Armand Molders en Leen liaay exposeren kunstwerken op tliools zoldertje <^KROON TAART BODEM oo |)LA9|buk liüLLIlü 2i 25 Weer een nieuwe Audi-uitvoering: Audi Audi 100 2-deurs. Keramische tableaus en schilderijen Brigadier Piet en de semi-prof KRANSJES KRANSJES KERSTKRANS MAKREEL ASPERGES GARAGE DEKKER Zn. EENDRACHTBODE FLES HEERLIJKE FEESTDAGEN HOEVEN NIETDUURTEZIJN GROTE VAN 125 VOOR Jonker Fris y DIVERSE SMAKEN ROYAAL MET SPIJS GEVULDE 850 gram SMULLEN VOOR SLECHTS SUIKER ZAK 250 GRAM GESORTEERDE 200 GRAM BANKET ca. 450 GRAM JAPANSE SALMON STYLE P. BLIK ALL WHITE BLIK 250 GRAM Importeur:\m) HartNibbrigGreeveN.V. Postbus44,Sassenheim, tel.02532-8441 Tonhuisstraat 15 - St. Annaland Tel.: (01665) 454 18 december 1969 6 te bont hadden gemaakt en minder deftige democraten. Zij kwamen terecht In St. Omer in Frankrijk. Hun politieke denken werd daar heel grondig gewijzigd. Zij zouden met heel andere ideeën in het vaderland terugkeren dan de denkbeelden, die zij hadden bij hun vlucht. Zij troffen in Frankrijk een Monar chie aan en een centraal geregeerd land. Zij maakten de overgang van koninkrijk naar republiek mee, ze zagen hoe een beperkt kiesrecht algemeen werd. Kortom zij werden echte revolutionairen. De uitgewekenen hadden een stevig con tact met hun geestverwanten in Amsterdam. Er werd een regelmatige briefwisseling on derhouden tussen St. Omer en de Patriotten- club in Amsterdam. In 1793 verklaarde Frankrijk de nu weer Engelsgezinde Republiek de oorlog. Mét het Franse leger trok een 'Bataafs Legioen' on der leiding van Dumouriez ons land binnen. Maar de invallers werden bij Neerwinden verslagen. Dat betekende nog steeds niet, dat de Am sterdamse Patriotten het hoofd ln de schoot legden. Nieuwe leiders, vóór 1787 nog niet als zodanig bekend, kwamen naar voren: Gogel, Wlselius, Van Hall en Goldberg. An dera dan de revolutionnairen in Frankrijk wilden zij een vreedzame omwenteling. Weer werd contact gezocht met de partijgenoten in Frankrijk. Nu met Daendels, generaal in Franse dienst en vurig Patriot. De in Nederland werkende geheime 'Co mités Revolutionairs' hielden in de nacht van 31 juli op 1 augustus 1794 een bijeenkomst in 'Het Wapen van Amsterdam' in de Haar lemmerhout. Daar werd besloten om de Fran sen nogmaals uit te nodigen tot een inval in de Republiek. Terzelfdertijd zou dan in de steden de revolutie uitbreken. Dit alles op voorwaarde, dat Frankrijk de onafhankelijk heid van ons land zou eerbiedigen. In oktober 1794 was alles gereed voor de 'bevrijding'. Er waren echter Patriotten, die ongeduldig werden. Irhovcn van Dam bood op het Am sterdamse stadhuis, op 14 oktober, een door 3600 personen getekend request aan, waarin werd geëist, dat geen vreemde troepen (die stellig tegen de Fransen zouden worden ge bruikt) in de stad mochten komen. Deze voortijdige actie gooide roet in het eten. De Patriotsc voormannen werden gearresteerd of moesten vluchten. Zo scheen het doel, door gebrek aan coördinatie, tóch nog te worden gemist. Maar de Fransen waren reeds dicht in de buurt. In de Winter van 1794/95 waren zij de bevroren rivieren overgetrokken. Op 16 januari 1795 werd Utrecht bezet. Op 19 januari 1795 namen de democratische Patri otten onder leiding van Schimnjelpennlnck in Amsterdam de regering definitief over. Zij bedankten de oude regering voor aan hen bewezen diensten en ontsloegen eervol de