Plaatselijk Nieuws PÉAÊD Voorjaar 1971 nieuwe Thoolse brug berijdbaar Sint-Philipsland 1973 aardgas Onveranderd g.s. standpunt ten aanzien van alcohol op beroepspleziervaartuigen Deze week In provinciale begroting 1970 Voor- en nadelen van schoolvrije zaterdag Rijksatheneum 5B peilde mening 450 leerlingen Een nieuw jeugd stripverhaal Uitbreiding Polikliniek Ziekenhuis Lievensberg ST. NICOLAAS AANBIEDING PFAFF NAAIMACHINEHUIS THOLEN 26ste jaargang no. 3 4 december 1969 Nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint Philipsland Hoofdredacteur uitgever G. Heijboer, Tel. 01665-375 Postgiro 12.44.07 Eendrachtbode - Tholen. Eendrachtbode - Postbus 5 - Sint Annaland Abonnementsprijs f 4,50 per half jaar, per post f 5,50. Sluitingsdatum advertenties: dinsdagmiddag. Adv. prijs f 0,15 mm BTW. Verschijnt elke donderdagmiddag Losse nummers 25 cent. Spierinkjes ijm. 20 woorden f 2,50 BTW. Op maandag 15, dinsdag 16 en woensdag 17 december zal de provinciale begrotingsslag 1970 worden geleverd. Ondertussen is er in de afdelingen al dusdanig aan gedokterd, dat het voor menig provinciaal statenlid, althans op onderdelen, klare koek is. Voor zover in het algemeen verslag van de afdelingen onze streek erbij was betrokken geven we daarvan hieronder een samenvatting. De eerste tien vragen richten zich voor namelijk op de haven- en industrieontwik keling. Dan komt de commissie opeens tot de recreatie en vraagt aan gedeputeerde sta ten, welke maatregelen genomen worden en welke adviezen gegeven om het product „recreatie in het buitenland te verkopen. G.s. vinden dat de toeristische belang stelling voor Zeeland kan worden vergroot door a. verhoging van de attractiewaarde van de recreatiegebieden; b. het voeren van een verantwoord prijs beleid door het bedrijfsleven: c. venhoging van de propaganda-acti- viteiten van de Prov. Zeeuwse VVV. Ook vraagt de commissie welke nadelen aan industrialisatie verbonden zijn. Daarbij gaan de haren van g.s. wat recht staan. ,,Wij kunnen ons niet aan indruk onttrekken dat achter deze vraagstelling een zekere twij fel verscholen ligt aan het ontwikkelings-, met name aan het industrialisatiebeleid, aldus gaan g s. daarop dieper in. Een beleid van jaren en gebaseerd op algemene instem ming in het verleden. Het was immers de enige oplossing voor de (werkgelegenheids) problematiek. Er was een dalend bevolkingscijfer en dalende werkgelegenheid in de landbouw. Huidige critici staan hoegenaamd niet stil bij de problematiek uit die tijd, vinden g.s. Maar, zo stellen g.s. de staten gerust, er wordt nauwlettend toegezien op lucht- en waterverontreiniging. NIEUWE THOOLSE BRUG BEGIN 1971, BERIJDBAAR Bij het hoofdstuk waterstaat wordt de vraag gesteld wanneer de brug over het Schelde-Rijnkanaal bij Tholen klaar is en het antwoordt van gedeputeerden hierop luidt, dat in het voorjaar van 1971 de nieuwe brug voor het verkeer zal worden open gesteld. En een volgende vraag luidt: Zijn ook gedeputeerde staten van mening, dat de rondweg Tholen de hoogste prioriteit moet worden toegekend, opdat deze rondweg, als de brug over het Schelde-Rijnkanaal gereed is, ook klaar is? Is het overigens juist dat de benodigde grondaankopen voor deze weg nog plaats moeten hebben? Verdient het wel aanbeveling voor de bestaande provinciale weg nog kosten te maken daar de aanleg van de rondweg de hoogste urgentie moet hebben? MET SPOED. Het antwoord van g.s.: ,,Nu eon dezer dagen het bericht is ontvangen, dat het kre diet voor de rondweg Tholen goedgekeurd zal worden, zal de aanleg van deze weg met de meeste spoed ter hand genomen wor den. Met de aankoop van de gronden zal op korte termijn worden begonnen, terwijl het besteksklaar maken van het werk met voorrang zal geschieden. Aan de bestaande weg zullen uiteraard geen verbeteringen meer worden uitgevoerd: het onderhoud zal nor maal blijven plaatsvinden. Op een vraag in welke volgorde g.s. de wegsverbeteringen ter hand zullen nemen, blijkt uit het antwoord, dat de rondweg Tho len onder de noemer „k" valt. ZEEWERINGEN Zijn de maatregelen, die getroffen zijn of zullen worden in verband met de ver hoogde waterstanden als gevolg van de af sluiting van het Volkerak voldoende tot aan het tijdstip van de afsluiting van de Oosterschelde en voor wiens rekening ko men deze kosten?, zo luidt een volgende vraag. De getroffen maatregelen zijn gebaseerd op de nodige studies, zo verklaren g.s. En daarom ook zijn o.a. maatregelen genomen bij Sint Philipsland en de Prins Hendrik polder aldaar. De kosten komen voor het rijk. WORDT EENDRACHTKANAAL PROVINCIALE GRENS? Kan bewerkstelligd worden dat op inter provinciaal niveau een scheiding tot stand wordt gebracht tussen het Noordbrabantse en het Zeeuwse gebied van de Prins Hen drikpolder? vraagt de commissie. Een scheiding tussen dit gebied achten g.s. inderdaad gewenst. Aangezien echter de Prins Hendrikpolder dcorsneden wordt door het Schelde Rijnkanaal en nog niet pre cies bekend is, wat daarvan de gevolgen zullen zijn, acht het provinciaal bestuur het prematuur thans reeds stappen tot een der gelijke scheiding te ondernemen. In de werkgroepen ter bestudering van de gevolgen van de afdamming zeegaten voor de waterhuishouding hebben' zitting ver tegenwoordigers van de cultuurtechnische dienst, van de waterschappen en van de rijks- en provinciale waterschap. Het rapport van de werkgroep Sint Philips land wordt in de eerste helft 1970 tegemoet gezien. DIESELGEMALEN Op Tholen zijn in het kader van de aan- passingswerken elektrische gemalen geplaatst Zou het gewenst zijn ook dieselgemalen te plaatsen? Voor een aantal gemalen in Zeeland, ant woorden g.s. is of wordt in plaats van een elektrische installatie een dieselinstallatie ge plaatst om het hoofd te bieden aan bizondere calamiteiten. De vraag of op Tholen plaatsing van dieselgemalen gewenst is, werd in studie genomen. GAS In het algemeen verslag blijkt duidelijk, dat er in de commissie van onderzoek ook streekgenoten zitting hadden. Zo wordt ook gevraagd .wanneer Sint Philipsland op het aardgasnet zal worden aangesloten en de verwachting daarop van g.s. luidt dat het omstreeks 1973 wordt. PLANOLOGIE De commissie informeerde bij het hoofd stuk ontwikkeling hoe het komt, dat de structuurplannen zo slecht van de grond komen. Zijn gedeputeerde staten bereid bijvoor beeld per circulaire te wijzen op de wense lijkheid van het tot stand brengen van inter gemeentelijke structuurplannen. Op deze wijze is inspraak bij de totstandkoming van streekplannen gewaarborgd en kunnen de ge meentebesturen de nodige bouwstenen voor die plannen aandragen, vindt de commissie. Gedeputeerden wijzen er op, hoe de wet op de Ruimtelijke Ordening de gemeenten de bevoegdheid toekent tot het vaststellen van structuurplannen. Deze plannen moeten dan aan g.s. worden meegedeeld, maar goedkeuring is