Schelde-Rijnkanaa! dringt onze streek
verder binnen
SCHUTTE
Vaste verbinding via dam Tholen-Sint-Philipsland reeds
in januari 1971 aanbesteden
Geen autoweg, maar normale verkeersweg over damprofiel
SIMGA1501
MAQUISET
f 390.-
f 495.-
Uitbreiding van polikliniek en
afdeling fysio-therapie van
ziekenhuis Lievensberg op het
hoogste punt
EENDRACHTBODE
ENTRft
Realistische droom
MUZIEKHANDEL
Belangrijke dag voor patiënten en specialisten
mmmm
OUD-VOSSEMEER
12 november 1970
9
Het zal voor onze streek toch een bijzondere
gewaarwording zijn wanneer in 1975 duw-
konvooien zich met een snelheid van zo'n
30 kilometer per uur, en dat is in onze
tijd mogelijk met een zwaarbeladen en diep-
liggend schip, door de Eendracht klieven,
zoals het ook een grote verandering zal zijn,
wanneer over een paar jaar reeds via de
dan aangelegde dam een vaste verbinding
heeft van het eiland Tholen naar Sint Phi-
lipsland.
Met een auto betekent dit dat men van
bijna elke woonkern op Tholen hoogstens
een kwartier later Sint Philipsland binnen'
rijdt en omgekeerd.
Ja, er zit vaart achter die damverbinding
Aanvankelijk niet geprojecteerd in de Schel-
de-Rijn, werd het deskundigen van Rijks
waterstaat al spoedig duidelijk, dat het zon
der die dam eenvoudig niet kon. Mogelijk
had men eerst op een dusdanige vertraging
van de werken gerekend, althans op het mo
ment dat de plannen werden opgesteld, dat
ook de Oosterschelde reeds zou zijn afgeslo
ten, eer men het Schelde-Rijnkanaal had
gerealiseerd. Maar zo is het niet. De daar
voor gestelde tien jaren sinds 1964 worden
heus niet ver overschreden. Gestaag rukt
het kanaal onze streek dieper binnen, zon
der dat de eigenlijke graafwerken er al aan
te pas komen.
Komend voorjaar is het eerste grote werk,
de nieuwe brug over de Eendracht bij Tho
len gerealiseerd. Men ziet er de vorderingen.
De aansluitende wegen zijn vrijwel vol
tooid, aan de brug zelf is men reeds bezig
het betonnen wegdek te storten. De op
staande randen zijn vrijwel klaar en zowel
aan Brabantse- als aan Thoolse kant is de
oprit verzekerd.
Tegelijkertijd kan men rond Tholen, zo
wel ten westen als ten oosten van de nieuwe
brug de contouren van de nieuwe vaargeul
onderscheiden tussen alle grondverwerkingen
en uitgravingen door. Hetzij dat de nieuwe
vaargeul de oude Eendracht volgt, hetzij dat
ergens een bocht wordt afgesneden en een
geheel nieuw profiel ontstaat.,
Men kan dat aan Brabantse kant waar
nemen vanaf de Theodoruspolder en bij de
nieuwe Thoolse brug is dat te zien tot aan
de Karnemelkspot.
DE VOSSEMEERSE BRUG
Zoals een dikke twee jaar geleden Tholen
vooruitgeschoven post werd van het ko
mende kanaal, za werd het sinds een dikke
twaalf maanden Sint Philipsland en Oud-
Vossemeer, waar draglines en zuigers hun
intrede hebben gedaan als de eerste aanzet
voor hetzij nieuwe oevers, hetzij nieuwe
aanvoerwegen, hetzij brugvoorbereidingen.
De tweede brug voor onze streek is al ge
ruime tijd geleden aanbesteed, maar gezien de
vrij hoge inschrijving nog altijd niet gegund.
Toch lijkt het ons niet, zonder dat hier
van iets officieels bekend is, dat we een
vraagteken moeten plaatsen achter de tot
standkoming van deze tweede brug, nu er
immers wel definitief is besloten tot aanleg
van een dam. Het ligt wel voor de hand met
dit vraagteken aan te komen dragen, maar
anderszijds is die bruggenbouw op dit ogen
blik eenvoudig nog niet urgent. Bekend is
hoe deze brug, ongeveer een kilometer noor
delijk van het huidige pontveer de Een
dracht zal overspannen. Eenzelfde soort
brug als de nieuwe bij Tholen, maar met een
minder brede rijbaan.
