WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLOND
Streekbevolking
1964:
Stabiel
Streek
orgaan
Plaatselijk Nieuws
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
Vuilnisophaaldienst kan
de vijf gemeenten net aan
De redaktie legt u deze week voor
Houdt u aan de regels!
Voor goed één dubbeltje per emmer wordt
bet huisvuil gehaald en weggebracht
Geen bezwaar tegen
verhoging
veertarieven
Eendracht
THOLEN
21e jaargang No. 8
7 januari 1965
Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER
Redaktie Ring 66 - St. Annaland - Telefoon 01665-375
Adm. Oudelandsestr. 34 - Tholen - Tel. 01660-589 b.g.g.531 - Giro 124407
franko p.p. 3.85 4- inkassokosten
Abonnementen 3.25 per halfjaar
Prijs per nummer 15 cent
Advertenties 14 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief
Spierinkjes t/m 20 woorden 1.50 - Advertenties worden tot
DINSDAGMIDDAG 1 uur in Tholen aangenomen
Het ware eenvoudiger geweest de be
langstellende lezers in dit nummer reeds de
totaal tabellen te kunnen geven met betrek
king tot de loop der bevolking in het jaar
1.964. Deze week moeten we echter volstaan
met onder het plaatselijk nieuws het bevol
kingsbeeld per gemeente te schetsen. Die
tabellen komen er alsnog in het volgend num
mer. Intussen hebben we voor onszelf al
een optelsommetje gemaakt, waaruit bleek,
dat rie totale groei in ons district neerkomt
op 47 inwoners. Zeven en dertig hiervan
zijn voor rekening van de thoolse gemeenten
en 10 voor St. Philipsland.
Teruggang was er in 1964 alleen in de
gemeenten St. Annaland (20) en in Poort
vliet (9). De overige gemeenten vertoonden
enige groei, hetgeen uit de plaatselijke be
richten valt af te leiden. Daarvan spande dit
jaar Oud Vossemeer de kroon, met een groei
van 20 inwoners.
In 1962 zagen we een groei van 60, in
1963 van 155 en nu van 47 inwoners. Drie
jaar achtereen een vooruitgang. Vorig jaar
schreven we dat een kinderhand gauw is
gevuld. En dat er de laatste drie jaar van
stabiliteit gesproken kan worden is dus wel
een vooruitgang. De jaren daarvoor lag het
anders. Telkens weer inwonerverlies. Maar
van méér dan stabiliteit durven we toch
niet te gewagen. Er is nog altijd het behoor
lijke geboorte-overschot, dat het nog altijd
te grote vertrek enigermate moet compense
ren. Maar een halve eeuw geleden lagen we
met rond achttien duizend inwoners nog ho
ger.
Het aantal geboortes lag in 1964 lager
dan vorig jaar nl. 359 tegenover 378.
Het aantal overledenen bleef met 159 op
de 17.600 gering, ondanks het hoge percen
tage bejaarden in onze streek. De gemiddel
de leeftijd' van de overledenen ligt dan ook
boven de 70 jaar, waarmee men zeker niet
achterblijft bij het landelijk gemiddelde.
Het vertrekcijfer ligt met 594 tegenover
een vestiging van 441 personen te hoog,
ook al moeten we daarbij rekenen, dat stu
derenden (tijdelijk?) elders worden inge
schreven. Dit klemt te meer, omdat zich
juist onder het totaal vertrokkenen een groot
aantal jongeren bevindt.
Van de streekgemeenten doet Tholen het
in het algemeen het beste in de laatste twin
tig jaar. De groei van Sint Maartensdijk
is nog altijd niet evenredig met de belangrijk
verbeterde accomodatie in die gemeente ten
aanzien van woningen en werkgelegenheid.
In dat opzicht stelde ook 1964 nog wat te
leur. Maar het vertrek- en vestigingscijfer
is met 98 en 89 al belangrijk meer naar el
kaar toegegroeid.
