Nederland moet op
zaakjes passen
zijn
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
De redaktie legt u deze week voor
Schooltandverzorgiog
met dentalcar
Leven moet mogelijk blijven
RAADSVERSLAG SINT ANNALAND
Brede discussie over structuurplan i.v.m. herindeling gemeenten
Gevraagd krediet met 5-2 verleend
Vrije haventoegang voor Sint-Annalandse schippers
Na slagvaardig beleid toch ruim sluitende begroting 1966
Winkels wettelijk aan halve dagsluiting gebonden
Nederland, let op uw zaak
Spaanders van de St. Philiplandse
raadsvergadering
Meningen over thools structuurplan
in Sint Annalandse raad
Poortvliet blij met de ratio-bouw
Vosmeers groene kruis niet zorgeloos
Artistieke Floratho 1965
De toekomstige visie van 't Zeeuws Tijdschrift
Smerdiek begint zaterdag de nieuwe
competitie
Havenmeester redde Belgisch gezin
De ouderwetse trein
Sociaal recht
21e jaargang No. 42
2 september 1965
Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER
Redaktie Ring 66 - St. Annaland - Telefoon 01665-375
Adm. Oudelandsestr. 34 - Tholen - Tel. 01660-589 b.g.g. 531 - Giro 124407
franko p.p. 4.25 inkassokosten
Abonnementen 3.50 per half jaar
Prijs per nummer 16 cent
Advertenties 14 cent per mm - Spierinkjes t/m 20 woorden 1.50
Inzenden UITERLIJK DINSDAG bij onze agenten of aan
EENDRACHTBODE - Postbus 128 - Bergen op Zoom
(O
(NNP) Nederland is een modern land,
met een moderne organisatie van het maat
schappelijk leven. Wij hebben niet veel ar
men meer, de economie holt zo hard achter
uit, dat men zelfs zijn best moet doen de
zaak af te remmen. Ons land heeft na de
Oorlog zijn eigen welvaartswonder opge
bouwd. Zo te zien zijn er maar weinig va
derlandse vuiltjes aan de lucht. Toch drei
gen de meest simpele dingen, die nodig zijn
om te leven, danig in de knel te komen. Het
is alsof wij weer terughollen naar het be
gin van deze eeuw toen de overheid harde
maatregelen moest nemen om de woning
bouw op poten te zetten, omdat de huisves
ting een van de elementaire levensbe
hoeften door de maatschappelijke ontwik
kelingen van de vorige eeuw in het gedrang
was geraakt. Wat zich nu voordoet is onge
veer hetzelfde alleen is nu, meer nog dan
bij het vinden van onderdak, het mense
lijk bestaan zelf in het geding. Het gevaren-
front ligt nu bij eenvoudige zaken als lucht
en water, zonder welke het leven gewoon
niet mogelijk is. Daarnaast komen ook an
dere voor de mens onmisbare zaken in ge
vaar. Zoals „privacy", rust en stilte, kon-
takt met de natuur. De gevarenzone ligt,
kortweg gesproken, bij die hele reeks van
faktoren, waarvan voor ieder afhangt of hij
de noodzakelijke harmonie kan opbrengen
in zijn fysiek en geestelijk bestaan.
Deze niet geringe waarschuwing is af
komstig van de Rijksdienst voor het Natio
nale Plan, vastgelegd in het jaarverslag van
deze dienst. Deze, altijd fraai uitgevoerde
boekwerken hebben zich een grootse reputa
tie verworven. Het zijn in feite zeer leerza
me, hoogst actuele atlassen van ons land,
die een nauwgezet beeld geven van de ont
wikkelingen in Nederland. Zo valt er nauwrf
keurig na te gaan hoe het zit met de ont
wikkeling van onze steden, welke streek
zich minder goed ontwikkelt, waar zich veel
industrie heeft gevestigd, maar ook waar de
bevolking schreeuwt om recreatiegebie
den waar de waterhuishouding in de knoei
dreigt te komen of waar duidelijk te weinig
goede wegen zijn. Om al dit soort zaken
heeft Nederland zich de afgelopen jaren druk
gemaakt. Plannenmakers hebben nachten
wakker gelegen om tenslotte na veel
hoofdpijn met oplossingen te komen. Van
plaatselijke probleempjes stapte men over
op provinciale, op landelijke, op internation-
nale. Ruimtelijke ordening werd voor vele
deskundigen ambtelijke en niet ambtelijke
een levenstaak. De grote vraag was:
waar moeten alle Nederlanders wonen en
werken? Plotseling echter dringen nu de har
de feiten ons juist de zorg voor het milieu
als een der centrale doelstellingen van de
ruimtelijke ordening op het hart, zo stelt de
rijksdienst nu vast. Nu is het grote probleem
niet waar, maar hoe moeten wij het doen?