Intussen is er al belangrijke vordering ge
maakt met de aanvoerwegen. De gerecon
strueerde Hikseweg bij Oud-Vossemeer is
daarvan het bewijs en de zandlijn in de
richting van de Weele maakt het komende
wegprofiel reeds duidelijk.
adv. ingez. med.
ZAND- EN SPECIETRANSPORT
Dat er al zo het een en ander in de Vos-
meerse en Sint Philiplandse omgeving is
gebeurd bewijst het tot dusver al verwerkte
bedrag, dat zo rond de vijftien miljoen gul
den ligt. Aannemers van deze zo om en na
bij de 3 miljoen te verwerken m3 specie en
zand is de combinatie J. G. van Oord n.v.
uit Werkendam en S. A. Dragages Decloedt
Fils uit Brussel.
De drie miljoen m3 specie wordt uit de
Eendracht gebaggerd en een gedeelte daarvan
wordt gebruikt voor de bouw van de brug
genhoofden, voor dijkverhoging en de rest
wordt opgeslagen in specie-bergingsvakken,
waarvan er vier aan de Nieuw-Vossemeerse
zijde liggen, twee aan de Heerenpolder en
twee aan de Eendrachts-polder. Het gaat
hierbij niet zo maar om een formaat als een
gemeentelijke vuilnisstortplaats, maar de ge„
zamelijke oppervlakte van deze bergings
vakken belopen zo n 200 hectare. Op onder
meer deze oppervlakte heeft het Kanaalschap
De Eendracht het oog gricht voor recreatieve
doeleinden.
Deze recreatiegebieden komen - en moeten
dat ook geheel buiten de snelvaartweg te lig
gen, want uit veiligheidsoverwegingen
wordt in het kanaal zelfs elke nautische
nevenactiviteit ongewenst geacht, laat staan
dat er vaar-belemmeringen getolereerd zou
den kunnen worden voor recreatieve doel
einden.
Kunnen de buiten-kanaalgebieden dus wel
in aanmerking komen voor recreatieve doel
einden, het eigenlijk watersportgebied zal
ongetwijfeld ten westen van de aan te leg
gen dam emplooi moeten vinden en daartoe
zijn er in het Krabbenkreek-Zijpe gebied
volop mogelijkheden.
De hiervoor genoemde grondbergingen zijn
inmiddels ook omdijkt - en tijdens de laatste
storm is er weer een deel van weggeslagen -
waarvoor onder meer 430.000 ton mijnsteen
verwerkt werd. Het materiaal werd aange
voerd, gedeeltelijk per schip, gedeeltelijk per
spoor, vanuit Limburg.
Een 200.000 ton kwam via het spoor tot
Bergen op Zoom en werd van daaruit met
vrachtwagens via Steenbergen naar het werk
gebied aangevoerd
HORLOGES
MEESTERWERKEN VAN Z TOT A
C. ANDRIESSEN en ZN
Grote Markt 22
BERGEN OP ZOOM
adv. ing. med.
Dat betekende 20.000 wagenvrachten, die
dit jaar aan het verkeer Bergen op Zoom -
Nieuw-Vossemeer zijn toegevoegd.
Verder werken er in de omgeving drie
zandzuigers om de nieuwe vaarweg voor te
bereiden. Bij de Slaakdam is dat ,,De Wester-
schelde" die de specie via de pijpleidingen
naar de grondberging aan de Heerenpolder
bezorgt. Twee zandzuigers (de „Nordsee"
en de „Rotterdam") liggen er bij de Leguit-
polder te werken, waarvan de een, een cut
terzuiger de specie loswerkt, opzuigt en door
stuurt naar de „Rotterdam", welke op haar
beurt weer zorgt dat de specie in het ber
gingsvak terecht komt.
