De trein wordt ouderwets Imm Nijverheidsavondschool Bergen op Zoom -fee. van tHof VOORSPRONG^ i GRATIS PROEFLES V R.van'tHo: Financiële bijstand is een sociaal recht MATRASSEN V Geen f 298, of f 335, 84,75 maar tijdelijk f 259,- Weer een speciaal RADIO CRUSIO koopje! Jersey Pakjes met Suède voorpanden BANKSTELLEN Electro motor Salon $onno LINDH0UTS Rijwielhandel V Fa. C. H. van Vliet en Zonen KOUDEKERKE EEN EERSTE ASSISTENTE EEN EERSTE ASSISTENTE EEN CORVEEËR meisje of werkster Assisten((e) 17-jarige: f 2949,48 tot f 3745,16 18-jarige: 3097,32 tot f 3392,88 19-jarige: f 3 245,16 tot f 3540,70 Hebt U ook zo'n zin in een koele, frisse dronk uit uw eigen KOELKAST D. MULLIE Doe het nu Wacht niet langer Het aanbod is tijdelijk I SIAAPMEUBELS 100 KILOMETER PER UUR NIET SNEL GENOEG Onze goed, oude trein, die nog niet zo lang geleden zijn honderdste verjaardag vierde, lijkt te bejaard geworden om in onze jachtige tijd nog te kunnen meekomen. In de technisch meest ontwikkelde landen Amerika en Japan wordt al naarstig ge speurd naar nieuwe, aan vaste banen ge kluisterde vervoermiddelen, die honderden passagiers kunnen vervoeren met veel hogere snelheden dan wij nu voor mogelijk houden. Vooral in deze twee uitgestrekte landen waar de afstanden naar Nederlandse begrip pen ongekend groot zijn verliest de trein steeds meer reizende klanten aan de lucht vaartmaatschappijen, die met snelle straal vliegtuigen tegen redelijke tarieven de ver bindingen tussen de grote steden onderhou den. Ook de moderne, comfortabele bussen, die langs brede autowegen snel van stad tot stad zoemen, trekken steeds meer reizigers aan. Hoewel de verhoudingen in ons kleine land heel anders zijn, begint ook in de dicht bevolkte landen om ons heen de vraag naar snelle treinen toe te nemen. Nederland zit er overigens nog wel warmpjes bij. De Nederlandse Spoorwegen werken met modern materiaal. Juist op dit moment werkt men aan de geleidelijke invoering van moderne, snellere en comfortabele treinstellen. Toch blijft het hier een topprestatie wanneer een snelheid van iets meer dan honderd kilo meter kan worden bereikt. Duitsland is er minder goed aan toe. Daar kan men nog zich moeizaam en puffend voortslepende stoomlocomotieven tegenkomen, een wijze van railvervoer, welke al helemaal niet meer thuishoort in onze technische wonderjaren. BLIKSEMTREIN Het meest gevorderd op het gebied van railvervoer zijn op dit moment nog de voor uitstrevende Japanners, In October zullen de Japanse spoorwegen op het traject Tokio/ Osaka - een lijn waarover, wekelijks vele honderdduizenden passagiers worden ver voerd - de „Bliksem" inzetten. Deze ge stroomlijnde trein moet de afstand van bijna vijfhonderd kilometer afleggen in drie uren, zo nu en dan zelfs voortrazend met snel heden, die de 200 kilometer per uur nabij komen. Dit betekent een absoluut nieuw wereldrecord. En de Japanners zouden geen Japanners zijn als zij daarop niet bijzonder trots zouden zijn. De Amerikaanse spoorwegen willen het hierbij overigens niet laten zitten. Zij golden tot nu toe als de meest moderne ter wereld. De ingenieurs van Uncle Sam werken hard aan plannen voor een trein, die nog veel sneller dan de „Bliksem" over de rails meet denderen. Zij willen de grens van maar liefst 300 kilometer per uur doorbreken. De tech nische moeilijkheden bij dergelijke ontzag wekkende snelheden zijn verschrikkelijk ge compliceerd. De Japanse „Bliksem" moet al gebruik maken van speciaal geconstrueerde rails, welke rusten op rubber blokken en volgens een bijzonder procédé vervaardigde betonnen dwarsliggers. Zou dit niet het ge val zijn dan zouden de passagiers op een vreselijke manier door elkaar worden ge rammeld door de hevige trillingen. De nieuwe spoorweg tussen Tokio en Osaka kent bovendien alleen maar zeer flauwe bochten en ongelijkvloerse kruisingen om een zo hoog mogelijke veiligheid te waarborgen. BLAASPIJP