Niet op klompen in dorpshuizen Elke Tholenaar op een metalen plaatje Geen geld voor specialisten Inventaris van Thoolse campings Middenstandsfederatie adviseert woensdagmiddagsluiting DEZE WEEK Over een jaar de nieuwe rondweg Tholen-Poortvliet Vuilnismannen wachten op gedeputeerde staten Vijftig cent per Tholenaar meer voor nieuwe ambulance Mechanisering bevolkingsadministratie vergt I6V2 mille B. en W. benoemen schoolpersoneel 27e jaargang no. 43 Donderdag 9 september 1971 B. en W. Tholen willen uniforme gebruiksvoorwaarden Verordening. Zaterdag 23,00 uur Gemeenteraad Tholen Tholenaren kopen luxe trouwboekjes Dinsdag 19.30 uur 14 september 1971 Koopavond Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint-Philipsland, waarin opgenomen de Thoolse Courant en Het Advertentieblad - Postbus 5 - Sint-Annaland Abonnementsprijs 6.00 per halfjaar, per post 7,00 - Losse nummers 30 cent - Sluitingsdatum advertenties dinsdagmiddag - Advertentieprijs 0,17 per mm BTW Telefoon 01665 - 375 - Postgiro 12.44.07 - Verschijnt elke donderdag Spierinkjes t/m 20 woorden 3 - BTW - Hoofdredacteur-uitgever G. Heiiboer. De gemeenteraad van Tholen gaat zich dinsdagavond 14 september a.s. om half acht buigen over het al aangekondigde voorstel van b en w tot vaststelling van voorwaarden inzake het gebruik van gemeentelijke dorps-huizen. De voormalige gemeenten Stavenisse en Sint-Annaland hadden hiervoor al een verordening. In Poortvliet bestonden er weliswaar eveneens gebruiksvoor waarden, doch deze werden nimmer bij raadsbesluit vastgesteld. Ten aanzien van de verenigingslokaliteiten te Tholen en Oud-Vossemeer zijn geen voor waarden bekend. De voorwaarden van Stavenisse en Sint- Annaland zijn vrijwel gelijk. In de verordening van Stavenisse staat alleen een artikel meer. Dit bepaalt dat de gebruikers van de diensten van de concierge gebruik mogen maken tegen tussen hen en de concierge overeen te komen voorwaarden. B. en W. stellen nu voor de verordening van Stavenisse, die op 29 april 1966 door de raad werd vastgesteld, voor het gehele eiland Tholen geldend te verklaren. De verordening van Sint-Annaland komtj dan te vervallen. Ten aanzien van het beheer van de diverse dorpshuizen - of hoe deze ook in de volksmond worden genoemd- proberen b en w een uniforme regeling te treffen. In de woonkernen met een gemeentelijk dorpshuis zal een door het gemeentebestuur aan te wijzen beheerder worden aangesteld. Deze zal belast zijn met het in gebruik geven van het gebouw en het toezicht op de naleving van de voorwaarden. De voorwaarden inzake het gebruik van gemeentelijke dorpshuizen bestaan uit negen artikels. Deze luiden als volgt: 1. De gebruikers nemen de aan wijzingen in acht welke door de beheerder ten aanzien van het gebruik worden gegeven. 2. De verwarming mag niet door de gebruikers in werking worden gesteld; het buiten werking stellen kan geschieden in overeenstemming met de beheerder. 3. De gebruikers staan in voor alle schade, tijdens het gebruik, on verschillig door wie, toegebracht aan het gebouw met inventaris. 4. De gebruikers brengen zonder toestemming van de beheerder of het gemeentebestuur geen wijzigingen aan in de toestand waarin het gebouw met inventaris verkeert. 5. De gebruikers waken voor een zodanig gebruik van het gebouw met inventaris, zowel door henzelve, hun ondergeschikten als door derden, zoals van een goed gebruiker mag worden verwacht. Zij dragen zorg, dat tot de door hen in gebruik genomen ver trekken geen personen toegang wordt verleend, die klompen of schoeisel dragen, welke meer dan gebruikelijke schade aan vloeren kunnen verrichten. Personen, waarvan redelijkerwijs mag worden aangenomen, dat zij de orde zullen verstoren, zullen evenmin tot de in gebruik genomen ruimte mogen worden toegelaten. Indien personen binnen de in gebruik genomen ruimten door hinderlijk lawaai maken als anderzins de orde verstoren zullen de gebruikers de verstoorders, desnoods met bijstand van de politie en/of beheerder, uit het gebouw verwijderen. 