De trein wordt
ouderwets
Imm
Nijverheidsavondschool
Bergen op Zoom
-fee.
van tHof
VOORSPRONG^
i
GRATIS
PROEFLES
V
R.van'tHo:
Financiële bijstand is een sociaal recht
MATRASSEN
V
Geen f 298, of f 335,
84,75
maar
tijdelijk f 259,-
Weer een speciaal
RADIO CRUSIO koopje!
Jersey Pakjes
met
Suède voorpanden
BANKSTELLEN
Electro motor
Salon $onno
LINDH0UTS Rijwielhandel
V
Fa. C. H. van Vliet en Zonen
KOUDEKERKE
EEN EERSTE ASSISTENTE
EEN EERSTE ASSISTENTE
EEN CORVEEËR
meisje of
werkster
Assisten((e)
17-jarige: f 2949,48 tot f 3745,16
18-jarige: 3097,32 tot f 3392,88
19-jarige: f 3 245,16 tot f 3540,70
Hebt U ook zo'n zin in een koele,
frisse dronk uit uw eigen
KOELKAST
D. MULLIE
Doe het nu
Wacht niet langer
Het aanbod is tijdelijk
I SIAAPMEUBELS
100 KILOMETER PER UUR
NIET SNEL GENOEG
Onze goed, oude trein, die nog niet zo
lang geleden zijn honderdste verjaardag
vierde, lijkt te bejaard geworden om in onze
jachtige tijd nog te kunnen meekomen. In
de technisch meest ontwikkelde landen
Amerika en Japan wordt al naarstig ge
speurd naar nieuwe, aan vaste banen ge
kluisterde vervoermiddelen, die honderden
passagiers kunnen vervoeren met veel hogere
snelheden dan wij nu voor mogelijk houden.
Vooral in deze twee uitgestrekte landen
waar de afstanden naar Nederlandse begrip
pen ongekend groot zijn verliest de trein
steeds meer reizende klanten aan de lucht
vaartmaatschappijen, die met snelle straal
vliegtuigen tegen redelijke tarieven de ver
bindingen tussen de grote steden onderhou
den. Ook de moderne, comfortabele bussen,
die langs brede autowegen snel van stad tot
stad zoemen, trekken steeds meer reizigers
aan.
Hoewel de verhoudingen in ons kleine
land heel anders zijn, begint ook in de dicht
bevolkte landen om ons heen de vraag naar
snelle treinen toe te nemen. Nederland zit
er overigens nog wel warmpjes bij. De
Nederlandse Spoorwegen werken met modern
materiaal. Juist op dit moment werkt men
aan de geleidelijke invoering van moderne,
snellere en comfortabele treinstellen. Toch
blijft het hier een topprestatie wanneer een
snelheid van iets meer dan honderd kilo
meter kan worden bereikt. Duitsland is er
minder goed aan toe. Daar kan men nog
zich moeizaam en puffend voortslepende
stoomlocomotieven tegenkomen, een wijze
van railvervoer, welke al helemaal niet meer
thuishoort in onze technische wonderjaren.
BLIKSEMTREIN
Het meest gevorderd op het gebied van
railvervoer zijn op dit moment nog de voor
uitstrevende Japanners, In October zullen de
Japanse spoorwegen op het traject Tokio/
Osaka - een lijn waarover, wekelijks vele
honderdduizenden passagiers worden ver
voerd - de „Bliksem" inzetten. Deze ge
stroomlijnde trein moet de afstand van bijna
vijfhonderd kilometer afleggen in drie uren,
zo nu en dan zelfs voortrazend met snel
heden, die de 200 kilometer per uur nabij
komen. Dit betekent een absoluut nieuw
wereldrecord. En de Japanners zouden geen
Japanners zijn als zij daarop niet bijzonder
trots zouden zijn.
De Amerikaanse spoorwegen willen het
hierbij overigens niet laten zitten. Zij golden
tot nu toe als de meest moderne ter wereld.
