Burgemeesters-
vakature
Gemeenteprogram
CHU gaf als eerste partij de
nieuwe raadsfractie een
weloverwogen en evenwichtig
programma mee
Lijstaanvoerder ir. M. A. Geuze
blij met dit werkstuk
Deze week
Maandag beiert de Sint-Annalandse
raadsklepel
Aanvullend krediet voor gehele
jachthavenuitbaggering
Garage op industrieterrein
A. v. d. Hoek uit Scherpenisse
secretaris CHU Groot Tholen
4 maart 1971
27ste jaargang no. 16
Nieuwsblad vow de streek Tholen en Sint-Philipsland - Waarin opgenomen de Thoolse Courant - Postbus 5 - Sint-Annaland - Telefoon 01665 375 - Postgiro 12.44.07 - Verschijnt elke donderdagmiddag.
Abonnementsprijs ƒ5.25 per halfjaar, per post 6,25 - Losse nummers 25 cent - Sluitingsdatum advertenties dinsdagmiddag - Advertentieprijs ƒ0,17 per mm BTW - Spierinkjes t/m 20 woorden ƒ3,1- BTW - Hoofdredacteur - uitgever G. Heijboer.
Elders in dit nummer kan men het
bericht lezen, dat de minister van
Binnenlandse Zaken de sollicitatie
naar het ambt van burgemeester
voor de nieuwe gemeente Tholen
heeft opengesteld. Onze streek mag
er blij mee zijn, dat dit tijdig kon ge
beuren. Het heeft er in zekere zin
ook enig recht op, nu de herindeling
door meerdere omstandigheden toch
een half jaar later moest vallen, dan
de bedoeling van de regering was.
Een zeker recht, dat nu ook alles tij
dig wordt afgerond, voorzover dat
voor de bekende datum kan worden
gedaan.
Niet alleen de politieke samenstel
ling van de gemeenteraad is belang
rijk en daar kan iedere kiezer in de
streek zelf het zijne aan toedoen, niet
alleen een behoorlijk en tijdig opvan
gen van in de streek functionerende
gemeente-ambtenaren is een goede
zaak, mede ook om de overgang zo
soepel mogelijk te doen verlopen,
maar niet in het minst heeft de
streek belang bij een goede burge
meester. Dat is in onze kleine kernen
al zo geweest en het wordt nog he
den ten dage onderschat, dat is het
in niet mindere mate straks voor het
gehele gebied. In de Tweede Kamer
werd destijds gesproken over dat be
lang. 'Als er maar pittige burgemees
ters worden benoemd', was toen de
uitspraak van enkele woordvoerders.
Inderdaad moet de nieuwe eerste
burger wat in de mars hebben om
het nieuwe Tholen te leiden. Bestu
ren in zijn algemeenheid moet de
nieuwe raad doen, maar van het ge
heel heeft een burgemeester de lei
ding. Een in ons geval nog zwaarder
taak, omdat het hierbij weliswaar
gaat om één (nieuwe) gemeente,
maar niet om een compacte woon
kern. Het blijven er zeven. Met hoe
veel gemeenschappelijks ook, toch
niet minder verschillend van struk-
tuur en inslag. Gewend aan een ja
renlang meer direct beleid. Met de
burgemeester als het ware naast de
deur.
Er mag na deze sollicitatie-open
stelling tegelijkertijd van de be
windsman worden verwacht, dat hij
ook alles zal doen om voor een tij
dige benoeming zorg te dragen.
Op dit moment valt er niet op
vooruit te lopen, wie dat zal zijn. De
eis van de streek mag zijn een 'pit
tige burgemeester'. Daarna zal de
voorkeur ongetwijfeld uiteenvallen.
Het is niet eens een publiek geheim,
dat verwacht kan worden, dat er on
der de sollicitanten twee bekende
zullen zijn. Bekenden omdat ze thans
in onze streek aan een gemeente
leiding geven. Hoeveel er daarnaast
nog liefhebbers voor dit ambt op
Tholen zijn, is thans nog onzeker.
