Scheidende Thoolse brandmeester
B. W. Schot na veertig jarige
brandweerman gehuldigd
V
iVfc
Deze week
Bedrijlsverzorqingsdienst
Burgemeester W. Baas van Sint-Annaland ziet geen
betere financiële armslag door samenvoeging
Wanneer Sint-Annaland per inwoner evenveel rijksvergoeding
kreeg als Amsterdam zat men snor
Gunning Vossemeerse
brug aangehouden
„Ik verwacht een
berichtje"
Foto
jubileum prijsvraag
Gaat de dam door
26ste jaargang no. 9
22 januari 1970
Nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint Philipsland
Eendrachtbode - Postbus 5 - Sint Annaland
Verschijnt elke donderdagmiddag
Wanneer een gezin van tien personen van Sint-Annaland naar
Amsterdam vertrekt, krijgt de nieuwe gemeente duizend gulden
meer uit 's rijks pot voor dezelfde mensen.
Dit rekent burgemeester W. Baas, bijna toe aan zijn pensioene-
ring, maar niet moede noch mat wordend om bij welke officiële ge
legenheid ook te pleiten voor het behoud van de zelfstandigheid
van zijn gemeente, voor aan de minister van binnenlandse zaken,
de leden van de Staten Generaal en met name de vaste kamercom
missie, terwijl ook het provinciaal bestuur van zijn jongste tegen
argumenten (van samenvoeging) op de hoogte is gebracht.
Hoofdredacteur uitgever G. Heijboer, Tel. 01665-375
Postgiro 12.44.07 Eendrachtbode - Tholen.
Abonnementsprijs f475 per half jaar, per post f 5,75.
Sluitingsdatum advertenties: dinsdagmiddag. Adv. prijs f 0,15 mm -f- BTW.
Losse nummers 25 cent
Spierinkjes t/m 20 woorden f 2,50 BTW.
In een bijzondere bijeenkomst op de Thool
se raadszaal werd vorige week vrijdagavond
officieel afscheid genomen van brandmee
ster B. W. Schot, terwijl voorts de brand
weercommandant A. J. van Dijke en chauf
feur-monteur C. Jansen voor respectievelijk
35 en 12J/£ jaar dienst werden onderscheiden.
Het corps was vrijwel compleet met de
dames aanwezig, terwijl burgemeester J. E.
van Boeijen het gemeentebestuur alleen moest
vertegenwoordigen nu beide wethouders
verhinderd waren.
De burgemeester kon het zich nauwelijks
voorstellen, naar hij in een gezellig speechje
verklaarde, dat iemand veertig jaar lang
de brandweer en daarmee de gemeenschap
vrijwillig dienstbaar is. U kunt ongetwijfeld
vertellen, wat uw „mooiste" brand was ge
loofde de heer Van Boeijen en dat kon dhr.
Schot, denkend aan de meidagen '40 en aan
de brand bij Van Oorschot.
De burgemeester verklaarde zijn brand
weerkennis slechts te putten uit wat God
fried Bomans schreef over zijn intervieuw
met een brandweerman. Maar zeker wist hij
en weet ook het gemeentebestuur, dat er
op voortreffelijke wijze door de Thoolse
brandweer bij de tijd wordt gebleven, dat er
een goede teamgeest is en dat men een groot
stuk vrije tijd wil opofferen vcor een dienst
baar zijn aan de gemeenschap.
Brandweerman zijn betekent tegenwoordig
een vak te kennen, zo vervolgde de heer
Van Boeijen, die eveneens alle aanwezige
dames dankbaar was, dat ze echtgenote of
verloofde voor dit doel wilden afstaan. Er
wordt door menigeen ook weer te gering
over gedacht. Misschien lijkt het voor de
enkeling maar een beetje .spelen", maar dat
is het heus niet. Bizonder erkentelijk is het
gemeentebestuur op dit moment de heer B.
W. Schot voor een 40 jaar brandweerdienst-
betoon. Moge het een voorbeeld zijn voor
de jongeren, die toch telkens ook weer be
reid zijn het korps de gewenste aanvulling
te geven. Naast een geschenkenbon van het
gemeentebestuur was er vcor dhr. Schot
de brandweer-onderscheiding in de vorm van
een medaille en oorkonde, terwijl mevrouw
Schot een fraaie plant kreeg aangeboden.
