m 1 i Kruiswoordpuzzel land -ÜD Kuilvisserij na 1 mei 1970 niet langer mogelijk Ongevalsbeveiliging op autosnelwegen Huidige aardappelvoorraad in ons geenszins in gevaar Keuze van uw meststoffen &06D ruime woning woonhuis Garage MOL 29 januari 1970 EENDRACHTBODE 3 Sanering IJsselmeervloot Regelingen voor tegemoetkoming in de schade en voor uitkoop ANWB en Rijkspolitie stellen uniforme regel? op Aardappelschaarste in Europa VAN OVV OP Ni[U ADVERTEERT in de EENDRACHTBODE De minister van landbouw en visserij heeft besloten, met ingang van 1 mei 1970 geen vergunningen meer te doen verlenen voor het uitoefenen van de kuilvisserij op het IJsselmeer. De bewindsman heeft dit be sluit mede op grond van de indertijd en on langs uitgebrachte rapporten van resp. de Vcorlopige Adviesraad voor de Visserij op het IJsselmeer en van het Rijksinstituut voor het Visserijonderzoek (RIVO). Voorts laat minister ir. P. J. Lardinois een algemene maatregel van bestuur voorbereiden waarbij de uitoefening van de kuilvisserij op het IJsselmeer vollediq wordt verboden. Bij een beschikking, die op 30 december in werking is getreden, heeft de minister van landbouw en visserij regelen gesteld omtrent een tegemoetkoming in de schade, die IJssel- meervissers zullen lijden, omdat zij de kuil; visserij niet langer zullen mogen uitoefenen; Bij dezelfde beschikking zijn regelen ge steld omtrent de vergoeding, die IJsselmeer- vissers kunnen ontvangen, indien zij vrij willig alle visserij op het IJsselmeer staken. Den Haag, 14 januari 1970. De Wegenwacht zal in het vervolg de plaats van een ongeval op autosnelwegen op eenzelfde wijze beveiligen en bebakenen als de Rijkspolitie, waarbij ook zoveel mogelijk van identiek materiaal gebruik gemaakt wordt. Waar zeer dikwijls een ongeval nieu we ongevallen uitlokt, wordt een duidelijke bebakening die overal gelijk is, van het al lergrootste belang geacht. Bij deze bebake ning zal worden gebruik gemaakt van zwaai lichten geel bij de Wegenwacht, blauw bij de politie gevarendriehoeken, knipperlich ten, kegels en fakkels enz. Belangrijk is voor al te weten, dat de uniforme kegels, die in een schuine lijn achter de ongevalsplaats worden neergezet bij duisternis een wit of een rood reflecterend beeld kunnen geven. Witte re flectie betekent, dat het ongeval op de linker zijde van de rijbaan heeft plaatsgevonden en dus rechts gepasseerd dient te worden, rode reflectie betekent een ongeval rechts op de rijbaan, waarvan de plaats dus links moet worden gepasseerd. Deze uniforme bebakening vormt onder deel van een reeks afspraken tussen de ANWB en de Algemene Verkeersdienst Rijkspolitie te Driebergen over de beveiliging van ongevalsplaatsen op autosnelwegen. Vrijwel steeds is er ter plaatse van een on geval een nauwe samenwerking tussen politie en Wegenwacht, wanneer de Wegenwacht eerder op de plaats van het ongeval is. Een der gemaakte afspraken is dan ook, dat het de Wegenwacht toegestaan is na radio- telefonisch overleg met de politie als ver keersdienst de rijbaan vrij te maken ter voorkoming van verdere ongevallen. ANWB en Rijkspolitie doen op automobi listen, mede terwille van hun eigen veilig heid, een dringend beroep de volgende regels in acht te nemen 1. Een plotseling onrustig verkeersbeeld, on der andere door het