Têrhorsf
ïK
Kleuren
televisie
Cor van Raay
Morgen bloedtransfusieavond in
Sint-Maartensdijk
Voor de
Postduiven-
liefhebbers
EENDRACHTBODE
In Stavenisse raad:
Particuliere bouw kwam vlot van de grond
Ton voor bouwrijpmaken bestemmingsplan
gedeelte
Kleuterschool krijgt aardgascentrale ver
warming
Eerste stapje naar nieuwe basisschool
Voorlopig vast nieuwe leermiddelen
Wij regeren mee
Weer Landsteiner penningen uitgereikt
Stemmen van lezers
Volop
werkgelegenheid
9 april 1970
13
Een voltallige gemeenteraad had maan
dagavond in Stavenisse een agenda van 12
punten af te werken, wat vrij vlot van de
hand ging. Er was bij de ingekomen stukken
een verslag van de districtsschoolarts met
gegevens over het periodiek onderzoek van
de leerlingen van de openbare basis school.
Dat onderzoek op zich gaf weinig reden tot
opmerkingen. Daarentegen toonde de dis
trictsschoolarts zich maar weinig tevreden
over het schoolgebouw zelf, dat inmiddels
een eeüw dienst heeft gedaan, ook al moesten
tussendoor wel de nodige verbouwingen (met
name na de ramp 1953) worden verricht
en al had de gemeente tot dusver vcor een
vrij behoorlijk onderhoud gezorgd Het wenk-
brouwen fronsen van de districtsschoolarts
met betrekking tot het gebouw betekent, dat
men er niet nog een eeuw in zal moeten
huizen. De schoolarts is voor nemens de
bouwkundig hoofdinspecteur van de volks
gezondheid een kijkje te doen nemen en dit
is voor b en w toch wel aanleiding ge
weest, het eerste stapje te doen in de rich
ting van een nieuwe school.
Voorzitter C. J. Moerland hoopt dat de
gehele raad achter de toekomstige planning
zal kunnen staan. Hij wekt daarbij geenszins
de verwachting, dat men nu ook binnen een
paar jaar op een nieuwe school meet rekenen
maar zonder een voorbereiding komt het er
nooit van. Het initiatief ligt in eerste instan
tie bij de schoolcontrolerende instanties. Het
kan voor het gemeentebestuur echter wel
een vingeraanwijzing zijn, dan niet meer aan
extra onderhoud of verbetering moet wor
den gedaan. Vandaar ook dat men wel zal
aarzelen er neg aardgas-c.v. aan te brengen
Anderszijds betekent een dergelijke fase altijd
ook een moeilijker periode voor de school
(en het personeel). Zolang het kan' vriezen
of dooien, zit men wat op de wip.
Op de wip voor wat het gebouw zelf betreft
Dat hoeft aan de inventaris echter niet te
kort te doen, zoals in deze raadsvergade
ring cok bleek.
NIEUWE LEERMIDDELEN
Het hoofd van de openbare school kwam
namelijk met het verzoek om een extra kre
diet beschikbaar te willen stellen voor nieu
we leermiddelen. Daarbij ging het om een
methode voor muziekonderwijs, aangezien
men het tot dusver zonder het materiaal
heeft moeten doen en die zijn er nu zo veel
basisscholen meer in ons land. Verder is
voor het vak natuurkennis vernieuwing nodig
tenslotte wordt ook een nieuwe leesmethode
gevraagd. In totaal gaat het om een f 4300,-
De inspectrice had over het verzoek al een
gunstig oordeel geveld en b en w menen dat
te moeten overnemen. Laten we zorgen voor
zo goed mogelijk onderwijs en dan is het
onze taak daartoe mogelijkheden te bieden
via goed materiaal, meende de voorzitter,
een conclusie waarachter de raad zich vol
gaarne stelde.
Dat zit dus goed voor wat het nieuwe
materiaal betreft.
De heer A. Klippel (SGP) informeerde nog
wel even om welk instrumentarium het ging
bij de natuurkennis en daarvan kon de voor
zitter een volledige opsomming geven.
De wethouders krijgen er weer een paar
guldentjes bij, een normale ,,loons" verhoging
die neerkomt op f 168,- per jaar naar een
totaal van f 2316,-. En ook daartegen had
niemand bezwaar.
B en w van Purmerend vragen adhesie
inzake haar reclame sociale zorg voor de
ambtenaar, maar het Stavenisse gemeentebe
stuur is met haar dagelijks college van oor
deel, dat de Purmerendse wijze niet de ma
nier is om dit ender de aandacht van de
Staten Generaal te brengen. Daartoe zijn
andere wegen wenselijker.
