Inspraak B. en W. Tholen pluimen Pluimpotfonds voor riolering en straten in Scherpenisse Vragen in Tweede Kamer over de „kruiwagen" DEZE WEEK Dinsdag 21 maart half acht gemeenteraad in Tholen Definitief zwembadplan aan Zoekweg -anders vervalt 300.000 gulden subsidie- Tholen wacht op eerste begroting Geen adreslijsten meer in gemeentegids 28e Jaargang no. 18 Donderdag 16 maart 1972 Recreatiegebied Zwembad Tholen-stad Voorkeur voor Zoekweg Kermis in Smerdiek en Vosmeer Toch kleuterschool kopen in Tholen Winkelsluitings verordening Aankopen in Dalempolder Bestemmingsplannen V ertegen woord igers W elzijnsorgaan Geniet het goede ten dage des voorspoeds, maar ten dage des tegenspoeds, zie toe Pred. 7 14 Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint-Philipsland, waarin opgenomen de Thoolse Courant en Het Advertentieblad - Postbus 5 - Sint- Annaiand - Telefoon 01665-375 - Postgiro 12.44.07 - Verschijnt elke donderdag Abonnementsprijs 7.00 per halfjaar, per post 8,50- Losse nummers 30 cent Sluitingsdatum advertenties dins dagmiddag - Advertentieprijs 0,18 per mm btw - Spierinkjes t/m 20 woorden 3,00 btw contant Hoofdredacteur-uitgever G. Heijboer Aan het doel van het gemeentebestuur de bewoners gelegenheid te geven tot tijdige inspraak en aan de wens van de bevolking tijdig de bezwaren kenbaar te, kunnen maken bij een bestemmings plan, is zeker niet voorbijgeschoten tijdens de eerste openbare hoorzitting vorige week donderdagavond in de hal van het Thoolse stadhuis. Het gemeentebestuur zag tot haar verwondering een bomvolle hal en de aanwezigen werd geen strobreed in de weg gelegd, zelfs al ging het bij een enkeling niet altijd via betamelijke uitdrukkingen om hun zegje te doen. Niettemin kunnen een paar bij deze première geplaatste opmerkingen gewenst geacht worden. Zonder tekort te willen doen aan de daarbij door de voorzitter van de gemeenteraad getrooste moeite en in de overtuiging dat zijn stembanden vrijdagmorgen weinig geluid zullen hebben geproduceerd, is het wel duidelijk, dat een toelichting voor de massa zo eenvoudig mogelijk dient te zijn. Wellicht is daartoe aanvankelijk die donderdagavond niet op de juiste golflengte begonnen. Wat voor b. en w. raad en deskundigen als het ware zoete koek is, als het gaat om woorden als ruimte bedrijfsgebouwen, groenstroken, Noord-Zuid lijnen, renovering en ander vakjargon, is voor een deel van de massa Frans. Zonder bewondering te hebben voor de manier waaop één der aan wezigen zijn mening kenbaar maakte, raakte hij in zoverre toch de kern met de opmerking: we doen het maar op z'n Thools. Uiteraard werd naarmate de discussie vorderde wel veel meer de juiste golflengte bereikt en was er dus ook bij de andere partij heel wat meer gematigdheid dan tijdens het eerste uur. In de tweede plaats is ons tijdens die hoorzitting ook duidelijk geworden, dat menig daarbij betrokkene van de gedachte uitgaat, dat uitvoering een kwestie is van enkele weken. Mogelijk is in dat opzicht ook van onze kant nog te weinig benadrukt, dat er heel wat tijd kan liggen tussen zo'n eerste besprekingsfase en het moment van aanpak. Uiteraard is het ook voor de overheid vrijwel ondoenbaariets zinnigs te zeggen over de termijn van uit voering, van realisering van een bestemmingsplan. Dat is van zo enorm veel factoren afhankelijk, niet in het minst van beschikbare gelden, dat het een slag in de lucht is. Het meest reële is maar uit te gaan van de mogelijke data van goedkeuring, zoals de burgemeester terecht deed. Maar daarmee is men nog lang niet toe aan de algehele, hoogstens aan een gedeeltelijke uitvoering. Hebben we tot dusver de kant tekeningen geplaatst naar de zijde van het gemeentebestuur, ook ten aanzien van de andere partij is een enkele kritische noot niet overbodig. Daartoe kunnen