Plaatselijk nieuws
WE MOGEN DE BOOT
NIET MISSEN!
Vóóromdat het moet
Samenspel tussen progressieve
krachten noodzaak hij één
gemeentebestuur
Hoe denkt u over samenvoeging van de
ïhoolse gemeenten
IX
De V.V.D. op Tholen
SINT-ANNALAND
Gebruik Gemeentelijke Haven Sint-Annaland
door pleziervaartuigen
Nadat reeds een aantal inwoners van onze streek hun mening
hebben gegeven over een toekomstige herindeling van ons eiland
Tholen, wil ik op verzoek van de redactie van de „Eendracht-
bode" trachten mijn mening over deze materie te geven en proberen
zo weinig mogelijk in herhaling van andere schrijvers in deze
serie te vervallen, al wordt dat vanzelfsprekend wel steeds
moeilijker.
Allereerst wil ik vooropstellen dat deze mening een zuiver
persoonlijke is en uit onderstaande dus niet geconcludeerd moet
worden, dat dit gelijk ook het standpunt is van de V.V.D.
In een kwestie als samenvoeging van gemeenten op zichzelf
geen principiële zaak kunnen de meningen binnen een politieke
partij sterk uiteenlopen. Ik kan het mijn geestverwanten in de
gemeenteraden van Oud-Vossemeer en Sint-Maartensdijk dan ook
niet kwalijk nemen, dat ze hebben gemeend het voorstel van
Gedeputeerde Staten te moeten verwerpen.
INWONERTAL KAN
MISPLAATSTE NORM ZIJN
Te zeggen dat bestuurskracht van een ge
meente evenredig is aan het inwonertal is in
zijn algemeenheid misplaatst. Voorbeelden
hiervan zijn er te over. Wel geloof ik te
mogen stellen, dat kleine gemeenten niet meer
van deze tijd zijn. De bestuurstaken der ge
meenten zijn de laatste jaren dermate toege
nomen, dat het voor kleinere gemeenten wel
haast onmogelijk geworden is de zich gestel
de opdracht naar behoren te vervullen. En
nog afgezien van bestuurskracht is vaak
geldgebrek de grootste boosdoener. Moeten
we nu een aantal kleine gemeenten maar bij
de nek pakken en op een hoop gooien? Neen!
Men dient een gedegen studie van deze ge
meenten te maken. Aan structuur en karakter
dient zwaar getild te worden. Ook dient
men voorzichtig te zijn met het opheffen
van levensvatbare kernen, tenzij dit een ge
hele streek ten goede komt.
G. S. BEVORDERDEN HET „NEEN"
Het is begrijpelijk dat het voorstel van
g.s. veel stof heeft doen opwaaien. De ar
gumentatie en bewijsvoering van het voor
stel is werkelijk te summier. De haast die ge.
maakt moet worden zonder de nodige studies
af te wachten, maakt de antipathie tegen
het plan nog erger. Dientengevolge is het
aantal tegenstemmende raadsleden mijn in
ziens groter dan wanneer 'n minder overrom
pelende techniek was toegepast. Een half
jaar tijd voor gespreksgroepen tussen raden
en gedeputeerden zou bijvoorbeeld het daar
na gezonden voorstel zo niet aannemelijker,
dan toch begrijpelijker hebben gemaakt. Nu
is op de achtergrond van het voorstel de
tendenz aanwezig van: „jullie hebben er
niet veel van terecht gebracht." Waar ge
deputeerden toekomstige ontwikkelingen sug
gereert, gaat het college er mogelijk onbe
doeld van uit, dat zoals de zaken er nu
bijstaan men hier in oude vorm onbekwaam
is die ontwikkeling in goede banen te lei
den en onze streek daarvan het volle pro
fijt geven. Het plan schijnt tegelijkertijd een
brevet van onvermogen aan de huidige ra
den te geven. En dus hebben naast bij som
migen overtuigde meningen bij anderen toch
ook wel sentimentsoverwegingen, wrevel en
onbehagen ten grondslag gelegen aan het
botweg neen.
Persoonlijk ben ik van oordeel dat het
eiland Tholen achtergebleven is op de ont
wikkelingen die zich in Nederland na de
Tweede wereldoorlog hebben voorgedaan.
