AAZIMAG 8 v. Eelcelen Boschman 1 VERBOUWINGS OPRUIMING WIE? SCHOLTEN STOFFEN WAT? VERBOUWINGS OPRUIMING WAAR? Fortuinstraat 10 VOOR MOEDER UITDEUKEN IS SPECIALISTENWERK Fa. G. P. v. d. BILT Zn. TOTALE BERGEN OP ZOOM U1ENTELERS OPGELET! WIERSUM CHEMIE N.V. kwenties voor het hier bedoelde gebied heb ben als In de memorie van toelichting wordt verondersteld. Het derde argument in dit kader - de snelle industrialisatie van West-Brabant,, in het bijzonder van Bergen op Zoom - riep bij deze leden eveneens enige vraagtekens op, wanneer deze ontwikkeling doorzet en een sterk vergrote industrialisatie van Tholen zou uitblijven zou alleen de pendel van Tho len naar Bergen op Zoom worden vergroot en het was deze leden niet geheel duidelijk in hoeverre een samenvoeging van alle Thool- se gemeenten hierop van wezenlijke invloed zou zijn. Grotere bestuurskracht, een argument dat - aldus de hier aan het woord zijnde leden - als regel t*r verdediging van samenvoeging van gemeenten wordt aangevoerd, kan zeker een argument van betekenis zijn. Daar staat echter tegenover, dat de afstand bestuurder- bestuurde - een element dat in een betrekke lijk statisch gebied als het hier bedoelde niet mag worden verwaarloosd - door sa menvoeging van gemeenten tot één bestuur lijk geheel ongemeen wordt vergroot. De dorpskernen liggen met een enkele uitzon dering - betrekkelijk ver van elkaar en in het algemeen hebben de zeven gemeenten tot nu toe redelijk kunnen voorzien in de behoeften van hun inwoners. Daar komt bij, due een spectaculaire groei van het aantal inwoners, waardoor ingrijpende voorzieningen nodig zouden zijn, op korte termijn niet is te ver wachten; gedurende de laatste twintig jaar nam het aantal inwoners slechts met enkele honderden toe. Deze leden achtten de situ atie op Tholen moeilijk vergelijkbaar met die in de Kanaalzone van Zeeuws-Vlaanderen of op Walcheren, waar wél van ingrijpende veranderingen sprake is. Met deze opmerkingen beoogden deze le den niet te constateren dat voor de komende decennia de gemeentelijke indeling van Tho len ongewijzigd zou moeten blijven. Er wa ren echter zovele onzekere factoren aanwe zig dat zij enige aarzeling gevoelden het ontwerp in de huidige vorm te aanvaarden. Deze aarzeling werd vergroot door de om standigheid, dat het overgrote deel van de inwoners, althans voor zover deze in de diverse gemeenteraden zijn vertegenwoordigd met klem pleit voor handhaving van de ge meentelijke zelfstandigheid. Hier laat zich een duidelijk verschil zien met de Inwoners van Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen die in het algemeen meer geporteerd zijn voor de vorming van grotere eenheden. Deze leden hadden zich afgevraagd of er alternatieven aanwezig zijn, indien de thans voorgestelde regeling niet mocht worden aanvaard. Want met de bewindsman waren zij van oordeel dat de maatschappelijke, cul turele en recreatieve ontwikkeling een cen trale en krachtige aanpak nodig kan maken. De vorming van drie gemeenten, zoals in het rapport Tholen emergit wordt gesugge reerd, kwam ook deze leden weinig doelmatig voor. SINT-MAARTENSDIJK - SCHERPENISSE Slechts één samenvoeging achtten zij Zon der enig bezwaar op zo kort mogelijke ter mijn wenselijk, die van de gemeenten St. Maartensdijk en Scherpenisse De afstand tus sen deze beide kernen is zo gering en er bestaat overigens ook zoveel overeenkomst in samenstelling en geaardheid van de bevol king, dat er op deze wijze althans één gro tere kern (pl.m. 4200 