MANTEL Brievenbesteller was f een (jevaarlijk beroep Deelname aan regionaal woonwagen centrum Midden-Zeeland en hulpcentrum Noord-Zeeland Watersportvereniging neigt naar (vriendelijk)conflict met gemeentebestuur Havenverzanding voor alle partijen een probleem In 1971 gedeeltelijke uitbaggering Sint-Maartensdijk blijft voor faciliteiten vechten Minister Nelissen met klem ver zocht maatregel niet toe te passen EENDRACHTBODE VANAVOND RAAD IN STAVENISSE DOELSTELLING KERNAANWIJZING NOG NIET BEREIKT In China wandelt een postbeambte tot 50 kilometer per dag 1 oktober 1970 13 De raadsleden in Stavenisse hebben voor de vergadering van vanavond, die om half acht begint, een dikke bundel papier ontvangen. Toch staan er niet veel punten op de agenda. De voorstellen tot het aangaan van een gemeenschappelijke regeling tot stichting en exploitatie van een regionaal woonwagencentrum Zeeland en de wijziging van de gemeenschappelijke regeling betreffende de centrale werkplaats De Bevelanden, zijn echter van een uitvoerige toelichting voorzien. Daardoor kunnen de raadsleden zich volledig van de voorstellen op de hoogte stel len, hoewel het wel een paar uurtjes zal vergen om alle stukken door te nemen. Volgens de Wet op Woonwagens en Woonschepen is elke gemeente verplicht, al dan niet in samenwerking met één of meer andere gemeenten, een openbaar centrum voor woonwagens in stand te houden. Ge deputeerde staten van Zeeland hebben de gemeenten in onze streek nu een ontwerp ge meenschappelijke regeling tot stichting en exploitatie van een regionaal woonwagen centrum in Midden Zeeland gestuurd. G.S. willen nu ook van Stavenisse graag weten of ze wel of niet aan deze regeling willen meedoen. Hoewel uit praktische overwegingen een samenwerking met West-Brabant aanvan kelijk meer gewenst leek, hebben wij toch de voorkeur gegeven aan een regeling met een aantal Zeeuwse gemeenten, zo schrijven b en w in hun voorstel aan de raad. Als men samen met West Brabant een regeling zou aangaan, moet een interprovinciale ge meenschappelijke regeling worden aangegaan Bovendien zou dan duidelijk rekening moeten worden gehouden met belangen van grotere gemeenten zoals Bergen op Zoom en Roo sendaal, zo vinden b en w van Stavenisse. De financiële consequenties van de Zeeuw se regeling zijn nog niet helemaal precies be kend, maar het zal jaarlijks vermoedelijk neerkomen op 30 cent per inwoner, dus to taal 1500 x 30 cent is f 450,-. B en w stellen voor tot de gemeenschappelijke regeling toe te treden. HULPCENTRUM De instelling van een hulpcentrum Noord- Zeeland achtten b en w zeer gewenst, waar om zij voorstellen hier medewerking aan te verlenen. Voorlopig zal het alleen gaan om de instelling van een centraal alarm nummer (0011), maar voor Tholen en Sint- Philipsland is dit een probleem. Onze streek is namelijk op het PTT-telefoonnet 016 aan gesloten .waardoor het nummer 0011 tech nisch onmogelijk is. ToCh wil de werkgroep hulpcentrum Noord-Zeeland, waarvan bur gemeester H. G. van Suijlekom uit Kapelle voorzitter is, Tholen en Sint Philipsland bij deze Zeeuwse regeling betrekken. Aan dit probleem zitten verdergaande aspecten dan die in het verbind ngstechnische vlak. De werkgroep heeft hiervoor ook de aandacht van de commissaris der koningin gevraagd. De ontwikkeling van het hulpcentrum wordt in 4 fasen gezien: 1 Instelling van centraal alarmnummer in het politiebureau te Goes. 2 Als dat van de grond is, moet er ge werkt worden aan de regionalisatie van diverse hulpverleningsdiensten zoals brand weer, politie, geneeskundige-, ambulance diensten enz. De Bescherming Bevolking is al zodanig geregionaliseerd dat aange nomen mag worden dat daarin voorlopig geen wijziging meer zal komen. 