WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN SIFILIPSLANO
WAFF)
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
De redaktie legt u deze week voor
RAADSVERSLAG SINT-ANNALAND
Herindeling op losse schroeven
door g.s. gemotiveerd
Raadslid Van Schetsensamenvoeging streekbelang
Voorzitter: Streelcorgaan kan bovengemeentelijke
belangen behartigen
'N NAAIMACHINE?
IN IEDER GEVAL
W. RIKKEN N.V.
GEMEENTELIJKE SAMENVOEGING IN
RAAD VAN SINT-MAARTENSDIJK x
Het (afwijkend) voorstel van b en w met vier
tegen drie stemmen aangenomen
Eén lid verkoos één thoolse gemeente
Vier leden gavea voorkeur aan minder
ingrijpende samenvoeging
Twee leden waren pertinent tegen
21e jaargang No. 46
30 september 1965
Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER
Redaktie Ring 66 - St. Annaland - Telefoon 01665-375
Adm. Oudelandsestr. 34 - Tholen - Tel. 01660-589 b.g.g. 531
Giro 124407
franko p.p. 4.25 inkassokosten
Abonnementen 3.50 per half jaar
Prijs per nummer 16 cent
Advertenties 14 cent per mm - Spierinkjes t/m 20 woorden 1.50
Inzenden UITERLIJK DINSDAG bij onze agenten of aan
EENDRACHTBODE - Postbus 128 - Bergen op Zoom
Twee uur heeft de Sint Annalandse raad
er voor genomen om het voorstel tot samen
voeging van de thoolse gemeenten te be
spreken. Er was volop gelegenheid tot hoor
en wederhoor. Het eindresultaat was, dat
zes van de zeven leden het huidige voorstel
van gedeputeerden afwijzen. Het pvda- lid
P. van Schetsen verklaarde zich voorstan
der zonder voorbehoud.
In voltallige vergadering werd dit voorstel
maandagavond jl. besproken onder leiding
van burgemeester H. J. Smith. „Zo belang
rijk", zei de voorzitter, dat we de agenda
tot dit ene punt beperken. Hij deelde tevoren
nog mee, dat de gevoteerde f 25.000.voor
tijdelijke voorziening van de havendijk na
de dijkval en de beschikbaar gestelde
f 10.000,voor verbetering van de haven
verankering door gedeputeerden waren goed
gekeurd.
GEHARREWAR REEDS BEGONNEN
Als eerste kreeg de heer P. van Schetsen
(pvda) het woord over het samenvoegings-
voorstel. Hij verklaarde het volkomen eens
te kunnen zij met de heer C. Boender uit
Tholen, die het de belangrijkste raadsbeslis-
sing noemde welke ooit was gevraagd.
Vervolgens nam de heer Van Schetsen
het doo. L en .v eau de raad gezonden prae-
advies (gelijkluidend met dat van de andere
gemeenten) onder de loep. Wanneer het da
gelijks bestuur begint met zijn spijt en teleur
stelling uit te spreken over de niet-opschor-
ting door gedeputeerden van de samenvoe
gingsprocedure, juich ik die beslissing toe.
aldus spreker. Dat heb ik vorige raad al
gesteld, zoals ik ook opmerkte, dat een jaar
uitstel alleen het onderling geharrewar over,
1, 2 of 3 gemeenten maar kan doen toene
men. En dat geharrewar in de raden is reeds
begonnen. Spreker citeert hierbij uitspra
ken van de vorige week gehouden bespre
kingen hierover in enkele-thoolse gemeenten.
De heer Van Schetsen kan voorts niet be
grijpen, dat men onvoldoende tijd heeft om
zich te bezinnen. Wie 20 of 30 jaar zitting
heeft, moet dit toch hebben zien aankomen.
Men had er zich al 20 jaar op kunnen be
zinnen. Wanneer ik dezer dagen de mening
las van een wethouder in onze streek, hecht
ik daaraan nog meer waarde, dan aan een
wetenschappelijk rapport, zo vervolgde dit
pvda-Iid, want die wethouder verklaarde
al jaren met de samenvoegingsgedachte te
zijn vergroeid en vertrouwd. Waarom dan
voor een ander raadslid onvoldoende tijd?
In Tholen zegt een raadslid: als het er nu
twee worden, blijft althans Tholen behouden.
