AAZIMAG
8
v. Eelcelen Boschman
1
VERBOUWINGS
OPRUIMING
WIE?
SCHOLTEN
STOFFEN
WAT?
VERBOUWINGS
OPRUIMING
WAAR?
Fortuinstraat 10
VOOR MOEDER
UITDEUKEN IS SPECIALISTENWERK
Fa. G. P. v. d. BILT Zn.
TOTALE
BERGEN OP ZOOM
U1ENTELERS OPGELET!
WIERSUM CHEMIE N.V.
kwenties voor het hier bedoelde gebied heb
ben als In de memorie van toelichting wordt
verondersteld.
Het derde argument in dit kader - de
snelle industrialisatie van West-Brabant,,
in het bijzonder van Bergen op Zoom - riep
bij deze leden eveneens enige vraagtekens
op, wanneer deze ontwikkeling doorzet en
een sterk vergrote industrialisatie van Tholen
zou uitblijven zou alleen de pendel van Tho
len naar Bergen op Zoom worden vergroot
en het was deze leden niet geheel duidelijk in
hoeverre een samenvoeging van alle Thool-
se gemeenten hierop van wezenlijke invloed
zou zijn.
Grotere bestuurskracht, een argument dat -
aldus de hier aan het woord zijnde leden -
als regel t*r verdediging van samenvoeging
van gemeenten wordt aangevoerd, kan zeker
een argument van betekenis zijn. Daar staat
echter tegenover, dat de afstand bestuurder-
bestuurde - een element dat in een betrekke
lijk statisch gebied als het hier bedoelde
niet mag worden verwaarloosd - door sa
menvoeging van gemeenten tot één bestuur
lijk geheel ongemeen wordt vergroot. De
dorpskernen liggen met een enkele uitzon
dering - betrekkelijk ver van elkaar en in het
algemeen hebben de zeven gemeenten tot nu
toe redelijk kunnen voorzien in de behoeften
van hun inwoners. Daar komt bij, due een
spectaculaire groei van het aantal inwoners,
waardoor ingrijpende voorzieningen nodig
zouden zijn, op korte termijn niet is te ver
wachten; gedurende de laatste twintig jaar
nam het aantal inwoners slechts met enkele
honderden toe. Deze leden achtten de situ
atie op Tholen moeilijk vergelijkbaar met die
in de Kanaalzone van Zeeuws-Vlaanderen
of op Walcheren, waar wél van ingrijpende
veranderingen sprake is.
Met deze opmerkingen beoogden deze le
den niet te constateren dat voor de komende
decennia de gemeentelijke indeling van Tho
len ongewijzigd zou moeten blijven. Er wa
ren echter zovele onzekere factoren aanwe
zig dat zij enige aarzeling gevoelden het
ontwerp in de huidige vorm te aanvaarden.
Deze aarzeling werd vergroot door de om
standigheid, dat het overgrote deel van de
inwoners, althans voor zover deze in de
diverse gemeenteraden zijn vertegenwoordigd
met klem pleit voor handhaving van de ge
meentelijke zelfstandigheid. Hier laat zich
een duidelijk verschil zien met de Inwoners
van Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen
die in het algemeen meer geporteerd zijn
voor de vorming van grotere eenheden.
Deze leden hadden zich afgevraagd of er
alternatieven aanwezig zijn, indien de thans
voorgestelde regeling niet mocht worden
aanvaard. Want met de bewindsman waren
zij van oordeel dat de maatschappelijke, cul
turele en recreatieve ontwikkeling een cen
trale en krachtige aanpak nodig kan maken.
De vorming van drie gemeenten, zoals in
het rapport Tholen emergit wordt gesugge
reerd, kwam ook deze leden weinig doelmatig
voor.
SINT-MAARTENSDIJK -
SCHERPENISSE
Slechts één samenvoeging achtten zij Zon
der enig bezwaar op zo kort mogelijke ter
mijn wenselijk, die van de gemeenten St.
Maartensdijk en Scherpenisse De afstand tus
sen deze beide kernen is zo gering en er
bestaat overigens ook zoveel overeenkomst
in samenstelling en geaardheid van de bevol
king, dat er op deze wijze althans één gro
tere kern (pl.m. 4200 inwoners) op het eiland
wordt geformeerd.
