EENDRACHTBODE Kinderen volgen hun eigen weg Herstel van de oude Postweg Nieuwe Zeeuwse rijksweg via brug en strekdam naar Tholen Herbers& UJenniskens Poortvlietse Raiffeisenbanlc had gezellig gouden feest Spaargelden reiken naar de drie miljoen „Voortrekkers" deden goed werk diamanten! sieraden 22c JAARGANG No. 35 14 JULI 1966 TWEEDE BLAD Raadsverslag Stavenisse Twee bejaardenwoningen klaar Verhuur tuintjes 0PREI5 „Met het bouwen van de Oosterscheldebrug, was de kans om Tho len met Schouwen-Duiveland en de Bevelanden, dus met overig Zeeland te verbinden voorgoed van de baan." Dit schreef ons op 5 mei jl. de thans 81 jarige Amerikaanse Flip- lander A. Mol, wonende Julianastraat 1 te Sint Philipsland. In augustus 1963 was er van zijn hand in ons blad een plan voor gelegd via die Oosterscheldebrug een verbinding met Tholen tot stand te brengen. De mogelijkheid van realisering werd in Middelburg niet eens over wogen. Men wachtte zich er wel voor, van het oorspronkelijke Oosterscheldebrugplan te gaan afwijken en daarmee enig risico lopend, dat er voor die eerste opzet vertraging zou ontstaan. Bovendien ging het helemaal niet om Tholen, maar om Vlissingen en Middelburg. Thans is een nieuwe rijksweg 58 (de Zeeuwse weg) aktueel. Het was voor de heer Mol opnieuw aanleiding het tekenpotlood te grijpen en het plan voor een nieuwe dubbelbaans rijksweg door Zeeland volgens zijn visie uit te werken. Op welke wijze het tekenpotlood van de heer Mol Tholen in deze nieuwe weg opnam, laten we hier volgen. Toen de brief en tekening van de heer Mol ons begin mei bereikte, moesten we zijn verhaaltje even laten liggen vanwege de vele raadsvergaderingen rond de sa menvoeging van gemeenten. We antwoord den, dat voor zijn visie zo spoedig mogelijk ruimte zou worden gereserveerd Daarop kon de inzender niet wachten. Hij stuurde zijn tekening ook aan de redactie van de PZC die het stuk publiceerde in de krant van 9 juni jl. En daarbij gaf de hoofdinge nieur-directeur van rijkswaterstaat in Zee land ir Zuurdeeg commentaar. DE NIEUWE TWEEBAANS ,,Het is algemeen bekend, dat Rijksweg 58 door Zuid Beveland al lang niet aan de eisen van een moderne verkeersweg voldoet en dringend verbetring behoeftzo onder streept de heer Mol het bekend feit. „Op de kaart bekeken ziet die oude Zeeuwse weg er uit als in een bergland met al zijn kron kelingen en mist deze alleen zijn hoog en laag, behalve dan de gevaarlijke dijk- overgangen. In elk geval een voor het te genwoordige snelverkeer onvoldoende ver binding inzonderheid tijdens drukke recre- atiedagen een hopeloze situatie. De nieuwe rijksweg wordt echter groot scheeps opgezet. Vanaf de Sloedam is er naast het bestaande tracé 'n geheel nieuwe tweebaans autoweg geprojecteerd, die een strook land zal opeisen van bijna 40 meter breed door geheel Zuid Beveland. Boven dien gaat het hier door de beste boom gaarden. Een heel duur zaakje dus, die onteigening van fruitteeltgronden met bo vendien dure opstanden. Het komt er op neer, dat de huidige tweebaans eenzelfde parallelweg krijgt, dus een vierbaansweg gaat worden. OUDE POSTWEG IN ERE HERSTELLEN De heer Mol wil die boomgaarden liever gespaard ziet en daarmee van veel te dure bouwgrond afzien. Zijn gedachte voor een nieuwe rijksweg loopt via herstel van de oude Postweg over Tholen. Hij blijkt nog altijd veel respect te hebben voor de „in