Het Nederlandse volk heeft zich de laatste
twintig jaar in sterke mate ontwikkeld. Wij
zijn van agrarische natie een industriële na
tie geworden. De expansie van ons bedrijfs
leven is tot ongekende hoogten gestegen.
De structuur en het patroon van onze Ne
derlandse bevolking heeft een totale veran
dering ondergaan. Door decentralisatie en
kernaanwijzingen zijn ons ongekende moge
lijkheden in handen gegeven. Hebben we
deze mogelijkheden tenvolle benut? Vaak
heb ik de indruk gekregen dat men te passief
heeft bestuurd.
Welke aktiviteiten heeft men ontplooid
om het werkelijk bestaande „probleem Tho
len" op te lossen? Sint Maartensdijk heeft
een poging in de goede richting gedaan,
maar heeft dit enig soulaas voor onze streek
gebracht?
Nog zitten we - nadat de Eendrachtbode
in 1957 een aantal prominente figuren uit
onze Thoolse gemeenschap hun visie liet
geven om tot een gezamenlijke aanpak te
komen, die moest leiden tot oplossing van
het arbeidsprobleem - met 1000 pendelaars.
Hulde aan deze mensen, die Tholen niet
verheten en nog vertrouwen hebben in on
ze gemeenteraden.
ZEELAND „NIEUWE STIJL"
Waar het plan van g.s. toekomstige ont
wikkelingen suggereert, is het goed de schijn
werper ook eens op het wat ik zou willen
noemen „Zeeland nieuwe stijl" te richten. De
gigantische Oosterscheldebrug (ontstaan
door Zeeuws initiatief, durf en doorzettings
vermogen) met de vaste oeververbindingen
tussen de eilanden Goeree-Overflakkee en
Schouwen Duiveland hebben de randstad
Holland heel dicht bij ons gewest gebracht.
Het plan tot het bouwen van deze brug
(ook een suggestie van g.s.) is werkelijkheid
geworden en past in het toekomstbeeld van
Zeeland..
In Zeeland is de laatste jaren veel werk
verzet om een rationeel en duidelijk toe
komstbeeld op te bouwen. Aan de industria
lisatie wordt hard gewerkt. Voorbeelden: De
kanaalzone bij Terneuzen, Sloeplan, Goes
De medewerker van deze week
Voor de tweede maal is er voor deze
serie een inwoner van Sint Maartensdijk
aan het woord. Het ging nog om twee
vertegenwoordigingen, die we ter wil
le van het ook in dit opzicht betrach
ten van een redelijke democratie, aan
het woord wilden laten. Ten eerste ie
mand, die behoort tot de V.V.D.van
welke partij nog geen stem werd ge
hoord en in de tweede plaats dan nog
een inwoner van Stavenisse. We zijn
er niet in geslaagd dit laatste te combi
neren en vandaar dus een tweede stem
uit Sint Maartensdijk, maar nu dan
een behorend tot de Partij voor Vrijheid
en Democratie. Op dit moment zit het
laatste gat - een stem uit Stavenisse -
nog niet dicht. Wanneer we hierin niet
slagen zal na volgende week waarschijn
lijk ir Geuze zijn samenvatting willen
geven.
De medewerker van deze week is de
heer M. van Damme, geboren 4 juni
1932 te Sint Maartensdijk, thans groen
te- en fruitexporteur. De heer Van Dam
me doorliep de 5-jarige r.h.b.s. en is
thans aktief in het politieke leven, met
name dan voor wat de Partij voor
Vrijheid en Democratie betreft, de V.V.
D. Zo is hij secretaris van de V.V.D.
afdeling Sint Maartensdijk en van de
Statenkring Tholen en Sint Philipsland
bestuurslid ook van de Kamercentrale
der V.V.D. Zeeland, maar daarnaast
ook in ander organisatieleven aktief.
Bestuurslid van de verzendhandel groen
ten en fruit Eiland Tholen, voorzitter
van de Bond van Muziekgezelschappen
op Tholen en Sint Philipsland, vice
voorzitter van de muziekver. „Euter
pe" voorzitter oudercommissie openbare
kleuterschool, voorzitter van de afd.
