EENDRACHTBODE
Piet van Tilburg
Kapsalon „Lockwell"
TWEEDE BLAD
20e JAARGANG No, 45
RAADSVERSLAG SINT-ANNALAND
Groot jachthavenplan kreeg meerderheid
Steigers voor een 150 plezierjachten
Van mogelijkheid welvaartsbron maken
Bevreemding over veranderde houding wethouder
Eens met schetsplan nieuwe lagere scholen
Verhoogde subsidie voor Accelerando"
Openbare verlichting in nieuwe straten
helpen direct
tegen brandend
maagzuur
1 OKTOBER 1964
RAADSVERSLAG POORTVLIET
Sluitende begroting 1965 werd
aangeboden
Voor eigen graf meer recht betalen
VOOR IEDERE KAMER
DE JUISTE MEUBELEN
Jf PERMANENTEN
WATERGOLVEN
SPOELINGEN
VERVEN
Burg. v. Hasseltstraat 23
Bergen op Zoom
Telf. 3344
heer A. J. Kurvink, (s.g.p.) bleek daarvoor
geen tijd te hebben gehad.
VERBAZING OVER
GEWIJZIGDE HOUDING
Bij het in discussie brengen van dit voor
ste], wijst allereerst wethouder Moerland er
op, hoe dit de eerste maal is tijdens de
ambtsperiode van burgemeester Smith, dat
er sprake is van een meerderheidsvoorstel
van het dagelijks bestuur. „De minderheid,
dat is hier ondergetekende", aldus spreker,
„voortvloeiende uit het feit, dat het steunen
van dit voorstel in strijd zou zijn met het
principe van onze beginselen."
De heer P. van Schetsen (pvda) zegt bij
zijn beschouwing over het voorstel eerst
aandacht te willen schenken aan het meer
derheidsvoorstel. Hij kan namelijk niet be
grijpen wat weth. Moerland hier aanvoert
als principe en beginsel. Daartoe herinnert
hij aan de periode dat weth. Moerland wnd.
burgemeester werd en het besluit viel om
een drijvend steiger te doen maken. B en w
spraken toen van een gemeenschapsbelang.
Speelde voor de wnd. burgemeester Moer
land ditzelfde principe toen geen rol Later
(ook nog onder wnd. burgemeester Moer
land) werd besloten de eerste stappen te
doen tot uitbreiding van het drijvend steiger
voor de plezierjachten. Ook toen kwam
geen principe aan de orde. Integendeel, toen
dhr. Stols tijdens de daarbij gevoerde dis
cussie opmerkte: ze komen toch, vulde wet
houder Moerland dat aan als het daarmee
roerend eens zijn: „De Belgen komen toch".
Op 27 oktober, 1963 kwam er een voor
stel van b en w om 2500,te voteren
voor een jachthavenplan, ook toen dus met
steun van wethouder Moerland. In januari
1964 werd zonder hoofdelijke stemming he
loten 7000,uit te trekken voor het be-
stedingsklaar maken van het jachthaven
plan. Toen kwam er voor het eerst enige
reserve bij weth. Moerland. Hij voerde aan,
dat hij zijn stem nader zou bepalen bij
vaststelling van dit plan. En nu is hij dan
tegen, zodat naar buiten de mening kan post
vatten, hoe de andere raadsleden zondags
ontheiliging bevorderen. Daar moet ik stel
ling tegen nemen, aldus dhr. van Schetsen.
Dit is een kronkelweg. Is het wel verstandig
om voor een plan te stemmen, als het ge
maakt moet worden en tegen, wanneer het
moet worden uitgevoerd Dat betekent in
geval de raad zich in meerderheid achter
wethouder Moerland stelt, er eerst duizen
den guldens voor het maken van een plan
zijn weggegooid.
Scherpenisse het zonder haven zouden moe
ten doen. Maar die mooie haven moet men
dan ook nemen met alle consequenties daar
van. Waren er toen geen principiële be
zwaren. Men kon deze ontwikkeling toch zien
aankomen. En voor aanleg loopsteiger, drij
vend ponton, e.d. We smeekten er toch
met zijn allen om: kom maar naar de haven
van Sint-Annaland. En wat doen we er nu
aan, of er in de week of zondags 10 of 100
jachten de haven binnenlopen, totaal niets.
Als we deze beslissing en verantwoordelijk
heid niet kunnen nemen, waarvoor dan nog
wel. Dan ook de gemeente niet aantrekkelijk
maken met groenstroken, beplantingen, mooie
straten toegangswegen. Er komen ook „ple-
zierauto's" op zondag de gemeente bekijken.
