EENDRACHTBODE Piet van Tilburg Kapsalon „Lockwell" TWEEDE BLAD 20e JAARGANG No, 45 RAADSVERSLAG SINT-ANNALAND Groot jachthavenplan kreeg meerderheid Steigers voor een 150 plezierjachten Van mogelijkheid welvaartsbron maken Bevreemding over veranderde houding wethouder Eens met schetsplan nieuwe lagere scholen Verhoogde subsidie voor Accelerando" Openbare verlichting in nieuwe straten helpen direct tegen brandend maagzuur 1 OKTOBER 1964 RAADSVERSLAG POORTVLIET Sluitende begroting 1965 werd aangeboden Voor eigen graf meer recht betalen VOOR IEDERE KAMER DE JUISTE MEUBELEN Jf PERMANENTEN WATERGOLVEN SPOELINGEN VERVEN Burg. v. Hasseltstraat 23 Bergen op Zoom Telf. 3344 heer A. J. Kurvink, (s.g.p.) bleek daarvoor geen tijd te hebben gehad. VERBAZING OVER GEWIJZIGDE HOUDING Bij het in discussie brengen van dit voor ste], wijst allereerst wethouder Moerland er op, hoe dit de eerste maal is tijdens de ambtsperiode van burgemeester Smith, dat er sprake is van een meerderheidsvoorstel van het dagelijks bestuur. „De minderheid, dat is hier ondergetekende", aldus spreker, „voortvloeiende uit het feit, dat het steunen van dit voorstel in strijd zou zijn met het principe van onze beginselen." De heer P. van Schetsen (pvda) zegt bij zijn beschouwing over het voorstel eerst aandacht te willen schenken aan het meer derheidsvoorstel. Hij kan namelijk niet be grijpen wat weth. Moerland hier aanvoert als principe en beginsel. Daartoe herinnert hij aan de periode dat weth. Moerland wnd. burgemeester werd en het besluit viel om een drijvend steiger te doen maken. B en w spraken toen van een gemeenschapsbelang. Speelde voor de wnd. burgemeester Moer land ditzelfde principe toen geen rol Later (ook nog onder wnd. burgemeester Moer land) werd besloten de eerste stappen te doen tot uitbreiding van het drijvend steiger voor de plezierjachten. Ook toen kwam geen principe aan de orde. Integendeel, toen dhr. Stols tijdens de daarbij gevoerde dis cussie opmerkte: ze komen toch, vulde wet houder Moerland dat aan als het daarmee roerend eens zijn: „De Belgen komen toch". Op 27 oktober, 1963 kwam er een voor stel van b en w om 2500,te voteren voor een jachthavenplan, ook toen dus met steun van wethouder Moerland. In januari 1964 werd zonder hoofdelijke stemming he loten 7000,uit te trekken voor het be- stedingsklaar maken van het jachthaven plan. Toen kwam er voor het eerst enige reserve bij weth. Moerland. Hij voerde aan, dat hij zijn stem nader zou bepalen bij vaststelling van dit plan. En nu is hij dan tegen, zodat naar buiten de mening kan post vatten, hoe de andere raadsleden zondags ontheiliging bevorderen. Daar moet ik stel ling tegen nemen, aldus dhr. van Schetsen. Dit is een kronkelweg. Is het wel verstandig om voor een plan te stemmen, als het ge maakt moet worden en tegen, wanneer het moet worden uitgevoerd Dat betekent in geval de raad zich in meerderheid achter wethouder Moerland stelt, er eerst duizen den guldens voor het maken van een plan zijn weggegooid. Scherpenisse het zonder haven zouden moe ten doen. Maar die mooie haven moet men dan ook nemen met alle consequenties daar van. Waren er toen geen principiële be zwaren. Men kon deze ontwikkeling toch zien aankomen. En voor aanleg loopsteiger, drij vend ponton, e.d. We smeekten er toch met zijn allen om: kom maar naar de haven van Sint-Annaland. En wat doen we er nu aan, of er in de week of zondags 10 of 100 jachten de haven binnenlopen, totaal niets. Als we deze beslissing en verantwoordelijk heid niet kunnen nemen, waarvoor dan nog wel. Dan ook de gemeente niet aantrekkelijk maken met groenstroken, beplantingen, mooie straten toegangswegen. Er komen ook „ple- zierauto's" op zondag de gemeente bekijken. Kunnen we aan elke toegang tot de ge meente 's zondags een slagboom neerlaten of op het havenhoofd een rode vlag met „tot