EENDRACHTBODE Schelde-Rijnkanaal op Thoolse toeren ^a7\7\7\A In maart 1971 over nieuwe brugverbinding „Brienenoord" in het klein Dit jaar nog aanbesteding van Vossemeerse brugwerken Alle Schelde-Rijn werken ongeveer tegelijkertijd i ISSiSSP^ in eindfase (1975?) 25c JAARGANG No» 19 3 april 1969 DERDE BLAD nP Wm< Mmmm Èël§gP2& THOLEN 14040 Een tekening van de nieuwe Thoolse brug, een Brienenoord in miniatuur. i V 'Wm> En zo deden we het voor 1928. itS-tü nooit UITROE N IE MAKEN jjRUfr JitaCEEt ,aiET «SWHISftWB _veaB OHJOBAICOXll KM, ln i CEL MIRK 000H OÊftUtih IJ? HAK'CM fi'piJAAL «CEfLyis x fl,S7gl4« y - ,)c j Ji£?'AA|{Jë UI1W. SLUIS OOOR OERDEH IE HAKEN wtis VERLEGGING 'Ik mag een biet zijn, als ik er iets van snap'. Bedaard kuierend langs de Schelde-Rijn werken in de omgeving van de Thoolse brug of via een snel motorvoertuig een blik uit het raampje werpend, de reacties zijn vrijwel dezelfde. Wie behalve de insiders kan er wijs uit het gewroet en gewriemel rond de Eendracht? Met graafma chines en draglines, met hei-installaties en hijskranen, met zand- auto's en buldozers. Sloten gravend, dijken opwerpend, terpen aan slepend, zand zuigend en spuitend, betonpalen vlechtend, bekistin gen makend of in de directieketen gewapend met passer en teken potlood. De vaste lijn is getrokken. Rijkswaterstaat houdt het lijntje vast. Aannemersmaatschappij Van Oord uit Werkendam is al een heel eind met de aansluitende wegen, maakt ook sloten en dijken, terwijl de nieuwe brugbouw via de N.V. Nederlandse Aannemings Maat schappij (N.A.M.) te Den Haag 6.480.000,ook al een maand of drie op gang is. Laten we een poging wagen de streekbewoner via pen en plaat wat duidelijker te maken, wat er thans gebeurt en wat er precies tot stand wordt gebracht, eer men in maart 1971 over de nieuwe Eendracht-brug fietst, bromt of autoot. In drieën De totale werken bestaan uit drie hoofd zaken. Het eerste deel bestaat uit de aanleg van de toegangswegen naar de nieuwe brug, het graven van de sloten langs de nieuwe wegen en langs de nieuwe afsluitdijken, het maken van die afsluitdijken en omdat hier voor grond nodig is, het gelijkertijd al tot aan de bodemlijn graven van het nieuwe ka naal, voorzover dat niet de bestaande Een dracht wordt. Het tweede onderdeel is het maken van de nieuwe brug over de Eendracht, een over spanning van 560 meter lang met pijlers om de cirka 35 meter. Het derde onderdeel is het maken van een betonnen rijdek op de brug, waarvan de aanbesteding eind dit jaar wordt verwacht. Wegen, dijken, sloten Om met de werken, die in handen zijn van de aannemersmaatschappij Van Oord te Werkendam te beginnen, moet bekend zijn, dat het er hierbij in grote lijnen om gaat de aansluitingen te maken vanaf de nieuwe brug aan Brabantse zijde op rijksweg 59 en aan Thoolse zijde op het provinciaal wegen net Het begin was de aanleg van drie terpen van zand als voorbelasting van de komende landhoofden. Aan Thoolse zijde ziet men zo'n terp tussen de begraafplaats en de boer derij ,,Öe Laatste Stuiver". Een tweede ligt er ongeveer midden in de Slabbekoornpolder en een derde aan Brabantse zijde om de brug „op te vangen". De terp bij de „Laatste Stuiver" is tege lijkertijd het eindpunt van de rijkswater staatswerken aan inoolse kant. De tweede zeewering van de Slabbekoornpolder werd doorgraven om een toegangsweg te maken naar de brugwerken en voor aanleg van het viaduct. Na de twee terpen aan Thoolse zijde lag het meeste werk voor Van Oord aan de Bra bantse kant. Daar wordt het viaduct slechts 60 m. lang om over te gaan op vaste grond, die eerst recht doorloopt in de richting tussen Halsteren en Steenbergen, maar (voorlopig) eindigt ter hcogte van de Noorderkreekweg (dat is vanaf de oude Thoolse brug de eer ste weg links) en daar haaks aansluiting geeft op de Noorderkreekweg en via die weg op de bestaande verbinding Tholen - Bergen op Zoom. Tussen de bestaande Thoolse brug en de Noorderkreekweg komt het nieuwe kanaal. Vandaar ook, dat de firma van Oord reeds de sloten heeft gegraven, die het zuidelijk deel vormen van de kanaalwerken in de Hal- sterse Auvergnepolder. Naast die slcot, lopend vanaf het komende viaduct aan Brabantse zijde dwars door de Auvergnepolder tot aan de Oosterschelde- dijk, wordt het dijklichaam gemaakt. Dat be staat uit twee lagen klei, waartussen een dijklichaam van zand wordt gebracht. De klei die nu als soortement dijkjes is opge worpen, gaat straks over het zandlichaam en vormt de kanaaloeverdijk. Op de tekening onderaan deze pagina kan men zien, hoe de Eendracht vanaf de Oosterschelde niet wordt gevolgd, maar hce in de Brabantse Auverg nepolder tot bijna aan de nieuwe brug een geheel nieuw kanaal wordt gegraven. Het betekent eveneens, dat zuidelijk van de bestaande Thoolse brug een eilandje ont staat als een langwerpige spie. Op de teke ning is dit eilandje