Men moet wel verwachten, dat het
meerderen zullen zijn. Daarom zijn
we met de gehele streek hoogst be
nieuwd. Naar het aantal en welke
sollicitanten. Uiteindelijk ook en
nog meer naar de benoeming van
wellicht één hunner.
Als het in elk geval maar tijdig is.
Als eerste partij heeft dinsdag
avond de Christelijk Historische
Unie op Tholen zijn gemeentepro
gram vastgesteld. Mogelijk valt
daarover elders in dit nummer nog
wat meer te lezen, al blijkt de kopy-
hoeveelheid de laatste weken over
stelpend te zijn.
Óns dunkt dat het een goede zaak
is de kiezers te laten weten, welke
lijnen men voorstaat. Dat moeten
uiteraard grote lijnen zijn, zonder
dat ieder ook een partijgenoot
niet daarin volledig bevrediging
zal kunnen vinden.
Maar er zijn toch verschillende
zaken, waarvan de kiezers toch bij
voorbaat graag zullen weten, vanuit
welke basis die straks benaderd zul
len worden, welke klemtoon er op
ligt, welke pré wordt gegeven.
Het pas geopende bijkantoor van de Nutsspaarbank Tholen aan de Machteld van Gelrestraat.
De Sint Arinalandse gemeenteraad krijgt
maandagavond het voorstel op tafel om
f 34.000,- te willen voteren om de gehele
jachthaven uit te baggeren op gewenste
diepte.
Stemt de raad daarin toe, dan zal het werk
spoedig een aanvang nemen, zodat het nog
voor het komend watersportseizoen zal zijn
uitgevoerd.
B en w gaven in hun pre-advies uitvoerige
toelichting op dit voorstel.
Reeds herhaaldelijk is er op gewezen, dat
de haven noodzakelijk uitgebaggerd diende
te worden, vooral de havenmonding en het
jachthavengedeelte, zo schrijven b en w aan
de raad.
Op 12 februari bereikte het gemeentebe
stuur een rapport van het waterschap Tho
len, waarvan de technische dienst op uitge
breide schaal peilingen verrichtte.
In 1968 is de haven over de gehele opper
vlakte inclusief de monding op diepte ge
baggerd 36.000 m3 specie werd toen afge
voerd.
De monding werd op 4 meter min n.a.p.
gebracht, het havenbekken op 3.40 en de
boxen tussen de 2.80 en 3 m.
In drie jaar tijds blijkt een gemiddelde ver
zanding te hebben plaatsgevonden van 54
cm. De strook voor de boxen en daartussen
meer dan elders. Voor de toegang tot de
haven is er geen reden tot verontrusting,
maar het is wel gewenst de monding op
diepte te brengen en ook het jachthaven
gedeelte weer op het peil 1968.
De oorzaak van verondieping moet volgens
b en w toch bij de Deltawerken worden ge
zocht. Het verschil in waterstanden door af-
Het valt te verwachten, dat er
meerdere partijen het C.H.U. voor
beeld zullen volgen.
Daarbij behoeft men niet van te
voren uit te gaan van de gedachte,
dat het toch allemaal maar mooie
woorden zijn, die niet vallen waar
te maken. Natuurlijk spelen daarbij
zoveel factoren een rol. Theoretische
wensen blijken niet altijd praktisch
uitvoerbaar. Dezelfde voorbeelden
zien we bij de landelijke volksver
tegenwoordiging.
Niettemin heeft de kiezer recht
op de basis van de door hem ge
steunde partij terug te vallen. Zeker
degenen, die zich daarbij als lid heb
ben aangesloten.
In dit verband moet dan toch ook
wel even op de waarde van het lid
maatschap van een politieke partij
worden gewezen. De huidige ver
houding tussen aantal leden en om
vang inspraakwensen is lang niet
gelijk. Maar zonder dat lidmaat
schap vervalt ook een groot deel van
het recht van spreken. Laat staan,
dat men niet eens naar de stembus
zou gaan om zijn voorkeur te kiezen.
