Vriezen Of
dooien
Thoolse raad niet bijzonder blij met l9vreemde"wel-
standstoezichtcommissie
Raadslid Griep kantte zich tegen instelling sportraad
Raadslid Van der Sande gegriefd via „stemmen van
lezers"
Prinses
Christina 23
Deze week
26ste jaargang no. 12
Nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint Philipsland
Eendrachtbode - Postbus 5 - Sint Annaland
Verschijnt elke donderdagmiddag
Het maar zeer gering aantal streek-
bewoners, dat maandag in de grote
vergaderzaal van de Tweede Kamer
oor- en ooggetuige was van de be
handeling nota toekomstige bestuur
lijke organisatie door de vaste com
missie van Binnenlandse Zaken en
daarbij de verwachting koesterde
meer perspectief te krijgen voor een
snelle Thoolse herindelingsbeslissing
kwam bedrogen uit. Wel kon men
kennis nemen van een verdere ver
wijdering tussen kabinet, in casu mi
nister Beernink en Neerlands volks
vertegenwoordigers.
Wellicht vraagt een wat minder in
gewijde hier nadere toelichting. Dan
mogen we in herinnering roepen dat
inzake de herindeling Tholen de
vaste commissie van de Tweede Ka
mer van Binnenlandse Zaken nog al
tijd geen eindverslag heeft uitge
bracht op het ministeriële voorstel
om er één Thoolse gemeente van te
maken. Dat eindverslag werd uitge
steld na een nota Van Beek, Bode,
Schakel voor onze streek als het
ware de Grote Drie om te bezien
of instelling van bestuursraden mo
gelijk was.
Wel, zei daarop minister Beernink,
ik heb toch het voornemen de toe
komstige bestuurlijke organisatie'aan
de orde te stellen, dus wacht tot die
nota in behandeling komt en dan kan
worden uitgemaakt of Tholen er al
dan niet moet worden doorgedraaid.
Dit laatste is dan geen ministeriële,
maar een eigen redactionele bewoor
ding.
Maandag was er in de grote verga
derzaal van de Tweede Kamer dan
de openbare behandeling door de
vaste commissie van de nota Beer-
nink-van Veen. Wie nadien ten op
zichte hiervan de dagbladen heeft
gevolgd, zal met ons erkennen, dat
de impasse eerder is vergroot dan
verkleind. Met name P.v.d.A. - D '66
en A.R.P. waren een heel andere me
ning toegedaan, dan vanachter de
regeringstafel en vanuit de nota dui
delijk werd.
Onze bedoeling in deze kolom is min
der om duidelijk te maken hoe het
ten aanzien van de ministeriële nota
is gegaan, dan wel of er in dit op
zicht ook nog iets kan worden ge
zegd over de Thoolse herindeling.
Voldoende is wellicht ten aanzien
van het landelijke aspect te weten,
dat minister Beernink meer het oog
had op een soort vrijwillige gewest
vorming, een vrijwillige inzet van
provinciale bestuurders en gemeen
ten om tot decentralisatie te komen,
tot een dichter bij brengen van be
stuurder en bestuurde, terwijl zowel
regeringspartijen als oppositie aan de
andere kant van de tafel veel meer
aan een wettelijke gewestvorming
denken. De P.v.d.A.-er Mr. E. van
Thijn kwam daartoe zelfs met een
driefasenplan, waarvan het eerste
deel voor 1971 moet zijn gereali
seerd, de tweede fase in 1975 en de
derde fase, waarin dan vervanging
van de provincie- en gemeentewet
door een materiële gewest-wet een
feit wordt, klaar moet zijn.
Bij dit alles is er toch naar onze me
ning wel de duidelijke controverse
tussen enerzijds het streven naar
schaalvergroting en anderszijds,
maar ook tegelijkertijd het streven
naar een dichterbij, een tot elkaar
brengen van bestuurder en bestuur
de. Wat dit laatste betreft is er mo
menteel niet de minste zorg op Tho
len. Wat het eerste aangaat kan door
herindeling de zorg van het laatste
groter worden.
