WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLOND Streekbevolking 1964: Stabiel Streek orgaan Plaatselijk Nieuws WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Vuilnisophaaldienst kan de vijf gemeenten net aan De redaktie legt u deze week voor Houdt u aan de regels! Voor goed één dubbeltje per emmer wordt bet huisvuil gehaald en weggebracht Geen bezwaar tegen verhoging veertarieven Eendracht THOLEN 21e jaargang No. 8 7 januari 1965 Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER Redaktie Ring 66 - St. Annaland - Telefoon 01665-375 Adm. Oudelandsestr. 34 - Tholen - Tel. 01660-589 b.g.g.531 - Giro 124407 franko p.p. 3.85 4- inkassokosten Abonnementen 3.25 per halfjaar Prijs per nummer 15 cent Advertenties 14 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief Spierinkjes t/m 20 woorden 1.50 - Advertenties worden tot DINSDAGMIDDAG 1 uur in Tholen aangenomen Het ware eenvoudiger geweest de be langstellende lezers in dit nummer reeds de totaal tabellen te kunnen geven met betrek king tot de loop der bevolking in het jaar 1.964. Deze week moeten we echter volstaan met onder het plaatselijk nieuws het bevol kingsbeeld per gemeente te schetsen. Die tabellen komen er alsnog in het volgend num mer. Intussen hebben we voor onszelf al een optelsommetje gemaakt, waaruit bleek, dat rie totale groei in ons district neerkomt op 47 inwoners. Zeven en dertig hiervan zijn voor rekening van de thoolse gemeenten en 10 voor St. Philipsland. Teruggang was er in 1964 alleen in de gemeenten St. Annaland (20) en in Poort vliet (9). De overige gemeenten vertoonden enige groei, hetgeen uit de plaatselijke be richten valt af te leiden. Daarvan spande dit jaar Oud Vossemeer de kroon, met een groei van 20 inwoners. In 1962 zagen we een groei van 60, in 1963 van 155 en nu van 47 inwoners. Drie jaar achtereen een vooruitgang. Vorig jaar schreven we dat een kinderhand gauw is gevuld. En dat er de laatste drie jaar van stabiliteit gesproken kan worden is dus wel een vooruitgang. De jaren daarvoor lag het anders. Telkens weer inwonerverlies. Maar van méér dan stabiliteit durven we toch niet te gewagen. Er is nog altijd het behoor lijke geboorte-overschot, dat het nog altijd te grote vertrek enigermate moet compense ren. Maar een halve eeuw geleden lagen we met rond achttien duizend inwoners nog ho ger. Het aantal geboortes lag in 1964 lager dan vorig jaar nl. 359 tegenover 378. Het aantal overledenen bleef met 159 op de 17.600 gering, ondanks het hoge percen tage bejaarden in onze streek. De gemiddel de leeftijd' van de overledenen ligt dan ook boven de 70 jaar, waarmee men zeker niet achterblijft bij het landelijk gemiddelde. Het vertrekcijfer ligt met 594 tegenover een vestiging van 441 personen te hoog, ook al moeten we daarbij rekenen, dat stu derenden (tijdelijk?) elders worden inge schreven. Dit klemt te meer, omdat zich juist onder het totaal vertrokkenen een groot aantal jongeren bevindt. Van de streekgemeenten doet Tholen het in het algemeen het beste in de laatste twin tig jaar. De groei van Sint Maartensdijk is nog altijd niet evenredig met de belangrijk verbeterde accomodatie in die gemeente ten aanzien van woningen en werkgelegenheid. In dat opzicht stelde ook 1964 nog wat te leur. Maar het vertrek- en vestigingscijfer is met 98 en 89 al belangrijk meer naar el kaar toegegroeid. De hoofdlijnen van het streekbevolkings- beeld 1964 zijn hiermee naar voren gebracht De tabellen in het volgend nummer zullen dit nog eens accentueren Ook dit bevolkings beeld maakt duidelijk, dat geen enkele aktiviteit mag verslappen. Belangrijk mag in dit verband het initiatief worden genoemd om als gemeenten gezamenlijk te trachten een zgn. „bouwstroom" te creeëren, waardoor het mogelijk kan zijn, dat er driehonderd wo