GRONDRUIL EN VERKOOP
Voor aanleg van een trottoir langs de
Schoolstraat heeft de gemeente nog een
30 m2 terrein nodig van de heer A. van
Driel in de Poststraat 18.
Deze is tot verkoop bereid, mits hij op
zijn beurt 2 perceeltjes van totaal 75 m2
kan overnemen van de gemeente, waarvoor
hij dan f 5,- per m2 (voor het verschil) zal
betalen. B en w zien er geen bezwaar in,
evenmin de raad. De heer A. Klippel infor
meert of die grond tegen de schuur aankomt
van dhr. Van Driel, hetgeen bevestigend
wordt beantwoord.
Het perceel Van Driel sluit dan rechthoe
kig aan op het gymlokaal.
Zoals tevoren in Sint Maartensdijk,
zat nu in de Stavenisse raadszaal
een geformeerde publieke tribune vol
met schooljeugd en met het hoofd de
heer C. G. van de Hoek. Het was
de zesde klas, die deze raadsverga
dering (met schrift en potlood gewa
pend) bijwoonde. Die een welkom
kreeg van voorzitter C. J. Moerland
en tijdens de koffiepauze limonade
met een rietje.
Maar dat was een bijkomstigheid,
want het ging om harde feiten voor
de jeugd. Onder het motto ,wij re
geren mee" zijn een vijftal scholen in
onze streek doende met een cursus,
waarbij mede het plaatselijke bestuurs
apparaat is betrokken. Indrukken van
een raadsvergadering werden opge
daan en vastgelegd, waarbij het min
der gaat cm een verslagweergave van
het besprokene dan wel om iets op te
doen van de werkwijze van de plaat
selijke overheid. Maar tegelijkertijd
komt die overheid toch dichterbij te
staan. Gezien de herindelingswolken
moet wel worden betwijfeld of er uit
de huidige zesde klas nog ooit kan
didaten voor een zelfstandig Stave
nisse gemeentebestuur kunnen groeien
maar dat zcu zelfs eilandelijk kunnen
zijn.
Dat doet er trouwens weinig toe.
Belangrijk is dat ook meer wordt
gedaan aan praktische kennis van de
samenleving, ook voor wat een plaat
selijk bestuur betreft.
En voorzover er onder de Stavenisse
zesde klassers ook cartoon tekenaars
zitten aanbevolen.
Ondertussen kwamen er na afloop
van het officiële gedeelte zelfs nog
een paar vragen los van de jeugd.
Een nadere begripsvorming met be
trekking tot het bouwrijpmaken, maar
ook de vraag of er nu inderdaad
een sportveld komt, zoals wel wordt
beweerd.
Ten aanzien van dit laatste moest
de voorzitter wel een gematigd opti
misme uitdragen. De raad heeft in elk
geval gehoord, dat cok dit onder
deel van een voorzieningenpeil bij de
jeugd leeft. Met een vrijmoedige, ove
rigens zeer gepaste inspraak, zoals
na de vergadering bleek.
Voor het genomen initiatief overi
gens alle waardering.
UW RADIO-TV SPECIAALZAAK
Tholen - Botermarkt 4-6
Bergen op Zoom
Halsterseweg 286 - 290
Eig^n gespecialiseerd
service team voor
PHILIPS -ERRES-METZ
Adv. ingez. med.
PARTICULIERE BOUW
Nadat in de laatste raadsvergadering van
vorig jaar duidelijk was, dat geen woning
wetwoning toewijzing uit de provinciepot
viel te verwachten werd door het gemeente
bestuur geijverd de particuliere bouw te
bevorderen. Met snel en gunstig resultaat.
Aan de Schoolstraat zullen nu een tiental
particuliere woningen worden gebouwd,
waarvan er 8 direct aan de man zijn, terwijl
er twee op risico door de aannemer gebr.
v. d. Bergh worden gezet. De particulieren
vragen nu aan het gemeentebestuur ongeveer
2000 m2 bouwgrond te willen verkopen in
het bestemmingsplan. De uitgifte prijs is
f 20,1.0, zodat er f 40.200,- in het gemeente
lijk laadje kan komen.
De heer A. Klippel informeert of het juist
is, dat de aannemer v. d. Bergh later voor
de woningen, die hij voor eigen risico bouwt
een hogere prijs vraagt dan ze thans kosten.
Dit is de voorzitter niet' bekend, maar dat
staat ook buiten het gemeentebestuur.
