Alleen maar nee zeggen tegen tweede luchthaven is feiten ontlopen Muziek en gym Sint-Philipsland krijgen volle prik subsidie 2e nationale luchthaven nodig Nieuw-Vossemeer zonder burgemeester Ger. Bijbelstichting Tholen opgericht Met 4 tegen 3 stemmen aangenomen Kamerlid De Beer op VVD-bijeenkomst Prov. Raad van Kerken in Zeeland DEZE WEEK Statenlid E. Ph. Nieuwkerk op CHU bijeenkomst: 28e jaargang no. 11 Donderdag 27 Januari 1972 Vijf van de zes rapporten wijzen naar Steenbergen Rust zo duur mogelijk verkopen Nee niet afdoende Luchthavenfuik Andere ARP-voorzitter Ontwikkelingsschets S.G.P. fractie principieel niet tegen sport Keiharde en overtuigende cijfers zeggen: Volkomen schadeloos Voor/na-transport Werkgelegenheid Belangstellenden Moeilijk nee Principieel of materieel Als U 's morgens een uur verliest zoekt U er verder de hele dag naar. Meer intellect verwacht Vervolg op pag. 9 Statenlid Nieuwerkerk stond niet geheel alleen tijdens de 24 januari gehouden CHU bijeenkomst te Sint-Annaland, toen hij met betrekking tot een tweede luchthaven in de Brabantse contreien stelde, dat Tholen geen rekening houdt met de in verschenen rapporten neergelegde feiten, wanneer het zoals elke lokatie in ons land „nee" zegt. En meer niet. Beter is het aan te geven, dat er met „Tholen" valt te praten", maar daarby de huid, zo duur mogelijk verkopen. Niet om het materialistische zelf, maar juist om alles uit te buiten tot vermindering van overlast, tot behoud van zoveel mogelijk leefbaarheid, wanneer de vestiging daar onvermijdelijk is. Hij kreeg in zoverre enige aanhang uit de zaal, dat men de gehele nationale economie eenvoudig niet buiten de verbindingen kan houden. Ons land als poort van Europa. Ons land met af nemende textielindustrie, met steeds minder werkgelegenheid in de land bouw. Maakt het veel uit of het fabrieken of een luchthaven worden wat de woonbaarheid betreft? Betekent werkgelegenheid ook geen stukje sociaal aspect, dat niet moet worden on derschat. Zonder werk geen mogelijkheid tot recreati. Er kwamen meer en heel andere geluiden uit de zaal. In ons te dicht bevolkt land is geen plaats voor een tweede luchthaven. Op papier is het gemakkelijk enkele duizenden gezinnen weg te jagen, maar het heeft iets weg van moordadigheid. Alles wat er verder nog aan „vervuiling" komt, hetzij lucht of geluidshinder tussen de agglomeraties Randstad - Antwerpen betekent de volledige ondergang van de gewenste groenstrook en weekend- luchthappen. Er staat in het Barabantse gebied de grootste suikerindustrie van West Europa. Wat moet er dan nog van het Kanaalschap terecht komen. fier al die vragen en stellingen los- kwamenhad de heer Nieuwerkerk pogen aan te tonen, dat een nee van Tholen niet afdoende is en in feite weinig zin heeft omdat eenzelfde geluid vanuit elke lokatie in ons land valt te horen of te verwachten. We dienen om te beginnen rekening te houden met feiten. Feiten zijn, dat thans 5 van de 6 uitgebrachte rapporten over een tweede luchthaven wijzen naar richting Steenbergen- Dinteloord. Wanneer die keuze nationaal wordt overgenomen, zou dat een enorme consequenties inhouden voor ons gebied. Politiek gezien kan men dan als eenling niet beter doen, dan meezingen in een koor van achtenswaardigen. Dat is beter verkoopbaar dan zelfs alleen maar zich te bezinnen. Maar is het ook elegant tegenover de mensen, tegenover de kiezers? Bovendien betreft het hier een nationale zaak. Het gaat niet maar om een klein stukje Nederland, maar om een levensgrote economische factor. De heer Nieuwerkerk herinnerde er aan, hoe hij in april 1971 in de Staten voor het eerst had gevraagd om een gesprek over de tweede luchthaven te begin nen.Ook na herhaald verzoek is