3 Na de totstandkoming van deze regio nalisatie zal gestreefd moeten worden naar verdere integratie op het stuk van de hulp verlening .zonder dat daarbij van fusie spra ke hoeft te zijn. 4 Als sluitstuk van deze ontwikkeling kan dan na 9 a 10 jaar overgegaan worden tot stichting van een hulpotntrum in de zin van „al die diensten in één gebouw'' met wel licht ook een bundeling van personeel en materieel. Het is niet ondenkbaar volgens de werkgroep-voorzitter, dat de ontwikkeling dan inmiddels zover is, dat voor de provin cie sprake zal zijn van één organisatie, die centra heeft in Zeeuws-Vlaanderen en in de regio benoorden de Westerschelde. Door de instelling van een centraal alarm nummer zal de hulpverlening versneld kun nen worden. Daarnaast is het de aanzet tot em grotere hulpverleningsorganisatie. Nu krijgt onze streek voornamelijk hulp uit West Brabant, en daar zal na de instelling van het alarmnummer voorlopig nog geen ver andering in komen. Bij een volgende fase van het hulpcentrum Noord-Zeeland zullen de hulpverleningsdiensten geregionaliseerd worden, en daarbij zullen Tholen en Sint Philipsland zeker betrokken worden. B en W van Stavenisse stellen voor een eenmalige bijdrage van 15 cent per inwo ner te geven en een jaarlijkse bijdrage van 2 cent per inwoner. Als deelname van Tho len en Sint Philipsland aan het hulpcentrum definitief onmogelijk blijkt, zal het geld wor den terug betaald. CENTRALE WERKPLAATS Door de gemeentelijke herindeling van Zuid-Beveland en de Wet sociale werkvoor zieningen moeten wijzigingen aangebracht worden in de gemeenschappelijke regeling betreffende de centrale werkplaats De Be velanden. Hieronder valt ook de werkplaats in Tholen. B en w stellen de raad voor de administra tieve veranderingen aan te brengen. Voor de periode 1970-1974 wordt voorgesteld waar nemend burgemeester C. J. Moerland en wethouder J. A. Nortier als respectievelijk lid en plaatsvervangend lid van het algemeen bestuur te benoemen. De gemeenterekening en de rekeninq van het gemeentelijk woningbedrijf over 1969 zijn opgemaakt, waardoor ze door het centraal bureau voor verificatie en financiële advie zen van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten kunnen worden gecontroleerd. Na binnenkomst van dit rapport zal een commissie uit de gemeenteraad de rekeningen kunnen onderzoeken. GARANTIE EN BIJDRAGE De heer L. P. van Haaften wil aan de Schoolstraat een eigen huis bouwen, waar voor hij van de gemeente een garantie voor de hypothecaire geldlening vraagt. B en W stellen voor dit verzoek in te willigen. De garantie is 90 procent van de stichtingskosten De woning wordt met rijkspremie gebouwd De heer J. C. Moerland heeft verzocht om een gemeentelijke bijdrage in de kosten van aansluiting op het elektriciteitsnet van zijn landbouwschuur aan de Zandweg. De kosten hebben f 1069,16 bedragen. In het kader van de herverkaveling is in de afgelopen jaren door de gemeente steeds 20 procent van de aansluitingskosten van diver se percelen op elektriciteit betaald B en W achtten het billijk de heer Moerland daarom f 213,83 te geven omdat de bouw van de schuur als een uitbreiding van zijn land bouwbedrijf kan worden gezien. als U graag verzorgd gekleed gaat koop dan Uw bij Kremer straat 11-13 Bergen op Zoom Adv. ingez. med. De Volkerak-afsluiting bracht meer dan de gewenste veiligheid. Het bracht naast een verhoogde waterstand in o.a. de Krabbe- kreek ook een versnelde verzanding van de Sint-Annalandse jacht)haven. Daarmee is vooral de huurster, de watersportver eniging, ontriefd. Diepgaande jachten lopen schade op en kunnen niet willekeurig uitvaren. De huurster vraagt de gemeente gebruik van het gehuurde moge lijk te maken, zoals volgens het Burgerlijk Wetboek van een verhuurder normaal kan worden gevergd. Het