EENDRACHTBODE
Schelde-Rijnkanaal op Thoolse toeren
^a7\7\7\A
In maart 1971 over nieuwe brugverbinding
„Brienenoord" in het klein
Dit jaar nog aanbesteding van Vossemeerse brugwerken
Alle Schelde-Rijn werken ongeveer tegelijkertijd
i
ISSiSSP^
in eindfase (1975?)
25c JAARGANG No» 19
3 april 1969
DERDE BLAD
nP
Wm< Mmmm
Èël§gP2&
THOLEN
14040
Een tekening van de nieuwe Thoolse brug, een Brienenoord in miniatuur.
i
V
'Wm>
En zo deden we het voor 1928.
itS-tü
nooit UITROE N
IE MAKEN jjRUfr
JitaCEEt ,aiET «SWHISftWB _veaB OHJOBAICOXll KM,
ln i CEL MIRK
000H OÊftUtih
IJ? HAK'CM fi'piJAAL
«CEfLyis x fl,S7gl4« y - ,)c
j Ji£?'AA|{Jë UI1W. SLUIS
OOOR OERDEH IE HAKEN
wtis VERLEGGING
'Ik mag een biet zijn, als ik er iets van snap'. Bedaard kuierend
langs de Schelde-Rijn werken in de omgeving van de Thoolse brug
of via een snel motorvoertuig een blik uit het raampje werpend, de
reacties zijn vrijwel dezelfde. Wie behalve de insiders kan er wijs
uit het gewroet en gewriemel rond de Eendracht? Met graafma
chines en draglines, met hei-installaties en hijskranen, met zand-
auto's en buldozers. Sloten gravend, dijken opwerpend, terpen aan
slepend, zand zuigend en spuitend, betonpalen vlechtend, bekistin
gen makend of in de directieketen gewapend met passer en teken
potlood.
De vaste lijn is getrokken. Rijkswaterstaat houdt het lijntje vast.
Aannemersmaatschappij Van Oord uit Werkendam is al een heel
eind met de aansluitende wegen, maakt ook sloten en dijken, terwijl
de nieuwe brugbouw via de N.V. Nederlandse Aannemings Maat
schappij (N.A.M.) te Den Haag 6.480.000,ook al een maand
of drie op gang is.
Laten we een poging wagen de streekbewoner via pen en plaat
wat duidelijker te maken, wat er thans gebeurt en wat er precies
tot stand wordt gebracht, eer men in maart 1971 over de nieuwe
Eendracht-brug fietst, bromt of autoot.
In drieën
De totale werken bestaan uit drie hoofd
zaken. Het eerste deel bestaat uit de aanleg
van de toegangswegen naar de nieuwe brug,
het graven van de sloten langs de nieuwe
wegen en langs de nieuwe afsluitdijken, het
maken van die afsluitdijken en omdat hier
voor grond nodig is, het gelijkertijd al tot
aan de bodemlijn graven van het nieuwe ka
naal, voorzover dat niet de bestaande Een
dracht wordt.
Het tweede onderdeel is het maken van de
nieuwe brug over de Eendracht, een over
spanning van 560 meter lang met pijlers om
de cirka 35 meter.
Het derde onderdeel is het maken van een
betonnen rijdek op de brug, waarvan de
aanbesteding eind dit jaar wordt verwacht.
Wegen, dijken, sloten
Om met de werken, die in handen zijn van
de aannemersmaatschappij Van Oord te
Werkendam te beginnen, moet bekend zijn,
dat het er hierbij in grote lijnen om gaat de
aansluitingen te maken vanaf de nieuwe
brug aan Brabantse zijde op rijksweg 59 en
aan Thoolse zijde op het provinciaal wegen
net
Het begin was de aanleg van drie terpen
van zand als voorbelasting van de komende
landhoofden. Aan Thoolse zijde ziet men
zo'n terp tussen de begraafplaats en de boer
derij ,,Öe Laatste Stuiver". Een tweede ligt
er ongeveer midden in de Slabbekoornpolder
en een derde aan Brabantse zijde om de brug
„op te vangen".
