Vit de historie van het thoolse veer en brug Nieuwe brug waardevolle aanwinst voor Thoolse ontwikkeling Parel aan Benelux-kroon ■4 februari 1971 Ogenschijnlijk strategisch niet van betekeniskreeg de overbrugging Eendracht het telkens zwaar te verduren IN HET THOOLSE STADHUIS De nieuwe brug meteen in veel vuldig gebruik na een officiële opening, gepaard met het grote brugfeest 1928. Toen Napoleon kwam ging de heffing weg bij het Thoolse veer en later bij de Duitse be zetting eveneens. Men mag dus hopen, dat ook België niet opnieuw tol gaat invoeren, schertste ir Ferguson. Ook Rijkswaterstaat kwam met een blij vend aandenken aan deze dag, want ir Fer guson bood de burgemeester van Tholen een afgietsel van het bronzen herinnerings bord, dat de oude Thoolse brug heeft ge sierd en waarin de namen zijn gegraveerd van het toenmalig Thools gemeentebestuur, terwijl er voor de gemeente Halsteren e;n plaquette was, waarop het eiland Tholen was afgebeeld en voorzien van het volgende rijmpje: Dit plakje Thoolse klei Kreeg Halsteren erbij Voor verlies van polderland Aan de westelijke rand. Een weliswaar schrale, maar goedbedoel de vergoeding voor het eventueel verlies van ca 80 ha Halsterse grond als t.z.t. de as van het Schelde Rijnkanaal tot provincie grens wordt verklaard, zoals tot nu toe de Zo ging het tijdens de jongste Thoolse geschiedenis, toen zelfs nog een echte veerpont ontbrak. Bij het herstel in 1940 komt de tolheffing in discussie en dat leidt er acht jaar later toe - 1 januari 1948 - dat de brug door het Rijk wordt overgenomen en tolvrij wordt gemaakt. Daarmee eindigen tevens de eeuwenlange bemoeiingen van het gemeentebestuur met 3 veren en een brug, die driemaal werd ge opend. „Niettegenstaande dit feit is naar Thools besef deze brug altijd de Thoolse brug ge bleven", zo besloot burgemeester v Boeijen het historisch gedeelte van zijn openings speech na de ingebruikneming van de jong ste Eendrachtoverspanning met veel groter allure. Na de officiële brugopening kwam het gehele gezlschap bijeen in het stadhuis van Tholen, het historisch monument dat voor zo'n gelegenheid direct de nodige sfeer weet te bieden. Naast een dankbaar gestemde toespraak van burgemeester J. E. van Boeijen, was er met name ook de gelegenheid aangrijpen van de Belgische waterstaatsvertegenwoordiger om zijn erkentelijkhid te betuigen voor de goede sammwerking rond de Schelde-Rijn verbinding tussen Nederland en België. „Vanaf hedznmiddag gaan wij voortaan over de Rijksbrug, een kunstwerk van ro yaal formaat, fraai van silhouet, een ver binding. die ons voorlopig nog noopt tot voorzichtig bochtenwerk, maar naar wij ho pen spoedig bijdraagt tot betere verbindingen zowel naar het westen alsook naar het oos ten", zo vervolgde burgemeester Van Boe ijen zijn toespraak na eerst een welkom tot de genodigden en een stukje historie vanaf de verkrijging veerrechten over de Eendracht te hebben weggegeven. Burgemeester Van Boeijen zei vervolgens: „Onze bemoeiingen met de totstandkoming van dit kunstwerk zijn slechts gering ge weest, het werk is ons heden kant en klaar gepresenteerd en de jaarlijks wassende stroom van gebruikers zullen de ruil in toenemende mate gaan waarderen. „Staande aan het begin van een periode, waarin ook het eiland Tholen van steeds groter betekenis wordt voor hen, die dit oostelijk deel van de gouden delta ontdek ken en leren waarderen, begroeten wij deze nieuwe overspanning van de