De hoofdlijnen van het streekbevolkings-
beeld 1964 zijn hiermee naar voren gebracht
De tabellen in het volgend nummer zullen
dit nog eens accentueren Ook dit bevolkings
beeld maakt duidelijk, dat geen enkele
aktiviteit mag verslappen. Belangrijk mag in
dit verband het initiatief worden genoemd
om als gemeenten gezamenlijk te trachten een
zgn. „bouwstroom" te creeëren, waardoor
het mogelijk kan zijn, dat er driehonderd wo
ningen gebouwd worden. Ook nieuwe (in
dustrie) vestigingen blijven gewenst.
Tenslotte dan de wens, dat de ruim ze
ventien en half duizend inwoners van onze
streek ook in 1965 werk, brood, geluk en
rust mogen vinden in de omgeving die hen
en ons dierbaar is.
Ondanks enige industrievestiging is een
flinke pendel gebleven. Wel is daardoor de
werkloosheid opgeheven, maar een ideale
toestand kan het niet genoemd worden, wan
neer er dagelijks honderden inwoners zo n
uur of veertien uithuizig of daarmee ook
„uitstedig" zijn.
De gemeenten zijn niet groot en daarmee
de draagkracht gering. Dat brengt vooral in
deze tijd problemen mee voor middenstand
onderwijs, vervoer, openbare nutsvoorzie
ningen en voor de ontspanning, vooral van
de jeugd. Nog steeds nemen de eisen en de
behoeften van de bevolking toe, Het dorp
alléén kan daarin onmogelijk meer voorzien
Samenwerking van en in de gehele streek
is daartoe noodzakelijk, zowel ter bevorde
ring van de „leefbaarheid" als voor de ont
wikkeling van de bestaansbronnen, zoals
landbouw, veeteelt, tuinbouw, industrie en
recreatie. Het gaat er bij die samenwerking
om door een samengaan van alle krachten
het beste voor de gehele streek te bereiken.
Ook in verschillende andere delen van
ons land werden daartoe streekorganen op
gericht. In deze organen hebben zitting ver
tegenwoordigers van burgerlijke- en kerke
lijke overheid, van het bedrijfsleven, van
organisaties en verenigingen.
Op Tholen werken al verschillende orga
nen, maar dan op deelterreinen, zoals tot
voor kort de streekverbeteringscommissie,
de commissie werkgelegenheid en de stich
ting eiland gemeenschap.
De streekverbeteringsperiode is inmiddels
afgesloten en ook mede door opheffing van
die commissie werd het gewenst geacht, dat
één streekorgaan tot stand komt, zonder
aan de nuttige werkzaamheden van de be
staande organen op verschillende deelter
reinen te gaan tornen.
TAAK EN DOEL
In het algemeen moet het streekorgaan de
belangen van de gehele streek behartigen.
Daartoe zal zij o.a. moeten fungeren als
„gesprekscentrum", waarbij de problemen
van de streek worden besproken en zo mo
gelijk oplossingen gezocht worden of een
standpunt bepaald dat voor de gehele streek
kan gelden. Vanuit het streekorgaan zal ook
het besef moeten groeien, dat de streek
een eenheid behoort te vormen en dat zoveel
mogelijk gezamenlijk naar oplossingen moet
worden gezocht.
Voorlichting hierover, het stimuleren er
van, planning en soms het organiseren van
bepaalde aktiviteiten zijn belangrijke inter
ne taken. Als externe taak kan het optre
den naar buiten nodig zijn bij o.a. indu
strievestiging, recreatie, enz.
Omstreeks de tijd dat de streekverbete
ringscommissie Tholen haar slotbijeenkomst
hield, kwamen van elke gemeente op het
eiland enkele personen bijeen in het „Holland
Huis" om te komen tot oprichting van een
Streekorgaan.
Men was daartoe na enkele voorbesprekin
gen in verschillende kring, o.a. ook in de
streekverbeteringscommissie, uitgenodigd
door de Directie van de Stichting Zeeland.