Wanneer een aannemer voor eigen risico
bouwt is hij vrij de prijs te vragen die hij wil.
Het betekent wel, zo vult wethouder A.
J. Smits (SGP) aan, dat het voor een ge
gadigde particulier verstandiger is meteen
maar toe te happen, anders gaat het hem
meer geld kosten. Men heeft nu een uiterst
voordel'ge wijze van particuliere bouw tot
stand kunnen brengen en nu er nog twee
mogelijkheden over zijn, zou het raadszaam
zijn indien er nog trouwlustige- of andere
woningzoekenden zijn, maar meteen te komen
opdagen. De raad is er gelukkig mee, dat
deze particuliere bouw in zo snel tempo tot
stand kon komen. Dat brengt weer wat le
ven in de bouw-brouwerij.
Met de grondverkoop kan de raad dan
ook volmondig instemmen.
Evenzo met garanderen van hypothe
caire leningen ten behoeve van een zeven
tal van deze particuliere bouwers. De heer
A. Klippel informeert hierbij of men bij de
plaatselijke Raiffeisenbank terecht kan, wat
het geval blijkt te zijn.
De gemeente heeft dcor deze garandering
hoegenaamd geen risico.
C.V. IN KLEUTERSCHOOL
In Stavenisse werd dezer dagen ook een
begin gemaakt met aanleg aardgasleidingen.
Men mag er dan ook op rekenen, dat een
volgend stookseizoen (en al eerder voor de
kookgelegenheid) aardgasmogelijkheid zeker
is. Dat men eerst nog hoopte een zo vlotte
Zegam aan te treffen, dat reeds vorig jaar
kon worden begonnen is een vervlogen illusie
wat anderszijds weer betekent dat een zo
merse aanleg veel plezieriger is voor be
trokkenen, die op gemak de verwarmings
mogelijkheden kunnen uitzoeken. Van ge
meentelijke zijde is er nu ook het voornemen
de kleuterschool van een c.v. installatie te
gaan voorzien.
Via de Centrale Dienst werd bij verschillende
firma's offerte gevraagd, waarbij de firma
H. Voets Zn. n.v. te Bergen op Zoom
met f 9810,- laagste inschrijver was. Met
deze firma werden in Sint Annaland goede
ervaringen opgedaan, vult de Centrale Dienst
aan. Met bijbehorende werken voteert de
raad hiertoe een krediet van f 13.000,. De
schoolinspectie gaat met de aanleg akkoord.
De heer A. Klippel vraagt of in de prijs
opgaaf ook een garanderingstermijn zit, het
geen nader wordt bekeken. De heer C. A.
Priem (PVDA) vraagt of de bestaande
oliekachels nog waarde hebben, hetgeen door
de voorzitter min of meer wordt betwijfeld,
maar altijd nog kan worden gekeken.
Overigens kan de raad met d.v. aanleg
instemmen en voteert het gevraagde bedrag.
BOUWRIJP MAKEN
Aan de orde is vervolgens een vrij belang
rijk punt, namelijk het bouwrijpmaken van
een gedeelte bestemmingsplan, met gaat om
het verlengen van de Schoolstraat naar de
dokter Bernhardistraat met inbegrip van
straatkolken en parkeerstroken over een leng
te van 85 meter. Vervolgens om het maken
van verlenging van de dokter Bernhardistraat
over een lengte van 65 meter, inclusief rio
lering en parkeerruimte.
In de derde plaats is het maken van
rioleringen bij de 11 in aanbouw zijnde be
jaardenwoningen nodig en bij de 2 in aan
bouw zijnde corporatiewoningen.
Tenslotte moet het bouwterrein worden
geëgaliseerd inclusief het terrein waarop
straks de 10 particuliere woningen werden
gebouwd.
Voor dit alles vragen b en w aan de
raad een krediet van een ton.
De heer C. A. Priem informeert of het werk
wordt aanbesteed. De voorzitter antwoordde
hierop dat de Centrale Dienst meer gepor
teerd is onderhandse aanbesteding in deze
tijd, die meestal voordeliger uitvalt.
De bedoeling was dan ook weer evenals
vorig maal de Ned. Heide Mij in te scha
kelen, die op haar beurt een plaatselijk aan
nemer vraagt.
De heer N. M. Klippel (vrije lijst) vraagt
zich af, waarom geen enkele aannemers
uitgenodigd.
De voorzitter wil het graag aan de raad over
laten. Hij heeft niet het minste bezwaar tegen
welke wijze van aanbesteding men ook wil.
