EENDRACHTBODE
De zeven klapp
Map's
mislukte jaren
1
f
Een Eendrachtbode-sinterklaaspuzzel
voor jong en oud
24e JAARGANG No. 1
23 NOVEMBER 1967
TWEEDE BLAD
KANTONGERECHT TE THOLEN
Aanvaringszaak met twee schuldigen
Schipper blijft aansprakelijk, zo wees een
andere aanvaringszaak uit
Gun Uw kraan geen
„vorstverlet"
l
Was het vele jaren de gewoonte, dat de Eendrachtbodesinter-
klaas een aparte prijsvraag uitschreef voor jongeren en ouderen,
anno 1967 is hij ook duidelijk uitgegaan van de samenvoegings-
gedachte en daarmee voor het eiland Tholen bizonder aktueel.
Een puzzel voor jong en oud inéén. Met ook prijzen voor ouderen
en jongeren. Vijftien in totaal.
Maar daarvoor moet echt wat gebeuren. Daaraan gaat een
puzzelpleziertje vooraf. Het hele gezin mag er aan mee doen. En
daarom wordt het ook een gezinsinzending. Dus elk gezin één
oplossing insturen aan de redactie „Eendrachtbode" - Postbus 5 -
Sint-Annaland.
In het nummer van donderdag 6 december volgt de uitslag,
maar men dingt alleen mee naar de prijzen wanneer oplossing
uiterlijk 2 december binnen is.
Het is heus niet te moeilijk gemaakt.
Zeven vraagstukjes, zowel een kruiswoord
puzzel, als een rebus, een zoekplaatje en
sterrenraadsel, schrijffouten opzoeken, een
volle maanpuzzel en poppenraadsel. Daarom
noemde zwarte piet het geheelde zeven
klapper.
De befaamde knechten zijn van mening
dat het een onoverkomelijke kluif is voor
onze, oudere en jongere lezers. Dat zullen we
dan eens laten zien.
Misschien vinden jullie de acht verschil
len in de tekeningen nog het moeilijkst. Dat
is uitkijken. Na het plezier van de uitzoeke-
rij voor de goede inzenders kans op één
van onderstaande prijzen
1.
gezelschaps-spel
2.
bloemenvaas
3.
asbak
4.
boodschaptas
5.
bloemengieter
6.
puzzel
7.
sjorsboek
8.
postpapier
9.
ringband
10.
kandelaar
11.
kleurenbalpen
12.
kop en schotel
13.
kleurpotloden
14.
schetsboek
15.
pocketboek
KRUISWOORDPUZZEL
Horizontaal
(1.)
9.
11,
14.
16.
1niet even
3. boog bouwwerk, dat meestal bij een
kerk staat-
7. vader-
schreven ze vroeger met een griffel
op-
cadeautjes die in papier gepakt zijn
er binnen-
afkorting van United States of
America-
17. linnen huisje-
19. zwemt in het water-
21. een laat deel van de dag-
23. slee, waar een paard voor loopt-
24. harde loop van een paardi-
25. daar begint een sprookje mee.
Verticaal
1er boven-
2. kommetje zonder oor-
3. hondenras met korte pootjes-
4. straft Zwarte Piet stoute kinderen
mee-
5. afkorting van Nederland (het staat
vaak op auto's) -
6. heilige-
8. hoofd van de Rooms Katholieke kerk-
10. slot-
12. twaalf maanden-
13. kleine deeltjes vuil-
15. de vrouw van Adam-
18. Hans Grietje-
20. afkorting van ingenieur-
22. vadler.
Bij de goede invulling lees je op 11, en
21 horizontaal een ander woord voor Sin
terklaasfeest.
REBUS (2.)
In deze rebus staat een versje van «wee
regels te lezen. In de bovenste twee vakjes
staat de eerste regel, in de onderste twee,
de tweede regel.
SCHRIJFFOUTEN OPZOEKEN (3.)
