Plaatselijk nieuws WE MOGEN DE BOOT NIET MISSEN! Vóóromdat het moet Samenspel tussen progressieve krachten noodzaak hij één gemeentebestuur Hoe denkt u over samenvoeging van de ïhoolse gemeenten IX De V.V.D. op Tholen SINT-ANNALAND Gebruik Gemeentelijke Haven Sint-Annaland door pleziervaartuigen Nadat reeds een aantal inwoners van onze streek hun mening hebben gegeven over een toekomstige herindeling van ons eiland Tholen, wil ik op verzoek van de redactie van de „Eendracht- bode" trachten mijn mening over deze materie te geven en proberen zo weinig mogelijk in herhaling van andere schrijvers in deze serie te vervallen, al wordt dat vanzelfsprekend wel steeds moeilijker. Allereerst wil ik vooropstellen dat deze mening een zuiver persoonlijke is en uit onderstaande dus niet geconcludeerd moet worden, dat dit gelijk ook het standpunt is van de V.V.D. In een kwestie als samenvoeging van gemeenten op zichzelf geen principiële zaak kunnen de meningen binnen een politieke partij sterk uiteenlopen. Ik kan het mijn geestverwanten in de gemeenteraden van Oud-Vossemeer en Sint-Maartensdijk dan ook niet kwalijk nemen, dat ze hebben gemeend het voorstel van Gedeputeerde Staten te moeten verwerpen. INWONERTAL KAN MISPLAATSTE NORM ZIJN Te zeggen dat bestuurskracht van een ge meente evenredig is aan het inwonertal is in zijn algemeenheid misplaatst. Voorbeelden hiervan zijn er te over. Wel geloof ik te mogen stellen, dat kleine gemeenten niet meer van deze tijd zijn. De bestuurstaken der ge meenten zijn de laatste jaren dermate toege nomen, dat het voor kleinere gemeenten wel haast onmogelijk geworden is de zich gestel de opdracht naar behoren te vervullen. En nog afgezien van bestuurskracht is vaak geldgebrek de grootste boosdoener. Moeten we nu een aantal kleine gemeenten maar bij de nek pakken en op een hoop gooien? Neen! Men dient een gedegen studie van deze ge meenten te maken. Aan structuur en karakter dient zwaar getild te worden. Ook dient men voorzichtig te zijn met het opheffen van levensvatbare kernen, tenzij dit een ge hele streek ten goede komt. G. S. BEVORDERDEN HET „NEEN" Het is begrijpelijk dat het voorstel van g.s. veel stof heeft doen opwaaien. De ar gumentatie en bewijsvoering van het voor stel is werkelijk te summier. De haast die ge. maakt moet worden zonder de nodige studies af te wachten, maakt de antipathie tegen het plan nog erger. Dientengevolge is het aantal tegenstemmende raadsleden mijn in ziens groter dan wanneer 'n minder overrom pelende techniek was toegepast. Een half jaar tijd voor gespreksgroepen tussen raden en gedeputeerden zou bijvoorbeeld het daar na gezonden voorstel zo niet aannemelijker, dan toch begrijpelijker hebben gemaakt. Nu is op de achtergrond van het voorstel de tendenz aanwezig van: „jullie hebben er niet veel van terecht gebracht." Waar ge deputeerden toekomstige ontwikkelingen sug gereert, gaat het college er mogelijk onbe doeld van uit, dat zoals de zaken er nu bijstaan men hier in oude vorm onbekwaam is die ontwikkeling in goede banen te lei den en onze streek daarvan het volle pro fijt geven. Het plan schijnt tegelijkertijd een brevet van onvermogen aan de huidige ra den te geven. En dus hebben naast bij som migen overtuigde meningen bij anderen toch ook wel sentimentsoverwegingen, wrevel en onbehagen ten grondslag gelegen aan het botweg neen. Persoonlijk ben ik van oordeel dat het eiland Tholen achtergebleven is op de ont wikkelingen die zich in Nederland na de Tweede wereldoorlog hebben voorgedaan. Het Nederlandse volk heeft zich de laatste twintig jaar in sterke mate