Eerste Kamercommissie hoorde Thoolse verdeeldheid Tegenstand brokkelt al, want verschil tussen de tegen (34) en voorstanders (19) herindeling minder groot Niet rijp gemaakt, maar murm gebeukt Wordt onze rust verstoord door bulde rende „kisten" van het toekomstig bij Steenbergen Start- en landingsbanen over onze streek 10 september 1970 EENDRACHTBODE 9 Raadsverslag Tholen Raadslid A. te Pas geïnstalleerd en bedankt - In Dalempolde I komen 36 bejaardenwoningen „Het doet wat vreemd aan om op één avond beëdigd en geinstalleerd en bedankt te wor den", merkte de heer A. te Pas vorige week in de eerste vergadering van de nieuwe Thoolse gemeenteraad op. Toch overkwam dit het VVD-raadslid. Burgemeester J. E. van Boeijen herinnerde eraan hoe de heer Te Pas het vijfde Thoolse raadslid was dat in een tijdsbestek van acht dagen afscheid nam. Hij vermoedde dat er wel paardekrach- ten aan te pas gekomen moeten zijn om het WD-raadslid per half september Tholen te doen verlaten om zich in België te vestigen. „Ik kan niet nalaten enige geluiden van spijt te laten horen. U was een van de weinige stafleden van industrieën die hier op het eiland woonden.. Daarmee was u een goede uitzondering. In een kleine gemeenschap zijn wij bijzonder gelukkig met gekwalificeerde mensen, omdat wij graag een beroep op hen willen doen ze bij het bestuur te betrek ken. In de Thoolse bijt kijkt men vreemde eenden wat sceptisch aan, maar vreemdelin gen werken op hun tijd verfrissend en be vruchtend voor anderen. U had altijd een specifiek kritische kijk op de zaken. U sprak altijd wat badinerend, dikwijls in milde bewoordingen, maar toch kritisch. Daarvoor zeg ik u van harte dank. Ik hoop dat u in de toekomst niet aleen voor uw bedrijf het gemeentehuis zult betreden", zo besloot bur gemeester Van Boeijen zijn vijfde afscheids toespraak van de laatste weken. GEDULD EN DOORZETTINGSVERMOGEN De heer Te Pas verduidelijkte nog even de opmerkelijke gang van zaken van het installeren en uittreden op één avond. Wet telijk was het niet mogelijk dat de opvolgster van de heer Te Pas, mevrouw M. J. Renes- van Geer, op deze vergadering van de nieuwe gemeenteraad al werd beëdigd. De oude kieslijsten zijn namelijk nog van toepas sing. De heer Te Pas zegde de burgemeester dank voor de bijzonder sympathieke wijze waarop hij met hem mocht samenwerken. „Ik denk ook terug aan de grootse wijze waarop u afscheid nam van vier raadsleden U liet daarbij een grote vaardigheid zien in het hanteren van de mogelijkheden die de Nederlandse taal ons biedt. Het siert u dat u zoveel voor Tholen hebt gedaan en be reikt. Het is uw verdienste dat u door veel geduld en doorzettingsvermogen verduide lijkte welk standpunt welke wij het beste in konden nemen", aldus de heer Te Pas tot de burgemeester. Het scheidende raadslid dank te zijn collega's voor de samenwerking, maar nog meer voor de tegenwerking, omdat hem dat steeds stimuleerde. Die vier „broekjes" in de nieuwe raad en de zittenblijvers, de oude rotten, wenste hij veel succes toe. „Broekje" E. W. H. Broekhuis (PVDA) merkte op dat hij meer waarde hecht aan intelligentie dan aan uiterlijkheden, Waarmee de heer Te Pas het volkomen eens was. NOOIT OP ZONDAG Bij de ingekomen stukken waren er een aantal goedgekeurde besluiten door g.s. van Zeeland verkoop grond in de Doelweg-Ver- brande straat aan C. A. Heijboer, aankoop panden Stoofstraat 10 en 12 van mervouw J. Bierens en de verkoop van 1580 vierkante meter grond aan de Pr, Beatrixstraat aan S. M. W, de Korte. Het verzoek van de Ger. Jeugdraad om op zondag september a.s. het verenigingsgebouw in de Brugstraat te mogen gebruiken vergde nog wat discussie Allereerst informeerde de heer A. te Pas (VVD) naar het doel van dit verzoek. De burgemeester verduidelijkte dat de jongeren