Eerste Kamercommissie hoorde Thoolse
verdeeldheid
Tegenstand brokkelt al, want verschil tussen de
tegen (34) en voorstanders (19) herindeling
minder groot
Niet rijp gemaakt, maar murm gebeukt
Wordt onze rust verstoord door bulde
rende „kisten" van het toekomstig bij
Steenbergen
Start- en landingsbanen over onze streek
10 september 1970
EENDRACHTBODE
9
Raadsverslag Tholen
Raadslid A. te Pas geïnstalleerd en
bedankt - In Dalempolde I komen
36 bejaardenwoningen
„Het doet wat vreemd aan om op één avond
beëdigd en geinstalleerd en bedankt te wor
den", merkte de heer A. te Pas vorige week
in de eerste vergadering van de nieuwe
Thoolse gemeenteraad op. Toch overkwam
dit het VVD-raadslid. Burgemeester J. E.
van Boeijen herinnerde eraan hoe de heer
Te Pas het vijfde Thoolse raadslid was dat
in een tijdsbestek van acht dagen afscheid
nam. Hij vermoedde dat er wel paardekrach-
ten aan te pas gekomen moeten zijn om het
WD-raadslid per half september Tholen te
doen verlaten om zich in België te vestigen.
„Ik kan niet nalaten enige geluiden van spijt
te laten horen. U was een van de weinige
stafleden van industrieën die hier op het
eiland woonden.. Daarmee was u een goede
uitzondering. In een kleine gemeenschap zijn
wij bijzonder gelukkig met gekwalificeerde
mensen, omdat wij graag een beroep op
hen willen doen ze bij het bestuur te betrek
ken. In de Thoolse bijt kijkt men vreemde
eenden wat sceptisch aan, maar vreemdelin
gen werken op hun tijd verfrissend en be
vruchtend voor anderen. U had altijd een
specifiek kritische kijk op de zaken. U
sprak altijd wat badinerend, dikwijls in milde
bewoordingen, maar toch kritisch. Daarvoor
zeg ik u van harte dank. Ik hoop dat u in
de toekomst niet aleen voor uw bedrijf het
gemeentehuis zult betreden", zo besloot bur
gemeester Van Boeijen zijn vijfde afscheids
toespraak van de laatste weken.
GEDULD EN
DOORZETTINGSVERMOGEN
De heer Te Pas verduidelijkte nog even
de opmerkelijke gang van zaken van het
installeren en uittreden op één avond. Wet
telijk was het niet mogelijk dat de opvolgster
van de heer Te Pas, mevrouw M. J. Renes-
van Geer, op deze vergadering van de
nieuwe gemeenteraad al werd beëdigd. De
oude kieslijsten zijn namelijk nog van toepas
sing.
De heer Te Pas zegde de burgemeester
dank voor de bijzonder sympathieke wijze
waarop hij met hem mocht samenwerken.
„Ik denk ook terug aan de grootse wijze
waarop u afscheid nam van vier raadsleden
U liet daarbij een grote vaardigheid zien
in het hanteren van de mogelijkheden die de
Nederlandse taal ons biedt. Het siert u dat
u zoveel voor Tholen hebt gedaan en be
reikt. Het is uw verdienste dat u door veel
geduld en doorzettingsvermogen verduide
lijkte welk standpunt welke wij het beste in
konden nemen", aldus de heer Te Pas tot de
burgemeester. Het scheidende raadslid dank
te zijn collega's voor de samenwerking, maar
nog meer voor de tegenwerking, omdat hem
dat steeds stimuleerde. Die vier „broekjes"
in de nieuwe raad en de zittenblijvers, de
oude rotten, wenste hij veel succes toe.
„Broekje" E. W. H. Broekhuis (PVDA)
merkte op dat hij meer waarde hecht aan
intelligentie dan aan uiterlijkheden, Waarmee
de heer Te Pas het volkomen eens was.