ontwikkeld. Wij zijn van agrarische natie een industriële na tie geworden. De expansie van ons bedrijfs leven is tot ongekende hoogten gestegen. De structuur en het patroon van onze Ne derlandse bevolking heeft een totale veran dering ondergaan. Door decentralisatie en kernaanwijzingen zijn ons ongekende moge lijkheden in handen gegeven. Hebben we deze mogelijkheden tenvolle benut? Vaak heb ik de indruk gekregen dat men te passief heeft bestuurd. Welke aktiviteiten heeft men ontplooid om het werkelijk bestaande „probleem Tho len" op te lossen? Sint Maartensdijk heeft een poging in de goede richting gedaan, maar heeft dit enig soulaas voor onze streek gebracht? Nog zitten we - nadat de Eendrachtbode in 1957 een aantal prominente figuren uit onze Thoolse gemeenschap hun visie liet geven om tot een gezamenlijke aanpak te komen, die moest leiden tot oplossing van het arbeidsprobleem - met 1000 pendelaars. Hulde aan deze mensen, die Tholen niet verheten en nog vertrouwen hebben in on ze gemeenteraden. ZEELAND „NIEUWE STIJL" Waar het plan van g.s. toekomstige ont wikkelingen suggereert, is het goed de schijn werper ook eens op het wat ik zou willen noemen „Zeeland nieuwe stijl" te richten. De gigantische Oosterscheldebrug (ontstaan door Zeeuws initiatief, durf en doorzettings vermogen) met de vaste oeververbindingen tussen de eilanden Goeree-Overflakkee en Schouwen Duiveland hebben de randstad Holland heel dicht bij ons gewest gebracht. Het plan tot het bouwen van deze brug (ook een suggestie van g.s.) is werkelijkheid geworden en past in het toekomstbeeld van Zeeland.. In Zeeland is de laatste jaren veel werk verzet om een rationeel en duidelijk toe komstbeeld op te bouwen. Aan de industria lisatie wordt hard gewerkt. Voorbeelden: De kanaalzone bij Terneuzen, Sloeplan, Goes De medewerker van deze week Voor de tweede maal is er voor deze serie een inwoner van Sint Maartensdijk aan het woord. Het ging nog om twee vertegenwoordigingen, die we ter wil le van het ook in dit opzicht betrach ten van een redelijke democratie, aan het woord wilden laten. Ten eerste ie mand, die behoort tot de V.V.D.van welke partij nog geen stem werd ge hoord en in de tweede plaats dan nog een inwoner van Stavenisse. We zijn er niet in geslaagd dit laatste te combi neren en vandaar dus een tweede stem uit Sint Maartensdijk, maar nu dan een behorend tot de Partij voor Vrijheid en Democratie. Op dit moment zit het laatste gat - een stem uit Stavenisse - nog niet dicht. Wanneer we hierin niet slagen zal na volgende week waarschijn lijk ir Geuze zijn samenvatting willen geven. De medewerker van deze week is de heer M. van Damme, geboren 4 juni 1932 te Sint Maartensdijk, thans groen te- en fruitexporteur. De heer Van Dam me doorliep de 5-jarige r.h.b.s. en is thans aktief in het politieke leven, met name dan voor wat de Partij voor Vrijheid en Democratie betreft, de V.V. D. Zo is hij secretaris van de V.V.D. afdeling Sint Maartensdijk en van de Statenkring Tholen en Sint Philipsland bestuurslid ook van de Kamercentrale der V.V.D. Zeeland, maar daarnaast ook in ander organisatieleven aktief. Bestuurslid van de verzendhandel groen ten en fruit Eiland Tholen, voorzitter van de Bond van Muziekgezelschappen op Tholen en Sint Philipsland, vice voorzitter van de muziekver. „Euter pe" voorzitter oudercommissie openbare kleuterschool, voorzitter van de afd. Sint Maartensdijk van Volksonderwijs en noq lid van talrijke andere commis sies. Al blijft de reactie op deze serie gering, de heer Van Damme geeft daar toe in zijn artikel weer volop reden, zeker ook ten aanzien