Niet op klompen in dorpshuizen
Elke Tholenaar op een metalen plaatje
Geen geld voor specialisten
Inventaris van
Thoolse campings
Middenstandsfederatie adviseert
woensdagmiddagsluiting
DEZE WEEK
Over een jaar
de nieuwe rondweg
Tholen-Poortvliet
Vuilnismannen
wachten op
gedeputeerde staten
Vijftig cent per Tholenaar
meer voor nieuwe ambulance
Mechanisering bevolkingsadministratie vergt I6V2 mille
B. en W.
benoemen
schoolpersoneel
27e jaargang no. 43
Donderdag 9 september 1971
B. en W. Tholen willen uniforme gebruiksvoorwaarden
Verordening.
Zaterdag 23,00 uur
Gemeenteraad
Tholen
Tholenaren kopen
luxe trouwboekjes
Dinsdag 19.30 uur
14 september 1971
Koopavond
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint-Philipsland, waarin opgenomen de Thoolse Courant en Het Advertentieblad - Postbus 5 - Sint-Annaland
Abonnementsprijs 6.00 per halfjaar, per post 7,00 - Losse nummers 30 cent - Sluitingsdatum advertenties dinsdagmiddag - Advertentieprijs 0,17 per mm BTW
Telefoon 01665 - 375 - Postgiro 12.44.07 - Verschijnt elke donderdag
Spierinkjes t/m 20 woorden 3 - BTW - Hoofdredacteur-uitgever G. Heiiboer.
De gemeenteraad van Tholen gaat zich
dinsdagavond 14 september a.s. om half
acht buigen over het al aangekondigde
voorstel van b en w tot vaststelling van
voorwaarden inzake het gebruik van
gemeentelijke dorps-huizen.
De voormalige gemeenten Stavenisse en
Sint-Annaland hadden hiervoor al een
verordening. In Poortvliet bestonden er
weliswaar eveneens gebruiksvoor
waarden, doch deze werden nimmer bij
raadsbesluit vastgesteld. Ten aanzien
van de verenigingslokaliteiten te Tholen
en Oud-Vossemeer zijn geen voor
waarden bekend.
De voorwaarden van Stavenisse en Sint-
Annaland zijn vrijwel gelijk. In de
verordening van Stavenisse staat alleen
een artikel meer. Dit bepaalt dat de
gebruikers van de diensten van de
concierge gebruik mogen maken tegen
tussen hen en de concierge overeen te
komen voorwaarden. B. en W. stellen
nu voor de verordening van Stavenisse,
die op 29 april 1966 door de raad werd
vastgesteld, voor het gehele eiland
Tholen geldend te verklaren. De
verordening van Sint-Annaland komtj
dan te vervallen.
Ten aanzien van het beheer van de
diverse dorpshuizen - of hoe deze ook in
de volksmond worden genoemd-
proberen b en w een uniforme regeling
te treffen. In de woonkernen met een
gemeentelijk dorpshuis zal een door het
gemeentebestuur aan te wijzen
beheerder worden aangesteld. Deze zal
belast zijn met het in gebruik geven van
het gebouw en het toezicht op de
naleving van de voorwaarden.
De voorwaarden inzake het gebruik van
gemeentelijke dorpshuizen bestaan uit
negen artikels. Deze luiden als volgt:
1. De gebruikers nemen de aan
wijzingen in acht welke door de
beheerder ten aanzien van het gebruik
worden gegeven.
2. De verwarming mag niet door de
gebruikers in werking worden gesteld;
het buiten werking stellen kan
geschieden in overeenstemming met de
beheerder.
3. De gebruikers staan in voor alle
schade, tijdens het gebruik, on
verschillig door wie, toegebracht aan
het gebouw met inventaris.
4. De gebruikers brengen zonder
toestemming van de beheerder of het
gemeentebestuur geen wijzigingen aan
in de toestand waarin het gebouw met
inventaris verkeert.