De ingenieurs van Uncle Sam werken hard
aan plannen voor een trein, die nog veel
sneller dan de „Bliksem" over de rails meet
denderen. Zij willen de grens van maar liefst
300 kilometer per uur doorbreken. De tech
nische moeilijkheden bij dergelijke ontzag
wekkende snelheden zijn verschrikkelijk ge
compliceerd. De Japanse „Bliksem" moet al
gebruik maken van speciaal geconstrueerde
rails, welke rusten op rubber blokken en
volgens een bijzonder procédé vervaardigde
betonnen dwarsliggers. Zou dit niet het ge
val zijn dan zouden de passagiers op een
vreselijke manier door elkaar worden ge
rammeld door de hevige trillingen. De nieuwe
spoorweg tussen Tokio en Osaka kent
bovendien alleen maar zeer flauwe bochten
en ongelijkvloerse kruisingen om een zo
hoog mogelijke veiligheid te waarborgen.
BLAASPIJP
De Amerikaanse regering is nauw betrok
ken bij de pogingen de Amerikaanse treinen
sneller te laten voortrazen, welbewust van
het grote economische belang van goede
spoorwegverbindingen. President Johnson wil
vijftig miljoen gulden uittrekken om de
komende drie jaren de zaken eens nauwgezet
te bestuderen. Als eerste stap zal binnen
kort op het traject New York-Washington
een trein worden ingezet, die het lieve
vaartje van 160 kilometer per uur haalt. Hoe
indrukwekkend ook, de trein blijft nog altijd
een boemeltje vergeleken met de Japanse
„Bliksem".
De Amerikaanse ingenieurs weten, dat zij,
als zij de droomgrens van 300 kilometer
willen doorbreken, letterlijk nieuwe wegen
moeten vinden. De gewone spoorstaven zul
len bijvoorbeeld bij dergelijke snelheden niet
in staat zijn een trein in bedwang te houden,
bovendien zouden de electrische leidingen
smelten door de wrijvingshitte van de beu
gel. Maar wat dan als de bekende zaken
niet meer voldoen Geen zorg, de Ameri
kanen hebben heel ingenieuze plannen op de
tekentafels gebracht, die de stoutste dromen
overtreffen. De meest sensationele toekomst-
trein is wel de „luchteter". In plaats van
over rails moet dit voertuig zich voort
bewegen door een gigantische buis. Een
krachtige motor zorgt er voor dat aan de
voorkant lucht wordt aangezogen, die aan
de achterkant met grote kracht wordt uit
gespoten. Als in een blaaspijp beweegt de
trein zich dan voort met, naar de ontwer
pers veronderstellen, mogelijke snelheden van
liefst 800 kb/u. Net zo snel dus als de
jachtvliegtuigen uit de tweede wereldoorlog.
Speciale „blazers", die de lucht ook naar de
kanten uitstoten, zorgen er voor, dat de
trein de wanden van de buis niet raakt. Of
deze torpedotrein het rail-, pardon buisvoer
tuig, van de toekomst wordt Men durft
het in Amerika nog niet te zeggen. Het zal
helemaal afhangen van de kosten. Want, zo
zeggen de ingenieurs, een spoorkaartje moet
tenslotte altijd betaalbaar blijven.
(nadruk verboden)
Als een boer of tuinder vroeger in finan
ciële moeilijkheden was geraak en nergens
meer geld kon lenen was de gang om hulp
naar het gemeente- of kerkbestuur voor hem
een zware onderneming. Zelfs als zijn gezin
of bedrijf geheel buiten eigen schuld in een
noodsituatie was gekomen gold bij velen het
onprettige gevoel, dat zij werden „bedeeld".
