Ally I bet groeijede procesbedieningslieden filtreerders afvullers Adverteert in dit blad UIENTELERS OPGELET AA7AMAG WIERSUM CHEMIE N.V. Een serie verledentijdse dorpsschetsen over de gemeenschap Sint-Annaland Ê&séÉÉWMM ittM I1MI llSfc WÊÈÈ$Mm 4*1 1^ -*5 3) HISTORIE VAN DE STREEK Na dat eerder zo eens enkele losse historische artikelen waren ge plaatst van de hand van de heer A.J.Smits (wethouder) te Stavenisse ook al eerder een stukje van de heer P. Jasperse te Sint Maartensdijk, werd vorig jaar mei een artikelenserie afgedrukt van de heer Han Dekker uit Sint Annaland. Het was een eerste inlossing van een belofte op veler verzoek ge daan tijdens de historische expositie in de Grote Kerk te Tholen als onderdeel van het jubileumfeest „Tholen 600 jaar stad". Na de schetsen over het begin en de oudste ontwikkeling van de gemeente Sint Annaland in vijftien afleveringen, volgde een serie ran de heer Kr. Goudzwaard over de historie Anna J acobapolder en twee wat kleinere series van de heer D. Roozemond over „De smidse te Stavenisse" en „Van chirurgijn tot arts". De laatste historische reeks was een verhandeling over het ontstaan en de ontwikkeling van de mosselcultures in Tholen. Al komen er dan niet zo vaak reacties van abonnees op de inhoud van ons blad, met name werd menigmaal instemming betuigd met voornoemde historische artikelen. Opvallend was daarbij, dat niet alleen ouderen, maar juist veel jongeren belangstelling tonen. Inmiddels kwam er ook een toezegging van de heer J. J. Bevelander te Oud Vossemeer, die voornemens is de historie van de posterijen in onze streek te belichten, maar daarmee nog niet klaar is, terwijl ook de heer A. J. Smits uit Stavenisse weer iets in de pen heeft. In afwachting daarvan was de Sint Annalandse dorpshistoricus Han Dekker echter klaar met een serie dorpsschetsen, waarvan hier de eerste aflevering volgt. Ditmaal een elke week op zichzelf staande aflevering, rijk aan variatie, vlot, boeiend, interessant, Telkens voor zien van één of meer oude foto's of prenten. Met veel dank aan de schrijver wensen we de lezers komende 15 weken veel genoegen met deze schetsen, elke week een ander onder werp, maar altijd boeiend. „LA CHANSON DU MOUCHE" Er is geen woord Frans bij, wordt vaak gezegd, als bij een wat luid ruchtig meningsverschil de woordkeus er niet om liegt. Toch was dit plaatselijk niet het geval wanneer gewóón, of in wat onvriendelijke zin, de bijnaam „moes" te berde kwam. Wij schrijven de veertiger jaren der vorige eeuw. Koning Willem I is ?)graaf van Nassau in Berlijn overleden; zijn zoon regeert dan al drie jaar over Nederland (1843), en het wordt maatschappelijk één van de donkerste decennia die de Lage Landen ooit doorleefden. De staatsschuld klimt boven één miljard gulden, duizenden landgenoten steken onder de meest trieste omstandigheden voorgoed de oceaan over naar Iowa en Michigan, er is een jaar in dat de sterfte de geboorte zal overtreffen en tegen het einde er van wordt van elke vier Nederlanders er één be deeld Terwijl koning Willem II zijn vele staatszorgen tracht op te lossen, probeert de plaatselijke burgemeester Nicolaas Polderman er op Sint Annaland eveneens het beste van te maken Het is zondag, 25 oktober 1846. Dominee Jacobus Steenbergen, die pre cies twintig jaar geleden uit Heenvliet hierheen kwam, herinnert tijdens de middagkerkdienst aan dit plaatselijk vierde lustrum. Op de in 1818 door ds. Jacob Versprille ingewijde galerij zitten een groepje jongelieden, van wie sommige kennelijk verveeld hun peinzende blik doen dwalen door d'aloude, Bourgondische boogvensters, langs de huizencirkel aan de gracht. Eén van hen Bram van den Boogaart, voelt zich wat vreemd en onzeker want morgen begint het avontuur van z'n leven. Maandag in all evroegte zal deze jeugdige zoon van Witte van den Boogaart met schipper Kramer meevaren naar