inwoners) op het eiland wordt geformeerd. Voor het overige hadden zij zich afge vraagd of het in situaties als de onderhavige niet wenselijk kan zijn een bestuursvorm te creëren, die de zelfstandigheid van de be staande gemeenten, althans voor een deel, onverlet laat, maar daarnaast een orgaan in het leven roept, dat aan een centrale aan pak van eeni aantal voorzieningen ten alge méne nutte gestalte kan geven. Het schep pen van een groot aantal gemeenschappelijke regelingen achtten zij voor dit doel niet ge schikt. De nauwkeurige vorm van een derge lijk orgaan stond deze leden nog niet duide lijk yoor ogen; zij wilden zich op dit punt gaarne nader beraden, maar zouden het op prijs stellen het voorlopig oordeel van de bewindsman te vernemen. Sommige andere leden meenden, dat het provinciaal bestuur van Zeeland, waaraan in de memorie van toelichting lof wordt toegezwaaid voor de aan de dag gelegde activiteit op het terrein van de gemeente lijke herindeling, inderdaad de eer toekwam, de eerste provincie te zijn die haar gemeen telijke indeling aan een kritische beschouwing heeft onderworpen en terzake voorstellen heeft gedaan welk tezamen het gehele ge west bestreken. OOK VOORSTANDERS MET VRAGEN Daargelaten of zij zich met het thans voorgestelde al dan niet konden vereni gen, sloten zij zich bi) de door de Minister geuite waardering in dit opzicht gaarne aan. Als een uitgangspunt bij gemeentelijke herindelingen konden deze leden de opvat ting aanvaarden, dat, in verband met bin nen niet al te lange tijd te verwachten ont wikkelingen in een bepaald gebied, in dat gebied adquate bestuursvormen aan die ont wikkeling op krachtige en efficiënte wijze leiding moeten kunnen geven. Daartoe zul len grenswijzigingen en gemeentelijke her indelingen noodzakelijk zijn. Mitsdien kon den zij instemmen met de in de memorie van toelichting geuite mening, dat de te verwach ten ontwikkelingen een behartiging vergen niet primair van de belangen der onderschei dene kernen doch van het algemeen belang, dat het eiland Tholen als geheel zich zal voorbereiden op de eisen, welke de toekomst stelt. Het onderhavige wetsontwerp schenkt dan ook, zo vervolgde deze leden, veel aandacht aan de toekomstige positie van het eiland Tholen. Die toekomstige ontwikkeling wordt als argument gehanteerd voor deze voorge stelde gemeentelijke herindeling. Met name wordt gesteld, dat het voor de hand ligt, dat realisering van 'het Reimerswaalplan en de aanleg van de Schelde-Rijnverbinding, de streekontwikkeling sterk zullen stimuleren en beïnvloeden. Uit de aard der zaak hadden deze leden met belangstelling daarvan kennis genomen. Er rezen echter ook bij hen toch nog wel een aantal vragen omtrent de geschetste toe komstverwachtingen. Zo vroegen zij, of het economisch aspect van deze toekomstver wachting niet een te sterk accent heeft ge kregen. Zullen de Delta-dammen en de aan leg van het Ri;n-Schelde-kanaal wel enige invloed op de geschetste ontwikkeling van het eiland Tholen uitoefenen En wanneer zal het Reimerswaalplan gerealiseerd wor den Deze leden meenden, dat omtrent dit plan onlangs een discussie was geweest in een vergadering van de provinciale staten van Zeeland. Wat is het resultaat van de discussie geweest Kan de Minister daar over nadere mededelingen doen Is de geïso leerde positie van het eiland niet het belang rijkste struikelblok in de ontwikkeling Wanneer de huidige situatie wordt bezien functioneert het eiland Tholen dan niet méér met Bergen