hier toe en niet verder" Het besluit voor de haven is destijds al genomen, nu gaat het slechts om verbetering van de accommodatie. Toen een vinger ge geven, betekent nu de hand. We kunnen in de haven nu eenmaal geen bloembollen gaan kweken. Financieel achtte de heer Scherpenisse deze stap eveneens verantwoord. Ér ligt hier voor de gehele gemeente welvaart in. Doen wij het niet, dan een naburige ge meente zeker wel. Hebben we destijds de haven ook aan Sint-Maartensdijk willen overdoen Nu ligt er de taak de binnen komende toeristen zo te leiden en een der gelijke accommodatie te bieden, dat het naar orde en netheid gaat. Dat is onze princi piële taak. We nemen hier geen besluit of er wel of geen jachten mogen komen, maar we besluiten slechts tot een betere accommodatie wat m.i. geen principiële bezwaren kan mee brengen, aldus de heer Scherpenisse. WAAR DEKKING? De heer A. J. Kurvink (s.g.p.) wijst er op, dat de meerderheid van het college het weliswaar verantwoord vindt, maar toch ook niet zonder de rijkssubsidie. En die staat nog niet vast. Wanneer hier de heer Van Schetsen vele voordelen ziet, vergeet hij zeker de door b en w genoemde onren dabele post, die er voor de gemeente jaar lijks overblijft. Hoe zal men die dekken Weth. Mosselman (c.h.u.) wijst er op, dat niet alleen de meerderheid van b en w het financieel verantwoord acht, maar het ge hele college. Alleen principieel is er ver schil. Wanneer geen rijkssubsidie zou komen, zoals is geraamd, kan de gemeente het niet doen en zou ik er ook tegen zijn. Met deze opzet is het financieel echter voor 100% verantwoord. Doen we er niets aan, dan wordt het veel groter chaos, al heeft de Watersportvereniging ter plaatse al meer orde gebracht, dan er tevoren was. Hij kan er voorts het nut niet van inzien, dat dhr. Van Schetsen weth. Moerland op deze wijze moet aanvallen. Aan een anders principe zou hij niet willen tornen. De heer J. A. den Engelsman (s.g.p.) merkt op, reeds vanaf het begin tegen elke jachthavenaccommodatie te hebben gestemd, dus dat ook nu weer zal doen. openbare lagere school worden bestemd. Het was geen eenvoudige opdracht, want het gaat theoretisch om één gebouw, maar praktisch om twee scholen en twee speel plaatsen. Daarbij nog een gemeenschappelijk handwerklokaal. Tenslotte zou er ook nog grond moeten overblijven voor plaatsing van de speeltuinmaterialen. Dit schetsplan werd besproken met de oudercommissie en het schoolbestuur, inclusief de hoofden der scholen. In het algemeen werd de opzet ge slaagd geacht. Eer deze voorlopige schets wordt omgezet in een definitief plan, willen b en w daaarover eerst de mening van de raad horen. Men had dit plan maandagavond eveneens kunnen bekijken. Dhr. Kurvink verklaart daartoe niet de gelegenheid te hebben gehad. De heer Van Schetsen zegt het plan te hebben gezien en hij kan er zich mee ver enigen. Dat men naar een gemeenschappelijk handwerklokaal streeft en naar gemeen schappelijk onderhoud, juicht spreker toe. Hij zou dat zelfs uitgebreid willen zien tot één speelplaats. Voorts zou hij de speeltuin liever niet in de onmiddellijke omgeving van de scholen willen inrichten. Daar zal nog wat ruimte tussen moeten zijn. De heer Stols zegt er ten aanzien van een gemeenschappe lijke speelplaats, enz. ook zo over te denken als zijn fractiegenoot. De heer Scherpenisse meent dat b en w een zekere scheiding, zonder dat het nu „schrikdraad" moet zijn wel moeten toe passen in zoverre, dat ieder ook de eigen verantwoordelijkheid kan dragen. Dat blijkt ook uit het ontwerp, waarop geen heining of dergelijke is geprojecteerd, maar de ge bouwen zo uitvallen, dat ieder dus wel zijn eigen speelplaats heeft met een stukje „niemandsland" er tussen. De heer Den Engelsman is het eens met wat dhr. Scher penisse in deze opmerkt. De voorzitter antwoordt de heren Stols en Van