WEEKBLAD VOOR HET EILOHD THOLEN EN ST.FILIPSLQND Het is half oogst Internationaal Expeditiebedrijf Schot te Tholen liet 1700 m2 garageruimte bouwen WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT Alvanthois gewild De redaktie legt u deze week voor Graan is voor tachtig procent geruimd Zilveruien zitten in de vaten Honderdduizenden kilo's aardappelen over de brug De gladiolen zijn er half september Suikerbieten staan er goed voor Alleen de uien doen het (door worm) niet best Met 125 ton op de internationale wegen 20e jaargang No. 38 13 augustus 1964 Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER Redaktie Ring 66 - St. Annaland - Telefoon 01665-375 Adm. Oudelandsestr, 34 - Tholen - Tel. 01660-589 b.g.g. 01665-375 - Giro 124407 franko p.p. 3.85 inkassokosten Abonnementen 3.25 per halfjaar Prijs per nummer 15 cent Advertenties 14 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief Spierinkjes t/m 20 woorden 1.50 - Advertenties worden tot DINSDAGMIDDAG 1 uur in Tholen aangenomen „Het is zomerzonnewende aan den tijd. Nu zegeviert de zomer over de wereld. De zonne is in haar volle macht gekomen en van den morgen tot den avond beschrijft ze haren zelfden schonen gang door 't opperste geluchte. Daar hoog troont zij, waar niets of niemand haar raken kan. Als een gloed van goud ontstroomt haar 't licht allenthenen en de hitte bakelt neer gelijk een regen die brandt". Prachtige regels van de thans 92 jarige Vlaamse Stijn Streuvels, die in mei jl. nog de eredoctorsgraad kreeg van de Universiteit van Zuid-Afrika. Een passage uit zijn bekend boek „De Vlaschaard", door generaties Nederlanders, Belgen en Afrikaners gelezen op school of universiteit. De verbondenheid van de Vlaamse boer met zijn grond, de strijd om het bestaan wordt er zo treffend in uitgebeeld en de afhanke lijkheid van de natuurelementen buiten zijn beheer, hebben ge sproken tot het gemoed van iedereen die „als kind van de bodem" deze levensproblemen maar al te goed begrijpt. De gedachte aan deze schone regels kwam op, nu we in het jaar 1964 toe zijn aan de datum, die half oogst heet, nu een bizonder gunstige zomer het werk op het land zo bespoedigde en verge makkelijkte, nu het graan voor tachtig procent is geborgen, hectaren aardappelen zijn gerooid en de zilveruienoogst is geconserveerd. Een opleving in de agrarische sector in vergelijking met vorig jaar, voor kleine en grote boer, voor tuinder en gladiolenteler, voor veehouder en handelaar. Graanoogst Niet omdat ze het minst belangrijk is, hier de granen aan het slot. Wel komt er in een zomer als deze de minste tijd aan te pas. Dat kunnen de Cavetho-directeur en het personeel van de Thoolse Aan- en Verkoop vereniging beamen. In twee weken tijd 4100 ton granen in de silo's of verscheept. 1700 ton de eerste week en vorige week kwam er niet minder dan 2400 ton binnen. Al bracht het weekend nu enige vertraging en al viel er ook dinsdag jl. hier en daar een buitje, men mag er op rekenen, dat men deze week ruim de 80% van de te verwachten oogst (van ongeveer 6500 ton haalt). Het vocht gehalte ligt over het algemeen wel iets boven de daarvoor gestelde norm, maar waarom zou de boer en hoe kan de boer daar tegenwoordig nog op wachten. Voor de gulden droogloon kan hij immers geen mogelijk nattere periode riskeren. Het opnieuw geschoten graan kost heel wat meer dan de ene gulden per 100 kg. Dank zij de enorme apparatuur en de drie stortplaatsen, de geheel gemoderniseerde loods Joanna heeft de Cavetho deze enorme hoeveelheid graan in een zo korte tijd zon der te lange wachttijden, zonder andere grote moeilijkheden kunnen verwerken. Ja bizon der vlot verwerkt. En de kilo-opbengst is voor de boer in het algemeen goed geweest, met een vastgestelde graanprijs die in het licht van de kosten rendabel is te noemen. Trouwens, de grote boer heeft door de