van plan zijn in aansluiting op de kerkdienst in het verenigingsgebouw de discussiëren en te eten. De meerderheid van b en w had geen bezwaar tegen dit verzoek. De minder heid, wethouder C. Boender (SGP), ver klaarde dat het verenigingsgebouw oorspron kelijk nooit op zondag zou worden open gesteld. Enkele jaren terug is dit met moeite gebeurd door de verhuur aan Kerkelijk Leven voor het houden van kerkdiensten. „Mijn vrees is, dat we door dit verzoek toe te staan een precedent scheppen voor de toe komst. Waarom zouden we het gebruik op zondag immers aan de een weigeren en aan de ander toestaan? Andere organisaties of verenigingen kunnen ook wel een dergelijk verzoek doen, vandaar ons bezwaar", aldus de SGP-woordvoerder. Niemand verlangde stemming, maar de viermans SGP-fractie wenste wel de aanteke_ ning te hebben tegen inwilliging van het verzoek van de Ger. Jeugdraad te zijn. De heer Te Pas had nog gevraagd naar de mogelijkheid tot kraken, maar dat bleek nu totaal overbodig te zijn, 36 BEJAARDENWONINGEN Zonder discussie ging de raad akkoord met de verkoop van bouwgrond in het be stemmingsplan Dalempolder I voor 36 be jaardenwoningen. De .Stichting ter beharti ging van de woningbouw in de gemeente. Tholen" moet hiervoor f 2485,00 per per ceel betalen. Van de rondvraag, aan het eind van deze eerste vergadering van de nieuwe gemeente raad maakte de nieuwe PVDA-fractie al di rect druk gebruik.'De heer E. W. H. Broek huis wilde zelfs zo'n uitvoerige „informatie geven over zeer snelle ontwikkelingen in de omgeving" dat het niet in de rondvraag paste. Burgemeester van Boeijen zei de rond vraag tot een korte vraag- en antwoordstel- ling te willen beperken. Na de openbare raadsvergadering kreeg de heer Broekhuis echter ruimschoots gelegenheid zijn informa tie over de eventuele gevolgen van 'n vlieg veld bij Steenbergen voor onze streek uit de doeken te doen. Alle raadsleden en ook enkele van de dertig belangstellenden die er tijdens de wethoudersverkiezingen waren, bleven met aandacht luisteren. Het verhaal van de heer Broekhuis vindt u elders in deze krant. VOORSTEL NIET VOLLEDIG Zijn fractiegenoot W. A. J. van der Lin de had wel een korte vraag. Hij informeerde of er werkzaamheden zijn uitgevoerd voor dat de raad (in de vorige vergadering) een besluit nam tot plaatsing en huur van een houten lerarenkamer voor de chr. mavo. (De heer W. K. Quist (CHU) wees daar vorige keer al op) Als deze vraag bevesti gend beantwoord zou worden, wilde de heer Van der Linde weten wie de kosten be taalt. De raadsvoorzitter zei, dat er tevoren al grondwerk uitgevoerd was en dat die kos ten gewoon voor de gemeente zijn. „Naar ons genoegen was het in de vorige vergade ring compleet voorstel, omdat de werkelijke kosten boven het gevoteerde bedrag uitgaan" vond de heer Broekhuis. De burgemeester antwoordde, dat het grondwerk bij de hou ten schoollokalen steeds door de gemeente werken is uitgevoerd en dat de kosten daarvan niet in de voorstellen verwerkt wa ren. Raadslid Broekhuis vond het wel jammer dat daardoor de beslissing voor de raad moeilijker wordt. Hij wilde in het vervolg wel een globale raming van de grondkosten hebben. Daar kon de burgemeester voor zor gen. De heer J. v. d. Heuvel legde daarna een verklaring af over de wethoudersver kiezingen, zoals wij die in ons vorig num mer publiceerden. Namens zijn fractie deed hij het verzoek de geloofsbrieven van mevr. Renes-van Geer zo spoedig mogelijk te on derzoeken zodat zij snel aan de beraadsla gingen kon deelnemen. De burgemeester noemde direct maandagavond 7 september als vergaderdatum omdat de raad dan toch bij elkaar zou komen voor een niet openbare bespreking. Hiermee ging men akkoord. „Het is uiterst belangrijk deze ontwikkeling zeer nauwgezet te volgen en als het