Maar dit laatste lijkt 7 april haast
onbestaanbaar. Heel Tholen zal deze
eerste maal zeker zijn stem willen
uitbrengen. Daar willen we het al
thans op houden.
sluiting van het Volkerak Is mede oorzaak
van de moeilijkheden.
Een ander voorstel is om grond van de
firma F. Burgers Zn terug te kopen in
het bestemmingsplan achter de bogerds, om
dat men voor dat perceel het oog heeft laten
vallen voor de bouw van een nieuw post
kantoor (eventueel met woning).
Rond het industrieterrein willen b en w
beplanting over een strook van 8 meter
breed aanbrengen, waartoe een bedrag van
f 3300,- wordt gevraagd.
De eigenaar van de grond, waarop het
restaurant zal worden gebouwd, vraagt ook
een gedeelte dijk te willen verhuren voor een
te maken terras met uitzicht op de Krabbe-
kreek. B en w zijn bereid het gevraagde ha-
vendamgedeelte aan de heer M. van Lamme
ren te Bergen op Zoom te verhuren, maar
niet, zoals aanvrager verzocht in erfpacht
te geven.
Met eervol ontslag voor zijn vader wordt
ook voorgesteld de heer M. J. Kaashoek te
benoemen als onderhouder openbare basis
school.
Ter verfraaiing van de Dorpshuis entourage
is er het voorstel om in de bestaande brand
put een fontein aan te brengen. Dat gaat
f 6000,- kosten.
De heer W. J. Heijboer deed het verzoek
om 2170 m2 grond op het industrieterrein te
kopen voor de douw van een garage. B en w
zijn daartoe bereid tegen f 8,50 per m2.
Havenmeester Joh. den Engelsman vraagt
salarisverhoging, nu het werk aanmerkelijk
is toegenomen, terwijl ook de gemeentere
kening 1969 ter voorlopige vaststelling wordt
aangeboden.
Als eerste politieke partij heeft de CHU dinsdagavond in hotel
Zeeland te Tholen het definitieve programma voor Groot Tholen
vastgesteld. Dat gebeurde in grote eensgezindheid, hoewel men wel
ruim 3^2 uur nodig had om het concept van 4 folio vellen door te
nemen. Het werkstuk telde oorspronkelijk 20 paragrafen, wat de
25 aanwezige leden echter terug brachten tot 18. Dit kwam door het
schrappen van de kleine onderdelen over de burgemeester en secre
taris. De samenstellers van het concept twijfelden hier al over,
maar met raadskandidaat J. P. de Korte uit Sint-Maartensdijk vond
de meerderheid de enkele zinnen over de burgemeester en secreta
ris in het verkiezingsprogramma niet nodig. Zij vonden het vanzelf
sprekend dat er een goede burgemeester en secretaris voor de nieu
we gemeente Tholen moeten komen. Het waren de enige twee para
grafen waarover bij handopsteken de standpunten bepaald werden.
Er werden nog wel verschillende redactionele wijzigingen aange
bracht.
Voor het overige hebben de samenstel
lers van het concept veel waardering van
hun werk gehad.
De commissie gemeenteprogramma bestond
uit de heren E. Ph. Nieuwkerk en J. A.
de Boe uit Poortvliet. J. L. Rijstenbil uit
Tholen, D. Kleppe uit Scherpenisse en J. P.
de Korte uit Sint Maartensdijk. Lijstaan
voerder ir. M. A. Geuze uit Poortvliet zei
blij te zijn met dit gemeenteprogramma, ter
wijl hij ook zijn waardering toonde voor
het werk van de vijf unieleden.
Voor de bespreking van het programma
deelde waarnemend voorzitter Nieuwkerk
nog mee dat de heer A. J. Rijnberg uit Sint
Maartensdijk, voorzitter van de CHU-kies-
vereniging ter plaatse, bedankt heeft.