loonfactor geen andere keus. Onvoorstelbaar zou het hoogstens twintig, misschien ook nog wel tien jaar geleden zijn, wanneer men had voorspeld, dat er 6500 ton graan in drie weken tijds geoogst, geschoond en geborgen zou zijn. Het is half oogst. En de graanoogst is voor 80% geborgen. De honderdduizen den kilo's aardappelen zijn geruimd, de zilveruien in de vaten. Bij het goede weer voor de duizenden vakantiegangers - van harte gegund - was ook de land bouw gebaat. Om met Stijn Streuvels te besluiten; „Als een luister ligt de zonneschijn ge spreid over de brede golving der velden, die in één slier uit de hoogte naar be neden komt en weer opwabbert naar de andere hoogte; - over heel de dubbele glooiing der Scheldevallei blaaiert in een schonen galmzang vein kleurscha kering, het duizendmalig groen der ver schillende zomervruchten. Elk in zijn perken, de ene bendschrode aait de andere, vormen de kouters het De balans bij half oogst Stavenisse gaat het voor 3 jaar met de muziekschool proberen Als ik op schildwacht sta 1914-1918 Een internationaal expeditiebedrijf in Tholen Tholense boys 2 won cup beker Ds. Alblas nam afscheid van de Ring en gemeente Scherpenisse fan Overeenkam's samenvoegings-visie Het ene woord, brengt het andere voort. vachtig legwerk waar elke plant haar eerde dekt en de menigvuldigheid der gelijke planten, een eigen toon doet klin ken in die grote harmonie der schone, kleurige zomerzee," De huid nog niet verkopen „Voorzichtig aan", maant nu toch de boer na het hiervoren toch hopenlijk zonver- warmend optimisme. Daar is hij nu eenmaal boer voor. Stijn Streuvels wist het ook: de afhankelijkheid van de natuurelementen bui ten zijn beheer. „Het is nog maar half oogst" En toch is er al grote reden tot dankbaar heid. Het ging vlot en het gaat vlot. Vanaf het begin van de oogst. Al verkoopt de boer de huid van de beer nog veel minder dan de jager voor die huid voor de voeten ligt, toch is het eerste oogstgedeelte veelbelovend. Veelbelovend, dank zij het gunstige weer, dank zij een goede opbrengst en een goede tot redelijke prijs, wat bij elkaar een op flikkering geeft in de agrarische sector na een gedeprimeerd boerenjaar 1964. De aardappel Het begon inderdaad vroeg en vlot. Neem de Doré's. Bij een meerdere uitpoot een enorme kilo-opbrengst. Een gewilde aardappel, zo tussen de Eersteling, die meer in Holland wordt aangevoerd en de Eigen heimer. Bij honderdduizenden kilo's zijn ze de brug overgegaan. En dat voor een goede tot matige prijs. Door die opbrengst echter een ruim lonend geheel. Begin juli gonsde het reeds op onze Thoolse veilingen. Vanaf 's morgens half zes de aanvoer. Trekker en aanhanger, trekker en aanhanger, schier on afgebroken werden de partijtjes aangevoerd tot half negen, tot tien uur, tot 2 uur na gelang de veilingstijd over al onze thoolse veilingen was verdeeld: Sint-Annaland half tien, Sint-Maartensdijk half elf, Stavenisse half twaalf, Tholen twee uur. De veiling gebouwen schenen machtige fabrieken, bijen zwermen. Waar trekkers grommen, waar de heftrucks dreunen. Waar tientallen hande laren noteren, waar veilingmeesters kwali ficeren en kwantiteren. En daartussendoor „telefoon voor handelaar Jansen in zaal vier". Opnieuw een laatste richtlijn van de opdrachtgever. En wanneer de klok - door de grote aanvoer - het veilingtijdstip al is gepasseerd, schuiven de kopers in de ban ken, drommen belangstellende kleine of grote telers daarachter en troont de veilingmees ter vanaf z'n katheder met de hand aan de knop om de klok in beweging te zetten: „Blok I, 2000 kisten (per kilo) 2.50 2.40 2.30 2.20 2.10 stop. De klok wijst 2.10 voor koper 15. Zo gaat het een half uur door, in Sint-Annaland, daarna Sint-Maartensdijk, Stavenisse en Tholen. En de duizende kilo's, ja de honderdduizen den kilo's Doré's, Eigenheimers, Bintje van kriel tot bonken