WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST. FIUPSLAND Tracé verbindingsweg nieuwe brug bij Tholen definitief WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Graanstroom naar „Cavetho" groter en sneller dan ooit Dit nummer bestaat uit zes pagina's VERSCHIJNT IEDERE DONDERDAG Oogst 1967 Volgend Jaar start van belangrijke werken in onze streek De redaktie legt u deze week voor Raadsvergadering in Tholen Een commissie voor straafnaamgeving Bouw van dertien bejaardenwoningen Privaattonnen voor 1969 foetsie 23e jaargang No. 41 24 augustus 1967 *7* Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER Redaktie Ring 66 - St. Annaland - Telefoon 01665-375 Adm. Oudelandsestraat 34 - Tholen - Tel. 01660-589 - Giro 124407 Abonnementen 4.00 per half jaar franko p.p. 5.00 inkassokosten Prijs per nummer 17 cent Advertenties 15 cent per mm - Spierinkjes t/m 20 woorden 2.00 Inzenden UITERLIJK DINSDAG bij onze agenten of aan EENDRACHTBODE - Postbus 128 - Bergen op Zoom Een schier ononderbroken stroom van allerlei soorten met goudgeel graan geladen wagens bezette in de week van 7 tot 11 augustus de toegangswegen naar de Cavetho gebouwen te Sint-Annaland. Op die maandag werd alleen reeds 850.000 kg, dat is 11.400 mud graan aangevoerd. In drie dagen werd ontvangen en verwerkt ongeveer 2.200.000 kg of ongeveer 31.430 mud. Van graanaanvoer gesproken IDEAAL Het prachtige zomerweer in de maand juli deed het graan sinel rijpen en ruim een week eerder dan normaal werd met oogsten begonnen. Sinds de zomer van 1959 is er zulk prachtig oogstweer niet geweest. En mede daardoor zijn 'bij het oogsten zowel als hij de ontvangst van de produkten records geslagen. Directie en personeel van Cavetho zagen zich geplaatst voor een soms enorme aan voer per dag, ja nu tot een verdubbeling in vergelijking met 1965 toe. En terwijl de aanvoer in volle gang was, werd een kustvaarder van ongeveer 250 ton geladenl met bestemming Engeland plus nog 2 binnenschepen van elk 500 ton. Toch vonden de normale ontvangstbewerkingen (schonen en drogen) zonder enige stagnatie voortgang. En dit viel alleen te bereiken door een goed samenspel tussen landbouwer, loon werker en Cavetho. In de laatste jaren is de oogstmethode fundamenteel gewijzigd. Bij de stichting van Cavetho's silo's aan de Sint-Annalandse haven had men dit al voorzien. In overleg met de landbouw en de loonwerkers zijn zodanige voorzieningen getroffen, dat ook bij het groter worden van de capaciteit der maaidorsers en aanvoerwagens de wachttij den tot vrijwel nihil zijn teruggebracht. En daarbij vaart cavetho, dus de eigen landbouw, wél. Uit alle oorden van onze streek wordt bet graan aangevoerd, meestal eerst ook uit de zaaizaadloods van Cavetho gehaald. Het oogsten! in jutezakken is inmiddels alweer praktisch te verwaarlozen. Bij de peulvruchten zijn de zakken vervangen door de houten kisten van ongeveer 800 kg, OPBRENGST GOED Gemiddeld zijn de opbrengsten goed te noemen, vooral wanneer men daarbij niet wil vergeten, dat de vroege aantasting van roest en het optreden van voetziekte aan vankelijk ernstig leek. Enkele rassen gaven 20 mud per gemet, maar Manella bracht het tot 37 38 mud. Er zijn zelfs proefveld- gegevens van 8000 kg per hectare. Ook de kwaliteit is over het algemeen goed te noemen, al kwamen door het droge weer wat meer gebroken korrels voor dan normaal. Tegenover deze beschadiging staat, dat Cavetho dit seizoen is begonnen bij lage vochtgehaltes een vochttoeslag te betalen en in verband met goede kwaliteit de aftrek van bet weegbruggewicht van 1 terug te brengen tot een half procent. Dé kwaliteit van zaaigranen was uitzon derlijk goed en zelfs een kiemkracht van honderd procent viel te noteren. Het werd ook dit seizoen de landbouw duidelijk, dat Cavetho niet anders beoogt dan het belang van die thoolse landbouwer te dienen. Een goede oogst mocht worden binnen gehaald. De verre van gemakkelijke taak volgt nu om de produkten te brengen bij de consument. „De Koning zelf wordt van het veld gediend" De landbouwer mag een redelijke be loning bedingen voor al zijn zorgen aan plant en vrucht besteed. En daarom is de meevaller van dit prachtige oogstweer hem gegund. Van harte I Ook is onze streek er in het overleg al een paar jaar bij betrokken en ook al heeft men een eeuw op internationaal niveau over de Schelde-Rijnverbinding gesproken, het zal nog onverwacht zijn, dat men de draglines ziet verschijnen, zoals er ook bij Rilland op zekere dag onverwacht op grote schaal