5. De gebruikers waken voor een
zodanig gebruik van het gebouw met
inventaris, zowel door henzelve, hun
ondergeschikten als door derden, zoals
van een goed gebruiker mag worden
verwacht. Zij dragen zorg, dat tot de
door hen in gebruik genomen ver
trekken geen personen toegang wordt
verleend, die klompen of schoeisel
dragen, welke meer dan gebruikelijke
schade aan vloeren kunnen verrichten.
Personen, waarvan redelijkerwijs mag
worden aangenomen, dat zij de orde
zullen verstoren, zullen evenmin tot de
in gebruik genomen ruimte mogen
worden toegelaten. Indien personen
binnen de in gebruik genomen ruimten
door hinderlijk lawaai maken als
anderzins de orde verstoren zullen de
gebruikers de verstoorders, desnoods
met bijstand van de politie en/of
beheerder, uit het gebouw verwijderen.
6. De gebruikers mogen van de diensten
van de beheerder gebruik maken tegen
tussen hen en de beheerder overeen te
komen voorwaarden.
7. Tenzij door burgemeester en
wethouders ontheffing is verleend,
dragen de gebruikers zorg, dat het
gebouw na de avond van het gebruik te
1.00 is ontruimd. Des zaterdags dient
het gebouw om 23.00 uur ontruimd te
zijn.
8. Voor zover hiervoren niet anders is
bepaald, zijn de bepalingen van het
Burgerlijk Wetboek, op het stuk van
huur en verhuur gesteld, van
overeenkomstige toepassing.
9. Niet inachtneming van het in de
artikelen 1 t/m 8 gestelde doet het recht
op het gebruik van de betreffende
ruimten in het verenigingsgebouw
terstond vervallen, zonder dat enige
ingebrekestelling of rechterlijke
tussenkomst zal zijn vereist, voorts
zonder dat terugbetaling der huursom
zal plaats hebben en onverminderd het
recht der gemeente op vergoeding van
eventuele schade.
De nieuwe ambulance (Mercedes) van de afdeling Tholen van het
Nederlandse Rode Kruis kost 42.000,- wat volgens een exploitatie
begroting jaarlijks een tekort van 8350,- betekent. De Rode Kruis
afdeling kan dat niet betalen. Daarom heeft men het Thoolse gemeente
bestuur gevraagd de jaarlijkse subsidie van 5 tot 55 cent per inwoner te
verhogen. Op 1 juli bedroeg het aantal inwoners van de gemeente Tholen
16.250 zodat met ingang van 1972 de subsidie van 55 cent per inwoner te
geven. De huidige ziekenauto is versleten, terwijl de Rode Kruis afdeling
een nieuwe ambulance om financiële redenen niet kan exploiteren.
Gezien het vele en goede werk dat de afdeling Tholen gedurende de
laatste jaren met het ziekenvervoer te Bergen op Zoom of elders heeft
verricht, alsmede gelet op de positieve adviezen van de artsen Noteboom
en van der Bel stellen wij u voor de afdeling Tholen van het Nederlandse
Rode Kruis ingaande 1 januari 1972 een jaarlijkse subsidie van een
ambulance, aldus b en w aan de Thoolse gemeenteraad. De levertjjd van
de ambulance is vijf maanden. Na toezegging van de subsidie zal de
ziekenauto door het afdelingsbestuur worden bestel, zodat de aflevering
dan begin 1972 kan worden verwacht.
„Als overwogen wordt op bepaalde
terreinen van de gemeentelijke zorg
speciaal daartoe opgeleide ambtenaren
te benoemen, zoals bijvoorbeeld een
archivaris, een voorlichtingsambtenaar,
een ambtenaar voor jeugdzaken,
sportzaken, enz. enz., dan rijst de vraag
welke financiële mogelijkheden een
gemeente van 16.000 inwoners heeft om
zich van dergelijke specialisten te
voorzien.
Nu reeds kan gesteld worden, dat het
ons college onmogelijk voorkomt voor
elk dezer en andere specialisaties
terzake opgeleide personen aan te
trekken. Voorshands hebben wij ons de
vraag gesteld of een combinatie tot
stand te brengen is. Bij deze behan
deling van debegroting zal stellig
B en W vragen dinsdagavond van de Thoolse gemeenteraad 14.083,85 voor
aansluiting by de Citograf-organisatie voor mechanische bevolkingsadministratie.
