PIET DUINE
Piet vao Tilburg
Ouders hebben
het laatste woord
Ieder wordt geacht de wet te kennen
De loonontwikkeling in
Nederland vooruit ol achteruit
C. DOMINICUS
„Aalsmeer"
BERGEN OP ZOOM
i
Maar school- en beroepskeuze-
mogelijkheid aangrijpen
Tholen gooit hoge ogen, wanneer
scholen zich nu opgeven
De plechtige afkondiging van de
wijzigingen in de grondwet
„Ergerlijk krantengeklets over thoolse
achterlijkheden ben ik beu"
Hervormde stichting bejaardenzorg
huurt herverkavelingsbarak van de
gemeente voor zevenduizend gulden
Verpachting landbouwgronden
Stavenisse doet ook
mee
Wi) wensen onze clientèle een gelukkig en voorspoedig 1964
Vert Senior Melkmachines - Röntgenstraal 16 -• Roosendaal
BLOEMSIERKUNST
G.N.
Beroepskeuze. Deze 3de instantie kan echter
op groter schaal gaan helpen. De stichting
zoekt als het ware werk. Men dient schooi
en beroepskeuze wel te onderscheiden. Wan
neer het kind op 12 jarige leeftijd van de
lagere school komt, is het nog niet toe aan
de beroepskeuze wel direct aan de schoolkeu
ze. Men heeft wel gedachten in een bepaalde
richting Maar welke school? In het hoofd
(bij de ouders) speelt dan het niveau, dat
men later wil bereiken. Dat kan wel eens
verkeerd beoordeeld worden. Ook via Nij
verheidsonderwijs ook via het lager tech
nisch onderwijs, kan men ver komen. Men
BROMFIETS- EN MOTORHANDEL
wenst familie, vrienden en clientèle een gelukkig en voorspoedig 1964 toe
Wassenaarstraat 7 en 9 - BERGEN OP ZOOM - Tel. 01640-3260
G.N.
Onder auspiciën van de Agrarische Sociale Werkgroep van de
Streekverbetering Tholen werd 18 december jl. een bijeenkomst
gehouden in het gemeentehuis van Poortvliet met voorlichting
over school- en beroepskeuze.
Via de Zeeuwse stichting voor voorlichting over school- en
beroepskeuze is er daartoe volgend jaar volop gelegenheid,
wanneer de scholen dat wensen. Op een voordeliger manier, dan
bij individuele test. Zowel betekenis als praktijk van het school
keuze onderzoek kwamen aan de orde via ir J. H. H. Hasenack,
secretaris van de Stichting Zeeland voor Maatschappelijk en
Cultureel Werk en drs J. M. Dippel, functionaris van de
Zeeuwse Stichting voor Beroepen Voorlichting en School- en
Beroepskeuze Voorlichting.
De voorzitter van bovengenoemde werk
groep burgemeeser W. J. van Doorn kon
een flink gezelschap begroeten,. Voorname
lijk hoofden van scholen, onderwijzers en
onderwijzeressen, maar ook gemeentebestuur
ders.
De voorzitter wees er op, dat de schooi
en beroepskeuze al enige tijd leeft in de
streek en dat er ook zo het een en ander aan
de voorlichting hierover is gedaan. De
Werkgroep wil dit onderdeel van haar
werkzaamheden thans afronden met deze
voorlichtingsbijeenkomst en de in de week
van 20 tot 27 januari te houden beroepenten-
toonstelling te Tholen.
WAAROM BEROEPSKEUZE
Deze vraag beantwoordde ir Hazenack.
Hij wees er daarbij ellereerst op, dat een
vergelijking met vroeger in dit opzicht niet
meer opgaat. Men mag nog rustig stellen
dat de ouders zelf mans genoeg zijn om
een keuze te maken, maar alleen volgt daar
bij de vraag of dat het meest juiste beroep
is in verband met de aanleg van het kind.