Het gaat maar over het gemeentebelang.
Beide wethouders dringen er echter op aan
evenals de heer A. J. Priem (SGP) de voor
deligste weg te kiezen. Dat is zoals vorig
maal via de Ned. Heide Mij. Wethouder
Smits ziet in een openbare aanbesteding
geen enkel financieel voordeel. Integendeel
zelfs. Wethouder J. A. Nortier CHU meent
dat het b en w voorstel het beste is en daar
aan wil hij persoonlijk ook vasthouden, al
kan een raad er vanzelfsprekend anders over
denken. Maar dat blijkt niet het geval te
zijn. Nog even rijst de vraag of er twee
plaatselijke aannemers zouden kunnen zijn,
maar vervolgens gaat men unaniem akkoord
met een onderhandse aanbesteding volgens
advies Centrale Dienst.
Aan de heer J. J. Bosloper wordt per 1
juli a.s. eervol ontslag verleend als onder
wijzer aan de openbare lagere school.
Bij de rondvraag informeert dhr. C. A.
Priem naar de belangstelling voor het aard
gas. Dat blijkt gunstig te zijn zonder dat men
nu al over definitieve gegevens kan beschik
ken. Daarna sluiting.
MAN-STYLE
REGENJASSEN
GETAILLEERD EN KLASSIEK
NAPPA EN SUèDE TRENCHCOATS
Kortemeesfraat 1 BERGEN OP ZOOM'
Herenmodes
Herenkonfektie
Adv. ingez. med.
Mogelijk hebt u de kaart nog niet ingeleverd.
Het kan nog, maar dan wel graag direct.
Het bloedtransfusieteam staat op het punt
naar onze streek te komen. Morgenavond
aangevuld met talloze medewerksters en
medewerkers van het ellandelijk Roode Kruis
In vlot tempo hoopt men daar de bloed
afname te regelen van hopenlijk vele hon
derden donors in de streek. Al eerder is
voldoende aangetoond en bekend, van hoe
veel betekenis uw halve liter bloed kan zijn
voor een medemens.
De laatste bloedafname was te Oud-Vos-
semeer, toen de uitgestelde drie gemeenten
Tholen, Oud-Vossemeer en Sint-Annaland
aan bod kwamen.
Door verschillende oorzaken was er toen
een wat teleurstellende opkomst, waarom
men nu ook weer de gehele streek bij de
ene avond heeft betrokken. Na de laatste
afname waren er weer een aantal aan wie
de landsteiner penning in brons kon worden
uitgereikt. Dit na vijf maal bloed te hebben
gegeven. Eerder waren deze penningen aan
een aantal personen uitgereikt door de voor
zitter van het Ned. Roode Kruis op Tholen,
burgemeester D. C. Bouwense te Sint Maar
tensdijk tijdens een ccntactavond. Ditmaal
kregen onderstaande personen de penning
thuisbezorgd via het plaatselijk bestuurslid.
De onderscheding werd uitgereikt aan:
de henen J. Boonman, Leguitschedijk 7, C.
Elenbaas, Kalisbuurt 40, J. J. Havermans,
Vierwindenstraat 8, A. P. de Koning, Mo
lenweg 4, D. A. Kalisbuurt 38, P. Moer
land, Kalisbuurt 76, C. L. Niemantsverdriet,
R'ng 5, J. M. Verhees, Koentjesweg 39, F.
Verhees, Kalisbuurt 66 en T. M. R. Ver-
sluijs, Koentjesweg 53, allen te Oud-Vosse
meer.
G. C. Goedegebuure, Schoolstraat 53, J.
G. Hage, Tuinstraat 3, G. Heijboer Ring
66, allen te Sint Annaland.
H. J. W. Quist, Hogeweg 3 te Poort
vliet en S. W. Wessels, Jan van Bloisstr.
32 te Tholen.
Ongetwijfeld zullen er ook morgenavond
weer verschillende donors zijn, die voor de
vijfde maal het bloed afstaan en dan ook
later de Landsteiner penning thuisbezorgd
krijgen.
Tenslotte verwijzen we nog graag naar
de ook in dit nummer voorkomende adver
tentie met betrekking tot de busdienstrege
ling en het tijdstip waarop eigen vervoerders
uit de verschillende gemeenten worden ver
wacht.
Wilt u zich daaraan zoveel als mogelijk
is houden? Daarmee wordt een vlot verloop
van de organisatie bevorderd.
Als nu het weer omslaat
is het tijd voor 'n
NIEUW KOSTUUM!!