SLAAKDAM-BRUG
Er komt nog een derde brug in onze streek
namelijk die over de door te graven Slaak
dam als de rijksweg 18-schakel tussen Sint
Philipsland en Steenbergen. Een brug, die
geheel „droog" kan worden aangelegd, om de
in een dichter bij het eindstadium te door
graven Slaakdam op dat punt te vervangen
Maar ondertussen is één van de bruggen
hoofden voor deze overspanning, die aan
de Brabantse kant toch al op hoogte ge
bracht met een ruime overslag voor het
zgn. inklinken.
Aan de Sint-Philiplandse kant is al een
geweldige terp opgeworden, die voldoende
tijd krijgt te „bezinken" en dan straks het
gewicht van de toekomstige brug moet dra
gen. Ook dit wordt een soortgelijke brug als
bij Tholen en dan met dezelfde rijbaan
breedte .vooral aangepast aan het snelverkeer
MAAR NU DE DAM
Het ziet er naar uit, dat nog voor de tweede
Eendrachtbrug, die bij Oud-Vossemeer ge
realiseerd zal worden, het werk aan de dam
reeds is begonnen. Een dam die minstens 2,5
kilometer noordelijk van de nieuwe Vosse-
meerse brug komt en aan de Thoolse kant
dus ongeveer in het midden ligt tussen Sint
Annaland en Oud-Vossemeer. Bijgaande een
voudige schets maakt dat voor degenen, die
de Thoolse Sint Philiplandse kaart kent wel
duidelijk.
Waterstaatkundig wordt ongeveer de grens
tussen Eendracht en Krabbenkreek met deze
dam doorsneden.
Wanneer u de schaal van dit kaartje
stelt 1 x 10.000, dan zult u kunnen nagaan,
dat het natte werk van deze dam ongeveer
een lengte krijgt van 1,3 kilometer.
Een vrijwel linia-recta vaste verbinding,
aan de Sint Philiplandse kant begrijpelijk
uitkomend op rijksweg 18, zo'n 500 meter
van de Sint Philiplandse dorpskom.
Aan de Thoolse zijde bereikt de dam zo
wat het midden van de Van Haaftenpolder,
snijdt vervolgens de Hollarepolder en komt
dan uit op de Broekseweg ter hoogte ,Can-
dia". Maar dit laatste - het droge gedeelte
dus - is een provinciale aangelegenheid. Van
daar ook, dat de provinciale waterstaat al
volop doende is met grondaankopen. Daar
bij is vanzelfsprekend het Thoolse provin
ciale kantoor niet geheel zonder bemoeienis
maar de hoofdschotel is hierbij toch een Mid
delburgse aangelegenheid.
Er zijn al schattingen verricht, er zijn al be
sprekingen geveerd met de betrokken grond
eigenaren en grondgebruikers, er is in dit
opzicht al heel wat afgerond, maar er zijn
ook nog wel moeilijkheden. Het object gaat
namelijk ook door een natuurgebied, zodat
men te maken heeft met Staatsbosbeheer en
het is daarom niet zeker, dat het geheel
zo snel zal zijn afgerond, dat het Rijkswater
staat mogelijk wordt de noodzakelijke werk-
weg tijdig aan te leggen, die tegelijkertijd de-
Het duurt niet zo vele jaren of op
het goede rijwielpad over de nieuwe
dam Tholen - Sint Philipsland, de
Krabbekreekdam fietsen streekbewo-
ners van het ene voormalige naar het
andere voormalige eiland. Rechts van
hen snuiven duwconvooien met grote
snelheid door het nieuwe kanaal, ter_
wijl olie- en benzinelucht doordrin
gend uitwaaiert over de boorden van
de Eendracht. Een beboste omzoming
houdt de luchtverontreiniging binnen
de perken.
Links kijken de fietsers over een
prachtige Krabbenkreek, waar tal
loze zeiljachten en sportvissers een
andere wereld vertegenwoordigen,
dan de rechter damkant voor ogen
stelt.
Twee werelden over één dam.
finitieve parallel-verbinding kan worden.
Dit is we] de voorlopige opzet. Voor het
aanleggen van de dam is een werkdag nodig
en de provincie poogt nu die toch nood
zakelijke noodverbinding te combineren met
een definitieve mogelijkheid.
Bovenstaande maakt wel duidelijk, dat er
met voortvarendheid aan de toekomstige dam
wordt gewerkt.
