JAN ELICH
O RAIFFEISENBANK
RUIM 200 GEZINNEN UIT ONZE STREEK
BIJ HAVENSTAKING BETROKKEN
Slager's slagerij gloednieuw
Plaatselijk Nieuws
Financiële verschillen met werk in omgeving
minder groot
Animo verre pendel aan het tanen
De wintergarderobe van
f y u de Nederlandse man werd
altijd gekenmerkt door donkere, stemmige
kleuren. Het grauwe landschap werd er
niet vrolijker op. Daar komt nu
erandering in. De nieuwe, elegante stijl
in herenmode zet zich voort in het
winterseizoen en kent geen vrees voor
lichtere tinten. Onze nieuwe
lcollektie kostuums is van deze
moderne tinten doordrenkt. Het is
bovendien een lcollektie met vele
exclusieve modellen, die alléén
bij ons verkrijgbaar zijn.
Bent u een individualist? Dan bent u
een klant van ons. En anders moet u
het maar gauw worden, hoor.
EENDRACHTBODE
te Scherpenisse
SCHERPENISSE
BERGEN OP ZOOM
Uw kinderen leren spelenden
wijs sparen met zo'n spaar-
busje van de Raiffeisenbank.
Belangrijk voor later. Dub
beltjes en kwartjes groeien
mèt de b ankrente onge
merkt aan tot een aardig
bedrag. Brenguw kinderen
nü bij, hoe belangrijk
sparen eigenlijk is - later
hebben ze er plezier
van! Vraag ook voor
üw kinderen zo'n
spaarbusje.
17 september 1970
10
De anders zo nijvere wereldhaven Rotterdam is de laatste weken het toneel van veel arbeidsonrust.
Het begon allemaal met een staking in de metaalsector, waar men de hogere beloning van mensen
die in dienst van koppelbazen waren - die veelal weinig vakkennis hadden - niet langer nam. Dat
sloeg over naar de Rotterdamse haven, waar de hele zomer eigenlijk al spanning heerste, en deze
week braken er nog in andere bedrijven stakingen uit. Overal wil men er nu vierhonderd gulden
bruto per jaar bij hebben.
In de Rotterdamse haven, waar ruim tweehonderd mensen uit onze streek werk vinden, begon men
op 28 augustus met staken. Drie dagen later werden vakbonden en werkgevers het eens over een
bruto loonsverhoging van f 25.00 per week. Voor de werknemers, die niet door hun bonden ge
raadpleegd waren, was dit onvoldoende. De beweging „Arbeidersmacht" eiste f 75.00 bruto per
week meer. Zij gaf de stoot tot verdere actie, maar de meerderheid van de havenarbeiders stond
toch niet achter die onhaalbare, hoge eis. De communistische voorman Fré Meis kwam uit Gronin
gen om de Rotterdamse staking verder te leiden en hij stelde met de vertrouwensmensen van de
werknemers een bedrag van f 37.50 bruto per week vast. Deze eis wordt nog steeds gehandhaafd
Ook de meerderheid van de Thoolse ha
venarbeiders staat daar achter. „Het punt
waar het om gaat is de achterstand in be
loning, terwijl de werkomstandigheden slech
ter zijn geworden", vertelt de heer C. Men-
heere werkzaam bij de Scheepvaart Vereni
ging Zuid en busleider in Sint Annaland.
„We hebben een achterstand van 1J-2 ]aar
bij de mensen die bijvoorbeeld in de bouw
werken. In de haven wordt er steeds meer
gebruik gemaakt van containers en pallets,
zodat het vuile werk voor ons overblijft, ba
len met chemische stoffen e.d. Ook zijn de
ploegen kleiner geworden, zodat wij met min
der mensen op een schip zitten. De vakbond
heeft nu een akkoord van f 25,- bruto be
reikt, maar de mensen zijn niet gehoord. De
bond heeft met z'n eigen mensen gespeeld.
Wij zijn de bond, maar het bestuur heeft het
allemaal alleen gedaan. Anders kregen wij
voor elke kleine verhoging of verbetering
een formulier waarop elk lid z'n stem uit
moest brengen. Momenteel is de bond heel
z'n gezicht kwijt", vindt de heer Menheere.
