Moet het toch maar Verdronken Reimerswaal opnieuw in de belangstelling Weer een tjokvol Bergen op Zoom tijdens Braderiedagen Nieuwe rondweg Tholen- Poortvliet wordt autoweg met een viaduct Rode Kloostermop belangrijkste vondst Speedboot rukt been af van Duitser DEZE WEEK Gedrukt in Barneveld ÊÉNRICHTING VOETVERKEER NOODZAKELIJK Op zondag 18 juli 10.000 auto's op Postweg Vraag naar arbeidskrachten daalt verder POSTABONNEES 27e Jaargang no. 38 DONDERDAG 5 AUGUSTUS 1971 rtMHTOÊ Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint-Philipsland. waarin opgenomen de Thoolse Courant en Het Advertentieblad - Postbus 5 - Sint-Annaland Abonnementsprijs 6.00 per halfjaar, per post 7.00 - Losse nummers 30 cent - Sluitingsdatum advertenties dinsdagmiddag - Advertentieprijs 0.17 per mm 4 BTW Telefoon 01665 - 575 - Postgiro 12.44.07 - Verschijnt elke donderdag Spierinkjes t/m 20 woorden 3,- BTW - Hoofdredacteur-uitgever G. Heijboer. Het is niet de eerste, wel de zoveelste maal, dat de Zeeuw se weg tijdens het topvakan- tieseizoen een knelpunt vormde. Natuurlijk minder dan toen de Zeelandbrug nog niet de ver binding Rotterdam-Goes vorm de, maar wel nog altijd het grootste knelpunt in de Zeeuw se hoofdverbinding. Destijds moest en zou die Zee landbrug er komen en wie zou willen afdoen aan de indrukwek kende wetenschap en mogelijk heden, die hierin door de tech nici aan de dag zijn gelegd. Zoals we echter altijd reeds, ook voor de eerste Zeeland- brugpeiler er lag hebben ge poogd te beweren, had dat goe de geld beter besteed kunnen worden door in dezelfde korte tijd als de vaste verbinding tussen Noord Beveland en Schouwen een feit werd, een vier baansweg aan te leggen tussen Middelburg en Bergen op Zoom. Het traject dat door zowel het brood- als het toeristisch ver keer nog altijd het meest wordt gevolgd. Dat ligt ook voor de hand. En die dammenverbinding was immers toch in het zicht. Maar ja, het moest een Zeelandbrug worden en het moest geld kos ten, meer-nog dan destijds was verwacht, want in feite heeft de' intensiteit van de Zeelandbrug - route nog geen enkel jaar aan de prognoses voldaan. Het is wat nakaarten, wat ei genlijk niet zo veel zin meer heeft, waarom we dit ook slechts beschouwen als de inleiding tot een weer volgende geldsmijte rij. Ook langs Tholen komt een ge deelte van het Schelde-Rijnka naal. Daartoe was eerst een nieuwe brug bij Tholen nodig, waar men niet buiten kon. Daar naast komt echter tussen Sint' Annaland en Oud-Vossemeer een dam, die het kanaal op dat westelijk punt moet afsluiten en waterstaattechnisch noodza kelijk wordt geacht. Dat is ook voor een leek vrij logisch, want open water is geen kanaal en zonder die dam zou Eendracht, Krabbenkreek, Zijpe, Keeten, Mastgat open water blijven en daarom voor dat Schelde-Rijn- kanaal moeilijkheden veroorza ken. Maar ondertussen moet er toch een brug komen bij Oud-Vosse- meer. Met een tweebaans rij baan, zoals ook over de dam. Dam en brug liggen maar enkele honderden meters uit elkaar. Er is geen twijfel aan, of er is vanwege het veerrecht Oud- en Nieuw Vossemeerde voorwaar de in het Belgisch Nederlandse tractaat Schelde Rijnverbinding dat het daardoor verdwijnende veer door een brug moet wor den gecompenseerd. Het bete kent dat hierdoor Tholen drie vaste verbindingen met Bra bant (c.q. Sint Philipsland) krijgt. Wie wil over die luxe zeuren? Sijmen betaalt. Eigen lijk moeten we op Tholen de laatsten