Inspraak
B. en W. Tholen pluimen Pluimpotfonds
voor riolering en straten in Scherpenisse
Vragen in Tweede Kamer
over de „kruiwagen"
DEZE WEEK
Dinsdag 21 maart half acht gemeenteraad in Tholen
Definitief zwembadplan aan Zoekweg
-anders vervalt 300.000 gulden subsidie-
Tholen wacht
op eerste
begroting
Geen adreslijsten
meer in gemeentegids
28e Jaargang no. 18
Donderdag 16 maart 1972
Recreatiegebied
Zwembad Tholen-stad
Voorkeur voor Zoekweg
Kermis in Smerdiek
en Vosmeer
Toch kleuterschool
kopen in Tholen
Winkelsluitings
verordening
Aankopen in
Dalempolder
Bestemmingsplannen
V ertegen woord igers
W elzijnsorgaan
Geniet het goede ten dage
des voorspoeds, maar ten
dage des tegenspoeds,
zie toe
Pred. 7 14
Het enige nieuwsblad voor de streek
Tholen en Sint-Philipsland, waarin
opgenomen de Thoolse Courant en Het
Advertentieblad - Postbus 5 - Sint-
Annaiand - Telefoon 01665-375 -
Postgiro 12.44.07 - Verschijnt elke
donderdag
Abonnementsprijs 7.00 per halfjaar,
per post 8,50- Losse nummers 30 cent
Sluitingsdatum advertenties dins
dagmiddag - Advertentieprijs 0,18
per mm btw - Spierinkjes t/m 20
woorden 3,00 btw contant
Hoofdredacteur-uitgever G. Heijboer
Aan het doel van het gemeentebestuur
de bewoners gelegenheid te geven tot
tijdige inspraak en aan de wens van de
bevolking tijdig de bezwaren kenbaar te,
kunnen maken bij een bestemmings
plan, is zeker niet voorbijgeschoten
tijdens de eerste openbare hoorzitting
vorige week donderdagavond in de hal
van het Thoolse stadhuis.
Het gemeentebestuur zag tot haar
verwondering een bomvolle hal en de
aanwezigen werd geen strobreed in de
weg gelegd, zelfs al ging het bij een
enkeling niet altijd via betamelijke
uitdrukkingen om hun zegje te doen.
Niettemin kunnen een paar bij deze
première geplaatste opmerkingen
gewenst geacht worden.
Zonder tekort te willen doen aan de
daarbij door de voorzitter van de
gemeenteraad getrooste moeite en in de
overtuiging dat zijn stembanden
vrijdagmorgen weinig geluid zullen
hebben geproduceerd, is het wel
duidelijk, dat een toelichting voor de
massa zo eenvoudig mogelijk dient te
zijn. Wellicht is daartoe aanvankelijk
die donderdagavond niet op de juiste
golflengte begonnen. Wat voor b. en w.
raad en deskundigen als het ware zoete
koek is, als het gaat om woorden als
ruimte bedrijfsgebouwen, groenstroken,
Noord-Zuid lijnen, renovering en ander
vakjargon, is voor een deel van de massa
Frans. Zonder bewondering te hebben
voor de manier waaop één der aan
wezigen zijn mening kenbaar maakte,
raakte hij in zoverre toch de kern met
de opmerking: we doen het maar op z'n
Thools. Uiteraard werd naarmate
de discussie vorderde wel veel meer de
juiste golflengte bereikt en was er dus
ook bij de andere partij heel wat meer
gematigdheid dan tijdens het eerste uur.
In de tweede plaats is ons tijdens die
hoorzitting ook duidelijk geworden, dat
menig daarbij betrokkene van de
gedachte uitgaat, dat uitvoering een
kwestie is van enkele weken. Mogelijk is
in dat opzicht ook van onze kant nog te
weinig benadrukt, dat er heel wat tijd
kan liggen tussen zo'n eerste
besprekingsfase en het moment van
aanpak. Uiteraard is het ook voor de
overheid vrijwel ondoenbaariets zinnigs
te zeggen over de termijn van uit
voering, van realisering van een
bestemmingsplan. Dat is van zo enorm
veel factoren afhankelijk, niet in het
minst van beschikbare gelden, dat het
een slag in de lucht is.