van de zuiver politieke gedeelten in het stuk. En zo als u bekend is, de redactie geeft daar toe volop de gelegenheid. Sint Maartensdijk enz. Naast deze ont plooiingsmogelijkheden neemt ook de recre atie een belangrijke plaats in. Door afslui ting van de zeegaten zal een watersportge bied ontstaan dat in omvang wellicht het grootste van Europa zal zijn. Naast de ont wikkeling rond de kernen zal het toerisme en recreatie een steeds groter stempel op onze provincie gaan drukken. Hierbij te be denken dat de opbrengst van het toerisme over 1965 voor Zeeland reeds wordt geschat op 100 miljoen gulden. De gevolgen van deze ontwikkelingen zul len hoge eisen stellen aan provinciale en gemeentelijke instanties. Brede vizie op zo wel bestuurlijk als politiek vlak zullen nodig zijn om tot een juiste opbouw te komen. Hier ligt een taak voor de gehele gemeenschap. Men komt er niet met allerlei vooroordelen en het nastreven van zuiver eigenbelang. Men dient plannen te maken van allerlei aard zoals: campings, jachthavens, opvang centra van dagtoerisme, dijkrecreatie, aan leg van wegen, woningbouw, nog meter vaste oeververbindingen en vult U verder maar aan. KOELKASTEN DIEPVRIEZERS VERHOEVEN Koeltechniek Lievevrouwestraat 33 - Tel. 4898 Bergen op Zoom EN NU THOLEN Uit bovenstaand toekomstbeeld zult u wel begrepen hebben dat er m.i. op ons eiland Tholen heel wat zal moeten veranderen willen wij de boot niet missen. Ik zal me niet wagen aan het opsommen van de oorza ken die hebben geleid tot het niet „los" komen van het eiland Tholen, maar vele van de tegenstemmende „vroede vaderen" zullen het met me eens zijn dat wil men de aanstaande ontwikkelingen in goede banen leiden men tot een andere, een bredere aan pak moet komen. De mening van de heer M. van Damme Paralleleweg 4 - Sint Maartensdijk DAAROM VOOR Nadat reeds andere schrijvers voor mij de balans van voor- en nadelen hebben opqe- maakt, zal ik u een herhaalde opsomming be sparen. De nadelen zijn zo gering naar mijn mening en de voordelen zo aantrekkelijk, dat de balans doorslaat - en duidelijk - naar het g.s. standpunt. Zoals ik in de aanvang heb geschetst moet men niet te vlug levensvatbare ker nen zoals Tholen, Sint Maartensdijk en mis schien nog een enkele andere gemeente in onze streek opheffen, maar m.i. moet hier het algemeen belang prevcleren boven het plaatselijk belang. Twee gemeenten creëren geeft een oplos sing, maar zou het ook de juiste zijn? Ook dan nog zal immers 'n hechte samenwerking tussen beide gemeenten nodig zijn en of die zal worden opgebracht, moet dan weer worden afgewacht. Ook een agglomeratie zan een geldverslindend apparaat zijn, wel licht moeizaam van de grond komen, met een gekrakeel over verdeling van taken e.d., terwijl het dan nog een vluchten voor de werkelijkheid is. BEKIJK HET DEMOCRATISCH Een verschil in structuur tusen onze ei landgemeenten is er nauwelijks. Wel is er verschil in karakter, resulterend in verschil lende politieke samenstelling der gemeente raden. Een samenvoeging van de zeven Thoolse gemeenten zal voor de huidige kern meer naar links en voor het andere kerkdorp - om het zo maar te noemen - meer naar rechts uitvallen. Zelf behorend tot wat men pleegt te noe men de linkervleugel (links, omdat we de geestelijke vrijheid vooropstellen), ben ik helemaal niet bang van een rechtse meerder, heid straks. Wel waneer uiterst rechts (dat is conservatief rechts) de meerderheid zou krijgen, maar we kennen hier de „rechtsen" gelukkig in al hun Schakeringen. Het zal bovendien een taak van de gehele bevolking zijn de verrichtingen van de nieuwe