genieurs", de weg- en waterbouwers uit de tijd van Napoleon, die de Thoolse post weg hebben aangelegd, als de meest voor de hand liggende verbinding zuid-noord. De heer Mol kwam vanaf de Sloedam op Beveland vrijwel tot een rechte lijn met de nieuwe rijksweg over Tholen. Zijn pot lood liep vanaf de Sloedam, noord van de spoorlijn en van Goes tussen Kattendijke en Wemeldinge naar de Oosterschelde. Via een brug - men kan in Zeeland toch zo bruggen bouwen, voegt dhr. Mol er aan toe - en een dam over de slikken van de Dortsman op Tholen af. Verder loopt de nieuwe weg langs Sint Maartensdijk - Scher- penisse - Poortvliet de Eendracht over om voorbij Halsteren de Zoomseweg te kruisen en aan te sluiten op rijksweg 17 naar Moer dijk. Even verderdoor ook de grote rijks weg bij Roosendaal van west naar oost. KORTSTE GOEDKOOPSTE WEG Samengevat ziet de heer Mol de volgende voordelen boven het tracé van rijkswater staat: a een moderne verkeersweg met wei nig of geen bochten; b. de korste weg door Zeeland en meest directe; c. het minst dure landbouwgrond; d. opheffing isolement ei land Tholen met overig Zeeland; e. kort ste verbinding met het grote wegennet van Nederland. Geen parallellopende dubbele tweebaans door Beveland, dus maar naast de huidige Zeeuwse verbinding, een geheel nieuwe met tegelijkertijd ontsluiting van Tholen. WEINIG BRUIKBAARS Volgens het commentaar van de hoofd ingenieur-directeur van rijkswaterstaat in Zeeland ir J. Zuurdeeg in de PZC blijkt er niet veel of helemaal niets bruikbaars in de visie van dhr. Mol voor rijkswater staat te zitten. Het hoofdbezwaar van ir Zuurdeeg was dat terwijl de geplande nieuwe rijksweg in etappes kan worden uitgevoerd het tracé van dhr. Mol in één ruk moet worden aangelegd. Voorts zou z.i. de brug naar Tholen verkeerstechnisch (financieel en ook scheepvaarttechnisch een bottle-neck zijn. En zo'n brug zou een honderd miljoen gul den kosten, wat volgens het huidige plan de gehele nieuwe rijksweg (maar) kost. Het tracé Mol zou bovendien voor het regio naal verkeer over Beveland van geen be tekenis zijn. De Amerikaanse Pliplander Mol moet er dus maar op rekenen, dat ook zijn nieu we idee geen onthaal zal krijgen bij rijks waterstaat of Middelburg. Niettemin blijft deze vroegere reclametekenaar, die na Al was burgemeester A. Sluijmers maan dagavond 11 juli jl. af met vacantie, het bleek niettemin nodig nog een openbare raadsvergadering te houden, die bij de uit- stedigheid van de voorzitter door de loco C. J. Moerland werd gepresideerd. Overigens leverde het geen enkele moeilijkheid op, vooral ook omdat de agendapunten niet van ingrijpende en zeker niet van principiële aard waren. Behalve dat een tiental ingekomen stukken voor kennisgeving werden aangenomen, bleek ook het toelaten van de nieuw gekozen raadsleden een formaliteit te zijn. De com missie van onderzoek rapporteerde bij monde van de heer J. A. Nortier (chu), dat alle stukken in orde waren bevonden, waarna tot toelating werd besloten van de heren Adr. Klippel, N. M. Klippel, C. J. Moerland, J. A. Nortier, C. Priem, A. J. Smits en G. M. Steendijk. Afgewezen werden de verzoeken om sub sidie door de centrale van Katholieke Mil. Tehuizen en van de Stichting Interlocale Woningruil te Utrecht. JUWELIERS HOMAGERS Een diamant is voor eeuwig. Daarom zijn diamanten sieraden van diepe betekenis. I L.IEVEVROUWE6TR. 6 BERGEN