de belanghebbenden, wanneer men zo althans alle aan wezigen wil aanduiden, worden verdeeld in een viertal groepen. Een eerste groep van oudere mensen, die niet zozeer het oog hebben op een verdere ontwikkeling van hun woonkern, dan wel op de voor hen zeer begrijpelijk niet geringe bezwaren om op die leeftijd nog in de veranderingen te moeten meespelen, laat staan te moeten verhuizen. De aanwezige ouderen vroegen heel bezadigd begrip voor het bezwaar „oude bomen te verplanten". De bezwaarden kunnen er van overtuigd zijn, dat hun opmerking ter harte wordt genomen. Vaak is het zo, dat in acht van de tien gevallen de tijd van realisering zelf dat bezwaar opheft. Niettemin was het zeer juist, dat die toon werd gehoord en nog eens werd onderstreept. Dat mag ook van onze kant nog eens worden gedaan, opdat noodzakelijke wijzigingen met name voor hen met de nodige tact en voorzichtigheid worden aangepakt. Er was een tweede categorie, die duidelijk begrip toonde voor een noodzakelijke planning en ont wikkeling, maar hier en daar een vinger moest leggen op de gemaakte projectie en zich daarbij afvroeg of andere mogelijkheden niet meer gewenst waren. Dit kon uiteraard uitmonden in een vruchtbare discussie tussen aan wezige stedebouwkundige, voorzitter en de kritici. Een derde categorie zagen we minder als belanghebbenden, dan wel meer als artistieke medeconfraters. Het kon de schijn wekken op te komen voor de betrokkenen, maar het was vooral een pleiten voor het handhaven van het pittoreske, dat Tholen overigens onomstotelijk heeft. Een categorie, die graag een ander ziet zitten bij een olielampje in een bouwvallig woninkje met zo mogelijk nog bedsteden, maar B. en W van Tholen willen Scherpenisse een nieuwe riolering en nieuwe straten geven, wat 330.000 gulden gaat kosten. Hiervan komt vermoedelijk 220.000 gulden ui het Pluimpotfonds van 350.000 gulden, dat het rjjk in 1954 aan de voormalige gemeenten Scherpenisse en Sint-Maartensdijk gaf voor het verlies van de havens. De gemeente Tholen hoeft dan zelf maar 110.000 gulden beschikbaar te stellen. Van de 350.000 gulden is reeds 60.000 gulden gebruikt voor de aanleg van een parkeerplaats naby de Pluimpot in Sint-Maartensdijk. Verder zyn er al lang twee plannen voor uitvoering gereed die nu ook ten laste van het Pluimpotfonds kunnen komen: 1. het dempen van een geul langs de Sportlaan in Sint-Maartensdyk voor 30.800 gulden 2. de aanleg van een wandelweg (die tevens voor beperkt transport dient) langs de buitenberm van de Pluimpotdljk te Sint-Maartensdyk voor 20.150 gulden. Bovendien mag de 20.000 gulden die de voormalige gemeente Sint- Maartensdijk uitgegeven heeft voor niet uitgevoerde plannen (loswal en persriool naar de Oosterschelde) by het rijk worden gedeclareerd ten laste van het Pluimpotfonds. De Thoolse gemeenteraad beslist dinsdagavond om half acht over deze voorstellen op de maartvergadering in het gemeentehuis aan de Hoogstraat te Tholen-stad. De directeur-generaal van de rijkswa terstaat was voorheen alleen bereid geld uit het Pluimpotfonds te geven voor werken in de waterstaatssfeer. Daar door bleven de twee genoemde plannen in - Sint-Maartensdijk liggen. Rijkswaterstaat heeft het begrip „werken in de waterstaatssfeer" nu verruimd tot „infrastructurele werken die de economische ontwikkeling bevor deren". Van deze mogelijkheid profite ren b en w van Tholen nu. Ze vinden dat de riolering in de kom van Scherpenisse „zonder meer in een deplorabele staat daar uiteraard persoonlijk slechts tijdens het weekend in wil meespelen om uit de sleur van ^et dagelijks harde bestaan terug te vallen in de oudheid. De nog vrij dominerende rol die deze overigens gewaardeerde jeugdgroep in de Thoolse discussie had, moet wel tot de juiste proporties worden teruggebracht als het