Op verzoek had ir M. A. Geuze van Poort
vliet de leiding op die bijeenkomst. Zoals
vele andere plattelandsgemeenten kent ook
het eiland Tholen een aantal problemen.
Weliswaar is er de laatste paar jaar een
ongeveer stabiele bevolking maar ook daarin
onderscheidt het zich dan toch ook met het
grootste deel van het land, waar de gemeen
ten al jaren flinke groei vertonen.
De voornaamste bestaansbron is hier nog
steeds de landbouw, waarin de werkgele
genheid zeker niet toeneemt.
Een standpunt van het streekorgaan, dus
van de gehele bevolking, kan aan de over
heid en aan de verschillende instellingen
kenbaar gemaakt worden, b.v. over woning
bouw, en schoolbussen. Dit zijn nu maar een
paar opkomende gedachten.
Nuttig kan zijn de positie van de streek
te bepalen ten aanzien van de mogelijk toe
komstige positie van landbouw, industrie,
middenstand en van de werknemers.
Wensen ten aanzien van bejaarden- en
jeugdzorg, beroepskeuze-voorlichting over
leg vervoersondernemers en bevolking, toe
risme, enz.
Het belangrijkste van alles is het zoeken
en vinden van een gezamenlijk standpunt.
Principiële overtuigingen, ook al zouden
die slechts door een minderheid worden aan
gehangen moeten worden gerespecteerd, an
ders zou men in strijd komen met het prin
cipe van streekorgaan.
Dit kan in enkele gevallen beperkingen
opleggen aan het werk, maar dat is een nor
male consequentie van samenwerking.
Met dit alles werden de aanwezigen op de
eerste niet officiële streekorgaan-bijeenkomst
geconfronteerd.
Men verheelde het elkaar niet, dat het
alles minder eenvoudig te verwezenlijken is
dan het op papier lijkt.
Immers, naast de bereidheid zijn er ook
financiële kanten. Weliswaar is daarbij
rijkssubsidie mogelijk, maar zonder steun
uit de eigen omgeving kan het niet.
Unaniem waren de aanwezigen evenwel
van oordeel, dat getracht moet worden een
begin te maken. Dan nog maar niet als een
„officieel lichaam", met alle stroefheid, die
daarmee gepaard kan gaan, maar meer als
een voorlopige! „voorbereidingscommissie
van het streekorgaan."
Ter vergadering werd gevraagd aan bur
gemeester J. E. van Boeijen uit Tholen daar
van het voorzitterschap te willen aanvaarden
met ds J. van Dijk uit Poortvliet als tweede
voorzitter.
Het secretariaat zal voorlopig nog bij de
Stichting Zeeland ondergebracht kunnen
worden.
Ter zijner tijd zal nader contact gezocht
worden met de plaatselijke dorpsgemeen
schappen en andere streekorganisaties.
De afgelopen jaren hebben bewezen, via
streekverbeteringscommissie, via eilandge
meenschap, via commissie werkgelegenheid,
enz. dat de inwoners er achter staan, wan
neer initiatieven worden genomen ter ont
wikkeling van de streek. Ook in de toekomst
zal dat nodig zijn. Op nog breder terrein.
Gezamenlijk
De gemeenschappelijke vuilnisophaaldienst werkt nu een jaar met
5 gemeenten en een volledige personeelsbezetting. Het zijn Poort
vliet, Scherpenisse, St.-Maartensdijk, St.-Annaland en Stavenisse.
Laatstgenoemde gemeente kwam er vorig jaar bij en terwijl de
inwoners van de eerste vier gemeenten dat al eerder hebben
vastgesteld, zullen nu ook de inwoners van Stavenisse na een jaar
gemeenschappelijke ophaaldienst erkennen, dat ze in een behoefte
voorziet.