zittende regenten. Twintig 'professionele ver tegenwoordigers van het volk van Amster dam' gingen op de lege stadhuisstoelen zitten. Daendels en de op 14 oktober 1794 gevluchte Patriot Krayenhoff arriveerden in de stad. Op de Dam, omgedoopt in 'Plein der Re volutie' werd een vrijheidsboom opgesteld. De Bataven want zo gingen de Patriotse Nederlanders zich noemen verdreven de winterkou door om de vrijheidsboom te dan sen. En de Stadhouder Prins Willem V had via Scheveningen op 18 januari het land ver laten. Amsterdam was dan eindelijk de Stadhou der kwijt. De stad zou er een Koning, ja zelfs een Keizer voor in de plaats krijgen (NADRUK VERBODEN) 'Van Gogh zit in zijn schilderijen. Hij kijkt je vanuit zijn kunst werken aan. Ik sta er nog steeds voor. Dat is het goede verschil', zegt Armand Molders uit Maassluis. Samen met de Tholenaar Leen Baay exposeert hij in het Thoolse verenigingsgebouw in de Brug straat keramische tableaus en schilderijen. Vrijdag en zaterdag was de tentoonstelling voor het eerst open, waarbij er zo'n 85 bezoekers waren. Morgenavond van zeven tot elf uur en zaterdag van tien tot tien uur 's avonds kunt u opnieuw op de zolder van het verenigingsge bouw terecht om de werken van de jonge kunstenaars te bezichti gen en een gezellig praatje te maken. KUNST Leen Baay heeft met opzet zijn woonplaats gekozen om voor het eerst met zijn kunst werken in het openbaar te verschijnen. „Na het vertrek van mevrouw Kooijmans is er in Tholen geen kunsttentoonstelling meer ge weest", zegt hij. „Daarom wil ik nu weer een beetje leven in de brouwerij brengen. Mogelijk kan er elk halfjaar of elk jaar een dergelijke expositie gehouden worden. De medewerking van het gemeentebestuur is nu in elk geval prima geweest. De burge meester belde me zelfs op mijn werk in Rotterdam op dat de vergunning voor elkaar was", vertelt Leen. UITLEVEN Ook Armand zegt dit enthousiasme bijzon der op prijs te stellen. „Ik stond met mijn ogen te knipperen toen Leen vertelde dat de burgemeester gebeld had", zegt de Maas- sluise kunstenaar. Hij is ervan overtuigd dat er in Tholen minstens twintig mensen wonen die net zo creatief zijn als zij. „Maar zij krij gen de kans niet, en hebben ook de moeite niet genomen om naar buiten te treden. Je moet zelf het initiatief nemen en ook het doorzettingsvermogen hebben om je deel te bereiken. Als je tegenslag op tegenslag krijgt - en dat is dikwijls zo - moet je daar tegen kunnen". SCHILDER Zowel Armand als Leen zijn als schilder begonnen. Leen doet dit nog steeds, waarvan enkele resultaten op de tentoonstelling te zien zijn. Twee jaar geleden begon Armand met keramische tableaus te maken en dat is nu alles voor hem. Leen doet dat nu zo'n half jaar. Beiden werken cp een Rotterdamse fabriek waar glazuur gemaakt wordt, waar door ze wat het materiaal voor hun kunst werken betreft dicht bij het vuur zitten. Armand en Leen hebben elkaar niet alleen door de kunst gevonden, maar ook door beider grote belangstelling voor de wereld problemen zoals Vietnam. Ze interesseren zich bijzonder voor poli tiek en komen daarbij niet alleen met kri tiek, maar geven ook aan hce het anders zou moeten. Die emotialiteit, die bewogenheid kan men af en toe ook terugvinden in de keramische tableaus op de tentoonstelling. Toch zijn het grotendeels weloverwogen en rustige kunstwerken. „Tijdens mijn werk krijg ik