OP ZOQSM De bijdrage voor sociaal paedagogische zorg aan geestelijk minder valide personen werd van 0.06 op een dubbeltje per in woner gebracht, al was door de stichting 0.15 gevraagd. BEJAARDENWONINCEN De twee kleinste van de 4 bejaarden woningen in het Bos zijn bijna klaar. Daarom achtten b en w het tijd tot ver huur te komen. Er waren 6 aanvragen. Be sloten werd de eerste twee te verhuren aan mevr. A. L. Smits-Vermeulen en aan mevr. A. Rijnberg-Janssen. De huurprijs is voor lopig berekend op 12.10 per week. B en w menen te moeten voorstellen om voor deze kleinere woningen 11,50 te vragen en straks voor de twee grotere be jaarden woningen 13.50 per week. De raad kon zich met deze toewijzing en het huurbedrag verenigen. De heer C. Priem (pvda) informeerde later nog of de andere twee bejaarden woningen ook spoedig klaar zullen zijn. De wnd. voorzitter vreesde dat het nog wel minstens twee maanden zal aanlopen, al wordt dan ook van verschillende zijden op spoed aangedrongen. Timmerman, schilder en loodgieter moeten nog vrijwel al het werk doen. VERHUUR GEMEENTEGROND De werkzaamheden verbonden aan het maken van rioleringen en bestratingen met vele jaren Amerika weer in zijn geboorte plaats terugkeerde, het potlood hanteren Zijn interesse is altijd reeds uitgegaan naar water- en wegenbouw. Al in 1933 zette hij „deltawerken' 'op papier, toen nog in Amerika. Voor de onstluiting van Tholen en Sint Philipsland kwam hij nu al tot tweemaal toe met een gedachte. Maar voorlopig zullen we ons tevreden moeten stellen met de goede wil van de heer Mol. Hoewel ook de ETI-directeur van West-Brabant heeft al eerder aan een Delta-spoorlijn over Tholen gedacht. Daarom hoop doet leven. Met dank overigens voor de inzending. bijkomende werken ten oosten van de Kerk straat zijn bijna voltooid. Nu blijkt, dat er ten zuidwesten van de op de Kerkstraat uitkomende nieuwe ver binding nog een perceel grond ligt, dat voor lopig voor de gemeente niet nodig zal zijn. Daarom werd ieder bij openbare bekend making in de gelegenheid gesteld tot huur van die grond te komen. Er bleken 14 aan vragen te zijn en daarom is deze grond zo goed mogelijk onder deze 14 verdeeld. De huurprijs wordt 0.10 per m2 voor tuin- en 0.05 voor het daar nog liggende weiland. Op een informatie van dhr. Nortier blijken er geen moeilijkheden te zijn i,i ver band met artikel 26 van de gemeentewet, omdat zich onder de gegadigden ook twee leden van het raadscollege bevinden. Niemand heeft dan verder bezwaar tegen deze verhuur. SCHADELOOSSTELLING De volkstuintjes, die de gemeente in pacht uitgeeft op gronden die voorlopig nog niet hun bestemming krijgen, wordt per jaar ver pacht. Met ingang van 1965 moest de pacht worden opgezegd van een aantal tuintjes in het Bos, mede vanwege de ratiobouw, even als achter de Koning Haakonstraat. Hoewel de pachters geen aanspraak op schadeloos stelling kunnen maken, acht het college het billijk een vergoeding toe te kennen voor de op die perceeltjes staande struiken en meer jarige planten. Alleen daarvoor krijgen be trokkenen schadeloosstelling, t.w. 1.50 per struik en 0.50 per m2 aardbeien. De raad kan zich met dit voorstel unaniem verenigen. Bij de rondvraag vestigt de heer G. M. Steendijk (sgp) de aandacht op het verval van de gemeentewoningen en de noodzaak die op te knappen. Het blijkt dat dit ook reeds de aandacht had