EENDRACHTBODE Stichting Dorpsbelangen gaat Sint-Philipslands dorpshuis exploiteren m 25c JAARGANG No* 23 1 mei 1969 DERDE BLAD Bestuur op voordracht verenigingen door raad te benoemen SIMCA1301/1501 Tijdens buitengewone raadsvergadering Raadslid D. J. van de Velde te Tholen herdacht VERHOEVEN Burgemeester Baas aan Tweede Kamer Geen logische lijn bij herindelingsvoorstellen Op Tholen minstens drie gemeenten gewenst RAIFFEISENBANK THOLEN boerde over de acht miljoen spaargeld Tijdens de vorige week gehouden raads vergadering te Sint-Philipsland kwam niet alleen de bouw van een dorpshuis aan de orde, maar werd en ook de regeling voor de exploitatie vastgesteld. De bedoeling is dat een Stichting Dorps belangen zich daarmee zal gaan belasten. Het bestuur daarvan zal uit zeven mensen bestaan, die door de gemeenteraad op voor dracht van de ter plaatse gevestigde instel lingen, worden benoemd. DOEL EN MIDDELEN Zonder alle artikelen van de inmiddels door de raad goedgekeurde regelingen te gaan weergeven, mag artikel 2 er hier wel even worden uitgelicht. Daarin staat,,De stichting stelt zich ten doel het oprichten, instandhouden en exploiteteren van een dorpscentrum in Sint-Philipsland ten behoeve van het plaatselijk verenigingsleven en voor de ontplooiing van sociale en culturele activiteiten. Zij tracht dit te bereiken door a. het oprichten van een dorpscentrum; b. het instandhouden en exploiteren van een dorpscentrum; c. alle andere wettige middelen, welke voor het doel der stichting bevordclijk kunnen zijn. In een volgend artikel staat, dat de stich- j ting het recht van alle in de gemeente ge- vestigde verenigingen, instellingen en or- ganisaties waarborgt op een met hun be hoeften overeenkomend gebruik van het dorpscentrum tegen een vast te stellen ver goeding. Uitgesloten kunnen worden instellingen die een in hun aard en doelstelling tegen de maatschappelijke orde gericht karakter dra- gen. Van de zeven te benoemen bestuursleden (op voordracht van de instellingen) is er één lid van het college van burgemeester en wethouders, die tevens voorzitter is. Dat het dagelijks bestuur bestaat uit voor zitter, secretaris en penningmeester is de gewoonste zaak van de (verenigings) wereld In artikel 5 staat dat aan de stichting een administrateur kan worden verbonden, te benoemen en ontslaan door het dagelijks bestuur. Te houden benoemingen, vergaderingen, besluitvorming, enz. komen overeen met een huishoudelijk reglement van een vereniging in het algemeen. De heer Rijstenbil vraagt zich af of het wel juist is dat de eventuele adminstrateur door het dagelijks bestuur benoemd en ont slagen kan worden. Hij zag dat liever door het algemeen be stuur. Waarop kan die persoon zich even tueel beroepen. De heer W. Beurkens zat met een soortgelijke vraag. De voorzitter meent dat men zich niet al te veel moet voorstellen van de functie administrateur. Dat zal wel een liefhebberij worden. Verder zou de heer Rijstenbil willen zien, dat de leeftijdsgrens voor ©en bestuurslid 65 jaar is. De voorzitter is het daarmee wel eens. maar acht het niet persé nodig dat ook in de statuten op te nemen. De heer Rijstenbil maakte er toch een voorstel van en kreeg steun van de heren Beurkens en Verwijs, maar de vier andere raadsleden steunden dit voorstel niet. MEER ZEGGENSCHAP Verder zou dhr. Rijstenbil toch wel wat meer zeggenschap willen hebben van de gemeenteraad, maar de voorzitter moest dit ten sterkste ontraden, daar de rijksoverheid bij subsidie groot bezwaar heeft tegen te veel overheidsinvloed. Bovendien is men er als raad toch al nauw oij betrokken via de subsidiebepalingen. Verwacht mag worden, dat het rijk 40% in de bouwkosten zal bij dragen, het gemeentebestuur staat vcor een percentage van 50%, terwijl de gemeen schap zelf 10% moet opbrengen. De heer Rijstenbil krijgt bij deze gedachte alleen steun van dhr. den Engelsman. Dhr. Rijstenbil verlangde ook balans, ver lies en winstrekening