f.1495.- Ir M. A. Geuze (c.h.u.) te Poortvliet „Medaille met keerzijde' Zelfstandigheid gemeenten: vóór en/of tegen Hoe denkt u over samenvoeging van de Thoolse gemeenten XIII (slot) Bell-tv helder als de werkelijkheid PREDIKBEURTEN zich reeds thans op het eiland aftekent rond de vraag, wie centrum gemeente zal zijn, een vraagstelling, die geheel voorbij gaat aan een doelmatige functionele spreiding, die zich reeds in de huidige ontwikkeling aftekent, aldus de nota. INDUSTRIE Deze kwam pas na 1959 op gang en ter wijl de gemeente Tholen voordien de be langrijkste werkgelegenheid in de nijverheid had, is nu het accent naar Sint Maartensdijk verschoven. DRIE ZONES Groep I: Tholen, Oud-Vossemeer en Poortvliet; In het politieke vlak een overeenkomende positie van de P.v.d.A., de C.H.U. en de A.R., hoewel het K.V.P.-percentage in Oud- Vossemeer er uit steekt. In het sociaal-economische vlak heeft Tholen hier de meest gedifferentieerde be roepsstructuur, Oud-Vossemeer lijkt er in verschillende opzichten op, terwijl Poort vliet een overgangssituatie te zien geeft. De grootste kern is stad Tholen, die voor een aantal funkties tevens van verzorgende be tekenis is. GROEP II Deze groep omvat Scherpenisse-Sint- Maartensdijk (en eventueel Stavenisse). Sint-Maartensdijk is vrij uniek in zijn eigen schappen en als zodanig zou Scherpenisse meer met Poortvliet zijn te vergelijken. Maar het lijkt in politieke kleur meer op Sint- Maartensdijk dan op Poortvliet, terwijl rich ting en omvang van pendel ook meer met Sint-Maartensdijk te vergelijken vallen. De bestaande tegenstellingen berusten voorna melijk op historische gronden, doordat beide gescheiden werden door de thans droog gelegde Pluimpot Het agrarisch grondge bruik van Scherpenisse daarentegen loopt weer duidelijk meer parallel met Poortvliet. Stavenise vertoont een overgangssituatie Voor wat betreft de oriëntatie van de bevol king, niet in de tuinbouw werkzaam, als mede door de industrialisatie van Sint Maar tensdijk meer verbonden met de zone Sint Maartensdijk-Scherpenisse. Dat de oriënta tie van de bevolking van Stavenisse traditio neel meer op Sint Maartensdijk is gericht valt mede te verklaren doordat de busver binding met Bergen op Zoom via de zuide lijke roete van het eiland loopt en niet via Sint Annaland. Voor wat de tuinbouwende bevolking en het agrarisch grondgebruik is er een duidelijke gelijkende gelijkenis met St. Annaland. Samengevat: Stavenisse kan zowel in de zone Sint Maartendijk-Scherpenisse als in de tuinbouwzone die Sint Annaland als kern heeft worden ingedeeld. GROEP III In het gebied waarvan de hoofdkern Sint- Annaland is geldt een sterke tendenz om tot tuinbouw over te gaan. Sint-Annaland ver zorgt een aantal economische functies op het terrein van land- en tuinbouw - veiling bij voorbeeld - voor een veel groter territoir dan dat van de eigen gemeente. Een groot deel van de boeren uit de noordelijke helft van de gemeente Poortvliet is afkomstig uit Sint-Annaland en is voor inkopen, schooi en kerkgang vrijwel volledig op deze plaats betrokken. Naar politieke kleur is er tussen Sint-Annaland en Stavenisse een opvallend gelijke oriëntatie, evenals in de sociaal- economische structuur, met name door de tuinbouw-ontwikkeling. IN BEWEGING Een volgend hoofdstuk handelt over de „beweging in de omgeving'' Daarbij worden niet alleen genoemd de inmiddels