EENDRACHTBODE Ter horst C. M. v. Broekhoven De mode van morgen vandaag bij 25c JAARGANG No. 17 20 maart 1969 VIERDE BLAD Stemmen van lezers (buiten verantwoordelijkheid van de redactie) STEMMEN VAN LEZERS 1 Geachte redactie In het gemeenteraadsverslag werd melding gemaakt van een misverstand, dat zou be staan in verband met de enorme vervuiling van de Veerstraat tijdens de bietencampagne. Volgens wethouder de Leeuw was wel de gelijk de weg afgespoten. Ja. dat klopt, want anders had Sint Nicolaas het Veer niet kun nen bereiken, de goedheilige moest eens in de modder zijn blijven steken. Daarom is er toen gespoten op het midden van de weg en de modder week naar de kanten. Nou ja, dat kwam niet zo nauw. De sint kon ongestoord en ongeslipt passeren. Vervolgens nog een week of drie bieten rijden. Bieten, soms mid den op de weg gelost en vandaar zo op een auto laden. Boven aan de oprit een bordje (het ligt nog te wachten op de nieuwe cam pagne) met opschrift slipgevaar". Dat bord je schijnt èn voor de politie èn voor het ge meentebestuur voldoende te zijn om een der gelijke rotzooi te tolereren. Persoonlijk moest ik een gehele zaterdag modder op hoopjes trachten te werken om m'n woning wat "it de modder te houden. Dat is niet zo verschrikkelijk erg. Maar het is nu maart en nog zitten we met 3 a 4 cm modder langs de kanten. Tijdens regenbuien krijgen we de bietencampagne 1968 nog steeds binnen tot ergernis van iedere bewo ner rond het Veer. Noem daarbij nog de zeer, zeer slechte verlichting en dan zeg ik dat er voor deze toestand toch werkelijk geen excuus bestaat. Tot voor enkele jaren betaalden we geen straatbelasting, maar toen waren er tijdens de bietencampagne geregeld één of twee men sen bezig de straat schoon te maken en je kon zaterdags en zondags rustig de straat op zon der modder-gevaar. Wee je gebeente als Je in die tijd met vuile wielen op de weg kwam. Je was onherroepe lijk de sigaar. We hebben een pracht van een rioolsysteem, maar de kolkjes zitten tot het rooster vol modder. Verschillende bewoners aan het Veer hebben de kolkjes schoonge maakt. Is het geen schande Centrale Dienst Noord Zeeland? Nu vraag ik hiervoor toch werkelijk eens een geldig excuus P. J. Droogers - Veerstraat 7 Oud-Vosseraeer STEMMEN VAN LEZERS 2 Geachte redactie. Naar aanleiding van het ingezonden ar tikel in Uw blad van 13 maart j.l. door dhr. W. W. van Dijke te O.V. betreffende dis cussie benoeming onderwijzer O.L.S. op de laatstgehouden raadsvergadering van 4 maart j.l. wil ik gaarne een nadere toelichting ge ven. U mijnheer de redacteur hartelijk dank voor de plaatsruimte. Ik wil beginnen dhr van Dijk dank te zeg gen voor de spontaniteit, om wat hij schreef nog eerst ter lezing aan te bieden en daarna in te zenden. Dat ik hier niet op in ben gegaan is uit het oogpunt, dat een ieder moet kunnen weergeven, op welke manier dan cok, dat gene wat hij wenst kenbaar te maken. En ik dacht dat dhr van Dijke dit in volle vrijheid heeft kunnen doen. Wat betreft de discussie is er op de raads vergadering door geen enkel raadslid de be noemde onderwijzer dhr Rip als persoon in bespreking geweest, maar de discussie waar het om ging, was bedoeld als een richtlijn voor de toekomst. Het bewijs dat dhr Rip met alg. stemmen werd benoemd is overduidelijk en zeer zeker geen diskwalificatie vcor de persoon. In algemene zin wil ik doen opmerken waar het in hoofdzaak om gaat. Dat bij even tuele benoeming in de toekomst de sollici tant gevraagd word of hij ook k e r k e 1 ij k meedenkt in de ruimste zin en dat is heel iets anders dan kerkelijkmee leven. Het gaat mij niet om modaliteiten, kerkge nootschappen etc. want in datgene wat door mij in de vergadering is gesteld meet niet dieper gegraven worden dan nodig