nodig is onze stem te laten horen. We moeten ons ernstig zorgen maken omtrent de milieuhygiëne en dan vooral de geluidshinder' Dat zei het PVDA-raadslid E. M. H. Broekhuis vorige week dinsdag na afloop van de eerste vergadering van de nieuwe Thoolse gemeenteraad. Hij gaf zijn gehoor inlichtingen over de eventuele vestiging van een groot vliegveld bij Steenbergen en de gevolgen daarvan voor onze streek. Volgens de heer Broekhuis lopen de start- en landingsbanen van dat geplande vliegveld over onze streek, waardoor wij met veel geluidshinder komen te zitten. En niet alleen wij, maar ook de steeds toenemende stroom toeristen, die van de recreatiebestemming van Tholen en Sint- Philipsland met volle teugen profiteren. Als een volledig bevoegde onderwijzer stond het jonge raadslid voor de „klas". Er hin gen kaarten op van Zuidwest Nederland zodat het iedereen met een praatje en een plaatje volledig duidelijk kon worden. Waar nemend gemeentesecretaris W. C. Klippel en ambtenaar J, L. Rijstenbil waren de heer Broekhuis behulpzaam bij het ophangen van de kaarten. ECONOMISCH GOED GEBIED De zogenaamde commissie Falkenhagen bestude.ert voor de regering in welk gebied het beste een groot vliegveld voor de bur gerluchtvaart aangelegd kan worden, een tweede Schiphol, Nu zijn er enkele mogelijke vestigingsplaatsen die de commissie bestu deerd heeft, uitgelekt, en wel Tilburg en Steenbergen. De heer Broekhuis meende te weten dat de vestigingsplaats Steenbergen van hogerhand wordt gestimuleerd. „Uit eco nomische overwegingen is dit een goed ge bied. vlakbij Rotterdam en Antwerpen, zodat er van een Benelux vliegveld kan worden gesproken. Een vliegveld bij Steenbergen zal een behoorlijke invloed ten goede op onze regio hebben. De economische groei zal ge stimuleerd worden, de kernen zullen groeien en er zullen meer mensen in deze omgeving werk kunnen vinden. De geluidshinder vraagt echter sterk onze aandacht. Het is niet zo prettig in de nabij heid van een vliegveld te vertoeven, dat zien we rondom Schiphol. Binnen een straal van 5 km is het wonen minder prettig of onmo gelijk. In Amsterdam waren ze nog gewend aan het oude Schiphol, maar dit gebied is verschoond van geluidshinder. Een enkel vliegtuig van Woensdrecht daar gelaten, maar de bebossing zorgt daar voor een prima demping. BULDERBAAN OVER THOLEN Van de aanvliegroutes zal de zuidwest- noordoostbaan het meest gebruikt worden vanwege de windrichting. Bij Schiphol staat deze bekend als de bulderbaan. Voor Steenbergen loopt deze over het grondgebied van Poortvliet, Tholen, Oud en NieuwVossemeer naar Steenbergen. De startbaan zal waarschijnlijk over de Krab- benkreek en Sint Philipsland lopen. Gezien de plannen van het Kanaalschap De Een dracht voor dit gebied zal dat voor de re creatie minder prettig zijn", aldus de heer Broekhuis. Hij noemde het verder een heel onprettige ontwikkeling de plannen voor het vliegveld bij Steenbergen uit de krant te moeten verne men. „Voor Reimerswaal worden ook plan nen aan de lopende band gemaakt die we ook via de pers moeten vernemen. Ik hoop dat velen met ons op de hoogte willen blij ven van de ontwikkelingen rond de aanleg van een vliegveld bij Steenbergen, en dat de hogere overheden hierover vrijwillig informa ties geven. Hoe meer geheimhouding, hoe meer wrevel. Ik hoop dat de andere eiland gemeenten hier ook op bedacht zijn", zo besloot de heer Broekhuis zijn praatje. ONTHULLEND Burgemeester J. E. van Boeijen vond het een interessant betoog. Het meest onthul lend vond hij wel de projectie van het ge- luidshindergebied Schiphol op dat van Steenbergen. Hieruit bleek dat we aan alle kanten midden in de geluidspenarie zaten. „Ik ondersteun uw gedachte dat ten aan zien van dergelijke zaken niet te grote open heid betracht kan worden, We