WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FIUPSLAND
Moeilijk om
bij te blijven
Veiling Sint-Maartensdijk
had nadelig saldo
Successen voor
De Eendrachtruiters
VERSCHIJNT IEDERE DONDERDAG
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
Ondubbelzinnige uitspraak
van minister verwacht over
wetsontwerp Uitkering
Wegen
Wegenonderhoud kan geen
uitstel gedogen
Ook machine loopt vast bij
overbelasting
Ook eenvoudige toezeg
gingen honoreren
Tholen
600 jaar stad
Jan van Blois
uit Schoonhoven
Be redaktie legt u deze week voor:
Commissies bij het
Provinciaal Bestuur
Ir. M. A. Geuze In Eerste Kamer:
Concentratiepad is nog niet effen
Tweede Braderie te
Bergen op Zoom
J. P. van Dalen met Vera Zeeuws kampioen
22e jaargang No. 36
21 juli 1966
Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER
Redaktie Ring 66 - St. Annaland - Telefoon 01665-375
oudelandsestraat 34 - Tholen - Tel. 01660-589 - Giro 124407
Abonnementen 3.75 per half jaar
franko p.p. 4.75 inkassokosten
Prijs per nummer 17 cent
Advertenties 15 cent per mm - Spierinkjes t/m 20 woorden 1.50
Inzenden UITERLIJK DINSDAG bij onze agenten of aan
EENDRACHTBODE - Postbus 128 - Bergen op Zoom
Dat we snel leven wordt ons herhaaldelijk
onder de aandacht gebracht. We menen er
ons op te hebben ingesteld. Telkens blijkt
echter dat we stukken achter liggen. Wie wil
bouwen, weet daar van mee te praten.
Er wordt een tekening gemaakt en een
kostenberekening. De plannen gaan in zee
en de papieren verdwijnen in de ambtelijke
molens. Als ze daar weer uitkomen en dat
kan tegenwoordig ook al vrij snel het geval
zijn is er niettemin grote kans dat er
al weer heel wat is veranderd. Dat de prij
zen van de materialen stukken hoger liggen
en de lonen al wéér zijn gestegen.
En we zitten soms in de knoop omdat we
niet verder kunnen springen dan onze finan
ciële polsstok dat toestaat. Is de animo nog
niet geblust, willen we toch bouwen, dan
dienen we maar weer te zorgen dat we op
de een of andere manier de zaak opnieuw
rond krijgen. Bovendien moet dat op korte
termijn gebeuren, willen we niet in de spiraal
terecht komen.
Bij de overheid ligt dit nóg ongunstiger,
omdat er dan nog veel meer instanties aan
te pas komen, die allemaal graag een grote
vinger in de pap willen hebben.
Gemeenten, die geen sluitende begroting
hebben, weten hoe moeilijk het is om zelfs
restauratieplannen te verwezenlijken. Nood
zakelijk herstel blijft achterwege omdat er
geen toestemming wordt verleend, met als
gevolg dat alles hopeloos verwaarloost.
Komt tenslotte toch nog toestemming af,
dan zit men dubbel fout, omdat niet alleen
hogere prijzen voor de materialen moeten
worden betaald, maar bovendien veel meer
moet worden hersteld dan in de eerste
instantie werd aangenomen.
We lopen daardoor steeds achter de feiten
aan. En dit, terwijl deze tijd waarin wij
vandaag de dag leven een forse aanpak
vraagt. Men moet de durf hebben om voor
uit te zien. Want wie had in 1945 durven
denken, dat onze wereld er in 1966 zo uit
zou zien als vandaag de dag het geval is
En mogen we daarom niet aannemen, dat er
de komende twintig jaar nog véél meer zal
veranderen
We bouwen woningen, aangepast aan het
wooncomfort van vandaag. Maar hoe zal de
moderne mens van 1985 willen wonen Zal
men dan nog met de huidige behuizing ge
noegen nemen. Of zijn het dan al krotten
Al bouwt men niet meer voor geslachten
zoals vroeger, men mag toch aannemen dat
een woning van thans ook over veertig jaar
nog bewoonbaar zal zijn. En hoe zal dat
huis van de toekomst er uit zien Vooruit
strevende architecten bouwen nu reeds
„zonnehuizen" en men mag aannemen dat
glas en aluminium bij de bouw van de
woning van straks een grote rol zullen spe
len. Het blijft echter gissingen en niemand
die zekerheid kan geven over de toekomstige
ontwikkeling van onze woningbouw.
