Alleen maar nee zeggen tegen tweede
luchthaven is feiten ontlopen
Muziek en gym
Sint-Philipsland krijgen
volle prik subsidie
2e nationale luchthaven nodig
Nieuw-Vossemeer
zonder
burgemeester
Ger. Bijbelstichting
Tholen opgericht
Met 4 tegen 3 stemmen aangenomen
Kamerlid De Beer op VVD-bijeenkomst
Prov. Raad van
Kerken in Zeeland
DEZE WEEK
Statenlid E. Ph. Nieuwkerk op CHU bijeenkomst:
28e jaargang no. 11
Donderdag 27 Januari 1972
Vijf van de zes rapporten wijzen
naar Steenbergen
Rust zo duur mogelijk verkopen
Nee niet afdoende
Luchthavenfuik
Andere ARP-voorzitter
Ontwikkelingsschets
S.G.P. fractie principieel
niet tegen sport
Keiharde en overtuigende cijfers zeggen:
Volkomen schadeloos
Voor/na-transport
Werkgelegenheid
Belangstellenden
Moeilijk nee
Principieel of materieel
Als U 's morgens
een uur verliest
zoekt U er verder
de hele dag naar.
Meer intellect verwacht
Vervolg op pag. 9
Statenlid Nieuwerkerk stond niet geheel alleen tijdens de 24 januari gehouden CHU
bijeenkomst te Sint-Annaland, toen hij met betrekking tot een tweede luchthaven in
de Brabantse contreien stelde, dat Tholen geen rekening houdt met de in
verschenen rapporten neergelegde feiten, wanneer het zoals elke lokatie in ons land
„nee" zegt. En meer niet. Beter is het aan te geven, dat er met „Tholen" valt te
praten", maar daarby de huid, zo duur mogelijk verkopen. Niet om het
materialistische zelf, maar juist om alles uit te buiten tot vermindering van overlast,
tot behoud van zoveel mogelijk leefbaarheid, wanneer de vestiging daar
onvermijdelijk is.
Hij kreeg in zoverre enige aanhang uit
de zaal, dat men de gehele nationale
economie eenvoudig niet buiten de
verbindingen kan houden. Ons land als
poort van Europa. Ons land met af
nemende textielindustrie, met steeds
minder werkgelegenheid in de land
bouw. Maakt het veel uit of het
fabrieken of een luchthaven worden wat
de woonbaarheid betreft? Betekent
werkgelegenheid ook geen stukje sociaal
aspect, dat niet moet worden on
derschat. Zonder werk geen
mogelijkheid tot recreati.
Er kwamen meer en heel andere
geluiden uit de zaal. In ons te dicht
bevolkt land is geen plaats voor een
tweede luchthaven. Op papier is het
gemakkelijk enkele duizenden gezinnen
weg te jagen, maar het heeft iets weg
van moordadigheid. Alles wat er verder
nog aan „vervuiling" komt, hetzij lucht
of geluidshinder tussen de
agglomeraties Randstad - Antwerpen
betekent de volledige ondergang van de
gewenste groenstrook en weekend-
luchthappen. Er staat in het
Barabantse gebied de grootste
suikerindustrie van West Europa. Wat
moet er dan nog van het Kanaalschap
terecht komen.
fier al die vragen en stellingen los-
kwamenhad de heer Nieuwerkerk pogen
aan te tonen, dat een nee van Tholen
niet afdoende is en in feite weinig zin
heeft omdat eenzelfde geluid vanuit elke
lokatie in ons land valt te horen of te
verwachten. We dienen om te beginnen
rekening te houden met feiten. Feiten
zijn, dat thans 5 van de 6 uitgebrachte
rapporten over een tweede luchthaven
wijzen naar richting Steenbergen-
Dinteloord. Wanneer die keuze
nationaal wordt overgenomen, zou dat
een enorme consequenties inhouden
voor ons gebied. Politiek gezien kan
men dan als eenling niet beter doen,
dan meezingen in een koor van
achtenswaardigen. Dat is beter
verkoopbaar dan zelfs alleen maar zich
te bezinnen. Maar is het ook elegant
tegenover de mensen, tegenover de
kiezers?
