Nieuw Brienenoordmodel van
stadse allure overspant
de Eendracht
Busdienstvertra
ging valt mee
Burgemeesters Tholen-Halsteren verwijderden (tolvrije) hefboom
Grote waardering voor uitvoerders van weg- en brugwerken
4 februari 1971 EENDRACHTBODE
Er bestond voor de ingebruikne
ming wel een zekere bezorgdheid bij
buspassagiers, dat de huidige dienst
regeling wat in het gedrang zou kun
nen komen, nu de bussen niet meer
van de oude verbinding gebruik kun
nen maken, maar toch de bestaande
haltes nog moeten aandoen.
Dat betekent zowel voor de uit
Stavenisse, als uit Sint-Annaland ko
mende bussen, dat ze eerst naar Tho
len bushalte Eendrachtsweg moeten
rijden om dan weer hun weg terug te
zoeken naar de nieuwe brug. Datzelf
de geldt voor de bussen uit Bergen-
op Zoom, die vanaf de brug eerst de
rechterlus moeten pakken om dan
onder het brugviaduct door weer naar
de Thoolse halte te moeten rijden en
daarna pas de normale route kunnen
vervolgen.
Na wat voorzichtigheid en daarom
enkele minuutjes1 vertraging geduren
de de eerste dagen blijken de chauf
feurs al aardig op de nieuwe situatie
te zijn ingespeeld en al is het over
schot, dat men voorheen gaat vrijwel
opgesoepeerd, het toch nog mogelijk
is ongeveer op dezelfde tijd op aan
komstpunten te arriveren.
Het ziet er thans dan ook naar uit,
dat het nodig is de vertrektijden van
deze busdiensten te moeten wijzigen.
DOORGRAVING BIJ OUDE BRUG
De datum van opening kon ook nauwelijks
meer wachten, nu het aannemersbedrijf Van
Oord met de graafwerken zover is gevor
derd, dat een doorbraak van de oude Tho-
lense weg nabij de oude brug noodzakelijk
is, Daarmee wordt dan ook deze week nog
een begin gemaakt. De oude brug blijft voor
lopig nog liggen voor de verbinding met
het landhoofd, dat door het nieuwe kanaal
in een eilandje zal veranderen. In een later
stadium wordt het eilandje via doortreking
van de westelijke kanaaldijk weer met Tho
len verbonden. Waarschijnlijk zal de oude
brug eerst in 1974 gaan verdwijnen, waar
door vooral het gezicht op Tholen vanaf de
nieuwe brug, nu al fraai, nog ruimer zal
worden.
VOOR SNELVERKEER
De nieuwe brug heeft twee rijstroken van
3J/2 meter voor het snelverkeer en een door
een vangrail afgescheiden rijstrook van 5.3D
meter voor het plaatselijke en langzame ver
keer. De scheiding is ook aangebracht bij
de op- en afritten. Vanaf de Thoolse kant
loopt vanaf de langzaam verkeersweg een
verbinding naar Tholen stad via een af
takkingsviaduct vanaf de brug over de Een
drachtelijk.
RONDWEG THOLEN 1973
Aan de Thoolse kant moet het verkeer na
het passeren van de lus nog gebruik maken
van de oude Thoolse rondweg, die door
de stad snijdt, voorzover het verkeer betreft,
dat de richting Poortvliet uitgaat. Voor het
verkeer richting Oud Vossemeer is het
geen probleem, die de normale provinciale
weg opslaat.
Maar voor de nieuwe Thoolse rondweg
moet nog een paar jaar worden gerekend.
De provinciale waterstaat zal dit jaar nog
wel een begin maken, nu de grondaankopen
vrijwel rond zitten, met de aanleg van een
'half klaverblad en het doortrekken van een
nieuwe rondweg naar de provinciale weg
onder Poortvliet.
