WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLAND
Opschudding
rond de
Prinses
De „Tholen 43"
In 1966 kan Tholen aardgas hebben
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
De redaktie legt u deze week voor
VERSCHIJNT IEDERE DONDERDAG
Het nieuwste schip van de Thoolse
vissersvloot te water
Dalende aardappelprijzen
eisen ingrijpen van Overheid
Mogelijkheden voor alle gemeenten
Waarschijnlijk in richting van één energiebedrijf
20e jaargang No. 12
13 februari 1964
Uitgevers C. J. ZACHARIASSE en G. HEIJBOER
Redaktie Ring 66 - St. Annaland - Telefoon 01665-375
Adm. Oudelandsestr. 34 - Tholen - Tel. 01660-589 b.g.g. 531
Giro 124407
franko p.p. 3.85 inkassokosten
Abonnementen 3.25 per halfjaar
Prijs per nummer 15 cent
Advertenties 14 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief
Spierinkjes t/m 20 woorden 1.50 - Advertenties worden tot
DINSDAGMIDDAG 1 uur in Tholen aangenomen
FLITSEN
UIT HET LEVEN
VAN IRENE
NNP Haar volle officiële naam is Hare
Koninklijke Hoogheid Irene Emma Elisa
beth, Prinses der Nederlanden, Prinses van
Oranje-Nasau, Prinses van Lippe Biester-
feld. Zij is 24 jaar. De laatste weken is
haar naam over alle telexnetten van de
grote, internationale persbureaux gegaan.
Verslaggevers hebben dag en nacht voor
Paleis Soestdijk en voor het kabinet van
premier Marijnen op het Binnenhof gestaan
om een glimp van nieuws over haar op te
vangen. Haar terugkeer met haar verloofde
prins Carlos Hugo de Bourbon-Parma op
Paleis Soestdijk veroorzaakte zaterdaga
vond 8 februari een laaiende geestdrift on
der de massa, waaronder de paleiswacht
geheel werd bedolven.
Het bericht op woensdag 29 januari
dat de prinses een half jaar geleden tot het
Rooms-Katholieke geloof was overgegaan,
sloeg in Nederland in als een bom. Ander
halve week later kwam de officiële beves
tiging na nachtelijk beraad op Soestdijk
van haar verloving met de 33 jarige
Spaans-Franse Prins. Prinses Irene zal
in het buitenland gaan wonen. Zondag 9
februari toonde de Prinses haar verloofde
zelfverzekerd aan het Nederlandse volk.
Die middag wandelde bij met prins Carlos
tot voor de hekken van het paleis Soest
dijk, waar tienduizenden toeschouwers zich
hadden verzameld. De Prinses scheen alle
moeilijkheden, alle opschuding ook rond
haar jonge geluk volkomen te boven. Rus
tig en zelfverzekerd steeds vriendelijk glim
lachend wandelde zij hand in hand met haar
prins door de tuin.
Haar eerste officiële daad verrichtte
prinses Irene in Londen, op 23 juli 1950.
Zij was toen bijna 11 jaar. Zij legde toen
de eerst steen voor de wederopbouw van
de in de oorlog verwoeste Nederlands Her
vormde Kerk in Londen. Op een van de
gebrandschilderde ramen is haar beeltenis
vastgelegd. Prinses Irene werd geboren op
5 augustus 1939. De voortekenen van de
tweede wereldoorlog waren toen al duide
lijk. Irene werd in Londen gedoopt, in de
particuliere kapel van Buckingham Palace
op 31 mei 1940. Koningin en Prins waren
destijds met hun beide kinderen, Beatrix
en Irene, gevlucht voor de Duitse bezet
ter.
Al vroeg bleek dat de Prinses een grote
belangstelling heeft voor vreemde talen. In
1957 volgde zij in Lausanne een cursus
Frans. Zij had eindexamen gedaan aan het
Baarns Lyceum, met goede tot zeer goede
cijfers, in november van het vorig jaar is
zij voor de Utrechtse rechtbank beëdigd
als tolk in het Spaans. Het Spaans heeft
zij geleerd van prof. C. van Dam van de
Utrechtse Universiteit. De prinses studeer
de in Utrecht ook kunstgeschiedenis en I
rechten. Haar studies in Utrecht begonnen
in 1958. In datzelfde jaar werd zij aange
nomen als lidmaat van de Hervormde
Kerk. De plechtigheid had plaats in de
„Chapelle des Mousquines" in het Zwit
serse Lausanne. Koningin Juliana en Prins
Bernhard en prinses Beatrix vlogen over
uit Nederland. Op het bordes van de ka
pel omhelsde de Koningin na afloop haar
dochter.
