Nederland moet op zaakjes passen zijn WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT De redaktie legt u deze week voor Schooltandverzorgiog met dentalcar Leven moet mogelijk blijven RAADSVERSLAG SINT ANNALAND Brede discussie over structuurplan i.v.m. herindeling gemeenten Gevraagd krediet met 5-2 verleend Vrije haventoegang voor Sint-Annalandse schippers Na slagvaardig beleid toch ruim sluitende begroting 1966 Winkels wettelijk aan halve dagsluiting gebonden Nederland, let op uw zaak Spaanders van de St. Philiplandse raadsvergadering Meningen over thools structuurplan in Sint Annalandse raad Poortvliet blij met de ratio-bouw Vosmeers groene kruis niet zorgeloos Artistieke Floratho 1965 De toekomstige visie van 't Zeeuws Tijdschrift Smerdiek begint zaterdag de nieuwe competitie Havenmeester redde Belgisch gezin De ouderwetse trein Sociaal recht 21e jaargang No. 42 2 september 1965 Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER Redaktie Ring 66 - St. Annaland - Telefoon 01665-375 Adm. Oudelandsestr. 34 - Tholen - Tel. 01660-589 b.g.g. 531 - Giro 124407 franko p.p. 4.25 inkassokosten Abonnementen 3.50 per half jaar Prijs per nummer 16 cent Advertenties 14 cent per mm - Spierinkjes t/m 20 woorden 1.50 Inzenden UITERLIJK DINSDAG bij onze agenten of aan EENDRACHTBODE - Postbus 128 - Bergen op Zoom (O (NNP) Nederland is een modern land, met een moderne organisatie van het maat schappelijk leven. Wij hebben niet veel ar men meer, de economie holt zo hard achter uit, dat men zelfs zijn best moet doen de zaak af te remmen. Ons land heeft na de Oorlog zijn eigen welvaartswonder opge bouwd. Zo te zien zijn er maar weinig va derlandse vuiltjes aan de lucht. Toch drei gen de meest simpele dingen, die nodig zijn om te leven, danig in de knel te komen. Het is alsof wij weer terughollen naar het be gin van deze eeuw toen de overheid harde maatregelen moest nemen om de woning bouw op poten te zetten, omdat de huisves ting een van de elementaire levensbe hoeften door de maatschappelijke ontwik kelingen van de vorige eeuw in het gedrang was geraakt. Wat zich nu voordoet is onge veer hetzelfde alleen is nu, meer nog dan bij het vinden van onderdak, het mense lijk bestaan zelf in het geding. Het gevaren- front ligt nu bij eenvoudige zaken als lucht en water, zonder welke het leven gewoon niet mogelijk is. Daarnaast komen ook an dere voor de mens onmisbare zaken in ge vaar. Zoals „privacy", rust en stilte, kon- takt met de natuur. De gevarenzone ligt, kortweg gesproken, bij die hele reeks van faktoren, waarvan voor ieder afhangt of hij de noodzakelijke harmonie kan opbrengen in zijn fysiek en geestelijk bestaan. Deze niet geringe waarschuwing is af komstig van de Rijksdienst voor het Natio nale Plan, vastgelegd in het jaarverslag van deze dienst. Deze, altijd fraai uitgevoerde boekwerken hebben zich een grootse reputa tie verworven. Het zijn in feite zeer leerza me, hoogst actuele atlassen van ons land, die een nauwgezet beeld geven van de ont wikkelingen in Nederland. Zo valt er nauwrf keurig na te gaan hoe het zit met de ont wikkeling van onze steden, welke streek zich minder goed ontwikkelt, waar zich veel industrie heeft gevestigd, maar ook waar de bevolking schreeuwt om recreatiegebie den waar de waterhuishouding in de knoei dreigt te komen of waar duidelijk te weinig goede wegen zijn. Om al dit soort zaken heeft Nederland zich de afgelopen jaren druk gemaakt. Plannenmakers hebben nachten wakker gelegen om tenslotte na veel hoofdpijn met oplossingen te komen. Van plaatselijke probleempjes