6. De gebruikers mogen van de diensten van de beheerder gebruik maken tegen tussen hen en de beheerder overeen te komen voorwaarden. 7. Tenzij door burgemeester en wethouders ontheffing is verleend, dragen de gebruikers zorg, dat het gebouw na de avond van het gebruik te 1.00 is ontruimd. Des zaterdags dient het gebouw om 23.00 uur ontruimd te zijn. 8. Voor zover hiervoren niet anders is bepaald, zijn de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek, op het stuk van huur en verhuur gesteld, van overeenkomstige toepassing. 9. Niet inachtneming van het in de artikelen 1 t/m 8 gestelde doet het recht op het gebruik van de betreffende ruimten in het verenigingsgebouw terstond vervallen, zonder dat enige ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst zal zijn vereist, voorts zonder dat terugbetaling der huursom zal plaats hebben en onverminderd het recht der gemeente op vergoeding van eventuele schade. De nieuwe ambulance (Mercedes) van de afdeling Tholen van het Nederlandse Rode Kruis kost 42.000,- wat volgens een exploitatie begroting jaarlijks een tekort van 8350,- betekent. De Rode Kruis afdeling kan dat niet betalen. Daarom heeft men het Thoolse gemeente bestuur gevraagd de jaarlijkse subsidie van 5 tot 55 cent per inwoner te verhogen. Op 1 juli bedroeg het aantal inwoners van de gemeente Tholen 16.250 zodat met ingang van 1972 de subsidie van 55 cent per inwoner te geven. De huidige ziekenauto is versleten, terwijl de Rode Kruis afdeling een nieuwe ambulance om financiële redenen niet kan exploiteren. Gezien het vele en goede werk dat de afdeling Tholen gedurende de laatste jaren met het ziekenvervoer te Bergen op Zoom of elders heeft verricht, alsmede gelet op de positieve adviezen van de artsen Noteboom en van der Bel stellen wij u voor de afdeling Tholen van het Nederlandse Rode Kruis ingaande 1 januari 1972 een jaarlijkse subsidie van een ambulance, aldus b en w aan de Thoolse gemeenteraad. De levertjjd van de ambulance is vijf maanden. Na toezegging van de subsidie zal de ziekenauto door het afdelingsbestuur worden bestel, zodat de aflevering dan begin 1972 kan worden verwacht. „Als overwogen wordt op bepaalde terreinen van de gemeentelijke zorg speciaal daartoe opgeleide ambtenaren te benoemen, zoals bijvoorbeeld een archivaris, een voorlichtingsambtenaar, een ambtenaar voor jeugdzaken, sportzaken, enz. enz., dan rijst de vraag welke financiële mogelijkheden een gemeente van 16.000 inwoners heeft om zich van dergelijke specialisten te voorzien. Nu reeds kan gesteld worden, dat het ons college onmogelijk voorkomt voor elk dezer en andere specialisaties terzake opgeleide personen aan te trekken. Voorshands hebben wij ons de vraag gesteld of een combinatie tot stand te brengen is. Bij deze behan deling van debegroting zal stellig B en W vragen dinsdagavond van de Thoolse gemeenteraad 14.083,85 voor aansluiting by de Citograf-organisatie voor mechanische bevolkingsadministratie. Per jaar komt daar nog ƒ2640,00 bjj voor uitvoeringskosten. De gemeente zal hiervoor gebruik gaan maken van de diensten van Vermande Zonen N.V. te Umuiden. Voor de vervulling van bepaalde, periodiek terugkerende werk zaamheden op het gebied van de bevolkingsadministratie, verkiezingen en militaire zaken is het noodzakelijk gebruik te maken van de diensten van een organisatie die de nodige gegevens op mechanische wjjze produceert. Men denke aan oproepingen voor verkiezingen, reuma-en TBC-onderzoek, administratie van de leerplicht, dienstplicht, leeftijdsopbouw (per kern), controle bevolkingsregister, volkstelling en het doen van periodieke opgaven, bijvoorbeeld adressen bejaarden, vijftienjarigen, enz. Op 17 augustes besloot de Thoolse gemeenteraad tot aansluiting bij de gemeenschappelijke regeling "Centrum voor automatisering Zuid-West Nederland,,. De mogelijkheden die dit centrum t.a.v. de