Toch willen we hier niet onthouden,
dat in de destijds door streekbewo-
ners gepublicieerde visies over de
herindeling het met name de heer
Roels was, die toen reeds opperde,
dat bij een éénwording van Thoolse
gemeenten moest worden overwogen
'wijkraden' in te stellen. In dat op
zicht lanceert dus noch de heer Beer
nink noch Mr. van Thijn iets nieuws.
Zover waren wij 5 jaar geleden al."
Tenminste, wanneer die herindeling
dan moest doorgaan. En over dit
laatste is er van de onzekerheid
maandag in de Tweede Kamer nau
welijks iets weggenomen.
Het enige dat wel duidelijk werd is,
dat de nota Van Beek, Bode, Scha
kel niet eens onsympathiek be
groet door de rest van de commissie
toch niet te realiseren valt zonder
grondwetswijziging. Dat kon men
voor wat de herindeling Tholen be
treft er concreet uithalen.
Wat dat betreft hoeft men met be
handeling van het voorstel dus niet
meer te wachten.
Maar wat zal er in werkelijkheid
gaan gebeuren? Die hooibergspeld
Tholen blijkt in dat grote geheel toch
wel in zoverre mee te spelen, dat nie
mand meer goed schijnt te weten,
wat hiermee te gaan doen.
Is men het enerzijds (in overgrote
meerderheid) wel eens dat schaal
vergroting van kleine gemeenten ge
wenst is, anderszijds is daar, gezien
de voorbeelden in grote steden, de
even harde noodzaak tot nauw con
tact bestuurder-bestuurde. En dit zou
helemaal voor Tholen geen probleem
vormen, wanneer er niet alleen één
gemeente, maar ook één woonkern
was van vijftienduizend zielen. Met
de huidige opvatting is zo'n gemeen
te heus niet te groot voor het dicht
bij elkaar staan van bestuurder en be
stuurde. Maar als het gaat om 7 ker
nen die een afstand moeten over
bruggen als in ons gebied, dan gaat
dat wel degelijk een rol spelen.
De eenvoudige ziel zal het met ons
allemaal wel erg moeilijk vinden om
uit bovenstaande nu een conclusie te
gaan trekken, hoever het thans staat
met de Thoolse herindeling. En wij
kunnen ook moeilijk anders doen dan
naar het kopje boven dit artikel ver
wijzen. Minister Beernink kan nu
geen beletsel meer zien om zijn voor
stel Tholen maar in de Kamer te
brengen, aangezien de nota Van
Beek, Bode Schakel werd uitgeran
geerd. Hij kan ook verdere conflict
stof vermijdend wachten tot zijn nota
nieuwe bestuurlijke organisatie in
een plenaire zitting van de Kamer is
behandeld. Dat betekent in elk geval
weer uitstel. Hoe lang? Schuif het
dan maar een jaar op. En dan? De
vraagtekens zijn voor ons even groot
dan voor wie ook. Maar ondertus
sen zitten we in drie thoolse gemeen
ten met waarnemende of bijna ge-
pensioeneerde burgemeesters. En
zonder maar iets aan hun persoon,
hun ijver en werklust, hun bereikte
gemeentelijke bindingscapaciteiten
tekort te doen, blijven het toch waar
nemers. Geen pittige jeugdige, initia
tief, leidinggevende figuren, maar
heel begrijpelijk dagelijkse zaken af
doende, maar ook afwachtende figu
ren. Het zijn vooral die gemeenten,
die als gevolg van het langslepende
initiatief gedeputeerde staten en even
langslepende regeringsvoorstel, de
dupe zijn. Wat nu zo langzamerhand
toch andere aktiviteiten gaat vragen.
Aktiviteiten, die leiden tot een kiezen
of kabelen. Het benoemen van bur
gemeesters of een herindelingsuit
spraak. Het blijvend kwakkelen van
deze langdurige herindelingswinter,
het telkens vriezen en weer dooien,
is funest. Voor alle hierbij betrokken
gemeenten, inzonderheid voor die
gemeenten, waaraan niet die leiding
kan worden gegeven, wat normaal
wel het geval zou zijn.
