JAN ELICH O RAIFFEISENBANK RUIM 200 GEZINNEN UIT ONZE STREEK BIJ HAVENSTAKING BETROKKEN Slager's slagerij gloednieuw Plaatselijk Nieuws Financiële verschillen met werk in omgeving minder groot Animo verre pendel aan het tanen De wintergarderobe van f y u de Nederlandse man werd altijd gekenmerkt door donkere, stemmige kleuren. Het grauwe landschap werd er niet vrolijker op. Daar komt nu erandering in. De nieuwe, elegante stijl in herenmode zet zich voort in het winterseizoen en kent geen vrees voor lichtere tinten. Onze nieuwe lcollektie kostuums is van deze moderne tinten doordrenkt. Het is bovendien een lcollektie met vele exclusieve modellen, die alléén bij ons verkrijgbaar zijn. Bent u een individualist? Dan bent u een klant van ons. En anders moet u het maar gauw worden, hoor. EENDRACHTBODE te Scherpenisse SCHERPENISSE BERGEN OP ZOOM Uw kinderen leren spelenden wijs sparen met zo'n spaar- busje van de Raiffeisenbank. Belangrijk voor later. Dub beltjes en kwartjes groeien mèt de b ankrente onge merkt aan tot een aardig bedrag. Brenguw kinderen nü bij, hoe belangrijk sparen eigenlijk is - later hebben ze er plezier van! Vraag ook voor üw kinderen zo'n spaarbusje. 17 september 1970 10 De anders zo nijvere wereldhaven Rotterdam is de laatste weken het toneel van veel arbeidsonrust. Het begon allemaal met een staking in de metaalsector, waar men de hogere beloning van mensen die in dienst van koppelbazen waren - die veelal weinig vakkennis hadden - niet langer nam. Dat sloeg over naar de Rotterdamse haven, waar de hele zomer eigenlijk al spanning heerste, en deze week braken er nog in andere bedrijven stakingen uit. Overal wil men er nu vierhonderd gulden bruto per jaar bij hebben. In de Rotterdamse haven, waar ruim tweehonderd mensen uit onze streek werk vinden, begon men op 28 augustus met staken. Drie dagen later werden vakbonden en werkgevers het eens over een bruto loonsverhoging van f 25.00 per week. Voor de werknemers, die niet door hun bonden ge raadpleegd waren, was dit onvoldoende. De beweging „Arbeidersmacht" eiste f 75.00 bruto per week meer. Zij gaf de stoot tot verdere actie, maar de meerderheid van de havenarbeiders stond toch niet achter die onhaalbare, hoge eis. De communistische voorman Fré Meis kwam uit Gronin gen om de Rotterdamse staking verder te leiden en hij stelde met de vertrouwensmensen van de werknemers een bedrag van f 37.50 bruto per week vast. Deze eis wordt nog steeds gehandhaafd Ook de meerderheid van de Thoolse ha venarbeiders staat daar achter. „Het punt waar het om gaat is de achterstand in be loning, terwijl de werkomstandigheden slech ter zijn geworden", vertelt de heer C. Men- heere werkzaam bij de Scheepvaart Vereni ging Zuid en busleider in Sint Annaland. „We hebben een achterstand van 1J-2 ]aar bij de mensen die bijvoorbeeld in de bouw werken. In de haven wordt er steeds meer gebruik gemaakt van containers en pallets, zodat het vuile werk voor ons overblijft, ba len met chemische stoffen e.d. Ook zijn de ploegen kleiner geworden, zodat wij met min der mensen op een schip zitten. De vakbond heeft nu een akkoord van f 25,- bruto be reikt, maar de mensen zijn niet gehoord. De bond heeft met z'n eigen mensen gespeeld. Wij zijn de bond, maar het bestuur heeft het allemaal alleen gedaan. Anders kregen wij voor elke