De uitbreiding van de gemeenten, niet zozeer nog wat het aantal
inwoners betreft, maar wel de grotere uitgestrektheid door de
bouw van nieuwe straten, is oorzaak dat het nog net zo kan.
Maar dan zullen de inwoners zich wel strikt aan de regels moeten
houden. Er is hoegenaamd geen ruimte meer, geen tijd over. En
uitbreiding van het personeel betekent hogere kosten. Het is dus
in het eigen belang dat men zich inderdaad aan de regels houdt.
De dienst werkt uitstekend. Wie zou nog naar de oude toestand
terugverlangen 1
GEEN ONDERBREKING
Alle gemakken moeten worden betaald,
Daaraan valt niet te ontkomen. Dat is zo
bij een verbeterde riolering, bij goede straten
ook bij een goed geoutilleerde vuilnisophaal
dienst. En dat gemak is vrijwel direct een
vanzelfsprekend iets.
Moest men vroeger naar het werk lopen,
ging men later op de fiets, dan wordt dat nu
per brommer of per auto gedaan. Men is
daarop ingesteld en de samenleving is er
op ingesteld. Men gaat precies op die tijd
van huis, dat men het net kan halen, af
hankelijk dan van het voertuig waarover
men beschikt. Het samenlevings-apparaat is
er door gemoderniseerd, versneld, maar het
is ook veel gevoeliger geworden, wanneer
een „storing" ontstaat. Bij het lopen naar
het werk, zoals dat een vijftig jaar geleden
nog gebeurde, had men van een mechanische
„storing" geen last. De fiets kon een lekke
band opleveren of een gebroken ketting en
men kwam ietwat te laat op het werk, maar
in feite nog zonder noemenswaardige extra
inspanning. Pech aan de brommer wordt aan
veel moeilijker, want niet alleen dat men dan
gedwongen is te lopen, maar dat ding moet
ook nog worden meegezeuld, wat al veel
meer inspanning kost dan de fiets. En als
er autopech is, nou ja, dan staat men daar
en is er geen sprake meer van verplaatsing
De mechanisatie is onmisbaar in deze tijd,
maar er moet niets aan mankeren, anders is
het ongemak nog veel groter dan vroeger.
Niet anders is het bij de gemeenschappe-
lijke vuilnisophaaldienst. Een stagnatie daar
van weegt direct veel zwaarder. Men is zo
op het gemak ingesteld, dat onderbreking
daarvan een directe terugslag heeft. Ten
aanzien van de vuilnisophaaldienst bleek
ons dat juist rond de jaarwisseling in de
gemeenten, die er wat de feestdagen betreft
ditmaal goed afkwamen, daar er juist tdssen
door de ophaaldienst de gebruikelijke twee
maal per week zou komen. U weet, dat bij
een officiële feestdag die gemeente afvalt
welke voor die bepaalde dag is aangewezen
In genoemde gemeente lag dat dus best
Maar op oudejaarsdag was de vuilnis
auto hard toe aan revisie, waarom die dag
met een nog mogelijke voltooiing daarvan op
zaterdag 2 januari de auto naar de garage
ging. Wat een teleurstelling meteen voor de
inwoners van de gemeenten, waar men de
ophaaldienst wèl had verwacht. Men ziet
hieruit wat gemak betekent, hoe men er
zich op instelt en anderszijds, hoe groot de
teleurstelling is wanneer daarbij onverwacht
een kink in de kabel komt.
NIET DUUR
Anderszijds blijkt uit ook bovenstaand
voorbeeld, dat de gemeenschappelijke op
haaldienst in een grote behoefte voorziet.
Niet alleen omdat men op eenvoudige wijze
het huisvuil kwijt kan, maar ook wanneer
men het eens wil bekijken vanuit hygiënisch
oogpunt. De vroegere open bakken of em
mers waren broedplaatsen van vliegen of
andere insecten. De open wagens en karren
door de straten met de daaruit waaiende
papieren en andere rommel, het was een
vieze boel. Een reusachtige verbetering dus
van de totstandgebrachte gemeenschappe
lijke regelingen en minst bekritiseerde, mo
gelijk ook de best lopende dienst met in
elk geval de vóór de mensen meer direct
aansprekende gemakken daarvan.
