EENDRACHTBODE
Stichting Dorpsbelangen gaat
Sint-Philipslands dorpshuis
exploiteren
m
25c JAARGANG No* 23
1 mei 1969
DERDE BLAD
Bestuur op voordracht verenigingen
door raad te benoemen
SIMCA1301/1501
Tijdens buitengewone
raadsvergadering
Raadslid D. J. van de Velde
te Tholen herdacht
VERHOEVEN
Burgemeester Baas aan Tweede Kamer
Geen logische lijn bij
herindelingsvoorstellen
Op Tholen minstens
drie gemeenten gewenst
RAIFFEISENBANK THOLEN
boerde over de acht miljoen spaargeld
Tijdens de vorige week gehouden raads
vergadering te Sint-Philipsland kwam niet
alleen de bouw van een dorpshuis aan de
orde, maar werd en ook de regeling voor de
exploitatie vastgesteld.
De bedoeling is dat een Stichting Dorps
belangen zich daarmee zal gaan belasten.
Het bestuur daarvan zal uit zeven mensen
bestaan, die door de gemeenteraad op voor
dracht van de ter plaatse gevestigde instel
lingen, worden benoemd.
DOEL EN MIDDELEN
Zonder alle artikelen van de inmiddels
door de raad goedgekeurde regelingen te
gaan weergeven, mag artikel 2 er hier wel
even worden uitgelicht. Daarin staat,,De
stichting stelt zich ten doel het oprichten,
instandhouden en exploiteteren van een
dorpscentrum in Sint-Philipsland ten behoeve
van het plaatselijk verenigingsleven en voor
de ontplooiing van sociale en culturele
activiteiten.
Zij tracht dit te bereiken door
a. het oprichten van een dorpscentrum;
b. het instandhouden en exploiteren van
een dorpscentrum;
c. alle andere wettige middelen, welke
voor het doel der stichting bevordclijk
kunnen zijn.
In een volgend artikel staat, dat de stich- j
ting het recht van alle in de gemeente ge-
vestigde verenigingen, instellingen en or-
ganisaties waarborgt op een met hun be
hoeften overeenkomend gebruik van het
dorpscentrum tegen een vast te stellen ver
goeding.
Uitgesloten kunnen worden instellingen die
een in hun aard en doelstelling tegen de
maatschappelijke orde gericht karakter dra-
gen.
Van de zeven te benoemen bestuursleden
(op voordracht van de instellingen) is er
één lid van het college van burgemeester
en wethouders, die tevens voorzitter is.
Dat het dagelijks bestuur bestaat uit voor
zitter, secretaris en penningmeester is de
gewoonste zaak van de (verenigings) wereld
In artikel 5 staat dat aan de stichting
een administrateur kan worden verbonden, te
benoemen en ontslaan door het dagelijks
bestuur.
Te houden benoemingen, vergaderingen,
besluitvorming, enz. komen overeen met een
huishoudelijk reglement van een vereniging
in het algemeen.
De heer Rijstenbil vraagt zich af of het
wel juist is dat de eventuele adminstrateur
door het dagelijks bestuur benoemd en ont
slagen kan worden.
Hij zag dat liever door het algemeen be
stuur. Waarop kan die persoon zich even
tueel beroepen. De heer W. Beurkens zat
met een soortgelijke vraag.
De voorzitter meent dat men zich niet
al te veel moet voorstellen van de functie
administrateur. Dat zal wel een liefhebberij
worden.
Verder zou de heer Rijstenbil willen zien,
dat de leeftijdsgrens voor ©en bestuurslid
65 jaar is. De voorzitter is het daarmee wel
eens. maar acht het niet persé nodig dat
ook in de statuten op te nemen. De heer
Rijstenbil maakte er toch een voorstel van
en kreeg steun van de heren Beurkens en
Verwijs, maar de vier andere raadsleden
steunden dit voorstel niet.