en een jaarverslag aan de raadsleden. Te dien aanzien kon de voorzitter hem geruststellen, wat automatisch uit de subsidiëëring zal voortvloeien. Om dat ook allemaal in de staten te gaan zetten, daarvoor voelde burgemeester van Velzen hoegenaamd niets. adv. ing. med. DAMES KAPSALON VERMAAT heeft nu 'n natuur PARMANENT die niet meer kroezen kan ook niet bij vochtig weer. Maatstukken - pruiken - haarstukken enz. uw adres Grote Markt 31 - Bergen op Zoom Tel. 01640-4324 adv. ing. med. HELE GEMEENSCHAP Evenzo de taken van het algemeen en dagelijks bestuur. In een bij artikel 4 ge geven toelichting, waarbij het gaat om de benoeming van de zeven bestuursleden wordt gesteld, dat weliswaar de gemeenteraad het bestuur benoemt, maar om de invloed sfeer van het gemeentebestuur niet al te sterk te doen zijn (een lid van b en w is al voorzitter) is er tevens de voorwaarde, dat de benoeming moet gebeuren uit een voordracht die opgemaakt is dcor het plaat selijk verenigingsleven. Het dorpscentrum, zo vinden b en w, dient in de eerste plaats te worden behartigd door de gehele gemeen schap dient nauw bij de exploitatie te wor den betrokken. Gezien de financiële conse quenties, ook voor het gemeentebestuur, moet de nieuwe stichting goed functioneren. Het is een bekend verschijnsel, dat na verloop van jaren een stichting als deze aftakelt en nog slechts een enkel persoon aktief pleegt te zijn. Om dit te voorkomen is bovenstaand benoemingsbeleid uitgestip peld. Daardoor worden de plaatselijke ver enigingen regelmatig van overheidswegen opgewekt hun meest aktieve leden voor een bestuursbenoeming voor te dragen, waarbij zowel verenigingen als gemeentebestuur kun nen beoordelen of de juiste man op de juiste plaats komt of kan blijven. UITSLUITING Bij de bespreking van deze statuten in de openbare raadsvergadering informeerde de heer A. A. Rijstenbil wat men in de sta tuten op het oog heeft met het uitsluiten van welke instelling. De voorzitter ant woordde hierop, dat de mogelijkheid daar toe aanwezig moet zijn, al zal dat in de praktijk wel meevallen. De heer L. den Engelsman informeerde op welke manier men de verenigingen in kennis wil stellen van de mogelijkheid tot kandidaatsstelling. De voorzitter merkt op, dat hieraan zoveel mogelijk publiciteit zal worden gegeven. De heer Beurkens verklaarde dat het er om gaat de gemeente leefbaar te houden en daarom kon hij ook in het algemeen wel in stemmen met deze statuten, al wil hij er de voorwaarde aan verbonden zien, dat het gebouw dan ook voor de gehele gemeen schap openstaat. De voorzitter zegt niets liever dan dat te willen. Zo worden deze statuten door de raad met algemene stemmen goedgekeurd, na dat tevoren enkele hierbo ven genoemde amendementen van de heer Rijstenbil zijn verworpen. Vorige weck woensdagavond overleed in het ziekenhuis 'Lievensberg' te Bergen op Zoom David Johannis van de Velde op 62- jarige leeftijd, lid van de gemeenteraad Tho- len. Vrijdagavond werd een buitengewone raadsvergadering gehouden onder leiding van burgemeester J. E. van Boeijen, waarbij mede aanwezig was het gemeentepersoneel inclusief die bij het onderwijs zijn betrokken. De raadsleden Bijl en Ooms waren verhin derd. Na opening met een bijzonder ambtsgebed sprak de voorzitter als volgt Bij de aanvang van deze buitengewone raadsvergadering is het mij een droeve plicht U officieel mededeling te doen van het overlijden van het lid van de raad van onze gemeente. David Johannes van de Velde, die ons op woensdag 23 april jongstleden op 62-jarige leeftijd door de dcod is ontvallen. Te zijner nagedachtenis zijn wij vanavond in buitengewone vergadering bijeengekomen. Willen wij staande zijn persoon en werk herdenken. David Johannis van de Velde, op 27 februari 1907 te Tholen geboren, deed op 2 september 1958 zijn intrede in het hoogste bestuurscollege van onze gemeente. KOELKASTEN DIEPVRIEZERS Koeltechniek Lievevrouwestraat 33 - Tel. 4898 Bergen op Zoom