Kunnen we aan elke toegang tot de ge
meente 's zondags een slagboom neerlaten
of op het havenhoofd een rode vlag met
„tot hier toe en niet verder"
Het besluit voor de haven is destijds al
genomen, nu gaat het slechts om verbetering
van de accommodatie. Toen een vinger ge
geven, betekent nu de hand. We kunnen in
de haven nu eenmaal geen bloembollen gaan
kweken.
Financieel achtte de heer Scherpenisse
deze stap eveneens verantwoord. Ér ligt
hier voor de gehele gemeente welvaart in.
Doen wij het niet, dan een naburige ge
meente zeker wel. Hebben we destijds de
haven ook aan Sint-Maartensdijk willen
overdoen Nu ligt er de taak de binnen
komende toeristen zo te leiden en een der
gelijke accommodatie te bieden, dat het naar
orde en netheid gaat. Dat is onze princi
piële taak. We nemen hier geen besluit of er
wel of geen jachten mogen komen, maar we
besluiten slechts tot een betere accommodatie
wat m.i. geen principiële bezwaren kan mee
brengen, aldus de heer Scherpenisse.
WAAR DEKKING?
De heer A. J. Kurvink (s.g.p.) wijst er
op, dat de meerderheid van het college het
weliswaar verantwoord vindt, maar toch
ook niet zonder de rijkssubsidie. En die staat
nog niet vast. Wanneer hier de heer Van
Schetsen vele voordelen ziet, vergeet hij
zeker de door b en w genoemde onren
dabele post, die er voor de gemeente jaar
lijks overblijft. Hoe zal men die dekken
Weth. Mosselman (c.h.u.) wijst er op, dat
niet alleen de meerderheid van b en w het
financieel verantwoord acht, maar het ge
hele college. Alleen principieel is er ver
schil. Wanneer geen rijkssubsidie zou komen,
zoals is geraamd, kan de gemeente het niet
doen en zou ik er ook tegen zijn. Met deze
opzet is het financieel echter voor 100%
verantwoord. Doen we er niets aan, dan
wordt het veel groter chaos, al heeft de
Watersportvereniging ter plaatse al meer
orde gebracht, dan er tevoren was. Hij kan
er voorts het nut niet van inzien, dat dhr.
Van Schetsen weth. Moerland op deze wijze
moet aanvallen. Aan een anders principe
zou hij niet willen tornen.
De heer J. A. den Engelsman (s.g.p.)
merkt op, reeds vanaf het begin tegen elke
jachthavenaccommodatie te hebben gestemd,
dus dat ook nu weer zal doen.
openbare lagere school worden bestemd. Het
was geen eenvoudige opdracht, want het
gaat theoretisch om één gebouw, maar
praktisch om twee scholen en twee speel
plaatsen. Daarbij nog een gemeenschappelijk
handwerklokaal. Tenslotte zou er ook nog
grond moeten overblijven voor plaatsing van
de speeltuinmaterialen. Dit schetsplan werd
besproken met de oudercommissie en het
schoolbestuur, inclusief de hoofden der
scholen. In het algemeen werd de opzet ge
slaagd geacht. Eer deze voorlopige schets
wordt omgezet in een definitief plan, willen
b en w daaarover eerst de mening van de
raad horen. Men had dit plan maandagavond
eveneens kunnen bekijken.
Dhr. Kurvink verklaart daartoe niet de
gelegenheid te hebben gehad.
De heer Van Schetsen zegt het plan te
hebben gezien en hij kan er zich mee ver
enigen. Dat men naar een gemeenschappelijk
handwerklokaal streeft en naar gemeen
schappelijk onderhoud, juicht spreker toe.
Hij zou dat zelfs uitgebreid willen zien tot
één speelplaats. Voorts zou hij de speeltuin
liever niet in de onmiddellijke omgeving van
de scholen willen inrichten. Daar zal nog
wat ruimte tussen moeten zijn. De heer Stols
zegt er ten aanzien van een gemeenschappe
lijke speelplaats, enz. ook zo over te denken
als zijn fractiegenoot.
De heer Scherpenisse meent dat b en w
een zekere scheiding, zonder dat het nu
„schrikdraad" moet zijn wel moeten toe
passen in zoverre, dat ieder ook de eigen
verantwoordelijkheid kan dragen. Dat blijkt
ook uit het ontwerp, waarop geen heining
of dergelijke is geprojecteerd, maar de ge
bouwen zo uitvallen, dat ieder dus wel zijn
eigen speelplaats heeft met een stukje
„niemandsland" er tussen. De heer Den
Engelsman is het eens met wat dhr. Scher
penisse in deze opmerkt.
