WEEKBLAD VOOR HET EILOHD THOLEN EN ST.FILIPSLQND
Het is half oogst
Internationaal Expeditiebedrijf Schot te
Tholen liet 1700 m2 garageruimte bouwen
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
Alvanthois gewild
De redaktie legt u deze week voor
Graan is voor tachtig procent geruimd
Zilveruien zitten in de vaten
Honderdduizenden kilo's aardappelen over de brug
De gladiolen zijn er half september
Suikerbieten staan er goed voor
Alleen de uien doen het (door worm) niet best
Met 125 ton op de internationale wegen
20e jaargang No. 38
13 augustus 1964
Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER
Redaktie Ring 66 - St. Annaland - Telefoon 01665-375
Adm. Oudelandsestr, 34 - Tholen - Tel. 01660-589 b.g.g. 01665-375 - Giro 124407
franko p.p. 3.85 inkassokosten
Abonnementen 3.25 per halfjaar
Prijs per nummer 15 cent
Advertenties 14 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief
Spierinkjes t/m 20 woorden 1.50 - Advertenties worden tot
DINSDAGMIDDAG 1 uur in Tholen aangenomen
„Het is zomerzonnewende aan den tijd. Nu zegeviert de zomer
over de wereld. De zonne is in haar volle macht gekomen en
van den morgen tot den avond beschrijft ze haren zelfden schonen
gang door 't opperste geluchte. Daar hoog troont zij, waar
niets of niemand haar raken kan. Als een gloed van goud
ontstroomt haar 't licht allenthenen en de hitte bakelt neer gelijk
een regen die brandt". Prachtige regels van de thans 92 jarige
Vlaamse Stijn Streuvels, die in mei jl. nog de eredoctorsgraad
kreeg van de Universiteit van Zuid-Afrika. Een passage uit zijn
bekend boek „De Vlaschaard", door generaties Nederlanders,
Belgen en Afrikaners gelezen op school of universiteit.
De verbondenheid van de Vlaamse boer met zijn grond, de strijd
om het bestaan wordt er zo treffend in uitgebeeld en de afhanke
lijkheid van de natuurelementen buiten zijn beheer, hebben ge
sproken tot het gemoed van iedereen die „als kind van de bodem"
deze levensproblemen maar al te goed begrijpt.
De gedachte aan deze schone regels kwam op, nu we in het jaar
1964 toe zijn aan de datum, die half oogst heet, nu een bizonder
gunstige zomer het werk op het land zo bespoedigde en verge
makkelijkte, nu het graan voor tachtig procent is geborgen,
hectaren aardappelen zijn gerooid en de zilveruienoogst is
geconserveerd. Een opleving in de agrarische sector in vergelijking
met vorig jaar, voor kleine en grote boer, voor tuinder en
gladiolenteler, voor veehouder en handelaar.
Graanoogst
Niet omdat ze het minst belangrijk is,
hier de granen aan het slot. Wel komt er in
een zomer als deze de minste tijd aan te pas.
Dat kunnen de Cavetho-directeur en het
personeel van de Thoolse Aan- en Verkoop
vereniging beamen. In twee weken tijd 4100
ton granen in de silo's of verscheept. 1700
ton de eerste week en vorige week kwam er
niet minder dan 2400 ton binnen. Al bracht
het weekend nu enige vertraging en al viel
er ook dinsdag jl. hier en daar een buitje,
men mag er op rekenen, dat men deze week
ruim de 80% van de te verwachten oogst
(van ongeveer 6500 ton haalt). Het vocht
gehalte ligt over het algemeen wel iets
boven de daarvoor gestelde norm, maar
waarom zou de boer en hoe kan de boer
daar tegenwoordig nog op wachten. Voor de
gulden droogloon kan hij immers geen
mogelijk nattere periode riskeren.
Het opnieuw geschoten graan kost heel
wat meer dan de ene gulden per 100 kg.
Dank zij de enorme apparatuur en de drie
stortplaatsen, de geheel gemoderniseerde
loods Joanna heeft de Cavetho deze enorme
hoeveelheid graan in een zo korte tijd zon
der te lange wachttijden, zonder andere grote
moeilijkheden kunnen verwerken. Ja bizon
der vlot verwerkt. En de kilo-opbengst is
voor de boer in het algemeen goed geweest,
met een vastgestelde graanprijs die in het
licht van de kosten rendabel is te noemen.
Trouwens, de grote boer heeft door de
loonfactor geen andere keus.