zijn, die er een woord over durven zeggen. Pikken wat je krijgen kunt. En toch vragen we hier: moet het toch maar? Kan niet voor hetzelfde geld de dam van een vierbaansweg worden voorzien met een goede tweebaansverbinding onder- langs de zeedijk met weinig goede landbouwgrond te ont trekken naar Oud-Vossemeer. Zal dat in rijtijd veel uitmaken. Wel in miljoenen, ook al zijn de brug-toegangswegen al aange legd. Maar ja, men zal het bij Rijks waterstaat wellicht een knuppel in het hoenderhoek vinden. Voor rechten moet gezond verstand en economie wijken. Maar of we er nu met z'n allen zoveel beter van kunnen worden, is een vraag. Met z'n allen zijn we van de Zeelandbrug ook niet zoveel beter geworden. Maar het zal wel zo moeten. Met als hoofdkwartier de oude onder monumentenzorg vallende boerderij ,,Thuys vermuyden" aan de Kettingdijk onder Tholen is een negen koppige archeologen- groep van de NJBG doende de oude Reimerswaalgeschiedenis op te frissen. Een drie weekse (vakantie) onderzoekingsperiode. De tot dusver belangrijkste vondst is een rode Kloostermop, die afkomstig moet zijn van de zogenaamde Venusdam, een strekdam, waaraan de schippers destijds tussen Reimerswaal en Tholen meerden. Voorts werd een blauwe baksteen opgehaald en een Arik-dakpan met pokken, die volgens de vissers eerder een stuk uit de jongste mosselhistorie is, maar volgens de archeologengroep wijst de dakpanvorm duidelijk naar de grijze oudheid. Het is lang- niet voor het eerst, dat de Speelmanplaat doel is van Reimers- waalonderzoek. Maar een zo langdurige en omvangrijke expeditie als tot dus ver schijnt er niet eerder te zijn ge weest. Wel hebben er de jaren door tel kens weer een of meerdere oudheid kundige vorsers of belangstellenden in de historie, tochten naar de Speel manplaat gemaakt, waar in de zeven tiende eeuw Reimerswaal prooi van de golven werd. Een stad die volgens de geschiedenis zowel economisch als strategisch als nummer drie op de Zeeuwse ranglijst van die tijd stond. Er waren onderzoeken van Hollestelle rond de eeuwwisseling, er is ook meer dan eens een tochtje naar de Speelman plaat gemaakt door de technische op zichter van de Centrale Dienst Noord Zeeland, de heer P. J. Jasperse uit ■Sint Maartensdijk en er nog menig ander particulier uit Tholen zelf of uit de Brabantse contreien zo op een dagje met heel laag water een kijkje gaan ne men naar het gebied, waar eens een levendige handel bestond. Die het ver standig aanpakte deed het in een periode met enkele dagen een oostenwind en mede daardoor een lage waterstand. Dan gebeurde het wel, dat met een paar dagen van stevige oostenbries heel wat stuifzand van de Speelmanplaat werd weggeblazen en met niet zoveel moeite de contouren van de oude stad vooreen deel zichtbaar werd. De eeuwen van wind en water, vanebenvloed, vangra ven ook op de plaat hebben van het oude Reimerswaal niet veel meer overgela ten, al kan er dan nog wel eens, zoals afgelopen week een Kloostermop wor den gevonden. ENTHOUSIASTE EXPEDITIE De huidige groep van jonge archeolo gen zijn leden van de Nederlandse jeugdbond ter bestudering van de ge schiedenis, afkomstig uit Brabant en de Hollanden. Iedereen tussen de 12 en 25 jaar kan lid van deze bond worden. Er is een werkgroep van SAO onderzoek, wat wil zeggen „Submarin Archeologisch On derzoek". Men heeft ook een vereni gingsblad onder de titel .Fibula", dat zes keerper jaarverschijnt en his torische artikelen