Têrhorsf ïK Kleuren televisie Cor van Raay Morgen bloedtransfusieavond in Sint-Maartensdijk Voor de Postduiven- liefhebbers EENDRACHTBODE In Stavenisse raad: Particuliere bouw kwam vlot van de grond Ton voor bouwrijpmaken bestemmingsplan gedeelte Kleuterschool krijgt aardgascentrale ver warming Eerste stapje naar nieuwe basisschool Voorlopig vast nieuwe leermiddelen Wij regeren mee Weer Landsteiner penningen uitgereikt Stemmen van lezers Volop werkgelegenheid 9 april 1970 13 Een voltallige gemeenteraad had maan dagavond in Stavenisse een agenda van 12 punten af te werken, wat vrij vlot van de hand ging. Er was bij de ingekomen stukken een verslag van de districtsschoolarts met gegevens over het periodiek onderzoek van de leerlingen van de openbare basis school. Dat onderzoek op zich gaf weinig reden tot opmerkingen. Daarentegen toonde de dis trictsschoolarts zich maar weinig tevreden over het schoolgebouw zelf, dat inmiddels een eeüw dienst heeft gedaan, ook al moesten tussendoor wel de nodige verbouwingen (met name na de ramp 1953) worden verricht en al had de gemeente tot dusver vcor een vrij behoorlijk onderhoud gezorgd Het wenk- brouwen fronsen van de districtsschoolarts met betrekking tot het gebouw betekent, dat men er niet nog een eeuw in zal moeten huizen. De schoolarts is voor nemens de bouwkundig hoofdinspecteur van de volks gezondheid een kijkje te doen nemen en dit is voor b en w toch wel aanleiding ge weest, het eerste stapje te doen in de rich ting van een nieuwe school. Voorzitter C. J. Moerland hoopt dat de gehele raad achter de toekomstige planning zal kunnen staan. Hij wekt daarbij geenszins de verwachting, dat men nu ook binnen een paar jaar op een nieuwe school meet rekenen maar zonder een voorbereiding komt het er nooit van. Het initiatief ligt in eerste instan tie bij de schoolcontrolerende instanties. Het kan voor het gemeentebestuur echter wel een vingeraanwijzing zijn, dan niet meer aan extra onderhoud of verbetering moet wor den gedaan. Vandaar ook dat men wel zal aarzelen er neg aardgas-c.v. aan te brengen Anderszijds betekent een dergelijke fase altijd ook een moeilijker periode voor de school (en het personeel). Zolang het kan' vriezen of dooien, zit men wat op de wip. Op de wip voor wat het gebouw zelf betreft Dat hoeft aan de inventaris echter niet te kort te doen, zoals in deze raadsvergade ring cok bleek. NIEUWE LEERMIDDELEN Het hoofd van de openbare school kwam namelijk met het verzoek om een extra kre diet beschikbaar te willen stellen voor nieu we leermiddelen. Daarbij ging het om een methode voor muziekonderwijs, aangezien men het tot dusver zonder het materiaal heeft moeten doen en die zijn er nu zo veel basisscholen meer in ons land. Verder is voor het vak natuurkennis vernieuwing nodig tenslotte wordt ook een nieuwe leesmethode gevraagd. In totaal gaat het om een f 4300,- De inspectrice had over het verzoek al een gunstig oordeel geveld en b en w menen dat te moeten overnemen. Laten we zorgen voor zo goed mogelijk onderwijs en dan is het onze taak daartoe mogelijkheden te bieden via goed materiaal, meende de voorzitter, een conclusie waarachter de raad zich vol gaarne stelde. Dat zit dus goed voor wat het nieuwe materiaal betreft. De heer A. Klippel (SGP) informeerde nog wel even om welk instrumentarium het ging bij de natuurkennis en daarvan kon de voor zitter een volledige opsomming geven. De wethouders krijgen er weer een paar guldentjes bij, een normale ,,loons" verhoging die neerkomt op f 168,- per jaar naar een totaal van f 2316,-. En ook daartegen had niemand bezwaar. B en w van Purmerend vragen adhesie inzake haar reclame sociale zorg voor de ambtenaar, maar het Stavenisse gemeentebe