De voorzitter antwoordt de heren Stols
en Van Schetsen, dat men inderdaad reke
ning moet houden met de wettelijke aan
sprakelijkheid van de hoofden der scholen.
Ieder houdt dus liever de eigen schare onder
eigen hoede, al is de samenwerking prettig
en al denkt men niet aan afrastering of
dergelijke.
Weth. Mosselman voert er nog aan toe,
dat de beide schoolhoofden hierom ook zelf
verzocht hebben. Alle leden kunnen zich
hierna met het schetsontwerp verenigen,
zodat nu een definitief plan door de heer
Beije kan worden gemaakt.
Voor aanschaffing van nieuwe leer
middelen ten behoeve van de openbare
lagere school wordt een krediet gevoteerd
van 742,65. Het gaat hierbij om vervan
ging van de leesmethode en vernieuwing
materiaal aardrijkskunde en vaderlandse ge
schiedenis. De heer Van Schetsen consta
teerde dat het hier ging om vervanging
atlassen van voor de Tweede wereldoorlog.
Dat had al veel eerder moeten gebeuren.
De voorzitter merkt, op dat tijdens de bezet
ting vernieuwing sterk is afgeremd, omdat
ook in de leermiddelen de propaganda voor
de nieuwe orde tot uitdrukking kwam. Na
dien is geleidelijk aan vernieuwd, maar dat
kon niet allemaal tegelijk. Alle leden kun
nen zich met votering van het gevraagde
krediet verenigen. Voor dezelfde school
wordt nogmaals 900.- op de begroting
geplaatst voor aankoop van 2 nieuwe
kachels.
VERHOGING SUBSIDIE
„ACCELERANDO"
De vier landelijke federaties van muziek-
bonden stuurden weer een algemene circu
laire waarin verhoging van subsidie voor de
muziekverenigingen wordt bepleit. Die richt
lijn geeft voor de ere-afdeling 2000,
gemeentelijke subsidie aan. Per 15 juni 1960
werd de bijdrage voor „Accelerando" op
750.per jaar gesteld. B en w zijn
unaniem overtuigd van het nut van deze
vereniging, speciaal ook met het oog op de
vrije-tijdsbesteding, maar een subsidie con
form het voorstel van de federaties is wat
de financiële positie der gemeente betreft
niet te verwezenlijken. Een subsidie van
750.voor „Accelerando" acht het col
lege evenwel ontoereikend, zodat naar een
compromis werd gezocht.
Daarom wordt nu voorgesteld de subsidie
voor 1964 te verhogen tot 1000,en te
bezien of voor 1966 een stijging tot 1250,
verantwoord is. De heer Stols vindt de
voorgestelde 1000,nog steeds aan de
lage kant en wil er maar direct 1250,
van maken. De heer Van Schetsen steunt
dat voorstel.
De voorzitter zegt dat dit het meest ver
strekkend voorstel is en daarom als eerste
in stemming zal komen. Hij wijst er op, dat
b en w van oordeel zijn niet in één ruk met
66% te kunnen verhogen. Men dient toch
ook rekening te houden met de andere ver
enigingen. Het college heeft veel waardering
voor de grote zelfwerkzaamheid van de
leden van „Accelerando". Hij vernam, dat
men vroeger ook al eens om 4 uur 's morgens
in de uien zat te wieden om de kaspositie
te verstevigen. Hij beweert niet dat men dit
weer moet doen, maar de zelfwerkzaamheid
is niet alleen van belang voor de kas, er
zit ook moreel teamwork in, wat niet moet
worden onderschat. Persoonlijk is hij er niet
voor, dat een vereniging uitsluitend kan
steunen op overheidssubsidie. Er moet ook
eigen verantwoordelijkheid overblijven.
De heer Scherpenisse zegt wat van het
voorstel te zijn geschrokken. Hij wist niet,
wat hij zag. llit eigen beweging gekomen
met subsidieverhoging, zij het dan als
indirect gevolg van de Federatie-circulaire.
Hij acht het voorstel van de heren Stols en
Van Schetsen wel juist, want de muziek
vereniging heeft dat bedrag inderdaad wel
nodig. B en w wijzen echter op de financiële
mogelijkheid. Ik kan daar inkomen. Nu men
uit zichzelf met deze verhoging is gekomen,
wil ik niet verder gaan dan b en w en zal
het voorstel' van het college dus steunen.