Het akkoord van vakbonden en werkgevers
komt er op neer, dat de havenarbeiders ge
middeld zo'n f 240,- bruto per week ver
dienen. "Op de vijf dagen brengen wij f 25,-
minder thuis dan de mensen die in de bouw
werken. Per negen weken moeten we daar
voor dan 3 zaterdagen en 2 nachtweken wer„
ken", aldus busleider Menheere.
NU WILDE STAKING
Veertien dagen lang zijn de bussen van
de Scheepvaart Vereniging Zuid (SVZ)
bijna elke dag naar Rotterdam geweest, maar
gewerkt werd er niet. Bij de poort stonden
meestal stakers te posten. Op enkele plaat
sen werd er door zo'n 10 man gewerkt maar
normaal staan daar 120 man. Vanaf eind
vorige week staat ook de bus stil.
Bij de 32 man van busleider Menheere, die
uit Sint Annaland, Sint Maartensdijk en Tho-
len komen, waren er maandag maar 4 werk
willigen, en daar liet de SVZ de bus niet
voor rijden. Op 1 man na zijn allen georgani
seerd bij een vakbond.
De meerderheid wil de staking doorzetten,
ondanks dat het voor hun gezinnen een
offer betekent. Enkelen proberen in de streek
wat los werk te vinden om toch wat geld
in huis te brengen.
Sinds 31 augustus namelijk, toen de vak
bonden een akkoord bereikten, is het een wil
de staking, zodat de werknemers geen uit
kering van hun bond krijgen.
De mensen van Terminal hebben vorige
week wel gewerkt, tot vrijdagochtend. In te
genstelling tot de mensen bij de SVZ, die
aan elk havenbedrijf kunnen worden uitge
leend, zitten de Terminalmensen alleen, bij
deze stuwadoorsonderneming. Busleider D.
van Beveren uit Sint Annaland vertelt dat
er onder de 21, mensen in zijn bus wel ver
deeldheid was, maar dat men vorige week
toch werkte, omdat men tocih moet leven. Af
gelopen maandag ging men weer naar de
Rotterdamse haven.
Twee bussen van de SVZ reden de poort
van het Terminalbedrijf binnen om te werken
maar de vaste mensen stonden te posten.
Wij hebben toen ook niet gewerkt. Het is
ook niet zo leuk als je onder politiebege
leiding je werk moet doen. Als je de poort
binnenrijdt wordt er „onderkruipers" geroe
pen.
Onze mensen durven eigenlijk niet meer, ze
voelen zich bedreigd.
Vorige week, toen wij nog werkten, ston
den er stakers tegen de poort te beuken.
Ze riepen: straks komen we naar jullie.
Toen ben ik naar de bedrijfsleider gegaan
om te zeggen dat mijn mensen zo niet verder
wilden werken", aldus de heer Van Be-
ALLEEN MEER LOON
Hoewel de heer Menheere vindt dat de
„Arbeidersmacht" de stoot tot verdere actie
gegeven heeft, acht hij de eis van f 75,-
bruto per week buitensporig hoog. Hij zegt
wel dat men in het verleden altijd een
tientje heeft moeten vragen om er vijf gulden
bij te krijgen. Evenals collega Van Beveren
wijst busleider Menheere er met nadruk op
dat het hem niet om een ideologie of wat
dan ook gaat, maar alleen om meer loon.
Tijdens de staking zijn er door de „Ar
beidersmacht" en verschillende andere be
wegingen. veel pamfletten uitgedeeld. „Er
waren opgeschoten jongelui bij van zo'n 18
jaar, die niet eens weten hoe een schip er
van binnen uitziet", merkte de heer Van
Beveren op. De Tholenaren zijn helemaal
niet gelukkig met de inmenging van mensen
die in het geheel niets van doen hebben met
het havenwerk, maar de staking alleen voor
politieke doeleinden gebruiken.
De heer Van Beveren, die 14 jaar in de
Rotterdamse haven werkt, staat wel achter
de eis van f 37,50 per week meer. Nu komt
(hij in een kale week (zonder nacht- en za-
terdagwerk) aan f 160,- netto per week.