Prinses Irene is bijzonder intelligent. Dat
bewijzen niet alleen haar studies, Haar
kennissen uit haar vroegere studentenwereld
waren steeds vol lof over haar conversatie
en de zorgvuldige formulering van haar ge
dachten. Haar karakter heeft de trekken
van dat van alle jongeren. Soms is zij on
stuimig maar vooral heeft zij een duidelijk
beeld van haar plaats in de wereld In een
interview met een Engelse journalist zei
zij vorig jaar: „Ik reageer zoals de meeste
van mijn generatie. Wij zijn bang van het
geen deze wereld verdeeld houdt en vijand
schap wekt. Tenslotte wordt zij onze we
reld en wij willen er een, die waard is om
in te leven. Het ophelderen van verschillen
langs de paden welke de oecumenische be
weging volgt, wekt hoop voor de toekomst
Zo gevoelen de meeste jonge mensen het,
zelfs wanneer zij dikwijls niet helder voor
de geest hebben wat er precies moet wor
den gedaan. Goede menselijke verhoudin
gen zijn voor mij het belangrijkst. Ik houd
van mensen. En daarom wil ik mijn beste
krachten geven om verdeeldheid uit de we
reld te helpen en er verdragzaamheid
voor in de plaats te brengen. Ik voel, dat
ik dat werk moet doen", aldus prinses Irene
De prinses heeft veel gereisd. Door Eu
ropa, door andere werelddelen. Zo was
zij in Mexico en Canada, het land waar zij
ook in haar eerste levensjaren was geweest
Over haar kennismaking met de Prins,
met wie zij zich heeft verloofd is weinig
bekend. Wel heeft prins Carlos dikwijls
bezoeken gebracht aan kasteel Drakensteyn
het Paleisje, waarin nu prinses Beatrix
woont. Zeker is dat prinses Irene de Prins
in Nederland heeft leren kennnen.
Prinses Irene heeft de volgende onder
scheidingen: Grootkruis der Orde van de
Nederlandse Leeuw, Grootkruis der Orde v.
Leopold van België, Grootkruis der Orde
van Pleiade van Iran, Groot Gouden Ere
teken aan lint voor verdienste jegens de
republiek Oostenrijk, Grootkruis der Orde
van de Zon van Peru, Grootkruis der Orde
van Chula Chom Klao van Thailand.
DE VERLOOFDE
VAN PRINSES IRENE
Veel onzekerheid heeft geheerst over de
man met wie prinses Irene zich zcu gaan
verloven. Bij de eerste toespraak van Ko
ningin Juliana, via radio, waarin zij mee
deelde, dat een verloving niet zou door
gaan was de naam nog steeds niet bekend.
Officieel kwam in Nedereland de naam
pas vrij, toen prins Carlos Hugo de Bour
bon-Parma reeds lang en breed op Soest
dijk was. Een heel vreemde zaak, waarover
vooal dinsdag jl in het parlement heel wat
woorden zijn gewiseld. Don Carlos is pre
cies even groot als prinses Irene en ziet er
bijzonder jeugdig uit, zelfs jongensachtig
ondanks zijn 33 jaren.
In Nederland ontstond aanvankelijk ver
warring over de juiste naam van prins Car
los. In de officiële communiqué's, welke
in de nacht van zaterdag op zondag wer
den verspreid, was sprake van een prins
,.De Bourbon-Parma, Zondagavond bleek
echter dat de juiste naam toch Carlos Hugo
de Bourbon-Parma was.
Prins Carlos is op 8 april 1930 in Pa
rijs geboren. Hij is de oudste zoon van
prins Xavier en prinses Madeleine van
Bourbon-BusSef. Prins Carslos heeft een
jongere broer, prins Sixtus Henri, en vier
zusters. Hij diende als luitenant in het
Franse leger. Hij studeerde ook in Parijs.
Volgens Franse zegslieden heeft de Prins
die aanspraken maakt op de Spaanse troon
de Franse nationaliteit. Volgens Neder
landse zegslieden is dit nog een louter juri
dische kwestie.
De Prins heeft de laatste tijd gewoond
bij zijn vader op het familielandgoed Lig-
nieres in het departement Cher in Midden
Frankrijk. Zijn 75-jarigc vader, prins Xa
vier zou volgens sommige Spaanse carlis-
ten de enige zijn die rechten op de Spaan
se troon heeft. Gezien zijn leeftijd zou prins
Carlos dan de belangrijkste candidaat zijn.