hebben nu een idee welke potjes voor ons op het vuur staan. We zijn gewaarschuwd. Ik geloof wel dat minister Bakker, een modern den kende, open bewindsman, ons op de hoogte zal houden", aldus de Thoolse burgemeester RUST HOUDEN VVD-raadslid A, te Pas vulde nog aan dat de papieren voor een vliegveld bij Steen bergen zeer goed liggen. De mogelijkheid is niet uitgesloten dat er bij Woensdrecht en Steenberen twee geluidstroggen ontstaan. „We moeten stappen ondernemen om de rust die we hier hebben te kunnen behou den", aldus de heer Te Pas, die nog op merkte dat de gemeenteraad van Roosendaal een motie heeft aangenomen tegen vestiging van het vliegveld en dat er in Nispen een actiecomité is gevormd. De heer Broekhuis meende dat het gebied ten zuiden van Tilburg dun bevolkt is, ter wijl daar ook een dichte bebossing is. Hij vond de beslissing over de vestiging van een vliegveld het wegen van de winst voor de welvaart en het verlies voor het welzijn. Burgemeester Van Boeijen zei tenslotte met genoegen terug te denken aan de acties voor behoud van het kantongerecht Tholen hoewel hij eraan toevoegde dat dit nie te vergelijken was met een eventuele actie tegen vestiging van een vliegveld ten westen van Steenbergen. Na een staatssecretaris, na een hearing van gedeputeerde staten, na een welwillend gehoor van een Tweede Kamercommissie, na dat de gemeenteraden in evepzovele malen gewijzigde samenstelling telkens opnieuw hun stanpunt bepaalden, werd het democratisch lint nog wat verder afgerold, nu zelfs een commissie uit de Eerste Kamer nog de moeite deed naar Tholen te komen. De senatoren vonden het prematuur hun standpunt te moet- ten bepalen alleen aan de hand van het wets ontwerp, alleen op basis van de memorie van antwoord van minister Beernink, alleen maar na het lezen van de handelingen der Tweede Kamer Met eigen oog en oor wenste men zich te overtuigen van mogelijk- en moei lijkheden, van verdeeldheid der Thoolse ra den en van de talrijke motieven tegen en voor. In overgrotemeerderheid bleef groot-Tho- len zich weren tegen opheffing van de zeven gemeentelijke zelfstandigheid. Toch was het meningsbeeld met 46 raadsleden tegen en 7 voor al behoorlijk gewijzigd. De sinds zo langzamerhand tien jaar geleden eerste plaatsgevonden gemeenteraadsverkiezingen bracht de tegenstanders telkens opnieuw een stukje minder invloed op dat gebied en na de L september van dit jaar gevormde raadssamenstelling kwam men thans tot de verhouding 34-19. Met name was er een grote ommezwaai in Tholen-stad, waar zelfs twee s.g.p.-ers als een tot dusver on gekend unicum in ons gebied het moede her- indelingshoofd in de schoot hebben gelegd van de voorstanders. En met deze afbrokke lende muur van thoolse tegenstand zijn de Eerste Kamerleden na een vlot verlopen hoorzitting, een nog sneller rondrit door de streek en een waarschijnlijk gezellig - maar dat was niet openbaar - napraatje met ge deputeerde staten weer tijdig naar Den Haag teruggekeerd. Tijdig om nu ook zeer snel over de zeven Thoolse gemeenten te gaan beslissen. Welke standpunten de raadsvoor zitters nog naar voren hebben gebracht zul len we uiteraard, nog heel kort hieronder weergeven met daarop aansluitend de enkele vragen die door Eerste Kamerleden werden gesteld. MET KABAAL MAKEN EN ROTZOOI SCHOPPEN De Oud-Vossemeerse raadsdelegatie was het eerst aan bod omdat ze had verzocht afzonderlijk te worden gehoord. Bij monde van haar eerste wethouder C. W. de Leeuw wees men er de kamercommissie op, dat men in tegensteling tot landshoofdstad en residen tie op Tholen geen geweldpleging of verniel zucht zal ontmoeten teneinde een zeker deel te willen bereiken. Het karakter van het Thoolse volk is een waarborg dat het (voortshands) zo zal blijven, meende het Vossemeerse