Wat we wel weten is, dat ook de helft
van de gezinnen, die thans nog geen t.v.
heeft, straks over zo'n vérziend apparaat zal
beschikken. Ook daarop moeten we ons dus
instellen en dit had al moeten gebeuren. Op
de daken in de steden lijkt het een bos,
waarvan men de bomen niet meer ziet.
Waarom die huizenblokken niet uitgerust
met antenne-centrales. De opruiming kan als
nog beginnen.
Er is meer, waarmee we zo langzamer
hand in moeilijkheden dreigen te geraken,
ook in onze plattelandsgemeenten, en dat is
de stratenaanleg in de nieuwe buurten.
Als regel zijn nieuwe buurten ruim aan
gelegd met veel gazons, bloemperken en
heesterpartijen. Ondanks die ruimte zijn de
straten echter maar smal.
En dat wreekt zich, nu het er naar toe
gaat, dat vrijwel ieder gezin een eigen auto
bezit, die dan bovendien vrijwel steeds voor
de deur staat ook.
In dit opzicht zijn er in onze gemeenten
ook al verschillende knelpunten te consta
teren.
Het is zo hier en daar ook al een kruipen
tussen twee rijen auto's door. En de melk
boer en bakker moet toch ook op pad. Dan
ligt het meteen in de knoop.
Wat we nodig hebben in onze nieuwe
woonwijken zijn voor alles ruime brede
straten die op twee rijen auto's berekend
zijn, twee rijen geparkeerde auto's.
Een groot deel van deze voertuigen staat
ook in onze gemeenten niet meer op „stal",
maar zomer en winter op straat. Het par
keerruimte tekort zal steeds groter worden.
Laten de stedebouwkundigen ook daarmee
rekening houden. Het is inderdaad zeer moei
lijk tegenwoordig om bij de tijd te blijven,
laat staan om zijn tijd vooruit te zijn.
„Wij zouden van de Minister (van Verkeer en Waterstaat) een
ondubbelzinnige en genoegdoening gevende uitspraak over het
verschijnen van de memorie van antwoord, betreffende het wets
ontwerp Uitkering Wegen, een en ander in samenwerking met
zijn collega van Binnelandse Zaken, wensen.
Wij zijn er trouwens van overtuigd, daarmee een wens van de
overgrote meerderheid, zo niet van de gehele Kamer, te vertolken.
Uiteraard stellen wij er prijs op, dat dit wetsontwerp, na de be
handeling in deze Kamer, zo spoedig mogelijk in het Staatsblad
verschijnt", aldus besloot ir M, A. Geuze zijn betoog in de Senaat
op 12 juli jl. bij behandeling van onderwerpen, welke behoren tot
de minister van Verkeer en Waterstaat.
het volk, namelijk betreffende het aanleggen
van stopplaatsen langs onze grote rijkswe
gen. Er is niets zo fataal voor een regering
en het gezag van een regering, wanneer men
die eenvoudige toezeggingen niet als geho
noreerd ervaart", aldus enkele grepen uit
het betoog van ir Geuze vorige week in de
Eerste Kamer.
Inmiddels is vorige week nog de gevraag
de Memorie van Antwoord op het
wetsontwerp Uitkering Wegen, in welke
vraag de heer Geuze door andere spre
kers werd gesteund, nog verschenen en
jl. dinsdag reeds in de Eerse Kamer be
handeld en goedgekeurd.