gemeentebestuur beroept zich op overmacht, omdat het Rijk (door afsluiting Volkerak) voor het bij de verhuur jachthaven niet verwachte euvel de „schuldige" is. Schade veroorzaakt door de Deltawerken. Tijdens de gehouden watersportvergadering was er van de kant der leden de suggestie aan te sturen op een (gedwongen) conflict met het gemeentebestuur. Van bestuurszijde was er het voorstel meer minnelijke weg te pogen gezamelijk het probleem op te lossen temeer nu er wel de gemeentelijke toezegging was om met goedkeuring gemeenteraad volgend jaar een gedeelte uit te bagge ren voor diepgaande jachten. Die havenuitbaggering en ook de uit breiding waren naast het agendapunt exploL tatie clubschip zaterdagavond de belangrijk ste onderwerpen, welke de talrijke aanwe zige leden kregen tt behandelen. Voorzitter ir I. W. Nortier, verheugd over de grote opkomst schetste in zijn openings woord globaal te behandelen agendapunten waarvan eerst het uitbaggeren haven in dis cussie werd gebracht. De voorzitter wees er op, hoe de havendiepgang sinds de uitbag gering in 1968 zeker een 60 a 70 cm aan diepte inboette. Verzanding en aanslibbing werd reeds in 1969 door de watersportver eniging gesignaleerd en ook dit jaar zijn intensief peilingen gehouden, waaruit die versnelde verzanding blijkt. Als watersportvereniging heeft men er bij het gemeentebestuur op aangedrongen een goed huurgebruik mogelijk te maken en dus de haven op de gewenste diepte te houden (brengen), maar de plaatselijke overheid heeft voor 1969 en 1970 geen post op de begroting voor uitbaggeren van de haven. Er is van onze kant al een en andermaal op aangedrongen snel maatregelen te ne men, vervolgde de watersportsvoorzitter, maar de gemeente beroept zich op een force majeur. De snelle verzanding wordt - mo gelijk terecht - geweten aan de afsluiting van het Volkerak, waardoor Deltawerken voor deze schade aansprakelijk zou zijn, volgens het gemeentebestuur. Ondertussen zitten we natuurlijk wel met de brokken en kunnen we als huurder geen normaal gebruik van het gehuurde maken. TOEZEGGING Gisteren kwam van het gemeentebestuur de toezegging, dat men voor 1971 een post op de begroting wil plaatsen voor een ge deeltelijke haven-uitbaggering waardoor er ligplaats mogelijk blijft voor een groot deel, zo niet alle van de diepgaande jachten. Er valt thans nog niet te zeggen of het een uitbaggeren van 40 of 60% van de jacht haven zal zijn, of de begrotingspost zodanig uitvalt, dat ligging voor alle dan wel voor een deel van de diepgaande jachten veilig wordt gesteld. Ondertussen gaat de gemeente verder met de Deltawerken onder de aan dacht te brengen dat 'hier e;n werkelijke schade wordt toegbracht als gevolg van de Volkerakafsluiting. Er is door ons ook reeds overleg gepleegd met de provinciale, en rijkswaterstaat, maar tot dusver is een ook voor de gemeente werkelijk gunstig resultaat (subsidie in uitbaggeringskosten) nog uit gebleven. Dat gedeeltelijk uitdiepen in 1971 zal voor ons ook nog wel problemen meebrengen, want daardoor zouden we een geheel nieuwe indeling van de boxen moeten maken en de diepgaande jachten „verkassen" naar het dan uitgebaggerde gedeelte, maar dan moeten we dat nog maar bekijken. Het bestuur uii de leden thans voorstellen voorlopig met de laatste brief van het ge meentebesuur akkoord te gaan, temeer om dat er ook plannen zijn tot uitbreiding van de jachthaven en bij verwezenlijking daarvan de gehele haven weer op de gewenste diepte zou worden gebracht. Met het hijsen van de vlag in mei 1.966 zijn voor het St Annalands gemeentebestuur en de watersportvereniging niet tegelijkertijd de recreatieve problemen de lucht ingegaan. De nog altijd als uniek gelegen jacht haven heeft zijn verzandingsproblemen ge kregen na