Schetsen, dat men inderdaad reke ning moet houden met de wettelijke aan sprakelijkheid van de hoofden der scholen. Ieder houdt dus liever de eigen schare onder eigen hoede, al is de samenwerking prettig en al denkt men niet aan afrastering of dergelijke. Weth. Mosselman voert er nog aan toe, dat de beide schoolhoofden hierom ook zelf verzocht hebben. Alle leden kunnen zich hierna met het schetsontwerp verenigen, zodat nu een definitief plan door de heer Beije kan worden gemaakt. Voor aanschaffing van nieuwe leer middelen ten behoeve van de openbare lagere school wordt een krediet gevoteerd van 742,65. Het gaat hierbij om vervan ging van de leesmethode en vernieuwing materiaal aardrijkskunde en vaderlandse ge schiedenis. De heer Van Schetsen consta teerde dat het hier ging om vervanging atlassen van voor de Tweede wereldoorlog. Dat had al veel eerder moeten gebeuren. De voorzitter merkt, op dat tijdens de bezet ting vernieuwing sterk is afgeremd, omdat ook in de leermiddelen de propaganda voor de nieuwe orde tot uitdrukking kwam. Na dien is geleidelijk aan vernieuwd, maar dat kon niet allemaal tegelijk. Alle leden kun nen zich met votering van het gevraagde krediet verenigen. Voor dezelfde school wordt nogmaals 900.- op de begroting geplaatst voor aankoop van 2 nieuwe kachels. VERHOGING SUBSIDIE „ACCELERANDO" De vier landelijke federaties van muziek- bonden stuurden weer een algemene circu laire waarin verhoging van subsidie voor de muziekverenigingen wordt bepleit. Die richt lijn geeft voor de ere-afdeling 2000, gemeentelijke subsidie aan. Per 15 juni 1960 werd de bijdrage voor „Accelerando" op 750.per jaar gesteld. B en w zijn unaniem overtuigd van het nut van deze vereniging, speciaal ook met het oog op de vrije-tijdsbesteding, maar een subsidie con form het voorstel van de federaties is wat de financiële positie der gemeente betreft niet te verwezenlijken. Een subsidie van 750.voor „Accelerando" acht het col lege evenwel ontoereikend, zodat naar een compromis werd gezocht. Daarom wordt nu voorgesteld de subsidie voor 1964 te verhogen tot 1000,en te bezien of voor 1966 een stijging tot 1250, verantwoord is. De heer Stols vindt de voorgestelde 1000,nog steeds aan de lage kant en wil er maar direct 1250, van maken. De heer Van Schetsen steunt dat voorstel. De voorzitter zegt dat dit het meest ver strekkend voorstel is en daarom als eerste in stemming zal komen. Hij wijst er op, dat b en w van oordeel zijn niet in één ruk met 66% te kunnen verhogen. Men dient toch ook rekening te houden met de andere ver enigingen. Het college heeft veel waardering voor de grote zelfwerkzaamheid van de leden van „Accelerando". Hij vernam, dat men vroeger ook al eens om 4 uur 's morgens in de uien zat te wieden om de kaspositie te verstevigen. Hij beweert niet dat men dit weer moet doen, maar de zelfwerkzaamheid is niet alleen van belang voor de kas, er zit ook moreel teamwork in, wat niet moet worden onderschat. Persoonlijk is hij er niet voor, dat een vereniging uitsluitend kan steunen op overheidssubsidie. Er moet ook eigen verantwoordelijkheid overblijven. De heer Scherpenisse zegt wat van het voorstel te zijn geschrokken. Hij wist niet, wat hij zag. llit eigen beweging gekomen met subsidieverhoging, zij het dan als indirect gevolg van de Federatie-circulaire. Hij acht het voorstel van de heren Stols en Van Schetsen wel juist, want de muziek vereniging heeft dat bedrag inderdaad wel nodig. B en w wijzen echter op de financiële mogelijkheid. Ik kan daar inkomen. Nu men uit zichzelf met deze verhoging is gekomen, wil ik niet verder gaan dan b en w en zal het voorstel' van het college dus steunen. De heer Van Schetsen was niet zo ge schrokken. Hij had gezegd, toen hij het voor stel las „eindelijk Immers op 27 juni 1960 heeft men met 250.verhoogd, dat was heel wat meer dan 66%, wat