WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN SIFILIPSLANO WAFF) WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT De redaktie legt u deze week voor RAADSVERSLAG SINT-ANNALAND Herindeling op losse schroeven door g.s. gemotiveerd Raadslid Van Schetsensamenvoeging streekbelang Voorzitter: Streelcorgaan kan bovengemeentelijke belangen behartigen 'N NAAIMACHINE? IN IEDER GEVAL W. RIKKEN N.V. GEMEENTELIJKE SAMENVOEGING IN RAAD VAN SINT-MAARTENSDIJK x Het (afwijkend) voorstel van b en w met vier tegen drie stemmen aangenomen Eén lid verkoos één thoolse gemeente Vier leden gavea voorkeur aan minder ingrijpende samenvoeging Twee leden waren pertinent tegen 21e jaargang No. 46 30 september 1965 Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER Redaktie Ring 66 - St. Annaland - Telefoon 01665-375 Adm. Oudelandsestr. 34 - Tholen - Tel. 01660-589 b.g.g. 531 Giro 124407 franko p.p. 4.25 inkassokosten Abonnementen 3.50 per half jaar Prijs per nummer 16 cent Advertenties 14 cent per mm - Spierinkjes t/m 20 woorden 1.50 Inzenden UITERLIJK DINSDAG bij onze agenten of aan EENDRACHTBODE - Postbus 128 - Bergen op Zoom Twee uur heeft de Sint Annalandse raad er voor genomen om het voorstel tot samen voeging van de thoolse gemeenten te be spreken. Er was volop gelegenheid tot hoor en wederhoor. Het eindresultaat was, dat zes van de zeven leden het huidige voorstel van gedeputeerden afwijzen. Het pvda- lid P. van Schetsen verklaarde zich voorstan der zonder voorbehoud. In voltallige vergadering werd dit voorstel maandagavond jl. besproken onder leiding van burgemeester H. J. Smith. „Zo belang rijk", zei de voorzitter, dat we de agenda tot dit ene punt beperken. Hij deelde tevoren nog mee, dat de gevoteerde f 25.000.voor tijdelijke voorziening van de havendijk na de dijkval en de beschikbaar gestelde f 10.000,voor verbetering van de haven verankering door gedeputeerden waren goed gekeurd. GEHARREWAR REEDS BEGONNEN Als eerste kreeg de heer P. van Schetsen (pvda) het woord over het samenvoegings- voorstel. Hij verklaarde het volkomen eens te kunnen zij met de heer C. Boender uit Tholen, die het de belangrijkste raadsbeslis- sing noemde welke ooit was gevraagd. Vervolgens nam de heer Van Schetsen het doo. L en .v eau de raad gezonden prae- advies (gelijkluidend met dat van de andere gemeenten) onder de loep. Wanneer het da gelijks bestuur begint met zijn spijt en teleur stelling uit te spreken over de niet-opschor- ting door gedeputeerden van de samenvoe gingsprocedure, juich ik die beslissing toe. aldus spreker. Dat heb ik vorige raad al gesteld, zoals ik ook opmerkte, dat een jaar uitstel alleen het onderling geharrewar over, 1, 2 of 3 gemeenten maar kan doen toene men. En dat geharrewar in de raden is reeds begonnen. Spreker citeert hierbij uitspra ken van de vorige week gehouden bespre kingen hierover in enkele-thoolse gemeenten. De heer Van Schetsen kan voorts niet be grijpen, dat men onvoldoende tijd heeft om zich te bezinnen. Wie 20 of 30 jaar zitting heeft, moet dit toch hebben zien aankomen. Men had er zich al 20 jaar op kunnen be zinnen. Wanneer ik dezer dagen de mening las van een wethouder in onze streek, hecht ik daaraan nog meer waarde, dan aan een wetenschappelijk rapport, zo vervolgde dit pvda-Iid, want die wethouder verklaarde al jaren met de samenvoegingsgedachte te zijn vergroeid en vertrouwd. Waarom dan voor een ander raadslid onvoldoende tijd? In Tholen zegt een raadslid: als het er nu twee worden, blijft althans Tholen behouden. In Poortvliet wil een ander lid het alles bij het oude laten en in Sint Maartensdijk schijnt men op het laatste moment weer aan samen voeging. te willen doen, zij het dan niet