Ze zijn er zwaar de dupe van.
éendRACHTOOD!
Hoofdredacteur uitgever G. Heijboer, Tel. 01665-375
Postgiro 12.44.07 Eendrachtbode - Tholen.
Abonnementsprijs f4,75 per half jaar, per post f5,75.
Sluitingsdatum advertenties: dinsdagmiddag. Adv. prijs f 0,15 mm BTW.
Losse nummers 25 cent
Spierinkjes t'm 20 woorden f 2,50 BTW.
Wanneer men elders in dit nummer meer
uitgebreid kennis kan nemen van de dins
dagmiddag 10 februari in de Thoolse raad
behandelde voorstellen, die allemaal de eind
streep haalden, dan rest hier nog slechts een
weergave van de discussie, die een enkele
maal enige vertraging veroorzaakt.
De eerste interuptie kwam pas bij punt
acht, teen het ging om de door het bestuur
van Eben Haëzerschool gevraagde medewer
king voor uitbreiding van de schoolruimte.
Het voorstel van b en w was om die
medewerking te verlenen en op zichzelf
had niemand van de raadsleden daartegen
enig bezwaar.
Wel was er de informatie van de heer
Bijl (chu) welke richting het college voor
nemens was te gaan en hij bedoelde daar
mee of die medewerking zal bestaan in
stichting van een noodvoorziening dan wel
een definitieve bouw.
De voorzitter, burgemeester J. E. van
Boeijen antwoordde hierop, dat allereerst
prijsopgave is gevraagd wat de verplaatsing
van het oude kleuterschoolgebouw moet gaan
kosten vanuit de oude kern naar de Molen-
vlietsedijk.
Het is wat moeilijk om thans naar een
definitieve uitbreiding te streven. Bij een
doorgaande groei van het aantal inwoners
en daarmee ook snelle uitbreiding van het
nieuwe gedeelte in de Dalempolder zit het
er in, dat de twee scholen aan de Zoekweg
niet in één gebouw kunnen blijven. Het is
nu wel niet direct zo, dat beide scholen zes
klassen nodig hebben, maar die mogelijheid
bestaat ter plaatse ook niet.
Er zit momenteel zoveel beweging in het
onderwijs, dat het wel van belang is nog
wat tijd te hebben met definitieve bouw,
meende de voorzitter.
Het is op dit moment nog moeilijk te voor
zien, hoe zich dat allemaal zal ontwikkelen.
Daarom is op dit moment alleen van be
lang of de verhuizing van de kleuterschool
veel duurder wordt in vergelijking met een
nieuw semi-permanente lokaliteit bij te bou
wen.
Een definitieve uitbreiding van beide la
gere scholen is op het huidige punt in de
Zeekweg niet mogelijk.
De heer W. K. Quist (chu) meent dat
wanneer de oude kleuterschool toch geruimd
moet worden, men die maar beter kan ver
plaatsen, maar de voorzitter zegt dat de
noodzaak van verplaatsing niet de voor
naamste reden is, maar wat die verhuizing
gaat kosten.
De kleuterschool staat niet in de weg.
Nou ja, men laat het maar aan het col
lege over om verder te bekijken. De ge
vraagde medewerking wordt unaniem ver
leend.
Bij het voorstel de bouwcredietregeling
vast te stellen informeert de heer A. F.
Goedemondt (kvp) of deze regeling toch
weer niet ergens tegenstand zal oproepen,
maar de voorzitter dacht niet dat het zover
zou komen.
WELSTANDSTOEZICHT
De woningwet verplicht dat de gemeente
raad een deskundig college aanwijst voor het
schriftelijk uitbrengen van advies bij de
toepassing van de voorschriften omtrent de
welstand. Daarbij gaat het om het „land-
schapsschoon". Het voorkomen van „vlo-
kende" bouwwerken, drastische tegenstrijdig
heden in een bepaalde omgeving.
