Schelde-Rijnkanaa! dringt onze streek verder binnen SCHUTTE Vaste verbinding via dam Tholen-Sint-Philipsland reeds in januari 1971 aanbesteden Geen autoweg, maar normale verkeersweg over damprofiel SIMGA1501 MAQUISET f 390.- f 495.- Uitbreiding van polikliniek en afdeling fysio-therapie van ziekenhuis Lievensberg op het hoogste punt EENDRACHTBODE ENTRft Realistische droom MUZIEKHANDEL Belangrijke dag voor patiënten en specialisten mmmm OUD-VOSSEMEER 12 november 1970 9 Het zal voor onze streek toch een bijzondere gewaarwording zijn wanneer in 1975 duw- konvooien zich met een snelheid van zo'n 30 kilometer per uur, en dat is in onze tijd mogelijk met een zwaarbeladen en diep- liggend schip, door de Eendracht klieven, zoals het ook een grote verandering zal zijn, wanneer over een paar jaar reeds via de dan aangelegde dam een vaste verbinding heeft van het eiland Tholen naar Sint Phi- lipsland. Met een auto betekent dit dat men van bijna elke woonkern op Tholen hoogstens een kwartier later Sint Philipsland binnen' rijdt en omgekeerd. Ja, er zit vaart achter die damverbinding Aanvankelijk niet geprojecteerd in de Schel- de-Rijn, werd het deskundigen van Rijks waterstaat al spoedig duidelijk, dat het zon der die dam eenvoudig niet kon. Mogelijk had men eerst op een dusdanige vertraging van de werken gerekend, althans op het mo ment dat de plannen werden opgesteld, dat ook de Oosterschelde reeds zou zijn afgeslo ten, eer men het Schelde-Rijnkanaal had gerealiseerd. Maar zo is het niet. De daar voor gestelde tien jaren sinds 1964 worden heus niet ver overschreden. Gestaag rukt het kanaal onze streek dieper binnen, zon der dat de eigenlijke graafwerken er al aan te pas komen. Komend voorjaar is het eerste grote werk, de nieuwe brug over de Eendracht bij Tho len gerealiseerd. Men ziet er de vorderingen. De aansluitende wegen zijn vrijwel vol tooid, aan de brug zelf is men reeds bezig het betonnen wegdek te storten. De op staande randen zijn vrijwel klaar en zowel aan Brabantse- als aan Thoolse kant is de oprit verzekerd. Tegelijkertijd kan men rond Tholen, zo wel ten westen als ten oosten van de nieuwe brug de contouren van de nieuwe vaargeul onderscheiden tussen alle grondverwerkingen en uitgravingen door. Hetzij dat de nieuwe vaargeul de oude Eendracht volgt, hetzij dat ergens een bocht wordt afgesneden en een geheel nieuw profiel ontstaat., Men kan dat aan Brabantse kant waar nemen vanaf de Theodoruspolder en bij de nieuwe Thoolse brug is dat te zien tot aan de Karnemelkspot. DE VOSSEMEERSE BRUG Zoals een dikke twee jaar geleden Tholen vooruitgeschoven post werd van het ko mende kanaal, za werd het sinds een dikke twaalf maanden Sint Philipsland en Oud- Vossemeer, waar draglines en zuigers hun intrede hebben gedaan als de eerste aanzet voor hetzij nieuwe oevers, hetzij nieuwe aanvoerwegen, hetzij brugvoorbereidingen. De tweede brug voor onze streek is al ge ruime tijd geleden aanbesteed, maar gezien de vrij hoge inschrijving nog altijd niet gegund. Toch lijkt het ons niet, zonder dat hier van iets officieels bekend is, dat we een vraagteken moeten plaatsen achter de tot standkoming van deze tweede brug, nu er immers wel definitief is besloten tot aanleg van een dam. Het ligt wel voor de hand met dit vraagteken aan te komen dragen, maar anderszijds is die bruggenbouw op dit ogen blik eenvoudig nog niet urgent. Bekend