In het Sinterklaasversje staan een heleboel
fouten. Zoek ze op en schrijf ze achter
elkaar op een blaadje papier. Als je het
goed doet, lees je iets, dat je echt moet
proberen.
FOUTEN ZOEKEN (4.)
Zoek in de twee bijna gelijke tekeningen
de acht verschillen op.
STERRENRAADSEL (5.)
Welk woord staat in de sterren 1 Begin
bij de kleinste ster en zo vervolgens tot de
grootste ster.
VOLLE MAAN-PUZZEL (6.)
In de volle maan in de linker bovenkant
kun je woordjes vormen van buiten naar
binnen. Het moeten allemaal verschillende
woordjes worden en je hoeft maar een a, een
e, of een o in te vullen in de lege hokjes.
POPPENRAADSEL (7.)
Zoek eerst de pop op, die het meest
bovenin de tekening te vinden is. Er staan
twee letters in, een s en een m. Dat zijn
de beginletters van twee lekkernijen, die
met Sinterklaas veel gegeten worden. Om
te weten, welke lekkernijen het zijn, moet
je de pop opzoeken, die daarna het meest
bovenin de tekening staat, enzovoort tot de
laatste onderin. In al deze poppen staan twee
letters. Plaats ze steeds achter de vorige.
Doe het dus zo :S-P M-A enzovoort.
Ook na 2 maanden beperkte de zitting
van het Zierikzeesche Kantongerecht in het
Thoolse stadhuis zich tot slechts een viertal
zaken. Daarvan werd de eerste waarbij het
ging om een aanrijding door J. H. V. nog
aangéhouden voor het horen van getuigen.
Schipper C. J. S. te Tholen had op 26
januari op het „Brabantse vaarwater" met
zijn motorschip" Tholen 4" de gestrekte
koers verlaten en vrij plotseling dit vaar
water overgestoken. Daardoor was de tegen
ligger, een Duits schip, verrast. De rijks
politie te water had proces verbaal opge
maakt. Men was vanaf de Witte Tonnen
Vlijen bij Stavenisse op weg naar Burg-
sluis om mosselen uit te zaaien. Een neef
van schipper S stond aan het roer, terwijl
hij zelf even om koffie was in de kajuit.
Verdachte erkende het 'feit, maar vroeg zich
af of hij verantwoordelijk kon worden ge
steld.
De officier van justitie, mr Th. Lebret
wees erop, hoe het overlopen hier totaal
fout was. Het in de koers blijven is één
van de meest elementaire nautische regelen.
Wanneer de vraag hier wordt gesteld of
de schipper dan wel de roerganger ver
antwoordelijk geacht moet worden, meende
de officier dat de wet toch wel met zoveel
woorden de schipper aansprakelijk stelt.
Daarom eiste hij een boete van 1.00,-
Veenhoven was er zeker van, dat het niet
gebeurd zou zijn, indien de schipper zelf
aan het roer had gestaan en kon wel bil
lijken, dat ook hij op tijd moest eten, maar
adbt'te het niettemin een flinke overtredïng
waardoor het verkeer op het water ernstig
in gevaar was gebracht en bracht de boete
op 75,of 9 dagen.
De vertegenwoordiger J. P. te Krabben-
dijke had op 11 juli nabij Sint Philipsland
met zijn auto de doorgaande bromfietsers
niet voor laten gaan, waardoor een aan
rijding was ontstaan. Verdachte wees op
het daar slechts uitzicht, maar de officier
van justitie wees er op, dat het in de eerste
plaats op het bewuste punt nog wel los
loopt met het slechte uitzicht en dat in de
tweede plaats aanleiding zou moeten geven
toch extra voorzichtig zijn. Hij eiste een
boete van 60,of 6 dagen en toewijzing
van de civiele vorderingen van ruim 100,
voor die schade die aan twee bromfietsers
was toegebracht. De uitspraak werd con
form.