Voor het overige hadden zij zich afge
vraagd of het in situaties als de onderhavige
niet wenselijk kan zijn een bestuursvorm te
creëren, die de zelfstandigheid van de be
staande gemeenten, althans voor een deel,
onverlet laat, maar daarnaast een orgaan
in het leven roept, dat aan een centrale aan
pak van eeni aantal voorzieningen ten alge
méne nutte gestalte kan geven. Het schep
pen van een groot aantal gemeenschappelijke
regelingen achtten zij voor dit doel niet ge
schikt. De nauwkeurige vorm van een derge
lijk orgaan stond deze leden nog niet duide
lijk yoor ogen; zij wilden zich op dit punt
gaarne nader beraden, maar zouden het op
prijs stellen het voorlopig oordeel van de
bewindsman te vernemen.
Sommige andere leden meenden, dat het
provinciaal bestuur van Zeeland, waaraan
in de memorie van toelichting lof wordt
toegezwaaid voor de aan de dag gelegde
activiteit op het terrein van de gemeente
lijke herindeling, inderdaad de eer toekwam,
de eerste provincie te zijn die haar gemeen
telijke indeling aan een kritische beschouwing
heeft onderworpen en terzake voorstellen
heeft gedaan welk tezamen het gehele ge
west bestreken.
OOK VOORSTANDERS
MET VRAGEN
Daargelaten of zij zich met het thans
voorgestelde al dan niet konden vereni
gen, sloten zij zich bi) de door de Minister
geuite waardering in dit opzicht gaarne aan.
Als een uitgangspunt bij gemeentelijke
herindelingen konden deze leden de opvat
ting aanvaarden, dat, in verband met bin
nen niet al te lange tijd te verwachten ont
wikkelingen in een bepaald gebied, in dat
gebied adquate bestuursvormen aan die ont
wikkeling op krachtige en efficiënte wijze
leiding moeten kunnen geven. Daartoe zul
len grenswijzigingen en gemeentelijke her
indelingen noodzakelijk zijn. Mitsdien kon
den zij instemmen met de in de memorie van
toelichting geuite mening, dat de te verwach
ten ontwikkelingen een behartiging vergen
niet primair van de belangen der onderschei
dene kernen doch van het algemeen belang,
dat het eiland Tholen als geheel zich zal
voorbereiden op de eisen, welke de toekomst
stelt.
Het onderhavige wetsontwerp schenkt dan
ook, zo vervolgde deze leden, veel aandacht
aan de toekomstige positie van het eiland
Tholen. Die toekomstige ontwikkeling wordt
als argument gehanteerd voor deze voorge
stelde gemeentelijke herindeling. Met name
wordt gesteld, dat het voor de hand ligt,
dat realisering van 'het Reimerswaalplan en
de aanleg van de Schelde-Rijnverbinding,
de streekontwikkeling sterk zullen stimuleren
en beïnvloeden.
Uit de aard der zaak hadden deze leden
met belangstelling daarvan kennis genomen.
