WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST. FIUPSLAND
Tracé verbindingsweg nieuwe brug bij
Tholen definitief
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
Graanstroom naar
„Cavetho" groter en
sneller dan ooit
Dit nummer bestaat uit zes pagina's
VERSCHIJNT IEDERE DONDERDAG
Oogst 1967
Volgend Jaar start van belangrijke werken in onze streek
De redaktie legt u deze week voor
Raadsvergadering in Tholen
Een commissie voor straafnaamgeving
Bouw van dertien bejaardenwoningen
Privaattonnen voor 1969 foetsie
23e jaargang No. 41
24 augustus 1967
*7*
Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER
Redaktie Ring 66 - St. Annaland - Telefoon 01665-375
Adm. Oudelandsestraat 34 - Tholen - Tel. 01660-589 - Giro 124407
Abonnementen 4.00 per half jaar
franko p.p. 5.00 inkassokosten
Prijs per nummer 17 cent
Advertenties 15 cent per mm - Spierinkjes t/m 20 woorden 2.00
Inzenden UITERLIJK DINSDAG bij onze agenten of aan
EENDRACHTBODE - Postbus 128 - Bergen op Zoom
Een schier ononderbroken stroom van allerlei soorten met goudgeel
graan geladen wagens bezette in de week van 7 tot 11 augustus
de toegangswegen naar de Cavetho gebouwen te Sint-Annaland.
Op die maandag werd alleen reeds 850.000 kg, dat is 11.400 mud
graan aangevoerd. In drie dagen werd ontvangen en verwerkt
ongeveer 2.200.000 kg of ongeveer 31.430 mud.
Van graanaanvoer gesproken
IDEAAL
Het prachtige zomerweer in de maand
juli deed het graan sinel rijpen en ruim
een week eerder dan normaal werd met
oogsten begonnen. Sinds de zomer van 1959
is er zulk prachtig oogstweer niet geweest.
En mede daardoor zijn 'bij het oogsten
zowel als hij de ontvangst van de produkten
records geslagen.
Directie en personeel van Cavetho zagen
zich geplaatst voor een soms enorme aan
voer per dag, ja nu tot een verdubbeling in
vergelijking met 1965 toe.
En terwijl de aanvoer in volle gang was,
werd een kustvaarder van ongeveer 250 ton
geladenl met bestemming Engeland plus nog
2 binnenschepen van elk 500 ton. Toch
vonden de normale ontvangstbewerkingen
(schonen en drogen) zonder enige stagnatie
voortgang.
En dit viel alleen te bereiken door een
goed samenspel tussen landbouwer, loon
werker en Cavetho.
In de laatste jaren is de oogstmethode
fundamenteel gewijzigd. Bij de stichting van
Cavetho's silo's aan de Sint-Annalandse
haven had men dit al voorzien. In overleg
met de landbouw en de loonwerkers zijn
zodanige voorzieningen getroffen, dat ook
bij het groter worden van de capaciteit der
maaidorsers en aanvoerwagens de wachttij
den tot vrijwel nihil zijn teruggebracht.
En daarbij vaart cavetho, dus de eigen
landbouw, wél. Uit alle oorden van onze
streek wordt bet graan aangevoerd, meestal
eerst ook uit de zaaizaadloods van Cavetho
gehaald.
Het oogsten! in jutezakken is inmiddels
alweer praktisch te verwaarlozen. Bij de
peulvruchten zijn de zakken vervangen door
de houten kisten van ongeveer 800 kg,
OPBRENGST GOED
Gemiddeld zijn de opbrengsten goed te
noemen, vooral wanneer men daarbij niet
wil vergeten, dat de vroege aantasting van
roest en het optreden van voetziekte aan
vankelijk ernstig leek. Enkele rassen gaven
20 mud per gemet, maar Manella bracht het
tot 37 38 mud. Er zijn zelfs proefveld-
gegevens van 8000 kg per hectare.