be perkt (of uitgebreid) tot slechts één gemeen te. Ook Sint Maartensdijk wil z'n hachje redden. Waarom dit standpunt? Ik kan het niet beoordelen. Door de b en w's wordt voorts beweerd, dat de thoolse bevolking er voor overgrote meerderheid niet achter zou staan. Dat kan best zijn, maar niemand weet welk percentage er uit de bus zou ko men. Overigens wordt het aan ons als ver tegenwoordigers van die bevolking gevraagd Ook was dhr. Van Schetsen het niet met het prae-advies eens, waarin daarin wordt gesuggereerd, dat gedeputeerden geen prijs zouden stellen op de mening van de raden. Hij vermoedde dat het provinciaal college meer waarde zou hechten aan de raadsno- tulen over deze zaak dan aan het toekomst- tige wetenschappelijke rapport. Verder be weren de b en w's dat er geen vaste lijn zit bij g.s. in de samenvoegingen van gemeen ten. Men vergeet dan echter dat elke samen voeging een aparte zaak is en een andere gedragslijn vergt. Ik wil niet ontkennen, dat er veel goeds is gebeurd in de tien jaar die door b en w in het pre-advies worden genoemd na evacuatie, ramp enz. maar er is toch ook nog wel nagelaten. Woningwetwo ningen werden aan Sint Maartensdijk weg gegeven, een industrie werd in de streek geweerd en ten aanzien van Mayfair n.v. nam de raad hier ook niet de juiste houding aan. Het gevolg daarvan is een vestiging in Ossendrecht. Men zou echter alles in het werk moeten stellen om de kernfaciliteiten voor Sint Maartensdijk verlengd te krijgen dan te berusten in het aflopend karakter. BERGEN OP ZOOM BELANGRIJK Spreker is het wel degelijk met gedepu teerden eens, dat de kernaanwijzing van Ber gen op Zoom voor Tholen belangrijk is. In 5 jaar tijds zullen daar 5000 a 6000 nieu we werknemers geplaatst kunnen worden. Vestiging van middel- en grote industrieën zullen de kans vergroten, dat zich op Tholen „aanvullingsbedrijven" vestigen. Als ver zorgingsgebied zal Tholen voor de agglo meratie Bergen op Zoom Steeds meer be tekenis krijgen en bovendien laat men daar de recreatie ontwikkeling aan ons over. Daarover wordt ook al met geen woord in het prae-advies gerept. De laatste jaren is van alle kanten bezongen, hoe belangrijk het is, dat de Schelde-Rijnverbinding via het Eendrachtkanaal loopt. Nu zien de b en w's er plotseling geen aanwijsbaar voordeel meer in voor onze streek. Als de kansen klein zijn voor die verdere ontwikkeling, dan is het zeker nodig, dat er één thoolse gemeen- te komt. Spreker wenste er niet te zwaar aan te tillen, dat gedeputeerden vier jaar geleden nog een andere mening hadden over de thoolse samenvoeging. De afstanden wor den steeds kleiner en het godsdienstig ka rakter is ook belangrijk gewijzigd. Tenslotte kon de heer Van Schesen zich niet indenken, dat de laatste passage in het prae-advies van b en w ernstig was gemeend Dit heeft betrekking op instelling van een overkoepelend thools bestuurslichaam. Wan neer we de gemeenschappelijke regelingen steeds als een noodzakelijk kwaad hebben be zien, hoe veel te meer zal dat het geval zijn bij een streekorgaan met bestuursbe voegdheden. DAN MAAR HARD TEGEN HARD Vervolger... de heer F. J. Stols (eveneens pvda) het woord. Hij is een ge heel andere mening toegedaan dan zijn par tijgenoot. Hij had zelfs gedacht dat ieder lid tegen de samenvoeging zou zijn. omdat het uiteraard ten koste gaat van de eigen gemeente. Wanneer hij terugblikt op de ge leverde prestaties kan hij zich onmogelijk indenken, dat het hier aan bestuurskracht zou ontbreken. Hij vreest overigens dat die sa menvoeging al een voldongen feit is, maar wil niettemin ieder aansporen alles te doen wat mogelijk is om dit tegen te gaan. Misschien is die samenvoeging voor en kelen wel goed, omdat