Het lange wachten van gemeenten en
waterschappen is daarmede tot een eind
gekomen, mits het Provinciaal Bestuur
nu snel tot verdeling van de per pro
vincie bestemde bedragen overgaat.
Ir. Geuze attakeerde ditmaal voor zijn
doen nog al fel, omdat het hier om een be
langrijke zaak gaat, waarvan ook onze
gemeenten en waterschap weet mee te spre
ken. Simpel gezegd komt het er op neer,
dat de laatste jaren gemeenten en water
schappen wegen onderhouden, die maar voor
een onderdeel door inwoners en/of ingelan
den worden gebruikt, maar in vergelijking
met enkele jaren geleden in hoofdzaak voor
het algemeen verkeer en in niet mindere
mate voor het toeristisch verkeer van be
tekenis zijn.
De voor het onderhoud van deze wegen
verkregen subsidie staat in geen verhouding
meer tot de werkelijke kosten. De al jaren
in de pen strukkelende verbetering in die
verhouding via een wet Uitkering Wegen
beweegt zich ook op het eind nog heel traag
naar het moment van uitvoering. En dat
had o.a. ook ir Geuze enigermate geprikkeld.
Na tevoren enkele andere onderwerpen
aan de orde te hebben gesteld zei 't C.H.U.
Eerste Kamerlid vorige week in Den Haag:
„Ik kom nu, mijnheer de voorzitter, bij een
zeer belangrijke steen des aanstoots, een
zaak die mijn fractie ik waag zelfs te
veronderstellen: deze Kamer al lang zeer
hoog zit. In de paragraaf Wetgeving ant
woordt de Minister op opmerkingen uit deze
Kamer kortaf, dat het wetsontwerp Uit
kering Wegen op 3 maart jl. door de
Tweede Kamer is aanvaard, naar ik meen,
na een voorgeschiedenis van ongeveer 8 jaar.
Het wetsontwerp is op de uitdrukkelijke
wens van de Kamer door u, mijnheer de
voorzitter op deze agenda geplaatst met de
noot: „Indien het eindverslag alsdan zal
zijn verschenen."
Ik heb de nota-Vondeling van 1 juli jl.
erop nagelezen", zo vervolgde ir Geuze,
„Daarin staat te lezen dat het kabinet met
betrekking tot de overheidsbestedingen o.a.
heeft besloten tot temporisering van investe
ringen door tot 1 oktober 1966 alle investe
ringen op te schorten, behalve die, welke
om technische redenen geen uitstel gedogen.
Gezien de toelichting, meen ik te mogen
concluderen, dat een en ander, zoals ik reeds
in eerste instantie heb gezegd, niet ten koste
van het uitvoeringstempo van de Delta-wer
ken zal gaan.
Mijn fractie, geen deel uitmakende van
deze Regering, doch gezien het landsbelang
de tevens genoemde terughoudendheid ten
aanzien van andere uitgaven onderschrijven
de en voorts nog daar latende, of wegen-
onderhoud onder bedoelde investeringen moet
worden gerekend, is niet van oordeel, dat de
gevolgen van de regeringspolitiek ertoe
mogen leiden dat de behandeling van het
wetsontwerp Uitkering Wegen in deze
Kamer van regeringswege word getraineerd.
Ons voorlopig verslag (van de commissie
red.) is verschenen op 12 april van dit jaar,
nu een kwart jaar geleden.
GEEN UITSTEL
Wij verbazen ons erover, dat ons nog
geen memorie van antwoord is gepresen
teerd. Om technische redenen gedoogt het
in dat ontwerp beoogde wegenonderhoud
geen uitstel. Ik ken eenvoudige gemeente- en
waterschapswegen over provinciale
wegen spreek ik in het geheel nog niet
waar enkele jaren geleden in de weekends
weinig verkeer was en die op dergelijke
dagen thans 4 a 5000 auto's per dag te ver
werken hebben.