De heer Van Schetsen was niet zo ge
schrokken. Hij had gezegd, toen hij het voor
stel las „eindelijk Immers op 27 juni 1960
heeft men met 250.verhoogd, dat was
heel wat meer dan 66%, wat nu wordt
gevraagd. Op 29 juni 1963 werd het verzoek
van „Accelerando" om de subsidie op
1200,te brengen, afgewezen omdat de
begroting dat niet toeliet. Is die nu zoveel
beter
De voorzitter op het laatste inhakend
zegt, dat de begrotingspositie inderdaad
gunstiger is. Hij brengt hierna het voorstel
Stols om 1250,voor 1964 te geven
in stemming, wat alleen door dhr. Van
Schetsen wordt gesteund. Het voorstel van
b en w om dit jaar 1000,te subsidiëren
en voor 1966 te bezien of het voor „Acce
lerando" 1250,kan worden wordt ver
volgens aangenomen met de stemmen van
de heren Den Engelsman en Kurvink tegen.
De overeenkomst met de heer M. C. van
't Hof met betrekking tot het gebruik van
het dorpshuis wordt met een jaar verlengd.
B en w constateerden dat in de praktijk
bleek, dat de regeling voortreffelijk werkt.
Niemand verlangt hierover het woord.
Een na-uitkering van 3,5 aan het ge-
meentepersoneel (zgn. trend 1964) werd een
hamerstuk. Tenslotte kan de raad zich ver
enigen met wijziging van de begroting 1964
als gevolg van de in deze raad genomen
besluiten. Alleen de heren Kurvink en Den
Engelsman verklaren zich tegen de opname
post jachthaven ad 410.000,
Weth. Moerland zegt nu niet tegen te
stemmen, omdat hij zich als wethouder ver
plicht voelt het meerderheidsbesluit van de
raad uit te voeren. Er kwam niets binnen
voor de rondvraag, waarna sluiting volgt
met ambtsgebed.
Een niet bizonder grote, maar wel belan-
rijke agenda kreeg vorige week donderdag
avond de voltallige gemeenteraad van Sint-
Annaland onder leiding van burgemeester
H. J. Smith te verwerken. Jachthaven, nieuwe
scholen en uitbreiding straatverlichting ble
ken voorstellen om welvaart en leefbaar
heid te verhogen.
„Nu zowel de verlengde School- en
Raiffeisenstraat als Crooswijck en F. M.
Boogaardweg niet alleen klaar zijn, maar
aan deze straten ook reeds woningen zijn
gebouwd of in aanbouw zijn, kan aanleg
van openbare straatverlichting niet langer
worden uitgesteld", zo schreef het dagelijks
bestuur in het prae-advies. Voorgesteld
werd er 20 lichtmasten bij te plaatsen, t.w.
7 in de (verlengde) Schoolstraat, 3 aan de
Raiffeisenstraat, 3 Crooswijck 3 F. M.
Boogaardweg, 1 in de Kerkeblokstraat ter
hoogte bungalow Theunisse, 1 in de Kloos
terstraat recht voor het Dorpshuis en 2 licht
masten in den van den Bosstraat. De kosten
ad 410.bedragen totaal 8200,Men
wil deze lasten op de gewone dienst plaatsen
en in 25 jaar afschrijven.
De heer J. A. den Engelsman (s.g.p.)
vindt 2 palen er bij in de v. d. Bosstraat
nogal veel en ook dhr. Kurvink denkt er
zo over. De voorzitter wijst er op, dat de
huidige straatverlichting daar te ver uit
elkaar ligt. Bovendien staan daar ook nog
bejaarde woningen en dan is het zeker ge
wenst de verlichting conform de andere
straten te brengen.
Wethouder Moerland voegt er nog aan
toe, dat de lichtmast aan het begin van deze
straat in feite maar in de Bierensstraat licht
geeft.
Op aanwijzing van dhr. den Engelsman
zal er in de van den Bosstraat in elk geval
een nachtbrander bijkomen. Zonder hoofde
lijke stemming wordt tot de voorgestelde
uitbreiding besloten.
Herbenoemd worden als leden van de
woonruimtecommissie zuster E. van Vlaan
deren en de heren J. A. den Engelsman,
F. J. Stols, A. J. Scherpenisse en L. J.
van Popering.
Aangekocht wordt het pand Klippelstr. 23
van dhr. Jac. Rijnberg (Suzannaweg 22)
voor 500.