MEER MENSEN MEER ZORGEN
De feiten zijn een deel van een onver
mijdelijk proces, aldus de rijksdienst voor
het nationale plan. De bevolkingsgroei neemt
almaar toe in ons kleine en al zo dichtbe
volkte land; de sterke industrialisatie en
verstedelijking, het hand over hand toene
men van het verkeer, de rationalisatie en
mechanisatie volgen er welhaast automatisch
op. Ons inwonertal stijgt elk jaar met gro
tere cijfers: in 1961 nog met 160 duizend, in
1964 al met meer dan 170 duizend. Op 1
januari van dit jaar konden we bogen op
welgeteld 12 miljoen 213 duizend Nederlan
ders, als wij gemakshalve de hier wer
kende buitenlandse arbeiders tot landgenoten
rekenen. Gaan wij in hetzelfde tempo door,
dan telt Nederland rond 2000 dat is nog
maar een halve mensenleeftijd verder
meer dan twintig miljoen inwoners. Twin
tig miljoen op hetzelfde lapje grond, waar
mee wij het met z'n twaalf miljoenen al zo
krapjes moeten doen.
Geen wonder dat de planologen de
mensen, die moeten uitmaken waar en hoe
we ons nu zelf eigenlijk het beste kunnen
vestigen om alles zo goed mogelijk te verde
len reden hebben voor hoofdpijn. Nu al
doen zich moeilijkheden voor om ieder te
verzekeren van de meest simpele zaken,
die hij nodig heeft om te leven ruimte,
water en lucht en hoe moet dat dan wel
als er nog eens miljoenen bijkomen?
DURE LUCHT EN WATER
Och, we redden het wel, zeggen we om
niet ongezellig te zijn in het volste vertrou
wen. Dat kan, menen de deskundigen, heel
best, maar dan zal er nu al heel hard moe
ten worden aangepakt. Neem de eenvoudige
voorbeelden van het water en de lucht.
Nooit heeft de mens, in heel zijn bestaan,
moeilijkheden gehad bij het veroveren van
deze onmisbare, simpjele' zaken. Behalve
dan misschien in het midden van een woes
tijn. Toch wordt lucht, goede lucht wel te
verstaan, bijzonder kostbaar. De verontrei
niging neemt almaar toe. De industrie, het
verkeer spuien enorme hoeveelheden afval-
gassen in de atmosfeer. Een atmosfeer die
zichzelf niet reinigt en ook niet gereinigd
kan worden. Dit in tegenstelling met water.
Wat dat zeggen wil, weet ieder, die wel eens
door het Duitse Ruhrgebied, het meest ge-
industrialiseerde stukje land van Europa,
met ongetwijfeld ook het grootste aantal
fabrieksschoorstenen, is gekomen. Op som
mige dagen hangt boven de gehele streek
een vieze vaalbruine mist, die de huizen som
ber kleurt en het wasgoed smerig maakt.
De medici zijn het er niet over eens wat nu
precies de gevolgen hiervan zijn voor de
gezondheid, maar ze zijn zeker niet best.
Nederland, wordt bedreigd door hetzelfde
gevaar: Maatregelen zijn hard nodig. De
industrie zal moeten zorgen, dat haar afval-
gassen onschadelijk zijn zodra ze via de
schoorstenen verdwijnen; er zal ook een op
lossing gevonden moeten worden voor de
uitlaatgassen van het verkeer, die, volgens
de rijksdienst, voor een derde verantwoor
delijk zijn voor de luchtverontreiniging boven
Nederland. Het besef hiervan is nog niet
voldoende tot ons doorgedrongen, stelt de
dienst koeltjes vast.