gaat om de in breng bezwaarden. De laatste categorie - en in alles wat te maken heeft met bestemmingsplannen en her- of ruilverkavelingen is dat de meest praktische, ook de meest hard nekkige - ging het vooral om: word ik er beter van. Laat niemand, ook het gemeentebestuur niet, van de gedachte uitgaan, dat het vooral om een gemeenschapsbelang gaat bij de direct betrokkenen. Dat is ook begrijpelijk, dat is allemaal zeer menselijk. Wat gaat me die gemeentelijke inmenging kosten of wat kan ik er uithalen? In de praktijk van het leven blijkt dat altijd weer maar de hoofdfactor te zijn. Als men het volledig en eerlijk wil erkennen, in feite bij alle hier genoemde vier categoriën, zij het op verschillende wijze benaderd. Wanneer men nu deze première van de bestemmingsplanhoorzittingen toch gaat samenvatten, dan moet worden geconcludeerd, dat ondakns alle aanvankelijke emotie, ondanks in derdaad, met name bij ouderen, wel aangevoelde bezwaren, de inspraak in zoverre nog is tekortgeschoten, dat het ontbrak aan zodanige scherpe tegen stellingen, waaraan een gemeenteraad zou kunnen ontlenen, dat het plan maar naar de koelkast moet. Integendeel, bij de vraag wat er gaat gebeuren, als de gemeenteraad dit plan zou afkeuren en het antwoord daarop van de voorzitter, dat de Thoolse ontwikkeling dan stil blijft staan en in bepaald opzicht een verkrottingsprocedure wordt ingezet, was er geen alternatief. Daarmee bleek niemand gelukkig. Wat is dan de andere mogelijkheid? Toch wat doen. Met zo mogelijk een tegemoetkoming aan bezwaren, met goed overleg. Niet blijven staan. Leiden en begeleiden is dringend nodig. Juist omdat het andere niet stilstaat. Neem alleen maar het verkeer, het toerisme, de zoekenden naar een tweede woning. Als de door ons gekozen overheid dit allemaal uit de weg zou gaan, dus niets doen, nou, dan willen we met z'n allen komende vier jaar toch wel anderen in dat gemeen tebestuur. Ons heeft deze eerste in spraak niet teleurgesteld. Vooral omdat er zo'n eerste voor alle partijen nog wat onwennige samenkomst, nog geleerd moet worden. Al leek het misschien dat eerste uur voor menigeen, niet in het minst voor het gemeentebestuur teleurstellend, we menen dat de goede weg is ingeslagen: tijdig overleg bevolking-overheid. Ondanks kort sluitingen, ondanks meningsverschillen. En voor ons geldt dat het de door ons gekozen overheid is. Die niet beroering wekt om de beroering zelf. Maar om de leefbaarheid in de toekomst. Vooral de leefbaarheid van degenen, die er wonen, werken en dagelijks leven. verkeert". Bovendien lozen diverse percelen rechtstreeks op de bermsloten. Mede door de oude constructie van straatkolken en controleputten, de te ondiepe ligging van de rioolbuizen en de te geringe doorsnede van de rioolbuizen wordt een doelmatige afvoer van opper vlakte- en rioolwater onmogelijk gemaakt. Vrij regelmatig ontstaan ei verstoppingen, wat wateroverlast, stank en vochtige wanden in de huizer oplevert. Door de aanwezigheid van on gedierte ontstaat een haard van be smetting. Een doelmatige rattenbestrij ding is niet mogelijk. Daarnaast mondt het rioleringsstelsel uit op vier sloten vlakbij de bebouwde kom. Uit milieu hygiënisch oogpunt kwalificeren b en w dit als zeer bezwaarlijk. Als het nieuwe rioleringsplan verwezenlijkt wordt, kan dit in de naaste tokomst rechtstreeks aangesloten worden op de te stichten ri ooiwaterzuiveringsinstallatie. Het werk voorziet tevens in verbetering van de straten. B. en W. van Tholen hebben goede hoop dat rijkswaterstaat gunstig beslist op het verzoek om 220.000 gulden uit het Pluimpotfonds voor dit plan te bestemmen. Het Smerdiekse deel van de Pluimpot bestaat uit landbouwgrond, industrie terrein en recreatiegebied. In dit laatste gebied zijn de vier sportvelden, het zwembad en het