stuur is met haar dagelijks college van oor deel, dat de Purmerendse wijze niet de ma nier is om dit ender de aandacht van de Staten Generaal te brengen. Daartoe zijn andere wegen wenselijker. GRONDRUIL EN VERKOOP Voor aanleg van een trottoir langs de Schoolstraat heeft de gemeente nog een 30 m2 terrein nodig van de heer A. van Driel in de Poststraat 18. Deze is tot verkoop bereid, mits hij op zijn beurt 2 perceeltjes van totaal 75 m2 kan overnemen van de gemeente, waarvoor hij dan f 5,- per m2 (voor het verschil) zal betalen. B en w zien er geen bezwaar in, evenmin de raad. De heer A. Klippel infor meert of die grond tegen de schuur aankomt van dhr. Van Driel, hetgeen bevestigend wordt beantwoord. Het perceel Van Driel sluit dan rechthoe kig aan op het gymlokaal. Zoals tevoren in Sint Maartensdijk, zat nu in de Stavenisse raadszaal een geformeerde publieke tribune vol met schooljeugd en met het hoofd de heer C. G. van de Hoek. Het was de zesde klas, die deze raadsverga dering (met schrift en potlood gewa pend) bijwoonde. Die een welkom kreeg van voorzitter C. J. Moerland en tijdens de koffiepauze limonade met een rietje. Maar dat was een bijkomstigheid, want het ging om harde feiten voor de jeugd. Onder het motto ,wij re geren mee" zijn een vijftal scholen in onze streek doende met een cursus, waarbij mede het plaatselijke bestuurs apparaat is betrokken. Indrukken van een raadsvergadering werden opge daan en vastgelegd, waarbij het min der gaat cm een verslagweergave van het besprokene dan wel om iets op te doen van de werkwijze van de plaat selijke overheid. Maar tegelijkertijd komt die overheid toch dichterbij te staan. Gezien de herindelingswolken moet wel worden betwijfeld of er uit de huidige zesde klas nog ooit kan didaten voor een zelfstandig Stave nisse gemeentebestuur kunnen groeien maar dat zcu zelfs eilandelijk kunnen zijn. Dat doet er trouwens weinig toe. Belangrijk is dat ook meer wordt gedaan aan praktische kennis van de samenleving, ook voor wat een plaat selijk bestuur betreft. En voorzover er onder de Stavenisse zesde klassers ook cartoon tekenaars zitten aanbevolen. Ondertussen kwamen er na afloop van het officiële gedeelte zelfs nog een paar vragen los van de jeugd. Een nadere begripsvorming met be trekking tot het bouwrijpmaken, maar ook de vraag of er nu inderdaad een sportveld komt, zoals wel wordt beweerd. Ten aanzien van dit laatste moest de voorzitter wel een gematigd opti misme uitdragen. De raad heeft in elk geval gehoord, dat cok dit onder deel van een voorzieningenpeil bij de jeugd leeft. Met een vrijmoedige, ove rigens zeer gepaste inspraak, zoals na de vergadering bleek. Voor het genomen initiatief overi gens alle waardering. UW RADIO-TV SPECIAALZAAK Tholen - Botermarkt 4-6 Bergen op Zoom Halsterseweg 286 - 290 Eig^n gespecialiseerd service team voor PHILIPS -ERRES-METZ Adv. ingez. med. PARTICULIERE BOUW Nadat in de laatste raadsvergadering van vorig jaar duidelijk was, dat geen woning wetwoning toewijzing uit de provinciepot viel te verwachten werd door het gemeente bestuur geijverd de particuliere bouw te bevorderen. Met snel en gunstig resultaat. Aan de Schoolstraat zullen nu een tiental particuliere woningen worden gebouwd, waarvan er 8 direct aan de man zijn, terwijl er twee op risico door de aannemer gebr. v. d. Bergh worden gezet. De particulieren vragen nu aan het gemeentebestuur ongeveer 2000 m2 bouwgrond te willen verkopen in het bestemmingsplan. De uitgifte prijs is f 20,1.0, zodat er f 40.200,- in het gemeente lijk laadje kan komen. De heer A. Klippel informeert of het juist is, dat de aannemer v. d. Bergh later voor de woningen, die hij voor eigen risico bouwt een hogere prijs vraagt dan ze