Het is al eerder opgemerkt. Het gemak
moet worden betaald. Ook de vuilnisophaal
dienst. Ze moest zelfs al één of in sommige
gemeenten andermaal worden verhoogd. Nu
betaalt men in alle 5 deelnemende gemeen
ten (terecht) f 12.50 per emmer per jaar.
Heffing of belasting worden niet graag be
taald. Maar bij de vuilnisophaaldienst weet
men in elk geval wat er voor wordt gedaan.
En in feite is het niet eens duur. Het is
weinig, wanneer men bedenkt, dat voor dat
bedrag een vuilnisemmer ongeveer 100 maal
wordt geledigd. De werkelijke kosten (het
grootste deel daarvan is immers salarissen
voor het personeel) zijn zeker hoger dan
het bedrag dat u er voor betaalt. Dat is een
negatieve post op de gemeenterekening.
Ook daarom is het nodig dat alles wordt
gedaan om de kosten zo laag mogelijk te
houden. En daar kan nogal wat aan gedaan
worden. Bij de regelmatige uitbreiding van
de gemeenten dreigt het gevaar, dat het per
soneel met het werk niet meer kan rondko
men. Dat zou tot gevolg kunnen hebben,
dat er een mannetje bij moet. Weer een
aanzienlijke kostenstijging dus. Een man
extra betekent, met sociale lasten minstens
een verhoging van f 3.per emmer per
jaar. Nee, we gaan nu niet meedelen, dat
het voorgaande allemaal als een inleiding is
bedoeld om u die verhoging aan te kondigen
en aannemelijk te maken.
Integendeel we willen enkele tips doorge
ven, waardoor een stijging van de heffing
nog kan worden voorkomen. Die medewer
king kan als het ware zonder extra moeite
worden verleend.
Wilt u zich aan de volgende regels hou
den?
1ZORG DAT DE EMMER ALTIJG
GOED GESLOTEN IS
Een niet gesloten emmer met uitstekende
delen kan niet geledigd worden. Wat er
bovenop ligt of uitsteekt moet eerst met de
hand worden verwijderd. Dat kost tijd, is
onprettig werk en heeft zelfs al aanleiding
tot ongevallen gegeven.
2. ZET UW EMMER DIRECT AAN DE
RIJBAAN
Er worden ongeveer 2750 emmers twee
maal per week opgehaald of 5500 per week
in totaal. Dat is voor de ruim 4 ophaalda
gen 1300 per dag. Twee stappen heen en te
rug per emmer minder betekent een uur ar
beidsbesparing per dag voor de dienst.
Waar groenstroken of plantsoenen naast de
rijbaan zijn is dit nog belangrijker.
3. ZET UW EMMER ZOVEEL
MOGELIJK VLAK NAAST DIE VAN
UW BUURMAN OF ALS HET KAN
RECHT TEGENOVER DIE VAN
UW OVERBUURMAN
Dertienhonderd emmers afzonderlijk ge
plaatst betekent 1300 x remmen stoppen en
weer optrekken voor de auto. Bijna zonder
enige moeite voor wie dan ook zou dit veel
beperkt kunnen worden met weer aan
zienlijke tijdwinst.
4. GEEF GEEN AFZONDERLIJKE
DOZEN MET VUIL, enz. MEE
Hebt u regelmatig te veel vuil, dan is
een tweede emmer nodig of een derde. De
dienst is ook niet verplicht vuil buiten de
emmers mee te nemen, al doet ze het als het
mogelijk is, wel. Beperk ook het meegeven
van papier. Het wordt vaak afzonderlijk
door een plaatselijke vereniging opgehaald
en anders kan met het alijtd bij een opkoper
kwijt, al is het dan nu misschien gratis.