Prins Carlos heeft enige tijd als mijn
werker gewerkt, hij was ook werkzaam
op de Duitse ambassade in Parijs. Hij heeft
veel aan sport gedaan. Zijn liefhebberij is
vliegen. Het burgerlijk en kerkelijk huwe
lijk zal in Nederland worden gesloten.
(Nadruk verboden)
Fier en stoer, betrouwbaar en gemakkelijk, modern en praktisch
leek en is de nieuwe aanwinst van de Thoolse vissersvloot, toen
het zaterdag 8 februari de eerste officiële vaart maakte vanuit
de Eendracht.
De „Ora et Labora" van de firma Verkamman-Bout heeft alle
eigenschappen, die van een de Noordzee te bevissen schip mag
worden verwacht.
Honderden namen van dit kostbaar „bedrijfsvaar-" en tegeÜjk
„bedrijfswerktuig" kennis en de conclusie was unaniem: een
pracht schip.
Dinsdag 18 februari a.s. wordt h.k.h.
prinses Christine zeventien jaar. Voor ve
len van ons, die zich die dag van haar ge
boorte nog herinneren, op die besneeuwde
winterse dag in 1947, lijkt dit nog maar
kortgeleden en toch is onze jongste prinses
alweer zeventien jaar en daarmee een echte
jongedame geworden.
Wij zien het voorbeeld aan h.k.h. prinses
Irene, die als eerste nu het ouderlijk huis
verlaat en de man van haar keuze gaat
volgen. Ook voor prinses Christine is de
tijd niet ver meer, dat zij volwassen zal
zijn.
Deze benjamin van de koninklijke familie
heeft in ons aller harten een bijzonder
plaatsje, zoals dat veelal met de jongste
het geval is. Daarom zal op haar verjaar
dag allerwege in den lande vlag en wimpel
worden uitgestoken om met haar deze heug
lijke dag te vieren.
De verdeling over de gemeenten was als
volgt:
aantal gevaccineerd
n
Sint Annaland
674
456
St. Maartensdijk
643
542
Oud Vossemeer
592
505
Opschudding rond de Prinses
Aardgas in 1966 op Tholen
De jongste Prinses jarig
Het nieuwe Thoolse vlag geschip
Fok- en controlevereniging bevordert
verbetering veestapel
Sint-Philipslands Jeugd Rode Kruis
deed weer goed werk
Solistenconcours te Sint-Annaland
Nog enkele fotoflitsen afscheid
burgemeester van der Hoeven
Jan Overeenkam moorden
Heel wat plaatselijk nieuws
En een sporthoekje
Eerlijkheid houdt de hand schoner, dan zeep.
Poortvliet
401
260
Scherpenise
326
181
Stavenisse
359
179
Tholen
912
703
Totaal eiland Tholen
3907
2826
De Gewestelijke Raad voor Zeeland van
het Landbouwschap heeft zich in een schrij
ven gericht tot de Hoofdafdeling Akker
bouw van het Landbouwschap, met het
dringende verzoek te willen bevorderen dat
er van Overheidszijde maatregelen worden
getroffen tot het uit de markt nemen van
een flink kwantum aardappelen, nu bij een
beursnotering van 8 a 9 cent per kg zelfs
de kostprijs niet kan worden gehaald.
Volgens dit schrijven zou de aardappel
in het kader van de Overheidsmaatregelen
als een vrij product kunnen worden be
schouwd, indien de Overheid in het verle
den niet had ingegrepen in een voor de te
lers gunstige situatie, met name in het voor
jaar van 1962 toen de prijzen middels het
instellen van maximumprijzen en export
belemmeringen werden afgeremd.
Nu er naar schatting enkel in Zeeland
nog 130 al40.000 ton aardappelen aanwe
zig zijn. en de export praktisch stil ligt
wordt het alleszins redelijk geacht dat de
Overheid maatregelen treft welke kunnen
leiden tot een voor de teler lonende prijs.
Het was voor de uit vrijwel alle Thoolse gemeenten opgekomen
belangstellenden voor de causerie van Gedeputeerde A. J. Kaland
interessant iets meer te vernemen over de ontwikkeling en
mogelijkheden van de aardgasvoorziening. Nieuws was de ver
wachting, dat deze voorziening van de Thoolse gemeenten reeds
in het jaar 1966 mogelijk kan zijn, wat met name een verandering
kan brengen in de ruimte-verwarming. Ook voor de glasteelt
kan dit van belang zijn.
Deze voorziening via één energiebedrijf (elektriciteit en gas), met
alle gemeenten als „aandeelhouders" lijkt vooralsnog het meest
aantrekkelijk.