adv. ing. med. In deze kwaliteit hebben wij, die lange of kortere tijd met hem mochten samenwer ken in het belang van deze gemeente de heer van de Velde leren kennen en waar deren als een hoogst bescheiden man, die met ernst en toewijding het hem toever trouwde mandaat naar eer en geweten heeft vervuld. Hij heeft de vertrouwenspositie van gekozen volksvertegenwoordiger menigmaal als een zware last ervaren. Het siert de gewetens volle mens en bestuurder Van de Velde, dat hij bij het nemen van belangrijke be- stuursbeslissingen de twijfel omtrent de te maken keuze kende. Uiteindelijk liet hij zich leiden door zijn sterk ontwikkeld gevoel voor wat sociaal rechtvaardig en billijk is. Gedreven vanuit een diepgewortelde chris telijke levensovertuiging voelde hij zich in hoge mate verantwoordelijk voor de minste zijner broeders. BESCHEIDENHEID Hij heeft deel mogen nemen aan het be stuur van deze gemeente in een periode, waarin een heroriëntatie op de toekomst van Tholen noodzakelijk is geworden. De vraagstukken van werkgelegenheid en wo ningnood, waarmede hij ook buiten deze vergaderzaal in de commissie van advies van het arbeidsbureau en de raadscommissie voor de ruimtelijke ordening werd gecon fronteerd, hebben hem intens beziggehouden en beroerd. Met grote dankbaarheid gedenken wij de persoon van de heer Van de Velde, die in arote bescheidenheid en nochtans onmis kenbaar gedurende vele jaren een zeer waar devolle bijdrage aan de bestuurlijke arbeid van deze raad heeft mogen leveren. Zijn vriendelijke en zachtmoedige per soonlijkheid zullen wij node in onze kring missen. Onze deelneming gaat uit naar allen, die door familie- en vriendschappelijke banden zo nauw met hem waren verbonden. In het bijzonder gaan onze gedachten uit naar zijn echtgenote en zijn kinderen met wie hij zovele jaren in een zeer gelukkig gezinsleven was verbonden. Wij weten, dat zij in hem een zeer geliefd echtgenoot en vader hebben verloren. Mogen zij getroost en gesterkt worden door de opgestane Heer, waarvan ook David Johannis van de Velde alle hulp en vertroosting verwachtte. Zij mogen zich daarbij tevens gedragen weten door onze hartelijke gevoelens van medeleven. OPMERKELIJK Na deze woorden werden enkele ogen blikken stilte in acht genomen. Daarna deed de burgemeester het voorstel een brief van rouwbeklag namens de raad aan mevrouw van de Velde en kinderen te sturen. Het voorstel kreeg een stilzwijgende maar vol ledige instemming. Zaterdag vond de begrafenis plaats vanuit het verenigingsgebouw. De baar met het overleden raadslid ging nog eenmaal langs het stadhuis naar de laatste rustplaats. Wijlen D.J.van de Velde had in de raad zitting vcor Algemeen Belang, een twee mansfractie met de heer J. M. Berrevoets. De overledene was vele jaren landarbeider en organisatorisch toen aan de ANAB ver bonden, waarvan hij bestuurslid was der plaatselijke afdeling. Later nam hij deel aan de pendel. De door de voorzitter van de Thoolse raad getekende persoonlijkheid Van de Velde behoeft geen aanvulling. Een inderdaad be scheiden deelname aan de beraadslagingen, maar menigmaal ook een besliste uitspraak met name als het ging om minder gesitu eerden in zijn gemeente. Met een duidelijke liefde voor zijn geboorte- en woonplaats. Het is opmerkelijk, dat in onze streek tijdens deze zittingsperiode van de gemeen teraden, die in 1970 afloopt al vijf raads leden zijn overleden. Het waren wethouder J. J. van der Slikke te Poortvliet, wethou der J. van de Velde te Tholen, wethouder Joh. v. d. Jagt te Scherpenisse. raadslid J. Joppe te Scherpenisse en raadslid D. J. van de Velde te Tholen. Zij hebben elk op hun wijze en naar hun vermogen de belangen van hun gemeente, van de streek gediend. Een buitenstaander kan een functie als het raadslidmaatschap gemakkelijk onderschatten. Terwijl de Zeeuwse gedeputeerden trachten de herindeling af te ronden, terwijl een minister Beernink een stap terug moet doen in Zeeuws