KREDIET VOOR AANLEG
JACHTHAVEN
Per 31 januari jl. werd door de raad een
krediet gevoteerd van 7000,voor het
maken van een jachthavenplan. De Provin
ciale Waterstaat van Zeeland maakte het
bestedingsklaar. Het voorziet in de aanleg
van een vijftal drijvende steigers ter lengte
van 50 meter (250 m in totaal), steunend
op paaljukken. De steigers zijn bereikbaar
via een viertal, eveneens op drijvende pon
tons steunende, beweegbare trappen. Terzijde
van de steigers zullen 142 meerpalen wor
den geheid, zodat de schepen op vier punten
kunnen afmeren ter bevordering van de
veiligheid bij ongunstig weer. Bovendien zal
nog een afzonderlijke tuigsteiger worden
gebouwd. Er worden op deze wijze 142 lig
plaatsen gecreëerd. De totale kosten bij uit
voering van dit plan werden begroot op
410.000,—.
Via gedeputeerde staten was reeds eerder
een rijkssubsidie toegezegd van 73.100,
op een eerder gemaakt plan, dat op
194.000,was begroot.
Nu het nieuwe plan 410.000,gaat
kosten zou dit voor de gemeente ontuitvoer-
baar zijn, indien de rijkssubsidie zich zou
beperken tot de 73.100,Een latere brief
van gedeputeerden bevat echter een voor de
toekomst vertrouwenwekkende clausule, nl.
„De Staatssecretaris heeft hieraan toege
voegd bereid te zijn, zo de wetgever de
nodige middelen beschikbaar stelt, in 1965
nader subsidie toe te zeggen in de aan
merkelijke hogere kostenraming."
Het nieuwe plan is ten departemente al
bekend. De verwachting is dat daarop een
totale subsidie van 225.860,zal worden
verkregen (85% van de geschatte onre-
dabele kosten ad 301,012,Op de jaar
lijkse exploitatierekening wordt aan ont
vangsten verwacht 10.224,de totale
lasten (afschrijving lening en onderhoud)
worden geraamd op 30.500,Het jaar
lijks tekort zou dan zijn 20.300,
B en w achten de financiële opzet vol
komen verantwoord, omdat men van mening
is, dat deze jachthaven op een uitermate
veilige en aantrekkelijke plaats aan het toe
komstige Zeeuwse meer komt te liggen en
voor de plaatselijke middenstand een aan
zienlijke welvaartsbron zal betekenen. De
mogelijkheden van nevenactiviteiten moeten
hierbij niet worden onderschat.
WEL PRINCIPIEEL BEZWAAR
Is er bij het dagelijks bestuur eensgezind
heid ten aanzien van de financiële kant,
voor wat de principiële zijde betreft zijn er
wel verschillen. De minderheid van het
college (wethouder J. Moerland (s.g.p.))
vreest dat door de stichting van de jacht
haven de ontheiliging van de zondag meer
en meer voortgang zal vinden, waaraan
medewerking van overheidswege niet geoor
loofd is. De meerderheid ziet de taak voor
de overheid hier anders liggen. De haven is
een openbaar vaarwater, zodat ieder (hetzij
met beroeps- of pleziervaartuig) na betaling
havengeld, ligplaats kan kiezen. De ont
wikkeling van de laatste jaren bewijst dat
deze haven een gezochte ligplaats is voor
pleziervaartuigen. De meerderheid acht het
daarom ook beter regelend en ordenend op
te treden. De meerderheid van b en w stelt
daarom voor een krediet van 410.000,
te voteren voor aanleg jachthaven tegen
raming van een rijkssubsidie van 255.860.
Het plan lag ter inzage, zodat alle leden
daarvan kennis hebben kunnen nemen. De
GEWELDIG PLAN
Wat het voorstel zelf betreft, verklaarde
dhr. Van Schetsen het volkomen eens te zijn
met de meerderheid van b en w. Hij had
waardering voor de passage in het prae-
advies om regelend te kunnen optreden. „Ik
vind het een geweldig plan, het is geen
alledaagse kost, er zitten zeker risico's aan,
maar wanneer we dit voorstel aannemen,
geloof ik, dat we handelen in het belang
der gemeente. Hij was het met b en w eens,
dat de rijkssubsidie daartoe wel voorwaarde
is. Overigens heb ik nog wel een paar
vragen, aldus spreker. B en w schrijven, dat
handhaving van de huidige situatie ook uit
het oogpunt van de hygiëne ontoelaatbaar is.
Hebben bijkomstigheden als aanbrengen
toiletten, enz. ook de aandacht van b en w.
Verder zullen tijdens de uitvoering van het
werk geen jachten in de haven kunnen
komen. Wordt daarmee rekening gehouden
om het op zo kort mogelijke termijn te laten
uitvoeren.
Tenslotte betoogde, dhr. van Schetsen, dat
ook zonder dat dit plan zou worden uit
gevoerd het aantal jachten zal toenemen,
dat parkeergelegenheid en verdere voor
zieningen toch nodig zullen zijn om te be
sluiten met de verklaring dit meerderheids-
voorstel volmondig te zullen steunen.