Bovendien betreft het hier een nationale
zaak. Het gaat niet maar om een klein
stukje Nederland, maar om een
levensgrote economische factor.
De heer Nieuwerkerk herinnerde er aan,
hoe hij in april 1971 in de Staten voor
het eerst had gevraagd om een gesprek
over de tweede luchthaven te begin
nen.Ook na herhaald verzoek is het er
tot dusver niet van gekomen en het zal
nog wel enige maanden duren. Dit
betreuren we, maar het geeft ons tijd
ons nog wat meer in het onderwerp te
verdiepen.
Qnze Eendrachtbuurgemeente Nieuw-
Vossemeer zit zonder burgemeester nu
de jonge mr. H.Hennekens met ingang
van 16 januari is benoemd tot
burgemeester van Oostbrabantse Cuijk
en St. Agatha. Wethouder C.Kooien
neemt het burgemeesterschap nu waar.
Mr. Hennekens was o.a. ook voorzitter
van het Kanaalschap de Eendracht,
waardoor er meermalen contact was
met Thoolse en Sint-Philipslandse
bestuurders over de
recreatieproblemen. Burgemeester J.E.
van Boeijen gaf zijn collega Hennekens
bij zijn afscheid van Nieuw Vossemeer
namens het Kanaalschap een an
tiekekoperen ketel en namens de
gemeentebesturen, van Tholen en Sint
Philipsland het prentwerk Tholen, Stad
en Eiland.
Dik 1980 is Schiphol vol. Vragen we of
een tweede luchthaven nodig is, dan
zeggen de rapporten ja. Niet te verhelen
valt, dat het geweldig economische
betekenis is, nu we nog altijd als Poort
van Europa aangemerkt kunnen
worden en op gebied van verbindingen,
te land, ter zee en in de lucht als klein
land niet van achter kwamen. Een
luchthaven past op een plaats waar een
krachtenveld aanwezig is. Wat moet dat
kosten aan ongeprijsde schaarste zoals
bijvoorbeeld een Thools gebied?.
Wanneer 5 van de zes rapporten naar
onze contreien wijzen, vinden we dat
weinig plezierig, maar het is wel een
gegeven, waarmee we rekening moeten
houden. In dit verband citeerde dhr.
Nieuwerkerk ook een artikel van ir. Bos
in A.R. blad, die ook in sociaal
economisch opzicht in Brabant
terechtkomt. Daarom zitten we als het
ware in de luchthavenfuik, zo meende
dhr. Nieuwkerk, daarom hebben we er
ook groot belang bij. Wij hebben in-
materiele waarden.
Die moeten we gaan vertalen en als
onderhandelaar constructief optreden.
We moeten de prijs van die waarden
weten en ook kunnen uitdrukken. Dr.
Kruisinga, de staatssecretaris van
Verkeer en Waterstaat is van mening
dat de geluidshinder zal teruglopen,
waardoor er andere verhoudingen
komen te liggen. Tussen nu en 10 j ar
kan dat belangrijk wijzigen en ook dat
zou kunnen meetellen. Met z'n 18.
duizenden moeten we ons opstellen
tegen 14 miljoen. De luchthaven moge
dan ten koste gaan van veel, maar niet
ten koste van ons, zo besloot dhr.
Nieuwerkerk zijn luchthaven praatje.
Er kwamen, zoals reeds gesteld nogal
wat vragen los. Toenemende
geesteszieken tegenover
werkgelegenheid, economie tegenover
leefbaarheid, van het opspuiten
vliegveld in zee (kop Goeree) tot
verhuizen naar België. Duidelijk leefde
het onderwerp in deze statenkring en
het laatste woord is er nog niet over
gesproken.