is, daar ben ik, dacht ik tc oecumenisch voor inge steld. Maar omdat we hier op onze gemeente een bevolking hebben, die voor het overgrote deel kerkelijk meedenkt, is het wel gewenst dat we op de scholen waar onze kinderen naar toe oaan, we aan de betref fende sollicitant het kerkelijk denken als minium eis mogen stellen. Het gaat er mij niet om of de sollicitant bij een kerkgenoot schap is aangesloten, belangrijker vind ik of hij kerkelijk meedenkt en dit kan positief of negatief zijn. Is het positief, accoord, is het negatief dan zou ik een halt willen toe roepen omdat daar het openbaar onderwijs niet mee wordt gediend. Uit het negativisme kan heel gemakkelijk voortvloeien de tegenwoordige ,,God is dood theologie" en tegen deze gedachte zal een ieder die kerkelijk meedenkt zich blijven ver zetten en dat zal ook in het belang zijn van de openbare school ter plaatse en in onze omgeving. Onder punt 5 van zijn artikel stelt dhr van Dijke dat ondergetekende onkerkelijk vereen zelvigt met onchristelijk. Ik heb dit nooit be weerd en zal dit ook nooit beweren. Trouwens dhr van Dijke weet wel beter, gezien het verleden. Dhr van Dijke spreekt vervolgens over conservatisme in onze streek, ik dacht gene raliserend gezien, dat onze streek toch wel mee kon en zeker geen achtergebleven ge bied Is, vooral in onze gemeente waar op kerkelijk gebied een steeds groeiender samen werking is. Kunnen de sollicitanten zich in onze om geving niet thuis voelen dan ligt dit aan hun instelling. Dat ze ziel) soms terugtrekken kan ook een kwestie van huisvesting zijn, zo als in het laatste geval. Resumerend zou ik willen stellen dat door deze maatstaf het openbaar onderwijs wel wordt gediend in tegenstelling met de ge dachtegang van dhr van Dijke en dat er geen enkele candidaat verbitterd wordt zoals dhr van Dijke stelt. Maar dat ik onder geen enkel beding het openbaar onderwijs zou willen bestempeld zien met het practicaat Marxisme wat mees tal een uitvloeisel is of kan zijn van de ver kondigers van de God is dood theologie, juist daarmede zou men dit onderwijs slechte diensten bewijzen. Immers uit het vorenstaan de blijkt wel dat het mij niet gaat om een schoolstrijd etc. Gelukkig leven we anno 1969 deze strijdbijl is al enige jaren begraven, dank zij de moderne opvattingen van onze mede bewoners in tegenstelling tot het con servatisme. Dhr van Dijke heeft enkele malen het woord democratisch gebruikt. Gelukkig dat we nog mogen leven in een democratisch land zodat vrijheid van gedachte nog voor een ieder mogelijk is. Voor verdere discussie %vil ik dhr. van Dijke gaarne ontvangen. Mijn deur staat altijd open voor iedereen, maar ik heb er geen behoefte aan om na deze uiteenzetting verdere dis cussie te gaan voeren via ingezonden arti kelen. U mijnheer de redacteur nogmaals dank voor de plaatsruimte. P. W. C. van Westen Oud-Vossemeer Tenslotte nog iets over de C.H.U. en met 1 haar de ,,18". Volgens de heer Anthonisse kan in een politieke partij waar links en rechts zo door elkaar krioelen alleen maar een onsmakelijke drank ontstaan. Hieruit blijkt dat de schrijver er van uit gaat dat rivieren van eigen meningen in een partij zoals de C.H.U. niet zouden kunnen uitmonden in een kanaal van gezamelijke be langen. Ik behoef Anthonisse niet het grondbe ginsel van het Christen zijn te leren, hij kent dat. In met name de C.H.U. maakt dit een ontmoeting met andere mogelijk Ook met b.v. Drs. Schouten, die overigens geen drup pel water bij zijn wijn heeft gedaan, integen deel die door de pers nog al onjuist is geci teerd. De kritiek die hij op het nieuwe pro gramma heeft geuit, is in een minderheids- nota opgenomen. De C.H.U. op Tholen gaat op 3 april a.s. met al haar Kiesverenigingen j hierover praten. MANTELS - MANTELCOSTUUMS kamgaren trevira jacquard ook voor grote en heupmaten U slaagt bij Kremerstraat 11-13 Bergen op Zoom (adv. ing. med.) STEMMEN VAN LEZERS 3 j j ANTWOORD AAN DE HEER H. ANTHONISSE i Nu wij aan het slot van onze openbare briefwisseling zijn gekomen, mag ik voor de duidelijkheid onze meelezers beknopt re sumeren. De heer Ant. heeft geschreven dat het onze regering nergens anders om te doen is dan onze economie te ontwrichten, de werk gevers dan de schuld te geven, en nationa- lisatie mogelijk te maken. I Mijn antwoord daarop was dat deze op merking een niet waar te maken beschuldi- ging is, die ook gelogenstraft wordt door het praktisch politiek program van de C.H.U. waarin de vrijheid van de ondernemer, en het particulier initiatief hoge prioriteit hebben en houden. De heer Ant. schreef dat alle Nederlandse vakbonden, links en rood zijn en gekenmerkt worden door grote bekken, en hersens voor zover aanwezig niet worden gebruikt. Op deze passage zal ik niet verder ingaan daar kunnen de leden van de vakorganisaties het hunne van denken en zeggen. De heer Ant. heeft opgemerkt dat onze ministers primair eigen belang nastreven, en betrekt in zijn 2e artikel daarbij ook de Kamerleden. Hierop zou ik willen antwoor den met eens na te gaan hoeveel ministers en Kamerleden een salaris derving ontvingen toen zij zich voor hun funktie beschikbaar stelden. Mag ik nu komen tot de beantwoording van het 2e artikel. De opmerking dat het artikel met de pen van het gemoed is geschreven mag u niet in het negatieve uitleggen, integendeel. Ik ben mij er van bewust dat U uit hoofde van Uw beroep geconfronteerd wordt met cijfer materiaal over een aantal jaren, en daaruit conclusies trekt. Conclusies die echter meer emotioneel, dan rationeel getrokken werden, althans te beoordelen naar de tendens van LIw artikelen. Natuurlijk zijn er in vele hard werkende gezinnen grote problemen voort- vloeiende uit achterblijvende bedrijfsresulta ten. U mag deze echter, als U een objektieve beoordeling wilt toepassen niet zo projek- teren op een groep die het nu bijzonder moei lijk heeft als zou zij de dupe worden van kwade opzet. In de wisselwerking van de economie heb ben door de jaren heen steeds groepen van mensen het extra moeilijk gehad meestal de werknemers, nu zijn het de middengroepen. Een van de oorzaken daarvan is dat wij door de 2e industriële revolutie waarin wij I ons nu bevinden, en in de schaalvergroting i die de E.E.G. voor ons nodig en mogelijk 1 maakt onze positie moeten bepalen, wat het afstoten van talloze bedrijfstypen en soorten tengevolge heeft. Voor een bril die prettig zit en keurig staat adv.tng.med. De wagemaker en de hoefsmid zijn ver dwenen, de bakker en de kruidenier wordt de manager van een supermarkt Het doe het zelf motief brengt tal van ver anderingen in de dienstverlenende sektor. Kolenmijnen worden gesloten, aardgas vindt zijn nieuwe weg ,en andere nieuwe energiebronnen worden straks toegepast. In deze evolutie kan men niet de bestraf fende vinger op de overheid richten, als zou zij de oorzaak van deze ontwikkeling zijn. Haar taak is oplossingen te zoeken door sa nering en ontwikkeling voor de midden groepen ,die nu in de knel zijn gekomen. Het zwakke heeft altijd de meeste rechten, op de grootste aandacht. Omdat ook de re- daktie mij beperkingen oplegt wat betreft de ruimte in haar kolommen, kan ik niet op alles ingaan. De C.H.U. is daarom gaarne bereid om in een openbare bijeenkomst haar standpunt in deze kwestie in details te bespreken. Indien andere politieke partijen daaraan willen mee werken zijn wij bereid om een initiatief daar voor te nemen. Geïnteresseerden zou ik willen verzoeken schriftelijk kontakt op te nemen met de voor zitter van de aktivitelten commissie