MEER ZEGGENSCHAP
Verder zou dhr. Rijstenbil toch wel wat
meer zeggenschap willen hebben van de
gemeenteraad, maar de voorzitter moest dit
ten sterkste ontraden, daar de rijksoverheid
bij subsidie groot bezwaar heeft tegen te
veel overheidsinvloed. Bovendien is men er
als raad toch al nauw oij betrokken via de
subsidiebepalingen. Verwacht mag worden,
dat het rijk 40% in de bouwkosten zal bij
dragen, het gemeentebestuur staat vcor een
percentage van 50%, terwijl de gemeen
schap zelf 10% moet opbrengen.
De heer Rijstenbil krijgt bij deze gedachte
alleen steun van dhr. den Engelsman.
Dhr. Rijstenbil verlangde ook balans, ver
lies en winstrekening en een jaarverslag
aan de raadsleden. Te dien aanzien kon de
voorzitter hem geruststellen, wat automatisch
uit de subsidiëëring zal voortvloeien.
Om dat ook allemaal in de staten te gaan
zetten, daarvoor voelde burgemeester van
Velzen hoegenaamd niets.
adv. ing. med.
DAMES
KAPSALON VERMAAT heeft nu
'n natuur PARMANENT die niet
meer kroezen kan ook niet bij
vochtig weer.
Maatstukken - pruiken - haarstukken
enz. uw adres
Grote Markt 31 - Bergen op Zoom
Tel. 01640-4324
adv. ing. med.
HELE GEMEENSCHAP
Evenzo de taken van het algemeen en
dagelijks bestuur. In een bij artikel 4 ge
geven toelichting, waarbij het gaat om de
benoeming van de zeven bestuursleden wordt
gesteld, dat weliswaar de gemeenteraad
het bestuur benoemt, maar om de invloed
sfeer van het gemeentebestuur niet al te
sterk te doen zijn (een lid van b en w is
al voorzitter) is er tevens de voorwaarde,
dat de benoeming moet gebeuren uit een
voordracht die opgemaakt is dcor het plaat
selijk verenigingsleven. Het dorpscentrum, zo
vinden b en w, dient in de eerste plaats
te worden behartigd door de gehele gemeen
schap dient nauw bij de exploitatie te wor
den betrokken. Gezien de financiële conse
quenties, ook voor het gemeentebestuur,
moet de nieuwe stichting goed functioneren.
Het is een bekend verschijnsel, dat na
verloop van jaren een stichting als deze
aftakelt en nog slechts een enkel persoon
aktief pleegt te zijn. Om dit te voorkomen
is bovenstaand benoemingsbeleid uitgestip
peld. Daardoor worden de plaatselijke ver
enigingen regelmatig van overheidswegen
opgewekt hun meest aktieve leden voor een
bestuursbenoeming voor te dragen, waarbij
zowel verenigingen als gemeentebestuur kun
nen beoordelen of de juiste man op de
juiste plaats komt of kan blijven.
UITSLUITING
Bij de bespreking van deze statuten in
de openbare raadsvergadering informeerde
de heer A. A. Rijstenbil wat men in de sta
tuten op het oog heeft met het uitsluiten
van welke instelling. De voorzitter ant
woordde hierop, dat de mogelijkheid daar
toe aanwezig moet zijn, al zal dat in de
praktijk wel meevallen.
De heer L. den Engelsman informeerde
op welke manier men de verenigingen in
kennis wil stellen van de mogelijkheid tot
kandidaatsstelling. De voorzitter merkt op,
dat hieraan zoveel mogelijk publiciteit zal
worden gegeven.
De heer Beurkens verklaarde dat het er
om gaat de gemeente leefbaar te houden en
daarom kon hij ook in het algemeen wel in
stemmen met deze statuten, al wil hij er de
voorwaarde aan verbonden zien, dat het
gebouw dan ook voor de gehele gemeen
schap openstaat. De voorzitter zegt niets
liever dan dat te willen. Zo worden deze
statuten door de raad met algemene stemmen
goedgekeurd, na dat tevoren enkele hierbo
ven genoemde amendementen van de heer
Rijstenbil zijn verworpen.
Vorige weck woensdagavond overleed in
het ziekenhuis 'Lievensberg' te Bergen op
Zoom David Johannis van de Velde op 62-
jarige leeftijd, lid van de gemeenteraad Tho-
len.