Er rezen echter ook bij hen toch nog wel
een aantal vragen omtrent de geschetste toe
komstverwachtingen. Zo vroegen zij, of het
economisch aspect van deze toekomstver
wachting niet een te sterk accent heeft ge
kregen. Zullen de Delta-dammen en de aan
leg van het Ri;n-Schelde-kanaal wel enige
invloed op de geschetste ontwikkeling van
het eiland Tholen uitoefenen En wanneer
zal het Reimerswaalplan gerealiseerd wor
den Deze leden meenden, dat omtrent dit
plan onlangs een discussie was geweest in
een vergadering van de provinciale staten
van Zeeland. Wat is het resultaat van de
discussie geweest Kan de Minister daar
over nadere mededelingen doen Is de geïso
leerde positie van het eiland niet het belang
rijkste struikelblok in de ontwikkeling
Wanneer de huidige situatie wordt bezien
functioneert het eiland Tholen dan niet méér
met Bergen op Zoom en omgeving en in
mindere mate met Zeeland Ligt een deelne
ming van het eiland ,n een samenwerkings
verband van gemeenten rond Bergen op
Zoom niet meer in de rede
Moet de vorming van één gemeente op
het eiland Tholen niet meer gezien wor
den als een „Brabantse" oplossing Is inte
gratie in Zeeland wellicht nog betaalbaar
via een dam met St. Philipsland - in het
kader eventueel van de Schelde-Rljn-verbin-
dlng over de Zijpe in de bestaande oost-west
verbinding
Een ander vraagpunt, dat ook deze leden
de laatste tijd meer en meer bezig hield,
was of bi] herindeling van gemeenten niet
alleen of zelfs niet in de eerste plaats kan
worden uitgegaan van ruimtelijke plannen
tot ontwikkelingen 'op lange termijn, omdat
de uitvoering ervan niet zeker is of te ver af
in de tijd om de thans bestaande problemen
zonder frustraties voor de bevolking en de
bestuurskracht van de gemeenten op te van
gen. Dient herindeling, gezien de functies
en taken van de gemeenten, niet steeds in
verband te worden nebracht met de bestaan
de en voor een toekomstige situatie met ze
kerheid te verwachten structuur van de sa
menleving Dit zou in de gemeentelijke be-
stuurssfeer betekenen, dat allereerst moet
worden bepaald in welk ruimer samenlevings
verband de betreffende gemeenten functione
ren (regio's of zgn. stands- en streekge-
westen) en dat daarna pas kan worden vast
gesteld welk deelgebied van zulk een regio
een zinvolle nieuwe gemeente als „bouw
steen" van het stads- of streekgewest kan
zijn. Zij zouden gaarne de mening van de
Minister hieromtrent vernemen.
Enkele leden waren door de argumentatie
van de Minister nog allerminst overtuigd,
dat de op Tholen wenselijke coördinatie van
belangenbehartiging uitsluitend te verkrijgen
zou zijn door een volledige bestuurlijke inte
gratie in de vorm van samenvoeging tot één
gemeente. Weliswaar dringen factoren van
inwendige en uitwendige aard tot het tref
fen van bestuursvoorzienlngen voor het ei
land, doch naar het inzicht dezer leden niet
noodzakelijkerwijs tot de vorming van één
gemeente.
Met verwijzing naar het voorlopig verslag
met betrekking tot de gemeentelijke herinde
ling van Zeeuws-Vlaanderen stelden deze
leden vast dat, indien het samenvoegings
plan voor Tholen zou worden verwezenlijkt,
wederom een streekgemeente haar intrede
doet. Wordt door de vorming van deze
streekgemeente op voldoende wijze in het be
stuur van het betrokken gebied voorzien
Het betreft immers niet alleen de behartiging
van zakelijke belangen, doch ook van be
langen die meer persoonlijk zijn bepaald
In het voorlopig verslag met betreicking
tot de gemeentelijke herindeling van Zeeuws
Vlaanderen werd er op gewezen, dat de ge
meentewet sinds enige tijd de mogelijkheid
kent van bestuursgeleding in de vorm van
functioneel en territoriaal bepaalde commis
sies. In dit verband rees de vraag, of in de
praktijk hierin voldoende waarborg is gelegen
van een evenwichtige ontplooiing van ge
meenten, als de Minister zich voorstelt in
Zeeuws-Vlaanderen te vormen Hetzelfde kon
naar de mening dezer leden, voor Tholen
worden gesteld. Gezien de doelstellingen,
welke de Minister met samenvoeging wenst
te bereiken, en de aard van de samen te voe
gen gemeenten, kon huns inziens niet wor
den volstaan met samenvoeging tot één ge
meente, doch diende zekerheid te bestaan
over een geleding van het bestuur. Zij vroe
gen, of volgens de bewindsman de wetgever
dit aan de nieuw te vormen gemeente kan
overlaten.