Onvoorstelbaar zou het hoogstens twintig,
misschien ook nog wel tien jaar geleden zijn,
wanneer men had voorspeld, dat er 6500 ton
graan in drie weken tijds geoogst, geschoond
en geborgen zou zijn.
Het is half oogst. En de graanoogst is
voor 80% geborgen. De honderdduizen
den kilo's aardappelen zijn geruimd, de
zilveruien in de vaten. Bij het goede
weer voor de duizenden vakantiegangers
- van harte gegund - was ook de land
bouw gebaat.
Om met Stijn Streuvels te besluiten;
„Als een luister ligt de zonneschijn ge
spreid over de brede golving der velden,
die in één slier uit de hoogte naar be
neden komt en weer opwabbert naar de
andere hoogte; - over heel de dubbele
glooiing der Scheldevallei blaaiert in
een schonen galmzang vein kleurscha
kering, het duizendmalig groen der ver
schillende zomervruchten.
Elk in zijn perken, de ene bendschrode
aait de andere, vormen de kouters het
De balans bij half oogst
Stavenisse gaat het voor 3 jaar met de
muziekschool proberen
Als ik op schildwacht sta 1914-1918
Een internationaal expeditiebedrijf in Tholen
Tholense boys 2 won cup beker
Ds. Alblas nam afscheid van de Ring en
gemeente Scherpenisse
fan Overeenkam's samenvoegings-visie
Het ene woord, brengt het andere voort.
vachtig legwerk waar elke plant haar
eerde dekt en de menigvuldigheid der
gelijke planten, een eigen toon doet klin
ken in die grote harmonie der schone,
kleurige zomerzee,"
De huid nog niet verkopen
„Voorzichtig aan", maant nu toch de boer
na het hiervoren toch hopenlijk zonver-
warmend optimisme. Daar is hij nu eenmaal
boer voor. Stijn Streuvels wist het ook: de
afhankelijkheid van de natuurelementen bui
ten zijn beheer. „Het is nog maar half oogst"
En toch is er al grote reden tot dankbaar
heid. Het ging vlot en het gaat vlot. Vanaf
het begin van de oogst. Al verkoopt de boer
de huid van de beer nog veel minder dan
de jager voor die huid voor de voeten ligt,
toch is het eerste oogstgedeelte veelbelovend.
Veelbelovend, dank zij het gunstige weer,
dank zij een goede opbrengst en een goede
tot redelijke prijs, wat bij elkaar een op
flikkering geeft in de agrarische sector na
een gedeprimeerd boerenjaar 1964.
De aardappel
Het begon inderdaad vroeg en vlot.
Neem de Doré's. Bij een meerdere uitpoot
een enorme kilo-opbrengst. Een gewilde
aardappel, zo tussen de Eersteling, die meer
in Holland wordt aangevoerd en de Eigen
heimer. Bij honderdduizenden kilo's zijn ze
de brug overgegaan. En dat voor een goede
tot matige prijs. Door die opbrengst echter
een ruim lonend geheel. Begin juli gonsde
het reeds op onze Thoolse veilingen. Vanaf
's morgens half zes de aanvoer. Trekker en
aanhanger, trekker en aanhanger, schier on
afgebroken werden de partijtjes aangevoerd
tot half negen, tot tien uur, tot 2 uur na
gelang de veilingstijd over al onze thoolse
veilingen was verdeeld: Sint-Annaland half
tien, Sint-Maartensdijk half elf, Stavenisse
half twaalf, Tholen twee uur. De veiling
gebouwen schenen machtige fabrieken, bijen
zwermen. Waar trekkers grommen, waar de
heftrucks dreunen. Waar tientallen hande
laren noteren, waar veilingmeesters kwali
ficeren en kwantiteren. En daartussendoor
„telefoon voor handelaar Jansen in zaal
vier". Opnieuw een laatste richtlijn van de
opdrachtgever. En wanneer de klok - door
de grote aanvoer - het veilingtijdstip al is
gepasseerd, schuiven de kopers in de ban
ken, drommen belangstellende kleine of grote
telers daarachter en troont de veilingmees
ter vanaf z'n katheder met de hand aan de
knop om de klok in beweging te zetten:
„Blok I, 2000 kisten (per kilo) 2.50
2.40 2.30 2.20 2.10 stop. De
klok wijst 2.10 voor koper 15. Zo gaat het
een half uur door, in Sint-Annaland, daarna
Sint-Maartensdijk, Stavenisse en Tholen.