gemeentebestuur. Soms krijgt men de indruk dat alleen si tuaties waar kabaal gemaakt en rotzooi geschopt wordt, voor de hogere overheid nog maar aanleiding is om aandacht aan te schenken", was de volgende enigermate ge prikkelde Vossemeerse mening. Men concludeerde vervolgens dat alles wat tot dusver aan de Thoolse herindeling is voorafgegaan voor Oud Vossemeer geen aanleiding was haar standpunt te wijzigen. Met name achtte men vooral genoemde hoofdmotieven als Reimerswaal en Schelde- Rijn-verbinding zelfs door de Tweede Kamer volkomen ontzenuwd Scherpe kritiek was er op het toen door A.R.-lid Van Bennekom gehouden betoog, waarvoor de naam was bedacht „Bombarie Bennekom". Waardeloze motieven werden door dit Kamerlid aange voerd vond de Vossemeerse volks-selectie. GEEN KETTING, SURROGAATTOUW Zelf had men heel wat betere. Wanneer voorstanders uitrekenen, dat het aan be- stuurskosten reeds een daling van f 65.per inwoner zou betekenen en dat is op 16.000 inwoners zowat een miljoen, zou ieder ook voorstander moeten zijn. Deskundigen zeg gen evenwel, dat er om te beginnen méér ambtenaren nodig zijn dan thans. Een nieuw gemeentehuis vergt zo'n anderhalf miljoen, want de bestaande kunnen niet voldoende dienstbaar worden gemaakt. De meest guns tige conclusie is dat de bestuurskosten niet hoger komen te liggen, zodat „Bennekom- jokkebrok tot het jaar 2000 een leugen van 30 miljoen verkondigde". Hef betoog van Kamerlid Voogd kon men zowel voor als tegen uitleggen vond Oud- Vossemeer, terwijl men Tolman ontwape nend kinderlijk vond. Wiegel maakte op Tholen de rondrit slapende, was de Vosse meerse opmerking en met Wiebenga was men het eens, dat de overheid de nood zaak onvoldoende aantoonde. Van Beek dreinde nog wat na over het mislukte drie mansplan van de bestuursraden. Alleen Ab- ma vond men in de geest van het eiland spre ken, maar die was er dan ook van overtuigd dat het huidig Thools levenspatroon zal worden aangetast. Dat is juist voor Oud- Vossemeer de meest belangrijke zaak. Als Tholen één wordt, zal de s.g.p. abrupt de klok terugdraaien. Dit ontwerp komt 20 jaar te vroeg, stelde het Vossemeerse gemeente bestuur. Veel beter is straks een samengang van Oud- en Nieuw Vossemeer na een vaste verbinding. Zeven honder handtekeningen De KVP wethouder C. W. de Leeuw verklaarde tot slot van het Vosse meerse betoog tegenover de Eerste Kamercommissie: „Mag ik u tot slot bijna 700 hand tekeningen uit Oud-Vossemeer aan bieden, die jongeren op 3 avonden van deze week spontaan hebben ver zameld. Het bewijst mijn stelling dat onze bevolking wel degelijk meeleeft doch op haar eigen rustige manier. Mijne heren, niet alleen Artis, maar ook Vosmeer moet blijven." Vossemeer hoopte tenslotte dat de Eerste Kamer niet zou instemmen met de motieven van minister Beernink, die verkondigt alle zwakke motieven bij elkaar te gooien en een sterk geheel te krijgen. Maar een ketting is slechts zo sterk als de zwakste schakel. En de herindelingsmotieven vormen geen ketting maar surrogaat-touw. ER WORDT MET VERSCHILLENDE SAMENVOEGINGSMATEN GEMETEN De Sint-Annalandse woordvoerder, burge meester W. Baas herinnerde aan het ge degen onderzoek, dat de Thoolse gemeenten met betrekking hebben doen instellen door de Vereniging van Ned. Gemeenten, waaruit het rapport Tholen Emergit resulteerde. Hij wees vervolgens op de verschillende maten waarmee de samenvoegingsweegschaal wordt gewogen. Voorbeelden daarvan zijn er in Zeeland en Noord-Holland. Toch schijnen op Tholen zeven gemeenten onder de guillo tine te moeten. Een snoer van zeven gezonde kernen, een snoer van zeven bloedkoralen. Ook de Sint Annalandse burgemeester ontzenuwde de ministeriele argumentering. In de memorie van antwoord stelt de minis ter zelf, dat de financiële positie van twee gemeenten