VERLICHTING
De nieuwe brug, die ongeveer 12 miljoen
gulden kostte, wordt geheel verlicht met
armaturen, welke nog niet allen werden
geleverd. Er zijn ook nog wat andere klei
nigheden af te werken. Van de middenbaan
die nu nog door merktekens is versperd, kan
geen gebruik worden gemaakt, zolang de
rondweg naar Poortvliet niet gereed is.
Maar de nieuwe verbinding is sinds 29
januari een feit, Daarvan was de plechtige
opening het bewijs, daarvan getuigden ook
de gemeentelijke, waterstaats- en bedrijfs-
vlaggen.
Een opening, die werd onderstreept, niet
alleen door applaus van de aanwezigen,
maar ook door een direct gebruik maken
van de nieuwe verbinding. Een bedrijfs
wagen van banketfabriek De Waal gaf het
eveneens luid toeterend te kennen, terwijl tij
dens het weekend de brug extra verkeerdruk-
te verwerkte van velen van en buiten het
eiland Tholen, die ook eens graag wilden
genieten van het fraaie kunstwerk en de
imposante blik, die op Tholen stad vanaf de
nieuwe verbinding mogelijk is.
Rijkswaterstaat, de aannemers hebben met
de oplevering van het eerste kunstwerk dat
in het kader van de Schelde Rijn werken in
gebruik kon worden genomen weer de goede
kant van hun technisch kunnen getoond.
traditionele beton. Bij lichtbeton is de vulling
van grind vervangen door korrels van ge
bakken klei.
De onderbouw van de brug werd gemaakt
door de n.v. Nedam v.h. Boersma uit Den
Haag en de staalconstructie is van de n.v.
De Vries Robbé uit Gorinchem.
De n.v. aannemers- en handelsbedrijf Van
Oord - Werkendam, die baggergrond- en
rijswerken uitvoert is al sinds 1968 aan dit
onderdeel van het Schelde Rijnkanaalwerk
doende en is op Thoen een al goed ingebur
gerd aannemersbedrijf. Dit aannemersbedrijf
heeft nu voor zo n zestig miljoen gulden uit
gevoerd of onderhanden, want het was ook
laagste inschrijver voor de aan- en afvoer-
wegen van de brug bij Oud-Vossemeer en
de dam tussen het eiland Tholen en Sint-
Philipsland, waarmee spoedig wordt begon
nen.
VOL LOF
Van Rijkswaterstaatszijde, bij monde van
het hoofd van de Deltadienst, ïr. H. Fergu
son werden deze aannemersmaatschappijen
veel lot toegezwaaid over de manier van
overieg en uitvoering der aangenomen wer
ken.
Waardoor kregen de wereldsteden naam
Denk aan Londen en Parijs, aan Boedapest en Washington. Het zijn altijd de bruggen
geweest, die een stad allure gaven. Laat Tholen dan geen Londen worden, mogelijk
is er toch ook voor haar nog groter taak weggelegd en heeft de vandaag geopende brug
er dan het hare toe bijgedragen.
Een opmerking van het hoofd van de Deltadienst, ir H. A, Ferguson te Voorburg, die
voorts grote waardering had voor de uitvoerders van de werken, vrijdagmiddag in de
Thoolse raadszaal, nadat het openingsceremonieel was verricht door de burgemeester
J. E. van Boeijen uit Tholen, de wnd, burgemeester van Oud-Vossemeer A. M. van En
gelen en de burgemeester van Halsteren drs. A. Heidens.
Een beeld van het eerste Schelde-Rijn kunstwerk, dat vrijdag 29 januari 1971 officieel in gebruik werd genomen. De nieuwe Thoolse brug over de Eendracht.
Nou moet het gebeuren, vindt burgemeester Van Boeijen. terwijl links achter hem de
heer A. M. van Engelen lachende derde is. Het historisch ogenblik op een wat winde
rige, maar toch onder behoorlijke weersomstandigheden verrichte plechtigheid vrijdag
29 januari 1971.