nu wordt gevraagd. Op 29 juni 1963 werd het verzoek van „Accelerando" om de subsidie op 1200,te brengen, afgewezen omdat de begroting dat niet toeliet. Is die nu zoveel beter De voorzitter op het laatste inhakend zegt, dat de begrotingspositie inderdaad gunstiger is. Hij brengt hierna het voorstel Stols om 1250,voor 1964 te geven in stemming, wat alleen door dhr. Van Schetsen wordt gesteund. Het voorstel van b en w om dit jaar 1000,te subsidiëren en voor 1966 te bezien of het voor „Acce lerando" 1250,kan worden wordt ver volgens aangenomen met de stemmen van de heren Den Engelsman en Kurvink tegen. De overeenkomst met de heer M. C. van 't Hof met betrekking tot het gebruik van het dorpshuis wordt met een jaar verlengd. B en w constateerden dat in de praktijk bleek, dat de regeling voortreffelijk werkt. Niemand verlangt hierover het woord. Een na-uitkering van 3,5 aan het ge- meentepersoneel (zgn. trend 1964) werd een hamerstuk. Tenslotte kan de raad zich ver enigen met wijziging van de begroting 1964 als gevolg van de in deze raad genomen besluiten. Alleen de heren Kurvink en Den Engelsman verklaren zich tegen de opname post jachthaven ad 410.000, Weth. Moerland zegt nu niet tegen te stemmen, omdat hij zich als wethouder ver plicht voelt het meerderheidsbesluit van de raad uit te voeren. Er kwam niets binnen voor de rondvraag, waarna sluiting volgt met ambtsgebed. Een niet bizonder grote, maar wel belan- rijke agenda kreeg vorige week donderdag avond de voltallige gemeenteraad van Sint- Annaland onder leiding van burgemeester H. J. Smith te verwerken. Jachthaven, nieuwe scholen en uitbreiding straatverlichting ble ken voorstellen om welvaart en leefbaar heid te verhogen. „Nu zowel de verlengde School- en Raiffeisenstraat als Crooswijck en F. M. Boogaardweg niet alleen klaar zijn, maar aan deze straten ook reeds woningen zijn gebouwd of in aanbouw zijn, kan aanleg van openbare straatverlichting niet langer worden uitgesteld", zo schreef het dagelijks bestuur in het prae-advies. Voorgesteld werd er 20 lichtmasten bij te plaatsen, t.w. 7 in de (verlengde) Schoolstraat, 3 aan de Raiffeisenstraat, 3 Crooswijck 3 F. M. Boogaardweg, 1 in de Kerkeblokstraat ter hoogte bungalow Theunisse, 1 in de Kloos terstraat recht voor het Dorpshuis en 2 licht masten in den van den Bosstraat. De kosten ad 410.bedragen totaal 8200,Men wil deze lasten op de gewone dienst plaatsen en in 25 jaar afschrijven. De heer J. A. den Engelsman (s.g.p.) vindt 2 palen er bij in de v. d. Bosstraat nogal veel en ook dhr. Kurvink denkt er zo over. De voorzitter wijst er op, dat de huidige straatverlichting daar te ver uit elkaar ligt. Bovendien staan daar ook nog bejaarde woningen en dan is het zeker ge wenst de verlichting conform de andere straten te brengen. Wethouder Moerland voegt er nog aan toe, dat de lichtmast aan het begin van deze straat in feite maar in de Bierensstraat licht geeft. Op aanwijzing van dhr. den Engelsman zal er in de van den Bosstraat in elk geval een nachtbrander bijkomen. Zonder hoofde lijke stemming wordt tot de voorgestelde uitbreiding besloten. Herbenoemd worden als leden van de woonruimtecommissie zuster E. van Vlaan deren en de heren J. A. den Engelsman, F. J. Stols, A. J. Scherpenisse en L. J. van Popering. Aangekocht wordt het pand Klippelstr. 