Zuiver water hebben we niet minder no
dig dan goede lucht. Nederland heeft het,
wat het water aangaat, nog extra moeilijk.
Wij liggen in de delta van de rivieren, die
het afvalwater meevoeren van de grootste
bevolkingsconcentraties en industriegebieden
op het Westeuropese vasteland. Daar komen
dan nog eens de hoeveelheden afvalwater
bij van onze eigen bevolkingscentra en in
dustries Dit laatste nog wel in schrikba
rende hoeveelheden. Er wordt op de Neder
landse rivieren, vaarten en kanalen zesmaal
zoveel afvalwater gespuid als zij eigenlijk
kunnen verwerken. Om het allemaal nog eens
extra moeilijk te maken probeert vanuit zee
het zoute water binnen te dringen.
Welke gevolgen dat heeft weet elke Rot
terdammer.
Het is een bekend verschijnsel, dat de
welvaart onze persoonlijke behoefte aan
schoon water doet toenemen. Niet zozeer
om het op te drinken, maar wel voor aller
lei karweitjes, zoals afwas, het spoelen van
auto's het sproeien van de tuin, de douche.
Het afgelopen jaar gebruikten wij, voor huis
houdelijk en industrieel gebruik, rond 1.1
miljard kubieke meter, hetgeen gelijk is aan
de gigantische hoeveelheid van 1.100.000.
000.000 liters. De deskundigen verwachten,
dat dit verbruik rond het jaar tweeduizend
(over 35 jaren) vier keer zo groot zal zijn.
Het allergrootste deel hiervan zal door het
oppervlaktewater geleverd moeten worden
dus door de rivieren, die nu al zo vervuild
zijn. Geen wonder, dat men zich afvraagt
hoe wij er ooit in zullen slagen dit probleem
op te lossen.
(nadruk verboden)
wordt vervolgd
De voltallige gemeenteraad van Sint An
naland stond dinsdagavond jl. uitvoerig stil
bij het voorstel tot. het voteren van een kre
diet van f 1.per inwoner ten behoeve van
een door de vereniging van Nederlandse Ge
meenten te verrichten studie met betrekking
tot de reële toekomstverwachtingen voor het
eiland Tholen, naar aanleiding van het voor
stel tot gemeentelijke herindeling.
De staatssecretaris van Binnenlandse Za
ken heeft de termijn, waarbinnen de thoolse
gemeenteraden hun mening over het voorstel
van herindeling moeten geven verlengd tot 1
oktober a.s.
De staatssecretaris deelt daarbij mee, dat
hij met gedeputeerde staten van Zeeland
geen voldoende termen aanwezig acht een
verdere verlenging van deze termijn toe te
staan. De thoolse gemeentebesturen hebben
daarop evenwel gedeputeerden verzocht om
als initiatiefnemer van deze procedure, op
schorting daarvan bij de staatssecretaris aan
te vragen. Indien dat zou worden ingewilligd
zal er voldoende tijd zijn om voornoemd
rapport klaar te hebben en gezien tegen de
achtergrond van de door gedeputeerden aan
gevoerde argumenten een standpunt in te ne
men.
KOST ME TE VEEL
De heer F. J. Stols (pvda) die als eerste
het woord over dit voorstel krijgt zegt wel
iswaar niet op de vergadering van alle thool
se raden in Scherpenisse te zijn geweest,
maar voor zichzelf wel heeft vastgesteld dat
men op Tholen mans genoeg is zelf zo'n rap
port te maken, misschien nog wel beter. En
dat zou niet die formidabele kosten vergen
die thans worden gevraagd. Uiteraard bete
kent het f 2700.voor Sint Annaland,
f 15000.voor de streek. Hoe komen ze
aan die kosten? Dat zou hij graag nader uit
gelegd willen hebben.
De heer A. J. Kurvink (s.g.p.) zegt hier
over: „Gesteld dat samenvoeging wordt
doorgezet, kan dat rapport voor elke ge
meente of kern nog z'n nut hebben voor de
verdere ontwikkeling?"