is hoe deze brug, ongeveer een kilometer noor delijk van het huidige pontveer de Een dracht zal overspannen. Eenzelfde soort brug als de nieuwe bij Tholen, maar met een minder brede rijbaan. Intussen is er al belangrijke vordering ge maakt met de aanvoerwegen. De gerecon strueerde Hikseweg bij Oud-Vossemeer is daarvan het bewijs en de zandlijn in de richting van de Weele maakt het komende wegprofiel reeds duidelijk. adv. ingez. med. ZAND- EN SPECIETRANSPORT Dat er al zo het een en ander in de Vos- meerse en Sint Philiplandse omgeving is gebeurd bewijst het tot dusver al verwerkte bedrag, dat zo rond de vijftien miljoen gul den ligt. Aannemers van deze zo om en na bij de 3 miljoen te verwerken m3 specie en zand is de combinatie J. G. van Oord n.v. uit Werkendam en S. A. Dragages Decloedt Fils uit Brussel. De drie miljoen m3 specie wordt uit de Eendracht gebaggerd en een gedeelte daarvan wordt gebruikt voor de bouw van de brug genhoofden, voor dijkverhoging en de rest wordt opgeslagen in specie-bergingsvakken, waarvan er vier aan de Nieuw-Vossemeerse zijde liggen, twee aan de Heerenpolder en twee aan de Eendrachts-polder. Het gaat hierbij niet zo maar om een formaat als een gemeentelijke vuilnisstortplaats, maar de ge„ zamelijke oppervlakte van deze bergings vakken belopen zo n 200 hectare. Op onder meer deze oppervlakte heeft het Kanaalschap De Eendracht het oog gricht voor recreatieve doeleinden. Deze recreatiegebieden komen - en moeten dat ook geheel buiten de snelvaartweg te lig gen, want uit veiligheidsoverwegingen wordt in het kanaal zelfs elke nautische nevenactiviteit ongewenst geacht, laat staan dat er vaar-belemmeringen getolereerd zou den kunnen worden voor recreatieve doel einden. Kunnen de buiten-kanaalgebieden dus wel in aanmerking komen voor recreatieve doel einden, het eigenlijk watersportgebied zal ongetwijfeld ten westen van de aan te leg gen dam emplooi moeten vinden en daartoe zijn er in het Krabbenkreek-Zijpe gebied volop mogelijkheden. De hiervoor genoemde grondbergingen zijn inmiddels ook omdijkt - en tijdens de laatste storm is er weer een deel van weggeslagen - waarvoor onder meer 430.000 ton mijnsteen verwerkt werd. Het materiaal werd aange voerd, gedeeltelijk per schip, gedeeltelijk per spoor, vanuit Limburg. Een 200.000 ton kwam via het spoor tot Bergen op Zoom en werd van daaruit met vrachtwagens via Steenbergen naar het werk gebied aangevoerd HORLOGES MEESTERWERKEN VAN Z TOT A C. ANDRIESSEN en ZN Grote Markt 22 BERGEN OP ZOOM adv. ing. med. Dat betekende 20.000 wagenvrachten, die dit jaar aan het verkeer Bergen op Zoom - Nieuw-Vossemeer zijn toegevoegd. Verder werken er in de omgeving drie zandzuigers om de nieuwe vaarweg voor te bereiden. Bij de Slaakdam is dat ,,De Wester- schelde" die de specie via de pijpleidingen naar de grondberging aan de Heerenpolder bezorgt. Twee zandzuigers (de „Nordsee" en de „Rotterdam") liggen er bij de Leguit- polder te werken, waarvan de een, een cut terzuiger de specie loswerkt, opzuigt en door stuurt naar de „Rotterdam", welke op haar beurt weer zorgt dat de specie in het ber gingsvak terecht komt. SLAAKDAM-BRUG Er komt nog een derde brug in onze streek namelijk die over de door te graven Slaak dam als de rijksweg 18-schakel tussen Sint Philipsland en Steenbergen. Een brug, die geheel „droog" kan worden aangelegd, om de in een dichter