afsluiting Volkerakdam. De ge meente baggerde in 1968 voor een bedrag van f 68.000,-. Nu blijkt de verminderde diepte alweer op zo'n 70 cm te leggen. Wie betaalt deze Deltawerken schade? Tot dusver niemand. IN GEBREKE Uit daarna gestelde vragen en antwoor den bleek dat in het destijds aangegane con tract niet is vermeld, dat de gemeente ver plicht is de haven op een bepaalde diepte te houden. Vanuit de vergadering werd niettemin ge suggereerd tot een conflict te komen met de gemeente op grond van het feit, dat van het gehuurde geen normaal gebruik gemaakt kan worden. Te overwegen valt om contact op te ne men met het ministerie van Binnenlandse Zaken om deze kwestie nader voor te leggen, meende een aantal leden. Er is wel degelijk een mogelijkheid om de gemeente als ver huurder aansprakelijk te stellen, was de con clusie van een ander lid. Wanneer we van het gehuurde geen nor maal gebruik kunnen maken, kan er ook niet de verplichting zijn tot betaling van de huur- som, was een volgende gedachte. De voorzitter wees er op, dat de gemeen te inderdaad verhuurster is en de water sportvereniging dus alleen van haar kan verlangen, dat het gehuurde te gebruiken is. Men moet het echter niet zien als onwil ligheid van het gemeentebestuur, ook niet om de huursom in de zak te steken en er niks verder aan te doen, want in 1968 werd de haven uitgebaggerd, wat f 68.000,. kostte. Dat is meer dan twee jaar huur (f 25.000,-) Dit was uiteraard ook voor de beroepshaven. Natuurlijk blijven we bij een normale eis van het gehuurde ook goed gebruik te kunnen maken, maar het bestuur wil toch adviseren na de gemeentelijke toezegging het aanbod voorlopig te accepteren. Is er met een con flictsituatie een voor de vereniging een beter resultaat 'te bereiken op korte termijn? Het bestuur vreest van niet, waarom gepoogd moet worden de samenwerking te vervolgen en de honorering van de gemeentelijke belofte voor 1971 af te wachten. De vergadering kon zich daar tenslotte mee verenigen, zij het dat verdere pogingen om uit deze impasse te komen toch niet mogen worden nagelaten. In feite werd door de leden toch gesteld, dat de haven in de huidige vorm in feite onbruikbaar is. Zolang die bruikbare staat er niet is, zou men ook geen pacht zijn ver schuldigd. Het gaat hierom de algemene bepalingen van het Burgerlijk Wetboek, zo meende een terzake kundig lid, die daarmee niet wenste te beweren ook zover tegen over de gemeente te willen gaan. Uiteindelijk kon men zich voorlopig bij het bestuurs voorstel neerleggen. HAVEN - UITBREIDING Ir Nortier deelde vervolgens mee, dat de gemeente een plan heeft tot uitbreiding van de jachthaven, waarvan het concept o.a. reeds de provinciale waterstaat passeerde Het plan omvat verlenging van de bestaande steigers, waardoor 50% meer bergings- accomodatie zou worden bereikt. Aan de watersportvereniging is gevraagd of men uitbreiding ambieert. Dat is onder voorbehoud inderdaad het geval, zei de voor zitter, namelijk wanneer over een goede jachthaven kan worden beschikt. Deze uit breidingsplannen zijn evenwel nog niet in een dusdanig stadium, dat hieromtrent al vaste stekken gestoken kunnen worden. Men zit nog in de onderhandelingsfase. EXPLOITATIE CLUBSCHIP. Bij dit onderdeel van de agenda bleek op nieuw, dat men niet alleen met interne pro blemen te maken heeft, zoals het aantrekken van een beheerder en de financiering. De vorige beheerder nam ontslag en dit sei zoen was er de bereidheid van een bestuurder de exploitatie tijdelijk op zich te nemen. Er werd in het seizoen uitstekend ge draaid .althans voor wat een verhoogde om zet betreft, maar het betekende niet, dat men daardoor ook financieel uitkomt. Voor de toekomst zal een nieuwe beheerder ge zocht moeten worden, waarbij ook nog