niet ver eist. Een structuurplan kan moeilijk worden afgedwongen, vinden gedeputeerden; zono dig wordt er bij de provincie in voorkomen de gevallen wel naar gestreefd de gemeen tebesturen van de belangrijkheid te over tuigen. Indien bijvoorbeeld een bestemmingsplan van enige importante is ingezonden en wordt geoordeeld, dat vcor een goede afweging een structuurplan node kan worden gemist, wordt de gemeente verzocht een dergelijk plan vast te stellen. Gedeputeerden hebben overi gens niet de indruk, gelet op de capaciteit van de stedebouwkundige bureaus, dat op het punt van de structuurplannen de situatie op het ogenblik te wensen overlaat. Onder viquer van de oude wetgeving zijn structuurplannen vastgesteld, die als voor lopers van de thans wettelijk geregelde struc tuurplannen kunnen worden beschouwd, aldus het provinciaal bestuur. LANDBOUW De commissie stelde ook de vraag of moet worden aangenomen dat alleen de klei ne bedrijven in de land- en tuinbouw zich steeds minder kunnen handhaven, of zijn er voor het zich niet kunnen handhaven an dere oorzaken aan te wijzen, die geen ver band houden met de grootte van het bedrijf. Gedeputeerden zijn van mening, dat in het algemeen moet worden aangenomen, dat vooral de kleine bedrijven zich bijzonder moeilijk kunnen handhaven. De oorzaken daarvan, die verband houden met de bedrijfsgrootte zijn o.a.: minder ren- tabiliteitskansen, geringere economische weerstand, minder aantrekkelijk voor be drijfsopvolging en weinig mogelijkheden voor produkt-differentiatie Het betekent niet, zo vervolgen gedepu teerden, dat de moeilijkheden zich uitslui tend bij de kleine bedrijven manifesteren. Recente onderzoeken hebben aangetoond, dat b.v. ook in de grote fruitteeltbedrijven gedurende de laatste jaren zware verliezen zijn geleden. Oorzaken, die duidelijk buiten de sfeer van de bedrijfsomvang zijn aan te wijzen. VISSERIJ Zijn gedeputeerde staten van mening dat ook de andere gemeenten rond de Ooster schelde, zoals Tholen en Zierikzee, voldoen de aandacht krijgen voor de problemen, wel ke de afsluiting van de Oosterschelde met zich brengen?, vraagt de commissie. Voor Tholen is toepassing van een com pensatieregeling bepleit, zo luidt hierop het antwoord van gedeputeerde staten. DRANKWET Delen gedeputeerde staten thans de mening dat het dringend nodig is dat op provinci aal niveau regelend wordt opgetreden ten aanzien van de sportvisserij? Het gemeente bestuur van Tholen heeft daar reeds om ge vraagd bij schrijven van 3 november 1967, welke brief het college van gedeputeerde staten ontkennend heeft beantwoord, zo merkte de commissie op. En ze wijst er verder op, hoe volgens de pers bij de behandeling van een strafzaak tegen de eigenaar van een sportvissersboot, die bekeurd was voor het verkopen van sterke drank aan boord, de kantonrechter on de officier van justitie te Zierikzee ge zegd hebben, dat zulke vaartuigen in aan merking komen voor drankvergunning en dat „heren burgemeesters en wethouders in Zeeland" zich daarbij moeten neerleggen. Delen gedeputeerde staten deze mening?, zo vraagt de commissie. „Wij zien geen aanleiding om wijziging te brengen in ons standpunt, zoals wij dar bij onze brief van 15 december 1969 aan het gemeentebestuur van Tholen hebben uiteen gezet", zo begint het antwoord van g.s. „Artikel 59 van de Drank- en Horecawet maakt het stellen van aanvullende regelen met betreking tot het verkopen, het