zeer goed is, van drie goed en van twee redelijk. Ook daarom dus geen ter men voor samenvoeging. „In de woelige wereld en het barnen der tijden liggen als een oase van verkwikking onze gemeenten, die onverdroten met inzet van alle krachten rusteloos maar toch rustig voortgaan de be langen. te behartigen en zich op voortreffe lijke wijze aanpassend aan de veranderde omstandigheden", vervolgde burgemeester Baas wat poëtisch. „En dat alles zonder uitwendig vertoond maar met een innerlijke kracht en visie, die bewondering afdwingt". Zijn er nu zulke geweldige voorbeelden van samenvoegingsresltaten te noemen? Als men de raadsverslagen leest, rijst minstens twijfel. Er wordt in de nieuwe gemeenten gekermt over de financiële kant en als een loden last torst men een lege buidel. Men heeft de handen vol om niet af te zakken in- plaats van te verstevigen, te ontwikkelen. Er ontstaat een nieuw virus, de zgn. pe- cunia-chronitus (doorlopend geldgebrek) Spreker vergeleek de onzekerheden van de samenvoeging bij gevaarlijke Zeeuwse stro men, die ogenschijnlijk gevaarloos lijken. De Sint Annalandse ingezetenen wensen niet an ders dan zelfstandigheid, verklaarde haar eerste burger. De groei van de gemeente, de saamhorigheid, de stabiliteit, de evenwich tigheid en de vooruitstrevendheid blijft het best en meest efficient gewaarborgd bij de zelfstandigheid van Sint Annaland, aldus burgemeester W. Baas. POORTVLIET NOOIT VAN GRAFELIJKHEID VERVREEMDEN „Onder re privileges, waarop dorp en heerlijkheid zich van oudsher konden beroe pen behoorde de brief van Philips de Goede waarbij deze aan Poortvliet beloofde, dat het nooit van de grafelijkheid zou worden vervreemd door verkoop of schenking of doordat het op enigerlei wijze in eigendom of leen, aan wie ook zou worden afgestaan" Poortvliets burgemeester W. J. van Doorn schilderde dit historisch tableau nog eens als intermezzo op de al omvangrijke argumen tatie, de raadsleden al eerder in een open bare vergadering naar voren brachten in hun strijd voor zelfstandigheid. En die argu mentatie is in vorige nummers reeds onder de aandacht van de lezers gebracht. De raads voorzitter gaf daarvan tegenover de kamer commissie nog eens een resumé, maar ook een aardig historisch slot, wat bij zoveel andere zaken doorslaggevend blijkt te zijn, maar waaraan thans hoegenaamd geen aandacht is besteed. Het moge anno 1970 wat romantisch aandoen, maar vergeet daar bij niet, zo vulde burgemeester Van Doorn aan, dat wij nuchtere en praktische mensen zijn, die voor de toekomst alle moderne maat regelen willen nemen. Houdt ons evenwel ten goede, dat wij ze toch op hun effec tieve waarde willen selecteren. Vandaar het woord „zelfstandigheid" boven alles. DRAAGVLAKVERGROTING DRINGEND NODIG Een ander geluid kwam er van de zijde van Sint Maartensdijk bij monde van bur gemeester D. C. Bouwense waar 4 van de 7 raadsleden wel voor één groot Tholen zijn. De Sint Maartensdijkse s.g.p. fractie ziet als tegenstander de herindeling als een ope ratie tegen de wil van de patiënt. Als wordt aangedrongen op verdraagzaamheid zie de s.g.p.fractie deze gedwongen samen voeging eerder als een bewijs van onver draagzaamheid, welke men niet van de Tweede Kamer had verwacht. De meerderheid van de raad in Sint- Maartensdijk achtte het vanaf het begin (.1961) gewenst tot draagvlakvergroting te komen. Vooral voor industrialisatie-uitbrei ding. Het gaat om een arbeidsvoorziening voor de gehele streek. Burgemeester Bou wense schetste de ontwikkeling van zijn ge meente gedurende de laatste jaren, maar toch blijft het gemeentebestuur van mening, dat er een te klein draagvlak is om de kernaan wijzing voor de gehele streek van betekenis te doen zijn. Men beschikt over te weinig financiële middelen en een te klein admini stratief