NU IS MEN PAS EENSGEZIND I
De heer P. van Schetsen (pvda) consta
teert dat men op deze vergadering niet be
hoeft te beslissen over al of niet samenvoe
gen van de thoolse gemeenten. Het is wel
moeilijk dit er buiten te houden, omdat dit
voorstel daarmee toch ook weer verband
houdt, al wil hij dat wel zoveel mogelijk pro
beren te doen. Er is nu uitstel verleend tot
1 oktober. Spreker is het wel met zijn colle
ga Stols eens, dat het rapport grote kosten
vergt. Wat hem hierbij evenwel het meest
verbaasde is het feit, dat alle gemeentelijke
colleges tot dit besluit zijn gekomen. Het is
namelijk de eerste maal in de Thoolse ge
schiedenis, dat er zo eensgezind wordt opge
treden. Spreker wil als voorbeeld slechts her
inneren aan tot stand gekomen gemeenschap
pelijke regelingen, waarbij in discussies her
haalde malen uitroepen voorkwamen als: zelf
de boontjes wel doppen, veel beter zelf doen
goedkoper uit, enz. Eenstemmigheid be
stond helaas niet De oorzaak van de huidige
eensgezindheid is hoop ik niet alleen de sa
menvoeging, aldus de heer Van Schetsen.
Want waarom tegen en waarom voor? Wat
me ook verbaasd is, dat men hier ook niet zo
eensgezind was, toen we een jaar geleden
opdracht gaven zo'n plan voor eigen ge
meente te laten opmaken.
Verder is de heer Van Schetsen van me
ning, dat dit rapport totaal geen zin heeft
Immers, die samenvoeging kan nog wel een
vier a vijf jaar aanlopen en dan is dat rap
port bij de huidige snelle ontwikkeling al
weer verouderd. Wanneer de burgemeesters
en wethouders doen voorkomen of het sa-
menvoegingsvoorstel zo onverwacht is geko
men dat men geen tijd had erover te denken
kan spreker evenmin begrijpen. Het was bij
ieder bekend, dat er samenvoegingsplannen
waren, in welke vorm dan ook. Naar spre
kers mening is het maken van dit rapport
mosterd na de maaltijd. Dat had 5 jaar eer
der moeten gebeuren.
OMGEDRAAID
Verder verwonderde de heer VaA Schet
sen zich over de houding van Sint Maar
tensdijk. Toen er het voorstel lag van sa
menvoeging Scherpenisse-Sint Maartensdijk
was laatstgenoemde notabene voorstander,
nu een veel groter samenvoeging wordt ge
creëerd, worden ze tegenstander.
Wanneer er nu eens een voorstel was ge
weest om 3 nieuwe gemeenten te maken zou
er dan ook zo'n eensgezinde toon worden
gehoord om een raport te laten maken. En
dan het rapport zelf. Wanneer dit ten gunste
van samenvoeging zou uitvallen, zullen er
verschillende raadsleden zijn, die het zonder
meer naast zich neerleggen. Dan deugt het
rapport niet.
Voor de eigen gemeente kan elk moment
een deskundig rapport van het ETI worden
verwacht. Spreker meent, dat men hiermee
maar moet volstaan.
GEFUNDEERD OORDEEL
In de beantwoording merkt burgemeester
H. J. Smith op, dat dhr. Stols dit nu wel
duur vindt, maar dat f 1.- per inwoner
echt wel het basistarief is. Dat betaalt Sint
Annaland ook voor het ETI-rapport. Maar
zowel de voor- als tegenstanders van samen
voeging dienen, vanaf het wetenschaps
standpunt te oordelen. En dat wetenschaps
standpunt is door ons niet te overzien al
worden we wel bij de totstandkoming daar
van ingeschakeld.
Kan iemand thans gefundeerd zeggen aan
de hand van de motieven van gedeputeerden
of samenvoeging wel of niet gewenst is? Zou
een nieuwe thoolse raad ook al direct
(streek) thools denken of alleen maar voor
eigen kern gaan pleiten? En gedeputeerden
roeren zelfs nog argumenten aan ,die buiten
de thoolse sfeer liggen, aldus ontwikkeling
kern Bergen op Zoom, Reimerswaalplan enz.
