EENDRACHTBODE De zeven klapp Map's mislukte jaren 1 f Een Eendrachtbode-sinterklaaspuzzel voor jong en oud 24e JAARGANG No. 1 23 NOVEMBER 1967 TWEEDE BLAD KANTONGERECHT TE THOLEN Aanvaringszaak met twee schuldigen Schipper blijft aansprakelijk, zo wees een andere aanvaringszaak uit Gun Uw kraan geen „vorstverlet" l Was het vele jaren de gewoonte, dat de Eendrachtbodesinter- klaas een aparte prijsvraag uitschreef voor jongeren en ouderen, anno 1967 is hij ook duidelijk uitgegaan van de samenvoegings- gedachte en daarmee voor het eiland Tholen bizonder aktueel. Een puzzel voor jong en oud inéén. Met ook prijzen voor ouderen en jongeren. Vijftien in totaal. Maar daarvoor moet echt wat gebeuren. Daaraan gaat een puzzelpleziertje vooraf. Het hele gezin mag er aan mee doen. En daarom wordt het ook een gezinsinzending. Dus elk gezin één oplossing insturen aan de redactie „Eendrachtbode" - Postbus 5 - Sint-Annaland. In het nummer van donderdag 6 december volgt de uitslag, maar men dingt alleen mee naar de prijzen wanneer oplossing uiterlijk 2 december binnen is. Het is heus niet te moeilijk gemaakt. Zeven vraagstukjes, zowel een kruiswoord puzzel, als een rebus, een zoekplaatje en sterrenraadsel, schrijffouten opzoeken, een volle maanpuzzel en poppenraadsel. Daarom noemde zwarte piet het geheelde zeven klapper. De befaamde knechten zijn van mening dat het een onoverkomelijke kluif is voor onze, oudere en jongere lezers. Dat zullen we dan eens laten zien. Misschien vinden jullie de acht verschil len in de tekeningen nog het moeilijkst. Dat is uitkijken. Na het plezier van de uitzoeke- rij voor de goede inzenders kans op één van onderstaande prijzen 1. gezelschaps-spel 2. bloemenvaas 3. asbak 4. boodschaptas 5. bloemengieter 6. puzzel 7. sjorsboek 8. postpapier 9. ringband 10. kandelaar 11. kleurenbalpen 12. kop en schotel 13. kleurpotloden 14. schetsboek 15. pocketboek KRUISWOORDPUZZEL Horizontaal (1.) 9. 11, 14. 16. 1niet even 3. boog bouwwerk, dat meestal bij een kerk staat- 7. vader- schreven ze vroeger met een griffel op- cadeautjes die in papier gepakt zijn er binnen- afkorting van United States of America- 17. linnen huisje- 19. zwemt in het water- 21. een laat deel van de dag- 23. slee, waar een paard voor loopt- 24. harde loop van een paardi- 25. daar begint een sprookje mee. Verticaal 1er boven- 2. kommetje zonder oor- 3. hondenras met korte pootjes- 4. straft Zwarte Piet stoute kinderen mee- 5. afkorting van Nederland (het staat vaak op auto's) - 6. heilige- 8. hoofd van de Rooms Katholieke kerk- 10. slot- 12. twaalf maanden- 13. kleine deeltjes vuil- 15. de vrouw van Adam- 18. Hans Grietje- 20. afkorting van ingenieur- 22. vadler. Bij de goede invulling lees je op 11, en 21 horizontaal een ander woord voor Sin terklaasfeest. REBUS (2.) In deze rebus staat een versje van «wee regels te lezen. In de bovenste twee vakjes staat de eerste regel, in de onderste twee, de tweede regel. SCHRIJFFOUTEN OPZOEKEN (3.) In het Sinterklaasversje staan een heleboel fouten. Zoek ze op en schrijf ze achter elkaar op een blaadje papier. Als je het goed doet, lees je iets, dat je echt moet proberen. FOUTEN ZOEKEN (4.) Zoek in de twee bijna gelijke tekeningen de acht verschillen op. STERRENRAADSEL (5.) Welk woord staat in de sterren 1 Begin bij de kleinste ster en zo vervolgens tot de grootste ster. VOLLE MAAN-PUZZEL (6.) In de volle maan in de linker bovenkant kun je woordjes vormen van buiten naar binnen. Het moeten allemaal verschillende woordjes worden en je hoeft maar een a, een e, of een o in te vullen in de lege hokjes. POPPENRAADSEL (7.) Zoek eerst de pop op, die het meest bovenin de tekening te vinden is. Er staan twee letters in, een s en een m. Dat zijn de beginletters van twee lekkernijen, die met Sinterklaas veel gegeten worden. Om te weten, welke lekkernijen het zijn, moet je de pop opzoeken, die daarna het meest bovenin de tekening staat, enzovoort tot de laatste onderin. In al deze poppen staan twee letters. Plaats ze steeds achter de vorige. Doe het