NOOIT OP ZONDAG
Bij de ingekomen stukken waren er een
aantal goedgekeurde besluiten door g.s. van
Zeeland verkoop grond in de Doelweg-Ver-
brande straat aan C. A. Heijboer, aankoop
panden Stoofstraat 10 en 12 van mervouw
J. Bierens en de verkoop van 1580 vierkante
meter grond aan de Pr, Beatrixstraat aan
S. M. W, de Korte. Het verzoek van de
Ger. Jeugdraad om op zondag september
a.s. het verenigingsgebouw in de Brugstraat
te mogen gebruiken vergde nog wat discussie
Allereerst informeerde de heer A. te Pas
(VVD) naar het doel van dit verzoek. De
burgemeester verduidelijkte dat de jongeren
van plan zijn in aansluiting op de kerkdienst
in het verenigingsgebouw de discussiëren en
te eten. De meerderheid van b en w had
geen bezwaar tegen dit verzoek. De minder
heid, wethouder C. Boender (SGP), ver
klaarde dat het verenigingsgebouw oorspron
kelijk nooit op zondag zou worden open
gesteld. Enkele jaren terug is dit met moeite
gebeurd door de verhuur aan Kerkelijk Leven
voor het houden van kerkdiensten. „Mijn
vrees is, dat we door dit verzoek toe te
staan een precedent scheppen voor de toe
komst. Waarom zouden we het gebruik op
zondag immers aan de een weigeren en aan
de ander toestaan? Andere organisaties of
verenigingen kunnen ook wel een dergelijk
verzoek doen, vandaar ons bezwaar", aldus
de SGP-woordvoerder.
Niemand verlangde stemming, maar de
viermans SGP-fractie wenste wel de aanteke_
ning te hebben tegen inwilliging van het
verzoek van de Ger. Jeugdraad te zijn. De
heer Te Pas had nog gevraagd naar de
mogelijkheid tot kraken, maar dat bleek nu
totaal overbodig te zijn,
36 BEJAARDENWONINGEN
Zonder discussie ging de raad akkoord
met de verkoop van bouwgrond in het be
stemmingsplan Dalempolder I voor 36 be
jaardenwoningen. De .Stichting ter beharti
ging van de woningbouw in de gemeente.
Tholen" moet hiervoor f 2485,00 per per
ceel betalen.
Van de rondvraag, aan het eind van deze
eerste vergadering van de nieuwe gemeente
raad maakte de nieuwe PVDA-fractie al di
rect druk gebruik.'De heer E. W. H. Broek
huis wilde zelfs zo'n uitvoerige „informatie
geven over zeer snelle ontwikkelingen in de
omgeving" dat het niet in de rondvraag
paste. Burgemeester van Boeijen zei de rond
vraag tot een korte vraag- en antwoordstel-
ling te willen beperken. Na de openbare
raadsvergadering kreeg de heer Broekhuis
echter ruimschoots gelegenheid zijn informa
tie over de eventuele gevolgen van 'n vlieg
veld bij Steenbergen voor onze streek uit
de doeken te doen. Alle raadsleden en ook
enkele van de dertig belangstellenden die er
tijdens de wethoudersverkiezingen waren,
bleven met aandacht luisteren. Het verhaal
van de heer Broekhuis vindt u elders in
deze krant.
VOORSTEL NIET VOLLEDIG
Zijn fractiegenoot W. A. J. van der Lin
de had wel een korte vraag. Hij informeerde
of er werkzaamheden zijn uitgevoerd voor
dat de raad (in de vorige vergadering) een
besluit nam tot plaatsing en huur van een
houten lerarenkamer voor de chr. mavo.
(De heer W. K. Quist (CHU) wees daar
vorige keer al op) Als deze vraag bevesti
gend beantwoord zou worden, wilde de heer
Van der Linde weten wie de kosten be
taalt. De raadsvoorzitter zei, dat er tevoren
al grondwerk uitgevoerd was en dat die kos
ten gewoon voor de gemeente zijn. „Naar
ons genoegen was het in de vorige vergade
ring compleet voorstel, omdat de werkelijke
kosten boven het gevoteerde bedrag uitgaan"
vond de heer Broekhuis. De burgemeester
antwoordde, dat het grondwerk bij de hou
ten schoollokalen steeds door de gemeente
werken is uitgevoerd en dat de kosten
daarvan niet in de voorstellen verwerkt wa
ren.