In dit verband herinnerden de hier aan het
woord zijnde leden aan de gedachte, die de
Minister in zijn toelichting op de begroting
voor 1968 had ontwikkeld met betrekking
tot de natuurlijke organisatie en meer in
het bijzonder met betrekking tot de wijziging
van de Wet gemeenschappelijke regelingen,
welke hij overweegt. Zij vroegen, of het plan
voor Tholen met de daar ontwikkelde ge-
dachtengang geheel in overeenstemming was.
Vele andere leden betuigden hun instem
ming met de mening van de Minister, dat de
te verwachten ontwikklingen een behartiging
vergen niet primair van de belangen der
onderscheidene kernen doch van het alge
mene belang, dat het eiland Tholen als ge
heel zich zal voorbereiden op de eisen, die
de toekomst stelt. Ook voor deze leden
was het echter de vraag of gedeputeerde
staten van Zeeland het economisch accent
- en met name de industriële ontwikkeling -
van deze toekomstverwachting niet te zwaar
aanzetten.
De voor de economische ontwikkeling stu
wende projecten raken nl. niet of nauwelijks
het eiland Tholen. De Delta-dammen gaan
er geheel aan voorbij, evenals de zoomweg
Het Schelde-Rijnkanaal zal een slechts naast
het eiland lopende verbinding voor door
gaand scheepvaartverkeer zijn en de ver
bindingsweg uit - overigens pas in een verre
toekomst voorziene - Reimerswaalplan naar
het noorden zal slechts zeer zijdelings de
verkeersligging van het eiland ten gunste
beïnvloeden.. Tenslotte zal ook de voor de
toekomst verwachte uitbreiding der industria
lisatie van Bergen op Zoom en omgeving
zeker niet in de eerste plaats de ten behoeve
daarvan nodige uitbreiding van woongebie
den op het eiland Tholen met zich brengen,
doch elders, voornamelijk in het Noord-bra-
bantse gebied.
Deze leden waren om die reden dan ook
niet overtuigd, dat in de laatste of zelfs in de
wat meer verwijderde toekomst het eiland
Tholen een belangrijk aandeel zal krijgen in
de economische expansie van het omliggen
de gebied.
Het zwaartepunt van de argumentatie van
gedeputeerde staten voor wat betrof die te
verwachten economische ontwikkeling was
vervat in de punten 13 t.e.m. 16 van hun
toelichting, eindigend met de stelling, „dat
het voor de hand ligt, dat realisering van het
Reimerswaalplan en de aanleg van de Schel
de-Rijnverbinding de streekontwikkeling sterk
zullen stimuleren en beïnvloeden".
De hier aan het woord zijnde leden meen
den, dat de Minister aan voornoemde argu
mentatie voor het eiland Tholen geen ver
strekkende conclusies wil verbinden blijkens
zijn op blz. 9 (linkerkolom, 2de alinea)
van de memorie van toelichting weergegeven
mening, dat terecht in het rapport Tholen
emergit wordt gesteld, dat een spectaculaire
(industriële) ontwikkeling op Tholen voor
alsnog niet kan worden verwacht
De hier aan het woord zijnde leden stel
den in dit verband de vraag of het niet juist
de minder tot dynamische groei leidende toe
komstige taken voor het eiland Tholen zijn.
welke in de bestuurlijke sector tot uniformi
teit en coördinatie nopen.
Met name dachten zij aan de omschakeling
van land- en tuinbouw, aan de eigen beperk
tere industriële bedrijvigheid en vooral aan
de kansen op het terrein van de recreatie.
OPLOSSING VIA
CENTRUMBESTUUR
Moet daarom niet worden verwacht zo
vroegen zij dat ondanks een zekere mate van
eigen en afgeleide groei van het eiland Tho
len 'n relatief rustig gebied zal blijven te mid
den van veel sterkere groei in de omgeving?