bevolkingsad ministratie in de toekomst zal gaan bieden, verkeren nog in het stadium van onderzoek. Het gaat hier om het op elektronische wijze verwerken van de gegevens. Op dit moment en in de nabije toekomst is dit systeem nog niet praktisch uitvoerbaar. Mechanisatie kan niet worden gemist. De hogere overheid en de officiële instanties gaan ervan uit dat de gemeenten hun bevolkingsregister hebben gemechaniseerd. Ook bij de Rijksin spectie der Bevolksregisters is men van mening dat mechanisatie op dit moment geboden is en dat daarmee niet kan worden gewacht tot het moment dat het elektronische systeem een bruikbaar alternatief biedt. Twee systemen In feite heeft de gemeente nu de keus tussen 2 systemen, dat van N. Samson N.V. te Alphen a/d Rijn en dat van Vermande Zonen N.V. te Ijmuiden. Bij dit laatste systeem kan de gemeente zelf de gegevens met gebruikmaking van een ponsmachine in code overbrengen op licht metalen plaatjes. Deze blijven bij de gemeente berusten. Op het moment dat ze nodig zijn. worden ze mechanisch geselecteerd en afgedrukt met gebruikmaking van een mobiele apparatuur waarmee zes keer per jaar de gemeenten worden bezocht.Alle zeven voormalige Thoolse gemeenten waren aangesloten bij de DGA organisatie van N. Samson N.V. te Alphen a/d Rijn. waarbij gebruik wordt gemaakt van ponskaarten. De pons kaarten waren evenwel afwijkend gecodeerd en kunnen niet samengevoegd worden. In de praktijk blijkt het dan nodig te zijn het gehele kaarten-bestand te vernieuwen. De vroegere aansluiting bij DOA biedt derhalve op dit moment geen voordeel boven het plaatjes systeem van Ver mande Voorkeur Na zorgvuldige afwijzing van de voor - en nadelen van beide systemen menen b en w de voorkeur te moeten geven aan de Citograf-organisatie (metalen plaatjes) en wel om de volgende redenen: 1. De plaatjes hebben boven de moeilijk leesbare en in sterke mate gecodeerde kaarten het praktische voordeel dat ze foutloos afgedrukt kunnen worden, bijvoorbeeld bij afgifte van uittreksels bevolkingsregister, verhuiskaarten, werkmappen rijtijdenwet. enz. Daartoe is een handdruk apparaat nodig dat ƒ3550,00 kost exclusief BTW. 2. Het is aantrekkelijker zelf de mutaties wegens geboorten, vertrek, overlijden, enz. op de plaatjes aan te brengen dan deze ter wijziging op te sturen, zoals bij ponskaarten nood zakelijk is. 3. Het aantal werkzaamheden waarop men recht heeft, is bij DOA strikt beperkt tot hetgeen contractueel is overeen gekomen, bij de Cito-graf- orgamsatie kan men een willekeurig aantal taken bij één bezoek der mobiele installatie doen uitvoeren en bestaat slechts een beperking t.a.v. het aantal bezoeken per jaar. te weten zes. 4. Wanneer wordt uitgegaan van een redelijk te achten gebruiksduur van 15 jaar wegen de hogere kapitaalslasten voortvloeiende uit aanschaffing van een eigen ponsmachine, metalen (dus duurdere) plaatsjes en opbergkasten ruimschoots op tegen de besparing wegens vervallen abonnement uit voeringskosten 16 cent per inwoner in plaats van 19 cent). Zestien mille Het is financieel niet aantrekkelijk, zo vervolgen b en w hun voorstel, en met de normale personeelsbezetting on doenlijk om de ponsarbeid bij eerste inrichting door gemeentepersoneel te doen verrichten. Het Thoolse dagelijks bestuur komt tenslotte met het voorstel de volgende kredieten beschikbaar te stellen: 16.500 metalen plaatjes 6 ƒ142,50 per 1000 2351,25, 8000 metalen ruiters kf 28,50 per 1000 228.00 80 opbergladen k f 9.75 780,00, 2 stalen kasten kf 570,00 1140,00 diversen, waaronder straat naamplaatjes 200,00, goede tweedehandsponsmachine 2500.00. handdrukapparaat voor loket werkzaamheden 3550,00, ponsarbeid eerste inrichting door personeel Vermande Zonen N.V. 4800,00 plus 1729,60 BTW is totaal 14.083,85.Daarenboven zal per vol kalenderjaar wegens abonnement uitvoeringskosten 16500 x 16 cent 2640,00 verschuldigd zijn. Instructies Een ander voorstel is om secretaris Th. C. Benou en