EENDRACHTBODE
Ter horst
C. M. v. Broekhoven
De mode van morgen
vandaag bij
25c JAARGANG No. 17
20 maart 1969
VIERDE BLAD
Stemmen van lezers
(buiten verantwoordelijkheid van de redactie)
STEMMEN VAN LEZERS 1
Geachte redactie
In het gemeenteraadsverslag werd melding
gemaakt van een misverstand, dat zou be
staan in verband met de enorme vervuiling
van de Veerstraat tijdens de bietencampagne.
Volgens wethouder de Leeuw was wel de
gelijk de weg afgespoten. Ja. dat klopt, want
anders had Sint Nicolaas het Veer niet kun
nen bereiken, de goedheilige moest eens in de
modder zijn blijven steken. Daarom is er toen
gespoten op het midden van de weg en de
modder week naar de kanten. Nou ja, dat
kwam niet zo nauw. De sint kon ongestoord
en ongeslipt passeren. Vervolgens nog een
week of drie bieten rijden. Bieten, soms mid
den op de weg gelost en vandaar zo op een
auto laden. Boven aan de oprit een bordje
(het ligt nog te wachten op de nieuwe cam
pagne) met opschrift slipgevaar". Dat bord
je schijnt èn voor de politie èn voor het ge
meentebestuur voldoende te zijn om een der
gelijke rotzooi te tolereren.
Persoonlijk moest ik een gehele zaterdag
modder op hoopjes trachten te werken om
m'n woning wat "it de modder te houden.
Dat is niet zo verschrikkelijk erg. Maar het
is nu maart en nog zitten we met 3 a 4 cm
modder langs de kanten. Tijdens regenbuien
krijgen we de bietencampagne 1968 nog
steeds binnen tot ergernis van iedere bewo
ner rond het Veer.
Noem daarbij nog de zeer, zeer slechte
verlichting en dan zeg ik dat er voor deze
toestand toch werkelijk geen excuus bestaat.
Tot voor enkele jaren betaalden we geen
straatbelasting, maar toen waren er tijdens
de bietencampagne geregeld één of twee men
sen bezig de straat schoon te maken en je kon
zaterdags en zondags rustig de straat op zon
der modder-gevaar.
Wee je gebeente als Je in die tijd met vuile
wielen op de weg kwam. Je was onherroepe
lijk de sigaar. We hebben een pracht van een
rioolsysteem, maar de kolkjes zitten tot het
rooster vol modder. Verschillende bewoners
aan het Veer hebben de kolkjes schoonge
maakt. Is het geen schande Centrale Dienst
Noord Zeeland? Nu vraag ik hiervoor toch
werkelijk eens een geldig excuus
P. J. Droogers - Veerstraat 7
Oud-Vosseraeer
STEMMEN VAN LEZERS 2
Geachte redactie.
Naar aanleiding van het ingezonden ar
tikel in Uw blad van 13 maart j.l. door dhr.
W. W. van Dijke te O.V. betreffende dis
cussie benoeming onderwijzer O.L.S. op de
laatstgehouden raadsvergadering van 4 maart
j.l. wil ik gaarne een nadere toelichting ge
ven. U mijnheer de redacteur hartelijk dank
voor de plaatsruimte.
Ik wil beginnen dhr van Dijk dank te zeg
gen voor de spontaniteit, om wat hij schreef
nog eerst ter lezing aan te bieden en daarna
in te zenden.
Dat ik hier niet op in ben gegaan is uit
het oogpunt, dat een ieder moet kunnen
weergeven, op welke manier dan cok, dat
gene wat hij wenst kenbaar te maken. En ik
dacht dat dhr van Dijke dit in volle vrijheid
heeft kunnen doen.
Wat betreft de discussie is er op de raads
vergadering door geen enkel raadslid de be
noemde onderwijzer dhr Rip als persoon in
bespreking geweest, maar de discussie waar
het om ging, was bedoeld als een richtlijn
voor de toekomst.
Het bewijs dat dhr Rip met alg. stemmen
werd benoemd is overduidelijk en zeer zeker
geen diskwalificatie vcor de persoon.
In algemene zin wil ik doen opmerken
waar het in hoofdzaak om gaat. Dat bij even
tuele benoeming in de toekomst de sollici
tant gevraagd word of hij ook k e r k e 1 ij k
meedenkt in de ruimste zin en
dat is heel iets anders dan kerkelijkmee
leven.