In de stad is dat alles wat sneller gegaan
zoals daar de meeste veranderingen zich
sneller voltrekken. Op het platteland heeft
men immers met een meer eenzijdiger be
roepsstructuur te maken. De inleiders noem
de vervolgens vier redenen van bestaansrecht
voor school en beroepskeuze: 1. omdat het
aantal beroepen sterk is toegenomen. 2e van
wege de veel meer onzichtbare beroepen bij
instellingen, organisaties, enz. In de derde
plaats omdat de beroepen een veel uitge
breider opleiding eisen en in de vierde plaats
vanwege de zgn. schaalvergroting, mogelijk
door de meer openheid van de wereld.
OP THOLEN
Tholen is een typisch plattelandsgebied,
aldus vervolgde ir Hazenack en tussen 1947
en 1960 daalde de werkgelegenheid in de
landbouw met 1300 mannen en 400 vrouwen.
Het aantal landarbeiders en boerenzoons
in de eigen bedrijven werkzaam werd gehal
veerd. Er pendelen nu zo'n duizend streek-
bewoners naar buiten het eiland. En het
ziet er naar uit dat deze verschuiving nog
niet aan het eind is gekomen. De mensen
hebben een ander beroep gekozen, vaak on
geschoold. De cijfers tonen zulks aan.
Slechts 40 pet volgde beroeps onderwijs en
55 pet van degenen, die nu in een ander
beroep werkzaam waren hebben nog een tijd
op het land of eigen boerderij gewerkt. Ook
voor de landarbeiders is dat zo. Tot 1960
hadden velen geen verdere opleiding dan de
lagere school. Op Tholen was dat bij 46 pet
wel het geval tegenover 54 pet in Zeeland
Ongeschoolde arbeid zal steeds meer onbe-
vreidigend worden. Mogelijk is de ontwikke
ling ook vertraagd, omdat van de mannelijke
beroepsbevolking op Tholen 85 pet alleen
maar lager onderwijs genoot. Er komen
echter steeds meer mogelijkheden voor ge
schoolden en die kans zal men moeten aan
grijpen. In dit verband wees ir Hazenack
er op, dat in het algemeen op Tholen wei
nig gebruik wordt gemaakt van de mogelijk
heid studietoelagen te krijgen.
school nog gestudeerd, eveneens tot 1960.
Ze zijn te lang beschouwd als niet meer dan
hulp in de huishouding, een beroep, dat
kan niet alleen adviseurs inschakelen. Eers
tens zijn daar de onderwijzers, die uw kind
op school hadden. En uiteindelijk hebben
de ouders zelf het laatste woord. Drs Dip
pel meende dat er naast de schooladviseur
ook de schoolarts moet worden ingeschakeld
en zo nu en dan zal zelfs een psycholoog
nodig zijn. De belangrijkste mensen- die aan
het advies deelnemen zijn en blijven het kind
en de ouders.
Hoe we zo'n test doen? In klassikaal ver
band. Daarbij gaat het niet alleen of de op
gaven behoorlijk zijn gemaakt, maar ook om
de persoonlijkheid. Ieder mens komt met iets
voor de dag. Zo zijn er bij deze stichting
exacte en humane denkproefjes. Aan de hand
van de schriftelijke test en het persoonluijk
contact wordt een rapportje gemaakt
Drs Dippel besloot met de verklaring dat
Tholen thans hoge ogen gooit om zich
van school- en beroepskeuze te verzekeren,
wanneer de scholen zich nu opgeven. De
stichting staat klaar
Bij de hierna gevolgde gedachtenwisse-
ling wordt opgemerkt, dat het percentage
van na de lagere school studerenden wel
belangrijk is gestegen. Voor de uloschool
werd de derde klas geprefereerd voor de
school- en beroepskeuze boven de eindklas
omdat in de derde klas eigenlijk richting
moet worden gekozen. Beantwoord werd
ook de vraag wat de financiële consequen
ties zullen zijn. Het blijft in klassikaal ver
band op f 5.per kind komen. Bij een in
dividuele test gaat het al gauw naar f 50.