komt de mededeling van de huidige bootsman de heer J. A. den Engelsman om zijn functie per 1 november te willen neerleggen. Een voornexen ,dat door alle leden werd be treurd. De reden is echter, dat de bootsman in zijn functie van 'havenmeester en vanwege eigen bedrijf te veel hooi op de vork heeft. Tenslotte was er in het kader van de Buutengaets-exploitatie ook nog de achter grondinformatie dat de gemeente grond heeft verkocht in de omgeving jachthaven voor bouw van een hotel-restaurant. De beleidslijn voor de Buitengaets-ex ploitatie heeft met bovenstaande raakvlakken Het is niet eenvoudig daaromtrent nu reeds een definitief voorstel te kunnen doen laat staan een goede oplossing te geven. Op de achtergrond is er dan voorts nog de campingaanleg en de bouw van de toi letten. Zo blijven er ook voor de watersport vereniging „Sint Annaland" nog volop pro blemen over, na een toch goede zomer en een nog betere nazomer, die ook zaterdag nog een tjokvolle jachthaven te zien gaf. Een fraai tableau van op rinipeloos water uitgaande- en binnenkomende watersporters, die het wijde Krabbekreek gebied beschou wen als het ontspanning s-eldorado en daar van ook graag in de toekomst gebruik zullen maken. Wellicht in nog toenemende mate. Die ontwikkeling zal noch voor het ge meentebestuur, noch voor het bestuur der watersportvereniging zelf de problematiek doen verminderen. Wie er minder mee te maken heeft kan het afdoen met: voor wat, hoort wat! Het gemeentebestuur van Sint-Maartensdijk heeft de minister van economische zaken een brief geschreven, waarin men kennis geeft van de ernstige bezorgdheid van de gemeenteraad over de opschor ting van de investeringspremieregeling in Zeeland met ingang van 1 januari 1971. Men vindt het een volkomen duidelijke zaak dat een aanzienlijke structurele verbeting in het Sloegebied geen invloed heeft op de ontwikkeling van het eiland Tholen. Aangezien die gunstige verbetering nog lang niet bereikt is voor onze streek, ver zoekt het gemeentebestuur de minister met klem de maatregel niet op de subkern Sint-Maartensdijk toe te passen. Gezien het zeer grote belang van deze zaak voor het eiland Tholen, zo stelt het Smerdiekse gemeentebestuur, zijn afschriften van de brief gestuurd aan gedeputeerde staten van Zeeland, het Economisch Technolo gisch Instituut voor Zeeland en de gemeentebesturen op het eiland Tholen. De gemeenteraad van Staventsse, die vanavond om 'half acht bijeenkomt, gaat de brief als eerste behandelen. Het Smerdiekse gemeentebestuur schreef in een begeleiden de brief, dat men het op hoge prijs zal stel len, als de gemeenteraad van Stavenisse de minister laat weten met het schrijven te kunnen instemmen. B en w van Stavenisse kunnen de bezwaren van buurman Sint Maartensdijk ten volle onderschrijven, zodat zij de raad voorstellen met de brief aan minister Nelissen van eco nomische zaken in te stemmen. LANGDURIGER De minister voerde als reden voor de op schorting van de investeringspremieregeling aan, dat de situatie in Zeeland structureel zeer aanzienlijk is verbeterd. Hiertegen meent het gemeentebestuur van Sint Maar tensdijk ernstig bezwaar te moeten maken. Bij verschillende gelegenheden is al gesteld dat een langduriger handhaving van de sta tus als kerngemeente juist voor een kleine plattelandsgemeente als Sint Maartensdijk geboden is. Dit, omdat een structuurwijziging in een zo kleine plaats moeilijk voor een gehele streek (het eiland Tholen) verwezenlijkt kan worden. Men constateert met voldoening dat ruim 10 procent van de mannelijke beroepsbe volking op Tholem een werkkring heeft ge vonden bij industrieën in de Smalstad. Daar tegenover, dat nog steeds ruim 30 procent van de mannelijke beroepsbevol king bij de pendel is betrokken. Vergroting