Het meest reële is maar uit te gaan van
de mogelijke data van goedkeuring,
zoals de burgemeester terecht deed.
Maar daarmee is men nog lang niet toe
aan de algehele, hoogstens aan een
gedeeltelijke uitvoering.
Hebben we tot dusver de kant
tekeningen geplaatst naar de zijde van
het gemeentebestuur, ook ten aanzien
van de andere partij is een enkele
kritische noot niet overbodig.
Daartoe kunnen de belanghebbenden,
wanneer men zo althans alle aan
wezigen wil aanduiden, worden verdeeld
in een viertal groepen. Een eerste groep
van oudere mensen, die niet zozeer het
oog hebben op een verdere ontwikkeling
van hun woonkern, dan wel op de voor
hen zeer begrijpelijk niet geringe
bezwaren om op die leeftijd nog in de
veranderingen te moeten meespelen,
laat staan te moeten verhuizen. De
aanwezige ouderen vroegen heel
bezadigd begrip voor het bezwaar
„oude bomen te verplanten". De
bezwaarden kunnen er van overtuigd
zijn, dat hun opmerking ter harte wordt
genomen. Vaak is het zo, dat in acht
van de tien gevallen de tijd van
realisering zelf dat bezwaar opheft.
Niettemin was het zeer juist, dat die
toon werd gehoord en nog eens werd
onderstreept.
Dat mag ook van onze kant nog eens
worden gedaan, opdat noodzakelijke
wijzigingen met name voor hen met de
nodige tact en voorzichtigheid worden
aangepakt.
Er was een tweede categorie, die
duidelijk begrip toonde voor een
noodzakelijke planning en ont
wikkeling, maar hier en daar een vinger
moest leggen op de gemaakte projectie
en zich daarbij afvroeg of andere
mogelijkheden niet meer gewenst
waren. Dit kon uiteraard uitmonden in
een vruchtbare discussie tussen aan
wezige stedebouwkundige, voorzitter en
de kritici.
Een derde categorie zagen we minder
als belanghebbenden, dan wel meer als
artistieke medeconfraters. Het kon de
schijn wekken op te komen voor de
betrokkenen, maar het was vooral een
pleiten voor het handhaven van het
pittoreske, dat Tholen overigens
onomstotelijk heeft. Een categorie, die
graag een ander ziet zitten bij een
olielampje in een bouwvallig woninkje
met zo mogelijk nog bedsteden, maar
B. en W van Tholen willen Scherpenisse een nieuwe riolering en nieuwe straten
geven, wat 330.000 gulden gaat kosten. Hiervan komt vermoedelijk 220.000 gulden
ui het Pluimpotfonds van 350.000 gulden, dat het rjjk in 1954 aan de voormalige
gemeenten Scherpenisse en Sint-Maartensdijk gaf voor het verlies van de havens.
De gemeente Tholen hoeft dan zelf maar 110.000 gulden beschikbaar te stellen.
Van de 350.000 gulden is reeds 60.000 gulden gebruikt voor de aanleg van een
parkeerplaats naby de Pluimpot in Sint-Maartensdijk. Verder zyn er al lang twee
plannen voor uitvoering gereed die nu ook ten laste van het Pluimpotfonds kunnen
komen: 1. het dempen van een geul langs de Sportlaan in Sint-Maartensdyk voor
30.800 gulden 2. de aanleg van een wandelweg (die tevens voor beperkt transport
dient) langs de buitenberm van de Pluimpotdljk te Sint-Maartensdyk voor 20.150
gulden. Bovendien mag de 20.000 gulden die de voormalige gemeente Sint-
Maartensdijk uitgegeven heeft voor niet uitgevoerde plannen (loswal en persriool
naar de Oosterschelde) by het rijk worden gedeclareerd ten laste van het
Pluimpotfonds. De Thoolse gemeenteraad beslist dinsdagavond om half acht over
deze voorstellen op de maartvergadering in het gemeentehuis aan de Hoogstraat te
Tholen-stad.
