f.1495.-
Ir M. A. Geuze (c.h.u.) te Poortvliet
„Medaille met keerzijde'
Zelfstandigheid gemeenten:
vóór en/of tegen
Hoe denkt u over samenvoeging van de
Thoolse gemeenten
XIII (slot)
Bell-tv helder als
de werkelijkheid
PREDIKBEURTEN
zich reeds thans op het eiland aftekent rond
de vraag, wie centrum gemeente zal zijn,
een vraagstelling, die geheel voorbij gaat
aan een doelmatige functionele spreiding,
die zich reeds in de huidige ontwikkeling
aftekent, aldus de nota.
INDUSTRIE
Deze kwam pas na 1959 op gang en ter
wijl de gemeente Tholen voordien de be
langrijkste werkgelegenheid in de nijverheid
had, is nu het accent naar Sint Maartensdijk
verschoven.
DRIE ZONES
Groep I:
Tholen, Oud-Vossemeer en Poortvliet; In
het politieke vlak een overeenkomende
positie van de P.v.d.A., de C.H.U. en de
A.R., hoewel het K.V.P.-percentage in Oud-
Vossemeer er uit steekt.
In het sociaal-economische vlak heeft
Tholen hier de meest gedifferentieerde be
roepsstructuur, Oud-Vossemeer lijkt er in
verschillende opzichten op, terwijl Poort
vliet een overgangssituatie te zien geeft. De
grootste kern is stad Tholen, die voor een
aantal funkties tevens van verzorgende be
tekenis is.
GROEP II
Deze groep omvat Scherpenisse-Sint-
Maartensdijk (en eventueel Stavenisse).
Sint-Maartensdijk is vrij uniek in zijn eigen
schappen en als zodanig zou Scherpenisse
meer met Poortvliet zijn te vergelijken. Maar
het lijkt in politieke kleur meer op Sint-
Maartensdijk dan op Poortvliet, terwijl rich
ting en omvang van pendel ook meer met
Sint-Maartensdijk te vergelijken vallen. De
bestaande tegenstellingen berusten voorna
melijk op historische gronden, doordat beide
gescheiden werden door de thans droog
gelegde Pluimpot Het agrarisch grondge
bruik van Scherpenisse daarentegen loopt
weer duidelijk meer parallel met Poortvliet.
Stavenise vertoont een overgangssituatie
Voor wat betreft de oriëntatie van de bevol
king, niet in de tuinbouw werkzaam, als
mede door de industrialisatie van Sint Maar
tensdijk meer verbonden met de zone Sint
Maartensdijk-Scherpenisse. Dat de oriënta
tie van de bevolking van Stavenisse traditio
neel meer op Sint Maartensdijk is gericht
valt mede te verklaren doordat de busver
binding met Bergen op Zoom via de zuide
lijke roete van het eiland loopt en niet via
Sint Annaland. Voor wat de tuinbouwende
bevolking en het agrarisch grondgebruik is
er een duidelijke gelijkende gelijkenis met St.
Annaland.
Samengevat: Stavenisse kan zowel in de
zone Sint Maartendijk-Scherpenisse als in
de tuinbouwzone die Sint Annaland als kern
heeft worden ingedeeld.
GROEP III
In het gebied waarvan de hoofdkern Sint-
Annaland is geldt een sterke tendenz om tot
tuinbouw over te gaan. Sint-Annaland ver
zorgt een aantal economische functies op het
terrein van land- en tuinbouw - veiling bij
voorbeeld - voor een veel groter territoir
dan dat van de eigen gemeente. Een groot
deel van de boeren uit de noordelijke helft
van de gemeente Poortvliet is afkomstig uit
Sint-Annaland en is voor inkopen, schooi
en kerkgang vrijwel volledig op deze plaats
betrokken. Naar politieke kleur is er tussen
Sint-Annaland en Stavenisse een opvallend
gelijke oriëntatie, evenals in de sociaal-
economische structuur, met name door de
tuinbouw-ontwikkeling.