Dhr. Nieuwerkerk had eerst een
proefbalansje opgemaakt van hetgeen
tot dusver in de provinciale staten
gebeurde tijdens de vorig jaar begonnen
zittingsperiode. Over de mutaties bij
gedeputeerden en in de staten. Over het
niet uitstellen afdamming Ooster-
schelde en de besprekingen rond het
Baalhoektracé en Westerscheldeverbin-
ding, het kiezen van de leden voor de
Eerste Kamer (geen Zeeuw, laat staan
een Tholenaar) en over een wat
scherpere opstelling van de CHU fractie
tegenover subsidies.
Zo wees deze fractie een subsidie voor
recreatie-onderzoek af, dat een half
miljoen zou vergen. Handhaving
ambtsgebed kon de CHU steunen en
over de PZEM kwestie zelf meende hij
niet verder te moeten spreken.
Wel nog over de daardoor ontstane
kortsluiting tussen de heren Kaland en
Van Bennekom (A.R.). Daardoor kwam
ook een breuk in het samenwerkings
verband A.R.P., KVP, C.H.U. op 7
februari wordt daarover met de KVP
weer een gesprek gevoerd. Dat is nodig,
omdat we elkaar niet kunnen missen,
vond dhr. Nieuwkerk. De verhouding
Van Bennekom-Kaland is echter zeer
koel. Daarom zou ik dhr. Van Ben
nekom willen volgen toen hij bij de
PZEM - kwestie opmerkte, dat wanneer
grote belangen in het spel zijn personen
moeten wijken. Als nu op 7 februari
weer grote belangen op het spel staan,
zou ik dhr. Van Bennekom adviseren
ook voorlopig maar terug te treden 'n de
schaduw van morgen en het voor
zitterschap van zijn fractie overdragen
aan een andere capabele vrienden in
zijn partij. Dan kunnen wellicht 7
februari verbroken betrekkingen niet
alleen worden hersteld maar nog'
hechter zijn dan ooit tevoren, meende
dhr. Nieuwerkerk.
Vervolgens behandelde hij de ont
wikkelingsschets 1971, waarin drie
hoofdpunten opvallen. 1. Zeeuws
Vlaanderen 2. Het Sloe en 3. (met veel
reserves) het Reimerswaalplan. Veel
perspectief via deze ontwikkelingsschets
voor Tholen zag spreker niet, ook al is
er daarin de prognose, dat Tholen in
1985 zal zijn gegroeid tot 21.000 in
woners. Hij bekritiseerde enerzijds dhr.
Roodenburg van D 66, wanneer die
aandringt op afremming ontwikkeling
en anderszijds dhr. Roels, die vragen
stelt aan g.s. wat ze denken te doen aan
de werkloosheid. Dat lijkt er op dat in
dezelfde auto op de rem en gaspedaal
tegelijk wordt gedrukt.
Aangestipt werd voorts de centrale
Deltaweg met ongelijkvloerse
kruisingen op Tholen en dan nog een
mogelijke dwarsverbinding naar de
Zoomweg. Dat geeft naast een enorme
ontsluiting weinig plezierigs, meende
dhr. Nieuwkerk. We kunnen dan onze
streek wel opdoeken, meende een
aanwezige, terwijl een ander vond, dat
nu door de Schelde Rijnverbinding en
toevoerwegen als het ware opnieuw
herverkaveling nodig was.
Bij de rondvraag werd kritiek geoefend
op gladheidsbestrijding door de
provincie. En dat met zoveel vroeg
pendelende werknemers. Zij ontdekken,
dat overal gestrooid is, behalve op
Tholen. De heer Nieuwerkerk beloofde
in deze een onderzoek, waarna de
vicevoorzitter de heer J.A. de Boe de
bijeenkomst sloot met dankzegging.
In de consistoriekamer van de Ned.