steeds tot stand gekomen verbindingen tussen en naar de andere Zeeuwse eilanden maar ook de latere planning als Schelde-Rijnverbindiing Reimerswaalplan en ontwikkeling Theodoras haven bij Bergen op Zoom Van de Schelde- Rijnverbinding wordt met name de geplan- de brug bij Oud Vossemeer toch wel van betekenis geacht, zonder die vooral de eerste jaren al te overschatten. Aandacht wordt voorts besteed als de re creatie als nieuwe ontwikkeling. Verder doorgaande op de toekomst van Tholen wordt in een volgend hoofdstuk gesteld, dat de ontwikkelingen rondom de streek toch wel beloften inhouden. En dan zien de rap porteurs die ontwikkeling in drie, zones verdergaan Zoals reeds genoemd: de noorde lijke tuinbouwzone, een oostelijke woonzone, een zuidelijke industriezone. RUIMTELIJKE ONTWIKKELING Daarover wordt meer gezegd in het twee de gedeelte van het rapport. Ditmaal zou het te ver voeren daarop dieper in te gaan, Tholen ziet men tegelijkertijd in het probleem Oost Zeeland Als fasen in de ontwikkeling worden onderscheiden: 1966-1978: Aanleg Schelde-Rijnverbinding met de bekende brug- j gen, toename tuinbouw, groei recreatie, ont wikkeling woonfunctie en industriële werkge legenheid. Langzame groei aantal inwoners 1978-1990: Toenemende kansen op econo- j mische ontwikkeling, mede door Reimers- waalproject. Bevolkingsgroei naar tenmin- j ste 20.000.. 1990-2000 en later Versnelling doorbreking 1 oude groeipatronen en groei naar 30.000 in woners. Tenslotte bij dit hoofdstuk: „Ook zonder een rechtstreekse verbinding met Sint Phi- lipsland zijn de contacten met dit eiland van dien aard nog versterkt als de brug bij Oud Vossemeer gereed zal zijn. dat een inter gemeentelijk samenvoegingsverband van drie Thooie gemeenten met Sint Philipsland een geleidelijke overgang kan betekenen naar één samenwerkingsverband van gemeenten in geheel oost-Zeeland met inbegrip van oostelijk Zuid-Beveland, afhankelijk van het beleid dat wordt gevolgd inzake de verhef fing en integratie van oostelijk Zeeland bin nen de provincie Zeeland". DE BESTUURIJKE ONTWIKKELING Een belangrijk hoofdstuk, waarbij de ar gumenten voor samenvoeging worden ge toetst „Opvallend is", zo wordt in dit hoofd stuk gesteld „dat de argumentatie tot samen voeging van de Thoolse gemeenten tot één voor zover ontleend aan de ontwikkelingen rondom Tholen, pleiten voor drie in plaats van één gemeente" Een Thoolse gemeente zou een bereikbaar maximum aan besuurs kracht kunnen garanderen, maar integratie van de bestaande samenleving is in de eerst komende kwart eeuw nauwelijks te verwach ten. De vraag rijst in hoeverre centralisatie van bestuur zonder aansluiting op de sa menleving tot de gewenste bestuurskracht kan leiden. Gevreesd wordt dat dorpsbelang doorslag gevend zal blijven. Ook op Schouwen-Duiveland wordt de bestuurskracht ondermijnd door dorpsconcen- trisme. Een eventuele centrumfunctie van de stad Tholen stoelt niet op de huidige of te verwachten structuur evenmin van Sint Annaland en Sint Maartensdijk. Elk van deze kernen is bezig uit te groeien tot ver zorgingskernen met deelfuncties. Bij een indeling van het eiland Tholen in drie gemeenten, ontstaan gemeenten, die zo als nu duidelijk zal zijn hun perspectief ont lenen aan verschillende taken, zo lezen we verder. Handhaving van gemeentebesturen in de drie genoemde delen biedt tevens een moge lijkheid tot