Het bouwbureau Schelde-Rijn te Bergen
op Zoom is dan ook voornemens in januari
van volgend jaar - en dat is ,al dicht bij
- tot aanbesteding over te gaan.
Uiterlijk een paar jaar later moet de dam
er dan liggen. Zonder dam geen kanaal-re
alisering.
Vanzelfsprekend zit hier ook nog een en
ander aan vast voor het Waterschap Tholen,
al was het alleen maar ten aanzien van de
waterkeringen en waterlozing.
In feite is het gebied er geheel bij betrok
ken.
NIET SLECHTS AUTOWEG
Er is eerst sprake van geweest, dat deze
dam-verbinding zich zou beperken tot een
autoverkeersweg, wat zou betekenen, dat
het langzame verkeer dan niet van deze
verbinding gebruik zou kunnen maken.
Voornamelijk van de zijde van het water
schap Tholen werd er op geattendeerd, hoe
het hier in feite toch gaat om een directe
verbinding tussen twee overwegend agra
rische gebieden, waarin het langzame verkeer
een belangrijke economische rol speelt. Het
ziet er naar uit, dat terzake het overleg tus
sen rijk, provincie en waterstaat tot een ge
wenste oplossing zal leiden en op de dam
geprojecteerde verkeersbaan niet uitsluitend
voor het snelverkeer zal worden bestemd.
Daaruit volgt dat het ook wel niet zonder
rijwielpad zal kunnen.
De Schelde-Rijnwerken dringen ons gebied
steeds verder binnen. Met de komende aanleg
van de vaste (dam) verbinding Tholen -
Sint-Philipsland ontstaat een schier geheel
nieuwe situatie. Temeer waar het oog verder
moet reiken via deze verbinding dan alleen
het hierbij direct betrokken gebied. Denk
maar aan de Zoomweg, die niet zo heel
ver uit deze buurt komt te liggen.
Veranderingen, die zelfs verder kunnen
reiken dan alleen maar verkeersverbindingen
Zal het ook van invloed zijn op het be
stuursapparaat van beide gebieden.
Met enerzijds de huivering, dat de Een-
dracht-kanalisatie afbreuk zal doen aan het
zuivere natuurelement, waardoor tot dusver
de eeuwen door ebbende- en vloeiende
stroom zal zijn veranderd in een stankver
spreidend sneïvaarwater, met anderszijds
weer talloze ontwikkelingsmogelijkheden,
die economisch nog moeilijk te overzien zijn
zowel ten aanzien van industriele-als re
creatieve sector. Zonder meer grote veran
deringen, die nooit in alle opzichten en even
zoveel .verbeteringen kunnen zijn. Ook de
ze medaille van de Eendracht heeft twee
kanten.
ELEKTRISCH ORGEL
1 klavier 40 bassen
2 klavieren 40 bassen
Elektrische orgels o.a.:
Ri-Ha
Viscount
Philicorda
Yamaha
Saffira
HEUS!!
HEEFT DE
GROOTSTE KEUS
Telefoon 01640-3 54 70
Lievevrouwestraat 36
Bergen op Zoom
adv. ing. med,
Voor de Stichting Ziekenhuis Lievensberg, maar nog meer voor
de inwoners van Bergen op Zoom en omgeving en dus ook de
bewoners van onze streek Tholen en Sint-Philipsland is het
morgen een belangrijke dag. Dan wordt namelijk het hoogste punt
bereikt van de nieuwe polikliniek met daarbij de afdeling fysio
therapie. Deze belangrijke uitbreiding is een direct gevolg van het
samengaan van de rooms-katholieke en protestants-christelijke zie
kenhuisstichtingen in 1968. Toen werd besloten het splinter
nieuwe ziekenhuis uit te breiden met een even grote polikliniek als
pas gereed gekomen was en het beddenhuis van 360 op 450 te
brengen. Dit laatste plan is nog niet in uitvoering gebracht, maar
de nieuwe polikliniek zal juni volgend jaar geopend kunnen worden.
Zover is het nu nog niet. Morgenmiddag
om 4 uur zal er een bijeenkomst worden ge
houden ter gelegenheid van het bereiken van
het hoogste punt bij de bouw van de uit
breiding van de polikliniek annex afdeling
fysio-therapie van het ziekenhuis Lievens
berg in Bergen op Zoom.
