WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST. FILIPSLAND Voorbereiding Schelde-Rijnverbinding dit jaar gereed Zesde Floratho WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT van Thoolse Bloemen, Groente en Fruit VERSCHIJNT IEDERE DONDERDAG De redaktie legt u deze week voor Sluizen- en bruggencomplex in Kreekralc grootste karwei Minder thoolse grond nodig dan eerst gedacht Drie verkeersbruggen in ons gebied IS THANS GEOPEND I COMBINATIE VAN TELERSEER EN TOERISTENATTRAKTIE 21e jaargang No. 41 26 augustus 1965 Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER Redaktie Ring 66 - St. Annaland - Telefoon 01665-375 Adm. Oudelandsestr. 34 - Tholen - Tel. 01660-589 b.g.g.531 Giro 124407 franko p.p. 4.25 inkassokosten Abonnementen 3.50 per half jaar Prijs per nummer 16 cent Advertenties 14 cent per mm - Spierinkjes t/m 20 woorden 1.50 Inzenden UITERLIJK DINSDAG bij onze agenten of aan EENDRACHTBODE - Postbus 128 - Bergen op Zoom Het bouwbureau Schelde-Rijnverbinding, gevestigd op de boven verdieping van het oude postkantoor te Bergen op Zoom, een specialistische dienst van rijkswaterstaat, heeft het voorbereidend werk voor de Schelde-Rijnverbinding vrijwel achter de rug. Het oriënterend onderzoek is afgesloten, de plannen in onderdelen worden langzamerhand besteksklaar gemaakt. Daarmee zullen de laatste maanden van dit jaar nog ongeveer zijn gemoeid. Dan zal in 1966 de eerste spade in de grond gaan voor de ongeveer veertig kilometer lange vaarweg, die nog altijd volgens het streven in 1975 klaar zou moeten zijn. Zoals bekend is onze streek bij deze nieuwe waterweg nauw betrokken. Het tracé loopt immers ook via de Eendracht. Terwijl vrijwel geheel de loop van de Eendracht zal worden gevolgd met hier en daar een verbreding en rechttrekking zal de meest ingrijpende verandering de doorsteek van de Slaakdam in de Prins Hendrikpolder bij Sint-Philipsland zijn met daarover een brug, evenals een nieuwe verkeersbrug bij Tholen en Oud- Vossemeer. GROTE WERK AL VOORBEREID Noch met bovenstaande, noch met het volgende brengen we schokkend nieuws. In grote lijnen is het immers al maanden be kend. Reeds op mei 1963 werd het verdrag in Den Haag getekend en na een goedkeu ring door het Nederlandse Parlement in 1964 volgde het Belgische op 23 maart 1965. Op 23 april 1965 werd het van kracht, maar voor die tijd was men van Nederlandse zijde al begonnen dit werk voor te bereiden. En voorbereidend werk was en is er volop. Er moest een inventarisatie worden gemaakt van de gronden, nodig voor de aanleg van kanaal en kunstwerken. Welke grondgebrui kers zijn hierbij betrokken, welke Water- schapsbelangen, welke visserij-rechten, welke schorren en slikken. Er zijn een massa wa terloopkundige vraagstukken, te onderschei den in twee delen nl. vóór en na de afslui ting van de Oosterschelde (1978. Er is het verziltingsprobleem (een knelpunt?), er zijn belangrijke kunstwerken te maken, er zijn ook afwateringsproblemen. Nederland is dan ook vrijwel direct met dit voorbereidingswerk begonnen. Onder leiding van hoofdingenieur F. J. de Vos, die bij de Deltadienst werkte en ook enige jaren in Suriname doorbracht werd het Bouwbu reau Schelde Rijnverbinding gevormd als coördinerend lichaam van de verschillende diensten van Rijkswaterstaat die zich met het kanaal bezighouden. Of er van Belgi sche zijde ook al aan is gewerkt en hoever men daar is, bleek niet bekend. Mogelijk heb ben de zuiderburen de vakantie 1965 er eerst nog overheen laten gaan. VERZILTINGSPROBLEEM