IN BEWEGING
Een volgend hoofdstuk handelt over de
„beweging in de omgeving'' Daarbij worden
niet alleen genoemd de inmiddels steeds tot
stand gekomen verbindingen tussen en naar
de andere Zeeuwse eilanden maar ook de
latere planning als Schelde-Rijnverbindiing
Reimerswaalplan en ontwikkeling Theodoras
haven bij Bergen op Zoom Van de Schelde-
Rijnverbinding wordt met name de geplan-
de brug bij Oud Vossemeer toch wel van
betekenis geacht, zonder die vooral de eerste
jaren al te overschatten.
Aandacht wordt voorts besteed als de re
creatie als nieuwe ontwikkeling. Verder
doorgaande op de toekomst van Tholen
wordt in een volgend hoofdstuk gesteld, dat
de ontwikkelingen rondom de streek toch
wel beloften inhouden. En dan zien de rap
porteurs die ontwikkeling in drie, zones
verdergaan Zoals reeds genoemd: de noorde
lijke tuinbouwzone, een oostelijke woonzone,
een zuidelijke industriezone.
RUIMTELIJKE ONTWIKKELING
Daarover wordt meer gezegd in het twee
de gedeelte van het rapport. Ditmaal zou
het te ver voeren daarop dieper in te gaan,
Tholen ziet men tegelijkertijd in het probleem
Oost Zeeland Als fasen in de ontwikkeling
worden onderscheiden: 1966-1978: Aanleg
Schelde-Rijnverbinding met de bekende brug- j
gen, toename tuinbouw, groei recreatie, ont
wikkeling woonfunctie en industriële werkge
legenheid. Langzame groei aantal inwoners
1978-1990: Toenemende kansen op econo- j
mische ontwikkeling, mede door Reimers-
waalproject. Bevolkingsgroei naar tenmin- j
ste 20.000..
1990-2000 en later Versnelling doorbreking 1
oude groeipatronen en groei naar 30.000 in
woners.
Tenslotte bij dit hoofdstuk: „Ook zonder
een rechtstreekse verbinding met Sint Phi-
lipsland zijn de contacten met dit eiland van
dien aard nog versterkt als de brug bij Oud
Vossemeer gereed zal zijn. dat een inter
gemeentelijk samenvoegingsverband van
drie Thooie gemeenten met Sint Philipsland
een geleidelijke overgang kan betekenen naar
één samenwerkingsverband van gemeenten
in geheel oost-Zeeland met inbegrip van
oostelijk Zuid-Beveland, afhankelijk van het
beleid dat wordt gevolgd inzake de verhef
fing en integratie van oostelijk Zeeland bin
nen de provincie Zeeland".
DE BESTUURIJKE ONTWIKKELING
Een belangrijk hoofdstuk, waarbij de ar
gumenten voor samenvoeging worden ge
toetst „Opvallend is", zo wordt in dit hoofd
stuk gesteld „dat de argumentatie tot samen
voeging van de Thoolse gemeenten tot één
voor zover ontleend aan de ontwikkelingen
rondom Tholen, pleiten voor drie in plaats
van één gemeente" Een Thoolse gemeente
zou een bereikbaar maximum aan besuurs
kracht kunnen garanderen, maar integratie
van de bestaande samenleving is in de eerst
komende kwart eeuw nauwelijks te verwach
ten.
De vraag rijst in hoeverre centralisatie
van bestuur zonder aansluiting op de sa
menleving tot de gewenste bestuurskracht
kan leiden.
Gevreesd wordt dat dorpsbelang doorslag
gevend zal blijven.
Ook op Schouwen-Duiveland wordt de
bestuurskracht ondermijnd door dorpsconcen-
trisme. Een eventuele centrumfunctie van
de stad Tholen stoelt niet op de huidige of
te verwachten structuur evenmin van Sint
Annaland en Sint Maartensdijk. Elk van
deze kernen is bezig uit te groeien tot ver
zorgingskernen met deelfuncties.
Bij een indeling van het eiland Tholen in
drie gemeenten, ontstaan gemeenten, die zo
als nu duidelijk zal zijn hun perspectief ont
lenen aan verschillende taken, zo lezen we
verder.
Handhaving van gemeentebesturen in de
drie genoemde delen biedt tevens een moge
lijkheid tot behoud van versterking van het
leidinggevend kader in méér dorpen één
van de meest nijpende problemen op het ei
land dan bij centralisatie door samenvoe
ging het geval kan zijn.