kleine verhoging of verbetering een formulier waarop elk lid z'n stem uit moest brengen. Momenteel is de bond heel z'n gezicht kwijt", vindt de heer Menheere. Het akkoord van vakbonden en werkgevers komt er op neer, dat de havenarbeiders ge middeld zo'n f 240,- bruto per week ver dienen. "Op de vijf dagen brengen wij f 25,- minder thuis dan de mensen die in de bouw werken. Per negen weken moeten we daar voor dan 3 zaterdagen en 2 nachtweken wer„ ken", aldus busleider Menheere. NU WILDE STAKING Veertien dagen lang zijn de bussen van de Scheepvaart Vereniging Zuid (SVZ) bijna elke dag naar Rotterdam geweest, maar gewerkt werd er niet. Bij de poort stonden meestal stakers te posten. Op enkele plaat sen werd er door zo'n 10 man gewerkt maar normaal staan daar 120 man. Vanaf eind vorige week staat ook de bus stil. Bij de 32 man van busleider Menheere, die uit Sint Annaland, Sint Maartensdijk en Tho- len komen, waren er maandag maar 4 werk willigen, en daar liet de SVZ de bus niet voor rijden. Op 1 man na zijn allen georgani seerd bij een vakbond. De meerderheid wil de staking doorzetten, ondanks dat het voor hun gezinnen een offer betekent. Enkelen proberen in de streek wat los werk te vinden om toch wat geld in huis te brengen. Sinds 31 augustus namelijk, toen de vak bonden een akkoord bereikten, is het een wil de staking, zodat de werknemers geen uit kering van hun bond krijgen. De mensen van Terminal hebben vorige week wel gewerkt, tot vrijdagochtend. In te genstelling tot de mensen bij de SVZ, die aan elk havenbedrijf kunnen worden uitge leend, zitten de Terminalmensen alleen, bij deze stuwadoorsonderneming. Busleider D. van Beveren uit Sint Annaland vertelt dat er onder de 21, mensen in zijn bus wel ver deeldheid was, maar dat men vorige week toch werkte, omdat men tocih moet leven. Af gelopen maandag ging men weer naar de Rotterdamse haven. Twee bussen van de SVZ reden de poort van het Terminalbedrijf binnen om te werken maar de vaste mensen stonden te posten. Wij hebben toen ook niet gewerkt. Het is ook niet zo leuk als je onder politiebege leiding je werk moet doen. Als je de poort binnenrijdt wordt er „onderkruipers" geroe pen. Onze mensen durven eigenlijk niet meer, ze voelen zich bedreigd. Vorige week, toen wij nog werkten, ston den er stakers tegen de poort te beuken. Ze riepen: straks komen we naar jullie. Toen ben ik naar de bedrijfsleider gegaan om te zeggen dat mijn mensen zo niet verder wilden werken", aldus de heer Van Be- ALLEEN MEER LOON Hoewel de heer Menheere vindt dat de „Arbeidersmacht" de stoot tot verdere actie gegeven heeft, acht hij de eis van f 75,- bruto per week buitensporig hoog. Hij zegt wel dat men in het verleden altijd een tientje heeft moeten vragen om er vijf gulden bij te krijgen. Evenals collega Van Beveren wijst busleider Menheere er met nadruk op dat het hem niet om een ideologie of wat dan ook gaat, maar alleen om meer loon. Tijdens de staking zijn er door de „Ar beidersmacht" en verschillende andere be wegingen. veel pamfletten uitgedeeld. „Er waren opgeschoten jongelui bij van zo'n 18 jaar, die niet eens weten hoe een schip er van binnen uitziet", merkte de heer Van Beveren op. De Tholenaren zijn helemaal niet gelukkig met de inmenging van mensen die in het geheel niets van doen hebben met het havenwerk, maar de