Na uitvoerig overleg, zo schrijven b en
w, stellen we voor de stichting „Instituut
Stad en Landschap" te Rotterdam als ad
viesinstantie aan te wijzen. De administra
tieve gevolgen hiervan zou de Centrale
Dienst vcor haar rekening nemen.
De heer van de Heuvel (alg. belang)
vraagt of men het niet zonder meer met de
Centrale Dienst af kan. Hoe gaat het in de
andere gemeenten?
De voorzitter weet niet of andere gemeen
ten dit punt al aan de orde hebben gesteld.
Hij weet alleen, dat men in Sint Annaland
twee architecten uit Bergen op Zoom voor
dit doel heeft benoemd.
De heer Griep (sg;p) ziet niet direct de
noodzaak van een „vreemde eend in de
bijt". Waarom zou er bezwaar zijn, dat de
ene architect de ander controleert. In de
rechtspleging ziet men ook de rechter (ook
maar een mens) de andere mens be- en ver
oordelen en het komt zelfs voor dat een
rechter moet rechtspreken over een andere
rechter.
De voorzitter acht het niet gewenst deze
taak in handen te geven van de Centrale
Dienst. Met zoiets moet men een eigen
ambtelijke dienst niet gaan belasten. Wan
neer er daarvoor weer een gemeenschappe
lijke regeling in het leven moet worden
geroepen, kan het alleen maar duurder zijn.
Zoals het voorstel er nu ligt, is het wel de
meest voordelige oplossing.
Dit laatste helpt dhr. Griep hopen.
De chu-er Bijl is het merendeels wel eens
met zijn collega Griep. Van zo'n geweldige
belang acht hij een welstandscommissie nu
ook weer niet, maar ja, de wet schrijft het
voor. Laten we dan maar dicht bij huis blij
ven.
De heer A. te Pas (gem. belang) meent
dat men in St. Annaland f 50,- per geval
moet betalen en dat is toch een behoorlijk
verschil.
We kunnen alleen praten over wie we
daarvoor willen nemen. Wat gaat die wel
standscommissie per geval rekenen.
Dat zal f 80,- zijn. De heer Te Pas weet
dat men in St. Annaland f 50,- per gval moet
betalen en dat is toch een behoorlijk ver
schil.
De voorzitter blijft pleiten voor b en w
voorstel. De genoemde stichting heeft er
varing en men mag goede adviezen ver
wachten. Sint Annaland koos architecten,
die toch ook nog in de regio werkzaam zijn
en daarvoor zou hij weinig voelen.
De raad stapt daarna over zijn bezwaren
heen en accepteert het voorstel van b en w
SPORTRAAD
Een ander agendapunt dat tot discussie
aanleiding geeft, is de instelling van een
sportraad. Het duwtje hiertoe gaf in een
vorige raadsvergadering de heer v. d. Heu
vel en de heer Bijl. Een commissie werd
benoemd, die dit nader moest bekijken en
die bestond uit de heren Quist, v. d. Berge
en van de Sande.
De heer Griep vond dat er in dit opzicht
vorige vergadering nogal grote woorden
en volzinnen waren gevallen bij monde van
de heren v. d. Heuvel en Te Pas, o.m. over
„openheid van en bij sportzaken en een mo
derne zakelijke aanpak.
„Het leek wel of het om een soort Pechi-
ney vestiging in het Sloe ging, inplaats
van om exploitatie van een sportveld, zo
schamperde enigermate deze Thoolse sgp-
er. „Ik zie het meer als een modeverschijn
sel. Als het er om gaat wezenlijke invloed
te krijgen, wat wordt daarmee via een sport
raad bereikt?
Als gemeentebestuur zijn we medeverant
woordelijk voor het gemeentelijk sportveld.
Maar of daar nu instelling van een sport
raad voor nodig is, met zonodig weer een
gemeentelijke subsidie, waag ik te betwijfelen
Een sportraad kan een gemeentebestuur
niet vervangen.
Tegenwoordig wordt de sport nogal op
een hoog schild verheven alsof het een
eerste levensbehoefte zou zijn. Het is even
min een overheids bedrijf, dat de gemeente
iets oplevert.