behoud van versterking van het leidinggevend kader in méér dorpen één van de meest nijpende problemen op het ei land dan bij centralisatie door samenvoe ging het geval kan zijn. Een indeling in drie gemeenten sluit aan bij de mate van schaalvergroting zoals die zich thans aftekent met een brug naar de toekomst. Ook bij vorming van drie gemeenten op het eiland speelt het dorpscentrisme een rol, maar de kleinere eenheden vergroten de kans van slagen bij de voor het eiland noodzake lijke voorlichting en daadwerkelijke hulp bij het groeien naar grotere samenlevings verbanden, terwijl elke nieuwe gemeente één duidelijke hoodfkern zal hebben. Het laatste hoofdstuk behandelt dan de intergemeentelijke samenwerking. „De te ver wachten ontwikkelingen op en om het eiland Tholen pleiten voor het kiezen van vormen van bestuurlijke begeleiding, die een soepele overgang naar en aanpassing bij veranderin gen in de omstandigheden bevorderen". Dat is het positieve stelling in de nota. In een tweede paragraaf van dit hoofdstuk wordt de vraag gesteld of Tholen met haar 16.000 inwoners wel een voldoende draagvlak heeft voor een gespecialiseerd bestuursapparaat. Eenzelfde bezwaar ontmoet een functionele indeling in drie gemeenten, maar heeft min der bezwaar van de te wijde(éne) jas. Drie gemeenten zou bovendien ook voor Sint Philipsland als toekomstige partner meer aanvaardbaar zijn, groeiend naar een oost- Zeeland-raad. Tenslotte komen de rapporteurs in hun formalisering toch, wat voorzichtig, tot de wenselijkheid van de drie gemeenten. Kaartjes, tabellen, zetelverdeling bij één en drie gemeenten verhogen de waarde van deze nota, welke ditmaal niet uitputtend is behandeld en daarom ongetwijfeld nog aan leiding zal geven, misschien passend bij ko mende discussies in de gemeenteraden, tot een nadere uitleg. Een nieuw alternatief is gesteld, waarover in concreto slechts eerder is gesproken in de gemeenteraad van Sint- Maartensdijk. De raadsleden hebben inmid dels een toelichting op deze nota gekregen in een te Stavenisse gehouden bijeenkomst in tegenwoordigheid ook van de rapporteurs. Binnen 14 dagen dienen de raden gedepu teerde staten hun gevoelens over het ontwerp van wet kenbaar te maken. Zonder twijfel i komt deze nota hierbij ter sprake. Met veel inwoners zijn we benieuwd, wat daarvan het resultaat zal zijn. Wanneer we met onze mede-inwoners van Tholen over het probleem van de samenvoeging praten, blijkt het toch wel van de vragen te wemelen. Wat het meeste opzien gebaard heeft, is dat men zich afvraagt, waarom heel de provincie Zeeland opeens in een kort tijdsbestek op zijn kop gezet moet worden, wat de bestuurlijke indeling betreft. Men blijft niet meer stilstaan in die gesprekken bij het geval Tholen zelf, maar men constateert dat er overal het mes ingezet wordt. GEBREK AAN VOORBEREIDING Men wist dat het op Schouwen gebeurd was, men heeft het nu net voor Walcheren gezien, men had over Zeeuws Vlaanderen gelezen en begrepen dat in de loop van enke le jaren de plannen daar nog weer „straffer" waren geworden en tenslotte volgde als klap op de vuurpijl het voorstel de 24 ge meenten op Zuid Beveland tot een vijftal terug te brengen. Enerzijds blijkt een rigoreus ingrijpen veel mensen te verbijsteren. Ze vragen zich af waarom dit allemaal en zo alles in korte tijd. Deugt er dan van al het oude niets meer? Waarin schieten