WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLAND Opschudding rond de Prinses De „Tholen 43" In 1966 kan Tholen aardgas hebben WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT De redaktie legt u deze week voor VERSCHIJNT IEDERE DONDERDAG Het nieuwste schip van de Thoolse vissersvloot te water Dalende aardappelprijzen eisen ingrijpen van Overheid Mogelijkheden voor alle gemeenten Waarschijnlijk in richting van één energiebedrijf 20e jaargang No. 12 13 februari 1964 Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER Redaktie Ring 66 - St. Annaland - Telefoon 01665-375 Adm. Oudelandsestr. 34 - Tholen - Tel. 01660-589 b.g.g. 531 Giro 124407 franko p.p. 3.85 inkassokosten Abonnementen 3.25 per halfjaar Prijs per nummer 15 cent Advertenties 14 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief Spierinkjes t/m 20 woorden 1.50 - Advertenties worden tot DINSDAGMIDDAG 1 uur in Tholen aangenomen FLITSEN UIT HET LEVEN VAN IRENE NNP Haar volle officiële naam is Hare Koninklijke Hoogheid Irene Emma Elisa beth, Prinses der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nasau, Prinses van Lippe Biester- feld. Zij is 24 jaar. De laatste weken is haar naam over alle telexnetten van de grote, internationale persbureaux gegaan. Verslaggevers hebben dag en nacht voor Paleis Soestdijk en voor het kabinet van premier Marijnen op het Binnenhof gestaan om een glimp van nieuws over haar op te vangen. Haar terugkeer met haar verloofde prins Carlos Hugo de Bourbon-Parma op Paleis Soestdijk veroorzaakte zaterdaga vond 8 februari een laaiende geestdrift on der de massa, waaronder de paleiswacht geheel werd bedolven. Het bericht op woensdag 29 januari dat de prinses een half jaar geleden tot het Rooms-Katholieke geloof was overgegaan, sloeg in Nederland in als een bom. Ander halve week later kwam de officiële beves tiging na nachtelijk beraad op Soestdijk van haar verloving met de 33 jarige Spaans-Franse Prins. Prinses Irene zal in het buitenland gaan wonen. Zondag 9 februari toonde de Prinses haar verloofde zelfverzekerd aan het Nederlandse volk. Die middag wandelde bij met prins Carlos tot voor de hekken van het paleis Soest dijk, waar tienduizenden toeschouwers zich hadden verzameld. De Prinses scheen alle moeilijkheden, alle opschuding ook rond haar jonge geluk volkomen te boven. Rus tig en zelfverzekerd steeds vriendelijk glim lachend wandelde zij hand in hand met haar prins door de tuin. Haar eerste officiële daad verrichtte prinses Irene in Londen, op 23 juli 1950. Zij was toen bijna 11 jaar. Zij legde toen de eerst steen voor de wederopbouw van de in de oorlog verwoeste Nederlands Her vormde Kerk in Londen. Op een van de gebrandschilderde ramen is haar beeltenis vastgelegd. Prinses Irene werd geboren op 5 augustus 1939. De voortekenen van de tweede wereldoorlog waren toen al duide lijk. Irene werd in Londen gedoopt, in de particuliere kapel van Buckingham Palace op 31 mei 1940. Koningin en Prins waren destijds met hun beide kinderen, Beatrix en Irene, gevlucht voor de Duitse bezet ter. Al vroeg bleek dat de Prinses een grote belangstelling heeft voor vreemde talen. In 1957 volgde zij in Lausanne een cursus Frans. Zij had eindexamen gedaan aan het Baarns Lyceum, met goede tot zeer goede cijfers, in november van het vorig jaar is zij voor de Utrechtse rechtbank beëdigd als tolk in het Spaans. Het Spaans heeft zij geleerd van prof. C. van Dam van de Utrechtse Universiteit. De prinses studeer de in Utrecht ook kunstgeschiedenis en I rechten. Haar studies in Utrecht begonnen in 1958. In datzelfde jaar werd zij aange nomen als lidmaat van de Hervormde Kerk. De plechtigheid had plaats in de „Chapelle des Mousquines" in het Zwit serse Lausanne. Koningin Juliana en Prins Bernhard en prinses Beatrix vlogen over uit Nederland. Op het bordes van de ka pel omhelsde de Koningin