Moge u beiden nog vele jaren getuige zijn
van een geoefend Thools brandweerkorps,
zo besloot de burgemeester dit onderdeel
van de hulde.
In de tweede plaats was er een onder
scheiding voor commandant A. J. van Dijke
die met 35 jaar brandweerdienst nu aan kop
staat en voor chauffeur-monteur C. Jansen,
die 12l/2 jaar de nodige bijstand in het korps
verleent.
Ook de commandant sprak de scheidende
brandmeester toe, er op wijzend hoe deze
alle ontwikkelingsfasen bij de brandweer
meemaakte, van hand tot motorspuit, van de
kar trekken tot de manschappenauto, van de
bijl tot de snijbrander, van oertijdmateriaal
tot de meest moderne uitrusting. Namens het
korps bood hij de heer Schot een baro-
thermometer aan.
In zijn dankwoord tot gemeentebestuur en
korps zei de heer Schot aan zijn groep, zijn
werk, als het ware zijn hobby toch veel ple
zier te hebben beleefd, ook al waren er in
die 40 jaar ook wel eens moeilijke omstan
digheden om te handelen en ook al was er
niet altijd de voldoening zoveel te hebben
gedaan als men kon.
Zijn opvolger als brandmeester is de heer
D. van Duivendijk.
Na het officiële gedeelte was men nog
gezellig na.
In het jaar 1969 steeg het aantal uren,
waarop gebruik werd gemaakt van de be-
drijfsverzorgingsdienst Tholen en Sint Phi
lipsland met 24.3%, zo lezen we in het jaar
overzicht, dat aan de leden tegelijk met de
agenda voor de komende jaarvergadering
is toegezonden.
Met name bij ziekte in het bedrijf wordt
daarvan steeds meer gebruik gemaakt. Dat
was in 1969 in totaal 655 uren. Na een on
geval moest er 77 uur worden ingevallen en
vanwege vakantie 54]/2 uur.
Ook het ledental blijft stijgen. Met 7 nieu
we Ingeschreven kwam het totaal op 50. Dat
is al op de grens voor één bedrijfsverzorger.
De financiële uitkomst was behoorlijk. Het
exploitatieoverschot bedroeg f 823,87 bij een
totaal op de winst en verliesrekening van
f 15.609,33. Op de vergadering van 29 jan.
a.s. wordt voorgesteld bedrijfsverzorger W.
P. van de Male te herbenoemen, de con
tributie op f 40,- te handhaven met f 2,50
inleggeld of in noodsituaties - wanneer men
dan pas of daarom pas lid wordt f 100,-. De
aftredende bestuursleden J. J. v. d. Slikke
en A. C. van Heusden zijn herkiesbaar.
Men zou het burgemeester Baas uiterlijk
niet aanzien, heel gemoedelijk, vriendelijk,
meelevend met zijn burgers, maar de indruk
wekkend zich niet druk te maken over welke
problemen dan ook. Na zijn „petitie" van
18 april 1969 aan de Tweede Kamer, waar
bij met name maatschappelijke- en sociale
argumenten werden aangevoerd als een pleit-
grond voor behoud van de zelfstandigheid,
heeft hij nu vooral het oog gericht op de
financiële kant van dit voor hem (en uiter
aard toch ook voor vele streekbewoners)
nog altijd hangende, hete hangijzer.
Mogelijk onbewust van het feit, dat de
vaste Kamercommissie van Binnenlandse za
ken binnenkort (9 februari de bestuur
lijke nota gaat bespreken, waarbij haast on
afwendbaar het al geruime tijd in ruste ver
kerend ministeriele voorstel ten aanzien van
de Thoolse gemeenten te berde (kan) zal
komen, heeft de Sint-Annalandse burgemee
ster opnieuw een stuk geformeerd ter infor
matie aan de volksvertegenwoordiging.
WAAROM DAT VERSCHIL
Terwijl hij constateert, dat zowel het pro
vinciaal bestuur als de minister het motief
van bijvoorbeeld ontwikkelingen door een
Reimerswaalplan vrijwel hebben losgelaten,
peutert hij nu aan de bewering, dat samen
voeging in elk geval een betere financiële
armslag zal geven.
