Burgemeesters- vakature Gemeenteprogram CHU gaf als eerste partij de nieuwe raadsfractie een weloverwogen en evenwichtig programma mee Lijstaanvoerder ir. M. A. Geuze blij met dit werkstuk Deze week Maandag beiert de Sint-Annalandse raadsklepel Aanvullend krediet voor gehele jachthavenuitbaggering Garage op industrieterrein A. v. d. Hoek uit Scherpenisse secretaris CHU Groot Tholen 4 maart 1971 27ste jaargang no. 16 Nieuwsblad vow de streek Tholen en Sint-Philipsland - Waarin opgenomen de Thoolse Courant - Postbus 5 - Sint-Annaland - Telefoon 01665 375 - Postgiro 12.44.07 - Verschijnt elke donderdagmiddag. Abonnementsprijs ƒ5.25 per halfjaar, per post 6,25 - Losse nummers 25 cent - Sluitingsdatum advertenties dinsdagmiddag - Advertentieprijs ƒ0,17 per mm BTW - Spierinkjes t/m 20 woorden ƒ3,1- BTW - Hoofdredacteur - uitgever G. Heijboer. Elders in dit nummer kan men het bericht lezen, dat de minister van Binnenlandse Zaken de sollicitatie naar het ambt van burgemeester voor de nieuwe gemeente Tholen heeft opengesteld. Onze streek mag er blij mee zijn, dat dit tijdig kon ge beuren. Het heeft er in zekere zin ook enig recht op, nu de herindeling door meerdere omstandigheden toch een half jaar later moest vallen, dan de bedoeling van de regering was. Een zeker recht, dat nu ook alles tij dig wordt afgerond, voorzover dat voor de bekende datum kan worden gedaan. Niet alleen de politieke samenstel ling van de gemeenteraad is belang rijk en daar kan iedere kiezer in de streek zelf het zijne aan toedoen, niet alleen een behoorlijk en tijdig opvan gen van in de streek functionerende gemeente-ambtenaren is een goede zaak, mede ook om de overgang zo soepel mogelijk te doen verlopen, maar niet in het minst heeft de streek belang bij een goede burge meester. Dat is in onze kleine kernen al zo geweest en het wordt nog he den ten dage onderschat, dat is het in niet mindere mate straks voor het gehele gebied. In de Tweede Kamer werd destijds gesproken over dat be lang. 'Als er maar pittige burgemees ters worden benoemd', was toen de uitspraak van enkele woordvoerders. Inderdaad moet de nieuwe eerste burger wat in de mars hebben om het nieuwe Tholen te leiden. Bestu ren in zijn algemeenheid moet de nieuwe raad doen, maar van het ge heel heeft een burgemeester de lei ding. Een in ons geval nog zwaarder taak, omdat het hierbij weliswaar gaat om één (nieuwe) gemeente, maar niet om een compacte woon kern. Het blijven er zeven. Met hoe veel gemeenschappelijks ook, toch niet minder verschillend van struk- tuur en inslag. Gewend aan een ja renlang meer direct beleid. Met de burgemeester als het ware naast de deur. Er mag na deze sollicitatie-open stelling tegelijkertijd van de be windsman worden verwacht, dat hij ook alles zal doen om voor een tij dige benoeming zorg te dragen. Op dit moment valt er niet op vooruit te lopen, wie dat zal zijn. De eis van de streek mag zijn een 'pit tige burgemeester'. Daarna zal de voorkeur ongetwijfeld uiteenvallen. Het is niet eens een publiek geheim, dat verwacht kan worden, dat er on der de sollicitanten twee bekende zullen zijn. Bekenden omdat ze thans in onze streek aan een gemeente leiding geven. Hoeveel er daarnaast nog liefhebbers voor dit ambt op Tholen zijn, is thans nog onzeker. Men moet wel verwachten, dat het meerderen zullen zijn. Daarom zijn we met de gehele streek hoogst be nieuwd. Naar het aantal en welke sollicitanten. Uiteindelijk ook en nog meer naar de benoeming van wellicht één hunner. Als het in elk geval maar tijdig is. Als eerste partij heeft dinsdag avond de Christelijk Historische Unie op Tholen zijn gemeentepro gram vastgesteld. Mogelijk valt daarover elders in dit nummer nog wat meer te lezen, al blijkt de kopy- hoeveelheid de laatste weken over stelpend te zijn. Óns dunkt dat het een goede zaak is de kiezers te laten weten, welke lijnen men voorstaat. Dat moeten uiteraard grote lijnen zijn, zonder