stapte men over op provinciale, op landelijke, op internation- nale. Ruimtelijke ordening werd voor vele deskundigen ambtelijke en niet ambtelijke een levenstaak. De grote vraag was: waar moeten alle Nederlanders wonen en werken? Plotseling echter dringen nu de har de feiten ons juist de zorg voor het milieu als een der centrale doelstellingen van de ruimtelijke ordening op het hart, zo stelt de rijksdienst nu vast. Nu is het grote probleem niet waar, maar hoe moeten wij het doen? MEER MENSEN MEER ZORGEN De feiten zijn een deel van een onver mijdelijk proces, aldus de rijksdienst voor het nationale plan. De bevolkingsgroei neemt almaar toe in ons kleine en al zo dichtbe volkte land; de sterke industrialisatie en verstedelijking, het hand over hand toene men van het verkeer, de rationalisatie en mechanisatie volgen er welhaast automatisch op. Ons inwonertal stijgt elk jaar met gro tere cijfers: in 1961 nog met 160 duizend, in 1964 al met meer dan 170 duizend. Op 1 januari van dit jaar konden we bogen op welgeteld 12 miljoen 213 duizend Nederlan ders, als wij gemakshalve de hier wer kende buitenlandse arbeiders tot landgenoten rekenen. Gaan wij in hetzelfde tempo door, dan telt Nederland rond 2000 dat is nog maar een halve mensenleeftijd verder meer dan twintig miljoen inwoners. Twin tig miljoen op hetzelfde lapje grond, waar mee wij het met z'n twaalf miljoenen al zo krapjes moeten doen. Geen wonder dat de planologen de mensen, die moeten uitmaken waar en hoe we ons nu zelf eigenlijk het beste kunnen vestigen om alles zo goed mogelijk te verde len reden hebben voor hoofdpijn. Nu al doen zich moeilijkheden voor om ieder te verzekeren van de meest simpele zaken, die hij nodig heeft om te leven ruimte, water en lucht en hoe moet dat dan wel als er nog eens miljoenen bijkomen? DURE LUCHT EN WATER Och, we redden het wel, zeggen we om niet ongezellig te zijn in het volste vertrou wen. Dat kan, menen de deskundigen, heel best, maar dan zal er nu al heel hard moe ten worden aangepakt. Neem de eenvoudige voorbeelden van het water en de lucht. Nooit heeft de mens, in heel zijn bestaan, moeilijkheden gehad bij het veroveren van deze onmisbare, simpjele' zaken. Behalve dan misschien in het midden van een woes tijn. Toch wordt lucht, goede lucht wel te verstaan, bijzonder kostbaar. De verontrei niging neemt almaar toe. De industrie, het verkeer spuien enorme hoeveelheden afval- gassen in de atmosfeer. Een atmosfeer die zichzelf niet reinigt en ook niet gereinigd kan worden. Dit in tegenstelling met water. Wat dat zeggen wil, weet ieder, die wel eens door het Duitse Ruhrgebied, het meest ge- industrialiseerde stukje land van Europa, met ongetwijfeld ook het grootste aantal fabrieksschoorstenen, is gekomen. Op som mige dagen hangt boven de gehele streek een vieze vaalbruine mist, die de huizen som ber kleurt en het wasgoed smerig maakt. De medici zijn het er niet over eens wat nu precies de gevolgen hiervan zijn voor de gezondheid, maar ze zijn zeker niet best. Nederland, wordt bedreigd door hetzelfde gevaar: Maatregelen zijn hard nodig. De industrie zal moeten zorgen, dat haar afval- gassen onschadelijk zijn zodra ze via de schoorstenen verdwijnen; er zal ook een op lossing gevonden moeten worden voor de uitlaatgassen van het verkeer, die, volgens de rijksdienst, voor een derde verantwoor delijk zijn voor de luchtverontreiniging boven Nederland. Het besef hiervan is nog niet voldoende tot ons doorgedrongen, stelt de dienst koeltjes vast. Zuiver water hebben we niet minder no dig dan goede