Tijdens het afleggen van de regeringsver
klaring door de Minister-President op
27 april 1965, zeide deze o.a.: „De verkeers-
ontwikkeling is ook in ons land zozeer toe
genomen, dat daardoor ernstige problemen
op de wegen zijn gerezen" en verder: „Vast
staat in ieder geval dat bij uitvoering van
de noodzakelijke voorzieningen grote inves
teringen nodig zullen zijn", waarna ir Geuze
de in de aanhef genoemde ondubbelzinnige
uitspraak van de minister verwachtte.
TE VEEL HOOI OP DE VORK
(OF) MACHINE
Ir Geuze had tevoren nog iets opgemerkt
over de besnoeide begroting. „De nota
Vondeling van 1 juli jl. heeft ons ten aan
zien van dit hoofdstuk (Verkeer en Water
staat - red.) kond gedaan van een investe
ringsafremming van 55 miljoen gulden, bij
de burgerlijke luchtvaart, de Rijkswaterstaat
en de Zuiderzeewerken. Ik meen te hebben
zien doorschemeren, dat in ieder geval het
tempo van de Deltawerken door deze be
snoeiing niet zal worden aangetast", aldus
de Poortvlietse Senator. „Wanneer deze
indruk juist is, doet ons dat bepaald ge
noegen. Met andere woorden echter kunnen
de verwachtingen, door dit kabinet gewekt,
hier niet worden vervuld binnen de gestelde
termijnen.
Mensen als de heren Joekes en Beernlnk,
die verleden jaar het programma van het
kabinet bekritiseerden, krijgen nu helaas
voor ons land - gelijk. De Minister Presi
dent, die mij bij de algemene politieke be
schouwingen toevoegde, dat ik een ouder
wetse agrarische instelling bezat, toen ik
zeide, dat men te veel hooi op de vork
genomen had en dat deze zou breken, omdat
men naar zijn mening thans machinaal
placht te hooien, vergat dat een machine bij
overbelasting ook pleegt te bezwijken of
vast te lopen."
VAN TOEZEGGINGEN ALLEEN
KUNNEN WE NIET LEVEN
Bij de onderhavige onderwerpen sneed
ir Geuze ook nog een andere zaak aan, nl.
die van de Bijdragewet Deltawerken.
„Ik heb er geen behoefte aan na de mij
door de Minister persoonlijk gedane toezeg
ging", aldus begon ir Geuze dit onderdeel
van zijn betoog, „over het verschijnen van
een voor de problematiek van ons land alles
omvattende waterhuishoudingsnota, elk jaar
uitgebreid deze materie aan de orde te stel
len, hoe essentieel zij ook is. Maar ik zou,
wanneer ik nu terugzie op de twee zoeven
genoemde toezeggingen en daaraan nog een
derde toezegging, namelijk die van een nota
over de Inrichting van de Deltawateren kop
pel, willen toevoegen, dat wij, het parlement,
van toezeggingen alleen niet kunnen leven.
Dat geldt al evenzeer voor de mededeling
onder de paragraaf wetgeving op blz. 19
van de memorie van antwoord over het
wetsontwerp Bijdragewet Deltawerken en de
daaruit voortvloeiende schaderegelingen, bij
voorbeeld die voor de oesterkwekers. Ik
herinner mij uit het verleden ik geloof
dat het meer dan tien jaar geleden is
toezeggingen van een nota over de Bies-
bosch en van een nota over de waterhuis
houding van de IJsselmeer.
Ik herinner mij toezeggingen van zeer
recente datum, die zeer sterk spreken tot
In de Schoonhovende krant, een nieuws
blad voor Zuid-Holland en Utrecht werd
vorige woensdag ook aandacht geschonken
aan het 600 jarig bestaan van de stad
Tholen en de daaromheen te verwachten
festiviteiten. Aan het slot van dat bericht
staat te lezen:
„In de genoemde periode van de verlening
van stadsrechten aan Tholen, half veertiende
eeuw, waren de heren van Schoonhoven
genaamd Van Blois. Het is niet duidelijk
of de genoemde heer Jan van Blois zetelde
op het kasteel van Schoonhoven of dat daar
slechts familieleden van hem verbleven. Zou-
j den er min of meer rechtstreekse banden tus-
I sen de beide stadjes hebben bestaan, dan is
I er misschien aanleiding, na zeshonderd jaar,
de relaties eens wat inniger te maken", aldus
de redactie van de Schoonhovense krant.