al die gemeenten dan zo tekort? Wat zit er allemaal achter? Moet het platteland soms verder gekortwiekt worden en moeten het stedelijke de overhand krijgen? Moet de gewone man op zijn dorp uitge schakeld worden en moeten grotere kiezers groeperingen van andere samenstelling de invloed in handen krijgen? Ik heb eerder op een andere plaats het verloop van deze za ken als „rauwelijks" gekenschetst. Er is m.i. een groot gebrek aan voorbereiding voor dit soort zaken. Ik acht dat voor een goed stukje democra tie: een goede voorlichting, die een zo be langrijk ingrijpen voor de mensen, voor de burgers, rechtvaardigt. Er de burgerij als het ware naar toe trachten te laten rijpen. De wettelijke procedure moge daarin dan niet voorzien, dat wil zeggen, het niet voor schrijven, ze sluit het toch werkelijk niet uit. KOELKASTEN DIEPVRIEZERS VERHOEVEN Koeltechniek Lievevrouwestraat 33 - Tel, 4898 Bergen op Zoom Het initiatief tot samenvoeging en-of grens wijziging bij gemeenten kan uitgaan van de Raad, van Gedeputeerde Staten of van de Kroon. Soms vragen zelfs twee gemeenten om samenvoeging, zoals laatst, meen ik, Bel- Iingwolde en Blijham in Groningen. In de wet staat precies aangegeven hoe in die verschillende gevallen gehandeld moet wor den en ook b.v. welke termijnen aangehouden moeten worden Ik vermeld speciaal nog het van veel belang zijnde feit dat de Raad van elk van de betrokken gemeenten schrif telijk zijn mening over het ontwerp-plan aan Gedeputeerde Staten kenbaar maakt. Zelfs moeten de notulen van het in de Raad ver handelde worden bijgevoegd, opdat G.S. en later ook de Kroon van de motieven en be zwaren van de Raad volledig op de hoogte kunnen komen. Ik moge voor het gehele verloop van de procedure naar de eerdere publicatie in de Eendrachtbode zelf verwij zen. Waar het mij om ging, was dat op het eenmaal door een hoger College ingezet initiatief de streek zelf vrijwel niet voorbe reid wordt. Dit schrikt veel mensen af. Niet alle mensen reageren zo afwijzend of wantrouwend. Bijvoorbeeld zij die van buiten Tholen in ons gewest zijn komen wo nen, denken er nog al eens anders over. Voor hen spreken die oude gemeentegrenzen niet zo en zij zeggen: 't kan best samen, 't is dan een kwestie van organisatie en 't zal goedkoper zijn. MOET HET OOK METEEN MAXIMAAL Wanneer we nu enkele van de voor naamste motieven die van officiële zijde het wetsontwerp tot samenvoeging begeleiden, nog eens nader bezien, dan treffen we in 't bijzonder aan de hoofden: .schaalvergro ting, versterking van betuurskracht en toe komstperspectieven". Op de algemeen voorkomende noodzaak tot schaalvergroting heb ik in mijn eerste artikel met een aantal voorbeelden al gewe zen. In de nota van g.s. zegt men eigenlijk de vrij kleine gemeenten in Zeeland ver dwijnen overal en Tholen kan dus niet achterblijven. Behalve dat het een bewijs lijkt uit het ongerijmde, zoals men dat op de middelbare school pleegt uit te drukken, zegt deze opmerking mijn inziens daarmee niet dat men van 7 nu één gemeente dient te ma ken Ik kom daarop aan het eind van mijn artikel terug. Wel sluit vrij logisch bij dit betoog aan dat de maximale schaalvergroting - dus 't gehele eiland één gemeente en die ge- dachtengang het sterkste bestuur zal opleve ren. Immers men stelt: de bestuurskosten zijn (en zullen in de toekomst nog meer zijn) bij de kleinere gemeenten in verhouding