23 van dhr. Jac. Rijnberg (Suzannaweg 22) voor 500. KREDIET VOOR AANLEG JACHTHAVEN Per 31 januari jl. werd door de raad een krediet gevoteerd van 7000,voor het maken van een jachthavenplan. De Provin ciale Waterstaat van Zeeland maakte het bestedingsklaar. Het voorziet in de aanleg van een vijftal drijvende steigers ter lengte van 50 meter (250 m in totaal), steunend op paaljukken. De steigers zijn bereikbaar via een viertal, eveneens op drijvende pon tons steunende, beweegbare trappen. Terzijde van de steigers zullen 142 meerpalen wor den geheid, zodat de schepen op vier punten kunnen afmeren ter bevordering van de veiligheid bij ongunstig weer. Bovendien zal nog een afzonderlijke tuigsteiger worden gebouwd. Er worden op deze wijze 142 lig plaatsen gecreëerd. De totale kosten bij uit voering van dit plan werden begroot op 410.000,—. Via gedeputeerde staten was reeds eerder een rijkssubsidie toegezegd van 73.100, op een eerder gemaakt plan, dat op 194.000,was begroot. Nu het nieuwe plan 410.000,gaat kosten zou dit voor de gemeente ontuitvoer- baar zijn, indien de rijkssubsidie zich zou beperken tot de 73.100,Een latere brief van gedeputeerden bevat echter een voor de toekomst vertrouwenwekkende clausule, nl. „De Staatssecretaris heeft hieraan toege voegd bereid te zijn, zo de wetgever de nodige middelen beschikbaar stelt, in 1965 nader subsidie toe te zeggen in de aan merkelijke hogere kostenraming." Het nieuwe plan is ten departemente al bekend. De verwachting is dat daarop een totale subsidie van 225.860,zal worden verkregen (85% van de geschatte onre- dabele kosten ad 301,012,Op de jaar lijkse exploitatierekening wordt aan ont vangsten verwacht 10.224,de totale lasten (afschrijving lening en onderhoud) worden geraamd op 30.500,Het jaar lijks tekort zou dan zijn 20.300, B en w achten de financiële opzet vol komen verantwoord, omdat men van mening is, dat deze jachthaven op een uitermate veilige en aantrekkelijke plaats aan het toe komstige Zeeuwse meer komt te liggen en voor de plaatselijke middenstand een aan zienlijke welvaartsbron zal betekenen. De mogelijkheden van nevenactiviteiten moeten hierbij niet worden onderschat. WEL PRINCIPIEEL BEZWAAR Is er bij het dagelijks bestuur eensgezind heid ten aanzien van de financiële kant, voor wat de principiële zijde betreft zijn er wel verschillen. De minderheid van het college (wethouder J. Moerland (s.g.p.)) vreest dat door de stichting van de jacht haven de ontheiliging van de zondag meer en meer voortgang zal vinden, waaraan medewerking van overheidswege niet geoor loofd is. De meerderheid ziet de taak voor de overheid hier anders liggen. De haven is een openbaar vaarwater, zodat ieder (hetzij met beroeps- of pleziervaartuig) na betaling havengeld, ligplaats kan kiezen. De ont wikkeling van de laatste jaren bewijst dat deze haven een gezochte ligplaats is voor pleziervaartuigen. De meerderheid acht het daarom ook beter regelend en ordenend op te treden. De meerderheid van b en w stelt daarom voor een krediet van 410.000, te voteren voor aanleg jachthaven tegen raming van een rijkssubsidie van 255.860. Het plan lag ter inzage, zodat alle leden daarvan kennis hebben kunnen nemen. De GEWELDIG PLAN Wat het voorstel zelf betreft, verklaarde dhr. Van Schetsen het volkomen eens te zijn met de meerderheid van b en w. Hij had waardering voor de passage in het prae- advies om regelend te kunnen optreden. „Ik vind het een geweldig plan, het is geen alledaagse kost, er zitten zeker risico's aan, maar wanneer we dit voorstel aannemen, geloof ik, dat we handelen in het belang der gemeente. Hij was het met b en w eens, dat de rijkssubsidie daartoe wel voorwaarde is. Overigens heb ik nog wel een paar vragen, aldus spreker. B en w schrijven, dat handhaving van de huidige situatie ook uit het oogpunt van de hygiëne ontoelaatbaar is. Hebben bijkomstigheden als aanbrengen toiletten, enz. ook de aandacht van b en w. Verder zullen tijdens de uitvoering van het werk geen jachten in de haven kunnen komen. Wordt daarmee rekening gehouden om het op zo kort mogelijke termijn te laten uitvoeren. Tenslotte betoogde, dhr. van Schetsen, dat ook zonder dat dit plan zou worden uit gevoerd het aantal jachten zal toenemen, dat parkeergelegenheid en verdere voor zieningen toch nodig zullen zijn om te be sluiten met de verklaring dit meerderheids- voorstel volmondig