Vrijdagavond werd een buitengewone
raadsvergadering gehouden onder leiding
van burgemeester J. E. van Boeijen, waarbij
mede aanwezig was het gemeentepersoneel
inclusief die bij het onderwijs zijn betrokken.
De raadsleden Bijl en Ooms waren verhin
derd.
Na opening met een bijzonder ambtsgebed
sprak de voorzitter als volgt
Bij de aanvang van deze buitengewone
raadsvergadering is het mij een droeve
plicht U officieel mededeling te doen van
het overlijden van het lid van de raad van
onze gemeente.
David Johannes van de Velde, die ons op
woensdag 23 april jongstleden op 62-jarige
leeftijd door de dcod is ontvallen.
Te zijner nagedachtenis zijn wij vanavond
in buitengewone vergadering bijeengekomen.
Willen wij staande zijn persoon en werk
herdenken.
David Johannis van de Velde, op 27
februari 1907 te Tholen geboren, deed op 2
september 1958 zijn intrede in het hoogste
bestuurscollege van onze gemeente.
KOELKASTEN
DIEPVRIEZERS
Koeltechniek
Lievevrouwestraat 33 - Tel. 4898
Bergen op Zoom
adv. ing. med.
In deze kwaliteit hebben wij, die lange
of kortere tijd met hem mochten samenwer
ken in het belang van deze gemeente de
heer van de Velde leren kennen en waar
deren als een hoogst bescheiden man, die
met ernst en toewijding het hem toever
trouwde mandaat naar eer en geweten
heeft vervuld.
Hij heeft de vertrouwenspositie van gekozen
volksvertegenwoordiger menigmaal als een
zware last ervaren. Het siert de gewetens
volle mens en bestuurder Van de Velde,
dat hij bij het nemen van belangrijke be-
stuursbeslissingen de twijfel omtrent de te
maken keuze kende. Uiteindelijk liet hij zich
leiden door zijn sterk ontwikkeld gevoel
voor wat sociaal rechtvaardig en billijk is.
Gedreven vanuit een diepgewortelde chris
telijke levensovertuiging voelde hij zich in
hoge mate verantwoordelijk voor de minste
zijner broeders.
BESCHEIDENHEID
Hij heeft deel mogen nemen aan het be
stuur van deze gemeente in een periode,
waarin een heroriëntatie op de toekomst
van Tholen noodzakelijk is geworden. De
vraagstukken van werkgelegenheid en wo
ningnood, waarmede hij ook buiten deze
vergaderzaal in de commissie van advies
van het arbeidsbureau en de raadscommissie
voor de ruimtelijke ordening werd gecon
fronteerd, hebben hem intens beziggehouden
en beroerd.
Met grote dankbaarheid gedenken wij
de persoon van de heer Van de Velde, die
in arote bescheidenheid en nochtans onmis
kenbaar gedurende vele jaren een zeer waar
devolle bijdrage aan de bestuurlijke arbeid
van deze raad heeft mogen leveren.
Zijn vriendelijke en zachtmoedige per
soonlijkheid zullen wij node in onze kring
missen.
Onze deelneming gaat uit naar allen, die
door familie- en vriendschappelijke banden
zo nauw met hem waren verbonden. In het
bijzonder gaan onze gedachten uit naar zijn
echtgenote en zijn kinderen met wie hij zovele
jaren in een zeer gelukkig gezinsleven was
verbonden. Wij weten, dat zij in hem een
zeer geliefd echtgenoot en vader hebben
verloren. Mogen zij getroost en gesterkt
worden door de opgestane Heer, waarvan
ook David Johannis van de Velde alle
hulp en vertroosting verwachtte. Zij mogen
zich daarbij tevens gedragen weten door
onze hartelijke gevoelens van medeleven.
OPMERKELIJK
Na deze woorden werden enkele ogen
blikken stilte in acht genomen. Daarna deed
de burgemeester het voorstel een brief van
rouwbeklag namens de raad aan mevrouw
van de Velde en kinderen te sturen. Het
voorstel kreeg een stilzwijgende maar vol
ledige instemming.