erg hoog en bij een groter draagvlak kan dat omlaag, terwijl verder het administratief en technisch apparaat bij samenvoeging klei ner, maar beter en goedkoper zal kunnen zijn. Om deze opvatting nog eens heel een voudig toe te lichten het komt er b.v. op neer dat één burgemeester van groot-ThoIen goedkoper Wordt dan zes burgemeesters: thans per inwoner, per hoofd gerekend. GEEN OOGVERBLINDING Dit laatste voorbeeld lijkt welhaast door slaggevend, maar lang niet iedere inwoner blijkt, wanneer men er over spreekt, daar door overtuigd. De wedervraag luidt dan: en het grote Waterschap dan? Daar zou het verdwijnen b.v. van de vele kleine ontvan- ger-griffiersposten ook de nodige beparing opleveren en de lasten zijn alleen maar om hoog gegaan! De vergelijking is en dat weten de mensen ook wel als er over doorgepraat niet billijk, want men kan b.v. 1958 niet vergelijken met 1966. De kosten zijn onder tussen zoveel ongunstiger komen te liggen. Daarom komt men uit dit soort vergelij kingen en gesprekken nooit goed uit, want niemand kan meer bewijzen hoe het bij ge lijkblijvende kosten (en andere omstandighe den) uitgevallen zou zijn. Ik vind het dan ook niet zo'n wonder dat men over die toe komstige kosten nog niet zo optimistisch is En bovendien heeft men zich goed gerea liseerd hoe er oplossingen gevonden moeten worden voor alle thans aanwezige gemeente bezettingen? Nu geheel Zeeland in gemeen- teverband georganiseerd gaat worden is dit probleem veel groter dan anders, wanneer er zich eens één zo'n geval voordeed. In de Eerste Kamer is er laatst nog op gewezen, dat de tussentijdse voorzieningen voor hen die moeten afvloeien niet sluitend waren. TEGENHANGER EN-OF TEGENLIGGER We komen dan bij de toekomstverwach tingen. We zullen moeten toegeven dat het zeker niet verkeerd is te proberen vooruit te zien. We ontmoeten dan nabije feiten als de Schelde-Rijnverbinding, de watersport de glastuinbouw De heer Nieuwkerk stelt heel sterk de dam naar Zuid Beveland op de voorgrond. Hoe graag we die allemaal zouden zien we weten ook van een Wes- terscheldetunnel en duizenden andere wensen met kosten als we politiek nuchter zijn weten we dat daar nog veel tijd voor nodig zal zijn. Daarvoor en ook voor een Reimerswaal plan hebben we morgen nog niet één gemeen te nodig. Trouwens daarvoor zou tussen de gemeenten ook geen getouwtrek verwacht behoeven te worden. Wat voor mij wel spreekt als argument in de samenbundeling tegenover de Brabantse overkant. Daar liggen tenslotte een aantal ge meenten die of groot en sterk zijn, zo als Bergen op Zoom en Steenbergen, of die niet onderschat mogen worden, zo als Halsteren. CARBOVIT tegen maag- en darmstoornissen. MUGOLIN (reukloos) ter voorkoming van muggebeten. GEVOLGEN Om 7 eenheden die tot nog toe zelfstan dig geweest zijn tot een goed geheel samen te smeden zal, behalve tijd, heel wat meer komen kijken. Wat er zich kan afspelen heeft één van de nieuwe samengevoegde Schouwse gemeen ten destijds vertoond, waar naar ik meen mij te herinneren, vier opvolgende raads besluiten vielen om 't gemeentehuis te plaat sen in Dreischor, Noordgouwe, Brouwersha ven en Zonnemaire (of was het Sirjansland) De volgorde moge niet juist zijn, het is er wel zo ongeveer toegegaan. In zeer gro te steden heeft men de sterk tanende be langstelling voor zaken van gemeentepoli tiek die soms zo groot waren en