staking alleen voor politieke doeleinden gebruiken. De heer Van Beveren, die 14 jaar in de Rotterdamse haven werkt, staat wel achter de eis van f 37,50 per week meer. Nu komt (hij in een kale week (zonder nacht- en za- terdagwerk) aan f 160,- netto per week. „Als we er f 25,- per week netto bij kre gen, kwamen we met f 185,- in de buurt van het loon in andere bedrijven. We willen graag genoeg werken, liever vandaag dan morgen, maar dan moet die f 37,50 bruto per week erbij" vindt de heer Menheere. ALTIJD HOOGSTE LOON De ploeg van de heer Menheere blijft thuis, maar de Terminalbus van de heer Van Beveren gaat nog elke dag in Rotter dam kijken. Thuis volgt men de situatie via radio, t.v. een krant, hoewel men in eerste instantie weinig van de berichten gelooft. In het havenbedrijf is dit jaar een tweejarige c.a.o. afgesloten die tot en met 1971 loopt. Hierin zitten een aantal verhogingen inge bouwd, al naar gelang het indexcijfer van de kosten voor levensonderhoud stijgt. Daardoor kan men 3 keer per jaar 2 pro cent loonsverhoging krijgen. Dit jaar hebben de havenarbeiders al 1 keer zo'n verhoging gehad. In onze streek kon men altijd horen dat de havenpendelaars zoveel verdienden. De heer Van Beveren geeft dat toe: „In de havens had men altijd het hoogste loon, maar in vergelijking met 6 jaar geleden is het verschil met andere bedrijven nu minder geworden". Volgens een opgave van het arbeidsbureau te Tholen, hebben in het eerste kwartaal van dit jaar 30 Tholenaren de haven vaarwel gezegd om dichter bij huis te gaan werken, voornamelijk bij Waco Beton in Bergen op Zoom. Daar verdient men vrijwel even veel, terwijl men 's ochtends later weg moet en 's avonds vroeger thuis is. Daarvoor hoeft men ook geen dik uur in de bus zitten, zoals de havenarbeiders. Behalve dat naar verhouding de loonverschillen kleiner zijn geworden, zijn de werkomstandigheden in de Rotterdamse haven verslechterd. Het mooie werk, zoals het laden en lossen van dozen is voorbij. Dat gebeurt nu alle maal in containers of op pallets. TOCH BLIJVEN De heer Menheere wi'l toch wel in de Rotterdamse haven blijven werken. „Je had het altijd naar je zin, en je bent er nu al een tijd, zodat je zomaar niet weg loopt. Dat is net als vroeger, toen je tot je 65ste bij de boer werkte. We willen nu doorzetten. Veertien dagen hebben we doorgezet omdat het hard nodig is, dan nog maar veertien dagen staken. Het is zuiver een kwestie van de bonden. Als die hun gezicht niet verder willen ver liezen, geven ze ons een steun in de rug, door de eis van f 37,50 bruto per week meer te steunen", aldus de Sint Annalandse busleider C. Menheere. Vandaag gaan de „poorten" open van een gloednieuwe slagerij in Scherpenisse. Men hoeft er niet voor naar de dorpsrand. Het nieuwe bedrijf van een al oude slagers-ves tiging staat in het hartje van het dorp, de eigenlijk te nauwe Kerkstraat. De smalle doorgang wil niet zeggen, dat er geen moder ne winkel kan worden gebouwd en ingericht Daarvan is de nieuwe slagerswinkel van M. J. Slager een overtuigend bewijs. Er zijn in onze streek nogal wat slach ters met de Slagersnaam. Men komt ze tegen in Sint Maartensdijk, in Sint Annaland, in Tholen en in Scher penisse dragen zelfs beide slagers de naam Slager. Vandaar dat er door de inwoners een nadere aanduiding wordt gegeven. „Merien