Sint Maartensdijk van Volksonderwijs
en noq lid van talrijke andere commis
sies. Al blijft de reactie op deze serie
gering, de heer Van Damme geeft daar
toe in zijn artikel weer volop reden,
zeker ook ten aanzien van de zuiver
politieke gedeelten in het stuk. En zo
als u bekend is, de redactie geeft daar
toe volop de gelegenheid.
Sint Maartensdijk enz. Naast deze ont
plooiingsmogelijkheden neemt ook de recre
atie een belangrijke plaats in. Door afslui
ting van de zeegaten zal een watersportge
bied ontstaan dat in omvang wellicht het
grootste van Europa zal zijn. Naast de ont
wikkeling rond de kernen zal het toerisme
en recreatie een steeds groter stempel op
onze provincie gaan drukken. Hierbij te be
denken dat de opbrengst van het toerisme
over 1965 voor Zeeland reeds wordt geschat
op 100 miljoen gulden.
De gevolgen van deze ontwikkelingen zul
len hoge eisen stellen aan provinciale en
gemeentelijke instanties. Brede vizie op zo
wel bestuurlijk als politiek vlak zullen nodig
zijn om tot een juiste opbouw te komen. Hier
ligt een taak voor de gehele gemeenschap.
Men komt er niet met allerlei vooroordelen
en het nastreven van zuiver eigenbelang.
Men dient plannen te maken van allerlei
aard zoals: campings, jachthavens, opvang
centra van dagtoerisme, dijkrecreatie, aan
leg van wegen, woningbouw, nog meter
vaste oeververbindingen en vult U verder
maar aan.
KOELKASTEN
DIEPVRIEZERS
VERHOEVEN
Koeltechniek
Lievevrouwestraat 33 - Tel. 4898
Bergen op Zoom
EN NU THOLEN
Uit bovenstaand toekomstbeeld zult u wel
begrepen hebben dat er m.i. op ons eiland
Tholen heel wat zal moeten veranderen
willen wij de boot niet missen. Ik zal me niet
wagen aan het opsommen van de oorza
ken die hebben geleid tot het niet „los"
komen van het eiland Tholen, maar vele
van de tegenstemmende „vroede vaderen"
zullen het met me eens zijn dat wil men de
aanstaande ontwikkelingen in goede banen
leiden men tot een andere, een bredere aan
pak moet komen.
De mening van de heer M. van Damme
Paralleleweg 4 - Sint Maartensdijk
DAAROM VOOR
Nadat reeds andere schrijvers voor mij de
balans van voor- en nadelen hebben opqe-
maakt, zal ik u een herhaalde opsomming be
sparen. De nadelen zijn zo gering naar mijn
mening en de voordelen zo aantrekkelijk, dat
de balans doorslaat - en duidelijk - naar het
g.s. standpunt.
Zoals ik in de aanvang heb geschetst
moet men niet te vlug levensvatbare ker
nen zoals Tholen, Sint Maartensdijk en mis
schien nog een enkele andere gemeente in
onze streek opheffen, maar m.i. moet hier
het algemeen belang prevcleren boven het
plaatselijk belang.
Twee gemeenten creëren geeft een oplos
sing, maar zou het ook de juiste zijn? Ook
dan nog zal immers 'n hechte samenwerking
tussen beide gemeenten nodig zijn en of die
zal worden opgebracht, moet dan weer
worden afgewacht. Ook een agglomeratie
zan een geldverslindend apparaat zijn, wel
licht moeizaam van de grond komen, met
een gekrakeel over verdeling van taken e.d.,
terwijl het dan nog een vluchten voor de
werkelijkheid is.
BEKIJK HET DEMOCRATISCH
Een verschil in structuur tusen onze ei
landgemeenten is er nauwelijks. Wel is er
verschil in karakter, resulterend in verschil
lende politieke samenstelling der gemeente
raden. Een samenvoeging van de zeven
Thoolse gemeenten zal voor de huidige kern
meer naar links en voor het andere kerkdorp
- om het zo maar te noemen - meer naar
rechts uitvallen.
Zelf behorend tot wat men pleegt te noe
men de linkervleugel (links, omdat we de
geestelijke vrijheid vooropstellen), ben ik
helemaal niet bang van een rechtse meerder,
heid straks. Wel waneer uiterst rechts (dat
is conservatief rechts) de meerderheid zou
krijgen, maar we kennen hier de „rechtsen"
gelukkig in al hun Schakeringen. Het zal
bovendien een taak van de gehele bevolking
zijn de verrichtingen van de nieuwe gemeen
teraad op de voet te volgen, zodat het van
haar beleid zal afhangen hoe de samenstel
ling in de toekomst zal zijn.
