WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FIUPSLAND Moeilijk om bij te blijven Veiling Sint-Maartensdijk had nadelig saldo Successen voor De Eendrachtruiters VERSCHIJNT IEDERE DONDERDAG WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Ondubbelzinnige uitspraak van minister verwacht over wetsontwerp Uitkering Wegen Wegenonderhoud kan geen uitstel gedogen Ook machine loopt vast bij overbelasting Ook eenvoudige toezeg gingen honoreren Tholen 600 jaar stad Jan van Blois uit Schoonhoven Be redaktie legt u deze week voor: Commissies bij het Provinciaal Bestuur Ir. M. A. Geuze In Eerste Kamer: Concentratiepad is nog niet effen Tweede Braderie te Bergen op Zoom J. P. van Dalen met Vera Zeeuws kampioen 22e jaargang No. 36 21 juli 1966 Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER Redaktie Ring 66 - St. Annaland - Telefoon 01665-375 oudelandsestraat 34 - Tholen - Tel. 01660-589 - Giro 124407 Abonnementen 3.75 per half jaar franko p.p. 4.75 inkassokosten Prijs per nummer 17 cent Advertenties 15 cent per mm - Spierinkjes t/m 20 woorden 1.50 Inzenden UITERLIJK DINSDAG bij onze agenten of aan EENDRACHTBODE - Postbus 128 - Bergen op Zoom Dat we snel leven wordt ons herhaaldelijk onder de aandacht gebracht. We menen er ons op te hebben ingesteld. Telkens blijkt echter dat we stukken achter liggen. Wie wil bouwen, weet daar van mee te praten. Er wordt een tekening gemaakt en een kostenberekening. De plannen gaan in zee en de papieren verdwijnen in de ambtelijke molens. Als ze daar weer uitkomen en dat kan tegenwoordig ook al vrij snel het geval zijn is er niettemin grote kans dat er al weer heel wat is veranderd. Dat de prij zen van de materialen stukken hoger liggen en de lonen al wéér zijn gestegen. En we zitten soms in de knoop omdat we niet verder kunnen springen dan onze finan ciële polsstok dat toestaat. Is de animo nog niet geblust, willen we toch bouwen, dan dienen we maar weer te zorgen dat we op de een of andere manier de zaak opnieuw rond krijgen. Bovendien moet dat op korte termijn gebeuren, willen we niet in de spiraal terecht komen. Bij de overheid ligt dit nóg ongunstiger, omdat er dan nog veel meer instanties aan te pas komen, die allemaal graag een grote vinger in de pap willen hebben. Gemeenten, die geen sluitende begroting hebben, weten hoe moeilijk het is om zelfs restauratieplannen te verwezenlijken. Nood zakelijk herstel blijft achterwege omdat er geen toestemming wordt verleend, met als gevolg dat alles hopeloos verwaarloost. Komt tenslotte toch nog toestemming af, dan zit men dubbel fout, omdat niet alleen hogere prijzen voor de materialen moeten worden betaald, maar bovendien veel meer moet worden hersteld dan in de eerste instantie werd aangenomen. We lopen daardoor steeds achter de feiten aan. En dit, terwijl deze tijd waarin wij vandaag de dag leven een forse aanpak vraagt. Men moet de durf hebben om voor uit te zien. Want wie had in 1945 durven denken, dat onze wereld er in 1966 zo uit zou zien als vandaag de dag het geval is En mogen we daarom niet aannemen, dat er de komende twintig jaar nog véél meer zal veranderen We bouwen woningen, aangepast aan het wooncomfort van vandaag. Maar hoe zal de moderne mens van 1985 willen wonen Zal men dan nog met de huidige behuizing ge noegen nemen. Of zijn het dan al krotten Al bouwt men niet meer voor geslachten zoals vroeger, men mag toch aannemen dat een woning van thans ook over veertig jaar nog bewoonbaar zal zijn. En hoe zal dat huis van de toekomst er uit zien Vooruit strevende architecten bouwen nu reeds „zonnehuizen" en men mag aannemen dat glas en aluminium bij de bouw van de woning van straks een grote rol zullen spe len. Het blijft echter gissingen en niemand die zekerheid kan geven over de toekomstige ontwikkeling van onze woningbouw. Wat we wel weten is, dat ook de helft van de gezinnen, die thans nog geen t.v. heeft, straks over zo'n vérziend apparaat zal beschikken. Ook daarop moeten we ons dus instellen en dit had al moeten