van de C.H.U. Machtiging no 9, Poortvliet het ook deze groep, die zondags met een zwarte jas hun wekelijkse daden tracht te camoufleren. Op zondag 9 maart 1969 is mij echter het intern reageren onmogelijk ge maakt, anders zou het ik niet langs deze weg doen, maar dat is me thans op andere wijze onmogelijk. Het zal naar ik aanneem, een ieder be kend zijn, althans in Sint Philipsland, dat ik op zondag 9 maart jl. ben afgesneden als lid der gemeente, wegens het in bezit hebben van een televisie toestel. De dominee heeft ook meegedeeld, dat ik hem telefonisch hier van heb in kennis gesteld en dat ik nog veel meer had gezegd, wat hij niet nuttig of nodig achtte daarvan mededeling te doen. Ter verduidelijking volgt hier die aan de dominee gedane mededeling, nl. „indien u overgaat tot het in het openbaar afsnijden van de gemeente, zal ik ook in het openbaar moeten reageren." Persoonlijk heb ik in mijn schrijven van april 1966 - wat hieronder ook volgt - de afkondiging van de maatregel reeds afge keurd, als zijnde een menselijke maatregel, die indruist tegen de christelijke voorschrif ten (ofschoon die maatregel met de beste be doeling kan zijn uitgevaardigd, nochtans is hij in strijd met onze belijdenis en zeker met artikel 32 van die belijdenis). Sinds de afkondiging van de televisiemaat regel ben ik niet meer ter kerk gegaan. Wel heb ik schriftelijk de kerkeraad benevens enige predikanten mijn afkeuring te kennen gegeven. Op dit schrijven ontving ik slechts één reactie en wel van dominee de Reuver. Een afschrift van zijn brief laat ik eveneens hieronder volgen. men met een Chr. School uitgaande van de Oud Ger. en Ger. Gemeenten. Een heel klein stapje waren de machthebbers hun doel genaderd. De ijver die er voor is gedaan grenst aan het onmogelijke. Er werden huis aan huis bezoeken afgelegd en wanneer de ouders zich aarzelend uitspraken dan is het wel ge- fidv.Ing.med. Met de linksen en de rechtsen samen. Politieke partijen lijken en zijn soms vreem de vogels. En vogels hebben nu eenmaal vleugels een linkse en een rechtse. Maar het midden zit altijd goed. Tenminste als het een betrouwbare vogel is. E. Ph. Nieuwkerk STEMMEN VAN LEZERS IV vóór-opmerking redactie. Hoewel ingezonden stukken, waarbij we het noodzakelijk vinden, dat ze zijn onderte kend, buiten verantwoordelijkheid van de re dactie worden opgenomen, hetgeen betekent dat we het met de inhoud helemaal niet eens behoeven te zijn, volgt nu en dan ook wel eens een redactioneel onderschrift. In bet onderstaande geval menen we zelfs een op merking vóór-af te moeten maken. Het onderstaande betreft namelijk een ker kelijke zaak en gewoonlijk betekent dat een gevoelskwestie. En daarom zelden vrucht dragend via ingezonden stukken. Bovendien kan niemand een kerkgenootschap, zomin als een vereniging, het recht ontzeggen be paalde regelen te stellen bij overtreding waarvan een lid geroyeerd of geschorst kan worden. In het onderhavige geval gaat )-*, menen we zelfs, om een synodaal besluit. Dat men over zo'n besluit anders kan den ken, dat men er een andere mening op na houdt is een even goed recht Vandaar ook dat we inzender in dat opzicht niet tekort wensten te doen, hoewel de lengte van het ingezondene ons nog wel even deed aarze len. Het betekent zeker niet, dat we er nu ook gelukkig mee zijn. Vooral op dat terrein is het elkaar zoeken beter, dan het elkaar afstoten. Mogelijk is dat zelfs nog mogelijk na in het openbaar een duidelijk menings verschil te hebben aangetoond. - red. Een openbare reactie van een in het open baar afgesneden lid der Oud Ger. Ge meente te Sint Philipsland wegens het in het bezit hebben van televisie. Geachte redactie. Ik vraag beleefd plaatsruimte in uw ter plaatse zoveel gelezen blad. Het is nl. al meer