thans kosten. Dit is de voorzitter niet' bekend, maar dat staat ook buiten het gemeentebestuur. Wanneer een aannemer voor eigen risico bouwt is hij vrij de prijs te vragen die hij wil. Het betekent wel, zo vult wethouder A. J. Smits (SGP) aan, dat het voor een ge gadigde particulier verstandiger is meteen maar toe te happen, anders gaat het hem meer geld kosten. Men heeft nu een uiterst voordel'ge wijze van particuliere bouw tot stand kunnen brengen en nu er nog twee mogelijkheden over zijn, zou het raadszaam zijn indien er nog trouwlustige- of andere woningzoekenden zijn, maar meteen te komen opdagen. De raad is er gelukkig mee, dat deze particuliere bouw in zo snel tempo tot stand kon komen. Dat brengt weer wat le ven in de bouw-brouwerij. Met de grondverkoop kan de raad dan ook volmondig instemmen. Evenzo met garanderen van hypothe caire leningen ten behoeve van een zeven tal van deze particuliere bouwers. De heer A. Klippel informeert hierbij of men bij de plaatselijke Raiffeisenbank terecht kan, wat het geval blijkt te zijn. De gemeente heeft dcor deze garandering hoegenaamd geen risico. C.V. IN KLEUTERSCHOOL In Stavenisse werd dezer dagen ook een begin gemaakt met aanleg aardgasleidingen. Men mag er dan ook op rekenen, dat een volgend stookseizoen (en al eerder voor de kookgelegenheid) aardgasmogelijkheid zeker is. Dat men eerst nog hoopte een zo vlotte Zegam aan te treffen, dat reeds vorig jaar kon worden begonnen is een vervlogen illusie wat anderszijds weer betekent dat een zo merse aanleg veel plezieriger is voor be trokkenen, die op gemak de verwarmings mogelijkheden kunnen uitzoeken. Van ge meentelijke zijde is er nu ook het voornemen de kleuterschool van een c.v. installatie te gaan voorzien. Via de Centrale Dienst werd bij verschillende firma's offerte gevraagd, waarbij de firma H. Voets Zn. n.v. te Bergen op Zoom met f 9810,- laagste inschrijver was. Met deze firma werden in Sint Annaland goede ervaringen opgedaan, vult de Centrale Dienst aan. Met bijbehorende werken voteert de raad hiertoe een krediet van f 13.000,. De schoolinspectie gaat met de aanleg akkoord. De heer A. Klippel vraagt of in de prijs opgaaf ook een garanderingstermijn zit, het geen nader wordt bekeken. De heer C. A. Priem (PVDA) vraagt of de bestaande oliekachels nog waarde hebben, hetgeen door de voorzitter min of meer wordt betwijfeld, maar altijd nog kan worden gekeken. Overigens kan de raad met d.v. aanleg instemmen en voteert het gevraagde bedrag. BOUWRIJP MAKEN Aan de orde is vervolgens een vrij belang rijk punt, namelijk het bouwrijpmaken van een gedeelte bestemmingsplan, met gaat om het verlengen van de Schoolstraat naar de dokter Bernhardistraat met inbegrip van straatkolken en parkeerstroken over een leng te van 85 meter. Vervolgens om het maken van verlenging van de dokter Bernhardistraat over een lengte van 65 meter, inclusief rio lering en parkeerruimte. In de derde plaats is het maken van rioleringen bij de 11 in aanbouw zijnde be jaardenwoningen nodig en bij de 2 in aan bouw zijnde corporatiewoningen. Tenslotte moet het bouwterrein worden geëgaliseerd inclusief het terrein waarop straks de 10 particuliere woningen werden gebouwd. Voor dit alles vragen b en w aan de raad een krediet van een ton. De heer C. A. Priem informeert of het werk wordt aanbesteed. De voorzitter antwoordde hierop dat de Centrale Dienst meer gepor teerd is onderhandse aanbesteding in deze tijd, die meestal voordeliger uitvalt. De bedoeling was dan ook weer evenals vorig maal de Ned. Heide Mij in te scha kelen, die op haar beurt een plaatselijk aan nemer vraagt. De heer N. M. Klippel (vrije lijst) vraagt zich af, waarom geen enkele aannemers uitgenodigd. De voorzitter