Aan het probleem van de verzilting is van de beginne af grote aandacht geschonken. Ook bij de behandeling van het verdrag in de parlementen is daarop diep ingegaan. Het was immers duidelijk, dat het om een zeer moeilijk vraagstuk ging. Maar er wa ren reeds enkele jaren studies aan gewijd. De in het verdrag opgenomen Belgische verplichting om door de aanvoer van vol doende zoet water in het kanaal de verzilting te beperken is een van de meest besproken paragrafen geweest. Daarom te meer was op z'n zachtst uitgedrukt het artikel in ..De Telegraaf" van kortgeleden, waarin Rijks waterstaat met het zout in de maag zou zitten, verwonderlijk, omdat het er op leek of men daar nu pas aan had gedacht. „In het waterloopkundig laboratorium in Delft is men met grootscheepse proeven begon nen om te zien op welke wijze de Belgische „zoutexpres" gestopt kan worden", zo schrijft De Telegraaf. Die .zoutexpres" zou bestaan uit een dagelijkse aanvoer van 13500 ton zout vanuit België het nieuwe kanaal in en dan vanzelf uitmondend in het Volkerak, dat in het kader van het Deltaplan een zoet waterreservoir moet worden. Feiten zijn, dat in het waterloopkundig laboratorium in de Noord-Oostpolder (dus niet in Delft) proe ven worden genomen om met behulp van een baan luchtbellen het zoute water uit de slui zen te Willemstad te houden. Dat is dan aan het eind van het kanaal. Waarschijnlij ker is, dat de „zoutkering" aan het begin van het kanaal tot stand zal komen. In dat opzicht mag men wat meer vertrouwen in Rijkswaterstaat stellen, dan „De Tele graaf" schijnt te doen. GRONDEN Met grondeigenaren en gebruikers, ook van onze streek, zijn reeds besprekingen gevoerd over df onteigening en vergoeding. De indruk beslaat, dat in werkelijkheid min der landbouwgrond uit ons gebied nodig zal zijn, dan in een eerste globale raming was gepland. Dat er naast de onderhande lingen met particulieren ook besprekingen worden gevoerd met de betrokken gemeen tebesturen en waterschappen spreekt vanzelf. HET KANAAL Vanaf de haven van Antwerpen naar de Oosterschelde zal het kanaal een bodemdiep te krijgen van 3.40 m n.a.p. en een bo- d'embreedte van 90 m. De taluds hellen on der 1 3. Aan de oostzijde wordt een berm gemaakt van 40 m breed. Langs dit gedeel te worden dijken gelegd met een kruinhoogte van tenminste 4.50 n.a.p. De vaargeul in de Oosterschelde (tus sen Bergen op Zoom oost en Tholen zuid) krijgt een bodemdiepte van tenminste 7 m n.a.p. en een breedte van 150 m. Men zou dat gedeelte kunnen betitelen als „de vier baans vaarweg", waarvoor ruimte genoeg aanwezig. Het tracé van de Eendracht wordt vervol gens zodanig gecorrigeerd, dat de te smalle gedeelten worden verbreed, de grootste hech ten verzwakt (op vier plaatsen bochten af snijden) met een profiel voor de afsluiting van de Oosterschelde dat wordt verruimd tot een bodemdiepte van 6 m en een bodem breedte van 54 m. Na de afsluiting van de Oosterschelde zou dat een bodembreedte van 90 meter worden. In de bochten wordt de minimum straal 2000 meter. De taluds worden niet steiler dan 1 7 behoudens enkele uitzonderingen, waar reeds direct de definitieve vorm komt en het talud 1 4 wordt gemaakt. De juiste vorm van het splitsingspunt Krabbenkreek - Eendracht - dat is dus voor bij de gemeente Oud Vossemeer in richting Sint Annaland - en die van de aansluiting aan de Krammer wordt nader vastgesteld. De doorsnijding, dus het stuk nieuw kanaal wordt 6 meter diep en 90 m bodembreedte. De vaargeul in de schorren voor de Prins Hendrikpolder