apparaat om de ontwikkeling te kun nen opvangen. Men kan alleen voor de eigen kleine woon kern iets doen, terwijl toch ook de andere woonkernen er nauw bij betrokken moeten worden. Dat was ook het motief voor herin deling. De groter eenheid zal een wissel werking tot gevolg hebben en daardoor tot verbetering van de leefbaarheid in het gehele gebied aanleiding zijn. Vandaar ook de noodzaak van verlening der kernaanwijzing. De herindeling kan een succes worden door de kernaanwijzing te handhaven. In Sint-Maartensdijk en Scherpenisse speelt deze zaak nu tien jaar. Dat zijn tien jaren van onzekerheid, die remmend werken die de prettige verhouding tussen personen vertroebelen en die de belangen van de ge meenten schaden, vond burgemeester Bou wense, die evenals voorgaande spreker hoopte op een snelle beslissing. RIJPING VAN STANDPUNTEN De wnd burgemeester van Stavenisse, de heer C. J. Moerland had het per 1 sep tember voor zichzelf wat gemakkelijker ge kregen, nu zijn gemeenteraad een 4-3 meer derheid voor herindeling toonde in tegen stelling met het oude college dat met de kleinste meerderheid tegen was. Bovendien klonk in het betoog van de heer Moerland de persoonlijke mening dui delijk door. Maar daarbij hanteerde hij wel reële cijfers, een verschuiving van het aantal tegen- en voorstanders bij de verschillende gemeenteraden. Er is een zekere rijping van standpunten, want de meerderheid in drie Thoolse gemeenten spreekt zich nu uit voor de samenvoeging, constateerde dhr. Moer land „De jarenlange ervaring heeft bij mij sterk de indruk gewekt dat de kleine ge meenten onmachtig zijn om de taken die zich aanmelden, naar behoren te vervullen. Dit betreft niet de specifiek plaatselijke aan gelegenheden, maar meer het dienen van het algemeen belang. Kijk maar naar het met zoveel moeite tot stand komen van een recreatieve ontwikkeling. Dat is geen ver wijt aan de gemeentebesturen op het eiland maar de bestuursgebieden zijn voor elk van de kernen te beperkt om tot een verantwoor. de plannig te komen. Bovendien zijn de ambtelijke apparaten te kwetsbaar. De heer Moerland bracht ook verslag uit van een gehouden enquete onder de bevolking met betrekking tot de herindeling (zie elders op deze pagina) GEEN BEWIJS DAT DE ZEVEN „WONINGEN" ZIJN UITGEWOOND Wethouder A. J. Smits vertolkte het stand punt van de tegenstanders in de Stavenisse raad. Men is voornemens op Tholen zeven wo ningen te gaan slopen, om er een groot ro yaal huis voor in de plaats te bouwen. Op zichzelf behoeft dat niet verkeerd te zijn, vond wethouder Smits, maar behalve nade len van samenwoning gaat men toch ook maar niet saneren om het saneren zelf. Sanering pleegt men uit te voeren om oude verkrotte buurten te vernieuwen, niet uit sluitend omdat men nieuwe huizen wil bou wen. Onze s.g.p. fractie kan niet zien, dat de zeven woningen, waarmee we de zeven Thoolse gemeenten bedoelen zijn uitge woond en daarvan heeft ook minister noch Kamer ons kunnen overtuigen. In de tweede plaats noemde wethouder Smits de onherroepelijk groter afstand tus sen bestuurder en bestuurde, iets waarvan men tegenwoordig zo graag het tegendeel ziet, namelijk dichter tot elkaar brengen. Dat is dan met een samenvoeging van zeven tamelijk ver uiteen liggende kernen een on mogelijke zaak. Ook in financieel opzicht zijn geen voordelen aangetoond. Ervaringen van nog maar kortgeleden samengevoegde gemeenten tonen het tegendeel. In Reimers waal is zelfs het woord beperking gevallen. Axel staat voor grote financiële problemen Is de minister dan toch bereid te helpen? Alles bij elkaar ziet onze fractie de zelf- Thoolse gemeente bestuurders en Eerste Kamerleden tijdens de hearng in hotel Hof van Holland te 1 holen

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1970 | | pagina 9