gebeuren. Op de daken in de steden lijkt het een bos, waarvan men de bomen niet meer ziet. Waarom die huizenblokken niet uitgerust met antenne-centrales. De opruiming kan als nog beginnen. Er is meer, waarmee we zo langzamer hand in moeilijkheden dreigen te geraken, ook in onze plattelandsgemeenten, en dat is de stratenaanleg in de nieuwe buurten. Als regel zijn nieuwe buurten ruim aan gelegd met veel gazons, bloemperken en heesterpartijen. Ondanks die ruimte zijn de straten echter maar smal. En dat wreekt zich, nu het er naar toe gaat, dat vrijwel ieder gezin een eigen auto bezit, die dan bovendien vrijwel steeds voor de deur staat ook. In dit opzicht zijn er in onze gemeenten ook al verschillende knelpunten te consta teren. Het is zo hier en daar ook al een kruipen tussen twee rijen auto's door. En de melk boer en bakker moet toch ook op pad. Dan ligt het meteen in de knoop. Wat we nodig hebben in onze nieuwe woonwijken zijn voor alles ruime brede straten die op twee rijen auto's berekend zijn, twee rijen geparkeerde auto's. Een groot deel van deze voertuigen staat ook in onze gemeenten niet meer op „stal", maar zomer en winter op straat. Het par keerruimte tekort zal steeds groter worden. Laten de stedebouwkundigen ook daarmee rekening houden. Het is inderdaad zeer moei lijk tegenwoordig om bij de tijd te blijven, laat staan om zijn tijd vooruit te zijn. „Wij zouden van de Minister (van Verkeer en Waterstaat) een ondubbelzinnige en genoegdoening gevende uitspraak over het verschijnen van de memorie van antwoord, betreffende het wets ontwerp Uitkering Wegen, een en ander in samenwerking met zijn collega van Binnelandse Zaken, wensen. Wij zijn er trouwens van overtuigd, daarmee een wens van de overgrote meerderheid, zo niet van de gehele Kamer, te vertolken. Uiteraard stellen wij er prijs op, dat dit wetsontwerp, na de be handeling in deze Kamer, zo spoedig mogelijk in het Staatsblad verschijnt", aldus besloot ir M, A. Geuze zijn betoog in de Senaat op 12 juli jl. bij behandeling van onderwerpen, welke behoren tot de minister van Verkeer en Waterstaat. het volk, namelijk betreffende het aanleggen van stopplaatsen langs onze grote rijkswe gen. Er is niets zo fataal voor een regering en het gezag van een regering, wanneer men die eenvoudige toezeggingen niet als geho noreerd ervaart", aldus enkele grepen uit het betoog van ir Geuze vorige week in de Eerste Kamer. Inmiddels is vorige week nog de gevraag de Memorie van Antwoord op het wetsontwerp Uitkering Wegen, in welke vraag de heer Geuze door andere spre kers werd gesteund, nog verschenen en jl. dinsdag reeds in de Eerse Kamer be handeld en goedgekeurd. Het lange wachten van gemeenten en waterschappen is daarmede tot een eind gekomen, mits het Provinciaal Bestuur nu snel tot verdeling van de per pro vincie bestemde bedragen overgaat. Ir. Geuze attakeerde ditmaal voor zijn doen nog al fel, omdat het hier om een be langrijke zaak gaat, waarvan ook onze gemeenten en waterschap weet mee te spre ken. Simpel gezegd komt het er op neer, dat de laatste jaren gemeenten en water schappen wegen onderhouden, die maar voor een onderdeel door inwoners en/of ingelan den worden gebruikt, maar in vergelijking met enkele jaren geleden in hoofdzaak voor het algemeen verkeer en in niet mindere mate voor het toeristisch verkeer van be tekenis zijn. De voor het onderhoud van deze wegen verkregen subsidie staat in geen verhouding meer tot de werkelijke kosten. De al jaren in de pen strukkelende verbetering in die verhouding via een wet Uitkering Wegen beweegt zich ook op het eind nog heel traag naar het moment van uitvoering. En dat had o.a. ook ir Geuze enigermate geprikkeld. Na tevoren enkele andere onderwerpen aan de orde te hebben gesteld zei 't C.H.U. Eerste Kamerlid vorige week in Den Haag: „Ik kom nu, mijnheer de voorzitter, bij een zeer belangrijke steen des aanstoots, een zaak die mijn fractie ik waag zelfs te veronderstellen: deze Kamer al lang zeer hoog zit. In de paragraaf Wetgeving