het er tot dusver niet van gekomen en het zal nog wel enige maanden duren. Dit betreuren we, maar het geeft ons tijd ons nog wat meer in het onderwerp te verdiepen. Qnze Eendrachtbuurgemeente Nieuw- Vossemeer zit zonder burgemeester nu de jonge mr. H.Hennekens met ingang van 16 januari is benoemd tot burgemeester van Oostbrabantse Cuijk en St. Agatha. Wethouder C.Kooien neemt het burgemeesterschap nu waar. Mr. Hennekens was o.a. ook voorzitter van het Kanaalschap de Eendracht, waardoor er meermalen contact was met Thoolse en Sint-Philipslandse bestuurders over de recreatieproblemen. Burgemeester J.E. van Boeijen gaf zijn collega Hennekens bij zijn afscheid van Nieuw Vossemeer namens het Kanaalschap een an tiekekoperen ketel en namens de gemeentebesturen, van Tholen en Sint Philipsland het prentwerk Tholen, Stad en Eiland. Dik 1980 is Schiphol vol. Vragen we of een tweede luchthaven nodig is, dan zeggen de rapporten ja. Niet te verhelen valt, dat het geweldig economische betekenis is, nu we nog altijd als Poort van Europa aangemerkt kunnen worden en op gebied van verbindingen, te land, ter zee en in de lucht als klein land niet van achter kwamen. Een luchthaven past op een plaats waar een krachtenveld aanwezig is. Wat moet dat kosten aan ongeprijsde schaarste zoals bijvoorbeeld een Thools gebied?. Wanneer 5 van de zes rapporten naar onze contreien wijzen, vinden we dat weinig plezierig, maar het is wel een gegeven, waarmee we rekening moeten houden. In dit verband citeerde dhr. Nieuwerkerk ook een artikel van ir. Bos in A.R. blad, die ook in sociaal economisch opzicht in Brabant terechtkomt. Daarom zitten we als het ware in de luchthavenfuik, zo meende dhr. Nieuwkerk, daarom hebben we er ook groot belang bij. Wij hebben in- materiele waarden. Die moeten we gaan vertalen en als onderhandelaar constructief optreden. We moeten de prijs van die waarden weten en ook kunnen uitdrukken. Dr. Kruisinga, de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat is van mening dat de geluidshinder zal teruglopen, waardoor er andere verhoudingen komen te liggen. Tussen nu en 10 j ar kan dat belangrijk wijzigen en ook dat zou kunnen meetellen. Met z'n 18. duizenden moeten we ons opstellen tegen 14 miljoen. De luchthaven moge dan ten koste gaan van veel, maar niet ten koste van ons, zo besloot dhr. Nieuwerkerk zijn luchthaven praatje. Er kwamen, zoals reeds gesteld nogal wat vragen los. Toenemende geesteszieken tegenover werkgelegenheid, economie tegenover leefbaarheid, van het opspuiten vliegveld in zee (kop Goeree) tot verhuizen naar België. Duidelijk leefde het onderwerp in deze statenkring en het laatste woord is er nog niet over gesproken. Dhr. Nieuwerkerk had eerst een proefbalansje opgemaakt van hetgeen tot dusver in de provinciale staten gebeurde tijdens de vorig jaar begonnen zittingsperiode. Over de mutaties bij gedeputeerden en in de staten. Over het niet uitstellen afdamming Ooster- schelde en de besprekingen rond het Baalhoektracé en Westerscheldeverbin- ding, het kiezen van de leden voor de Eerste Kamer (geen Zeeuw, laat staan een Tholenaar) en over een wat scherpere opstelling van de CHU fractie tegenover subsidies. Zo wees deze fractie een subsidie voor recreatie-onderzoek af, dat een half miljoen zou vergen. Handhaving ambtsgebed kon de CHU steunen en over de PZEM kwestie zelf meende hij niet verder te moeten spreken. Wel nog over de daardoor ontstane kortsluiting tussen de heren Kaland en Van Bennekom (A.R.). Daardoor kwam ook een breuk in het samenwerkings verband A.R.P., KVP, C.H.U. op 7 februari wordt daarover met de KVP weer een gesprek gevoerd. Dat is nodig, omdat we elkaar niet kunnen missen, vond dhr. Nieuwkerk. De verhouding