Voor mij staat het vast, dat hierbij sa
menspel tussen alle progressieve krachten,
zowel van links als van rechts, nodig is.
ROOSKLEURIGE TOEKOMST
Wil het eiland Tholen een plaats krijgen
en houden in het „Zeeland nieuwe stijl",
en in de zich steeds op vernieuwing instellen
de Nederlandse- en zelfs Europese maat
schappij, dan zullen wij ons, ondanks het
ontbreken van de nodige studies, achter
het plan van g.s. moeten scharen. Chau
vinisme is vaak een slechte raadgeefster 1
Het is vaker .gebleken, dat verwachte on
weerswolken, later niet meer dan „schapen
wolkjes" bleken te zijn, die snel verdwijnen.
Met straks een nieuwe flinke gemeente
raad, goede wethouders (die immers door
betere salariëring hun stempel op hun
beleid kunen drukken), met een burge
meester van formaat, een echte krachtpat
ser, ziet de toekomst er heel wat roos
kleuriger uit, zal het naar mijn mening
met Tholen waarachtig wel gaan.
Met deze week een medewerker, die be
hoort tot de Partij voor Vrijheid en Demo
cratie is het reëel, die politieke groepering
in onze streek ook wat nader te belichten.
Nogmaals en dan wellicht tenslotte een
herhaling eerst van de laatste verkiezings
uitslag (1962) voor provinciale staten.
S.G.P.
2680
P.v.d.A.
1965
C.H.U.
1269
A.R.P.
893
V.V.D.
869
K.V.P.
507
totaal
8193
Die uitslag laat zien, dat de V.V.D. op
de vijfde plaats staat op Tholen en daar
mee maar weinig stemmen minder haalt dan
de A.R.P.. Evenals die A.R. zou de V.V.D.
naar een gemaakte prognose bij één thoolse
gemeenteraad dan ook twee zetels kunnen
bezetten.
Overigens ligt dat tot dusver bij de
gemeenteraadsverkiezingen vaak anders. Er
zijn op Tholen bij gemeenteraadsverkiezingen
maar een paar gemeenten, waar de V.V.D.
als zuiver politieke groepering uitkomt, nl.
Sint Maartensdijk en Oud Vossemeer. Ove
rigens kan men de V.V.D. dan wel vaak
onderbrengen bij „gemeentebelang" of „al
gemeen belang". Vorige week hebben we
dat ook in die geest aangehaald bij de poli
tieke belichting van St. Annaland en daarop
is een enkele mondelinge reactie (misschien
staat er in dit nummer zelfs nog een
schriftelijke reactie of is die op komst?)
geweest, omdat bij gemeentebelang in niet
alle gevallen persé VVD leden op de lijst
staan, maar in het algemeen mag men dat
toch zo wel zien. Verschillende namen die
bij een raadsverkiezing voorkomen onder
„gemeentebelang", vindt men voor de pro
vinciale staten onder de V.V.D.lijst staan.
Daarmee is dus onzerzijds niets denigre-
rends gezegd of bedoeld, maar alleen een
feit geconstateerd. Dat we daarnaast ook
wel eens suggereerden, dat het bij één
gemeenteraad een zuiverder politiek beeld
zal moeten zijn, omdat men dan nauwelijks
meer terecht zal kunnen met „gemeentebe
lang" of dergelijke was o.i. een logische ge
dachte en naar we menen, zelfs een winst
punt. Niemand behoeft zich voor zijn over
tuiging te schamen, niemand mag die vrijheid
bestrijden, zolang de democratie nog van
kracht is en we vinden het zelfs onredelijk
om wanneer een dergelijke vrijheid wordt
gebruikt van welke zijde ook, dat recht
principieel aan te vallen.
Van die 869 V.V.D.stemmen provinciale
staten, kwamen er uit Tholen 223 (terwijl
die in de gemeenteraad niet zuiver politiek
zijn terug te vinden) uit Poortvliet 40, uit
Scherpenisse 78, uit Sint Maartensdijk 185,
uit Stavenisse 82, uit Sint Annaland 128
en uit Oud Vossemeer 123 stemmen.