ant woordt de Minister op opmerkingen uit deze Kamer kortaf, dat het wetsontwerp Uit kering Wegen op 3 maart jl. door de Tweede Kamer is aanvaard, naar ik meen, na een voorgeschiedenis van ongeveer 8 jaar. Het wetsontwerp is op de uitdrukkelijke wens van de Kamer door u, mijnheer de voorzitter op deze agenda geplaatst met de noot: „Indien het eindverslag alsdan zal zijn verschenen." Ik heb de nota-Vondeling van 1 juli jl. erop nagelezen", zo vervolgde ir Geuze, „Daarin staat te lezen dat het kabinet met betrekking tot de overheidsbestedingen o.a. heeft besloten tot temporisering van investe ringen door tot 1 oktober 1966 alle investe ringen op te schorten, behalve die, welke om technische redenen geen uitstel gedogen. Gezien de toelichting, meen ik te mogen concluderen, dat een en ander, zoals ik reeds in eerste instantie heb gezegd, niet ten koste van het uitvoeringstempo van de Delta-wer ken zal gaan. Mijn fractie, geen deel uitmakende van deze Regering, doch gezien het landsbelang de tevens genoemde terughoudendheid ten aanzien van andere uitgaven onderschrijven de en voorts nog daar latende, of wegen- onderhoud onder bedoelde investeringen moet worden gerekend, is niet van oordeel, dat de gevolgen van de regeringspolitiek ertoe mogen leiden dat de behandeling van het wetsontwerp Uitkering Wegen in deze Kamer van regeringswege word getraineerd. Ons voorlopig verslag (van de commissie red.) is verschenen op 12 april van dit jaar, nu een kwart jaar geleden. GEEN UITSTEL Wij verbazen ons erover, dat ons nog geen memorie van antwoord is gepresen teerd. Om technische redenen gedoogt het in dat ontwerp beoogde wegenonderhoud geen uitstel. Ik ken eenvoudige gemeente- en waterschapswegen over provinciale wegen spreek ik in het geheel nog niet waar enkele jaren geleden in de weekends weinig verkeer was en die op dergelijke dagen thans 4 a 5000 auto's per dag te ver werken hebben. Tijdens het afleggen van de regeringsver klaring door de Minister-President op 27 april 1965, zeide deze o.a.: „De verkeers- ontwikkeling is ook in ons land zozeer toe genomen, dat daardoor ernstige problemen op de wegen zijn gerezen" en verder: „Vast staat in ieder geval dat bij uitvoering van de noodzakelijke voorzieningen grote inves teringen nodig zullen zijn", waarna ir Geuze de in de aanhef genoemde ondubbelzinnige uitspraak van de minister verwachtte. TE VEEL HOOI OP DE VORK (OF) MACHINE Ir Geuze had tevoren nog iets opgemerkt over de besnoeide begroting. „De nota Vondeling van 1 juli jl. heeft ons ten aan zien van dit hoofdstuk (Verkeer en Water staat - red.) kond gedaan van een investe ringsafremming van 55 miljoen gulden, bij de burgerlijke luchtvaart, de Rijkswaterstaat en de Zuiderzeewerken. Ik meen te hebben zien doorschemeren, dat in ieder geval het tempo van de Deltawerken door deze be snoeiing niet zal worden aangetast", aldus de Poortvlietse Senator. „Wanneer deze indruk juist is, doet ons dat bepaald ge noegen. Met andere woorden echter kunnen de verwachtingen, door dit kabinet gewekt, hier niet worden vervuld binnen de gestelde termijnen. Mensen als de heren Joekes en Beernlnk, die verleden jaar het programma van het kabinet bekritiseerden, krijgen nu helaas voor ons land - gelijk. De Minister Presi dent, die mij bij de algemene politieke be schouwingen toevoegde, dat ik een ouder wetse agrarische instelling bezat, toen ik zeide, dat men te veel hooi op de vork genomen had en dat deze zou breken, omdat men naar zijn mening thans machinaal placht te hooien, vergat dat een machine bij overbelasting ook pleegt te bezwijken of vast te lopen." VAN TOEZEGGINGEN ALLEEN KUNNEN WE NIET LEVEN Bij de onderhavige onderwerpen sneed ir Geuze ook nog een andere zaak aan, nl. die van de Bijdragewet Deltawerken. „Ik heb er geen behoefte aan na de mij door de Minister persoonlijk gedane toezeg ging", aldus begon ir Geuze dit onderdeel van zijn betoog, „over het verschijnen van een voor de problematiek van ons land alles omvattende waterhuishoudingsnota, elk