ze er voor zichzelf brood inzien, want ieder mens rekent, maar ik blijf in alle gevallen tegen. Mijn stem om f 1. per inwoner te voteren voor een te ma ken rapport gaf ik niet, omdat ik het liever plaatselijk wil opknappen, maar de samen voeging dienen we met alle middelen te bestrijden, desnoods hard tegen hard. Er valt hier nog genoeg voor ons allen te doen en dat kan ook gebeuren, dat zal ook ge beuren, wanneer we zelfstandig kunnen blij ven, aldus raadslid Stols. LAAT HART HIER BLIJVEN KLOPPEN De heer M. Ph. van der Weele (gem. be lang) vindt het nog zo gek niet als een mening naar voren te brengen, dat wanneer gedeputeerden geen termen aanwezig ach ten om de procedure te verlengen de raden evenmin termen aanwezig achten om het prq- vinciaal voorstel te steunen. We zouden in derdaad geen bestuurskrachtige gemeente zijn, als we dit voorstel gaan steunen en ons daarmee zelf een brevet van onvermogen geven. Waarom zouden de streekbelangen niet in een streekraad ondergebracht kun nen worden. Het valt in elk geval te pro beren. Dan kan men nog terug, maar na samenvoeging kan men niet meer terug. Laat men ons de tijd geven de ontwikkeling te bestuderen en in elk geval het hart laten kloppen, waar het altijd geklopt heeft. MOTOR LOOPT BEST, NIET UIT ELKAAR HALEN De heer Kurvink (s.g.p.) herinnert aan het spreekwoord, dat niet alle veranderingen ook verbeteringen zijn. Ten aanzien van dit samenvoegingsplan kan hij er althans geen vebetering in zien. En niet één gemeente ver langt het, ziet er ook de noodzaak van in. Alleen gedeputeerden. Het doet me afvragen waarin onze gemeente tekort schiet. Is er niets gedaan aan tuinbouw? Aan industrie? Aan andere voorzieningen? Het lijkt me be slist wel mee te vallen. Waarom zou men een goed functionerende machine uit elkaar ha len? Dat doet men toch niet. Wie kan deze zaak overzien? Het zal ongetwijfeld veel wijzigingen meebrengen. Het is erg teleur stellend, dat gedeputeerden niet willen op schorten. Het onverantwoordelijk ingrijpend voor de bewoners van ons eiland, aldus dhr. Kurvink. De heer J. A. den Engelsman (s.g.p.) ver klaart zich geheel met het prae-advies van b en w te kunnen verenigen. GEMEENTE VOLDOET AAN ALLE EISEN Wethouder J. J. Mosselman (c.h.) vindt de houding van gedeputeerden vernederend voor de eilandbewoners. Niemand weet wat de uitkomst van samenvoeging zal zijn. En toch moet daarmee spoed worden betracht. De begrotingswijzigingen, bij raadsbesluit van 31 augustus jl. tot het voteren van de bijdrage voor het te maken rapport zijn on dertussen nog niet goedgekeurd door het college terwijl onze begrotingsmiddelen toch voldoende zijn. Voor raadslid Van Schetsen schijnt het allemaal even duidelijk te zijn, voert weth. Mosselman verder aan, on danks het feit, dat gedeputeerden vaag en onduidelijk zijn, terwijl het voor ons alle maal nog veel onduidelijker is. Over be stuurskracht en tuinbouw gesproken, zoals g.s. doen moet ik opmerken, dat Sint Anna land de tuinbouw (onrendabele aansluitings- kosten electra) wilde subsidiëren, werd het door gedeputeerden zonder meer afgewezen. Minister Smallenbroek heeft bij zijn eerste begroting opgemerkt, dat het moeilijk zal zijn kleine gemeenten te handhaven. Daarbij noemt hij criteria, t.w.: a. beneden de 2000 zielen, b. geen eigen burgemeester, secretaris en ontvanger: c. 20% van het gemeentelijke budget bestuursuitgaven zijn. Onze gemeente staat ver bboven die voorwaarden, heeft 2700 inwoners, eigen burgemeester-secretaris en ontvanger en het bestuursbudget gaat niet boven de 13.1 Er is een sluitende begroting 1966 met flinke post onvoorzien. Onze gemeente bruist van aktiviteiten en samenvoeging kan niet anders dan