Het gaat mij niet om modaliteiten, kerkge
nootschappen etc. want in datgene wat door
mij in de vergadering is gesteld meet niet
dieper gegraven worden dan nodig is, daar
ben ik, dacht ik tc oecumenisch voor inge
steld.
Maar omdat we hier op onze gemeente een
bevolking hebben, die voor het overgrote
deel kerkelijk meedenkt, is het wel
gewenst dat we op de scholen waar onze
kinderen naar toe oaan, we aan de betref
fende sollicitant het kerkelijk denken als
minium eis mogen stellen. Het gaat er mij
niet om of de sollicitant bij een kerkgenoot
schap is aangesloten, belangrijker vind ik of
hij kerkelijk meedenkt en dit kan positief
of negatief zijn. Is het positief, accoord,
is het negatief dan zou ik een halt willen toe
roepen omdat daar het openbaar onderwijs
niet mee wordt gediend.
Uit het negativisme kan heel gemakkelijk
voortvloeien de tegenwoordige ,,God is dood
theologie" en tegen deze gedachte zal een
ieder die kerkelijk meedenkt zich blijven ver
zetten en dat zal ook in het belang zijn van
de openbare school ter plaatse en in onze
omgeving.
Onder punt 5 van zijn artikel stelt dhr van
Dijke dat ondergetekende onkerkelijk vereen
zelvigt met onchristelijk. Ik heb dit nooit be
weerd en zal dit ook nooit beweren.
Trouwens dhr van Dijke weet wel beter,
gezien het verleden.
Dhr van Dijke spreekt vervolgens over
conservatisme in onze streek, ik dacht gene
raliserend gezien, dat onze streek toch wel
mee kon en zeker geen achtergebleven ge
bied Is, vooral in onze gemeente waar op
kerkelijk gebied een steeds groeiender samen
werking is.
Kunnen de sollicitanten zich in onze om
geving niet thuis voelen dan ligt dit aan hun
instelling. Dat ze ziel) soms terugtrekken
kan ook een kwestie van huisvesting zijn, zo
als in het laatste geval.
Resumerend zou ik willen stellen dat door
deze maatstaf het openbaar onderwijs wel
wordt gediend in tegenstelling met de ge
dachtegang van dhr van Dijke en dat er geen
enkele candidaat verbitterd wordt zoals dhr
van Dijke stelt.
Maar dat ik onder geen enkel beding het
openbaar onderwijs zou willen bestempeld
zien met het practicaat Marxisme wat mees
tal een uitvloeisel is of kan zijn van de ver
kondigers van de God is dood theologie,
juist daarmede zou men dit onderwijs slechte
diensten bewijzen. Immers uit het vorenstaan
de blijkt wel dat het mij niet gaat om een
schoolstrijd etc. Gelukkig leven we anno 1969
deze strijdbijl is al enige jaren begraven,
dank zij de moderne opvattingen van onze
mede bewoners in tegenstelling tot het con
servatisme.
Dhr van Dijke heeft enkele malen het
woord democratisch gebruikt. Gelukkig dat
we nog mogen leven in een democratisch land
zodat vrijheid van gedachte nog voor een
ieder mogelijk is.
Voor verdere discussie %vil ik dhr. van Dijke
gaarne ontvangen. Mijn deur staat altijd open
voor iedereen, maar ik heb er geen behoefte
aan om na deze uiteenzetting verdere dis
cussie te gaan voeren via ingezonden arti
kelen.
U mijnheer de redacteur nogmaals dank
voor de plaatsruimte.
P. W. C. van Westen
Oud-Vossemeer
Tenslotte nog iets over de C.H.U. en met 1
haar de ,,18". Volgens de heer Anthonisse
kan in een politieke partij waar links en
rechts zo door elkaar krioelen alleen maar
een onsmakelijke drank ontstaan.
Hieruit blijkt dat de schrijver er van uit
gaat dat rivieren van eigen meningen in een
partij zoals de C.H.U. niet zouden kunnen
uitmonden in een kanaal van gezamelijke be
langen.
Ik behoef Anthonisse niet het grondbe
ginsel van het Christen zijn te leren, hij
kent dat. In met name de C.H.U. maakt dit
een ontmoeting met andere mogelijk Ook met
b.v. Drs. Schouten, die overigens geen drup
pel water bij zijn wijn heeft gedaan, integen
deel die door de pers nog al onjuist is geci
teerd. De kritiek die hij op het nieuwe pro
gramma heeft geuit, is in een minderheids-
nota opgenomen. De C.H.U. op Tholen gaat
op 3 april a.s. met al haar Kiesverenigingen j
hierover praten.