U slaagt bij
Kremerstraat 11-13
Bergen op Zoom
adv. Ing. med.
Met belangstelling heb ik kennis geno
men van de inhoud van de artikelen ont
sproten aan het brein van en geschreven
door de heer W. Heijboer. Een compliment
waart, dat hij zich heeft verdiept in de pro
blematiek herindeling en financiële verhou
ding Rijk en Gemeenten en de uitkeringen.
Deze interesse van de jongere generatie is
verheugend en van groot belang.
Vastgesteld moet evenwel worden dat hij
en ik de „financiële armslag" hebben be
naderd en bekeken vanuit een ander gezichts
punt. Door mij is alleen met cijfers aange
toond op grond van bestaande wettelijk vast
gestelde normen, de grote verschillen in
waardering, die er bestaan voor het bedrag
per inwoner dat wordt gegeven door het
Rijk aan een grote gemeente en de uit
keringen voor het basisonderwijs (op z'n
ouderwets gezegd het lager onderwijs) en
wat een gemeente beneden de vijftigduizend
inwoners daarvoor ontvangt Om niet het
odium op me te laden, dat ik een bepaalde
grote gemeente op het oog had, is de
hoofdstad van ons land genomen.
'k Heb deze cijfers alleen naast en tegen
over elkaar gezet, zonder enig commentaar,
objectief. Berekend wat Amsterdam zou
ontvangen indien het moest stellen met de
zelfde bedragen als St Annaland beschikbaar
krijgt van het Rijk en wat Sint Annaland
zou kunnen innen, indien ook voor ons de
bedragen zouden gelden, die Amsterdam
momenteel ontvangt.
(Dat dhr. Kloet deze door het Rijk vast
gestelde normen in een Raadsvergadering
van Sint Maartensdijk meent met „nonsens"
te moeten kwalificeren, zonder deze te kun
nen weerleggen, hetgeen trouwens niet moge
lijk is, kan mij niet worden aangerekend, ik
ga er daarom achteloos aan voorbij).
Dhr. H. echter betrekt mijn cijfers in een
ander vlak, gaat van een ander oogpunt
uit. Reeds de „Kop'' boven zijn eerste ar
tikel laat zien, n.l. „Kwistige Samkalden",
d.w.z. royaal met geld omspringend. Waar
echter de Gemeenteraad gelden moet voteren
slaat dat dus op dat Bestuurscollege.
Maar, het beleid van Amsterdam heb
ik niet in mijn adres aan de Kamers der
Staten Generaal betrokken, staat niet te
mijner beoordeling en was bovendien voor
mij niet: ter zake dienende.
Deze opmerking van dhr. H. wil en kan ik
noch laken noch onderschrijven. Daarvan heb
ik geen studie gemaakt. Bescheidenheid ge
biedt mij hem niet tegen te spreken, kritiek
zal ik hem daarop niet geven. Het is dhr.
H. echter we! ontgaan als hij schrijft: „dat
de burgemeester van Sint Laurens in de
roos schoot bij de opening van een schiet
baan aldaar" dit gebeurde echter qualitate
qau, ambtshalve dus, en dan vervolgt dhr.
H. „dat de burgemeester van Sint Anna
land figuurlijk een schot lost t.a.v. Amster
dam". Ware het, dat de burgemeester van
Sint Annaland tot tweemaal toe een adres
gericht had aan de Kamers der Staten Gene
raal, dan zou de burgemeester van Sint An
naland op de stukken van dhr. H. niet heb
ben gereageerd noch ook de uitlating van
dhr. K. hebben gememoreerd.
NIET de burgemeester van Sint Annaland
heeff geadresseerd maar de ingezetene van
Sint Annaland n.l. Baas, burgemeester dier
gemeente en dat is een zeer groot verschil.
Een nuance, die dhr. H. over het hoofd
heeft gezien, ook wethouder Kloet heeft het
onderscheidingsvermogen hieromtrent gemist.
Dat ik het motief van betere financiële
armslag na samenvoeging probeer te kra
ken, zoals dhr. H. stelt, begrijp ik niet. 'k
Heb alleen aangetoond, dat er geen enkele
verruiming op financieel gebied komt bij sa
menvoeging. Een zuivere constatering dus.
Wel heb ik een illusie ontnomen aan hen,
die meenden dat de financiën dan rijkelijk
zouden gaan vloeien in de richting van de
Gemeentekas.