Indien dit zo is, zou in dit geisoleerde
plattelandsgebied nog meer dan in vele
andere gebieden des lands waar een aantal
gemeenten tot één gemeente wordt samenge
voegd - ernstig aandacht geschonken moeten
worden aan het aan samenvoeging verbonden
euvel, dat het bestuur verder van de bestuur
den af komt te staan. Als ook voor Tholen
het dilemma van streven naar een efficiënter
bestuursorgaan en eigentijdse technische voor
zieningen enerzijds en een nauwe band be
stuur—bestuurden anderzijds niet kan worden
ontkomen door toepassing in ruime mate
van de Wet gemeenschappelijke regelingen,
zoals kennelijk de mening van de Minister is
(waaromtrent deze leden zich overigens
hun mening nog wensten voor te behouden),
dan is het de vraag, aldus deze leden, of
in een bijzondere situatie als die van het
eiland Tholen niet op andere wijze een be
vredigende oplossing kan worden verwezen
lijkt. Concreet gesteld leidde dit bij hen tot
de vraag of, zo nodig met afwijking van het
Nederlandse bestaande bestuursschema, de
Thoolse situatie geen aanleiding geeft een
bestuursconceptie te onderzoeken, waarbij
de voor de streek belangrijke gemeenschap
pelijke taken zouden kunnen worden opgedra
gen b.v. aan één nieuwe „bovenliggende"
gemeente voor het gehele eiland en de rest-
taken zouden kunnen worden gelaten aan
de bestaande - en dan als .onderliggende" te
beschouwen - gemeenten met een aangepaste
bestuursstructuur en een op hun aanmerke
lijk ingekorte taak afgestemde summiere
toerusting.
NOG NIET KLAAR
Drie leden van de commissie, hier slechts
de problematiek van de gemeentelijke inde
ling van het eiland Tholen beschouwend
doch zich in het algemeen bezinnend op de
bestuurlijke vormgeving en organisatie op
gemeentelijk niveau, verklaarden bereid en
voornemens te zijn hun ideeën hieromtrent
nader aan de Minister en de commissie toe
te lichten. Zij meendén echter - overigens
uiteraard in het midden latend of deze ideeën
al dan niet voor bet eiland Tholen tot een
concrete oplossing kunnen leiden - hiervoor
wel enige tijd van voorbereiding nodig te
hebben.
DEMOCRATISCHE BENADERING
Enkele andere leden achtten het uit een
oogpunt van democratie bedenkelijk, dat van
de 53 raadsleden op het eiland er zich 46
tegen dit herindelingsplan hebben uitgespro
ken. Zij meenden, dat zelden in een vergelijk
bare situatie van een zo sterke oppositie in
de streek in kwestie gebleken was.
Deze leden sloten zich aan bij diegenen,
die als hun gevoelen hadden uitgesproken
dat de Minister toch wel erg vroeg een
wissel trekt op de toekomst gelet op de em
bryonale fase, waarin projecten als Rei-
merswaal e.d. verkeren. Voorts zouden zij
gaarne weten of de enige relatie tussen het
Schelde-Rijnkanaal het traject zal zijn, zon
der dat er aan binnenhavens mag worden
gedacht.
TOON MIJ DE VOORDELEN
De suggestie van wethouder M. J. Geuze
van Poortvliet, een vergelijkende opstelling
te leveren van huidige bestuurskrachten en
van de vermoedelijk toekomstige, teneinde
de bevolking op dit punt te overtuigen,
achtten zij van belang.
.Deze leden vonden het de moeite waard
te weten, of de bereidheid tot intergemeen
telijke samenwerking een pluspunt is of een
minpunt ter taxering van de bestuurskracht.
Overigens stelden zij de vraag, of het zin
heeft te schermen met het argument van de
bestuurskracht, indien men in aanmerking
neemt de beperkte middelen, waarmee ook
gemeenten hun taken moeten aanvatten.
Het was de hier aan het woord zijnde le
den nog allerminst duidelijk, waar voor de
toekomst het centrum of de kern van de
voorgestelde gemeente Tholen gevonden
c.q. geschapen zou moeten worden. Deze be
paling is van grote invloed op de toekoms
tige ontwikkeling, terwijl anderzijds de reali
sering van verschillende reeds aangeduide
olannen (Reimerswaal, ontwikkeling West-
Brabant) de „image" zal vormen. Ook uit
lezen hoofde stelden zij de vraag, of het
plan tot samenwerking, zeker in deze dras
tische versie niet prematuur ware.