van b en w en de Centrale Dienst daarover is benaderd. Het lijkt echter niet eenvoudig, gezien de werk zaamheden der plaatselijke ambachtslieden, de verbetering nog dit jaar tot stand te brengen. De heer Nortier zegt wel voorstellen te hebben verwacht met betrekking tot regelen voor de recreatie. De heer Moerland antwoordt dat de voor stellen tot de augustusvergadering achter wege moesten blijven. Wel was deze ver gadering nodig voor verhuur twee bejaarden woningen en van de tuintjes. Daarna sluiting. Al een halve eeuw weten de Poortvlietse inwoners hun spaar gelden veilig te deponeren op hun Bank, weten ze dat een redelijke crediet-aanvrage wordt ingewilligd en maken inzonderheid de laatste jaren veelvuldig gebruik van de mogelijkheid en het gemak van het giraal verkeer. Begonnen met 51 leden en een al direct flinke inleg van bijna zestig mille, telt de van Boerenleenbank in Raiffeisenbank ge wijzigde instelling thans 235 leden, een duizend spaarders en 160 houders van een rekening courant met een tot 2614 miljoen gulden gestegen omzet. Men mocht er na een halve eeuw wel even bij stilstaan, hoe de voortrekkers een goede keuze hebben gedaan, hoe de opvolgers de juiste voetsporen drukten en hoe de huidige bestuurders hun dorpsbank verder kunnen uitbouwen tot groot gerief van leden en spaarders en daarmee voor vrijwel alle inwoners. Een officiële bijeenkomst op vrijdag 8 juli jl. in het gemeentehuis groeide 's avond uit tot een door ruim 300 leden en huisgenoten bijgewoond gezellig feest in garage Bijl. GENODIGDEN In het gemeentehuis waren naast bestuur, raad van toezicht, kassier en administratrice ook aanwezig burgemeester en wethouders van Poortvliet, de heer H. te Koolsté, onder directeur van de Centrale Raiffeisenbank te Utrecht, de heer E. Wolting als afgevaar digde van het rayon Zeeland, drs. L. C. Dijkgraaf van het Landbouw Coöperatief Centrum te Goes, de voorzitter van de Thoolse en Sint-Philipslandse Ring van Raiffeisenbanken de heer L. A. M. Elenbaas te Scherpenisse, ir M. A. Geuze namens de plaatselijke landbouwvereniging, de heer A. Verwer namens de middenstandsvereni ging, de heer M. P. Geuze namens de kolen- bond, de notarissen E. D. van de Velde te Tholen en W. L. Blindenbach van Sint- Maartensdijk, vertegenwoordigers van de zusterbanken in de Ring, mevrouw van Nieuwenhuijzen, de echtgenote van de vorig jaar overleden voorzitter en enkele andere oud-bestuursleden en de oud-kassier C. J. Steenpoorte. Ze kregen allen een welkomstwoord van voorzitter J. E. Mosselman, die meedeelde, dat nog enkele genodigden wegens vakantie of om andere oorzaken niet tegenwoordig konden zijn. Hij wenste allen een plezierige dag toe. INVORDERING BLEEK TE DUUR De voorzitter gaf vervolgens een samen vatting van de vijftig jarige bankgeschiede- nis „Poortvliet". De oprichtingsvergadering in 1916 trok al direct goede belangstelling. KOELKASTEN DIEPVRIEZERS VERHOEVEN Koeltechniek Llevevrotrwestraat 33 - TeL 4898 Bergen op Zoom Er traden 51 leden toe en in het bestuur werden gekozen de heren W. Carels als voorzitter, J. J. de Bruijne en C. P. Vogelaar. In de Raad van Toezicht werden benoemd de heren M. G. Nieuwenhuijze, Johs. Krijger en G. Mosselman. De eerste kassier was de heer C. P. van der Slikke op een jaarsalaris van 50.voor één zittingsavond per week. Er werd dat eerste jaar al direct flink gespaard, nl. 