dan 20 jaar, meneer de redacteur, dat ik reageer tegen de m.i. zeer onwettige en onchristelijke wantoestanden op het kerkelijk leven. Vele malen op jaarvergaderingen en ook wel op kerkvisitatie heb ik mijn afkeu ring op diverse aangelegenheden kenbaar gemaakt. Tot mijn grote spijt echter zonder resultaat. Een zeer grote groep van de plaat selijke bevolking heeft mij dat kwa lijk genomen en deze groep ziet mij nog steeds aan, als ware ik melaats. Wel is Indien ik was overleden of mijn vrouw of een van mijn dierbaren, dan was er zeker een reactie geweest van de „heersers", want dat alleen hebben ze gemeen. Indien onze ge zondheid en welstand aan hun macht was onderworpen zag het er zeer droevig voor ons uit, maar daaromtrent heb ik een andere mening. In 1966 heb ik ongeveer 20 jaar kerkelijk leven beschreven. Het zou mij niet moeilijk vallen ook de afgelopen drie jaar nog eens te memoreren, maar dat ligt nog wel bij ieder in het geheu gen, naar ik aanneem. Ik hoef slechts te her inneren aan de ten hemelschreiende affaire van aankoop woning. In mijn schrijven van april 1966 heb ik vermeld, dat er ook ambten worden aanvaard om er geldelijk gewin uit te halen. Wanneer men weet dat er in 1968 door de diaconie voor f 5000,f 6000. kolen zijn verstrekt en daarbij één kolenhan delaar, die nog voor geen f 1000,mocht leveren, dan is nader uitleg overbodig. Het zou eveneeens mogelijk zijn om op verschil lende profetische uitspraken te reageren, maar om niet persoonlijk te worden zie ik daarvan af. De hierbij betrokken families weten dat het beste. De sociale wetten kan ik toejuichen, maar wel vind ik. dat er groot misbruik van wordt gemaakt zelfs door ambtsdragers en dat alles dan nog onder de dekmantel van godsdienst. Gaat U met Pasen verloven dan ringen van Juwelier Kortemeestraat 33 BERGEN OP ZOOM Tel. 5607 adv.ing.med. Wederom ben ik ervan overtuigd, dat ik met deze uiteenzetting niet volledig ben geweest. Ook is het niet mijn bedoeling met dit schrijven een vals ,ha, ha" te laten horen. Het is alleen mijn bedoeling om de waarheid bekend te maken en anders niets dan de waarheid. Daarom wenste ik er ook geen andere bladen in te betrekken om er geen rel van te maken, maar in eigen gemeente datgene onder de aandacht te brengen, waarmee men er m.i. naast zit. Niettemin hoop ik dat men deze woorden wil lezen en herlezen en dat men de juistheid van dit schrijven naar waarheid zal beoordelen, opdat men er in het kerkelijk leven in de toekomst gebruik van zal kunnen maken. Daarbij laat ik hier onder datgene volgen, wat in feite al eerder openbaar was. Met dank. C. Kosten - Voorstraat 34 Sint Philipsland. (nadruk verboden) GEACHTE KERKERAAD Het is naar ik aanneem U allen wel bekend dat ik de laatste jaren een zeer slecht lid ben wat de medeleving der kerk aanggat. Niettemin ben ik belijdend lid en heb eens een belofte gedaan die mij toch steeds aan spreekt en waarvan ik eerstdaags verant woording van zal moeten afleggen. Vandaar ook dat ik U hierbij een schrijven doe toekomen, waarin ik de laatste 20 jaren kerkleven der Oud Ger. Gemeente van St. Philipsland heb beschreven. Ik verzoek U vriendelijk van een en ander kennis te wil len nemen. Tevens deel ik U mede een af schrift van dit schrijven te hebben gezonden aan de leraren Ds. Mieras, Ds. v. d. Poel en Ds. de Reuver, deze allen hebben in die 20 jaar ook onze gemeente gediend. Persoonlijk ben ik altijd bereid hierover nader van gedachten te wisselen C .Kosten Voorstraat 34 St. Philipsland april 1966 Memoires Het kerkelijk leven der Oud Ger. Gemeen te van Sint Philipsland na het vertrek van wijlen Ds. W. Blaak naar Geldermalsen in het jaar 1947. Er was toen in de gemeente een ontzetten de onenigheid. Er was in de gemeente een kleine minderheid