Eendracht als een waardevolle aanwinst." Ook voor de plaatselijke gemeenschap zal mettertijd blijken deze nieuwe brugverbin- ding een verbetering te zijn. De toenemende ntensiteit van het doorgaande wegverkeer dreigde steeds meer Tholen in twee delen te snijdjn en het woonmillieu aan te tasten. Na de totstandkoming van de provinciale rondweg om Tholen zal deze bedreiging zijn opgeheven. Met de sanering van het oude stadsdeel kunnen de in 1928 gemaakte in grepen in het historisch bebouwingspatroon aanzienlijk worden hersteld. Daarenboven ontstaat na het verwijderen van de oude brug een zo fraai gezicht op het stadje, dat een ieder die de nieuwe brug passeert meer dan ooit wordt aangetrokken tot een bezoek ter plaatse. SPECTACULAIR WATERSTAATSWERK De ingebruikneming van de nieuwe brug, die over enige jaren het Schelde-Rijnkanaal zal overspannjn is niet allezn de voorloper van een spectaculair waterstaatswerk het is evenzeer de ouverture tot een reeks van ont wikkelingen om en in deze streek, die reeds geleid hebben dat nauwere banden zijn ge legd tussen gemeenten aan gene en deze zijde van de Eendracht. Wij geloven, dat de re laties, die over en weer tussen Brabant en Tholen reeds bestonden en met name ook in de laatste jaren gelegd voor uitbreiding vatbaar zijn. Ook daarvoor zullen nieuwe wegen gelegd en nieuwe bruggen geslagen moeten worden. Mag ook dat werk op dezelfde voortvarende wijze gepland, ter hand genomen en vol tooid worden als met deze nieuwe brug Is geschied." Burgemeester van Boeijen verklaarde voorts graag uiting te willen geven aan zijn dank en bewondering voor hetgeen in dit water staatswerk tot stand werd gebracht. Namens het gemeentebestuur van Tholen bood hij de heren Van de Velde en Eelen, beide van Belgische rijkswaterstaat en de heren Fer guson en Kuiper van de Nederlandse rijks waterstaat een exemplaar aan van het pla- tenwerk „Tholen, stad en Eiland". SPOEDIG EEN VERDERE ONTSLUITING De Halsterse burgemeester drs. A. Hei dens was blij met hetgeen Tholens burge meester had opgemerkt over een nog beter contact tussen de Eendracht-gemeenten. Hij hoopte dat de nieuwe brug spoedig aange sloten zal zijn op de ontworpen verbinding naar de Steenbergseweg en verder, waar door een ononderbroken route naar Rotter dam en Antwerpen zal ontstaan. Namens de gemeente Halsteren bood de burgemeester aan dezelfde heren van beide Rijkswaterstaten het eretableau aan van zijn gemeente. TOLHEFFING STEEKT KOP WEER OP Ir. H. A. Ferguson, hoofd van de Delta dienst sdhoof de lof over het fraaie ont werp door naar de directie Bruggen van rijkswaterstaat en vond ook dat het nieuwe kunstwerk het bijzonder goed doet in het geheel van dit landschap. Hij was voorts de aannemersmaatschappijen bizonder erken telijk voor het geleverde werk. Het gaat in deze contreien en bijzonder goed en heel plezierig met de samenwerking tussen Rijks waterstaat en de aannemers, iets wat overal niet kan worden gezegd, meende ir Ferguson Ook het overleg met de Belgische collega's is uitstekend. Sprak de burgemeester over het feit, dat in 1945 de tolheffing verdween, hij zal ook weten, dat de tol de laatste tijd de kop weer opsteekt. Men moet betalen op de Zeeland- en de Haringvlietbrug en een vaste verbinding over de Westerschelde lijkt in de toekomst voor de passanten ook niet ongemerkt voorbij te gaan. In dat opzicht doet het buitenland het beter. as van de Eendracht de scheidslijn was, merkte