of liever van bonken tot kriel gaan via de „Alvantho" kisten met de grote vrachtwagens de brug over. Naar Rotterdam, naar Amsterdam, naar Den Haag naar Eindhoven, naar Utrecht of waar dan ook, waar mensenmassa's na fabrieks- of kantoorarbeid de Alvantho's laten smaken, waar duizenden vakantiegangers gretige af nemers zijn van de thoolse Bintjes via de patate-frites kramen. De doré's zijn op Tholen praktisch geruimd. Hier en daar nog een partijtje. Ze heeft het best gedaan dit jaar. Niet alleen in overvloedige opbrengst, maar in een goede en vooral constante prijs. De Eigenheimer is er nog wat meer, maar ook daarvan is bij een minder uitpoot al een groot deel in de „Alvantho" kist gede poneerd. Ook de Bintje-aanvoer was reeds groot. Met name de klein-landbouwer depo neert het alles liefst maar zo vroeg mogelijk in de kisten. Waarom nog gaan speculeren bij een lonende prijs met de noodzaak van strovoorraad, vorstvrij dekken of koelhuis ruimte huren. De veilingen werken op hoogspanning. Eén van de grootste veilingen heeft al een miljoen kilo aardappelen verwerkt. De eerste zet mag er zijn. Het betekent nog niet, dat het een record omzet gaat worden. De veilingen kennen ook nog andere veil- plichtige produkten, de uien. En de ver wachtingen daarvan zijn belangrijk minder. Veel uien zijn door de worm aangetast. Meer dan 60% van een normale opbrengst wordt er niet verwacht. Het betekent niet tegelijkertijd een hoge prijs. Daarvoor is het E.E.G.-gebied te groot. Er zijn ook Italiaanse, Spaanse, Poolse uien. Een ge- geringere Nederlandse uitzaai en opbrengst behoeft nog niet in te houden, dat er schaarste is. Wat de prijs betreft en ook wat de oogst betreft is het nog afwachten met de uien. De suikerbieten staan er in het algemeen goed voor. Ondanks de goede, dus vrij droge zomer toch tijdig het gewenste regenbuitje. En het nazomertje kan het suikergehalte een extra duwtje geven. Zilveruien Zijn er voor de zaai-ui geen hoge ver wachtingen ten aanzien van de kilo-op brengst anders lag het bij de zilver- of witte ui. Een goede opbrengst en een onafgebroken 5 of 6 weekse oogstperiode, zonder één dag verlet, bracht de duizenden kilo's zilveruien in de vaten. Bij de conservenfabrieken in onze streek heerste een evengrote bedrijvig heid als op de veilingen. Tientallen werk nemers ook van elders. Scholieren uit Halsteren en Bergen op Zoom. Het seizoen is praktisch klaar. Gladiolen Een vroege bloei. Een vrijwel gelijktijdige bloei. De „Floratho" 1964 die op 21 en 22 augustus haar pracht in Thoolse garage hallen zal tonen is door die vroege bloei wat aan de late kant. Het is ook moeilijk te voorzien. Het ene of andere jaar kan weken verschil uitmaken. Maar de late bloeiers komen zeker nog in aanmerking, in evengrote schakering, terwijl het fruit er meer een woordje kan meespreken. Half september kan op deze voortgang de gladi- olenoogst zeker worden verwacht. DOKTERSDIENSTEN OP ZONDAG Combinatie (vrachtwagen met aanhanger) A met koek naar Parijs en koelkasten mee terug, combinatie B met katoen naar midden Frankrijk, combinatie C met melkpoeder naar Parijs, combinatie D met meubelhout naar de Franse Vogezen, combinatie E en F met stukgoederen van Amsterdam naar Brussel en tenslotte com binatie G met landbouwproducten naar Lille. Het werkschema van één dag bij het Internationaal expeditiebedrijf Gebr. Schot te Tholen. Dat werkschema kan niet in één dag uit en thuis zijn afgewerkt. Daarvoor zijn de afstanden te groot en de douane-reglementen voorshands nog te ingewikkeld. Maar weke lijks kan dit snel gegroeide en goed ingewerkte expeditiebedrijf dan toch wel een paar honderd vijftig ton goederen verwerken. En zo draaien de 7 combinaties met een totale capaciteit van 125 ton van maandagmorgen vroeg tot vrijdagavond laat schier onafgebroken door. Kan men ze tegen komen op de weg naar