Plaatselijk Nieuws
PÉAÊD
Voorjaar 1971 nieuwe Thoolse brug berijdbaar
Sint-Philipsland 1973 aardgas
Onveranderd g.s. standpunt ten aanzien van
alcohol op beroepspleziervaartuigen
Deze week
In provinciale begroting 1970
Voor- en nadelen van schoolvrije zaterdag
Rijksatheneum 5B peilde mening 450 leerlingen
Een nieuw jeugd
stripverhaal
Uitbreiding Polikliniek
Ziekenhuis
Lievensberg
ST. NICOLAAS
AANBIEDING
PFAFF NAAIMACHINEHUIS
THOLEN
26ste jaargang no. 3
4 december 1969
Nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint Philipsland
Hoofdredacteur uitgever G. Heijboer, Tel. 01665-375
Postgiro 12.44.07 Eendrachtbode - Tholen.
Eendrachtbode - Postbus 5 - Sint Annaland
Abonnementsprijs f 4,50 per half jaar, per post f 5,50.
Sluitingsdatum advertenties: dinsdagmiddag. Adv. prijs f 0,15 mm BTW.
Verschijnt elke donderdagmiddag
Losse nummers 25 cent.
Spierinkjes ijm. 20 woorden f 2,50 BTW.
Op maandag 15, dinsdag 16 en woensdag 17 december zal de
provinciale begrotingsslag 1970 worden geleverd. Ondertussen is
er in de afdelingen al dusdanig aan gedokterd, dat het voor menig
provinciaal statenlid, althans op onderdelen, klare koek is. Voor
zover in het algemeen verslag van de afdelingen onze streek erbij
was betrokken geven we daarvan hieronder een samenvatting.
De eerste tien vragen richten zich voor
namelijk op de haven- en industrieontwik
keling.
Dan komt de commissie opeens tot de
recreatie en vraagt aan gedeputeerde sta
ten, welke maatregelen genomen worden en
welke adviezen gegeven om het product
„recreatie in het buitenland te verkopen.
G.s. vinden dat de toeristische belang
stelling voor Zeeland kan worden vergroot
door
a. verhoging van de attractiewaarde van
de recreatiegebieden;
b. het voeren van een verantwoord prijs
beleid door het bedrijfsleven:
c. venhoging van de propaganda-acti-
viteiten van de Prov. Zeeuwse VVV.
Ook vraagt de commissie welke nadelen
aan industrialisatie verbonden zijn. Daarbij
gaan de haren van g.s. wat recht staan.
,,Wij kunnen ons niet aan indruk onttrekken
dat achter deze vraagstelling een zekere twij
fel verscholen ligt aan het ontwikkelings-,
met name aan het industrialisatiebeleid, aldus
gaan g s. daarop dieper in. Een beleid van
jaren en gebaseerd op algemene instem
ming in het verleden. Het was immers de
enige oplossing voor de (werkgelegenheids)
problematiek.
Er was een dalend bevolkingscijfer en
dalende werkgelegenheid in de landbouw.
Huidige critici staan hoegenaamd niet stil
bij de problematiek uit die tijd, vinden g.s.
Maar, zo stellen g.s. de staten gerust, er
wordt nauwlettend toegezien op lucht- en
waterverontreiniging.
NIEUWE THOOLSE BRUG
BEGIN 1971, BERIJDBAAR
Bij het hoofdstuk waterstaat wordt de
vraag gesteld wanneer de brug over het
Schelde-Rijnkanaal bij Tholen klaar is en
het antwoordt van gedeputeerden hierop
luidt, dat in het voorjaar van 1971 de nieuwe
brug voor het verkeer zal worden open
gesteld.
En een volgende vraag luidt: Zijn ook
gedeputeerde staten van mening, dat de
rondweg Tholen de hoogste prioriteit moet
worden toegekend, opdat deze rondweg, als
de brug over het Schelde-Rijnkanaal gereed
is, ook klaar is? Is het overigens juist dat
de benodigde grondaankopen voor deze weg
nog plaats moeten hebben? Verdient het wel
aanbeveling voor de bestaande provinciale
weg nog kosten te maken daar de aanleg
van de rondweg de hoogste urgentie moet
hebben?
MET SPOED.