Een indeling in drie gemeenten sluit aan
bij de mate van schaalvergroting zoals die
zich thans aftekent met een brug naar de
toekomst.
Ook bij vorming van drie gemeenten op
het eiland speelt het dorpscentrisme een rol,
maar de kleinere eenheden vergroten de kans
van slagen bij de voor het eiland noodzake
lijke voorlichting en daadwerkelijke hulp
bij het groeien naar grotere samenlevings
verbanden, terwijl elke nieuwe gemeente één
duidelijke hoodfkern zal hebben.
Het laatste hoofdstuk behandelt dan de
intergemeentelijke samenwerking. „De te ver
wachten ontwikkelingen op en om het eiland
Tholen pleiten voor het kiezen van vormen
van bestuurlijke begeleiding, die een soepele
overgang naar en aanpassing bij veranderin
gen in de omstandigheden bevorderen". Dat
is het positieve stelling in de nota. In een
tweede paragraaf van dit hoofdstuk wordt
de vraag gesteld of Tholen met haar 16.000
inwoners wel een voldoende draagvlak heeft
voor een gespecialiseerd bestuursapparaat.
Eenzelfde bezwaar ontmoet een functionele
indeling in drie gemeenten, maar heeft min
der bezwaar van de te wijde(éne) jas.
Drie gemeenten zou bovendien ook voor
Sint Philipsland als toekomstige partner meer
aanvaardbaar zijn, groeiend naar een oost-
Zeeland-raad.
Tenslotte komen de rapporteurs in hun
formalisering toch, wat voorzichtig, tot de
wenselijkheid van de drie gemeenten.
Kaartjes, tabellen, zetelverdeling bij één
en drie gemeenten verhogen de waarde van
deze nota, welke ditmaal niet uitputtend is
behandeld en daarom ongetwijfeld nog aan
leiding zal geven, misschien passend bij ko
mende discussies in de gemeenteraden, tot
een nadere uitleg. Een nieuw alternatief is
gesteld, waarover in concreto slechts eerder
is gesproken in de gemeenteraad van Sint-
Maartensdijk. De raadsleden hebben inmid
dels een toelichting op deze nota gekregen
in een te Stavenisse gehouden bijeenkomst
in tegenwoordigheid ook van de rapporteurs.
Binnen 14 dagen dienen de raden gedepu
teerde staten hun gevoelens over het ontwerp
van wet kenbaar te maken. Zonder twijfel
i komt deze nota hierbij ter sprake. Met veel
inwoners zijn we benieuwd, wat daarvan
het resultaat zal zijn.
Wanneer we met onze mede-inwoners van Tholen over het
probleem van de samenvoeging praten, blijkt het toch wel van de
vragen te wemelen.
Wat het meeste opzien gebaard heeft, is dat men zich afvraagt,
waarom heel de provincie Zeeland opeens in een kort tijdsbestek
op zijn kop gezet moet worden, wat de bestuurlijke indeling betreft.
Men blijft niet meer stilstaan in die gesprekken bij het geval
Tholen zelf, maar men constateert dat er overal het mes ingezet
wordt.
GEBREK AAN VOORBEREIDING
Men wist dat het op Schouwen gebeurd
was, men heeft het nu net voor Walcheren
gezien, men had over Zeeuws Vlaanderen
gelezen en begrepen dat in de loop van enke
le jaren de plannen daar nog weer „straffer"
waren geworden en tenslotte volgde als
klap op de vuurpijl het voorstel de 24 ge
meenten op Zuid Beveland tot een vijftal
terug te brengen.
Enerzijds blijkt een rigoreus ingrijpen veel
mensen te verbijsteren. Ze vragen zich af
waarom dit allemaal en zo alles in korte
tijd. Deugt er dan van al het oude niets
meer? Waarin schieten al die gemeenten dan
zo tekort? Wat zit er allemaal achter? Moet
het platteland soms verder gekortwiekt
worden en moeten het stedelijke de overhand
krijgen?
Moet de gewone man op zijn dorp uitge
schakeld worden en moeten grotere kiezers
groeperingen van andere samenstelling de
invloed in handen krijgen? Ik heb eerder op
een andere plaats het verloop van deze za
ken als „rauwelijks" gekenschetst. Er is m.i.
een groot gebrek aan voorbereiding voor dit
soort zaken.