In Poortvliet wil een ander lid het alles bij
het oude laten en in Sint Maartensdijk schijnt
men op het laatste moment weer aan samen
voeging. te willen doen, zij het dan niet be
perkt (of uitgebreid) tot slechts één gemeen
te. Ook Sint Maartensdijk wil z'n hachje
redden. Waarom dit standpunt? Ik kan het
niet beoordelen. Door de b en w's wordt
voorts beweerd, dat de thoolse bevolking
er voor overgrote meerderheid niet achter
zou staan. Dat kan best zijn, maar niemand
weet welk percentage er uit de bus zou ko
men. Overigens wordt het aan ons als ver
tegenwoordigers van die bevolking gevraagd
Ook was dhr. Van Schetsen het niet met
het prae-advies eens, waarin daarin wordt
gesuggereerd, dat gedeputeerden geen prijs
zouden stellen op de mening van de raden.
Hij vermoedde dat het provinciaal college
meer waarde zou hechten aan de raadsno-
tulen over deze zaak dan aan het toekomst-
tige wetenschappelijke rapport. Verder be
weren de b en w's dat er geen vaste lijn zit
bij g.s. in de samenvoegingen van gemeen
ten. Men vergeet dan echter dat elke samen
voeging een aparte zaak is en een andere
gedragslijn vergt. Ik wil niet ontkennen, dat
er veel goeds is gebeurd in de tien jaar
die door b en w in het pre-advies worden
genoemd na evacuatie, ramp enz. maar er is
toch ook nog wel nagelaten. Woningwetwo
ningen werden aan Sint Maartensdijk weg
gegeven, een industrie werd in de streek
geweerd en ten aanzien van Mayfair n.v.
nam de raad hier ook niet de juiste houding
aan. Het gevolg daarvan is een vestiging
in Ossendrecht. Men zou echter alles in het
werk moeten stellen om de kernfaciliteiten
voor Sint Maartensdijk verlengd te krijgen
dan te berusten in het aflopend karakter.
BERGEN OP ZOOM BELANGRIJK
Spreker is het wel degelijk met gedepu
teerden eens, dat de kernaanwijzing van Ber
gen op Zoom voor Tholen belangrijk is.
In 5 jaar tijds zullen daar 5000 a 6000 nieu
we werknemers geplaatst kunnen worden.
Vestiging van middel- en grote industrieën
zullen de kans vergroten, dat zich op Tholen
„aanvullingsbedrijven" vestigen. Als ver
zorgingsgebied zal Tholen voor de agglo
meratie Bergen op Zoom Steeds meer be
tekenis krijgen en bovendien laat men daar
de recreatie ontwikkeling aan ons over.
Daarover wordt ook al met geen woord in
het prae-advies gerept. De laatste jaren is
van alle kanten bezongen, hoe belangrijk het
is, dat de Schelde-Rijnverbinding via het
Eendrachtkanaal loopt. Nu zien de b en w's
er plotseling geen aanwijsbaar voordeel meer
in voor onze streek. Als de kansen klein
zijn voor die verdere ontwikkeling, dan is
het zeker nodig, dat er één thoolse gemeen-
te komt. Spreker wenste er niet te zwaar
aan te tillen, dat gedeputeerden vier jaar
geleden nog een andere mening hadden over
de thoolse samenvoeging. De afstanden wor
den steeds kleiner en het godsdienstig ka
rakter is ook belangrijk gewijzigd.
Tenslotte kon de heer Van Schesen zich
niet indenken, dat de laatste passage in het
prae-advies van b en w ernstig was gemeend
Dit heeft betrekking op instelling van een
overkoepelend thools bestuurslichaam. Wan
neer we de gemeenschappelijke regelingen
steeds als een noodzakelijk kwaad hebben be
zien, hoe veel te meer zal dat het geval
zijn bij een streekorgaan met bestuursbe
voegdheden.
DAN MAAR HARD TEGEN HARD
Vervolger... de heer F. J. Stols
(eveneens pvda) het woord. Hij is een ge
heel andere mening toegedaan dan zijn par
tijgenoot. Hij had zelfs gedacht dat ieder
lid tegen de samenvoeging zou zijn. omdat
het uiteraard ten koste gaat van de eigen
gemeente. Wanneer hij terugblikt op de ge
leverde prestaties kan hij zich onmogelijk
indenken, dat het hier aan bestuurskracht zou
ontbreken. Hij vreest overigens dat die sa
menvoeging al een voldongen feit is, maar
wil niettemin ieder aansporen alles te doen
wat mogelijk is om dit tegen te gaan.