Amsterdam of Maastricht, naar Brussel of Parijs tot in de Franse Vogezen toe. Bij de landelijke stormachtige ontwikkeling van het wegvervoer kwam dit thoolse bedrijf niet van achter. En daarom ook staan er nu aan de Thoolse rondweg 2 garageruimten van 850 m" elk. Moderne hallen, compleet met een smeerkuil van 12 meter lang, met kantoor, kantine en werkbank. Om de machtige vervoer middelen tijdens het weekend onderdak te brengen en bedrijfsklaar te onderhouden. Een bedrijf, uitgegroeid van een begin met een klein tweedehands vrachtwagentje in 1929 tot 7 monstercombina ties in 1964. De plaats van de vrachtauto Er zijn ook maar twee mogelijkheden voor dergelijke expeditiebedrijven. De ene is bij het oude blijven en „afkappen". De andere is meedoen in de stormachtige ont wikkeling en dus moderniseren. Voor dat laatste hebben de gebrs. C. en A. J. Schot uit Tholen gekozen. En dan kun je vrijwel niet meer terug. Van die stormachtige ont wikkeling is kortgeleden nog wat geschetst tijdens het 17e beroepsvervoerscongres van de Nationale Organisatie voor het Beroeps- goederenvervoer wegtransport (N.O.B.). Meer dan driekwart van alle vervoer in Nederland wordt verricht door vrachtauto's. In het internationale beroepsgoederenver- voer over de weg binnen de E.E.G. hebben Nederlandse vervoerders een aandeel van omtrent 40%. In 10 jaar tijd steeg het totale laadver mogen bij het Nederlandse beroepsgoederen- vervoer over de weg van 100.000 tot 300.000 ton. En een soortgelijke ontwikkeling heeft zich ook voorgedaan bij het thoolse expedi tiebedrijf Schot. Na lijndienst Bergen op Zoom Wijlen D. C. Schot, de vader van de huidige eigenaren van het expeditiebedrijf had het in april 1929 na lang wikken en wegen dan toch maar gewaagd en het geld geleend om het tweedehands T-fordje te kopen. Vierhonderd gulden was nog geen kleinigheid in een periode van dalende con junctuur en toenemende werkloosheid, van enorm lage prijzen en bizonder geringe ver diensten. Maar het lijndienstje op Bergen op Zoom ging dan toch door. Temidden van collega's, temidden van concurrenten, die even hard moesten vechten het hoofd boven de overigens nog steeds dalende economische rivier te houden. Van lieverlee Dagelijks ging het met het T-fordje van Tholen naar Bergen op Zoom, van Bergen op Zoom weer terug naar Tholen. Met flink wat stukgoed, soms ook een maar voor de helft geladen wagen. Niet te beste jaren, die eerste van het expeditiebedrijf Schot, waaraan men dat voorname en grote woord trouwens nog niet had toegekend. Maar wijlen D. C. Schot keek wel uit, niet alleen vanachter het stuur om veilig door het nog lang niet intensieve verkeer te komen, maar ook en nog veel meer om uit te zien naar mogelijkheden. Die bleken er o.a. te liggen in het vee- vervoer. Hij kreeg de kans en vanaf die tijd ging het wekelijks op Den Bosch aan, met het nodige vee in een daartoe aangeschafte veewagen. Een ander onderdeel, zij het meer als seizoenwerk, vormde in het werkschema van vrachtrijder Schot het vervoer van fruit naar de Bergse veiling. En toen ook de mosselen, eveneens seizoenwerk, maar daar bij toch weer licht meegenomen. Vervolgens ging het er al wat meer internationaal uit zien. Mosselen naar België en naar Frankrijk. Uitbreiding Begonnen in een schuurtje aan de Juliana- straat was met een geleidelijke uitbreiding ook meer ruimte nodig. Het werd de hoek Schoolstraat-Minneputtestraat, eveneens in een schuur. Daarna de garage aan de Schoolstraat. En steeds omvangrijker werd i het wagenpark, steeds meer zagen de in- woners de wagens van Schot geparkeerd in de Schoolstraat, een noch voor het ge meentebestuur noch voor de inwoners wel gevallig, maar toch welwillend getolereerd stadsbeeld bij dit bedrijf. Het kon nog niet anders. En terwijl de beide zoons C. en A. J. reeds meehielpen in het bedrijf, terwijl de zaak bloeide