bij het eindstadium te door graven Slaakdam op dat punt te vervangen Maar ondertussen is één van de bruggen hoofden voor deze overspanning, die aan de Brabantse kant toch al op hoogte ge bracht met een ruime overslag voor het zgn. inklinken. Aan de Sint-Philiplandse kant is al een geweldige terp opgeworden, die voldoende tijd krijgt te „bezinken" en dan straks het gewicht van de toekomstige brug moet dra gen. Ook dit wordt een soortgelijke brug als bij Tholen en dan met dezelfde rijbaan breedte .vooral aangepast aan het snelverkeer MAAR NU DE DAM Het ziet er naar uit, dat nog voor de tweede Eendrachtbrug, die bij Oud-Vossemeer ge realiseerd zal worden, het werk aan de dam reeds is begonnen. Een dam die minstens 2,5 kilometer noordelijk van de nieuwe Vosse- meerse brug komt en aan de Thoolse kant dus ongeveer in het midden ligt tussen Sint Annaland en Oud-Vossemeer. Bijgaande een voudige schets maakt dat voor degenen, die de Thoolse Sint Philiplandse kaart kent wel duidelijk. Waterstaatkundig wordt ongeveer de grens tussen Eendracht en Krabbenkreek met deze dam doorsneden. Wanneer u de schaal van dit kaartje stelt 1 x 10.000, dan zult u kunnen nagaan, dat het natte werk van deze dam ongeveer een lengte krijgt van 1,3 kilometer. Een vrijwel linia-recta vaste verbinding, aan de Sint Philiplandse kant begrijpelijk uitkomend op rijksweg 18, zo'n 500 meter van de Sint Philiplandse dorpskom. Aan de Thoolse zijde bereikt de dam zo wat het midden van de Van Haaftenpolder, snijdt vervolgens de Hollarepolder en komt dan uit op de Broekseweg ter hoogte ,Can- dia". Maar dit laatste - het droge gedeelte dus - is een provinciale aangelegenheid. Van daar ook, dat de provinciale waterstaat al volop doende is met grondaankopen. Daar bij is vanzelfsprekend het Thoolse provin ciale kantoor niet geheel zonder bemoeienis maar de hoofdschotel is hierbij toch een Mid delburgse aangelegenheid. Er zijn al schattingen verricht, er zijn al be sprekingen geveerd met de betrokken grond eigenaren en grondgebruikers, er is in dit opzicht al heel wat afgerond, maar er zijn ook nog wel moeilijkheden. Het object gaat namelijk ook door een natuurgebied, zodat men te maken heeft met Staatsbosbeheer en het is daarom niet zeker, dat het geheel zo snel zal zijn afgerond, dat het Rijkswater staat mogelijk wordt de noodzakelijke werk- weg tijdig aan te leggen, die tegelijkertijd de- Het duurt niet zo vele jaren of op het goede rijwielpad over de nieuwe dam Tholen - Sint Philipsland, de Krabbekreekdam fietsen streekbewo- ners van het ene voormalige naar het andere voormalige eiland. Rechts van hen snuiven duwconvooien met grote snelheid door het nieuwe kanaal, ter_ wijl olie- en benzinelucht doordrin gend uitwaaiert over de boorden van de Eendracht. Een beboste omzoming houdt de luchtverontreiniging binnen de perken. Links kijken de fietsers over een prachtige Krabbenkreek, waar tal loze zeiljachten en sportvissers een andere wereld vertegenwoordigen, dan de rechter damkant voor ogen stelt. Twee werelden over één dam. finitieve parallel-verbinding kan worden. Dit is we] de voorlopige opzet. Voor het aanleggen van de dam is een werkdag nodig en de provincie poogt nu die toch nood zakelijke noodverbinding te combineren met een definitieve mogelijkheid. Bovenstaande maakt wel duidelijk, dat er met voortvarendheid aan de toekomstige dam wordt gewerkt. Het