en vooral in de leidingge vende autoriteiten die gaarne overgingen naar de Ger. Gemeenten, doch door het aan hangen van de Oud Ger. Leden werd dit steeds verijdeld. Het is echter toen nog wel zover gekomen dat de Gemeente zich toen heeft losgemaakt van het Kerkverband der Oud Ger. Gemeen ten. Vele ouderen van St. Philipsland zul len zich zeer zeker deze tijd herinneren. Dus stonden wij alleen, zonder verband met de overige gemeenten. Niettemin verdroot dit zeer vele mensen ook buiten de gemeente. Vooral ook de leraren Ds. v. d. Poel, Ds. Mieras en Ds. de Reuver, welke toen ook nog in het Kerkverband waren opgenomen. De overgang naar de Ger. Gemeenten was dus volkomen mislukt. De volgende stap was oprichting Chr. School. Vanuit de Ned. Kerk was er een verzoek gedaan om tot oprichting van een Chr. School te komen. Na enkele malen overleg met de Ned. Herv. Kerk leek het er op dat er een Chr, Nationale School zou komen. Maar nee hoor, opeens daar kwam beurd dat er gedreigd werd met: „Als je kinderen dan ziek worden dan behoef je ons ook niet te komen roepen". Ik herinner mij nog zeer duidelijk dat wijlen Ds. van Leeu- wen hier ter plaatse toen een avond is ge- weest om te spreken over de oprichting van een Chr. School en toen als grondslag had Groen van Prinsteren. Zeer overduidelijk heeft hij toen gesteld, indien het niet mogelijk was om een dergelijke school te stichten het beter was, het maar te laten zoals het was. Mijn kinderen zijn er nooit geweest en ik ben persoonlijk ook nooit bezocht. Alleen dit is wel gebeurd. In het najaar 1949 is beroepen Ds. van Leeuwen welke in maart 1950 zijn Intrede heeft gedaan, echter heeft hij al wel in febr. de jaarlijkse vergadering gepre sideerd en na afloop van die vergadering j werden de ouders van de kinderen die niet naar de Chr. School gingen gevraagd in de consistoriekamer te komen om daar hun eventuele bezwaren kenbaar te maken. Ik was er aanwezig met nog enkele ouders en heb toen gevraagd aan Ds. van Leeuwen, wanneer hij straks eenmaal in de gemeente was en zich goed op de hoogte had ge- steld van de interne aangelegenheden der gemeente ik gaarne met hem van gedachten wilde wisselen over die aangelegenheid. Deze vraag heb ik die avond nog wel gesteld: „Of het doel de middelen heiligt". - Hij gaf mij een pertinent ontkennend ant woord. Tot mijn spijt is er van die gedach- tewisseling nooit meer iets terecht gekomen. Gedurende deze tijd waren wij vacant en hadden toen twee ouderlingen. In de tijd teen Ds. van Leeuwen hier was moest er een ouderling bijkomen en dat is geschied op een zonderlinge manier. Het is vooral de ouderen wel bekend dat er elk jaar een ouderling en een diaken aftreed, welke dan wel her kiesbaar zijn, maar dat er dan steeds een representatief persoon als tegencandidaat ge steld van de interne aangelegenheden van de ling was al jaren Jan Walpot een eenvoudi ge man „Wiens bescheidenheid bij een ieder was bekend". Nu zou het voor de hand ge legen hebben dat ook ditmaal Jan Walpot als candidaat zou gesteld worden, maar niets daarvan. M. Noorthoek werd candidaat ge steld met als tegencandidaat een zekere Men. Snijders, een man op gevorderde leef tijd die bij zijn dochter inwoonde en afkom stig was uit Zuid-Holland, overigens een zeer eenvoudige man. Deze handeling is door mij en vele met mij nimmer goedgekeurd inte gendeel ik heb er meer dan een keer mijn afkeuring over uitgesproken. Nadat de ver troebeling weer enigszins was bijgelegd her inner ik mij nog eens op kerkvisitatie te zijn geweest die werd gehouden door Ds de Reuver en Ds. van Dijk en heb toen duide lijk gesteld dat het zeer gemakkelijk is om elkander te bedriegen en voor te liegen, maar dat God niet is te bedriegen. Er wer den toen regelmatig beroepen