zo ver van de burgers afstonden geprobeerd nieuw leven in te blazen door het instellen van zooenaam- de wijkraden Het succes is meestal niet groot geweest en hing sterk af van de leiding die er soms wat van wist te maken. Men kan deze gedachte een beetje vergelilken met de districtsvergaderingen van het Wa terschap Tholen waar men probeert de ge wone ingelanden, die niet in 't hoofdinge landencollege of bestuur zitten, bij de pro blemen middels voorlichting en rondvraag te blijven betrekken. Ook hier met wisselend succes naar gelang de plaats en ook wel de agenda. Iets dergelijks heeft de heer Nieuw kerk ook voor ogen gestaan toe hij pleitte voor een intergemeentelijk adviescollege van 21, man (per gemeente drie) naast de Raad van 17 leden. Gezien de zoeven geschetste ervaringen, zie het zo direct niet. Laat men aan de behoeften in de loop van de tijd, zien, wat er zou moeten groeien. Daartoe biedt m.i. wel de verandering van de ge meentewet van 1964, die veel meer gelegen heid geeft tot commissiewerk (uit de Raad) aanleiding. ZWITSERS TRANSISTOR ORGEL wint elke vergelijking- in vorm, toon, registratie èn prijs. Komt u maar kijken, luisteren en spelen bij Technisch Bureau CRUSIO N.V. Antwerpsestraat 14 Grote Markt 36 - Tel. 4350 BERGEN OP ZOOM FUNCTIEVERLIES IS WERKELIJKHEID Bij samenvoeging tot één gemeente zien wij de kans groot dat er een strijd gaat ontbranden in de nieuwe gemeenteraad om veel gemeentelijke voorzieningen in één cen trumplaats te brengen. Nu zijn die voorzie ningen nogal gespreid over de dorpen, zij het dan dat op Tholen en Sint Maartensd., de nadruk ligt. Maar er zijn overal wel per dorp één of meer streekfuncties. Om duide lijk te zijn noem ik één voorbeeld, nl. Oud Vossemeer met de vestiging van een auto busdienst met streekfunctie plus nog verschil lende transportondernemingen. De vrees voor wat men noemt „functie verlies" van sommige huidige gemeenten acht ik een werkelijkheid. Ook zal er al werkt men per gemeente met zitdagen, min der dienstverlening op korte afstand komen Tegenover de na te treven financiële voor delen staat verlies aan diensten die de be volking nu kende. Men zal voor zichzelf dan weer moeten afwegen. Eén punt, dat ik nog niet tegenkwam, wil ik nog noemen, namelijk dat de dure ge meentelijke verbindingswegen (de zogenaam de herverkavelngswegen A) wat onderhoud betreft voortaan billijker als last per eiland bewoner zouden zijn verdeeld. SINT PHILIPSLAND ZEEUWSE APPEL Wanneer de uitvoering van de Rijn-Schel- de-verbinding zou leiden tot een afscher- mingsdam tussen Eendracht-vaarwater en Mosselkreek zou dit een vaste oeververbin ding opleveren van de Van Haaftenpolder naar de Prins Hendrikpolder en zou Sint Philipsland als één rijpe Zeeuwse appel uit zijn isolement verlost kunnen worden. Dan krijgen we ook weer nieuwe gezichtspunten voor de herindeling want dat tal van tussen varianten nader bestudering verdienen staat voor mij vast. Alleen al omdat men van de zijde van de hogere collega's die tussenstudie eigenlijk omzeilt heeft de heer Lindhout vroeg te recht: waarom van 't ene uiterste naar 't andere? Hij wees ook op 't probleem der minderheden. De heer Ooms zegt dan echter economisch moet het en met begrip en tact voor elkaar moet het ook kunnen. De vraag mag toch opgeworpen worden: waarom niet een westelijke en een oostelijke gemeente? Hoeveel gemeentes