Ik acht dat voor een goed stukje democra
tie: een goede voorlichting, die een zo be
langrijk ingrijpen voor de mensen, voor de
burgers, rechtvaardigt. Er de burgerij als
het ware naar toe trachten te laten rijpen.
De wettelijke procedure moge daarin dan niet
voorzien, dat wil zeggen, het niet voor
schrijven, ze sluit het toch werkelijk niet uit.
KOELKASTEN
DIEPVRIEZERS
VERHOEVEN
Koeltechniek
Lievevrouwestraat 33 - Tel, 4898
Bergen op Zoom
Het initiatief tot samenvoeging en-of grens
wijziging bij gemeenten kan uitgaan van de
Raad, van Gedeputeerde Staten of van de
Kroon. Soms vragen zelfs twee gemeenten
om samenvoeging, zoals laatst, meen ik, Bel-
Iingwolde en Blijham in Groningen. In de
wet staat precies aangegeven hoe in die
verschillende gevallen gehandeld moet wor
den en ook b.v. welke termijnen aangehouden
moeten worden Ik vermeld speciaal nog het
van veel belang zijnde feit dat de Raad
van elk van de betrokken gemeenten schrif
telijk zijn mening over het ontwerp-plan aan
Gedeputeerde Staten kenbaar maakt. Zelfs
moeten de notulen van het in de Raad ver
handelde worden bijgevoegd, opdat G.S. en
later ook de Kroon van de motieven en be
zwaren van de Raad volledig op de hoogte
kunnen komen. Ik moge voor het gehele
verloop van de procedure naar de eerdere
publicatie in de Eendrachtbode zelf verwij
zen. Waar het mij om ging, was dat op het
eenmaal door een hoger College ingezet
initiatief de streek zelf vrijwel niet voorbe
reid wordt. Dit schrikt veel mensen af.
Niet alle mensen reageren zo afwijzend
of wantrouwend. Bijvoorbeeld zij die van
buiten Tholen in ons gewest zijn komen wo
nen, denken er nog al eens anders over.
Voor hen spreken die oude gemeentegrenzen
niet zo en zij zeggen: 't kan best samen, 't is
dan een kwestie van organisatie en 't zal
goedkoper zijn.
MOET HET OOK METEEN
MAXIMAAL
Wanneer we nu enkele van de voor
naamste motieven die van officiële zijde het
wetsontwerp tot samenvoeging begeleiden,
nog eens nader bezien, dan treffen we in
't bijzonder aan de hoofden: .schaalvergro
ting, versterking van betuurskracht en toe
komstperspectieven".
Op de algemeen voorkomende noodzaak
tot schaalvergroting heb ik in mijn eerste
artikel met een aantal voorbeelden al gewe
zen. In de nota van g.s. zegt men eigenlijk
de vrij kleine gemeenten in Zeeland ver
dwijnen overal en Tholen kan dus niet
achterblijven. Behalve dat het een bewijs lijkt
uit het ongerijmde, zoals men dat op de
middelbare school pleegt uit te drukken, zegt
deze opmerking mijn inziens daarmee niet
dat men van 7 nu één gemeente dient te ma
ken Ik kom daarop aan het eind van mijn
artikel terug.
Wel sluit vrij logisch bij dit betoog aan
dat de maximale schaalvergroting - dus
't gehele eiland één gemeente en die ge-
dachtengang het sterkste bestuur zal opleve
ren.
Immers men stelt: de bestuurskosten zijn
(en zullen in de toekomst nog meer zijn) bij
de kleinere gemeenten in verhouding erg
hoog en bij een groter draagvlak kan dat
omlaag, terwijl verder het administratief
en technisch apparaat bij samenvoeging klei
ner, maar beter en goedkoper zal kunnen
zijn. Om deze opvatting nog eens heel een
voudig toe te lichten het komt er b.v. op
neer dat één burgemeester van groot-ThoIen
goedkoper Wordt dan zes burgemeesters:
thans per inwoner, per hoofd gerekend.