schade berokken. Ik kan niet anders dan tegen stemmen, aldus weth. Mosselman. Vertegenwoordigers van Thoolse bevolking behandelden de samenvoeging van gemeenten Conclusie zes en veertig tegenstanders zeven voorstanders Als enige variatie in dit samenvoegingsnummer Wie is de beste puzzelaar Een hartig woord van een scheidende predikant En het sporthoekje TOON ONS FEILEN Weth. J. Moerland (s.g.p.) was het geen genoegen hierover z'n stem te moeten ver heffen. Ernstig bezwaar maakte hij tegen de door g.s. gevolgde gang van zaken. Het wil er bij hem niet in, dat geen mogelijk- 1 heid wordt geboden tot nadere studie en bezinning. Na een 20 jarig raadslidmaat- i schap kan hij niet zeggen of samenvoeging voor- of nadelen meebrengt. Het is best mogelijk dat het voordeel zou opleveren, maar zonder daarvan overtuigd te zijn, zon der daartoe een goede basis te hebben, kan men er geen ja op zeggen. Vooral deze gang van zaken stelt me teleur. Een misdadiger krijgt nog recht van bijstand, maar wij moeten beslissen zonder deskundig advies. Nu kan men alleen op gevoelsargumenten nee gaan zeggen. Ik ben trots op Sint- Annaland, maar daarmee is men er niet. Dat zou de bestuurskracht ondermijnen. Welnu, er is een vrije meningsuiting in ons land. Laat men dan ons feilen aantonen en ons tijd geven voor de nodige studies. Op dit ogenblik zal ik tegen de herindeling stemmen en me na behandeling in het parlement en ontvangst van het rapport daarover hopelijk opnieuw kunnen bezinnen. REGERING EIST DUIDELIJK SAMENSPEL Burgemeester Smith verklaarde dat hij als voorzitter het door b en w toegestuurde voorstel dient te verdedigen. Hij wijst er de leden op, dat de wetgever aan het oordeel van de raden bizondere waarde hecht en daarom ook is hierbij grote zorgvuldigheid vereist. Spreker leest een citaat uit de han delingen over de samenvoegingsprocedure in de Eerst Kamer der Staten Generaal, waarin wordt aangedrongen op een duidelijk samen spel bij deze zaken tussen provinciale- en gemeentelijke organen. Dat samenspel is er hier niet, want de motieven komen bij ge deputeerden niet duidelijk uit de verf. We hadden een toelichting verwacht om de consequenties beter te kunnen overzien. We meenden daaraan te kunnen voldoen, wan neer we duidelijk zouden kunnen zien wat hier allemaal aan vastzit en daarom werd gevraagd eerst kennis te mogen nemen van het wetenschappelijk rapport van het VNG. De zwaarte van ons oordeel wordt echter weggenomen, omdat we daartoe geen ge legenheid krijgen. Het was de voorzitter opgevallen, dat raadslid Van Schetsen had getracht het voorstel van de b en w's te ontzenuwen, terwijl hij toch eerder het voorstel van g.s. op de voet had moeten volgen. Het gaat toch om ons aller belang en dat is daarin niet duidelijk naar voren gebracht. Op grond van deze summiere toelichting kan een raad geen oordeel geven. Juist de verwach ting van dhr. Van Schetsen met betrekking tot de ontwikkeling van Tholen door de kernaanwijzing Bergen op Zoom zou wel licht in het rapport VNG tot uitdrukking zijn gebracht en had een richtlijn kunnen zijn. Wanneer dhr. Van Schetsen tot de stel ling komt, dat de bestuurskracht bij één thoolse gemeente groter zal zijn, valt het mij op, aldus de voorzitter dat niemand in staat is daarvan een definitie te geven. Is er een aantoonbaar falen van de huidige bestuurders Mag daarbij een éénmalig besluit over een aantal woningwetwoningen - 10 jaar geleden - worden aangevoerd of de WIE IS DE BESTE PUZZELAAR van ons land En wie helpt er mijn oplei ding betalen, zodat ik straks een blinde kan geleiden door het drukke verkeer Zie pagina ZES en puzzel mee WAT ZIJN DE PRIJZEN? I. f 500.