wil het graag aan de raad over laten. Hij heeft niet het minste bezwaar tegen welke wijze van aanbesteding men ook wil. Het gaat maar over het gemeentebelang. Beide wethouders dringen er echter op aan evenals de heer A. J. Priem (SGP) de voor deligste weg te kiezen. Dat is zoals vorig maal via de Ned. Heide Mij. Wethouder Smits ziet in een openbare aanbesteding geen enkel financieel voordeel. Integendeel zelfs. Wethouder J. A. Nortier CHU meent dat het b en w voorstel het beste is en daar aan wil hij persoonlijk ook vasthouden, al kan een raad er vanzelfsprekend anders over denken. Maar dat blijkt niet het geval te zijn. Nog even rijst de vraag of er twee plaatselijke aannemers zouden kunnen zijn, maar vervolgens gaat men unaniem akkoord met een onderhandse aanbesteding volgens advies Centrale Dienst. Aan de heer J. J. Bosloper wordt per 1 juli a.s. eervol ontslag verleend als onder wijzer aan de openbare lagere school. Bij de rondvraag informeert dhr. C. A. Priem naar de belangstelling voor het aard gas. Dat blijkt gunstig te zijn zonder dat men nu al over definitieve gegevens kan beschik ken. Daarna sluiting. MAN-STYLE REGENJASSEN GETAILLEERD EN KLASSIEK NAPPA EN SUèDE TRENCHCOATS Kortemeesfraat 1 BERGEN OP ZOOM' Herenmodes Herenkonfektie Adv. ingez. med. Mogelijk hebt u de kaart nog niet ingeleverd. Het kan nog, maar dan wel graag direct. Het bloedtransfusieteam staat op het punt naar onze streek te komen. Morgenavond aangevuld met talloze medewerksters en medewerkers van het ellandelijk Roode Kruis In vlot tempo hoopt men daar de bloed afname te regelen van hopenlijk vele hon derden donors in de streek. Al eerder is voldoende aangetoond en bekend, van hoe veel betekenis uw halve liter bloed kan zijn voor een medemens. De laatste bloedafname was te Oud-Vos- semeer, toen de uitgestelde drie gemeenten Tholen, Oud-Vossemeer en Sint-Annaland aan bod kwamen. Door verschillende oorzaken was er toen een wat teleurstellende opkomst, waarom men nu ook weer de gehele streek bij de ene avond heeft betrokken. Na de laatste afname waren er weer een aantal aan wie de landsteiner penning in brons kon worden uitgereikt. Dit na vijf maal bloed te hebben gegeven. Eerder waren deze penningen aan een aantal personen uitgereikt door de voor zitter van het Ned. Roode Kruis op Tholen, burgemeester D. C. Bouwense te Sint Maar tensdijk tijdens een ccntactavond. Ditmaal kregen onderstaande personen de penning thuisbezorgd via het plaatselijk bestuurslid. De onderscheding werd uitgereikt aan: de henen J. Boonman, Leguitschedijk 7, C. Elenbaas, Kalisbuurt 40, J. J. Havermans, Vierwindenstraat 8, A. P. de Koning, Mo lenweg 4, D. A. Kalisbuurt 38, P. Moer land, Kalisbuurt 76, C. L. Niemantsverdriet, R'ng 5, J. M. Verhees, Koentjesweg 39, F. Verhees, Kalisbuurt 66 en T. M. R. Ver- sluijs, Koentjesweg 53, allen te Oud-Vosse meer. G. C. Goedegebuure, Schoolstraat 53, J. G. Hage, Tuinstraat 3, G. Heijboer Ring 66, allen te Sint Annaland. H. J. W. Quist, Hogeweg 3 te Poort vliet en S. W. Wessels, Jan van Bloisstr. 32 te Tholen. Ongetwijfeld zullen er ook morgenavond weer verschillende donors zijn, die voor de vijfde maal het bloed afstaan en dan ook later de Landsteiner penning thuisbezorgd krijgen. Tenslotte verwijzen we nog graag naar de ook in dit nummer voorkomende adver tentie met betrekking tot de busdienstrege ling en het tijdstip waarop eigen vervoerders uit de verschillende gemeenten worden ver wacht. Wilt u zich daaraan zoveel als mogelijk is houden? Daarmee wordt een vlot verloop van de organisatie bevorderd. Als nu het weer omslaat is het tijd voor 'n NIEUW KOSTUUM!! U slaagt bij Kremerstraat 11-13 Bergen op Zoom adv. Ing. med. Met belangstelling heb