lucht. Nederland heeft het, wat het water aangaat, nog extra moeilijk. Wij liggen in de delta van de rivieren, die het afvalwater meevoeren van de grootste bevolkingsconcentraties en industriegebieden op het Westeuropese vasteland. Daar komen dan nog eens de hoeveelheden afvalwater bij van onze eigen bevolkingscentra en in dustries Dit laatste nog wel in schrikba rende hoeveelheden. Er wordt op de Neder landse rivieren, vaarten en kanalen zesmaal zoveel afvalwater gespuid als zij eigenlijk kunnen verwerken. Om het allemaal nog eens extra moeilijk te maken probeert vanuit zee het zoute water binnen te dringen. Welke gevolgen dat heeft weet elke Rot terdammer. Het is een bekend verschijnsel, dat de welvaart onze persoonlijke behoefte aan schoon water doet toenemen. Niet zozeer om het op te drinken, maar wel voor aller lei karweitjes, zoals afwas, het spoelen van auto's het sproeien van de tuin, de douche. Het afgelopen jaar gebruikten wij, voor huis houdelijk en industrieel gebruik, rond 1.1 miljard kubieke meter, hetgeen gelijk is aan de gigantische hoeveelheid van 1.100.000. 000.000 liters. De deskundigen verwachten, dat dit verbruik rond het jaar tweeduizend (over 35 jaren) vier keer zo groot zal zijn. Het allergrootste deel hiervan zal door het oppervlaktewater geleverd moeten worden dus door de rivieren, die nu al zo vervuild zijn. Geen wonder, dat men zich afvraagt hoe wij er ooit in zullen slagen dit probleem op te lossen. (nadruk verboden) wordt vervolgd De voltallige gemeenteraad van Sint An naland stond dinsdagavond jl. uitvoerig stil bij het voorstel tot. het voteren van een kre diet van f 1.per inwoner ten behoeve van een door de vereniging van Nederlandse Ge meenten te verrichten studie met betrekking tot de reële toekomstverwachtingen voor het eiland Tholen, naar aanleiding van het voor stel tot gemeentelijke herindeling. De staatssecretaris van Binnenlandse Za ken heeft de termijn, waarbinnen de thoolse gemeenteraden hun mening over het voorstel van herindeling moeten geven verlengd tot 1 oktober a.s. De staatssecretaris deelt daarbij mee, dat hij met gedeputeerde staten van Zeeland geen voldoende termen aanwezig acht een verdere verlenging van deze termijn toe te staan. De thoolse gemeentebesturen hebben daarop evenwel gedeputeerden verzocht om als initiatiefnemer van deze procedure, op schorting daarvan bij de staatssecretaris aan te vragen. Indien dat zou worden ingewilligd zal er voldoende tijd zijn om voornoemd rapport klaar te hebben en gezien tegen de achtergrond van de door gedeputeerden aan gevoerde argumenten een standpunt in te ne men. KOST ME TE VEEL De heer F. J. Stols (pvda) die als eerste het woord over dit voorstel krijgt zegt wel iswaar niet op de vergadering van alle thool se raden in Scherpenisse te zijn geweest, maar voor zichzelf wel heeft vastgesteld dat men op Tholen mans genoeg is zelf zo'n rap port te maken, misschien nog wel beter. En dat zou niet die formidabele kosten vergen die thans worden gevraagd. Uiteraard bete kent het f 2700.voor Sint Annaland, f 15000.voor de streek. Hoe komen ze aan die kosten? Dat zou hij graag nader uit gelegd willen hebben. De heer A. J. Kurvink (s.g.p.) zegt hier over: „Gesteld dat samenvoeging wordt doorgezet, kan dat rapport voor elke ge meente of kern nog z'n nut hebben voor de verdere ontwikkeling?" NU IS MEN PAS EENSGEZIND I De heer P. van Schetsen (pvda) consta teert dat men op deze vergadering niet be hoeft te beslissen over al of niet samenvoe gen van de thoolse gemeenten. Het is wel moeilijk dit er buiten te