Het antwoord van g.s.: ,,Nu eon dezer
dagen het bericht is ontvangen, dat het kre
diet voor de rondweg Tholen goedgekeurd
zal worden, zal de aanleg van deze weg
met de meeste spoed ter hand genomen wor
den. Met de aankoop van de gronden zal
op korte termijn worden begonnen, terwijl
het besteksklaar maken van het werk met
voorrang zal geschieden. Aan de bestaande
weg zullen uiteraard geen verbeteringen meer
worden uitgevoerd: het onderhoud zal nor
maal blijven plaatsvinden.
Op een vraag in welke volgorde g.s. de
wegsverbeteringen ter hand zullen nemen,
blijkt uit het antwoord, dat de rondweg Tho
len onder de noemer „k" valt.
ZEEWERINGEN
Zijn de maatregelen, die getroffen zijn
of zullen worden in verband met de ver
hoogde waterstanden als gevolg van de af
sluiting van het Volkerak voldoende tot
aan het tijdstip van de afsluiting van de
Oosterschelde en voor wiens rekening ko
men deze kosten?, zo luidt een volgende
vraag.
De getroffen maatregelen zijn gebaseerd op
de nodige studies, zo verklaren g.s. En
daarom ook zijn o.a. maatregelen genomen
bij Sint Philipsland en de Prins Hendrik
polder aldaar.
De kosten komen voor het rijk.
WORDT EENDRACHTKANAAL
PROVINCIALE GRENS?
Kan bewerkstelligd worden dat op inter
provinciaal niveau een scheiding tot stand
wordt gebracht tussen het Noordbrabantse
en het Zeeuwse gebied van de Prins Hen
drikpolder? vraagt de commissie.
Een scheiding tussen dit gebied achten
g.s. inderdaad gewenst. Aangezien echter
de Prins Hendrikpolder dcorsneden wordt
door het Schelde Rijnkanaal en nog niet pre
cies bekend is, wat daarvan de gevolgen
zullen zijn, acht het provinciaal bestuur het
prematuur thans reeds stappen tot een der
gelijke scheiding te ondernemen.
In de werkgroepen ter bestudering van de
gevolgen van de afdamming zeegaten voor
de waterhuishouding hebben' zitting ver
tegenwoordigers van de cultuurtechnische
dienst, van de waterschappen en van de rijks-
en provinciale waterschap.
Het rapport van de werkgroep Sint Philips
land wordt in de eerste helft 1970 tegemoet
gezien.
DIESELGEMALEN
Op Tholen zijn in het kader van de aan-
passingswerken elektrische gemalen geplaatst
Zou het gewenst zijn ook dieselgemalen
te plaatsen?
Voor een aantal gemalen in Zeeland, ant
woorden g.s. is of wordt in plaats van een
elektrische installatie een dieselinstallatie ge
plaatst om het hoofd te bieden aan bizondere
calamiteiten.
De vraag of op Tholen plaatsing van
dieselgemalen gewenst is, werd in studie
genomen.
GAS
In het algemeen verslag blijkt duidelijk,
dat er in de commissie van onderzoek ook
streekgenoten zitting hadden. Zo wordt ook
gevraagd .wanneer Sint Philipsland op het
aardgasnet zal worden aangesloten en de
verwachting daarop van g.s. luidt dat het
omstreeks 1973 wordt.
PLANOLOGIE
De commissie informeerde bij het hoofd
stuk ontwikkeling hoe het komt, dat de
structuurplannen zo slecht van de grond
komen.
Zijn gedeputeerde staten bereid bijvoor
beeld per circulaire te wijzen op de wense
lijkheid van het tot stand brengen van inter
gemeentelijke structuurplannen. Op deze
wijze is inspraak bij de totstandkoming van
streekplannen gewaarborgd en kunnen de ge
meentebesturen de nodige bouwstenen voor
die plannen aandragen, vindt de commissie.
Gedeputeerden wijzen er op, hoe de wet
op de Ruimtelijke Ordening de gemeenten
de bevoegdheid toekent tot het vaststellen
van structuurplannen.
Deze plannen moeten dan aan g.s. worden
meegedeeld, maar goedkeuring is niet ver
eist.