dorpshuis Haestinge gelegen. Tussen 't zwembad en het in dustrieterrein is een deel van de vroegere vaargeul in stand gebleven. Dit ontsiert de omgeving. Daarom willen b en w van Tholen deze geul dempen, waarvoor al een plan klaar ligt. Het werk kost 30.800 gulden. „De Pluimpot (van betekenis als broedplaats voor kluten en strandlopers en als oevertijgebied voor watervogels) is bijzonder aantrekkelijk geworden voor de recreatie, zowel voor de bevolking van Sint-Maartensdijk als voor het toerisme",zo schrijven b en w verder in hun voorstel. Staatsbosbeheer heeft een deel van het xerrein bebost en beplant. Wandelen langs de Pluimpotdijk wordt echter in grote mate bemoeilijkt omdat dit door de voormalige buitenberm moet gebeuren. Ook is toegang voor motorvoertuigen vereist in verband met het periodiek uitvoeren van onder houdswerken. Hierdoor wordt de berm stuk gereden, waardoor het voor wandelpad onaantrekkelijk wordt. B en W achten het onjuist dat in een zo fraai wandelgebied als de Pluimpot een eni germate aanvaardbaar voetpad ont breekt. Vandaar hun voorstel om ten laste van het Pluimpotfonds 20.150 gulden uit te geven. Lang genoeg gezeurd over het zwem badplan in het stadje Tholen. Voor 30 juni a.s. moet een definitief schetsplan met alle adviezen bij ons binnen zijn, anders loop je 300.000 gulden subsidie mis. Daar komt het. standpunt van gedeputeerde staten van Zeeland op neer na het verzoek van b en w van Tholen aan het provinciaal bestuur de termijn van de subsidietoezegging opnieuw te verlengen. Uiterlijk 30 april a.s. moet het gemeentebestuur van Tholen aantonen dat de financiële positie de realisering van het zwem badplan toelaat, terwijl voor 30 juni het definitieve bouwplan klaar moet zijn. Volgens b en w is het niet meer mogelijk nog verder te praten over de keuze van een zwembadplan: Zoekweg of oesterputten. Als de gemeenteraad een besluit neemt waardoor niet aan de twee eisen van g.s. kan worden voldaan, dan kost dat de gemeente jaarlijks minstens 30.000 gulden, als men tenminste nog een zwembad wil hebben. B en W geven de voorkeur aan een zwembad aan de Zoekweg in plaats van in de oesterputten omdat het eerste plan al in een ver gevorderd stadium is, gunstig beoordeeld is door het Advies orgaan voor bad- en zweminrichtingen van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, tijdig gereed kan zijn, pla nologisch gunstig ligt (nieuwbouwwij ken Dalempolder, Zuid), goed bereik baar is vanuit omliggende kernen, de sportvoorzieningen in het stadje Tholen aan de Zoekweg geconcentreerd dienen te worden, het alternatief plan oesterputten in financieel opzicht geen of nagenoeg geen voordelen biedt en omdat het stadje Tholen als grootste woonkern van de gemeente de meeste aangewezen plaats is voor aanleg van het tweede zwembad (er is er al één in Sint-Maartensdijk). Aangezien de raad de begroting 1972 nog niet heeft bekeken, vinden b en w het onjuist al direct tot definitieve uitvoering te besluiten. Daarom beperkt het voorstel zich tot het maken van een definitief schetsplan, zodat de subsidie van 300.000 gulden veilig gesteld wordt. Het plan dateert al uit 1970 toen de bouwkosten geraamd werden op 787.000 gulden. Dat is nu met 18% (146.640 gulden) verhoogd tot 933.660 gulden. De globale exploitatieopzet "s 161.200 gulden, ten opzichte van 1970 een stijging met 10% (17.000 gulden). t Het definitief schetsplan willen b en w door de Koninklijke Nederlandse Heide Maatschappij laten maken, die ook de eerdere werkzaamheden voor het plan Zoekweg heeft gedaan. Verder is aan het Adviesorgaan voor bad- en zweminrichtingen van de VNG gevraagd een rapport op te stellen omtrent de nodige zwemvoorzieningen voor de gehele gemeente. Als suggestie voor een mogelijk kostenbesparende oplossing is genoemd, het