ik kennis geno men van de inhoud van de artikelen ont sproten aan het brein van en geschreven door de heer W. Heijboer. Een compliment waart, dat hij zich heeft verdiept in de pro blematiek herindeling en financiële verhou ding Rijk en Gemeenten en de uitkeringen. Deze interesse van de jongere generatie is verheugend en van groot belang. Vastgesteld moet evenwel worden dat hij en ik de „financiële armslag" hebben be naderd en bekeken vanuit een ander gezichts punt. Door mij is alleen met cijfers aange toond op grond van bestaande wettelijk vast gestelde normen, de grote verschillen in waardering, die er bestaan voor het bedrag per inwoner dat wordt gegeven door het Rijk aan een grote gemeente en de uit keringen voor het basisonderwijs (op z'n ouderwets gezegd het lager onderwijs) en wat een gemeente beneden de vijftigduizend inwoners daarvoor ontvangt Om niet het odium op me te laden, dat ik een bepaalde grote gemeente op het oog had, is de hoofdstad van ons land genomen. 'k Heb deze cijfers alleen naast en tegen over elkaar gezet, zonder enig commentaar, objectief. Berekend wat Amsterdam zou ontvangen indien het moest stellen met de zelfde bedragen als St Annaland beschikbaar krijgt van het Rijk en wat Sint Annaland zou kunnen innen, indien ook voor ons de bedragen zouden gelden, die Amsterdam momenteel ontvangt. (Dat dhr. Kloet deze door het Rijk vast gestelde normen in een Raadsvergadering van Sint Maartensdijk meent met „nonsens" te moeten kwalificeren, zonder deze te kun nen weerleggen, hetgeen trouwens niet moge lijk is, kan mij niet worden aangerekend, ik ga er daarom achteloos aan voorbij). Dhr. H. echter betrekt mijn cijfers in een ander vlak, gaat van een ander oogpunt uit. Reeds de „Kop'' boven zijn eerste ar tikel laat zien, n.l. „Kwistige Samkalden", d.w.z. royaal met geld omspringend. Waar echter de Gemeenteraad gelden moet voteren slaat dat dus op dat Bestuurscollege. Maar, het beleid van Amsterdam heb ik niet in mijn adres aan de Kamers der Staten Generaal betrokken, staat niet te mijner beoordeling en was bovendien voor mij niet: ter zake dienende. Deze opmerking van dhr. H. wil en kan ik noch laken noch onderschrijven. Daarvan heb ik geen studie gemaakt. Bescheidenheid ge biedt mij hem niet tegen te spreken, kritiek zal ik hem daarop niet geven. Het is dhr. H. echter we! ontgaan als hij schrijft: „dat de burgemeester van Sint Laurens in de roos schoot bij de opening van een schiet baan aldaar" dit gebeurde echter qualitate qau, ambtshalve dus, en dan vervolgt dhr. H. „dat de burgemeester van Sint Anna land figuurlijk een schot lost t.a.v. Amster dam". Ware het, dat de burgemeester van Sint Annaland tot tweemaal toe een adres gericht had aan de Kamers der Staten Gene raal, dan zou de burgemeester van Sint An naland op de stukken van dhr. H. niet heb ben gereageerd noch ook de uitlating van dhr. K. hebben gememoreerd. NIET de burgemeester van Sint Annaland heeff geadresseerd maar de ingezetene van Sint Annaland n.l. Baas, burgemeester dier gemeente en dat is een zeer groot verschil. Een nuance, die dhr. H. over het hoofd heeft gezien, ook wethouder Kloet heeft het onderscheidingsvermogen hieromtrent gemist. Dat ik het motief van betere financiële armslag na samenvoeging probeer te kra ken, zoals dhr. H. stelt, begrijp ik niet. 