gemeen teraad op de voet te volgen, zodat het van haar beleid zal afhangen hoe de samenstel ling in de toekomst zal zijn. Voor mij staat het vast, dat hierbij sa menspel tussen alle progressieve krachten, zowel van links als van rechts, nodig is. ROOSKLEURIGE TOEKOMST Wil het eiland Tholen een plaats krijgen en houden in het „Zeeland nieuwe stijl", en in de zich steeds op vernieuwing instellen de Nederlandse- en zelfs Europese maat schappij, dan zullen wij ons, ondanks het ontbreken van de nodige studies, achter het plan van g.s. moeten scharen. Chau vinisme is vaak een slechte raadgeefster 1 Het is vaker .gebleken, dat verwachte on weerswolken, later niet meer dan „schapen wolkjes" bleken te zijn, die snel verdwijnen. Met straks een nieuwe flinke gemeente raad, goede wethouders (die immers door betere salariëring hun stempel op hun beleid kunen drukken), met een burge meester van formaat, een echte krachtpat ser, ziet de toekomst er heel wat roos kleuriger uit, zal het naar mijn mening met Tholen waarachtig wel gaan. Met deze week een medewerker, die be hoort tot de Partij voor Vrijheid en Demo cratie is het reëel, die politieke groepering in onze streek ook wat nader te belichten. Nogmaals en dan wellicht tenslotte een herhaling eerst van de laatste verkiezings uitslag (1962) voor provinciale staten. S.G.P. 2680 P.v.d.A. 1965 C.H.U. 1269 A.R.P. 893 V.V.D. 869 K.V.P. 507 totaal 8193 Die uitslag laat zien, dat de V.V.D. op de vijfde plaats staat op Tholen en daar mee maar weinig stemmen minder haalt dan de A.R.P.. Evenals die A.R. zou de V.V.D. naar een gemaakte prognose bij één thoolse gemeenteraad dan ook twee zetels kunnen bezetten. Overigens ligt dat tot dusver bij de gemeenteraadsverkiezingen vaak anders. Er zijn op Tholen bij gemeenteraadsverkiezingen maar een paar gemeenten, waar de V.V.D. als zuiver politieke groepering uitkomt, nl. Sint Maartensdijk en Oud Vossemeer. Ove rigens kan men de V.V.D. dan wel vaak onderbrengen bij „gemeentebelang" of „al gemeen belang". Vorige week hebben we dat ook in die geest aangehaald bij de poli tieke belichting van St. Annaland en daarop is een enkele mondelinge reactie (misschien staat er in dit nummer zelfs nog een schriftelijke reactie of is die op komst?) geweest, omdat bij gemeentebelang in niet alle gevallen persé VVD leden op de lijst staan, maar in het algemeen mag men dat toch zo wel zien. Verschillende namen die bij een raadsverkiezing voorkomen onder „gemeentebelang", vindt men voor de pro vinciale staten onder de V.V.D.lijst staan. Daarmee is dus onzerzijds niets denigre- rends gezegd of bedoeld, maar alleen een feit geconstateerd. Dat we daarnaast ook wel eens suggereerden, dat het bij één gemeenteraad een zuiverder politiek beeld zal moeten zijn, omdat men dan nauwelijks meer terecht zal kunnen met „gemeentebe lang" of dergelijke was o.i. een logische ge dachte en naar we menen, zelfs een winst punt. Niemand behoeft zich voor zijn over tuiging te schamen, niemand mag die vrijheid bestrijden, zolang de democratie nog van kracht is en we vinden het zelfs onredelijk om wanneer een dergelijke vrijheid wordt gebruikt van welke zijde ook, dat recht principieel aan te vallen. Van die 869 V.V.D.stemmen provinciale staten, kwamen er uit Tholen 223 (terwijl die in de gemeenteraad niet zuiver politiek zijn terug te vinden) uit Poortvliet 40, uit Scherpenisse 78, uit Sint Maartensdijk 185, uit Stavenisse 82, uit Sint Annaland 128 en uit Oud Vossemeer 123 stemmen. Verhoudingsgewijze dus in Poortvliet het minste aantal V.V.D.ers, terwijl Tholen 1 en Sint Maartensdijk met