van Lies". Misschien zit bij de Slagersnaam het slach ten in het bloed, want ook deze M. J. Slager kan al ver teruggaan in zijn familiehistorie om er een slager tegen te komen. Vader en grootvader. Het bedrijf is vele jaren - en nog - gevestigd geweest in de Schoolstraat. De bestaande winkel is daar 13 m2 groot, terwijl de nieuwe verkoopruimte in de Kerk straat 60 m2 beslaat. De heer M. J. Slager, die nu met zoon Aart (via het leerlingenstelsel) in het be drijf werkzaam is - en eerstgenoemde al van kindsaf - die begrijpelijk ook wordt bijge staan in de drukke winkel door zijn vrouw, toonde enkele jaren geleden al te houden van goede accomodatie. Als je het doet, doe het dan goed was ook het motto, toen hij een werkplaats ach ter en naast zijn winkel in de Schoolstraat liet bouwen, waarvoor men nogal ver in de omtrek moet zoeken om een tweede van dat niveau tegen te komen. Zelfs de meest extreme Amerikaanse eisen, waarmee de Ne derlandse slagersexportwereld nogal wat moeite heeft, kunnen niet afdingen aan de inrichting van een zo hygiënische moderne werk- en slachtplaats als van de heer M. J. Slager in de Schoolstraat. Die slacht plaats blijft daar gehandhaafd ook nu de verkoopruimte naar de Kerkstraat verhuis de. In de geheel blauw betegelde slacht plaats zijn de voorraadkoelcellen, is er aan grenzend ook de uitbeenruimte en zijn voor dit alles de gewenste apparatuur en werktui gen. Het wil niet zeggen, dat in de Kerkstraat winkel geen koeling zou zijn. Integendeel, ook daar en nu van de laatste tijd de meest moderne inrichting. Alleen be hoefde de koelcel daar niet zo bar groot te zijn, omdat de bevoorrading immers dagelijks vanuit de werkplaatskoeling kan gebeuren. Hoewel in de Kerkstraatwinkel (gelukkig) de echte slagerij-inventaris domineert is er wel enige verkoopuitbreiding van aanver wante produkten en artikelen. Vandaar oolè een diepvriezer in de winkel Er is een flinke ruimte voor de klanten, maar ook achter de grote koeltoonbank-vi- trine heeft slager en personeel voldoende op pervlakte om gemakkelijk te werken. Naast de winkel een magazijn voor de busjes- en andere verpakte artikelen-opslag. Achter de verkoopruimte het keukentje en werkplaatsje voor de laatste bewerking van het te verkopen vlees met telkens de beno digde moderne apparatuur. Mede door de scholing in het vak van zoon Aart zal er een geleidelijke toename zijn van het klaarmaken van „lekkere, har tige hapjes". Slager's Slagerij heeft niet al leen zijn klanten in de dorpskom, maar in wijde omtrek. Na de nieuwe werkplaats van enkele jaren geleden een weer gedurfde aan pak, modernisering en enorme investering. Maar wel van belang voor de leefbaarheid van een gemeente en streek. Vandaar ook hier een nogal uitvoerig in gaan op een voor betrokkene wel specta culaire, maar in het geheel van het streek gebeuren misschien niet zo geweldige noviteit Echter, het welzijn van de middenstand be tekent mede de leefbaarheid van een gemeen te. En inzonderheid in de ambachtelijke sec tor ziet men door economische omstandig heden een dusdanige sanering, dat het mo derniseren, het weer proberen, het investeren van een bedrijf aandacht verdient. Het „vers van de slager" zal ondanks de andere mo gelijkheden via zelfbediening en super markten, eveneens middenstanders en waar aan hier niet tekort