bevat. Deze jeugdbond organiseert zowel kam pen in binnen- als buitenland, waarbij o.a. opgravingen worden gedaan naar grafheuvels, kastelen en middeleeuwse boerderijen. Voor de Reimerswaalse expeditie 'is drie weken uitgetrokken, want het dui- ken en het graven vergt nogal inspan ning. ,,Eind december zijn we al begonnen met de voorbereidingen, waarbij we voor een aantal problemen kwamen te staan", zegt Judith Schuyf, studente in de geschiedenis en prehistorie aan de Rijksuniversiteit van Leiden en één van de Reimerswaalexpeditieleden. Meestal kun je namelijk uit archie ven gegevens krijgen, maar het naar Middelburg overgebrachte archief van Reimerswaal is bij de meibrand van 1940 grotendeels verloren gegaan. Er is slechts een lijst met korte inhoud bewaard gebleven. Uit de literatuur is echter wel het een en ander bekend, hoe wel de schrijvers uit die dagen niet schroomden voor het copiëren van el- kaars pennevruchten". Reimerswaal was in het begin van de 14de eeuw een opkomende stad, het werd een strate gisch handelspunt en de derde stad van Zeeland. Grote overstromingen in 1530, die onder meer Zuid Beve land flink teisterden sloegen ook hele stukken muren van Reimerswaal weg: De schrik zat er in. De handel ging kwijnen en tenslotte woonden er nog wat gedupeerde vissers, die ten einde raad naar alle windstreken uitvoe ren. Zo is er ook het vermoeden, dat de Thoolse Schotten afkomstig zijn van een van deze Reimerswaalse laatste vissersfamilies. Evert Meurs, student scheikunde aan de Gemeentelijke Universiteit van Am sterdam merkt op, dat een van de oor zaken om na te gaan wat nu eigenlijk precies afkomstig was van Reimers waal het feit is, dat er al zoveel in de Oosterschelde is gevonden. Er zijn vier punten, die we aan de hand van één daarvan door middel van schaal vergroting hopen in te tekenen, name lijk de poorten, de kerk, het stadhuis en de molen. Er is een nauwkeurige plattegrond van de betrouwbaar geachte zestiende eeuwse carthograag Jacob van Deven ter. Hans Smit uit Den Haag is duiker van de groep, de overigen proberen met snorkels de .situatie te verken nen. In de komende twee jaar zal het onderzoek door de NJBG worden voort gezet. Na een week van improviseren en het al of niet beschikken over een boot, kreeg men een vaartuigje van Rijks waterstaat. Weer en getij zijn niet min der belangrijk. Met de groep zijn we benieuwd, wat er nog' voor de dag komt. De verwachting kan niet bijzonder hoog gespannen zijn. Daarvan weten eilandbewoners, die er al eerder op uittrokken van mee te praten. In oude jaargangen van de Thoolse Courant is ook menig histo risch artikel over Reimerswaal te vinden, merendeels van de hand van Hollestelle, die deze historie trou wens ook te boek stelde. Wim de Waal uit Axel heeft zojuist op overtuigende wijze de 23e Ronde van Oud-Vossemeer gewonnen. Microfonist Wim Hendrikse uit Middelburg vraagt hem naar het verloop van de wedstrijd. Voor een uitvoerig verslag, zie pagina 5. Over de zaterdagavond weer afgesloten Braderie Bergen op Zoom vallen twee hoofdzaken te vermelden. In de eerste plaats bleef het ondanks alle regendreigingen ook voor de zoveelste maal een Braderie-zomer van jewelste. In de tweede plaats is de belangstelling niet alleen dit jaar, maar in elk geval opnieuw, zodanig gegroeid, dat het niet alleen noodza kelijk is de binnenstad voor alle gemotoriseerd verkeer af te sluiten, maar dat het ook tijd wordt de voetgangers