Vlaanderen, terwijl de Wiardi Beekman Stichting pleit voor stadsgewesten en vijf provincies, komt burgemeester W. Baas van Sint-Annaland vóór het luiden van de laatste herindelingsronde op Tholen nog eens nadrukkelijk te stellen, dat het in dit gebied heel wat moeilijker ligt dan eenvoudig het eiland te omlijnen. Evenzeer als de Wiarli Beekman Stichting twijfels heeft over de ministeriële herindelingsadviezen, evenzeer rimpelt zich het voor hoofd van Sint-Annalands burgemeester over de onzekere toe komstmuziek bij een Thoolse herindelingsargumentering. En bij dit alles ligt er toch ook nog de Tweede Kamer-motie Van Beek, Bode, Schakel met betrekking tot streekraden. Tenslotte is er de uitspraak van de Thoolse bevolkingsvertegen- woordiging 40 tegen, 13 voor. Welke veranderingen en welke ontwikkelingen zich ook op het economische terrein voor doen en voor zullen doen, het staat vast dat voor iedere verandering van bedrijfsstruktuur geld nodig is en we hopen als Bank hiermee van dienst te kunnen zijn. Dit stelde de voorzitter van de Raiffeisenbank Tholen, de heer I. C. Hage in zijn openingswoord voor de algemene ledenvergade ring, die op 21 april in hotel Zeeland werd gehouden. De voorzitter accentueerde daarmee de behoefte aan het bank wezen, ook anno 1969. In het jaarverslag dat door de directeur J. Melse werd uitgebracht werd die behoefte ook voor Tholen duidelijk. De Raiffeisenbank niet meer voor een speciale categorie van de bevolking, veel meer de instantie voor algemene bankzaken van de inwoners. De heer Hage sprak een bizonder wel komstwoord tot de aanwezige ere voorzit ter. Hij wees er vervolgens op, hoe het al eentonig dreigt te worden te gewagen van een gunstige uitkomst van het afgelopen bankjaar. Ook van een rustig verloop en redelijke winst. HEREN KAPSALON VERMAAT heeft ook voor u 'n HAARSTUKJE in de goede kleur en de goede maat vraag vrijblijvende inlichtingen Grote Markt 31 - Bergen op Zoom Tel. 01640- 4324 adv. ing. med. Daarin schuilt wel het gevaar, dat men wat gezapig dreigt te worden. En dat is vooral in deze tijd funest. Dat kan in geen enkel particulier bedrijf, dat kan ook niet bij een bank. De omstandig heden wijzigen vaak zo snel dat het al moei lijk is om bij te blijven, laat staan vooruit te zien. En toch is dat nodig. Zochten we enkele jaren geleden nog naar een goede be legging van toevertrouwde spaargelden, nu zien we na 2 slechte landbouwjaren met spanning uit naar het moment, waarop we gelden moeten vrijmaken om de gevraagde kredieten te kunnen verstrekken. Tot dusver viel dat nog mee. Hieruit blijkt echter ook, dat onze bank niet enkel een agrarische zaak is, maar steeds meer een bank wordt voor de gehele bevolking. Ook dat is voor de toekomst van groot belang. We moeten op nog meer investeringen rekenen, terwijl het rendement in een goed koper produceren gevonden zal moeten wor den, want het ziet er niet naar uit, dat de landbouwprodukten in prijs zullen stijgen. Na de via de pers op dr. Mansholt gelever de kritiek meende de voorzitter er wel van te kunnen zeggen, dat het de agrarische be volking heeft wakker geschud en aan den ken gezet. Dat was dan de goede kant van het plan Mansholt. Laten we het niet al leen zien als een spook, maar ook als een vingerwijzing en harde economische wet. Die wet biedt alleen plaats aan goede ondernemers op voor hun passende bedrij ven. De voorzitter verwachtte nog wel een automatische sanering door gebrek aan op volgers, enz. En dan zal ook de kapitaals behoefte toenemen, omdat men steeds meer met vreemd geld zal (moeten) werken. Kan een op te richten grondbank hier uitkomst brengen? En waar haalt zo'n bank z'n middelen vandaan? Wat kunnen de Raiffeisenbanken in deze doen? Het zijn nog onbeantwoorde vragen, merkte de heer Hage op, waarbij de be stuurders de ontwikkeling nauwlettend blij ven volgen. Hoewel commerciële banken nog duurder zijn, meende spreker dat een rente van 7 een hoog percentage