De transportondernemer C.W.B. te Sint-
of 10 ddgen hechtenis. Kantonrechter mr Maartensdijk kreeg 30,boete of 3 dagen
hechtenis omdat een chauffeur van hem
zijn werkboekje niet juist had ingevuld. De
heer B. verklaarde hoe dit voor hem een
zaak van overmacht is en hij wordt vervolgd
voor iets waar hij niets aan kon doen. De
kantonrechter wees er op, hoe hij in déze
toch de verantwoordelijke man is. De officier
eiste 50,of 5 dagen, maar de kanton
rechter bracht de boete tot 30,terug
TWEE SCHIPPERS
KREGEN BOETE
De belangrijkste zaak, die aan de orde
kwam, betrof op deze zitting een tweede
aanvaring nabij Stavenisse.
Het gebeurde op 14 augustus jl. in het
Keeten. Om ongeveer 1 uur 's nacht's voer
in de omgeving het schip WTAG 123 van
dé Westfalische Transport Aktiën Gesell-
schaft met aan boord de Duitse kapitein
E. J. en echtgenote. De loods J. J. B. uit
Zwijndrecht had het roer. Het 1100 ton
metende schip voer vanuit Zijpe naar
Wemeldinge ter hoogte van Stavenisse. Op
een afstand van 2 kilometer werd een tegen
ligger waargenomen, naar later bleek het
motorschip „Anna van schipper R. S. uit
Terneuzen. Via een tolk en nog beter via
de raadsman mr E. W. J. H. de Liagre
Böhl uit Rotterdam verklaarde de duitse
kapitein de toedracht. Toen hij de „Anna"
in de verte had zien naderen in het midden
van het vaarwater had hij iets naar bak
boord uitgeweken, omdat hij slechts top
licht, maar geen onderlicht had waarge
nomen. Daarna was hij stuurboordzijde uit
gegaan en had de motor afgezet. De „Anna"
was namelijk plotseling naar bakboordzijde
uitgeweken. Een aanvaring bleek toen niet
meer te vermijden en het Terneuzense schip
was gezonken. De opvarende door de Duitse
boot gered.
Ook de loods maakte duidelijk, dat men
aanvankelijk meende, dat de „Anna" naar
stuurboord zou uitwijken en toen het schip
plotseling naar de andere kant ging, kon
het Duitse schip niet meer stuurboord en
trachtte nog bakboord te gaan om te ont
wijken. De loods verklaarde, dat hij zelf
beslist stuurboord had aangehouden, wan
neer hij de beslissing had moeten nemen,
maar de Duitse kapitein wilde nog een
poging tot ontwijken doen
De schipper van de „Anna" verklaarde
lop zijn beurt dat hij eveneens bakboord
was uitgeweken om een aanvaring te ver
mijden en verzekerde dat zijn schip zowel
boeglicht als toplicht voerde.
De kantonrechter stelde de loods de vraag
wat er gebeurd zou zijn, wanneer wel stuur
boord was gehouden. De loods antwoordde,
dat misschien ook dan de aanvaring niet
te vermijden zou zijn geweest, maar dan was
in elk geval de op het water noodzakelijke
richting gevolgd. De kapitein wilde echter
nog een poging wagen te ontwijken door
bakboordwal te sturen.
TWEE SCHULDIGEN
De officier van justitie wees er in zijn
requisitor op, hoe beide verdachten elkaar
verwijten naar stuurboord te zijn uitgeweken
Hij achtte in beide gevallen schuld aan
wezig. Aan schipper S werd niet tenlaste
gelegd met onvoldoende verlichting te heb
ben gevaren, al is dit wel in zijn nadeel.
Hij eiste 100,of 10 dagen.
Ten aanzien van de Duitse kapitein, meen
de de officier, dat hij wellicht een aanvaring
had kunnen voorkomen, indien hij direct
stuurboord was gekoerst. Hoe vroeger men
daarmee begint, hoe minder dit nodig is,
omdat de tegenvaardér dat ook ziet.