De Amerikaanse regering is nauw betrok ken bij de pogingen de Amerikaanse treinen sneller te laten voortrazen, welbewust van het grote economische belang van goede spoorwegverbindingen. President Johnson wil vijftig miljoen gulden uittrekken om de komende drie jaren de zaken eens nauwgezet te bestuderen. Als eerste stap zal binnen kort op het traject New York-Washington een trein worden ingezet, die het lieve vaartje van 160 kilometer per uur haalt. Hoe indrukwekkend ook, de trein blijft nog altijd een boemeltje vergeleken met de Japanse „Bliksem". De Amerikaanse ingenieurs weten, dat zij, als zij de droomgrens van 300 kilometer willen doorbreken, letterlijk nieuwe wegen moeten vinden. De gewone spoorstaven zul len bijvoorbeeld bij dergelijke snelheden niet in staat zijn een trein in bedwang te houden, bovendien zouden de electrische leidingen smelten door de wrijvingshitte van de beu gel. Maar wat dan als de bekende zaken niet meer voldoen Geen zorg, de Ameri kanen hebben heel ingenieuze plannen op de tekentafels gebracht, die de stoutste dromen overtreffen. De meest sensationele toekomst- trein is wel de „luchteter". In plaats van over rails moet dit voertuig zich voort bewegen door een gigantische buis. Een krachtige motor zorgt er voor dat aan de voorkant lucht wordt aangezogen, die aan de achterkant met grote kracht wordt uit gespoten. Als in een blaaspijp beweegt de trein zich dan voort met, naar de ontwer pers veronderstellen, mogelijke snelheden van liefst 800 kb/u. Net zo snel dus als de jachtvliegtuigen uit de tweede wereldoorlog. Speciale „blazers", die de lucht ook naar de kanten uitstoten, zorgen er voor, dat de trein de wanden van de buis niet raakt. Of deze torpedotrein het rail-, pardon buisvoer tuig, van de toekomst wordt Men durft het in Amerika nog niet te zeggen. Het zal helemaal afhangen van de kosten. Want, zo zeggen de ingenieurs, een spoorkaartje moet tenslotte altijd betaalbaar blijven. (nadruk verboden) Als een boer of tuinder vroeger in finan ciële moeilijkheden was geraak en nergens meer geld kon lenen was de gang om hulp naar het gemeente- of kerkbestuur voor hem een zware onderneming. Zelfs als zijn gezin of bedrijf geheel buiten eigen schuld in een noodsituatie was gekomen gold bij velen het onprettige gevoel, dat zij werden „bedeeld". Voor deze opvatting bestaat sedert de in voering van de Algemene Bijstandswet geen aanleiding meer. Terecht wordt in de me morie van toelichting op deze wet gezegd, dat in de loop der jaren zich een evolutie heeft voorgedaan in de opvattingen over de verantwoordelijkheid van de gemeenschap voor zijn leden. Sommige risico's van de enkeling zijn sociale risico's geworden, waar voor de verantwoordelijkheid van de ge meenschap als vanzelfsprekend wordt aan vaard. Wat vroeger een gunst was is door de bijstandswet een recht geworden van iedere landgenoot. Voor de zelfstandige ondernemer in beroep of bedrijf is de te ver lenen bijstand aangepast aan zijn plaats en taak in de samenleving. De Rijksgroepsrege ling zelfstandigen, die krachtens de Alge mene Bijstandswet bij Koninklijk Besluit is ingesteld, biedt de mogelijkheid de zelf standigen die in tijdelijke moeilijkheden zijn geraakt of daarin dreigen te geraken, te helpen deze moeilijkheden te boven te komen dan wel te voorkomen. De abnormaal slechte weersomstandigheden van dit jaar hebben voor vele zelfstandigen, w.o. boeren en tuin ders, zulke ernstige nadelige gevolgen, dat het voortbestaan van het bedrijf rechtstreeks wordt bedreigd. De Bijstandwet erkent hun recht op hulp en de groepsregeling voor zelf standigen geeft aan, hoe de wet voor deze groep moet worden uitgevoerd. Geen zelf standigen behoeft zich dus te laten weer houden een beroep op die regeling te doen. De voornaamste voorwaarden waaraan de aanvrager moet voldoen zijn: a. de ondernemer moet reeds een redelijke tijd