overdekken van het zwembad te Sint-Maartensdijk. Na de uitvoerige schriftelijke en monde linge gedachtenwisseling over de plaats van de kermis in Sint-Maartensdijk, hebben b en w van Tholen nu besloten deze attracties op de Markt te hand haven. Verplaatsing naar de Kleine Kaai acht men niet geschikt aangezien deze plaats veel kouder is dan de Markt en daardoor vooral voor kinderen minder aantrekkelijk. Verder heeft de Bond van Kermisbe- drijfhouders uit Apeldoorn een verzoek aan b en w gedaan de kermis in Oud- Vossemeer ook op zondag toe te staan. „Aangezien de kermis nimmer op zondag heeft plaatsgevonden stellen wij de raad voor het verzoek voor kennis geving aan te nemen", zo stellen b en w van Tholen. Eenzelfde verzoek is destijds ook al door de voormalige gemeenteraad van Oud-Vossemeer afgewezen. „In verband met de moeilijke Finan ciering geeft ons college er de voorkeur aan een semi-permanent schoolgebouw te huren", schreven b en w in januari aan de raad bij het voorstel een éénklas- sige kleuterschool aan de Bosstraat in het stadje Tholen te plaatsen. Na 7 jaar zou de school dan eigendom zijn. Gede puteerde Staten van Zeeland vinden dit een verkapte geldlening en hebben het raadsbesluit dan ook niet goedgekeurd. Leningen met een looptijd langer dan één jaar mogen in verband met de overspannen toestand van de kapitaalmarkt uitsluitend worden aangegaan met de N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten. Daarom moeten b en w van Tholen het raadsbe sluit van januari nu intrekken en een voorstel doen om 50.000 gulden beschikbaar te stellen voor de aankoop van de éénklassige kleuterschool en het treffen van enkele voorzieningen (afrastering, zonneschermen, geijser, enz). Wat het onderwijs betreft, komen ook de voorschotten in de exploitatiekosten 1972 aan de orde voor de bijzondere lagere scholen en de bijzondere kleuter scholen. Het bedrag per leerling voor de lagere scholen is 164,79 en voor bruikleenscholen 135,45 per leerling. De normbedragen voor het kleuter onderwijs zijn door de staatssecretaris van onderwijs en wetenschappen sinds 1969 niet meer vastgesteld, maar volgens de vakbladen zijn de norm bedragen 27,80 per kleuter en 1585 gulden per lokaal. De gemeenteraad beslist dinsdagavond op voorstel van b en w en na adviezen van de Kamer van Koophandel en Fabrieken en de Federatie van Midden standsverenigingen Eiland Tholen over het vaststellen van een winkelsluitings verordening: koopavond op vrijdag tot 9 uur, woensdagmiddagsluiting na 1 uur (behalve voor het verrichten van kapperswerkzaamheden), zes achter eenvolgende dagen verplichte vakantie sluiting (in de maanden mei tot en met oktober). Hierop zijn uitzonderingen gemaakt in de weken van christelijke feestdagen en winkelacties. Alle ver ordeningen van de voormalige gemeenten worden tegelijkertijd ingetrokken. Een ander voorstel is de vaststelling van een verordening op de keuring van waren in de gemeente Tholen. Hierdoor wordt het verboden waren te verkopen welke ondeugdelijk van samenstelling zijn, welke in ondeugdelijke toestand verkeren of welke bij gebruik overeen komstig de bestemming schadelijk zijn of kunnen zijn voor het leven of de gezondheid. Voor verwezenlijking van het bestem mingsplan Dalempolder in het stadje Tholen willen b en w grond en opstallen aankopen en pachtovereenkomsten ontbinden. Bij de firma H. Geluk en Zonen gaat het om 267.869,30 wegens aankoop grond, inkomensschade, pachtontbinding en waardeverminde ring van de overblijvende bedrijfs ruimten. Bij de familie De Jonge gaat het om 51.413 gulden voor 2.04.40 hectare grond en bij de heer A. Hoogerheide om 6000 gulden voor pachtontbinding van wegbermen aan de Molenvlietsedijk. Voor de aanleg van trottoirs en achterpaden in Dalem polder willen b en w 47.000 gulden