57.450,03. De winst in 1916 was echter niet groot, nl. 12.20. Indien iedereen zijn debetrente voor 31 dec. van dat jaar betaald zou hebben, zou de winst 70.hebben bedragen. Men stond al direct voor een probleem. Een lid weigerde name lijk zijn inleggeld ad. 2.50 te betalen. Op de eerste jaarvergadering werd door een der aanwezige leden voorgesteld dit bedrag ge- CARBOVIT tegen maag- en darmstoornissen. MUG0L1N (reukloos) ter voorkoming van muggebeten. rechtelijk in te vorderen, maar de voorzitter antwoordde, dat dit zo veel zou kosten, dat de gehele winst daarmee gemoeid zou zijn. Daarna werd besloten dat lid maar voor zijn leven te royeren. Het was de eerste en laatste keer. LOSLIPPIG Een ander unicum deed zich ook het eerste jaar voor. Een lid had uit de bestuursver gadering geklapt en feiten openbaar gemaakt, die nog geheim gehouden dienden te worden. Men maakte korte metten. Het bestuurslid werd ontslagen en 50.boete opgelegd. En ook dit was tegelijkertijd de eerste en laatste maal dat het voorkwam. In 1924 werd de heer L. Blaas als kassier benoemd. Bij het tienjarig bestaan was de omzet al gestegen tot 412.616,14, er was een winst van 914,26 en een reservefonds van 6339,61. Een voorstel van de raad van toezicht om voortaan presentiegeld te verstrekken werd door de algemene vergadering over genomen, maar het was voor de voorzitter aanleiding te bedanken, want hij vond dat het maar gratis moest gebeuren. De heer H. Uijl werd de tweede voorzitter van de vereniging. Bij het zilveren jubileum was van het oprichtingsbestuur alleen de heer G. Mosselman nog over. De winst was dat jaar met 628,01 niet groot, maar de reserve was bij een omzet van 173.190,94 gestegen tot 24.139,%. Ook deze Bank heeft de evacuatie en geldsanering met alle zorgen en beslommerin gen beleefd. Daarbij kwam het plotseling overlijden van kassier Blaas. In juni 1945 werd als zodanig de heer C. J. Steenpoorte benoemd. De nieuwe kas sier viel prompt in de geldsanering en zat nu en dan wel even met de handen in het haar. In oktober 1946 was er opnieuw een voorzitterswisseling door ontslag van de heer H. Uijl, die werd opgevolgd door de heer P. J. Vroegop. Het 40 jarig bestaan werd feestelijk her dacht. Men was toen aan een óntvangst en uitgaaf van 9.464.331,32 met een reserve fond in 1956 van 39.514,34. Er kwam een eerste vaste hulpkracht. In augustus 1958 overleed voorzitter Vroegop na 27 jaar aan de bank verbonden te zijn geweest. Hij werd opgevolgd door dhr. J. A. v. Nieuwen huijzen terwijl de heer Steenpoorte vanwege de gevorderde leeftijd ontslag nam als kas sier en werd opgevolgd door de huidige beheerder M. Hoek. CENTRALE WAS KORTZICHTIG Tot die tijd had men het kantoor onder gebracht in de woning van dhr. Steenpoort. Maar dat moest veranderen. Bestek en teke ning werden gemaakt en ter goedkeuring aan de CB in Utrecht voorgelegd. Daar werd het ontwerp afgekeurd want volgens Utrecht werd er te weinig winst gemaakt om zo'n gebouw te zetten. Dat het plaatselijk bestuur het echter bij het rechte eind had, bewijst de thans gemaakte winst en reserve ringen. De afkeuring van het ontwerp noopte het bestuur een woning aan te kopen en tot bank te verbouwen, welke op 14 nov. 1963 werd geopend. In vergelijking met de andere bankgebou wen in de omgeving niet groot maar tot op heden voldoet het aan de eisen, dank zij ook een afzonderlijke