aangegeven in bloklijnen Bij de bestaande brug krijgt men dus ener zijds de oude Eendracht, die ergens verder wellicht moet worden afgesloten (al is dat nog niet rond) en aan de overzijde van het eilandje het nieuwe Eendrachtkanaal, door Brabants gebied. Om het nog duidelijker te maken. Als men momenteel te Thoolse brug zo'n veertig meter ds gepasseerd, rijdt men over het komend nieuw kanaal, juist voorbij de directiekeeten van Van Oord. Men ziet daar de gegraven dijklichamen en sloten in de Auvergnepolder. Wilt u het precies weten, neem dan deze beschrijving met kaarten even mee naar de overkant van de Eendracht en het zal u alle maal veel duidelijker worden. Even voor de nieuwe brug mondt het nieuw te graven kanaal uit in de bestaande Eendracht en om dezelfde lijn dan voorbij de nieuwe brug richting Oud-Vossemeer nog even te volgen, zien we, hoe het nieuwe ka naal daar precies de andere Eendrachtzijde raakt, namelijk aan Thoolse kant, waar een bocht wordt afgesneden, even vóór de boer derij „De Karnemelkspot". Bij de Karne- melkspot volgt het nieuwe kanaal alweer lang en breed de oude Eendracht. Deze situatie betekent echter voor aan nemer Van Oord, dat hij 450.000 m3 grond moet verwerken en een miljoen kubieke meter zand, dat hij daarmee en daarvan 1800 meter nieuwe dijk in de Auvergnepolder moet ma ken en 1400 meter dijk in de Slabbekoorn polder. Geen wonder, dat er thans op het eiland van de Eendracht bakken zand worden ge transporteerd via een zuiger naar het werk. Ook is er reeds een baggermolen aanwezig. Om toch nog even aan Brabantse zijde te blijven, zij nog vermeld, dat de Noorder kreekweg tot een flinke tweebaansweg zal worden verbreed om dan zo het verkeer te leiden op de bestaande rijksweg naar Hal steren, waarvan het noordelijk gedeelte straks een doodlopend stuk is op het nieuwe kanaal. De lus En nu de werken in de omgeving van de „Laatste Stuiver". De boerderij komt vol komen te liggen in de nieuwe lus, die nodig is voor aansluiting, zowel naar Vosmeerse als naar Thoolse zijde op de bestaande pro vinciale weg. Immers, die provinciale weg gaat straks onder het te bouwen viaduct door en daar moet men toch een keer naar toe kunnen. Dat hoeft niet persé om de ge meente Tholen te bereiken. Dat kan men ook op andere wijze. Van de nieuwe brug komt er namelijk een directe afrit voor het LANG ZAME VERKEÉR, die loopt langs de bin nenzijde van de Eendrachtdijk. Maar we hadden het over de lus. De lus bij de „Laatste Stuiver". Met een geschei den op- en afrit .zowel haar Halsterse als naar Thoolse zijde. De tekening maakt het duidelijk. In de toekomst zal men niet al leen kunnen afbuigen naar Vossemeerse- en Thoolse kant, maar ook rechtdoor kun nen rijden naar de provinciale weg Tholen - Poortvliet. Dit is echter een zuiver provin ciale aangelegenheid, waarover we het een volgend maal nog wel eens zullen hebben. Wanneer men de situatie bij de „Laatste Stuiver" bekijkt, kan men de contoeren al duidelijk zien. Het betonnen „pilahrtje" is niet anders dan een af te sluiten duikertje voor afvoer van hemel- en polderwater Om de situatie nu even in de praktijk van de toekomst te belichten zien we het volgende. Komende van Halsteren rijdt men de Noorderkreekweg in, de nieuwe brug over tot aan de „Laatste Stuiver" en daar door over de huidige provinciale weg Tholen - Vossemeer .buigt dan bij de laatste Stuiver rechts af op de lus om daardoor zowel de richting Tholen als die van Vosse meer te bereiken. Komt men van Vossemeer om naar de gemeente Tholen te rijden, dan houdt men de huidige weg onder het komend viaduct. Komt men van Oud Vossemeer naar Bergen op Zoom, dan pakt men bij de „Laatste Stuiver" de nieuwe weg (lus), die toegang geeft tot de nieuwe brug. Het verloop tot dusver en in de toekomst t Mei 1967 begonnen met bouwput Sluizen Rilland Bath; Juni 1968 afsluiting schorrengebied Westerschelde; Augustus 1968 begin werken bij Tho len; Medio 1969 omleiding weg- en trein verkeer bij Rilland; Begin 1970 nieuwe brug bij Tholen klaar; Begin werken Sint-Philipsland; Begin 1970 werken Oud-Vossemeer; 1973 ingebruikneming nieuwe brug gen Rilland; 1974 drooggraving Slaakdam Sinfc- Philipsland; Oplevering 1975. Schelde Rijnverbinding Rijksbegroting 1967: 10 miljoen guld. 1.968: 30 miljoen 1969: 50 miljoen België betaalt 85 procent van de kos ten. Totale lengte nieuwe waterweg: 32 km. Als we daarbij terloops nog opmerken, dat de weg aan de Brabantse kant in de toekomst wordt doorgetrokken tussen Le pelstraat en Halsteren naar de nieuwe Zoomweg, die via Willemstad richting Rot terdam gaat, dan kan men zich wel inden ken ,dat er in de toekomst een belangrijk betere en sneller verbinding met Rotter dam zal ontstaan KAR'memël PÖT Hoe de Thoolse Schelde^Rijnwerken er op papier uitzien.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1969 | | pagina 9