Hij kan niet aannemen, dat de Kamer
leden, die niet over het thoolse ijs van één
nacht blijken te schaatsen, daar inlopen.
Maar mochten die kamerleden over min
der tijd beschikken dan burgemeester Baas
in de avonduren, dan zal het voor hen ge
makkelijk zijn even het cijfermateriaal van
Sint Annalands eerste burger te volgen.
Die eerste burger vraagt zich ondertussen
af - de samenvoeging daargelaten - waarom
een grote stad zoveel meer (per inwoner) uit
de Rijkskas moet hebben dan de burger, die
woont in de kleinere gemeente. Of het niet
beiden Nederlanders zijn, onderworpen aan
een gelijkwaardige belastingheffing, aan op
het platteland zelfs minder onderwijsmogelijk
heden en aan een even duur levensonderhoud
dan waar ook. In elk geval concludeert dhr.
Baas, dat wanneer Sint Annaland per inwo
ner evenveel kreeg als Amsterdam per inwo
ner krijgt zijn gemeentebestuur volop ruim
te had een goed overdekt zwembad aan te
leggen om maar een enkele voorziening te
noemen.
Degenen, die na bovenstaande toch wer
kelijk geïnteresseerd blijven en willen nagaan
of de heer Baas niet met cijfers goochelde,
maar feitenmateriaal aandraagt, krijgen daar
toe de gelegenheid, nu we hier zijn jongste
petitie aan de Tweede Kamer in extenso
laten volgen. Dit laatste vooral omdat men
anders mogelijk al direct de wenkbrauwen
fronst of dat nu allemaal wel juist is. Dat
kunt u dan aan de hand van het volgende
(de brief van burgemeester Baas) contro
leren.
Een extra nummer van het tijdschrift der
Koninklijke Nederlandse Heidemaatschappij
getiteld „Zicht op straks", verschenen in
december 1967, bevat een blik in de toe
komst, gezien door het oog van de Regering
daarbij wel bewust van haar begeleidende
taak.
Aan het roer van het schip van Staat
heeft men niet alleen zelf in de verte een
toekomstbeeld gezien; men heeft ook een
verrekijker laten ontwerpen om anderen te
laten meekijken, aldus een voorwoord van
dat tijdschrift. Het artikel is samengesteld in
opdracht van het Ministerie van Volkshuis
vesting en Ruimtelijke Ordening door de
heer R. Idenburg.
Dit extra nummer is door mij reeds be
trokken in mijn aan de Tweede Kamer der
Staten Generaal gericht adres, waarin mijn
bezwaren werden uiteengezet over het Wets
ontwerp: Gemeentelijke herindeling Tholen,
d.d. 18 april 1969. In het artikel schreef de
heer Idenburg o.a.: „De samenvoeging geeft
meer financiële armslag". Hoewel vele malen
hierom gevraagd, heb ik nu, bijna twee ja
ren later nog steeds geen nadere gegevens
hieromtrent ontvangen.
M n conclusie moet dan ook wel zijn: dat
de vrucht van denken neerleggen in een ar
tikel eenvoudiger is, dan de inhoud van het
geschrevene waar te maken, althans in dit
geval, vooral omdat het geschrevene: het oog
van de Regering isl
MET HET BLOTE OOG
Wel kreeg ik bericht en hierbij werd ze
ker gedacht aan een „ruimere financiële
armslag", dat de uitkeringen uit het gemeen
tefonds per inwoner hoger worden naarmate
het aantal inwoners stijgt.
Maar de roerganger die de verrekijker
hanteerde, zag zeker niet, dat gemeenten tus
sen 2000 en 50000 inwoners eenzelfde bedrag
krijgen per inwoner uit het gemeentefonds
dus bij samenvoeging van het eiland Tholen
tot één gemeente het bedrag per inwoner
NIET hoger wordt dan bij handhaving van
de thans aanwezige gemeenten.
Al zou het Eiland Tholen óóit eens één
gemeente worden, dan betekent het, dat de
uitkering per inwoner geen enkele verhoging
ondergaat en er dus evenmin meer financiële
ruimte zou komen.
Instede van met de Regeringsverrekijker
de einder af te speuren, met de kans in een
wazig verschiet niets duidelijks te ontwaren,
wil ik met het blote oog, op het heden ge
richt de financiële armslag van twee gemeen
ten bezien, n.l. Sint Annaland en Amsterdam.