van de gemeenteraad hebben. Voor het slopen van panden in de nabije toekomst willen b en w 10.000 gulden hebben, zodat men niet meer voor elk saneringspandje met een voorstel hoeft te komen. Hiervan zal 2280 gulden gebruikt worden voor het slopen van de panden Minneputtestraat 2,4,6,8,10/12 en 12a en de schuur aan het Schut tershof, allemaal in het stadje Tholen. Dinsdagavond wordt er ook beslist over wijzigingen van de bestemmings plannen Recreatiegebied Suzanna- polder te Sint-Annaland en West te Poortvliet. Bovendien dient er voor de wijziging van bestemmingsplan Recre atiegebied Gorishoek te Scherpenisse een voorbereidingsgesluit genomen te worden. De camping Suzanne in Sint-Annaland vil in westwaartse richting één kavel meer bij de eerste fase betrekken dan oorspronkelijk de bedoeling was. Aan de wens om de groenaanduiding aan de westrand van het terrein en langs de Nieuwlandseweg te wijzigen in een tien meter brede groenbestemming is niet tegemoet gekomen. B en W voeren aan dat de camping nog maar de eerste fase is van de recreatieve bestemming van de Suzannapolder. Een vergroting zal zich in westelijke richting uitstrekken. Met de kampeerverordening in de hand heeft het gemeentebestuur verdei bevoegdheden omtrent een deugdelijke afvoer van rioolwater van de camping, waar de provinciale planologische commissie op gewezen heeft. Bestemmingsplan West in Poortvliet was nog maar gedeeltelijk goedgekeurd door g.s. van Zeeland. B. en W.. van Tholen zijn nu aan de wensen van het provinciaal bestuur tegemoet gekomen, zodat plan West nu volledig kan worden vastgesteld. Aan een deel van bestemmingsplan Recreatiegebied Gorishoek is door g.s. goedkeuring onthouden wegens het ontbreken van een oplossing van het afvalwatervraagstuk in dit gebied. Aan de heer J.A.C. Groffen van camping Gorishoek kon daarom geen medewerking worden verleend voor het treffen van bepaalde voorzieningen omdat het betrokken gebied een agrarische bestemming aangeeft. Aangezien b en w de heer Groffen vergunning willen geven voor de bouw van een waterzuiveringsinstallatie, dient een wijziging van het bestemmingsplan Gorishoek te worden voorbereid. Na het uitstel in de februarivergadering doen b en w opnieuw een voorstel tot het aanwijzen van drie gemeentelijke vertegenwoordigers in de stichting Welzij nsorgaan Tholen i.o. Hiervan dient één lid wethouder te zijn, de andere twee raadslid. Een lijst van de reeds genoemde bestuursleden ligt voor de raadsleden ter inzage, zodat de woonplaats, maatschappelijke, gods dienstige en politieke richting kunnen nagaan. Verder willen b en w de Schooltandver- zorging Tholen en Sint-Philipsland opheffen en deelnemen aan de Stichting Jeugdtandverzorging West-Brabant, Tholen en Sint-Philipsland. Nu kunnen behalve de schooljeugd ook jongere en oudere jeugdigen behandeld worden. Tevens dient de gemeenschappelijke regeling woonwagencentrum Midden- en Noord-Zeeland gewijzigd te worden, zoals al uit de beantwoording van de vraag van het KVP-raadslid mevr. J.M. Deurloo-van Boerkhoven bleek. 'Voor de geldlening die de heer G. Baardwijk uit Bergen op Zoom voor de bouw van zijn particuliere woning in de gemeente Tholen afsluit, willen b en w garant staan. De raadsvergadering begint om half acht, dinsdag 21 maart 1972. Het feit dat te Sint-Philipsland een onderdeel van een D.A.C.W.werk (een zogenaamd werklozenobject) met de kruiwagen werd uitgevoerd, heeft na wat stof in vakbondskringen en na wat ruimte in de kranten ook de Tweede Kamer gehaald. Mej. Van Leeuwen (AVJR.P.) en de heer Van Dam (A.R.P.) stelden aan e minister van Sociale Zaken Boersma de volgende vraag: „Kan de Minister doen nagaan of het arbeidsbureau te Zierikzee de normen met betrekking tot „passende arbeid" op de juiste wijze heeft geïnterpreteerd en de