Ook de kwaliteit is over het algemeen
goed te noemen, al kwamen door het droge
weer wat meer gebroken korrels voor dan
normaal. Tegenover deze beschadiging staat,
dat Cavetho dit seizoen is begonnen bij lage
vochtgehaltes een vochttoeslag te betalen
en in verband met goede kwaliteit de
aftrek van bet weegbruggewicht van 1
terug te brengen tot een half procent.
Dé kwaliteit van zaaigranen was uitzon
derlijk goed en zelfs een kiemkracht van
honderd procent viel te noteren.
Het werd ook dit seizoen de landbouw
duidelijk, dat Cavetho niet anders beoogt
dan het belang van die thoolse landbouwer
te dienen.
Een goede oogst mocht worden binnen
gehaald. De verre van gemakkelijke taak
volgt nu om de produkten te brengen bij
de consument. „De Koning zelf wordt
van het veld gediend"
De landbouwer mag een redelijke be
loning bedingen voor al zijn zorgen aan
plant en vrucht besteed.
En daarom is de meevaller van dit
prachtige oogstweer hem gegund. Van
harte I
Ook is onze streek er in het overleg al een paar jaar bij betrokken
en ook al heeft men een eeuw op internationaal niveau over de
Schelde-Rijnverbinding gesproken, het zal nog onverwacht zijn,
dat men de draglines ziet verschijnen, zoals er ook bij Rilland
op zekere dag onverwacht op grote schaal materieel werd aan
gevoerd om daar aan de grote sluiswerken te beginnen.
Het tracé van de verbindingsweg voor de nieuwe brug bij Tholen
mag, na overleg tussen rijks- en provinciale-waterstaat, tussen
gemeente en waterschap, nu wel als definitief worden gezien en
al moet er ten aanzien van de verbinding bij Oud-Vossemeer nog
een vraagtekentje worden geplaatst, ook daar gaan de voor
bereidingen gestaag naar de definitieve pennestreek.
Volgend jaar zou bij Tholen reeds worden begonnen. En het
betekent ingrijpende wijzigingen in het streeklandschap.
Tijdens de in juni jl. gehouden water
schapsvergadering deed dijkgraaf H. van
Gorsel terzake belangrijke mededelingen Aan
de hand van het inmiddels verschenen kaar
tje, dat hieronder wordt afgedrukt, gaan we
de nieuwe verbinding van de komende
nieuwe brug bij Tholen ditmaal eens wat
gedetailleerder onder de loep nemen.
Het kaartje lijkt ons duidelijk genoeg om
de hoofdlijnen te kunnen volgen. De oude
thoolse brug met een sinds 1928 rijke, schier
dramatische geschiedenis met name tussen
de jaren 1940-1945 heeft z'n langste tijd
gehad.
Ongeveer 600 meter noordelijk van die
„ouwe getrouwe", wordt een nieuwe vaste
oeververbinding met Brabant tot stand ge
bracht. Niet alleen die nieuwe brug op
peilers, maar ook de zogenaamde lands-
hoofden zullen! op peilers komen te staan
en daarmee en daardoor het landschap
domineren. Het doet beslist wat groot
scheepser aan - om het beeld van het
toekomstige druk bevaren Eendrachtkanaal
ook hiermee vast te houden - wanneer het
een landhoofd op peilers wordt inplaats van
een aarden oprit.
Of er in Brabant wel voldoende rekening
wordt gehouden met dé nieuwe verbinding
en een eventuele aansluiting op de komende
Zoomweg laten we maar even liggen voor
rekening van onze joviale buur.
Uiteraard zal het onze streek vooral
interesseren, hoe de nieuwe verbindingsweg
in eigen) omgeving tot stand zal komen.
Verwijzend naar het kaartje ziet u, hoe de
Eendracht ongeveer 600 meter van de be
staande verbinding zal worden overbrugd,
waarna de aansluiting zich noordelijke van
het thoolse industrieterrein nog juist de
Slabbekoornpolder raakt
Tussen haakjes langs de zeedijk is een
landbouwverkeersweg geprojecteerd. De in
spraak van het Waterschap is heus niet
bagatelliserend, ook al heeft men hier te
maken met het Belgisch en Nederlands
machtig rijkswaterstaatapparaat. Wederzijds
begrip leidt gewoonlijk tot gunstig effect.