zelfstandig werkzaam zijn; b. hij moet vakbekwaam zijn en de ver eiste vergunningen tot uitoefening van zijn beroep of bedrijf bezitten; c. het bedrijf of beroep moet in normale omstandigheden een zelfstandig bestaan opleveren; d. vast moet staan, dat de aanvrager door de bestaande kredietinstellingen niet of niet meer kan worden geholpen; e. de zelfstandige moet jonger dan 65 jaar zijn. De aard en omvang van de bijstand kan geheel worden aangepast aan de noodzake lijke behoeften van de aanvrager. Sommigen zullen voldoende geholpen worden met een tijdelijke uitkering voor levensonderhoud van het gezin. Deze uitkering, die maximaal ge durende 26 weken per jaar kan worden ver leend, bedraagt een percentage van het nor male inkomen tot een bepaald maximum per week. Bij de berekening moeten allerlei factoren in aanmerkingen worden genomen, maar de grootte van de uitkering is toch wel zodanig, dat in de meest dringende be hoefte van het gezin kan worden voorzien. Behalve deze bijdrage in de kosten van het levensonderhoud (of in de plaats daarvan, naar gelang van de omstandigheden van het geval) kan bedrijfskapitaal worden verstrekt dat voor het herstel van de zelfstandigheid nodig is. Deze leningen kunnen renteloos of tegen een matige rente worden verstrekt en in zeer moeilijke gevallen is het zelfs moge lijk dat het bedrag geheel of gedeeltelijk wordt geschonken. Door wateroverlast ge dupeerde veehouders b.v. kunnen volgens deze regeling aan geldmiddelen worden ge holpen voor het aankopen van veevoeder. Als door het wegvallen van bedrijfsinkom- sten de schulden te hoog zijn opgelopen kan geld worden geleend voor de gehele of ge deeltelijke betaling ervan. Ook voor andere voorzieningen kan bijstand door het ver schaffen van bedrijfskapitaal worden ver leend, mits deze gericht zijn op het opvan gen van de noodsituatie en bijgevolg op het herstel van de zelfstandigheid van het be drijf als voornaamste bron van inkomsten van de aanvrager. De regeling wordt door de gemeente uitgevoerd met dien verstande, dat voor bedragen boven 2000.de goed keuring van de Minister van Cultuur, Re creatie en Maatschappelijk Werk is vereist. Aanvragen moeten worden gedaan bij de afdeling sociale zaken van de gemeente van inwoning. De zelfstandige behoeft dit niet persoonlijk te doen; hij kan dit des gewenst door anderen namens hem laten doen. De minister van landbouw heeft zoals bekend de rijksland- en. tuinbouw- consulenten verzocht aan de uitvoering van de regeling medewerking te verlenen. Ook de standsorganisaties zullen hun leden on getwijfeld van advies willen dienen. *9 ïït* DE GROTE MODE Wij brengen U deze week een groot assortiment in vele kleuren o.a. mosgroen beige blauw Speciale prijs slechts Bosstr. 32-34 Telef. 4412 Drnrrii An 70 ATTENTIE! „BLOEMENMAGAZIJN MARGRIET" Wij zijn donderdag 9 sept. de gehele dag en vrijdag 10 sept. tot 12 uur GESLOTEN TE KOOP 3 pk Weststraat 2 Scherpenisse Kapsalon tevens Schoonheidssalon J. K. KARTOMO Kremerstraat 25 - Bergen op Zoom - TeL 6469 Schelpstraat 49 - Halsteren TeL 648 Een ruime keus uit verschillende merken, w.o. GAZELLE, PHOENIX, UNION, MAGNEET, enz Zag u reeds onze Lima-fiets 1 Zowel tour- als sport Ook in kinderfietsen zijn wij ruim gesorteerd. ST. MAARTENSDIJK - Tel. 367 Uw ADRES voor alles op Rijwielgebied WEGENS VAKANTIE van 6 tot en met 11 september GESLOTEN H. SLAGER Ring 68 Sint Annaland Wie wil een tuin onderhouden voor de helft van groente en klein fruit. Mest en kunstmest voor mijn rekening. Brieven onder nr 2152 a.h. bureau van dit blad WASAUTOMATEN WASCOMBINATIES - STOFZUIGERS NAAI- cn BREIMACHINES Grote sortering - Vakkundige voorlichting Gemakkelijke betalingsmogelijkheden Eigen onderhoudsdienst Wij zijn onbetwist de wasmachine specialist Bergen op Zoom - Bosstraat 5 - Tel. (01640) 4672 Roosendaal - Kalsdonksestraat 31 - TeL (01650) 3987 INSCHRIJVING VAN LEERLINGEN