kassierswoning. Voorzitter Mosselman herdacht vervolgens het over lijden van de heer G. A. van Nieuwenhuize. Deze bank heeft in de 50 jaar 5 voorzitters gehad en 4 kassiers. Het aantal dakboek- posten is inmiddels tot 27.042 per jaar ge stegen, een jaarlijkse stijging van rond de 4000. Het bestuur had een stille hoop, dat bij deze herdenking de drie miljoen spaar gelden waren overschreden, maar zover is het nog niet. Tenslotte dankte spreker ieder een die op enigerlei wijze tot de groei had bijgedragen tot en met huidige kassier en administratie hulp toe. Hij hoopte dat beide personeelsleden nog lang werkzaam zouden zijn. De Bank omvat nu de gehele gemeen schap. De zoon van de eerste kassier is nu voorzitter van de Raad van Toezicht. Er is een voortreffelijke samenwerking. Moge de groei toenemen, zo besloot de heer Mossel man zijn terugblik en het voor velen een gezellige dag zijn. POORTVLIET BLEEF Burgemeester W. J. van Doorn feliciteerde namens het gemeentebestuur. Hij verklaarde met veel belangstelling de groei van de Bank te hebben gevolgd en herinnerde er aan, hoe er even sprake is geweest van een zekere fusie. De ervaring leert thans, dat het handhaven van de zelfstandigheid een wijs besluit is geweest, al lijkt het samen gaan soms heel aantrekkelijk te zijn. Dat de Bank goed met de leden weet om te gaan is ieder in Poortvliet bekend. En ook die band van de Bank is een winstpunt. De burgemeester haalde nog een passage aan uit de kortgeleden verschenen Poortvlietse kro niek, waaruit bleek, dat men rond 1600 tot driemaal toe getracht had Poortvliet te ver- door HENK VAN HEESWIJK Maar koppig als hij was, ging Willem verder met het uitwerken van zijn vinding. Dit moet kunnen, zei hij tientallen malen op een dag tot zichzelf. En als Overduin er dan geen belangstelling voor heeft, waarom zal ik dan niet zelf mijn project gaan maken en aan de man brengen Dit idee nam vrij snel vaste vormen aan in zijn ge- dachtengang. Nog éénmaal deed hij een poging om de oude heer ertoe te brengen een paar proefkistjes te maken, maar Overduin dacht er gewoon niet aan. Hij werd kregelig en zei op een avond, na werktijd, toen Willem naar zijn kantoor gegaan was: „Willem, schei er nou eens een keer over uit. Je weet onderhand hoe de zaken ervoor staan. Ik denk er niet aan. en daarmee basta." Willem Caron was niet driftig geworden, niet boos en had geen ondoordachte daad gedaan. Integendeel, hij had alles tot in de kleinste bizonderheden van het begin af aan goed overwogen. Ik doe nog één keer een poging, was zijn besluit geworden. En als Overduin er dan nog niets van wil weten, neem ik mijn ontslag. Ga ik voor mezelf beginnen. Het moet gek gaan, als ik geen drie of vier tienen in de week kan maken. Ik ben vrijgezel en heb niet veel nodig. Ik heb een spaarpotje, waar zelfs Leida niets van weet, en die besteed ik dan. Een paar maanden kan ik het uitzingen en dan ga ik vast en zeker verdienen. Meer als ik nu bij Overduin heb. Daarom was dit gesprek in het kantoor bij Overduin geëindigd in de ontslagaanvrage van Willem Caron, de drie-en-twintig-jarige stanzer, plakker, en ja, wat al niet meer. Hij kon immers op alle cartonnagemachines wer ken? En op de degelpers? En aan de snijmachine? En aan de bordschaar Nee, zijn handen stonden nergens verkeerd voor. In de zeven jaar, dat hij bij Overduin werkte, wist hij zowat