'k Heb alleen aangetoond, dat er geen enkele verruiming op financieel gebied komt bij sa menvoeging. Een zuivere constatering dus. Wel heb ik een illusie ontnomen aan hen, die meenden dat de financiën dan rijkelijk zouden gaan vloeien in de richting van de Gemeentekas. Beter dat men nu ontgoocheld is, dan na samenvoeging, dan was het telaat en de teleurstelling des te groter. Dan kon men alleen nog maar „blijven terugverlangen naar hetgeen men eens had", zonder dat dit ooit bevredigd zou worden. Dhr. H. be trekt vervolgens in z'n artikelen vergelijkin gen op velerlei gebied, waarvan het gevolg zou zijn, dat Amsterdam meerdere uitga ven heeft als Sint Annaland. Amsterdam heeft, zo schrijft hij, schouw burgen in het meervoud dus. Voorzover mij bekend slechts één, in de plaats daarvan hebben wij alhier een Dorpshuis geschikt en gebruikt voor alle mogelijke doeleinden, terwijl de Schouwburg voor een beperkt ge bruik geëigend is. Dat een Schouwburg geld kost, ben ik met hem eens, doch een Dorpshuis kan zichzelf ook niet bedruipen. Amsterdam moet zorgen voor, zo vervolgt dhr. H. een groot aantal sportvelden, gymnastiekzalen, zwembaden, enz. Er mag op worden gewezen, dat ook Sint Annaland zijn sportvelden en wel ver licht heeft, z'n sporthal bezit en een zwemge- legenheid dit jaar gerealiseerd ziet. En laten we vooral ook bij dit alles niet voorbijzien, dat het aantal inweners van Amsterdam ruim 303 maal zoveel is als in St. Annaland. Niet te ontkennen valt dus, dat één sporthal alhier gelijk staat met drie honderd en drie sporthallen in Amsterdam en zo verhoudingsgewijze geldt dit eveneens voor sportvelden, zwemgelegenheden, enz. Amsterdam heeft, aldus dhr. H. een enorm aantal straten met dure voorzieningen, jawel maar vergeet daarbij toch vooral niet, dat in Amsterdam veel Hoogbouw voorkomt, per strekkende meter wonen er veel en veel meer mensen dan in Sint Annaland. Neem de openbare straatverlichting, wat dhr. H. aanhaalt. Een openbare weg van bv. 200 meter met laagbouw zoals hier, kunnen staan in totaal aan weerszijden on geveer 26 woningen, gemiddelde gezins grootte 4 personen is 104 personen. Amsterdam zelfde lengte weg hoogbouw 5 woonlagen betekent aan weerszijden van zc.'n zelfde 200 meter weg 130 gezinnen of 520 personen. De uitgaven voor openbare verlichting is voor Amsterdam niet meer voor die 520 men sen dan voor Ons voor 104 inwoners. Zo ook het zandstrooien op die weg. Relatief is dus de verlichting en het zand strooien in een gemeente als Sint Annaland eerder aan méér wegen dan in Amsterdam. Verhoudingsgewijs kost het dus Sint An naland cok een „klamp" geld, meer dan Amsterdam omdat we minder per inwoner ontvangen dan Amsterdam, 'k Kan dan ook niet onderschrijven de zin van dhr. H. „Dat het Amsterdam een „klamp" geld kost. Dhr. H. betrekt ook het hoger, middelbaar en ander onderwijs in zijn betoog, dat kon ik niet opnemen in mijn berekening, omdat ik ben uitgegaan van scholen, die en in Amsterdam en hier voorkomen, n.l. alleen basis enderwijs. Het openbaar vervoer, nog een aspect waar dhr. H. de aandacht op vestigt. Welnu de Regering heeft op 24 februari j.l. aan de Kamer de resultaten medegedeeld, tus sen het overleg van de Regering met B. en W. van Amsterdam. Hieruit blijkt, dat de gemeente zal trachten de tekorten te beperken door het nemen van maatregelen die de deelneming aan het open baar vervoer bevorderen en door maatregelen ter verhoging van de inkomst m.i. houdt dit in, dat het Openbaar Verveer zich zelf moet kunnen bedruipen, vandaar dus waarschijn lijk een duurder tramkaartje. En: zo vervolgt de Regering: „voor ont sluiting door het openbaar vervoer van de Bijlmermeer zal een Rijksbijdrage ten laste v.d. begroting van het Ministerie van Ver keer en Waterstaat over oen periode van zeven jaar worden verleend van Eenhonderd vijf en zeventig millioen gulden! Amsterdam heeft een eigen politiekorps, aldus dhr. H. wellicht is bij het schrijven hiervan hem ontschoten, dat het Rijk betaald. Amsterdam heeft beroepsbrandweer, betoogt dhr. H. zeker, maar elke gemeente heeft een brand weer en de kosten blijven ten laste