Is het dan niet juist, dat de leidende figuren
uit de streek, waartoe de raden toch zeker
behoren, met die problemen worden gecon
fronteerd? De b's en w's zijn van mening
dat de thoolse mensen wel veel aan zo'n rap
port kunnen hebben. Het gaat er nu om of
we zonder meer een gefundeerd oordeel aan
gedeputeerde staten kunnen geven. Kan men
dat doen over een zaak welke men niet kent
en zeker niet zo maar te overzien is? Dan
had er toch minstens een uitvoerige toelich
ting van gedeputeerden bij moeten zijn. Wij
willen allemaal graag voldoen aan onze wet
telijke verplichting een oordeel over dit sa-
menvoegingsvoorstel te geven, maar dan
moet degene die dit oordeel vraagt ook gele
genheid geven en de tijd dat oordeel gefun
deerd te geven.
Gedeputeerden is de initiatiefneemster. De
heer Van Schetsen heeft gelijk, aldus de
voorzitter, wanneer hij stelt dat het uitstel
tot 1 oktober niets om het lijf heeft. Daarom
willen de b's en w's dat de procedure wordt
opgeschort.
ALS DEMOCRATISCH GEKOZEN
VERTEGENWOORDIGERS VAN
DIT GEBIED HEEFT U ER RECHT
OP TIJD TE KRIJGEN VOOR EEN
GEFUNDEERD OORDEEL.
Wanneer de heer Van Schetsen opmerkt, dat
gemeenschappelijke regelingen nu ook niet
zo eensgezind tot stand kwamen en alle niet
zo goed open, wil spreker dat graag toege
ven, maar wat eens fout was behoeft dat
niet te blijven. Inderdaad hebben we ons
destijds buiten de strijd tussen Scherpenisse
en Sint Maartensdijk gehouden. Maar wan
neer men in het verleden iets heeft verzuimd
en men krijgt de kans het te herstellen, mag
men dat toch niet nalaten. We kunnen hier
dan wat laat mee zijn, hopelijk nog niet tè
laat.
Wat immers is op dit moment uw oordeel
voor g.s. waard over de samenvoeging? Hij
is het niet met dhr. Van Schetsen eens, dat
het thools geval langdurig gaat worden zoals
in Walcheren.
De heer Stols merkt in tweede instantie
over dit onderwerp op, dat hij de gulden per
inwoner voor dit doel te veel blijft vinden.
Ook gedeputeerden zullen liever zien, dat
een rapport uit eigen boezem komt.
De heer Van Schetsen wil erkennen, dat
men van de zijde der vereniging van Ned.
Gemeenten inderdaad een deskundig rapport
kan maken, maar zonder de samenvoegings
kwestie zijn er toch al genoeg problemen.
Tegen de achtergronden van de thoolse his
torie meent spreker wel een rijp standpunt
te kunnen innemen over deze inderdaad
ingrijpende zaak. De voorzitter is daarvan
overtuigd, maar dan alleen tegen de histo
rische achtergrond, niet ten aanzien van de
toekomst. En dat zijn juist de motieven die
gedeputeerden aanvoeren: de toekomst. Het
gaat hier om een ingreep in een situatie die
van eeuwen is gegroeid. Al kost zoiets
f 150.000.— dan zou men er nog op moeten
staan, dat men in elk geval een gefundeerd
oordeel wil geven. Het reikt met uitzonde
ring dan van mensen en vee, nog verder dan
de ramp 1953. want daarvan wisten de ker
nen zich te herstellen, maar dit eenmaal tot
stand gebracht, kan niet meer worden her
roepen. Is op Schouwen juist dezer dagen
ook weer niet het geluid gehoord, dat het
beter één gemeente had kunnen zijn en bij
een ander dat het toch echt anders had ge
moeten. Moet ons dat niet leren, dat we deze
zaak eerst grondig willen bestuderen? Niet
om te rekken, want wat betekent een jaar,
maar om in het belang van onze streek te
kunnen zeggen: we zijn er van overtuigd op
die en die gronden, dat het zo en zo zal moe
ten zijn. De voorzitter meent de discussie
hiermee te kunnen sluiten. De heer Van
Schetsen vraagt stemming, waarbij de heer
Stols zich aansluit. Beiden verklaren zich
tegen het voorstel van b en w om f 1.
voor een te maken rapport te voteren. De
andere 5 leden sternen voor.