ONTMOETINGSPUNT BIJ DE TOL
Van Brabantse en van Thoolse kant waren
de genodigden per auto's opgetrokken, het
ene gezelschap vanaf het Halsterse stadhuis
die het ontmoetingspunt bereikte via Tho-
lense weg - de nieuw aangelegde Noorder-
kreekweg, om vervolgens aan de aan Bra
bantse kant 550 meter lange oprit te be
ginnen, die op vaste bodem werd gelegd.
Aan het begin van deze oprit zag het Hal
sterse gezelschap het punt, vanwaaruit in
de toekomst de brugweg doorgetrokken kan
worden via een rechtstreekse aansluiting
naar de Steenbergseweg tussen Lepelstraat
en Halsteren, een verbinding die nog later
kan worden vervolgd naar Roosendaal en
daar aansluiting geeft op rijksweg 1,7 en
bij Moerstraten aansluiting op de Zoomweg
zal geven. Maar zover is het voorlopig nog
niet. Het Halsterse gezelschap was de vrij
haakse bocht gepasseerd om daarna aan
de oprit te beginnen en op het midden van
de brug zelf tot stilstand te worden gedwon
gen door een nog afgesloten tolboom.
Ook enkele Halsterse belangstellenden wa
ren naast de genodigden mede van de par
tij.
Het Thoolse gezelschap kwam vanaf het
stadhuis via de historische waardevolle maar
voor wat sneller verkeer te nauwe binnen
stadstraatjes uit op de Grindweg om daar
aan het nieuwe traject te beginnen. De
fraaie vierbaansweg met de aangegeven
afbuig pijlen op het wegdek aangebracht,
zodat duidelijk wordt dat van Tholen-stad
komend de richting brug kan worden inge
slagen in tegenstelling met het vanuit Oud-
Vossemeer komende verkeer, dat eerst het
brugviaduct moet passeren om de ingang
van de oprit te bereiken.
Ondertussen kon duidelijk worden, welk
een karwei n.v. aannemers- en handelsbedrijf
Van Oord te Werkendam tot een goed eind
had weten te brengen. Er waren op zijn ver
zoek een paar onderaannemers bijgesproken
voor de wegen op de begane grond, zoals
n.v. Van Dijck Petit te Bergen op Zoom,
die weer uitbesteedde aan aannemersbedrijf
Joh. van Vossen Zn te Sint-Annaland.
De wegen alleen doen grootsteeds aan en
het Thoolse gezelschap kon meteen de lange
bocht beproeven, die een arm van de lus
vormt van het verkeersgeheel aan de Thoolse
kant.
Ook dit gezelschap kon niet verder dan
het midden brug, waar dezelfde versperring
wachtte, al waarop Halsteren was gestuit.
Een toenemende stroom belangstellenden
volgde het gezelschap genodigden of was
daar reeds present. Van al hoogbejaarden
Tholenaren tot in de leeftijd, die de toekomst
nog volop op hun hand hebben. Zij allen
wilden nog eens of voor het eerst getuige
zijn van het officieel overbruggen van de
Eendracht.
DE SLAGBOOM VERWIJDERD
Een tijdelijke slagboom was nog de enige
barricade voor het gezelschap aan weerszij
den van de brughelft om de doorlaat te be
letten. Drie burgemeesters, op wier grond
gebied dit onderdeel van de Schelde Rijn-
werken zich afspeelde traden op de voor
grond om het laatste beletsel van de offi
ciële brugopening weg te nemen. Het waren
de wnd burgemeester van Oud-Vossemeer,
Zeeland en West Brabant zorgen er voor, dat de slagboom van de Thoolse brug wordt verwijderd. Burgemeester Heidens van Halsteren rechts en burgemeester Van Boe
ijen van Tholen links zijn hier doende de brug vrij te maken.