PAK AAN EN GRIJP DE KANS
Onder dit motto verklaarde raadslid
A. J. Scherpenisse (gem.belang) zich voor
stander van het jachthavenplan. De rijks
overheid en provincie geeft het ons als het
ware in de mond „pak aan en grijp de
kans", aldus dhr. Scherpenisse. Welvaart
voor de middenstand, waaraan we niet voor
bij mogen gaan. De jachtrecreatie is immers
al in volle gang. Ze komen, maar nog
„onbestuurd". Laten we dus zorgen het
roer in handen te krijgen opdat het jacht
niet op het slik strand. We geven iets goeds
en verwachten wat goeds voor de gemeente
terug. Gaat men nu over ontheiliging van
de zondag spreken, dan is dat mosterd na
de maaltijd.
Zonder enige invloed op anders denken
den te willen uitoefenen mogelijk ben ik
daarin te kortzichtig moet ik toch even
herinneren aan de eerste besluiten aanleg
haven. Toen riep men van alle kanten hoera,
aldus dhr. Scherpenisse en begrijpelijk wan
neer men hoorde, dat Sint-Maartensdijk en
ENIGE MOGELIJKHEID
De heer F. J. Stols (pvda) stelt vast, dat
uitvoering van dit plan de enige mogelijk
heid inhoudt om de haven rendabel te
maken. Als hij daarbij ziet, wat het Rijk
hierin wil bijdragen, kan men het eenvoudig
niet laten. Doen wij het niet, dan zeker een
ander wel en vermoedelijk heel dichtbij ook.
Hij kan er zijn stem ten volle aan geven.
WELVAARTSBRON KAN
ONTSTAAN
De voorzitter, de sprekers in eerst instan
tie beantwoordend merkt op te hebben ver
nomen, dat dhr. Van Schetsen niet kan
begrijpen, hoe weth. Moerland nu tegen
kan zijn. Persoonlijk kan hij zich wel in
denken, dat een raadslid op een gegeven
moment medewerking geeft aan een zaak die
in beweging is, daar ook positief tegenover
staat, maar bij de verdere ontwikkeling de
principiële bezwaren toch gaan overheersen.
Hij geeft dhr. Van Schetsen toe, dat er
principieel geen verschil is in de eerste
ontwikkeling van jachthaven, nl. het drijvend
steiger, maar gradueel is het huidige jacht-
plan toch wel heel wat anders. Men kan dan
met schrik constateren, dat het tot afmetin
gen uitgroeit, die men niet had gedacht en
verwacht. Overigens vindt de voorzitter het
prettig, dat dhr. Van Schetsen het een goed
voorstel acht. Wat de financiële risico's
betreft wijst de voorzitter er op, hoe de
rijksbegroting 1965 in ontwerp voor deze
doeleinden 6 miljoen heeft uitgetrokken,
dat is een miljoen meer dan voor 1964.
Naar sprekers overtuiging zal men die sub
sidie zeker krijgen.
Als men dat niet zou doen, zal gedepu
teerden uitvoering van het plan waarschijn
lijk ook niet goedkeuren. Niettemin blijft er
inderdaad een 45.000,onrendabele post
voor de gemeente over. Wanneer hij nu in
het algemeen de vragen van de andere
raadleden beantwoordt, wijst de voorzitter
er op, dat de voordelen voor de gemeente
moeilijk in cijfers zijn uit te drukken. Wel
denkt hij aan daarbij behorende mogelijk
heden als toeleveringsbedrijven, een zaak van
fournituren voor de zeil- en motorjachten.
Voor een 150 jachten zal er ook wel een
revisiebedrijf komen, mogelijk een winter-
opslagplaats. Verder denkt hij aan provian
dering van deze mensen, enz. Er kan een
welvaartsbron voor de gemeente ontstaan,
die men niet moet onderschatten. Is het de
raad bekend, dat de VVV Zeeland bereken
de, hoe er dit jaar 30 miljoen gulden binnen
kwam van het toerisme Het voltallig
college van b en w acht het financieel ver
antwoord, wethouder Moerland heeft alleen
principiële bezwaren. Wanneer raadslid
Scherpenisse aanvoert, dat men er met prin
cipes niet komt, kan hij dat niet onder
schrijven. Integendeel, juist bij deze ontwik
keling het principe beleven en uitdragen.