op Zoom en omgeving en in mindere mate met Zeeland Ligt een deelne ming van het eiland ,n een samenwerkings verband van gemeenten rond Bergen op Zoom niet meer in de rede Moet de vorming van één gemeente op het eiland Tholen niet meer gezien wor den als een „Brabantse" oplossing Is inte gratie in Zeeland wellicht nog betaalbaar via een dam met St. Philipsland - in het kader eventueel van de Schelde-Rljn-verbin- dlng over de Zijpe in de bestaande oost-west verbinding Een ander vraagpunt, dat ook deze leden de laatste tijd meer en meer bezig hield, was of bi] herindeling van gemeenten niet alleen of zelfs niet in de eerste plaats kan worden uitgegaan van ruimtelijke plannen tot ontwikkelingen 'op lange termijn, omdat de uitvoering ervan niet zeker is of te ver af in de tijd om de thans bestaande problemen zonder frustraties voor de bevolking en de bestuurskracht van de gemeenten op te van gen. Dient herindeling, gezien de functies en taken van de gemeenten, niet steeds in verband te worden nebracht met de bestaan de en voor een toekomstige situatie met ze kerheid te verwachten structuur van de sa menleving Dit zou in de gemeentelijke be- stuurssfeer betekenen, dat allereerst moet worden bepaald in welk ruimer samenlevings verband de betreffende gemeenten functione ren (regio's of zgn. stands- en streekge- westen) en dat daarna pas kan worden vast gesteld welk deelgebied van zulk een regio een zinvolle nieuwe gemeente als „bouw steen" van het stads- of streekgewest kan zijn. Zij zouden gaarne de mening van de Minister hieromtrent vernemen. Enkele leden waren door de argumentatie van de Minister nog allerminst overtuigd, dat de op Tholen wenselijke coördinatie van belangenbehartiging uitsluitend te verkrijgen zou zijn door een volledige bestuurlijke inte gratie in de vorm van samenvoeging tot één gemeente. Weliswaar dringen factoren van inwendige en uitwendige aard tot het tref fen van bestuursvoorzienlngen voor het ei land, doch naar het inzicht dezer leden niet noodzakelijkerwijs tot de vorming van één gemeente. Met verwijzing naar het voorlopig verslag met betrekking tot de gemeentelijke herinde ling van Zeeuws-Vlaanderen stelden deze leden vast dat, indien het samenvoegings plan voor Tholen zou worden verwezenlijkt, wederom een streekgemeente haar intrede doet. Wordt door de vorming van deze streekgemeente op voldoende wijze in het be stuur van het betrokken gebied voorzien Het betreft immers niet alleen de behartiging van zakelijke belangen, doch ook van be langen die meer persoonlijk zijn bepaald In het voorlopig verslag met betreicking tot de gemeentelijke herindeling van Zeeuws Vlaanderen werd er op gewezen, dat de ge meentewet sinds enige tijd de mogelijkheid kent van bestuursgeleding in de vorm van functioneel en territoriaal bepaalde commis sies. In dit verband rees de vraag, of in de praktijk hierin voldoende waarborg is gelegen van een evenwichtige ontplooiing van ge meenten, als de Minister zich voorstelt in Zeeuws-Vlaanderen te vormen Hetzelfde kon naar de mening dezer leden, voor Tholen worden gesteld. Gezien de doelstellingen, welke de Minister met samenvoeging wenst te bereiken, en de aard van de samen te voe gen gemeenten, kon huns inziens niet wor den volstaan met samenvoeging tot één ge meente, doch diende zekerheid te bestaan over een geleding van het bestuur. Zij vroe gen, of volgens de bewindsman de wetgever dit aan de nieuw te vormen gemeente kan overlaten. In dit verband herinnerden de hier