Aangezien Sint Annaland valt in de cate
gorie tussen 2.000 en 50.000 inwoners, ont
vangt deze gemeente uit het gemeentefonds
f 55,75 x 2.29 (is het voorlopig uitkerings
percentage voor 1970) of f 127,07 per in
woner.
Amsterdam met méér dan 500.000/ inwo
ners ontvangt NIET hetzelfde basisbedrag
per inwoner maar f 97,50 x 2.29 is f 223,28.
Merkwaardig dat verschil in waardering
Vertrekt een gezin uit Sint Annaland van
bijv. 10 personen naar Amsterdam, dan
krijgt die gemeente voor die 10 mensen lOx
f 223,28 f 2232,80, maar komt zo'n fami
lie uit Amsterdam naar Sint Annaland, dan
ontvangt Sint Annaland 10 x f 127,07
f 1270,70 of per jaar bijna f 1000- minder.
Waar zit dat verschil in geldelijke waar
dering eigenlijk in?
Bezien we nu wat Sint Annaland ont
vangt en Amsterdam krijgt voor de inwoners
Sint Annaland 2789 inwoners; Amsterdam
845.821 inwoners.
Interessant enerzijds dit te zien, onthullend
anderszijds door de grote verschillen.
SINT ANNALAND
Ontvangt 2789 x f 127,07 f 354.398,23
met een zelfde bedrag als Amsterdam zou
worden ontvangen 2789 x f 223,28 f 622.
727,92. Dus minder f 268.329,69.
AMSTERDAM
Ontvangt 845821 x f 223,38 f 188.939.
494,98 met eenzelfde bedrag als Sint Anna
land 845821 x f 127,07 f 107.478.474,47.
Amsterdam ontvangt dus en daar is de
„ruimere fmanciele armslag" f 81.461.020,51
of ruim f 81 miljoen per jaar meer I I
Betrekken we in onze vergelijking tevens
het onderwijs (gewoon lager onderwijs): van
het rijk wordt hiervoor vergoeding ontvan
gen per lokaal: een bedrag voor onderhoud,
vcor schoonhouden, aanschaffen leermiddelen
enz. enz. een bedrag per leerling; gymna
stieklokalen en voor stichting nieuwe scholen
eveneens.
Wat ontvangt Sint Annaland.
Kosten onderhoud schoolgebouwen per lo
kaal f 2325,--
kosten schoolmeubelen, leermiddelen enz. per
leerling 66,60
gymnastieklokalen bij een oppervlakte van
160-180 m2, per klokuur 196,40
stichting scholen in 1970 als stichtingskcsten
per lokaal 8600,
In Sint Annaland zijn twee lagere scholen,
samen 10 klassen, ontvangen daarvoor min
der dan Amsterdam voor 10 lokalen 10 x
f 1945,-- 19.450,
voor 350 leerlingen alhier, ontvangen
daarvoor minder 350 x f 31,05 10.867,50
gymnastiek lokalen: 20 klokuren 20 x
f 202,90 of minder 4058,
Totaal minder voor onderwijs f 34.375,50
Uit gemeentefonds per inge
zetene totaal minder f 268.329,69
Totaal minder
f 302.705,19
Wat krijgt Amsterdam,
neen ook niet hetzelfde bedrag maar f 4270,-
per lokaal of voor elk lokaal f 1945,- meer.
eveneens meer, véél meer n.l. f 97,50 of
f 31,05 meer voor elke leerling,
meer dan het dubbele n.l. f 399,30 of f 202,90
meer.
ook hoger n.l. f 9650,- of voor elk lokaal
f 1050,. meer.
Niettegenstaande het feit dat dus Sint-
Annaland, omdat de uitkeringen hiervoren
vermeld, per jaar minder aan inkomsten ge
ven dan een overeenkomstig aantal inwoners,
scholen en leerlingen in Amsterdam van
DRIE HONDERD TWEE DUIZEND-
ZEVENHONDERDVIJF GULDEN EN
NEGENTIEN CENTS is alhier geruisloos
voor zes en een half millioen gulden geïnves
teerd. Lettende op het aantal inwoners van
Amsterdam betekent dit voor Amsterdam
voor twee duizend twee en dertig millioen
gulden in dezelfde periode.