Zaterdag vond de begrafenis plaats vanuit
het verenigingsgebouw. De baar met het
overleden raadslid ging nog eenmaal langs
het stadhuis naar de laatste rustplaats.
Wijlen D.J.van de Velde had in de raad
zitting vcor Algemeen Belang, een twee
mansfractie met de heer J. M. Berrevoets.
De overledene was vele jaren landarbeider
en organisatorisch toen aan de ANAB ver
bonden, waarvan hij bestuurslid was der
plaatselijke afdeling. Later nam hij deel
aan de pendel.
De door de voorzitter van de Thoolse
raad getekende persoonlijkheid Van de Velde
behoeft geen aanvulling. Een inderdaad be
scheiden deelname aan de beraadslagingen,
maar menigmaal ook een besliste uitspraak
met name als het ging om minder gesitu
eerden in zijn gemeente. Met een duidelijke
liefde voor zijn geboorte- en woonplaats.
Het is opmerkelijk, dat in onze streek
tijdens deze zittingsperiode van de gemeen
teraden, die in 1970 afloopt al vijf raads
leden zijn overleden. Het waren wethouder
J. J. van der Slikke te Poortvliet, wethou
der J. van de Velde te Tholen, wethouder
Joh. v. d. Jagt te Scherpenisse. raadslid J.
Joppe te Scherpenisse en raadslid D. J. van
de Velde te Tholen.
Zij hebben elk op hun wijze en naar hun
vermogen de belangen van hun gemeente,
van de streek gediend. Een buitenstaander
kan een functie als het raadslidmaatschap
gemakkelijk onderschatten.
Terwijl de Zeeuwse gedeputeerden trachten de herindeling af te
ronden, terwijl een minister Beernink een stap terug moet doen in
Zeeuws Vlaanderen, terwijl de Wiardi Beekman Stichting pleit
voor stadsgewesten en vijf provincies, komt burgemeester W. Baas
van Sint-Annaland vóór het luiden van de laatste herindelingsronde
op Tholen nog eens nadrukkelijk te stellen, dat het in dit gebied
heel wat moeilijker ligt dan eenvoudig het eiland te omlijnen.
Evenzeer als de Wiarli Beekman Stichting twijfels heeft over de
ministeriële herindelingsadviezen, evenzeer rimpelt zich het voor
hoofd van Sint-Annalands burgemeester over de onzekere toe
komstmuziek bij een Thoolse herindelingsargumentering.
En bij dit alles ligt er toch ook nog de Tweede Kamer-motie Van
Beek, Bode, Schakel met betrekking tot streekraden.
Tenslotte is er de uitspraak van de Thoolse bevolkingsvertegen-
woordiging 40 tegen, 13 voor.
Welke veranderingen en welke ontwikkelingen zich ook op het
economische terrein voor doen en voor zullen doen, het staat vast
dat voor iedere verandering van bedrijfsstruktuur geld nodig is en
we hopen als Bank hiermee van dienst te kunnen zijn.
Dit stelde de voorzitter van de Raiffeisenbank Tholen, de heer
I. C. Hage in zijn openingswoord voor de algemene ledenvergade
ring, die op 21 april in hotel Zeeland werd gehouden.
De voorzitter accentueerde daarmee de behoefte aan het bank
wezen, ook anno 1969. In het jaarverslag dat door de directeur
J. Melse werd uitgebracht werd die behoefte ook voor Tholen
duidelijk.
De Raiffeisenbank niet meer voor een speciale categorie van de
bevolking, veel meer de instantie voor algemene bankzaken van
de inwoners.
De heer Hage sprak een bizonder wel
komstwoord tot de aanwezige ere voorzit
ter. Hij wees er vervolgens op, hoe het al
eentonig dreigt te worden te gewagen van
een gunstige uitkomst van het afgelopen
bankjaar. Ook van een rustig verloop en
redelijke winst.
HEREN
KAPSALON VERMAAT
heeft ook voor u 'n HAARSTUKJE
in de goede kleur en de goede maat
vraag vrijblijvende inlichtingen
Grote Markt 31 - Bergen op Zoom
Tel. 01640- 4324
adv. ing. med.