GEEN OOGVERBLINDING
Dit laatste voorbeeld lijkt welhaast door
slaggevend, maar lang niet iedere inwoner
blijkt, wanneer men er over spreekt, daar
door overtuigd. De wedervraag luidt dan:
en het grote Waterschap dan? Daar zou het
verdwijnen b.v. van de vele kleine ontvan-
ger-griffiersposten ook de nodige beparing
opleveren en de lasten zijn alleen maar om
hoog gegaan!
De vergelijking is en dat weten de
mensen ook wel als er over doorgepraat
niet billijk, want men kan b.v. 1958 niet
vergelijken met 1966. De kosten zijn onder
tussen zoveel ongunstiger komen te liggen.
Daarom komt men uit dit soort vergelij
kingen en gesprekken nooit goed uit, want
niemand kan meer bewijzen hoe het bij ge
lijkblijvende kosten (en andere omstandighe
den) uitgevallen zou zijn. Ik vind het dan
ook niet zo'n wonder dat men over die toe
komstige kosten nog niet zo optimistisch is
En bovendien heeft men zich goed gerea
liseerd hoe er oplossingen gevonden moeten
worden voor alle thans aanwezige gemeente
bezettingen? Nu geheel Zeeland in gemeen-
teverband georganiseerd gaat worden is dit
probleem veel groter dan anders, wanneer
er zich eens één zo'n geval voordeed. In de
Eerste Kamer is er laatst nog op gewezen,
dat de tussentijdse voorzieningen voor hen
die moeten afvloeien niet sluitend waren.
TEGENHANGER EN-OF
TEGENLIGGER
We komen dan bij de toekomstverwach
tingen. We zullen moeten toegeven dat het
zeker niet verkeerd is te proberen vooruit
te zien. We ontmoeten dan nabije feiten
als de Schelde-Rijnverbinding, de watersport
de glastuinbouw De heer Nieuwkerk stelt
heel sterk de dam naar Zuid Beveland op
de voorgrond. Hoe graag we die allemaal
zouden zien we weten ook van een Wes-
terscheldetunnel en duizenden andere wensen
met kosten als we politiek nuchter zijn
weten we dat daar nog veel tijd voor nodig
zal zijn.
Daarvoor en ook voor een Reimerswaal
plan hebben we morgen nog niet één gemeen
te nodig. Trouwens daarvoor zou tussen de
gemeenten ook geen getouwtrek verwacht
behoeven te worden. Wat voor mij wel
spreekt als argument in de samenbundeling
tegenover de Brabantse overkant.
Daar liggen tenslotte een aantal ge
meenten die of groot en sterk zijn, zo
als Bergen op Zoom en Steenbergen, of
die niet onderschat mogen worden, zo
als Halsteren.
CARBOVIT tegen maag-
en darmstoornissen.
MUGOLIN (reukloos)
ter voorkoming van muggebeten.
GEVOLGEN
Om 7 eenheden die tot nog toe zelfstan
dig geweest zijn tot een goed geheel samen
te smeden zal, behalve tijd, heel wat meer
komen kijken.
Wat er zich kan afspelen heeft één van de
nieuwe samengevoegde Schouwse gemeen
ten destijds vertoond, waar naar ik meen
mij te herinneren, vier opvolgende raads
besluiten vielen om 't gemeentehuis te plaat
sen in Dreischor, Noordgouwe, Brouwersha
ven en Zonnemaire (of was het Sirjansland)
De volgorde moge niet juist zijn, het is
er wel zo ongeveer toegegaan. In zeer gro
te steden heeft men de sterk tanende be
langstelling voor zaken van gemeentepoli
tiek die soms zo groot waren en zo ver van
de burgers afstonden geprobeerd nieuw leven
in te blazen door het instellen van zooenaam-
de wijkraden Het succes is meestal niet groot
geweest en hing sterk af van de leiding
die er soms wat van wist te maken. Men
kan deze gedachte een beetje vergelilken
met de districtsvergaderingen van het Wa
terschap Tholen waar men probeert de ge
wone ingelanden, die niet in 't hoofdinge
landencollege of bestuur zitten, bij de pro
blemen middels voorlichting en rondvraag
te blijven betrekken. Ook hier met wisselend
succes naar gelang de plaats en ook wel de
agenda. Iets dergelijks heeft de heer Nieuw
kerk ook voor ogen gestaan toe hij pleitte
voor een intergemeentelijk adviescollege van
21, man (per gemeente drie) naast de Raad
van 17 leden. Gezien de zoeven geschetste
ervaringen, zie het zo direct niet. Laat men
aan de behoeften in de loop van de tijd,
zien, wat er zou moeten groeien. Daartoe
biedt m.i. wel de verandering van de ge
meentewet van 1964, die veel meer gelegen
heid geeft tot commissiewerk (uit de Raad)
aanleiding.