te zullen steunen. PAK AAN EN GRIJP DE KANS Onder dit motto verklaarde raadslid A. J. Scherpenisse (gem.belang) zich voor stander van het jachthavenplan. De rijks overheid en provincie geeft het ons als het ware in de mond „pak aan en grijp de kans", aldus dhr. Scherpenisse. Welvaart voor de middenstand, waaraan we niet voor bij mogen gaan. De jachtrecreatie is immers al in volle gang. Ze komen, maar nog „onbestuurd". Laten we dus zorgen het roer in handen te krijgen opdat het jacht niet op het slik strand. We geven iets goeds en verwachten wat goeds voor de gemeente terug. Gaat men nu over ontheiliging van de zondag spreken, dan is dat mosterd na de maaltijd. Zonder enige invloed op anders denken den te willen uitoefenen mogelijk ben ik daarin te kortzichtig moet ik toch even herinneren aan de eerste besluiten aanleg haven. Toen riep men van alle kanten hoera, aldus dhr. Scherpenisse en begrijpelijk wan neer men hoorde, dat Sint-Maartensdijk en ENIGE MOGELIJKHEID De heer F. J. Stols (pvda) stelt vast, dat uitvoering van dit plan de enige mogelijk heid inhoudt om de haven rendabel te maken. Als hij daarbij ziet, wat het Rijk hierin wil bijdragen, kan men het eenvoudig niet laten. Doen wij het niet, dan zeker een ander wel en vermoedelijk heel dichtbij ook. Hij kan er zijn stem ten volle aan geven. WELVAARTSBRON KAN ONTSTAAN De voorzitter, de sprekers in eerst instan tie beantwoordend merkt op te hebben ver nomen, dat dhr. Van Schetsen niet kan begrijpen, hoe weth. Moerland nu tegen kan zijn. Persoonlijk kan hij zich wel in denken, dat een raadslid op een gegeven moment medewerking geeft aan een zaak die in beweging is, daar ook positief tegenover staat, maar bij de verdere ontwikkeling de principiële bezwaren toch gaan overheersen. Hij geeft dhr. Van Schetsen toe, dat er principieel geen verschil is in de eerste ontwikkeling van jachthaven, nl. het drijvend steiger, maar gradueel is het huidige jacht- plan toch wel heel wat anders. Men kan dan met schrik constateren, dat het tot afmetin gen uitgroeit, die men niet had gedacht en verwacht. Overigens vindt de voorzitter het prettig, dat dhr. Van Schetsen het een goed voorstel acht. Wat de financiële risico's betreft wijst de voorzitter er op, hoe de rijksbegroting 1965 in ontwerp voor deze doeleinden 6 miljoen heeft uitgetrokken, dat is een miljoen meer dan voor 1964. Naar sprekers overtuiging zal men die sub sidie zeker krijgen. Als men dat niet zou doen, zal gedepu teerden uitvoering van het plan waarschijn lijk ook niet goedkeuren. Niettemin blijft er inderdaad een 45.000,onrendabele post voor de gemeente over. Wanneer hij nu in het algemeen de vragen van de andere raadleden beantwoordt, wijst de voorzitter er op, dat de voordelen voor de gemeente moeilijk in cijfers zijn uit te drukken. Wel denkt hij aan daarbij behorende mogelijk heden als toeleveringsbedrijven, een zaak van fournituren voor de zeil- en motorjachten. Voor een 150 jachten zal er ook wel een revisiebedrijf komen, mogelijk een winter- opslagplaats. Verder denkt hij aan provian dering van deze mensen, enz. Er kan een welvaartsbron voor de gemeente ontstaan, die men niet moet onderschatten. Is het de raad bekend, dat de VVV Zeeland bereken de, hoe er dit jaar 30 miljoen gulden binnen kwam van het toerisme Het voltallig college van b en w acht het financieel ver antwoord, wethouder Moerland heeft alleen principiële bezwaren. Wanneer raadslid Scherpenisse aanvoert, dat men er met prin cipes niet komt, kan hij dat niet onder schrijven. Integendeel, juist bij deze ontwik keling het principe beleven en uitdragen. Als Calvinisten geen bangheid aan de dag leggen, maar bij anderen jaloersheid ver wekken. Staan we als gemeente ook sterk om tegen ontheiliging van Gods dag te protesteren Is het niet gewenst om, zoals weth. Mosselman het ook zegt, ordenend