VOOR DE CURSUS 1965 - 1966 op woensdag 1 september 1965, 's avonds van 7 tot 9 uur in de school, Burg. Stule- meijerlaan 28 (Ook de leerlingen die het vorige jaar de cursus volgden, moeten zich weer laten in schrijven) OPLEIDINGEN VOOR EXAMENS; Monteur VAM Tweede monteur VAM Adspirant VEV-cursist-B Sterkstroommonteur-VEV Elektronicamonteur-VEV Radiomonteur-VEV Gezel-constructiebankwerken Smecoma Lassen-beginners-NVL Lassen-gevorderden-NVL Lassen- gronddiploma-NVL Gezel-, Vakbekwaamheid-, Meester- schilderen Gezel-timmeren De directeur. autoherstellen elektrotechniek „DER BOEDE" Verpleeginrichting voor langdurig zieken VRAAGT in de huishouding, die speciaal belast zal worden met werkzaamheden in de zustereetzaal. in de huishouding in algemene dienst. Niet beneden 25 jaar, voor schoonmaakwerkzaamheden. Niet ouder dan 45 jaar. Sollicitaties Stichting „Verpleeg- en Rusthuizen Midden-Zeeland.', Dam 73, Middelburg. Verpleeghuis „TER HOOGE" Koudekerkseweg Middelburg vraagt: Een verpleeghulp, m(n. leeftijd 17 jaar. Goed loon, goede arbeids voorwaarden. Inlichtingen en sollicitaties Stichting „Verpleeg- en Rusthuizen Midden-Zeeland", Dam 73 Middeluburg .^OORUIf/fc, B GEVRAAGD voor ca lJd dag per week A. A. NIEUWKERK Langestraat 12 - Poortvliet VERHUUR gelegenheidskle ding, voor bruid en bruidegom altijd iets aparts. Confektie en maatkleding Fa. Gebr. Tebbens Steenbergsestraat 28, B. o. Z. r nu OOK VOOR U mogelijk: De unieke methode i voor BEROEP en BEDRIJF (incl. Spreken in het Openbaar, conversatie Persoonlijkheidsontwikkeling en Verkopen) leidt absoluut tot GUNSTIGE RESULTATEN bij examen, sollicitatie, promotie, verkoop. Beluister deze UITKOMST VOOR UW TOEKOMST: (aanv. 8 u.) vrijdag 3 sept. te STELNBERGEN, in zaal van HOTEL „VROON", Kaaistraat 12. maandag 6 sept. te BERGEN OP ZOOM, in zaal van „DE HOLLANDSCHE TUIN", Huijbergsestraat 1 4 DINSDAG 7sept. THOLEN, Hotel „ZEELAND" donderdag 9 sept. BERGEN OP ZOOM, zaal „DE HOLLANDSCHE TUIN" Huijbergsestr. 14 Duizenden gingen u vóór, bliji niet échter ledereen SLAAGT ól blijit GRATIS cursist. Vraag, bij verhindering, vrijbl. om inl. aan: NEDERLANDS SP R E E K-CE N TR UM OPGER. 1947 ZEIST TEL 13.883 Het instituut met de sprekende resultaten Op het kantoor van het Prot. Psychiatrisch Zieken huis „Vrederust" te Halsteren (post Bergen op Zoom), is plaats voor een met U.L.O. - of gelijkwaardige opleiding. Het aanvangssalaris bedraagt voor een per jaar, exclusief 4% vakantietoeslag. Gunstige sociale voorzieningen w.o. 3 weken vakantie per jaar. Sollicitaties kunnen zowel schriftelijk als mondeling, gericht worden aan de administrateur. Tel. 01640-3910 (t m 3912) of 6900 ('s-avonds(01641-467.) vi',r; f" POORTVLIET TE KOOP 1 van Rumpt 2 schaar wentelploeg 1 Cappon 2 schaar wentelploeg 2 Goudland kantel ploegen 1 gebruikte wagen 7>y2 ton enkele diepwoelers benodigde trekkracht vanaf 35 pk 1 M.F. 3 cilinder tractor bouwjaar '62 2 Ferguson petroleum tractoren 1 complete Romas aardappelrooier type 3 Royaal tafelmodel 130 ltr. inhoud met formica boven blad, geschikt voor 4-pits gaskomfoor. Handige deurindeling Laag stroomverbruik Een koelkast voor iedere beurs. Met RADIO CRUSIO betalingsservice of in 4x betalen, geen cent duurder. Keuze uit 10 verschillende merken en meer dan 30 modellen. TECHN. BUREAU CRUSIO N V. ANTWERPSESTRAAT 14 PAPAVERSTRAAT 34 BERGEN OP ZOOM GROTE MARKT 36 ANTWERPSESTRAAT 8 Tel. (01640)-43 50 c*ft0R UHra,. Bejaardentehuis „TER MANTELINGE" DOMBURG Wij vragen; Een Assistente Hoofd van de Huishouding niet beneden 25 jaar, bij voorkeur met inrich tingservaring. Een Assistente in de Huishouding leeftijd min. 16 jaar Sollicitaties Stichting „Verpleeg- en Rusthuizen Mid den-Zeeland, Dam 73, Middelburg De EENDRACHTBODE van en voor alle inwoners en oud-inwoners van Tholen en Sint-Philipsland

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1965 | | pagina 8