WALA majorette Er is bij van Vliet een afdeling waar de verkopers op hun tenen lopen... VERWEN UW OGEN MET EEN GOEDE ZONNEBRIL Adverteert in de Eendrachtbode De vliegende spionnen NIEUWE HANDELSVOORWAARDEN VAN AARDAPPELVERWERKENDE INDUSTRIE COR VAN RAAY TYPISTE/TELEFONISTE MOL en ZOON TE KOOP MOL en ZOON LABORATORIA IN DE LUCHT Behandel de knol met veel zorg! N V. GEBR. GOEDHART t.v. en radio strip MARY v. DIJK SINGER M. C. BOLIER werkster Dat Is het dorado van de Hi-Fi perfektio- nlsten. Daar zijn met eerbied de grote merk artikelen neergezet. Zoals b.v. deze transistor Hi-Fi radio van B&O, de Beomaster 1400. Zowel in technisch opzicht als in uiterlijke vormgeving het beste van het beste op radiogebied. Met opzienbarend FM gedeelte, dat vier extra toetsen bevat die tegelijk en onafhankelijk op bepaalde programma's kunnen blijven ingesteld. De buiten- en binnenlandse zenders zijn haarscherp en geruisloos van elkaar te scheiden dank zij de vele afgestemde kringen. Komt U eens kijken en luisteren naar deze ongelooflijk fijne Hi-Fi radio. B BAKKERSGEZEL Nieuwkerk's Banketfabriek c.v. nette werkster RAADHUISSTRAAT 8 ROOSENDAAL FORTUINSTRAAT13 BERGEN OP ZOOM ADVERTEERT in de EENDRACHTBODE MIG-straaljagers uit Noord Korea richtten eind april hun boordwapens op een oude, viermotorige Lockheed EC-121 van de Ame rikaanse marine. Amerikaanse marinesche pen, geholpen door twee Russische destroyers vonden later op honderd kilometer van de Koreaanse kust in de Japanse Zee de wrak stukken van het neergeschoten toestel. De bemanning, dertig marinedeskundigen en een marinier, was om het leven gekomen. Het tweede incident met Noord Korea (het eer ste was het in beslag nemen van het Ameri kaanse spionageschip Pueblo) veroorzaakte niet alleen opnieuw spanning tussen beide landen, maar richtte ook opnieuw de aan dacht op de Amerikaanse spionage-activi- teiten. De Amerikanen spreken zelf liever over „verkenning". President Nixon zei naar aanleiding van het incident: „Het is onze opdracht om de 56 duizend man Amerikaanse troepen in Zuid Korea te beschermen tegen onverwachte aanvallen vanuit het Noorden. Wij voeren nu al twintig jaren verkennings vluchten uit boven de Japanse Zee". De vorm van spionage, waarvoor ook de EC-121 was ingeschakeld, heeft niets te maken met de romantische verhalen over mysterieuze geheime agenten, die doldrieste avonturen beleven op hun speurtocht naar militaire en economische gegevens. De spi onage (of „verkenningen") wordt uitgevoerd door technici en geleerden, die de meest in gewikkelde elcctronische hulpmiddelen ge bruiken, die de wetenschap kan leveren. De neergeschoten Lockheed EC-121 was in feite een vliegend elcctronische laborato rium. volgestouwd met apparatuur om de communicatieinstallaties van de Noordkore- aanse strijdkrachten op te sporen en af te luisteren. Een deel van de omgekomen be manning bestond dan ook uit vertalers, die direct kunnen beslissen of een opgevangen gesprek belangrijk genoeg is om op te nemen. De Lockheed EC-121 is in feite een grijs aard onder de vliegtuigen. Het is de mili taire versie van de Constellation, een ver keersvliegtuig, dat tien jaren geleden door de luchtvaartmaatschappijen als ouderwets aan de kant werd gezet. Als spionagevlieg- tuig heeft het echter een aantal niet te ver smaden voordelen. De vier ouderwetse pro- pcllormotoren mogen de kist geen grotere snelheid geven dan zo'n 450 kilometer per uur, maar zijn wel in staat om ruim twintig uren achter elkaar hun werk te doen. Waar mee de EC-121 een bereik heeft van liefst tienduizend kilometer. Het toestel kan door zijn laadcapaciteit ook heel wat meer in strumenten en mensen meenemen dan de snel lere straalcollega's. De razendsnelle straalvliegtuigen worden voor een andere vorm van luchtspionage gebruikt zoals in 1960 het neerschieten van de supersonische U-2 van Gary Powers bo ven de Sovjet Unie duidelijk maakte. Zij hebben tot taak het luchtruim van een ander land binnen te dringen en zoveel mo gelijk foto's en gegevens te verzamelen over militaire installaties, zoals vliegvelden en lan- ceerinstallaties voor raketben. De LI-2 heeft voor dit werk een opvolger gekregen in de SR-71. „Blackbird", die liefst driemaal snel ler dan het geluid vliegt. De heel wat langzamer, verbouwde Con stellations