krijgt hetzelfde profiel als de vaargeul door de Oosterschelde. SLUIZEN Momenteel is een detail bodemonderzoek gaande op de plaats waar het sluizencom- plex is gesitueerd in het Kreekrak. De af metingen van de twee binnenvaartsluizen zullen gelijk zijn aan die van het Volkerak, welke thans in aanbouw zijn. Dat wordt een nuttige schutkolklengte van 320 meter, to tale lengte 400 m en een breedte van 24 m. dus berekend op duwvaart. Er blijft ruimte over voor een derde sluis. Ter weerszijden van de sluizen worden voorhavens met wacht plaatsen gemaakt. De te maken sluizen be horen tot de voornaamste kunstwerken van het gehele project. BRUGGEN Daarnaast tellen ook de bruggen mee, die de oevers van het kanaal op verschillende plaatsen verbinden. Immers behalve dit groot sluizencomplex zullen zeven verkeers en twee spoorbruggen worden aangelegd. Bij Zandvliet op Belgische grond komt een spoor- en een verkeersbrug over _het kanaal Vervolgens tussen de Belgische grens en Hoogerheide een tweede verkeersbrug (de eerste op Nederlands grondgebied) met nieu we aansluitende wegen naar Rilland Bath en Ossendrecht. Over het sluizencomplex (voor de ver binding tussen West-Brabant en Zeeland) zal een dubbelbaans verkeersbrug en een dubbelbaans spoorbrug worden aangelegd op ongeveer dezelfde plaats als de huidige spoorverbinding over de Dam loopt. Daar na over de Eendracht een verkeersbrug ten Noorden van Tholen (bij de laatste Stui ver) en een tweede verkeersbrug over de Eendracht ten Noorden van Oud' Vossemeer Tenslotte de brug om St. Philipsland uit het isolement te houden, die zal worden aange legd over de doorsteek door Sint-Philipsland in de Prins Hendrikpolder. De doorvaartwijdte van al deze (vaste) bruggen wordt 110 m vrije doorvaarthoogte 9.10 m, breedte van de rijweg 7.50, rij wielpaden 2 x 2.50, voetpaden 2 x 1.50 Alleen bij Oud Vossemeer komen geen rij wielpaden. De opritten krijgen een helling van 1 50 spoorbruggen oprit 1 200. Uitwatering van de polders langs het ka naal geschiedt door een uitwateringssluis dan wel door watergangen aan weerszijden (o.a. in de Prins Hendrikpolder). VERDERE WERKZAAMHEDEN Er is nog meer te doen dan het verzetten door zandzuigers van naar schatting twin tig miljoen kubieke meter grond, de bouw van sluizen, bruggen en toevoerwegen. Langs het gehele kanaal zal ook verlichting moeten worden aangebracht, beseining, be- bakening, beplanting van bermen, oevers en terreinen, herstel van gebroken wegver bindingen, waterleidingen, kabels, buis- en luchtleidingen. Er moeten dienstwoningen en dienstgebouwen komen, magazijnen, op slagplaatsen en al het andere wat voor een goed waterstaatkundig beheer van dit ka naal gewenst is. Er moet een doorvaart opening worden uitgespaard voor de Theodorushaven van Bergen op Zoom. Men kan moeilijk net als op de grote verkeerswegen met stoplichten werken, maar het kruisen van het drukke Schelde-Rijnverkeer met de scheepvaart naar Bergen op Zoom kan wel moeilijkheden ge ven. Ook daarvoor zal een voorziening ge troffen dienen te worden. Tenslotte is aanleg van een leidam in de Oosterschelde nodig om ijsgang in het kanaal te voorkomen. Zoals bekend werd in som mige kringen de gedachte geopperd deze leidam bruikbaar te maken aan het zgn. Reimerswaalhavenplan, maar dat is nog toe komstmuziek. HET KAN ZO GAAN GEBEUREN Het bovenstaande leert, ook al was het voor wat de werken in het algemeen be treft dan een herhaling van hetgeen hierover al eerder is meegedeeld, dat er komende tien jaar volop