financiële chef C. Meertens tot respectievelijk lid en plaat svervangend lid van het algemeen bestuur der gemeenschappelijke regeling "centrum voor Automatisering Zuid-West Nederland., te benoemen De raad zal ook een instructie voor de gemeentesecretaris moeten vaststellen. Hierin staan de diverse taken vermeld. In de instructie kan men ook lezen dat vekantieverlof alsmede buitengewoon verlof voor ten hoogste veertien dagen, wordt verleend door b en w. Buitengewoon verlof voor langer dan veertien dagen voor de gemeen tesecretaris wordt door de gemeen teraad verleend. In de eerste plaats is de secretaris echter belast met de leiding van alle werkzaamheden op de gemeentesecretarie. Hij regelt de verdeling van de werkzaamheden over de verschillende afdeling en ziet toe, dat deze tijdig, worden afgedaan. Er is tevens een voorstel tot vaststelling van een instructie voor de comptabele (de vroegere gemeente ontvanger.) Dit voorstel gaat vergezeld van een zeer uitvoerige toelicht bij de organisatie der financiële administratie. Daarbij wordt vanaf 1851 de uitholling van de ont vangersfunctie geschetst. In feite waren er meer personen die geld voor de gemeente inden, terwijl door de sterke toename van het girale geldverkeer ook geen behoefte meer bestaat aan een kassier. Comptabele B en W willen nu een geheel moderne financiële administratie opzetten waarbij zonder moeilijkheden zonder kas gewerkt wordt. Zoals bij een door de raad al aangenomen voorstel voor de regeling van het betalingsverkeer is gesteld, oefenen de banken en de postgiro in feite de kassiersfunctie uit. De bewarende functie, zoals dat in de financiële administratie genoemd rol meer. De registrerende wordt, speelt dus geen beheersfunctie en de functie worden verricht door de af deling financiën. Hierbij wordt gesproken van een comptabele. Zijn taak omvat meer dan de taak van de vroegere gemeenteontvanger. In de gemeente Tholen zal de heer C. Meertens, chef van de afdeling financiën, de comptabele zijn. Behalve een instructie voor de comptabele zal de raad eerst een verordering met betrekking tot de organisatie van de financiële administratie en van het beheer van de geldmiddelen van de gemeente Tholen vaststellen. Fraude Aan het beheer van gelden zijn altijd risico'sverbonden:dief- stal.beroving,inbraak, en fraude. Ter voorkoming hiervan is veilige opberging de eerste vereiste, maar voor frauderisico's moeten er preventieve en repressieve maatregelen genomen worden. Dat zijn een goed con trolesysteem, zowel intern als extern, en een verzekering. De voormalige Thoolse gemeenten hadden voor totaal 190.000,00 een verzekering lopen bij de Frauderisico Onderlinge van Gemeenten (FOG) in Den Haag. Volgens het verzekeringsreglement is 55.000,00 het verplichte minimum. Het risico van zeven afzonderlijke comp tabele administraties is aanmerkelijk hoger dan dat van één gecentraliseerde administratie. Vandaar lie het voorstel van b en w het verzekerde bedrag tegen fraude, inbraak, diefstal, beroving en dergelijke op 100.000.00 te stellen. De kosten hiervan bedragen 410,00 per jaar. gelegenheid bestaan deze zaken tegen andere af te wegen". Dat antwoorden b en w van Tholen op een schriftelijke vraag van mevr. J.M. Deurlo- van Broekhoven (KVP):. „Hartelijk dank voor uw uitvoerig antwoord op mijn vraag of er een deskundig ambtenaar beschikbaar is voor voorlichting enz. Graag zou ik zien dat t.z.t. toch een ambtenaar met deze taak belast kan worden", zo luidde de vraag van mevr. Deurloo. De meerderheid van de bruidsparen op het eiland Tholen geeft de voorkeur aan trouwboekjes in luxe uitvoering. Deze kosten vier gulden, terwijl voor de standaard uitvoering een rijksdaalder betaald moet worden. De huwelijkscandidaten hebben hebben de vrije keus, welk trouwboekje ze willen nemen. Burgemeester en wethouders van Tholen zijn van oordeel dat er geen dwingende redenen zijn om aan de bruidsparen de bestaande keuzemogelijkheid