Daarna zal er natuurlijk nog veel moeten
gebeuren aan de afwerking en de inrichting
van de nieuwe gebouwen.
DRIE EHBO-RUIMTEN
Verschillende inwoners uit de streek zullen
de bouwactiviteiten, rechts van het hoge
beddenhuis, wel gezien hebben toen zij een
bezoek aan Lievensberg brachten. De voor
kant van het nieuwe gebouw en een deel
van de zijkant is bestemd voor polikliniek.
De achterste vleugel (drie hoog) komt ter
beschikking van de afdeling fysio-therapie
(le en 2e verdieping) en aan de EHBO
(begane grond). Hiervoor zullen drie ruim
ten worden gemaakt zodat meerdere onge
valspatiënten gelijktijdig het ziekenhuis kun
nen worden binnengebracht. De ingang van
de nieuwe vleugel komt aan de zijkant.
Hier de achterkant van het ziekenhuis Liev ensberg in Bergen op Zoom. Links het hoge beddenhuis en rechts de kraam- en kinder
afdeling. De uitbreiding van het beddenhuis van 360 tot 450 bedden komt in de toekomst mogelijk haaks op de kinderafdeling. De
uitbreiding van de polikliniek annex afdeli ng fysio-therapie waarvan morgen het hoogs te punt wordt bereikt, is op de foto links
van het hoge beddenhuis.
De ,oude" en niéuwe polikliniek kunnen
gemakkelijk met elkaar worden verbonden
Deze afdeling heeft nu met ruimtegebrek
te kampen door het steeds toenemende aantal
specialisten dat aan het streekziekenhuis
Lievensberg is verbonden. Het hoogste punt
van de bouw van deze belangrijke uitbreiding
zal dan ook door artsen en wachtende pa
tiënten met vreugde worden begroet.
BURGERLIJKE STAND
over de maand oktober 1970
Geboren:
13 oktober te Bergen op Zoom Christiaan
Johannes Cornelis Gerardus, zoon van J. C.
C .M. van den Berg en A. M. Schrauwen,
Zilverstraat 5.
15 oktober te Bergen op Zoom Maria An
na Clasina .dochter van H. F. E. Zeeman
en van P. A. W. van der Zande Molenweg
23.
Huwelijksaangiften:
Johannes H. M. Uijtdewilligen, oud 28
jaar wonende te Roosendaal en Nispen, land
bouwer en Johanna M. Hommel oud 24 jaar
wonende te Oud-Vossemeer apothekersas
sistente
Antonius W. A. Brusselaars, oud 26 jaar,
wonende te Steenbergen, machinist en Adri-
ana W. Schipper, oud 20 jaar .wonende
te Oud-Vossemeer kantoorbediende.
Vertrokken personen:
naar Sint Annaland, Anna v. Bourgondië-
straat 35 Jacobus Hage en gezin, gewoond
hebbend Ring 39.
naar Halsteren, Kromstraat 29; Mathijs
van Daalen gewoond hebbend Molenstraat
112.,
naar Sint Annaland van de Bosstraat 27,
Pieter Westerlaken en gezin .gewoond heb
bend Hollaareweg 13.
Vestiging:
gekomen van Rotterdam; Leendert A.
Verwaal en echtgenote, wonende Oud-Vosse-
meersedijk 5.
gekomen van Rokanje: Arendje Stolk, echt
genote van C. W. Droogers, wonende Se
cretaris Rijstenbilstraat 20.
gekomen van Barendrecht: Adriaan van
den Hoek en echtgenote, tijd. wonende Ring
3.
Gehuwd buiten de gemeente:
te Halsteren: Mathijs van Daalen, monteur
Molenstraat 112 met Anna P. M. Rozendaal
wonende te Steenbergen.
te Rokanje: Cornelis W. Droogers, ge
meentesecretaris, Kalisbuurt 88 met Arendje
Stolk, huishoudkundige wonende te Rockanje
V erbuizingen
binnen de gemeente:
Cornelis v. Droogers, van Kalisbuurt 88
naar Sekretaris Rijstenbilstraat 20.