Misschien is die samenvoeging voor en
kelen wel goed, omdat ze er voor zichzelf
brood inzien, want ieder mens rekent, maar
ik blijf in alle gevallen tegen. Mijn stem om
f 1. per inwoner te voteren voor een te ma
ken rapport gaf ik niet, omdat ik het liever
plaatselijk wil opknappen, maar de samen
voeging dienen we met alle middelen te
bestrijden, desnoods hard tegen hard. Er
valt hier nog genoeg voor ons allen te doen
en dat kan ook gebeuren, dat zal ook ge
beuren, wanneer we zelfstandig kunnen blij
ven, aldus raadslid Stols.
LAAT HART HIER BLIJVEN
KLOPPEN
De heer M. Ph. van der Weele (gem. be
lang) vindt het nog zo gek niet als een
mening naar voren te brengen, dat wanneer
gedeputeerden geen termen aanwezig ach
ten om de procedure te verlengen de raden
evenmin termen aanwezig achten om het prq-
vinciaal voorstel te steunen. We zouden in
derdaad geen bestuurskrachtige gemeente
zijn, als we dit voorstel gaan steunen en ons
daarmee zelf een brevet van onvermogen
geven. Waarom zouden de streekbelangen
niet in een streekraad ondergebracht kun
nen worden. Het valt in elk geval te pro
beren. Dan kan men nog terug, maar na
samenvoeging kan men niet meer terug.
Laat men ons de tijd geven de ontwikkeling
te bestuderen en in elk geval het hart laten
kloppen, waar het altijd geklopt heeft.
MOTOR LOOPT BEST,
NIET UIT ELKAAR HALEN
De heer Kurvink (s.g.p.) herinnert aan
het spreekwoord, dat niet alle veranderingen
ook verbeteringen zijn. Ten aanzien van dit
samenvoegingsplan kan hij er althans geen
vebetering in zien. En niet één gemeente ver
langt het, ziet er ook de noodzaak van in.
Alleen gedeputeerden. Het doet me afvragen
waarin onze gemeente tekort schiet. Is er
niets gedaan aan tuinbouw? Aan industrie?
Aan andere voorzieningen? Het lijkt me be
slist wel mee te vallen. Waarom zou men een
goed functionerende machine uit elkaar ha
len? Dat doet men toch niet. Wie kan deze
zaak overzien? Het zal ongetwijfeld veel
wijzigingen meebrengen. Het is erg teleur
stellend, dat gedeputeerden niet willen op
schorten. Het onverantwoordelijk ingrijpend
voor de bewoners van ons eiland, aldus dhr.
Kurvink.
De heer J. A. den Engelsman (s.g.p.) ver
klaart zich geheel met het prae-advies van
b en w te kunnen verenigen.
GEMEENTE VOLDOET AAN
ALLE EISEN
Wethouder J. J. Mosselman (c.h.) vindt
de houding van gedeputeerden vernederend
voor de eilandbewoners. Niemand weet wat
de uitkomst van samenvoeging zal zijn. En
toch moet daarmee spoed worden betracht.
De begrotingswijzigingen, bij raadsbesluit
van 31 augustus jl. tot het voteren van de
bijdrage voor het te maken rapport zijn on
dertussen nog niet goedgekeurd door het
college terwijl onze begrotingsmiddelen toch
voldoende zijn. Voor raadslid Van Schetsen
schijnt het allemaal even duidelijk te zijn,
voert weth. Mosselman verder aan, on
danks het feit, dat gedeputeerden vaag en
onduidelijk zijn, terwijl het voor ons alle
maal nog veel onduidelijker is. Over be
stuurskracht en tuinbouw gesproken, zoals
g.s. doen moet ik opmerken, dat Sint Anna
land de tuinbouw (onrendabele aansluitings-
kosten electra) wilde subsidiëren, werd het
door gedeputeerden zonder meer afgewezen.
Minister Smallenbroek heeft bij zijn eerste
begroting opgemerkt, dat het moeilijk zal
zijn kleine gemeenten te handhaven. Daarbij
noemt hij criteria, t.w.: a. beneden de 2000
zielen, b. geen eigen burgemeester, secretaris
en ontvanger: c. 20% van het gemeentelijke
budget bestuursuitgaven zijn. Onze gemeente
staat ver bboven die voorwaarden, heeft
2700 inwoners, eigen burgemeester-secretaris
en ontvanger en het bestuursbudget gaat
niet boven de 13.1 Er is een sluitende
begroting 1966 met flinke post onvoorzien.