Het kost haar alleen maar geld.
Buiten schoolverband is sport voor mij
een particuliere aangelegenheid, wat men kan
doen of laten.
Wanneer er gemeentegelden mee gemoeid
zijn, zijn ook de belastingbetalers er bij be
trokken. Slechts een klein deel van de in
woners doet aan sport of heeft daarvoor
interesse en daarbij komt dat de subsidie
regeling van gemeentewege voor de sport
verenigingen al heel gunstig liggen. Ik kan
dan ook met inzien, waarom een gemeen
tebestuur ook nog een sportraad moet gaan
instellen en zonodig subsidiëren, want in
het advies staat dienaangaande: voorzover
dat nodig mocht blijken te zijn. „Een be
drag voor noodzakelijke uitgavenstaat er
letterlijk. Men kan immers ook deskundi
gen in de arm nemen. En dat moet dan
weer maar uit de gemeentekas gaan. Ik
voel me als mede-vertegenwoordiger van
de plaatselijke overheid niet geroepen een
pleidooi te gaan houden voor sportbeoe
fening. We hebben hier een sportterrein
gymlokaal en verschillende sportverenigin
gen, die subsidie krijgen. Wanneer er bij
de verenigingen inderdaad behoefte is aan
een sportraad, laat ze er dan zelf voor
zorgen en die ook zelf betalen. Dan kunnen
ze er alles mee doen, wat hun nodig lijkt.
De overheid moet niet meer gaan rege
len dan nodig is, waarom ik dan ook het
voorstel tof instelling van een sportraad
niet kan steunen.
De heer M. van de Sande (gem. belang)
gelooft dat dhr. Griep maar weinig contact
heeft gehad met de commissie die heeft
onderzocht of een sportraad al dan niet
gewenst is. Anders zou hij zeker weten
dat de sportraad eventuele voorstellen
aanhangig moet maken bij het dagelijks be
stuur van de gemeente. En dat kost geen
geld, dat doen die mensen vrijwillig en
voor niks.
Dhr. Quist ondersteept eveneens, dat in
de commissie de wenselijkheid van instel
ling sportraad duidelijk naar voren werd
gebracht. Het gaat er juist om excessen te
voorkomen.
Ook de heer Te Pas is van oordeel,
dat een dergelijke raad coördinerend kan
werken en meningsverschillen kan opossen.
GEWENST
De voorzitter is ook van een andere ge
dachte dan dhr. Griep. Om te beginnen
acht hij sportbeoefening wel een levensbe
hoefte, ook een passende vrije tijdsbeste
ding. Inderdaad kost dat een gemeente
geld. Maar is het zo gek, dat een gemeente
bestuur betaalt voor zinvolle vrije tijdsbe
steding? Dat gebeurt toch nogal eens op
Op woensdag 18 februari wordt de
jongste van de vrouwelijke Oranje
telgen 23 jaar. Het is zeker dat zij
ofschoon zij in het verre Canada
verblijft contacten met haar familie
onderhoudt. Het zal haar plezier
hebben gedaan dat nu ook haar
zuster Irene met de geboorte van
een zoon is verblijd.
Prinses Christina is zich nog steeds
verder aan het bekwamen in de
zangkunst en het pianospel. Zij zal
intussen ongetwijfeld grote vorderin
gen hebben gemaakt. Het is bekend
dat zij enkele jaren geleden al. niet
onverdienstelijk speelde. Tijdens het
bezoek van haar moeder aan het
instituut kwam heel duidelijk tot
uiting dat zij het daar naar de zin
heeft en dat haar hart naar de mu
ziek uit gaat.
Wij wensen de prinses in haar
verdere studie veel succes en of zij
haar verjaardag thuis op paleis
Soestdijk of in Canada zal vieren
een gezellige dag toe.
indirecte wijze.
