan. De vaak tegen de wil van een streek op gelegde herindeling moet tot meer democratische proporties worden terug geleid - zo wil dat de centrale overheid - door de schijn op te houden dat de burger nog minstens evenveel te vertel len heeft als tevoren. Tussen schijn en werkelijkheid ligt echter een brede kloof. Daarbij komt dat die rijksoverheid zelf ook geheel onervaren voor deze materie staat. Daarom laten ze het een bepaalde streek zelf uitzoeken. Baat het niet, het kan evenmin schaden. Men koos daartoe Tholen. Een gebied met niet ,,een centrumge meente, maar met zeven woonkernen. Maar waar 't in zoverre gelijk is aan een grote stad, dat door de herindeling de bestuurde verder van de bestuurder is komen te staan. Noch de eerste, noch de laatste kan daarvan een verwijt worden gemaakt. De eerste niet omdat men zich in het algeméén toch wel voor die streek interesseert. De laatstge noemde evenmin, omdat die overheid (althans op Tholen) alles in het werk stelt zo dicht mogelijk bij de burger te willen staan. Toch is een bredere kloof ontstaan. Waarom dan toch? Simplis tisch aangetoond: de nieuwe raad heeft eenmaal per kwartaal een zogenaamd vragen uurtje. De rondvraag. Wat is van die kwartaaltermijn in het groter verband het gevolg? Dat er dins dagavond ruim 40 vragen vielen te beantwoorden. In de oude situatie waren i dat er hoogstens 10. Zo'n kleine hoe veelheid kon door een groot aantal burs gers wel worden verwerkt. Dat temeer omdat het vragen waren, die uitsluitend op hun eigen bekende omgeving betrek king hadden. Nu breiden zich de ruim 40 vragen echter uit over een veel groter gebied. Al is het dan nog altijd de eigen streek. Kort gezegd: Men ziet van de bomen het bos niet meer. Nu zal over de decentralisatie een rapport worden gemaakt door deskun digen. Op dat punt is de decentralisatie reeds 'n wassen neus. Men kan om te beginnen al niet beantwoorden aan de eis om binnen 2 jaar na de herindeling rapport uit te brengen. Nu zal de ge meenteraad niet anders doen dan per 1 juli 1973 rapporteren dat de decentrali satie in studie is. Inmiddels zal die gewone burger de conclusie van zijn studie al aan gedepu teerden kunnen doorgeven, namelijk dit:overheid en onderdaan doen hun best, maar wat eens was is niet meer haalbaar. De interesse niet, het er nauw bij betrokken zijn niet.'t begrip niet, het chauvinisme niet en daarom is het koud noch heet. Zelfs in het zo geografisch afgerond Tholen. Met daarbij zelfs nog de voor delen van een goedwillende overheid, ook van een uiterst goedwillend raadslid (individueel), eveneens met het voordeel van een goed willende burger. Met zelfs een tot dat gebied beperkt orgaan dat uitgebreide voorlichting wil geven. En toch een groter afstand tussen be stuurde en bestuurder. Een streek die zich ondanks dit alles zal handhaven. Niet vanwege decentralisatie of centrali satie, maar als gevolg van de goede wil van die streekbewoner. In de raadsvergadering van dinsdag avond is menigmaal het woord politie gevallen. Dit vooral naar aanleiding van de herrieschopperij in een café te Scherpe nisse. Geheel de moeilijke politie-situatie van dit moment kwam daarbij uit de verf. Met daarbij ook volop begrip in die raadszaal. Met daarbij ook toegezegde steun. Dit laatste mogen we ook hier onder strepen. Zelfbescherming zal er toe nopen, dat we ons als één achter het te zwak bezette politie-apparaat scharen. Ieder van ons kan daartoe bijdragen. Door het in feite dat gezag niet moei lijker te maken door allerlei futiliteiten, die in normale omstandigheden belang rijk lijken te zijn. De Thoolse gemeenteraad besloot in de augustusvergadering 20.000 gulden beschikbaar te stellen voor het maken van een rapport over de binnengemeen telijke decentralisatie. Zoals velen zich nog wel zullen herinneren werd in de herindelingswet een bepaling opgenomen dat het Thoolse gemeente bestuur