houden, omdat dit voorstel daarmee toch ook weer verband houdt, al wil hij dat wel zoveel mogelijk pro beren te doen. Er is nu uitstel verleend tot 1 oktober. Spreker is het wel met zijn colle ga Stols eens, dat het rapport grote kosten vergt. Wat hem hierbij evenwel het meest verbaasde is het feit, dat alle gemeentelijke colleges tot dit besluit zijn gekomen. Het is namelijk de eerste maal in de Thoolse ge schiedenis, dat er zo eensgezind wordt opge treden. Spreker wil als voorbeeld slechts her inneren aan tot stand gekomen gemeenschap pelijke regelingen, waarbij in discussies her haalde malen uitroepen voorkwamen als: zelf de boontjes wel doppen, veel beter zelf doen goedkoper uit, enz. Eenstemmigheid be stond helaas niet De oorzaak van de huidige eensgezindheid is hoop ik niet alleen de sa menvoeging, aldus de heer Van Schetsen. Want waarom tegen en waarom voor? Wat me ook verbaasd is, dat men hier ook niet zo eensgezind was, toen we een jaar geleden opdracht gaven zo'n plan voor eigen ge meente te laten opmaken. Verder is de heer Van Schetsen van me ning, dat dit rapport totaal geen zin heeft Immers, die samenvoeging kan nog wel een vier a vijf jaar aanlopen en dan is dat rap port bij de huidige snelle ontwikkeling al weer verouderd. Wanneer de burgemeesters en wethouders doen voorkomen of het sa- menvoegingsvoorstel zo onverwacht is geko men dat men geen tijd had erover te denken kan spreker evenmin begrijpen. Het was bij ieder bekend, dat er samenvoegingsplannen waren, in welke vorm dan ook. Naar spre kers mening is het maken van dit rapport mosterd na de maaltijd. Dat had 5 jaar eer der moeten gebeuren. OMGEDRAAID Verder verwonderde de heer VaA Schet sen zich over de houding van Sint Maar tensdijk. Toen er het voorstel lag van sa menvoeging Scherpenisse-Sint Maartensdijk was laatstgenoemde notabene voorstander, nu een veel groter samenvoeging wordt ge creëerd, worden ze tegenstander. Wanneer er nu eens een voorstel was ge weest om 3 nieuwe gemeenten te maken zou er dan ook zo'n eensgezinde toon worden gehoord om een raport te laten maken. En dan het rapport zelf. Wanneer dit ten gunste van samenvoeging zou uitvallen, zullen er verschillende raadsleden zijn, die het zonder meer naast zich neerleggen. Dan deugt het rapport niet. Voor de eigen gemeente kan elk moment een deskundig rapport van het ETI worden verwacht. Spreker meent, dat men hiermee maar moet volstaan. GEFUNDEERD OORDEEL In de beantwoording merkt burgemeester H. J. Smith op, dat dhr. Stols dit nu wel duur vindt, maar dat f 1.- per inwoner echt wel het basistarief is. Dat betaalt Sint Annaland ook voor het ETI-rapport. Maar zowel de voor- als tegenstanders van samen voeging dienen, vanaf het wetenschaps standpunt te oordelen. En dat wetenschaps standpunt is door ons niet te overzien al worden we wel bij de totstandkoming daar van ingeschakeld. Kan iemand thans gefundeerd zeggen aan de hand van de motieven van gedeputeerden of samenvoeging wel of niet gewenst is? Zou een nieuwe thoolse raad ook al direct (streek) thools denken of alleen maar voor eigen kern gaan pleiten? En gedeputeerden roeren zelfs nog argumenten aan ,die buiten de thoolse sfeer liggen, aldus ontwikkeling kern Bergen op Zoom, Reimerswaalplan enz. Is het dan niet juist, dat de leidende figuren uit de streek, waartoe de raden toch zeker behoren, met die problemen worden gecon fronteerd? De b's en w's zijn van mening dat de thoolse mensen wel veel aan zo'n rap port kunnen hebben. Het gaat er nu om of we zonder meer een gefundeerd oordeel aan gedeputeerde