Voor deze opvatting bestaat sedert de in
voering van de Algemene Bijstandswet geen
aanleiding meer. Terecht wordt in de me
morie van toelichting op deze wet gezegd,
dat in de loop der jaren zich een evolutie
heeft voorgedaan in de opvattingen over de
verantwoordelijkheid van de gemeenschap
voor zijn leden. Sommige risico's van de
enkeling zijn sociale risico's geworden, waar
voor de verantwoordelijkheid van de ge
meenschap als vanzelfsprekend wordt aan
vaard. Wat vroeger een gunst was is door
de bijstandswet een recht geworden van
iedere landgenoot. Voor de zelfstandige
ondernemer in beroep of bedrijf is de te ver
lenen bijstand aangepast aan zijn plaats en
taak in de samenleving. De Rijksgroepsrege
ling zelfstandigen, die krachtens de Alge
mene Bijstandswet bij Koninklijk Besluit is
ingesteld, biedt de mogelijkheid de zelf
standigen die in tijdelijke moeilijkheden zijn
geraakt of daarin dreigen te geraken, te
helpen deze moeilijkheden te boven te komen
dan wel te voorkomen. De abnormaal slechte
weersomstandigheden van dit jaar hebben
voor vele zelfstandigen, w.o. boeren en tuin
ders, zulke ernstige nadelige gevolgen, dat
het voortbestaan van het bedrijf rechtstreeks
wordt bedreigd. De Bijstandwet erkent hun
recht op hulp en de groepsregeling voor zelf
standigen geeft aan, hoe de wet voor deze
groep moet worden uitgevoerd. Geen zelf
standigen behoeft zich dus te laten weer
houden een beroep op die regeling te doen.
De voornaamste voorwaarden waaraan de
aanvrager moet voldoen zijn:
a. de ondernemer moet reeds een redelijke
tijd zelfstandig werkzaam zijn;
b. hij moet vakbekwaam zijn en de ver
eiste vergunningen tot uitoefening van
zijn beroep of bedrijf bezitten;
c. het bedrijf of beroep moet in normale
omstandigheden een zelfstandig bestaan
opleveren;
d. vast moet staan, dat de aanvrager door
de bestaande kredietinstellingen niet of
niet meer kan worden geholpen;
e. de zelfstandige moet jonger dan 65 jaar
zijn.
De aard en omvang van de bijstand kan
geheel worden aangepast aan de noodzake
lijke behoeften van de aanvrager. Sommigen
zullen voldoende geholpen worden met een
tijdelijke uitkering voor levensonderhoud van
het gezin. Deze uitkering, die maximaal ge
durende 26 weken per jaar kan worden ver
leend, bedraagt een percentage van het nor
male inkomen tot een bepaald maximum per
week. Bij de berekening moeten allerlei
factoren in aanmerkingen worden genomen,
maar de grootte van de uitkering is toch
wel zodanig, dat in de meest dringende be
hoefte van het gezin kan worden voorzien.
Behalve deze bijdrage in de kosten van het
levensonderhoud (of in de plaats daarvan,
naar gelang van de omstandigheden van het
geval) kan bedrijfskapitaal worden verstrekt
dat voor het herstel van de zelfstandigheid
nodig is. Deze leningen kunnen renteloos of
tegen een matige rente worden verstrekt en
in zeer moeilijke gevallen is het zelfs moge
lijk dat het bedrag geheel of gedeeltelijk
wordt geschonken. Door wateroverlast ge
dupeerde veehouders b.v. kunnen volgens
deze regeling aan geldmiddelen worden ge
holpen voor het aankopen van veevoeder.
Als door het wegvallen van bedrijfsinkom-
sten de schulden te hoog zijn opgelopen kan
geld worden geleend voor de gehele of ge
deeltelijke betaling ervan. Ook voor andere
voorzieningen kan bijstand door het ver
schaffen van bedrijfskapitaal worden ver
leend, mits deze gericht zijn op het opvan
gen van de noodsituatie en bijgevolg op het
herstel van de zelfstandigheid van het be
drijf als voornaamste bron van inkomsten
van de aanvrager. De regeling wordt door
de gemeente uitgevoerd met dien verstande,
dat voor bedragen boven 2000.de goed
keuring van de Minister van Cultuur, Re
creatie en Maatschappelijk Werk is vereist.