opflitsen van rem lichten kan betekenen, dat er 'iets aan de hand' is, een obstakel of een ongeval. Ma tig uw snelheid en waarschuw achterop komend verkeer door ritmisch het rem pedaal in te trappen, dat de remlichten gaan branden. Moet u stoppen en is uw wagen voorzien van een knipperlichtin stallatie, schakel deze dan in. 2. Passeer met gematigde snelheid de onge valsplaats, kijk voor u op de weg en niet opzij, waardoor al veel volkomen onnodi ge botsingen ontstaan zijn. 3. Wanneer u ziet, dat bij een ongeval reeds deskundige hulp aanwezig is (politie, Wegenwacht, ambulance) rij dan door, stop niet, ga niet staan kijken. 4. Meent u hulp te moeten verlenen, ga dan onmiddelllijk van de rijbaan af, zet uw auto neer op de vluchtstrook of zo dit enigszins mogelijk is in de berm naast de vluchtstrook. De vluchtstrook dient vrij te blijven voor ambulance, politie en Wegenwacht. Stop liefst voorbij het on geval om afscherming van de bebakening te voorkomen. 5. Stap zeer voorzichtig uit en laat uw mede inzittenden voorzover zij niet bij de hulp betrokken zijn, in de auto zitten. Pas deze regel eveneens toe, wanneer uw wagen bij een lichte aanrijding is betrokken en de inzittenden geen persoonlijke hulp be hoeven. 6. Haal zo mogelijk gewonden van de rij baan. Dit is altijd minder gevaarlijk dan het aan overrrijding bloot te stellen. 7. Wees, ook als uw eigen auto bij een on geval betrokken is, niet bang de rijbaan te ontruimen, Bij lichte schade is dit voor schrift, het kan verdere ongelukken voor komen. Noteer steeds nauwkeurig alle ge gevens rond het ongeval, maak zo moge lijk een situatieschets. 8. Wanneer een kettingbotsing heeft plaats gevonden, stel dan de volgorde der auto's vast en verwijder deze van de rijbaan. 9. Bent u gedwongen op de vluchtberm te stoppen, ontsteek dan de rechter cligno- teur of beter nog: de knipperlichtinstal latie en ontsteek des nachts ook de bin- nenverlichting. Ligt er een obstakel voor u, beschijn dit dan met gedimde koplam pen. 10. Waarschuw bij een ongeval of obstakel het achteropkomend verkeer doch begeef u daarbij nooit op de rijbaan 1 PUZZEL G 670909 HORIZONTAAL 1, moderne trap 6. domoor 12 godheid 13 uitroep 15 Nederland (afk.) 16 herkauwer 17 nummer (afk.l 18 gevolgtrekking 22 vreemde munt (afk.) 23 elektrische geladen deeltje 24 liefkozing 25 aanwijzing 27 zijrivier v. d. Donau 29 eikenschors 31 Du.tse badplaats 33 Oosterse titel 35 delfstof 37 kleur 39 verpakking 40 meisjesnaam 41 koraaleiland 42 Ver. Naties (afk.) 43 rang i. h. leger (afk. 44 Frans onp. voomaamw. 45 ijzerhoudende aarde 47 meisjesnaam 49 ingewand 51 delfstof 53 meisjesnaam 56 aanw. voornaamw. 58 koning (Fr) 59 voorschrift 60 echtgenoot 62 gevangenis 63 plaats op de veluwe 65 vogel 67 europeaan 69 dierengeluid 71 omschrijving 74 zangnoot 75 bijbelse naam 77 selenium (afk.) 78 jongensnaam 79 drank 80 wilddief 81 projektiel VERTICAAL 1 herkauwer 2 deel v. h. hoofd 3 briefaanhef (afk.) 4 rivier in Frankrijk 5 voorzetsel 7 Duits pers. vooornaamw. 8 kort licht 9 maanstand (afk.) 10 kledingstuk 11 in die mate 14 nagerecht 18 jongensnaam 19 gebak 20 melkklier 21 vogelprodukt 23 betoning 26 volksvertegenwoordiging 28 nummer (afk.) 30 uitstalkast 32 deel v. d. week 34 bevel 36 onordelijke vrouw 38 godsdienst (afk.) 39 touw 46 aardewerk 48 de oudere (afk.) 50 keukengerei 52 ambtshalve (Lat. afk.) 54 koker. 