De voorzitter dankte hierna beide inlei
ders en merkte op dat dit onderdeel voor
de Werkgroep dus zal worden afgerond met
de in januari te houden beroepen tentoonstel
ling in Tholen. De bijeenkomst werd ook
bijgewoond door de voorzitter van de sreek-
verbeteringscommissie M. C. J. Kosten
en de secretaris van de Agrarisch Eociale
Werkgroep ir J. Prins uit Goes. Een bijeen
komst die op de juiste tijd was beëindigd,
trouwens ook veel ingewikkelder is gewor
den. Het onderwijs voor meisjes na de
lagere school ligt in geheel Zeeland te laag
ook op Tholen.
Een tweede opmerking van de heer Ha
zenack was, dat nog te veel op kantoor
baantjes wordt geaast. Dus maar mulo-op
leiding. Maar deze opleiding is zonder meer
niet beter dan het doorlopen van de l.t.s
Noch de ouders, noch de kinderen kunnen
alle mogelijkheden en wenselijkheden over
zien. Daarom is er ook een- stichting met
deskundigen, specialisten. Ir Hazenack be
sloot met de opmerking dat echter de best
aangeboden hulp niets waard is, wanneer
men er geen gehoor aan geeft of gebruik
van wenst te maken.
DE TEST
Drs J. W. Dippel zei het direct concreet:
„We kunnen u helpen" En u zult dan vragen
op welke wijze? Ook op Tholen is er de
Uit diverse plaatselijke berichten, die de- teitsmedia kan niet worden volstaan voor
zer dagen in de dagbladen verschenen, blijkt de publicatie van vele uitvoerige wetteksten
dat in vele gemeenten speciale raadsverga- Het zou teveel ongelezen pagina's van de
deringen zijn belegd in verband met de kranten kosten wanneer alle wetten in
plechtige afkondiging van de wijzigingen in extenso werden opgenomen. Daar het bij
de grondwet. Wat is de reden, dat aan de rechtsvragen dikwijls om een nauwkeurige
afkondiging van de wijzigingen in de grond- redactie gaat van wat de wet inhoudt kan
wet een speciale raadszitting wordt gewijd, bij de bekendmaking niet worden volstaan
Zijn deze veranderingen van zo groot belang met bijvoorbeeld het verstrekken van een
voor de gemeenten? Dit is toch niet het ge
val, daar de wijzigingen voor de gemeente
besturen voor het merendeel niet van bete
kenis Zijn. De enige wijziging die voor de
gemeenten enige betekenis kan hebben is
de verlaging van de leeftijdsgrens voor het
actief kiesrecht.
De andere wijzigingen zijn de verlaging
van de leeftijdsgrens om lid van de Tweede
Kamer der Staten Generaal te kunnen zijn
van 30 tot 25 jaar, de aanpassing van de
grondwet aan de situatie die met Nieuw Gui
nea is ontstaan en een herziening van de
troonopvolging. De leeftijdsgrens voor het
actief kiesrecht, dat wil zeggen het recht
om te mogen kiezen wordt verlaagd van
23 naar 21 jaar. De wijzigingen van de
grondwet zijn thans tweemaal door de Staten
Generaal en de Kroon bekrachtigd. Zelfs
met een meerderheid van minstens twee der
de. Maar tussen de vaststelling en Het
rechtskracht krijgen van de wetten ligt nog
een belangrijke formele schakel. Die schakel
is eigenlijk de bekendmaking van wat be
sloten is. Een vorm van het geven van
publiciteit aan een wet. Algemeen geldt
immers het gezegde ,,een ieder wordt ge
acht de wet te kennen". De wetgever dient
er dan ook zelf voor te zorgen, dat „een
ieder" in staat is van de inhoud van de
wet kennis te nemen. Dit geschiedt door
de publicatie, die hier afkondiging ge
noemd wordt. Voor het geven van algemene
bekendheid aan feiten of omstandigheden
heeft onze tegenwoordige samenleving ef
ficiënte methoden in de vorm van pers, radio
en televisie. Maar met deze massa publici-
perscommuniqué. De tekst van wat besloten
dient dus in een officiële vorm ter kennis
van de rechtsgenoten te worden gebracht.