Hoe de schuldvraag tegenover deze kapi
tein te evolueren
De officier meende, dat dit verzuim om
direct en blijvend stuurboord te houden wel
als een voelbare straf tegenover de kapi
tein moest worden gesteld en eiste 30,-
of 3 dagen.
TEGENLIGGER
VERTELDE NIETS
De raadsman mr Liagre Böhl wees er op,
hoe in bet keeten een stroom stond van 9
kilometer. De „Anna" is gezonken aan
bakboordzijde van het vaarwater, hetgeen
duidelijk maakte, dat de schipper aan de
verkeerdé kant zat. En dat omdat hij te
voren is gaan overlopen naar bakboord. Op
een afstand vertelde de tegenligger door het
ontbreken van boeglichten de kapitein en
loods niets. Later bleek dat het schip ge
zonken was zo'n 40 meter uit de rode
tonnen lijn.
De officier bleef er bij, dat de Duitser
direct had moeten besluiten stuurboord te
blijven varen.
De kantonrechter had de schuld voor bei
den bewezen. Wanneer er juist was ge
varen was geen aanvaring ontstaan. De
duitse kapitein had met zijn schip het eb-
voordeel en daardoor meer verantwoorde
lijkheid. Hij had bovendien de tegenligger
van groter afstand waargenomen en had
töen direct maatregelen moeten nemen, het
geen overigens ook schipper S van de
„Anna" had moeten doen. Toen de laatste
dat deed was het te laat en niet voldoende.
Vlak voor de aanvaring was het niet meer
mogelijk maatregelen te nemen, dit had te
voren moeten gebeuren. Mr Veenhoven acht
te de strafbare feiten bewezen en zag geen
reden tot verschil. Hij legde aan beide schip
pers een boete op van 75,of 15 dagen.
Nu de eerste nachtvorst zich weer heeft
doen gelden, wordt het tijd de hoofdkraan
van de waterleiding eens op te zoeken.
U vindt hem in een meterput onder de
voordeurmat of onder de mat voor de achter
deur, in de kelder of in een meterkast. Mis
schien wel in een meterput buiten, wanneer
u „buiten" woont.
Om te voorkomen dat uw kraan straks als
het écht gaat winteren, „vorstverlet" neemt,
doet u er goed aan nu vast te controleren
door
MAARTJE ZELDENRIJK
Ze wist het. Sinds zaterdag was ze weer zonder
werk. Het laatst had ze in een winkel van huishoude
lijke artikelen gestaan. Stomvervelend werk. En ze had
helemaal geen verstand van potten en pannen. Ik ben
altijd dromerig, hoe zou dat toch komen Soms heb
ik er helemaal geen erg in, dat er een klant voor me
staat. Nu ben ik weer zonder. En thuis zijn ze kwaad.
Als ik met Wieg trouwde, zou ik meteen uit al die
narigheid zijn. Maar hoe kom je aan een huis Aan
inwonen dacht ze niet. En zeker niet bij Wieg's ouders
Zo'n groot huis. En bij haar thuis zouden ze het zeker
ook niet goedvinden. Afgezien nog van het feit, dat
Alie al ingetrouwd was met haar man en vast weer
een baby verwachtte.
Hij begon te lachen en greep opnieuw haar hand.
„Nou? Wat zullen we doen? Morgenochtend meteen
naar het gemeentehuis gaan
Ze schudde haar hoofd. „En waar wil jij dan wonen
Zeker op dat schip van je."
„Ik heb geen schip. En het is niet de gewoonte, dat
de officieren hun vrouwen meenemen. Dat doet zelfs
de kapitein niet. En wat een huis betreft..." Hij knip
oogde. „Misschien weet ik daar een mouw aan te passen
Maar dan zullen we niet te lang moeten wachten.
Anders is die kans verkeken."
Ze geloofde hem niet„Je schept op. Hoe zou jij
een huis uit je mouw kunnen schudden in deze tijd
„Als je dit nu eens aan je aanstaande man overliet?"
„Je weet niet eens, of ik wel met je wil trouwen."