Raadslid Broekhuis vond het wel jammer
dat daardoor de beslissing voor de raad
moeilijker wordt. Hij wilde in het vervolg
wel een globale raming van de grondkosten
hebben. Daar kon de burgemeester voor zor
gen. De heer J. v. d. Heuvel legde daarna
een verklaring af over de wethoudersver
kiezingen, zoals wij die in ons vorig num
mer publiceerden. Namens zijn fractie deed
hij het verzoek de geloofsbrieven van mevr.
Renes-van Geer zo spoedig mogelijk te on
derzoeken zodat zij snel aan de beraadsla
gingen kon deelnemen. De burgemeester
noemde direct maandagavond 7 september
als vergaderdatum omdat de raad dan toch
bij elkaar zou komen voor een niet openbare
bespreking. Hiermee ging men akkoord.
„Het is uiterst belangrijk deze ontwikkeling zeer nauwgezet te volgen
en als het nodig is onze stem te laten horen. We moeten ons ernstig
zorgen maken omtrent de milieuhygiëne en dan vooral de geluidshinder'
Dat zei het PVDA-raadslid E. M. H. Broekhuis vorige week dinsdag na
afloop van de eerste vergadering van de nieuwe Thoolse gemeenteraad.
Hij gaf zijn gehoor inlichtingen over de eventuele vestiging van een
groot vliegveld bij Steenbergen en de gevolgen daarvan voor onze streek.
Volgens de heer Broekhuis lopen de start- en landingsbanen van dat
geplande vliegveld over onze streek, waardoor wij met veel geluidshinder
komen te zitten. En niet alleen wij, maar ook de steeds toenemende
stroom toeristen, die van de recreatiebestemming van Tholen en Sint-
Philipsland met volle teugen profiteren.
Als een volledig bevoegde onderwijzer stond
het jonge raadslid voor de „klas". Er hin
gen kaarten op van Zuidwest Nederland
zodat het iedereen met een praatje en een
plaatje volledig duidelijk kon worden. Waar
nemend gemeentesecretaris W. C. Klippel
en ambtenaar J, L. Rijstenbil waren de heer
Broekhuis behulpzaam bij het ophangen van
de kaarten.
ECONOMISCH GOED GEBIED
De zogenaamde commissie Falkenhagen
bestude.ert voor de regering in welk gebied
het beste een groot vliegveld voor de bur
gerluchtvaart aangelegd kan worden, een
tweede Schiphol, Nu zijn er enkele mogelijke
vestigingsplaatsen die de commissie bestu
deerd heeft, uitgelekt, en wel Tilburg en
Steenbergen. De heer Broekhuis meende te
weten dat de vestigingsplaats Steenbergen
van hogerhand wordt gestimuleerd. „Uit eco
nomische overwegingen is dit een goed ge
bied. vlakbij Rotterdam en Antwerpen, zodat
er van een Benelux vliegveld kan worden
gesproken. Een vliegveld bij Steenbergen zal
een behoorlijke invloed ten goede op onze
regio hebben. De economische groei zal ge
stimuleerd worden, de kernen zullen groeien
en er zullen meer mensen in deze omgeving
werk kunnen vinden.
De geluidshinder vraagt echter sterk onze
aandacht. Het is niet zo prettig in de nabij
heid van een vliegveld te vertoeven, dat zien
we rondom Schiphol. Binnen een straal van
5 km is het wonen minder prettig of onmo
gelijk. In Amsterdam waren ze nog gewend
aan het oude Schiphol, maar dit gebied is
verschoond van geluidshinder. Een enkel
vliegtuig van Woensdrecht daar gelaten,
maar de bebossing zorgt daar voor een
prima demping.