van het type EC-121 hebben een andere opdracht. Zij moeten veilig buiten schot blijven. Daartoe beschikken zij over elcctronische ogen en oren. die over hon derden kilometers signalen kunnen opvangen. Het totale gewicht van deze apparatuur is liefst zesduizend kilo. De spionagedeskun- digen onderscheiden twee soorten informaties die de hoog vliegende Lockheeds op deze manier verzamelen: „Comint" („communi cations intelligence") en „Elint" („communi- magnetic intelligence"). Onder Comint ver staat men vooral de radiogesprekken tussen militaire commandoposten, onder Elint de electronische signalen en radarposten, lan dingsinstallaties .computers en geleide wa pens. In Vietnam en Korea verzamelen de Lockheeds op deze manier gegevens over troepenconcentraties, type en plaats van ra darposten en de aard van stoorzenders. Met evenveel nauwgezetheid speuren zij ook naar de electronische spionageposten, die Russen, Chinezen en Koreanen met iden tieke geestdrift over de wereld hebben ver spreid. Rusland gebruikt voor deze electronische spionage vooral zijn sterk uitgebreide vis sersvloot. Russische vissersschepen duiken regelmatig op bij de Vietnamese kust of bij Cape Kennedy, wanneer de Amerikanen een nieuwe raket lanceren. Maar de Sovjets beschikken eveneens over lange afstands vliegtuigen. Bij Alaska krijgen de Amerikanen regel matig bezoek van Russische TU-95 bommen werpers, evenals de Lockheeds uitgerust met propellormztoren en een minstens even omvangrijke electronische uitrusting. Het zelfde type duikt ook regelmatig op in de omgeving van de Amerikaanse Zesde Vloot in de Middellandse Zee. Wat dit betreft, hebben beide wereldmachten elkaar dus wei nig te verwijten. De aktiviteiten van de vliegende spionnen kunnen in vredestijd bijzonder waardevol zijn. Het waren vliegende laboratoria, die in 1962 ontdekten, dat Rusland driftig lanceer- inrichtingen voor nucleaire raketten op Cuba neerzette. Een belangrijk onderdeel van de taak be staat ook uit het aftasten van de paraatheid van mogelijke vijanden. De EC-121 kan op vijandelijke radarschermen signalen geven die bedriegelijk de indruk wekken, dat een vliegtuig het luchtruim binnendringt. An dere apparatuur luistert dan nauwgezet naar de vijandelijke conversatie en de uitgaande bevelen. Het incident bij Korea maakte voor het eerst bekend, dat de Amerikanen zelfs in staat zijn om na te gaan wat Russische en Koreaanse radarschermen te zien geven. Het verschijnsel dat de consumptie van ge kookte aardappelen de laatste jaren een da lende tendens te zien geeft, zou de gedachte wekken, dat het aardappclverbruik in Ne derland afneemt, aldus de heer P. Th. M. Clcophas, secretaris van de Vereniging Aar- appelvcrwcrkende Industrie te Den Haag. Dit is echter niet zo zeer het geval, dank zij de toenemende hoeveelheid aardappelen, die jaarlijks door de aardappelverwerkende industrie wordt verbruikt voor aardappcl- produktcn. Het verbruik van consumptie aardappelen bedroeg in ons land in 1955 in totaal 106 kg per hoofd der bevolking, waar van 1 kg aardappelprodukten. Het verbruik van aardappelprodukten be liep in 1967i 10 kg op een totaal aardappel- verbruik van 89 kg per hoofd der bevol king, derhalve reeds 11%. Tot nu toe is in Nederland patates-frites het meest gefa briceerde aardappelprodukt, daarna volgen chips en gedroogde aardappelprodukten. De telers zullen steeds meer te maken krijgen met de afzet van aardappelen als grondstof voor de aardappelverwerkende industrie. Enige maanden geleden zijn door de or ganisaties van de aardappelverwerkende in dustrie en de aardappelhandel handelsvoor- waarden vastgesteld met eisen voor aardap- pelen, die aan verwerkers tot aardappelpro dukten worden geleverd. Bij deze leveringen dient er vooral op te worden gelet, dat de aardappelknol gaaf is, zonder beschadigin gen en vrij van in- en uitwendige gebreken. Aardappelen met rooibeschadigingen zijn zeer moeilijk te verwerken, zodat bij het rooien van de aardappelen voldoende aan dacht moet worden besteed aan een juiste afstelling van de machine en de hierbij over eenkomende rijsnelheid. Bovendien dient het transport van de aardappelen en het vullen van de bewaarruimten met de nodige zorg te geschieden. TEMPERATUUR BELANGRIJK Bijzonder belangrijk is de temperatuur, waarop