Door het terugtreden van de heer A X. G.
van Doorn al* bestuurslid, kreeg de beer
A. van den Hoek uit Scherpenisse zitting
in het bestuur. Hij werd tegelijk secretaris
van de nieuwe gemeentelijke kiesvereniging
van de CHU.
Penningmeester werd definitief de heer C.
van Winkelen uit Sint Annaland. Men ging
ook over tot het kiezen van 'n voorzitter.
Waarnemend voorzitter Nieuwkerk kreeg 21
van de 25 stemmen, A. v. d. Hoek 2 en
J. A. de Boe en J. L. Rijstenbil elk 1. Wat de
verkiezingen van woensdag 7 april betreft,
hoopt de CHU dat de drie eersten op de
kandidatenlijst geroepen zullen worden in
de gemeenteraad van Groot Tholen zitting
te nemen. In de vorige CHU-vergadering
werd lijstaanvoerder ir. M. A. Geuze ge
machtigd om met de ARP een lijnverbinding
aan te gaan. Hoewel beide partijen van
goede wille waren, bleek een dergelijke sa
menwerking wetteijk onmogelijk te zijn.
Lijstverbindingen zijn alleen in gemeen
ten met 20.000 en meer inwoners mogelijk.
ACHTTIEN
Het nu definitieve gemeenteprogramma
zal de leidraad worden voor de CHU-fractie
in de nieuwe gemeenteraad. Op de verga
dering benadrukte de heer De Boe dat nog
eens: ,,U moet dit programma zien als een
pakket van wensen van de in kiesvereniging-
georganiseerde CHU aan de leden van de
gemeenteraad, waarmee ze rekening moeten
houden". De achttien paragrafen waaruit het
werkstuk bestaat zijn: uitgangspunt, doel
stelling, algemeen, het ambtsgebed, bestuurs,
de gemeenteraad, wethouders, het college
van burgemeester en wethouders, het perso
neelsbeleid, ruimtelijke ordening, woningbouw
volksgezondheid, onderwijs en cultuur, wel
zijnszorg, economische aangelegenheden, ge
meen tefinanciën, openbare veiligheid en plan
matig beleid.
VERDRAAGZAAMHEID
De CHU laat zich leiden door de bijbelse
norm, geïnspireerd vanuit het evangelie, met
verdraagzaamheid voor andersdenkenden.
Het bestuur van de gemeente dient gericht
te zijn op het welzijn van alle inwoners en
op een verantwoorde ontwikkeling van alle
kernen. Uitgaande van bovenstaand prin
cipe stelt de ChLl zich het volgende ten
doel: 1. Tholen een gemeente te doen zijn
met een goed woon- en leefklimaat. 2. samen
te werken met anderen die door ons als
positief worden ervaren en ten opzichte van
de belangen van de bevolking streven naar
een weloverwogen en evenwichtige veran
dering, opbouw en integratie van de sa
menleving.
Op een vraag van de heer R. Weyler zei
raadskandidaat De Korte dat met integratie
het samengaan van de kernen bedoeld wordt
het dorpisme eruit werken, hoewel hij dat
nog niet direct verwezenlijkt zag.
Ter vergroting van de bestuurskracht moet
mede in het bijzonder gestreefd worden naar:
goede communicatie met de burgers, vol
doende financiële middelen, ambtelijke des
kundigheid en vlotte aanpassing van het
beleid in nieuwe situaties.
De CHU is voorstander van het aanvan
gen der raadsvergaderingen met gebed.
BESTUURSKERN
Met specifiek historisch gegroeide verwor
venheden in de kernen moet bij het beleid
ernstig rekening worden gehouden. Het le
vensmilieu in de onderscheidende kernen
moet worden gewaarborgd. Bij het bepalen
van de definitieve vestigingsplaats van het
bestuurlijk apparaat en de diverse diensten
moet een rationele afweging van de deel
belangen plaats vinden.