Een structuurplan kan moeilijk worden
afgedwongen, vinden gedeputeerden; zono
dig wordt er bij de provincie in voorkomen
de gevallen wel naar gestreefd de gemeen
tebesturen van de belangrijkheid te over
tuigen.
Indien bijvoorbeeld een bestemmingsplan
van enige importante is ingezonden en wordt
geoordeeld, dat vcor een goede afweging een
structuurplan node kan worden gemist, wordt
de gemeente verzocht een dergelijk plan
vast te stellen. Gedeputeerden hebben overi
gens niet de indruk, gelet op de capaciteit
van de stedebouwkundige bureaus, dat op
het punt van de structuurplannen de situatie
op het ogenblik te wensen overlaat.
Onder viquer van de oude wetgeving zijn
structuurplannen vastgesteld, die als voor
lopers van de thans wettelijk geregelde struc
tuurplannen kunnen worden beschouwd,
aldus het provinciaal bestuur.
LANDBOUW
De commissie stelde ook de vraag of
moet worden aangenomen dat alleen de klei
ne bedrijven in de land- en tuinbouw zich
steeds minder kunnen handhaven, of zijn er
voor het zich niet kunnen handhaven an
dere oorzaken aan te wijzen, die geen ver
band houden met de grootte van het bedrijf.
Gedeputeerden zijn van mening, dat in
het algemeen moet worden aangenomen,
dat vooral de kleine bedrijven zich bijzonder
moeilijk kunnen handhaven.
De oorzaken daarvan, die verband houden
met de bedrijfsgrootte zijn o.a.: minder ren-
tabiliteitskansen, geringere economische
weerstand, minder aantrekkelijk voor be
drijfsopvolging en weinig mogelijkheden
voor produkt-differentiatie
Het betekent niet, zo vervolgen gedepu
teerden, dat de moeilijkheden zich uitslui
tend bij de kleine bedrijven manifesteren.
Recente onderzoeken hebben aangetoond,
dat b.v. ook in de grote fruitteeltbedrijven
gedurende de laatste jaren zware verliezen
zijn geleden. Oorzaken, die duidelijk buiten
de sfeer van de bedrijfsomvang zijn aan te
wijzen.
VISSERIJ
Zijn gedeputeerde staten van mening dat
ook de andere gemeenten rond de Ooster
schelde, zoals Tholen en Zierikzee, voldoen
de aandacht krijgen voor de problemen, wel
ke de afsluiting van de Oosterschelde met
zich brengen?, vraagt de commissie.
Voor Tholen is toepassing van een com
pensatieregeling bepleit, zo luidt hierop het
antwoord van gedeputeerde staten.
DRANKWET
Delen gedeputeerde staten thans de mening
dat het dringend nodig is dat op provinci
aal niveau regelend wordt opgetreden ten
aanzien van de sportvisserij? Het gemeente
bestuur van Tholen heeft daar reeds om ge
vraagd bij schrijven van 3 november 1967,
welke brief het college van gedeputeerde
staten ontkennend heeft beantwoord, zo
merkte de commissie op.
En ze wijst er verder op, hoe volgens de
pers bij de behandeling van een strafzaak
tegen de eigenaar van een sportvissersboot,
die bekeurd was voor het verkopen van
sterke drank aan boord, de kantonrechter
on de officier van justitie te Zierikzee ge
zegd hebben, dat zulke vaartuigen in aan
merking komen voor drankvergunning en
dat „heren burgemeesters en wethouders in
Zeeland" zich daarbij moeten neerleggen.
Delen gedeputeerde staten deze mening?,
zo vraagt de commissie.
„Wij zien geen aanleiding om wijziging te
brengen in ons standpunt, zoals wij dar bij
onze brief van 15 december 1969 aan het
gemeentebestuur van Tholen hebben uiteen
gezet", zo begint het antwoord van g.s.
„Artikel 59 van de Drank- en Horecawet
maakt het stellen van aanvullende regelen
met betreking tot het verkopen, het verstrek
ken en het gebruiken van alcoholhoudende
dranken aan boord van pleziervaartuigen
onmogelijk. Evenmin kan gebruik worden ge
maakt van de aanvullende bevoegdheid op
grond van de wet openbare vervoermiddelen,
terwijl van provinciewege ook geen eisen
gesteld kunnen werden met betrekking tot
de deskundigheid van de bemanning van ple
zierboten", zo besluiten gedeputeerde staten
hun antwoord op deze vraag.
