VAN IERSEL Met de trein naar de toekomst Bijdrageregeling ter bevordering van samenwerkingsvormen in de land- en tuinbouw VOORDEEL BIJ VAN IERSEL DIDAS DEKENS (zuiver scheerwol) f 43.40 I 51.20 f 59.80 mm Uitnodiging Ploegdemenstratie Land. Mech. Bedrijf ZANDIJK De magazijnen gevuld In Heijboer's boekhandel Alleen deze week mm P.v.d.A.geen verder contact met Democraten '66 Onthoudt het goed: 't is Van lersel die 't 'm doet! MEUBELFABRIEK EN TOONZALEN V', V Het bestuur van het gewest Zeeland van de Partij van de Arbeid kwam zaterdag 11 oktober 1969 bijeen onder voorzitterschap van de waarnemend voorzitter, de heer P. A. Roels. Het bestuur nam, naar aanleiding van het initiatief van de Partij van de Arbeid, ge west Zeeland, in het voorjaar van 1969, tot het voeren van gesprekken met Demo craten '66, de Politieke Partij Radicalen en de Pacifistisch Socialistische Partij met het oog op eventueel te vormen samenwerkings verbanden m.b.t. de a.s. verkiezingen voor de Provinciale Staten van Zeeland, thans de volgende besluiten: a. geen contact meer te zoeken met De mocraten '66, daar deze partij antwoordde niet bereid te zijn voor de verkiezingen samenwerking aan te gaan met welke poli tieke groepering dan ook; b. de Partij van de Arbeid, gewest Zee land, acht thans samenwerking met de Pa cifistisch Socialistische Partij in provinciaal verband niet opportuun, daar deze partij ge durende haar laatstelijk gehouden congres besloot voor een samenwerkingsverband i.e. een progressief aoccord, als "els te stellen dat bij het verkrijgen van een meerderheid voor het PAK in een gemeenteraad of in een college van Provinciale Staten, de sa menwerkende partijen alle wethouderszetels resp. alle zetels in het college van Gedepu teerde Staten zou opeisen. Gezien de inhoud en de geest van de vigerende Gemeentewet resp. Provinciewet acht het bestuur van de Partij van de Ar beid, gewest Zeeland ,dit principieel onaan vaardbaar. De relatie tussen het college van Burge meester en Wethouders en de gemeenteraad alsook de verhouding tussen het college van Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten, is principieel van geheel andere aard dan de verhouding tussen regering en parlement De Partij van de Arbeid .acht het juist, evenals voorheen, de gedragslijn principieel te handhaven dat de politieke verhoudingen in een college van Burgemeester en Wethou ders, alsmede die in een college van Gede puteerde Staten, in grote lijnen een afspie geling is van de politieke verhoudingen in een gemeenteraad resp. de Provinciale Sta ten. Samenwerking met partijen die dit stand punt niet kunnen delen acht het bestuur van de Pdrtij''van de Arbeid, gewest Zeeland, principieel ongewenst...: c. het gesprek met de Politieke Partij Radicalen in Zeeland zal worden voortge zet, mede m.b.t. de a.s. statenverkiezingen: d. aan Democraten '66, de Politieke Partij Radicalen en de Pacifistisch Socialis tische Partij zal worden voorgesteld na de verkiezingen gemeenschappelijke gespreks groepen te vormen teneinde eikaars achter gronden. en politieke standpunten beter te leren kennen; e. de samenstelling van een commissie ter opstelling van een verkiezingsprogram ma voor de a.s. statenverkiezingen werd besproken. SPOORWEGEN WILLEN AUTO VERVANGEN De Nederlandse Spoorwegen willen met de snelheid van een exprestrein de toekomst dichterbij halen. Een beetje uit eigen be lang, maar ook om te voorkomen, dat het snel groèiende Nederland over enige jaren met volledig verstopte wegen zit. De goede, oude trein heeft op het ogenblik in