Per jaar komt daar nog ƒ2640,00 bjj voor uitvoeringskosten. De gemeente zal
hiervoor gebruik gaan maken van de diensten van Vermande Zonen N.V. te
Umuiden. Voor de vervulling van bepaalde, periodiek terugkerende werk
zaamheden op het gebied van de bevolkingsadministratie, verkiezingen en militaire
zaken is het noodzakelijk gebruik te maken van de diensten van een organisatie die
de nodige gegevens op mechanische wjjze produceert. Men denke aan oproepingen
voor verkiezingen, reuma-en TBC-onderzoek, administratie van de leerplicht,
dienstplicht, leeftijdsopbouw (per kern), controle bevolkingsregister, volkstelling en
het doen van periodieke opgaven, bijvoorbeeld adressen bejaarden, vijftienjarigen,
enz.
Op 17 augustes besloot de Thoolse
gemeenteraad tot aansluiting bij de
gemeenschappelijke regeling "Centrum
voor automatisering Zuid-West
Nederland,,. De mogelijkheden die dit
centrum t.a.v. de bevolkingsad
ministratie in de toekomst zal gaan
bieden, verkeren nog in het stadium van
onderzoek. Het gaat hier om het op
elektronische wijze verwerken van de
gegevens. Op dit moment en in de
nabije toekomst is dit systeem nog niet
praktisch uitvoerbaar. Mechanisatie
kan niet worden gemist. De hogere
overheid en de officiële instanties gaan
ervan uit dat de gemeenten hun
bevolkingsregister hebben
gemechaniseerd. Ook bij de Rijksin
spectie der Bevolksregisters is men van
mening dat mechanisatie op dit
moment geboden is en dat daarmee niet
kan worden gewacht tot het moment
dat het elektronische systeem een
bruikbaar alternatief biedt.
Twee systemen
In feite heeft de gemeente nu de keus
tussen 2 systemen, dat van N. Samson
N.V. te Alphen a/d Rijn en dat van
Vermande Zonen N.V. te Ijmuiden. Bij
dit laatste systeem kan de gemeente zelf
de gegevens met gebruikmaking van
een ponsmachine in code overbrengen
op licht metalen plaatjes. Deze blijven
bij de gemeente berusten. Op het
moment dat ze nodig zijn. worden ze
mechanisch geselecteerd en afgedrukt
met gebruikmaking van een mobiele
apparatuur waarmee zes keer per jaar
de gemeenten worden bezocht.Alle
zeven voormalige Thoolse gemeenten
waren aangesloten bij de DGA
organisatie van N. Samson N.V. te
Alphen a/d Rijn. waarbij gebruik wordt
gemaakt van ponskaarten. De pons
kaarten waren evenwel afwijkend
gecodeerd en kunnen niet
samengevoegd worden. In de praktijk
blijkt het dan nodig te zijn het gehele
kaarten-bestand te vernieuwen. De
vroegere aansluiting bij DOA biedt
derhalve op dit moment geen voordeel
boven het plaatjes systeem van Ver
mande
Voorkeur
Na zorgvuldige afwijzing van de voor -
en nadelen van beide systemen menen b
en w de voorkeur te moeten geven aan
de Citograf-organisatie (metalen
plaatjes) en wel om de volgende
redenen:
1. De plaatjes hebben boven de
moeilijk leesbare en in sterke mate
gecodeerde kaarten het praktische
voordeel dat ze foutloos afgedrukt
kunnen worden, bijvoorbeeld bij afgifte
van uittreksels bevolkingsregister,
verhuiskaarten, werkmappen
rijtijdenwet. enz. Daartoe is een
handdruk apparaat nodig dat ƒ3550,00
kost exclusief BTW.
2. Het is aantrekkelijker zelf de
mutaties wegens geboorten, vertrek,
overlijden, enz. op de plaatjes aan te
brengen dan deze ter wijziging op te
sturen, zoals bij ponskaarten nood
zakelijk is.