dat ieder ook een partijgenoot niet daarin volledig bevrediging zal kunnen vinden. Maar er zijn toch verschillende zaken, waarvan de kiezers toch bij voorbaat graag zullen weten, vanuit welke basis die straks benaderd zul len worden, welke klemtoon er op ligt, welke pré wordt gegeven. Het pas geopende bijkantoor van de Nutsspaarbank Tholen aan de Machteld van Gelrestraat. De Sint Arinalandse gemeenteraad krijgt maandagavond het voorstel op tafel om f 34.000,- te willen voteren om de gehele jachthaven uit te baggeren op gewenste diepte. Stemt de raad daarin toe, dan zal het werk spoedig een aanvang nemen, zodat het nog voor het komend watersportseizoen zal zijn uitgevoerd. B en w gaven in hun pre-advies uitvoerige toelichting op dit voorstel. Reeds herhaaldelijk is er op gewezen, dat de haven noodzakelijk uitgebaggerd diende te worden, vooral de havenmonding en het jachthavengedeelte, zo schrijven b en w aan de raad. Op 12 februari bereikte het gemeentebe stuur een rapport van het waterschap Tho len, waarvan de technische dienst op uitge breide schaal peilingen verrichtte. In 1968 is de haven over de gehele opper vlakte inclusief de monding op diepte ge baggerd 36.000 m3 specie werd toen afge voerd. De monding werd op 4 meter min n.a.p. gebracht, het havenbekken op 3.40 en de boxen tussen de 2.80 en 3 m. In drie jaar tijds blijkt een gemiddelde ver zanding te hebben plaatsgevonden van 54 cm. De strook voor de boxen en daartussen meer dan elders. Voor de toegang tot de haven is er geen reden tot verontrusting, maar het is wel gewenst de monding op diepte te brengen en ook het jachthaven gedeelte weer op het peil 1968. De oorzaak van verondieping moet volgens b en w toch bij de Deltawerken worden ge zocht. Het verschil in waterstanden door af- Het valt te verwachten, dat er meerdere partijen het C.H.U. voor beeld zullen volgen. Daarbij behoeft men niet van te voren uit te gaan van de gedachte, dat het toch allemaal maar mooie woorden zijn, die niet vallen waar te maken. Natuurlijk spelen daarbij zoveel factoren een rol. Theoretische wensen blijken niet altijd praktisch uitvoerbaar. Dezelfde voorbeelden zien we bij de landelijke volksver tegenwoordiging. Niettemin heeft de kiezer recht op de basis van de door hem ge steunde partij terug te vallen. Zeker degenen, die zich daarbij als lid heb ben aangesloten. In dit verband moet dan toch ook wel even op de waarde van het lid maatschap van een politieke partij worden gewezen. De huidige ver houding tussen aantal leden en om vang inspraakwensen is lang niet gelijk. Maar zonder dat lidmaat schap vervalt ook een groot deel van het recht van spreken. Laat staan, dat men niet eens naar de stembus zou gaan om zijn voorkeur te kiezen. Maar dit laatste lijkt 7 april haast onbestaanbaar. Heel Tholen zal deze eerste maal zeker zijn stem willen uitbrengen. Daar willen we het al thans op houden. sluiting van het Volkerak Is mede oorzaak van de moeilijkheden. Een ander voorstel is om grond van de firma F. Burgers Zn terug te kopen in het bestemmingsplan achter de bogerds, om dat men voor dat perceel het oog heeft laten vallen voor de bouw van een nieuw post kantoor (eventueel met woning). Rond het industrieterrein willen b en w beplanting over een strook van 8 meter breed aanbrengen, waartoe een bedrag van f 3300,- wordt gevraagd. De eigenaar van de grond, waarop het restaurant zal worden gebouwd, vraagt ook een gedeelte dijk te willen verhuren voor een te maken terras met uitzicht op de Krabbe- kreek. B en w zijn bereid het gevraagde ha- vendamgedeelte aan de heer M. van Lamme ren te Bergen op Zoom te verhuren, maar niet, zoals aanvrager verzocht in erfpacht te geven. Met eervol ontslag voor zijn vader wordt ook voorgesteld de heer M. J. Kaashoek te benoemen als onderhouder openbare basis school. Ter verfraaiing van de Dorpshuis entourage is er het voorstel om in de bestaande brand put een fontein aan te