Zeker, we kunnen het uiterlijk laten zien
Op de foto Het was ook de moeite waard
het intern te bekijken. Het bij de gebr.
Hakvoort te Urk gebouwde schip is 21.40
m lang en 5.50 m breed, voorzien van een
Stork Hesselman 190 pk motor met 380
omwentelingen per minuut Het vaartuig
heeft een diepgang van 2.50 meter. Behalve
de 190 pk motor bevindt zich in de machine
kamer een hulpmotor van 30 pk. Bij uit
vallen van de eigenlijke motor kan dit
reserve apparaat niet alleen de schroef
draaiende houden, maar alles waarin de
grote motor voorziet overnemen. Uitge
rust ook met een transistorzender van 70
Watt, een registrerend echolood en richting
zoeker, een hydraulische roerinrichting met
electrische indicator. Het schip meet een
snelheid van 9 a 10 mijl per uur. Aan boord
is ook een Dinky rubberboot met proviand
en ander toebehoren. Bij de bouw is er
op gerekend, dat er een koelinstallatie ge
plaatst kan worden. Het schip is voorzien
van 2 masten en maakt daardoor temeer
indruk.
Voor de proefvaart was begrijpelijk grote
belangstelling.
De firma Varkamman-Bout heeft 3 sche
pen waarvan er één met dezelfde naam als
dit nieuwe schip zal worden verkocht.
Kapitein van de Tholen 43 is de heer J.
Bout. Het schip is uitgerust voor alle visse
rij op de Noordzee en bemand met 5 kop
pen.
Bovenstaande foto toont het fraaie
schip tijdens de eerste vaart vanuit de Een
dracht.
HELFT VAN KINDEREN OP
THOLEN GEVACCINEERD
De staatssecretaris van sociale zaken en
volksgezondheid dr A. J. H. Bartels heeft
op verzoek van het Tweede Kamerlid de
heer P. Voogd (Boerenpartij) een over
zicht gegeven over het aantal kinderen op
het eiland Tholen dat tegen polio is gevac
cineerd. Het is niet mogelijk mee te delen
tot welke godsdienstige richting de niet-ge-
vaccineerde kinderen behoren, zo deelt de
staatssecretaris mee. Bi] de registratie van
de vaccinaties die door de geneeskundige
inspectie wordt verzorgd is er geen aanlei
ding gegevens te vragen over de godsdienst
van de ouders.
Uit het antwoord op schriftelijke vragen
blijkt dat 47 procent van de kinderen bene
den twaalf jaar tegen kinderverlamming
is gevaccineerd. De laagste percentages
kwamen voor in de gemeente Stavenisse
(2) Scherpenise (22) en St. Annaland (25)
In verband met de recente explosie van
kinder verlamming zijn 2826 (van de 3907)
kinderen van drie maanden tot en met 14
jaar met oraal-vacin (Sabin-vacin) gevac
cineerd.
Al waren er dan wel belangsttellenden uit
vrijwel al de thoolse gemeenten, bizonder
groot was de opkomst nu ook weer niet,
vorige week in café „Smerdiek" te Sint-
Maartensdijk. Ondanks een toch wel
aktueel en interessant onderwerp van ge
deputeerde A. J. Kaland. Hij kreeg van de
voorzitter der afdeling Sint-Maartensdijk
van de C.H.U.kiesvereniging, de heer A. J.
Rijnberg een bizonder welkomstwoord te
horen, nadat met gebed werd geopend.
De heer Kaland leidde zijn onderwerp
„De komst van het aardgas" in met er op te
wijzen, hoe grote maatschappijen op zoek
waren naar olie in ons land en aardgas von
den. Dit zoeken was maar geen hobby. De
mijnen in ons land zijn niet onuitputtelijk en
voor de olie zijn we op import aangewezen.
Het was dus naast een „zakelijk zoeken"
van de maatschappijen ook een zoeken in
belang van ons allen. En toen men naar die
olie zocht men zal dit alles wel uit de
krant weten - vond men gas. In verhouding
tot andere landen werd hier zelfs een on
voorstelbare hoeveelheid gas aangetroffen.
De heer Kaland illustreerde dit door er op
te wijzen, dat de Verenigde Staten voor het
gehele gebied slechts 7 x zoveel als hier
gevonden is (tot nu toe) heeft. Wanneer wij
voor zo'n 30 jaar vooruitkunnen, is dat in
de V.S. maar 6 jaar. En deze vondst zal
tevens betekenen, dat het Rijk hiervoor zo'n
580 mijjaen gulden extra in de schatkist
krijgt. Per jaar. Immers 10)% van alles dat
ze in de bodem vinden is voor het Rijk. De
twee maatschappijen (Esso en Shell), die
naar olie zochten, vonden dit gas en gaan
dus eerst 10% van de opbrengst aan het
Rijk afstaan.