ningen gebouwd worden. Ook nieuwe (in dustrie) vestigingen blijven gewenst. Tenslotte dan de wens, dat de ruim ze ventien en half duizend inwoners van onze streek ook in 1965 werk, brood, geluk en rust mogen vinden in de omgeving die hen en ons dierbaar is. Ondanks enige industrievestiging is een flinke pendel gebleven. Wel is daardoor de werkloosheid opgeheven, maar een ideale toestand kan het niet genoemd worden, wan neer er dagelijks honderden inwoners zo n uur of veertien uithuizig of daarmee ook „uitstedig" zijn. De gemeenten zijn niet groot en daarmee de draagkracht gering. Dat brengt vooral in deze tijd problemen mee voor middenstand onderwijs, vervoer, openbare nutsvoorzie ningen en voor de ontspanning, vooral van de jeugd. Nog steeds nemen de eisen en de behoeften van de bevolking toe, Het dorp alléén kan daarin onmogelijk meer voorzien Samenwerking van en in de gehele streek is daartoe noodzakelijk, zowel ter bevorde ring van de „leefbaarheid" als voor de ont wikkeling van de bestaansbronnen, zoals landbouw, veeteelt, tuinbouw, industrie en recreatie. Het gaat er bij die samenwerking om door een samengaan van alle krachten het beste voor de gehele streek te bereiken. Ook in verschillende andere delen van ons land werden daartoe streekorganen op gericht. In deze organen hebben zitting ver tegenwoordigers van burgerlijke- en kerke lijke overheid, van het bedrijfsleven, van organisaties en verenigingen. Op Tholen werken al verschillende orga nen, maar dan op deelterreinen, zoals tot voor kort de streekverbeteringscommissie, de commissie werkgelegenheid en de stich ting eiland gemeenschap. De streekverbeteringsperiode is inmiddels afgesloten en ook mede door opheffing van die commissie werd het gewenst geacht, dat één streekorgaan tot stand komt, zonder aan de nuttige werkzaamheden van de be staande organen op verschillende deelter reinen te gaan tornen. TAAK EN DOEL In het algemeen moet het streekorgaan de belangen van de gehele streek behartigen. Daartoe zal zij o.a. moeten fungeren als „gesprekscentrum", waarbij de problemen van de streek worden besproken en zo mo gelijk oplossingen gezocht worden of een standpunt bepaald dat voor de gehele streek kan gelden. Vanuit het streekorgaan zal ook het besef moeten groeien, dat de streek een eenheid behoort te vormen en dat zoveel mogelijk gezamenlijk naar oplossingen moet worden gezocht. Voorlichting hierover, het stimuleren er van, planning en soms het organiseren van bepaalde aktiviteiten zijn belangrijke inter ne taken. Als externe taak kan het optre den naar buiten nodig zijn bij o.a. indu strievestiging, recreatie, enz. Omstreeks de tijd dat de streekverbete ringscommissie Tholen haar slotbijeenkomst hield, kwamen van elke gemeente op het eiland enkele personen bijeen in het „Holland Huis" om te komen tot oprichting van een Streekorgaan. Men was daartoe na enkele voorbesprekin gen in verschillende kring, o.a. ook in de streekverbeteringscommissie, uitgenodigd door de Directie van de Stichting Zeeland. Op verzoek had ir M. A. Geuze van Poort vliet de leiding op die bijeenkomst. Zoals vele andere plattelandsgemeenten kent ook het eiland Tholen een aantal problemen. Weliswaar is er de laatste paar jaar een ongeveer stabiele bevolking maar ook daarin onderscheidt het zich dan toch ook met het grootste deel van het land, waar de gemeen ten al jaren flinke groei vertonen. De voornaamste bestaansbron is hier nog steeds de landbouw, waarin de werkgele genheid zeker niet toeneemt. Een standpunt van het streekorgaan, dus van de gehele bevolking, kan aan de over heid en aan de verschillende instellingen kenbaar gemaakt worden, b.v. over woning bouw, en schoolbussen. Dit zijn nu maar een paar opkomende gedachten. Nuttig kan zijn de positie van de streek te