binnen twee jaar na de herinde lingsdatum (1 juli 1971) aan Gedeputeerde Staten van Zeeland gemotiveerd moeten berichten of en zo ja op welke manier uitvoering is gegeven aan de artikelen 61 tot en met 64f van de gemeentewet met betrekking tot de gemeentelijke decentralisatie. Hierbij zijn o.a. dorpsraden en functionele raden (bijvoorbeeld een sportraad) ter sprake gebracht. Aangezien Tholen de eerste heringedeelde gemeente in Nederland was die een dergelijke op dracht van de wetgever kreeg, is het voor het Thoolse gemeentebestuur moeilijk een studie van dit probleem te maken. Daarom werd door bemiddeling van prof. dr. Crince Le Roy, lector in het staats- en administratief recht, de bestuurskunde en het recht van de ruimtelijke ordening aan de rijksuniver siteit te Utrecht, contact opgenomen met de in juli Cum Laude afgestuurde mr. J.B.J.M. ten Berge uit Utrecht. Hij wil een proefschrift schrijven over bin nengemeentelijke decentralisatie, waarvoor nu de Thoolse situatie kan dienen. De heer ten Berge heeft de medewerking van de hoogleraren Prins, Steenbeek, Groenman en Crince Le Roy, alsmede het ministerie van bin nenlandse zaken. Het onderzoek zal zich in de eerste plaats richten op de vraag of en in hoeverre de zeven voormalige gemeenten een geintegreerd geheel zijn gaan vormen en in hoeverre er behoefte bestaat aan toepassing van binnenge meentelijke decentralisatie. Ook de bevolking zal in het onderzoek betrokken worden. Zo is het plan te onderzoeken hoe sleutelpersonen en sleutelgroeperingen staan ten opzichte van de lokale problematiek en binnen gemeentelijke decentralisatie. On derzocht wordt ook de deelname van voornoemde personen en groeperingen aan diverse besluitvormingsprocedures Verder is het de bedoeling een on derzoek in te stellen naar de taken van de gemeentelijke overheid in Tholen en de mogelijkheden tot decentralisatie van taken en bevoegdheden. Behalve vraaggesprekken zal mr. ten Berge hiervoor schriftelijke en mondelinge enquetes houden, de activiteiten van het gemeentebestuur in een bepaalde periode zo nauwkeurig mogelijk Maar nu dreigt groter gevaar. Zaak is met zijn allen pogen de politie niet meer te belasten dan strikt nodig is. Juist opdat die handen meer vrij komen voor belangrijker zaken. Tegen erger dingen, voor bescherming waarbij ieder streekbewoner gebaat is. Wie het nog duidelijker uitgedrukt wil, leze dat men dan geen politie nodig heeft voor een festiviteitje, omdat we het daar, hoe laat het ook zou worden, ge zellig blijven houden. Niet meer nodig hebben voor een evene ment waarbij veel volk is betrokken, omdat we zelf zorgen dat er geen ver keerschaos en ongelukken van komen. Niet meer nodig hebben voor die kleinigheden, waarvoor we een politie- iman normaal wel laten opdraven. Er staan veel belangrijker zaken op het spel. Daarvoor moeten we de handen van onze politiemensen vrij houden. Voor eigen bestwil. waarnemen om het besluitvormingspro ces gade te staan en archiefstudie en personderzoek verrichten. De raadsleden stonden welwillend tegenover dit onderzoek. De heer L.J. Koopman (SGP) had tegen het bedrag geen bezwaar, maar van de resultaten van het ondezoek had hij niet veel verwachtingen Zijn fractie stond huiverig tegenover wijkraden, maar erkende ook leek te zijn op dit gebied en daarom ook wel aan het voorstel te willen meewerken. Ir M.A. Geuze (CHU) zei dat de raad geen mogelijkheden en geen tijd heeft om de binnengemeentelijke decentralisatie goed te kunnen bestuderen. Het PVDA- raadslid L. Kloet zei verwachtingen te hebben van het onderzoek en achtte de kosten verantwoord. Hij vond wel dat het rijk een vergoeding dient te geven voor de gemaakte kosten aangezien de landelijke overheid dit werk voor de gemeente Tholen opgelegd heeft. „Wij bijten de spits af Heel Nederland kijkt naar ons", merkte het CHU-raadslid de Korte op. Burgemeester