En die suggesties willen we hier graag door
geven aan de Stichting Tholen 600 jaar stad.
Niet bij te benen
Wet Uitkering Wegen dicht bij Staatscourant
De Zeeuwse ruiterkampioen
De Nationale kampioen dames wielrennen
Jan van Blois uit Schoonhoven
Vosmeers badhuis wordt gesloten
Smerdiekse veiling ook niet zonder zorgen
Electrisch luiden in Sint-Philipsland
Het eerste Thoolse architectenbureau
Bij vissen hoort geduld,
dan wordt het net gevuld.
Bungalowplan in Brummen naar een ontwerp van de
Thoolse architect Boelhouwers (zie ook pagina 5)
Als laatste van de thoolse veilingver
enigingen hield „Sint Maartensdijk Om
geving haar algemene jaarverdadering
in hotel „De Gouden Leeuw" aldaar.
Voorzitter J. L. M. Geluk betreurde de
geringe opkomst van de leden en wees er
op, hoe de veilingmeester A. M. van Gorsel
een ernstige operatie moest ondergaan. Hij
hoopte dat de heer Van Gorsel verder mag
herstellen en zijn werk tot de pensioenge- f
rechtigde leeftijd zal mogen voltooien.
Over het afgelopen jaar was er een gro
te teruggang in vergelijking met 1964 ten
aanzien van de geveilde produkten. Verschil
lende omstandigheden waren daarvan de
oorzaak.
Dit openingswoord en vooral deze laat
ste opmerking had tot gevolg dat uitvoerig
werd gesproken over de voor de toekomst te
nemen maatregelen.
Een voorstel uit het midden van de verga
dering een volledige veilplicht op te leggen
aan de leden voor het product aardappelen
gedurende het gehele jaar werd na langdu
rig beraad teruggenomen. Wel werd door
enkele grote telers de toezegging gedaan te
trachten over de veiling ook de late aardap
pelen af te voeren.
In de plaats van de heer A. M. Kloet, j
die niet meer voor een herbenoeming in
aanmerking wenste te komen, werd de heer
D. Bazen in het bestuur gekozen en tot lid
van de financiële commissie de heer J. C.
Knuist.
De voorzitter dankte de heer Kloet voor
alles wat hij voor de Smerdiekse veiling
deed en overhandigde hem namens de ver
eniging een kleine attentie, waarvoor de
ontvanger erkentelijk was.
Hierna ging de voorzitter nog wat nader
in op een mogelijke concentratie van de
Thoolse veilingen. Hij wees er daarbij op
dat het pad nog niet helemaal effen genoemd
kan worden. Een commissie uit de besturen
van de thoolse veilingen is gevormd om
de mogelijk- en moeilijkheden nader te be
studeren, waarvan een raport kan worden
tegemoet gezien.
Met de wens dat thans een beter veiling
jaar is ingezet besloot hij de nu en dan wel
eens emotionele, maar toch ook opbouwen
de besprekingen op deze jaarvergadering.
Op 4 - 5 en 6 augustus organiseert de Ber
gen op Zoomse winkeliersvereniging de
tweede braderie na een eerste start hiermee
in 1965. Er hebben zich tot dusver 80 deel
nemers (winkeliers) aangemeld.
Donderdag 4 augustus wordt de braderie
officieel geopend met een viertal klaroenbla
zers, die de eerste strofe van Valerius be
kende „Merck toch hoe Sterck" spelen. De
klaroenblazers zijn in rood-witte kostuums
gestoken, de stadskleuren van Bergen op
Zoom
De braderie bestaat uit verkoop door de
winkeliers op de trottoirs voor hun winkels.