aan het woord zijnde leden aan de gedachte, die de Minister in zijn toelichting op de begroting voor 1968 had ontwikkeld met betrekking tot de natuurlijke organisatie en meer in het bijzonder met betrekking tot de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen, welke hij overweegt. Zij vroegen, of het plan voor Tholen met de daar ontwikkelde ge- dachtengang geheel in overeenstemming was. Vele andere leden betuigden hun instem ming met de mening van de Minister, dat de te verwachten ontwikklingen een behartiging vergen niet primair van de belangen der onderscheidene kernen doch van het alge mene belang, dat het eiland Tholen als ge heel zich zal voorbereiden op de eisen, die de toekomst stelt. Ook voor deze leden was het echter de vraag of gedeputeerde staten van Zeeland het economisch accent - en met name de industriële ontwikkeling - van deze toekomstverwachting niet te zwaar aanzetten. De voor de economische ontwikkeling stu wende projecten raken nl. niet of nauwelijks het eiland Tholen. De Delta-dammen gaan er geheel aan voorbij, evenals de zoomweg Het Schelde-Rijnkanaal zal een slechts naast het eiland lopende verbinding voor door gaand scheepvaartverkeer zijn en de ver bindingsweg uit - overigens pas in een verre toekomst voorziene - Reimerswaalplan naar het noorden zal slechts zeer zijdelings de verkeersligging van het eiland ten gunste beïnvloeden.. Tenslotte zal ook de voor de toekomst verwachte uitbreiding der industria lisatie van Bergen op Zoom en omgeving zeker niet in de eerste plaats de ten behoeve daarvan nodige uitbreiding van woongebie den op het eiland Tholen met zich brengen, doch elders, voornamelijk in het Noord-bra- bantse gebied. Deze leden waren om die reden dan ook niet overtuigd, dat in de laatste of zelfs in de wat meer verwijderde toekomst het eiland Tholen een belangrijk aandeel zal krijgen in de economische expansie van het omliggen de gebied. Het zwaartepunt van de argumentatie van gedeputeerde staten voor wat betrof die te verwachten economische ontwikkeling was vervat in de punten 13 t.e.m. 16 van hun toelichting, eindigend met de stelling, „dat het voor de hand ligt, dat realisering van het Reimerswaalplan en de aanleg van de Schel de-Rijnverbinding de streekontwikkeling sterk zullen stimuleren en beïnvloeden". De hier aan het woord zijnde leden meen den, dat de Minister aan voornoemde argu mentatie voor het eiland Tholen geen ver strekkende conclusies wil verbinden blijkens zijn op blz. 9 (linkerkolom, 2de alinea) van de memorie van toelichting weergegeven mening, dat terecht in het rapport Tholen emergit wordt gesteld, dat een spectaculaire (industriële) ontwikkeling op Tholen voor alsnog niet kan worden verwacht De hier aan het woord zijnde leden stel den in dit verband de vraag of het niet juist de minder tot dynamische groei leidende toe komstige taken voor het eiland Tholen zijn. welke in de bestuurlijke sector tot uniformi teit en coördinatie nopen. Met name dachten zij aan de omschakeling van land- en tuinbouw, aan de eigen beperk tere industriële bedrijvigheid en vooral aan de kansen op het terrein van de recreatie. OPLOSSING VIA CENTRUMBESTUUR Moet daarom niet worden verwacht zo vroegen zij dat ondanks een zekere mate van eigen en afgeleide groei van het eiland Tho len 'n relatief rustig gebied zal blijven te mid den van veel sterkere groei in de omgeving? Indien dit zo is, zou in dit geisoleerde plattelandsgebied nog meer dan in vele andere gebieden des lands