Dat er maar een klein deel van de be
volking praktische sportbeoefenaar is, mag
waar zijn, maar er is een veel groter kring
- van ouderen - die daar achter staat. De
sportraad zal een gemeentebestuur niet be
voogden. Dat ze enige kosten maakt, is ook
niet erg. Ik zie een sportraad niet alleen
om excessen te voorkomen, maar ook als
een onderdeel ,dat de verenigingen wil bij
brengen, wat er financieel wel en niet mo
gelijk is. Een afwegen van het bereikbare.
Een coördineren en een zich verantwoorde
lijk weten voor de geschapen accomodatie.
Wethouder H. Jansen (a.r.) zegt het
met de voorzitter eens te zijn. Hij vindt
dat dhr. Griep er wat zwaar aan tilt. Bo
vendien was er al een sportcommissie, zij
het niet met het meest gewenste resultaat.
Het lijkt er meer op aldus wethouder
Jansen ,dat dhr. Griep in het geding wil
brengen of sport al dan niet nuttig is. maar
het gaat hier alleen om het al of niet instel
len van een sportraad.
De voorzitter vult aan, dat de sportcom
missie het bezwaar had, dat de burgemees
ter er voorzitter van was. Beter is dat een
dergelijke commissie buiben het gemeente
bestuur om tot stand komt en werkt.
Dhr. Griep blijkt wat gepikeerd over de
uitlating van wethouder Jansen. „Ik heb
behoorlijk het woord gevraagd en gekre
gen en daarbij heb ik mijn standpunt dui
delijk willen maken.
Ik ken gemeenten 15 x zo groot als Tho
len, waar men ook een sportraad heeft in
gesteld, maar uit en door de verenigingen
zelf en die ook zelf instand houdt. Is
dan mijn mening zo gek te noemen?
De voorzitter zegt dat hij ook vele ge
meenten kan noemen, waar wel een sport
raad via het gemeentebestuur tot stand
kwam.
Dhr. Quist informeert of de leden van
de sportraad al bekend zijn. De voorzitter
zegt dat alle verenigingen op dit gebied
uitgenodigd zullen worden een vertegen-
wcordiger voor te dragen.
De heer Griep wil tenslotte toch de aan
tekening, dat hij geacht moet worden te
hebben tegengestemd .waarvan aantekening
wordt gemaakt.
PARKEREN
Een voorstel tot wijziging van de alge
menc politieverordening, met name ten aan
zien van het parkeerprobleem wordt aange
houden voor nader onderzoek door een
commissie, waarin worden aangewezen de
heren v. d. Heuvel, Goedemondt en Bijl.
De heer Goedemondt wil vast wel op
merken, dat het van de gemeente een offer
zal vergen om dit in behoorlijke banen te
leiden. De mensen moeten nu eenmaal hun
spullen kwijt.
De voorzitter antwoordt dat reeds aan de
Centrale Dienst is gevraagd een kostenra
ming te willen maken voor verharding van
het voormalig speelterrein.
De heer Goedemondt kan het wel eens
zijn met een eerdere uitlating van raadslid
Van de Sande, dat men meer op het fat-
KIEZEN OF DELEN.
THOOLSE RAAD KOOS
VOOR SPORTRAAD.
SMERDIEK HEEFT ZIJN
GEMEENSCHAPSCENTRUM.
EEN ZILVEREN
OPPERWACHTMEESTER.
JEUGD OP DE
PERSTRIBUNE.
TWEE NIEUWE
GYMLOKALEN.
NOG MAAR EENS
WAARSCHUWEN.
FOTO-JUBILEUM-
PRIJSVRAAG NAAR DE
EINDFASE.
Blijvend geluk is slechts in de
oprechtheid te vinden.
DIT NUMMER BESTAAT
UIT TIEN PAGINA'S.
soen van de mensen zou moeten kunnen
werken .En dat is er lang niet overal en bij
ieder bij.
Dhr. Quist oppert dat men nu meteen
ook wel kan bestuderen, of er een parkeer
verbod moet komen bij de bushalte.