brengen. Dat gaat f 6000,- kosten. De heer W. J. Heijboer deed het verzoek om 2170 m2 grond op het industrieterrein te kopen voor de douw van een garage. B en w zijn daartoe bereid tegen f 8,50 per m2. Havenmeester Joh. den Engelsman vraagt salarisverhoging, nu het werk aanmerkelijk is toegenomen, terwijl ook de gemeentere kening 1969 ter voorlopige vaststelling wordt aangeboden. Als eerste politieke partij heeft de CHU dinsdagavond in hotel Zeeland te Tholen het definitieve programma voor Groot Tholen vastgesteld. Dat gebeurde in grote eensgezindheid, hoewel men wel ruim 3^2 uur nodig had om het concept van 4 folio vellen door te nemen. Het werkstuk telde oorspronkelijk 20 paragrafen, wat de 25 aanwezige leden echter terug brachten tot 18. Dit kwam door het schrappen van de kleine onderdelen over de burgemeester en secre taris. De samenstellers van het concept twijfelden hier al over, maar met raadskandidaat J. P. de Korte uit Sint-Maartensdijk vond de meerderheid de enkele zinnen over de burgemeester en secreta ris in het verkiezingsprogramma niet nodig. Zij vonden het vanzelf sprekend dat er een goede burgemeester en secretaris voor de nieu we gemeente Tholen moeten komen. Het waren de enige twee para grafen waarover bij handopsteken de standpunten bepaald werden. Er werden nog wel verschillende redactionele wijzigingen aange bracht. Voor het overige hebben de samenstel lers van het concept veel waardering van hun werk gehad. De commissie gemeenteprogramma bestond uit de heren E. Ph. Nieuwkerk en J. A. de Boe uit Poortvliet. J. L. Rijstenbil uit Tholen, D. Kleppe uit Scherpenisse en J. P. de Korte uit Sint Maartensdijk. Lijstaan voerder ir. M. A. Geuze uit Poortvliet zei blij te zijn met dit gemeenteprogramma, ter wijl hij ook zijn waardering toonde voor het werk van de vijf unieleden. Voor de bespreking van het programma deelde waarnemend voorzitter Nieuwkerk nog mee dat de heer A. J. Rijnberg uit Sint Maartensdijk, voorzitter van de CHU-kies- vereniging ter plaatse, bedankt heeft. Door het terugtreden van de heer A X. G. van Doorn al* bestuurslid, kreeg de beer A. van den Hoek uit Scherpenisse zitting in het bestuur. Hij werd tegelijk secretaris van de nieuwe gemeentelijke kiesvereniging van de CHU. Penningmeester werd definitief de heer C. van Winkelen uit Sint Annaland. Men ging ook over tot het kiezen van 'n voorzitter. Waarnemend voorzitter Nieuwkerk kreeg 21 van de 25 stemmen, A. v. d. Hoek 2 en J. A. de Boe en J. L. Rijstenbil elk 1. Wat de verkiezingen van woensdag 7 april betreft, hoopt de CHU dat de drie eersten op de kandidatenlijst geroepen zullen worden in de gemeenteraad van Groot Tholen zitting te nemen. In de vorige CHU-vergadering werd lijstaanvoerder ir. M. A. Geuze ge machtigd om met de ARP een lijnverbinding aan te gaan. Hoewel beide partijen van goede wille waren, bleek een dergelijke sa menwerking wetteijk onmogelijk te zijn. Lijstverbindingen zijn alleen in gemeen ten met 20.000 en meer inwoners mogelijk. ACHTTIEN Het nu definitieve gemeenteprogramma zal de leidraad worden voor de CHU-fractie in de nieuwe gemeenteraad. Op de verga dering benadrukte de heer De Boe dat nog eens: ,,U moet dit programma zien als een pakket van wensen van de in kiesvereniging- georganiseerde CHU aan de leden van de gemeenteraad, waarmee ze rekening moeten houden". De achttien paragrafen waaruit het werkstuk bestaat zijn: uitgangspunt, doel stelling, algemeen, het ambtsgebed, bestuurs, de gemeenteraad, wethouders, het college van burgemeester en wethouders, het perso neelsbeleid, ruimtelijke ordening, woningbouw volksgezondheid, onderwijs en cultuur, wel zijnszorg, economische aangelegenheden, ge meen tefinanciën, openbare veiligheid en plan matig beleid. VERDRAAGZAAMHEID De CHU laat zich leiden door de bijbelse norm, geïnspireerd vanuit het evangelie, met verdraagzaamheid voor andersdenkenden. Het bestuur van de gemeente dient gericht te zijn op het welzijn van alle inwoners en op een verantwoorde ontwikkeling van alle kernen. Uitgaande van bovenstaand prin cipe stelt de ChLl zich het volgende ten doel: 1. Tholen een gemeente te doen zijn met een goed woon- en leefklimaat. 