het grootste aan tal uit de bus komen en Oud Vossemeer daar verhoudingsgewijze ook niet ver on der blijft. zToevallig kan men in dit nummer (het ver slag causerie mevrouw mr Stoffels-van Haaf- ten) nog wat meer lezen over het V.V.D. standpunt, een groep die op Tholen dus ongevteer 10 procent uitipaajct van het totale aantal kiezers (zoals het althans in 1962 het geval was). Ook al is het deze week geen inwoner van Poortvliet, die zijn medewerking ver de samenvoeging van gemeenten", toch gaan we dat gemeentebestuur ditmaal aan het gemeentebestuur van Sint Maartensdijk al een beurt kreeg en in de tweede Poortvliet in de week dat de heer E. Ph. Nieuwkerk aldaar zijn medewerking digheid van de raad was het ons namelijk toen nog niet mogelijk een foto te nemen, we in de Poortvlietse raadszaal van links naar rechts een gemiddeld bejaard van Houdt (s.g.p.), D. M. Bijl (P.v.d.A.), D. Uijl (a.r.), M. J. Geuze (c.h.u.) burgemeester W. J. van Doorn en wethouder G. K. J. Krijger (a.r.) Inmiddels heeft ming als raadslid aangenomen, in de plaats van wijlen J. P. van der Male. leent aan de serie „Hoe denkt u over de lezers voorstellen. Ten eerste omdat plaats omdat dit niet het geval was bij aan onze serie verleende. Door onvolle- Later was dat wel zo en daarom zien college, te beginnen met de heer P. J. wethouder J. J. van der Slikke (c.h.u.) de heer C. P. Bijl (s.g.p.)) zijn benoe- JAARVERGADERING VEILIG VERKEER De een dezer dagen gehouden jaar vergadering van de afdeling van het Verbond voor Veilig Verkeer was een heel interessante bijeenkomst Voorzitter J, W. van Popering deelde mede, dat het bestuur zal trachten eind maart in het Dorpshuis een contactbijeenkomst te organiseren. Op deze avond zal er een verkeersquiz gehouden worden voor chauffeurs van ver schillende bedrijven te Sint-Annaland, ter wijl tevens de diploma's aan de geslaagden van de verkeerscursus zullen worden uit gereikt. Er is reeds een bespreking over de quiz gehouden met de chauffeurs. Van 4 be drijven zullen elk 4 chauffeurs deelnemen. Zij leren daarvoor uit een bepaald boekje. Uit dit boekje zullen de vragen gesteld worden. De avond zal leuk, aantrekkelijk en leerzaam worden. Er zal ook een film wor den vertoond. „Het is nog niet helemaal rond, maar deze avond komt er", aldus voorzitter van Popering. In zijn openingswoord had hij in het bizon der de technisch adviseur, opperwachtmees ter J. Slot, welkom geheten. Hij vond het ook jammer dat er van de 217 leden, maar 13 aanwezig waren. Naar het zich laat aanzien zal de jachthaven te Sint-Annaland in 1966 volledig in gebruik kunnen worden genomen. De gemeenteraad besloot deze jachthaven voor de tijd van tien jaar te verpachten aan de watersportvereniging Sint-Annaland. Bovendien stelde de gemeenteraad een politie-reglement vast met betrekking tot het gebruik van de haven door pleziervaartuigen. Teneinde de watersporters bekend te maken met dit nieuwe reglement, is het gewenst de belangrijkste bepalingen in het kort samen te vatten. Allereerst, wat wordt onder een pleziervaartuig verstaan Met andere woorden voor wie geldt dit nieuwe reglement De sinds 1 januari 1966 van kracht zijnde verordening geeft van plezier vaartuigen de volgende omschrijving: „Vaartuigen, al dan niet mechanisch voortbewogen, welke zijn bestemd voor, of gebezigd tot het vervoer van personen niet tegen betaling en geen bcdrijfsvervoer zijnde of de beoefening van de watersport of de amateur-visserij." Dit betekent dat practisch alle vaartuigen die niet voor de beroepsvaart worden benut, onder het begrip pleziervaartuigen vallen; zowel