MANTELS - MANTELCOSTUUMS
kamgaren
trevira
jacquard
ook voor grote en heupmaten
U slaagt bij
Kremerstraat 11-13 Bergen op Zoom
(adv. ing. med.)
STEMMEN VAN LEZERS 3
j
j ANTWOORD AAN DE
HEER H. ANTHONISSE
i Nu wij aan het slot van onze openbare
briefwisseling zijn gekomen, mag ik voor
de duidelijkheid onze meelezers beknopt re
sumeren.
De heer Ant. heeft geschreven dat het
onze regering nergens anders om te doen is
dan onze economie te ontwrichten, de werk
gevers dan de schuld te geven, en nationa-
lisatie mogelijk te maken.
I Mijn antwoord daarop was dat deze op
merking een niet waar te maken beschuldi-
ging is, die ook gelogenstraft wordt door het
praktisch politiek program van de C.H.U.
waarin de vrijheid van de ondernemer, en het
particulier initiatief hoge prioriteit hebben en
houden.
De heer Ant. schreef dat alle Nederlandse
vakbonden, links en rood zijn en gekenmerkt
worden door grote bekken, en hersens voor
zover aanwezig niet worden gebruikt.
Op deze passage zal ik niet verder ingaan
daar kunnen de leden van de vakorganisaties
het hunne van denken en zeggen.
De heer Ant. heeft opgemerkt dat onze
ministers primair eigen belang nastreven, en
betrekt in zijn 2e artikel daarbij ook de
Kamerleden. Hierop zou ik willen antwoor
den met eens na te gaan hoeveel ministers en
Kamerleden een salaris derving ontvingen
toen zij zich voor hun funktie beschikbaar
stelden.
Mag ik nu komen tot de beantwoording
van het 2e artikel.
De opmerking dat het artikel met de pen
van het gemoed is geschreven mag u niet
in het negatieve uitleggen, integendeel. Ik
ben mij er van bewust dat U uit hoofde van
Uw beroep geconfronteerd wordt met cijfer
materiaal over een aantal jaren, en daaruit
conclusies trekt. Conclusies die echter meer
emotioneel, dan rationeel getrokken werden,
althans te beoordelen naar de tendens van
LIw artikelen. Natuurlijk zijn er in vele hard
werkende gezinnen grote problemen voort-
vloeiende uit achterblijvende bedrijfsresulta
ten. U mag deze echter, als U een objektieve
beoordeling wilt toepassen niet zo projek-
teren op een groep die het nu bijzonder moei
lijk heeft als zou zij de dupe worden van
kwade opzet.
In de wisselwerking van de economie heb
ben door de jaren heen steeds groepen van
mensen het extra moeilijk gehad meestal de
werknemers, nu zijn het de middengroepen.
Een van de oorzaken daarvan is dat wij
door de 2e industriële revolutie waarin wij
I ons nu bevinden, en in de schaalvergroting
i die de E.E.G. voor ons nodig en mogelijk
1 maakt onze positie moeten bepalen, wat het
afstoten van talloze bedrijfstypen en soorten
tengevolge heeft.
Voor een bril die prettig zit en keurig staat
adv.tng.med.
De wagemaker en de hoefsmid zijn ver
dwenen, de bakker en de kruidenier wordt
de manager van een supermarkt
Het doe het zelf motief brengt tal van ver
anderingen in de dienstverlenende sektor.
Kolenmijnen worden gesloten, aardgas
vindt zijn nieuwe weg ,en andere nieuwe
energiebronnen worden straks toegepast.
In deze evolutie kan men niet de bestraf
fende vinger op de overheid richten, als zou
zij de oorzaak van deze ontwikkeling zijn.
Haar taak is oplossingen te zoeken door sa
nering en ontwikkeling voor de midden
groepen ,die nu in de knel zijn gekomen.
Het zwakke heeft altijd de meeste rechten,
op de grootste aandacht. Omdat ook de re-
daktie mij beperkingen oplegt wat betreft
de ruimte in haar kolommen, kan ik niet op
alles ingaan.
De C.H.U. is daarom gaarne bereid om in
een openbare bijeenkomst haar standpunt in
deze kwestie in details te bespreken. Indien
andere politieke partijen daaraan willen mee
werken zijn wij bereid om een initiatief daar
voor te nemen.