heeft mén niet nog kort geleden geschapen door samenvoe ging van 7 8000 inwoners? Zou Souburg met een dergelijk aantal gesneuveld zijn als het niet tussen Middelburg en Vlissingen geklemd gezeten had? Zitten er met Sint Philipsland erbij wat zegt Sint Philipsland zelf? nog andere combinatiemogelijkheden in? Ik wil op de discussie in de raden niet vooruitlopen. Men moet zich m.i. ook af vragen of men via 2 of 3 gemeenten wan neer ooit noodzakelijk, snel genoeg later naar toch één sterke gemeente toekan. Ik ben het met de heer Dekker eens, wan neer hij adviseert niet zenuwachtig te wor den, omdat ons aller belang alleen kan wor den, gediend door een principieel tactvol en deskundig bestuur, dat hopenlijk zal han delen uit eigen kracht. Ik vertrouw slechts nog eens te hebben laten zien, hoeveel keerzijden één me daille, als men er mee bezig blijft kan hebben. Tenslotte echter zal de medaille niet op op zijn kant kunnen blijven staan, maar naar één der resterende zijden moe ten omvallen. Hoe het dan ook valt, laat het zijn als na 1944 en 1953. Hij die slaat, zalft weder! Het puntgave, fijn genuanceerde beeld, de sublieme HI-FI klankweergave, dat zijn superieure kwaliteitskenmerken van Bell tv! BRABO 59 cm. VHF/UHF Prijs: 1278.- De importeur verstrekt u graag de adressen van geselecteerde dealers. IMTRA Mr. Frederiksstr. 17a, Breda 41487 n Op het moment dat de nota van de Ver eniging van Nederlandse Gemeenten is ver schenen (ir M. A. Geuze had tevoren zijn samenvatting geleverd) terwijl de tweede beslissing (de eerste over het ontwerp van wet) voor de thoolse gemeentebestuurders voor de deur staat, kon deze serie worden afgesloten. Het was bedoeld als een poging onze inwoners en alle andere belangstellenden voor te houden, dat er iets met onze gemeen ten, met de eeuwenlange ge- en vergroeide met de in de zestiende eeuw of vroeger ont stane dorpskernen gaat veranderen. Bedoeld als een poging om onze mensen enigermate voor te bereiden, voor te lich ten en een herindelingshock te voorkomen. Bedoeld tot een begrip en respect voor het standpunt van voor- en tegenstander, welk ieder voor zich het belang van de eigen streek, eigen gemeente wil vooropstellen en dienen: Bedoeld om de vrije meningsuiting in een vrij land te onderstrepen; Bedoeld bovenal om hoe het ook zal uit vallen de zeven thoolse gemeenten en Sint Philipsland dichter bij elkaar te brengen. Ook wij willen volmondig en van harte erkennnen dat het God is die de wasdom geeft. De reacties op de artikelen waren gering. We hadden nauwelijks anders verwacht. Men heeft veel meer het voornemen daarop te reageren dan de daad bij de gedachte te voegen. Met een nachtje slapen is het weer over. Méér woorden dan daden. Inmiddels zijn we echter diegenen, die hieraan hun medewerking wilden verlenen dankbaar De medewerking werd niet ver leend uit eigenbelang. Integendeel, het kon hoogstens kritiek opleveren. Eerstens: zo veel hoofden, zoveel zinnen en tweedens: welke profeet wordt in eigen land geëerd? Maar dat is bijzaak Ieder voor zich heeft op zijn wijze onze streek willen dienen. Nog maals bedankt! Met hen en met allen die in onze gemeen schap leven en daarvoor het goede willen zoeken, is er de mogelijkheid om, in elke vorm een vrijwillige of gedwongen verbin tenis ook dienstbaar te zijn aan degenen die met ons gaan. Duidelijker misschien (met dank aan het Groene