55 deel v. Sumatra 57 op die wijze 59 plaats i. h. Gooi 61 meisjesnaam 64 de dato (afk.) 66 zijrivier v. d. Donau 68 water in Friesland 70 zangstem 72 sprookjesfiguur 73 voorzetsel 74 groente 76 titel (afk.) 79 water in Brabant De minister van landbouw en visserij is van mening dat het te voeren beleid gericht dient te zijn op het in voldoende mate waar borgen van de aardappel-voorziening in ons land, alsmede op het in stand houden van goede handelsrelaties met onze traditionele afnemers in het buitenland. De huidige voorraadpositie van consump tie-aardappelen in Nederland is van dien aard, dat deze doelstellingen nog geenszins gevaar lopen. Mede in overleg met het be trokken bedrijfsleven wordt de ontwikkeling nauwlettend gevolgd. Tot deze conclusie komt minister Ir. P. J. Lardinois in zijn antwoord op de schriftelijke vragen over de aardappelsituatie, gesteld door het Tweede Kamerlid, de heer Gortzak. Ook de Kamerleden, de heren Bakker en Harmsen, hadden vragen gesteld, die de mi nister tevens heeft beantwoord. Uitgaande van de voorlopige oogstraming die in september 1969 werd samengesteld, is de voorraadpositie van consumptie-aardap pelen als volgt Netto beschikbaar uit oogst 1969 pelen. Frankrijk had de afgifte van uitvoer vergunningen naar derde landen gestaakt en de afgifte ervan naar de E.E.G.-lidstaten be perkt tot traditioneel geleverde hoeveelheden, teneinde omleiding van het handelsverkeer via lidstaten naar derde landen te voorko men. België had op de getroffen Franse maatregel gereageerd met het 'in beraad ne men' van de afgifte van aangevraagde uit voervergunningen. Deze maatregelen waren deels in strijd met de regels, welke het EEG- verdrag met betrekking tot het onderlinge handelsverkeer tussen de lidstaten stelt. Als resultaat van in EEG-verband gevoerde be sprekingen is van Franse en Belgische zijde toegezegd, dat de opgelegde beperkingen van het handelsverkeer zullen worden opgeheven. Voorzover bekend geldt hetzelfde voor ex port van deze landen naar gebieden buiten de EEG. Tijdens deze besprekingen werd, zoals on langs bekend gemaakt, tevens besloten het gemeenschappelijk douanetarief op aadappe- len tot 30 april 1970 volledig te schorsen. De Nederlandse consumptie-aardappelsi tuatie is moeilijk te vergelijken met die in Frankrijk en' België. Nederland is de grootste exporteur van consumptie-aardappelen in West-Europa. Van de totale Nederlandse produktie wordt onder normale omstandigheden ca. 35%, ge spreid over het gehele seizoen, uitgevoerd. Daartegenover voeren Frankrijk en België slechts enkele procenten van hun totale pro duktie uit, welke export nagenoeg uitsluitend in het najaar plaats vindt. In een gesprek met de pers heeft minister Lardinois verklaard, dat er in Europa en vooral in enkele Oostbloklanden een schaar ste aan consumptieaardappelen bestaat, waardoor de prijzen nogal sterk zijn opge lopen. Op de concrete vraag of er in het voorjaar echt schaarste aan consumptie aardappelen dreigt te ontstaan, heeft de be windsman geantwoord, dat dit op dit mo ment nog niet te voorspellen valt. Thans zijn er in Nederland nog ruim voldoende aard appelen beschikbaar. Het is echter nu nog niet duidelijk, hoe de exportvraag naar