En de duizende kilo's, ja de honderdduizen
den kilo's Doré's, Eigenheimers, Bintje van
kriel tot bonken of liever van bonken tot
kriel gaan via de „Alvantho" kisten met de
grote vrachtwagens de brug over. Naar
Rotterdam, naar Amsterdam, naar Den Haag
naar Eindhoven, naar Utrecht of waar dan
ook, waar mensenmassa's na fabrieks- of
kantoorarbeid de Alvantho's laten smaken,
waar duizenden vakantiegangers gretige af
nemers zijn van de thoolse Bintjes via de
patate-frites kramen. De doré's zijn op
Tholen praktisch geruimd. Hier en daar nog
een partijtje. Ze heeft het best gedaan dit
jaar. Niet alleen in overvloedige opbrengst,
maar in een goede en vooral constante prijs.
De Eigenheimer is er nog wat meer, maar
ook daarvan is bij een minder uitpoot al
een groot deel in de „Alvantho" kist gede
poneerd. Ook de Bintje-aanvoer was reeds
groot. Met name de klein-landbouwer depo
neert het alles liefst maar zo vroeg mogelijk
in de kisten. Waarom nog gaan speculeren
bij een lonende prijs met de noodzaak van
strovoorraad, vorstvrij dekken of koelhuis
ruimte huren.
De veilingen werken op hoogspanning.
Eén van de grootste veilingen heeft al een
miljoen kilo aardappelen verwerkt. De
eerste zet mag er zijn. Het betekent nog
niet, dat het een record omzet gaat worden.
De veilingen kennen ook nog andere veil-
plichtige produkten, de uien. En de ver
wachtingen daarvan zijn belangrijk minder.
Veel uien zijn door de worm aangetast.
Meer dan 60% van een normale opbrengst
wordt er niet verwacht. Het betekent niet
tegelijkertijd een hoge prijs. Daarvoor is
het E.E.G.-gebied te groot. Er zijn ook
Italiaanse, Spaanse, Poolse uien. Een ge-
geringere Nederlandse uitzaai en opbrengst
behoeft nog niet in te houden, dat er
schaarste is. Wat de prijs betreft en ook
wat de oogst betreft is het nog afwachten
met de uien.
De suikerbieten staan er in het algemeen
goed voor. Ondanks de goede, dus vrij droge
zomer toch tijdig het gewenste regenbuitje.
En het nazomertje kan het suikergehalte een
extra duwtje geven.
Zilveruien
Zijn er voor de zaai-ui geen hoge ver
wachtingen ten aanzien van de kilo-op
brengst anders lag het bij de zilver- of witte
ui. Een goede opbrengst en een onafgebroken
5 of 6 weekse oogstperiode, zonder één dag
verlet, bracht de duizenden kilo's zilveruien
in de vaten. Bij de conservenfabrieken in
onze streek heerste een evengrote bedrijvig
heid als op de veilingen. Tientallen werk
nemers ook van elders. Scholieren uit
Halsteren en Bergen op Zoom. Het seizoen
is praktisch klaar.
Gladiolen
Een vroege bloei. Een vrijwel gelijktijdige
bloei. De „Floratho" 1964 die op 21 en 22
augustus haar pracht in Thoolse garage
hallen zal tonen is door die vroege bloei
wat aan de late kant. Het is ook moeilijk
te voorzien. Het ene of andere jaar kan
weken verschil uitmaken. Maar de late
bloeiers komen zeker nog in aanmerking, in
evengrote schakering, terwijl het fruit er
meer een woordje kan meespreken. Half
september kan op deze voortgang de gladi-
olenoogst zeker worden verwacht.
DOKTERSDIENSTEN
OP ZONDAG
Combinatie (vrachtwagen met aanhanger) A met koek naar Parijs
en koelkasten mee terug, combinatie B met katoen naar midden
Frankrijk, combinatie C met melkpoeder naar Parijs, combinatie
D met meubelhout naar de Franse Vogezen, combinatie E en F
met stukgoederen van Amsterdam naar Brussel en tenslotte com
binatie G met landbouwproducten naar Lille.
Het werkschema van één dag bij het Internationaal expeditiebedrijf
Gebr. Schot te Tholen. Dat werkschema kan niet in één dag uit
en thuis zijn afgewerkt. Daarvoor zijn de afstanden te groot en de
douane-reglementen voorshands nog te ingewikkeld. Maar weke
lijks kan dit snel gegroeide en goed ingewerkte expeditiebedrijf dan
toch wel een paar honderd vijftig ton goederen verwerken. En zo
draaien de 7 combinaties met een totale capaciteit van 125 ton van
maandagmorgen vroeg tot vrijdagavond laat schier onafgebroken
door. Kan men ze tegen komen op de weg naar Amsterdam of
Maastricht, naar Brussel of Parijs tot in de Franse Vogezen toe.