De terp bij de „Laatste Stuiver" is tege
lijkertijd het eindpunt van de rijkswater
staatswerken aan inoolse kant. De tweede
zeewering van de Slabbekoornpolder werd
doorgraven om een toegangsweg te maken
naar de brugwerken en voor aanleg van het
viaduct.
Na de twee terpen aan Thoolse zijde lag
het meeste werk voor Van Oord aan de Bra
bantse kant. Daar wordt het viaduct slechts
60 m. lang om over te gaan op vaste grond,
die eerst recht doorloopt in de richting tussen
Halsteren en Steenbergen, maar (voorlopig)
eindigt ter hcogte van de Noorderkreekweg
(dat is vanaf de oude Thoolse brug de eer
ste weg links) en daar haaks aansluiting
geeft op de Noorderkreekweg en via die weg
op de bestaande verbinding Tholen - Bergen
op Zoom.
Tussen de bestaande Thoolse brug en de
Noorderkreekweg komt het nieuwe kanaal.
Vandaar ook, dat de firma van Oord reeds
de sloten heeft gegraven, die het zuidelijk
deel vormen van de kanaalwerken in de Hal-
sterse Auvergnepolder.
Naast die slcot, lopend vanaf het komende
viaduct aan Brabantse zijde dwars door de
Auvergnepolder tot aan de Oosterschelde-
dijk, wordt het dijklichaam gemaakt. Dat be
staat uit twee lagen klei, waartussen een
dijklichaam van zand wordt gebracht. De
klei die nu als soortement dijkjes is opge
worpen, gaat straks over het zandlichaam en
vormt de kanaaloeverdijk. Op de tekening
onderaan deze pagina kan men zien, hoe de
Eendracht vanaf de Oosterschelde niet wordt
gevolgd, maar hce in de Brabantse Auverg
nepolder tot bijna aan de nieuwe brug een
geheel nieuw kanaal wordt gegraven.
Het betekent eveneens, dat zuidelijk van de
bestaande Thoolse brug een eilandje ont
staat als een langwerpige spie. Op de teke
ning is dit eilandje aangegeven in bloklijnen
Bij de bestaande brug krijgt men dus ener
zijds de oude Eendracht, die ergens verder
wellicht moet worden afgesloten (al is dat
nog niet rond) en aan de overzijde van het
eilandje het nieuwe Eendrachtkanaal, door
Brabants gebied. Om het nog duidelijker te
maken. Als men momenteel te Thoolse brug
zo'n veertig meter ds gepasseerd, rijdt men
over het komend nieuw kanaal, juist voorbij
de directiekeeten van Van Oord. Men ziet
daar de gegraven dijklichamen en sloten in
de Auvergnepolder.
Wilt u het precies weten, neem dan deze
beschrijving met kaarten even mee naar de
overkant van de Eendracht en het zal u alle
maal veel duidelijker worden.
Even voor de nieuwe brug mondt het
nieuw te graven kanaal uit in de bestaande
Eendracht en om dezelfde lijn dan voorbij
de nieuwe brug richting Oud-Vossemeer nog
even te volgen, zien we, hoe het nieuwe ka
naal daar precies de andere Eendrachtzijde
raakt, namelijk aan Thoolse kant, waar een
bocht wordt afgesneden, even vóór de boer
derij „De Karnemelkspot". Bij de Karne-
melkspot volgt het nieuwe kanaal alweer
lang en breed de oude Eendracht.
Deze situatie betekent echter voor aan
nemer Van Oord, dat hij 450.000 m3 grond
moet verwerken en een miljoen kubieke meter
zand, dat hij daarmee en daarvan 1800 meter
nieuwe dijk in de Auvergnepolder moet ma
ken en 1400 meter dijk in de Slabbekoorn
polder.
Geen wonder, dat er thans op het eiland
van de Eendracht bakken zand worden ge
transporteerd via een zuiger naar het werk.
Ook is er reeds een baggermolen aanwezig.