Besloten wordt de woning Weststraat 5b
onbewoonbaar te verklaren. De huidige be
woner C. A. Gunter heeft een aanvraag
voor een andere woning ingediend. De eige
naar, de heer J. Surris jr edkend, dat het
niet meer redelijk te bewonen is, waarom
hij verzoekt het t.z.t. nog voor andere doel
einden te mogen gebruiken.
Na een enkele informatie door de heren
M. Ph. v. d. Weele (gem. belang) en P. van
Schetsen kan de raad zich met dit voorstel
verenigen.
De verordening op de heffing van de riool
belasting worden ongewijzigd verlengd.
Een geheim wordt soms het best bewaard door geheim
te houden, dat het een geheim is.
OVER DE HAVENGELDEN
Op 30 oktober werd een nieuwe verorde
ning haven- en kadegelden vastgesteld. Te
voren had „Schuttevaer" en de Kamer van
Kooophandel gunstig op het concept geadvi
seerd. Later kwamen er evenwel klachten
van de zijde van de schippers, dat een tarief
van 5 cent per ton enkel voor thuisvaarders
(familiebezoek e.d.) te veel is, terwijl ook
de plaatselijke middenstandsvereniging hier
van schade duchtte. Tijdens de jaarwisseling
werd een bespreking gehouden met de aan
wezige schippers.
Schuttevaer protesteerde wel tegen een ta
rief van 20 cent per ton bij laden en lossen
van schepen. Dat zou het hoogste tarief in
Nederland zijn. Maar op Noord Beveland
wordt zelfs 24 cent per ton gevraagd. De
schippers zelf vonden 20 cent per ton wel
hoog, maar niet onoverkomelijk, omdat door
berekening wel mogelijk is.
B en w willen thans voorstellen om 20
cent per ton te blijven vragen voor laden
en lossen, 2 cent voor vreemde schippers
welk de haven binnenkomen zonder te laden
en te lossen en geen heffing voor de Sint
Annalandse schippers die enkel komen voor
familiebezoek, privézaken overwintering enz.
De heer Stols zegt 20 cent per ton aan
de hoge kant te vinden. De heer J. A. den
Engelsman (s.g.p.) stelt voor de schippers
voor zaterdag- en zondagen en chr. feestda
gen vrij te stellen van heffing, overigens
2 cent per ton te vragen en voor laden en
lossen 18 cent.
De heer Van Schetsen zegt de argumenten
der schippers en van de middenstand wel te
kunnen billijken. De schippers kunnen dan
echter ongelimiteerd gratis in de haven blij
ven liggen. Is dat wel de juiste weg? Een
verhoging van 10 naar 20 cent per ton bij
laden en lossen is inderdaad een flinke
sprong. Mogelijk zal men dan ook trachten
elders in onze streek te lossen of te laden.
In dat opzicht kan hij evenals dhr. den
Engelsman wel tot 18 cent zakken. Hij zou I
voorts voor eigen schippers na 7 dagen 2
cent per ton willen vragen en vreemde schip
pers op 't bestaande tarief houden. De heer
van der Weele kan het in grote trekken met
vorige sprekers wel eens zijn, maar geeft er
toch de voorkeur aan om zich aan het voor
stel van b en w te houden, dat geen groot
verschil meer uitmaakt.
De heer Stols wil de eigen schippers ook
wel vrij houden en voor laden en lossen 15
cent per ton vragen. Na nog in tweede in
stantie te hebben gediscussieerd en een toe- 1
lichting te hebben gekregen van de voorzit- j
ter waarbij deze opmerkte, dat b en w van
oordeel zijn tegenover familie-bezoekende
schippers toch wel een tegemoetkomende
houding te moeten aannemen wordt over het
voorstel b en w gestemd. Voor zijn beide
wethouders en de heren Van Schetsen, Kur
vink en Van der Weele. Tegen de heren
Den Engelsman en Stols. De Sint Annaland
se schippers kunnen dus heffingvrij de haven
binnenkomen indien niet geladen of gelost
wordt. In dat geval is het voor elke schipper
20 cent Vreemde schippers die zonder meer
de haven aandoen, zullen 5 cent per ton
i betalen, zoals thans reeds het geval is.
IDe heer Stols vraagt na deze uitslag of de
schippers die reeds betaalden recht hebben
op teruggaaf. De voorzitter zegt dat dit in-
1 derdaad (op verzoek) het geval is, zoals in
de verordening staat aangegeven.