De voorzitter merkt in dit verband op,
dat vanwege nieuwe brug en andere ver
anderingen in het wegpatroon er wellicht
moet worden overwogen een andere bus
halte voor de toekomst aan te geven, maar
dat is momenteel nog in een te jong voor
bereidend stadium.
WINKEL
Alle leden kunnen zich verenigen met
het voorstel tot een directe ontwikkeling
van het bestemmingsplan Dalempolder II.
De heer Te Pas zag in het pre-advies het
streven naar een 400 woningen in vier jaar
en informeerde of men daarbij dan ook
denkt aan een mogelijkheid tot voorziening
van dagelijkse levensbehoeften in de nieu
we wijk. De voorzitter antwoordt bevesti
gend en zegt blij te zijn, dat dhr. Te Pas
niet komt met het voorstel daar ook een
winkelcentrum te gaan maken, zelfs niet
spreekt over een supermarkt, maar dat er
inderdaad wel enige voorziening nodig zal
zijn van directe levensbehoeften.
Bij het voorstel tot vaststelling van een
doorstromings- en krotopruimingsregeling
blijft dhr. v .d. Sande vaag met zijn opmer
king het verschrikkelijk te vinden, dat som
migen op een dergelijke bijdrage zo uit zijn
terwijl ze in een auto rijden. Maar met een
Wim Kan vereenzelvigde hij het „namen
noemen we niet".
De rente voor de geldlening bouw aula
algemene begraafplaats ,die men van de
Ned. Middenstandsbank kan krijgen noemde
de heer Te Pas nog niet zo gering en dhr.
Goedemondt informeerde of de beschrij-
virigskosten toch niet te veel zullen oplo
pen ,daar sommige banken dat nogal eens
opvoeren ,maar in dit opzicht kon de voor
zitter hem geruststellen.
TOT DE ORDE GEROEPEN
Bij de aanvang van de vergadering was
de raad er mee akkoord gegaan, dat nog
een tweetal punten aan de agenda werden
toegevoegd. Daaronder was het voorstel
tot aankoop van het kolenpakhuis De Jonge
in de Verbrandestraat. Op dit terrein is
woonbebouwing geprojecteerd en het ach
tererf is bestemd voor de bouw van gara
ge-boxen
Met de bouw van de 32 be jaarden wonin
gen in dit gebied staat dit pakhuis er thans
als een milieu-bedervend element. Volgens
taxatierappcrt is de getaxeerde waarde
f 45.000,inclusief schadevergoeding. De
heer C. de Jonge is bereid het bedrag van
de koopsom aan de gemeente te lenen tegen
TYi rente per jaar.
De heer Griep verklaart dat dit voor
stel hem overvalt. Vier en twintig uur ge
leden was hem hiervan nog niets bekend en
nu ligt het als voorstel ter tafel. Dat vind
ik onelegant. Ik kan me niet indenken, dat
dit niet eerder onder de aandacht van de
raad gebracht kon worden. Ik protesteer
- al is dit een naar woord - er tegen, dat
we het thans behandelen.
De voorzitter: het woord onelegant, dat
u bezigt prikkelt me enigermate. Het gaat
hier niet om u te overvallen, maar omdat
de onderhandelingen eerst deze morgen
werden afgerond. De eigenaar wenste di
recte behandeling of niet. Bovendien heb
ik aan het begin van deze vergadering ge
vraagd of er bezwaar was bij de raadsle
den om deze punten aan de agenda toe te
voegen en niemand, ook niet dhr. Griep,
heeft toen een mond opengedaan. B en w
doen dit alleen maar uit noodzaak en niet
als regel. De voorwaarde van de eigenaar
was voor ons voldoende om het thans aan
u voor te leggen.
Hoewel de gewezen adjudant van de
rijkspolitie een dergelijke snel te nemen be
slissing niet apprecieert is hij voldoende
met de zaken op de hoogte en ook sportlef
genoeg om thans het hoofd te buigen en te
erkennen inderdaad geen bezwaar te heb
ben gemaakt dat dit punt aan de agenda
werd toegevoegd. En daarmee acht de
voorzitter dit principieel debatje als afge-