materieel werd aan gevoerd om daar aan de grote sluiswerken te beginnen. Het tracé van de verbindingsweg voor de nieuwe brug bij Tholen mag, na overleg tussen rijks- en provinciale-waterstaat, tussen gemeente en waterschap, nu wel als definitief worden gezien en al moet er ten aanzien van de verbinding bij Oud-Vossemeer nog een vraagtekentje worden geplaatst, ook daar gaan de voor bereidingen gestaag naar de definitieve pennestreek. Volgend jaar zou bij Tholen reeds worden begonnen. En het betekent ingrijpende wijzigingen in het streeklandschap. Tijdens de in juni jl. gehouden water schapsvergadering deed dijkgraaf H. van Gorsel terzake belangrijke mededelingen Aan de hand van het inmiddels verschenen kaar tje, dat hieronder wordt afgedrukt, gaan we de nieuwe verbinding van de komende nieuwe brug bij Tholen ditmaal eens wat gedetailleerder onder de loep nemen. Het kaartje lijkt ons duidelijk genoeg om de hoofdlijnen te kunnen volgen. De oude thoolse brug met een sinds 1928 rijke, schier dramatische geschiedenis met name tussen de jaren 1940-1945 heeft z'n langste tijd gehad. Ongeveer 600 meter noordelijk van die „ouwe getrouwe", wordt een nieuwe vaste oeververbinding met Brabant tot stand ge bracht. Niet alleen die nieuwe brug op peilers, maar ook de zogenaamde lands- hoofden zullen! op peilers komen te staan en daarmee en daardoor het landschap domineren. Het doet beslist wat groot scheepser aan - om het beeld van het toekomstige druk bevaren Eendrachtkanaal ook hiermee vast te houden - wanneer het een landhoofd op peilers wordt inplaats van een aarden oprit. Of er in Brabant wel voldoende rekening wordt gehouden met dé nieuwe verbinding en een eventuele aansluiting op de komende Zoomweg laten we maar even liggen voor rekening van onze joviale buur. Uiteraard zal het onze streek vooral interesseren, hoe de nieuwe verbindingsweg in eigen) omgeving tot stand zal komen. Verwijzend naar het kaartje ziet u, hoe de Eendracht ongeveer 600 meter van de be staande verbinding zal worden overbrugd, waarna de aansluiting zich noordelijke van het thoolse industrieterrein nog juist de Slabbekoornpolder raakt Tussen haakjes langs de zeedijk is een landbouwverkeersweg geprojecteerd. De in spraak van het Waterschap is heus niet bagatelliserend, ook al heeft men hier te maken met het Belgisch en Nederlands machtig rijkswaterstaatapparaat. Wederzijds begrip leidt gewoonlijk tot gunstig effect. De Slabbekoornpolder doorsneden bereikt de nieuwe verbinding de provinciale weg Tholen - Oud-Vossemeer, krijgt een „halve klaver'' (denkt maar aan Oudé Rijn) bij boerderij „De laatste Stuiver" en thoolse begraafplaats om dan ongeveer - maar niet geheel - de Mosterddijk te volgen en via Molenvliet de Achterweg te raken. Dat be tekent daar enige kavelsnijding. Het schept bovendien wat problemen rond de boerderij „Molenvliet", waar de gebouwen zuidelijk en de akkers noordelijk van deze verbinding komen te liggen. Ongeveer halverwege tus sen Tholen en Poortvliet of voor wie daar Het goede oogstweevtje De nieuwe thoolse verbindingsweg met Brabant Stavenisse prefereert een centrale t.v.'-antenne Ook voor de Thoolse raad is de vakantie voorbij Keetie, Bella en Ciska gaan nu op de wereldpedaal En Sint-Philipsland kreeg een voetbalfundering Jan Overeenkam beleeft historie En vrijwel alle scholen zijn begonnen Er zijn boeken, waarvan de band het beste deel is. Gelukkig ook andere. beter bekend is, bij Kettingsdijk en Vrouwen- dijk bereikt de nieuwe verbinding de pro vinciale weg 'Tholen - Poortvliet. En daar mee zal ieder lezer wel zo ongeveer bekend zijn. Wel is duidelijk, dat de nieuwe verbin ding de gemeente Poortvliet nog meer ont sluit dan reeds het geval is. Daarom is het niet zo verwonderlijk, dat er gedachten zijn bij samenvoeging van gemeenten, om het nieuwe centrum maar in de buurt van het Poortvliet's oud-kerkhof te projecteren. En hiermee zijn we nog eer de herfst in zicht is bezig ons op glad ijs te begeven. Het lijkt voor degene, die er verder niet mee te maken heelt eenvoudig, maar in middels zijn er reeds vele besprekingen gevoerd met hierbij betrokken grondeige naren, grondgebruikers, enz. Het kaartje maakt voorts duidelijk, dat de provinciale weg in de Vijftienhonderd gemietenpolder door de nieuwe verbinding wordt c^Verklast en de daar bestaande be langrijke bocht wordt gesneden om enkele tientallen meters verder op dezelfde provin ciale weg uit te komen. Tenslotte wordt evenzeer duidelijk, dat de gemeente Oud-Vossemeer op zeker punt