Nieuw Brienenoordmodel van stadse allure overspant de Eendracht Busdienstvertra ging valt mee Burgemeesters Tholen-Halsteren verwijderden (tolvrije) hefboom Grote waardering voor uitvoerders van weg- en brugwerken 4 februari 1971 EENDRACHTBODE Er bestond voor de ingebruikne ming wel een zekere bezorgdheid bij buspassagiers, dat de huidige dienst regeling wat in het gedrang zou kun nen komen, nu de bussen niet meer van de oude verbinding gebruik kun nen maken, maar toch de bestaande haltes nog moeten aandoen. Dat betekent zowel voor de uit Stavenisse, als uit Sint-Annaland ko mende bussen, dat ze eerst naar Tho len bushalte Eendrachtsweg moeten rijden om dan weer hun weg terug te zoeken naar de nieuwe brug. Datzelf de geldt voor de bussen uit Bergen- op Zoom, die vanaf de brug eerst de rechterlus moeten pakken om dan onder het brugviaduct door weer naar de Thoolse halte te moeten rijden en daarna pas de normale route kunnen vervolgen. Na wat voorzichtigheid en daarom enkele minuutjes1 vertraging geduren de de eerste dagen blijken de chauf feurs al aardig op de nieuwe situatie te zijn ingespeeld en al is het over schot, dat men voorheen gaat vrijwel opgesoepeerd, het toch nog mogelijk is ongeveer op dezelfde tijd op aan komstpunten te arriveren. Het ziet er thans dan ook naar uit, dat het nodig is de vertrektijden van deze busdiensten te moeten wijzigen. DOORGRAVING BIJ OUDE BRUG De datum van opening kon ook nauwelijks meer wachten, nu het aannemersbedrijf Van Oord met de graafwerken zover is gevor derd, dat een doorbraak van de oude Tho- lense weg nabij de oude brug noodzakelijk is, Daarmee wordt dan ook deze week nog een begin gemaakt. De oude brug blijft voor lopig nog liggen voor de verbinding met het landhoofd, dat door het nieuwe kanaal in een eilandje zal veranderen. In een later stadium wordt het eilandje via doortreking van de westelijke kanaaldijk weer met Tho len verbonden. Waarschijnlijk zal de oude brug eerst in 1974 gaan verdwijnen, waar door vooral het gezicht op Tholen vanaf de nieuwe brug, nu al fraai, nog ruimer zal worden. VOOR SNELVERKEER De nieuwe brug heeft twee rijstroken van 3J/2 meter voor het snelverkeer en een door een vangrail afgescheiden rijstrook van 5.3D meter voor het plaatselijke en langzame ver keer. De scheiding is ook aangebracht bij de op- en afritten. Vanaf de Thoolse kant loopt vanaf de langzaam verkeersweg een verbinding naar Tholen stad via een af takkingsviaduct vanaf de brug over de Een drachtelijk. RONDWEG THOLEN 1973 Aan de Thoolse kant moet het verkeer na het passeren van de lus nog gebruik maken van de oude Thoolse rondweg, die door de stad snijdt, voorzover het verkeer betreft, dat de richting Poortvliet uitgaat. Voor het verkeer richting Oud Vossemeer is het geen probleem, die de normale provinciale weg opslaat. Maar voor de nieuwe Thoolse rondweg moet nog een paar jaar worden gerekend. De provinciale waterstaat zal dit jaar nog wel een begin maken, nu de grondaankopen vrijwel rond zitten, met de aanleg van een 'half klaverblad en het doortrekken van een nieuwe rondweg naar de provinciale weg onder Poortvliet. VERLICHTING De nieuwe brug, die ongeveer 12 miljoen gulden kostte, wordt geheel verlicht met armaturen, welke nog niet allen werden geleverd. Er zijn ook nog wat andere klei nigheden af te werken. Van de middenbaan die nu nog door merktekens is versperd, kan geen gebruik worden gemaakt, zolang de rondweg naar Poortvliet niet gereed is. Maar de nieuwe verbinding is sinds 29 januari een feit, Daarvan was de plechtige opening het bewijs, daarvan getuigden ook de gemeentelijke, waterstaats- en bedrijfs- vlaggen. Een opening, die werd onderstreept, niet alleen door applaus van de aanwezigen, maar ook door een direct gebruik maken van de nieuwe verbinding. Een bedrijfs wagen van banketfabriek De Waal gaf het eveneens luid toeterend te kennen, terwijl tij dens het weekend de brug extra verkeerdruk- te verwerkte van velen van en buiten het eiland Tholen, die ook eens graag wilden genieten van het fraaie kunstwerk en de imposante blik, die op Tholen stad vanaf de nieuwe verbinding mogelijk is. Rijkswaterstaat, de aannemers hebben met de oplevering van het eerste kunstwerk dat in het kader van de Schelde Rijn werken in gebruik kon worden genomen weer de goede kant van