Daarin schuilt wel het gevaar, dat men
wat gezapig dreigt te worden.
En dat is vooral in deze tijd funest. Dat
kan in geen enkel particulier bedrijf, dat
kan ook niet bij een bank. De omstandig
heden wijzigen vaak zo snel dat het al moei
lijk is om bij te blijven, laat staan vooruit
te zien. En toch is dat nodig. Zochten we
enkele jaren geleden nog naar een goede be
legging van toevertrouwde spaargelden, nu
zien we na 2 slechte landbouwjaren met
spanning uit naar het moment, waarop we
gelden moeten vrijmaken om de gevraagde
kredieten te kunnen verstrekken.
Tot dusver viel dat nog mee. Hieruit
blijkt echter ook, dat onze bank niet enkel
een agrarische zaak is, maar steeds meer
een bank wordt voor de gehele bevolking.
Ook dat is voor de toekomst van groot
belang.
We moeten op nog meer investeringen
rekenen, terwijl het rendement in een goed
koper produceren gevonden zal moeten wor
den, want het ziet er niet naar uit, dat de
landbouwprodukten in prijs zullen stijgen.
Na de via de pers op dr. Mansholt gelever
de kritiek meende de voorzitter er wel van
te kunnen zeggen, dat het de agrarische be
volking heeft wakker geschud en aan den
ken gezet. Dat was dan de goede kant van
het plan Mansholt. Laten we het niet al
leen zien als een spook, maar ook als een
vingerwijzing en harde economische wet.
Die wet biedt alleen plaats aan goede
ondernemers op voor hun passende bedrij
ven. De voorzitter verwachtte nog wel een
automatische sanering door gebrek aan op
volgers, enz. En dan zal ook de kapitaals
behoefte toenemen, omdat men steeds meer
met vreemd geld zal (moeten) werken.
Kan een op te richten grondbank hier
uitkomst brengen? En waar haalt zo'n bank
z'n middelen vandaan?
Wat kunnen de Raiffeisenbanken in deze
doen? Het zijn nog onbeantwoorde vragen,
merkte de heer Hage op, waarbij de be
stuurders de ontwikkeling nauwlettend blij
ven volgen. Hoewel commerciële banken nog
duurder zijn, meende spreker dat een rente
van 7 een hoog percentage is. Zien we
dat obligatieleningen al worden uitgegeven
voor 7)4 en 8 dan schijnt er nog geen
dalende rentevoet te verwachten.
Tenslotte memoreerde de voorzitter de
overschrijding van 8 miljoen gulden spaar
geld van de bank en een gunstige uitkomst
bij een vergelijking met de zusterbanken op
Tholen en Sint-Philipsland. Ook de vesti
ging in Oud-Vossemeer vertoont een regel
matige groei en het nieuwe bijkantoor kan
over enkele weken worden geopend, zo be
sloot dhr. Hage zijn openingswoord.
BETER RESULTAAT
I
Directeur J. Melse sneed in zijn jaarver
slag verschillende onderdelen aan van het
H'aatselijk bankwezen. Het werk van het
bestuur neemt ook steeds groter omvang,
I vanwege personeelszaken, behandelen van
krediet- en voorschotaanvragen, rente- en
provisietarief, enz. Men beperkte zich in
1968 nog tot 16 bestuursvergaderingen 4
van de raad van toezicht, maar de agenda
wordt per avond te groot, zodat de fre
quentie opgevoerd zal moeten worden.
Overigens had men het afgelopen jaar
geen personeelsmutaties. Naast de kassier
directeur zijn er 5 personeelsleden. Het aan
tal leden van de bank steeg in het verslag
jaar van 471 naar 478. De toename van
spaargelden zonder rente beliep 550.000,-
of 7 De gemiddelde landelijke toename
bij de Raiffeisenbanken in den lande was
8,2 en in de ring Tholen en Sint-Phi
lipsland 6,3 In Tholen had men een
i heel wat beter resultaat dan een jaar daar
voor, toen men niet hoger kwam dan 4,1%.