te ontnemen. Het Thoolse dagelijks bestuur zegt dat in antwoord op een schriftelijke vraag van het KVP- raadslid mevr. J.M. Deurloo-van Broekhoven. Zij had gevraagd of het nodig is dat er trouwboekjes van verschillende prijs zijn en of er geen uniform trouwboekje kan komen. Momenteel wordt een inventarisatie gehouden van de campings op het eiland Tholen waarby ook de kwalitatieve beoordeling van de terreinen aan de orde zal komen. B en W van Tholen zullen de gegevens te zijner tijd aan de gemeenteraad ter kennis brengen. Dit antwoordt het dagelijks bestuur op een schriftelijke vraag van ir. M.A. Geuze (CHU). B en W blijven overigens bij hun standpunt dat het, behoudens een uitzondering, droevig gesteld is met de sociaal-hygiënische toestanden op de Thoolse kampeerterreinen. Zij zijn ook van menig dat hun antwoord op de vraag naar het toezicht op campings door de pers in het algemeen juist is weergegeven. "Slechts moet worden opgemerkt dat, voor zover ons bekend in één blad, is weggelaten dat ook een gunstige uitzondering aanwezig is', aldus b en w van Tholen. De vraag van ir. Geuze luidde: "Zijn b en w niet van menig- dit naar aanleiding van hun antwoord op de vraag naar het toezicht op kampeerterreinen en gelet op de weergave van dit antwoord in de pers tot nog toe- dat te zeer de indruk werd gewekt dat de kampeerterreinen in 't algemeen niet aan redelijke eisen zouden voldoen, terwijl toch meerdere gelegenheden van een goed niveau in ons eiland aanwezig zijn? Zijn b en w derhalve bereid een nadere opstelling van de kwalitatieve beoordeling van deze terreinen, eventueel gegroepeerd in klassen, globaal te verschaffen? aldus ir. Geuze. B en W van Tholen willen van de gemeenteraad de bevoegdheid hebben onderwyzers aan openbare lagere scholen en leidsters aan openbare kleuterscholen in vaste dienst benoemen. Tydeiyke aanstelingen behoren al tot de taak van het dagelyks bestuur, evenals benoeming en ontslag van personeel der gemeentescholen voor voortgezet onderwys. B en W zullen van elke benoeming mededeling doen aan de gemeenteraad. De raad blyft wel het bevoegde orgaan voor de benoeming van schoolhoofden. Dinsdagavond moeten de raadsleden ook een beslissing nemen over het voorstel de "Ver- plaatsingkostenverordering gemeentepersoneel ook van toepassing te verklaren voor het onderwijzend personeel van openbare en bijzondere scholen voor lager onderwijs en kleuteronderwijs. Ter regeling van de rechtstoestand van de in dienst der gemeente werkzame personen stellen B en W tenslotte nog voor een uitkeringsverordering, en Wachtgeldverordening vast te stellen. In de veschillende plaatsen op het eiland Tholen werd tot dusver ook op verschillende wijze gebruik gemaakt van de ontheffingsmogelijkheden die er in de winkelsluitingswet zyn opgenomen ten aanzien van de koopavond, middagsluiting, enz. Een variatie die met name voor ver- tegenwoordigersbezoek wel eens haken en ogen gaf. Die bovendien contróle door de overheid er niet gemakkelijker op maakte. Begrypelijlf streeft het gemeentebestuur na de samenvoeging naar zoveel mogeiyke uniforme regelingen voor het gehele eiland. Daarom ook werd aan het bestuur van de middenstandsfederatie advies gevraagd, waarna door het college van b en w aan de raad een voorstel zal worden gedaan. Tot dusver was gemeenten een minder de zgn. er lang niet in alle koopavond, noch verplichte vakan tiesluiting, terwijl er ten aanzien van de middagsluiting 4 gemeenten de woensdag hadden, 2 de dinsdag en één gemeente maar voop een enkele branche een middagsluiting. Het aan het gemeente gemeentebestuur door de federatie thans uitgebrachte advies komt neer op: a. koopavond vrijdag b. middagsluiting woensdag, c. vakan tiesluiting voor alle branches gedurende 6 achtereenvolgende werkdagen. De federatie wil haar leden voorts adviseren voor de lunchpauze te sluiten tussen 12.30 en 13. 