En wanneer de commissie daar nog even
op doorborduurt met de vraag of het aan
beveling verdient een intensieve controle op
drankmisbruik bij de aanlegpunten van de
sportvissersboten (bloedproef o.a.) aan te
bevelen en of gedeputeerde staten bereid
zijn een dergelijke controle te bevorderen,
luidt het antwoord: „De Drank- en Horeca
wet bevat een groot aantal voorwaarden,
waaraan voldaan moet worden om voor een
vergunning ingevolge deze wet in aanmer
king te komen.
Niet alleen worden eisen gesteld ten aan
zien van de vergunninghouder, doch ook
met betrekking tot de lokaliteit en wij twij
felen ten zeerste of in de provincie aan
wezige sportvissersboten aan deze eisen vol
doen.
Bij niet-voldoen aan de eisen kan ontheffing
aan de minister van sociale zaken en volks
gezondheid worden gevraagd. Het is ons be
kend, zo vervolgen gedeputeerden, dat der
gelijke aanvragen kritisch bekeken worden.
Zou in uitzonderingsgevallen een ontheffing
verkregen en dus een vergunning verleend
moeten worden, dan is deze vergunning
alleen geldig vcor het grondgebied van de
gemeente, welke bestuur de vergunning iheeft
verleend.
Overigens zij nog vermeld, dat de Drank
en Horecawet niet van toepassing is op mid
delen van vervoer tijdens hun gebruik als
zodanig.
Het waken tegen drankmisbruik is een
zaak van handhaving van de openbare orde
en als zodanig een taak voor de burgemeester
Wij nemen aan dat uitvoering van deze taak
behoorlijk geschiedt en zien geen aanleiding
tot het nemen van maatregelen", zo besluiten
gedeputeerde staten dit onderwerp.
Tot de rapporters van het algemeen on
derzoek behoorde onder meer de heer P.
W. C. van Westen te Oud Vossemeer.
De zaterdag-school is voor menig middelbare in den lande al lang
een heet hangijzer. Vooral onder degenen, die er bij de lestijd nog
minstens een uur bussen aan kwijt zijn.
Anderszijds is er niet alleen bij de leiding, maar evengoed bij de
leerlingen zelf voldoende begrip, dat de noodzakelijke leerstof rede
lijk verdeeld moet worden om sommige dagen niet nog meer over
belast te worden.
Na al veel heen en weer gepieker door de leiding in de afgelopen
jaren, werd vorige week door klas 5 B van het Rijksatheneum te
Bergen op Zoom over dit onderwerp een enquête gehouden onder
de 450 leerlingen.
Een degelijke enquête, waar de schoolleiding volledig achter
staat, zei de schooldecaan Drs. A. Petermeijer er van.
Morgen wordt het resultaat van deze enquête door 5 B in een
rapport samengevat.
Behalve de leerlingen kregen ook alle
ouders het formulier toegestuurd. Hen wordt
eveneens gevraagd hun mening kenbaar te
maken. De leerlingen hebben via het formu
lier keus uit drie mogelijkheden, t.w.
a. een vrije zaterdag voor alle klassen;
b. een vrije zaterdag voor klas 1, 2 en 3
en tot 12 uur les voor 4, 5 en 6 met daarnaast
in de week korte en lange schooldagen.
c. een lesrooster van afwisselend korte
en lange schooldagen en op zaterdag tot 12
uur les voor alle klassen.
Tenslotte is er ook de vraag welk ver
voermiddel de scholieren bezitten.
VRIJE ZATERDAG NIET IDEAAL
Men kan voor een Rijksatheneum, gebon
den om een bepaalde leerstof binnen het
schooljaar te verwerken, maar niet voets-
stoots zeggen, dat de vrije zaterdag je van
het is.
Klas B 5 van het Rijksatheneum te Ber
gen op Zoom zet er althans een vraagteken
achter. Ze is van mening, dat er wel een
ander rooster valt te bedenken, waardoor
de scholier ook op andere dagen dan zater
dag en zondag een redelijke ontspanning
heeft.