van Boeijen wilde aan het ministerie van bin nenlandse zaken wel vragen om een steentje bij te dragen, hoewel hij daar geen hoge verwachtingen van had. Mevrouw M.J. Renes-van Geer (VVD) wilde geen rijkssubsidie omdat je dan volgens haar geen eigen baas meer bent. Overigens stond zij gunstig te genover het voorstel van B. en W. Ze was blij met de wetenschappelijke aanpak waardoor het Thoolse gemeentebestuur sterk kan staan tegenover G.S. van Zeeland. „We kunnen ook een onvoorwaardelijke subsidie aan het rijk vragen" opperde de burgemeester, waarmee iedereen akkoord ging. Het SGP-raadslid J.I.Hollebrands merkte op dat de raad strikt genomen niet voldoet aan de herindelingswet waarin staat dat binnen twee jaar na de herindelingsdatum bericht aan G.S. moeten worden gestuurd inzake de binnengemeente lijke decentralisatie. Het onderzoek van Mr. ten Berge duurt namelijk ongeveer twee jaar. Het eindrapport zal mogelijk in juni 1974 klaar zijn, wat feitelijk een jaar te laat is. Burgemeester van Boeijen antwoordde dat wel aan de wet wordt voldaan door voor 1 juli 1973 aan de hand van de dan bekende resultaten van het onderzoek G.S. in te lichten over de Thoolse binnengemeentelijke decen tralisatie. Via de raadscommissie ter bestudering van de binnengemeente lijke decentralisatie zal de gemeen teraad regelmatig op de hoogte gehouden worden van het twee jaar durende onderzoek. Ook de 50.000 gulden voor de ver bouwing en de aanleg van centrale verwarming in het voormalige hotel De Gouden Leeuw, Markt 58, te Sint Maartensdijk stelde de Thoolse gemeenteraad dinsdagavond vlot beschikbaar. Zoals vorige week ver meld, komen in dit gebouw de af delingen financiën en sociale zaken van de gemeente en de openbare bibliotheek. Wat dit laatste betreft was mevr. Renes bang dat niet aan de minimum vereiste oppervlakte van 140 m2 voldaan wordt. De voormalige bioscoop van de Gouden Leeuw, waarin de bibliotheek komt, is namelijk maar 100 m2. Volgens de burgemeester zijn:r naast de bioscoop echter nog ruimten genoeg die geen bestemming hebben zodat in goed overleg met de provinciale bibliotheek in Middelburg dat probleem wel opgelost kan worden. Moeilijker ligt het met het on derbrengen van een politiebureau in De Gouden Leeuw, waarvoor ir. Geuze pleitte. De burgemeester was het met hem eens dat er nu een onmogelijke situatie is doordat de politiezaken bij de rayoncommandaif thuis moeten worden afgehandeld. Toch zat hij er niet om te springen om de kosten van een rijksdienst over te nemen. „Hoewel we erg meeleven, ligt de verantwoorde lijkheid voor de huisvesting van de rijkspolitie bij het rijk", vond de raads voorzitter. Hij zei ook dat de rijksge bouwendienst een heel mooie kans voorbij heeft laten gaan voor een billijke prijs een geschikt pand (cafetaria 't Hoekje) te huren met recht van koop. De termijn waarop deze zaak beslist Qiad moeten zijn werd overschreden (door gebrek aan geld bij het rijk) nu is het pand in andere handen. Uit de discussie bij het voorstel tot verbouw van het pand Markt 58 werd duidelijk, dat het de bedoeling is de schuur achter de Gouden Leeuw te slopen. De heer Koopman vond het echt jammer dat de mooie raadszaal in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk nu nog steeds als werkruimte gebruikt moet worden. Ook na de ingebruikname van pand Markt 58. Dei burgemeester zei dat B en W voorrang geven aan verruiming van de werkruimtes, zodat men elkaar niet meer stoort. „We komen nog geenszins in een ide ale situatie terecht. Het blijft on praktisch werken in een oud gebouw. Misschien komen we nog met ver dergaande voorstellen" aldus de raads voorzitter. Het PVDA-raadslid P. van Schetsen haakte hierop in. Hij zei het nog steeds verstandig te vinden dat de raad inzicht krijgt in de toekomstige, definitieve huisvesting van het gemeentelijke aoparaat. „We lezen nu al in het voorstel dat het gemeentesecretarie door het benutten van v De Gouden Leeuw de eerste twee jaar genoeg ruimte heeft. Met ander woorden: over 3 4 jaar hebben we ruimte tekort. Daarom is dit voorstel economisch geen goede oplossing. Een beslissing is gemakkelijker als je weet waar je aan toe bent. Koopman tipte al even de raadzaal aan. Ik proef de achtergrond", aldus de heer van Schetsen.