GEEF IN ELK GEVAL NIETS
BUITEN DE EMMER MEE OP
MAANDAG EN VRIJDAG
5. LANDBOUWERS, TUINDERS
BEDRIJVEN enz. kunnen bedrijfsafval
len ook zelf naar de stortplaats te Scher
penisse brengen, maar uitsluitend op woens
dagmiddag tussen 2 en 5 uur
Wanneer iedereen zich aan deze regels
houdt, worden de kosten van de zo gewaar
deerde dienst zoveel mogelijk beperkt en
kunnen de te heffen rechten zo laag mogelijk
blijven. Voor 1965 mogen we het personeel
weer sterkte toewensen bij de wekelijkse
rondgangen en beloven dat we vooral ook
in eigen belang, de gevraagde regels zoveel
mogelijk in acht zullen nemen.
Streekbevolking stabiel
Loop der bevolking van elke gemeente
Een streekorgaan"
Bergse ziekenhuis blijft paraat
Raad Oud-Vossemeer
Vergaderseizoen begint
Het hart opent zich voor de genegenheid als een bloem voor de zonneschijn
Gedeputeerde Staten van Noord Brabant
hebben geen bezwaar tegen verhoging van
de tarieven voor het overzetveer tussen Oud
en Nieuw Vossemeer. Een verzoek daartoe
werd ingediend bij de provinicale besturen
van Zeeland en Noord Brabant door de ex-
ploitante van het veer, de firma Gebr. Maas
en Westbroek.
Gedeputeerden van Brabant stellen, even
als de Zeeuwse bestuurders dat deden, voor
om het verzoek in te willigen.
De verhoogde tarieven zullen dan per 1
maart 1965 berekend kunnen worden. Voor
kinderen beneden de vier jaar blijft het gratis
voor kinderen van 4-12 jaar blijft het een
dubbeltje, maar boven de twaalf jaar en ou
der zal het 20 cent gaan kosten (thans 15
cent). De bromfietser stijgt van 30 naar 35
cent, de motorrijder van 30 naar 35, een
driewieler van 50 naar 60 cent, een auto
van 75 naar 85, een vrachtauto van 95
naar 1.10. Ook de weekabonnementen zijn
ietwat verhoogd.
Evenals in Zeeland, was men ook in Bra
bant van oordeel, dat het verlangen van
Nieuw Vossmeer om met de verhoogde ta
rieven ook de overzetfrequentie op zaterda
gen, zon- en feestdagen te verhogen (tot 11
uur) buiten het verzoek moet worden ge-
DOKTERSDIENSTEN
OP ZONDAG
dr. A. A. Kugel, Poortvliet tel. 01662-400
dr. J. Vermet, Nw-Vossemeer tel. 01.676-415
dokter J. J. Kok te Stavenisse
tel. 01663-400
HOOGWATER
in de week van
zondag
maandag
dinsdag
woensdag
donderdag
vrijdag
zaterdag
zondag 10 jan.
zondag 17 jan,
tot en met
16 januari
8.25
20.50
9.10
21.45
10.05
22.45
11.15
23.58
12.35
1.20
13.45
2.18
14.45
Eerste Kwartier
Volle Maan te
te 12.17 u.
16.46 uur
KERSTFEEST BEJAARDEN
Op dinsdag 22 december werd onder lei
ding van de WH in Ten Anker kerstfeest
met de bejaarden uit Tholen gevierd. Aan
de versiering van de zaal was door de direc
trice en haar personeel veel zorg besteed,
hetgeen de stemming zeer verhoogde. Na
het lezen van het Kerstevangelie door onze
voorzitster, wisselden samenzang en liederen
van het koortje elkaar af. Ook luisterden we
naar mooie kerstverhalen van mevr. Bakker
en mevrouw Engelvaart terwijl ons kopje
thee en koffie extra smaakte door de bij
zondere versnaperingen. De gezamenlijke
fruitkwekers hadden belangeloos mooie ap
pels ter beschikking gesteld, die met ander
fruit en lekkernijen verwerkt waren in fleu
rig versierde zakken. Aan het slot van de
middag sprak de heer de Korte namens allen
een dankwoord, waarna we eindigden met
het gezamenlijk zingen van psalm 98.