na afloop haar dochter. Prinses Irene is bijzonder intelligent. Dat bewijzen niet alleen haar studies, Haar kennissen uit haar vroegere studentenwereld waren steeds vol lof over haar conversatie en de zorgvuldige formulering van haar ge dachten. Haar karakter heeft de trekken van dat van alle jongeren. Soms is zij on stuimig maar vooral heeft zij een duidelijk beeld van haar plaats in de wereld In een interview met een Engelse journalist zei zij vorig jaar: „Ik reageer zoals de meeste van mijn generatie. Wij zijn bang van het geen deze wereld verdeeld houdt en vijand schap wekt. Tenslotte wordt zij onze we reld en wij willen er een, die waard is om in te leven. Het ophelderen van verschillen langs de paden welke de oecumenische be weging volgt, wekt hoop voor de toekomst Zo gevoelen de meeste jonge mensen het, zelfs wanneer zij dikwijls niet helder voor de geest hebben wat er precies moet wor den gedaan. Goede menselijke verhoudin gen zijn voor mij het belangrijkst. Ik houd van mensen. En daarom wil ik mijn beste krachten geven om verdeeldheid uit de we reld te helpen en er verdragzaamheid voor in de plaats te brengen. Ik voel, dat ik dat werk moet doen", aldus prinses Irene De prinses heeft veel gereisd. Door Eu ropa, door andere werelddelen. Zo was zij in Mexico en Canada, het land waar zij ook in haar eerste levensjaren was geweest Over haar kennismaking met de Prins, met wie zij zich heeft verloofd is weinig bekend. Wel heeft prins Carlos dikwijls bezoeken gebracht aan kasteel Drakensteyn het Paleisje, waarin nu prinses Beatrix woont. Zeker is dat prinses Irene de Prins in Nederland heeft leren kennnen. Prinses Irene heeft de volgende onder scheidingen: Grootkruis der Orde van de Nederlandse Leeuw, Grootkruis der Orde v. Leopold van België, Grootkruis der Orde van Pleiade van Iran, Groot Gouden Ere teken aan lint voor verdienste jegens de republiek Oostenrijk, Grootkruis der Orde van de Zon van Peru, Grootkruis der Orde van Chula Chom Klao van Thailand. DE VERLOOFDE VAN PRINSES IRENE Veel onzekerheid heeft geheerst over de man met wie prinses Irene zich zcu gaan verloven. Bij de eerste toespraak van Ko ningin Juliana, via radio, waarin zij mee deelde, dat een verloving niet zou door gaan was de naam nog steeds niet bekend. Officieel kwam in Nedereland de naam pas vrij, toen prins Carlos Hugo de Bour bon-Parma reeds lang en breed op Soest dijk was. Een heel vreemde zaak, waarover vooal dinsdag jl in het parlement heel wat woorden zijn gewiseld. Don Carlos is pre cies even groot als prinses Irene en ziet er bijzonder jeugdig uit, zelfs jongensachtig ondanks zijn 33 jaren. In Nederland ontstond aanvankelijk ver warring over de juiste naam van prins Car los. In de officiële communiqué's, welke in de nacht van zaterdag op zondag wer den verspreid, was sprake van een prins ,.De Bourbon-Parma, Zondagavond bleek echter dat de juiste naam toch Carlos Hugo de Bourbon-Parma was. Prins Carlos is op 8 april 1930 in Pa rijs geboren. Hij is de oudste zoon van prins Xavier en prinses Madeleine van Bourbon-BusSef. Prins Carslos heeft een jongere broer, prins Sixtus Henri, en vier zusters. Hij diende als luitenant in het Franse leger. Hij studeerde ook in Parijs. Volgens Franse zegslieden heeft de Prins die aanspraken maakt op de Spaanse troon de Franse nationaliteit. Volgens Neder landse zegslieden is dit nog een louter juri dische kwestie. De Prins heeft de laatste tijd gewoond bij zijn vader op het familielandgoed Lig- nieres in het departement Cher in Midden Frankrijk. Zijn 75-jarigc vader, prins Xa vier zou volgens sommige Spaanse carlis- ten de enige zijn die rechten op de Spaan se troon heeft. Gezien zijn leeftijd zou prins Carlos dan de belangrijkste candidaat zijn. Prins Carlos heeft enige tijd als mijn werker gewerkt, hij was ook werkzaam op de Duitse ambassade in