Als Calvinisten geen bangheid aan de dag
leggen, maar bij anderen jaloersheid ver
wekken. Staan we als gemeente ook sterk
om tegen ontheiliging van Gods dag te
protesteren Is het niet gewenst om, zoals
weth. Mosselman het ook zegt, ordenend te
kunnen optreden. De watersportvereniging
„Sint-Annaland" heeft in dat opzicht al
goed gewerkt. De mensen van de plezier
jachten staan met de rug tegen de muur,
omdat er geen plaats is. De watersport
vereniging hield de boot om die reden nog
wat af, anders was er dit jaar door de grote
toename al een complete chaos geweest. Het
beeld van de wegen, zoals door dhr. Scher
penisse werd gebruikt, is juist. Ook de haven
is een openbaar vaarwater. Dat is ze straks
nog, maar als het plan uitgevoerd is kun
nen we via de watersportvereniging laten
weten, dat de haven „vol" is. Handhaving
van de orde zal er dus door verbeteren en
dat juist willen de eigenaars van de jachten
ook, want er ligt voor hen kostbaar mate
riaal in de haven.
BERGEN OP ZOOM
Bosstraat - hoek Llndebaan - tel. 5467
Wethouder Moerland merkt op verheugd
te zijn over het feit een jong raadslid in
het midden te hebben, die werkelijk mee
leeft en onderzoekt. Dat is wel eens anders
geweest. De heer Van Schetsen had kritiek
op mijn houding. Laat ik voorop stellen,
dat hij in deze de volle waarheid heeft ge
zegd. Het heeft me echter altijd tegen de
borst gestuit, maar ik heb getracht me er
overheen te werken. Ik hoop in het ver
volg in dat opzicht voorzichtiger te zijn.
Men is niet vlug te oud om te leren.
In één ding is dhr. Van Schetsen nog
onervaren. Wanneer de raad een besluit
neemt, is b en w verplicht, ook al zou
men er persoonlijk niet voor zijn, dat uit te
voeren. Valt in deze raad dus het besluit tot
votering van dit krediet, dan ben ik ver
plicht aan de uitvoering daarvan mee te
werken. Materialistisch bezien kan ik me
indenken, dat er vele mensen blij mee zullen
zijn. Tenslotte meende wethouder Moer
land dat er toch nog enig verschil zat in
een drijvend ponton of deze grote jacht
haven.
Dhr. Van Schetsen werpt weth. Mossel
man tegen dat hij de heer Moerland helemaal
niet fel heeft aangevallen, maar uitsluitend
de feiten naar voren gebracht. Dit wordt
door uw collega zelf erkend, aldus dhr. van
Schetsen.
Dhr. Kurvink zegt dat b en w nu wel
aanvoeren, dat men alleen ordenend kan
optreden, wanneer dit plan wordt uitge
voerd, maar dat kan nu even goed. Hoe
denkt de gemeente het onrendabele bedrag
weg te werken. Alleen de middenstanders
kunnen er voordeel van hebben, maar de
gemeentekas zal moeten bijpassen.
De voorzitter hoopt dat dhr. Stols in zijn
lange zittingsperiode toch ook wel heeft
meegemaakt, dat principes werden gehouden.
Er is toch een tijd geweest, dat men zich
daaraan ook in deze zaal heeft gehouden,
meent de voorzitter.
Nu ieder lid een en andermaal gelegenheid
kreeg zijn standpunt naar voren te brengen,
wil de voorzitter deze discussie sluiten en
vraagt of men stemming verlangd. Weth.
Moerland antwoordt hierop bevestigend.
Daarna stemmen tegen het voorstel de heren
Den Engelsman, Kurvink en Moerland. Voor
zijn Mosselman. Scherpenisse, Van Schetsen
en Stols.
KROTWONING
Voor het pand Klippelstraat 21, voorheen
bewoond door de heer M. van Poortvliet
werd bij nieuwbouw van laatstgenoemde
een krotopruimingspremie verkregen. Het
pand werd later weer (met toestemming
herverkaveling) verhuurd aan dhr. W. S.
Quist. Omdat binnen het half jaar geen
krotopruimingstoeslag werd aangevraagd,
werd dit ook niet aan de heer Van Poort
vliet betaalbaar gesteld. B en w achten dit
onbillijk, nu hiermee een ernstig woning
noodgeval werd opgelost. Wanneer het pand
Klippelstraat 21 wordt gesloopt, kan de
toeslag voor dhr. van Poortvliet nog worden
verkregen. B en w stellen daarom voor
daartoe over te gaan en de familie Quist
het pand Klippelstraat 3 te verhuren, dat
vrij komt, wanneer de heer L. A. van Poort
vliet zijn toegewezen nieuwe woningwet
woningen kan betrekken. De raad kan zich
met deze manipulatie verenigen.