van de gemeente. Als men de uitgaven van gemeen ten gedaan voor de Brandweer van gemeen ten beneden de 50.000 zielen zoals Sint An naland en nog honderden gemeenten en die uitgaven gedaan door 303 gemeenten bij elkander optelt, dan kan men daarvoor, dunkt me wel een beroepsbrandweer hebben. Volkomen ben ik het met de heer Heijboer eens, als hij aan het papier toevertrouwd: ,dat grote gemeenten een log gemeentelijk apparaat hebben waardoor er niet altijd even economisch en doelmatig wordt gewerkt" (Heeft, zo vraag ik me af, dhr. H. dan toch gelijk als hij schrijft boven z'n eerste artikel Kwistig?). Hier steekt dhr. H. dus waarschuwend een vinger omhoog: pas op Zie en dat nu is uit mijn hart gegrepen, dat is een warm pleidooi voor handhaving van de zelfstandigheid van Sint Annaland en overige gemeenten Dat ik in m'n eentje twee maal een adres heb gericht aan de Kamers kan niet worden uitgelegd dat ik het zoals dhr. H. meent „lange wachten beu ben", 'k Kan zeggen: b'lange nae nie! Mijn bedoeling met m'n adressen is: verwachtingen die schijnbaar worden gewekt en het (aantrekke lijk moeten maken om tot samenvoeging te komen tot de ware proportie's terug te bren gen en illusie's, die niet verwezenlijkt kunnen worden, tijdig te laten zien en ontzenuwen. Duidelijk heeft dhr. H. tot mijn genoegen la ten uitkomen dat ik een en ander niet heb gedaan in mijn persoonlijk belang. Het gaat er mij alleen om: Wat is het belang van de gemeenten en de Ingezetenen. Komt men met sprekende, overtuigende argumenten, die niet te weerleggen zijn (wat men van een „rui mere financiële armslag" die er niet komt, niet kan zeggen) met aanwijsbare voordelen, dan vindt men in mij een overtuigd voor stander, altijd bereid me daarvoor in te zet ten. Men moet echter niet bij me komen met veronderstellingen, vage vermoedens en ver wachtingen en wissels trekken op een toe komst, waarachter nu alleen maar vraag tekens kunnen worden geplaatst. Als maar wordt gesproken over grotere bestuurlijke eenheden en onderwijl n.l. met ingang van 1 augustus a.s. creëert men in Noord Holland vier nieuwe gemeenten met zegge en schrijve tussen de 3 en 4000 inwoners. Dat men in Frankrijk zou komen tot grotere eenheden kan ik me indenken, daar heeft men n.l. 24.007 gemeenten met minder dan 1000 in woners, waaronder vele waarbij men inwo nertal met een paar honderd kan tellen. 'k Ben bevreesd dat er nu in ons land mensen zijn die alleen denken aan de eerste regel van van de Kasteele, n.l. deze „hun kert naar hetgeen men zien zal" en zich niet realiseren dat hij direkt daarop liet volgen „wenst terug hetgeen eens was". Maar dan blijft het een wensen, dan is er géén weg meer voor terug. Vandaar dat ik aan de Kamers geschreven heb. De weg van de minste weerstand kie zen en me erbij neerleggen, hoe aantrekkelijk ook, zou me geenszins bevrediging schenken Het zou lijken op de „witte vlag" nu maar hijsen en daarbij denken „na mij de zond vloed". W. Baas Sint Annaland Aansluitend op mijn vorig artikel waarin twee mogelijkheden werden genoemd, die men voor ogen moest houden, zou ik nog willen adviseren, indien u vliegduiven ge noeg hebt, kweek dan een ronde jonge en doe ze na 4 weken in een apart hok. Ga dan over op nestspel of weduwschap. Het nestspel is wel het mooiste, maar is veel ingewikkelder en ook vraagt het meer aan dacht en werk. Het gaat er om ze in de beste vorm te krijgen om prijs te halen. Daarom ook is het nestspel tegenwoordig ook al verkapt we duwschap, want het is dikwijls het jong al leen laten door de duivin of doffer. Men moet wel weten op welke neststand zij of hij het vlugste komt. Het is noodzakelijk dat er trucjes uitgehaald worden, anders komt men niet meer aan bod. Alleen