werk aan deze Schelde-Rijnver binding zal zijn. Het detailonderzoek is reeds aan de gang. De schattingscommissie hield al de eerse zitting voor de grondonteigening en waarschijnlijk zal ook in 1966 de brug genbouw over de Eendracht reeds een aan vang nemen. Voor 1968 wordt gedacht aan het begin van het sluizencomplex. Het lijkt misschien alles nog in een ver verschiet, maar wat betekenen enkele maan den, wat is een jaar? De voorbereidingen zijn vrijwel gereed. Met enkele maanden volgen de eerste aanbestedingen. ONZE STREEK Met bovenstaande omschrijving is op nieuw aangetoond, dat deze nieuwe verbin ding niet ongemerkt aan onze streek zal voorbijgaan in tegenstelling met de Delta werken. De nieuwe verbinding zal een zeer druk bevaren kanaal zijn. Men verwacht jaarlijks een doorvaart van zo'n 50.000 schepen. Bijna 1000 per week. Begrijpelijk is men op het Bouwbureau in Bergen op Zoom dan ook wat terughoudend wanneer het over bijkomende mogelijkheden gaat als recrea tie. Het kan niet plezierig zijn voor plezier jachten in een zo druk bevaren kanaal te J dobberen. Onze streek krijgt er bovendien een extra vaste verbinding bij. Twee bruggen over de Eendracht. Wel is hier en daar de vraag (niet onge rijmd) gerezen of men niet beter was met één vierbaansbrug tussen Tholen en Oud- Vossemeer met een aansluiting op de rond weg Halsteren en vandaar links visa versa richting Rotterdam, rechts naar Bergen op Zoom. Mogelijk was dit voor de streek als geheel niet de slechtste oplossing. Daartegenover staan echter de plaatselijke belangen van Tholen en Oud Vossemeer, de eerste met een vaste verbinding, de tweede nog met een pontveer. Dat de eerder genoemde oplos sing tevens een ontlasting van het traject Tholen - Bergen op Zoom zou betekenen een vrij drukke en niet ongevaarlijke verbin ding staat vast. Ingrijpend is voorts de doorgraving van de Prins Hendrikpolder, al houdt St. Phi lipsland dan een vaste verbinding over, via de nieuwe brug. Inderdaad zal er eerst nog wat water via de Oosterschelde de Eendracht binnen stromen, eer de eerste Schelde-Rijnsche- pen passeren via de nieuwe verbinding. Maar de werken daartoe zijn op papier zo goed als gereed. En het duurt heus niet zo lang meer of de eerste spade gaat de grond is. Daar staat het Bouwbureau borg voor. Gedekt door het op 23 april 1965 van kracht geworden Schelde-Rijn- verdrag. Eerste Schelde-Rijnspa in 1966 de grond in Toenemende belangstelling voor verblijfstoerisme op Tholen In de nieuwe b.l.o.school Naar de Floratho Gestegen Rode Kruiscollecte Voldoende aanduidingen inhaalverbod Indeling derde klasse Bij langer avonden» Het lezen moet niet worden opgedrongen De lust moet zitten in de jongen. (voorheen 't Wolhuis Horsten) SPECIAALZAAK voor breiwol, handknoop- smyrnakarpetten, dameshandwerken, kousen en sokken ZUIVELSTRAAT 21 - BERGEN OP ZOOM - Tel. 4506 In de zeventienhonderd en zestig vierkante meter grote bedrijfs gebouwen van de gehrs. Schot te Tholen hebben deze week de tientonners plaats moeten maken voor de produkten van de Thoolse Tuinbouw: Bloemen - Groenten - Fruit. De zesde Floratho is op vrijdag 27 en zaterdag 28 augustus a.s. weer voor ieder toegankelijk. Vorig jaar kwamen 2600 belangstellenden een kijkje nemen van hetgeen de thoolse grond biedt. Ook nu mag weer worden ver wacht, dat velen uit de thoolse dorpen, dat menigeen van de Brabantse kant en zelfs nog van verder af een kijkje gaan nemen om te genieten van de gladiolenpracht, het neusje van het thoolse fruit en de top van de