Herv. Kerk te Sint Maartensdijk is
zaterdagmiddag de afdeling Tholen van
de Gereformeerde Bijbel Stichting
(GBS) opgericht. Tevens werd een
bestuur gevormd. Voorzitter is M. den
Engelsman uit Sint-Annaland, 2e
voorzitter P. de Ruijter uit Stavenisse,
secretaris C. op den Brouw uit Sint
Maartensdijk, algemeen adjuct J. den
Engelsman uit Sint Philipsland,
Veel tjjd vergde de raadsagenda te Sint-
Philipsland dinsdagavond 25 januari
niet, ondanks de 16 agendapunten.
'Voor het WD-Tweede Kamerlid L.M.
de Beer staat het als een paal boven
water dat de tweede nationale
luchthaven nodig is. „De behoefte is er
gewoon keihard, met de minimum aan
cijfers al. De keiharde en overtuigende
cjjfers van het Nederlands Economisch
Insituut (NEI) bewijzen het en de
commissie Falkenhagen komt tot
dezelfde berekeningen: 15 miljoen
passagiers in 1980 en 63 miljoen In het
jaar 2000. Daarbij komt nog het
vrachtverkeer. In 2000 is het normaak
men twee keer per jaar op vakantie
gaat. Ook het familiebezoek en het
zakenverkeer in de EEG gaat dan steeds
meer per vliegtuig", aluds de heer De
Beer.
Hij sprak op een openbare vergadering
van de WD in hotel Van Tilburg te
Steenbergen.
Hij noemde het struisvogelpolitiek, een
onzinnige gedachte en de meest domme
methode om het milieu te beschermen
als men aan de toenemende behoefte
twijfelt of deze zelf wil stoppen. Volgens
het VVD Tweede Kamerlid hangt de
toekomstige welvaart o.a. af van de
tweede nationale luchthaven. Die
welvaart is weer nodig om de kosten
voor milieubehoud, betere sociale
voorzieningen en ontwikkelingshulp te
kunnen betalen.
De oorsprong van het probleem noemde
de heer De Beer het feit dat in 1984
Schiphol zijn maximum capaciteit
bereikt. Wat zijn partij betreft, wees hij
erop dat in de VVD-kringen niet
eensluidend gedacht wordt over de
tweede nationale luchthaven. De
Tweede Kamerfractie heeft nog geen
standpunt ingenomen en wacht hiermee
totdat de minister van verkeer en
waterstaat met een nota uitkomt. Dat
zal volgens minister Drees jr. pas over
twee jaar zijn.
Daar de VVD nog geen standpunt heeft
ingenomen, wilde de heer De Beer
bijeenkomsten als maandagavond in
Steenbergen graag gebruiken om met
anderen van gedachten te wisselen. Als
inwoner van Vlaardingen woont hij in
een gebied met 25-30 Kosteneenheden
(hiermee wordt de geluidshinder
gemeten), maar 35 kosteneenheden
vond hij meer dan genoeg voor de
mensen. Daarom was hij het niet eens
met de huidige maatstaven, waarbij 55
toegelaten wordt voor bestaande
bebouwing (Zwanenbrug) en 45 voor
nieuwbouw.
Voor de heer De Beer stond het vast dat
alle mensen die van de tweede nationale
luchthaven last zullen hebben,
volkomen schadeloos gesteld moeten
worden. Waar het vliegveld echter moet
komen, was voor het liberale Kamerlid
nog een open vraag. Het NEI en de
commissie Falkenhagen in wat voor
zichtiger bewoordingen wijzen West-
Brabant (Steenbergen/Dinteloord) als
de meest geschikte plaats aan. Een
gebied van 15 km. wordt dan vanwege
de geluidshinder onbewoonbaar. In het
gunstige geval moeten er dan 25.000
mensen verkassen en 6000 huizen
worden afgebroken. Het VVD-
Kamerlid schrok hier wel even van. Hij
meende dan ook dat het NEI te weinig
aandacht heeft geschonken aan het
milieuaspect en te veel de nadruk heeft
gelegd op de economische kant en de
voor- en na-transportkosten.