én het landelijk kampioenschap voor degene die in totaal het hoogste .aantal punten verwerft uit ALLE op gaven. 2 tm 10 In volgorde van het aantal pun ten keuze uit een draagbaar radiotoestel, div. luxueuze serviezen, Delftsblauwe vazen, een dameshorloge, een herenhor loge en een fondu-pan. II. Onze speciale rayonprijs, bestaande uit een boekenbon van f 25.voor de bes te puzzelaar onder onze lezers. 12 t m 25 Voorts loven wij ter aanmoediging elke weck een L.P.-grammofoonplaat uit voor de inzender die het HOOGSTE aantal EXTRA punten verwerft voor een enkele oplossing van de opgave voor die week. democratische wenst t.a.v. Mayfair's vesti ging door de raad De wet laat geen volksreferendum toe over deze zaak, want de raadsleden zijn de volksvertegenwoor digers en spreekbuis. STRAMIEN VERLEGD Wanneer dhr. Van Schetsen alleen als norm wil nemen, wat zich tot dusver in de gemeenten afspeelden met betrekking tot ge meenschappelijke regelingen, dan moet hij wel bedenken, vindt de voorzitter, dat ook in één gemeente met dezelfde mensen ge werkt moet worden, alleen wordt de plaats van bestuur maar verlegd. Nergens is nog aan een streekraad een dringend karakter gegeven, zodat men dat echt niet zonder meer kan afwijzen. B en w maakt er heus geen grapje mee. De plaatselijke raden kunnen met name aan te wijzen taken afstoten. Het kan een binding zijn naar twee kanten, want die leden van de streekraad kunnen de belangen van eigen gemeente, gesteund door eigen raad, ver dedigen en tegelijk met meer inzicht alge mene belangen, als ruimtelijke ordening, culturele zaken, recreatie, gezondheidszorg, brandweer, e.d. voorstaan. Spreker hechtte veel waarde aan de lokale democratie. En de belangstelling daarvoor is in de stad heus niet groter dan op het platteland, zoals de heer Van Schet sen wil doen voorkomen. Waarom zou bijv. anders burgemeester Thomassen van Rotter dam voor meer decentralisatie pleiten. Wan neer de lokale democratie niet meer functi- onneert staat men open voor extremisme. Spreker is blij, dat er hier de laatste tijd zoveel belangstelling is voor de raads vergaderingen, vooral ook van jongeren. Hij is er zeker van, dat de thoolse raden volop plannen hebben en ook zullen uitvoeren, als er middelen zijn. Die middelen zij bij één gemeente niet groter. Gedeputeerden zijn tegenover de thoolse raden wat denigrerend uit de hoek gekomen en er is recht op een duidelijke toelichting. Ten aanzien van de recreatie is er al grote samenwerking in de streek. Als g.s. wel een grote Schelde-Rijn- ontwikkeling zien voor Tholen, laat ze het dan schrijven. Waarom geen streek-interum- raad. Daarmee voorkomt men een onzorg vuldige stap in welke richting ook. Kortemeestraat 17 - Tel. 5878 BERGEN OP ZOOM VOOR OM ONTWIKKELING TE VOLGEN De heer Van Schetsen maakt nog eens van de gelegenheid gebruik zijn mening te zeggen en op enkele uitspraken van zijn collega's terug te komen. Zo vindt hij het prettig, dat weth. Moerland heeft op gemerkt, dat het best kan zijn, dat samen voeging goed is. Wanneer g.s. dan ergens vaag zijn, ten aanzien van de recreatieve ontwikkeling zal iedereen toch wel aannemen dat deze snel gaat. En dat gemeenschappe lijke regelingen nodig waren, kwam omdat men het niet zelfstandig kon. Voor een streekraad voelt hij niets, dan verre de voor keur aan één gemeente. Wanneer g.s. er nu anders over denken dan 4 jaar geleden, kan dat straks evenzo zijn met het rapport van de VNG. Tenslotte definieert de heer Van Schetsen waarom hij voorstander van de sa menvoeging is: „Tegen de achtergronden van moeizaam tot stand gekomen gemeen schappelijke regelingen en in het licht van de ontwikkeling van deze tijd is het mijn vaste mening dat één gemeente op alle terreinen beter