De directeur-generaal van de rijkswa
terstaat was voorheen alleen bereid geld
uit het Pluimpotfonds te geven voor
werken in de waterstaatssfeer. Daar
door bleven de twee genoemde plannen
in - Sint-Maartensdijk liggen.
Rijkswaterstaat heeft het begrip
„werken in de waterstaatssfeer" nu
verruimd tot „infrastructurele werken
die de economische ontwikkeling bevor
deren". Van deze mogelijkheid profite
ren b en w van Tholen nu. Ze vinden dat
de riolering in de kom van Scherpenisse
„zonder meer in een deplorabele staat
daar uiteraard persoonlijk slechts
tijdens het weekend in wil meespelen
om uit de sleur van ^et dagelijks harde
bestaan terug te vallen in de oudheid.
De nog vrij dominerende rol die deze
overigens gewaardeerde jeugdgroep in
de Thoolse discussie had, moet wel tot
de juiste proporties worden
teruggebracht als het gaat om de in
breng bezwaarden.
De laatste categorie - en in alles wat te
maken heeft met bestemmingsplannen
en her- of ruilverkavelingen is dat de
meest praktische, ook de meest hard
nekkige - ging het vooral om: word ik er
beter van. Laat niemand, ook het
gemeentebestuur niet, van de gedachte
uitgaan, dat het vooral om een
gemeenschapsbelang gaat bij de direct
betrokkenen. Dat is ook begrijpelijk,
dat is allemaal zeer menselijk. Wat gaat
me die gemeentelijke inmenging kosten
of wat kan ik er uithalen? In de praktijk
van het leven blijkt dat altijd weer maar
de hoofdfactor te zijn. Als men het
volledig en eerlijk wil erkennen, in feite
bij alle hier genoemde vier categoriën,
zij het op verschillende wijze benaderd.
Wanneer men nu deze première van de
bestemmingsplanhoorzittingen toch
gaat samenvatten, dan moet worden
geconcludeerd, dat ondakns alle
aanvankelijke emotie, ondanks in
derdaad, met name bij ouderen, wel
aangevoelde bezwaren, de inspraak in
zoverre nog is tekortgeschoten, dat het
ontbrak aan zodanige scherpe tegen
stellingen, waaraan een gemeenteraad
zou kunnen ontlenen, dat het plan maar
naar de koelkast moet. Integendeel, bij
de vraag wat er gaat gebeuren, als de
gemeenteraad dit plan zou afkeuren en
het antwoord daarop van de voorzitter,
dat de Thoolse ontwikkeling dan stil
blijft staan en in bepaald opzicht een
verkrottingsprocedure wordt ingezet,
was er geen alternatief. Daarmee bleek
niemand gelukkig. Wat is dan de
andere mogelijkheid? Toch wat doen.
Met zo mogelijk een tegemoetkoming
aan bezwaren, met goed overleg. Niet
blijven staan. Leiden en begeleiden is
dringend nodig. Juist omdat het andere
niet stilstaat. Neem alleen maar het
verkeer, het toerisme, de zoekenden
naar een tweede woning. Als de door
ons gekozen overheid dit allemaal uit de
weg zou gaan, dus niets doen, nou, dan
willen we met z'n allen komende vier
jaar toch wel anderen in dat gemeen
tebestuur. Ons heeft deze eerste in
spraak niet teleurgesteld. Vooral omdat
er zo'n eerste voor alle partijen nog wat
onwennige samenkomst, nog geleerd
moet worden. Al leek het misschien dat
eerste uur voor menigeen, niet in het
minst voor het gemeentebestuur
teleurstellend, we menen dat de goede
weg is ingeslagen: tijdig overleg
bevolking-overheid. Ondanks kort
sluitingen, ondanks meningsverschillen.