NIEUWE SCHOLEN
Architect Beije te Veere, die o.m. ook het
ontwerp (en uitvoering) maakte voor het
Dorpshuis, kreeg opdracht een schets te
maken voor de bouw van een nieuwe
school van negen leslokalen. Daarvan zullen
er dan 6 voor de bijzondere en 3 voor de
In de vrijdagavond 25 september gehouden
voltallige openbare raadsvergadering onder
leiding van burgemeester W. J. van Doorn
werden voor onderzoek door de raadsleden
de begrotingen 1965 van de gemeente en
armbestuur aangeboden. Het verheugde de
voorzitter ook voor dit jaar een goed
sluitende begroting te kunnen aanbieden.
De heer P. J. van Houdt werd aangewezen
als rapporteur na het onderzoek.
Ook de gemeenterekening en die van het
armbestuur over 1963 werden ter onder
zoek door de commissie aangeboden.
Het gemeentepersoneel zal de bekende
trenduitkering (3,5 ontvangen.
DE BEGRAFENISRECHTEN
Het huidige begrafenisrecht (tarieven)
loopt al 15 jaar ongewijzigd mee, ondanks
de vele verhogingen op ander terrein. Nu
per 1 januari 1965 een nieuwe 'verordening
moet worden vastgesteld, menen b en w de
tarieven daarvan ook enigszins te moeten
aanpassen. Dat betekent dus zoeils met alles
verhoging. Voor het begraven v.an personen
boven de 12 jaar zal bij de mieuwe ver
ordening 16.worden gevraag d. Tot dus
ver was dat 10.Ook werd een nieuw
recht ingevoerd, namelijk voor onderhoud
door de gemeente van grafstenen met de
mogelijkheid van afkoop. Vo or staande
stenen zal 5.voor liggende 10.per
jaar onderhoud gevraagd worden Het meest
dratisch was de verhoging voor- het eigen
graf, dat van 24.op 48,werd ge
bracht. Dit voor een oppervlaktevan 3 m'2,
voor 5 m2 zal 80.en voo: r 7 m2 een
bedrag van 112,begrafenisri ;cht worden
gevorderd.
De voorzitter voegt aan dit voorstel toe,
dat het naar de mening van b er i w een voor
deze tijd redelijk recht is, dat hier wordt
gevraagd. De heer Van Houdt is het daar
mee wel eens.
De heer Uijl wil toch wel graag weten
op grond van welke basin d e tarieven zijn
opgesteld. De voorzitter ant\ roordt dat niet
werd uitgegaan van de exploitatierekening,
want dan zou men heel wat verder moeten
verhogen. Hij meent, dat indien men een
eigen graf wil hebben, daarvoor toch ook
wel meer mag betalen. De heer Uijl stelt
vast, dat het in het licht van de andere
verhogingen in de laatste 15 jaar hier niet
te veel gevraagd is.
Ook de heren van Houdt, van der Male
en Geuze menen dat er voor deze tijd niet
te veel wordt gevraagd.
Alleen de heer C. Bijl (pvda) heeft een
andere mening. Hij vindt een verdubbeling
voor het eigen graftarief te drastisch. Het
werd 15 jaar geleden ook al verhoogd en
toen was men toch van mening, dat ieder
de mogelijkheid moet hebben om een eigen
graf te kopen. B en w zijn daarin naar zijn
mening wat te ver gegaan. Tegen de andere
verhogingen heeft hij geen bezwaar, maar
ten aanzien van het eigen graf tarief meent
hij te moeten tegenstemmen. De voorzitter
zegt dat men hier in dit opzicht nog gunstig
afsteekt bij vele andere gemeenten. De heer
Van Houdt merkt nog op, dat dit tarief wel
flink is verhoogd, maar zal toch voor stem
men. Alleen de heer Bijl verklaart zich
hierna tegen de verhoging eigen graftarief.
De overige leden steunen het voorstel van
b en w.
MINDER LEERLINGEN
Een onprettige mededeling heeft de voor
zitter voor het laatst bewaard. Bij de be
noeming van de derde leerkracht aan de
openbare lagere school werd er van uit
gegaan, dat er voor het nieuwe schooljaar
(na de gemiddelde tellingen) voldoende leer
lingen zouden zijn om de 3e leerkracht te
kunnen handhaven. Maar inplaats van de
vereiste 66 waren er bij de laatste september
telling maar 63 leerlingen. Dit betekent, dat
de derde leerkracht niet kan worden ge
handhaafd. Vermoedelijk is dit, vanwege de
dalende leerlingenschaal maar van tijdelijke
aard. Bij de minister werd aangevoerd, hoe
moeilijk het is in deze omgeving onderwij-