NIET OMDAT HET ELDERS
OOK GEBEURT
De leden, die eerder in dit verslag blijk
hadden gegeven het driegemeentenplan meer
aanvaardbaar te achten dan de samenvoe
ging tot één gemeente, stonden op hun beurt
nog stil bij wat in de memorie van toelich
ting, in het bijzonder op de blz. 7, 8 en 9
tegen het rapport Tholen emergit wordt aan
gevoerd.
Op blz. 7 wordt onder punt 1 gesteld, dat
in het licht van de algemene tendens tot
schaalvergroting aanleiding bestaat tot vor
ming van één gemeente, omdat in het kader
van de gemeentelijke indeling van geheel
Zeeland de handhaving van de zelfstandig
heid van de vrij kleine gemeenten op het
eiland Tholen niet meer zou passen. In haar
algemeenheid aanvaarden deze leden deze
stelling niet. Het zou immers misschien an
ders zijn indien Tholen een geïntegreerd
deel van de provincie Zeeland zou uitma
ken. Dit is - zo meenden ook deze leden -
zeer beslist niet het geval. Tholen heeft met
overig Zeeland geen enkele verbinding en
is geheel op West-Brabant georiënteerd.
Voor de toekomstige ontwikkeling van Tho
len zou daarom meer gelet moeten worden
op wat er in West-Brabant gebeurd dan op
ontwikkelingen in overig Zeeland.
Bovendien is het argument, dat in overig
Zeeland het aantal gemeenten wordt beperkt
op zichzelf geen argument om dit nu ook
op het geisoleerde Tholen te doen.
En tenslotte wijst Sint Annaland er op,
dat ook elders in Zeeland bij gemeentelijke
herindelingen kleinere gemeenten zijn ge
handhaafd en zelfs een kleine gemeente werd
gecreëerd (Midden-Schouwen).
Dat - zoals in punt 2 van de memorie van
toelichting wordt gesteld - vergroting van
gemeenten in de laatste jaren algemeen
weerklank heeft gevonden, was voor deze le
den op zich zelf nog geen argument om van
de 7 Tholense gemeenten nu ook één ge
meente te maken.
Het gestelde in de memorie van toelich
ting onder punt 4 zou aan betekenis win
nen, indien de op het ogenblik op Tholen -
zoals b.v. in Zeeuws-Vlaanderen - reeds
belangrijke ontwikkelingen op gang zouden
zijn gekomen of in de naaste toekomst zou
den kunnen worden verwacht.
Hetzelfde gold met betrekking tot de pun
ten 5 en 6 van de memorie van toelichting.
De punten 9 en 10 zijn in regelrechte te
genspraak met het rapport Tholen emergit.
De stellingen van de Minister worden niet
geadstrueerd.
Bij de punten, 13 t.e.m. 15 tekenden ook
deze leden aan, dat omtrent de uitvoering
van deze plannen in concrete nog weinig
vaststond. Dit geldt wel zeer in 't bijzonder
t.a.v. het Reimerswaalplan. waaromtrent nog
grote meningsverschillen bestaan.
De realisering van het Deltaplan zou huns
inziens in belangrijke mate aan Tholen voor
bijgaan, tenzij er verbindingen tot stand wor
den gebracht tussen Tholen en andere delen
van Zeeland zoals Sahouwen-Duiveland. Of
de ontwikkelingen in West-Noord-Brabant
een gunstige invloed op Tholen zullen hebben
moet nog worden afgewacht, hoewel daar
toe zeker mogelijkkheden zullen zijn. Het
ware echter lang niet ondenkbaar, dat Ber
gen op Zoom een concurrent zal worden.
Met betrekking tot punt 16 meenden deze
leden, gezien het voorgaande, slechts te kun
nen zeggen, dat - indien deze plannen tot
uitvoering zullen komen - dit nog verre toe
komst muziek is en zeker geen argument om
met spoed een gemeentelijke herindeling op
Tholen te bewerkstelligen.
Ten aanzien van punt 18 van de memorie
van toelichting merken de hier aan het woord
zijnde leden op, dat de ontwikkeling van de
recreatie ook in Tholen emergit als belang
rijk geschetst wordt. Zij geloofden zelfs,, dat
dit een van de belangrijkste aspecten was,
welke bij de behandeling van het onderhavige
wetsvoorstel een rol zullen moeten spelen.