Antwerpen, om daar op de bonnefooi als janmaat te kun nen aanmonsteren 't Is of hij in gedachten, tussen de monotone domineesstem door, enkele frases hoort uit Planquettes „La chanson du mouchehet zingen van diens scheepsjongen hem reeds collegiaal be groetend tegenklinkt De dorpshaven heeft alle tijden door de grote belangstelling gehad van de inwoners. Daar wordt bij de jeugd het verlangen naar de wereldzeeën geboren, de pioniersgeest ontwikkelt, de drang naar levensverkenning ge- prikkelt. Op het plaatje een stukje oude Sint annalandse historie. Door Han Dekker Circa veertien jaar is Bram als hij naar zee gaat; op zich zelf voor die tijd niets bijzonders. Wel opmerkelijk is, dat hij onbewust de bijnaam schiep, die zijn nageslacht ruim een eeuw later nog zal dragen Hij begon als scheepsjongen (mouche) op een gammele Franse kolenboot, die vanuit Calais regelmatig op Londen voer, en hoewel hij jaren later, via verschillende schepen, in resp. functies van matroos en kok, bij zijn huwelijk in een huisje aan de Hoenderweg (nr 32) blijvend voor anker ging, hield hij volksmondig de titel van scheepsjongen of „moes", zoals de Sint Annalandse versie in het Frans luidde Jaren tevoren, toen onze genoemde Bram nog geboren moest worden, diende een andere Bram reeds als lichtmatroos op één van Napoleons keizerlijke marineschepen. De jonge Abram Theunisse, afkomstig uit ,,'t land van Cadzand", heeft echter geen zin bij Trafalgar Nelson tege moet te treden. Hij deserteert van de Franse vloot wanneer zijn smaldeel zich ter bevoorrading in de Zeeuwse wateren bevindt, duikt onder in het Thoolse land, hardnekkig nagezeten door rijk gegalonneerde gendarmes, en wordt de stichter van een belangrijke, Sint Annalandse schippers- familie (zijn klein model, koperbeslagen scheepskist is nog in 't bezit van één zijner verre nazaten op de Molendijk). Zo werden het de Theunissen, de van den Boogaarts, de van Oeverens, de van der Kloosters en hoe ze verder heten mogen, nakomelingen van een vader Bram, Witte, Jan e.a., die de plaatselijke haven maakten tot een eigen, maritiem stukje Sint Annaland, integrerend, waardevol deel der gemeenschap. In de vorige eeuw waren het vrijwel allemaal nog houten scheepjes, meest al tjalken, maar dan gebeurt op zekere dag het ongeloofwaardige: schip per Adriaan van der Klooster vaart met de „Neeltje", zijn nieuwe zeil- klipper, de haven binnen, en op de kaai ziet het zwart van mensen, want, het schip is van ijzer, en volgens een algemene volksopvatting kan zoiets nooit boven water blijven Het schip loopt statig binnen, het dorp staat sprakeloos, en een nieuwe fase in de plaatselijke binnenvaart is ingetreden. Rond de eeuwwisseling zijn, behalve roeiboten, vj-ijwel alle houten vaar tuigen door ijzeren vervangen, en dan volgen de twintiger jaren, de periode dat de zeilen het moeten afleggen tegen de scheepsmotoren. Van tussen beide wereldoorlogen kennen wij nog het vertrouwde havenbeeld. Rijen keurig onderhouden motorschepen, klippers en tjalken, een ge middeld laadvermogen van 70 tot 100 ton met in veel gevallen een 30 a 50 p.k. sterke Kromhoutmachines. Sommige schippers waren in zgn. geregelde dienst van een aardappel koopman uit Holland of elders. Men voer dan, zodra de handel in aard appelen was begonnen, „vast" op Haarlem, Utrecht, Amsterdam of waar ook de principaal gevestigd mocht zijn. Verder was het de jaarlijks weer kerende bietencampagne die voor onze trampers leven in de brouwerij bracht, evenals uiteraard voor landbouwers en bietenlossers. Met de riek of gewoon met de hand wierp men de beetwortels op grote, houten schui ven die het te laden schip met de wal verbonden. Sjouwers zweetten in scheepsruimen, op plaatsen waar men thans friet eet, benzine tankt en charmante modinettes de cantine vullen, want alles is, mede door een economisch-technische evolutie zo onherkenbaar anders geworden, een totaal nieuw dorpsbeeld, dat bijvoorbeeld door een in de vorige eeuw benoemde burgemeester Bierens, turend door de raadkamerramen der havenhoogte, maar moeilijk kon worden voorzien. 