roeiboten als om gebouwde reddingssloepen, omgebouwde vissersvaartuigen (platbodems) zeil jachten, motorkruisers etc. Voorts dient de watersporter die bepalingen te kennen waarmede hij te maken zal krijgen, en die in hoofdzaak als volgt luiden: 1Een ieder is verplicht elk bevel van de havenmeester behoorlijk na te komen; 2. Pleziervaartuigen zullen zonder voorafgaande schriftelijke vergunning van het gemeentebestuur geen vaste ligplaats in de haven mogen innemen; 3. Pleziervaartuigen zullen alleen aan de daarvoor bestemde drijvende steigers mogen worden afgemeerd, dus niet aan de loswal, op de voor oevers, taluds etc. Dit houdt dus in, dat men tijdig ófwel een vaste lig plaats moet huren bij de watersportvereniging ófwel van de gemeente een plaats moet aangewezen krijgen aan de drijvende ponton voor de gebouwen van Cavetho; 4. Pleziervaartuigen mogen niet in de haven liggen in het tijdvak 1 november tot 1 april in verband met winterstormen en hoge vloeden; ook de drijvende steigers moeten in verband met deze omstandigheden uit de haven worden verwijderd; evenmin mogen schepen worden opgelegd op de vooroevers, taluds, havenplateaux etc.; 5. De schippers en/of eigenaren van pleziervaartuigen zullen alleen dan hun vaartuigen in de haven mogen hebben als een verzekering tegen wettelijke aansprakelijkheid is afgesloten van tenminste 20.000,per persoon en 50.000,per gebeurtenis. Van belang is voorts, dat het gemeentebestuur bevoegd is pleziervaartuigen als onzeewaardig of in onvoldoende staat van onderhoud verkerend aan te merken; deze schepen zullen niet in de haven mogen verblijven. De schippers van pleziervaartuigen dienen zich bij aankomst en vertrek te melden bij de havenmeester, die hiervan aantekening houdt in een verblijfs register, zodat ten alle tijde de schippers, hun verwanten of zakenrelaties kunnen worden gewaarschuwd. Waar verwacht wordt, dat voor de jachthaven grote belangstelling zal bestaan is het verstandig, dat diegenen die van de haven in 1,966 gebruik wensen te maken, zich zeer tijdig aanmelden voor een ligplaats, hetzij bij de gemeente, hetzij bij de watersportvereniging. Daarbij wordt nog opgemerkt, dat het in de bedoeling ligt aan het drijvende ponton aan de zijde van de Cavetho-gebouwen, alleen roeiboten en kleinere vletten te doen afmeren. In verband met het beperkt aantal plaatsen aan dit ponton, dienen belanghebbenden zich in elk geval vóór 1 april 1966 schriftelijk als gegadigde aan te melden bij de gemeente. Tenslotte dient nog te worden gewezen op de bevoegdheid om de schepen, die in strijd met de verordening in de haven zijn gelegen, op kosten van de overtreder daaruit te verwijderen en op te slaan. Teneinde de orde in de haven te waarborgen en daarmede de veiligheid van personen en goederen te dienen, moet worden gevorderd dat de watersporters en amateur-vissers zich aan het gemeentelijk reglement houden. Tenslotte dienen zij, die de gemeentelijke haven te Sint-Annaland als vaste ligplaats benutten, een volledig havenreglement aan boord te hebben, welk reglement ter gemeente-secretarie tegen betaling der kosten verkrijgbaar is. Bovendien is dit reglement aan de haven in extenso aangeplakt. Sint-Annaland, 21 februari 1966 Burgemeester en Wethouders van Sint-Annaland, De wethouder, De burgemeester J. MOERLAND H. J. SMITH (adv.) Hij wees op de toenemende verkeersinten- siteit, ook op ons eiland. Wanneer de twee bruggen over de Eendracht klaar zijn, zal deze ook door de ontwikkeling van de I recreatie nog groter worden. We hebben goede wegen op ons eiland, maar vele zijn j te smal. Verschillende