De vestigingsplaats van de tweede
nationale luchthaven moet vólgens de
heer De Beer aan verschillend voor
waarden voldoen: er moet een goede
verbinding zijn met Schiphol, hij moet
niet in een streek liggen waar ar
beidstekorten zijn, de bestaande situatie
mag niet te veel verstoord worden
(wegen, kanalen, rivieren), de in
ternationale luchtvaartmaatschappijen
moeten er willen landen en de voor- en
na-transportkosten moeten niet te hoog
zijn. Dit laatste noemde het VVD-
kamerlid één van de belangrijkste
aspecten. Kost de aanleg van het
vliegveld zo'n 1.2 tot 1.4 miljard gulden,
het NEI heeft berekend dat erilO tot 18
keer zo hoog bedrag in de periode 1983
tot 2000 verspild zal worden als het
vliegveld op een verkeerde plaats zou
komen te liggen. Een plaats waar de
voor- en na-transporten met auto's
bussen, treinen en schepen naar het
vliegveld enorm hoog zouden zijn. Het
NEI spreekt hier van maatschappelijke
kosten, die de gemeenschap toch op één
of andere manier moet betalen. Het
voor- en na-transport is dus zeer
belangrijk voor de nationale economie.
De tweede nationale luchthaven schept
zo'n 30.000 arbeidsplaatsen van
hoogwaardige arbeid met hoge
salarissen. De heer De Beer vond het
van het provinciaal bestuur van Noord-
Brabant dan ook heel realistisch dat zij
zich uit het oogpunt van de
werkgelegenheid voor het vliegveld in
West-Brabant uitspraken. De zeer
nuchtere benadering van Brabant deed
de heer De Beer veel plezier. Volgens
hem spelen bij de beslissing over de
vestigingsplaats ook nog luchtnavigatie-
problemen en wijzigingen in de
Luchtvaartweg en belangrijke rol, als
ook de menselijke aspecten, die volgens
het liberale Kamerlid tenslotte wel eens
de doorslag bij de beslissing kunnen
geven.
Tenslotte zijn het geen zakjes suiker als
je 25.000 mensen moet verplaatsen",
aldus de heer De Beer.
De mogelijkheid van een Benelux-
vliegveld tipte hij ook nog even aan,
maar volgens hem werken besprekingen
met België over zo'n plan te vertragend
om in 1984 met de tweede nationale
luchthaven klaar te zijn.
Wat het Reimerswaalplan betreft in
samenhang met het vliegveld, is het
volgens het VVD-Kamerlid een kwestie
van of/of en niet en/en. Hijvroeg zich af
of een vliegveld qua milieubederf niet
veel gunstiger is dan een Reimers
waalplan, daar een vliegtuig toch een
schone industrie is.
om nee te zeggen tegen het vliegveld nu
de Brabantse staten ja gezegd hebben.
Hij vond dat de verhouding tussen beide
provinciale besturen altijd goed is
geweest. De heer Elenbaas wilde verder
uit alle bestaande rapporten een keuze
maken voor een vestigingsplaats en niet
weer maar eens een commissie instellen,
zoals minister Drees ir. gedaan heeft.
Kamerlid De Beer meende dat men
geen ijzer met handen kan breken. Hij
wees er ook op dat er over twee jaar
misschien zulke ontdekkingen gedaan
zijn met de bestrijding van de geluids
hinder en verticaal opstijgende en
iandende vliegtuigen, dat de keuze
gemakkelijker wordt. Hoe het echter
ook uitvalt", de keuze kan nooit goed
zijn, maar altijd de minst slechte" aldus
het VVD- Tweede Kamerlid D.M. de
Beer maandagavond in Steenbergen.
De vergadering stond onder leiding van
de voorzitter van de VVD afdeling
Steenbergen en omstreken, de heer
A.A.Rijstenbil uit Sint Philipsland. Hij
noemde de vliegveldplannen van groot
belang voor de landbouw, het
Kanaalschap De Eeendracht en de
naburige gemeenten met
recreatieplannen zoals vakan
tiebungalows. Uit onze streek waren ook
burgemeester G. van Velzen uit Sint-
Philipsland en de Thoolse liberalen
Elenbaas, M. van Damme en A.M. van
Engelen met zijn vrouw aanwezig.