Om toch nog even aan Brabantse zijde te
blijven, zij nog vermeld, dat de Noorder
kreekweg tot een flinke tweebaansweg zal
worden verbreed om dan zo het verkeer te
leiden op de bestaande rijksweg naar Hal
steren, waarvan het noordelijk gedeelte straks
een doodlopend stuk is op het nieuwe kanaal.
De lus
En nu de werken in de omgeving van de
„Laatste Stuiver". De boerderij komt vol
komen te liggen in de nieuwe lus, die nodig
is voor aansluiting, zowel naar Vosmeerse
als naar Thoolse zijde op de bestaande pro
vinciale weg. Immers, die provinciale weg
gaat straks onder het te bouwen viaduct
door en daar moet men toch een keer naar
toe kunnen. Dat hoeft niet persé om de ge
meente Tholen te bereiken. Dat kan men ook
op andere wijze. Van de nieuwe brug komt
er namelijk een directe afrit voor het LANG
ZAME VERKEÉR, die loopt langs de bin
nenzijde van de Eendrachtdijk.
Maar we hadden het over de lus. De lus
bij de „Laatste Stuiver". Met een geschei
den op- en afrit .zowel haar Halsterse als
naar Thoolse zijde. De tekening maakt het
duidelijk. In de toekomst zal men niet al
leen kunnen afbuigen naar Vossemeerse-
en Thoolse kant, maar ook rechtdoor kun
nen rijden naar de provinciale weg Tholen -
Poortvliet. Dit is echter een zuiver provin
ciale aangelegenheid, waarover we het een
volgend maal nog wel eens zullen hebben.
Wanneer men de situatie bij de „Laatste
Stuiver" bekijkt, kan men de contoeren al
duidelijk zien. Het betonnen „pilahrtje" is
niet anders dan een af te sluiten duikertje
voor afvoer van hemel- en polderwater
Om de situatie nu even in de praktijk
van de toekomst te belichten zien we het
volgende. Komende van Halsteren rijdt men
de Noorderkreekweg in, de nieuwe brug
over tot aan de „Laatste Stuiver" en daar
door over de huidige provinciale weg
Tholen - Vossemeer .buigt dan bij de laatste
Stuiver rechts af op de lus om daardoor
zowel de richting Tholen als die van Vosse
meer te bereiken. Komt men van Vossemeer
om naar de gemeente Tholen te rijden, dan
houdt men de huidige weg onder het komend
viaduct. Komt men van Oud Vossemeer naar
Bergen op Zoom, dan pakt men bij de
„Laatste Stuiver" de nieuwe weg (lus), die
toegang geeft tot de nieuwe brug.
Het verloop tot dusver en in de
toekomst t
Mei 1967 begonnen met bouwput
Sluizen Rilland Bath;
Juni 1968 afsluiting schorrengebied
Westerschelde;
Augustus 1968 begin werken bij Tho
len;
Medio 1969 omleiding weg- en trein
verkeer bij Rilland;
Begin 1970 nieuwe brug bij Tholen
klaar;
Begin werken Sint-Philipsland;
Begin 1970 werken Oud-Vossemeer;
1973 ingebruikneming nieuwe brug
gen Rilland;
1974 drooggraving Slaakdam Sinfc-
Philipsland;
Oplevering
1975.
Schelde Rijnverbinding
Rijksbegroting 1967: 10 miljoen guld.
1.968: 30 miljoen
1969: 50 miljoen
België betaalt 85 procent van de kos
ten.
Totale lengte nieuwe waterweg: 32
km.
Als we daarbij terloops nog opmerken,
dat de weg aan de Brabantse kant in de
toekomst wordt doorgetrokken tussen Le
pelstraat en Halsteren naar de nieuwe
Zoomweg, die via Willemstad richting Rot
terdam gaat, dan kan men zich wel inden
ken ,dat er in de toekomst een belangrijk
betere en sneller verbinding met Rotter
dam zal ontstaan
KAR'memël
PÖT
Hoe de Thoolse Schelde^Rijnwerken er op papier uitzien.