tot een éénrichtings- route te dwingen. Menige Braderiestraat - met name dan in het Vier kantje - moest door menig bezoeker worden overgeslagen omdat er eenvoudig geen doen aan was er door te komen, laat staan de stands te kunnen bezichtigen, noch minder tijd te krijgen er wat te kopen. Vanaf het eerste tot het laatste Brade rie-uur is donderdag, vrijdag en zater dag ieder parkeerplekje rond de bin nenstad van het Markiezaat bezet ge- De Duitser Hans Muller, die aan de Javadijk in Sint-Annaland een weekendhuisje bewoont, heeft zon dagmiddag ernstige verwondingen aan zijn been opgelopen toen hij door de schroef van zijn speed boot werd geraakt. In het zie kenhuis Lievensberg te Bergen op Zoom moest het been worden geamputeerd. Het ongeluk gebeurde zondagmid dag omstreeks vier uur in de Krabbenkreek, voor de jachtha ven van Sint-Annaland. De heer Muller uit Menden (Duitsland) voer samen met een vriend in zijn speedboot, die mevrouw Miil- ler op waterskies voorttrok. Van dit zonnige tafereel wilde de heer Müller een foto maken. Hij ging voor op de boot staan, maar voor het schieten van een plaatje ging het wat te hard. Hij gaf een aanwijzing aan de stuurman dat het wat langzamer moest. Deze verminderde gas, waardoor de speedboot Selco M. wat naar vo ren ging en zakte. Door deze manoeuvre verloor de heer Mul ler vermoedelijk zijn evenwicht. Hij viel in het water, werd door zijn eigen boot overvaren en raak te de schroef. De boot lag meteen stil. Met een zeer ernstig beschadigd rech ter been werd de heer Müller aan boord gehesen. Aan zijn andere been en aan zijn armen had hij nog enkele lichtere verwondin gen. Met de ziekenauto werd hij naar het ziekenhuis Lievensberg in Bergen op Zoom gebracht. De heer Müller, die lid is van de watersportvereniging Sint-Anna land, bracht veel weekends en zijn vakantie in zijn tweede wo ning aan de Javadijk door. Het Thoolse wegennet is het laatste jaar al flink veranderd, maar er staan nog meer wijzigingen op het programma. Op dinsdag 31 augustus wordt door de provinciale waterstaat de nieuwe rondweg Tholen - Poortvliet aanbesteed. Het gaat hier om 2980 meter dat loopt vanaf de nieuwe brug over de Eendracht tot aan de scheiding slijtlaag-asfaltlaag op de Postweg tussen Tholen en Poort vliet. In het bestek zijn twee kunstwerken opgenomen: een viaduct waar de Molenvlietsedijk over loopt en een duiker. De autoweg, die uitsluitend bestemd is voor snel Verkeer, moet eind 1972 klaar zijn. Voor de Ten Ankerweg in het stadje Tholen zal dat een grote ontlasting betekenen, aangezien het snel ver keer voor de richting Poortvliet, Scherpenisse, Sint-Maartensdijk en Stave- nisse van de nieuwe autoweg gebruik zal maken. Volgens de meetapparatuur van de provinciale waterstaat op de Postweg kwamen zondag 18 juli 10.000 auto's over de weg Tholen-Poortvliet. Dat is een record. Op Tweede Pinkster dag passeerden er 7800 voertuigen. Hier een beeld van de weg van de nieuwe Thoolse brug met de twee lussen. Links de toevoerweg richting brug-Bergen op Zoom, rechts de af rit richting Oud-Vossemeer. In het midden staat nu nog een rood wit geblokt hek. Daarachter ligt het zandbed al gereed, waarop de nieuwe rondweg Tholen-Poortvliet wordt aan gelegd. Op dinsdag 31 augustus wordt dit werk aanbesteed. Eind 1972 kan men zo van de brug richting Poort vliet, zonder de bochtige brugafrit of de drukke Ten Ankerweg in het stadje Tholen te moeten berijden. Voor