van wal kan komen dan met zeven gemeenten". ZOEK HET ZELF MAAR UIT De heer Stols vindt het gewoon belache lijk te menen, dat de nieuwe raad groter I bestuurskracht zou hebben. Het worden im- mers dezelfde mensen, zij het dan wat min» i der uit dezelfde streek. Waarom zouden die verre boven de huidige bestuurders uitste ken? Daar geef ik een grote nul voor, aldus spreker Hij is in staat om tegen g.s. te zeggen, wanneer dit plan moet doorgaan: knap het nu zelf maar op. want op Tholen stelt zich niemand meer als raadslid beschik baar. I De heer J. A. den Engelsman vraagt zich af wat de financiële consequenties zijn en de heer Kurvink acht het vreemd dat de mi nister wel bereid was de procedure in Breda op te schorten en hier niet Weth. Mosselman vreest dat men het aan het financiële lijf zal gaan voelen, wanneer samenvoeging tot stand komt. De belastingen zijn in deze gemeente nog laag. En wat denkt dhr. Van Schetsen van de subsidies voor alle plaatselijke verenigingen. Ook die zullen dan slecht uit de bus komen. Weth. Moerland vindt het een onjuiste gedachte van dhr. Van Schetsen, wanneer deze meent dat hij ook voorstander van sa menvoeging zou zijn. Dat valt nog niet te beoordelen. Wel kan hij over de eenheid in Schouwen niet zoveel goeds vertellen. De heer Van Schetsen gelooft niet dat de verenigingen bij één thoolse gemeente min der gesubsidieerd zullen worden dan thans het geval is. De voorzitter is er van overtuigd, dat de grote bovengemeentelijke problemen even goed door de districtsraad opgevangen kun nen worden dan door één gemeentebestuur. Hij is het niet eens met dhr. Stols, dat er het boeltje bij neer wil gooien, wanneer de samenvoeging doorgaat. In dat geval heeft men de plicht zich bij een democratische beslissing neer te leggen en ook in het nieu we verband het belang van de streek voor te staan. Hij kan de heer Kurvink geen ant woord geven op zijn vraag, waarom de mi nister in Breda wel uitstel verleende en ge- looft niet (als antwoord op de vraag van I raadslid den Engelsman), dat één nieuwe thoolse gemeente van geldmiddelen zal over vloeien. De voorzitter meent dat hierna het onder werp voldoende is besproken en dankt de raad voor de waardige democratische wijze van behandeling. Op verzoek van de heer Van Schetsen wordt het voorstel van b en w om het samenvoegingsvoorstel af te wij zen in stemming gebracht. Alleen de heer Van Schetsen is tegen, de overige 6 leden scharen zich achter b en w. Daarna sluiting. Het belangrijkste agendapunt, dat de vol tallige raad van Sint Maartensdijk dinsdag avond 28 september jl. behandelde was zoals bij de andere thoolse gemeenten, het voorstel van gedeputeerden over de gemeentelijke samenvoeging. Er werden daarbij nog een tiental andere punten verwerkt en mogelijk is er nog voldoende ruimte over om daarvan onder het plaatselijke nieuws nog verslag uit te brengen. Hier volstaan we met een weergave van de discussie over de samen voegingskwestie. Daaraan dient echter voor af te gaan de toelichting op het van de ove rige dagelijkse besturen der thoolse gemeen ten ietwat afwijkende prae-advies van het Smerdiekse college. Aan het eerst genoemde prae-advies werd overigens in zoverre niets tekort gedaan, want ook alle Smerdiekse raadsleden kregen dat stuk toegezonden. In Sint Maartensdijk heeft men echter al in 1961 met dit bijltje gehakt, toen daar het voorstel van het provinciaal bestuur op ta fel kwam tot het samenvoegen van Sint Maartensdijk/Scherpenisse. Op basis van de toen genomen besluiten lanceerde Sint Maar tensdijk dan ook een enigszins afwijkend ad- vies van die der andere gezamelijke thoolse

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1965 | | pagina 1