polderwegen zijn daarbij nog uitermate onoverzichtelijk, en daardoor minstens zo gevaarlijk als de Coolsingel. Voorzitter van Popering zag vooral de voorlichtende taak van de ver eniging. Het Verbond moet voor opleiding zorgen, bij het onderwijs, fabrieken, ver enigingen en ook de „ouden van dagen op verkeersgebied voorlichten. In Nederland zijn er in 1965 weer 2307 verkeersslachtoffers gevallen. Over de gehele wereld komen er per dag 1300 mensen om in het verkeer. Zo stond de voorzitter in zijn openingswoord stil bij „het kruispunt '65-'66" Uit het jaarverslag van sekretaris G. Hage bleek dat er van de 46 leerlingen van de beide lagere scholen, 38 geslaagd waren voor het verkeersexamen. Van iedere school was er daarbij één met lof geslaagd. Voor de deze winter gehouden verkeers cursus slaagden 25 personen. Hij wees er verder op hoe er dit jaar twee jonge verkeersslachtoffers vielen te betreuren. Ook is er veel te veel verslapping bij het inachtnemen van de maximum snel heid, zei de heer Hage. Hij gaf tenslotte de voorzichtige raad duidelijk richting aan te geven, afstand te houden en ervoor te zorgen dat men in het verkeer gezien wordt. Het bestuurslid Joh. Quist las, door nood zakelijke afwezigheid van penningmeester C. van Oost, het financieel verslag voor. Door 611,39 inkomsten en 579,84 uit gaven heeft men een batig saldo van 31,55. Daarbij komt nog het tegoed bij de bank van 369,12, zodat de vereniging 400,67 bezit. Voorzitter van Popering deelde mede, dat het theoretisch gedeelte van het schoolver- keersexamen op 8 maart gehouden wordt. Bij de rondvraag kwamen nog verschillen de vraagstuken aan de orde. Op een vraag waarom de deelnemers aan de verkeerscur sus niet allemaal lid worden, antwoorde de voorzitter dat het Verbond voor Veilig Verkeer een vereniging voor iedereen is. Iedereen heeft het recht ervan te profiteren. Er is geen dwang om lid te worden. Het is precies zo bij de A.N.W.B. Iedereen kijkt op de richtingaanwijzers, maar niet iedereen is lid van die organisatie. De vergadering was het erover eens dat het lid worden van Veilig Verkeer, zowel als van de A.N.W.B. en de vakbonden een morele verplichting is. De moeilijke (door een struik bij Adr. Burgers, onoverzichtelijke) hoek School straat-Kloosterstraat werd besproken, even als het gevaar van de achterpaden en „slopjes". De heer Slot wees daarbij op de taak van de ouders, die hun kinderen op de gevaren van het verkeer moeten wijzen. Niet één keer maar wel tien keer. Daar komt nog bij dat de ouderen dikwijls zelf het verkeerde voorbeeld geven door onverwacht de straat over te steken e.d. Voorzitter van Popering zei daarvan dat er op de dorpen nog te veel met het oor gereden wordt, en niet met het oog. We zijn op Sint-Annaland niets gewend, wat de ver keersdrukte betreft. Daardoor denken we er veel te gemakkelijk over. Men meende dat door het A.N.W.B. bord bij de herv. kerk de bewegwijzering in de gemeente aanzienlijk was verbetera. Ver schillende leden wilden toch nog wel een bord „doodlopende weg' in de Suzannaweg, en ook weer de kleine bordjes bij Math, de Graaf en J. P, van Luijk, van richting Stavenisse en Oud-Vossemeer. Dit allemaal mede in verband met de toenemende recreatie. Hierna sloot de voorzitter van Popering de aangename jaarvergadering, waarbij we maar zijn voorbijgegaan aan bestuursver kiezing, bodebenoeming, enz. omdat alles bij het oude bleef. GESLAAGD Voor het verkeersexamen aan de christe lijke kweekschool voor Zeeland te Middel burg slaagde mej. A'. C. Quist.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1966 | | pagina 4