bepalen ten aanzien van de mogelijk toe komstige positie van landbouw, industrie, middenstand en van de werknemers. Wensen ten aanzien van bejaarden- en jeugdzorg, beroepskeuze-voorlichting over leg vervoersondernemers en bevolking, toe risme, enz. Het belangrijkste van alles is het zoeken en vinden van een gezamenlijk standpunt. Principiële overtuigingen, ook al zouden die slechts door een minderheid worden aan gehangen moeten worden gerespecteerd, an ders zou men in strijd komen met het prin cipe van streekorgaan. Dit kan in enkele gevallen beperkingen opleggen aan het werk, maar dat is een nor male consequentie van samenwerking. Met dit alles werden de aanwezigen op de eerste niet officiële streekorgaan-bijeenkomst geconfronteerd. Men verheelde het elkaar niet, dat het alles minder eenvoudig te verwezenlijken is dan het op papier lijkt. Immers, naast de bereidheid zijn er ook financiële kanten. Weliswaar is daarbij rijkssubsidie mogelijk, maar zonder steun uit de eigen omgeving kan het niet. Unaniem waren de aanwezigen evenwel van oordeel, dat getracht moet worden een begin te maken. Dan nog maar niet als een „officieel lichaam", met alle stroefheid, die daarmee gepaard kan gaan, maar meer als een voorlopige! „voorbereidingscommissie van het streekorgaan." Ter vergadering werd gevraagd aan bur gemeester J. E. van Boeijen uit Tholen daar van het voorzitterschap te willen aanvaarden met ds J. van Dijk uit Poortvliet als tweede voorzitter. Het secretariaat zal voorlopig nog bij de Stichting Zeeland ondergebracht kunnen worden. Ter zijner tijd zal nader contact gezocht worden met de plaatselijke dorpsgemeen schappen en andere streekorganisaties. De afgelopen jaren hebben bewezen, via streekverbeteringscommissie, via eilandge meenschap, via commissie werkgelegenheid, enz. dat de inwoners er achter staan, wan neer initiatieven worden genomen ter ont wikkeling van de streek. Ook in de toekomst zal dat nodig zijn. Op nog breder terrein. Gezamenlijk De gemeenschappelijke vuilnisophaaldienst werkt nu een jaar met 5 gemeenten en een volledige personeelsbezetting. Het zijn Poort vliet, Scherpenisse, St.-Maartensdijk, St.-Annaland en Stavenisse. Laatstgenoemde gemeente kwam er vorig jaar bij en terwijl de inwoners van de eerste vier gemeenten dat al eerder hebben vastgesteld, zullen nu ook de inwoners van Stavenisse na een jaar gemeenschappelijke ophaaldienst erkennen, dat ze in een behoefte voorziet. De uitbreiding van de gemeenten, niet zozeer nog wat het aantal inwoners betreft, maar wel de grotere uitgestrektheid door de bouw van nieuwe straten, is oorzaak dat het nog net zo kan. Maar dan zullen de inwoners zich wel strikt aan de regels moeten houden. Er is hoegenaamd geen ruimte meer, geen tijd over. En uitbreiding van het personeel betekent hogere kosten. Het is dus in het eigen belang dat men zich inderdaad aan de regels houdt. De dienst werkt uitstekend. Wie zou nog naar de oude toestand terugverlangen 1 GEEN ONDERBREKING Alle gemakken moeten worden betaald, Daaraan valt niet te ontkomen. Dat is zo bij een verbeterde riolering, bij goede straten ook bij een goed geoutilleerde vuilnisophaal dienst. En dat gemak is vrijwel direct een vanzelfsprekend iets. Moest men vroeger naar het werk lopen, ging men later op de fiets, dan wordt dat nu per brommer of per auto gedaan. Men is daarop ingesteld en de samenleving is er op ingesteld. Men gaat precies op die tijd van huis, dat men het net kan halen, af hankelijk dan van het voertuig waarover men beschikt. Het samenlevings-apparaat is er door gemoderniseerd, versneld, maar het is ook veel gevoeliger geworden, wanneer een „storing" ontstaat. Bij het lopen naar het werk, zoals dat een vijftig jaar geleden nog gebeurde, had men van een mechanische „storing" geen