Neder land veel van zijn populariteit verloren. De voornaamste oorzaak is de auto. Speciale reclamecampagnes, waarin de spoorwegen opgewekt wijzen op het gebrek aan parkeer ruimte en de overvolle wegen, hebben niet kunnen verhinderen, dat de treinen steeds minder passagiers vervoeren doordat velen het eigen autootje nu eenmaal verkiezen boven de aan de rails gebonden wagens. Daarin moet veraridering kernen, vinden de Nederlandse Spoorwegen. En de NS hebben zowaar goede moed, dat dit zal luk ken ook. In een visie op de (nabije) toekomst, on der de dubbelzinnige naam „Spoor naar 75" heeft de directie van de NS uiteengezet wat er allemaal moet gebeuren, wil (a) de trein een vooraanstaande plaats in het vervoer terug winnen en (b) Nederland nog een klein beetje leefbaar blijven. Dat het een erg veel met het ander heeft te maken weet dit NS rapport overduidelijk te vertellen. Het toekomstplan van de spoorwegen komt op een moment, waarop het met de trein helemaal niet zo best gaat. In verschillende opzichten schiet het openbaar vervoer, zo als het nu is, te kort, zegt het rapport zelf. Het aandeel in het totale verveer daalt re gelmatig. Bedrijfseconomisch lijkt de toe komst welhaast een .onmogelijke zaak. Met name de NS zien, onder de omstandigheden waaronder zij nu moeten werken, geen kans meer de balans in evenwicht te krijgen. Sinds 1962 is er een verlies, dat eind van dit jaar zal zijn opgelopen tot ruim vierhon derd miljeen gulden. Deze verliezen zijn grotendeels opgevangen met leningen, het- geén nu al een jaarlijkse rentelast van 26,5 miljoen gulden betekent. De NS hopen nu maar, dat de staat deze schuldenlast over neemt. Dat wordt zelfs als een van de voor waarden gezien om het toekomstplan te kunnen realiseren. De Spoorwegen zijn eerlijk genoeg om ronduit te vertellen, dat ook zij zelf heb ben gefaald in het bijbenen van de wensen van het publiek. Daarin willen de NS zo snel mogelijk verandering brengen. Regel- j matige marktonderzoekingen moeten de di rectie vertellen wat het publiek eigenlijk wil. Het lijnennet zal worden aangepast, de dienstverlening verbeterd, de treinen gemo derniseerd. De eerste resultaten zijn al zicht baar. De NS hebben zichzelf een moderner jasje aangemeten. Het embleem is veranderd, de treinen krijgen een ander, frisser kleur tje, stations worden in een razend tempo ge moderniseerd. Om te laten zien, dat het ernst is, zullen de spoorwegen spoorslags de dienstregelin gen wijzigen. Volgend jaar wil men volgens een heel nieuw plan gaan rijden (een actie program, dat prompt de naam Spoorslag 70" heeft gekregen). Uitgangspunten voor dit plan zijn de wen sen van het publiek. Volgens de NS komen die neer op vier hoofdpunten: een hoge reis- snelheid, een hoge frekwentie, doorgaande verbindingen en een zo kort mogelijk voor- en natransport. Met. andere woorden: het publiek wil -zo snel mogelijk op de plaats van bestemming zijn door een Station zo dicht mogelijk in de buurt te hebben, door zo kort mogelijk te wachten nn door zo weinig moge lijk over te stappen. Het is erg moeilijk aan al die wensen tegemoet te komen, omdat, vinden de NS, een paar verlangens met el kaar in strijd zijn. Vervoer van deur tot deur is dikwijls niet mogelijk als iemand niet bereid is onderweg méér over te stappen. Meer stations drukken de reissnelheid. Toch wil men in 1970 al zoveel mogelijk bereiken Het resultaat is, aldus het rapport over „Spoorslag '70" na de geleidelijke verbe teringen van de afgelopen jaren „een grote sprong vooruit in reissnelheid, frekwentie, be perking