3. Het aantal werkzaamheden waarop
men recht heeft, is bij DOA strikt
beperkt tot hetgeen contractueel is
overeen gekomen, bij de Cito-graf-
orgamsatie kan men een willekeurig
aantal taken bij één bezoek der mobiele
installatie doen uitvoeren en bestaat
slechts een beperking t.a.v. het aantal
bezoeken per jaar. te weten zes.
4. Wanneer wordt uitgegaan van een
redelijk te achten gebruiksduur van 15
jaar wegen de hogere kapitaalslasten
voortvloeiende uit aanschaffing van een
eigen ponsmachine, metalen (dus
duurdere) plaatsjes en opbergkasten
ruimschoots op tegen de besparing
wegens vervallen abonnement uit
voeringskosten 16 cent per inwoner in
plaats van 19 cent).
Zestien mille
Het is financieel niet aantrekkelijk, zo
vervolgen b en w hun voorstel, en met
de normale personeelsbezetting on
doenlijk om de ponsarbeid bij eerste
inrichting door gemeentepersoneel te
doen verrichten. Het Thoolse dagelijks
bestuur komt tenslotte met het voorstel
de volgende kredieten beschikbaar te
stellen: 16.500 metalen plaatjes 6
ƒ142,50 per 1000 2351,25, 8000
metalen ruiters kf 28,50 per 1000
228.00 80 opbergladen k f 9.75
780,00, 2 stalen kasten kf 570,00
1140,00 diversen, waaronder straat
naamplaatjes 200,00, goede
tweedehandsponsmachine 2500.00.
handdrukapparaat voor loket
werkzaamheden 3550,00, ponsarbeid
eerste inrichting door personeel
Vermande Zonen N.V.
4800,00 plus 1729,60 BTW is totaal
14.083,85.Daarenboven zal per vol
kalenderjaar wegens abonnement
uitvoeringskosten 16500 x 16 cent
2640,00 verschuldigd zijn.
Instructies
Een ander voorstel is om secretaris Th.
C. Benou en financiële chef C. Meertens
tot respectievelijk lid en plaat
svervangend lid van het algemeen
bestuur der gemeenschappelijke
regeling "centrum voor Automatisering
Zuid-West Nederland., te benoemen
De raad zal ook een instructie voor de
gemeentesecretaris moeten vaststellen.
Hierin staan de diverse taken vermeld.
In de instructie kan men ook lezen dat
vekantieverlof alsmede buitengewoon
verlof voor ten hoogste veertien dagen,
wordt verleend door b en w.
Buitengewoon verlof voor langer dan
veertien dagen voor de gemeen
tesecretaris wordt door de gemeen
teraad verleend. In de eerste
plaats is de secretaris echter belast met
de leiding van alle werkzaamheden op
de gemeentesecretarie. Hij regelt de
verdeling van de werkzaamheden over
de verschillende afdeling en ziet toe, dat
deze tijdig, worden afgedaan. Er is
tevens een voorstel tot vaststelling van
een instructie voor de comptabele (de
vroegere gemeente ontvanger.) Dit
voorstel gaat vergezeld van een zeer
uitvoerige toelicht bij de organisatie der
financiële administratie. Daarbij wordt
vanaf 1851 de uitholling van de ont
vangersfunctie geschetst. In feite waren
er meer personen die geld voor de
gemeente inden, terwijl door de sterke
toename van het girale geldverkeer ook
geen behoefte meer bestaat aan een
kassier.
Comptabele
B en W willen nu een geheel moderne
financiële administratie opzetten
waarbij zonder moeilijkheden zonder
kas gewerkt wordt. Zoals bij een door
de raad al aangenomen voorstel voor de
regeling van het betalingsverkeer is
gesteld, oefenen de banken en de
postgiro in feite de kassiersfunctie uit.