wordt gedaan, tobh van groot belang blijven. Het is een ver arming wanneer een gemeente het zonder de echte slager, de warme bakker, de eigen smid en noem maar op, moet doen. Hoe groot de mogelijkheden in andere vorm ook in deze tijd zijn. Bij de bouw en inrichting van M. J. Slager nieuwe slagerij waren weer andere plaatselijke middenstanders betrok ken. Het aannemersbedrijf Gebr. Suurland had de hoofdmoot, daarnaast smederij Duine voor het loodgieterswerk, de firma Noom als schilders en P. van Ast en Zn voor de elektriciteit. Tijdens de openingsweek zullen er speciale aanbiedingen zijn, zoals ieder nieuw bedrijf zich graag behoorlijk presen teert. Ook wat lekkere hapjes, maar voor de toekomst weet Scherpenisse en omgeving zich het „vers van de slager" te zien be stendigd. Daarom ook succes gewenst voor de initiatiefnemer, die met zijn medewerkers ook in de toekomst niet op de stoel kan blij ven zitten om zich in deze tijd staande te kunnen houden. Hoe rendabel een slagerij ook nog kan zijn. De telkens weer noodzakelijke investeringen zijn niet mis. DE REISDUIF Wedvlucht Parkestone van 29 augustus In concours 31 duiven los 8 uur, traag ver loop met N.O.-wind. Ie prijs 11.35.19 is 950,27 m, laatste pr. 13.29.55 is 619,60 m. Afstand 194-204 km. K, Lisseveld Pvl, 1 J. Moerland stav 2 8 M. Speijer Pvl 3 4 C. v. d. Have Sch. 5; A. Moerland Sch. 6. P. Noordijke Sch. 7. L. d. K. Koolaard Pvl 9. C. D. Uijl St.M. 10 D. Uijl Pvl. 11. Vilvoorde: In concours 123 duiven los 8 uur, afstand 71-80 km. N.O.-Wind le prijs 9.46.00 is 1088,50 m, laatste prijs 10.23.07 is 707,27 m. M. Speijer Pvl. 1 7 12 18 25; Iz Moerland Stav. 2 9 14 26 27 29 30 32; A. Moerland Sch. 3: K. Lisseveld Pvl. 4 17 20; P. Potappel Stav. 5 10 36 38 39; C. v. d. Have Sch, 6 28; P. Noordijke Sch. 8; J. Moerland Stav. 11 15 21 24 40; A. Riedijk Stav. 13 33 37; J. v. d. Hoek St.M. 16; H. Smits Stav. 19 35; D. Uijl Pvl 22 23 34. Wedvlucht Neufvilles van 5 september van de P.V, „De Reisduif". Afstand 111-115 km. Los 7.40 uur n.w. wind. In concours 104 duiven. le prijs 9.16.17 is 1203,00 m, laatste prijs 9.42.06 is 916,80 m. Iz. Moerland stav. 1 7 10 11 17 26; P. Potappel Stav. 2 9 13 14 28 M. Speijer Pvl. 3 4 21 23; J. Moerland Stav. 5 6 15 22 24 27; K, Lisseveld 'Pvl. 8 16; C. v. d. Have Scherpenisse 12 20 25 35; A. Moerland Sch. 18; P. Noordijke Sch 19; M. Deurloo Sch. 29 30 31 32 33; A. Riedijk Stav. 34. sportief n.v." Exclusief New Man kostuum in joyeuze tinten. Geraffineerd visgraat dessin. Smal doorgestikt. Zijsplitten. Slanke snit. Alléén bij ons kunt u een dergelijk, uitzonderlijk kostuum kopen voor 298.— snarlnsies SPAARBANK EN ALLE BANKZAKEN St. Annaland-St. Maartensdijk- Oud Vossemeer St. Philipsland-Poortvliet- Scherpenisse-Stavenisse-Tholen. REPARATIES KUNSTGEBITTEN Voor al uw dranken naar t Wijnhandel - SI ij ter ij 'DE BEUKELAAR' -iSneUcr' beter 01 floedkoper! het meest gesorteerd. Gez. D. Telefoon 470 Tholen ANTIEKE MEUBELEN te koop gevraagd o.a. kabinet ten, mahonie of noten, gebogen bureaux, kisten, mahonie ronde tafels en stoelen, kristal en F. Bentschap-Knook a"e soorten antieke sieraden, A. J. v. d. Sande, Lieve- M.A. de Ruyterstraat 1 vrouwestraat 44, Bergen op St, Maartensdijk [Zoom, Tel. 01640 - 3 45 61. L

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1970 | | pagina 10