En voor ons geldt dat het de door ons
gekozen overheid is. Die niet beroering
wekt om de beroering zelf. Maar om de
leefbaarheid in de toekomst. Vooral de
leefbaarheid van degenen, die er wonen,
werken en dagelijks leven.
verkeert". Bovendien lozen diverse
percelen rechtstreeks op de bermsloten.
Mede door de oude constructie van
straatkolken en controleputten, de te
ondiepe ligging van de rioolbuizen en de
te geringe doorsnede van de rioolbuizen
wordt een doelmatige afvoer van opper
vlakte- en rioolwater onmogelijk
gemaakt. Vrij regelmatig ontstaan ei
verstoppingen, wat wateroverlast, stank
en vochtige wanden in de huizer
oplevert. Door de aanwezigheid van on
gedierte ontstaat een haard van be
smetting. Een doelmatige rattenbestrij
ding is niet mogelijk. Daarnaast mondt
het rioleringsstelsel uit op vier sloten
vlakbij de bebouwde kom. Uit milieu
hygiënisch oogpunt kwalificeren b en w
dit als zeer bezwaarlijk. Als het nieuwe
rioleringsplan verwezenlijkt wordt, kan
dit in de naaste tokomst rechtstreeks
aangesloten worden op de te stichten ri
ooiwaterzuiveringsinstallatie. Het werk
voorziet tevens in verbetering van de
straten. B. en W. van Tholen hebben
goede hoop dat rijkswaterstaat gunstig
beslist op het verzoek om 220.000
gulden uit het Pluimpotfonds voor dit
plan te bestemmen.
Het Smerdiekse deel van de Pluimpot
bestaat uit landbouwgrond, industrie
terrein en recreatiegebied. In dit laatste
gebied zijn de vier sportvelden, het
zwembad en het dorpshuis Haestinge
gelegen. Tussen 't zwembad en het in
dustrieterrein is een deel van de
vroegere vaargeul in stand gebleven. Dit
ontsiert de omgeving. Daarom willen b
en w van Tholen deze geul dempen,
waarvoor al een plan klaar ligt. Het
werk kost 30.800 gulden.
„De Pluimpot (van betekenis als
broedplaats voor kluten en strandlopers
en als oevertijgebied voor watervogels) is
bijzonder aantrekkelijk geworden voor
de recreatie, zowel voor de bevolking
van Sint-Maartensdijk als voor het
toerisme",zo schrijven b en w verder in
hun voorstel. Staatsbosbeheer heeft een
deel van het xerrein bebost en beplant.
Wandelen langs de Pluimpotdijk wordt
echter in grote mate bemoeilijkt omdat
dit door de voormalige buitenberm
moet gebeuren. Ook is toegang voor
motorvoertuigen vereist in verband met
het periodiek uitvoeren van onder
houdswerken. Hierdoor wordt de berm
stuk gereden, waardoor het voor
wandelpad onaantrekkelijk wordt. B en
W achten het onjuist dat in een zo fraai
wandelgebied als de Pluimpot een eni
germate aanvaardbaar voetpad ont
breekt. Vandaar hun voorstel om ten
laste van het Pluimpotfonds 20.150
gulden uit te geven.
Lang genoeg gezeurd over het zwem
badplan in het stadje Tholen. Voor 30
juni a.s. moet een definitief schetsplan
met alle adviezen bij ons binnen zijn,
anders loop je 300.000 gulden subsidie
mis. Daar komt het. standpunt
van gedeputeerde staten van Zeeland op
neer na het verzoek van b en w van
Tholen aan het provinciaal bestuur de
termijn van de subsidietoezegging
opnieuw te verlengen. Uiterlijk 30 april
a.s. moet het gemeentebestuur van
Tholen aantonen dat de financiële
positie de realisering van het zwem
badplan toelaat, terwijl voor 30 juni het
definitieve bouwplan klaar moet zijn.