Geïnteresseerden zou ik willen verzoeken
schriftelijk kontakt op te nemen met de voor
zitter van de aktivitelten commissie van de
C.H.U. Machtiging no 9, Poortvliet
het ook deze groep, die zondags met een
zwarte jas hun wekelijkse daden tracht te
camoufleren. Op zondag 9 maart 1969 is mij
echter het intern reageren onmogelijk ge
maakt, anders zou het ik niet langs deze
weg doen, maar dat is me thans op andere
wijze onmogelijk.
Het zal naar ik aanneem, een ieder be
kend zijn, althans in Sint Philipsland, dat ik
op zondag 9 maart jl. ben afgesneden als lid
der gemeente, wegens het in bezit hebben
van een televisie toestel. De dominee heeft
ook meegedeeld, dat ik hem telefonisch hier
van heb in kennis gesteld en dat ik nog
veel meer had gezegd, wat hij niet nuttig of
nodig achtte daarvan mededeling te doen.
Ter verduidelijking volgt hier die aan de
dominee gedane mededeling, nl. „indien u
overgaat tot het in het openbaar afsnijden
van de gemeente, zal ik ook in het openbaar
moeten reageren."
Persoonlijk heb ik in mijn schrijven van
april 1966 - wat hieronder ook volgt - de
afkondiging van de maatregel reeds afge
keurd, als zijnde een menselijke maatregel,
die indruist tegen de christelijke voorschrif
ten (ofschoon die maatregel met de beste be
doeling kan zijn uitgevaardigd, nochtans is
hij in strijd met onze belijdenis en zeker met
artikel 32 van die belijdenis).
Sinds de afkondiging van de televisiemaat
regel ben ik niet meer ter kerk gegaan. Wel
heb ik schriftelijk de kerkeraad benevens
enige predikanten mijn afkeuring te kennen
gegeven. Op dit schrijven ontving ik slechts
één reactie en wel van dominee de Reuver.
Een afschrift van zijn brief laat ik eveneens
hieronder volgen.
men met een Chr. School uitgaande van de
Oud Ger. en Ger. Gemeenten. Een heel
klein stapje waren de machthebbers hun doel
genaderd.
De ijver die er voor is gedaan grenst aan
het onmogelijke. Er werden huis aan huis
bezoeken afgelegd en wanneer de ouders
zich aarzelend uitspraken dan is het wel ge-
fidv.Ing.med.
Met de linksen en de rechtsen samen.
Politieke partijen lijken en zijn soms vreem
de vogels.
En vogels hebben nu eenmaal vleugels
een linkse en een rechtse.
Maar het midden zit altijd goed.
Tenminste als het een betrouwbare vogel is.
E. Ph. Nieuwkerk
STEMMEN VAN LEZERS IV
vóór-opmerking redactie.
Hoewel ingezonden stukken, waarbij we
het noodzakelijk vinden, dat ze zijn onderte
kend, buiten verantwoordelijkheid van de re
dactie worden opgenomen, hetgeen betekent
dat we het met de inhoud helemaal niet eens
behoeven te zijn, volgt nu en dan ook wel
eens een redactioneel onderschrift. In bet
onderstaande geval menen we zelfs een op
merking vóór-af te moeten maken.
Het onderstaande betreft namelijk een ker
kelijke zaak en gewoonlijk betekent dat een
gevoelskwestie. En daarom zelden vrucht
dragend via ingezonden stukken. Bovendien
kan niemand een kerkgenootschap, zomin
als een vereniging, het recht ontzeggen be
paalde regelen te stellen bij overtreding
waarvan een lid geroyeerd of geschorst kan
worden. In het onderhavige geval gaat )-*,
menen we zelfs, om een synodaal besluit.
Dat men over zo'n besluit anders kan den
ken, dat men er een andere mening op na
houdt is een even goed recht Vandaar ook
dat we inzender in dat opzicht niet tekort
wensten te doen, hoewel de lengte van het
ingezondene ons nog wel even deed aarze
len. Het betekent zeker niet, dat we er nu
ook gelukkig mee zijn. Vooral op dat terrein
is het elkaar zoeken beter, dan het elkaar
afstoten. Mogelijk is dat zelfs nog mogelijk
na in het openbaar een duidelijk menings
verschil te hebben aangetoond. - red.
Een openbare reactie van een in het open
baar afgesneden lid der Oud Ger. Ge
meente te Sint Philipsland wegens het in
het bezit hebben van televisie.
Geachte redactie.