De bewarende functie, zoals dat in de
financiële administratie genoemd
rol meer. De
registrerende
wordt, speelt dus geen
beheersfunctie en de
functie worden verricht door de af
deling financiën. Hierbij wordt
gesproken van een comptabele. Zijn
taak omvat meer dan de taak van de
vroegere gemeenteontvanger. In de
gemeente Tholen zal de heer C.
Meertens, chef van de afdeling
financiën, de comptabele zijn. Behalve
een instructie voor de comptabele zal de
raad eerst een verordering met
betrekking tot de organisatie van de
financiële administratie en van het
beheer van de geldmiddelen van de
gemeente Tholen vaststellen.
Fraude
Aan het beheer van gelden zijn altijd
risico'sverbonden:dief-
stal.beroving,inbraak, en fraude. Ter
voorkoming hiervan is veilige opberging
de eerste vereiste, maar voor
frauderisico's moeten er preventieve en
repressieve maatregelen genomen
worden. Dat zijn een goed con
trolesysteem, zowel intern als extern, en
een verzekering. De voormalige
Thoolse gemeenten hadden voor totaal
190.000,00 een verzekering lopen bij
de Frauderisico Onderlinge van
Gemeenten (FOG) in Den Haag.
Volgens het verzekeringsreglement is
55.000,00 het verplichte minimum. Het
risico van zeven afzonderlijke comp
tabele administraties is aanmerkelijk
hoger dan dat van één gecentraliseerde
administratie. Vandaar lie het voorstel
van b en w het verzekerde bedrag tegen
fraude, inbraak, diefstal, beroving en
dergelijke op 100.000.00 te stellen. De
kosten hiervan bedragen 410,00 per
jaar.
gelegenheid bestaan deze zaken tegen
andere af te wegen".
Dat antwoorden b en w van Tholen op
een schriftelijke vraag van mevr. J.M.
Deurlo- van Broekhoven (KVP):.
„Hartelijk dank voor uw uitvoerig
antwoord op mijn vraag of er een
deskundig ambtenaar beschikbaar is
voor voorlichting enz. Graag zou ik zien
dat t.z.t. toch een ambtenaar met deze
taak belast kan worden", zo luidde de
vraag van mevr. Deurloo.
De meerderheid van de
bruidsparen op het eiland
Tholen geeft de voorkeur aan
trouwboekjes in luxe uitvoering.
Deze kosten vier gulden, terwijl
voor de standaard uitvoering een
rijksdaalder betaald moet
worden. De huwelijkscandidaten
hebben hebben de vrije keus,
welk trouwboekje ze willen
nemen. Burgemeester en
wethouders van Tholen zijn van
oordeel dat er geen dwingende
redenen zijn om aan de
bruidsparen de bestaande
keuzemogelijkheid te ontnemen.
Het Thoolse dagelijks bestuur
zegt dat in antwoord op een
schriftelijke vraag van het KVP-
raadslid mevr. J.M. Deurloo-van
Broekhoven. Zij had gevraagd of
het nodig is dat er
trouwboekjes van verschillende
prijs zijn en of er geen uniform
trouwboekje kan komen.
Momenteel wordt een inventarisatie
gehouden van de campings op het
eiland Tholen waarby ook de
kwalitatieve beoordeling van de
terreinen aan de orde zal komen. B en
W van Tholen zullen de gegevens te
zijner tijd aan de gemeenteraad ter
kennis brengen.
Dit antwoordt het dagelijks bestuur op
een schriftelijke vraag van ir. M.A.
Geuze (CHU). B en W blijven overigens
bij hun standpunt dat het, behoudens
een uitzondering, droevig gesteld is met
de sociaal-hygiënische toestanden op de
Thoolse kampeerterreinen. Zij zijn ook
van menig dat hun antwoord op de
vraag naar het toezicht op campings
door de pers in het algemeen juist is
weergegeven. "Slechts moet worden
opgemerkt dat, voor zover ons bekend
in één blad, is weggelaten dat ook een
gunstige uitzondering aanwezig is',
aldus b en w van Tholen. De vraag van
ir. Geuze luidde: "Zijn b en w niet van
menig- dit naar aanleiding van hun
antwoord op de vraag naar het toezicht
op kampeerterreinen en gelet op de
weergave van dit antwoord in de pers
tot nog toe- dat te zeer de indruk werd
gewekt dat de kampeerterreinen in 't
algemeen niet aan redelijke eisen
zouden voldoen, terwijl toch meerdere
gelegenheden van een goed niveau in
ons eiland aanwezig zijn? Zijn b en w
derhalve bereid een nadere opstelling
van de kwalitatieve beoordeling van
deze terreinen, eventueel gegroepeerd
in klassen, globaal te verschaffen?
aldus ir. Geuze.