Van Bennekom-Kaland is echter zeer koel. Daarom zou ik dhr. Van Ben nekom willen volgen toen hij bij de PZEM - kwestie opmerkte, dat wanneer grote belangen in het spel zijn personen moeten wijken. Als nu op 7 februari weer grote belangen op het spel staan, zou ik dhr. Van Bennekom adviseren ook voorlopig maar terug te treden 'n de schaduw van morgen en het voor zitterschap van zijn fractie overdragen aan een andere capabele vrienden in zijn partij. Dan kunnen wellicht 7 februari verbroken betrekkingen niet alleen worden hersteld maar nog' hechter zijn dan ooit tevoren, meende dhr. Nieuwerkerk. Vervolgens behandelde hij de ont wikkelingsschets 1971, waarin drie hoofdpunten opvallen. 1. Zeeuws Vlaanderen 2. Het Sloe en 3. (met veel reserves) het Reimerswaalplan. Veel perspectief via deze ontwikkelingsschets voor Tholen zag spreker niet, ook al is er daarin de prognose, dat Tholen in 1985 zal zijn gegroeid tot 21.000 in woners. Hij bekritiseerde enerzijds dhr. Roodenburg van D 66, wanneer die aandringt op afremming ontwikkeling en anderszijds dhr. Roels, die vragen stelt aan g.s. wat ze denken te doen aan de werkloosheid. Dat lijkt er op dat in dezelfde auto op de rem en gaspedaal tegelijk wordt gedrukt. Aangestipt werd voorts de centrale Deltaweg met ongelijkvloerse kruisingen op Tholen en dan nog een mogelijke dwarsverbinding naar de Zoomweg. Dat geeft naast een enorme ontsluiting weinig plezierigs, meende dhr. Nieuwkerk. We kunnen dan onze streek wel opdoeken, meende een aanwezige, terwijl een ander vond, dat nu door de Schelde Rijnverbinding en toevoerwegen als het ware opnieuw herverkaveling nodig was. Bij de rondvraag werd kritiek geoefend op gladheidsbestrijding door de provincie. En dat met zoveel vroeg pendelende werknemers. Zij ontdekken, dat overal gestrooid is, behalve op Tholen. De heer Nieuwerkerk beloofde in deze een onderzoek, waarna de vicevoorzitter de heer J.A. de Boe de bijeenkomst sloot met dankzegging. In de consistoriekamer van de Ned. Herv. Kerk te Sint Maartensdijk is zaterdagmiddag de afdeling Tholen van de Gereformeerde Bijbel Stichting (GBS) opgericht. Tevens werd een bestuur gevormd. Voorzitter is M. den Engelsman uit Sint-Annaland, 2e voorzitter P. de Ruijter uit Stavenisse, secretaris C. op den Brouw uit Sint Maartensdijk, algemeen adjuct J. den Engelsman uit Sint Philipsland, Veel tjjd vergde de raadsagenda te Sint- Philipsland dinsdagavond 25 januari niet, ondanks de 16 agendapunten. 'Voor het WD-Tweede Kamerlid L.M. de Beer staat het als een paal boven water dat de tweede nationale luchthaven nodig is. „De behoefte is er gewoon keihard, met de minimum aan cijfers al. De keiharde en overtuigende cjjfers van het Nederlands Economisch Insituut (NEI) bewijzen het en de commissie Falkenhagen komt tot dezelfde berekeningen: 15 miljoen passagiers in 1980 en 63 miljoen In het jaar 2000. Daarbij komt nog het vrachtverkeer. In 2000 is het normaak men twee keer per jaar op vakantie gaat. Ook het familiebezoek en het zakenverkeer in de EEG gaat dan steeds meer per vliegtuig", aluds de heer De Beer. Hij sprak op een openbare vergadering van de WD in hotel Van Tilburg te Steenbergen. Hij noemde het struisvogelpolitiek, een onzinnige gedachte en de meest domme methode om het milieu te beschermen als men aan de toenemende behoefte twijfelt of deze zelf wil stoppen. Volgens het VVD Tweede Kamerlid hangt de toekomstige welvaart o.a. af van de tweede nationale luchthaven. Die welvaart is weer nodig om de kosten voor milieubehoud, betere sociale voorzieningen en ontwikkelingshulp te kunnen betalen. De oorsprong van het probleem noemde de heer De Beer het feit dat in 1984 Schiphol zijn maximum capaciteit bereikt. Wat zijn