ir Ferguson op. VOL ZORG EN NAUWGEZETHEID Ir. H. van der Velden, hoofdingenieur directeur van Bruggen en Wegen te Brus sel achtte het een voorrecht, ais Belgische afgevaardigde gelegenheid te krijgen iets te zeggen bij de inwijding van het eerste kunst werk van de Schelde-Rijnverbinding. Niettegenstaande het slechts gaat om de indienstneming van een klein onderdeel van deze enorme realisatie, die opnieuw een parel zal worden aan de reeds goud gestoffeerde Benelux-kroon, vervult ze ons met veel vreugde, zo verklaarde ir van der Velden. Het geeft ons bovendien gelegenheid uiting te geven aan onze grote tevredenheid over de totstandkoming van deze nieuwe vaar weg. Ze houdt niet 3lleen tegemoetkoming in aan de gerechtvaardigde verzuchting van de Antwerpse havenautoriteiten een met de Rijn aangepaste verbinding te zien voor massatransport te water, waardoor ook een reeds overbelaste Westerschelde van deze binnenscheepvaart wordt verlost, maar ze zal vooral - en hier is het een Beneluxaan- gelegenheid - verkeer te water tussen de twee grote zeehavens Rotterdam en Antwer pen, aanzienlijk verbeteren en vergemakke lijken. Deze inwijding geeft ons tevens de gele genheid een woord van dank te richten aan onze Nederlandse collega's van de Rijkswa terstaat voor de uitgesproken wil van nauwe samenwerking voor het tot standkomen van deze grootse realisatie en vooral voor de zorg en nauwgezetheid, waarmee de voor opgestelde kalender voor de uitvoering der werken, wordt geëerbiedigd. Bij het tot standkomen van het tractaat in 1963, be stond er voor deze werken niet eens een voorontwerp en nu, zeven jaar later, zijn meestal alle werken reeds aanbesteed en in uitvoering. Er kan nauwelijks voldoende na druk wordm gelegd op de doortastendheid waarmee de verschillende diensten van de Rijkswaterstaat de uitbouw van de plannen en de uitvoering der werken hebben aange pakt. Tenslotte dankte ir van der Velden de gemeenten Halsteren en Tholen voor de gast vrijheid. De Belgische woordvoerder had al eerder de geruststelling geleverd, dat de Belgische regering waarschijnlijk niet de intentie heeft in Nederland voor tollenaar te gaan spelen. Het was een gezellig besluit, nog eens met een dankwoord door burgemeester v. Boeijen aan sprekers en verdere aanwezigen onder streept, van een, zoals het staatsblad der Ne derlanden vermelddet eenvoudige ingebruik neming van dc nieuwe brug over de Een dracht. In 1940 en 1944 lag de brug in diggelen en werd de oude pont opnieuw uit de watten gehaald. DE EERSTE BRUGPOGING De laatste vaart van de pont in 1928 toen de eerste overbrug ging van de Eendracht een feit was: 10 oktober 1928. In 1865 werden trouwens opnieuw plannen aanhangig gemaakt tot afdamming, doch op nieuw stuitte het af op doorvaart bezwaren Was de meer dan zes eeuwen lange histo rie van de Thoolse veren reeds bewogen, zo vertelde burgemeester Van Boeijen donder dag ook nog, hetgeen met betrekking tot dc vaste oeververbinding over de Eendracht uit de folianten en dossiers tot de lezer komt, verraadt een met grote vasthoudendheid soms zelfs met verbetenheid gevoerde strijd van het gemeentebestuur, die niet minder in drukwekkend is. Reeds in 1865 wordt de minister van Bin nenlandse Zaken - overigens zonder succes- benaderd met een verzoek de bouw van een Voor 1928 was er wel de veerpont, maar vooral in het veerpontbegin toch erg primi tief, al was er wel sprake van een geregelde dienst. er de