staten kunnen geven. Kan men dat doen over een zaak welke men niet kent en zeker niet zo maar te overzien is? Dan had er toch minstens een uitvoerige toelich ting van gedeputeerden bij moeten zijn. Wij willen allemaal graag voldoen aan onze wet telijke verplichting een oordeel over dit sa- menvoegingsvoorstel te geven, maar dan moet degene die dit oordeel vraagt ook gele genheid geven en de tijd dat oordeel gefun deerd te geven. Gedeputeerden is de initiatiefneemster. De heer Van Schetsen heeft gelijk, aldus de voorzitter, wanneer hij stelt dat het uitstel tot 1 oktober niets om het lijf heeft. Daarom willen de b's en w's dat de procedure wordt opgeschort. ALS DEMOCRATISCH GEKOZEN VERTEGENWOORDIGERS VAN DIT GEBIED HEEFT U ER RECHT OP TIJD TE KRIJGEN VOOR EEN GEFUNDEERD OORDEEL. Wanneer de heer Van Schetsen opmerkt, dat gemeenschappelijke regelingen nu ook niet zo eensgezind tot stand kwamen en alle niet zo goed open, wil spreker dat graag toege ven, maar wat eens fout was behoeft dat niet te blijven. Inderdaad hebben we ons destijds buiten de strijd tussen Scherpenisse en Sint Maartensdijk gehouden. Maar wan neer men in het verleden iets heeft verzuimd en men krijgt de kans het te herstellen, mag men dat toch niet nalaten. We kunnen hier dan wat laat mee zijn, hopelijk nog niet tè laat. Wat immers is op dit moment uw oordeel voor g.s. waard over de samenvoeging? Hij is het niet met dhr. Van Schetsen eens, dat het thools geval langdurig gaat worden zoals in Walcheren. De heer Stols merkt in tweede instantie over dit onderwerp op, dat hij de gulden per inwoner voor dit doel te veel blijft vinden. Ook gedeputeerden zullen liever zien, dat een rapport uit eigen boezem komt. De heer Van Schetsen wil erkennen, dat men van de zijde der vereniging van Ned. Gemeenten inderdaad een deskundig rapport kan maken, maar zonder de samenvoegings kwestie zijn er toch al genoeg problemen. Tegen de achtergronden van de thoolse his torie meent spreker wel een rijp standpunt te kunnen innemen over deze inderdaad ingrijpende zaak. De voorzitter is daarvan overtuigd, maar dan alleen tegen de histo rische achtergrond, niet ten aanzien van de toekomst. En dat zijn juist de motieven die gedeputeerden aanvoeren: de toekomst. Het gaat hier om een ingreep in een situatie die van eeuwen is gegroeid. Al kost zoiets f 150.000.— dan zou men er nog op moeten staan, dat men in elk geval een gefundeerd oordeel wil geven. Het reikt met uitzonde ring dan van mensen en vee, nog verder dan de ramp 1953. want daarvan wisten de ker nen zich te herstellen, maar dit eenmaal tot stand gebracht, kan niet meer worden her roepen. Is op Schouwen juist dezer dagen ook weer niet het geluid gehoord, dat het beter één gemeente had kunnen zijn en bij een ander dat het toch echt anders had ge moeten. Moet ons dat niet leren, dat we deze zaak eerst grondig willen bestuderen? Niet om te rekken, want wat betekent een jaar, maar om in het belang van onze streek te kunnen zeggen: we zijn er van overtuigd op die en die gronden, dat het zo en zo zal moe ten zijn. De voorzitter meent de discussie hiermee te kunnen sluiten. De heer Van Schetsen vraagt stemming, waarbij de heer Stols zich aansluit. Beiden verklaren zich tegen het voorstel van b en w om f 1. voor een te maken rapport te voteren. De andere 5 leden sternen voor. Besloten wordt de woning Weststraat 5b onbewoonbaar te verklaren. De huidige be woner C. A. Gunter heeft een aanvraag voor een andere woning ingediend. De eige naar, de heer J. Surris jr edkend, dat het niet meer redelijk