BULDERBAAN OVER THOLEN
Van de aanvliegroutes zal de zuidwest-
noordoostbaan het meest gebruikt worden
vanwege de windrichting. Bij Schiphol staat
deze bekend als de bulderbaan.
Voor Steenbergen loopt deze over het
grondgebied van Poortvliet, Tholen, Oud
en NieuwVossemeer naar Steenbergen. De
startbaan zal waarschijnlijk over de Krab-
benkreek en Sint Philipsland lopen. Gezien
de plannen van het Kanaalschap De Een
dracht voor dit gebied zal dat voor de re
creatie minder prettig zijn", aldus de heer
Broekhuis.
Hij noemde het verder een heel onprettige
ontwikkeling de plannen voor het vliegveld
bij Steenbergen uit de krant te moeten verne
men. „Voor Reimerswaal worden ook plan
nen aan de lopende band gemaakt die we
ook via de pers moeten vernemen. Ik hoop
dat velen met ons op de hoogte willen blij
ven van de ontwikkelingen rond de aanleg
van een vliegveld bij Steenbergen, en dat de
hogere overheden hierover vrijwillig informa
ties geven. Hoe meer geheimhouding, hoe
meer wrevel. Ik hoop dat de andere eiland
gemeenten hier ook op bedacht zijn", zo
besloot de heer Broekhuis zijn praatje.
ONTHULLEND
Burgemeester J. E. van Boeijen vond het
een interessant betoog. Het meest onthul
lend vond hij wel de projectie van het ge-
luidshindergebied Schiphol op dat van
Steenbergen. Hieruit bleek dat we aan alle
kanten midden in de geluidspenarie zaten.
„Ik ondersteun uw gedachte dat ten aan
zien van dergelijke zaken niet te grote open
heid betracht kan worden, We hebben nu
een idee welke potjes voor ons op het vuur
staan. We zijn gewaarschuwd. Ik geloof
wel dat minister Bakker, een modern den
kende, open bewindsman, ons op de hoogte
zal houden", aldus de Thoolse burgemeester
RUST HOUDEN
VVD-raadslid A, te Pas vulde nog aan
dat de papieren voor een vliegveld bij Steen
bergen zeer goed liggen. De mogelijkheid
is niet uitgesloten dat er bij Woensdrecht
en Steenberen twee geluidstroggen ontstaan.
„We moeten stappen ondernemen om de
rust die we hier hebben te kunnen behou
den", aldus de heer Te Pas, die nog op
merkte dat de gemeenteraad van Roosendaal
een motie heeft aangenomen tegen vestiging
van het vliegveld en dat er in Nispen een
actiecomité is gevormd.
De heer Broekhuis meende dat het gebied
ten zuiden van Tilburg dun bevolkt is, ter
wijl daar ook een dichte bebossing is. Hij
vond de beslissing over de vestiging van
een vliegveld het wegen van de winst voor
de welvaart en het verlies voor het welzijn.
Burgemeester Van Boeijen zei tenslotte
met genoegen terug te denken aan de acties
voor behoud van het kantongerecht Tholen
hoewel hij eraan toevoegde dat dit nie te
vergelijken was met een eventuele actie
tegen vestiging van een vliegveld ten westen
van Steenbergen.
Na een staatssecretaris, na een hearing
van gedeputeerde staten, na een welwillend
gehoor van een Tweede Kamercommissie, na
dat de gemeenteraden in evepzovele malen
gewijzigde samenstelling telkens opnieuw hun
stanpunt bepaalden, werd het democratisch
lint nog wat verder afgerold, nu zelfs een
commissie uit de Eerste Kamer nog de moeite
deed naar Tholen te komen. De senatoren
vonden het prematuur hun standpunt te moet-
ten bepalen alleen aan de hand van het wets
ontwerp, alleen op basis van de memorie
van antwoord van minister Beernink, alleen
maar na het lezen van de handelingen der
Tweede Kamer Met eigen oog en oor wenste
men zich te overtuigen van mogelijk- en moei
lijkheden, van verdeeldheid der Thoolse ra
den en van de talrijke motieven tegen en
voor.