Bij de landelijke stormachtige ontwikkeling van het wegvervoer
kwam dit thoolse bedrijf niet van achter. En daarom ook staan
er nu aan de Thoolse rondweg 2 garageruimten van 850 m" elk.
Moderne hallen, compleet met een smeerkuil van 12 meter lang,
met kantoor, kantine en werkbank. Om de machtige vervoer
middelen tijdens het weekend onderdak te brengen en bedrijfsklaar
te onderhouden. Een bedrijf, uitgegroeid van een begin met een
klein tweedehands vrachtwagentje in 1929 tot 7 monstercombina
ties in 1964.
De plaats van de vrachtauto
Er zijn ook maar twee mogelijkheden
voor dergelijke expeditiebedrijven. De ene
is bij het oude blijven en „afkappen". De
andere is meedoen in de stormachtige ont
wikkeling en dus moderniseren. Voor dat
laatste hebben de gebrs. C. en A. J. Schot
uit Tholen gekozen. En dan kun je vrijwel
niet meer terug. Van die stormachtige ont
wikkeling is kortgeleden nog wat geschetst
tijdens het 17e beroepsvervoerscongres van
de Nationale Organisatie voor het Beroeps-
goederenvervoer wegtransport (N.O.B.).
Meer dan driekwart van alle vervoer in
Nederland wordt verricht door vrachtauto's.
In het internationale beroepsgoederenver-
voer over de weg binnen de E.E.G. hebben
Nederlandse vervoerders een aandeel van
omtrent 40%.
In 10 jaar tijd steeg het totale laadver
mogen bij het Nederlandse beroepsgoederen-
vervoer over de weg van 100.000 tot 300.000
ton. En een soortgelijke ontwikkeling heeft
zich ook voorgedaan bij het thoolse expedi
tiebedrijf Schot.
Na lijndienst Bergen op Zoom
Wijlen D. C. Schot, de vader van de
huidige eigenaren van het expeditiebedrijf
had het in april 1929 na lang wikken en
wegen dan toch maar gewaagd en het
geld geleend om het tweedehands T-fordje
te kopen. Vierhonderd gulden was nog geen
kleinigheid in een periode van dalende con
junctuur en toenemende werkloosheid, van
enorm lage prijzen en bizonder geringe ver
diensten. Maar het lijndienstje op Bergen
op Zoom ging dan toch door.
Temidden van collega's, temidden van
concurrenten, die even hard moesten vechten
het hoofd boven de overigens nog steeds
dalende economische rivier te houden.
Van lieverlee
Dagelijks ging het met het T-fordje van
Tholen naar Bergen op Zoom, van Bergen
op Zoom weer terug naar Tholen. Met flink
wat stukgoed, soms ook een maar voor de
helft geladen wagen. Niet te beste jaren,
die eerste van het expeditiebedrijf Schot,
waaraan men dat voorname en grote woord
trouwens nog niet had toegekend. Maar
wijlen D. C. Schot keek wel uit, niet alleen
vanachter het stuur om veilig door het nog
lang niet intensieve verkeer te komen, maar
ook en nog veel meer om uit te zien naar
mogelijkheden.
Die bleken er o.a. te liggen in het vee-
vervoer. Hij kreeg de kans en vanaf die tijd
ging het wekelijks op Den Bosch aan, met
het nodige vee in een daartoe aangeschafte
veewagen. Een ander onderdeel, zij het meer
als seizoenwerk, vormde in het werkschema
van vrachtrijder Schot het vervoer van fruit
naar de Bergse veiling. En toen ook de
mosselen, eveneens seizoenwerk, maar daar
bij toch weer licht meegenomen. Vervolgens
ging het er al wat meer internationaal uit
zien. Mosselen naar België en naar Frankrijk.
Uitbreiding
Begonnen in een schuurtje aan de Juliana-
straat was met een geleidelijke uitbreiding
ook meer ruimte nodig. Het werd de hoek
Schoolstraat-Minneputtestraat, eveneens in
een schuur. Daarna de garage aan de
Schoolstraat. En steeds omvangrijker werd
i het wagenpark, steeds meer zagen de in-
woners de wagens van Schot geparkeerd
in de Schoolstraat, een noch voor het ge
meentebestuur noch voor de inwoners wel
gevallig, maar toch welwillend getolereerd
stadsbeeld bij dit bedrijf. Het kon nog niet
anders. En terwijl de beide zoons C. en
A. J. reeds meehielpen in het bedrijf, terwijl
de zaak bloeide en de vooruitzichten der
naoorlogse jaren steeds beter werden, bleek
de intense inspanning, waarmee D. C. Schot
zijn bedrijf van de grond af had opgebouwd
onverwacht ernstige sporen na te laten. Zijn
plotseling overlijden op nauwelijks 50 jarige
leeftijd maakte niet alleen een vroegtijdig
eind aan een arbeidzaam, stuwend leven,
maar leek meteen ook de ontwikkeling van
het bedrijf verder te verstarren.