„We moeten erop rekenen dat er gebouwd moet worden en dat het miljoenen kost. Daarom zullen we ons nog wel zes keer bedenken voor het zover is, gezien ook de andere prioriteiten. Het duurt nog wel 5 6 jaar voordat we daaraan toe zijn. Met deze zaak (een nieuwe gemeentehuis) komen we niet binnenkort. Daarom zullen er in de toekomst wel semi-permanente voorzieningen getroffen moeten worden voor de huisvesting van het gemeen telijke apparaat" meende de raads voorzitter. Raadslid Koopman proefde de heer Van Schetsen ook, hoewel hij het wel met hem eens was dat de kans bestaat dat je gebouwen gaat kopen en inrichten voor secretarie waar je straks mee blijft zitten. De burgemeester voerde aan dat het tot nu toe heel mager is wat de gemeente Tholen voor de huisvesting van het gemeentelijke apparaat heeft uitgegeven. Andere heringedeelde gemeenten moesten bij wijze van spreken de eerste dag al een miljoen uittrekken voor een nieuw gemeentehuis. Zodra er plannen voor een definitieve vestigingsplaats van het gemeentesecretarie zijn, wordt dat met de raad besproken en komt er een rapport, zegde de burgemeester toe. De heer Van Schetsen voegde er nog aan toe niet voor nieuwbouw te pleiten maar wel voor een werkrapport. Het SGP-raadslid A.J. Kurvink herinnerde de burgemeester aan zijn toespraak dat een nieuw gemeentehuis eerst verdiend moet worden. „Hoe moeten we dat verdienen?", wilde - de heer Kurvink weten. „We moeten eerst wat laten zien en aan de wensen van de gemeenschap voorrang geven boven de eigen huisvesting", antwoordde de burgemeester. Het voorstel tot verplaatsing van het woonwagenkamp in Tholen werd door B. en W. terug genomen om de financiële gèvolgen van de aanleg van een elektriciteitskabel nader te berekenen. De bestaande leiding blijkt namelijk te weinig capaciteit te hebben Wat de gemeenteraad Tholen betreft, kan er binnenkort begonnen worden- met de bouw van 15 bejaardenwoningen in Sint-Annaland, 13 in Sint- Maartensdijk en Oud-Vossemeeren 4 in Stavenisse. De hiervoor benodigde geldleningen werden namelijk wat de betaling van rente en aflossing betreft, gegarandeerd. In Sint-Annaland gaat het om 712.300 gulden da* het wezen armbestuur van de plaatselijke Raif- feisenbank leent en voor de 30 andere huizen om 1.3 miljoen gulden dat de woningstichting Eiland Tholen van de Raiffeisenbank Sint-Maartensdijk wil lenen. In beide gevallen is de rente 7 5/8 procent. Het SGP-raadslid J.I. Hollebrands was het opgevallen dat de maandhuur van de bejaardenwoningen in Sint- Annaland op 160 gulden was geraamd, terwijl de huizen van de woningstichting volgens het voorstel van B. en W. maar 145 gulden per maand gaan kosten. „Welke faktoren hebben meegespeeld om dit verschil te bewerkstelligen", wilde de heer Hollebrands weten. Wethouder C.J. Moerland had het verschil ook ontdekt en navraag gedaan. Bij de bejaardenwoningen van het wezen-armbestuur blijkt rekening gehouden te zijn met de verhoging van de risicofaktor (prijsstijgingen) wat de gemeente nooit doet. Volgens wethouder Moerland scheelt dat zo'n 15 k 16 gulden per maand. Als de ver wachting van de architect dus goed is, wordt de huur inderdaad 160 gulden, maar het kan ook lager zijn. De definitieve huur wordt altijd later vastgesteld. De heer Moerland zei nog dat het bij de woningstichting en het wezen-armbestuur om ongeveer gelijke woningen gaat, zowel wat kwaliteit als omvang betreft. Er komt ook overal centrale verwarming in. Ook de huren zullen naar elkaar toegroeien, ver