waar een aantal gemeenten tot één gemeente wordt samenge voegd - ernstig aandacht geschonken moeten worden aan het aan samenvoeging verbonden euvel, dat het bestuur verder van de bestuur den af komt te staan. Als ook voor Tholen het dilemma van streven naar een efficiënter bestuursorgaan en eigentijdse technische voor zieningen enerzijds en een nauwe band be stuur—bestuurden anderzijds niet kan worden ontkomen door toepassing in ruime mate van de Wet gemeenschappelijke regelingen, zoals kennelijk de mening van de Minister is (waaromtrent deze leden zich overigens hun mening nog wensten voor te behouden), dan is het de vraag, aldus deze leden, of in een bijzondere situatie als die van het eiland Tholen niet op andere wijze een be vredigende oplossing kan worden verwezen lijkt. Concreet gesteld leidde dit bij hen tot de vraag of, zo nodig met afwijking van het Nederlandse bestaande bestuursschema, de Thoolse situatie geen aanleiding geeft een bestuursconceptie te onderzoeken, waarbij de voor de streek belangrijke gemeenschap pelijke taken zouden kunnen worden opgedra gen b.v. aan één nieuwe „bovenliggende" gemeente voor het gehele eiland en de rest- taken zouden kunnen worden gelaten aan de bestaande - en dan als .onderliggende" te beschouwen - gemeenten met een aangepaste bestuursstructuur en een op hun aanmerke lijk ingekorte taak afgestemde summiere toerusting. NOG NIET KLAAR Drie leden van de commissie, hier slechts de problematiek van de gemeentelijke inde ling van het eiland Tholen beschouwend doch zich in het algemeen bezinnend op de bestuurlijke vormgeving en organisatie op gemeentelijk niveau, verklaarden bereid en voornemens te zijn hun ideeën hieromtrent nader aan de Minister en de commissie toe te lichten. Zij meendén echter - overigens uiteraard in het midden latend of deze ideeën al dan niet voor bet eiland Tholen tot een concrete oplossing kunnen leiden - hiervoor wel enige tijd van voorbereiding nodig te hebben. DEMOCRATISCHE BENADERING Enkele andere leden achtten het uit een oogpunt van democratie bedenkelijk, dat van de 53 raadsleden op het eiland er zich 46 tegen dit herindelingsplan hebben uitgespro ken. Zij meenden, dat zelden in een vergelijk bare situatie van een zo sterke oppositie in de streek in kwestie gebleken was. Deze leden sloten zich aan bij diegenen, die als hun gevoelen hadden uitgesproken dat de Minister toch wel erg vroeg een wissel trekt op de toekomst gelet op de em bryonale fase, waarin projecten als Rei- merswaal e.d. verkeren. Voorts zouden zij gaarne weten of de enige relatie tussen het Schelde-Rijnkanaal het traject zal zijn, zon der dat er aan binnenhavens mag worden gedacht. TOON MIJ DE VOORDELEN De suggestie van wethouder M. J. Geuze van Poortvliet, een vergelijkende opstelling te leveren van huidige bestuurskrachten en van de vermoedelijk toekomstige, teneinde de bevolking op dit punt te overtuigen, achtten zij van belang. .Deze leden vonden het de moeite waard te weten, of de bereidheid tot intergemeen telijke samenwerking een pluspunt is of een minpunt ter taxering van de bestuurskracht. Overigens stelden zij de vraag, of het zin heeft te schermen met het argument van de bestuurskracht, indien men in aanmerking neemt de beperkte middelen, waarmee ook gemeenten hun taken moeten aanvatten. Het was de hier aan het woord zijnde le den nog allerminst duidelijk, waar voor de toekomst het centrum of de kern van de voorgestelde gemeente Tholen gevonden c.q. geschapen zou moeten