te bewonen is, waarom hij verzoekt het t.z.t. nog voor andere doel einden te mogen gebruiken. Na een enkele informatie door de heren M. Ph. v. d. Weele (gem. belang) en P. van Schetsen kan de raad zich met dit voorstel verenigen. De verordening op de heffing van de riool belasting worden ongewijzigd verlengd. Een geheim wordt soms het best bewaard door geheim te houden, dat het een geheim is. OVER DE HAVENGELDEN Op 30 oktober werd een nieuwe verorde ning haven- en kadegelden vastgesteld. Te voren had „Schuttevaer" en de Kamer van Kooophandel gunstig op het concept geadvi seerd. Later kwamen er evenwel klachten van de zijde van de schippers, dat een tarief van 5 cent per ton enkel voor thuisvaarders (familiebezoek e.d.) te veel is, terwijl ook de plaatselijke middenstandsvereniging hier van schade duchtte. Tijdens de jaarwisseling werd een bespreking gehouden met de aan wezige schippers. Schuttevaer protesteerde wel tegen een ta rief van 20 cent per ton bij laden en lossen van schepen. Dat zou het hoogste tarief in Nederland zijn. Maar op Noord Beveland wordt zelfs 24 cent per ton gevraagd. De schippers zelf vonden 20 cent per ton wel hoog, maar niet onoverkomelijk, omdat door berekening wel mogelijk is. B en w willen thans voorstellen om 20 cent per ton te blijven vragen voor laden en lossen, 2 cent voor vreemde schippers welk de haven binnenkomen zonder te laden en te lossen en geen heffing voor de Sint Annalandse schippers die enkel komen voor familiebezoek, privézaken overwintering enz. De heer Stols zegt 20 cent per ton aan de hoge kant te vinden. De heer J. A. den Engelsman (s.g.p.) stelt voor de schippers voor zaterdag- en zondagen en chr. feestda gen vrij te stellen van heffing, overigens 2 cent per ton te vragen en voor laden en lossen 18 cent. De heer Van Schetsen zegt de argumenten der schippers en van de middenstand wel te kunnen billijken. De schippers kunnen dan echter ongelimiteerd gratis in de haven blij ven liggen. Is dat wel de juiste weg? Een verhoging van 10 naar 20 cent per ton bij laden en lossen is inderdaad een flinke sprong. Mogelijk zal men dan ook trachten elders in onze streek te lossen of te laden. In dat opzicht kan hij evenals dhr. den Engelsman wel tot 18 cent zakken. Hij zou I voorts voor eigen schippers na 7 dagen 2 cent per ton willen vragen en vreemde schip pers op 't bestaande tarief houden. De heer van der Weele kan het in grote trekken met vorige sprekers wel eens zijn, maar geeft er toch de voorkeur aan om zich aan het voor stel van b en w te houden, dat geen groot verschil meer uitmaakt. De heer Stols wil de eigen schippers ook wel vrij houden en voor laden en lossen 15 cent per ton vragen. Na nog in tweede in stantie te hebben gediscussieerd en een toe- 1 lichting te hebben gekregen van de voorzit- j ter waarbij deze opmerkte, dat b en w van oordeel zijn tegenover familie-bezoekende schippers toch wel een tegemoetkomende houding te moeten aannemen wordt over het voorstel b en w gestemd. Voor zijn beide wethouders en de heren Van Schetsen, Kur vink en Van der Weele. Tegen de heren Den Engelsman en Stols. De Sint Annaland se schippers kunnen dus heffingvrij de haven binnenkomen indien niet geladen of gelost wordt. In dat geval is het voor elke schipper 20 cent Vreemde schippers die zonder meer de haven aandoen, zullen 5 cent per ton i betalen, zoals thans reeds het geval is. IDe heer Stols vraagt na deze uitslag of de schippers die reeds betaalden recht hebben op teruggaaf. De voorzitter zegt dat dit in- 1 derdaad (op verzoek) het geval is, zoals