bouwbureau Schelde-Rijn te Bergen op Zoom is dan ook voornemens in januari van volgend jaar - en dat is ,al dicht bij - tot aanbesteding over te gaan. Uiterlijk een paar jaar later moet de dam er dan liggen. Zonder dam geen kanaal-re alisering. Vanzelfsprekend zit hier ook nog een en ander aan vast voor het Waterschap Tholen, al was het alleen maar ten aanzien van de waterkeringen en waterlozing. In feite is het gebied er geheel bij betrok ken. NIET SLECHTS AUTOWEG Er is eerst sprake van geweest, dat deze dam-verbinding zich zou beperken tot een autoverkeersweg, wat zou betekenen, dat het langzame verkeer dan niet van deze verbinding gebruik zou kunnen maken. Voornamelijk van de zijde van het water schap Tholen werd er op geattendeerd, hoe het hier in feite toch gaat om een directe verbinding tussen twee overwegend agra rische gebieden, waarin het langzame verkeer een belangrijke economische rol speelt. Het ziet er naar uit, dat terzake het overleg tus sen rijk, provincie en waterstaat tot een ge wenste oplossing zal leiden en op de dam geprojecteerde verkeersbaan niet uitsluitend voor het snelverkeer zal worden bestemd. Daaruit volgt dat het ook wel niet zonder rijwielpad zal kunnen. De Schelde-Rijnwerken dringen ons gebied steeds verder binnen. Met de komende aanleg van de vaste (dam) verbinding Tholen - Sint-Philipsland ontstaat een schier geheel nieuwe situatie. Temeer waar het oog verder moet reiken via deze verbinding dan alleen het hierbij direct betrokken gebied. Denk maar aan de Zoomweg, die niet zo heel ver uit deze buurt komt te liggen. Veranderingen, die zelfs verder kunnen reiken dan alleen maar verkeersverbindingen Zal het ook van invloed zijn op het be stuursapparaat van beide gebieden. Met enerzijds de huivering, dat de Een- dracht-kanalisatie afbreuk zal doen aan het zuivere natuurelement, waardoor tot dusver de eeuwen door ebbende- en vloeiende stroom zal zijn veranderd in een stankver spreidend sneïvaarwater, met anderszijds weer talloze ontwikkelingsmogelijkheden, die economisch nog moeilijk te overzien zijn zowel ten aanzien van industriele-als re creatieve sector. Zonder meer grote veran deringen, die nooit in alle opzichten en even zoveel .verbeteringen kunnen zijn. Ook de ze medaille van de Eendracht heeft twee kanten. ELEKTRISCH ORGEL 1 klavier 40 bassen 2 klavieren 40 bassen Elektrische orgels o.a.: Ri-Ha Viscount Philicorda Yamaha Saffira HEUS!! HEEFT DE GROOTSTE KEUS Telefoon 01640-3 54 70 Lievevrouwestraat 36 Bergen op Zoom adv. ing. med, Voor de Stichting Ziekenhuis Lievensberg, maar nog meer voor de inwoners van Bergen op Zoom en omgeving en dus ook de bewoners van onze streek Tholen en Sint-Philipsland is het morgen een belangrijke dag. Dan wordt namelijk het hoogste punt bereikt van de nieuwe polikliniek met daarbij de afdeling fysio therapie. Deze belangrijke uitbreiding is een direct gevolg van het samengaan van de rooms-katholieke en protestants-christelijke zie kenhuisstichtingen in 1968. Toen werd besloten het splinter nieuwe ziekenhuis uit te breiden met een even grote polikliniek als pas gereed gekomen was en het beddenhuis van 360 op 450 te brengen. Dit laatste plan is nog niet in uitvoering gebracht, maar de nieuwe polikliniek zal juni volgend jaar geopend kunnen worden. Zover is het nu nog niet. Morgenmiddag om 4 uur zal er een bijeenkomst worden ge houden