Een centrale, goed bereikbare en uit
planologisch oogpunt bezien meest aan
vaardbare plaats verdiend de voorkeur bo
ven andere keuzen.
Eventueel moet de betreffende beslissing op
termijn gesteld worden wanneer nadere studie
nodig blijkt te zijn.
De CHU vindt verder dat ter bevordering
van een doorzichtig beleid de besluiten van
de gemeenteraad in het openbaar dienen te
worden genomen. Het gemeentebestuur laat
zich zoveel als nodig is adviseren door wijk
en functionele raden.
Tevens dient onderzocht te worden of en
in hoeverre aan genoemde raden bestuurs
bevoegdheid wordt toegekend.
Het gemeentebestuur heeft zich er voort
durend rekenschap van te geven dat zijn
daden aan hoge normen van bestuursethiek
hebben te voldoen. Elke beschikking dient
met zodanige redenen te zijn omkleed dat
de zin en de achtergrond daarvan door de
burger kunnen worden begrepen.
WETHOUDERS
De gemeenteraad vertegenwoordigt de
gehele bevolking van de gemeente. De raads
leden dienen dan ook in elk college waarin
zij zitting hebben, zich voortdurend reken
schap te geven dat vanuit en ten behoeve
van de gehele bevolking moet worden be
stuurd. De gemeentelijke overheid zal op
basis van het uitgangspunt waken voor een
goed geestelijk en zedelijk klimaat .De agen
da van de raadsvergaderingen en de raads
stukken worden in het algemeen en zo nodig
tegen vergoeding verkrijgbaar gesteld, ten
zij zwaar wegende belangen zien daartegen
zouden verzetten. Bij dit laatste werd op de
vergadering gedacht aan aankoopbesluiten
waarbij gemeentelijke belangen mogelijk ge-
schaadt kunnen worden. Degenen die koste
loos de raadsstukken moeten kunnen krijgen
zijn o.a. wijkraden, politieke partijen en on
derwijsinstellingen.
Gezien de taken waarvoor het gemeente
bestuur zich ziet gesteld, bestaat behoefte
aan 3 wethouders. Het college van b en w
dient bij voorkeur - en gelet op de personen
een afspiegeling te zijn van de verhoudingen
binnen de raadsfracties, waarbij samenwer
kingsverbanden tussen politiek gelijk ge
stemden als een eenheid kunnen worden ge
zien.
WONINGBOUW
Bij het planologisch beleid wordt uitge
gaan van concrete hoofdlijnen, neergelegd
in een structuurplan. Om het optimale effect
van de schaalvergroting te bereiken is een
bepaalde centralisatie van een aantal acti
viteiten en ontwikkelingen noodzakelijk.
Zonder bepaalde activiteiten in Depaalde
kernen aan te tasten, zal men daarenboven
verschillende nieuwe of grote projecten op
onder meer het recreatieve, industriële en
culturele vlak moeten ontwikkelen.
Ook bij de woningbouw zal het gemeen
tebestuur zich moeten baseren op concrete
en wetenschappelijke maatstaven, waaron
der een woningmarktonderzoek.
IEDEREEN GAAT STEMMEN
C.H.U. HEEFT
GEMEENTEPROGRAM
SOLLICITATIE
BURGEMEESTER GROOT
THOLEN OPENGESTELD.
SCHRILLE TEGENSTELLING
LANDBOUWPRIJZEN EN
WELVAART IN ANDERE
SECTOREN,
EEN ZICH UITBREIDENDE
NUTSSPAARBANK EN EEN
JUBILERENDE DIRECTEUR.
OOK EEN GOUDEN
ZANGKOOR MET GOUDEN
DIRIGENT.
KONINKLIJK ZILVER VOOR
KAPITEIN SCHOT.
EENZELFDE
ONDERSCHEIDING VOOR
SINT-PHILIPLANDSE
AGRARISCHE WERKNEMER.