Zoals te zien volop publieke belangstelling. Vooraan wnd burgemeester A. M. van Engelen uit Oud-Vossemeer en daarachter een groot deel van de genodigden, waaronder
vele gemeentebestuurders van het eiland Tholen.
de heer A. M. van Engelen op welks grond
gebied de nieuwe brug tot stand was geko
men, de burgemeester J. E. van Boeijen uit
Tholen en drs. A. Heidens van Halsteren.
Aan de tijdelijke slagboom hing een bord
waarop niet geheel juist de woorden „Thool-
sche brug - Tol sedert 1442 waren vermeld.
Het had „Thoolse Veer" moeten zijn in-
plaats van brug, want de tol dateert vanaf
het voorrecht dat Tholen van Philips van
Bourgondië kreeg toegewezen.
Maar dat was slechts een bijkomstigheid.
In tegenwoordigheid van ir. H. A. Ferguson,
hoofd van de Deltadienst, ir. H. Kuiper van
de directie Bruggen van Rijkswaterstaat, ir.
C. Rietveld, hoofd van het bouwbureau van
de Schelde-Rijnverbinding, ir. H. van de
Velde, hoofdingenieur-directeur van de Bel
gische Waterstaat, ir F. Eelen van de Ant
werpse havendienst, drs. L. v. d. Laar als
hoogheemraad van de Brabantse Bandijk,
de gemeenteraden van Tholen en Halsteren,
alle colleges van b en w op het eiland Tho
len, vertegenwoordigers van de provinciale
waterstaat van Zeeland en Brabant, bestuur
ders van de waterschappen uit het stroomge
bied van de Eendracht, waaronder dijkgraaf
H. van Gorsel uit Tholen, gezworene, A. J.
Wagemaker, wiens vader ook met wethou
der Goossens destijds de grondleggers wa
ren van de eerst brug in 1928 C. van Wes
ten uit Oud-Vossemeer, het hoofd van de
centrale dienst Noord-Zeeland, de heer P. A.
Boot, directie en ambtenaren van het bouw.
bureau van de Schelde-Rijnverbinding, di
rectieleden ook van de aannemersmaatschap
pijen, die het werk onder handen hadden en
hebben, zoals Van Oord te Werkendam,
n.v. Nedam v.h. Boersma uit Den Haag en
de n.v. De Vries Robe uit Gorinchem, in
tegenwoordigheid ook van nog heel wat
meer belangstellenden lichtten genoemde
burgemeesters de slagboom uit de hangers
en maakten onder applaus van de toeschou
wers rond 15.00 uur op vrijdag 29 januari
1971 de doorgang van de nieuwe Eendracht-
brug vrij.
WEGDEK MET LICHTBETON
De nieuwe Thoolse brug van aanmerkelijk
groter allure in het landschap dan de oude
Eendrachtverbinding, mede door de aan
aanweerszijden op peilers gebouwde uitlopers
is van hetzelfde type als de Brienoordbrug
in Rotterdam en de brug bij Gorinchem. De
overspanning is 140 meter breed, het hoogste
punt van de boog ligt 18 meter boven het
wegdek. Er is een doorvaarhoogte van 9.10
meter. De gehele brug is 600 meter lang.
Voor het wegdek werd lichtgewicht beton
gebruikt en het is voor de eerste maal, dat
door Rijkswaterstaat met dit materiaal wordt
gewerkt.
Het is per m3 600 kg. lichter dan het
Een vreemde gewaarwording voor de T holenaren. Het oude heeft weer afgedaan.
Onmiddellijk na het in gebruile nemen van de nieuwe brug werd de oude overspan
ning voor het verkeer aigesioten. De eerste brug werd oktober 19/8 geojeend en sneu
velde in mei 1940 om in 1941, opnieuw in georuik te worden genomen.
Uoktober 1944 ging de brug voor de twee ae maal de lucht in en in oktober 1947 was
ze opnieuw hersteld. Nog eenmaal zal ze nu worden gesioópt. Dan voor goed.