Door deze aardgasvondst zal olie en kolen
voor een deel, een behoorlijk deel zelfs, wor
den vervangen. En ingrijpende verandering.
De kostprijs van het aardgas zal 2 cent
per m3 bedragen. Het zal naar het zich
thans laat aanzien voor 6 cent per m3 wor
den geleverd aan de consument, een winst
dus van 4 cent per m3 of in totaal van
40 miljard gulden. Over dat verschil tussen
kost- en verkoopprijs is zoal het een en
ander te doen geweest., ook in politiek
opzicht. Het Rijk komt hiermee wel zo aan
z'n trekken, dat ze verre uitgaat boven het
geen een „olie" sheik uit het Midden oosten
incasseert. Het C.H.U.politieke uitgangspunt
terzake is, dat men aan het particuliere
bedrijf de voorkeur geeft boven staats
aardgas.
Dan staat het immers vast, dat het alles
veel stroever zal lopen. Niet bedoeld als
verwijt tegenover de ambtenaren, maar het
is nu eenmaal niet anders dat er in de vrije
sector sneller kan worden beslist dan via
een ambtelijk apparaat. De heer Kaland
was er dan ook van overtuigd, dat zonder
het vrije bedrijg het aardgas er thans in de
noordelijke provincie nog niet zou zijn
geweest.
GEEN VERSTORING
Het gaat echter niet in de eerste plaats
om het bedrijfsleven of het Rijk, maar voor
al om de consument. De verkoopprijs van
het aardgas werd mede bepaald om ver
storing van het economisch bestel te voor
komen. Denk hierbij aan de Staatsmijnen en
de Electriciteitsmaatschappijen. De aardgas-
prijs mag dan wel wat concurrerend zijn
tegenover de gebruikelijke energievoorzienin
gen, maar men heeft gesteld dat ze niet lager
kan zijn en er dus een grote winst gemaakt
moest worden om die verstoring te voor
komen. Men moet het trekken binnen de ge
hele energievoorziening.
LEIDINGEN
IN IEDERE GEMEENTE
Belangrijk was al direct de vraag, hoever
de hoofdleidingen komen. De Gasunie (met
vertegenwoordigers van genoemde bedrijven
en het Rijk) heeft in principe toegezegd aan
iedere gemeente gas te zullen leveren en dus
de leidingen binnen de gemeentegrens te
zullen brengen, mits het economish ver
antwoord is. De vraag is wat men voor dit
laatste als marge aanhoudt. Naast genoemde
Gasunie is er ook een Gasinstituut op
gericht (uit vertegenwoordigers van de gas-
distributiebedrijven)Door de provincie Zee
land is aan dit Gasinstituut gevraagd te
willen aandringen om aan onze geheele
provincie gas te leveren. Door dit Gas
instituut wordt becijferd hoeveel aardgas de
provincie (de inwoners daarvan zouden kun
nen opnemen, dus zowel particulieren als
industrie, tuinbouw, enz.
AARDGAS OP THOLEN
Met inachtneming van de restrictie van de
Gasunie „mits het economisch verantwoord
is" was de heer Kaland er nochtans van
overtuigd, dat men op Tholen een zeer
goede kans had om in zijn geheel te worden
aangesloten. Alle gemeenten dus. Bovendien
maakt de streek een goede kans het aard
gas als eerste in Zeeland te krijgen. Immers
de hoofdleidingen worden door het land in
bepaalde fasen gelegd. En één van die fasen
eindigt in Bergen op Zoom, Een aftakking
van daar naar Tholen is een koud kunstje.
En er is alle reden om te verwachten, dat
het in 1966 reeds zover zal zijn zo meende
de heer Kaland. Dan kan de streek Tholen
aardgas krijgen, weliswaar niet tegen een
„te geef-prijs", maar dan toch voordeliger
dan via de huidige mogelijkheden en tegen
een prijs, die dan ook in meerdere opzichten
verantwoord is.
RUIMTE-VERWARMING
Aan het eind van zijn betoog wees de
heer Kaland er nog op, hoe de ruimtever
warming in Nederland tot dusver „klassiek"
gebleven is. Welke veranderingen zijn er de
laatste 30 jaar gekomen in vergelijking met
wat zich vaak ingrijpend wijzigde op ander
terrein We hebben nog altijd de kachel,
zij het dan wat moderner in vorm dan vroe
ger, we stoken nu of nog kolen of olie,
maar revolutionair was de wijziging beslist