VOOR SMERDIEK IS
GEBOEKTE WINST OP
RILLANDIA WELLICHT
VOLDOENDE VOOR
HANDHAVING IN KLAS 3.
Een hond die veel meesters heeft,
sterft van de honger,
DIT NUMMER BESTAAT
UIT TWAALF PAGINA'S.
De CHU wil: een goed en selectief wo
ningbouwbeleid voeren met inachtneming
van de leeftijdsopbouw, ongewenste bewo
ning voorkomen, sanering en krotoprui
ming bevorderen dat de huren van woningen
in een redelijke verhouding tot het inkomen
staan en derhalve doorstroming bevorderen,
voor de verdeling van het wooncontingent
over de diverse kernen een reëele sleutel
vinden en toepassen, het eigen woningbezit
bevorderen en een hele gemeenten omvat
tende woningcorporatie stichten waarin te
vens het gemeentelijk woningbezit wordt
opgenomen.
ONDERWIJS
Evenals in de woningbouwparagraaf bracht
de vergadering in het onderdeel over on
derwijs verschillende aanvullingen aan.
Volgens de CHU zorgt de gemeentelijke
overheid voor strikte nakoming van de
financiële gelijkstelling van het openbaar
en bijzonder onderwijs en de gelijkheid van
kansen, samenwerking inbegrepen en streeft
naar optimale Peautting van de financiële
en technische mogelijkheden ter zake, vak
onderwijs inbegrepen.
Het geven van godsdienstonderwijs op
openbare scholen moet door het gemeente
bestuur - zo nodig - financieel mogelijk wor
den gemaakt.
De CHU is voor de instelling van een
schoolraad voor het openbaar onderwijs,
mede ter bevordering van de decentralsa-
tie-gedachte.
De gemeentelijke overheid heeft tot taak
ten aanzien van de cultuur een zodanig be
leid te voeren dat cultuuruitingen beschik
baar zijn voor de bevolking. Bij de beoor
deling van het cultureel beleid zal de fractie
de toets zijner christelijke levensopvattingen
inbrengen.
De creatieve vorming, waaronder de mu
zikale, behoort een integrerend onderdeel te
zijn van de vorming der jeugd in en buiten
schoolverband.
De overheid dient zulks financieel mogelijk
te maken. De CHU zal zich inzetten voor
het aanstellen van een functionaris die het
eigene van de streekcultuur door middel
van het verzorgen van archieven zal veilig
stellen.
WELZIJNSZORG
De gemeentelijke overheid heeft een sti
mulerende en subsidiërende taak met betrek
king tot het algemeen maatschappelijk werk,
de gezinsverzorging en het maatschappelijk
opbouwwerk, in het bijzonder ook de bejaar
denzorg en het jeugdwerk. De CHU is voor,
stander van de stichting van een dagverblijf
voor gehandicapten, zo mogelijk in een wat
later stadium gevolgd door een gezinsver
vangend tehuis.
Het gemeentebestuur dient mede bijzon
dere zorg te besteden aan het scheppen vaa
gelegenheid tot sportbeoefening en andere
vormen van recreatie.
De Algemene Bijstandswet moet naar geest
en bedoeling van de wetgever worden uitge
voerd. De bijstandsnormen behoren openbaar
te zijn.
Ter verwerkelijking van de decentrali
satiegedachte en ter bevordering van een
optimale uitvoering van de Algemene Bij
standswet zal de CHU de instelling voor
staan van een college voor de verlening van
bijstand, dat zich voor zoveel nodig laat ad
viseren door de Stichting Maatschappelijk
Werk en Gezinsverzorging.
De CHU is voorstander van een meer
gecoördineerde en uitgebouwde behartiging
van de preventieve gezondheidszorg, dat
met name zou kunnen geschieden door mid
del van een nauwe samenwerking der kruis
verenigingen (o.a. mede op het oog op een
betere technische outillage).