Parijs. Hij heeft veel aan sport gedaan. Zijn liefhebberij is vliegen. Het burgerlijk en kerkelijk huwe lijk zal in Nederland worden gesloten. (Nadruk verboden) Fier en stoer, betrouwbaar en gemakkelijk, modern en praktisch leek en is de nieuwe aanwinst van de Thoolse vissersvloot, toen het zaterdag 8 februari de eerste officiële vaart maakte vanuit de Eendracht. De „Ora et Labora" van de firma Verkamman-Bout heeft alle eigenschappen, die van een de Noordzee te bevissen schip mag worden verwacht. Honderden namen van dit kostbaar „bedrijfsvaar-" en tegeÜjk „bedrijfswerktuig" kennis en de conclusie was unaniem: een pracht schip. Dinsdag 18 februari a.s. wordt h.k.h. prinses Christine zeventien jaar. Voor ve len van ons, die zich die dag van haar ge boorte nog herinneren, op die besneeuwde winterse dag in 1947, lijkt dit nog maar kortgeleden en toch is onze jongste prinses alweer zeventien jaar en daarmee een echte jongedame geworden. Wij zien het voorbeeld aan h.k.h. prinses Irene, die als eerste nu het ouderlijk huis verlaat en de man van haar keuze gaat volgen. Ook voor prinses Christine is de tijd niet ver meer, dat zij volwassen zal zijn. Deze benjamin van de koninklijke familie heeft in ons aller harten een bijzonder plaatsje, zoals dat veelal met de jongste het geval is. Daarom zal op haar verjaar dag allerwege in den lande vlag en wimpel worden uitgestoken om met haar deze heug lijke dag te vieren. De verdeling over de gemeenten was als volgt: aantal gevaccineerd n Sint Annaland 674 456 St. Maartensdijk 643 542 Oud Vossemeer 592 505 Opschudding rond de Prinses Aardgas in 1966 op Tholen De jongste Prinses jarig Het nieuwe Thoolse vlag geschip Fok- en controlevereniging bevordert verbetering veestapel Sint-Philipslands Jeugd Rode Kruis deed weer goed werk Solistenconcours te Sint-Annaland Nog enkele fotoflitsen afscheid burgemeester van der Hoeven Jan Overeenkam moorden Heel wat plaatselijk nieuws En een sporthoekje Eerlijkheid houdt de hand schoner, dan zeep. Poortvliet 401 260 Scherpenise 326 181 Stavenisse 359 179 Tholen 912 703 Totaal eiland Tholen 3907 2826 De Gewestelijke Raad voor Zeeland van het Landbouwschap heeft zich in een schrij ven gericht tot de Hoofdafdeling Akker bouw van het Landbouwschap, met het dringende verzoek te willen bevorderen dat er van Overheidszijde maatregelen worden getroffen tot het uit de markt nemen van een flink kwantum aardappelen, nu bij een beursnotering van 8 a 9 cent per kg zelfs de kostprijs niet kan worden gehaald. Volgens dit schrijven zou de aardappel in het kader van de Overheidsmaatregelen als een vrij product kunnen worden be schouwd, indien de Overheid in het verle den niet had ingegrepen in een voor de te lers gunstige situatie, met name in het voor jaar van 1962 toen de prijzen middels het instellen van maximumprijzen en export belemmeringen werden afgeremd. Nu er naar schatting enkel in Zeeland nog 130 al40.000 ton aardappelen aanwe zig zijn. en de export praktisch stil ligt wordt het alleszins redelijk geacht dat de Overheid maatregelen treft welke kunnen leiden tot een voor de teler lonende prijs. Het was voor de uit vrijwel alle Thoolse gemeenten opgekomen belangstellenden voor de causerie van Gedeputeerde A. J. Kaland interessant iets meer te vernemen over de ontwikkeling en mogelijkheden van de aardgasvoorziening. Nieuws was de ver wachting, dat deze voorziening van de Thoolse gemeenten reeds in het jaar 1966 mogelijk kan zijn, wat met name een verandering kan brengen in de ruimte-verwarming. Ook voor de glasteelt kan dit van belang zijn. Deze voorziening via één energiebedrijf (elektriciteit en gas), met alle gemeenten als „aandeelhouders" lijkt vooralsnog het meest aantrekkelijk. Zeker, we kunnen het uiterlijk laten zien Op de foto Het was ook de moeite waard het intern te bekijken. Het bij de gebr. Hakvoort te Urk