resultaten van dit onderzoek zo spoedig mogelijk bekendmaken?" Als toelichting werd daarbij opgemerkt dat in de pers berichten zijn verschenen over problemen rond de tewerkstelling van werkloze werknemers in Sint Philipsland. Zonder er te diep in te duiken gaat het hier om een voor het nieuwe sportveld aan te brengen bezanding,waartoe dank zij droge weersomstandigheden de zandauto's al tot 't object zelf konden komen, waarna er inderdaad nog wat kruiwagen werk aan te pas moest komen via de daar tewerkgestelden met een volgens de goedgekeurde c.a.o. vastgesteld uurloon. Het moge in onze computertijd wat armzalig aandoen de kruiwagen in te schakelen, zo verschrikkelijk is dat nu ook weer niet. Maar daarover moet dan mu de minister in hoogst eigen persoon miaar beslissen. Tnspraak-inspeling. Het eerste bestemmingsplan in het openbaar. Van Thoolse raad wordt defini tieve zwembadbesiissing gevraagd. Scherpenissese riolering kan beurt krygen uit Pluimpotfonds. Sint-Philipsland gaat weer par keerruimte creeëren. De nieuwe ambulance mag er zyn. Vosmeer 2 is kampioen. Zeeuwse koorschool komt naar De Wimpel. Dit nummer bestaat uit 12 pagina's. Het administratieve apparaat van de gemeente Tholen weVkt keihard om de gemeentebegroting 1972 voor dins dagavond half acht a.s. gereed te krijgen. Volgens de agenda van de raadsvergadering zullen b en w dan immers het eerste jaarstuk van de nieuwe gemeente Tholen aanbieden. Het stencillen en het inbinden van de begroting vergt veel tijd. Alleen de toelichting van b en w bij het jaarstuk wordt vermoedelijk al zo'n vijftig bladzijden. De sluitende begroting 1972 schijnt er niet ongunstig uit te zien met een behoorlijke post voor onvoorziene uitgaven. Alleen moeten we nog af wachten wat voor werken en belas tingenverhogingen er in het vat zitten, alsmede subsidies voor de verenigingen. Persoonsgegevens worden beschouwd als privé gegevens van de ingezetenen die de overheid krachtens wetteiyk voorschrift heeft verkregen. Ter bescherming van de privacy van de burgers is de overheid niet tot vrye publicatie bevoegd. Dit antwoorden b en w van Tholen op een vraag van ir. M.A.Geuze (CHU) over het ontbreken van particuliere adressen in de gemeentegids 1972. B en W hebben er begrip voor dat adverteerders grote waarde hechten aan een kosteloos verspreid adresboek. Op de grond van het Besluit Bevolkings boekhouding is het echter aan het gemeentebestuur verboden de daarvoor nodige gegevens te vertrekken, omdat de in de bevolkingsregisters vastgelegde gegevens geheim zijn. Ook in het verleden konden de gegevens alleen in strijd met de voorschriften worden verstrekt. Nu inmiddels bij Koninklijk Besluit van 18 januari 1971 een gemeentelijk besluit tot het beschik baarstellen van dergelijke persoonsge gevens is vernietigd, is het niet aan nemelijk, dat zulks in het vervolg weer zal worden toegelaten. Afgezien van de wettelijke beletselen moet overigens worden opgemerkt dat een adresboek van de gehele gemeente een grote uitgaaf van het gemeentebestuur zou vergen, aldus b en w van Tholen. Hiermee is ook een vraag van „een trouwe abonnee" uit Oud-Vossemeer beantwoord. Deze had in verband met het gereed komen van de bejaar dentehuizen te Sint-Philipsland, Tholen en Sint-Maartensdijk gevraagd of in de Eendrachtbodegepubliceerdkon worden welke mensen in de tehuizen gingen, zodat hij wist waar zijn oude bekenden zaten. Uit de burgelijke standen blijkt ook dat zowel voor vestingen, verhuizingen en binnen-verhuizingen geen adressen meer worden gepubliceerd, zoals vroeger wel het geval was. Alleen de namen en plaatsen komen nog in de krant, hoewel dat bij verhuizing in eigen woonkern ook niet het geval is na de gemeentelijke herindeling.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1972 | | pagina 1