worden. Deze be paling is van grote invloed op de toekoms tige ontwikkeling, terwijl anderzijds de reali sering van verschillende reeds aangeduide olannen (Reimerswaal, ontwikkeling West- Brabant) de „image" zal vormen. Ook uit lezen hoofde stelden zij de vraag, of het plan tot samenwerking, zeker in deze dras tische versie niet prematuur ware. NIET OMDAT HET ELDERS OOK GEBEURT De leden, die eerder in dit verslag blijk hadden gegeven het driegemeentenplan meer aanvaardbaar te achten dan de samenvoe ging tot één gemeente, stonden op hun beurt nog stil bij wat in de memorie van toelich ting, in het bijzonder op de blz. 7, 8 en 9 tegen het rapport Tholen emergit wordt aan gevoerd. Op blz. 7 wordt onder punt 1 gesteld, dat in het licht van de algemene tendens tot schaalvergroting aanleiding bestaat tot vor ming van één gemeente, omdat in het kader van de gemeentelijke indeling van geheel Zeeland de handhaving van de zelfstandig heid van de vrij kleine gemeenten op het eiland Tholen niet meer zou passen. In haar algemeenheid aanvaarden deze leden deze stelling niet. Het zou immers misschien an ders zijn indien Tholen een geïntegreerd deel van de provincie Zeeland zou uitma ken. Dit is - zo meenden ook deze leden - zeer beslist niet het geval. Tholen heeft met overig Zeeland geen enkele verbinding en is geheel op West-Brabant georiënteerd. Voor de toekomstige ontwikkeling van Tho len zou daarom meer gelet moeten worden op wat er in West-Brabant gebeurd dan op ontwikkelingen in overig Zeeland. Bovendien is het argument, dat in overig Zeeland het aantal gemeenten wordt beperkt op zichzelf geen argument om dit nu ook op het geisoleerde Tholen te doen. En tenslotte wijst Sint Annaland er op, dat ook elders in Zeeland bij gemeentelijke herindelingen kleinere gemeenten zijn ge handhaafd en zelfs een kleine gemeente werd gecreëerd (Midden-Schouwen). Dat - zoals in punt 2 van de memorie van toelichting wordt gesteld - vergroting van gemeenten in de laatste jaren algemeen weerklank heeft gevonden, was voor deze le den op zich zelf nog geen argument om van de 7 Tholense gemeenten nu ook één ge meente te maken. Het gestelde in de memorie van toelich ting onder punt 4 zou aan betekenis win nen, indien de op het ogenblik op Tholen - zoals b.v. in Zeeuws-Vlaanderen - reeds belangrijke ontwikkelingen op gang zouden zijn gekomen of in de naaste toekomst zou den kunnen worden verwacht. Hetzelfde gold met betrekking tot de pun ten 5 en 6 van de memorie van toelichting. De punten 9 en 10 zijn in regelrechte te genspraak met het rapport Tholen emergit. De stellingen van de Minister worden niet geadstrueerd. Bij de punten, 13 t.e.m. 15 tekenden ook deze leden aan, dat omtrent de uitvoering van deze plannen in concrete nog weinig vaststond. Dit geldt wel zeer in 't bijzonder t.a.v. het Reimerswaalplan. waaromtrent nog grote meningsverschillen bestaan. De realisering van het Deltaplan zou huns inziens in belangrijke mate aan Tholen voor bijgaan, tenzij er verbindingen tot stand wor den gebracht tussen Tholen en andere delen van Zeeland zoals Sahouwen-Duiveland. Of de ontwikkelingen in West-Noord-Brabant een gunstige invloed op Tholen zullen hebben moet nog worden afgewacht, hoewel daar toe zeker mogelijkkheden zullen zijn. Het ware echter lang niet ondenkbaar, dat Ber gen op Zoom een concurrent zal worden. Met betrekking tot punt 16 meenden deze leden, gezien het voorgaande, slechts te kun nen zeggen, dat - indien deze plannen tot uitvoering