Er werd 3 ton rente bijgeschreven, waar
door het totaal spaartegoed steeg tot
8.172.000,De op termijn gedeponeerde
spaargelden beliepen 33 van het totaal
en steeg het afgelopen jaar met 10%
In de rekening courantsector was even
eens een stijgende lijn merkbaar.
In totaal werd bij dit onderdeel een omzet
van 47 miljoen bereikt.
Het aantal dagboekpost van 52.000 tot
59.000 en het aantal rekeningcouranthou-
ders steeg van 478 tot niet minder dan 600.
Van betaalcheques maakten 60 cliënten
gebruik.
I Aan voorschoten (181) werd 2.819.000,-
verstrekt. Door dit grote bedrag moesten
wat lage-rente obligaties worden verkocht.
Dat kostte de bank dik dertig mille. Op de
balans staat nog een effektenbezit van
350.000,—.
Men startte in 1967 met assurantiebemid
deling en ook op dit terrein word vooruit-
gang geboekt.
BIJKANTOOR OUD-VOSSEMEER
De algemene conclusie was dan ook een
gunstig jaar met een winst van f 2.433,88
en dat na de nodige afschrijvingen en reser
veringen.
Door komende opening van het bijkantoor
te Oud-Vossemeer zal ook aan de inwoners
daar meer service en een goede accomodatie
geboden kunnen worden, zo besloot de heer
Melse zijn jaaroverzicht.
Overeenkomstig de al aan de leden toe
gestuurde cijfers werden balans en verlies-
en winstrekening 1968 vastgesteld.
De voornoemde winst werd aan de al
gemene reserve toegevoegd. Als bestuurslid
werd de heer J. van Dalen herkozen en als
lid van de Raad van Toezicht de heer L. J.
Stoutjesdijk.
Plaatsvervanger werd de heer P. W. C.
van Westen. Het bestuur werd gemachtigd
tot opzegging van het lidmaatschap van die
personen, die door vertrek buiten het werk
gebied van de bank vallen. Vaststelling van
een statutenwijziging en van het huishoude
lijk reglement kon geen doorgang vinden,
omdat het reglementair vereiste ledental niet
aanwezig was. Wel werd de wijziging door
de voorzitter toegelicht. In een volgende
vergadering (op 19 mei) komen de wijziging
opnieuw aan de orde en kan vaststelling
plaatsvinden. Bij de rondvraag werd nog
geinformeerd of 2 uur openstelling van het
bijkantoor te Oud-Vossemeer wel voldoende
is. De voorzitter dacht van wel, maar
hoopte dat hij ongelijk zou krijgen.
Daarna sluiting.
TE SLAP
De nu 64 jarige Sint-Annalandse burge
meester kan men - zo een jongere collega
die schijn nog zou kunnen oproepen - niet
verwijten, dat hij in dit opzicht nog voor
eigen toekomst zou (moeten) vechten. Mis
schien dat hij het daarom ook wel beperkt
heeft tot een persoonlijk schrijven en niet
uitgaande van de gemeenteraad Sint-Anna
land. Wel betreurt burgemeester Baas het,
dat er bij de bevolking zelf te weinig ak-
tiviteiten voor wat de herindeling betreft,
gezien worden. Als men het een goede zaak
acht zelfstandig te blijven - en dat schijnt
bij een overgroot deel van de bevolking het
geval te zijn - dan moet er iets voor wor
den gedaan. Men kan en mag in dit opzicht
wel voor een groot deel „leunen" op de ge
kozen volksvertegenwoordiger, maar accen
tuering van de standpunten, argumentering
waarom men de zelfstandigheid verkiest en
bezwaren tegen de motivering van voor
stellers hadden de standpunten van de ge
meenten nog kunnen verstevigen en onder
strepen
Men zal anders wellicht te laat tot de
ontdekking komen, dat men er heus niet
buiten staat, maar er individueel bij be
trokken is. Dat ondervindt men althans el
ders in de kernen, die niet als centrum fun
geren. Herindeling brengt altijd een verste
viging en uitbreiding mee van een als cen
trum aangewezen gemeente en een langzame
uitholling van overige kernen.