is. Zien we dat obligatieleningen al worden uitgegeven voor 7)4 en 8 dan schijnt er nog geen dalende rentevoet te verwachten. Tenslotte memoreerde de voorzitter de overschrijding van 8 miljoen gulden spaar geld van de bank en een gunstige uitkomst bij een vergelijking met de zusterbanken op Tholen en Sint-Philipsland. Ook de vesti ging in Oud-Vossemeer vertoont een regel matige groei en het nieuwe bijkantoor kan over enkele weken worden geopend, zo be sloot dhr. Hage zijn openingswoord. BETER RESULTAAT I Directeur J. Melse sneed in zijn jaarver slag verschillende onderdelen aan van het H'aatselijk bankwezen. Het werk van het bestuur neemt ook steeds groter omvang, I vanwege personeelszaken, behandelen van krediet- en voorschotaanvragen, rente- en provisietarief, enz. Men beperkte zich in 1968 nog tot 16 bestuursvergaderingen 4 van de raad van toezicht, maar de agenda wordt per avond te groot, zodat de fre quentie opgevoerd zal moeten worden. Overigens had men het afgelopen jaar geen personeelsmutaties. Naast de kassier directeur zijn er 5 personeelsleden. Het aan tal leden van de bank steeg in het verslag jaar van 471 naar 478. De toename van spaargelden zonder rente beliep 550.000,- of 7 De gemiddelde landelijke toename bij de Raiffeisenbanken in den lande was 8,2 en in de ring Tholen en Sint-Phi lipsland 6,3 In Tholen had men een i heel wat beter resultaat dan een jaar daar voor, toen men niet hoger kwam dan 4,1%. Er werd 3 ton rente bijgeschreven, waar door het totaal spaartegoed steeg tot 8.172.000,De op termijn gedeponeerde spaargelden beliepen 33 van het totaal en steeg het afgelopen jaar met 10% In de rekening courantsector was even eens een stijgende lijn merkbaar. In totaal werd bij dit onderdeel een omzet van 47 miljoen bereikt. Het aantal dagboekpost van 52.000 tot 59.000 en het aantal rekeningcouranthou- ders steeg van 478 tot niet minder dan 600. Van betaalcheques maakten 60 cliënten gebruik. I Aan voorschoten (181) werd 2.819.000,- verstrekt. Door dit grote bedrag moesten wat lage-rente obligaties worden verkocht. Dat kostte de bank dik dertig mille. Op de balans staat nog een effektenbezit van 350.000,—. Men startte in 1967 met assurantiebemid deling en ook op dit terrein word vooruit- gang geboekt. BIJKANTOOR OUD-VOSSEMEER De algemene conclusie was dan ook een gunstig jaar met een winst van f 2.433,88 en dat na de nodige afschrijvingen en reser veringen. Door komende opening van het bijkantoor te Oud-Vossemeer zal ook aan de inwoners daar meer service en een goede accomodatie geboden kunnen worden, zo besloot de heer Melse zijn jaaroverzicht. Overeenkomstig de al aan de leden toe gestuurde cijfers werden balans en verlies- en winstrekening 1968 vastgesteld. De voornoemde winst werd aan de al gemene reserve toegevoegd. Als bestuurslid werd de heer J. van Dalen herkozen en als lid van de Raad van Toezicht de heer L. J. Stoutjesdijk. Plaatsvervanger werd de heer P. W. C. van Westen. Het bestuur werd gemachtigd tot opzegging van het lidmaatschap van die personen, die door vertrek buiten het werk gebied van de bank vallen. Vaststelling van een statutenwijziging en van het huishoude lijk reglement kon geen doorgang vinden, omdat het reglementair vereiste ledental niet aanwezig was. Wel werd de wijziging door de voorzitter toegelicht. In een volgende vergadering (op 19 mei) komen de wijziging opnieuw aan de orde en kan vaststelling plaatsvinden. Bij de rondvraag werd nog geinformeerd of 2 uur openstelling van het bijkantoor te Oud-Vossemeer wel voldoende is. De voorzitter dacht van wel, maar hoopte dat hij ongelijk zou krijgen. Daarna sluiting. TE SLAP De nu 64 jarige Sint-Annalandse burge meester kan men - zo een jongere collega die schijn nog zou kunnen oproepen - niet verwijten, dat hij in dit opzicht nog voor eigen toekomst zou (moeten) vechten. Mis schien dat hij het daarom ook wel beperkt heeft tot een persoonlijk schrijven en niet uitgaande