van de werkgelegenheid binnen de streek acht het Smerdiekse gemeentebestuur daarom nog van zeer veel belang. MOEILIJKE LIGGING „Wij kunnen onmogelijk beoordelen in hoever door de ontwikkelingen in het Sloe gebied kan worden gesproken van een zeer aanzienlijke verbetering van de structuur", zo vervolgt het gemeentebestuur van Sint Maartensdijk. „Wel moeten wij echter stel len, dat door de moeilijke geografische lig ging van Zeeland de ontwikkelingen in het Sloegebied van geen enkele betekenis zijn voor de werkgelegenheid op het eiland Tho len. In dat opzicht is de ontwikkeling in Noord Brabant van veel meer belang, maar voor die provincie is een opschorting van de investeringspremieregeling niet aan de orde gesteld. Gaarne brengen wij nogmaals onder de aandacht van uw excellentie, dat door de geringe inwoneraantallen der Thoolse ge meenten, door de min of meer excentrische ligging van het eiland Tholen, het ten op zichte van andere kerngemeenten geringe draagvlak van Sint Maartensdijk en het ontbreken van enige industriële aanzet bij de eerste kernaanwijzing in 1959, een lan gere termijn nodig is om het beoogde doel, voldoende werkgelegenheid binnen de streek te kunnen verwezenlijken". IN DE STEEK GELATEN Het gemeentebestuur herhaalt vervol gens de woorden van burgemeester Bouwen, se tijdens de hoorzittingen van de Tweede en Eerste Kamer over de herindeling. Deze wees erop, dat het juist als de gemeentelijke heindeling wordt aanvaardt, van overwegend belang is de kernaanwijzing te handhaven. „Hiermee zal het nieuwe gemeentebestuur immers beschikken over een deugdelijk mid del de leefbaarheid op het eiland Tholen (de werkgelegenheid daaronder begrepen) te verbeteren. Waar zonder meer gesteld moet worden, dat de doelstellingen van de kernaanwijzing op het eiland Tholen nog niet bereikt zijn, zou de schorsing van een deel der daarbij behorende faciliteiten bij de bestaande be drijven een ongunstige weerslag vinden. Men zal zich in de steek gelaten voelen door de overheid, die in een vroeger stadium hun vestiging in Sint Maartensdijk heeft bevorderd. Daarbij is de vrees niet denk beeldig dat, met name tot grotere concerns behorende bedrijven in deze gang van zaken aanleiding zullen vinden om hun planning voor uitbreiding van bedrijven te herzien en op langere termijn zelfs zullen streven naar inkrimping en opheffing van de be staande vestigingen. Daarmee zouden de tot nu toe bereikte resultaten te niet worden gedaan", aldus het gemeentebestuur van St. Maartensdijk in de brief aan minister Nelis sen van economische zaken. DE BRIEVENBESTELLER is wel een zeer vertrouwde figuur geworden in de mo derne maatschappij. Hij behoort bij het ver trouwde stads- en dorpsbeeld, zoals de broodbezorger en de slagersjongen. Tegen woordig behoort deze figuur bij het leger van ambtenaren, dat de ziel vormt van het P.T.T.-bedrijf, waarin iedere rechtgeaarde Nederlander vertrouwen stelt. Al die ambtenaren zijn onderworpen aan een reeks instructies, waarvan zij niet mo gen afwijken. Dank zij die discipline en het gevoel van verantwoordelijkheid, waarvan iedere postman doordrongen is, werd het postverkeer in Nederland tot wat het nu is: een voorbeeld van betrouwbaarheid en plichtsbetrachting. Ieder lid van het post. bedrijf heeft dus nu zijn instructies, maar deze toestand bestaat pas ruim tweehonderd jaar. Dc eerste instructie werd vastgesteld in 1752 en zij gold voor bestellers .behorende „tot de comptoiren der posterijen van de provincie Holland en West-Friesland." Tegenwoordig is de postbode een gezien figuur aan onze deuren, ook al brengt hij zowel blijde als droeve berichten. Alleen, zijn verschijning is een gewoonte geworden men schenkt niet meer zoveel aandacht aan hem als vroeger. Gaat men terug