Aanvragen moeten worden gedaan bij de
afdeling sociale zaken van de gemeente
van inwoning. De zelfstandige behoeft dit
niet persoonlijk te doen; hij kan dit des
gewenst door anderen namens hem laten
doen. De minister van landbouw heeft
zoals bekend de rijksland- en. tuinbouw-
consulenten verzocht aan de uitvoering van
de regeling medewerking te verlenen. Ook
de standsorganisaties zullen hun leden on
getwijfeld van advies willen dienen.
*9 ïït*
DE GROTE
MODE
Wij brengen U
deze week een
groot assortiment
in vele kleuren
o.a. mosgroen
beige
blauw
Speciale prijs
slechts
Bosstr. 32-34
Telef. 4412
Drnrrii An 70
ATTENTIE!
„BLOEMENMAGAZIJN
MARGRIET"
Wij zijn donderdag 9 sept.
de gehele dag
en vrijdag 10 sept.
tot 12 uur
GESLOTEN
TE KOOP
3 pk
Weststraat 2 Scherpenisse
Kapsalon tevens Schoonheidssalon
J. K. KARTOMO
Kremerstraat 25 - Bergen op Zoom - TeL 6469
Schelpstraat 49 - Halsteren TeL 648
Een ruime keus uit verschillende merken, w.o.
GAZELLE, PHOENIX, UNION, MAGNEET, enz
Zag u reeds onze Lima-fiets 1 Zowel tour- als sport
Ook in kinderfietsen zijn wij ruim gesorteerd.
ST. MAARTENSDIJK - Tel. 367
Uw ADRES voor alles op Rijwielgebied
WEGENS
VAKANTIE
van 6 tot en met 11 september
GESLOTEN
H. SLAGER
Ring 68 Sint Annaland
Wie wil een tuin onderhouden
voor de helft van groente en
klein fruit. Mest en kunstmest
voor mijn rekening.
Brieven onder nr 2152 a.h.
bureau van dit blad
WASAUTOMATEN
WASCOMBINATIES - STOFZUIGERS
NAAI- cn BREIMACHINES
Grote sortering - Vakkundige voorlichting
Gemakkelijke betalingsmogelijkheden
Eigen onderhoudsdienst
Wij zijn onbetwist de wasmachine specialist
Bergen op Zoom - Bosstraat 5 - Tel. (01640) 4672
Roosendaal - Kalsdonksestraat 31 - TeL (01650) 3987
INSCHRIJVING VAN LEERLINGEN
VOOR DE CURSUS 1965 - 1966
op woensdag 1 september 1965, 's avonds
van 7 tot 9 uur in de school, Burg. Stule-
meijerlaan 28
(Ook de leerlingen die het vorige jaar de
cursus volgden, moeten zich weer laten in
schrijven)
OPLEIDINGEN VOOR EXAMENS;
Monteur VAM
Tweede monteur VAM
Adspirant VEV-cursist-B
Sterkstroommonteur-VEV
Elektronicamonteur-VEV
Radiomonteur-VEV
Gezel-constructiebankwerken Smecoma
Lassen-beginners-NVL
Lassen-gevorderden-NVL
Lassen- gronddiploma-NVL
Gezel-, Vakbekwaamheid-, Meester-
schilderen
Gezel-timmeren
De directeur.
autoherstellen
elektrotechniek
„DER BOEDE"
Verpleeginrichting voor langdurig zieken
VRAAGT
in de huishouding, die speciaal belast zal worden
met werkzaamheden in de zustereetzaal.
in de huishouding in algemene dienst.
Niet beneden 25 jaar,
voor schoonmaakwerkzaamheden.
Niet ouder dan 45 jaar.
Sollicitaties Stichting „Verpleeg- en Rusthuizen
Midden-Zeeland.', Dam 73, Middelburg.
Verpleeghuis „TER HOOGE"
Koudekerkseweg Middelburg
vraagt:
Een verpleeghulp,
m(n. leeftijd 17 jaar. Goed loon, goede arbeids
voorwaarden.