van de noodzaak tot overstappen en bekorting van de voor- en natransport afstanden". De dienstregeling voor 1970 gaat uit van een heel nieuw systeem. De NS voeren een „exprestreindienst" in, die geheel los gaat opereren van de normale snel- en stoptrei nen. De NS hebben alle driehonderd stati ons op een rijtje gezet en bekeken welke de belangrijke zijn. De eerste veertig stations op de lijst zijn voor 1970 opgenomen in het gloednieuwe net van exprestreinen. Met ingang van volgend jaar kunnen de treinklanten op een gewoon kaartje op deze netten rondreizen met een gemiddelde reis snelheid van negentig kilometer, stoptijden meegerekend. De exprestreinen van volgend jaar zullen er heel anders uitzien dan de huidige sneltreinen. Maar wat nog belang rijker is, op sommige trajecten zullen zij snelheden bereiken van 130, soms zelfs 140 kilometer per uur. De lange afstands-expres- treinen gaan ieder uur rijden, tussen de be langrijkste stations ieder half uur en tussen sommige stations in de Randstad Holland (Utrecht - Amsterdam - Haarlem - Leiden - Den Haag - Rotterdam - Dordrecht) zelfs vier maar per uur. De centra van Amsterdam en Rotterdam komen voor het eerst via de rail minder dan een uur van elkaar te liggen. Zelfs met een vliegtuig is dat (wachttijden meegerekend) niet bij te benen. Natuurlijk kijken ook volgend jaar de NS naar trajecten, waarop de nieuwe expres treinen nooit rendabel kunnen worden, ter wijl op die lijnen toch behoefte bestaat aan een kortere reisduur. Hier zullen sneltreinen worden ingezet met kortere stoptijden en een nauwkeurige aansluiting op het net van exprestreinen. Zelfs de stoptreinen voor lokaalvervoer gaan volgens een nieuV/ systeem vooral snel ler rijden. Opzet is, dat de stoptijden niet langer worden dan die van een normale stadsbus. Om dit mogelijk te maken worden meer treinen ingezet. Dankzij zorgvuldig bere kende aansluittijden geeft dit stoptreinnet de langere afstandsreizigers ook een uitstekende verbinding met alle stations, die de expres treinen op hun veertigstedentocht niet aan doen. „Spoorslag '70" is daarmee, hopen de NS, een uitstekend vertrekpunt voor een veelbelovende rit naar de toekomst. NADRUK VERBODEN Het Bestuur van het Ontwikkelings- en Saneringsfonds heeft een bijdrageregeling vastgesteld ter bevordering van samenwer kingsvormen van ondernemers in de land- en tuinbouw. Krachtens deze bijdrageregeling kan aan ten hoogste 100 samenwerkingsver banden een bijdrage worden verleend. Om voor een bijdrage in aanmerking te kunnen komen moet het samenwerkingsver band aan een aantal voorwaarden voldoen. De samenwerking moet een duurzaam karakter hebben Als vorm van samenwerking moet gebruik gemaakt worden van de vol gende rechtsvormen: maatschap; vennootschap onder firma; commanditaire vennootschap; naamloze vennootschap; coöperatieve vereniging. Indien gekozen wordt voor een andere vorm van samenwerking, dient deze de goed keuring te verkrijgen van het Bestuur van het fonds. De overeenkomst van samenwerking moet schriftelijk en na L januari 1968 zijn aan gegaan. De deelnemers dienen als hoofdberoep het land- en tuinbouwbedrijf uit te oefenen, tenzij het bestuur van het fonds ook een andere wijze van deelneming zal hebben toegestaan. De deelnemers dienen hun land- of tuin bouwbedrijf geheel of voor een belangrijk deel in het samenwerkingsverband in te brengen. De bedrijven of onderdelen van bedrijven, die ingebracht worden, moeten één of meer van de volgende produktietakken omvatten: akkerbouw, weidebouw, veehouderij, tuin