Klas 5 B suggereert de volgende mogelijk
heid: maandag les tot 12.55 (5 lessen); dins
dag de gehele dag (7 lessen), woensdag les
tot 12.55 (5 lessen); donderdag de gehele
dag (7 lessen); vrijdag tot 12.55 (5 lessen),
zaterdag tot 12.00 uur (4 lessen).
Ook al wordt hierdoor de vrije zaterdag
opgeofferd, er zijn aan de andere kant heel
wat voordelen aan dit gedachte rooster ver.
bonden.
Maandag slechts een halve dag les be
tekent dat men tijdens het weekeinde min
der huiswerk moet maken. Telkens gaat aan
een lange schooldag een vrije middag vooraf
en daardoor meer gelegenheid het huiswerk
voor de volle dag te bestuderen. Men heeft
er verder een avond meer vrijaf door. Met
het huidige rooster meet een verjaardag
viering of te Iaat worden begonnen of voor
tijdig afgebroken.
Schaatsen in de winter en zwemmen in
de zomer is er nauwelijks bij buiten de va-
kantietijd.
Daarbij komt dat men niet zo vaak behoeft
over te blijven tussen de middag, wat niet de
leukste onderbreking is van een lange school
dag. Anderszijds blijven de ver van de school
komenden genoodzaakt die reis ook de volle
vijf dagen heen en terug te maken.
Thans hebben de klassen 1 en 2 zaterdags
al vrij en mogelijk komt daar na de zomer
vakantie de derde klas nog bij.
Die eerste drie klassen kunnen de vrije
zaterdag wel hebben, maar in de hogere
klassen kan de stof moeilijk in vijf dagen
worden verwerkt.
Nadeel van de hiervoor genoemde 5B
suggestie is de minder goede weekenddienst-
regeling van sommige buslijnen, maar menig
leerling uit de hogere klasse komt op de
brommer.
Er is ook het probleem of er voldoende
leraren beschikbaar zijn.
In elk geval zal men straks weten, hoe
de 450 leerlingen en hun ouders er over
denken. Dat zal men spoedig weten.
Nadat de jeugd een paar maanden van
een eigen verhaaltje in ons blad verstoken
bleef, wordt in dit nummer met een nieuwe
strip gestart. Hoewel het voor de kleintjes is
voor te lezen en de plaatjes aantrekkelijk
zullen zijn, is het wel een verhaal, dat veel
breder categorie zal boeien. Zelfs tot de
ouderen toe. Veel minder een gelaarsde kat-
verhaaltje dan wel een aktueel onderwerp.
Het verhaal van brigadier Piet en de semi-
prof wordt een lang verhaal over de voetbal
lerij, maar dan met daarbij en daartussen
door zoveel avonturen van brigadier Piet
en Karei Kleuntjes, de volbloed-amateur,
dat het ook voor de jeugd weer vele weken
aantrekkelijk zal zijn om zodra de Een
drachtbode wordt bezorgd, onmiddellijk het
jeugdhoekje op te zoeken.
Veel plezier dan met brigadier Piet en
semi-prof Karei Kleuntjes.
Vandaag is op het bouwterrein aan de
Van Swietenlaan de eerste paal geslagen
voor de uitbreiding van de polikliniek van
het ziekenhuis „Lievensberg"
De uitvoering is een gevolg van de fusie
die destijds tot stand kwam tussen de be
sturen van het katholieke en protestantse
ziekenhuis. De bouwplannen die het diacon-
nessenziekenhuis had, zijn toen niet meer
uitgevoerd en worden nu in aangepaste
vorm bij Lievensberg gerealiseerd.
De uitbreiding van de polikliniek is ont
worpen door het architectenbureau Margry
en Jacobs te Rotterdam.
BEGROTINGSNIEUV/S OP
PROVINCIAAL NIVEAU.
VOORJAAR 1971 NIEUWE
THOOLSE BRUG IN
GEBRUIK.
ORANJE IN HET RAMPJAAR
1672.
SLECHTE A-VERBINDINGEN
OP THOLEN.
(FINANCIERINGS)
PROBLEEM.
NIEUW-VOSSEMEER VOL
TOOIDE KERK
RESTAURATIE.