partij betreft, wees hij erop dat in de VVD-kringen niet eensluidend gedacht wordt over de tweede nationale luchthaven. De Tweede Kamerfractie heeft nog geen standpunt ingenomen en wacht hiermee totdat de minister van verkeer en waterstaat met een nota uitkomt. Dat zal volgens minister Drees jr. pas over twee jaar zijn. Daar de VVD nog geen standpunt heeft ingenomen, wilde de heer De Beer bijeenkomsten als maandagavond in Steenbergen graag gebruiken om met anderen van gedachten te wisselen. Als inwoner van Vlaardingen woont hij in een gebied met 25-30 Kosteneenheden (hiermee wordt de geluidshinder gemeten), maar 35 kosteneenheden vond hij meer dan genoeg voor de mensen. Daarom was hij het niet eens met de huidige maatstaven, waarbij 55 toegelaten wordt voor bestaande bebouwing (Zwanenbrug) en 45 voor nieuwbouw. Voor de heer De Beer stond het vast dat alle mensen die van de tweede nationale luchthaven last zullen hebben, volkomen schadeloos gesteld moeten worden. Waar het vliegveld echter moet komen, was voor het liberale Kamerlid nog een open vraag. Het NEI en de commissie Falkenhagen in wat voor zichtiger bewoordingen wijzen West- Brabant (Steenbergen/Dinteloord) als de meest geschikte plaats aan. Een gebied van 15 km. wordt dan vanwege de geluidshinder onbewoonbaar. In het gunstige geval moeten er dan 25.000 mensen verkassen en 6000 huizen worden afgebroken. Het VVD- Kamerlid schrok hier wel even van. Hij meende dan ook dat het NEI te weinig aandacht heeft geschonken aan het milieuaspect en te veel de nadruk heeft gelegd op de economische kant en de voor- en na-transportkosten. De vestigingsplaats van de tweede nationale luchthaven moet vólgens de heer De Beer aan verschillend voor waarden voldoen: er moet een goede verbinding zijn met Schiphol, hij moet niet in een streek liggen waar ar beidstekorten zijn, de bestaande situatie mag niet te veel verstoord worden (wegen, kanalen, rivieren), de in ternationale luchtvaartmaatschappijen moeten er willen landen en de voor- en na-transportkosten moeten niet te hoog zijn. Dit laatste noemde het VVD- kamerlid één van de belangrijkste aspecten. Kost de aanleg van het vliegveld zo'n 1.2 tot 1.4 miljard gulden, het NEI heeft berekend dat erilO tot 18 keer zo hoog bedrag in de periode 1983 tot 2000 verspild zal worden als het vliegveld op een verkeerde plaats zou komen te liggen. Een plaats waar de voor- en na-transporten met auto's bussen, treinen en schepen naar het vliegveld enorm hoog zouden zijn. Het NEI spreekt hier van maatschappelijke kosten, die de gemeenschap toch op één of andere manier moet betalen. Het voor- en na-transport is dus zeer belangrijk voor de nationale economie. De tweede nationale luchthaven schept zo'n 30.000 arbeidsplaatsen van hoogwaardige arbeid met hoge salarissen. De heer De Beer vond het van het provinciaal bestuur van Noord- Brabant dan ook heel realistisch dat zij zich uit het oogpunt van de werkgelegenheid voor het vliegveld in West-Brabant uitspraken. De zeer nuchtere benadering van Brabant deed de heer De Beer veel plezier. Volgens hem spelen bij de beslissing over de vestigingsplaats ook nog luchtnavigatie- problemen en wijzigingen in de Luchtvaartweg en belangrijke rol, als ook de menselijke aspecten, die volgens het liberale Kamerlid tenslotte wel eens de doorslag bij de beslissing kunnen geven. Tenslotte zijn het geen zakjes suiker als je 25.000 mensen moet verplaatsen", aldus de heer De Beer. De mogelijkheid van een Benelux- vliegveld tipte hij ook nog even aan, maar volgens hem werken besprekingen met België over zo'n plan te vertragend om in 1984 met de tweede nationale luchthaven klaar te zijn. Wat het Reimerswaalplan betreft in samenhang met het