In werkelijkheid evenwel had Amster
dam in dat zelfde tijdvak kunnen investeren
(1,7571 ontvangst van f 127,07, is uit
kering per inwoner Sint Annaland) 1.7571
x 2032 millioen of DRIE DUIZEND VIJF
HONDERD ZEVENTIG MILLIOEN.
Dat de bestuurskracht in Sint Annaland
goed is blijkt wel uit de opsomming van de
objecten die zijn uitgevoerd.
1 goede riolering;
2 sterk verbeterde en uitgebreide straat
verlichting;
3 goede wegen binnen de bebouwde kom;
4 verbreding Ring met insteekhavens;
5 aanleg jachthaven;
6 bouw dorpshuis met volledige acco
modate; podium met elektrisch te bedienen
gordijnen als scheiding tussen podium en
zaal met goede geluidsinstallatie met tafel
microfoons, centrale verwarming en sani
tair;
7 kleuterschool, die in 1970 zal worden
vergroot;
8 bouw openbare lagere school, in 1970
in gebruik genomen;
9 bouw bijzondere lagere school, even
eens in 1970 geopend;
10 Greene kruisgebouw met bovenwoning
voor wijkverpleegsters;
11 goed ingerichte sporthal;
12 nieuw gemeentehuis;
13 nieuwe politiewoning voor de post-
commandant;
14 idem voor wachtmeester rijkspolitie;
15 bouw woningen voor bejaarden met
centrale verwarming;
16 gereedgekomen en bewoonde nieuwe
woonwijken;
17 nieuwe woningen in aanbouw;
18 uitbreiding straten voor daaraan te
bouwen bungalows, reeds diverse in aan
bouw en enkele reeds bewoond;
19 aanleg parkeerplaatsen vlak bi] het
centrum van de gemeente met een capaciteit
van 300 auto's benevens op diverse plaat
sen insteekhavens voor 50 auto's alles zon
der parkeermeters. Zou voor Amsterdam
betekenen parkeerplaatsen voor 36.050 auto's
20 aanleg nieuw speelterrein;
21 goede sportvelden met kleedaccomoda-
tie met bijzonder goede veldverlichting.
In 1970 worden behalve twee nieuwe
scholen, een aula op de begraafplaats gere
aliseerd; wordt een goede zwemgelegenheid
gecreëerd, terwijl vele woningen in aanbouw
zijn.
DE REGERINGSVERREKIJKER
IN DE MIST
Niettegenstaande het feit dat Amsterdam
uit het gemeentefonds door de hogere uit
kering bijna f 81 millioen
extra
ontvangt en vcor het gewoon lager onder
wijs nog eens extra f 7 millioen
aan vermakelijkheidsbelasting wordt te Am
sterdam ontvangen (in Sint Annaland wordt
deze belasting niet geheven f 7 millioen
Totaal f 95 millioen
extra
geeft het Rijk daarenboven aan Amsterdam
nog eens extra 35 millioen gulden.
Is het op grond van het vorenstaande
dan niet op z'n allerminst aan heel grete
twijfel onderhevig als door de regerings
verrekijker wordt gezien (zonder bewijzen
evenwel) dat samenvoeging van gemeenten
grotere financiële armslag geeft? Immers we
horen en lezen, dat juist de grote steden niet
in staat zijn datgene te doen dat nodig is.
De toevoeging aan Amsterdam in de loop
der jaren van de gemeente Buiksloot, Nieu-
wendam, Ransdorp, Schellingwcude, Sloten
en Watergraafsmeer hebben niet bevestigd,
dat de financiële positie sterker en rooskleu
riger is geworden.
Laat men het bovenstaande eens rustig op
zich inwerken, dan zal blijken, dat het sum
mum van samenvoeging een „holle kreet" is,
een utopie, een fata-morgana.
Wil men inderdaad een 'ruimere financiële
armslag', dan voor ALLE Nederlandse Ge
meenten één en dezelfde uitkering uit het
gemeentefonds per ingezetene en voor het
onderwijs, dan staat de gemeente Sint-Anna
land er financieel nog sterker voor dan tot
nu toe op een goede, solide, hechte grond
slag, waard om zelfstandig te blijven, aldus
burgemeester Baas van de Tweede Kamer.