In feite is dat ook het doel van een her
indeling, al wordt dat vaak gecamoufleerd.
Het gaat niet alleen om een concentreren
van gemeenten in administratief opzicht,
maar ook om een zekere bevolkingsconcen
tratie en dat vloeit er uit voort. Een zetel
vestiging betekent concentratie van de daar
werkende ambtenaren, mogelijk niet de eerste
jaren, maar wel na verloop van tijd. Centra
lisatie ook van diensten en instellingen, om
dat het immers economisch voordelen biedt.
En daarbij wordt het persoonlijk belang
van de burger naar de achtergrond gedrukt.
Wie het anders wil zien, ondermijnt weer
de doelstelling van een herindeling. Een
„klusje" hier en een „klusje" daar kan een
pleister op de wond lijken, maar het is geen
onderdrukking van de infectie. En wanneer
zodanig operatief moet worden ingegrepen,
als een herindeling van de gemeenten voor
de bevolking meebrengt, dan zal ook de
nazorg van de patiënt op algeheel „herstel"
gericht moeten zijn, dus op een in dit geval
zover mogelijk doorgevoerde concentratie.
Dit nu zijn juist de schadelijke gevolgen voor
de individuele burger na een herindeling.
infra-struktuur, kan in de verre toekomst
alleen maar worden betreurd.
Thans is één gemeente volkomen pre
matuur.
WAT VERSTAAT MEN ONDER
KLEINE GEMEENTE?
Wanneer de minister stelt, dat men als
„zwakke" gemeente geen inbreng van be
tekenis kan leveren en onder de voet kan
worden gelopen, meent burgemeester Baas,
dat een te grote schoen zal resulteren in
struikelen en vallen dus evenmin vooruit
komen.
Wat verstaat men nu onder het begrip
„kleine'' gemeenten Het aantal inwoners
of het niet zonder extra rijkssteun de nodige
taken uitvoeren? Schrijver blijkt, dat juist
de grootste gemeenten niet in staat zijn zélf
plannen te realiseren, omdat ze financieel
„klein" zijn.
Hij wijst er op, hoe in Sint-Annaland ge
ruisloos vcor zes en een half miljoen gul
den werd geinvesteerd, wat voor Amster
dam neerkomt op ruim 2 miljard. De uit
kering uit het gemeentefonds is voor Am
sterdam 41,25 méér dan voor Sint-Anna
land. Laatstgenoemde gemeente krijgt een
uitkering van het rijk per inwoner van
55,75 en Amsterdam per ingezetene 97,25
omdat het een heel grote stad is.
GEEN LOGISCHE LIJN
Burgemeester Baas vindt dat er een lo
gische lijn bij de herindelingen tot dusver
ontbreekt. In Schouwen bleef een heringe
deelde gemeente bestaan van 2300 inwoners
Dat zou nu niet meer gebeuren, zegt de
minister, maar ondertussen werden later op
Walcheren weer vijf gemeenten gecreeërd
met tesamen 16.000 inwoners. Het eiland
Tholen heeft ook 16.000 inwoners en dan
is dus de conclusie in het rapport Tholen
Emergit voor drie gemeenten nog verstrek
kender.
De Tweede Kamer heeft ook de ministe
riele lijn niet gevolgd ten aanzien van de
herindeling Zeeuws Vlaanderen. Inplaats
van vijf worden het er acht. Wie kan er
nu een logische lijn halen uit deze voorstel
len Welke maatstaven worden nu eigen
lijk gehanteerd Niemand die het weet.
Wanneer de minister enerzijds stelt, dat
er voor „bevolkingshearings" weinig animo
is, dan meent burgemeester Baas er op te
mogen wijzen, dat in zijn vorige gemeente
Sint-Laurens, 98% van de gezinshoofden
een handtekening plaatste voor behoud
zelfstandigheid, maar dat daarmee bij de
behandeling van het wetsontwerp geen re
kening werd gehouden.
adv.lng.med.