ZWITSERS TRANSISTOR ORGEL
wint elke vergelijking- in vorm,
toon, registratie èn prijs. Komt
u maar kijken, luisteren en
spelen bij
Technisch Bureau CRUSIO N.V.
Antwerpsestraat 14
Grote Markt 36 - Tel. 4350
BERGEN OP ZOOM
FUNCTIEVERLIES IS
WERKELIJKHEID
Bij samenvoeging tot één gemeente zien
wij de kans groot dat er een strijd gaat
ontbranden in de nieuwe gemeenteraad om
veel gemeentelijke voorzieningen in één cen
trumplaats te brengen. Nu zijn die voorzie
ningen nogal gespreid over de dorpen, zij
het dan dat op Tholen en Sint Maartensd.,
de nadruk ligt. Maar er zijn overal wel per
dorp één of meer streekfuncties. Om duide
lijk te zijn noem ik één voorbeeld, nl. Oud
Vossemeer met de vestiging van een auto
busdienst met streekfunctie plus nog verschil
lende transportondernemingen.
De vrees voor wat men noemt „functie
verlies" van sommige huidige gemeenten
acht ik een werkelijkheid. Ook zal er al
werkt men per gemeente met zitdagen, min
der dienstverlening op korte afstand komen
Tegenover de na te treven financiële voor
delen staat verlies aan diensten die de be
volking nu kende. Men zal voor zichzelf
dan weer moeten afwegen.
Eén punt, dat ik nog niet tegenkwam, wil
ik nog noemen, namelijk dat de dure ge
meentelijke verbindingswegen (de zogenaam
de herverkavelngswegen A) wat onderhoud
betreft voortaan billijker als last per eiland
bewoner zouden zijn verdeeld.
SINT PHILIPSLAND
ZEEUWSE APPEL
Wanneer de uitvoering van de Rijn-Schel-
de-verbinding zou leiden tot een afscher-
mingsdam tussen Eendracht-vaarwater en
Mosselkreek zou dit een vaste oeververbin
ding opleveren van de Van Haaftenpolder
naar de Prins Hendrikpolder en zou Sint
Philipsland als één rijpe Zeeuwse appel uit
zijn isolement verlost kunnen worden. Dan
krijgen we ook weer nieuwe gezichtspunten
voor de herindeling want dat tal van tussen
varianten nader bestudering verdienen staat
voor mij vast.
Alleen al omdat men van de zijde van de
hogere collega's die tussenstudie eigenlijk
omzeilt heeft de heer Lindhout vroeg te
recht: waarom van 't ene uiterste naar 't
andere? Hij wees ook op 't probleem der
minderheden. De heer Ooms zegt dan echter
economisch moet het en met begrip en tact
voor elkaar moet het ook kunnen.
De vraag mag toch opgeworpen worden:
waarom niet een westelijke en een oostelijke
gemeente? Hoeveel gemeentes heeft mén niet
nog kort geleden geschapen door samenvoe
ging van 7 8000 inwoners? Zou Souburg
met een dergelijk aantal gesneuveld zijn
als het niet tussen Middelburg en Vlissingen
geklemd gezeten had? Zitten er met Sint
Philipsland erbij wat zegt Sint Philipsland
zelf? nog andere combinatiemogelijkheden
in? Ik wil op de discussie in de raden niet
vooruitlopen. Men moet zich m.i. ook af
vragen of men via 2 of 3 gemeenten wan
neer ooit noodzakelijk, snel genoeg later
naar toch één sterke gemeente toekan.