en de vooruitzichten der naoorlogse jaren steeds beter werden, bleek de intense inspanning, waarmee D. C. Schot zijn bedrijf van de grond af had opgebouwd onverwacht ernstige sporen na te laten. Zijn plotseling overlijden op nauwelijks 50 jarige leeftijd maakte niet alleen een vroegtijdig eind aan een arbeidzaam, stuwend leven, maar leek meteen ook de ontwikkeling van het bedrijf verder te verstarren. De zware slag legde het bedrijf een week volkomen stil. De wagens stonden gepar keerd. Maar dat kon onmogelijk lang duren. Het leven ging door voor de levenden en de zoons pakten het werk, op jonge leeftijd zelfstandig aan. Een begrafenisonderneming en een taxi dienst werden bij het transportbedrijf ge voegd. Nieuwbouw De groei ging door en ondanks de mede werking en de welwillendheid van het ge meentebestuur voelden de gebroeders aan, dat er iets moest gebeuren, men moest buiten het centrum zien te komen met dit steeds groter wagenpark. In de Vijftienhonderd gemeten polder, dicht bij de rondweg naar Poortvliet werd in overleg met het gemeentebestuur 12000 m2 grond van particulieren gekocht. En daar van is nu 1850 vierkante meter bebouwd met 2 moderne garagehallen. Een specialist op dit gebied, de firma Geerdink uit Rotter dam belastte zich met de bouw, maar dan alleen wanneer het iets goeds mocht en zou kunnen worden. Die twee grote hallen zijn nu bijna geheel afgewerkt en al enige tijd in gebruik genomen. Met daarbij een modern kantoor, een kantine of schaftlokaal, een onderdelenmagazijn, een oliemagazijn en in één van de hallen een smeerkuil van 12 m dr. A. A. Kugel, Poortvliet tel. 01662-400 dr. J. Vermet, Nw-Vossemeer tel. 01,676-415 dokter J. J. Kok te Stavenisse tel. 01663-400 Weekend-dienst dierenartsen Vanaf zaterdagmiddag 12 uur tot en met zondagavond 24 uur Dierenarts G. C. Dogge, Bergen op Zoom tel. 01640-5112. Dierenarts P. Mangnes - Steenbergen Tel. 01670-3270 lengte met hydraulische brug. In wijde om trek is er op vervoersgebied geen bebouwing van dergelijke afmeting en inrichting te vinden. De firma Schot is bij de tijd. In mei vorig jaar werd met de bouw begonnen. Nog even en de aannemer kan zeggen: kant en klaar. De zeven combinatiewagens met een laadvermogen van 125 ton kunnen ruim schoots worden geborgen, nagezien en tel kens opnieuw ingezet in het vervoerswezen. Jammer, dat de T-ford van 400.er niet meer als curiositeit staat ter vergelijking van deze ontwikkeling. Naast de 7 combi naties is er ook nog dé lijkauto en 2 perso nenwagens (taxi's). De 8 man personeel vormen met de twee firmanten een uitstekend team. En dat is nodig, want bij internationaal vervoer komt er heel wat kijken. In dat opzicht is het zakenleven nog even hard als in 1929. Zo kan het zijn, dat ergens in de Franse Vogezen in wintertijd een combinatie wagen van de Gebr. Schot, geladen met meubelhout met pech staat en er van uit Tholen een onderdeel wordt gebracht. Het kan zijn, dat er ondanks het zgn T.I.R.vervoer (waarbij douaneformali teiten centraal worden afgehandeld) nog flink oponthoud is aan de grenzen. Maar toch komt het internationale expeditie bedrijf Schot gemiddeld aan zo'n 250 ton vrachtvervoer per week. Of dat nu koek is naar Parijs, sinaasappelen vanuit Brussel, melkpoeder uit of naar Luxem burg, de wagens blijven draaien over de internationale wegen, bestuurd met vaar dige hand, al wordt dan telkens opnieuw uitgezien naar de behouden terugkeer in de nieuwe garagehallen van gebr. Schot aan de thoolse rondweg. Omdat het er op die wegen ook heel anders uitziet dan in 1929 op de Bergseweg, toen het T-fordje naar de stad sukkelde. De nieuwe garage-hallen van het Inter nationale Expeditiebedrijf Gebr. Schot te Tholen aan de Rondweg, waar op 21 en 22 augustus ook de Floratho 1964 wordt gehouden

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1964 | | pagina 1