wachtte wethouder Moerland. „Wat groeit er naar elkaar toe, de huren of de stichtingen", merkte raadslid Koopman heel ad rem op. „Dat laatste is een vrome wens die nu niet aan de orde is", antwoordde wethouder Moerland kort. Raadslid De Korte vond 13 bejaar denwoningen in Sint-Maartensdijk wat aan de krappe kant gezien het aantal aanvragen op 1 mei van dit jaar in de Smalstad: 29. Hij pleitte ervoor in 1973 meer bejaardenwoningen in Sint- Maartensdijk te bouwen. De heer De Korte had persoonlijk geweldig beswaar tegen de ratiobouw, die er volgens hem teveel komt in Sint-Maartensdijk- Hij vroeg zich af hoe die huizen (er zijn er binnenkort 28 klaar, waarna er weer aan 40 begonnen wordt) vol moesten komen. De burgemeester zei dat voor 1973 naar aanleiding van de behoefte per kern de toewijzing gegeven wordt. Hij wees er evenwel op, dat in de lijst van woningzoekenden de aanvragen van de industrieën in verband met vervulling van vacatureplaatsen niet opgenomen zijn. Verder zijn er ook altijd huizen voor sanering nodig. Niettemin zegde de burgemeester toe, de vragen van de heer De Korte aan de woningstichting te zullen voorleggen. Van de ingekomen stukken nam de raad het verzoek van het Groene Kruis Sint-Annaland in de toekomst het totale tekort te dekken in plaats van maar vijftig procent van de contributie als subsidie te geven, voor kennisgeving aan. De burgemeester zei dat het gemeentebestuur de richtlijnen wil handhaven. Evenals anderen moet men met een bepaald budget zien rond te komen, hoewel dat vele verenigingen hoofdbrekens kost. Wethouder Moerland had uitgerekend dat er door de hogere contributie per 1 januari a.s. (ruim 25 procent meer) 5000 gulden meer inkomsten zijn, waardoor het tekort al een eind gedekt zal zijn. Meer gediscussieerd werd er nog over de reorganisatie van de gemeentewerken, waarvan het rapport alsmede een verslag van de bespreking met het personeel over deze zaak ter inzage lag. De heer De Korte was bang dat het aantal arbeidsproduktieve uren door de nieuwe opzet zou verminderen. Daarentegen meende wethouder Scherpenisse dat er in groepsverband meer produktieve uren gemaakt zouden kunnen worden dan nu als eenling per kern. „Het is een kwestie van organiseren", vond hij. De burgemeester zei dat het apparaat beter gestuurd kan worden. Men hoeft niet meer op instructie te wachten en er is geen nodeloos op en neer gevlieg meer. Als het nieuwe systeem eenmaal werkt, kan dat nog altijd bijgestuurd worden. De heer De Korte dacht nog aan een bromfietsvergoeding om het rijden van 'n busje voor één man te voorkomen. Ook zijn fractiegenoot ir. Geuze had zijn twijfels over de reorganisatie. Hij was er niet gerust op dat het allemaal zo gesmeerd zal lopen. Mensen die soms jarenlang een bepaalde zelfstandigheid hebben gehad,moeten nu in groeps verband gaan werken. De heer Geuze wilde graag na een jaar een rapport hebben hoe de nieuwe situatie in de praktijk gewerkt heeft. De burgemeester antwoordde dat de raad in de commissie voor het georganiseerd overleg regelmatig van besprekingen met het personeel op de hoogte gehouden zal worden. Vooral na de herindeling achtte de raadsvoorzitter deze contacten van groot belang. Raadslid M.A.J. van der Linde (PvdA) had in het verslag ook van bedenkingen van het personeel gelezen tegen de reorganisatie. „Kan de regeling niet een jaar op proef?, vroeg hij. De burgemeester wees erop, dat het systeem op zichzelf goed is, daar zijn alle partijen het over eens. Het gaat echter vooral om de menselijke kanten van de zaak. Daarvoor zullen b. en w. Nul op decentraiisatierequest. Politiebczetting Pluimpotfonds kan worden besteed Sint Philipslands begroting 1973 al klaar. Thoolse raadsvoorzitter wil nieuw gemeentehuis eerst verdienen. Waterschade toch maar vergoeden Veiling Stavenisse leed verlies Een gouden bruiloft Kampvuur besloot kindervakan- tiespel Gering doelpuntenverschil WHS - Smerdiek Dit nummer bestaat uit 8 pagina's. goed hun oor te luisteren leggen. Het SGP-raadslid L.A. Polderman wist te vertellen dat een dergelijke reorganisatie op Schouwen al doorgevoerd is en goed werkt. De heer Koopman had gelezen dat er drie opzichters zijn.