uitgebracht maar geen enkele beroep werd aangenomen, terwijl zo nu en dan de overige predikan ten een Vacante beurt kwamen vervullen en Ds. Mieras consulent was. In 1949 is toen beroepen Ds. van Leeuwen die slechts twee jaar de gemeente heeft geregeerd en in 1952 plotseling is overleden te Loenen waarvan daan hij ook was gekomen. In de jaren 1953 tot 1956 werden weer herhaalde beroepen uitgebracht maar geen enkel beroep werd aangenomen. In 1956 is toen beroepen als lerend ouderling de thans nog aanwezige Ds. Gebraad die kort na zijn beroep als lerend ouderling op verzoek van de plaatse lijke kerkeraad door de Classis als predikant is toegelaten. Persoonlijk heb ik dat meerdere malen mee gemaakt en meerdere mensen met mij. Onze belijdenis eindigt niet met het twee of drie maal naar de kerk gaan ofschoon dit prij zenswaardig is. Maar onze Catechismus en onze geloofsbelijdenis, mitsgaders op vele plaatsen in de Bijbel kunnen wij geheel iets anders opmerken, dat niet alleen de zondag, maar dat alle dagen onzes leven den Heere geheiligd dienen te zijn. Wanneer men tegen woordig een opmerking maakt over de leer of iets dergelijks, dan wordt meij geesjht als met een maat en gewicht ter kerk te gaan. Niets is echter minder waar dan dat Wan neer men de Predelijke Godsdienst van Braicel omtrent „Kerkelijk leven." naspeurt, dan krijgt men wel andere Indrukken. En deze voor zijn tijd zeer begaafde man heeft niet als titel voor zijn boek verkozen „De Vol maakte Gcdsdienst", maar de Predelijke. Hij wist wel dat er hier op aarde geen volmaak te Godsdienst te verkrijgen Was na de zonde val. Er valt mij iets uit het boekje van Ds. v. d. Poel in gedachte en wel waar hij zegt Ik ken een mens welke dominee is, en die zelf zegt dat hij niets van preken kan, maar als een ander dat doet, dan stijgt zijn domi- nes bloed. In 1 Cor. 13 zegt Paulus A ware het dat ik de tale der engelen en der mensen sprak en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal en een luide schel. Eigenliefde is er genoeg, meer dan naasten liefde want dat kan men zeer sporadisch vinden. Het is droevig gesteld met het handhaven van de voorgeschreven maatregelen omtrent kerkelijk leven, alles geschiedt met voorbe dachte rade. Men hoeft in de natuur hele maal geen kleermaker te zijn om te zien of iemand zijn jas past. Persoonlijk ben ik groot gebracht onder de leer van Ds. L. Boone ik ben daar erg blij en dankbaar om, dagelijks worden door mij en ik meen door zeer velen met mij, uitspraken door hem gedaan door ons in her innering gebracht. Niet alle tranen werden door hem als boetvaardig bestempeld. Hij wist ook nog van krokodillentranen te spre ken. En dat men in het Christendom ver kan doordringen zonder Christen te zijn, bewijze ons de geschiedenis van Judas tijdens Jezus omwandeling op aarde. Dacht U dat de Judassen gestorven zijn? Met het kiezen van ouderlingen of diake nen schijnt het tegenwoordig zo te zijn, dat bepaalde personen vooraf worden bezocht of zij bereid zijn een eventuele candidatuur willen aanvaarden. Dit mag in geen geval in het kerkelijk leven plaatsvinden. Men kan dit op verschillende plaatsen in het nieuwe testament vinden. De kerkeraad behoort uit te zien naar wijze mannen die hun eigen huis wel regeren enz. Indien er iemand ge vonden is, dan draagt men deze aan de ge meente voor (mansleden). Wordt die per soon dan gekozen dan deelt men hem dit mede en geeft hem minstens 14 dagen tijd om te besluiten. Deze tijd wordt ook wel de beproevingstijd genoemd Neemt hij daar na zijn benoeming niet aan, dan gaat de kerkeraad en de leden in deze vrijuit en is de betrokken persoon alleen verantwoorde lijk voor zijn daad. Men kan naar aanleiding hiervan in Gods woord lezen: Dat God machtig is de harten