Beter dat men nu ontgoocheld is, dan na
samenvoeging, dan was het telaat en de
teleurstelling des te groter. Dan kon men
alleen nog maar „blijven terugverlangen
naar hetgeen men eens had", zonder dat
dit ooit bevredigd zou worden. Dhr. H. be
trekt vervolgens in z'n artikelen vergelijkin
gen op velerlei gebied, waarvan het gevolg
zou zijn, dat Amsterdam meerdere uitga
ven heeft als Sint Annaland.
Amsterdam heeft, zo schrijft hij, schouw
burgen in het meervoud dus. Voorzover mij
bekend slechts één, in de plaats daarvan
hebben wij alhier een Dorpshuis geschikt
en gebruikt voor alle mogelijke doeleinden,
terwijl de Schouwburg voor een beperkt ge
bruik geëigend is.
Dat een Schouwburg geld kost, ben ik met
hem eens, doch een Dorpshuis kan zichzelf
ook niet bedruipen. Amsterdam moet zorgen
voor, zo vervolgt dhr. H. een groot aantal
sportvelden, gymnastiekzalen, zwembaden,
enz. Er mag op worden gewezen, dat ook
Sint Annaland zijn sportvelden en wel ver
licht heeft, z'n sporthal bezit en een zwemge-
legenheid dit jaar gerealiseerd ziet.
En laten we vooral ook bij dit alles niet
voorbijzien, dat het aantal inweners van
Amsterdam ruim 303 maal zoveel is als in
St. Annaland. Niet te ontkennen valt dus,
dat één sporthal alhier gelijk staat met drie
honderd en drie sporthallen in Amsterdam
en zo verhoudingsgewijze geldt dit eveneens
voor sportvelden, zwemgelegenheden, enz.
Amsterdam heeft, aldus dhr. H. een enorm
aantal straten met dure voorzieningen, jawel
maar vergeet daarbij toch vooral niet, dat
in Amsterdam veel Hoogbouw voorkomt,
per strekkende meter wonen er veel en veel
meer mensen dan in Sint Annaland.
Neem de openbare straatverlichting, wat
dhr. H. aanhaalt. Een openbare weg van
bv. 200 meter met laagbouw zoals hier,
kunnen staan in totaal aan weerszijden on
geveer 26 woningen, gemiddelde gezins
grootte 4 personen is 104 personen.
Amsterdam zelfde lengte weg hoogbouw 5
woonlagen betekent aan weerszijden van
zc.'n zelfde 200 meter weg 130 gezinnen of
520 personen.
De uitgaven voor openbare verlichting is
voor Amsterdam niet meer voor die 520 men
sen dan voor Ons voor 104 inwoners.
Zo ook het zandstrooien op die weg.
Relatief is dus de verlichting en het zand
strooien in een gemeente als Sint Annaland
eerder aan méér wegen dan in Amsterdam.
Verhoudingsgewijs kost het dus Sint An
naland cok een „klamp" geld, meer dan
Amsterdam omdat we minder per inwoner
ontvangen dan Amsterdam, 'k Kan dan ook
niet onderschrijven de zin van dhr. H. „Dat
het Amsterdam een „klamp" geld kost.
Dhr. H. betrekt ook het hoger, middelbaar
en ander onderwijs in zijn betoog, dat kon
ik niet opnemen in mijn berekening, omdat
ik ben uitgegaan van scholen, die en in
Amsterdam en hier voorkomen,
n.l. alleen basis enderwijs.
Het openbaar vervoer, nog een aspect
waar dhr. H. de aandacht op vestigt. Welnu
de Regering heeft op 24 februari j.l. aan
de Kamer de resultaten medegedeeld, tus
sen het overleg van de Regering met B.
en W. van Amsterdam.
Hieruit blijkt, dat de gemeente zal trachten
de tekorten te beperken door het nemen van
maatregelen die de deelneming aan het open
baar vervoer bevorderen en door maatregelen
ter verhoging van de inkomst m.i. houdt dit
in, dat het Openbaar Verveer zich zelf moet
kunnen bedruipen, vandaar dus waarschijn
lijk een duurder tramkaartje.