Verhoudingsgewijze dus in Poortvliet
het minste aantal V.V.D.ers, terwijl Tholen
1 en Sint Maartensdijk met het grootste aan
tal uit de bus komen en Oud Vossemeer
daar verhoudingsgewijze ook niet ver on
der blijft.
zToevallig kan men in dit nummer (het ver
slag causerie mevrouw mr Stoffels-van Haaf-
ten) nog wat meer lezen over het V.V.D.
standpunt, een groep die op Tholen dus
ongevteer 10 procent uitipaajct van het
totale aantal kiezers (zoals het althans in
1962 het geval was).
Ook al is het deze week geen inwoner van Poortvliet, die zijn medewerking ver
de samenvoeging van gemeenten", toch gaan we dat gemeentebestuur ditmaal aan
het gemeentebestuur van Sint Maartensdijk al een beurt kreeg en in de tweede
Poortvliet in de week dat de heer E. Ph. Nieuwkerk aldaar zijn medewerking
digheid van de raad was het ons namelijk toen nog niet mogelijk een foto te nemen,
we in de Poortvlietse raadszaal van links naar rechts een gemiddeld bejaard
van Houdt (s.g.p.), D. M. Bijl (P.v.d.A.), D. Uijl (a.r.), M. J. Geuze (c.h.u.)
burgemeester W. J. van Doorn en wethouder G. K. J. Krijger (a.r.) Inmiddels heeft
ming als raadslid aangenomen, in de plaats van wijlen J. P. van der Male.
leent aan de serie „Hoe denkt u over
de lezers voorstellen. Ten eerste omdat
plaats omdat dit niet het geval was bij
aan onze serie verleende. Door onvolle-
Later was dat wel zo en daarom zien
college, te beginnen met de heer P. J.
wethouder J. J. van der Slikke (c.h.u.)
de heer C. P. Bijl (s.g.p.)) zijn benoe-
JAARVERGADERING
VEILIG VERKEER
De een dezer dagen gehouden jaar
vergadering van de afdeling van het
Verbond voor Veilig Verkeer was een heel
interessante bijeenkomst Voorzitter J, W.
van Popering deelde mede, dat het bestuur
zal trachten eind maart in het Dorpshuis
een contactbijeenkomst te organiseren.
Op deze avond zal er een verkeersquiz
gehouden worden voor chauffeurs van ver
schillende bedrijven te Sint-Annaland, ter
wijl tevens de diploma's aan de geslaagden
van de verkeerscursus zullen worden uit
gereikt.
Er is reeds een bespreking over de quiz
gehouden met de chauffeurs. Van 4 be
drijven zullen elk 4 chauffeurs deelnemen.
Zij leren daarvoor uit een bepaald boekje.
Uit dit boekje zullen de vragen gesteld
worden. De avond zal leuk, aantrekkelijk en
leerzaam worden. Er zal ook een film wor
den vertoond.
„Het is nog niet helemaal rond, maar deze
avond komt er", aldus voorzitter van
Popering.
In zijn openingswoord had hij in het bizon
der de technisch adviseur, opperwachtmees
ter J. Slot, welkom geheten. Hij vond het
ook jammer dat er van de 217 leden, maar
13 aanwezig waren.
Naar het zich laat aanzien zal de jachthaven te Sint-Annaland in 1966
volledig in gebruik kunnen worden genomen.
De gemeenteraad besloot deze jachthaven voor de tijd van tien jaar te
verpachten aan de watersportvereniging Sint-Annaland.
Bovendien stelde de gemeenteraad een politie-reglement vast met betrekking
tot het gebruik van de haven door pleziervaartuigen.
Teneinde de watersporters bekend te maken met dit nieuwe reglement, is
het gewenst de belangrijkste bepalingen in het kort samen te vatten.
Allereerst, wat wordt onder een pleziervaartuig verstaan Met andere
woorden voor wie geldt dit nieuwe reglement
De sinds 1 januari 1966 van kracht zijnde verordening geeft van plezier
vaartuigen de volgende omschrijving:
„Vaartuigen, al dan niet mechanisch voortbewogen, welke zijn bestemd
voor, of gebezigd tot het vervoer van personen niet tegen betaling en
geen bcdrijfsvervoer zijnde of de beoefening van de watersport of de
amateur-visserij."