In overgrotemeerderheid bleef groot-Tho-
len zich weren tegen opheffing van de zeven
gemeentelijke zelfstandigheid. Toch was het
meningsbeeld met 46 raadsleden tegen en 7
voor al behoorlijk gewijzigd. De sinds
zo langzamerhand tien jaar geleden eerste
plaatsgevonden gemeenteraadsverkiezingen
bracht de tegenstanders telkens opnieuw
een stukje minder invloed op dat gebied en
na de L september van dit jaar gevormde
raadssamenstelling kwam men thans tot de
verhouding 34-19. Met name was er een
grote ommezwaai in Tholen-stad, waar zelfs
twee s.g.p.-ers als een tot dusver on
gekend unicum in ons gebied het moede her-
indelingshoofd in de schoot hebben gelegd
van de voorstanders. En met deze afbrokke
lende muur van thoolse tegenstand zijn de
Eerste Kamerleden na een vlot verlopen
hoorzitting, een nog sneller rondrit door de
streek en een waarschijnlijk gezellig - maar
dat was niet openbaar - napraatje met ge
deputeerde staten weer tijdig naar Den Haag
teruggekeerd. Tijdig om nu ook zeer snel
over de zeven Thoolse gemeenten te gaan
beslissen. Welke standpunten de raadsvoor
zitters nog naar voren hebben gebracht zul
len we uiteraard, nog heel kort hieronder
weergeven met daarop aansluitend de enkele
vragen die door Eerste Kamerleden werden
gesteld.
MET KABAAL MAKEN EN
ROTZOOI SCHOPPEN
De Oud-Vossemeerse raadsdelegatie was
het eerst aan bod omdat ze had verzocht
afzonderlijk te worden gehoord. Bij monde
van haar eerste wethouder C. W. de Leeuw
wees men er de kamercommissie op, dat men
in tegensteling tot landshoofdstad en residen
tie op Tholen geen geweldpleging of verniel
zucht zal ontmoeten teneinde een zeker deel
te willen bereiken. Het karakter van het
Thoolse volk is een waarborg dat het
(voortshands) zo zal blijven, meende het
Vossemeerse gemeentebestuur.
Soms krijgt men de indruk dat alleen si
tuaties waar kabaal gemaakt en rotzooi
geschopt wordt, voor de hogere overheid
nog maar aanleiding is om aandacht aan te
schenken", was de volgende enigermate ge
prikkelde Vossemeerse mening.
Men concludeerde vervolgens dat alles
wat tot dusver aan de Thoolse herindeling
is voorafgegaan voor Oud Vossemeer geen
aanleiding was haar standpunt te wijzigen.
Met name achtte men vooral genoemde
hoofdmotieven als Reimerswaal en Schelde-
Rijn-verbinding zelfs door de Tweede Kamer
volkomen ontzenuwd Scherpe kritiek was er
op het toen door A.R.-lid Van Bennekom
gehouden betoog, waarvoor de naam was
bedacht „Bombarie Bennekom". Waardeloze
motieven werden door dit Kamerlid aange
voerd vond de Vossemeerse volks-selectie.
GEEN KETTING,
SURROGAATTOUW
Zelf had men heel wat betere. Wanneer
voorstanders uitrekenen, dat het aan be-
stuurskosten reeds een daling van f 65.per
inwoner zou betekenen en dat is op 16.000
inwoners zowat een miljoen, zou ieder ook
voorstander moeten zijn. Deskundigen zeg
gen evenwel, dat er om te beginnen méér
ambtenaren nodig zijn dan thans. Een nieuw
gemeentehuis vergt zo'n anderhalf miljoen,
want de bestaande kunnen niet voldoende
dienstbaar worden gemaakt. De meest guns
tige conclusie is dat de bestuurskosten niet
hoger komen te liggen, zodat „Bennekom-
jokkebrok tot het jaar 2000 een leugen van
30 miljoen verkondigde".