thoolse groente. De Floratho combineert de kamp van de gladiolen-inzender met het attraktieve voor belangstellende streekbewoner of vacantie- ganger. En tenslotte een beeld van hetgeen op organisatorisch gebied gaande is. „Indachtig het gezegde „adeldom verplicht", heeft de commissie zich wederom met over gave verdiept in de opzet van de expositie", zo schrijft burgemeester J. E. van Boeijen in het voorwoord van het programmaboekje. Iets van die voorbereiding werd opgelicht tijdens een maandagmorgen in hotel „Zee land" te Tholen gehouden informatiebespre king voor de pers. De commissie, bestaande uit de heren M. van Halst, voorzitter P. C. J. Steendijk, secretaris, B. Bayense (groente) J. Kooimans (fruit) hadden er al menig uur tje voor opgeofferd. Op papier zat deze zesde expositie weer rond. Mede tegenwoor dig waren ir Vellekoop, rijkstuinbouwcon- sulent voor Zeeland en later ook burgemees ter J. E. van Boeijen van Tholen. Na vorig jaar van Tholense gastvrijheid en met name de medewerking van de gebr. Schot te hebben geprofiteerd wordt ook de Floratho in die bedrijfshallen gehouden. Men heeft er immers ruimte genoeg en de Bra bantse kant is dichtbij, zodat ook van die zijde meer belangstelling komt, dan wanneer men dieper het eiland ingaat. Een 150 in zenders van de thoolse produkten worden verwacht en daarnaast verhogen een aantal standhouders het aantrekkelijke van de ex positie. Naast tuinbouw-apparatuur is er een stand met „doe het zelf" artikelen, zal een firma uit Brasschaat in België (die een dependance in Halsteren gaat vestigen) cen trale verwarmingsapparatuur demonstreren, mogelijk komt er verder een stand van de n.v. Herenkledingindustrie „Mayfair" te St. Maartensdijk, een stand met huishoudelijke apparaten en van de Centrale Raiffeisen- bank. ARRANGEMENT Uit de te verwachten 150 gladiolenbou- quetten zullen een 24 prijswinnaars worden aangewezen door de jury. Om de bloemen op z'n mooist te krijgen tijdens de twee openbare expositiedagen werden de inzen ders verzocht gladiolen te brengen, waarvan nog maar twee kelken open zijn, een voor waarde waarmee de jury rekening houdt. De bekroonde bouquetten zullen een ere plaats krijgen. Maar om het geheel aan trekkelijk te arrangeren kreeg de firma Th. van Gurp en Co te Bergen op Zoom de handen meer vrij dan bij de vorige exposi ties. Dan immers werd nog vastgehouden om de verschillende inzendingen van dezelf de teler bij elkaar te houden. Nu is de ar rangeur door de jury vrij om er een mooi geheel van te maken naar eigen inzicht. De bloemen komen niet meer op een rijtje in de emmers, maar tussen, op, onder en naast de in de hal geplaatste oude vehikels van auto's waarbij men het aan genoemde arran geur kan overlaten om er een aantrekkelijke expositie van te maken. Bovendien is daar als een lauwerkrans het fruit en de groente beschikbaar, terwijl een aangelegde fontein het middelpunt zal vormen. De commissie was die gemeenten, banken veilingen en particulidjren dankbaar, dat voor dit alles een nodige financiële rugge- steuntje werd gegeven. AFZET GOED De heer Bayense vertelde in het kort over de ontwikkeling van de thoolse tuinbouw, o.m. ook hoe men in 1962 startte met staand- glasteelten, thans uitgegroeid tot 5 hectare staand en 1 hectare platglas. Waar de afzet- Vrijdag en zaterdag hangt de Florathovlag weer in top. Vorig jaar was het de eerste officiële „streekdaad" van burgemeester J. E. van Boeijen van Tholen

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1965 | | pagina 1