Weth. Moerland informeert of het vervoer
van sportvissers ook onder „laden en lossen"
(tarief 20 cent per ton) valt. De voorzitter
antwoordt dat de wethouder ten aanzien van
pleziervaartuigen, waaronder dit geval thuis
hoort zelf een aparte verordening heeft hel
pen samenstellen en goedkeuren.
In 1964 was bij een jaarlijkse tonnage van
33070 ton de opbrengst haven- en kadegel
den f 11.521,50 terwijl de exploitatiekosten
f 39.686,65 bedroegen.
TERUG NAAR UITGANGSPUNT
De volksbibliotheek ter plaatse kan voor
taan weer beschikken over het oude gemeen
tehuis als uitreiklokaal: Wel zal daarvan
ook de afdeling Veilig Verkeer voor ver-
keerscursussen gebruik maken. De biblio
theek heeft het oude gemeentehuis in 1951
moeten ontruimen in verband met de woning
nood. Men kreeg toen een krotwoning toe
gewezen, welke voor het boekenbezit echter
minder geschikt is (vochtig, enz) Nu kan
de bibliotheek weer naar haar uitgangspunt
terug en zal dit lokaal zonder huurvergoe-
ding krijgen. Wel zullen enkele voorzienin
gen nodig zijn, welke samen met Veilig Ver
keer worden aangebracht.
WOENSDAGMIDDAG-SLUITING
Een verzoek van de plaatselijke midden
standsvereniging om te bepalen, dat de win
kels woensdagmiddag na 1 uur gesloten zijn
kan na gunstig advies van de Kamer van
Koophandel thans door de raad worden in
gewilligd. B en w stellen voor omdat te doen
De heer Van Schetsen juicht het toe, dat
de middenstand eindelijk er in geslaagd is
zover te komen. In 1963 was deze zaak ook
aan de orde waarbij door b en w percentages
van voor en tegenstemmers zijn genoemd.
Zijn die percentages er nu ook. De voorzit
ter antwoordt dat de Kamer van Koophandel
thans 'n ander systeem volgde. De handteke
ningen der winkeliers hebben echter tot bo
vengenoemd advies aanleiding gegeven na]
uitgebreide studie. Ten aanzien van de 5
uur sluiting op de zaterdagmiddag zal men
het bij een vrijwillige regeling moeten hou
den, aangezien de wet daarin thans niet
voorziet. Niemand van de leden heeft er be
zwaar tegen de woensdagmiddagsluiting wet
telijk vast te leggen.
BEGROTING 1966
Aangeboden wordt de begroting 1966. Was
het slot van de gewone dienst in 1965 een
bedrag van f 844.157,35 met een onvoorzie
ne post van f 24.968,51 voor 1966 zijn die
bedragen respectievelijk f 1.021.219,18 en
f 26.767,86.
De kapitaaldienst had in 1965 een nade
lig saldo van f 270.303,33 en voor 1966 is
geraamd f 251.654,47. De voorzitter zegt blij
te zijn deze begroting reeds thans te kun
nen aanbieden en dankt het personeel voor
het in deze met spoed verrichte werk. Als
commissie van onderzoek worden aangewe
zen de heren F. J. Stols, J. A. den Engels
man en M. Ph. van der Weele.
Tenslotte wordt op verzoek van het ge
meentebestuur van Sint Maartensdijk een
wijziging gebracht in de keurlonen voor de
noodslachtingen, nadat gedeputeerden tegen
een verhoging daarvan bezwaar maakten.
Daarna sluiting.
Nu ook in West Brabant een schooltand-
verzorgingsdienst kon starten, was het moge
lijk in samenwerking met de reeds langer be
staande Stichting Schooltandverzorging voor
het eiland Tholen en St. Philipsland een den
talcar te kopen. Dat is een volledig ingerich
te wagen voor de gebitsbehandeling, een rij
dende tandartsen-apparatuur dus. Door de
samenwerking van beide stichtingen was het
voorts mogelijk een fulltime tandarts aan te
stellen. Deze medicus beperkt zich dus tot
het schooltandverzorgingswerk voor beide
stichtingen. Al vijftien jaar draait nu de