„Als we er f 25,- per week netto bij kre
gen, kwamen we met f 185,- in de buurt van
het loon in andere bedrijven. We willen
graag genoeg werken, liever vandaag dan
morgen, maar dan moet die f 37,50 bruto per
week erbij" vindt de heer Menheere.
ALTIJD HOOGSTE LOON
De ploeg van de heer Menheere blijft
thuis, maar de Terminalbus van de heer
Van Beveren gaat nog elke dag in Rotter
dam kijken. Thuis volgt men de situatie via
radio, t.v. een krant, hoewel men in eerste
instantie weinig van de berichten gelooft.
In het havenbedrijf is dit jaar een tweejarige
c.a.o. afgesloten die tot en met 1971 loopt.
Hierin zitten een aantal verhogingen inge
bouwd, al naar gelang het indexcijfer van de
kosten voor levensonderhoud stijgt.
Daardoor kan men 3 keer per jaar 2 pro
cent loonsverhoging krijgen.
Dit jaar hebben de havenarbeiders al 1 keer
zo'n verhoging gehad.
In onze streek kon men altijd horen dat
de havenpendelaars zoveel verdienden.
De heer Van Beveren geeft dat toe: „In
de havens had men altijd het hoogste loon,
maar in vergelijking met 6 jaar geleden is
het verschil met andere bedrijven nu minder
geworden".
Volgens een opgave van het arbeidsbureau
te Tholen, hebben in het eerste kwartaal van
dit jaar 30 Tholenaren de haven vaarwel
gezegd om dichter bij huis te gaan werken,
voornamelijk bij Waco Beton in Bergen op
Zoom. Daar verdient men vrijwel even
veel, terwijl men 's ochtends later weg moet
en 's avonds vroeger thuis is. Daarvoor
hoeft men ook geen dik uur in de bus zitten,
zoals de havenarbeiders. Behalve dat naar
verhouding de loonverschillen kleiner zijn
geworden, zijn de werkomstandigheden in de
Rotterdamse haven verslechterd.
Het mooie werk, zoals het laden en lossen
van dozen is voorbij. Dat gebeurt nu alle
maal in containers of op pallets.
TOCH BLIJVEN
De heer Menheere wi'l toch wel in de
Rotterdamse haven blijven werken. „Je had
het altijd naar je zin, en je bent er nu al
een tijd, zodat je zomaar niet weg loopt. Dat
is net als vroeger, toen je tot je 65ste bij
de boer werkte.
We willen nu doorzetten. Veertien dagen
hebben we doorgezet omdat het hard nodig
is, dan nog maar veertien dagen staken.
Het is zuiver een kwestie van de bonden.
Als die hun gezicht niet verder willen ver
liezen, geven ze ons een steun in de rug,
door de eis van f 37,50 bruto per week
meer te steunen", aldus de Sint Annalandse
busleider C. Menheere.
Vandaag gaan de „poorten" open van een
gloednieuwe slagerij in Scherpenisse. Men
hoeft er niet voor naar de dorpsrand. Het
nieuwe bedrijf van een al oude slagers-ves
tiging staat in het hartje van het dorp, de
eigenlijk te nauwe Kerkstraat. De smalle
doorgang wil niet zeggen, dat er geen moder
ne winkel kan worden gebouwd en ingericht
Daarvan is de nieuwe slagerswinkel van
M. J. Slager een overtuigend bewijs.
Er zijn in onze streek nogal wat slach
ters met de Slagersnaam.
Men komt ze tegen in Sint Maartensdijk,
in Sint Annaland, in Tholen en in Scher
penisse dragen zelfs beide slagers de naam
Slager. Vandaar dat er door de inwoners
een nadere aanduiding wordt gegeven.
„Merien van Lies".
Misschien zit bij de Slagersnaam het slach
ten in het bloed, want ook deze M. J. Slager
kan al ver teruggaan in zijn familiehistorie
om er een slager tegen te komen. Vader en
grootvader. Het bedrijf is vele jaren - en
nog - gevestigd geweest in de Schoolstraat.