vliegveld, is het volgens het VVD-Kamerlid een kwestie van of/of en niet en/en. Hijvroeg zich af of een vliegveld qua milieubederf niet veel gunstiger is dan een Reimers waalplan, daar een vliegtuig toch een schone industrie is. om nee te zeggen tegen het vliegveld nu de Brabantse staten ja gezegd hebben. Hij vond dat de verhouding tussen beide provinciale besturen altijd goed is geweest. De heer Elenbaas wilde verder uit alle bestaande rapporten een keuze maken voor een vestigingsplaats en niet weer maar eens een commissie instellen, zoals minister Drees ir. gedaan heeft. Kamerlid De Beer meende dat men geen ijzer met handen kan breken. Hij wees er ook op dat er over twee jaar misschien zulke ontdekkingen gedaan zijn met de bestrijding van de geluids hinder en verticaal opstijgende en iandende vliegtuigen, dat de keuze gemakkelijker wordt. Hoe het echter ook uitvalt", de keuze kan nooit goed zijn, maar altijd de minst slechte" aldus het VVD- Tweede Kamerlid D.M. de Beer maandagavond in Steenbergen. De vergadering stond onder leiding van de voorzitter van de VVD afdeling Steenbergen en omstreken, de heer A.A.Rijstenbil uit Sint Philipsland. Hij noemde de vliegveldplannen van groot belang voor de landbouw, het Kanaalschap De Eeendracht en de naburige gemeenten met recreatieplannen zoals vakan tiebungalows. Uit onze streek waren ook burgemeester G. van Velzen uit Sint- Philipsland en de Thoolse liberalen Elenbaas, M. van Damme en A.M. van Engelen met zijn vrouw aanwezig. Tijdens de discussie wees het Zeeuwse VVD-statenlid L.A.M.Elenbaas uit Scherpenisse erop dat het voor de Zeeuwse staten wel heel moeilijk wordt Na een aantal voorbereidende vergaderingen van vertegenwoordigers uit de provinciale organen van de diverse kerken en uit de plaatselijke- raden van kerken in Zeeland is opgericht de Provinciale Raad van Kerken in Zeeland, de Raad bestaat uit vertegenwoordigers van de Nederlandse Hervormde Kerk, de Rooms-Katholieke Kerk, de Gereformeerde Kerken, de Evangelisch-Lutherse Kerk.de Doops gezinde Broederschap en de Remon strantse Broederschap: verder nemen deel aan het werk van de Raad: ver tegenwoordigers van de Kontaktgroep Jeugd en Oekumene en van de plaat selijke Raden van Kerken in de provincie Zeeland, alsmede deskun digen; geestelijke gemeenschappen die zich met de Kerken verwant weten kunnen, als zij dat wensen, als gastleden meewerken, indien daaromtrent door de leden van de Raad overeenstemming is verkregen. Het sekretatiaat van de Raad is gevestigd: Lombardstraat 1,Mid delburg, tel. 01180-6731. De taak die de Raad zich stelt wordt in de statuten als volgt omschreven: De raad van kerken in Zeeland wil in samenspraak en in samenwerking met de plaatselijke raden van kerken in Zeeland, met de raad van kerken in Nederland en met andere regionale beraden zich inzetten voor de bevor dering van de eenheid der kerken in getuigenis en dienst. De raad wil dat doen door èen overlegorgaan te zijn ten behoeve van het oekumenisch streven, zoals het vooral door de verschillende plaatselijke raden van kerken in Zeeland wordt gedragen. Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint-Philipsland, waarin opgenomen de Thoolse Courant en Het Advertentieblad - Postbus 5 - Sint- Annaland - Telefoon 01665-375 - Postgiro 12.44.07 - Verschijnt elke donderdag Sluitingsdatum advertenties dins dagmiddag - Advertentieprijs 0,18 per mm btw - Spierinkjes t/m 20 woorden 3,00 btw contant Hoofdredacteur-uitgever G. Heijboer penningmeester P.Klaasse uit Sint Maartensdijk en 2e penningmeester J. Verkamman uit Tholen. Op de oprichtingsvergadering waren 21 mensen aanwezig. Ds. C.Hegeman uit Tholen opende de bijeenkomt met het laten zingen van ps. 119.65 en het