Ik ben het met de heer Dekker eens, wan
neer hij adviseert niet zenuwachtig te wor
den, omdat ons aller belang alleen kan wor
den, gediend door een principieel tactvol
en deskundig bestuur, dat hopenlijk zal han
delen uit eigen kracht.
Ik vertrouw slechts nog eens te hebben
laten zien, hoeveel keerzijden één me
daille, als men er mee bezig blijft kan
hebben. Tenslotte echter zal de medaille
niet op op zijn kant kunnen blijven staan,
maar naar één der resterende zijden moe
ten omvallen. Hoe het dan ook valt,
laat het zijn als na 1944 en 1953. Hij
die slaat, zalft weder!
Het puntgave, fijn genuanceerde beeld, de
sublieme HI-FI klankweergave, dat zijn
superieure kwaliteitskenmerken van Bell tv!
BRABO 59 cm. VHF/UHF Prijs: 1278.-
De importeur verstrekt u graag de adressen van
geselecteerde dealers.
IMTRA Mr. Frederiksstr. 17a, Breda 41487
n
Op het moment dat de nota van de Ver
eniging van Nederlandse Gemeenten is ver
schenen (ir M. A. Geuze had tevoren zijn
samenvatting geleverd) terwijl de tweede
beslissing (de eerste over het ontwerp van
wet) voor de thoolse gemeentebestuurders
voor de deur staat, kon deze serie worden
afgesloten.
Het was bedoeld als een poging onze
inwoners en alle andere belangstellenden
voor te houden, dat er iets met onze gemeen
ten, met de eeuwenlange ge- en vergroeide
met de in de zestiende eeuw of vroeger ont
stane dorpskernen gaat veranderen.
Bedoeld als een poging om onze mensen
enigermate voor te bereiden, voor te lich
ten en een herindelingshock te voorkomen.
Bedoeld tot een begrip en respect voor het
standpunt van voor- en tegenstander, welk
ieder voor zich het belang van de eigen
streek, eigen gemeente wil vooropstellen en
dienen:
Bedoeld om de vrije meningsuiting in een
vrij land te onderstrepen;
Bedoeld bovenal om hoe het ook zal uit
vallen de zeven thoolse gemeenten en Sint
Philipsland dichter bij elkaar te brengen.
Ook wij willen volmondig en van harte
erkennnen dat het God is die de wasdom
geeft.
De reacties op de artikelen waren gering.
We hadden nauwelijks anders verwacht.
Men heeft veel meer het voornemen daarop
te reageren dan de daad bij de gedachte te
voegen. Met een nachtje slapen is het weer
over. Méér woorden dan daden.
Inmiddels zijn we echter diegenen, die
hieraan hun medewerking wilden verlenen
dankbaar De medewerking werd niet ver
leend uit eigenbelang. Integendeel, het kon
hoogstens kritiek opleveren. Eerstens: zo
veel hoofden, zoveel zinnen en tweedens:
welke profeet wordt in eigen land geëerd?
Maar dat is bijzaak Ieder voor zich heeft
op zijn wijze onze streek willen dienen. Nog
maals bedankt!
Met hen en met allen die in onze gemeen
schap leven en daarvoor het goede willen
zoeken, is er de mogelijkheid om, in elke
vorm een vrijwillige of gedwongen verbin
tenis ook dienstbaar te zijn aan degenen die
met ons gaan. Duidelijker misschien (met
dank aan het Groene Kruis) voor allen door
allen!
SAMENVATTING
SAMENVOEGINGSMENINGEN
Het is niet met opzet dat het dertiende
artikel in de reeks „Hoe denkt u over
samenvoeging van de Thoolse gemeen
ten" het slot van deze serie betekent.
Na een tweetal inleidende artikelen van
redactionele zijde werd hieraan mede
werking verleend door:
G. J. van Steenis (s.g.p.) te Scherpe
nisse „Praktische en historische beizwaren
P. A. Roels (pvda) te St. Maartensdijk:
„Mogelijkheid van dorpsraden aangrij
pen"
E. Ph. Nieuwkerk (c.h.u.) te Poortvliet:
„Dam naar midden Zeeland"
W. M. Lindhout (a.r.) te Tholen:
„Vooruitgang door levenskrachtige ge
meenten"
J. M. C. Ooms (k.v.p.) te Oud Vosse
meer „Waarom St. Philipsland in de
kou?"