En: zo vervolgt de Regering: „voor ont
sluiting door het openbaar vervoer van de
Bijlmermeer zal een Rijksbijdrage ten laste
v.d. begroting van het Ministerie van Ver
keer en Waterstaat over oen periode van
zeven jaar worden verleend van Eenhonderd
vijf en zeventig millioen gulden! Amsterdam
heeft een eigen politiekorps, aldus dhr. H.
wellicht is bij het schrijven hiervan hem
ontschoten, dat het Rijk betaald. Amsterdam
heeft beroepsbrandweer, betoogt dhr. H.
zeker, maar elke gemeente heeft een brand
weer en de kosten blijven ten laste van de
gemeente. Als men de uitgaven van gemeen
ten gedaan voor de Brandweer van gemeen
ten beneden de 50.000 zielen zoals Sint An
naland en nog honderden gemeenten en die
uitgaven gedaan door 303 gemeenten bij
elkander optelt, dan kan men daarvoor,
dunkt me wel een beroepsbrandweer hebben.
Volkomen ben ik het met de heer Heijboer
eens, als hij aan het papier toevertrouwd:
,dat grote gemeenten een log gemeentelijk
apparaat hebben waardoor er niet altijd even
economisch en doelmatig wordt gewerkt"
(Heeft, zo vraag ik me af, dhr. H. dan
toch gelijk als hij schrijft boven z'n eerste
artikel Kwistig?). Hier steekt dhr. H. dus
waarschuwend een vinger omhoog: pas op
Zie en dat nu is uit mijn hart gegrepen, dat
is een warm pleidooi voor handhaving van
de zelfstandigheid van Sint Annaland en
overige gemeenten Dat ik in m'n eentje twee
maal een adres heb gericht aan de Kamers
kan niet worden uitgelegd dat ik het zoals
dhr. H. meent „lange wachten beu ben", 'k
Kan zeggen: b'lange nae nie! Mijn bedoeling
met m'n adressen is: verwachtingen die
schijnbaar worden gewekt en het (aantrekke
lijk moeten maken om tot samenvoeging te
komen tot de ware proportie's terug te bren
gen en illusie's, die niet verwezenlijkt kunnen
worden, tijdig te laten zien en ontzenuwen.
Duidelijk heeft dhr. H. tot mijn genoegen la
ten uitkomen dat ik een en ander niet heb
gedaan in mijn persoonlijk belang. Het gaat
er mij alleen om: Wat is het belang van de
gemeenten en de Ingezetenen. Komt men met
sprekende, overtuigende argumenten, die niet
te weerleggen zijn (wat men van een „rui
mere financiële armslag" die er niet komt,
niet kan zeggen) met aanwijsbare voordelen,
dan vindt men in mij een overtuigd voor
stander, altijd bereid me daarvoor in te zet
ten. Men moet echter niet bij me komen met
veronderstellingen, vage vermoedens en ver
wachtingen en wissels trekken op een toe
komst, waarachter nu alleen maar vraag
tekens kunnen worden geplaatst. Als maar
wordt gesproken over grotere bestuurlijke
eenheden en onderwijl n.l. met ingang van 1
augustus a.s. creëert men in Noord Holland
vier nieuwe gemeenten met zegge en schrijve
tussen de 3 en 4000 inwoners. Dat men in
Frankrijk zou komen tot grotere eenheden
kan ik me indenken, daar heeft men n.l.
24.007 gemeenten met minder dan 1000 in
woners, waaronder vele waarbij men inwo
nertal met een paar honderd kan tellen.
'k Ben bevreesd dat er nu in ons land
mensen zijn die alleen denken aan de eerste
regel van van de Kasteele, n.l. deze „hun
kert naar hetgeen men zien zal" en zich niet
realiseren dat hij direkt daarop liet volgen
„wenst terug hetgeen eens was". Maar dan
blijft het een wensen, dan is er géén weg
meer voor terug.
Vandaar dat ik aan de Kamers geschreven
heb. De weg van de minste weerstand kie
zen en me erbij neerleggen, hoe aantrekkelijk
ook, zou me geenszins bevrediging schenken
Het zou lijken op de „witte vlag" nu maar
hijsen en daarbij denken „na mij de zond
vloed".
W. Baas
Sint Annaland
Aansluitend op mijn vorig artikel waarin
twee mogelijkheden werden genoemd, die
men voor ogen moest houden, zou ik nog
willen adviseren, indien u vliegduiven ge
noeg hebt, kweek dan een ronde jonge en
doe ze na 4 weken in een apart hok. Ga
dan over op nestspel of weduwschap. Het
nestspel is wel het mooiste, maar is veel
ingewikkelder en ook vraagt het meer aan
dacht en werk.
Het gaat er om ze in de beste vorm te
krijgen om prijs te halen. Daarom ook is het
nestspel tegenwoordig ook al verkapt we
duwschap, want het is dikwijls het jong al
leen laten door de duivin of doffer. Men
moet wel weten op welke neststand zij of
hij het vlugste komt. Het is noodzakelijk dat
er trucjes uitgehaald worden, anders komt
men niet meer aan bod.