De zware slag legde het bedrijf een week
volkomen stil. De wagens stonden gepar
keerd. Maar dat kon onmogelijk lang duren.
Het leven ging door voor de levenden en de
zoons pakten het werk, op jonge leeftijd
zelfstandig aan.
Een begrafenisonderneming en een taxi
dienst werden bij het transportbedrijf ge
voegd.
Nieuwbouw
De groei ging door en ondanks de mede
werking en de welwillendheid van het ge
meentebestuur voelden de gebroeders aan,
dat er iets moest gebeuren, men moest buiten
het centrum zien te komen met dit steeds
groter wagenpark.
In de Vijftienhonderd gemeten polder, dicht
bij de rondweg naar Poortvliet werd in
overleg met het gemeentebestuur 12000 m2
grond van particulieren gekocht. En daar
van is nu 1850 vierkante meter bebouwd
met 2 moderne garagehallen. Een specialist
op dit gebied, de firma Geerdink uit Rotter
dam belastte zich met de bouw, maar dan
alleen wanneer het iets goeds mocht en zou
kunnen worden. Die twee grote hallen zijn
nu bijna geheel afgewerkt en al enige tijd
in gebruik genomen. Met daarbij een modern
kantoor, een kantine of schaftlokaal, een
onderdelenmagazijn, een oliemagazijn en in
één van de hallen een smeerkuil van 12 m
dr. A. A. Kugel, Poortvliet tel. 01662-400
dr. J. Vermet, Nw-Vossemeer tel. 01,676-415
dokter J. J. Kok te Stavenisse
tel. 01663-400
Weekend-dienst dierenartsen
Vanaf zaterdagmiddag 12 uur tot en met
zondagavond 24 uur
Dierenarts G. C. Dogge, Bergen op Zoom
tel. 01640-5112.
Dierenarts P. Mangnes - Steenbergen
Tel. 01670-3270
lengte met hydraulische brug. In wijde om
trek is er op vervoersgebied geen bebouwing
van dergelijke afmeting en inrichting te
vinden. De firma Schot is bij de tijd. In mei
vorig jaar werd met de bouw begonnen.
Nog even en de aannemer kan zeggen:
kant en klaar.
De zeven combinatiewagens met een
laadvermogen van 125 ton kunnen ruim
schoots worden geborgen, nagezien en tel
kens opnieuw ingezet in het vervoerswezen.
Jammer, dat de T-ford van 400.er
niet meer als curiositeit staat ter vergelijking
van deze ontwikkeling. Naast de 7 combi
naties is er ook nog dé lijkauto en 2 perso
nenwagens (taxi's).
De 8 man personeel vormen met de twee
firmanten een uitstekend team. En dat is
nodig, want bij internationaal vervoer komt
er heel wat kijken. In dat opzicht is het
zakenleven nog even hard als in 1929.
Zo kan het zijn, dat ergens in de Franse
Vogezen in wintertijd een combinatie
wagen van de Gebr. Schot, geladen met
meubelhout met pech staat en er van
uit Tholen een onderdeel wordt gebracht.
Het kan zijn, dat er ondanks het zgn
T.I.R.vervoer (waarbij douaneformali
teiten centraal worden afgehandeld) nog
flink oponthoud is aan de grenzen. Maar
toch komt het internationale expeditie
bedrijf Schot gemiddeld aan zo'n 250 ton
vrachtvervoer per week. Of dat nu
koek is naar Parijs, sinaasappelen vanuit
Brussel, melkpoeder uit of naar Luxem
burg, de wagens blijven draaien over de
internationale wegen, bestuurd met vaar
dige hand, al wordt dan telkens opnieuw
uitgezien naar de behouden terugkeer in
de nieuwe garagehallen van gebr. Schot
aan de thoolse rondweg. Omdat het er
op die wegen ook heel anders uitziet
dan in 1929 op de Bergseweg, toen het
T-fordje naar de stad sukkelde.
De nieuwe garage-hallen van het Inter nationale Expeditiebedrijf Gebr. Schot
te Tholen aan de Rondweg, waar op 21 en 22 augustus ook de Floratho 1964
wordt gehouden