bouw, waaronder begrepen fruitteelt en het kweken van bomen, bloembollen, bloemen en champignons, zoals een en ander nader om schreven is in artikel 9 van Bestuursbesluit nr. 25 van het fonds. Het bedrijf, dat door de deelnemers in het samenwerkingsverband wordt uitgeoefend, moet voor wat betreft omvang, toerusting en organisatie uitsteken boven de in het gebied van vestiging voorkomende vergelijkbare be- drijfstypen en bovendien ook landelijk ge zien voldoende perspectief bieden. De samen werking moet gepaard gaan met een optimaal gebruik v. d. produktie factoren zonder dat 't produktie-uitbreiding meebrengt als direct gevolg van de door de samenwerking onstane overtollige arbeid. In verband met de in het kader van de regeling minimale omvang, die de bedrijven van de deelnemers moeten hebben en in ver band met de bepaling van de hoogte van de bijdrage worden de bedrijven van de deel nemers gewaardeerd. Voor de waardering van de bedrijven is aansluiting gezocht bij het puntensysteem van de huidige beëindi gingsvergoedingsregeling van het fonds. De in te brengen bedrijven dienen ten minste een omvang te hebben van 5000 pun ten met dien verstande echter, dat voor de waardering niet aanmerking komen bedrijven of bedrijfsonderdelen, die betrekking hebben op het houden van: mestkalveren; mestvarkens en fokvarkens; schapen: mestkuikens en eenden; legkippen. Een ingebracht bedrijfsonderdeel dient deel uit te maken van een bedrijf, dat met inacht neming van het voorgaande op "tenminste 5000 punten wordt gewaardeerd. De bijdrage is opgebouwd uit de volgende twee elementen: In de eerste plaats een bedrag van 0.20 per punt voor de in het samenwerkingsver band ingebrachte bedrijven of bedrijfsonder delen met een maximum, van 15.000,per samenwerkingsverband volgens de hiervoor genoemde waardering. In de tweede plaats een bedrag van 2.000,per deelnemer met een maximum van 10.000,per samenwerkingsverband. Een deelnemer die uitsluitend een bedrijf of bedrijfsonderdeel inbrengt, dat betrekking heeft op 't houden van mestkalveren, mest varkens, fokvarkens, schapen, mestkuikens, eenden en legkippen, verkrijgt geen bijdrage van 2.000, De aanvragen om een bijdrage moeten vóór 1 september 19/0 worden ingediend bij de Hoofdingenieur-directeur voor de Bedrijfs ontwikkeling in de Landbouw van de pro vincie, waar de deelnemers hun bedrijf uit oefenen of zullen uitoefenen. Bij de aanvrage dienen te worden over gelegd: een opgave van de deelnemers en de omvang van hun bedrijf en de in te brengen bedrijfsonderdelen; het bedrijfsplan voor het in samenwer kingsverband te exploiteren bedrijf; bij (erf)pacht een schriftelijke verkla ring van de (eigenaar(verpachter, dat toestemming wordt verleend voor de inbreng van het bedrijf of de bedrijfs onderdelen in het samenwerkingsver band en - indien nodig - voor de vesti ging dan wel uitbreiding van opstallen of wijziging van bestemming; een afschrift van het (ontwerp)samen werkingscontract dan wel een afschrift van de (ontwerp) statuten van de naamloze vennootschap of de coöpe ratieve vereniging. Op 20 oktober a.s. hopen onze lieve ouders en grootouders C. Moerland en C. Moerland-Gebraad hun 25 jarige echtvereniging te herdenken. Hun dankbare kinderen en kleinkind J. Moerland J. Moerland-Bazen Monique Moerland Stavenisse, oktober 1969 Voorstraat 13 Op 20 oktober hopen mijn lieve oma en opa hun 25 jarige echtvereniging te her denken. Hun kleinkind Monique Moerland Heden behaagde het de Heere van ons weg te ne men, geheel onverwacht mijn innig geliefde man, onze zorgzame