Ne derlandse consumptie-aardappelen zich in de komende maanden zal ontwikkelen en hoe verder het verloop van de consumptie zal zijn. In dit verband heeft minister Lardinois, op een uitdrukkelijke vraag van een journalist, de consumenten die over opslagmogelijkheden beschikken, aangeraden wat extra aardappe len in te slaan. Door nu wat extra consump tie-aardappelen aan te kopen kunnen zij een risico van een eventuele schaarste voor een belangrijk gedeelte ontgaan. Elke boer staat weer voor de keuze, welke meststoffen hij moet kopen om in het ko mende jaar optimaal profijt van zijn grond te behalen. Eén van de zaken die hij, buiten de prijs van de meststoffen, in zijn beslissing moet laten meespelen, is het feit of de meststof in kwestie al dan niet één of meer waarde- Ivolle nevenbestanddelen bevat. Zo bevat slakkenmeel bijvoorbeeld een grote hoeveelheid kalk die erg nuttig is om de kalktoestand van het bouwland op zand en dalgrond te verbeteren. Deze kalktoestand laat - zo blijkt uit de cijfers van het grondonderzoek in Neder land van de laatste jaren - duidelijk te wen sen over. Door onttrekking door het gewas en uit spoeling gaan er elk jaar grote hoeveel heden kalk verloren, maar bovendien zijn er de laatste jaren veel meststoffen gebruikt die kalk aan de grond onttrekken. Om nu te voorkomen dat de toestand nog slechter wordt, is het de moeite waard om te overwegen of men niet in plaats van deze zuurwerkende meststoffen andere meststoffen zal gaan gebruiken die een positieve invloed hebben op de kalktoestand van de grond. In dit verband verdient Thomasslakken- meel de aandacht. Deze meststof is niet al leen de goedkoopste fosfaatmeststof, maar geeft ook een flinke hoeveelheid kalk zon der meerprijs en zonder extra strooikosten. Import 1.800.000 ton 60.000 ton 1.860.000 ton Raming bewaarverliezen en uitschot 50.000 ton Totaal beschikbaar 1.810.000 ton Geraamde binnenlandse behoefte 1.200.000 ton Exportoverschot 610.000 ton Geëxporteerd tot 1 januari 1970 ca. 265.000 ton Nog te exporteren na 1 januari 1970 ca. 345.000 ton Aangezien de eerste aanwijzingen van de uitkomsten der definitieve oogstraming die omstreeks 15 januari gereed zal komen wijzen op een wat hogere opbrengst per ha. dan in de voorlopige oogstraming, zal de nog te exporteren hoeveelheid per 1 januari 1970 waarschijnlijk iets groter zijn dan hierboven is berekend. Door de regeringen van België en Frank rijk waren maatregelen getroffen ter beper king van de export van consumptie-aardap- VANAF 1 JANUARI IS HET VERBODEN UITZONDERLIJK LANGZAAM TE RIJ DEN DE VEILIGHEID EN DE VLOTHEID VAN HET VERKEER EISEN NU EENMAAL DAT MEN ZICH AANPAST AAN DE GEMIDDELDE SNELHEID VAN DE OVERIGE WEGGEBRUIKERS. ss M v», C«;s Öïfc ,s, j Zo de Heere wil en zij le ven hopen onze geliefde ouders en grootouders P. J. Bazen en J. L. Bazen - Hagc op vrijdag 30 januari a.s. hun 25-jarige echtvereniging te herdenken. Dat zij nog lang gespaard mogen blijven is de wens van hun dankbare kinderen en kleinkinderen. P. M. Bazen M. Bazen - Koopman 'Pieter J. Moerland A. Moerland - Bazen Monique Engeltje Rinus Jan Wim Kees Sjaak Sint-Maartensdijk, Januari 1970 Achter 't Bos 30 Gelegenheid tot feliciteren op vrijdag 30 januari a.s. van 7.30 tot 8.30 uur in de zaal van Dhr. Coremans, Markt, Sint-Maartensdijk. TE