„Je zoudt het niet slecht hebben, Map. Ik houd van
je, dat moet je toch gemerkt hebben de laatste tijd."
Ze keek hem opmerkzaam aan. Ja, hij had een ver
liefde blik in zijn ogen. En nu ze er over nadacht, wist
ze, dat ze die blik al vaker had gezien. Vorige week
nog, toen ze in Edam gedanst hadden. Hij had de wagen
van zijn moeder mogen gebruiken en op de terugreis,
het was zowat middernacht, was hij gestopt en had haar
op zijn onstuimige manier in zijn armen genomen en
gekust. Ze wist het zich goed te herinneren, want toen
ze zich thuis uitkleedde voelde ze haar lippen nog
gloeien. Thuis... wat zouden vader en moeder ervan
zeggen
„Ik geloof nooit, dat ze het bij me thuis goedvinden."
Hij keek verbaasd. „Ik zou niet weten waarom niet.
Wat is er op me aan te merken
„Je bent zeeman."
Hij knikte begrijpend. „Het bekende liedje vanin
ieder stadje een ander schatje. Ga weg,( dat was mis
schien vroeger zo, maar in deze moderne tijd...
„Toch geloof ik, dat ze dit feit wel bezwaarlijk zullen
vinden."
„En jij
„Ik Ze schrok een beetje van deze vraag op de
man af. „Och, daar heb ik niet zo bij stil gestaan."
„Zou je het erg vinden je man twee weken thuis
te hebben en vier of vijf maanden niet? Het leven van
een zeemansvrouw is nu eenmaal zo."
Ze dacht opnieuw na. Het had ook voordelen. Alie
placht op maandagmorgen als ze met de was bezig
was, wel eens te zeggenIk ben blij, dat de zaterdag
en de zondag weer voorbij zijn. De hele dag je man
om je heen is ook niet alles. Nu heb ik tenminste weer
enkele uren rust. Dat zal wel wat overdreven zijn,
dacht ze altijd. Misschien had Alie dan beter met een
zeeman kunnen trouwen.
Map antwoordde niet en hij vervolgde„Het heeft
ook voordelen, liefje. Het is iedere keer weer nieuw,
als ik terug ben. We beleven dan als het ware telkens
weer onze wittebroodsweken. Bovendien zul je nooit
financiële zorgen hebben, want je bent alleen en je kunt
uitgaan, zoveel als je wilt, naar huis en wandelen en
op reis. Je hoeft immers met niemand rekening te
houden Liefje, je zoudt een, leven als een prinses
hebben."
„Maar dan een getrouwde prinses."
„Ja, je bent natuurlijk mijn vrouw en je zult je als
getrouwde vrouw moeten gedragen. Is dat zo moeilijk
Ze begon te lachen. „Dat weet ik niet. Ik ben name
lijk nog nooit getrouwd geweest, zie je?"
„Het huwelijk zou je goed doen, Map. Je zou nog
mooier worden als je nu al bent."
„Je overdrijft." Maar toch voelde ze zich gevleid
„Zullen we een eindje wandelen? Of wil je eerst
nog iets drinken
Map kwam overeind. „Laten we maar profiteren
van het mooie weer. Morgen regent het misschien."
„Ben je mal. De lucht is zo strak als het maar kan.
Dit weer kunnen we dagen houden."
„O ja, jij bent zeeman, dan heb je er kijk op, he?"
„Zo'n beetje." Gerrie schoot toe en Wiechert be
taalde.
Ze liepen de stad door, naar de brug. Onderweg
zei hij„Moeder heeft een huis hier in de stad. Dicht
bij het station. Er zitten nu een paar oudjes in, maar
die willen naar een bejaardentehuis. Zodra er plaats
is, gaan ze eruit. Ik weet zeker, dat ik het huis krijg,
als ik zeg dat wij gaan trouwen. Dan is het voor
naamste probleem in één keer opgelost. Dus... waarom
zouden we eigenlijk niet trouwen?"
(wordt vervolgd)