jaar uitgebreid deze materie aan de orde te stel len, hoe essentieel zij ook is. Maar ik zou, wanneer ik nu terugzie op de twee zoeven genoemde toezeggingen en daaraan nog een derde toezegging, namelijk die van een nota over de Inrichting van de Deltawateren kop pel, willen toevoegen, dat wij, het parlement, van toezeggingen alleen niet kunnen leven. Dat geldt al evenzeer voor de mededeling onder de paragraaf wetgeving op blz. 19 van de memorie van antwoord over het wetsontwerp Bijdragewet Deltawerken en de daaruit voortvloeiende schaderegelingen, bij voorbeeld die voor de oesterkwekers. Ik herinner mij uit het verleden ik geloof dat het meer dan tien jaar geleden is toezeggingen van een nota over de Bies- bosch en van een nota over de waterhuis houding van de IJsselmeer. Ik herinner mij toezeggingen van zeer recente datum, die zeer sterk spreken tot In de Schoonhovende krant, een nieuws blad voor Zuid-Holland en Utrecht werd vorige woensdag ook aandacht geschonken aan het 600 jarig bestaan van de stad Tholen en de daaromheen te verwachten festiviteiten. Aan het slot van dat bericht staat te lezen: „In de genoemde periode van de verlening van stadsrechten aan Tholen, half veertiende eeuw, waren de heren van Schoonhoven genaamd Van Blois. Het is niet duidelijk of de genoemde heer Jan van Blois zetelde op het kasteel van Schoonhoven of dat daar slechts familieleden van hem verbleven. Zou- j den er min of meer rechtstreekse banden tus- I sen de beide stadjes hebben bestaan, dan is I er misschien aanleiding, na zeshonderd jaar, de relaties eens wat inniger te maken", aldus de redactie van de Schoonhovense krant. En die suggesties willen we hier graag door geven aan de Stichting Tholen 600 jaar stad. Niet bij te benen Wet Uitkering Wegen dicht bij Staatscourant De Zeeuwse ruiterkampioen De Nationale kampioen dames wielrennen Jan van Blois uit Schoonhoven Vosmeers badhuis wordt gesloten Smerdiekse veiling ook niet zonder zorgen Electrisch luiden in Sint-Philipsland Het eerste Thoolse architectenbureau Bij vissen hoort geduld, dan wordt het net gevuld. Bungalowplan in Brummen naar een ontwerp van de Thoolse architect Boelhouwers (zie ook pagina 5) Als laatste van de thoolse veilingver enigingen hield „Sint Maartensdijk Om geving haar algemene jaarverdadering in hotel „De Gouden Leeuw" aldaar. Voorzitter J. L. M. Geluk betreurde de geringe opkomst van de leden en wees er op, hoe de veilingmeester A. M. van Gorsel een ernstige operatie moest ondergaan. Hij hoopte dat de heer Van Gorsel verder mag herstellen en zijn werk tot de pensioenge- f rechtigde leeftijd zal mogen voltooien. Over het afgelopen jaar was er een gro te teruggang in vergelijking met 1964 ten aanzien van de geveilde produkten. Verschil lende omstandigheden waren daarvan de oorzaak. Dit openingswoord en vooral deze laat ste opmerking had tot gevolg dat uitvoerig werd gesproken over de voor de toekomst te nemen maatregelen. Een voorstel uit het midden van de verga dering een volledige veilplicht op te leggen aan de leden voor het product aardappelen gedurende het gehele jaar werd na langdu rig beraad teruggenomen. Wel werd door enkele grote telers de toezegging gedaan te trachten over de veiling ook de late aardap pelen af te voeren. In de plaats van de heer A. M. Kloet, j die niet meer voor een herbenoeming in aanmerking wenste te komen, werd de heer D. Bazen in het bestuur gekozen en tot lid van de financiële commissie de heer J. C. Knuist. De voorzitter dankte de heer Kloet voor alles wat hij voor de Smerdiekse veiling deed en overhandigde hem namens de ver eniging een kleine attentie, waarvoor de ontvanger erkentelijk was. Hierna ging de voorzitter nog wat nader in op een mogelijke concentratie van de Thoolse veilingen. Hij wees er daarbij op dat het pad nog niet helemaal effen genoemd kan worden. Een commissie uit de besturen van de thoolse veilingen is gevormd om de mogelijk- en moeilijkheden nader te be studeren, waarvan een raport kan worden tegemoet