in de ge schiedenis van de brievenbesteller, dan is deze romantisch en veelbewogen. GEVAARLIJK BEROEP In ons land waren de brievenbestellers aanvankelijk alleen maar in dienst van gra ven en edellieden ,die hun boodschappers te paard naar de geaddresseerde zonden. De vijanden van deze ridders hadden er belang bij de boodschappen van te tegen partij te onderscheppen en dus bestond er geregeld gevaar voor koeriers om te worden overvallen. Meestal werd zo'n boodschapper eenvoudig gedood, soms na hevige marte lingen om te zien of hij meer wist. Ook werd een besteller wel omgekocht tijdens zijn gevangenschap om valse boodschappen of vervalste stukken te bezorgen, zodat de vijand om de tuin werd geleid Ook in die dagen had de besteller dus al een vertrouwenspositie en deze heeft hij door de loop der tijden behouden. Na de edelen waren het de kooplieden, die bood schappers in dienst namen. Ook deze gingen te paard. Zij brachten slechts enkele brie ven tegelijk over, dikwijls samen met flinke geldsbedragen. Het aantal overvallen op deze mensen is zeer groot geweest, want de wegen waren toen nog heel wat onveiliger dan nu, bij gebrek aan een goed georganiseerde politie. Bestellers, die in dienst waren van handels huizen .ontvingen bij aankomst een fooi; de voor eigen rekening werkende bezorgers vroegen betaling aan de geadresseerde. Deze toestand heeft eeuwen bestaan. Ook nadat de postdienst beter was georganiseerd, heeft de besteller zich nog jaren moeten belasten met het innen van frankeerkosten. In 1870 immers werd het plakken van post zegels pas verplicht gesteld. Nu int de be steller alleen nog de strafport... OOK NIEUWS De tijd, dat de postbode alleen zo nu en dan eens voorbijkwam .behoort ook tot het verleden. Dat was in de dagen, dat hij werd uitgenodigd om koffie ,thee of een borreltje te drinken. Deze mensen werden gevierd om het bericht dat zij brachten. Meestal wisten ze zelf precies wat er in de bezorgde brief stond en fungeerden ze als nieuwsbron voor de gehele omgeving, waar ze werkten. Door een tijd van avonturen en romantiek heen heeft de besteller zich moeten worstelen naar zijn moderne positie van algemeen vertrouwde figuur. Maar dat geldt niet al leen voor Nederland. We kennen allen wel de verhalen over de pionierstijd in ,het verre westen" van de Verenigde Staten, toen het overvallen van postkoetsen schering en in slag was. Ook de eerste postverbinding tus sen het oosten en westen van Amerika werd te paard onderhouden. Elke 40 kilometer wisselde men van rijdier. Ook op die weg hebben talrijke koeriers hun plichtsbetrach ting met de dood moeten bekopen. De oudste P.T.T. bezit China. Hier leg gen de bestellers heden ten dage nog af standen van 50 km per dag te voet af om de post te bezorgen, veel over slechte wegen en door ruig terrein en gezwollen rivieren. De brievenbestellers zijn vertrouwelingen van de gehele maatschappij, die onopvallend en in alle stilte hun zo belangrijk werk doen Zij zijn dragers van een roemvol verleden. BOEKENNIEUWS BIJBEL IN WORDING In de serie „Ter Sprake" verscheen bij W. D. Meinema n.v. te Delft de brochure van J. P. van der Laan-Boelens „Bijbel in Wording Deze serie beoogt informatie te verstrek ken over zaken die aan de orde zijn in de gemeente. Bijbel in wording handelt over de bijbelwetenschap, een boeiend ontwerp dat de belangstelling van velen zal hebben. In dezelfde serie verscheen van drs. W. Schippers en drs. N. A. Schuman „Vrede gevraagd". Een serie die in de boekhandel verkrijg baar is a f 1,- per ex. of f 0,50 per 25 stuks en vooral geschikt is voor gesprekskringen, clubs en verenigingen, catechisatie en zover aanwezig op de lektuur tafel in de kerk.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1970 | | pagina 13