verstrek ken en het gebruiken van alcoholhoudende dranken aan boord van pleziervaartuigen onmogelijk. Evenmin kan gebruik worden ge maakt van de aanvullende bevoegdheid op grond van de wet openbare vervoermiddelen, terwijl van provinciewege ook geen eisen gesteld kunnen werden met betrekking tot de deskundigheid van de bemanning van ple zierboten", zo besluiten gedeputeerde staten hun antwoord op deze vraag. En wanneer de commissie daar nog even op doorborduurt met de vraag of het aan beveling verdient een intensieve controle op drankmisbruik bij de aanlegpunten van de sportvissersboten (bloedproef o.a.) aan te bevelen en of gedeputeerde staten bereid zijn een dergelijke controle te bevorderen, luidt het antwoord: „De Drank- en Horeca wet bevat een groot aantal voorwaarden, waaraan voldaan moet worden om voor een vergunning ingevolge deze wet in aanmer king te komen. Niet alleen worden eisen gesteld ten aan zien van de vergunninghouder, doch ook met betrekking tot de lokaliteit en wij twij felen ten zeerste of in de provincie aan wezige sportvissersboten aan deze eisen vol doen. Bij niet-voldoen aan de eisen kan ontheffing aan de minister van sociale zaken en volks gezondheid worden gevraagd. Het is ons be kend, zo vervolgen gedeputeerden, dat der gelijke aanvragen kritisch bekeken worden. Zou in uitzonderingsgevallen een ontheffing verkregen en dus een vergunning verleend moeten worden, dan is deze vergunning alleen geldig vcor het grondgebied van de gemeente, welke bestuur de vergunning iheeft verleend. Overigens zij nog vermeld, dat de Drank en Horecawet niet van toepassing is op mid delen van vervoer tijdens hun gebruik als zodanig. Het waken tegen drankmisbruik is een zaak van handhaving van de openbare orde en als zodanig een taak voor de burgemeester Wij nemen aan dat uitvoering van deze taak behoorlijk geschiedt en zien geen aanleiding tot het nemen van maatregelen", zo besluiten gedeputeerde staten dit onderwerp. Tot de rapporters van het algemeen on derzoek behoorde onder meer de heer P. W. C. van Westen te Oud Vossemeer. De zaterdag-school is voor menig middelbare in den lande al lang een heet hangijzer. Vooral onder degenen, die er bij de lestijd nog minstens een uur bussen aan kwijt zijn. Anderszijds is er niet alleen bij de leiding, maar evengoed bij de leerlingen zelf voldoende begrip, dat de noodzakelijke leerstof rede lijk verdeeld moet worden om sommige dagen niet nog meer over belast te worden. Na al veel heen en weer gepieker door de leiding in de afgelopen jaren, werd vorige week door klas 5 B van het Rijksatheneum te Bergen op Zoom over dit onderwerp een enquête gehouden onder de 450 leerlingen. Een degelijke enquête, waar de schoolleiding volledig achter staat, zei de schooldecaan Drs. A. Petermeijer er van. Morgen wordt het resultaat van deze enquête door 5 B in een rapport samengevat. Behalve de leerlingen kregen ook alle ouders het formulier toegestuurd. Hen wordt eveneens gevraagd hun mening kenbaar te maken. De leerlingen hebben via het formu lier keus uit drie mogelijkheden, t.w. a. een vrije zaterdag voor alle klassen; b. een vrije zaterdag voor klas 1, 2 en 3 en tot 12 uur les voor 4, 5 en 6 met daarnaast in de week korte en lange schooldagen. c. een lesrooster van afwisselend korte en lange schooldagen en op zaterdag tot 12 uur les voor alle klassen. Tenslotte is er ook de vraag welk ver voermiddel de