Dit betekent dat practisch alle vaartuigen die niet voor de beroepsvaart worden
benut, onder het begrip pleziervaartuigen vallen; zowel roeiboten als om
gebouwde reddingssloepen, omgebouwde vissersvaartuigen (platbodems) zeil
jachten, motorkruisers etc.
Voorts dient de watersporter die bepalingen te kennen waarmede hij te
maken zal krijgen, en die in hoofdzaak als volgt luiden:
1Een ieder is verplicht elk bevel van de havenmeester behoorlijk na te
komen;
2. Pleziervaartuigen zullen zonder voorafgaande schriftelijke vergunning van
het gemeentebestuur geen vaste ligplaats in de haven mogen innemen;
3. Pleziervaartuigen zullen alleen aan de daarvoor bestemde drijvende
steigers mogen worden afgemeerd, dus niet aan de loswal, op de voor
oevers, taluds etc. Dit houdt dus in, dat men tijdig ófwel een vaste lig
plaats moet huren bij de watersportvereniging ófwel van de gemeente
een plaats moet aangewezen krijgen aan de drijvende ponton voor de
gebouwen van Cavetho;
4. Pleziervaartuigen mogen niet in de haven liggen in het tijdvak 1 november
tot 1 april in verband met winterstormen en hoge vloeden; ook de
drijvende steigers moeten in verband met deze omstandigheden uit de
haven worden verwijderd; evenmin mogen schepen worden opgelegd op
de vooroevers, taluds, havenplateaux etc.;
5. De schippers en/of eigenaren van pleziervaartuigen zullen alleen dan hun
vaartuigen in de haven mogen hebben als een verzekering tegen wettelijke
aansprakelijkheid is afgesloten van tenminste 20.000,per persoon en
50.000,per gebeurtenis.
Van belang is voorts, dat het gemeentebestuur bevoegd is pleziervaartuigen
als onzeewaardig of in onvoldoende staat van onderhoud verkerend aan te
merken; deze schepen zullen niet in de haven mogen verblijven.
De schippers van pleziervaartuigen dienen zich bij aankomst en vertrek te
melden bij de havenmeester, die hiervan aantekening houdt in een verblijfs
register, zodat ten alle tijde de schippers, hun verwanten of zakenrelaties kunnen
worden gewaarschuwd.
Waar verwacht wordt, dat voor de jachthaven grote belangstelling zal
bestaan is het verstandig, dat diegenen die van de haven in 1,966 gebruik wensen
te maken, zich zeer tijdig aanmelden voor een ligplaats, hetzij bij de gemeente,
hetzij bij de watersportvereniging.
Daarbij wordt nog opgemerkt, dat het in de bedoeling ligt aan het drijvende
ponton aan de zijde van de Cavetho-gebouwen, alleen roeiboten en kleinere
vletten te doen afmeren. In verband met het beperkt aantal plaatsen aan dit
ponton, dienen belanghebbenden zich in elk geval vóór 1 april 1966 schriftelijk
als gegadigde aan te melden bij de gemeente.
Tenslotte dient nog te worden gewezen op de bevoegdheid om de schepen,
die in strijd met de verordening in de haven zijn gelegen, op kosten van de
overtreder daaruit te verwijderen en op te slaan.
Teneinde de orde in de haven te waarborgen en daarmede de veiligheid van
personen en goederen te dienen, moet worden gevorderd dat de watersporters en
amateur-vissers zich aan het gemeentelijk reglement houden.
Tenslotte dienen zij, die de gemeentelijke haven te Sint-Annaland als vaste
ligplaats benutten, een volledig havenreglement aan boord te hebben, welk
reglement ter gemeente-secretarie tegen betaling der kosten verkrijgbaar is.
Bovendien is dit reglement aan de haven in extenso aangeplakt.
Sint-Annaland, 21 februari 1966
Burgemeester en Wethouders van Sint-Annaland,
De wethouder, De burgemeester
J. MOERLAND H. J. SMITH
(adv.)