nog grote Fondvuchten, daar kan men dan z'n mannetje in staan. Maar die zijn er maar een paar per seizoen. Ik zit liefst ieder weekend aan de 'kop. Van Vil voorde tot zover mogelijk. Men kan wel meer naam maken met een eerste in de Fond en dan doet het er bij menigeen weining toe, wanneer men de andere vluchten niet aan bod komt. Neen, men denkt die heeft in de krant gestaan, dus daar moet ik zijn, die heeft Fond duiven. Nou, ik doe er ook graag aan mee, wanneer ik er een duif voor heb zitten tenminste. Maar de vluchten ie dere week aan de trek bevallen mij toch beter. Terugkomend op het weduwschapspel met 1, 2 en 3 jarig goed afgerichte doffers in een apart hok, liefst niet te veel, zodat er ruimte genoeg is. Een hok waarvoor het raam kan worden verduisterd als andere dui ven rondvliegen. Voeren in de broedbak, iedere dag gemengd graan, iedere dag ver versen en het oude voer aan de mestduiven geven. Veel rust en zon is hoofdzaak en er overdag niet bijkomen. Wanneer de andere duiven binnen zijn, laten vliegen. Het geeft niet hoe lang het is, hoe langer ze uit vrije wil in de lucht blijven, hoe beter. Nu hoor ik dikwijls de klacht: ik ben er maar mee op gehouden, na 3 weken slecht vliegen. Kijk vrienden, hier zit de fout: volhouden. Het kan ook aan uzelf liggen. Te veel er bij komen door de dag, andere duiven zien, enz. Als iedere doffer rijn eigen broedbak heeft zonder zitstokjes in het hok, want die moeten worden opgeborgen, dan lukt het. Ze moeten vertoeven in hun broedbak en liggen dan dikwijls lekker de gehele dag in de zon. Kijk maar eens door een spleet, u zult het zien, de bordschotel omgekeerd in de broed bak. Doe op de bodem een rond stukje zacht board, dat is warmer aan de voeten. Het niet prijsvliegen de eerste twee of drie keer, zit. vaak ook in de nog te geringe adem en te veel vet. De duiven gingen im mers van de kweek ineens over op het we duwschap. Na tien dagen broeden is het het beste om er mee te beginnen. De doffers zitten vaak nog met stoornissen van vet overschot, enz. door het voeden der jonge hebben ze er nog last van en daardoor ook te weinig adem om de kop te halen. Maar door vol te houden en er de eerste weken niet op te poelen komt het toch wel. Wanneer ze er eenmaal van bevrijd zijn, eten ze zeer weinig. Ze worden schraler en voelen hard aan in de hand. Wanneer ze na enige weken helemaal geen eetlust zouden hebben, geef dan 's maandags eens wat meer tarwe. Nu rees ook de vraag hoe het moet met weduwschap met duivinnen. Dat moet toch ook gaan. Ja, dat gaat wel, maar het is gewoonlijk van korte duur. Over de oor zaak daarvan een volgend maal. Het is als het ware met vuur spelen. Ook wil ik nog eens het hokjesspel voorhouden, dat is voor al goed voor degenen, die maar weinig dui ven hebben en geen geschikt hok, maar toch kunnen genieten en ook prijzen halen. J. Th. Tegen het eind van deze maand waren ér op het arbeidsbureau te Tholen 50 mannen ingeschreven. Tot dit aantal behoren echter 20 personen, die moeilijk plaatsbaar zijn. Tijdens maart hebben weer vele personen hun werkzaamheden kunnen hervatten, na dat het even had stilgestaan. Daartegenover stonden wat ontslagen bij werkgevers in de handel en visserij. Niettemin steeg de vraag naar arbeids krachten en dat voornamelijk voor wat be treft grondwerkers, machinale houtbewerkers, kleermakers, metaalbewerkers en magazijn- personeel. De vraag in de vrouwelijke sector richt zich hoofdzakelijk op modinettes, inpaksters en kanteorpersoneel. Bij elkaar volop werk in de „Thoolse winkel" en een daarom naar verhouding ge ring, praktisch te verwaarlozen aanbod. Al 1 blijven er altijd mutaties.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1970 | | pagina 13