scholieren bezitten. VRIJE ZATERDAG NIET IDEAAL Men kan voor een Rijksatheneum, gebon den om een bepaalde leerstof binnen het schooljaar te verwerken, maar niet voets- stoots zeggen, dat de vrije zaterdag je van het is. Klas B 5 van het Rijksatheneum te Ber gen op Zoom zet er althans een vraagteken achter. Ze is van mening, dat er wel een ander rooster valt te bedenken, waardoor de scholier ook op andere dagen dan zater dag en zondag een redelijke ontspanning heeft. Klas 5 B suggereert de volgende mogelijk heid: maandag les tot 12.55 (5 lessen); dins dag de gehele dag (7 lessen), woensdag les tot 12.55 (5 lessen); donderdag de gehele dag (7 lessen); vrijdag tot 12.55 (5 lessen), zaterdag tot 12.00 uur (4 lessen). Ook al wordt hierdoor de vrije zaterdag opgeofferd, er zijn aan de andere kant heel wat voordelen aan dit gedachte rooster ver. bonden. Maandag slechts een halve dag les be tekent dat men tijdens het weekeinde min der huiswerk moet maken. Telkens gaat aan een lange schooldag een vrije middag vooraf en daardoor meer gelegenheid het huiswerk voor de volle dag te bestuderen. Men heeft er verder een avond meer vrijaf door. Met het huidige rooster meet een verjaardag viering of te Iaat worden begonnen of voor tijdig afgebroken. Schaatsen in de winter en zwemmen in de zomer is er nauwelijks bij buiten de va- kantietijd. Daarbij komt dat men niet zo vaak behoeft over te blijven tussen de middag, wat niet de leukste onderbreking is van een lange school dag. Anderszijds blijven de ver van de school komenden genoodzaakt die reis ook de volle vijf dagen heen en terug te maken. Thans hebben de klassen 1 en 2 zaterdags al vrij en mogelijk komt daar na de zomer vakantie de derde klas nog bij. Die eerste drie klassen kunnen de vrije zaterdag wel hebben, maar in de hogere klassen kan de stof moeilijk in vijf dagen worden verwerkt. Nadeel van de hiervoor genoemde 5B suggestie is de minder goede weekenddienst- regeling van sommige buslijnen, maar menig leerling uit de hogere klasse komt op de brommer. Er is ook het probleem of er voldoende leraren beschikbaar zijn. In elk geval zal men straks weten, hoe de 450 leerlingen en hun ouders er over denken. Dat zal men spoedig weten. Nadat de jeugd een paar maanden van een eigen verhaaltje in ons blad verstoken bleef, wordt in dit nummer met een nieuwe strip gestart. Hoewel het voor de kleintjes is voor te lezen en de plaatjes aantrekkelijk zullen zijn, is het wel een verhaal, dat veel breder categorie zal boeien. Zelfs tot de ouderen toe. Veel minder een gelaarsde kat- verhaaltje dan wel een aktueel onderwerp. Het verhaal van brigadier Piet en de semi- prof wordt een lang verhaal over de voetbal lerij, maar dan met daarbij en daartussen door zoveel avonturen van brigadier Piet en Karei Kleuntjes, de volbloed-amateur, dat het ook voor de jeugd weer vele weken aantrekkelijk zal zijn om zodra de Een drachtbode wordt bezorgd, onmiddellijk het jeugdhoekje op te zoeken. Veel plezier dan met brigadier Piet en semi-prof Karei Kleuntjes. Vandaag is op het bouwterrein aan de Van Swietenlaan de eerste paal geslagen voor de uitbreiding van de polikliniek van het ziekenhuis „Lievensberg" De uitvoering is een gevolg van de fusie die destijds tot stand kwam tussen de be sturen van het katholieke en protestantse ziekenhuis. De bouwplannen die het diacon- nessenziekenhuis had, zijn toen niet meer uitgevoerd en worden nu in aangepaste vorm bij Lievensberg gerealiseerd. De uitbreiding van de polikliniek is ont worpen door het architectenbureau Margry en Jacobs te Rotterdam. BEGROTINGSNIEUV/S OP PROVINCIAAL NIVEAU. VOORJAAR 1971 NIEUWE THOOLSE BRUG IN GEBRUIK. ORANJE IN HET RAMPJAAR 1672. SLECHTE A-VERBINDINGEN OP THOLEN. (FINANCIERINGS) PROBLEEM. NIEUW-VOSSEMEER VOL TOOIDE KERK RESTAURATIE. POORTVLIETSE HISTORIE DOOR IR. M. A. GEUZE. EN EEN NIEUWE JEUGDSTRIP. DE EENDRACHTBODE- SINTERKLAAS IS TOCH WEER VAN DE PARTIJ. 