Tijdens de discussie wees het Zeeuwse
VVD-statenlid L.A.M.Elenbaas uit
Scherpenisse erop dat het voor de
Zeeuwse staten wel heel moeilijk wordt
Na een aantal voorbereidende
vergaderingen van vertegenwoordigers
uit de provinciale organen van de
diverse kerken en uit de plaatselijke-
raden van kerken in Zeeland is
opgericht de Provinciale Raad van
Kerken in Zeeland, de Raad bestaat uit
vertegenwoordigers van de Nederlandse
Hervormde Kerk, de Rooms-Katholieke
Kerk, de Gereformeerde Kerken, de
Evangelisch-Lutherse Kerk.de Doops
gezinde Broederschap en de Remon
strantse Broederschap: verder nemen
deel aan het werk van de Raad: ver
tegenwoordigers van de Kontaktgroep
Jeugd en Oekumene en van de plaat
selijke Raden van Kerken in de
provincie Zeeland, alsmede deskun
digen; geestelijke gemeenschappen die
zich met de Kerken verwant weten
kunnen, als zij dat wensen, als gastleden
meewerken, indien daaromtrent door
de leden van de Raad overeenstemming
is verkregen.
Het sekretatiaat van de Raad is
gevestigd: Lombardstraat 1,Mid
delburg, tel. 01180-6731.
De taak die de Raad zich stelt wordt in
de statuten als volgt omschreven: De
raad van kerken in Zeeland wil in
samenspraak en in samenwerking met
de plaatselijke raden van kerken in
Zeeland, met de raad van kerken in
Nederland en met andere regionale
beraden zich inzetten voor de bevor
dering van de eenheid der kerken in
getuigenis en dienst. De raad wil dat
doen door èen overlegorgaan te zijn ten
behoeve van het oekumenisch streven,
zoals het vooral door de verschillende
plaatselijke raden van kerken in
Zeeland wordt gedragen.
Het enige nieuwsblad voor de streek
Tholen en Sint-Philipsland, waarin
opgenomen de Thoolse Courant en Het
Advertentieblad - Postbus 5 - Sint-
Annaland - Telefoon 01665-375 -
Postgiro 12.44.07 - Verschijnt elke
donderdag
Sluitingsdatum advertenties dins
dagmiddag - Advertentieprijs 0,18
per mm btw - Spierinkjes t/m 20
woorden 3,00 btw contant
Hoofdredacteur-uitgever G. Heijboer
penningmeester P.Klaasse uit Sint
Maartensdijk en 2e penningmeester J.
Verkamman uit Tholen.
Op de oprichtingsvergadering waren 21
mensen aanwezig. Ds. C.Hegeman uit
Tholen opende de bijeenkomt met het
laten zingen van ps. 119.65 en het lezen
van ps. 119:105 t/m 120. Districts
bestuurder K. de Ketterij zette de
bedoeling van de vergadering uiteen,
waarna de heer van 1 Hoofd nader
inging op de financiële kant. Na de
koffiepauze sprak ds. J.Catsburg over
het Johannes evangelie, waarna de
vergadering werd besloten met het
zingen van ps. 119 53 en dank
gebed door ds. Catsburg.
Zonder slag of stoot zou men kunnen'
zeggen werd het merendeel van de
voorstellen aangenomen. Slechts even
werden de messen gescherpt, toen punt
8 van de agenda aan de orde kwam. Dat
ging om subsidieverzoeken van de
muziekvereniging „Concordia" en van
de gymnastiekvereniging De Flippers,
Bekend is, dat kan het althans ztyn,
dat dit voorstel ook in vorige raad
vergadering werd behandeld. Wat niet
zo vaak voorkomt was ditmaal het
geval, nameiyk dat ook in het dageiyks
bestuur de meningen verdeeld waren.