„Komt de opzichter van de centrale dienst dan weer bij de drie opzichters kijken?", waarop burgemeester Van Boeijen maar ontkennend antwoordde. Bij bestudering van het rapport „de kleuren van zuidwest Nederland - visie op milieu en ruimte" (dat aan de raad was toegestuurd door de con tactcommissie voor natuur- en land schapsbescherming 1972) had raadslid W.C. Van Kempen (ARP) gelezen van de plannen van de PZEM om een hoogspanningsleiding aan te leggen voor aansluiting op het landelijke elektriciteitsnet. Met het gemeen tebestuur van Borssele is daarover al gesproken, maar met het Thoolse gemeentebestuur nog niet. „Hebben we wel voldoende materiaal om hierover te kunnen praten nu er nog geen struc tuurplan is, vroeg de heer Van Kempen. Mevr. Renes voegde er aan toe, dat met z'n allen geprobeerd wordt het eiland Tholen mooi te houden terwijl er straks om de 450 meter een ontzettend hoge elektriciteitsmast komt. „Is het niet dienstig om daarover nu al je mond open te doen", wilde zij weten. De burgemeester vond dat zo'n hoogspanningsnet in de Leidingstraat thuis hoort, die ook in Zeeland aangewezen is. Hij had echter nog niets vernomen dat Tholen al in de plannen betrokken zou zijn. Gezien ook de gang van zaken in Borssele meende de burgemeester dat de raad het ver trouwen moest opbrengen dat men tijdig bij het vooroverleg wordt betrokken. Overigens is er volgens de raadsvoorzitter een rij van instanties die dan gehoord moet worden. De raad besloot ter realisering van het voorontwerp-bestemmingsplan Stadskern Oost de panden Cromvliet 16 en 42 aan te kopen. Raadslid Van der Linde wees erop hoe Cromvliet in het stadje Tholen juist een heel discutabel punt in het bestemmingsplan is. „Als de gemeente de huizen niet gaat afbreken, wat gebeurt er dan mee", wilde hij weten Ook dhr. De Korte zou het spijten als de betrokken woningen afgebroken zouden moeten worden, daar het nog heel aardige huizen zijn. Raadslid Koopman was hierover heel verwonderd: aankopen en niet af breken? Ja, liet ir. Geuze weten. In de commissie onroerende zaken is er gesteld, dat we alleen akkoord gaan met de aankoop als de huizen niet afgebroken worden in afwachting van een nadere beslissing omtrent Crom vliet. De gemeente gaat de huizen nu verhuren. De burgemeester zei dat een groot deel van de huizen in Cromvliet niet aan de eisen van volkshuisvesting voldoen. Het punt van vervanging, vernieuwing of vergaande verbetering, komt.Uit volkshuisvestingsoogpunt achtte de raadsvoorzitter het zinvol de twee huizen te kopen. De heer Van Schetsen vond toch dat men rustig kan Op vrijdag 25 augustus zal de gemeenteraad van Sint-Philipsland als eerste gemeente in Zeeland de begroting 1973 worden aangeboden.Men had deze primeur al eerder. Tijdig voor het begin van het nieuwe jaar weet de gemeenteraad en via de openbare behandeling en begrotingsbrief ook de bevolking wat het gemeentebestuur in 1973 in Sint-Philipsland van plan is te doen. Voor deze eerste raadsvergadering na de vakantie is er verder maar een kleine agenda. Er is een voorstel tot verkoop van honderd vierkante meter grond aan de Oostdijk achter de kerk van de Gereformeerde Gemeente aan genoemd kerkgenootschap. Voor woningbouw willen b. en w. aan de Gladiolenstraat grond verkopen aan de heer A. v.d. Reest. Ook 't verzoek van de Chr. kleuterschool in Sint Philipsland om nieuwe rails voor de gordijnen en onderhoudsmateriaal wil het college inwilligen. Tenslotte wordt de gemeenteraad nog de rekening 1971 aangeboden.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1972 | | pagina 1