ter gelegenheid van het bereiken van het hoogste punt bij de bouw van de uit breiding van de polikliniek annex afdeling fysio-therapie van het ziekenhuis Lievens berg in Bergen op Zoom. Daarna zal er natuurlijk nog veel moeten gebeuren aan de afwerking en de inrichting van de nieuwe gebouwen. DRIE EHBO-RUIMTEN Verschillende inwoners uit de streek zullen de bouwactiviteiten, rechts van het hoge beddenhuis, wel gezien hebben toen zij een bezoek aan Lievensberg brachten. De voor kant van het nieuwe gebouw en een deel van de zijkant is bestemd voor polikliniek. De achterste vleugel (drie hoog) komt ter beschikking van de afdeling fysio-therapie (le en 2e verdieping) en aan de EHBO (begane grond). Hiervoor zullen drie ruim ten worden gemaakt zodat meerdere onge valspatiënten gelijktijdig het ziekenhuis kun nen worden binnengebracht. De ingang van de nieuwe vleugel komt aan de zijkant. Hier de achterkant van het ziekenhuis Liev ensberg in Bergen op Zoom. Links het hoge beddenhuis en rechts de kraam- en kinder afdeling. De uitbreiding van het beddenhuis van 360 tot 450 bedden komt in de toekomst mogelijk haaks op de kinderafdeling. De uitbreiding van de polikliniek annex afdeli ng fysio-therapie waarvan morgen het hoogs te punt wordt bereikt, is op de foto links van het hoge beddenhuis. De ,oude" en niéuwe polikliniek kunnen gemakkelijk met elkaar worden verbonden Deze afdeling heeft nu met ruimtegebrek te kampen door het steeds toenemende aantal specialisten dat aan het streekziekenhuis Lievensberg is verbonden. Het hoogste punt van de bouw van deze belangrijke uitbreiding zal dan ook door artsen en wachtende pa tiënten met vreugde worden begroet. BURGERLIJKE STAND over de maand oktober 1970 Geboren: 13 oktober te Bergen op Zoom Christiaan Johannes Cornelis Gerardus, zoon van J. C. C .M. van den Berg en A. M. Schrauwen, Zilverstraat 5. 15 oktober te Bergen op Zoom Maria An na Clasina .dochter van H. F. E. Zeeman en van P. A. W. van der Zande Molenweg 23. Huwelijksaangiften: Johannes H. M. Uijtdewilligen, oud 28 jaar wonende te Roosendaal en Nispen, land bouwer en Johanna M. Hommel oud 24 jaar wonende te Oud-Vossemeer apothekersas sistente Antonius W. A. Brusselaars, oud 26 jaar, wonende te Steenbergen, machinist en Adri- ana W. Schipper, oud 20 jaar .wonende te Oud-Vossemeer kantoorbediende. Vertrokken personen: naar Sint Annaland, Anna v. Bourgondië- straat 35 Jacobus Hage en gezin, gewoond hebbend Ring 39. naar Halsteren, Kromstraat 29; Mathijs van Daalen gewoond hebbend Molenstraat 112., naar Sint Annaland van de Bosstraat 27, Pieter Westerlaken en gezin .gewoond heb bend Hollaareweg 13. Vestiging: gekomen van Rotterdam; Leendert A. Verwaal en echtgenote, wonende Oud-Vosse- meersedijk 5. gekomen van Rokanje: Arendje Stolk, echt genote van C. W. Droogers, wonende Se cretaris Rijstenbilstraat 20. gekomen van Barendrecht: Adriaan van den Hoek en echtgenote, tijd. wonende Ring 3. Gehuwd buiten de gemeente: te Halsteren: Mathijs van Daalen, monteur Molenstraat 112 met Anna P. M. Rozendaal wonende te Steenbergen. te Rokanje: Cornelis W. Droogers, ge meentesecretaris, Kalisbuurt 88 met Arendje Stolk, huishoudkundige wonende te Rockanje V erbuizingen binnen de gemeente: Cornelis v. Droogers, van Kalisbuurt 88 naar Sekretaris Rijstenbilstraat 20.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1970 | | pagina 9