Door rijkswaterstaat werd dinsdag aanbe
steed het maken van de onderbouw voor een
vaste stalen brug, het rij dek op deze brug en
MEER FINANCIËLE
ARMSLAG BIJ
SAMENVOEGING?
'HET MOCHT WAT', ZEGT
BURGEMEESTER BAAS.
SLECHTS DRIE
STREEKGEMEENTEN
WONINGTOEWIJZIGING
1970.
ORANJE.
EEN SCHEIDENDE THOOLSE
BRANDMEESTER.
KANAALSCHAP 'DE
EENDRACHT' VORDERT
MOEIZAAM.
CAVETHO PAST ZICH AAN
BIJ NIEUWE CEBECO-
STRUKTUUR.
KOSTBAAR WATER IN
POORTVLIETS HISTORIE.
ZAALVOETBAL.
HOME-TRAINING OP DE
FIETS.
NOG EVEN GEDULD FOTO
JUBILEUM PRIJSVRAAG
INZENDERS.
Alles regelt zich vanzelf,
maar slecht.
DIT NUMMER BESTAAT
UIT TWAALF PAGINA'S.
Menige opmerking bij de inzendingen
van de foto-jubileumprljsvraag was
het hierboven staande opschrift „ik
verwacht een berichtje".
Natuurlijk komt dat berichtje, zei het
niet persoonlijk, dan wel via deze
kolommen. Maar de uitslag nog niet.
Daarvoor vragen we van de ongeveer
340 inzenders nog wel een paar weken
geduld. Met de jury hebben ook wij
niet kunnen overzien, dat er zoveel
belangstelling voor zou zijn en nog
minder dat er zoveel werk zou komen
aan de kontrole van de inzendingen.
Het vergt nu eenmaal een juiste cor
rectie om aan de eerlijkheid van be
oordeling niets tekort te doen. Aan
gezien toch het overgrote deel van
de inzenders er zo'n 185 zaken heeft
op staan, hetzij geheel of gedeeltelijk
goed, vergt controle van elke inzen
ding minstens 20 minuten.
Terwijl ongeveer een maand na het
uitkomen van de jubileumprijsvraag
nog nauwelijks een inzending binnen
was, is het na de kerstdagen wel ge
weest, dat er per dag honderd binnen
stroomden.
Een ongelooflijke belangstelling, niet
eens meegerekend degenen, die er wel
aan zijn begonnen, maar het hebben
opgegeven.
Het is ook een giganties karwei ge
weest, maar uit de reacties blijkt dui
delijk een zeer gewaardeerd initiatief.
We kunnen u alvast verzekeren, dat
we daarvoor zestig kunnen belonen.
Maar eer we dat weten zal deze
maand toch uit zijn. Het zal overigens
niet in het foto-vat verzuren. Volgen
de week beginnen we met het plaat
sen van enkele leuke reacties, zij het
dan zonder naamvermelding.
de onder- en bovenbouw van de aansluitende
viaducten over de Eendracht bij Vossemeer.
Er waren 41 inschrijvingen, waarvan de
laagste de n.v. Heid- en Bouwbedrijf Geka
te Dordrecht met ƒ6.811.000,zonder
BTW. De hoogste inschrijver was aanne
mingsmaatschappij J. G. Mak n.v. te Rotter
dam met 9.836.000,zonder BTW. Aan
gezien de laagste inschrijver nog belangrijk
boven de raming lag, werd de gunning aan
gehouden.
Al geruime tijd zijn besprekingen gaande
tussen de Nederlandse en Belgische rijkswa
terstaat over aanleg van een dam tussen het
eiland Tholen en Sint-Philipsland. Deskundi
gen achten afsluiting van het nieuwe kanaal
nodig om verzanding te voorkomen.
Het tracé is gedacht aan Thoolse zijde bij
de Van Haaf ten - Hollare polder en aan de
overkant tussen de Slaakdam en het dorp
Sint-Philipsland. Wanneer de definitieve be
slissing bij de rijkswaterstaten is gevallen,
gaat het er vervolgens om of de provincie
Zeeland over die dam een rijbaan wil maken,
waarmee een tussen deze twee gebieden toch
vrij belangrijke verbinding tot stand zou ko-