Een meerderheid wenste de muziek
vereniging 1800,voor 1972 toe te
staan, een minderheid, in dit geval
wethouder L. Walpot (s.g.p.) vond
1520,'voldoende. By de gym
nastiekvereniging subsidie eenzelfde
beeld. De meerderheid was voor
1040,een minderheid van het
dageiyks bestuur, dezelfde wethouder,
vond 800,voldoende. In die
decemberraad was daarover gestemd,
maar het kwam niet tot een beslissing,
want de uitslag werd 3 3, omdat
raadslid GJ. de Jager toen wegens
ziekte verhinderd was. Dinsdagavond
ijfwas de raad wel compleet en
burgemeester G. van Velzen stelde het
voorstel opnieuw aan de orde.
ter herinnering zij nog vermeld, dat de
minderheid in b en w van mening was,
dat elke vereniging zoveel mogelijk
moet streven naar dekking van de
onkosten uit de contributie. Wethouder
Walpot bleek gaarne bereid het dan
overblijvend bedrag redelijk tekort te
subsidiëren.Een contributie van 39
gulden voor de muziekvereniging (per
jaar per lid) en voor de senioren
gymleden van 40,of 30,gulden
per jaar voor jeugdige gymnasten achtte
wethouder Walpot aan de lage kant. De
zangvereniging heeft een jaar
contributie van 66.50 per lid, zo werd
vorig maal aangevoerd. Ten aanzien
hiervan bleek wethouder Walpot
niet van standpunt veranderd. Zijn
fractiegenoot, de heer L. den Engelman,
woordvoerder van de s.g.p. in de raad
had gezien, dat er van de gym
nastiekvereniging nog informaties
waren gekomen en vergelijkingen van
zusterverenigingen te Oud-Vos meer -
Tholen en Bruinisse Ik had me toch al
bij het minderheidsstandpunt
neergelegd en ik ben niet van plan in
dat opzicht te veranderen, maar ik ben
toch nog wel even dieper ingegaan op
die verstrekte informaties, zo vervolgde
de heer Den Engelsman. Daarbij was
hem gebleken, dat men ook niet alleen
mag afgaan op de contributiehoogte.
Van Bruinisse kreeg hij een nadere
specificatie. Men betaalt daar per
maand 4.contributie of 48,per
jaarDe trainer werkt daar voorƒ3,-
per uur en ik heb nog speciaal gevraagd
of het soms geen gepensionneerde
schipper was of dergelijke, die
automatisch met minder genoegen kan
nemen, maar het was een volbloed
trainer.
Hier wordt aan de trainer per jaar
2800,- betaald Dat komt neer op 5.
per uur. Als we voorts nagaan, dat we
nog pas vorig jaar voor 13.000,
materiaal van de gemeente beschikbaar
stelden voor „De Flippers", dan kan ik
met wethouder Walpot eens zijn, dat
deze voor hem voorgestelde subsidie
nog aan de hoge kant zit.
De heer G.J. de Jager (a.r.p.) con
stateerde min of meer een scheiding der
geesten ten aanzien van dit voorstel.
Er blijkt uit meningen vaagheid. Een
jaar geleden hebben we bij een
soortgelijk voorstel aan de s.g.p. fractie
gevraagd of men tegen was om prin
cipiële- of materiele reden en toen werd
dat alles min of meer in het midden
gelaten met de opmerking, dat
beide een rol speelden. Ik zou het
thans van de s.g.p. fractie wel eens
concreet willen horen of men al dan niet
principieel tegen sport is en wat
daarmee annex genoemd kan worden.
Uiteraard zit er toch ook binnen een
Een lange rondvraag in de
Thoolse raad.
Principieel of materieel in Sint
Philipsiands raadzaal.
Luchthavenproblemen by de
VVD en CHU.
Gladheidsbes try dingsprobleem.