Hef betoog van Kamerlid Voogd kon men
zowel voor als tegen uitleggen vond Oud-
Vossemeer, terwijl men Tolman ontwape
nend kinderlijk vond. Wiegel maakte op
Tholen de rondrit slapende, was de Vosse
meerse opmerking en met Wiebenga was
men het eens, dat de overheid de nood
zaak onvoldoende aantoonde. Van Beek
dreinde nog wat na over het mislukte drie
mansplan van de bestuursraden. Alleen Ab-
ma vond men in de geest van het eiland spre
ken, maar die was er dan ook van overtuigd
dat het huidig Thools levenspatroon zal
worden aangetast. Dat is juist voor Oud-
Vossemeer de meest belangrijke zaak. Als
Tholen één wordt, zal de s.g.p. abrupt de
klok terugdraaien. Dit ontwerp komt 20 jaar
te vroeg, stelde het Vossemeerse gemeente
bestuur. Veel beter is straks een samengang
van Oud- en Nieuw Vossemeer na een vaste
verbinding.
Zeven honder handtekeningen
De KVP wethouder C. W. de Leeuw
verklaarde tot slot van het Vosse
meerse betoog tegenover de Eerste
Kamercommissie:
„Mag ik u tot slot bijna 700 hand
tekeningen uit Oud-Vossemeer aan
bieden, die jongeren op 3 avonden
van deze week spontaan hebben ver
zameld. Het bewijst mijn stelling dat
onze bevolking wel degelijk meeleeft
doch op haar eigen rustige manier.
Mijne heren, niet alleen Artis, maar
ook Vosmeer moet blijven."
Vossemeer hoopte tenslotte dat de Eerste
Kamer niet zou instemmen met de motieven
van minister Beernink, die verkondigt alle
zwakke motieven bij elkaar te gooien en een
sterk geheel te krijgen. Maar een ketting is
slechts zo sterk als de zwakste schakel. En
de herindelingsmotieven vormen geen ketting
maar surrogaat-touw.
ER WORDT MET VERSCHILLENDE
SAMENVOEGINGSMATEN GEMETEN
De Sint-Annalandse woordvoerder, burge
meester W. Baas herinnerde aan het ge
degen onderzoek, dat de Thoolse gemeenten
met betrekking hebben doen instellen door
de Vereniging van Ned. Gemeenten, waaruit
het rapport Tholen Emergit resulteerde. Hij
wees vervolgens op de verschillende maten
waarmee de samenvoegingsweegschaal wordt
gewogen. Voorbeelden daarvan zijn er in
Zeeland en Noord-Holland. Toch schijnen
op Tholen zeven gemeenten onder de guillo
tine te moeten. Een snoer van zeven gezonde
kernen, een snoer van zeven bloedkoralen.
Ook de Sint Annalandse burgemeester
ontzenuwde de ministeriele argumentering.
In de memorie van antwoord stelt de minis
ter zelf, dat de financiële positie van twee
gemeenten zeer goed is, van drie goed en
van twee redelijk. Ook daarom dus geen ter
men voor samenvoeging. „In de woelige
wereld en het barnen der tijden liggen als
een oase van verkwikking onze gemeenten,
die onverdroten met inzet van alle krachten
rusteloos maar toch rustig voortgaan de be
langen. te behartigen en zich op voortreffe
lijke wijze aanpassend aan de veranderde
omstandigheden", vervolgde burgemeester
Baas wat poëtisch. „En dat alles zonder
uitwendig vertoond maar met een innerlijke
kracht en visie, die bewondering afdwingt".
Zijn er nu zulke geweldige voorbeelden
van samenvoegingsresltaten te noemen? Als
men de raadsverslagen leest, rijst minstens
twijfel. Er wordt in de nieuwe gemeenten
gekermt over de financiële kant en als een
loden last torst men een lege buidel. Men
heeft de handen vol om niet af te zakken in-
plaats van te verstevigen, te ontwikkelen.