officiële opening van de geheel op kos ten der gemeente Tholen gebouwde brug. De gemeente krijgt het recht om bruggeld te hef fen, zoals er tot die dag ook veergeld kon worden geheven. Vanaf de 10e oktober 1928 kon de tram Bergen op Zoom Tholen werkelijk op Thoolse grond komen, nadat ze 23 september 1882 haar eindpunt moest vinden aan de overzijde Eendracht. In 1934 werd de tram vervangen door busdiensten. STRATEGISCH PUNT Op 13 mei 1940 wordt de brug op last van de militaire overheid door Nederland se militairen opgeblazen. Opnieuw was men op het pontveer aangewezen. De provisorisch herstelde brug wordt in 1941 weer voor het verkeer opengesteld, maar drie jaar later, op 30 oktober 1944 gaat ze opnieuw in diggelen, nu Duitse mi litairen een laatste opdracht van het Opper commando uitvoeren. Voor de derde maal komt de pont in de vaart en niets is erger dan een teruggang, wanneer men eenmaal gewend is aan veel meer outillage en luxe. „De historie van de verbindingen tussen Tholen en Noord-Brabant gaat terug tot het jaar 1316', zo begon burgemeester J. E. van Boeijen vorige week donderdag zijn 'historische terugblik op veer en brug over de Eendracht bij de officiële opening van de nieuwe verbinding, het eerste Schelde Rijn kunstwerk. „Als tegemoetkoming aan de grote brand van 1452, waarbij vijfzesde gedeelte van dit stadje werd verwoest .ontving Tholen van Philips van Bourgondië in 1462 drie overzet veren in erfpacht, te weten één op Reymers- wale, één op Bergen op Zoom en één op Halsteren. De eerstgenoemde twee veren hielden als gevolg van overstromingen in 1570 en 1632 op te bestaan. Het veer op Halsteren evenwel bleef afge zien van korte onderbrekingen aan het einde van de zestiende eeuw en het begin van de negentiende eeuw ongestoord in Thools bezit tot 1928, het moment waarop de thans oude brug over de Eendracht in gebruik werd ge nomen.' DAMPOGING Wanneer als noodzakelijk gevolg van het Schelde-Rijnkanaal straks via een dam Tho len - Sint Philipsland de Krabbekreek en Eendracht worden afgesloten, is dat een be slissing, die reeds in 1556 ter sprake is ge komen. Toen namelijk dienden de heren van Vossemeer bij de regering een voorstel in om de Eendracht af te dammen. Een van de grootste bezwaren echter waarom dit verzoek werd afgewezen, was dat hierdoor de scheep vaart zou worden gestremd. De dam is er toen dus niet gekomen. Nu komt de dam er wel en dat juist als gevolg van een noodzakelijke snelle vaarweg Ant werpen - Rotterdam. brug te bevorderen. In 1868 ontwierp de ad- spirant ingenieur Roxboom te Gorkum een plan tot overbrugging, waarvan de kosten ge raamd werden op f 243.000,Latere ont werpen brengen de kosten zelfs terug tot f 140.000,terwijl de gemeenteraad van Tholen veiligheidshalve twee ton raamt. De minister bericht echter, dat het algemeen be lang niet zo groot is, dat daarvoor van Rijkswege een zo belangrijk bedrag uitge trokken kan worden. Sindsdien zijn keer op keer commissies in gesteld en comitees opgericht, meerdere ont werpen voor een brug gemaakt en tenslotte wordt schier eindeloos gecorrespondeerd en geconfereerd over de omzetting van een veer recht in een brugrecht. In 1.926 neemt de gemeenteraad van Tho len een besluit om f 400.000,te voteren voor de bouw van de thans nog aanwezige (oude) brug. De eerste spade gaat op 18 juli 1926 in de grond en op 10 oktober 1928 is

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1971 | | pagina 10