gebouwde schip is 21.40 m lang en 5.50 m breed, voorzien van een Stork Hesselman 190 pk motor met 380 omwentelingen per minuut Het vaartuig heeft een diepgang van 2.50 meter. Behalve de 190 pk motor bevindt zich in de machine kamer een hulpmotor van 30 pk. Bij uit vallen van de eigenlijke motor kan dit reserve apparaat niet alleen de schroef draaiende houden, maar alles waarin de grote motor voorziet overnemen. Uitge rust ook met een transistorzender van 70 Watt, een registrerend echolood en richting zoeker, een hydraulische roerinrichting met electrische indicator. Het schip meet een snelheid van 9 a 10 mijl per uur. Aan boord is ook een Dinky rubberboot met proviand en ander toebehoren. Bij de bouw is er op gerekend, dat er een koelinstallatie ge plaatst kan worden. Het schip is voorzien van 2 masten en maakt daardoor temeer indruk. Voor de proefvaart was begrijpelijk grote belangstelling. De firma Varkamman-Bout heeft 3 sche pen waarvan er één met dezelfde naam als dit nieuwe schip zal worden verkocht. Kapitein van de Tholen 43 is de heer J. Bout. Het schip is uitgerust voor alle visse rij op de Noordzee en bemand met 5 kop pen. Bovenstaande foto toont het fraaie schip tijdens de eerste vaart vanuit de Een dracht. HELFT VAN KINDEREN OP THOLEN GEVACCINEERD De staatssecretaris van sociale zaken en volksgezondheid dr A. J. H. Bartels heeft op verzoek van het Tweede Kamerlid de heer P. Voogd (Boerenpartij) een over zicht gegeven over het aantal kinderen op het eiland Tholen dat tegen polio is gevac cineerd. Het is niet mogelijk mee te delen tot welke godsdienstige richting de niet-ge- vaccineerde kinderen behoren, zo deelt de staatssecretaris mee. Bi] de registratie van de vaccinaties die door de geneeskundige inspectie wordt verzorgd is er geen aanlei ding gegevens te vragen over de godsdienst van de ouders. Uit het antwoord op schriftelijke vragen blijkt dat 47 procent van de kinderen bene den twaalf jaar tegen kinderverlamming is gevaccineerd. De laagste percentages kwamen voor in de gemeente Stavenisse (2) Scherpenise (22) en St. Annaland (25) In verband met de recente explosie van kinder verlamming zijn 2826 (van de 3907) kinderen van drie maanden tot en met 14 jaar met oraal-vacin (Sabin-vacin) gevac cineerd. Al waren er dan wel belangsttellenden uit vrijwel al de thoolse gemeenten, bizonder groot was de opkomst nu ook weer niet, vorige week in café „Smerdiek" te Sint- Maartensdijk. Ondanks een toch wel aktueel en interessant onderwerp van ge deputeerde A. J. Kaland. Hij kreeg van de voorzitter der afdeling Sint-Maartensdijk van de C.H.U.kiesvereniging, de heer A. J. Rijnberg een bizonder welkomstwoord te horen, nadat met gebed werd geopend. De heer Kaland leidde zijn onderwerp „De komst van het aardgas" in met er op te wijzen, hoe grote maatschappijen op zoek waren naar olie in ons land en aardgas von den. Dit zoeken was maar geen hobby. De mijnen in ons land zijn niet onuitputtelijk en voor de olie zijn we op import aangewezen. Het was dus naast een „zakelijk zoeken" van de maatschappijen ook een zoeken in belang van ons allen. En toen men naar die olie zocht men zal dit alles wel uit de krant weten - vond men gas. In verhouding tot andere landen werd hier zelfs een on voorstelbare hoeveelheid gas aangetroffen. De heer Kaland illustreerde dit door er op te wijzen, dat de Verenigde Staten voor het gehele gebied slechts 7 x zoveel als hier gevonden is (tot nu toe) heeft. Wanneer wij voor zo'n 30 jaar vooruitkunnen, is dat in de V.S. maar 6 jaar. En deze vondst zal tevens betekenen, dat het Rijk hiervoor zo'n 580 mijjaen gulden extra in de schatkist krijgt. Per jaar. Immers 10)% van alles dat ze in de bodem vinden is voor het Rijk. De twee maatschappijen (Esso en Shell), die naar olie zochten, vonden dit gas en gaan dus eerst 10% van de opbrengst aan het Rijk