30 uur en zaterdag de winkels 5 uur dicht te doen zoals dat trouwens al in het merendeel van de woonkernen in praktijk wordt gebracht. Orp tot dit unanieme advies te komen lagen er voor het federatiebestuur weinig moeilijkheden. In de eerste plaats omdat al 4 van de 7 woonkernen op woensdagmiddag sluiten en een vijfde graag de dinsdagmiddag voor de woensdag wil verwisselen. Vervolgens wat de koopavond betreft, omdat men daartoe de vrijdag het meest geschikt achtte. Het plubliek komt zowel in onze streek als daarbuiten steeds minder tot het winkelen op de zaterdagmiddag en dan vormt de vrijdagavond een goede compensatie. Ook wat de vakan tiesluiting betreft meende men met name het voorbeeld Oud-Vossemeer te moeten volgen, waar al jaren een dergelijke verordening van kracht is. In hoeverre dit unanieme federatie-advies voor b en w aanleiding is tot eenzelfde voorstel aan de gemeenteraad moet thans worden afgewacht. Uiteraard werd dit adviesverzoek van b en w door het federatiebestuur wel op prijs gesteld. Elke Tholenaar op een metalen plaatje Gebruiksvoorwaarden voor Thoolse dorpshuizen in komende raadsvergadering. Voor nieuwe ambulance jaarlijks 55 cent per inwoner. Afscheid van bank- procuratiehoudster. Festival in Sint Annaland. Kampeerverordering en benzine pompverordening. 22 oktober Sint Philipslands dorpshuis officieel openen. Keetie had in elk geval nog brons. Streek-elftallen hadden geen slechte competitiedag. Een toename van het plaatselijk nieuws. Dit nummer bestaat uit tB- pagina's Zeer binnenkort krygt de inpassing van het personeel van de vuilnisophaaldienst in de dienst gemeentewerken zyn beslag. Dat antwoorden b en w van Tholen het CHU-raadsüd J.D. de Korte die aan het college had gevraagd: "Zyn de ar beidsvoorwaarden voor de werknemers van de gemeenteiyke vuilnisophaaldienst reeds geiyk geschakeld en zyn de ter zake gedane toezeggingen van de zijde van de oude gezameiyke gemeenten voor een toeslag voor ongunstig weer (wintermaanden) reeds gehonoreerd?". Het eerste deel van de vraag is het college niet helemaal duidelijk, maar zij vermoedden dat hier de inpassing na de herindeling bedoeldwordt. Ten aanzien van de prestatietoeslag, zeggen b en w dat gedeputeerde staten van Zeeland hiervoor nog geen verklaring van geen bezwaar hebben gezonden. Het- prdVinciaal bestuur verzocht voor malige gemeentebestuur van Sint- Maartensdijk (dat voor de gemeen schappelijke vuilnisophaaldienst verantwoordelijk was) het besluit tot het geven van een prestatie toeslag in te trekken en deze zaak opnieuw te laten behandelen door het nieuwe gemeentebestuur. B en W van Tholen menen dat aan dat verzoek terecht geen gevolg gegeven is. Het college heeft aan g.s. van Zeeland verzocht alsnog te bewerkstelligen dat de nodige verklaring van geen bezwaar wordt afgegeven. Als daaraan wordt voldaan, wordt de toeslag nog met ingang van 1 juli 1971 verleend. Dinsdag 31 augustus werd op het kantoor van de hoofdingenieur- directeur van de provinciale waterstaat te Middelburg aanbesteed, de aanleg van de rondweg Tholen, een gedeelte van de weg Sint Maartensdijk-'l holen- grens provincie Noord Brabant van het secundair wegenplan 1968, lang ongeveer 2980 meter. Voor onze streekbewoners is het duidelijk te spreken van de nieuwe rondweg vanaf de nieuwe Thoolse brug naar de provinciale weg tussen Tholen en Poortvliet. Er waren hiervoor 24 inschrijvingen. De laagste was het aannemersbedrijf J.C. Suijkerbuyk te Hoogerheide voor 1.670.000.- De hoogste inschrijver was het aannemingsbedrijf Quist n.v. te Schiedam voor 2.062.000, Na gunning door gedeputeerde staten kan direct met het werk worden begonnen, waarvoor 320 werkbare werkdagen in het bestek staan aangegeven. Het ziet er naar uit dat eind 1972 deze nieuwe rondweg verreweg voltooid kan zijn. Er moeten o.a. 17.000 ton hoogovenslakken worden verwerkt, 10.300 ton asfaltbeton aangebracht, 82.500 m3 grond verwerkt en 70.000 m3 zand.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1971 | | pagina 1