dus zo :S-P M-A enzovoort. Ook na 2 maanden beperkte de zitting van het Zierikzeesche Kantongerecht in het Thoolse stadhuis zich tot slechts een viertal zaken. Daarvan werd de eerste waarbij het ging om een aanrijding door J. H. V. nog aangéhouden voor het horen van getuigen. Schipper C. J. S. te Tholen had op 26 januari op het „Brabantse vaarwater" met zijn motorschip" Tholen 4" de gestrekte koers verlaten en vrij plotseling dit vaar water overgestoken. Daardoor was de tegen ligger, een Duits schip, verrast. De rijks politie te water had proces verbaal opge maakt. Men was vanaf de Witte Tonnen Vlijen bij Stavenisse op weg naar Burg- sluis om mosselen uit te zaaien. Een neef van schipper S stond aan het roer, terwijl hij zelf even om koffie was in de kajuit. Verdachte erkende het 'feit, maar vroeg zich af of hij verantwoordelijk kon worden ge steld. De officier van justitie, mr Th. Lebret wees erop, hoe het overlopen hier totaal fout was. Het in de koers blijven is één van de meest elementaire nautische regelen. Wanneer de vraag hier wordt gesteld of de schipper dan wel de roerganger ver antwoordelijk geacht moet worden, meende de officier dat de wet toch wel met zoveel woorden de schipper aansprakelijk stelt. Daarom eiste hij een boete van 1.00,- Veenhoven was er zeker van, dat het niet gebeurd zou zijn, indien de schipper zelf aan het roer had gestaan en kon wel bil lijken, dat ook hij op tijd moest eten, maar adbt'te het niettemin een flinke overtredïng waardoor het verkeer op het water ernstig in gevaar was gebracht en bracht de boete op 75,of 9 dagen. De vertegenwoordiger J. P. te Krabben- dijke had op 11 juli nabij Sint Philipsland met zijn auto de doorgaande bromfietsers niet voor laten gaan, waardoor een aan rijding was ontstaan. Verdachte wees op het daar slechts uitzicht, maar de officier van justitie wees er op, dat het in de eerste plaats op het bewuste punt nog wel los loopt met het slechte uitzicht en dat in de tweede plaats aanleiding zou moeten geven toch extra voorzichtig zijn. Hij eiste een boete van 60,of 6 dagen en toewijzing van de civiele vorderingen van ruim 100, voor die schade die aan twee bromfietsers was toegebracht. De uitspraak werd con form. De transportondernemer C.W.B. te Sint- of 10 ddgen hechtenis. Kantonrechter mr Maartensdijk kreeg 30,boete of 3 dagen hechtenis omdat een chauffeur van hem zijn werkboekje niet juist had ingevuld. De heer B. verklaarde hoe dit voor hem een zaak van overmacht is en hij wordt vervolgd voor iets waar hij niets aan kon doen. De kantonrechter wees er op, hoe hij in déze toch de verantwoordelijke man is. De officier eiste 50,of 5 dagen, maar de kanton rechter bracht de boete tot 30,terug TWEE SCHIPPERS KREGEN BOETE De belangrijkste zaak, die aan de orde kwam, betrof op deze zitting een tweede aanvaring nabij Stavenisse. Het gebeurde op 14 augustus jl. in het Keeten. Om ongeveer 1 uur 's nacht's voer in de omgeving het schip WTAG 123 van dé Westfalische Transport Aktiën Gesell- schaft met aan boord de Duitse kapitein E. J. en echtgenote. De loods J. J. B. uit Zwijndrecht had het roer. Het 1100 ton metende schip voer vanuit Zijpe naar Wemeldinge ter hoogte van Stavenisse. Op een afstand van 2 kilometer werd een tegen ligger waargenomen, naar later bleek het motorschip „Anna van schipper R. S. uit Terneuzen. Via een tolk en nog beter via de raadsman mr E. W. J. H. de Liagre Böhl uit Rotterdam verklaarde de duitse kapitein de toedracht. Toen hij de „Anna" in de verte had zien naderen in het midden van het vaarwater had hij iets naar bak boord uitgeweken, omdat hij slechts top licht, maar geen onderlicht had waarge nomen. Daarna was hij stuurboordzijde uit gegaan en had de motor afgezet. De „Anna" was namelijk plotseling naar bakboordzijde uitgeweken. Een aanvaring bleek toen niet meer te vermijden en het Terneuzense schip was gezonken. De opvarende door de Duitse boot gered. Ook de loods maakte duidelijk, dat men aanvankelijk meende, dat de „Anna" naar stuurboord zou uitwijken en toen het schip