Ik vraag beleefd plaatsruimte in uw ter
plaatse zoveel gelezen blad. Het is nl. al
meer dan 20 jaar, meneer de redacteur, dat
ik reageer tegen de m.i. zeer onwettige en
onchristelijke wantoestanden op het kerkelijk
leven. Vele malen op jaarvergaderingen en
ook wel op kerkvisitatie heb ik mijn afkeu
ring op diverse aangelegenheden kenbaar
gemaakt. Tot mijn grote spijt echter zonder
resultaat. Een zeer grote groep van de plaat
selijke bevolking heeft mij dat kwa
lijk genomen en deze groep ziet mij nog
steeds aan, als ware ik melaats. Wel is
Indien ik was overleden of mijn vrouw of
een van mijn dierbaren, dan was er zeker
een reactie geweest van de „heersers", want
dat alleen hebben ze gemeen. Indien onze ge
zondheid en welstand aan hun macht was
onderworpen zag het er zeer droevig voor
ons uit, maar daaromtrent heb ik een andere
mening. In 1966 heb ik ongeveer 20 jaar
kerkelijk leven beschreven.
Het zou mij niet moeilijk vallen ook de
afgelopen drie jaar nog eens te memoreren,
maar dat ligt nog wel bij ieder in het geheu
gen, naar ik aanneem. Ik hoef slechts te her
inneren aan de ten hemelschreiende affaire
van aankoop woning. In mijn schrijven van
april 1966 heb ik vermeld, dat er ook ambten
worden aanvaard om er geldelijk gewin uit
te halen. Wanneer men weet dat er in 1968
door de diaconie voor f 5000,f 6000.
kolen zijn verstrekt en daarbij één kolenhan
delaar, die nog voor geen f 1000,mocht
leveren, dan is nader uitleg overbodig. Het
zou eveneeens mogelijk zijn om op verschil
lende profetische uitspraken te reageren,
maar om niet persoonlijk te worden zie ik
daarvan af. De hierbij betrokken families
weten dat het beste.
De sociale wetten kan ik toejuichen, maar
wel vind ik. dat er groot misbruik van wordt
gemaakt zelfs door ambtsdragers en dat alles
dan nog onder de dekmantel van godsdienst.
Gaat U met Pasen verloven
dan ringen van
Juwelier
Kortemeestraat 33
BERGEN OP ZOOM
Tel. 5607
adv.ing.med.
Wederom ben ik ervan overtuigd, dat ik
met deze uiteenzetting niet volledig ben
geweest. Ook is het niet mijn bedoeling met
dit schrijven een vals ,ha, ha" te laten horen.
Het is alleen mijn bedoeling om de waarheid
bekend te maken en anders niets dan de
waarheid.
Daarom wenste ik er ook geen andere
bladen in te betrekken om er geen rel van
te maken, maar in eigen gemeente datgene
onder de aandacht te brengen, waarmee men
er m.i. naast zit. Niettemin hoop ik dat men
deze woorden wil lezen en herlezen en dat
men de juistheid van dit schrijven naar
waarheid zal beoordelen, opdat men er in
het kerkelijk leven in de toekomst gebruik
van zal kunnen maken. Daarbij laat ik hier
onder datgene volgen, wat in feite al eerder
openbaar was.
Met dank. C. Kosten - Voorstraat 34
Sint Philipsland.
(nadruk verboden)
GEACHTE KERKERAAD
Het is naar ik aanneem U allen wel bekend
dat ik de laatste jaren een zeer slecht lid
ben wat de medeleving der kerk aanggat.
Niettemin ben ik belijdend lid en heb eens
een belofte gedaan die mij toch steeds aan
spreekt en waarvan ik eerstdaags verant
woording van zal moeten afleggen.
Vandaar ook dat ik U hierbij een schrijven
doe toekomen, waarin ik de laatste 20 jaren
kerkleven der Oud Ger. Gemeente van St.
Philipsland heb beschreven. Ik verzoek U
vriendelijk van een en ander kennis te wil
len nemen. Tevens deel ik U mede een af
schrift van dit schrijven te hebben gezonden
aan de leraren Ds. Mieras, Ds. v. d. Poel
en Ds. de Reuver, deze allen hebben in die
20 jaar ook onze gemeente gediend.
Persoonlijk ben ik altijd bereid hierover
nader van gedachten te wisselen
C .Kosten
Voorstraat 34
St. Philipsland
april 1966
Memoires
Het kerkelijk leven der Oud Ger. Gemeen
te van Sint Philipsland na het vertrek van
wijlen Ds. W. Blaak naar Geldermalsen in
het jaar 1947.