KOOP t (hoekhuis) B.v. grote kamer, hal, keuken, 4 slaapkamers, douche, garage en schuurtje, grote tuin. Direct te aanvaarden. J. K. van Nieuwenhuijzen J. v. Bloisstraat 23 Tholen Op vrijdag 6 februari hopen onze geliefde ouders A. Voormeulen en A, Voormeulen - Daane hun 25-jarig huwelijksfeest te vieren. Dat zij nog lang gespaard mogen blijven is de wens van hun dankbare kinderen en kleinkinderen. Oud-V ossemeer, Riek en Tinus Jan en Ria Sjaan, Rien, Thea Halsteren, C. Trouw-Voormeulen L. Trouw en MSry Sint-Annaland, J. den Engelsman - Voormeulen Fr. den Engelsman en Marijke Gelegenheid tot feliciteren in de sociëteit te Oud-Vos- semeer op vrijdag 6 febru ari van 19.00 - 20.00 uur. TE KOGPi Een goed onderhouden Molenstraat 28 Verdeling in Mooie hal, voor kamer, slaapkamer en achter kamer, grote keuken, bijkeuken, W.C., douche en grote serre. Boven 2 grote slaapkamers, grote zolder. Inlichtingen bij D. M. Bolier Molenstraat 28 Poortvliet TE KOOP AUTOMOBIELEN Een Volvo 144 blauw 1968 Een Volvo 121 grijs 1966 Een Volvo 131 groen 1966 Een Volvo 122 S blauw 1964 Een Volvo 544 groen 1962 Een Volvo 121 wit 1961 Een Opel 1900L wit 1968 Een Citroen ID 19 groen 1968 Een Glas 1304 CL groen 1966 Een Mercedes 230 S wit 1966 Een V.W. variant groen 1968 Een V. W. 1600TL groen 1967 Een V.W. 1500 groen 1965 Een V.W. kever blauw 1965 Tholen Telefoon 01660-551 PERSONEEL GEVRAAGD STRAATMAKERSBEDRIJF C, van Haaften Pr. Margrietstraat 6 Stavcnissc Telefoon 504 TE KOOPZo goed als nieuwe kinderwagen. L. Stout- jesdijk, Oostsingel 5, Sint- Maartensdijk. TE KOOP 16 melk- en kalf- koeien. Te bevragen bij C. Bevelander, Hogeweg 27, Poortvliet, Telefoon 01662-304. Zoekt U 'n zaal voor Uw ver gadering, bruiloft, feestje of wat dan ook, kom gerust eens I vrijblijvend kijken en praten bij ons. Zaalhuur is 15,Voor verenigingen en clubs speciale 1 prijzen. Slijterij Coremans, Markt 39, Sint-Maartensdijk. Telefoon 731. De spanning stijgt. Met volle concentratie zijn ze aan het oefenen, want over enkele dagen is het zover. In de krant is een en ander reeds aangekondigd en de belangstelling zal dus weer groot zijn. Al het nieuws over het verenigingsleven en dergelijke go- beurtenissen kan men vast en zeker vinden In het plaatselijk nieuwsblad. Begrijpelijk dat het adverteren in een blad, dat zich zó mag verheugen in de algemene belangstelling, succes oplevert. van deze krant wil men niets missen, geen letter Publicatie van de Nederlandsche Mlauwtbladn^' TE KOOP Klein bergmeubel, i.g.st. Korte Schoolstraat 2, Sint-Philipsland. I TE KOOP Prima Philips t.v. HATéMA TAPIJT dat is goed AANGEBODEN: Nog diverse en mooi. Woninginrichting soorten uienzaad. Bram Polder- Beukelaar. man. Molenstraat 5, Telefoon 01666 - 410, Sint-Maartensdijk. fE KOOPZ.g.a.n. Koelstra TE KOOP In prima staat 20% KORTING op het reini- 59 cm. Prima radio met platen- kinderwagen, hoog model, zijnde wandelwagen. Te bevra- gen van kostuum NU ƒ4,40. gen Schoolstraat 3, Poortvliet. DepótBeukelaar, Brugstraat Tholen. oy cm. i-rima radio met platen- kinderwagen, hoog model, speler. Molenvlietsestraat 7, i Westkerkseweg 51, Scherpe- Tholen. Inisse HEUGA - DEALER Alle soor ten voorradig. Woninginrich ting Beukelaar.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1970 | | pagina 3