afstaan. Door deze aardgasvondst zal olie en kolen voor een deel, een behoorlijk deel zelfs, wor den vervangen. En ingrijpende verandering. De kostprijs van het aardgas zal 2 cent per m3 bedragen. Het zal naar het zich thans laat aanzien voor 6 cent per m3 wor den geleverd aan de consument, een winst dus van 4 cent per m3 of in totaal van 40 miljard gulden. Over dat verschil tussen kost- en verkoopprijs is zoal het een en ander te doen geweest., ook in politiek opzicht. Het Rijk komt hiermee wel zo aan z'n trekken, dat ze verre uitgaat boven het geen een „olie" sheik uit het Midden oosten incasseert. Het C.H.U.politieke uitgangspunt terzake is, dat men aan het particuliere bedrijf de voorkeur geeft boven staats aardgas. Dan staat het immers vast, dat het alles veel stroever zal lopen. Niet bedoeld als verwijt tegenover de ambtenaren, maar het is nu eenmaal niet anders dat er in de vrije sector sneller kan worden beslist dan via een ambtelijk apparaat. De heer Kaland was er dan ook van overtuigd, dat zonder het vrije bedrijg het aardgas er thans in de noordelijke provincie nog niet zou zijn geweest. GEEN VERSTORING Het gaat echter niet in de eerste plaats om het bedrijfsleven of het Rijk, maar voor al om de consument. De verkoopprijs van het aardgas werd mede bepaald om ver storing van het economisch bestel te voor komen. Denk hierbij aan de Staatsmijnen en de Electriciteitsmaatschappijen. De aardgas- prijs mag dan wel wat concurrerend zijn tegenover de gebruikelijke energievoorzienin gen, maar men heeft gesteld dat ze niet lager kan zijn en er dus een grote winst gemaakt moest worden om die verstoring te voor komen. Men moet het trekken binnen de ge hele energievoorziening. LEIDINGEN IN IEDERE GEMEENTE Belangrijk was al direct de vraag, hoever de hoofdleidingen komen. De Gasunie (met vertegenwoordigers van genoemde bedrijven en het Rijk) heeft in principe toegezegd aan iedere gemeente gas te zullen leveren en dus de leidingen binnen de gemeentegrens te zullen brengen, mits het economish ver antwoord is. De vraag is wat men voor dit laatste als marge aanhoudt. Naast genoemde Gasunie is er ook een Gasinstituut op gericht (uit vertegenwoordigers van de gas- distributiebedrijven)Door de provincie Zee land is aan dit Gasinstituut gevraagd te willen aandringen om aan onze geheele provincie gas te leveren. Door dit Gas instituut wordt becijferd hoeveel aardgas de provincie (de inwoners daarvan zouden kun nen opnemen, dus zowel particulieren als industrie, tuinbouw, enz. AARDGAS OP THOLEN Met inachtneming van de restrictie van de Gasunie „mits het economisch verantwoord is" was de heer Kaland er nochtans van overtuigd, dat men op Tholen een zeer goede kans had om in zijn geheel te worden aangesloten. Alle gemeenten dus. Bovendien maakt de streek een goede kans het aard gas als eerste in Zeeland te krijgen. Immers de hoofdleidingen worden door het land in bepaalde fasen gelegd. En één van die fasen eindigt in Bergen op Zoom, Een aftakking van daar naar Tholen is een koud kunstje. En er is alle reden om te verwachten, dat het in 1966 reeds zover zal zijn zo meende de heer Kaland. Dan kan de streek Tholen aardgas krijgen, weliswaar niet tegen een „te geef-prijs", maar dan toch voordeliger dan via de huidige mogelijkheden en tegen een prijs, die dan ook in meerdere opzichten verantwoord is. RUIMTE-VERWARMING Aan het eind van zijn betoog wees de heer Kaland er nog op, hoe de ruimtever warming in Nederland tot dusver „klassiek" gebleven is. Welke veranderingen zijn er de laatste 30 jaar gekomen in vergelijking met wat zich vaak ingrijpend wijzigde op ander terrein We hebben nog altijd de kachel, zij het dan wat moderner in vorm dan vroe ger, we stoken nu of nog kolen of olie, maar revolutionair was de wijziging beslist

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1964 | | pagina 1