Er was toen in de gemeente een ontzetten
de onenigheid. Er was in de gemeente een
kleine minderheid en vooral in de leidingge
vende autoriteiten die gaarne overgingen
naar de Ger. Gemeenten, doch door het aan
hangen van de Oud Ger. Leden werd dit
steeds verijdeld.
Het is echter toen nog wel zover gekomen
dat de Gemeente zich toen heeft losgemaakt
van het Kerkverband der Oud Ger. Gemeen
ten. Vele ouderen van St. Philipsland zul
len zich zeer zeker deze tijd herinneren. Dus
stonden wij alleen, zonder verband met de
overige gemeenten. Niettemin verdroot dit
zeer vele mensen ook buiten de gemeente.
Vooral ook de leraren Ds. v. d. Poel, Ds.
Mieras en Ds. de Reuver, welke toen ook
nog in het Kerkverband waren opgenomen.
De overgang naar de Ger. Gemeenten was
dus volkomen mislukt.
De volgende stap was oprichting Chr.
School. Vanuit de Ned. Kerk was er een
verzoek gedaan om tot oprichting van een
Chr. School te komen. Na enkele malen
overleg met de Ned. Herv. Kerk leek het
er op dat er een Chr, Nationale School zou
komen. Maar nee hoor, opeens daar kwam
beurd dat er gedreigd werd met: „Als je
kinderen dan ziek worden dan behoef je ons
ook niet te komen roepen". Ik herinner mij
nog zeer duidelijk dat wijlen Ds. van Leeu-
wen hier ter plaatse toen een avond is ge-
weest om te spreken over de oprichting van
een Chr. School en toen als grondslag had
Groen van Prinsteren. Zeer overduidelijk
heeft hij toen gesteld, indien het niet mogelijk
was om een dergelijke school te stichten het
beter was, het maar te laten zoals het was.
Mijn kinderen zijn er nooit geweest en ik ben
persoonlijk ook nooit bezocht. Alleen dit is
wel gebeurd. In het najaar 1949 is beroepen
Ds. van Leeuwen welke in maart 1950 zijn
Intrede heeft gedaan, echter heeft hij al
wel in febr. de jaarlijkse vergadering gepre
sideerd en na afloop van die vergadering
j werden de ouders van de kinderen die niet
naar de Chr. School gingen gevraagd in de
consistoriekamer te komen om daar hun
eventuele bezwaren kenbaar te maken. Ik
was er aanwezig met nog enkele ouders en
heb toen gevraagd aan Ds. van Leeuwen,
wanneer hij straks eenmaal in de gemeente
was en zich goed op de hoogte had ge-
steld van de interne aangelegenheden der
gemeente ik gaarne met hem van gedachten
wilde wisselen over die aangelegenheid. Deze
vraag heb ik die avond nog wel gesteld:
„Of het doel de middelen heiligt".
- Hij gaf mij een pertinent ontkennend ant
woord. Tot mijn spijt is er van die gedach-
tewisseling nooit meer iets terecht gekomen.
Gedurende deze tijd waren wij vacant en
hadden toen twee ouderlingen. In de tijd
teen Ds. van Leeuwen hier was moest er een
ouderling bijkomen en dat is geschied op een
zonderlinge manier. Het is vooral de ouderen
wel bekend dat er elk jaar een ouderling
en een diaken aftreed, welke dan wel her
kiesbaar zijn, maar dat er dan steeds een
representatief persoon als tegencandidaat ge
steld van de interne aangelegenheden van de
ling was al jaren Jan Walpot een eenvoudi
ge man „Wiens bescheidenheid bij een ieder
was bekend". Nu zou het voor de hand ge
legen hebben dat ook ditmaal Jan Walpot
als candidaat zou gesteld worden, maar niets
daarvan. M. Noorthoek werd candidaat ge
steld met als tegencandidaat een zekere
Men. Snijders, een man op gevorderde leef
tijd die bij zijn dochter inwoonde en afkom
stig was uit Zuid-Holland, overigens een
zeer eenvoudige man. Deze handeling is door
mij en vele met mij nimmer goedgekeurd inte
gendeel ik heb er meer dan een keer mijn
afkeuring over uitgesproken. Nadat de ver
troebeling weer enigszins was bijgelegd her
inner ik mij nog eens op kerkvisitatie te
zijn geweest die werd gehouden door Ds de
Reuver en Ds. van Dijk en heb toen duide
lijk gesteld dat het zeer gemakkelijk is om
elkander te bedriegen en voor te liegen,
maar dat God niet is te bedriegen. Er wer
den toen regelmatig beroepen uitgebracht
maar geen enkele beroep werd aangenomen,
terwijl zo nu en dan de overige predikan
ten een Vacante beurt kwamen vervullen en
Ds. Mieras consulent was. In 1949 is toen
beroepen Ds. van Leeuwen die slechts twee
jaar de gemeente heeft geregeerd en in 1952
plotseling is overleden te Loenen waarvan
daan hij ook was gekomen. In de jaren 1953
tot 1956 werden weer herhaalde beroepen
uitgebracht maar geen enkel beroep werd
aangenomen. In 1956 is toen beroepen als
lerend ouderling de thans nog aanwezige
Ds. Gebraad die kort na zijn beroep als
lerend ouderling op verzoek van de plaatse
lijke kerkeraad door de Classis als predikant
is toegelaten.