Volgens b en w is het niet meer mogelijk
nog verder te praten over de keuze van
een zwembadplan: Zoekweg of
oesterputten. Als de gemeenteraad een
besluit neemt waardoor niet aan de twee
eisen van g.s. kan worden voldaan, dan
kost dat de gemeente jaarlijks minstens
30.000 gulden, als men tenminste nog
een zwembad wil hebben.
B en W geven de voorkeur aan een
zwembad aan de Zoekweg in plaats van
in de oesterputten omdat het eerste plan
al in een ver gevorderd stadium is,
gunstig beoordeeld is door het Advies
orgaan voor bad- en zweminrichtingen
van de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten, tijdig gereed kan zijn, pla
nologisch gunstig ligt (nieuwbouwwij
ken Dalempolder, Zuid), goed bereik
baar is vanuit omliggende kernen, de
sportvoorzieningen in het stadje Tholen
aan de Zoekweg geconcentreerd dienen
te worden, het alternatief plan
oesterputten in financieel opzicht geen
of nagenoeg geen voordelen biedt en
omdat het stadje Tholen als grootste
woonkern van de gemeente de meeste
aangewezen plaats is voor aanleg van
het tweede zwembad (er is er al één in
Sint-Maartensdijk).
Aangezien de raad de begroting 1972
nog niet heeft bekeken, vinden b en w
het onjuist al direct tot definitieve
uitvoering te besluiten. Daarom beperkt
het voorstel zich tot het maken van een
definitief schetsplan, zodat de subsidie
van 300.000 gulden veilig gesteld wordt.
Het plan dateert al uit 1970 toen de
bouwkosten geraamd werden op
787.000 gulden. Dat is nu met 18%
(146.640 gulden) verhoogd tot 933.660
gulden. De globale exploitatieopzet
"s 161.200 gulden, ten opzichte van
1970 een stijging met 10% (17.000
gulden). t
Het definitief schetsplan willen b en w
door de Koninklijke Nederlandse Heide
Maatschappij laten maken, die ook de
eerdere werkzaamheden voor het plan
Zoekweg heeft gedaan.
Verder is aan het Adviesorgaan voor
bad- en zweminrichtingen van de VNG
gevraagd een rapport op te stellen
omtrent de nodige zwemvoorzieningen
voor de gehele gemeente. Als suggestie
voor een mogelijk kostenbesparende
oplossing is genoemd, het overdekken
van het zwembad te Sint-Maartensdijk.
Na de uitvoerige schriftelijke en monde
linge gedachtenwisseling over de plaats
van de kermis in Sint-Maartensdijk,
hebben b en w van Tholen nu besloten
deze attracties op de Markt te hand
haven. Verplaatsing naar de Kleine
Kaai acht men niet geschikt aangezien
deze plaats veel kouder is dan de Markt
en daardoor vooral voor kinderen
minder aantrekkelijk.
Verder heeft de Bond van Kermisbe-
drijfhouders uit Apeldoorn een verzoek
aan b en w gedaan de kermis in Oud-
Vossemeer ook op zondag toe te staan.
„Aangezien de kermis nimmer op
zondag heeft plaatsgevonden stellen wij
de raad voor het verzoek voor kennis
geving aan te nemen", zo stellen b en w
van Tholen. Eenzelfde verzoek is
destijds ook al door de voormalige
gemeenteraad van Oud-Vossemeer
afgewezen.
„In verband met de moeilijke Finan
ciering geeft ons college er de voorkeur
aan een semi-permanent schoolgebouw
te huren", schreven b en w in januari
aan de raad bij het voorstel een éénklas-
sige kleuterschool aan de Bosstraat in
het stadje Tholen te plaatsen. Na 7 jaar
zou de school dan eigendom zijn. Gede
puteerde Staten van Zeeland vinden dit
een verkapte geldlening en hebben het
raadsbesluit dan ook niet goedgekeurd.