de nieuwe autoweg moet er 70.000 m3 zand verwerkt worden, 82.500 m grond, 10.300 ton asfaltbeton en 17.000 ton hoogovenslakken. Bij de nieuwe brug ligt het zanddepot al klaar. Dit kon gemakkelijk en goedkoop aange bracht worden met de andere spuit- werkzaamheden voor de aanleg van de toevoerwegen naar de brug over de Eendracht. De nieuwe autoweg wordt gekruist door twee wegen: Molenvlietsedijk/Water- vlietsedijk en Dalemseweg/Nieuwland- sedijk. Bij de Nieuwlandsedijk wordt de Dalemseweg afgesloten. De aan sluiting van de autoweg op de oude weg Tholen-Poortvliet komtbij de Dee- hoeve. Omdat de nieuwe weg alleen voor snel verkeer is, moeten er over vrij grote afstand landbouwdreven aan gelegd worden. THOLEN/OUD-VOSSEMEER Zijn nog niet zo lang geleden de weg Tholen-Poortvliet, de weg Poortvliet- Sint-Annaland, en de weg Scherpenis- se-kruising Sint-Annaland/Poortvliet van een nieuwe asfaltlaag voorzien, nu is de provinciale weg Tholen/Oud- Vossemeer aan de beurt. Deze week is het aannemingsbedrijf Van Dijck-Petit N.V. uit Bergen op Zoom gereed gekomen met het aan brengen van de eerste asfaltlaag van 5 cm. Deze loopt over 3885 meter vanaf de nieuwe brug over de Een dracht tot aan de afrit bebouwde kom Oud-Vossemeer. Totaal komen er 3 asfaltlagen: na die van 5 cm één van 4 cm en tenslotte de deklaag van 3/ cm. Eind augustus moet het werk klaar zijn, waarna er nog witte strepen getrokken moeten worden. De weg wordt door het aan brengen van de asfaltlaag 20 a 30 cm. breder. Zo is en wordt binnen vrij korte tijd het wegennet op het eiland Tholen belangrijk gemoderniseerd en verbe terd, hoewel dit alles wel veel land bouwgrond vergt. Daar komt straks de toevoerweg naar de dam Tholen/ Sint-Philipsland tussen Sint-Annaland en Oud-Vossemeer nog bij. Volgens de provinciale waterstaat zit er voorsbands nog weinig licht in as faltering van de weg Oud-Vossemeer/ Sint-Annaland. bleven. Slechts het etensuur kon een enkele verlichting in dat opzicht bren gen, zoais ook in de Braderiestraten zelf. Vanaf het moment dat de voorzit ter van de winkeliersvereniging, de heer W. Besling vanaf de stadhuispui het welkomstwoord sprak, gevolgd dooi de officiële opening van burgemees ter drs. L. van de Laar heeft het in Bergen op Zoom gekrioeld van het Braderie- en kunstmarktbezoek. De belangstelling loopt tot in de vele tien duizenden. Het lijkt ons bijzonder moei lijk daarnaar een schatting te maken, die enige grond bezit. Burgemeester Van de Laar wees er op speelse wijze op, hoe de winkelierskomkommertijd na de uitverkoop zeer plezierig wordt opgevuld via de Braderie die tot in wijde omtrek naam heeft gemaakt. NIEUWE EVENEMENTEN De eerste burger van het Markiezaat vond het bovendien pretiig, dat er de laatste jaren vanuit de middenstand zaken van de grond gekomen zijn die men tevoren voor onmogelijk hield. Juist in 'n slappe periode iser'n eve nement voor Bergen op Zoom en omge ving via de middenstand gekomen, die z'n weerga niet heeft. Voorts is er 'n serieus streven om een koopavond in te stellen. Van de Braderie uit, kunnen we gezellig verder naar nieuwe evenemen ten zo besloot drs van de Laar zijn speech voor de officiële opening van de zevende Braderie in Bergen op Zoom. WILHELMINAKAZERNE De voorzitter van de winkeliersvereni ging was blij dat sinds vorig jaar het vierkantje rond gekomen was en richtte het oog nu op de Wilhelmina- kazerne voor weer een nieuwe ont wikkeling in het