De bestaande winkel is daar 13 m2 groot,
terwijl de nieuwe verkoopruimte in de Kerk
straat 60 m2 beslaat.
De heer M. J. Slager, die nu met zoon
Aart (via het leerlingenstelsel) in het be
drijf werkzaam is - en eerstgenoemde al van
kindsaf - die begrijpelijk ook wordt bijge
staan in de drukke winkel door zijn vrouw,
toonde enkele jaren geleden al te houden van
goede accomodatie.
Als je het doet, doe het dan goed was
ook het motto, toen hij een werkplaats ach
ter en naast zijn winkel in de Schoolstraat
liet bouwen, waarvoor men nogal ver in de
omtrek moet zoeken om een tweede van dat
niveau tegen te komen. Zelfs de meest
extreme Amerikaanse eisen, waarmee de Ne
derlandse slagersexportwereld nogal wat
moeite heeft, kunnen niet afdingen aan de
inrichting van een zo hygiënische moderne
werk- en slachtplaats als van de heer M.
J. Slager in de Schoolstraat. Die slacht
plaats blijft daar gehandhaafd ook nu de
verkoopruimte naar de Kerkstraat verhuis
de. In de geheel blauw betegelde slacht
plaats zijn de voorraadkoelcellen, is er aan
grenzend ook de uitbeenruimte en zijn voor
dit alles de gewenste apparatuur en werktui
gen.
Het wil niet zeggen, dat in de Kerkstraat
winkel geen koeling zou zijn.
Integendeel, ook daar en nu van de laatste
tijd de meest moderne inrichting. Alleen be
hoefde de koelcel daar niet zo bar groot te
zijn, omdat de bevoorrading immers dagelijks
vanuit de werkplaatskoeling kan gebeuren.
Hoewel in de Kerkstraatwinkel (gelukkig)
de echte slagerij-inventaris domineert is er
wel enige verkoopuitbreiding van aanver
wante produkten en artikelen.
Vandaar oolè een diepvriezer in de winkel
Er is een flinke ruimte voor de klanten,
maar ook achter de grote koeltoonbank-vi-
trine heeft slager en personeel voldoende op
pervlakte om gemakkelijk te werken.
Naast de winkel een magazijn voor de
busjes- en andere verpakte artikelen-opslag.
Achter de verkoopruimte het keukentje en
werkplaatsje voor de laatste bewerking van
het te verkopen vlees met telkens de beno
digde moderne apparatuur.
Mede door de scholing in het vak van
zoon Aart zal er een geleidelijke toename
zijn van het klaarmaken van „lekkere, har
tige hapjes". Slager's Slagerij heeft niet al
leen zijn klanten in de dorpskom, maar in
wijde omtrek. Na de nieuwe werkplaats van
enkele jaren geleden een weer gedurfde aan
pak, modernisering en enorme investering.
Maar wel van belang voor de leefbaarheid
van een gemeente en streek.
Vandaar ook hier een nogal uitvoerig in
gaan op een voor betrokkene wel specta
culaire, maar in het geheel van het streek
gebeuren misschien niet zo geweldige noviteit
Echter, het welzijn van de middenstand be
tekent mede de leefbaarheid van een gemeen
te.
En inzonderheid in de ambachtelijke sec
tor ziet men door economische omstandig
heden een dusdanige sanering, dat het mo
derniseren, het weer proberen, het investeren
van een bedrijf aandacht verdient. Het „vers
van de slager" zal ondanks de andere mo
gelijkheden via zelfbediening en super
markten, eveneens middenstanders en waar
aan hier niet tekort wordt gedaan, tobh
van groot belang blijven. Het is een ver
arming wanneer een gemeente het zonder
de echte slager, de warme bakker, de eigen
smid en noem maar op, moet doen. Hoe
groot de mogelijkheden in andere vorm ook
in deze tijd zijn. Bij de bouw en inrichting
van M. J. Slager nieuwe slagerij waren weer
andere plaatselijke middenstanders betrok
ken. Het aannemersbedrijf Gebr. Suurland
had de hoofdmoot, daarnaast smederij Duine
voor het loodgieterswerk, de firma Noom
als schilders en P. van Ast en Zn voor de
elektriciteit. Tijdens de openingsweek zullen
er speciale aanbiedingen zijn, zoals ieder
nieuw bedrijf zich graag behoorlijk presen
teert. Ook wat lekkere hapjes, maar voor
de toekomst weet Scherpenisse en omgeving
zich het „vers van de slager" te zien be
stendigd. Daarom ook succes gewenst voor
de initiatiefnemer, die met zijn medewerkers
ook in de toekomst niet op de stoel kan blij
ven zitten om zich in deze tijd staande te
kunnen houden.