Leningen met een looptijd langer dan
één jaar mogen in verband met de
overspannen toestand van de
kapitaalmarkt uitsluitend worden
aangegaan met de N.V. Bank voor
Nederlandse Gemeenten. Daarom
moeten b en w van Tholen het raadsbe
sluit van januari nu intrekken en een
voorstel doen om 50.000 gulden
beschikbaar te stellen voor de aankoop
van de éénklassige kleuterschool en het
treffen van enkele voorzieningen
(afrastering, zonneschermen, geijser,
enz).
Wat het onderwijs betreft, komen ook
de voorschotten in de exploitatiekosten
1972 aan de orde voor de bijzondere
lagere scholen en de bijzondere kleuter
scholen. Het bedrag per leerling voor de
lagere scholen is 164,79 en voor
bruikleenscholen 135,45 per leerling.
De normbedragen voor het kleuter
onderwijs zijn door de staatssecretaris
van onderwijs en wetenschappen sinds
1969 niet meer vastgesteld, maar
volgens de vakbladen zijn de norm
bedragen 27,80 per kleuter en 1585
gulden per lokaal.
De gemeenteraad beslist dinsdagavond
op voorstel van b en w en na adviezen
van de Kamer van Koophandel en
Fabrieken en de Federatie van Midden
standsverenigingen Eiland Tholen over
het vaststellen van een winkelsluitings
verordening: koopavond op vrijdag tot 9
uur, woensdagmiddagsluiting na 1 uur
(behalve voor het verrichten van
kapperswerkzaamheden), zes achter
eenvolgende dagen verplichte vakantie
sluiting (in de maanden mei tot en met
oktober). Hierop zijn uitzonderingen
gemaakt in de weken van christelijke
feestdagen en winkelacties. Alle ver
ordeningen van de voormalige
gemeenten worden tegelijkertijd
ingetrokken.
Een ander voorstel is de vaststelling van
een verordening op de keuring van
waren in de gemeente Tholen. Hierdoor
wordt het verboden waren te verkopen
welke ondeugdelijk van samenstelling
zijn, welke in ondeugdelijke toestand
verkeren of welke bij gebruik overeen
komstig de bestemming schadelijk zijn
of kunnen zijn voor het leven of de
gezondheid.
Voor verwezenlijking van het bestem
mingsplan Dalempolder in het stadje
Tholen willen b en w grond en opstallen
aankopen en pachtovereenkomsten
ontbinden. Bij de firma H. Geluk en
Zonen gaat het om 267.869,30 wegens
aankoop grond, inkomensschade,
pachtontbinding en waardeverminde
ring van de overblijvende bedrijfs
ruimten. Bij de familie De Jonge gaat
het om 51.413 gulden voor 2.04.40
hectare grond en bij de heer A.
Hoogerheide om 6000 gulden voor
pachtontbinding van wegbermen aan de
Molenvlietsedijk. Voor de aanleg van
trottoirs en achterpaden in Dalem
polder willen b en w 47.000 gulden van
de gemeenteraad hebben.
Voor het slopen van panden in de nabije
toekomst willen b en w 10.000 gulden
hebben, zodat men niet meer voor elk
saneringspandje met een voorstel hoeft
te komen. Hiervan zal 2280 gulden
gebruikt worden voor het slopen van de
panden Minneputtestraat 2,4,6,8,10/12
en 12a en de schuur aan het Schut
tershof, allemaal in het stadje Tholen.
Dinsdagavond wordt er ook beslist over
wijzigingen van de bestemmings
plannen Recreatiegebied Suzanna-
polder te Sint-Annaland en West te
Poortvliet. Bovendien dient er voor de
wijziging van bestemmingsplan Recre
atiegebied Gorishoek te Scherpenisse
een voorbereidingsgesluit genomen te
worden.