alles af van het vak. Al had hij dan geen diploma's. Maar die had de oude heer Over duin evenmin en toch woonde hij in een villatje aan de Geert van Elzeweg. Ditmaal was Overduin werkelijk nijdig geworden. Of dat de dank was, dat hij hem helemaal in het vak opgeleid had Om nu de benen te nemen voor een hersenschim? Enfin, hij wist het al lang: ondank was altijd 's werelds loon geweest en dat zou wel blijven. Nou, hij kon zaterdag bij de boekhouder zijn rentekaart ophalen. „Over een paar maanden zie ik je wel bij het stempellokaal staan. Als je er maar rekening mee houdt, dat ik je nooit meer terugneem. Onder geen enkele voorwaarde. Weet dus goed, wat je doet, Caron." Als Overduin Caron zei, inplaats van het joviale Willem, dan was er iets mis. Maar op dit moment kon het hem niet meer schelen. „Bedankt voor alles, meneer," zei hij bij de deur, en daarmee was de zevenjarige periode bij Overduin's Cartonnagefabriek, voor wat Willem Caron betreft, ten einde. In de fabriek gaf Willem de laatste dagen geen commentaar. „Wat hoor ik? Ga je weg Heb je een betere baan Betaalt het meer Waar ga je heen Heb je ruzie gehad? Wat is er aan de hand?" Willem liet ze raden, maar zei niets. Doch na werktijd reed hij op zijn fiets dobr het dorp en bekeek de leeg staande schuren, pakhuizen, magazijnen en werkplaat sen. Vroeg hier en daar terloops naar de huurprijs en probeerde door de stoffige of gebroken ruiten naar binnen te kijken. Nog voor hij zijn laatste werkdag bij Overduin vol maakte, liet hij zijn oog vallen op een enigszins vervallen schuur nabij het station. De eigenaar woonde in een naburig dorp en voelde er wel wat voor de schuur te verhuren. „Als je er maar rekening mee houdt, jongeman, dat ik er niks aan doe, om de een voudige redenen, dat ik er de centen niet voor heb. Je kunt het huren, zoals het er staat en als er wat ge repareerd moet worden, doe je het zelf, of je laat het. 't Is mij om het even. Met een paar jaar stort het ding toch wel in elkaar." Willem Caron dacht bij dit laatste: Daar zal ik wel een stokje voor steken, doch op al dit commentaar ging hij niet in. De huurprijs was laag en er werd een kleine overeenkomst op papier gezet. Op een vrijdagavond in mei was Willem Caron de huurder geworden van het pand Stationsweg 13, een leegstaande schuur op een steenworp afstand van de los- en laadplaats van de spoorwegen. Je kunt nooit weten, hoe het van pas komt, als je dicht bij het spoor zit. Geen transportkosten. Zaterdagmiddag reed hij met een vakblad in zijn zak naar Amsterdam, waar hij een cirkelzaag bekeek, die hem niet aanstond, ook al omdat de vraagprijs veel te hoog was. Bij een ander bedrijf nam hij een lintzaag over met motor en al tegen een prijs, die een derde lager lag als hij in zijn hoofd had. En op de Nieuwe Zijds Voorburgwal kon hij een behoorlijk uitziende traphechtmachine kopen, ook al tegen een lagere prijs als hij redelijkerwijs had kunnen verwachten. Terug in het dorp gaf hij de bode opdracht beide machines te halen en te brengen naar Stationsweg 13. „Enne mondje dicht hierover, he?" zei hij tegen Van der Schalm, de expediteur op Amsterdam. „In het dorp hoeft niemand hier wat van te weten." Doch deze waarschuwing was eigenlijk overbodig, want Van der Schalm was beslist geen kletsmeier. (wordt vervolgd) V

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1966 | | pagina 3