B en W van Tholen willen van de
gemeenteraad de bevoegdheid hebben
onderwyzers aan openbare lagere
scholen en leidsters aan openbare
kleuterscholen in vaste dienst
benoemen. Tydeiyke aanstelingen
behoren al tot de taak van het dagelyks
bestuur, evenals benoeming en ontslag
van personeel der gemeentescholen
voor voortgezet onderwys. B en W
zullen van elke benoeming mededeling
doen aan de gemeenteraad. De raad
blyft wel het bevoegde orgaan voor de
benoeming van schoolhoofden.
Dinsdagavond moeten de raadsleden
ook een beslissing nemen over het
voorstel de "Ver-
plaatsingkostenverordering
gemeentepersoneel
ook van toepassing te verklaren voor
het onderwijzend personeel van
openbare en bijzondere scholen voor
lager onderwijs en kleuteronderwijs.
Ter regeling van de rechtstoestand van
de in dienst der gemeente werkzame
personen stellen B en W tenslotte nog
voor een uitkeringsverordering, en
Wachtgeldverordening vast te stellen.
In de veschillende plaatsen op het
eiland Tholen werd tot dusver ook op
verschillende wijze gebruik gemaakt
van de ontheffingsmogelijkheden die er
in de winkelsluitingswet zyn
opgenomen ten aanzien van de
koopavond, middagsluiting, enz. Een
variatie die met name voor ver-
tegenwoordigersbezoek wel eens haken
en ogen gaf. Die bovendien contróle
door de overheid er niet gemakkelijker
op maakte. Begrypelijlf streeft het
gemeentebestuur na de samenvoeging
naar zoveel mogeiyke uniforme
regelingen voor het gehele eiland.
Daarom ook werd aan het bestuur van
de middenstandsfederatie advies
gevraagd, waarna door het college van
b en w aan de raad een voorstel zal
worden gedaan.
Tot dusver was
gemeenten een
minder de
zgn.
er lang niet in alle
koopavond, noch
verplichte vakan
tiesluiting, terwijl er ten aanzien van de
middagsluiting 4 gemeenten de
woensdag hadden, 2 de dinsdag en één
gemeente maar voop een enkele
branche een middagsluiting. Het aan
het gemeente gemeentebestuur door de
federatie thans uitgebrachte advies
komt neer op: a. koopavond vrijdag b.
middagsluiting woensdag, c. vakan
tiesluiting voor alle branches gedurende
6 achtereenvolgende werkdagen.
De federatie wil haar leden voorts
adviseren voor de lunchpauze te sluiten
tussen 12.30 en 13. 30 uur en zaterdag
de winkels 5 uur dicht te doen zoals dat
trouwens al in het merendeel van de
woonkernen in praktijk wordt
gebracht.
Orp tot dit unanieme advies te komen
lagen er voor het federatiebestuur
weinig moeilijkheden. In de eerste
plaats omdat al 4 van de 7 woonkernen
op woensdagmiddag sluiten en een
vijfde graag de dinsdagmiddag voor de
woensdag wil verwisselen. Vervolgens
wat de koopavond betreft, omdat men
daartoe de vrijdag het meest geschikt
achtte. Het plubliek komt zowel in onze
streek als daarbuiten steeds minder tot
het winkelen op de zaterdagmiddag en
dan vormt de vrijdagavond een goede
compensatie. Ook wat de vakan
tiesluiting betreft meende men met
name het voorbeeld Oud-Vossemeer te
moeten volgen, waar al jaren een
dergelijke verordening van kracht is. In
hoeverre dit unanieme federatie-advies
voor b en w aanleiding is tot eenzelfde
voorstel aan de gemeenteraad moet
thans worden afgewacht. Uiteraard
werd dit adviesverzoek van b en w door
het federatiebestuur wel op prijs
gesteld.