last. De fiets kon een lekke band opleveren of een gebroken ketting en men kwam ietwat te laat op het werk, maar in feite nog zonder noemenswaardige extra inspanning. Pech aan de brommer wordt aan veel moeilijker, want niet alleen dat men dan gedwongen is te lopen, maar dat ding moet ook nog worden meegezeuld, wat al veel meer inspanning kost dan de fiets. En als er autopech is, nou ja, dan staat men daar en is er geen sprake meer van verplaatsing De mechanisatie is onmisbaar in deze tijd, maar er moet niets aan mankeren, anders is het ongemak nog veel groter dan vroeger. Niet anders is het bij de gemeenschappe- lijke vuilnisophaaldienst. Een stagnatie daar van weegt direct veel zwaarder. Men is zo op het gemak ingesteld, dat onderbreking daarvan een directe terugslag heeft. Ten aanzien van de vuilnisophaaldienst bleek ons dat juist rond de jaarwisseling in de gemeenten, die er wat de feestdagen betreft ditmaal goed afkwamen, daar er juist tdssen door de ophaaldienst de gebruikelijke twee maal per week zou komen. U weet, dat bij een officiële feestdag die gemeente afvalt welke voor die bepaalde dag is aangewezen In genoemde gemeente lag dat dus best Maar op oudejaarsdag was de vuilnis auto hard toe aan revisie, waarom die dag met een nog mogelijke voltooiing daarvan op zaterdag 2 januari de auto naar de garage ging. Wat een teleurstelling meteen voor de inwoners van de gemeenten, waar men de ophaaldienst wèl had verwacht. Men ziet hieruit wat gemak betekent, hoe men er zich op instelt en anderszijds, hoe groot de teleurstelling is wanneer daarbij onverwacht een kink in de kabel komt. NIET DUUR Anderszijds blijkt uit ook bovenstaand voorbeeld, dat de gemeenschappelijke op haaldienst in een grote behoefte voorziet. Niet alleen omdat men op eenvoudige wijze het huisvuil kwijt kan, maar ook wanneer men het eens wil bekijken vanuit hygiënisch oogpunt. De vroegere open bakken of em mers waren broedplaatsen van vliegen of andere insecten. De open wagens en karren door de straten met de daaruit waaiende papieren en andere rommel, het was een vieze boel. Een reusachtige verbetering dus van de totstandgebrachte gemeenschappe lijke regelingen en minst bekritiseerde, mo gelijk ook de best lopende dienst met in elk geval de vóór de mensen meer direct aansprekende gemakken daarvan. Het is al eerder opgemerkt. Het gemak moet worden betaald. Ook de vuilnisophaal dienst. Ze moest zelfs al één of in sommige gemeenten andermaal worden verhoogd. Nu betaalt men in alle 5 deelnemende gemeen ten (terecht) f 12.50 per emmer per jaar. Heffing of belasting worden niet graag be taald. Maar bij de vuilnisophaaldienst weet men in elk geval wat er voor wordt gedaan. En in feite is het niet eens duur. Het is weinig, wanneer men bedenkt, dat voor dat bedrag een vuilnisemmer ongeveer 100 maal wordt geledigd. De werkelijke kosten (het grootste deel daarvan is immers salarissen voor het personeel) zijn zeker hoger dan het bedrag dat u er voor betaalt. Dat is een negatieve post op de gemeenterekening. Ook daarom is het nodig dat alles wordt gedaan om de kosten zo laag mogelijk te houden. En daar kan nogal wat aan gedaan worden. Bij de regelmatige uitbreiding van de gemeenten dreigt het gevaar, dat het per soneel met het werk niet meer kan rondko men. Dat zou tot gevolg kunnen hebben, dat er een mannetje bij moet. Weer een aanzienlijke kostenstijging dus. Een man extra betekent, met sociale lasten minstens een verhoging van f 3.per emmer per jaar. Nee, we gaan nu niet meedelen, dat het voorgaande allemaal als een inleiding is bedoeld om u die verhoging aan te kondigen en aannemelijk te maken. Integendeel we willen enkele tips doorge ven, waardoor een stijging van de heffing nog kan worden voorkomen. Die medewer king kan als het ware zonder extra moeite worden verleend. Wilt u zich aan de volgende regels hou den? 1ZORG DAT DE EMMER ALTIJG GOED GESLOTEN IS Een niet gesloten emmer met uitstekende delen kan niet geledigd worden. Wat er bovenop ligt of uitsteekt moet eerst met de hand worden verwijderd. Dat kost tijd, is onprettig werk en heeft zelfs al aanleiding tot ongevallen gegeven. 