2. samen te werken met anderen die door ons als positief worden ervaren en ten opzichte van de belangen van de bevolking streven naar een weloverwogen en evenwichtige veran dering, opbouw en integratie van de sa menleving. Op een vraag van de heer R. Weyler zei raadskandidaat De Korte dat met integratie het samengaan van de kernen bedoeld wordt het dorpisme eruit werken, hoewel hij dat nog niet direct verwezenlijkt zag. Ter vergroting van de bestuurskracht moet mede in het bijzonder gestreefd worden naar: goede communicatie met de burgers, vol doende financiële middelen, ambtelijke des kundigheid en vlotte aanpassing van het beleid in nieuwe situaties. De CHU is voorstander van het aanvan gen der raadsvergaderingen met gebed. BESTUURSKERN Met specifiek historisch gegroeide verwor venheden in de kernen moet bij het beleid ernstig rekening worden gehouden. Het le vensmilieu in de onderscheidende kernen moet worden gewaarborgd. Bij het bepalen van de definitieve vestigingsplaats van het bestuurlijk apparaat en de diverse diensten moet een rationele afweging van de deel belangen plaats vinden. Een centrale, goed bereikbare en uit planologisch oogpunt bezien meest aan vaardbare plaats verdiend de voorkeur bo ven andere keuzen. Eventueel moet de betreffende beslissing op termijn gesteld worden wanneer nadere studie nodig blijkt te zijn. De CHU vindt verder dat ter bevordering van een doorzichtig beleid de besluiten van de gemeenteraad in het openbaar dienen te worden genomen. Het gemeentebestuur laat zich zoveel als nodig is adviseren door wijk en functionele raden. Tevens dient onderzocht te worden of en in hoeverre aan genoemde raden bestuurs bevoegdheid wordt toegekend. Het gemeentebestuur heeft zich er voort durend rekenschap van te geven dat zijn daden aan hoge normen van bestuursethiek hebben te voldoen. Elke beschikking dient met zodanige redenen te zijn omkleed dat de zin en de achtergrond daarvan door de burger kunnen worden begrepen. WETHOUDERS De gemeenteraad vertegenwoordigt de gehele bevolking van de gemeente. De raads leden dienen dan ook in elk college waarin zij zitting hebben, zich voortdurend reken schap te geven dat vanuit en ten behoeve van de gehele bevolking moet worden be stuurd. De gemeentelijke overheid zal op basis van het uitgangspunt waken voor een goed geestelijk en zedelijk klimaat .De agen da van de raadsvergaderingen en de raads stukken worden in het algemeen en zo nodig tegen vergoeding verkrijgbaar gesteld, ten zij zwaar wegende belangen zien daartegen zouden verzetten. Bij dit laatste werd op de vergadering gedacht aan aankoopbesluiten waarbij gemeentelijke belangen mogelijk ge- schaadt kunnen worden. Degenen die koste loos de raadsstukken moeten kunnen krijgen zijn o.a. wijkraden, politieke partijen en on derwijsinstellingen. Gezien de taken waarvoor het gemeente bestuur zich ziet gesteld, bestaat behoefte aan 3 wethouders. Het college van b en w dient bij voorkeur - en gelet op de personen een afspiegeling te zijn van de verhoudingen binnen de raadsfracties, waarbij samenwer kingsverbanden tussen politiek gelijk ge stemden als een eenheid kunnen worden ge zien. WONINGBOUW Bij het planologisch beleid wordt uitge gaan van concrete hoofdlijnen, neergelegd in een structuurplan. Om het optimale effect van de schaalvergroting te bereiken is een bepaalde centralisatie van een aantal acti viteiten en ontwikkelingen noodzakelijk. Zonder bepaalde activiteiten in Depaalde kernen aan te tasten, zal men daarenboven verschillende nieuwe of grote projecten op onder meer het recreatieve, industriële en culturele vlak moeten ontwikkelen. Ook bij de woningbouw zal het gemeen tebestuur zich