Persoonlijk heb ik dat meerdere malen mee
gemaakt en meerdere mensen met mij. Onze
belijdenis eindigt niet met het twee of drie
maal naar de kerk gaan ofschoon dit prij
zenswaardig is. Maar onze Catechismus en
onze geloofsbelijdenis, mitsgaders op vele
plaatsen in de Bijbel kunnen wij geheel iets
anders opmerken, dat niet alleen de zondag,
maar dat alle dagen onzes leven den Heere
geheiligd dienen te zijn. Wanneer men tegen
woordig een opmerking maakt over de leer
of iets dergelijks, dan wordt meij geesjht als
met een maat en gewicht ter kerk te gaan.
Niets is echter minder waar dan dat Wan
neer men de Predelijke Godsdienst van Braicel
omtrent „Kerkelijk leven." naspeurt, dan
krijgt men wel andere Indrukken. En deze
voor zijn tijd zeer begaafde man heeft niet
als titel voor zijn boek verkozen „De Vol
maakte Gcdsdienst", maar de Predelijke. Hij
wist wel dat er hier op aarde geen volmaak
te Godsdienst te verkrijgen Was na de zonde
val.
Er valt mij iets uit het boekje van Ds. v.
d. Poel in gedachte en wel waar hij zegt
Ik ken een mens welke dominee is, en die
zelf zegt dat hij niets van preken kan, maar
als een ander dat doet, dan stijgt zijn domi-
nes bloed. In 1 Cor. 13 zegt Paulus A
ware het dat ik de tale der engelen en der
mensen sprak en de liefde niet had, zo ware
ik een klinkend metaal en een luide schel.
Eigenliefde is er genoeg, meer dan naasten
liefde want dat kan men zeer sporadisch
vinden.
Het is droevig gesteld met het handhaven
van de voorgeschreven maatregelen omtrent
kerkelijk leven, alles geschiedt met voorbe
dachte rade. Men hoeft in de natuur hele
maal geen kleermaker te zijn om te zien of
iemand zijn jas past.
Persoonlijk ben ik groot gebracht onder
de leer van Ds. L. Boone ik ben daar erg
blij en dankbaar om, dagelijks worden door
mij en ik meen door zeer velen met mij,
uitspraken door hem gedaan door ons in her
innering gebracht. Niet alle tranen werden
door hem als boetvaardig bestempeld. Hij
wist ook nog van krokodillentranen te spre
ken. En dat men in het Christendom ver kan
doordringen zonder Christen te zijn, bewijze
ons de geschiedenis van Judas tijdens Jezus
omwandeling op aarde. Dacht U dat de
Judassen gestorven zijn?
Met het kiezen van ouderlingen of diake
nen schijnt het tegenwoordig zo te zijn, dat
bepaalde personen vooraf worden bezocht
of zij bereid zijn een eventuele candidatuur
willen aanvaarden. Dit mag in geen geval
in het kerkelijk leven plaatsvinden. Men kan
dit op verschillende plaatsen in het nieuwe
testament vinden. De kerkeraad behoort
uit te zien naar wijze mannen die hun eigen
huis wel regeren enz. Indien er iemand ge
vonden is, dan draagt men deze aan de ge
meente voor (mansleden). Wordt die per
soon dan gekozen dan deelt men hem dit
mede en geeft hem minstens 14 dagen tijd
om te besluiten. Deze tijd wordt ook wel
de beproevingstijd genoemd Neemt hij daar
na zijn benoeming niet aan, dan gaat de
kerkeraad en de leden in deze vrijuit en is
de betrokken persoon alleen verantwoorde
lijk voor zijn daad. Men kan naar aanleiding
hiervan in Gods woord lezen: Dat God
machtig is de harten van elk mens te bui
gen naar al dat hij wil. Wat men vandaag
niet wil, kan men over 14 dagen wel moe
ten. Men mag ook nimmer een ambt aanvaar
den om hiermede geldelijk gewin te maken,
wat tegenwoordig ook al een rol speelt.