van elk mens te bui gen naar al dat hij wil. Wat men vandaag niet wil, kan men over 14 dagen wel moe ten. Men mag ook nimmer een ambt aanvaar den om hiermede geldelijk gewin te maken, wat tegenwoordig ook al een rol speelt. Iemand zal zich misschien afvragen of er een volmaakte kerk op aarde kan zijn en dat zal zeker niet het geval zijn. Nochtans „Wanneer gij zult gedaan hebben al het- gene U bevolen is zo zegt, „Wij zijn onnutte dienstknechten want wij hebben maar gedaan 'tgene wij schuldig waren te doen. Luc. 17 :10 Wanneer wij nu eens enkele artikelen van onze Geloofsbelijdenis nalezen aangaande het kerkelijk leven, dan leze men in het bij zonder de art. 27 28, 29, 30 31 en 32. Hier uit kan men zeer goed bemerken dat niet alleen het bezit van een televisie is verboden maar dat art. 32 hieromtrent zeer andere richtlijnen aangeeft. Ofschoon het voor zeer velen nog een twistvraag is of het bezit van een televisie veel verschilt van een radio of een speelapparaat, kunnen wij gerust vast stellen, dat de maatregel die is uitgevaar digd tegen de bezitters van een televisie een uitgesproken menselijke verordening is en in strijd met artikel 32. adv.lngez.med. Nog even terug komen op de Chr. School Die is er gekomen. Hij is er nog steeds. De onderlinge verhouding was en is er nog steeds slechter op geworden. Haat en nijd is er gekweekt meer dan liefde tot elkander. Alleen de stoffelijke belangen van de onder wijzers lopen parallel, ze gaan op een en de zelfde vergadering hun persoonlijke belan gen behartigen. „Opmerken is beter dan slachtoffer en het gehoor dan het vette der rammen De Kerk heeft een dienende taak ofschoon het tegenwoordig meer een machtsapparaat is. De kerk van thans is gelijk Jesaja schrijft Hoofdstuk 29 vers 13. „Daarom dat dit volk tot mij nadert met zijn mond en zij mij met hun lippen eeren, doch hun hart verre van mij doen en hunne vreeze, waarmede zij Mij vrezen, menschengeboden zijn, die hun ge leerd zijn". Het is tegenwoordig zo gesteld als men de massa nog maar mee kan krijgen om de gestelde doelen te bereiken dan be kommert men zich over de rest maar niet, dan durft men daar wel al een oordeel over uit spreken. Dat de kerk geroepen is afgedwaal de schapen te zoeken daar gaat men als de gewoonste zaak van de wereld aan voorbij. Kritiek duldt men niet, wanneer er iemand op een jaarvergadering een opmerking wil ma ken wordt men spoedig verzocht te zwijgen. „De wet duldt niet dat men er iets toe of afdoet". Ook schijnt er geen andere zonde te zijn dan het bezit van" een televisie. Vloeken, stelen hoererij, bedriegen enz., dit schijnen geen overtredingen te zijn die de kerkeraad nodig acht te bestrijden. Ik herhaal dat het zeer gemakkelijk is om elkaar te bedriegen en te beliegen, maar dat God niet is te be driegen. Daarom worden wij allen aanbevolen ons zelve te onderzoeken, ja zeer nauw Er van overtuigt zijnde dat ik met dit schrij ven lang niet volledig ben geweest, daar er nog veel meer andere aangelegenheden zou den aan te halen zijn, doe ik U toch met alle vrijmoedigheid dit schrijven toekomen. Voor aleer ik eindig wil ik nog wel mijn afkeuring te kennen geven, met de manier van handelen met Ds. de Reuver. Al zou deze man een overtreding hebben begaan (wat overigens nog altijd vcor velen een open vraag is) dan nog zegt Jezus tijdens zijn omwandeling op aarde dat wij niet zevenmaal maar zeventig maal zevenmaal vergevensgezind moeten zijn. Het is niet mijn bedoeling om iemands per soonlijk leven te raken, want dat past nie mand. Alhoewel er tegenwoordig al wel gauw een oordeel over iemand wordt uitge sproken. Maar de Bijbel spreekt van „Wee die den Godlozen rechtvaardigt en den recht-

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1969 | | pagina 13