Alleen nog grote Fondvuchten, daar kan
men dan z'n mannetje in staan. Maar die
zijn er maar een paar per seizoen. Ik zit
liefst ieder weekend aan de 'kop. Van Vil
voorde tot zover mogelijk. Men kan wel
meer naam maken met een eerste in de Fond
en dan doet het er bij menigeen weining toe,
wanneer men de andere vluchten niet aan
bod komt. Neen, men denkt die heeft in de
krant gestaan, dus daar moet ik zijn, die
heeft Fond duiven. Nou, ik doe er ook
graag aan mee, wanneer ik er een duif voor
heb zitten tenminste. Maar de vluchten ie
dere week aan de trek bevallen mij toch
beter. Terugkomend op het weduwschapspel
met 1, 2 en 3 jarig goed afgerichte doffers
in een apart hok, liefst niet te veel, zodat er
ruimte genoeg is. Een hok waarvoor het
raam kan worden verduisterd als andere dui
ven rondvliegen. Voeren in de broedbak,
iedere dag gemengd graan, iedere dag ver
versen en het oude voer aan de mestduiven
geven. Veel rust en zon is hoofdzaak en er
overdag niet bijkomen. Wanneer de andere
duiven binnen zijn, laten vliegen. Het geeft
niet hoe lang het is, hoe langer ze uit vrije
wil in de lucht blijven, hoe beter. Nu hoor ik
dikwijls de klacht: ik ben er maar mee op
gehouden, na 3 weken slecht vliegen. Kijk
vrienden, hier zit de fout: volhouden. Het
kan ook aan uzelf liggen. Te veel er bij
komen door de dag, andere duiven zien,
enz. Als iedere doffer rijn eigen broedbak
heeft zonder zitstokjes in het hok, want die
moeten worden opgeborgen, dan lukt het.
Ze moeten vertoeven in hun broedbak en
liggen dan dikwijls lekker de gehele dag in
de zon.
Kijk maar eens door een spleet, u zult het
zien, de bordschotel omgekeerd in de broed
bak. Doe op de bodem een rond stukje
zacht board, dat is warmer aan de voeten.
Het niet prijsvliegen de eerste twee of drie
keer, zit. vaak ook in de nog te geringe
adem en te veel vet. De duiven gingen im
mers van de kweek ineens over op het we
duwschap. Na tien dagen broeden is het het
beste om er mee te beginnen. De doffers
zitten vaak nog met stoornissen van vet
overschot, enz. door het voeden der jonge
hebben ze er nog last van en daardoor ook
te weinig adem om de kop te halen.
Maar door vol te houden en er de eerste
weken niet op te poelen komt het toch wel.
Wanneer ze er eenmaal van bevrijd zijn,
eten ze zeer weinig. Ze worden schraler en
voelen hard aan in de hand. Wanneer ze na
enige weken helemaal geen eetlust zouden
hebben, geef dan 's maandags eens wat meer
tarwe. Nu rees ook de vraag hoe het moet
met weduwschap met duivinnen. Dat moet
toch ook gaan. Ja, dat gaat wel, maar het
is gewoonlijk van korte duur. Over de oor
zaak daarvan een volgend maal. Het is als
het ware met vuur spelen. Ook wil ik nog
eens het hokjesspel voorhouden, dat is voor
al goed voor degenen, die maar weinig dui
ven hebben en geen geschikt hok, maar toch
kunnen genieten en ook prijzen halen.
J. Th.
Tegen het eind van deze maand waren ér
op het arbeidsbureau te Tholen 50 mannen
ingeschreven. Tot dit aantal behoren echter
20 personen, die moeilijk plaatsbaar zijn.
Tijdens maart hebben weer vele personen
hun werkzaamheden kunnen hervatten, na
dat het even had stilgestaan.
Daartegenover stonden wat ontslagen bij
werkgevers in de handel en visserij.
Niettemin steeg de vraag naar arbeids
krachten en dat voornamelijk voor wat be
treft grondwerkers, machinale houtbewerkers,
kleermakers, metaalbewerkers en magazijn-
personeel.
De vraag in de vrouwelijke sector richt
zich hoofdzakelijk op modinettes, inpaksters
en kanteorpersoneel.
Bij elkaar volop werk in de „Thoolse
winkel" en een daarom naar verhouding ge
ring, praktisch te verwaarlozen aanbod. Al
1 blijven er altijd mutaties.