plotseling een idee voor een tableau, waar van ik dan een paar krabbeltjes maak", vertelt Armand. Je hebt dan echter niet de gelegenheid om direct aan het kunstwerk te beginnen. Dan zou je beroeps moeten zijn. wat ik overigens wel zou willen worden. Thuis ga je dat idee dan verder uitwerken, meer weloverwogen. De kracht is er dan soms wel een beetje uit", meent de Maassluise kunstenaar. Toch zijn er op het kunstzoldertje van het Thoolse verenigingsgebouw bijzonder fraaie en kleurige tableaus te bewonderen. Grote en kleine, goedkope en dure, van f 65,- tot zevenhonderd gulden, want de kunst werken zijn ook te koop. Beide jonge kunstenaars zijn hoofdzake lijk op de keramische tableaus overgestaot omdat daarmee meer te bereiken valt. Er zijn veel schilders in Nederland, en voordat je op het niveau van de goede schilders komt duurt een hele tijd. GEZELLIG Nu leven ze zich met plezier uit op de tegels. De tentoonstelling hebben ze geheel zelfstandig opgezet. In het opruimen en het inrichten van de zolder van het verenigings gebouw zijn heel wat uurtjes gegaan, maar nu is deze met wat visnetten, een oude blaas balg, wat verlichting en rustige muziek een gezellige expositieruimte. In Nederland zijn er niet zoveel kunstenaars die keramische tableaus maken. In Portu gal wordt dat meer gedaan. Men begint met het maken van een werktekening, in kleur, op papier. Dit wordt dan op tegels uit gewerkt met glazuur, waarna de tegels in een oven gebakken worden. Het glazuur heplt de kunstenaar of laat hem in de steek, en o~k bij het bakken kan men wel eens pech hebben. Doordat Armand en Leen op een glazuur- fabriek werken, hebben ze veel voor op hun collega's. Ze kennen alle nieuwe snufjes op dit gebied en kunnen daardoor veel met experimenten werken. Dat gebeurt dan ook vaak. In het glazuur worden bepaalde figu ren uitgesneden wat veel tijd kost. Zo is er e*n vrouwenkop op de tentoon stelling te zien, die sprekend op Afrikaans houtsnijwerk lijkt. Verder zijn er ook de wilde en veelkleu rige „New York" en „Explosie" te zien, evenals een groot, krachtig tableau, waarbij de oranje kleur bijzonder opvalt. Het moeilijke bij het maken van de ta bleaus is, dat het glazuur bij het bakken van kleur verandert. De kunstenaar moet dus terdege weten welke kleur een bepaald glazuur krijgt om zijn ontwerp precies uit te kunnen voeren. UITLEVEN „Ik kan me uitleven, ik ben creatief bezig, en dat is het voornaamste", meent Armand Molders. Financieel kan hij er net uitkomen, soms zelfs met een kleine winst, wat echter in geen enkele verhouding staat tot het aan tal uren dat aan de kunstwerken besteed is. Die uren zijn dan meestal „de kleine uur tjes", aangezien het kunstenaarschap na het gewone werk komt. „Maar ergens vul je toch een leegte mee", vindt Armand. „Als je dat zo bekijkt, zijn er maar weiniq men sen die iets na hun werk doen. 's Avonds fiets ik wel eens door Maassluis, en dan zie je overal gesloten gordijnen met licht in de kamers. Op straat zie je vrijwel niemand. Geen kinderen die krijgertje spelen of een ander spelletje doen. Nee, die zitten nu voor de televisie. Zelf kijk ik ook wel eens een enkele keer naar de t.v., maar alleen naar bepaalde pro gramma's. Niet naar filmpjes en amusements programma's. Ook bij Leen is de t.v. een grote boosdoener. SCHOLEN Armand meent dat er voor de amateuris tische kunstbeoefening nog veel