Onze gemeente bruist van aktiviteiten en
samenvoeging kan niet anders dan schade
berokken. Ik kan niet anders dan tegen
stemmen, aldus weth. Mosselman.
Vertegenwoordigers van Thoolse bevolking
behandelden de samenvoeging van gemeenten
Conclusie
zes en veertig tegenstanders
zeven voorstanders
Als enige variatie in dit samenvoegingsnummer
Wie is de beste puzzelaar
Een hartig woord van een scheidende predikant
En het sporthoekje
TOON ONS FEILEN
Weth. J. Moerland (s.g.p.) was het geen
genoegen hierover z'n stem te moeten ver
heffen. Ernstig bezwaar maakte hij tegen
de door g.s. gevolgde gang van zaken. Het
wil er bij hem niet in, dat geen mogelijk- 1
heid wordt geboden tot nadere studie en
bezinning. Na een 20 jarig raadslidmaat- i
schap kan hij niet zeggen of samenvoeging
voor- of nadelen meebrengt. Het is best
mogelijk dat het voordeel zou opleveren,
maar zonder daarvan overtuigd te zijn, zon
der daartoe een goede basis te hebben, kan
men er geen ja op zeggen. Vooral deze gang
van zaken stelt me teleur. Een misdadiger
krijgt nog recht van bijstand, maar wij
moeten beslissen zonder deskundig advies.
Nu kan men alleen op gevoelsargumenten
nee gaan zeggen. Ik ben trots op Sint-
Annaland, maar daarmee is men er niet. Dat
zou de bestuurskracht ondermijnen. Welnu,
er is een vrije meningsuiting in ons land.
Laat men dan ons feilen aantonen en ons
tijd geven voor de nodige studies. Op dit
ogenblik zal ik tegen de herindeling stemmen
en me na behandeling in het parlement en
ontvangst van het rapport daarover hopelijk
opnieuw kunnen bezinnen.
REGERING EIST
DUIDELIJK SAMENSPEL
Burgemeester Smith verklaarde dat hij als
voorzitter het door b en w toegestuurde
voorstel dient te verdedigen. Hij wijst er de
leden op, dat de wetgever aan het oordeel
van de raden bizondere waarde hecht en
daarom ook is hierbij grote zorgvuldigheid
vereist. Spreker leest een citaat uit de han
delingen over de samenvoegingsprocedure in
de Eerst Kamer der Staten Generaal, waarin
wordt aangedrongen op een duidelijk samen
spel bij deze zaken tussen provinciale- en
gemeentelijke organen. Dat samenspel is er
hier niet, want de motieven komen bij ge
deputeerden niet duidelijk uit de verf. We
hadden een toelichting verwacht om de
consequenties beter te kunnen overzien. We
meenden daaraan te kunnen voldoen, wan
neer we duidelijk zouden kunnen zien wat
hier allemaal aan vastzit en daarom werd
gevraagd eerst kennis te mogen nemen van
het wetenschappelijk rapport van het VNG.
De zwaarte van ons oordeel wordt echter
weggenomen, omdat we daartoe geen ge
legenheid krijgen.
Het was de voorzitter opgevallen, dat
raadslid Van Schetsen had getracht het
voorstel van de b en w's te ontzenuwen,
terwijl hij toch eerder het voorstel van g.s.
op de voet had moeten volgen. Het gaat
toch om ons aller belang en dat is daarin
niet duidelijk naar voren gebracht. Op grond
van deze summiere toelichting kan een
raad geen oordeel geven. Juist de verwach
ting van dhr. Van Schetsen met betrekking
tot de ontwikkeling van Tholen door de
kernaanwijzing Bergen op Zoom zou wel
licht in het rapport VNG tot uitdrukking
zijn gebracht en had een richtlijn kunnen zijn.
Wanneer dhr. Van Schetsen tot de stel
ling komt, dat de bestuurskracht bij één
thoolse gemeente groter zal zijn, valt het
mij op, aldus de voorzitter dat niemand in
staat is daarvan een definitie te geven. Is
er een aantoonbaar falen van de huidige
bestuurders Mag daarbij een éénmalig
besluit over een aantal woningwetwoningen
- 10 jaar geleden - worden aangevoerd of de
WIE IS DE BESTE PUZZELAAR
van ons land En wie helpt er mijn oplei
ding betalen, zodat ik straks een blinde kan
geleiden door het drukke verkeer
Zie pagina ZES en puzzel mee
WAT ZIJN DE PRIJZEN?