Markiezaat. Hij was de leden van de middenstandsvereni ging dankbaar voor de grote en enthou siaste medewerking, waardoor de deel name een ongekende hoogte heeft be reikt. Tegelijkertijd was het Braderieterrein en de Kunstmarkt al volgestroomd 's Avonds was er een concert van de harmonie St Bartholomeus uit Merk- sum (België), terwijl er eveneens een ontreden was van De Gold Stars, het B gen op Zoomse majorettenkorps, d: Europees kampioen werd. Vrijdag en zaterdag waren er con certen van Kolpings Zonen en Concor dia. terwijl daarnaast twee looporkes ten nog voor het nodige vertier zorgde. Drie avonden hardstikke druk. drie middagen tjokvol. Het zonnetje deed volop mee. De Berg se horeca weet daar van mee te spre ken. Maar niet alleen zij. De Bergse Braderie doet het als een trein. Elk jaar tfeer, nu voor de zevende maal. Met de daarbij niet weg te denken, attraktieve Kunstmarkt. Het zal wel zó moeten. Archeologen jeugdgroep speurt. Archeologen jeugdgroep speurt naar Reimerswaal. Informatie-varia van het nieu we gemeentebestuur. Belangrijke wegverbetering en aanbesteding Tholen. Man door eigen speedboot over varen'. Wim de Waal won Vossemeerse ronde Indeling competitievoetbal. Sint Annalandse bibliotheek be- staanswaardig. Stemmen van lezers. Ook in vakantietijd nog veel lezenswaardigs in ons nieuws blad. VELE PAARDEN WORDEN LUI OMDAT ZIJ MEER ETEN DAN VOOR HUN PRESTATIES NO DIG IS. Dit nummer bestaat uit 8 pagina's. De geregistreerde arbeidsreserve op het eiland Tholen is in vergelijking met juni 1971 gestegen van 30 tot 38 man nen. In dit totaal is een 20-tal personen.dat door diverse factoren moeilijk plaats baar is, inbegrepen. De vraag naarar- beidskrachten daalde tot 72 mannen. Het is niet uitgesloten dat de vraag op het eiland Tholen een verdergaande da ling te zien zal geven. De plaatsingsmogelijkheden voor afge studeerden van de L.T.S. en M. A. V.O.- scholen blijft op het eiland Tholen van te geringe omvang. De huidige geregistreerde vraag richt zich o.a. op bouwvakarbeiders, machi nale houtbewerkers, personeel (man nen en (gehuwde) vrouwen) voor de con- fectieindistrie en metaalbewerkers. Wij verzoeken de postabonnees die het abonnementsgeld voor het 2e haltjaar 1971 met liet witte girobiljet zonder naam of adres betaalden hun girostrookjes met naam en adres op te sturen aan Eendrachtbode, Postbus 5, Sint-Annaland. Het gaat om de volgende witte girobiljet teil die afgestempeld zijn met de data en nummers: Scherpenisse 11-7-1971 nr 267, Arnhem (Alteveer) 15-7-1971 nr 413. Van liet eerste haltjaar 1971 gaat het nóg om: Scherpenisse 30-12-1970 nr 533. Bergen (N.H.) 31-12-1970 nr 11500. s- Graven'hage (Loosduinsebrug) 29-12- 1970 nt" 4423. Rotterdam (Lombardijen) 29-12-1970 nr 15247 of 15248. Deze week was de drukkerij te Axel, waar sedert een paar maanden wordt gepoogd ons nieuwsblad te vervaardigen, ge sloten wegens vakantie. Een welwillende collega was be reid dat hiaat op te vangen, zo dat deze week ons blad is gedrukt door de Barneveldse Drukkerij te Barneveld. Daar is al eerder een begin gemaakt met het rotatie offset procédé. Zo zijn we woensdag naar Bar neveld getrokken om de laatste copie te bezorgen en de gedrukte krant mee terug te nemen. Als liet moet is ons niet gauw wat te veel om de lezers hun eigen streekblad zelfs geen week te onthouden. Met dank aan de Barneveldse collega.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1971 | | pagina 1