Inlichtingen en sollicitaties Stichting „Verpleeg- en
Rusthuizen Midden-Zeeland", Dam 73 Middeluburg
.^OORUIf/fc,
B
GEVRAAGD
voor ca lJd dag per week
A. A. NIEUWKERK
Langestraat 12 - Poortvliet
VERHUUR gelegenheidskle
ding, voor bruid en bruidegom
altijd iets aparts. Confektie en
maatkleding Fa. Gebr. Tebbens
Steenbergsestraat 28, B. o. Z.
r
nu OOK VOOR U mogelijk:
De unieke methode
i
voor BEROEP en BEDRIJF
(incl. Spreken in het Openbaar, conversatie
Persoonlijkheidsontwikkeling en Verkopen)
leidt absoluut tot GUNSTIGE RESULTATEN
bij examen, sollicitatie, promotie, verkoop.
Beluister deze
UITKOMST VOOR UW TOEKOMST:
(aanv. 8 u.)
vrijdag 3 sept. te STELNBERGEN, in zaal van
HOTEL „VROON", Kaaistraat 12.
maandag 6 sept. te BERGEN OP ZOOM, in
zaal van „DE HOLLANDSCHE TUIN",
Huijbergsestraat 1 4
DINSDAG 7sept. THOLEN, Hotel „ZEELAND"
donderdag 9 sept. BERGEN OP ZOOM, zaal
„DE HOLLANDSCHE TUIN" Huijbergsestr. 14
Duizenden gingen u vóór, bliji niet échter
ledereen SLAAGT ól blijit GRATIS cursist.
Vraag, bij verhindering, vrijbl. om inl. aan:
NEDERLANDS SP R E E K-CE N TR UM
OPGER. 1947 ZEIST TEL 13.883
Het instituut met de sprekende resultaten
Op het kantoor van het Prot. Psychiatrisch Zieken
huis „Vrederust" te Halsteren (post Bergen op Zoom),
is plaats voor een
met U.L.O. - of gelijkwaardige opleiding.
Het aanvangssalaris bedraagt voor een
per jaar, exclusief 4% vakantietoeslag. Gunstige sociale
voorzieningen w.o. 3 weken vakantie per jaar.
Sollicitaties kunnen zowel schriftelijk als mondeling,
gericht worden aan de administrateur.
Tel. 01640-3910 (t m 3912) of 6900
('s-avonds(01641-467.)
vi',r;
f"
POORTVLIET
TE KOOP
1 van Rumpt 2 schaar wentelploeg
1 Cappon 2 schaar wentelploeg
2 Goudland kantel ploegen
1 gebruikte wagen 7>y2 ton
enkele diepwoelers benodigde trekkracht
vanaf 35 pk
1 M.F. 3 cilinder tractor bouwjaar '62
2 Ferguson petroleum tractoren
1 complete Romas aardappelrooier type 3
Royaal tafelmodel 130 ltr. inhoud met formica boven
blad, geschikt voor 4-pits gaskomfoor.
Handige deurindeling Laag stroomverbruik
Een koelkast voor iedere beurs.
Met RADIO CRUSIO betalingsservice of
in 4x betalen, geen cent duurder.
Keuze uit 10 verschillende merken en
meer dan 30 modellen.
TECHN. BUREAU CRUSIO N V.
ANTWERPSESTRAAT 14
PAPAVERSTRAAT 34
BERGEN OP ZOOM
GROTE MARKT 36
ANTWERPSESTRAAT 8
Tel. (01640)-43 50
c*ft0R UHra,.
Bejaardentehuis „TER MANTELINGE"
DOMBURG
Wij vragen;
Een Assistente Hoofd van de Huishouding
niet beneden 25 jaar, bij voorkeur met inrich
tingservaring.
Een Assistente in de Huishouding
leeftijd min. 16 jaar
Sollicitaties Stichting „Verpleeg- en Rusthuizen Mid
den-Zeeland, Dam 73, Middelburg
De EENDRACHTBODE van en voor
alle inwoners en oud-inwoners
van Tholen en Sint-Philipsland