Dat daarvoor, zoals de memorie van toelich
ting suggereert, één gemeente zal moeten
worden gevormd, leek hun sterk overdreven
Wel kan worden gesteld, dat een intensieve
samenwerking tussen de gemeenten van groot
belang zal zijn. Een bovengemeentelijk or
gaan of een intergemeentelijke organisatie
zou hier daarom wel op zijn plaats zijn.
MET BRABANT
Punt 19 deed ook bij deze leden de vraag
rijzen of het niet wenselijk zou zijn Tholen
op te nemen in een samenwerkingsverband
met West-Noord-Brabant. Op blz. 9, linker
kolom 2de alinea, memorie van toelichting,
maakt de Minister zich schuldig - aldus deze
leden - aan een ernstige simplificatie en
bagatelliseert hij de problemen, welke met de
vorming van één gemeente samenhangen.
Verder wordt hier weer geschermd met toe
komstplannen, waaromtrent niets met zeker
heid kan worden gezegd. „Voorlopig gaan
de gedachten uit naar en „Waarschijnlijk
zullen bepaalde activiteiten grote vormen
-aannemen", enz.
In de laatste alinea (linkerkolom) wordt
toegegeven, dat de gemeenten een afwijken
de mening hebben. De minister zegt een her
indeling in fasen „principieel" verwerpelijk
te achten. Waarom dat het geval is wordt
er echter niet bij gezegd en het was deze
leden ook niet duidelijk welke die princi
piële bezwaren zouden kunnen zijn.
Waarom er bij handhaving van de bestaan
de indeling of bij de vorming van b.v. 3
gemeenten een „touwtrekkerij" zou moeten
ontstaan, waarmede de belangen van het ei
land niet zouden zijn gediend, was hun even
min duidelijk. Zij zagen de touwtrekkerij nog
niet, zeker niet indien voor de recreatiebe-
langen één orgaan voor het gehele eiland
zou worden gevormd.
Vele leden die in beginsel de vorming van
streekgemeenten als in dit ontwerp voorge
steld toejuichten, vestigden de aandacht op
de bijzondere omstandigheden, die zich gedu-
rene een overgangsperiode na het van kracht
worden van de wettelijke regeling in een ge
bied als Tholen zullen voordoen. Zij waren
van mening dat overgang van de huidige
naar de voorgestelde bestuurs-organisatori-
sche situatie hoge eisen zal stellen aan be
stuurders en ambtelijk apparaat. Het integra
tieproces van de thans gescheiden opereren
de eenheden tot een goed functionerende
nieuwe grotere eenheid zou naar het oor
deel van deze leden hogere eisen stellen dan
in een reeds bestaande gemeentelijke eenheid
met overeenkomstig inwonertal. Deze leden
vroegen of het naar het oordeel van de Mi
nister geen overweging verdient de bezoldi
ging van bestuur en ambtelijke staf gedu
rende een overgangsperiode af te stemmen
op deze bijzondere situatie.
THOLEN - SINT PHILIPSLAND
Verscheidene leden betreurden, dat in de
memorie van toelichting niet gesproken wordt
over de mogelijkheid, ook St. Philipsland
bij de herindeling te betrekken. Op vele ter
reinen bestaat er tussen Tholen en St. Phi
lipsland contact en samenwerking. Beide
gebieden zijn in één statenkring verenigd,
zij worden door hetzelfde weekblad bestre
ken, er zijn plannen bij gedeputeerde staten
van Zeeland om aan provinciale staten voor
te stellen om tot een gemeenschappelijk wa
terschap te komen, en het ligt in het voor
nemen van het Schelde-Rijnbureau, tussen
de twee gebieden een verblndingsdam te
leggen.
Vele leden wilden daarentegen, gezien de
betekenis welke zij voor de ontwikkeling
van het eiland Tholen hechtten aan het on
derhavige ontwerp, de afhandeling van het
wetsvoorstel en daarmede bedoelde ontwik
keling niet vertragen door eventuele, toe
komstige ontwikkelingen ten aanzien van
St. Philipsland reeds in deze herindeling
te betrekken.