De Slabbekoornpolder doorsneden bereikt
de nieuwe verbinding de provinciale weg
Tholen - Oud-Vossemeer, krijgt een „halve
klaver'' (denkt maar aan Oudé Rijn) bij
boerderij „De laatste Stuiver" en thoolse
begraafplaats om dan ongeveer - maar niet
geheel - de Mosterddijk te volgen en via
Molenvliet de Achterweg te raken. Dat be
tekent daar enige kavelsnijding. Het schept
bovendien wat problemen rond de boerderij
„Molenvliet", waar de gebouwen zuidelijk
en de akkers noordelijk van deze verbinding
komen te liggen. Ongeveer halverwege tus
sen Tholen en Poortvliet of voor wie daar
Het goede oogstweevtje
De nieuwe thoolse verbindingsweg met Brabant
Stavenisse prefereert een centrale t.v.'-antenne
Ook voor de Thoolse raad is de vakantie voorbij
Keetie, Bella en Ciska gaan nu op de wereldpedaal
En Sint-Philipsland kreeg een voetbalfundering
Jan Overeenkam beleeft historie
En vrijwel alle scholen zijn begonnen
Er zijn boeken, waarvan de band het beste deel is. Gelukkig ook andere.
beter bekend is, bij Kettingsdijk en Vrouwen-
dijk bereikt de nieuwe verbinding de pro
vinciale weg 'Tholen - Poortvliet. En daar
mee zal ieder lezer wel zo ongeveer bekend
zijn.
Wel is duidelijk, dat de nieuwe verbin
ding de gemeente Poortvliet nog meer ont
sluit dan reeds het geval is. Daarom is het
niet zo verwonderlijk, dat er gedachten
zijn bij samenvoeging van gemeenten, om het
nieuwe centrum maar in de buurt van het
Poortvliet's oud-kerkhof te projecteren. En
hiermee zijn we nog eer de herfst in zicht
is bezig ons op glad ijs te begeven.
Het lijkt voor degene, die er verder niet
mee te maken heelt eenvoudig, maar in
middels zijn er reeds vele besprekingen
gevoerd met hierbij betrokken grondeige
naren, grondgebruikers, enz.
Het kaartje maakt voorts duidelijk, dat
de provinciale weg in de Vijftienhonderd
gemietenpolder door de nieuwe verbinding
wordt c^Verklast en de daar bestaande be
langrijke bocht wordt gesneden om enkele
tientallen meters verder op dezelfde provin
ciale weg uit te komen.
Tenslotte wordt evenzeer duidelijk, dat de
gemeente Oud-Vossemeer op zeker punt
evenals Schakerloo dicht in de buurt van
de nieuwe verbinding liggen. Er mag ook
nog aan worden herinnerd, dat de Schelde
Rijn verbinding vanaf Rilland Bath de
Thoolse waterenl naderend de Brabantse
kant houdt, om vervolgens bij de Slabbe
koornpolder de werkelijke Eendracht te vol
gen tot Oud-Vossemeer.
VERBINDINGSWEG
BIJ OUD-VOSSEMEER
Geen roet in de internationale rijstenbrij
werpend, schuiven we het denkbeeld van
één vaste verbinding, met vierbaans brug
en vierbaans verbinding tussen Tholen en
Oud-Vossemeer een nieuwe Zoomweg linia
recta naar de Bevelanden naar het rijk der
fabelen en beperken we ons tot de nog met
een vraagteken wellicht ook definitieve ver
binding, die Oud-Vossemeer met Brabant
krijgt.
Daar komt immers de tweede brug, zij
het enkele honderden meters noordelijk van
het huidige pontveer.
Op papier staat de nieuwe brug bij Oud-
Vossemeer even noordelijk van het Hikke-
gemaal. Neem als uitgangspunt maar de
molen in die (Hikke) polder. De nieuwe
verbinding zal dan waarschijnlijk de Hikke-
kreek volgen en uitkomen bij de Weele.