te weinig mogelijkheden zijn. „Er moet altijd maar aan verdiend worden. Bovendien wordt er veel te weinig propaganda voor gemaakt. Op de scholen bijvoorbeeld is tekenen niet eens een bijvak, maar vulling van bepaalde lesuren. Er wordt veel te weinig gedaan aan handenarbeid, boetseerwerk en tekenen. Met de Mammoetwet is daar nu wel wat ver betering in gekomen, maar op de lagere scholen moet het creatieve werk al beginnen. Iedereen moet toch zijn eigen uitingsvorm kunnen hebben. Je moet als individu naar buiten kunnen treden", aldus de jonge Maas sluise kunstenaar. Leen Baay en Armand Molders laten op de zolder van het Thoolse verenigingsge bouw zien welke prachtige resultaten in je vrije tijd te bereiken zijn. Ze hopen dat er vele mensen een kijkje komen nemen en dat hun voorbeeld gevolgd wordt. De deur staat open en u kunt de tentoon stelling gratis bezoeken. Morgenavond en zaterdag bent u van harte welkom. BETER INTENSIEF GELEZEN, DAN VLUCHTIG INGEKEKEN •k-o-' a'~\—°n En daar maken we meteen al kennis met een van brigadier Piet's ver rassende eigenschappen. Hij verstond en sprak namelijk wel Italiaans, want hij had altijd hard op zijn talen gestudeerd. Die behoorde een agent in een grote stad te kennen, vond Piet. - „Die vreemde snaken, dat zijn een paar Italianen, controleur," legde Piet uit. „Ze willen graag weten hoe laat de trein uit het Oosten binnenkomt. Vertel het ze maar gauw. Wie weet worden die twee heetgebakerde driftkopjes dan wat rustiger." „Hoe kan ik ze dat nou vertellen?" jammerde de controleur. „Ik ken toch geen Italiaans? De enige Italiaanders, waar ik wel eens mee te maken heb gehad, zijn de schoosteenveger en de ijscoman op de hoek! En die spreken Nederlands! Flauwe kul, dat Italiaans! Dat hoort niet bij mijn vak. Dat hoeft een controleur niet te kennen. Hier niet en nergens! En in Italië al evenmin!" - „Nou nou, wind je niet op", lachte Piet. „Ik zal het ze wel even vertellen." - Toen wendde de onverschrokken brigadier zich tot de twee vreemdelingen en zei: „Trinio con vapore oriëntale arrivato in tri minuti!" - „Aah 1 Mille multa multissima gracia, signore capitano!" riepen de twee Italianen verheugd uit. En terwijl ze nog geen minuut geleden getracht hadden Piet enig let sel toe te brengen door hem hardhandig weg te duwen, vervielen ze nu tot een ander uiterste. De dikste van de 'twee viel de koene brigadier name lijk om de hals en gaf hem een klinkende, dankbare zoen! Een nieuwe Audi 100-uitvoeringMet nog meer het accent op het comfortabele en sportieve rijden. De Audi veroverde ongekend snel de markt. Zo snel zelfs dat men hem tegenwoordig tijdig moet bestellen. Maar dan heeft men ook een wagen die met gemak aan alle moderne eisen voldoet: Een 4-takt 100 pk motor - voorwiel aandrijving - zorgt voor een top- en kruissnelheid van 170 km per uur. Sportieve acceleratie: 0-80 km in 8.0 sek. 0-100 km in 11.9 sek.. Uitgekiende wielophanging en vering. Een veiligheidschassis met onvervormbare veiligheidscabine, bekrachtigde schijfremmen vóór en bekrachtigde trommelremmen achter in gescheiden systeem. We zouden er u nog veel meer over kunnen vertellen. Maar raadpleeg liever onze dealers bij u in de buurt. /"Y-wn Dan kunt u meteen een proefrit maken. ^•la CJUUU Weet u meteen zelf wat de Audi waard is. AUTO UNION

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1969 | | pagina 6