Iemand zal zich misschien afvragen of er
een volmaakte kerk op aarde kan zijn en dat
zal zeker niet het geval zijn. Nochtans
„Wanneer gij zult gedaan hebben al het-
gene U bevolen is zo zegt, „Wij zijn onnutte
dienstknechten want wij hebben maar gedaan
'tgene wij schuldig waren te doen. Luc. 17 :10
Wanneer wij nu eens enkele artikelen van
onze Geloofsbelijdenis nalezen aangaande
het kerkelijk leven, dan leze men in het bij
zonder de art. 27 28, 29, 30 31 en 32. Hier
uit kan men zeer goed bemerken dat niet
alleen het bezit van een televisie is verboden
maar dat art. 32 hieromtrent zeer andere
richtlijnen aangeeft. Ofschoon het voor zeer
velen nog een twistvraag is of het bezit van
een televisie veel verschilt van een radio of
een speelapparaat, kunnen wij gerust vast
stellen, dat de maatregel die is uitgevaar
digd tegen de bezitters van een televisie een
uitgesproken menselijke verordening is en in
strijd met artikel 32.
adv.lngez.med.
Nog even terug komen op de Chr. School
Die is er gekomen. Hij is er nog steeds. De
onderlinge verhouding was en is er nog
steeds slechter op geworden. Haat en nijd is
er gekweekt meer dan liefde tot elkander.
Alleen de stoffelijke belangen van de onder
wijzers lopen parallel, ze gaan op een en de
zelfde vergadering hun persoonlijke belan
gen behartigen.
„Opmerken is beter dan slachtoffer en
het gehoor dan het vette der rammen De
Kerk heeft een dienende taak ofschoon het
tegenwoordig meer een machtsapparaat is.
De kerk van thans is gelijk Jesaja schrijft
Hoofdstuk 29 vers 13. „Daarom dat dit volk
tot mij nadert met zijn mond en zij mij met
hun lippen eeren, doch hun hart verre van
mij doen en hunne vreeze, waarmede zij Mij
vrezen, menschengeboden zijn, die hun ge
leerd zijn". Het is tegenwoordig zo gesteld
als men de massa nog maar mee kan krijgen
om de gestelde doelen te bereiken dan be
kommert men zich over de rest maar niet, dan
durft men daar wel al een oordeel over uit
spreken. Dat de kerk geroepen is afgedwaal
de schapen te zoeken daar gaat men als de
gewoonste zaak van de wereld aan voorbij.
Kritiek duldt men niet, wanneer er iemand op
een jaarvergadering een opmerking wil ma
ken wordt men spoedig verzocht te zwijgen.
„De wet duldt niet dat men er iets toe of
afdoet". Ook schijnt er geen andere zonde te
zijn dan het bezit van" een televisie. Vloeken,
stelen hoererij, bedriegen enz., dit schijnen
geen overtredingen te zijn die de kerkeraad
nodig acht te bestrijden. Ik herhaal dat het
zeer gemakkelijk is om elkaar te bedriegen
en te beliegen, maar dat God niet is te be
driegen.
Daarom worden wij allen aanbevolen ons
zelve te onderzoeken, ja zeer nauw
Er van overtuigt zijnde dat ik met dit schrij
ven lang niet volledig ben geweest, daar er
nog veel meer andere aangelegenheden zou
den aan te halen zijn, doe ik U toch met alle
vrijmoedigheid dit schrijven toekomen. Voor
aleer ik eindig wil ik nog wel mijn afkeuring
te kennen geven, met de manier van handelen
met Ds. de Reuver. Al zou deze man een
overtreding hebben begaan (wat overigens
nog altijd vcor velen een open vraag is) dan
nog zegt Jezus tijdens zijn omwandeling op
aarde dat wij niet zevenmaal maar zeventig
maal zevenmaal vergevensgezind moeten zijn.
Het is niet mijn bedoeling om iemands per
soonlijk leven te raken, want dat past nie
mand. Alhoewel er tegenwoordig al wel
gauw een oordeel over iemand wordt uitge
sproken. Maar de Bijbel spreekt van „Wee
die den Godlozen rechtvaardigt en den recht-