hun technisch kunnen getoond. traditionele beton. Bij lichtbeton is de vulling van grind vervangen door korrels van ge bakken klei. De onderbouw van de brug werd gemaakt door de n.v. Nedam v.h. Boersma uit Den Haag en de staalconstructie is van de n.v. De Vries Robbé uit Gorinchem. De n.v. aannemers- en handelsbedrijf Van Oord - Werkendam, die baggergrond- en rijswerken uitvoert is al sinds 1968 aan dit onderdeel van het Schelde Rijnkanaalwerk doende en is op Thoen een al goed ingebur gerd aannemersbedrijf. Dit aannemersbedrijf heeft nu voor zo n zestig miljoen gulden uit gevoerd of onderhanden, want het was ook laagste inschrijver voor de aan- en afvoer- wegen van de brug bij Oud-Vossemeer en de dam tussen het eiland Tholen en Sint- Philipsland, waarmee spoedig wordt begon nen. VOL LOF Van Rijkswaterstaatszijde, bij monde van het hoofd van de Deltadienst, ïr. H. Fergu son werden deze aannemersmaatschappijen veel lot toegezwaaid over de manier van overieg en uitvoering der aangenomen wer ken. Waardoor kregen de wereldsteden naam Denk aan Londen en Parijs, aan Boedapest en Washington. Het zijn altijd de bruggen geweest, die een stad allure gaven. Laat Tholen dan geen Londen worden, mogelijk is er toch ook voor haar nog groter taak weggelegd en heeft de vandaag geopende brug er dan het hare toe bijgedragen. Een opmerking van het hoofd van de Deltadienst, ir H. A, Ferguson te Voorburg, die voorts grote waardering had voor de uitvoerders van de werken, vrijdagmiddag in de Thoolse raadszaal, nadat het openingsceremonieel was verricht door de burgemeester J. E. van Boeijen uit Tholen, de wnd, burgemeester van Oud-Vossemeer A. M. van En gelen en de burgemeester van Halsteren drs. A. Heidens. Een beeld van het eerste Schelde-Rijn kunstwerk, dat vrijdag 29 januari 1971 officieel in gebruik werd genomen. De nieuwe Thoolse brug over de Eendracht. Nou moet het gebeuren, vindt burgemeester Van Boeijen. terwijl links achter hem de heer A. M. van Engelen lachende derde is. Het historisch ogenblik op een wat winde rige, maar toch onder behoorlijke weersomstandigheden verrichte plechtigheid vrijdag 29 januari 1971. ONTMOETINGSPUNT BIJ DE TOL Van Brabantse en van Thoolse kant waren de genodigden per auto's opgetrokken, het ene gezelschap vanaf het Halsterse stadhuis die het ontmoetingspunt bereikte via Tho- lense weg - de nieuw aangelegde Noorder- kreekweg, om vervolgens aan de aan Bra bantse kant 550 meter lange oprit te be ginnen, die op vaste bodem werd gelegd. Aan het begin van deze oprit zag het Hal sterse gezelschap het punt, vanwaaruit in de toekomst de brugweg doorgetrokken kan worden via een rechtstreekse aansluiting naar de Steenbergseweg tussen Lepelstraat en Halsteren, een verbinding die nog later kan worden vervolgd naar Roosendaal en daar aansluiting geeft op rijksweg 1,7 en bij Moerstraten aansluiting op de Zoomweg zal geven. Maar zover is het voorlopig nog niet. Het Halsterse gezelschap was de vrij haakse bocht gepasseerd om daarna aan de oprit te beginnen en op het midden van de brug zelf tot stilstand te worden gedwon gen door een nog afgesloten tolboom. Ook enkele Halsterse belangstellenden wa ren naast de genodigden mede van de par tij. Het Thoolse gezelschap kwam vanaf het stadhuis via de historische waardevolle maar voor wat sneller verkeer te nauwe binnen stadstraatjes uit op de Grindweg om daar aan het nieuwe traject te beginnen. De fraaie vierbaansweg met de aangegeven afbuig pijlen op het wegdek aangebracht, zodat duidelijk wordt dat van Tholen-stad komend de richting brug kan worden inge slagen in tegenstelling met het vanuit Oud- Vossemeer komende verkeer, dat eerst het brugviaduct moet passeren om de ingang van de oprit te bereiken. Ondertussen kon duidelijk worden, welk een karwei n.v. aannemers- en handelsbedrijf Van Oord te Werkendam tot een goed eind had weten te brengen. Er waren op zijn ver zoek een paar onderaannemers bijgesproken voor de wegen op de begane grond, zoals n.v. Van Dijck Petit te Bergen op Zoom, die weer uitbesteedde aan aannemersbedrijf Joh. van Vossen Zn te Sint-Annaland. De wegen alleen doen grootsteeds aan en het Thoolse gezelschap kon meteen de lange bocht beproeven, die een arm van de lus vormt van het verkeersgeheel aan de Thoolse kant. Ook dit gezelschap kon niet verder