vader, be huwd- en grootvader, broe der, behuwdbroeder en oom Cornells Pieter Geuze in de ouderdom van 70 jaar Jesaja 55 vers 8 Uwe wegen zijn niet mijne wegen Rotterdam, 14 okt. 1969 Rosenveldtstraat 34b Geen bloemen Mede namens verdere familie M. Geuze-van Duivendijk Meerkerk: N. van Duyn-Geuze J. M. van Duyn Leen, Martijntje, Kees, Hans, Greetje Hardinxveld: M. Geuze M. Geuze-Rosendaal Rotterdam: J. Heljstek-Geuze P. J. Heijstek Ellen, Kees, Anja De teraardebestelling zal plaats hebben op vrijdag 17 oktober a.s. op de Alg. Begraafplaats Hofwijk. Vertrek vanaf het sterfhuis 12.30 uur. Aankomst in de Kapel circa 1 uur. Met grote droefheid geven wij U kennis van het over lijden van mijn innig ge liefde man, onze zorgzame vader, behuwd- en groot vader Adriaan Jan van IJsseldijk op de leeftijd van 74 jaar en 8 maanden. St. Maartensdijk: N. H. van IJsseldijk- Hartog A. J. van IJsseldijk Jr. J. van IJsseldijk- Goudzwaard Poortvliet: C. C. de Rijke van IJsseldijk L. W. de Rijke Krimpen a.d. IJssel. J. A. Belonje- van IJsseldijk C. Belonje en kleinkinderen St. Maartensdijk, 10 oktober 1969 De begrafenis heeft plaats gehad op maandag 13 okt. op de algemene begraaf plaats te St. Maartensdijk. Langs deze weg wil lk allen hartelijk danken, die blijk heb ben gegeven van hun belang stelling en medeleven tijdens mijn verblijf in het ziekenhuis en bij mijn thuiskomst. B. A. Giljam M. Giljam-Christiaanse Tholen, oktober 1969 Voor de vele blijken van belangsteling, bloemen en ge schenken, die wij op ons 25 jarig huwelijksfeest mochten ontvangen, zeggen wij U allen ook namens onze kinderen en ouders hartelijk dank. J. Minheere J. P. Minheere-den Haan Oud-Vossemeer, okt. 1969 Onder de Molen 19 Heden is van ons heen gegaan in zijn Heer en Hei land, in de hope der Eerste Opstanding, mijn lieve zorg zame man en onze geliefde vader, behuwd- en groot vader Jacobus Adrianus Johannes Capclle in de ouderdom van 69 jaar J. Capelle-de Witte kinderen en kleinkinderen Oud-Vossemeer, 9 okt. '69 Hikseweg 14 De teraardebestelling heeft plaats gehad op maandag 13 oktober 1969 op de al gemene begraafplaats te Oud-Vossemeer. Het bestuur van de Herv. Dameskrans wil langs deze weg haar hartelijke dank betuigen aan allen die door hun gaven of op andere wijze hun mede werking hebben verleend bij de verkoping. Door de grote belangstelling fs deze dan ook zeer geslaagd. Het Bestuur. Tholen, oktober 1969 Voor de vele blijken van belangstelling en felicitaties bij ons 50 jarig huwelijk onder vonden, zeggen wij ook namens onze kinderen en kleinkinderen hartelijk dank, inzonderheid directrice, juffrouw Groen, personeel en bewoners van „De Schutze". P. Ligtendag M. Ligtendag-van der Male St. Annaland, oktober 1969 Dankbetuiging Allen die onze 40-jarige echt vereniging tot een onvergete lijke dag maakten, zeggen wij ook namens onze kinderen, voor de vele bloemen, cadeaux en kaarten, onze hartelijke dank J. P. C. Beneker W. I. Beneker-v. Iwaarden Voor de vele blijken van meeleven, ons betoond na het overlijden van onze geliefde vader, groot- en overgroot vader M. de Groen zeggen we allen vriendelijk dank, inzonderheid zuster Sla ger voor de goede zorg en degenen, die hun auto beschik baar stelden bij de begrafenis van buiten de gemeentekom. Fam. de Groen. Poortvliet, oktober 1969 Op ZATERDAG 18 oktober 1969 houden wij een met D EIIT Z tractoren, die wij leveren in de pk. klasse van 25 tot 160 pk, op het bedrijf van de heer JAC BOONMAN, Leguitschedijk 7 te Oud-Vossemeer. Aanvang 13.00 uur. THOLEN Tel. 01660-522-401 TE