zullen komen - dit nog verre toe komst muziek is en zeker geen argument om met spoed een gemeentelijke herindeling op Tholen te bewerkstelligen. Ten aanzien van punt 18 van de memorie van toelichting merken de hier aan het woord zijnde leden op, dat de ontwikkeling van de recreatie ook in Tholen emergit als belang rijk geschetst wordt. Zij geloofden zelfs,, dat dit een van de belangrijkste aspecten was, welke bij de behandeling van het onderhavige wetsvoorstel een rol zullen moeten spelen. Dat daarvoor, zoals de memorie van toelich ting suggereert, één gemeente zal moeten worden gevormd, leek hun sterk overdreven Wel kan worden gesteld, dat een intensieve samenwerking tussen de gemeenten van groot belang zal zijn. Een bovengemeentelijk or gaan of een intergemeentelijke organisatie zou hier daarom wel op zijn plaats zijn. MET BRABANT Punt 19 deed ook bij deze leden de vraag rijzen of het niet wenselijk zou zijn Tholen op te nemen in een samenwerkingsverband met West-Noord-Brabant. Op blz. 9, linker kolom 2de alinea, memorie van toelichting, maakt de Minister zich schuldig - aldus deze leden - aan een ernstige simplificatie en bagatelliseert hij de problemen, welke met de vorming van één gemeente samenhangen. Verder wordt hier weer geschermd met toe komstplannen, waaromtrent niets met zeker heid kan worden gezegd. „Voorlopig gaan de gedachten uit naar en „Waarschijnlijk zullen bepaalde activiteiten grote vormen -aannemen", enz. In de laatste alinea (linkerkolom) wordt toegegeven, dat de gemeenten een afwijken de mening hebben. De minister zegt een her indeling in fasen „principieel" verwerpelijk te achten. Waarom dat het geval is wordt er echter niet bij gezegd en het was deze leden ook niet duidelijk welke die princi piële bezwaren zouden kunnen zijn. Waarom er bij handhaving van de bestaan de indeling of bij de vorming van b.v. 3 gemeenten een „touwtrekkerij" zou moeten ontstaan, waarmede de belangen van het ei land niet zouden zijn gediend, was hun even min duidelijk. Zij zagen de touwtrekkerij nog niet, zeker niet indien voor de recreatiebe- langen één orgaan voor het gehele eiland zou worden gevormd. Vele leden die in beginsel de vorming van streekgemeenten als in dit ontwerp voorge steld toejuichten, vestigden de aandacht op de bijzondere omstandigheden, die zich gedu- rene een overgangsperiode na het van kracht worden van de wettelijke regeling in een ge bied als Tholen zullen voordoen. Zij waren van mening dat overgang van de huidige naar de voorgestelde bestuurs-organisatori- sche situatie hoge eisen zal stellen aan be stuurders en ambtelijk apparaat. Het integra tieproces van de thans gescheiden opereren de eenheden tot een goed functionerende nieuwe grotere eenheid zou naar het oor deel van deze leden hogere eisen stellen dan in een reeds bestaande gemeentelijke eenheid met overeenkomstig inwonertal. Deze leden vroegen of het naar het oordeel van de Mi nister geen overweging verdient de bezoldi ging van bestuur en ambtelijke staf gedu rende een overgangsperiode af te stemmen op deze bijzondere situatie. THOLEN - SINT PHILIPSLAND Verscheidene leden betreurden, dat in de memorie van toelichting niet gesproken wordt over de mogelijkheid, ook St. Philipsland bij de herindeling te betrekken. Op vele ter reinen bestaat er tussen Tholen en St. Phi lipsland contact en samenwerking. Beide gebieden zijn in één statenkring verenigd, zij worden door hetzelfde weekblad bestre ken, er zijn plannen bij gedeputeerde