Kruis) voor allen door allen! SAMENVATTING SAMENVOEGINGSMENINGEN Het is niet met opzet dat het dertiende artikel in de reeks „Hoe denkt u over samenvoeging van de Thoolse gemeen ten" het slot van deze serie betekent. Na een tweetal inleidende artikelen van redactionele zijde werd hieraan mede werking verleend door: G. J. van Steenis (s.g.p.) te Scherpe nisse „Praktische en historische beizwaren P. A. Roels (pvda) te St. Maartensdijk: „Mogelijkheid van dorpsraden aangrij pen" E. Ph. Nieuwkerk (c.h.u.) te Poortvliet: „Dam naar midden Zeeland" W. M. Lindhout (a.r.) te Tholen: „Vooruitgang door levenskrachtige ge meenten" J. M. C. Ooms (k.v.p.) te Oud Vosse meer „Waarom St. Philipsland in de kou?" J. T. Dekker te Sint Annaland: „Vrees is slechte raadgeefster" M. van Damme (v.v.d.) te Sint Maar tensdijk „De boot niet missen" A. J. Smits (s.g.p.) te Stavenise: „Slopen niet zonder gevaar" Is nu de keuze alleen tussen het oude of het nieuwe, tussen 7 of één nieuwe ge meente? In dit verband wees de heer Ooms mijn inziens zeer terecht op een nog ver- waarloosd aspect: nl. Sint Philipsland. zondag 5 juni 1966 THOLEN Ned. Herv. Gemeente 10 uur cand Ravesloot Delft 6.30 uur cand. Ravesloot In beide diensten extra-coll. Bouwfonds Geref. Kerk 9 en 5 uur d H. v. d. Elskamp Bennekom Geref. Gemeente 10, 2.30 en 6.30 uur ds Karens Nieuwer- kerkn.m. bed. H. Doop Chr. Geref. Kerk 10 en 6.30 uur ds V. Verhage Den Haag Ned. Prot. Bond Portestantse Landdag op Schouwen-Dui veland Kerkelijk Leven 5 uur ds J. v. Winterswijk Zeist OUD-VOSSEMEER Ned. Herv. Gemeente 10 uur leesdienst o.ll.v. theol. stud. P. Droogers 6.30 uur ds Ph. J. Leenmans Beide diensten coll. Kerkvoogdij Geref. Kerk 10.30 en 3 uur ds Fidder Krabendijke Chr. Geref. Kerk 10 uur leesdienst 2.30 uur ds C. Verhage Den Haag 6.30 uur leesdient Ger. Gemeenten in Ned. 10, 2.30 en 6.30 uur leesdienst R. K. K e r k 7.30, 9.30 en 11..30 uur H. Mis SINT-ANNALAND Ned. Herv. Gemeente 10 uur eerw heer D. Konings te Putten 6 uur eerw heer D. Konings extra collecte kerkvoogdij Geref. Gemeente 9.30, 2 en 6 uur leesdienst Ger. Gemeenten in Ned. 9.45, 2.15 en 6.15 uur leesdienst STAVENISSE Ned. Herv. Gemeente 10 uur ds D. Heikoop 6 uur eerw heer de Pater Haastrecht Oud Geref. Gemeente 9.30, 2 en 6 uur ds M. A. Mieras Krimpen aan de IJssel SINT-MAARTENSDIJK Ned. Herv. Gemeente 9.30 uur eerw heer H. Schuuring Garderen 2 uur eerw heer H. Schuuring Collecte ziekenfonds Oud Geref. Gemeente 9.30, 2 en 6 uur leesdienst Oud Geref. Kerk 9.30, 2 en 6 uur leesdienst Herv. Kapel 10 uur ds P. de Veij Mestdag Wasse naar 7 uur ds A. de Jonge De Bilt SCHERPENISSE Ned. Herv. Gemeente 9.30 uur ds M. Jansens Stellendam 2.30 uur ds M. Jansens extra coll restauratiefonds Geref. Gemeente 9.30, 2 en 6 uur leesdienst POORTVLIET Ned. Herv. Gemeente 10 uur ds J. van der Haar 6 uur ds J. van der Haar Bediening H. Doop Geref, Kerk 10 uur leesdienst 2 uur ds H. v. d. Elskamp Bennekom Geref. Gemeente 10 en 6 uur ds A. Kok 2 uur leesdienst SINT-PHILIPSLAND Ned. Herv. Gemeente 9.30 uur eerw heer de Pater 2.30 uur ds A. Lam Zierikzee Geref. Gemeente 9.30, 2.30 en 6 uur leesdienst Oud Geref. Gemeente 9.30, 2.30 en 6 uur ds L. Gebraad ANNA JACOBA POLDER Geref. Kerk 9 uur ds P. Brand Krabbendijke 2.30 uur ds A. G. van der Stoel Bergen op Zoom

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1966 | | pagina 4