GROEI
LOOP DER BEVOLKING OVER 1964
Mann.
Vr.
Tot.
Inwoners op 1 jan. 1964
1713
1797
3510
Vermeerdering:
Geboorten
35
32
67
Vestigingen
75
68
143
Totaal
1823
1897
3720
Vermindering:
Overlijden
20
10
30
Vertrokken
75
83
158
Inwoners 31 dec 1964
1728
1804
3532
Vermeerdering 15 mannen en 7
vrouwen dus
totaal 22 personen.
Aantal huwelijken 27
Aantal echtscheidingen 0
Aantal erkenningen 0_,
Aantal levenloos aag.
BURGERLIJKE STAND
Geboorten:
16 dec. 1964 Dingetje Isabella dochter van
Potappel. Wouter Marinus en van Bent-
schap Knook, Cornelia
17 dec. 1964 Anna Cornelia Willemina
dochter van van Tillo, Henricus Johannes
Maria en van Schot Dina Cornelia
Huwelijksaangiften
21 dec. 1.964 Goedegebuure Cornelis oud
26 jaar dragline-machinist, wonende te Sta
venisse en Baaij Maatje Maria oud 21 jaar
zonder beroep wonende te Tholen
Huwelijken:
15 dec. Willem Cornelis Coomans oud
27 jaar technisch ambtenaar en Schot Sara
Pieternella oud 22 jaar zonder beroep bei
den wonende te Tholen
29 dec. 1,964 Meloen, Anné Willem oud 26
jaar stuurman grote handelsvaart, wonende
te Sint Annaland en Moerland Leentje oud
21 jaar zonder beroep wonende te Tholen.
30 dec. 1964 Lobbezoo Abraham oud 22
jaar militair wonende te Oirschot en West
dorp Jannetje Cornelia oud 21 jaar secre
taresse wonende te Tholen
Overlijden:
16 dec. 1964 te Bergen op Zoom Vos
Abraham Matheus oud 86 jaar gehuwd ge
weest met Scherpenisse Elizabeth Janna.
30 dec. 1964 Geluk Johannes Jacob oud
61 jaar echtgenoot van de Laater Johanna
Jacoba.
HONDENBELASTING
Aan belanghebbenden wordt ter kennis
gebracht, dat de aangiftebiljetten voor de
hondenbelasting heden zijn verzonden. Deze
biljetten moeten binnen 20 dagen na de da
tum van verzending volledig ingevuld en
ondertekend ter gemeentesecretarie worden
terugbezorgd.
Houders van honden, die geen aangifte
biljet hebben ontvangen, zijn verplicht vóór
20 februari a.s. aangifte te doen, door invul
ling en ondertekening van een ter gemeente
secretarie kosteloos verkrijgbaar aangiftefor
mulier.
Zij die in de loop van 1965 houder van
een hond worden, moeten hiervan binnen 14
dagen ter secretarie aangifte doen.
Er wordt uitdrukkelijk op gewezen, dat
voor honden, die niet tijdig op de boven
omschreven wijze zijn aangegeven, een drie
voudige aanslag zal worden opgelegd. Aan
deze maatregel zal stipt de hand worden ge
houden.
Tholen, 7 januari 1965.
Burgemeester en wethouders van Tholen
WILDEMAN
Toen woensdagavond A. H. zich in de
richting van zijn woning aan de Singel begaf
en daarbij de heer K. passeerde, werd
eerstgenoemde meteen handtastelijk en
deelde een paar klappen uit. Even later
onderging de heer D. die ook voorbijkwam
hetzelfde lot. Daarmee bleek A.H. nog niet
klaar te zijn. Hij spoedde zich naar de wo-