ARTIKELEN
Artikel 15. Algemeen werd verwezen
naar de opmerkingen, gemaakt in 6 van
het voorlopig verslag inzake wetsontwerp
8828 (gemeentelijke herindeling van Zuid-
Beveland) met betrekking tot het als dienst
tijd in de zin van de Algemene burgerlijke
pensioenwet meetellen van op wachtgeld
doorgebrachte tijd. Hierbij werd nog aan
getekend, dat het bij het bezoek aan Tholen
was geweest, dat de aandacht van de com
missie op de hier bedoelde, van vroegere
herindelingswetten afwijkende bepaling ge
vestigd werd zodat de indruk bestond,
dat het argument voor zodanige afwijking
- nl. dat ter zake geen verwachtingen bij de
betrokken ambtenaren gewekt zouden zijn -
althans voor Tholen stellig niet opging
Laimböck HANDSCHOENEN
SJAALS (grote sortering)
ZWITSERSE ZAKDOEKJES
Exclusieve JAPONSTOFFEN
Jabots - kragen - garnering
KNOPEN - kleinvak artikelen
Dusters - nachthemden -
baby-dols
Onderjurken - jupons
VASANA nylons - panty's
Supp-hose STEUNKOUSEN
FORMA - GANDUCOR
foundation
KORTEMEESTRAAT
BERGEN OP ZOOM
TELEFOON 3602
25 jaar ervaring
SPUITEN
MOFFELOVEN
Het adres voor het betere werk
Galgeobaan 25 Tel 5288
BERGEN OP ZOOM
15% KORTING
20% KORTING
30% KORTING
KEURCOLLECTIE STOFFEN
KWALITEIT VOOR IEDERE BEURS
Over enkele maanden opening
NIEUWE STOFFENZAAK
Fortuinstraat 22 - Bergen op Zoom
INWONING
GEVRAAGD
in klein gezin te B. op Zoom,
bij oudere dame, die genegen
is lichte huihoudelijke bezig
heden te verrichten. Meerdere
hulp aanwezig. Gaarne brieven
met foto. Salaris nader over
een te komen.
Brieven onder no. 2788 bur.
van dit blad.
SPIERINKJES
ANTIEKE MEUBELEN
te koop gevraagd o.a. kabinet
ten, mahonie of noten, gebogen
bureau's, kisten, mahonie ronde
tafels en stoelen, kristal en
alle soorten antieke sieraden.
A. J. v. d. Sande, Borgvlietse-
dreef 30, Bergen op Zoom,
tel. 01640-4561.
PLASTIC FOLIE om in te
kuilen vindt u als vanouds bij
ons tegen de laagste prijzen.
Verwer-van Male, Poortvliet.
De originele CINDU kool-
teer en pracht carboleum,
groene carboleum, Ralston verf
en loodmenie bij Verwer-van
der Male, Poortvliet, tel.
01662-431.
LASAPPARATEN op licht en
krachtnet en alle electroden.
Verhuur van lasapparaten
10.per dag. Electroden
apart. Verwer-van der Male.
Poortvliet.
VIJFDELIGE gereedschaps
kisten reeds vanaf 14.50.
Verwer-van der Male, Poort
vliet.
DE BESTE boormachines
voor „Doe het zeivers" en voor
de landbouw blijft de Peugeot
Polirex. Voor boren, schuren,
ontroesten, zagen, verfspuiten,
bandenpompen, plaatsnijden,
schaven, houtdraaien, enz.
Verwer-van der Male Poort
vliet. Tel. 01662-431.
Het beproefde middel
is niet alleen het beste voor de
MEELDAUW-BESTRIJDING
maar ook tegen de
beruchte BLADVLEKKENZEEKTE
veroorzaakt door B o t r y t i s
Neem geen risico, spuit met het beste
middel, spuit dus met AAZIMAG
Vraagt AAzimag aan uw leverancier oh
-
GRONINGEN TEL. 0 5900-2 04 41