POORTVLIETSE HISTORIE
DOOR IR. M. A. GEUZE.
EN EEN NIEUWE
JEUGDSTRIP.
DE EENDRACHTBODE-
SINTERKLAAS IS TOCH
WEER VAN DE PARTIJ.
'LIEVENSBERG' GAAT
UITBREIDEN.
JAN OVEREENKAM
SCHUIFT HET OP
OUDEREN.
WINKELWEKEN MET
GOEDE RESULTATEN.
Beter te hard geblazendan
de mond gebrand.
DIT NUMMER BESTAAT
UIT TIEN PAGINA'S.
Het plan voorziet in de bouw van een ge
heel nieuwe vleugel, waarvan een gedeelte
in twee verdiepingen wordt opgetrokken.
Onder meer komt er een nieuwe EHBO-
afdeling, bestaande uit drie aparte ruimten,
zodat sneller maatregelen genomen kun
nen worden wanneer gelijktijdig meer dan
een ongevalspatiënt wordt binnengebracht.
Ook wordt in de nieuwbouw de afdeling fy
siotherapie ondergebracht die momenteel
neg is gehuisvest in een aantal gemeente
woningen aan de Veasliuslaan.
Buiten de uitbreiding van de polikliniek
staat op wat langere termijn ook nog een
uitbreiding van het beddenhuis op het pro
gramma. De capaciteit zal dan van 360 op
450 bedden worden gebracht.
DOKTERSDIENSTEN
OP ZONDAG
Tholen, Poortvliet en Oud Vossemeer
dr Th. A. Bos, tel 01660 - 542
Nieuw Vossemeer en Sint Philipsland
dr. J. Vermet, Nw-Vossemeer tel. 01676-415
St. Annaland, St. Maartensdijk en Stavenisse
Dokter van der Eist Stavenisse
tel 01663 - 400.
DIENST WIJKVERPLEGING
Weekendregeling van zaterdagmiddag tot
en met zondagavond.
Groepsdienst Oud-Vossemeer, Poortvliet,
en Tholen:
TIJDELIJK TOT80--" VOORDEEL
ZIG ZAG NAAIMACHINE
Lichtgewicht - vrije arm - ingebouwde veilig
heidsmotor - alle mogelijkheden.
Kompleet met naaiboxkoffer.
Inruil alle merken.
Kortemeestraat 17 - Bergen op Zoom
Telefoon 01640 - 58 78
adv.ing.med.
6-7 december Zr. Slager Poortvliet
Telefoon 01662-404.
Groepsdienst Sint Annaland, Sint Maar
tensdijk, Stavenisse en Scherpenisse:
6 - 7 december Zr. Rietdijk St. Annaland
Telefoon 01665- 431
HOOGWATER
In verband met de deltawerken en kanaal-
werken kan de redactie geen enkele ver
antwoording nemen voor eventuele mlststel-
linqen van de geqevpn waterstanden,
oud papier op vanaf half zeven.
week van 7 tot en
met 13 december
Zondag
1.40
13.56
Maandag
2.26
14.46
Dinsdag
3.10
15.30
Woensdag
4.00
16.20
Donderdag
4.50
17.10
Vrijdag
5.36
18.00
Zaterdag
6.26
18.54
Nieuwe maan 9 december te 9.1.8 uur
SPREEKUUR BURGEMEESTER
Maandag 8 december houdt de burge
meester GEEN spreekuur.
EEN ZILVEREN WACHTMEESTER
Vrijdag 28 november 1969 jubileerde de
wachtmeester eerste klasse van de rijkspoli
tie W. A. Boogerd te Tholen. Het geme»nte
bestuur had de jubilaris en zijn gezin met
chef, collega's en enkele anderen genodigd
op het stadhuis, waar de burgemeester J. E.
van Boeijen een welkomstwoord sprak. De
burgemeester wees op de moeilijke tijd, die
de politie - en het gezagsapparaat in het
algemeen - heeft te doorstaan.
De kritiek die geuit wordt op het gezags
apparaat is soms hard. Maar juist door
kritiek kunnen ook weer verbeteringen en
veranderingen optreden.
De heer van Boeijen verwachtte overigens
wel reorganisatie van de politie.