I. f 500.én het landelijk kampioenschap
voor degene die in totaal het hoogste
.aantal punten verwerft uit ALLE op
gaven.
2 tm 10 In volgorde van het aantal pun
ten keuze uit een draagbaar radiotoestel,
div. luxueuze serviezen, Delftsblauwe
vazen, een dameshorloge, een herenhor
loge en een fondu-pan.
II. Onze speciale rayonprijs, bestaande uit
een boekenbon van f 25.voor de bes
te puzzelaar onder onze lezers.
12 t m 25 Voorts loven wij ter aanmoediging
elke weck een L.P.-grammofoonplaat
uit voor de inzender die het HOOGSTE
aantal EXTRA punten verwerft voor
een enkele oplossing van de opgave
voor die week.
democratische wenst t.a.v. Mayfair's vesti
ging door de raad De wet laat geen
volksreferendum toe over deze zaak, want
de raadsleden zijn de volksvertegenwoor
digers en spreekbuis.
STRAMIEN VERLEGD
Wanneer dhr. Van Schetsen alleen als
norm wil nemen, wat zich tot dusver in de
gemeenten afspeelden met betrekking tot ge
meenschappelijke regelingen, dan moet hij
wel bedenken, vindt de voorzitter, dat ook
in één gemeente met dezelfde mensen ge
werkt moet worden, alleen wordt de plaats
van bestuur maar verlegd.
Nergens is nog aan een streekraad een
dringend karakter gegeven, zodat men dat
echt niet zonder meer kan afwijzen. B en
w maakt er heus geen grapje mee. De
plaatselijke raden kunnen met name aan te
wijzen taken afstoten. Het kan een binding
zijn naar twee kanten, want die leden van
de streekraad kunnen de belangen van eigen
gemeente, gesteund door eigen raad, ver
dedigen en tegelijk met meer inzicht alge
mene belangen, als ruimtelijke ordening,
culturele zaken, recreatie, gezondheidszorg,
brandweer, e.d. voorstaan.
Spreker hechtte veel waarde aan de
lokale democratie. En de belangstelling
daarvoor is in de stad heus niet groter dan
op het platteland, zoals de heer Van Schet
sen wil doen voorkomen. Waarom zou bijv.
anders burgemeester Thomassen van Rotter
dam voor meer decentralisatie pleiten. Wan
neer de lokale democratie niet meer functi-
onneert staat men open voor extremisme.
Spreker is blij, dat er hier de laatste tijd
zoveel belangstelling is voor de raads
vergaderingen, vooral ook van jongeren. Hij
is er zeker van, dat de thoolse raden volop
plannen hebben en ook zullen uitvoeren, als
er middelen zijn. Die middelen zij bij één
gemeente niet groter. Gedeputeerden zijn
tegenover de thoolse raden wat denigrerend
uit de hoek gekomen en er is recht op een
duidelijke toelichting. Ten aanzien van de
recreatie is er al grote samenwerking in de
streek. Als g.s. wel een grote Schelde-Rijn-
ontwikkeling zien voor Tholen, laat ze het
dan schrijven. Waarom geen streek-interum-
raad. Daarmee voorkomt men een onzorg
vuldige stap in welke richting ook.
Kortemeestraat 17 - Tel. 5878
BERGEN OP ZOOM
VOOR OM ONTWIKKELING TE
VOLGEN
De heer Van Schetsen maakt nog eens
van de gelegenheid gebruik zijn mening te
zeggen en op enkele uitspraken van zijn
collega's terug te komen. Zo vindt hij
het prettig, dat weth. Moerland heeft op
gemerkt, dat het best kan zijn, dat samen
voeging goed is. Wanneer g.s. dan ergens
vaag zijn, ten aanzien van de recreatieve
ontwikkeling zal iedereen toch wel aannemen
dat deze snel gaat. En dat gemeenschappe
lijke regelingen nodig waren, kwam omdat
men het niet zelfstandig kon. Voor een
streekraad voelt hij niets, dan verre de voor
keur aan één gemeente. Wanneer g.s. er nu
anders over denken dan 4 jaar geleden, kan
dat straks evenzo zijn met het rapport van
de VNG. Tenslotte definieert de heer Van
Schetsen waarom hij voorstander van de sa
menvoeging is: „Tegen de achtergronden
van moeizaam tot stand gekomen gemeen
schappelijke regelingen en in het licht van
de ontwikkeling van deze tijd is het mijn
vaste mening dat één gemeente op alle
terreinen beter van wal kan komen dan met
zeven gemeenten".