De camping Suzanne in Sint-Annaland
vil in westwaartse richting één kavel
meer bij de eerste fase betrekken dan
oorspronkelijk de bedoeling was. Aan
de wens om de groenaanduiding aan de
westrand van het terrein en langs de
Nieuwlandseweg te wijzigen in een tien
meter brede groenbestemming is niet
tegemoet gekomen. B en W voeren aan
dat de camping nog maar de eerste fase
is van de recreatieve bestemming van de
Suzannapolder. Een vergroting zal zich
in westelijke richting uitstrekken. Met
de kampeerverordening in de hand
heeft het gemeentebestuur verdei
bevoegdheden omtrent een deugdelijke
afvoer van rioolwater van de camping,
waar de provinciale planologische
commissie op gewezen heeft.
Bestemmingsplan West in Poortvliet
was nog maar gedeeltelijk goedgekeurd
door g.s. van Zeeland. B. en W.. van
Tholen zijn nu aan de wensen van het
provinciaal bestuur tegemoet gekomen,
zodat plan West nu volledig kan worden
vastgesteld.
Aan een deel van bestemmingsplan
Recreatiegebied Gorishoek is door g.s.
goedkeuring onthouden wegens het
ontbreken van een oplossing van het
afvalwatervraagstuk in dit gebied. Aan
de heer J.A.C. Groffen van camping
Gorishoek kon daarom geen
medewerking worden verleend voor het
treffen van bepaalde voorzieningen
omdat het betrokken gebied een
agrarische bestemming aangeeft.
Aangezien b en w de heer Groffen
vergunning willen geven voor de bouw
van een waterzuiveringsinstallatie, dient
een wijziging van het bestemmingsplan
Gorishoek te worden voorbereid.
Na het uitstel in de februarivergadering
doen b en w opnieuw een voorstel tot het
aanwijzen van drie gemeentelijke
vertegenwoordigers in de stichting
Welzij nsorgaan Tholen i.o. Hiervan
dient één lid wethouder te zijn, de
andere twee raadslid. Een lijst van de
reeds genoemde bestuursleden ligt voor
de raadsleden ter inzage, zodat de
woonplaats, maatschappelijke, gods
dienstige en politieke richting kunnen
nagaan.
Verder willen b en w de Schooltandver-
zorging Tholen en Sint-Philipsland
opheffen en deelnemen aan de Stichting
Jeugdtandverzorging West-Brabant,
Tholen en Sint-Philipsland. Nu kunnen
behalve de schooljeugd ook jongere en
oudere jeugdigen behandeld worden.
Tevens dient de gemeenschappelijke
regeling woonwagencentrum Midden-
en Noord-Zeeland gewijzigd te worden,
zoals al uit de beantwoording van de
vraag van het KVP-raadslid mevr. J.M.
Deurloo-van Boerkhoven bleek.
'Voor de geldlening die de heer G.
Baardwijk uit Bergen op Zoom voor de
bouw van zijn particuliere woning in de
gemeente Tholen afsluit, willen b en w
garant staan. De raadsvergadering
begint om half acht, dinsdag 21 maart
1972.
Het feit dat te Sint-Philipsland een
onderdeel van een D.A.C.W.werk (een
zogenaamd werklozenobject) met de
kruiwagen werd uitgevoerd, heeft na
wat stof in vakbondskringen en na wat
ruimte in de kranten ook de Tweede
Kamer gehaald. Mej. Van Leeuwen
(AVJR.P.) en de heer Van Dam (A.R.P.)
stelden aan e minister van Sociale
Zaken Boersma de volgende vraag:
„Kan de Minister doen nagaan of het
arbeidsbureau te Zierikzee de normen
met betrekking tot „passende arbeid"
op de juiste wijze heeft geïnterpreteerd
en de resultaten van dit onderzoek zo
spoedig mogelijk bekendmaken?"
Als toelichting werd daarbij opgemerkt
dat in de pers berichten zijn verschenen
over problemen rond de tewerkstelling
van werkloze werknemers in Sint
Philipsland.
Zonder er te diep in te duiken gaat het
hier om een voor het nieuwe sportveld
aan te brengen bezanding,waartoe dank
zij droge weersomstandigheden de
zandauto's al tot 't object zelf konden
komen, waarna er inderdaad nog wat
kruiwagen werk aan te pas moest
komen via de daar tewerkgestelden
met een volgens de goedgekeurde
c.a.o. vastgesteld uurloon.