plotseling naar de andere kant ging, kon het Duitse schip niet meer stuurboord en trachtte nog bakboord te gaan om te ont wijken. De loods verklaarde, dat hij zelf beslist stuurboord had aangehouden, wan neer hij de beslissing had moeten nemen, maar de Duitse kapitein wilde nog een poging tot ontwijken doen De schipper van de „Anna" verklaarde lop zijn beurt dat hij eveneens bakboord was uitgeweken om een aanvaring te ver mijden en verzekerde dat zijn schip zowel boeglicht als toplicht voerde. De kantonrechter stelde de loods de vraag wat er gebeurd zou zijn, wanneer wel stuur boord was gehouden. De loods antwoordde, dat misschien ook dan de aanvaring niet te vermijden zou zijn geweest, maar dan was in elk geval de op het water noodzakelijke richting gevolgd. De kapitein wilde echter nog een poging wagen te ontwijken door bakboordwal te sturen. TWEE SCHULDIGEN De officier van justitie wees er in zijn requisitor op, hoe beide verdachten elkaar verwijten naar stuurboord te zijn uitgeweken Hij achtte in beide gevallen schuld aan wezig. Aan schipper S werd niet tenlaste gelegd met onvoldoende verlichting te heb ben gevaren, al is dit wel in zijn nadeel. Hij eiste 100,of 10 dagen. Ten aanzien van de Duitse kapitein, meen de de officier, dat hij wellicht een aanvaring had kunnen voorkomen, indien hij direct stuurboord was gekoerst. Hoe vroeger men daarmee begint, hoe minder dit nodig is, omdat de tegenvaardér dat ook ziet. Hoe de schuldvraag tegenover deze kapi tein te evolueren De officier meende, dat dit verzuim om direct en blijvend stuurboord te houden wel als een voelbare straf tegenover de kapi tein moest worden gesteld en eiste 30,- of 3 dagen. TEGENLIGGER VERTELDE NIETS De raadsman mr Liagre Böhl wees er op, hoe in bet keeten een stroom stond van 9 kilometer. De „Anna" is gezonken aan bakboordzijde van het vaarwater, hetgeen duidelijk maakte, dat de schipper aan de verkeerdé kant zat. En dat omdat hij te voren is gaan overlopen naar bakboord. Op een afstand vertelde de tegenligger door het ontbreken van boeglichten de kapitein en loods niets. Later bleek dat het schip ge zonken was zo'n 40 meter uit de rode tonnen lijn. De officier bleef er bij, dat de Duitser direct had moeten besluiten stuurboord te blijven varen. De kantonrechter had de schuld voor bei den bewezen. Wanneer er juist was ge varen was geen aanvaring ontstaan. De duitse kapitein had met zijn schip het eb- voordeel en daardoor meer verantwoorde lijkheid. Hij had bovendien de tegenligger van groter afstand waargenomen en had töen direct maatregelen moeten nemen, het geen overigens ook schipper S van de „Anna" had moeten doen. Toen de laatste dat deed was het te laat en niet voldoende. Vlak voor de aanvaring was het niet meer mogelijk maatregelen te nemen, dit had te voren moeten gebeuren. Mr Veenhoven acht te de strafbare feiten bewezen en zag geen reden tot verschil. Hij legde aan beide schip pers een boete op van 75,of 15 dagen. Nu de eerste nachtvorst zich weer heeft doen gelden, wordt het tijd de hoofdkraan van de waterleiding eens op te zoeken. U vindt hem in een meterput onder de voordeurmat of onder de mat voor de achter deur, in de kelder of in een meterkast. Mis schien wel in een meterput buiten, wanneer u „buiten" woont. Om te voorkomen dat uw kraan straks als het écht gaat winteren, „vorstverlet" neemt, doet u er goed aan nu vast te controleren door MAARTJE ZELDENRIJK Ze wist het. Sinds zaterdag was ze weer zonder werk. Het laatst had ze in een winkel van huishoude lijke artikelen gestaan. Stomvervelend werk. En ze had helemaal geen verstand van potten en pannen. Ik ben altijd dromerig, hoe zou dat toch komen Soms heb ik er helemaal geen erg in, dat er een klant voor me staat. Nu ben ik weer zonder. En thuis zijn ze kwaad. Als ik met Wieg trouwde, zou ik meteen uit al die narigheid zijn. Maar hoe kom je aan een huis Aan inwonen dacht ze niet. En zeker niet bij Wieg's ouders Zo'n groot huis. En bij haar thuis zouden ze het zeker ook niet goedvinden. Afgezien nog van het