'LIEVENSBERG' GAAT UITBREIDEN. JAN OVEREENKAM SCHUIFT HET OP OUDEREN. WINKELWEKEN MET GOEDE RESULTATEN. Beter te hard geblazendan de mond gebrand. DIT NUMMER BESTAAT UIT TIEN PAGINA'S. Het plan voorziet in de bouw van een ge heel nieuwe vleugel, waarvan een gedeelte in twee verdiepingen wordt opgetrokken. Onder meer komt er een nieuwe EHBO- afdeling, bestaande uit drie aparte ruimten, zodat sneller maatregelen genomen kun nen worden wanneer gelijktijdig meer dan een ongevalspatiënt wordt binnengebracht. Ook wordt in de nieuwbouw de afdeling fy siotherapie ondergebracht die momenteel neg is gehuisvest in een aantal gemeente woningen aan de Veasliuslaan. Buiten de uitbreiding van de polikliniek staat op wat langere termijn ook nog een uitbreiding van het beddenhuis op het pro gramma. De capaciteit zal dan van 360 op 450 bedden worden gebracht. DOKTERSDIENSTEN OP ZONDAG Tholen, Poortvliet en Oud Vossemeer dr Th. A. Bos, tel 01660 - 542 Nieuw Vossemeer en Sint Philipsland dr. J. Vermet, Nw-Vossemeer tel. 01676-415 St. Annaland, St. Maartensdijk en Stavenisse Dokter van der Eist Stavenisse tel 01663 - 400. DIENST WIJKVERPLEGING Weekendregeling van zaterdagmiddag tot en met zondagavond. Groepsdienst Oud-Vossemeer, Poortvliet, en Tholen: TIJDELIJK TOT80--" VOORDEEL ZIG ZAG NAAIMACHINE Lichtgewicht - vrije arm - ingebouwde veilig heidsmotor - alle mogelijkheden. Kompleet met naaiboxkoffer. Inruil alle merken. Kortemeestraat 17 - Bergen op Zoom Telefoon 01640 - 58 78 adv.ing.med. 6-7 december Zr. Slager Poortvliet Telefoon 01662-404. Groepsdienst Sint Annaland, Sint Maar tensdijk, Stavenisse en Scherpenisse: 6 - 7 december Zr. Rietdijk St. Annaland Telefoon 01665- 431 HOOGWATER In verband met de deltawerken en kanaal- werken kan de redactie geen enkele ver antwoording nemen voor eventuele mlststel- linqen van de geqevpn waterstanden, oud papier op vanaf half zeven. week van 7 tot en met 13 december Zondag 1.40 13.56 Maandag 2.26 14.46 Dinsdag 3.10 15.30 Woensdag 4.00 16.20 Donderdag 4.50 17.10 Vrijdag 5.36 18.00 Zaterdag 6.26 18.54 Nieuwe maan 9 december te 9.1.8 uur SPREEKUUR BURGEMEESTER Maandag 8 december houdt de burge meester GEEN spreekuur. EEN ZILVEREN WACHTMEESTER Vrijdag 28 november 1969 jubileerde de wachtmeester eerste klasse van de rijkspoli tie W. A. Boogerd te Tholen. Het geme»nte bestuur had de jubilaris en zijn gezin met chef, collega's en enkele anderen genodigd op het stadhuis, waar de burgemeester J. E. van Boeijen een welkomstwoord sprak. De burgemeester wees op de moeilijke tijd, die de politie - en het gezagsapparaat in het algemeen - heeft te doorstaan. De kritiek die geuit wordt op het gezags apparaat is soms hard. Maar juist door kritiek kunnen ook weer verbeteringen en veranderingen optreden. De heer van Boeijen verwachtte overigens wel reorganisatie van de politie.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1969 | | pagina 1