Misschien is het nog begrijpelijker op te-
merken, dat het eind van de Broekseweg
bij café „de Weele" straks een vaste ver
binding met Brabant zal bezorgen. En daar
op de provinciale weg komend is het voor
lopig taboe. In een verder toekomst is voor
wat deze verbinding betreft wel gedacht aan
doorgaand verkeer via een dam Gorishoek-
Yerseke. Maar vergeet u dat nog even.
Op de plaats waar het kanaal de Slaak-
dam (en nu zijn we bij hevig geïnteres
seerde Philiplanders gekomen) en dus
de rijksweg 18 kruist, is de derde bruf
in onze streek geprojecteerd.
Ook ten aanzien hiervan zijn er nog
vraagtekens.
Wat Tholen betreft mag er wel rekening
worden gehouden met het hier geschetste
tracé. Zonder overschatting zal het bin
nen afzienbare tijd niet alleen komen
tot verschillende waterbouwaktiviteiten
in onze streek, maar zullen ook de aan
sluitende verbindingen niet onbelangrijke
wijzigingen van het geheel betekenen.
Er komt tekening in de Schelde-Rijn
verbinding, Al is er dan reeds een eeuw
over gepraat. Hef zal onze streek in
tegenstelling met de niet minder gigan
tische Deltawerken, niet ongemoeid laten.
Als het niet te water is, dan zeker te
land. Let maar op 1
Het voornemen bestaat op maandag 28
augustus a.s. in het Thoolse stadhuis een
openbare raadsvergadering te houden voor
behandeling van een veertien agendapunten
Het raadsbesluit tot aankoop van het pand
Verbrandestraat 18 van mevr. Quist-Tram-
per werd door gedeputeerden goedgekeurd),
evenals woonhuis, schuur en erf van de heer
W. K. Quist.
Aan mevr. wed. P. Ipenburg werd1 218 m2
grond verkocht van het complex Juliana-
straat - Walstraat en 56 m2 aan A. Th.
Bakker.
Voor de bouw van 18 woningen aan de
Grindweg verkocht het gemeentebestuur
4432 m2 grond aan de stichting „Beter
Wonen'", op welk besluit eveneens de ge
wenste goedkeuring is verkregen,
Voorgesteld zal worden de woning Kruit-
torenstraat 11 te kopen van mej. Engelvaart
en tegelijkertijd die woning weer aan deze
inwoonster te verhuren
OPHEFFING
FAECALIENOPHAALDIENST
Burgemeester en wethouders hebben maat
regelen beraamd om te komen tot liquidatie
van de faecaliën-ophaaldienst. Daartoe die
nen in de eerste plaats de nog resterende
tonprivaten te worden vervangen door
closets. De kosten van de dienst zijn met
ruim tien mille per jaar veel te hoog voor
het 2 maal per week ophalen van de tonnen
Daartegenover staan maar 4700,inkom
sten In 1960 moesten nog 380 tonnen worden
geledigd 2 x per week), thans zijn het
er maar 177 meer met dezelfde hoge basis
kosten. Nu zal de daling van het tonnen
stelsel zich wel regelmatig en wellicht nog
sneller dan voorgaande jaren voorzetten,
maar aangezien wordt geraamd dat tussen
1968 en 1977 nog zo'n 46.000,voor
deze dienst moet worden bijgespijkerd, lijkt
dat het college niet verantwoord Een onder
zoek wees uit, dat in 79 van de 177 gevallen
de hoofdbewoner 65 jaar is of ouder, in
39 van die 177 is de hoofdbewoonster we
duwe en daarvan weer in 30 gevallen
eigenares van de woning.
In 67 van de 177 gevallen worden de
betreffende panden verhuurd en in 83 van
de 177 gevallen is sprake van als slecht ge
kwalificeerde panden.
Bij vervanging door closet kan een rijks
premie worden verstrekt van 266,67.
Om maatregelen te nemen, dat tot opheffing
van de dienst kan worden overgegaan per
1 januari 1969 wordt de raad voorgesteld
naast de rijksbijdrage aan betrokkenen ook