gezien. Met de wens dat thans een beter veiling jaar is ingezet besloot hij de nu en dan wel eens emotionele, maar toch ook opbouwen de besprekingen op deze jaarvergadering. Op 4 - 5 en 6 augustus organiseert de Ber gen op Zoomse winkeliersvereniging de tweede braderie na een eerste start hiermee in 1965. Er hebben zich tot dusver 80 deel nemers (winkeliers) aangemeld. Donderdag 4 augustus wordt de braderie officieel geopend met een viertal klaroenbla zers, die de eerste strofe van Valerius be kende „Merck toch hoe Sterck" spelen. De klaroenblazers zijn in rood-witte kostuums gestoken, de stadskleuren van Bergen op Zoom De braderie bestaat uit verkoop door de winkeliers op de trottoirs voor hun winkels. II Zaterdag 16 juli jl. heeft de rij vereniging „De Eendrachtruiters" gevestigd te Oud Vossemeer en bestaande uit liefhebbers uit de gehele streek weer deelgenomen aan de provinciale kampioenschappen van de Zeeuwse Bond van Landelijke Rijverenigin- gen, die op Walcheren werden gehouden. Een voor de thoolse ruiters bizonder suc cesvolle dag. Voor het eerst kwamen „De Eendrachtruiters" met een geheel nieuw acht tal in het zadel. Het won de dressuurproef voor achttallen om het provinciaal kampioenschap 1966 wer den de Eendrachtruiters nummer één, met 85 punten. Een bizonder resultaat ook voor de instructeur de heer F. P. de Munck. Im mers dit achttal zal samen met de l.r. „Oran jezon" te Vrouwenpolder deelnemen aan de nationale kampioenschappen. Bij de individuele dressuurproef klasse L veroverde J. J. van der Slikke met Hassan de vierde prijs en H, Geluk met Helma de vijfde prijs. Bij de individuele dressuurproef klasse M won J. P. van Dalen met Vera de zesde prijs Springconcours klasse licht. Hier ging de vierde prijs naar M. A. Geuze met Rob, 0 fouten 69 seconden en 5.6 voor rijden. Springconcours om het provinciaal kam pioenschap klasse midden, tweede prijs voor J. J. van der Slikke met Hassan. Tenslotte werd J. P. van Dalen met Vera eerste en daarmee Zeeuws kampioen in de klasse zwaar. In dit springconcours reed J. P. van Dalen als enige van de 4 deelnemers een foutloos parcours. Daarna moest nog een verhoging van de hindernissen volgen, wat tot 2 maal toe moest gebeuren. De heer Van Dalen kwam met 3 foutloze parcoursen en als hoogstspringende ruiter aan dit verdiende kampioenschap. Door deze uitslagen gaan J. P. van Dalen en J. J. van der Slikke de Zeeuwse kleu ren op 10 september in Apeldoorn verdedi gen, waar dan de nationale kampioenschap pen verreden worden. Voorlopig vast gefeli citeerd met de zaterdag jl behaalde successen In overleg met de voorzitter van de ver schillende fracties zijn door de commissaris der Koningin in Zeeand mr J. van Aartsen de verschillende commissies samengesteld ter voorbereiding van de aan de orde komende onderwerpen. Van onze streek zijn daarin opgenomen: Commissie voor sociale zaken, volksge zondheid en maatschappelijk werk: C. Boender te Tholen met J. van den Bos als adviserend lid. Commissie voor onderwijs, culturele zaken, monumentenzorg, archeologie, volksontwikke ling en jeugd- en sportzaken: P. A. Roels te Sint Maartensdijk, C. Boen der te Tholen. Adviserend lid J. van den Bos Commissie voor economische aangelegen heden (met inbegrip van agrarische en vis serij aangelegenheden)1 C. Boender te Tholen, plv, P. W. C. van Westen te Oud Vossemeer Adviserend lid J. van den Bos Commissie van advies en bijstand voor de waterstaat (wegen en waterschappen) Ondervoorzitter J. van den Bos lid P. W. C. van Westen te Oud Vossemeer en P. A. Roels te Sint Maartensdijk In de verschillende afdelingen hebben zit ting uit onze streek: lste afdeling: P. W. C. van Westen te O. Vossemeer en P. A. Roels te St. Maartens dijk 8de afdeling J. van den Bos en C. Boender te Tholen In de kamers ter behandeling van admini stratieve geschillen: Verkeer en Waterstaat plv. lid J. v. d. Bos 2de kamer (bijstands- en woonruimtewet) J. van den Bos

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1966 | | pagina 1