Het moge in onze computertijd wat
armzalig aandoen de kruiwagen in te
schakelen, zo verschrikkelijk is dat nu
ook weer niet. Maar daarover moet dan
mu de minister in hoogst eigen persoon
miaar beslissen.
Tnspraak-inspeling.
Het eerste bestemmingsplan in
het openbaar.
Van Thoolse raad wordt defini
tieve zwembadbesiissing
gevraagd.
Scherpenissese riolering kan
beurt krygen uit Pluimpotfonds.
Sint-Philipsland gaat weer par
keerruimte creeëren.
De nieuwe ambulance mag er
zyn.
Vosmeer 2 is kampioen.
Zeeuwse koorschool komt naar
De Wimpel.
Dit nummer bestaat uit 12
pagina's.
Het administratieve apparaat van de
gemeente Tholen weVkt keihard om de
gemeentebegroting 1972 voor dins
dagavond half acht a.s. gereed te
krijgen. Volgens de agenda van de
raadsvergadering zullen b en w dan
immers het eerste jaarstuk van de
nieuwe gemeente Tholen aanbieden.
Het stencillen en het inbinden van de
begroting vergt veel tijd. Alleen de
toelichting van b en w bij het jaarstuk
wordt vermoedelijk al zo'n vijftig
bladzijden. De sluitende begroting 1972
schijnt er niet ongunstig uit te zien met
een behoorlijke post voor onvoorziene
uitgaven. Alleen moeten we nog af
wachten wat voor werken en belas
tingenverhogingen er in het vat zitten,
alsmede subsidies voor de verenigingen.
Persoonsgegevens worden beschouwd
als privé gegevens van de ingezetenen
die de overheid krachtens wetteiyk
voorschrift heeft verkregen. Ter
bescherming van de privacy van de
burgers is de overheid niet tot vrye
publicatie bevoegd. Dit antwoorden b
en w van Tholen op een vraag van ir.
M.A.Geuze (CHU) over het ontbreken
van particuliere adressen in de
gemeentegids 1972.
B en W hebben er begrip voor dat
adverteerders grote waarde hechten aan
een kosteloos verspreid adresboek. Op
de grond van het Besluit Bevolkings
boekhouding is het echter aan het
gemeentebestuur verboden de daarvoor
nodige gegevens te vertrekken, omdat
de in de bevolkingsregisters vastgelegde
gegevens geheim zijn. Ook in het
verleden konden de gegevens alleen in
strijd met de voorschriften worden
verstrekt. Nu inmiddels bij Koninklijk
Besluit van 18 januari 1971 een
gemeentelijk besluit tot het beschik
baarstellen van dergelijke persoonsge
gevens is vernietigd, is het niet aan
nemelijk, dat zulks in het vervolg weer
zal worden toegelaten. Afgezien van de
wettelijke beletselen moet overigens
worden opgemerkt dat een adresboek
van de gehele gemeente een grote
uitgaaf van het gemeentebestuur zou
vergen, aldus b en w van Tholen.
Hiermee is ook een vraag van „een
trouwe abonnee" uit Oud-Vossemeer
beantwoord. Deze had in verband met
het gereed komen van de bejaar
dentehuizen te Sint-Philipsland, Tholen
en Sint-Maartensdijk gevraagd of in de
Eendrachtbodegepubliceerdkon worden
welke mensen in de tehuizen gingen,
zodat hij wist waar zijn oude bekenden
zaten. Uit de burgelijke standen blijkt
ook dat zowel voor vestingen,
verhuizingen en binnen-verhuizingen
geen adressen meer worden
gepubliceerd, zoals vroeger wel het
geval was.
Alleen de namen en plaatsen komen
nog in de krant, hoewel dat bij
verhuizing in eigen woonkern ook niet
het geval is na de gemeentelijke
herindeling.