1892. Sint Annaland beleeft de installatiedag van de heer A. J. Bierens jr., die zijn vader als eerste burger der gemeente opvolgt. Het dorp is in een reuze feeststemming. Vijftig ruiters te paard openen de stoet, in het midden daarvan het burgemeesterlijk rijtuig, direct voorgegaan door „Accelerando" en gevolgd door een keur van praalwagens. Vrolijk trekt een kleurige optocht door de straatjes. Op een boerenrolslee is een grote sloep gemonteerd, opgetuigd als fregat met volle zeilen. Bram van den Boogaart, alias „moes", heeft vandaag promotie gemaakt: van scheeps jongen tot zeekapitein! Als „gezagvoerder" van het rolslee-fregat heeft hij een machtig plezier. „Gesmeerd" door diverse oorlammen voelt hij zich Bestevaer persoonlijk, en verheven roept hij de klassieke woorden: „Hier vallen we de Rode Zee binnen mannen!", terwijl de rolslee-Albatros statig vanuit de Hoenderweg de Nieuwstraat inzwenkt (historisch!) Heraldisch komt op het wapenschild der van den Boogaarts een fruit boom voor, met als devies: „Aan de vrucht kent men de boom". Plaatselijk zou onder deze „wapenboom" een matroos kunnen zitten, een baret op de donkere krullen, de braniekraag in verlofstemming en een zingend ge zicht, dat allerminst zou duiden op een „chanson triste". (Nadruk verboden) Volgende week ER WAREN EENS k En zo ging het vroeger toe tijdens de bietencampagne op de oude St. Annalandse haven. „Statig bezeilt de „Elizabeth", een fraaie klipper van Tjidde Goos, die het schip vernoemde naar zijn echtgenote, klein dochter van Bram „moes", de Zeeuwse stromen Met ingang van 1 juli 1969 zijn onze arbeidsvoorwaarden aange past aan een nieuwe C.A.O. Dit betekent dat u bij ons minimaal 8% meer kunt verdienen dan voorheen. INTERESSANT? Met onmiddellijke ingang kunnen wij plaatsen voor de produktie-afdeling. In deze afdeling worden onze kunstharsen bereid. Wij maken daar voor gebruik van grote ketels, ook wel reaktoren genoemd. De procesbedieningsman is verantwoordelijk voor de bediening van deze reaktoren. Daartoe moet hij grond- en hulpstoffen inwegen, apparatuur bedienen, monsters nemen, kortom het hele proces nauwlettend in de gaten houden. De filtreerder/afvuller zorgt voor het filtreren, verpompen en afvul len van de kunsthars. Daartoe bedient hij filters, neemt eindmons- ters en vult emballage op het juiste gewicht af. Bovenstaande functies worden in drie-ploegendienst (15,4% toe slag) verricht, een opleiding wordt in het bedrijf zelf gegeven. Leeftijd tot 45 jaar. Als onderdeel van het Koninklijke Zout-Organon Concern kunnen wij u goede arbeidsvoorwaarden en zekerheid bieden. Komt u zelf eens kijken, of schrijft u een brief naar onze afdeling Personeelszaken. Deze brief kan zonder postzegel worden ver zonden als u zo adresseert SYNTHESE Antwoordnummer 240 Bergen op Zoom TAPIJTEN TAPIJTEN Wij bieden II een uitgebreide keuze in KAMERBREED - TAPIJTEN In warme gloedvolle kleuren welke in uw interieur die bijzondere huiselijke sfeer brengen Echter, door de veelheid van nieuwe soorten vloerbedekking is het vooral nü zo nodig U deskundig te laten voorlichten Onze jarenlange ervaring staan borg voor dat deskundig advies Vraagt geheel vrijblijvend een begroting een waarborg voor kwaliteit en vakmanschap Tel. 01665-646 b.g.g. 01650-33809 Alles met Animo - zegels. GRONINGEN - TEL. 050-34041 Het beproefde middel is niet alleen het beste voor de MEELDAUW-BESTRIJDING, maar ook tegen de beruchte bladvlekkenziekte, veroorzaakt door BOTRYTIS. Neem geen risico, spuit met het beste middel, spuit dus met AAZIMAG! Vraagt AAzimag aan uw leve rancier of:

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1969 | | pagina 10