2. ZET UW EMMER DIRECT AAN DE RIJBAAN Er worden ongeveer 2750 emmers twee maal per week opgehaald of 5500 per week in totaal. Dat is voor de ruim 4 ophaalda gen 1300 per dag. Twee stappen heen en te rug per emmer minder betekent een uur ar beidsbesparing per dag voor de dienst. Waar groenstroken of plantsoenen naast de rijbaan zijn is dit nog belangrijker. 3. ZET UW EMMER ZOVEEL MOGELIJK VLAK NAAST DIE VAN UW BUURMAN OF ALS HET KAN RECHT TEGENOVER DIE VAN UW OVERBUURMAN Dertienhonderd emmers afzonderlijk ge plaatst betekent 1300 x remmen stoppen en weer optrekken voor de auto. Bijna zonder enige moeite voor wie dan ook zou dit veel beperkt kunnen worden met weer aan zienlijke tijdwinst. 4. GEEF GEEN AFZONDERLIJKE DOZEN MET VUIL, enz. MEE Hebt u regelmatig te veel vuil, dan is een tweede emmer nodig of een derde. De dienst is ook niet verplicht vuil buiten de emmers mee te nemen, al doet ze het als het mogelijk is, wel. Beperk ook het meegeven van papier. Het wordt vaak afzonderlijk door een plaatselijke vereniging opgehaald en anders kan met het alijtd bij een opkoper kwijt, al is het dan nu misschien gratis. GEEF IN ELK GEVAL NIETS BUITEN DE EMMER MEE OP MAANDAG EN VRIJDAG 5. LANDBOUWERS, TUINDERS BEDRIJVEN enz. kunnen bedrijfsafval len ook zelf naar de stortplaats te Scher penisse brengen, maar uitsluitend op woens dagmiddag tussen 2 en 5 uur Wanneer iedereen zich aan deze regels houdt, worden de kosten van de zo gewaar deerde dienst zoveel mogelijk beperkt en kunnen de te heffen rechten zo laag mogelijk blijven. Voor 1965 mogen we het personeel weer sterkte toewensen bij de wekelijkse rondgangen en beloven dat we vooral ook in eigen belang, de gevraagde regels zoveel mogelijk in acht zullen nemen. Streekbevolking stabiel Loop der bevolking van elke gemeente Een streekorgaan" Bergse ziekenhuis blijft paraat Raad Oud-Vossemeer Vergaderseizoen begint Het hart opent zich voor de genegenheid als een bloem voor de zonneschijn Gedeputeerde Staten van Noord Brabant hebben geen bezwaar tegen verhoging van de tarieven voor het overzetveer tussen Oud en Nieuw Vossemeer. Een verzoek daartoe werd ingediend bij de provinicale besturen van Zeeland en Noord Brabant door de ex- ploitante van het veer, de firma Gebr. Maas en Westbroek. Gedeputeerden van Brabant stellen, even als de Zeeuwse bestuurders dat deden, voor om het verzoek in te willigen. De verhoogde tarieven zullen dan per 1 maart 1965 berekend kunnen worden. Voor kinderen beneden de vier jaar blijft het gratis voor kinderen van 4-12 jaar blijft het een dubbeltje, maar boven de twaalf jaar en ou der zal het 20 cent gaan kosten (thans 15 cent). De bromfietser stijgt van 30 naar 35 cent, de motorrijder van 30 naar 35, een driewieler van 50 naar 60 cent, een auto van 75 naar 85, een vrachtauto van 95 naar 1.10. Ook de weekabonnementen zijn ietwat verhoogd. Evenals in Zeeland, was men ook in Bra bant van oordeel, dat het verlangen van Nieuw Vossmeer om met de verhoogde ta rieven ook de overzetfrequentie op zaterda gen, zon- en feestdagen te verhogen (tot 11 uur) buiten het verzoek moet worden ge- DOKTERSDIENSTEN OP ZONDAG dr. A. A. Kugel, Poortvliet tel. 01662-400 dr. J. Vermet, Nw-Vossemeer tel. 01.676-415 dokter J. J. Kok te Stavenisse tel. 01663-400 HOOGWATER in de week van zondag maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag zaterdag zondag 10 jan. zondag 17 jan, tot en met 16 januari 8.25 20.50 9.10 