lezen van ps. 119:105 t/m 120. Districts bestuurder K. de Ketterij zette de bedoeling van de vergadering uiteen, waarna de heer van 1 Hoofd nader inging op de financiële kant. Na de koffiepauze sprak ds. J.Catsburg over het Johannes evangelie, waarna de vergadering werd besloten met het zingen van ps. 119 53 en dank gebed door ds. Catsburg. Zonder slag of stoot zou men kunnen' zeggen werd het merendeel van de voorstellen aangenomen. Slechts even werden de messen gescherpt, toen punt 8 van de agenda aan de orde kwam. Dat ging om subsidieverzoeken van de muziekvereniging „Concordia" en van de gymnastiekvereniging De Flippers, Bekend is, dat kan het althans ztyn, dat dit voorstel ook in vorige raad vergadering werd behandeld. Wat niet zo vaak voorkomt was ditmaal het geval, nameiyk dat ook in het dageiyks bestuur de meningen verdeeld waren. Een meerderheid wenste de muziek vereniging 1800,voor 1972 toe te staan, een minderheid, in dit geval wethouder L. Walpot (s.g.p.) vond 1520,'voldoende. By de gym nastiekvereniging subsidie eenzelfde beeld. De meerderheid was voor 1040,een minderheid van het dageiyks bestuur, dezelfde wethouder, vond 800,voldoende. In die decemberraad was daarover gestemd, maar het kwam niet tot een beslissing, want de uitslag werd 3 3, omdat raadslid GJ. de Jager toen wegens ziekte verhinderd was. Dinsdagavond ijfwas de raad wel compleet en burgemeester G. van Velzen stelde het voorstel opnieuw aan de orde. ter herinnering zij nog vermeld, dat de minderheid in b en w van mening was, dat elke vereniging zoveel mogelijk moet streven naar dekking van de onkosten uit de contributie. Wethouder Walpot bleek gaarne bereid het dan overblijvend bedrag redelijk tekort te subsidiëren.Een contributie van 39 gulden voor de muziekvereniging (per jaar per lid) en voor de senioren gymleden van 40,of 30,gulden per jaar voor jeugdige gymnasten achtte wethouder Walpot aan de lage kant. De zangvereniging heeft een jaar contributie van 66.50 per lid, zo werd vorig maal aangevoerd. Ten aanzien hiervan bleek wethouder Walpot niet van standpunt veranderd. Zijn fractiegenoot, de heer L. den Engelman, woordvoerder van de s.g.p. in de raad had gezien, dat er van de gym nastiekvereniging nog informaties waren gekomen en vergelijkingen van zusterverenigingen te Oud-Vos meer - Tholen en Bruinisse Ik had me toch al bij het minderheidsstandpunt neergelegd en ik ben niet van plan in dat opzicht te veranderen, maar ik ben toch nog wel even dieper ingegaan op die verstrekte informaties, zo vervolgde de heer Den Engelsman. Daarbij was hem gebleken, dat men ook niet alleen mag afgaan op de contributiehoogte. Van Bruinisse kreeg hij een nadere specificatie. Men betaalt daar per maand 4.contributie of 48,per jaarDe trainer werkt daar voorƒ3,- per uur en ik heb nog speciaal gevraagd of het soms geen gepensionneerde schipper was of dergelijke, die automatisch met minder genoegen kan nemen, maar het was een volbloed trainer. Hier wordt aan de trainer per jaar 2800,- betaald Dat komt neer op 5. per uur. Als we voorts nagaan, dat we nog pas vorig jaar voor 13.000, materiaal van de gemeente beschikbaar stelden voor „De Flippers", dan kan ik met wethouder Walpot eens zijn, dat deze voor hem voorgestelde subsidie nog aan de hoge kant zit. De heer G.J. de Jager (a.r.p.) con stateerde min of meer een scheiding der geesten ten aanzien van dit voorstel. Er blijkt uit meningen vaagheid. Een jaar geleden hebben we bij een soortgelijk voorstel aan de s.g.p. fractie gevraagd of men tegen was om prin cipiële- of materiele reden en toen werd dat alles min of meer in het midden gelaten met de opmerking, dat beide een rol speelden. Ik zou het thans van de s.g.p. fractie wel