Er ontstaat een nieuw virus, de zgn. pe-
cunia-chronitus (doorlopend geldgebrek)
Spreker vergeleek de onzekerheden van de
samenvoeging bij gevaarlijke Zeeuwse stro
men, die ogenschijnlijk gevaarloos lijken. De
Sint Annalandse ingezetenen wensen niet an
ders dan zelfstandigheid, verklaarde haar
eerste burger. De groei van de gemeente, de
saamhorigheid, de stabiliteit, de evenwich
tigheid en de vooruitstrevendheid blijft het
best en meest efficient gewaarborgd bij de
zelfstandigheid van Sint Annaland, aldus
burgemeester W. Baas.
POORTVLIET NOOIT VAN
GRAFELIJKHEID VERVREEMDEN
„Onder re privileges, waarop dorp en
heerlijkheid zich van oudsher konden beroe
pen behoorde de brief van Philips de Goede
waarbij deze aan Poortvliet beloofde, dat
het nooit van de grafelijkheid zou worden
vervreemd door verkoop of schenking of
doordat het op enigerlei wijze in eigendom
of leen, aan wie ook zou worden afgestaan"
Poortvliets burgemeester W. J. van Doorn
schilderde dit historisch tableau nog eens als
intermezzo op de al omvangrijke argumen
tatie, de raadsleden al eerder in een open
bare vergadering naar voren brachten in
hun strijd voor zelfstandigheid. En die argu
mentatie is in vorige nummers reeds onder de
aandacht van de lezers gebracht. De raads
voorzitter gaf daarvan tegenover de kamer
commissie nog eens een resumé, maar ook
een aardig historisch slot, wat bij zoveel
andere zaken doorslaggevend blijkt te zijn,
maar waaraan thans hoegenaamd geen
aandacht is besteed. Het moge anno 1970
wat romantisch aandoen, maar vergeet daar
bij niet, zo vulde burgemeester Van Doorn
aan, dat wij nuchtere en praktische mensen
zijn, die voor de toekomst alle moderne maat
regelen willen nemen. Houdt ons evenwel
ten goede, dat wij ze toch op hun effec
tieve waarde willen selecteren. Vandaar het
woord „zelfstandigheid" boven alles.
DRAAGVLAKVERGROTING
DRINGEND NODIG
Een ander geluid kwam er van de zijde
van Sint Maartensdijk bij monde van bur
gemeester D. C. Bouwense waar 4 van de
7 raadsleden wel voor één groot Tholen zijn.
De Sint Maartensdijkse s.g.p. fractie ziet
als tegenstander de herindeling als een ope
ratie tegen de wil van de patiënt. Als
wordt aangedrongen op verdraagzaamheid
zie de s.g.p.fractie deze gedwongen samen
voeging eerder als een bewijs van onver
draagzaamheid, welke men niet van de
Tweede Kamer had verwacht.
De meerderheid van de raad in Sint-
Maartensdijk achtte het vanaf het begin
(.1961) gewenst tot draagvlakvergroting te
komen. Vooral voor industrialisatie-uitbrei
ding. Het gaat om een arbeidsvoorziening
voor de gehele streek. Burgemeester Bou
wense schetste de ontwikkeling van zijn ge
meente gedurende de laatste jaren, maar toch
blijft het gemeentebestuur van mening, dat
er een te klein draagvlak is om de kernaan
wijzing voor de gehele streek van betekenis
te doen zijn. Men beschikt over te weinig
financiële middelen en een te klein admini
stratief apparaat om de ontwikkeling te kun
nen opvangen.
Men kan alleen voor de eigen kleine woon
kern iets doen, terwijl toch ook de andere
woonkernen er nauw bij betrokken moeten
worden. Dat was ook het motief voor herin
deling. De groter eenheid zal een wissel
werking tot gevolg hebben en daardoor tot
verbetering van de leefbaarheid in het gehele
gebied aanleiding zijn. Vandaar ook de
noodzaak van verlening der kernaanwijzing.