Hij wees op de toenemende verkeersinten-
siteit, ook op ons eiland. Wanneer de twee
bruggen over de Eendracht klaar zijn, zal
deze ook door de ontwikkeling van de
I recreatie nog groter worden. We hebben
goede wegen op ons eiland, maar vele zijn
j te smal. Verschillende polderwegen zijn
daarbij nog uitermate onoverzichtelijk, en
daardoor minstens zo gevaarlijk als de
Coolsingel. Voorzitter van Popering zag
vooral de voorlichtende taak van de ver
eniging. Het Verbond moet voor opleiding
zorgen, bij het onderwijs, fabrieken, ver
enigingen en ook de „ouden van dagen op
verkeersgebied voorlichten.
In Nederland zijn er in 1965 weer 2307
verkeersslachtoffers gevallen. Over de gehele
wereld komen er per dag 1300 mensen om in
het verkeer. Zo stond de voorzitter in zijn
openingswoord stil bij „het kruispunt '65-'66"
Uit het jaarverslag van sekretaris G. Hage
bleek dat er van de 46 leerlingen van de
beide lagere scholen, 38 geslaagd waren
voor het verkeersexamen. Van iedere school
was er daarbij één met lof geslaagd.
Voor de deze winter gehouden verkeers
cursus slaagden 25 personen.
Hij wees er verder op hoe er dit jaar
twee jonge verkeersslachtoffers vielen te
betreuren. Ook is er veel te veel verslapping
bij het inachtnemen van de maximum snel
heid, zei de heer Hage. Hij gaf tenslotte de
voorzichtige raad duidelijk richting aan te
geven, afstand te houden en ervoor te zorgen
dat men in het verkeer gezien wordt.
Het bestuurslid Joh. Quist las, door nood
zakelijke afwezigheid van penningmeester
C. van Oost, het financieel verslag voor.
Door 611,39 inkomsten en 579,84 uit
gaven heeft men een batig saldo van 31,55.
Daarbij komt nog het tegoed bij de bank van
369,12, zodat de vereniging 400,67 bezit.
Voorzitter van Popering deelde mede, dat
het theoretisch gedeelte van het schoolver-
keersexamen op 8 maart gehouden wordt.
Bij de rondvraag kwamen nog verschillen
de vraagstuken aan de orde. Op een vraag
waarom de deelnemers aan de verkeerscur
sus niet allemaal lid worden, antwoorde de
voorzitter dat het Verbond voor Veilig
Verkeer een vereniging voor iedereen is.
Iedereen heeft het recht ervan te profiteren.
Er is geen dwang om lid te worden. Het is
precies zo bij de A.N.W.B. Iedereen kijkt op
de richtingaanwijzers, maar niet iedereen is
lid van die organisatie. De vergadering was
het erover eens dat het lid worden van
Veilig Verkeer, zowel als van de A.N.W.B.
en de vakbonden een morele verplichting is.
De moeilijke (door een struik bij Adr.
Burgers, onoverzichtelijke) hoek School
straat-Kloosterstraat werd besproken, even
als het gevaar van de achterpaden en
„slopjes". De heer Slot wees daarbij op de
taak van de ouders, die hun kinderen op
de gevaren van het verkeer moeten wijzen.
Niet één keer maar wel tien keer. Daar komt
nog bij dat de ouderen dikwijls zelf het
verkeerde voorbeeld geven door onverwacht
de straat over te steken e.d.
Voorzitter van Popering zei daarvan dat
er op de dorpen nog te veel met het oor
gereden wordt, en niet met het oog. We zijn
op Sint-Annaland niets gewend, wat de ver
keersdrukte betreft. Daardoor denken we
er veel te gemakkelijk over.
Men meende dat door het A.N.W.B. bord
bij de herv. kerk de bewegwijzering in de
gemeente aanzienlijk was verbetera. Ver
schillende leden wilden toch nog wel een
bord „doodlopende weg' in de Suzannaweg,
en ook weer de kleine bordjes bij Math, de
Graaf en J. P, van Luijk, van richting
Stavenisse en Oud-Vossemeer. Dit allemaal
mede in verband met de toenemende
recreatie.
Hierna sloot de voorzitter van Popering
de aangename jaarvergadering, waarbij we
maar zijn voorbijgegaan aan bestuursver
kiezing, bodebenoeming, enz. omdat alles
bij het oude bleef.
GESLAAGD
Voor het verkeersexamen aan de christe
lijke kweekschool voor Zeeland te Middel
burg slaagde mej. A'. C. Quist.