van de gemeenteraad Sint-Anna land. Wel betreurt burgemeester Baas het, dat er bij de bevolking zelf te weinig ak- tiviteiten voor wat de herindeling betreft, gezien worden. Als men het een goede zaak acht zelfstandig te blijven - en dat schijnt bij een overgroot deel van de bevolking het geval te zijn - dan moet er iets voor wor den gedaan. Men kan en mag in dit opzicht wel voor een groot deel „leunen" op de ge kozen volksvertegenwoordiger, maar accen tuering van de standpunten, argumentering waarom men de zelfstandigheid verkiest en bezwaren tegen de motivering van voor stellers hadden de standpunten van de ge meenten nog kunnen verstevigen en onder strepen Men zal anders wellicht te laat tot de ontdekking komen, dat men er heus niet buiten staat, maar er individueel bij be trokken is. Dat ondervindt men althans el ders in de kernen, die niet als centrum fun geren. Herindeling brengt altijd een verste viging en uitbreiding mee van een als cen trum aangewezen gemeente en een langzame uitholling van overige kernen. In feite is dat ook het doel van een her indeling, al wordt dat vaak gecamoufleerd. Het gaat niet alleen om een concentreren van gemeenten in administratief opzicht, maar ook om een zekere bevolkingsconcen tratie en dat vloeit er uit voort. Een zetel vestiging betekent concentratie van de daar werkende ambtenaren, mogelijk niet de eerste jaren, maar wel na verloop van tijd. Centra lisatie ook van diensten en instellingen, om dat het immers economisch voordelen biedt. En daarbij wordt het persoonlijk belang van de burger naar de achtergrond gedrukt. Wie het anders wil zien, ondermijnt weer de doelstelling van een herindeling. Een „klusje" hier en een „klusje" daar kan een pleister op de wond lijken, maar het is geen onderdrukking van de infectie. En wanneer zodanig operatief moet worden ingegrepen, als een herindeling van de gemeenten voor de bevolking meebrengt, dan zal ook de nazorg van de patiënt op algeheel „herstel" gericht moeten zijn, dus op een in dit geval zover mogelijk doorgevoerde concentratie. Dit nu zijn juist de schadelijke gevolgen voor de individuele burger na een herindeling. infra-struktuur, kan in de verre toekomst alleen maar worden betreurd. Thans is één gemeente volkomen pre matuur. WAT VERSTAAT MEN ONDER KLEINE GEMEENTE? Wanneer de minister stelt, dat men als „zwakke" gemeente geen inbreng van be tekenis kan leveren en onder de voet kan worden gelopen, meent burgemeester Baas, dat een te grote schoen zal resulteren in struikelen en vallen dus evenmin vooruit komen. Wat verstaat men nu onder het begrip „kleine'' gemeenten Het aantal inwoners of het niet zonder extra rijkssteun de nodige taken uitvoeren? Schrijver blijkt, dat juist de grootste gemeenten niet in staat zijn zélf plannen te realiseren, omdat ze financieel „klein" zijn. Hij wijst er op, hoe in Sint-Annaland ge ruisloos vcor zes en een half miljoen gul den werd geinvesteerd, wat voor Amster dam neerkomt op ruim 2 miljard. De uit kering uit het gemeentefonds is voor Am sterdam 41,25 méér dan voor Sint-Anna land. Laatstgenoemde gemeente krijgt een uitkering van het rijk per inwoner van 55,75 en Amsterdam per ingezetene 97,25 omdat het een heel grote stad is. GEEN LOGISCHE LIJN Burgemeester Baas vindt dat er een lo gische lijn bij de herindelingen tot dusver ontbreekt. In Schouwen bleef een heringe deelde gemeente bestaan van 2300 inwoners Dat zou nu niet meer gebeuren, zegt de minister, maar ondertussen werden later op Walcheren weer vijf gemeenten gecreeërd met tesamen 16.000 inwoners. Het eiland Tholen heeft ook 16.000 inwoners en dan is dus de conclusie in het rapport Tholen Emergit voor drie gemeenten nog verstrek kender. De Tweede Kamer heeft ook de ministe riele lijn niet gevolgd ten aanzien van de herindeling Zeeuws Vlaanderen. Inplaats van vijf worden het er acht. Wie kan er nu een logische lijn halen uit deze voorstel len Welke maatstaven worden nu eigen