Burgemeester Baas vond, dat in de voor
laatste ronde vcor de Thoolse herindeling
nu eind volgende maand of daaromtrent het
ontwerp in de Tweede Kamer in het be
slissend stadium gebracht kan worden, nog
maals aan de bel moest worden getrokken.
Hij heeft er een uitvoerig schrijven van
gemaakt, dat aan leden van de Tweede
Kamer der Staten Generaal is toegezonden.
Evenals aan de voorzitters van de kamer
fracties, aan gedeputeerde staten van Zee
land en aan de commissaris der Koningin
in onze provincie.
TOCH VERDWIJNEN
Burgemeester Baas schrijft, wanneer hij
de Memorie van Antwoord van de minister
van binnenlandse zaken leest met betrek
king tot de herindeling Tholen hij de indruk
krijgt, dat ook al is men als gemeente le
venskrachtig, financieel gezond en opgewas
sen voor de gestelde taak, men toch meet
verdwijnen.
Na al herindelingen op Schouwen en Wal
cheren te hebben meegemaakt, dacht hij
voor zijn komst naar Sint-Annaland ook,
dat een samenvoeging van Thoolse gemeen
ten vrij logisch zou zijn. Als buitenstaander
komt men al te gemakkelijk tot die conclu
sie. Als driejarig insider van dit gebied,
vindt hij thans zijn oordeel van toen veel
te simplistisch en oppervlakkig.
Als er op Tholen dan werkelijk wat
moet gebeuren, dan is hij het volledig eens
met wat erin dat opzicht staat in het rap
port „Tholen Emergit" en tegelijk met het
overgrote deel van de raadsleden één ge
meente is ongewenst
Bij de voorstellers wordt een toekomst
beeld gehanteerd, waaraan men de eerste
25 jaar op Tholen nog niet toe is. De kansen
op doorbreking nemen pas toe tegen het
jaar tweeduizend. Verder gaan dan in het
genoemde rapport gestelde drie gemeenten,
waarbij aansluiting wordt verkregen op de
WELKE KANSEN EIGENLIJK?
Wanneer de minister zegt, dat bij niet
samenvoeging de ontwikkelingskansen zul
len worden gemist, die bij één gemeente
I wel worden verwezenlijkt, vraagt de Sint-
Annalandse eerste burger die kansen dan
maar eens te noemen. Of is het als met een
lot in de Staatsloterijmeer kansen op een
niet dan op een prijs.
Ook de versterkte bestuurskracht wordt
zonder voorbeelden aangegeven.
„Eén gemeente is als een te wijde jas"
zegt he trapport „Tholen Emergit" ervan.
Bij drie gemeenten zou straks ook Sint-
Philipsland een goede partner kunnen zijn.
Verder gaat burgemeester Baas uitvoerig
in op de door zijn gemeente gevoerde cor
respondentie met de Kon. Ned. Heidemij
over een inleiding van prof. Idenburg, die
beweert dat samenvoeging van gemeenten
meer financiële armslag geeft en daardoor
het verzorgingsniveau van de bewoners
zal verbeteren. Wanneer b en w tenslotte
antwoord krijgen op de gevraagde motive
ring, blijkt dat een voorbeeld is genoemd
van een halve eeuw geleden. Het college
meent, dat prof. Idenburg verzuimde een
onderzoek in te stellen naar resultaten bij
de laatste jaren tot stand gekomen herin
delingen. Zijn daar resultaten bereikt die
er anders niet zouden zijn gekomen Heeft
men reële voordelen verkregen op financieel
gebied, op bestuurlijk- en technischterrein?
Kwam er een beter verzorgingsniveau tot
stand voor de ingezetenen? Daartegenover
kan de Sint-Annalandse burgemeester wel
concreet opsommen wat hl zijn gemeente
tot stand is gekomen in de laatste jaren.
'Kan nu worden gesteld, dat, waar elders
in Zeeland grotere eenheden zijn geschapen
(dit grotere eigenlijk tussen haakjes, althans
in sommige gevallen), dit nu ook persé voor
Tholen moet, omdat het anders uit de toon
valt. Is dat nu wel een motief