Hoe rendabel een slagerij ook nog kan zijn.
De telkens weer noodzakelijke investeringen
zijn niet mis.
DE REISDUIF
Wedvlucht Parkestone van 29 augustus
In concours 31 duiven los 8 uur, traag ver
loop met N.O.-wind.
Ie prijs 11.35.19 is 950,27 m, laatste pr.
13.29.55 is 619,60 m.
Afstand 194-204 km.
K, Lisseveld Pvl, 1 J. Moerland stav 2 8
M. Speijer Pvl 3 4 C. v. d. Have Sch. 5;
A. Moerland Sch. 6. P. Noordijke Sch. 7. L.
d. K. Koolaard Pvl 9. C. D. Uijl St.M. 10
D. Uijl Pvl. 11.
Vilvoorde: In concours 123 duiven los
8 uur, afstand 71-80 km.
N.O.-Wind le prijs 9.46.00 is 1088,50 m,
laatste prijs 10.23.07 is 707,27 m.
M. Speijer Pvl. 1 7 12 18 25; Iz Moerland
Stav. 2 9 14 26 27 29 30 32; A. Moerland
Sch. 3: K. Lisseveld Pvl. 4 17 20; P. Potappel
Stav. 5 10 36 38 39; C. v. d. Have Sch, 6
28; P. Noordijke Sch. 8; J. Moerland Stav.
11 15 21 24 40; A. Riedijk Stav. 13 33 37;
J. v. d. Hoek St.M. 16; H. Smits Stav. 19
35; D. Uijl Pvl 22 23 34.
Wedvlucht Neufvilles van 5 september
van de P.V, „De Reisduif".
Afstand 111-115 km. Los 7.40 uur n.w.
wind. In concours 104 duiven. le prijs
9.16.17 is 1203,00 m, laatste prijs 9.42.06
is 916,80 m.
Iz. Moerland stav. 1 7 10 11 17 26; P.
Potappel Stav. 2 9 13 14 28 M. Speijer
Pvl. 3 4 21 23; J. Moerland Stav. 5 6 15
22 24 27; K, Lisseveld 'Pvl. 8 16; C. v. d.
Have Scherpenisse 12 20 25 35; A. Moerland
Sch. 18; P. Noordijke Sch 19; M. Deurloo
Sch. 29 30 31 32 33; A. Riedijk Stav. 34.
sportief n.v."
Exclusief New Man kostuum in joyeuze tinten. Geraffineerd visgraat dessin.
Smal doorgestikt. Zijsplitten. Slanke snit. Alléén bij ons kunt u een dergelijk,
uitzonderlijk kostuum kopen voor 298.—
snarlnsies
SPAARBANK EN ALLE BANKZAKEN
St. Annaland-St. Maartensdijk-
Oud Vossemeer St. Philipsland-Poortvliet-
Scherpenisse-Stavenisse-Tholen.
REPARATIES
KUNSTGEBITTEN
Voor al uw dranken naar t
Wijnhandel - SI ij ter ij
'DE BEUKELAAR' -iSneUcr' beter 01 floedkoper!
het meest gesorteerd. Gez. D.
Telefoon 470
Tholen
ANTIEKE MEUBELEN
te koop gevraagd o.a. kabinet
ten, mahonie of noten, gebogen
bureaux, kisten, mahonie ronde
tafels en stoelen, kristal en
F. Bentschap-Knook a"e soorten antieke sieraden,
A. J. v. d. Sande, Lieve-
M.A. de Ruyterstraat 1 vrouwestraat 44, Bergen op
St, Maartensdijk [Zoom, Tel. 01640 - 3 45 61.
L