lijk gehanteerd Niemand die het weet. Wanneer de minister enerzijds stelt, dat er voor „bevolkingshearings" weinig animo is, dan meent burgemeester Baas er op te mogen wijzen, dat in zijn vorige gemeente Sint-Laurens, 98% van de gezinshoofden een handtekening plaatste voor behoud zelfstandigheid, maar dat daarmee bij de behandeling van het wetsontwerp geen re kening werd gehouden. adv.lng.med. Burgemeester Baas vond, dat in de voor laatste ronde vcor de Thoolse herindeling nu eind volgende maand of daaromtrent het ontwerp in de Tweede Kamer in het be slissend stadium gebracht kan worden, nog maals aan de bel moest worden getrokken. Hij heeft er een uitvoerig schrijven van gemaakt, dat aan leden van de Tweede Kamer der Staten Generaal is toegezonden. Evenals aan de voorzitters van de kamer fracties, aan gedeputeerde staten van Zee land en aan de commissaris der Koningin in onze provincie. TOCH VERDWIJNEN Burgemeester Baas schrijft, wanneer hij de Memorie van Antwoord van de minister van binnenlandse zaken leest met betrek king tot de herindeling Tholen hij de indruk krijgt, dat ook al is men als gemeente le venskrachtig, financieel gezond en opgewas sen voor de gestelde taak, men toch meet verdwijnen. Na al herindelingen op Schouwen en Wal cheren te hebben meegemaakt, dacht hij voor zijn komst naar Sint-Annaland ook, dat een samenvoeging van Thoolse gemeen ten vrij logisch zou zijn. Als buitenstaander komt men al te gemakkelijk tot die conclu sie. Als driejarig insider van dit gebied, vindt hij thans zijn oordeel van toen veel te simplistisch en oppervlakkig. Als er op Tholen dan werkelijk wat moet gebeuren, dan is hij het volledig eens met wat erin dat opzicht staat in het rap port „Tholen Emergit" en tegelijk met het overgrote deel van de raadsleden één ge meente is ongewenst Bij de voorstellers wordt een toekomst beeld gehanteerd, waaraan men de eerste 25 jaar op Tholen nog niet toe is. De kansen op doorbreking nemen pas toe tegen het jaar tweeduizend. Verder gaan dan in het genoemde rapport gestelde drie gemeenten, waarbij aansluiting wordt verkregen op de WELKE KANSEN EIGENLIJK? Wanneer de minister zegt, dat bij niet samenvoeging de ontwikkelingskansen zul len worden gemist, die bij één gemeente I wel worden verwezenlijkt, vraagt de Sint- Annalandse eerste burger die kansen dan maar eens te noemen. Of is het als met een lot in de Staatsloterijmeer kansen op een niet dan op een prijs. Ook de versterkte bestuurskracht wordt zonder voorbeelden aangegeven. „Eén gemeente is als een te wijde jas" zegt he trapport „Tholen Emergit" ervan. Bij drie gemeenten zou straks ook Sint- Philipsland een goede partner kunnen zijn. Verder gaat burgemeester Baas uitvoerig in op de door zijn gemeente gevoerde cor respondentie met de Kon. Ned. Heidemij over een inleiding van prof. Idenburg, die beweert dat samenvoeging van gemeenten meer financiële armslag geeft en daardoor het verzorgingsniveau van de bewoners zal verbeteren. Wanneer b en w tenslotte antwoord krijgen op de gevraagde motive ring, blijkt dat een voorbeeld is genoemd van een halve eeuw geleden. Het college meent, dat prof. Idenburg verzuimde een onderzoek in te stellen naar resultaten bij de laatste jaren tot stand gekomen herin delingen. Zijn daar resultaten bereikt die er anders niet zouden zijn gekomen Heeft men reële voordelen verkregen op financieel gebied, op bestuurlijk- en technischterrein? Kwam er een beter verzorgingsniveau tot stand voor de ingezetenen? Daartegenover kan de Sint-Annalandse burgemeester wel concreet opsommen wat hl zijn gemeente tot stand is gekomen in de laatste jaren. 'Kan nu worden gesteld, dat, waar elders in Zeeland grotere eenheden zijn geschapen (dit grotere eigenlijk tussen haakjes, althans in sommige gevallen), dit nu ook persé voor Tholen moet, omdat het anders uit de toon valt. Is dat nu wel een motief

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1969 | | pagina 8