evenals Schakerloo dicht in de buurt van de nieuwe verbinding liggen. Er mag ook nog aan worden herinnerd, dat de Schelde Rijn verbinding vanaf Rilland Bath de Thoolse waterenl naderend de Brabantse kant houdt, om vervolgens bij de Slabbe koornpolder de werkelijke Eendracht te vol gen tot Oud-Vossemeer. VERBINDINGSWEG BIJ OUD-VOSSEMEER Geen roet in de internationale rijstenbrij werpend, schuiven we het denkbeeld van één vaste verbinding, met vierbaans brug en vierbaans verbinding tussen Tholen en Oud-Vossemeer een nieuwe Zoomweg linia recta naar de Bevelanden naar het rijk der fabelen en beperken we ons tot de nog met een vraagteken wellicht ook definitieve ver binding, die Oud-Vossemeer met Brabant krijgt. Daar komt immers de tweede brug, zij het enkele honderden meters noordelijk van het huidige pontveer. Op papier staat de nieuwe brug bij Oud- Vossemeer even noordelijk van het Hikke- gemaal. Neem als uitgangspunt maar de molen in die (Hikke) polder. De nieuwe verbinding zal dan waarschijnlijk de Hikke- kreek volgen en uitkomen bij de Weele. Misschien is het nog begrijpelijker op te- merken, dat het eind van de Broekseweg bij café „de Weele" straks een vaste ver binding met Brabant zal bezorgen. En daar op de provinciale weg komend is het voor lopig taboe. In een verder toekomst is voor wat deze verbinding betreft wel gedacht aan doorgaand verkeer via een dam Gorishoek- Yerseke. Maar vergeet u dat nog even. Op de plaats waar het kanaal de Slaak- dam (en nu zijn we bij hevig geïnteres seerde Philiplanders gekomen) en dus de rijksweg 18 kruist, is de derde bruf in onze streek geprojecteerd. Ook ten aanzien hiervan zijn er nog vraagtekens. Wat Tholen betreft mag er wel rekening worden gehouden met het hier geschetste tracé. Zonder overschatting zal het bin nen afzienbare tijd niet alleen komen tot verschillende waterbouwaktiviteiten in onze streek, maar zullen ook de aan sluitende verbindingen niet onbelangrijke wijzigingen van het geheel betekenen. Er komt tekening in de Schelde-Rijn verbinding, Al is er dan reeds een eeuw over gepraat. Hef zal onze streek in tegenstelling met de niet minder gigan tische Deltawerken, niet ongemoeid laten. Als het niet te water is, dan zeker te land. Let maar op 1 Het voornemen bestaat op maandag 28 augustus a.s. in het Thoolse stadhuis een openbare raadsvergadering te houden voor behandeling van een veertien agendapunten Het raadsbesluit tot aankoop van het pand Verbrandestraat 18 van mevr. Quist-Tram- per werd door gedeputeerden goedgekeurd), evenals woonhuis, schuur en erf van de heer W. K. Quist. Aan mevr. wed. P. Ipenburg werd1 218 m2 grond verkocht van het complex Juliana- straat - Walstraat en 56 m2 aan A. Th. Bakker. Voor de bouw van 18 woningen aan de Grindweg verkocht het gemeentebestuur 4432 m2 grond aan de stichting „Beter Wonen'", op welk besluit eveneens de ge wenste goedkeuring is verkregen, Voorgesteld zal worden de woning Kruit- torenstraat 11 te kopen van mej. Engelvaart en tegelijkertijd die woning weer aan deze inwoonster te verhuren OPHEFFING FAECALIENOPHAALDIENST Burgemeester en wethouders hebben maat regelen beraamd om te komen tot liquidatie van de faecaliën-ophaaldienst. Daartoe die nen in de eerste plaats de nog resterende tonprivaten te worden vervangen door closets. De kosten van de dienst zijn met ruim tien mille per jaar veel te hoog voor het 2 maal per week ophalen van de tonnen Daartegenover staan maar 4700,inkom sten In 1960 moesten nog 380 tonnen worden geledigd 2 x per week), thans zijn het er maar 177 meer met dezelfde hoge basis kosten. Nu zal de daling van het tonnen stelsel zich wel regelmatig en wellicht nog sneller dan voorgaande jaren voorzetten, maar aangezien wordt geraamd dat tussen 1968 en 1977 nog zo'n 46.000,voor deze dienst moet worden bijgespijkerd, lijkt dat het college niet verantwoord Een onder zoek wees uit, dat in 79 van de 177 gevallen de hoofdbewoner 65 jaar is of ouder, in 39 van die 177 is de hoofdbewoonster we duwe en daarvan weer in 30 gevallen eigenares van de woning. In 67 van de 177 gevallen worden de betreffende panden verhuurd en in 83 van de 177 gevallen is sprake van als slecht ge kwalificeerde panden. Bij vervanging door closet kan een rijks premie worden verstrekt van 266,67. Om maatregelen te nemen, dat tot opheffing van de dienst kan worden overgegaan per 1 januari 1969 wordt de raad voorgesteld naast de rijksbijdrage aan betrokkenen ook

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1967 | | pagina 1