De herindeling kan een succes worden door
de kernaanwijzing te handhaven.
In Sint-Maartensdijk en Scherpenisse
speelt deze zaak nu tien jaar. Dat zijn tien
jaren van onzekerheid, die remmend werken
die de prettige verhouding tussen personen
vertroebelen en die de belangen van de ge
meenten schaden, vond burgemeester Bou
wense, die evenals voorgaande spreker
hoopte op een snelle beslissing.
RIJPING VAN STANDPUNTEN
De wnd burgemeester van Stavenisse, de
heer C. J. Moerland had het per 1 sep
tember voor zichzelf wat gemakkelijker ge
kregen, nu zijn gemeenteraad een 4-3 meer
derheid voor herindeling toonde in tegen
stelling met het oude college dat met de
kleinste meerderheid tegen was.
Bovendien klonk in het betoog van de
heer Moerland de persoonlijke mening dui
delijk door. Maar daarbij hanteerde hij wel
reële cijfers, een verschuiving van het aantal
tegen- en voorstanders bij de verschillende
gemeenteraden. Er is een zekere rijping van
standpunten, want de meerderheid in drie
Thoolse gemeenten spreekt zich nu uit voor
de samenvoeging, constateerde dhr. Moer
land „De jarenlange ervaring heeft bij mij
sterk de indruk gewekt dat de kleine ge
meenten onmachtig zijn om de taken die
zich aanmelden, naar behoren te vervullen.
Dit betreft niet de specifiek plaatselijke aan
gelegenheden, maar meer het dienen van
het algemeen belang. Kijk maar naar het
met zoveel moeite tot stand komen van een
recreatieve ontwikkeling. Dat is geen ver
wijt aan de gemeentebesturen op het eiland
maar de bestuursgebieden zijn voor elk van
de kernen te beperkt om tot een verantwoor.
de plannig te komen. Bovendien zijn de
ambtelijke apparaten te kwetsbaar. De heer
Moerland bracht ook verslag uit van een
gehouden enquete onder de bevolking met
betrekking tot de herindeling (zie elders op
deze pagina)
GEEN BEWIJS DAT DE ZEVEN
„WONINGEN" ZIJN UITGEWOOND
Wethouder A. J. Smits vertolkte het stand
punt van de tegenstanders in de Stavenisse
raad.
Men is voornemens op Tholen zeven wo
ningen te gaan slopen, om er een groot ro
yaal huis voor in de plaats te bouwen. Op
zichzelf behoeft dat niet verkeerd te zijn,
vond wethouder Smits, maar behalve nade
len van samenwoning gaat men toch ook
maar niet saneren om het saneren zelf.
Sanering pleegt men uit te voeren om oude
verkrotte buurten te vernieuwen, niet uit
sluitend omdat men nieuwe huizen wil bou
wen. Onze s.g.p. fractie kan niet zien, dat
de zeven woningen, waarmee we de zeven
Thoolse gemeenten bedoelen zijn uitge
woond en daarvan heeft ook minister noch
Kamer ons kunnen overtuigen.
In de tweede plaats noemde wethouder
Smits de onherroepelijk groter afstand tus
sen bestuurder en bestuurde, iets waarvan
men tegenwoordig zo graag het tegendeel
ziet, namelijk dichter tot elkaar brengen. Dat
is dan met een samenvoeging van zeven
tamelijk ver uiteen liggende kernen een on
mogelijke zaak. Ook in financieel opzicht
zijn geen voordelen aangetoond. Ervaringen
van nog maar kortgeleden samengevoegde
gemeenten tonen het tegendeel. In Reimers
waal is zelfs het woord beperking gevallen.
Axel staat voor grote financiële problemen
Is de minister dan toch bereid te helpen?
Alles bij elkaar ziet onze fractie de zelf-
Thoolse gemeente bestuurders en Eerste Kamerleden tijdens de hearng in hotel Hof van Holland te 1 holen