Een jubilerende schietvereniging
in Scherpenisse.
schetsontwerp Kerkring Oud-
Vossemeer
En weer veel plaatseiyk nieuws.
Dit nummer bestaat uit 10
pagina's.
college als de gemeenteraad nog wat
politiek aan vast. Maar het moet niet zo
zijn, dat men principieel bezwaar heeft
en die via 'n materiele vlag poogt te
dekken. Daarmee stelt zich thans ook
het minderheidsstandpunt van b en w te
weer. Ik bestrijd dat recht niet om
principieel bezwaar te hebben, maar
dan er ook voor uitkomen. De heer De
Jager verklaarde vervolgens het verhaal
van raadslid Den Engelsman in die
vorm niet te hebben verwacht. Hij
vestigt de indruk, dat de trainer hier te
hoog zou worden beloond. Ik ken echter
niemand, die zijn arbeidskracht nog
beschikbaar stelt voor 3,
per uur, althans geen volwaardige,
bovendien zo betoogde dhr. de Jager dat
er ook vervoer nodig is van Anna Jacoba
Polder naar Sint Philipsland. Aan
nemende dat er per jaar 40 weken
gymnastiek is, dan is het voor dat
vervoer ook niet te veel gevraagd als
men 15,per week rekent en
daarvoor van 6 9 uur 's avonds in de
weer is.
Er zijn ook nog bijkomende kosten.
Mijn slotconclusie is, aldus raadslid de
Jager dat het voorstel van de meer
derheid van b en w ten aanzien van deze
subsidies niet overdreven genoemd kan
worden. Ik maak ernstig bezwaar tegen
de stelling van wethouder Walpot, dat
800,voor de gymnastiek zelfs nog aan
de hoge kant zou zijn.
Ik zou het betreuren dat men in de
toekomst eenzelfde standpunt als
uitgangspunt zou nemen.
De voorzitter gaf nog wat ver
duidelijking door er op te wijzen dat er
voor de leden eerst nogal wat afdracht
aan provinciale en landelijke federatie
af moet. Hij was het wel met dhr.
Walpot eens, dat bij sub
sidieverzoeken mag worden verwacht, ja
geeist, dat er van de verenigingen zelf
een redelijke inbreng bestaat.
Ér moet ook verantwoordelijkheid zijn
'en niet alleen maar een aanleunen op de
'overheid.
De heer Den Engelsman wees er op in
geen enkel opzicht een aanval te hebben
gedaan op beloning van de trainer. Ik
heb alleen willen zeggen, dat
contributievergelijkingen niet alleen het
juiste beeld geven. Ik zou de laatste zijn,
die aan het honorarium van een trainer
wilde tornen.
Wethouder L. Walpot stelde dat hij op
zijn beurt een vraag als door de heer de
Jager is gesteld ten aanzien van het
principiële en het materiële niet had
verwacht. Zeker niet van iemand, die
men onder de intellectuelen wil
rekenen. Overigens moet het de heer de
Jager bekend zijn. dat ik er best voor uit
wil komen als ik ergens tegen ben en dat
doe ik dan ook, eerder en beter nog dan
menige Anti Revolutionair. De s.g.p. is
tegen sportverdwazingen, niet tegen
gezonde sportbeoefening. In deze zaak
ligt echter het criterium in het verschil
tussen contributie en subsidie. Daar
door komen er scheve verhoudingen te
liggen. Wanneer we verenigingen met
kleine contributies maar via subsidies
gaan aanvullen, dan is een andere
vereniging-denk hier maar aan het
zangkoor- daarvan in feite de dupe.
De heer G.J. de Jager: Het is na vorig
jaar toch niet zo verwonderlijk dat ik de
vraag heb gesteld of de s.g.p. nu al of
niet principieel tegen sport is. Ik heb
niet naar de persoonlijke mening van
wethouder Walpot gevraagd, maar naar
het s.g.p. standpunt.
Ik heb
uit het betoog van de heer Walpot
begrepen- en dat was duidelijk- dat de