Elke Tholenaar op een metalen
plaatje
Gebruiksvoorwaarden voor
Thoolse dorpshuizen in komende
raadsvergadering.
Voor nieuwe ambulance jaarlijks
55 cent per inwoner.
Afscheid van bank-
procuratiehoudster.
Festival in Sint Annaland.
Kampeerverordering en benzine
pompverordening.
22 oktober Sint Philipslands
dorpshuis officieel openen.
Keetie had in elk geval nog
brons.
Streek-elftallen hadden geen
slechte competitiedag.
Een toename van het plaatselijk
nieuws.
Dit nummer bestaat uit
tB- pagina's
Zeer binnenkort krygt de inpassing van
het personeel van de
vuilnisophaaldienst in de dienst
gemeentewerken zyn beslag. Dat
antwoorden b en w van Tholen het
CHU-raadsüd J.D. de Korte die aan het
college had gevraagd: "Zyn de ar
beidsvoorwaarden voor de werknemers
van de gemeenteiyke
vuilnisophaaldienst reeds geiyk
geschakeld en zyn de ter zake gedane
toezeggingen van de zijde van de oude
gezameiyke gemeenten voor een toeslag
voor ongunstig weer (wintermaanden)
reeds gehonoreerd?".
Het eerste deel van de vraag is het
college niet helemaal duidelijk, maar zij
vermoedden dat hier de inpassing na de
herindeling bedoeldwordt. Ten aanzien
van de prestatietoeslag, zeggen b en w
dat gedeputeerde staten van Zeeland
hiervoor nog geen verklaring van geen
bezwaar hebben gezonden. Het-
prdVinciaal bestuur verzocht voor
malige gemeentebestuur van Sint-
Maartensdijk (dat voor de gemeen
schappelijke vuilnisophaaldienst
verantwoordelijk was) het besluit tot het
geven van een prestatie toeslag in te
trekken en deze zaak opnieuw te laten
behandelen door het nieuwe
gemeentebestuur. B en W van Tholen
menen dat aan dat verzoek terecht geen
gevolg gegeven is. Het college heeft aan
g.s. van Zeeland verzocht alsnog te
bewerkstelligen dat de nodige
verklaring van geen bezwaar wordt
afgegeven. Als daaraan wordt voldaan,
wordt de toeslag nog met ingang van 1
juli 1971 verleend.
Dinsdag 31 augustus werd op het
kantoor van de hoofdingenieur-
directeur van de provinciale waterstaat
te Middelburg aanbesteed, de aanleg
van de rondweg Tholen, een gedeelte
van de weg Sint Maartensdijk-'l holen-
grens provincie Noord Brabant van het
secundair wegenplan 1968, lang
ongeveer 2980 meter.
Voor onze streekbewoners is het
duidelijk te spreken van de nieuwe
rondweg vanaf de nieuwe Thoolse brug
naar de provinciale weg tussen Tholen
en Poortvliet.
Er waren hiervoor 24 inschrijvingen. De
laagste was het aannemersbedrijf J.C.
Suijkerbuyk te Hoogerheide voor
1.670.000.- De hoogste inschrijver was
het aannemingsbedrijf Quist n.v. te
Schiedam voor 2.062.000,
Na gunning door gedeputeerde
staten kan direct met het werk worden
begonnen, waarvoor 320 werkbare
werkdagen in het bestek staan
aangegeven.
Het ziet er naar uit dat eind 1972 deze
nieuwe rondweg verreweg voltooid kan
zijn. Er moeten o.a. 17.000 ton
hoogovenslakken worden verwerkt,
10.300 ton asfaltbeton aangebracht,
82.500 m3 grond verwerkt en 70.000 m3
zand.