KOOP BANDENWAGEN DAF 2Yi ton in.pr.st. C. LINDHOUT Ring 36 Tel. 513 Oud-Vosscmeer Hartelijk dank voor de vele blijken van belangstelling en het ontvangen fruit, tijdens mijn verblijf in en bij mijn thuis komst uit het ziekenhuis. J. A. den Haan St. Annaland, okt. 1969 Daar ik niet in de gelegenheid ben u allen persoonlijk te bedanken, wil ik langs deze weg ook namens mijn kinderen, allen hartelijk bedanken voor het betoonde medeleven, na het overlijden van mijn geliefde man en vader. Pieter Nathaniel Luijk Mevr. de wed. A. M. Luijk-Klippel en kinderen Poortvliet, oktober 1969 Scheldestraat 16 Het grootste deel van de inkopen NAJAARSARTIKELEN is binnen en daarom al een ruime sortering in Marklin met de nieuwste catalogus, Fallcr met de nouvcauté's, in Lego, Aurora bouwdozen, een grote variatie Wildebraspoppen, Sjoelbakken, tafelbiljarts, voetbalspelen en de nieuwste gezelschapsspelen. Monopoly in nieuwe uitvoering, Marklin Sprint en Fallcr autobanen en de nieuwe Hit Car Rolleybaan, eveneens een Faller produkt. SINT-ANNALAND Zoals steeds het nieuwste en DEGELIJK SPEELGOED TE KOOP 4 weekse MESTKUIKENS af te leveren van 30 okt. tot 1 nov. Met de kerstdagen slachtrijp. Beleefd aanbevelend, P. J. DE VOS Molendijk 5 - tel. 01663-443 Stavenisse Hierbij delen wij u mede, dat ons Loon- en Sproeibedrijf zoals voorheen doorgang zal vinden. We hopen dat u daar aan tenvolle uw medewerking wilt verlenen. Beleefd aanbevelend. Wed. P. LUIJK en J. LUIJK Poortvliet BESTEL nu uw WYBO UIENZAAD Agent D. VAN GORSEL W. Churchillstraat 15 St. Maartensdijk Tel. 01666-603 1 persoons van 67.NU 2 persoons van' 89.NU LITS JUMAUX 190/240 van 105.— NU NYLON TAPIJT 380 breed cognac NU f39.- VYNYL OP VILT van 12.80 pm2 NU 15.75 Dit kan alleen p. mtr m iiy" W—" - .v.:. - -I- - - T/'-T •- HALSTERSEWEG 265-267 (v.h. De Koperen Doos) Tel. 01640-3544 BERGEN OP ZOOM TE KOOP x 2 Electr. transporteurs 7,5 m en 6.5 ra Hydr. zakkenheffer Bakfiets 2 bakkruiwagens 2 Buiskruiwagens 10 Baddings 3,8 m 4 Spoorbielzen 2,5 m Telefoonpalen 2 st. a 9 m, 9 st. a 7,5 m, 1 st. a 4,5 m Gegalv. golfplaten! 13 st. a 3.05 x 0.83 m, 2 st. a 2,75 x 0,83 m 2 Dekzeilen: 7,5 x 3,5 m, en 6 x 5,5 m. 20 Plastic Jerrycans inh. 20 liter Brandstoffenhandel DE JONGE Schuttershof 15 Tholen - Tel. 01660-302 HEDEN bij aankoop van een Zwan rookworst 1 pond zuur kool voor 39 ct„ gesneden huts pot 55 ct„ sinaasappels 10 voor 135, bananen 2 pond 98 ct. ananas of perzik 169, heel blik. J. Aalbrechtse, Bakstraat 1, Tel. 487. TE KOOP 2 aandelen Coöp. Ver. Pootaardappelen bewaarplaats Tholen. 1 is ook mogelijk 2 stukken plastic van 21 en 35 meter lang 6 meter breed. 1 maal gebruikt. Goed voor bieten loof af te dekkeri. 100 aardappelzakken en een aardappelhor, uitneembaar, bij J. VAN NIEUWENHUIJZE Oostcrschcldestraat 17 tel. 01666-485 Sint-Maar tensdij k FOTO albums, receptie albums Baby albums, dagboeken met slot. De Thoolse Boekhandel Fa. C. Dieleman, Tholen. LANGSPEELPLATEN gees telijke muziek, Feike Asrna. Jan Zwart Urker mannenkoor enz. Fa. C. Dieleman, Tholen. TE KOOP nieuwe autobuiten band. Good Year 6.70 s 13. Pr. 25.Kolen con vector- Bronco Pasja, electrische voe- tenstoof, losse petroleumkachel (Haller). z.g.a.n. leren jack (Gelmok) m 48. inl. 01167-506 TE KOOP gevraagd: voeder bieten, tel. 01677-401. TE KOOP bruidsjapon met sleep, maat 38-40 niet op Tho len gedragen. J. v. Bloisstraat 26, Tholen. DE EENDRACHTBODE HET BLAD van voor in en uit dc streek Tholen en St. Philipsland

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1969 | | pagina 3