te kunnen optreden. De watersportvereniging „Sint-Annaland" heeft in dat opzicht al goed gewerkt. De mensen van de plezier jachten staan met de rug tegen de muur, omdat er geen plaats is. De watersport vereniging hield de boot om die reden nog wat af, anders was er dit jaar door de grote toename al een complete chaos geweest. Het beeld van de wegen, zoals door dhr. Scher penisse werd gebruikt, is juist. Ook de haven is een openbaar vaarwater. Dat is ze straks nog, maar als het plan uitgevoerd is kun nen we via de watersportvereniging laten weten, dat de haven „vol" is. Handhaving van de orde zal er dus door verbeteren en dat juist willen de eigenaars van de jachten ook, want er ligt voor hen kostbaar mate riaal in de haven. BERGEN OP ZOOM Bosstraat - hoek Llndebaan - tel. 5467 Wethouder Moerland merkt op verheugd te zijn over het feit een jong raadslid in het midden te hebben, die werkelijk mee leeft en onderzoekt. Dat is wel eens anders geweest. De heer Van Schetsen had kritiek op mijn houding. Laat ik voorop stellen, dat hij in deze de volle waarheid heeft ge zegd. Het heeft me echter altijd tegen de borst gestuit, maar ik heb getracht me er overheen te werken. Ik hoop in het ver volg in dat opzicht voorzichtiger te zijn. Men is niet vlug te oud om te leren. In één ding is dhr. Van Schetsen nog onervaren. Wanneer de raad een besluit neemt, is b en w verplicht, ook al zou men er persoonlijk niet voor zijn, dat uit te voeren. Valt in deze raad dus het besluit tot votering van dit krediet, dan ben ik ver plicht aan de uitvoering daarvan mee te werken. Materialistisch bezien kan ik me indenken, dat er vele mensen blij mee zullen zijn. Tenslotte meende wethouder Moer land dat er toch nog enig verschil zat in een drijvend ponton of deze grote jacht haven. Dhr. Van Schetsen werpt weth. Mossel man tegen dat hij de heer Moerland helemaal niet fel heeft aangevallen, maar uitsluitend de feiten naar voren gebracht. Dit wordt door uw collega zelf erkend, aldus dhr. van Schetsen. Dhr. Kurvink zegt dat b en w nu wel aanvoeren, dat men alleen ordenend kan optreden, wanneer dit plan wordt uitge voerd, maar dat kan nu even goed. Hoe denkt de gemeente het onrendabele bedrag weg te werken. Alleen de middenstanders kunnen er voordeel van hebben, maar de gemeentekas zal moeten bijpassen. De voorzitter hoopt dat dhr. Stols in zijn lange zittingsperiode toch ook wel heeft meegemaakt, dat principes werden gehouden. Er is toch een tijd geweest, dat men zich daaraan ook in deze zaal heeft gehouden, meent de voorzitter. Nu ieder lid een en andermaal gelegenheid kreeg zijn standpunt naar voren te brengen, wil de voorzitter deze discussie sluiten en vraagt of men stemming verlangd. Weth. Moerland antwoordt hierop bevestigend. Daarna stemmen tegen het voorstel de heren Den Engelsman, Kurvink en Moerland. Voor zijn Mosselman. Scherpenisse, Van Schetsen en Stols. KROTWONING Voor het pand Klippelstraat 21, voorheen bewoond door de heer M. van Poortvliet werd bij nieuwbouw van laatstgenoemde een krotopruimingspremie verkregen. Het pand werd later weer (met toestemming herverkaveling) verhuurd aan dhr. W. S. Quist. Omdat binnen het half jaar geen krotopruimingstoeslag werd aangevraagd, werd dit ook niet aan de heer Van Poort vliet betaalbaar gesteld. B en w achten dit onbillijk, nu hiermee een ernstig woning noodgeval werd opgelost. Wanneer het pand Klippelstraat 21 wordt gesloopt, kan de toeslag voor dhr. van Poortvliet nog worden verkregen. B en w stellen daarom voor daartoe over te gaan en de familie Quist het pand Klippelstraat 3 te verhuren, dat vrij komt, wanneer de heer L. A. van Poort vliet zijn toegewezen nieuwe woningwet woningen kan betrekken. De raad kan zich met deze manipulatie verenigen. NIEUWE SCHOLEN Architect Beije te Veere, die o.m. ook het ontwerp (en uitvoering) maakte