ZOEK HET ZELF MAAR UIT
De heer Stols vindt het gewoon belache
lijk te menen, dat de nieuwe raad groter
I bestuurskracht zou hebben. Het worden im-
mers dezelfde mensen, zij het dan wat min»
i der uit dezelfde streek. Waarom zouden die
verre boven de huidige bestuurders uitste
ken? Daar geef ik een grote nul voor, aldus
spreker Hij is in staat om tegen g.s. te
zeggen, wanneer dit plan moet doorgaan:
knap het nu zelf maar op. want op Tholen
stelt zich niemand meer als raadslid beschik
baar.
I De heer J. A. den Engelsman vraagt zich
af wat de financiële consequenties zijn en
de heer Kurvink acht het vreemd dat de mi
nister wel bereid was de procedure in Breda
op te schorten en hier niet
Weth. Mosselman vreest dat men het aan
het financiële lijf zal gaan voelen, wanneer
samenvoeging tot stand komt. De belastingen
zijn in deze gemeente nog laag. En wat
denkt dhr. Van Schetsen van de subsidies
voor alle plaatselijke verenigingen. Ook die
zullen dan slecht uit de bus komen.
Weth. Moerland vindt het een onjuiste
gedachte van dhr. Van Schetsen, wanneer
deze meent dat hij ook voorstander van sa
menvoeging zou zijn. Dat valt nog niet
te beoordelen. Wel kan hij over de eenheid
in Schouwen niet zoveel goeds vertellen.
De heer Van Schetsen gelooft niet dat de
verenigingen bij één thoolse gemeente min
der gesubsidieerd zullen worden dan thans
het geval is.
De voorzitter is er van overtuigd, dat de
grote bovengemeentelijke problemen even
goed door de districtsraad opgevangen kun
nen worden dan door één gemeentebestuur.
Hij is het niet eens met dhr. Stols, dat er
het boeltje bij neer wil gooien, wanneer de
samenvoeging doorgaat. In dat geval heeft
men de plicht zich bij een democratische
beslissing neer te leggen en ook in het nieu
we verband het belang van de streek voor
te staan. Hij kan de heer Kurvink geen ant
woord geven op zijn vraag, waarom de mi
nister in Breda wel uitstel verleende en ge-
looft niet (als antwoord op de vraag van
I raadslid den Engelsman), dat één nieuwe
thoolse gemeente van geldmiddelen zal over
vloeien.
De voorzitter meent dat hierna het onder
werp voldoende is besproken en dankt de
raad voor de waardige democratische wijze
van behandeling. Op verzoek van de heer
Van Schetsen wordt het voorstel van b en
w om het samenvoegingsvoorstel af te wij
zen in stemming gebracht. Alleen de heer
Van Schetsen is tegen, de overige 6 leden
scharen zich achter b en w. Daarna sluiting.
Het belangrijkste agendapunt, dat de vol
tallige raad van Sint Maartensdijk dinsdag
avond 28 september jl. behandelde was zoals
bij de andere thoolse gemeenten, het voorstel
van gedeputeerden over de gemeentelijke
samenvoeging. Er werden daarbij nog een
tiental andere punten verwerkt en mogelijk
is er nog voldoende ruimte over om daarvan
onder het plaatselijke nieuws nog verslag
uit te brengen. Hier volstaan we met een
weergave van de discussie over de samen
voegingskwestie. Daaraan dient echter voor
af te gaan de toelichting op het van de ove
rige dagelijkse besturen der thoolse gemeen
ten ietwat afwijkende prae-advies van het
Smerdiekse college. Aan het eerst genoemde
prae-advies werd overigens in zoverre niets
tekort gedaan, want ook alle Smerdiekse
raadsleden kregen dat stuk toegezonden. In
Sint Maartensdijk heeft men echter al in
1961 met dit bijltje gehakt, toen daar het
voorstel van het provinciaal bestuur op ta
fel kwam tot het samenvoegen van Sint
Maartensdijk/Scherpenisse. Op basis van de
toen genomen besluiten lanceerde Sint Maar
tensdijk dan ook een enigszins afwijkend ad-
vies van die der andere gezamelijke thoolse