in de verordening staat aangegeven. Weth. Moerland informeert of het vervoer van sportvissers ook onder „laden en lossen" (tarief 20 cent per ton) valt. De voorzitter antwoordt dat de wethouder ten aanzien van pleziervaartuigen, waaronder dit geval thuis hoort zelf een aparte verordening heeft hel pen samenstellen en goedkeuren. In 1964 was bij een jaarlijkse tonnage van 33070 ton de opbrengst haven- en kadegel den f 11.521,50 terwijl de exploitatiekosten f 39.686,65 bedroegen. TERUG NAAR UITGANGSPUNT De volksbibliotheek ter plaatse kan voor taan weer beschikken over het oude gemeen tehuis als uitreiklokaal: Wel zal daarvan ook de afdeling Veilig Verkeer voor ver- keerscursussen gebruik maken. De biblio theek heeft het oude gemeentehuis in 1951 moeten ontruimen in verband met de woning nood. Men kreeg toen een krotwoning toe gewezen, welke voor het boekenbezit echter minder geschikt is (vochtig, enz) Nu kan de bibliotheek weer naar haar uitgangspunt terug en zal dit lokaal zonder huurvergoe- ding krijgen. Wel zullen enkele voorzienin gen nodig zijn, welke samen met Veilig Ver keer worden aangebracht. WOENSDAGMIDDAG-SLUITING Een verzoek van de plaatselijke midden standsvereniging om te bepalen, dat de win kels woensdagmiddag na 1 uur gesloten zijn kan na gunstig advies van de Kamer van Koophandel thans door de raad worden in gewilligd. B en w stellen voor omdat te doen De heer Van Schetsen juicht het toe, dat de middenstand eindelijk er in geslaagd is zover te komen. In 1963 was deze zaak ook aan de orde waarbij door b en w percentages van voor en tegenstemmers zijn genoemd. Zijn die percentages er nu ook. De voorzit ter antwoordt dat de Kamer van Koophandel thans 'n ander systeem volgde. De handteke ningen der winkeliers hebben echter tot bo vengenoemd advies aanleiding gegeven na] uitgebreide studie. Ten aanzien van de 5 uur sluiting op de zaterdagmiddag zal men het bij een vrijwillige regeling moeten hou den, aangezien de wet daarin thans niet voorziet. Niemand van de leden heeft er be zwaar tegen de woensdagmiddagsluiting wet telijk vast te leggen. BEGROTING 1966 Aangeboden wordt de begroting 1966. Was het slot van de gewone dienst in 1965 een bedrag van f 844.157,35 met een onvoorzie ne post van f 24.968,51 voor 1966 zijn die bedragen respectievelijk f 1.021.219,18 en f 26.767,86. De kapitaaldienst had in 1965 een nade lig saldo van f 270.303,33 en voor 1966 is geraamd f 251.654,47. De voorzitter zegt blij te zijn deze begroting reeds thans te kun nen aanbieden en dankt het personeel voor het in deze met spoed verrichte werk. Als commissie van onderzoek worden aangewe zen de heren F. J. Stols, J. A. den Engels man en M. Ph. van der Weele. Tenslotte wordt op verzoek van het ge meentebestuur van Sint Maartensdijk een wijziging gebracht in de keurlonen voor de noodslachtingen, nadat gedeputeerden tegen een verhoging daarvan bezwaar maakten. Daarna sluiting. Nu ook in West Brabant een schooltand- verzorgingsdienst kon starten, was het moge lijk in samenwerking met de reeds langer be staande Stichting Schooltandverzorging voor het eiland Tholen en St. Philipsland een den talcar te kopen. Dat is een volledig ingerich te wagen voor de gebitsbehandeling, een rij dende tandartsen-apparatuur dus. Door de samenwerking van beide stichtingen was het voorts mogelijk een fulltime tandarts aan te stellen. Deze medicus beperkt zich dus tot het schooltandverzorgingswerk voor beide stichtingen. Al vijftien jaar draait nu de

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1965 | | pagina 1