eens concreet willen horen of men al dan niet principieel tegen sport is en wat daarmee annex genoemd kan worden. Uiteraard zit er toch ook binnen een Een lange rondvraag in de Thoolse raad. Principieel of materieel in Sint Philipsiands raadzaal. Luchthavenproblemen by de VVD en CHU. Gladheidsbes try dingsprobleem. Een jubilerende schietvereniging in Scherpenisse. schetsontwerp Kerkring Oud- Vossemeer En weer veel plaatseiyk nieuws. Dit nummer bestaat uit 10 pagina's. college als de gemeenteraad nog wat politiek aan vast. Maar het moet niet zo zijn, dat men principieel bezwaar heeft en die via 'n materiele vlag poogt te dekken. Daarmee stelt zich thans ook het minderheidsstandpunt van b en w te weer. Ik bestrijd dat recht niet om principieel bezwaar te hebben, maar dan er ook voor uitkomen. De heer De Jager verklaarde vervolgens het verhaal van raadslid Den Engelsman in die vorm niet te hebben verwacht. Hij vestigt de indruk, dat de trainer hier te hoog zou worden beloond. Ik ken echter niemand, die zijn arbeidskracht nog beschikbaar stelt voor 3, per uur, althans geen volwaardige, bovendien zo betoogde dhr. de Jager dat er ook vervoer nodig is van Anna Jacoba Polder naar Sint Philipsland. Aan nemende dat er per jaar 40 weken gymnastiek is, dan is het voor dat vervoer ook niet te veel gevraagd als men 15,per week rekent en daarvoor van 6 9 uur 's avonds in de weer is. Er zijn ook nog bijkomende kosten. Mijn slotconclusie is, aldus raadslid de Jager dat het voorstel van de meer derheid van b en w ten aanzien van deze subsidies niet overdreven genoemd kan worden. Ik maak ernstig bezwaar tegen de stelling van wethouder Walpot, dat 800,voor de gymnastiek zelfs nog aan de hoge kant zou zijn. Ik zou het betreuren dat men in de toekomst eenzelfde standpunt als uitgangspunt zou nemen. De voorzitter gaf nog wat ver duidelijking door er op te wijzen dat er voor de leden eerst nogal wat afdracht aan provinciale en landelijke federatie af moet. Hij was het wel met dhr. Walpot eens, dat bij sub sidieverzoeken mag worden verwacht, ja geeist, dat er van de verenigingen zelf een redelijke inbreng bestaat. Ér moet ook verantwoordelijkheid zijn 'en niet alleen maar een aanleunen op de 'overheid. De heer Den Engelsman wees er op in geen enkel opzicht een aanval te hebben gedaan op beloning van de trainer. Ik heb alleen willen zeggen, dat contributievergelijkingen niet alleen het juiste beeld geven. Ik zou de laatste zijn, die aan het honorarium van een trainer wilde tornen. Wethouder L. Walpot stelde dat hij op zijn beurt een vraag als door de heer de Jager is gesteld ten aanzien van het principiële en het materiële niet had verwacht. Zeker niet van iemand, die men onder de intellectuelen wil rekenen. Overigens moet het de heer de Jager bekend zijn. dat ik er best voor uit wil komen als ik ergens tegen ben en dat doe ik dan ook, eerder en beter nog dan menige Anti Revolutionair. De s.g.p. is tegen sportverdwazingen, niet tegen gezonde sportbeoefening. In deze zaak ligt echter het criterium in het verschil tussen contributie en subsidie. Daar door komen er scheve verhoudingen te liggen. Wanneer we verenigingen met kleine contributies maar via subsidies gaan aanvullen, dan is een andere vereniging-denk hier maar aan het zangkoor- daarvan in feite de dupe. De heer G.J. de Jager: Het is na vorig jaar toch niet zo verwonderlijk dat ik de vraag heb gesteld of de s.g.p. nu al of niet principieel tegen sport is. Ik heb niet naar de persoonlijke mening van wethouder Walpot gevraagd, maar naar het s.g.p. standpunt. Ik heb uit het betoog van de heer Walpot begrepen- en dat was duidelijk- dat de

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1972 | | pagina 1