voor het Dorpshuis, kreeg opdracht een schets te maken voor de bouw van een nieuwe school van negen leslokalen. Daarvan zullen er dan 6 voor de bijzondere en 3 voor de In de vrijdagavond 25 september gehouden voltallige openbare raadsvergadering onder leiding van burgemeester W. J. van Doorn werden voor onderzoek door de raadsleden de begrotingen 1965 van de gemeente en armbestuur aangeboden. Het verheugde de voorzitter ook voor dit jaar een goed sluitende begroting te kunnen aanbieden. De heer P. J. van Houdt werd aangewezen als rapporteur na het onderzoek. Ook de gemeenterekening en die van het armbestuur over 1963 werden ter onder zoek door de commissie aangeboden. Het gemeentepersoneel zal de bekende trenduitkering (3,5 ontvangen. DE BEGRAFENISRECHTEN Het huidige begrafenisrecht (tarieven) loopt al 15 jaar ongewijzigd mee, ondanks de vele verhogingen op ander terrein. Nu per 1 januari 1965 een nieuwe 'verordening moet worden vastgesteld, menen b en w de tarieven daarvan ook enigszins te moeten aanpassen. Dat betekent dus zoeils met alles verhoging. Voor het begraven v.an personen boven de 12 jaar zal bij de mieuwe ver ordening 16.worden gevraag d. Tot dus ver was dat 10.Ook werd een nieuw recht ingevoerd, namelijk voor onderhoud door de gemeente van grafstenen met de mogelijkheid van afkoop. Vo or staande stenen zal 5.voor liggende 10.per jaar onderhoud gevraagd worden Het meest dratisch was de verhoging voor- het eigen graf, dat van 24.op 48,werd ge bracht. Dit voor een oppervlaktevan 3 m'2, voor 5 m2 zal 80.en voo: r 7 m2 een bedrag van 112,begrafenisri ;cht worden gevorderd. De voorzitter voegt aan dit voorstel toe, dat het naar de mening van b er i w een voor deze tijd redelijk recht is, dat hier wordt gevraagd. De heer Van Houdt is het daar mee wel eens. De heer Uijl wil toch wel graag weten op grond van welke basin d e tarieven zijn opgesteld. De voorzitter ant\ roordt dat niet werd uitgegaan van de exploitatierekening, want dan zou men heel wat verder moeten verhogen. Hij meent, dat indien men een eigen graf wil hebben, daarvoor toch ook wel meer mag betalen. De heer Uijl stelt vast, dat het in het licht van de andere verhogingen in de laatste 15 jaar hier niet te veel gevraagd is. Ook de heren van Houdt, van der Male en Geuze menen dat er voor deze tijd niet te veel wordt gevraagd. Alleen de heer C. Bijl (pvda) heeft een andere mening. Hij vindt een verdubbeling voor het eigen graftarief te drastisch. Het werd 15 jaar geleden ook al verhoogd en toen was men toch van mening, dat ieder de mogelijkheid moet hebben om een eigen graf te kopen. B en w zijn daarin naar zijn mening wat te ver gegaan. Tegen de andere verhogingen heeft hij geen bezwaar, maar ten aanzien van het eigen graf tarief meent hij te moeten tegenstemmen. De voorzitter zegt dat men hier in dit opzicht nog gunstig afsteekt bij vele andere gemeenten. De heer Van Houdt merkt nog op, dat dit tarief wel flink is verhoogd, maar zal toch voor stem men. Alleen de heer Bijl verklaart zich hierna tegen de verhoging eigen graftarief. De overige leden steunen het voorstel van b en w. MINDER LEERLINGEN Een onprettige mededeling heeft de voor zitter voor het laatst bewaard. Bij de be noeming van de derde leerkracht aan de openbare lagere school werd er van uit gegaan, dat er voor het nieuwe schooljaar (na de gemiddelde tellingen) voldoende leer lingen zouden zijn om de 3e leerkracht te kunnen handhaven. Maar inplaats van de vereiste 66 waren er bij de laatste september telling maar 63 leerlingen. Dit betekent, dat de derde leerkracht niet kan worden ge handhaafd. Vermoedelijk is dit, vanwege de dalende leerlingenschaal maar van tijdelijke aard. Bij de minister werd aangevoerd, hoe moeilijk het is in deze omgeving onderwij-

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1964 | | pagina 3