dan het midden brug, waar dezelfde versperring wachtte, al waarop Halsteren was gestuit. Een toenemende stroom belangstellenden volgde het gezelschap genodigden of was daar reeds present. Van al hoogbejaarden Tholenaren tot in de leeftijd, die de toekomst nog volop op hun hand hebben. Zij allen wilden nog eens of voor het eerst getuige zijn van het officieel overbruggen van de Eendracht. DE SLAGBOOM VERWIJDERD Een tijdelijke slagboom was nog de enige barricade voor het gezelschap aan weerszij den van de brughelft om de doorlaat te be letten. Drie burgemeesters, op wier grond gebied dit onderdeel van de Schelde Rijn- werken zich afspeelde traden op de voor grond om het laatste beletsel van de offi ciële brugopening weg te nemen. Het waren de wnd burgemeester van Oud-Vossemeer, Zeeland en West Brabant zorgen er voor, dat de slagboom van de Thoolse brug wordt verwijderd. Burgemeester Heidens van Halsteren rechts en burgemeester Van Boe ijen van Tholen links zijn hier doende de brug vrij te maken. Zoals te zien volop publieke belangstelling. Vooraan wnd burgemeester A. M. van Engelen uit Oud-Vossemeer en daarachter een groot deel van de genodigden, waaronder vele gemeentebestuurders van het eiland Tholen. de heer A. M. van Engelen op welks grond gebied de nieuwe brug tot stand was geko men, de burgemeester J. E. van Boeijen uit Tholen en drs. A. Heidens van Halsteren. Aan de tijdelijke slagboom hing een bord waarop niet geheel juist de woorden „Thool- sche brug - Tol sedert 1442 waren vermeld. Het had „Thoolse Veer" moeten zijn in- plaats van brug, want de tol dateert vanaf het voorrecht dat Tholen van Philips van Bourgondië kreeg toegewezen. Maar dat was slechts een bijkomstigheid. In tegenwoordigheid van ir. H. A. Ferguson, hoofd van de Deltadienst, ir. H. Kuiper van de directie Bruggen van Rijkswaterstaat, ir. C. Rietveld, hoofd van het bouwbureau van de Schelde-Rijnverbinding, ir. H. van de Velde, hoofdingenieur-directeur van de Bel gische Waterstaat, ir F. Eelen van de Ant werpse havendienst, drs. L. v. d. Laar als hoogheemraad van de Brabantse Bandijk, de gemeenteraden van Tholen en Halsteren, alle colleges van b en w op het eiland Tho len, vertegenwoordigers van de provinciale waterstaat van Zeeland en Brabant, bestuur ders van de waterschappen uit het stroomge bied van de Eendracht, waaronder dijkgraaf H. van Gorsel uit Tholen, gezworene, A. J. Wagemaker, wiens vader ook met wethou der Goossens destijds de grondleggers wa ren van de eerst brug in 1928 C. van Wes ten uit Oud-Vossemeer, het hoofd van de centrale dienst Noord-Zeeland, de heer P. A. Boot, directie en ambtenaren van het bouw. bureau van de Schelde-Rijnverbinding, di rectieleden ook van de aannemersmaatschap pijen, die het werk onder handen hadden en hebben, zoals Van Oord te Werkendam, n.v. Nedam v.h. Boersma uit Den Haag en de n.v. De Vries Robe uit Gorinchem, in tegenwoordigheid ook van nog heel wat meer belangstellenden lichtten genoemde burgemeesters de slagboom uit de hangers en maakten onder applaus van de toeschou wers rond 15.00 uur op vrijdag 29 januari 1971 de doorgang van de nieuwe Eendracht- brug vrij. WEGDEK MET LICHTBETON De nieuwe Thoolse brug van aanmerkelijk groter allure in het landschap dan de oude Eendrachtverbinding, mede door de aan aanweerszijden op peilers gebouwde uitlopers is van hetzelfde type als de Brienoordbrug in Rotterdam en de brug bij Gorinchem. De overspanning is 140 meter breed, het hoogste punt van de boog ligt 18 meter boven het wegdek. Er is een doorvaarhoogte van 9.10 meter. De gehele brug is 600 meter lang. Voor het wegdek werd lichtgewicht beton gebruikt en het is voor de eerste maal, dat door Rijkswaterstaat met dit materiaal wordt gewerkt. Het is per m3 600 kg. lichter dan het Een vreemde gewaarwording voor de T holenaren. Het oude heeft weer afgedaan. Onmiddellijk na het in gebruile nemen van de nieuwe brug werd de oude overspan ning voor het verkeer aigesioten. De eerste brug werd oktober 19/8 geojeend en sneu velde in mei 1940 om in 1941, opnieuw in georuik te worden genomen. Uoktober 1944 ging de brug voor de twee ae maal de lucht in en in oktober 1947 was ze opnieuw hersteld. Nog eenmaal zal ze nu worden gesioópt. Dan voor goed.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1971 | | pagina 9