staten van Zeeland om aan provinciale staten voor te stellen om tot een gemeenschappelijk wa terschap te komen, en het ligt in het voor nemen van het Schelde-Rijnbureau, tussen de twee gebieden een verblndingsdam te leggen. Vele leden wilden daarentegen, gezien de betekenis welke zij voor de ontwikkeling van het eiland Tholen hechtten aan het on derhavige ontwerp, de afhandeling van het wetsvoorstel en daarmede bedoelde ontwik keling niet vertragen door eventuele, toe komstige ontwikkelingen ten aanzien van St. Philipsland reeds in deze herindeling te betrekken. ARTIKELEN Artikel 15. Algemeen werd verwezen naar de opmerkingen, gemaakt in 6 van het voorlopig verslag inzake wetsontwerp 8828 (gemeentelijke herindeling van Zuid- Beveland) met betrekking tot het als dienst tijd in de zin van de Algemene burgerlijke pensioenwet meetellen van op wachtgeld doorgebrachte tijd. Hierbij werd nog aan getekend, dat het bij het bezoek aan Tholen was geweest, dat de aandacht van de com missie op de hier bedoelde, van vroegere herindelingswetten afwijkende bepaling ge vestigd werd zodat de indruk bestond, dat het argument voor zodanige afwijking - nl. dat ter zake geen verwachtingen bij de betrokken ambtenaren gewekt zouden zijn - althans voor Tholen stellig niet opging Laimböck HANDSCHOENEN SJAALS (grote sortering) ZWITSERSE ZAKDOEKJES Exclusieve JAPONSTOFFEN Jabots - kragen - garnering KNOPEN - kleinvak artikelen Dusters - nachthemden - baby-dols Onderjurken - jupons VASANA nylons - panty's Supp-hose STEUNKOUSEN FORMA - GANDUCOR foundation KORTEMEESTRAAT BERGEN OP ZOOM TELEFOON 3602 25 jaar ervaring SPUITEN MOFFELOVEN Het adres voor het betere werk Galgeobaan 25 Tel 5288 BERGEN OP ZOOM 15% KORTING 20% KORTING 30% KORTING KEURCOLLECTIE STOFFEN KWALITEIT VOOR IEDERE BEURS Over enkele maanden opening NIEUWE STOFFENZAAK Fortuinstraat 22 - Bergen op Zoom INWONING GEVRAAGD in klein gezin te B. op Zoom, bij oudere dame, die genegen is lichte huihoudelijke bezig heden te verrichten. Meerdere hulp aanwezig. Gaarne brieven met foto. Salaris nader over een te komen. Brieven onder no. 2788 bur. van dit blad. SPIERINKJES ANTIEKE MEUBELEN te koop gevraagd o.a. kabinet ten, mahonie of noten, gebogen bureau's, kisten, mahonie ronde tafels en stoelen, kristal en alle soorten antieke sieraden. A. J. v. d. Sande, Borgvlietse- dreef 30, Bergen op Zoom, tel. 01640-4561. PLASTIC FOLIE om in te kuilen vindt u als vanouds bij ons tegen de laagste prijzen. Verwer-van Male, Poortvliet. De originele CINDU kool- teer en pracht carboleum, groene carboleum, Ralston verf en loodmenie bij Verwer-van der Male, Poortvliet, tel. 01662-431. LASAPPARATEN op licht en krachtnet en alle electroden. Verhuur van lasapparaten 10.per dag. Electroden apart. Verwer-van der Male. Poortvliet. VIJFDELIGE gereedschaps kisten reeds vanaf 14.50. Verwer-van der Male, Poort vliet. DE BESTE boormachines voor „Doe het zeivers" en voor de landbouw blijft de Peugeot Polirex. Voor boren, schuren, ontroesten, zagen, verfspuiten, bandenpompen, plaatsnijden, schaven, houtdraaien, enz. Verwer-van der Male Poort vliet. Tel. 01662-431. Het beproefde middel is niet alleen het beste voor de MEELDAUW-BESTRIJDING maar ook tegen de beruchte BLADVLEKKENZEEKTE veroorzaakt door B o t r y t i s Neem geen risico, spuit met het beste middel, spuit dus met AAZIMAG Vraagt AAzimag aan uw leverancier oh - GRONINGEN TEL. 0 5900-2 04 41

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1968 | | pagina 9