de aardappelen zijn bewaard. In ver band met het verschijnsel dat in aardappelen bij een hoge temperatuur een omzetting van zetmeel in suiker plaats heeft, krijgen de aardappelen een te hoog suikergehalte en kleuren de schijfjes en staafjes te bruin. Bovendien wordt de smaak dan bitter. In de handelsvoorwaarden is ook aandacht besteed aan de temperatuur waarop de aardappelen dienen te worden afgeleverd. Het drogestofgehalte is bepalend voor het rendement bij de verwerking. Ook dit be grip is in de handelsvoorwaarden voor de levering van aardappelen aan de aardappel verwerkende industrie ingebouwd. Verschillende industrieën zullen dit jaar bij aankoop van aardappelen een opgave wensen van het onderwatergewicht, waar mede het drogestofgehalte van de aardap pelen kan worden bepaald. In het algemeen zal door de aardappelverwerkende industrie een aardappel met een hoog drogestofgehalte worden geprefereerd, maar de industrie, die geconserveerde aardapplen in blik of in glas aflevert, stelt daarentegen slechts prijs op aardappelen met een laag drogestofgehalte. Hieruit blijkt, dat de eisen voor de ver schillende industrieën zeer kunnen uiteen lopen. Het is derhalve van belang, dat de telers, wanneer zij aardappelen willen verbouwen, die voor de aardappelverwerkende industrie bestemd zijn, zich eerst over de eisen welke door de verschillende takken van industrieën worden gesteld, oriënteren bij de handel die aardappelen aan deze industrieën levert, of bij die industrieën, welke cdntracten met de telers afsluiten. Door dit samenspel kan wor den bereikt, dat iedere aardappelverwerkende industrie de beschikking kan krijgen over aar dappelen, waarbij gedurende de teelt reeds rekening is gehouden met het te vervaardigen aardappelprodukt. KLEUREN T.V. vanaf 1498.- UW RADIO-TV-SPECIAALZAAK ZOEKT U IETS ANDERS DAN ANDEREN EEN GEZELLIGE JOB IN EEN PRETTIGE, MODERNE OMGEVING EN óóK NOG EEN AANTREKKELIJK SALARIS D a t k a n Wij hebben momenteel de funktie van vakant. Hiervoor gaan onze gedachten uit naar een vlot, aktief meisje of jonge vrouw met een prettige stem, die tevens in staat moet zijn onze kliënten, zowel persoonlijk als telefonisch, representatief te woord kunnen staan. Schrijf een briefje of belt U eens op zodat wij meteen met Uw stem kennis kunnen maken. KOEL- EN LUCHTTECHNISCHE APPARATEN NIJVERHEIDSWEG 6 SINT-MAARTENSDIJK TELEFOON 01666 - 666 of 675 Verkrijgbaar bij Kremerstraat 9 BERGEN OP ZOOM Telefoon 01640-3573 Als U een naaimachine koopt Koopt dan een oud vertrouwd merk Maar dan 100-jarig bestaan Reparaties worden aan alle merken vakkundig verricht. Provincialeweg 8 Schcrpenisse - Tel. 01666-483 Ook verkopen wij solide Singerkoelkasten en prima stofzuigers GEVRAAGD Voor I a 2 morgens in de week, een A. RIJNBERG, Havenplein 19 Telefoon 330 Sint-Annal and Bosstr. 5 Bergen op Zoom tel. 4671 Molenstr.16 Roosendaal tel.33987 Drogedijk 1 Oudemolen tel. 366 POLAROID ZEISS RAY BAN ORM A 1 000 BREDA ROOSENDAAL - BERGEN OP ZOOM VOLVO auto extra veilig. VOLVO auto extra zuinig. VOLVO hooge inruilwaarde. Economische auto en terecht: een VOLVO is uiterst best. Serie's 120 142 144 164. Vraagt een vrijblijvende demonstratie aan. Garage THOLEN Tel. 01660-551 of 330 In ons bedrijf is plaats voor een A 17/18 jarige JONGFMAN voor de bediening van de spuitmachine. tot 19 jaar. C ENKELE MEISJES voor de inpakafdeling. Bedrijfskleding vrij. Reiskostenvergoeding. Paasdijkstraat 10 Poortvliet - Tel. (01662 - 405) ALFA ROMEA 1968. wit. 27.000 km. MERCEDES 1966, rood. 92.000 km. VOLVO 1968. wit. 45.000 km. VOLVO 1966. grijs, 72.00 km. VOLVO 1966. groen. 95.000 km. VOLVO 1959. grijs, 143.000 km. VW Variant 1968, groen, 58.000 km. VW 1600 TL 1966, groen. 83.000 km. VW 1600 TL 1966, wit, 38.000 km. VW 1200 1958. blauw, koopje. SIMCA 1501 1965. metal, 95.000 km. FIAT 600 1962, stationcar, koopje. OPEL 1963, kadett, koopje. RENAULT 1963. Pr. 8. koopje. Garage THOLEN Tel. 01660-551 of 330 GEVRAAGD voor twee morgens per week. Inlichtingen onder nummer i 2841 bureau van dit blad. GEVRAAGD: 2 arbeiders voor plantsoenendienst 1 arbeider voor bestrating 1 arbeider voor wegenbouw W. RIJNBERG Molendijk 31, Sint-Ann aland Telefoon 01665 - 547 MODESCHOENEN LEDERWAREN.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1969 | | pagina 10