II
Zaterdag 16 juli jl. heeft de rij vereniging
„De Eendrachtruiters" gevestigd te Oud
Vossemeer en bestaande uit liefhebbers uit
de gehele streek weer deelgenomen aan de
provinciale kampioenschappen van de
Zeeuwse Bond van Landelijke Rijverenigin-
gen, die op Walcheren werden gehouden.
Een voor de thoolse ruiters bizonder suc
cesvolle dag. Voor het eerst kwamen „De
Eendrachtruiters" met een geheel nieuw acht
tal in het zadel.
Het won de dressuurproef voor achttallen
om het provinciaal kampioenschap 1966 wer
den de Eendrachtruiters nummer één, met
85 punten. Een bizonder resultaat ook voor
de instructeur de heer F. P. de Munck. Im
mers dit achttal zal samen met de l.r. „Oran
jezon" te Vrouwenpolder deelnemen aan de
nationale kampioenschappen.
Bij de individuele dressuurproef klasse L
veroverde J. J. van der Slikke met Hassan
de vierde prijs en H, Geluk met Helma de
vijfde prijs.
Bij de individuele dressuurproef klasse M
won J. P. van Dalen met Vera de zesde prijs
Springconcours klasse licht. Hier ging de
vierde prijs naar M. A. Geuze met Rob, 0
fouten 69 seconden en 5.6 voor rijden.
Springconcours om het provinciaal kam
pioenschap klasse midden, tweede prijs voor
J. J. van der Slikke met Hassan.
Tenslotte werd J. P. van Dalen met Vera
eerste en daarmee Zeeuws kampioen in de
klasse zwaar.
In dit springconcours reed J. P. van Dalen
als enige van de 4 deelnemers een foutloos
parcours. Daarna moest nog een verhoging
van de hindernissen volgen, wat tot 2 maal
toe moest gebeuren. De heer Van Dalen
kwam met 3 foutloze parcoursen en als
hoogstspringende ruiter aan dit verdiende
kampioenschap.
Door deze uitslagen gaan J. P. van Dalen
en J. J. van der Slikke de Zeeuwse kleu
ren op 10 september in Apeldoorn verdedi
gen, waar dan de nationale kampioenschap
pen verreden worden. Voorlopig vast gefeli
citeerd met de zaterdag jl behaalde successen
In overleg met de voorzitter van de ver
schillende fracties zijn door de commissaris
der Koningin in Zeeand mr J. van Aartsen
de verschillende commissies samengesteld ter
voorbereiding van de aan de orde komende
onderwerpen.
Van onze streek zijn daarin opgenomen:
Commissie voor sociale zaken, volksge
zondheid en maatschappelijk werk:
C. Boender te Tholen met J. van den Bos
als adviserend lid.
Commissie voor onderwijs, culturele zaken,
monumentenzorg, archeologie, volksontwikke
ling en jeugd- en sportzaken:
P. A. Roels te Sint Maartensdijk, C. Boen
der te Tholen. Adviserend lid J. van den Bos
Commissie voor economische aangelegen
heden (met inbegrip van agrarische en vis
serij aangelegenheden)1
C. Boender te Tholen, plv, P. W. C. van
Westen te Oud Vossemeer Adviserend lid
J. van den Bos
Commissie van advies en bijstand voor de
waterstaat (wegen en waterschappen)
Ondervoorzitter J. van den Bos lid P. W.
C. van Westen te Oud Vossemeer en P. A.
Roels te Sint Maartensdijk
In de verschillende afdelingen hebben zit
ting uit onze streek:
lste afdeling: P. W. C. van Westen te O.
Vossemeer en P. A. Roels te St. Maartens
dijk
8de afdeling J. van den Bos en C. Boender
te Tholen
In de kamers ter behandeling van admini
stratieve geschillen:
Verkeer en Waterstaat plv. lid J. v. d. Bos
2de kamer (bijstands- en woonruimtewet)
J. van den Bos