J. T. Dekker te Sint Annaland: „Vrees
is slechte raadgeefster"
M. van Damme (v.v.d.) te Sint Maar
tensdijk „De boot niet missen"
A. J. Smits (s.g.p.) te Stavenise: „Slopen
niet zonder gevaar"
Is nu de keuze alleen tussen het oude
of het nieuwe, tussen 7 of één nieuwe ge
meente? In dit verband wees de heer Ooms
mijn inziens zeer terecht op een nog ver-
waarloosd aspect: nl. Sint Philipsland.
zondag 5 juni 1966
THOLEN
Ned. Herv. Gemeente
10 uur cand Ravesloot Delft
6.30 uur cand. Ravesloot
In beide diensten extra-coll. Bouwfonds
Geref. Kerk
9 en 5 uur d H. v. d. Elskamp Bennekom
Geref. Gemeente
10, 2.30 en 6.30 uur ds Karens Nieuwer-
kerkn.m. bed. H. Doop
Chr. Geref. Kerk
10 en 6.30 uur ds V. Verhage Den Haag
Ned. Prot. Bond
Portestantse Landdag op Schouwen-Dui
veland
Kerkelijk Leven
5 uur ds J. v. Winterswijk Zeist
OUD-VOSSEMEER
Ned. Herv. Gemeente
10 uur leesdienst o.ll.v. theol. stud. P.
Droogers
6.30 uur ds Ph. J. Leenmans
Beide diensten coll. Kerkvoogdij
Geref. Kerk
10.30 en 3 uur ds Fidder Krabendijke
Chr. Geref. Kerk
10 uur leesdienst
2.30 uur ds C. Verhage Den Haag
6.30 uur leesdient
Ger. Gemeenten in Ned.
10, 2.30 en 6.30 uur leesdienst
R. K. K e r k
7.30, 9.30 en 11..30 uur H. Mis
SINT-ANNALAND
Ned. Herv. Gemeente
10 uur eerw heer D. Konings te Putten
6 uur eerw heer D. Konings
extra collecte kerkvoogdij
Geref. Gemeente
9.30, 2 en 6 uur leesdienst
Ger. Gemeenten in Ned.
9.45, 2.15 en 6.15 uur leesdienst
STAVENISSE
Ned. Herv. Gemeente
10 uur ds D. Heikoop
6 uur eerw heer de Pater Haastrecht
Oud Geref. Gemeente
9.30, 2 en 6 uur ds M. A. Mieras
Krimpen aan de IJssel
SINT-MAARTENSDIJK
Ned. Herv. Gemeente
9.30 uur eerw heer H. Schuuring Garderen
2 uur eerw heer H. Schuuring
Collecte ziekenfonds
Oud Geref. Gemeente
9.30, 2 en 6 uur leesdienst
Oud Geref. Kerk
9.30, 2 en 6 uur leesdienst
Herv. Kapel
10 uur ds P. de Veij Mestdag Wasse
naar
7 uur ds A. de Jonge De Bilt
SCHERPENISSE
Ned. Herv. Gemeente
9.30 uur ds M. Jansens Stellendam
2.30 uur ds M. Jansens
extra coll restauratiefonds
Geref. Gemeente
9.30, 2 en 6 uur leesdienst
POORTVLIET
Ned. Herv. Gemeente
10 uur ds J. van der Haar
6 uur ds J. van der Haar
Bediening H. Doop
Geref, Kerk
10 uur leesdienst
2 uur ds H. v. d. Elskamp Bennekom
Geref. Gemeente
10 en 6 uur ds A. Kok
2 uur leesdienst
SINT-PHILIPSLAND
Ned. Herv. Gemeente
9.30 uur eerw heer de Pater
2.30 uur ds A. Lam Zierikzee
Geref. Gemeente
9.30, 2.30 en 6 uur leesdienst
Oud Geref. Gemeente
9.30, 2.30 en 6 uur ds L. Gebraad
ANNA JACOBA POLDER
Geref. Kerk
9 uur ds P. Brand Krabbendijke
2.30 uur ds A. G. van der Stoel Bergen
op Zoom