feit, dat Alie al ingetrouwd was met haar man en vast weer een baby verwachtte. Hij begon te lachen en greep opnieuw haar hand. „Nou? Wat zullen we doen? Morgenochtend meteen naar het gemeentehuis gaan Ze schudde haar hoofd. „En waar wil jij dan wonen Zeker op dat schip van je." „Ik heb geen schip. En het is niet de gewoonte, dat de officieren hun vrouwen meenemen. Dat doet zelfs de kapitein niet. En wat een huis betreft..." Hij knip oogde. „Misschien weet ik daar een mouw aan te passen Maar dan zullen we niet te lang moeten wachten. Anders is die kans verkeken." Ze geloofde hem niet„Je schept op. Hoe zou jij een huis uit je mouw kunnen schudden in deze tijd „Als je dit nu eens aan je aanstaande man overliet?" „Je weet niet eens, of ik wel met je wil trouwen." „Je zoudt het niet slecht hebben, Map. Ik houd van je, dat moet je toch gemerkt hebben de laatste tijd." Ze keek hem opmerkzaam aan. Ja, hij had een ver liefde blik in zijn ogen. En nu ze er over nadacht, wist ze, dat ze die blik al vaker had gezien. Vorige week nog, toen ze in Edam gedanst hadden. Hij had de wagen van zijn moeder mogen gebruiken en op de terugreis, het was zowat middernacht, was hij gestopt en had haar op zijn onstuimige manier in zijn armen genomen en gekust. Ze wist het zich goed te herinneren, want toen ze zich thuis uitkleedde voelde ze haar lippen nog gloeien. Thuis... wat zouden vader en moeder ervan zeggen „Ik geloof nooit, dat ze het bij me thuis goedvinden." Hij keek verbaasd. „Ik zou niet weten waarom niet. Wat is er op me aan te merken „Je bent zeeman." Hij knikte begrijpend. „Het bekende liedje vanin ieder stadje een ander schatje. Ga weg,( dat was mis schien vroeger zo, maar in deze moderne tijd... „Toch geloof ik, dat ze dit feit wel bezwaarlijk zullen vinden." „En jij „Ik Ze schrok een beetje van deze vraag op de man af. „Och, daar heb ik niet zo bij stil gestaan." „Zou je het erg vinden je man twee weken thuis te hebben en vier of vijf maanden niet? Het leven van een zeemansvrouw is nu eenmaal zo." Ze dacht opnieuw na. Het had ook voordelen. Alie placht op maandagmorgen als ze met de was bezig was, wel eens te zeggenIk ben blij, dat de zaterdag en de zondag weer voorbij zijn. De hele dag je man om je heen is ook niet alles. Nu heb ik tenminste weer enkele uren rust. Dat zal wel wat overdreven zijn, dacht ze altijd. Misschien had Alie dan beter met een zeeman kunnen trouwen. Map antwoordde niet en hij vervolgde„Het heeft ook voordelen, liefje. Het is iedere keer weer nieuw, als ik terug ben. We beleven dan als het ware telkens weer onze wittebroodsweken. Bovendien zul je nooit financiële zorgen hebben, want je bent alleen en je kunt uitgaan, zoveel als je wilt, naar huis en wandelen en op reis. Je hoeft immers met niemand rekening te houden Liefje, je zoudt een, leven als een prinses hebben." „Maar dan een getrouwde prinses." „Ja, je bent natuurlijk mijn vrouw en je zult je als getrouwde vrouw moeten gedragen. Is dat zo moeilijk Ze begon te lachen. „Dat weet ik niet. Ik ben name lijk nog nooit getrouwd geweest, zie je?" „Het huwelijk zou je goed doen, Map. Je zou nog mooier worden als je nu al bent." „Je overdrijft." Maar toch voelde ze zich gevleid „Zullen we een eindje wandelen? Of wil je eerst nog iets drinken Map kwam overeind. „Laten we maar profiteren van het mooie weer. Morgen regent het misschien." „Ben je mal. De lucht is zo strak als het maar kan. Dit weer kunnen we dagen houden." „O ja, jij bent zeeman, dan heb je er kijk op, he?" „Zo'n beetje." Gerrie schoot toe en Wiechert be taalde. Ze liepen de stad door, naar de brug. Onderweg zei hij„Moeder heeft een huis hier in de stad. Dicht bij het station. Er zitten nu een paar oudjes in, maar die willen naar een bejaardentehuis. Zodra er plaats is, gaan ze eruit. Ik weet zeker, dat ik het huis krijg, als ik zeg dat wij gaan trouwen. Dan is het voor naamste probleem in één keer opgelost. Dus... waarom zouden we eigenlijk niet trouwen?" (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1967 | | pagina 3