21.45 10.05 22.45 11.15 23.58 12.35 1.20 13.45 2.18 14.45 Eerste Kwartier Volle Maan te te 12.17 u. 16.46 uur KERSTFEEST BEJAARDEN Op dinsdag 22 december werd onder lei ding van de WH in Ten Anker kerstfeest met de bejaarden uit Tholen gevierd. Aan de versiering van de zaal was door de direc trice en haar personeel veel zorg besteed, hetgeen de stemming zeer verhoogde. Na het lezen van het Kerstevangelie door onze voorzitster, wisselden samenzang en liederen van het koortje elkaar af. Ook luisterden we naar mooie kerstverhalen van mevr. Bakker en mevrouw Engelvaart terwijl ons kopje thee en koffie extra smaakte door de bij zondere versnaperingen. De gezamenlijke fruitkwekers hadden belangeloos mooie ap pels ter beschikking gesteld, die met ander fruit en lekkernijen verwerkt waren in fleu rig versierde zakken. Aan het slot van de middag sprak de heer de Korte namens allen een dankwoord, waarna we eindigden met het gezamenlijk zingen van psalm 98. GROEI LOOP DER BEVOLKING OVER 1964 Mann. Vr. Tot. Inwoners op 1 jan. 1964 1713 1797 3510 Vermeerdering: Geboorten 35 32 67 Vestigingen 75 68 143 Totaal 1823 1897 3720 Vermindering: Overlijden 20 10 30 Vertrokken 75 83 158 Inwoners 31 dec 1964 1728 1804 3532 Vermeerdering 15 mannen en 7 vrouwen dus totaal 22 personen. Aantal huwelijken 27 Aantal echtscheidingen 0 Aantal erkenningen 0_, Aantal levenloos aag. BURGERLIJKE STAND Geboorten: 16 dec. 1964 Dingetje Isabella dochter van Potappel. Wouter Marinus en van Bent- schap Knook, Cornelia 17 dec. 1964 Anna Cornelia Willemina dochter van van Tillo, Henricus Johannes Maria en van Schot Dina Cornelia Huwelijksaangiften 21 dec. 1.964 Goedegebuure Cornelis oud 26 jaar dragline-machinist, wonende te Sta venisse en Baaij Maatje Maria oud 21 jaar zonder beroep wonende te Tholen Huwelijken: 15 dec. Willem Cornelis Coomans oud 27 jaar technisch ambtenaar en Schot Sara Pieternella oud 22 jaar zonder beroep bei den wonende te Tholen 29 dec. 1,964 Meloen, Anné Willem oud 26 jaar stuurman grote handelsvaart, wonende te Sint Annaland en Moerland Leentje oud 21 jaar zonder beroep wonende te Tholen. 30 dec. 1964 Lobbezoo Abraham oud 22 jaar militair wonende te Oirschot en West dorp Jannetje Cornelia oud 21 jaar secre taresse wonende te Tholen Overlijden: 16 dec. 1964 te Bergen op Zoom Vos Abraham Matheus oud 86 jaar gehuwd ge weest met Scherpenisse Elizabeth Janna. 30 dec. 1964 Geluk Johannes Jacob oud 61 jaar echtgenoot van de Laater Johanna Jacoba. HONDENBELASTING Aan belanghebbenden wordt ter kennis gebracht, dat de aangiftebiljetten voor de hondenbelasting heden zijn verzonden. Deze biljetten moeten binnen 20 dagen na de da tum van verzending volledig ingevuld en ondertekend ter gemeentesecretarie worden terugbezorgd. Houders van honden, die geen aangifte biljet hebben ontvangen, zijn verplicht vóór 20 februari a.s. aangifte te doen, door invul ling en ondertekening van een ter gemeente secretarie kosteloos verkrijgbaar aangiftefor mulier. Zij die in de loop van 1965 houder van een hond worden, moeten hiervan binnen 14 dagen ter secretarie aangifte doen. Er wordt uitdrukkelijk op gewezen, dat voor honden, die niet tijdig op de boven omschreven wijze zijn aangegeven, een drie voudige aanslag zal worden opgelegd. Aan deze maatregel zal stipt de hand worden ge houden. Tholen, 7 januari 1965. Burgemeester en wethouders van Tholen WILDEMAN Toen woensdagavond A. H. zich in de richting van zijn woning aan de Singel begaf en daarbij de heer K. passeerde, werd eerstgenoemde meteen handtastelijk en deelde een paar klappen uit. Even later onderging de heer D. die ook voorbijkwam hetzelfde lot. Daarmee bleek A.H. nog niet klaar te zijn. Hij spoedde zich naar de wo-

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1965 | | pagina 1