moeten baseren op concrete en wetenschappelijke maatstaven, waaron der een woningmarktonderzoek. IEDEREEN GAAT STEMMEN C.H.U. HEEFT GEMEENTEPROGRAM SOLLICITATIE BURGEMEESTER GROOT THOLEN OPENGESTELD. SCHRILLE TEGENSTELLING LANDBOUWPRIJZEN EN WELVAART IN ANDERE SECTOREN, EEN ZICH UITBREIDENDE NUTSSPAARBANK EN EEN JUBILERENDE DIRECTEUR. OOK EEN GOUDEN ZANGKOOR MET GOUDEN DIRIGENT. KONINKLIJK ZILVER VOOR KAPITEIN SCHOT. EENZELFDE ONDERSCHEIDING VOOR SINT-PHILIPLANDSE AGRARISCHE WERKNEMER. VOOR SMERDIEK IS GEBOEKTE WINST OP RILLANDIA WELLICHT VOLDOENDE VOOR HANDHAVING IN KLAS 3. Een hond die veel meesters heeft, sterft van de honger, DIT NUMMER BESTAAT UIT TWAALF PAGINA'S. De CHU wil: een goed en selectief wo ningbouwbeleid voeren met inachtneming van de leeftijdsopbouw, ongewenste bewo ning voorkomen, sanering en krotoprui ming bevorderen dat de huren van woningen in een redelijke verhouding tot het inkomen staan en derhalve doorstroming bevorderen, voor de verdeling van het wooncontingent over de diverse kernen een reëele sleutel vinden en toepassen, het eigen woningbezit bevorderen en een hele gemeenten omvat tende woningcorporatie stichten waarin te vens het gemeentelijk woningbezit wordt opgenomen. ONDERWIJS Evenals in de woningbouwparagraaf bracht de vergadering in het onderdeel over on derwijs verschillende aanvullingen aan. Volgens de CHU zorgt de gemeentelijke overheid voor strikte nakoming van de financiële gelijkstelling van het openbaar en bijzonder onderwijs en de gelijkheid van kansen, samenwerking inbegrepen en streeft naar optimale Peautting van de financiële en technische mogelijkheden ter zake, vak onderwijs inbegrepen. Het geven van godsdienstonderwijs op openbare scholen moet door het gemeente bestuur - zo nodig - financieel mogelijk wor den gemaakt. De CHU is voor de instelling van een schoolraad voor het openbaar onderwijs, mede ter bevordering van de decentralsa- tie-gedachte. De gemeentelijke overheid heeft tot taak ten aanzien van de cultuur een zodanig be leid te voeren dat cultuuruitingen beschik baar zijn voor de bevolking. Bij de beoor deling van het cultureel beleid zal de fractie de toets zijner christelijke levensopvattingen inbrengen. De creatieve vorming, waaronder de mu zikale, behoort een integrerend onderdeel te zijn van de vorming der jeugd in en buiten schoolverband. De overheid dient zulks financieel mogelijk te maken. De CHU zal zich inzetten voor het aanstellen van een functionaris die het eigene van de streekcultuur door middel van het verzorgen van archieven zal veilig stellen. WELZIJNSZORG De gemeentelijke overheid heeft een sti mulerende en subsidiërende taak met betrek king tot het algemeen maatschappelijk werk, de gezinsverzorging en het maatschappelijk opbouwwerk, in het bijzonder ook de bejaar denzorg en het jeugdwerk. De CHU is voor, stander van de stichting van een dagverblijf voor gehandicapten, zo mogelijk in een wat later stadium gevolgd door een gezinsver vangend tehuis. Het gemeentebestuur dient mede bijzon dere zorg te besteden aan het scheppen vaa gelegenheid tot sportbeoefening en andere vormen van recreatie. De Algemene Bijstandswet moet naar geest en bedoeling van de wetgever worden uitge voerd. De bijstandsnormen behoren openbaar te zijn. Ter verwerkelijking van de decentrali satiegedachte en ter bevordering van een optimale uitvoering van de Algemene Bij standswet zal de CHU de instelling voor staan van een college voor de verlening van bijstand, dat zich voor zoveel nodig laat ad viseren door de Stichting Maatschappelijk Werk en Gezinsverzorging. De CHU is voorstander van een meer gecoördineerde en uitgebouwde behartiging van de preventieve gezondheidszorg, dat met name zou kunnen geschieden door mid del van een nauwe samenwerking der kruis verenigingen (o.a. mede op het oog op een betere technische outillage).

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1971 | | pagina 1