In ons land is daarvoor de afkondiging in
het Staatsblad gekozen. Dit is ingesteld
bij Souverein Besluit van wijlen Koning Wil
lem I van 18 september 1813 (juist 150
jaar geleden). Dit besluit, dat behelsde de
afkondiging van de wetten in het in te stel
len Staatsblad is zelf opgenomen in het
le Staatsblad. De afkondiging van de wij
zigingen van de grondwet in het Staatsblad
heeft inmiddels plaats gevonden. Hiermee
is de afkondiging echter nog niet voltooid
De grondwet schrijft zelf voor, dat de
veranderingen, die door de Staten Generaal
en de Koning zijn vastgesteld plechtig afge
kondigd moeten worden. In de Koninklijke
Publicatie van 2 december j.l. wordt nu
bepaald, dat de plechtige afkondiging zal
plaats hebben door voorlezing op 19 decern
ber 1963, des voormiddags om half elf in
een plechtige openbare zitting van de Hoge
Raad der Nederlanden, van elk der gerechts
hoven en der arrondissementsrechtbanken,
alsmede in iedere gemeente in of voor het
huis der gemeente. De voorlezing in of voor
het huis der gemeente moet geschieden op
voor het publiek toegankelijke plaatsen. Uit
het vorenstaande blijkt, dat het niet nood
zakelijk is deze voorlezing in een openbare
rfaads-vergadering te doen plaats hebben.
Om het plechtige karakter van deze voorle
zing te accentueren kan voorkeur worden
gegeven aan de voorlezing in een raads
vergadering. Doch dit is zuiver een kwestie
van voorkeur en niet een verplichting.
Ik weet niet geachte lezer, of het u net
zo is vergaan als mij, maar bij het lezen
van de verwarrende hoeveelheid nieuws
en commentaren over de te verwachten
10% loonstijging zal bij velen toch de
vraag gerezen zijn wat men er nu in
feite mee vooruit gaat. Wat is de reden
geweest dat men de laatste jaren bij het
aflopen van een Collectieve Arbeids
overeenkomst de stijging van het loon
steeds heeft gesteld op 3 a 4 terwijl
nu plotseling een loonstijging van 10%
tot de mogelijkheden blijkt te behoren,
welke stijging na nog betrekkelijk ge
ringe weerstand blijkt tot stand te zijn
gekomen.
Ik kan mij voorstellen dat de volgende
factoren hierbij een niet geringe rol hebben
gespeeld.
Zoals bekend is in 1959 bij de „Algemene
aanwijzing betreffende meer differentiatie
in de arbeidsvoorwaarden", aan het College
van Rijksbemiddellaars de opdracht gegeven
de politiek der algemene loonrondes te ver
laten. De maatstaf die het College daarna
moest hanteren voor de toetsting van wijzi
gingen in de C.A.O.'s was de toeneming
van de arbeidsproduktiviteit.
Hierdoor is het de laatste jaren mogelijk
geweest dat de lonen wel met bovenge
noemde 3 4 pet per jaar stegen, terwijl de
prijzen hieraan niet in ernstige mate werden
aangepast. De stijging van de produktiviteit
en de daaraan gekoppelde toename van de
lonen worden in Nederland o.a. berekend
door het Nationaal Planbureau. Dit bureau
berekende de produktiviteitstoename in 1962
op 2.7 pet. Gebleken is evenwel dat dit
percentage (en van bevoegde zijde heeft
men dat ook toegegeven) wat aan de voor
zichtige kant is geweest. Men heeft zich
ronduit gezegd één procent vergist.
Het bekend worden van dit feit, gekoppeld
aan de recente arbeidsonlusten in de verschil
lende bedrijfstakken, heeft de geachte vak
bondsleiders van onze drie grote vakcen
trales gedwongen om bij de laatste loonon
derhandelingen hiermee wel degelijk ekening
te houden, wilde men tenminste niet helemaal
aan hun bestaansrecht gaan twijfelen. Het
gevolg is geweest dat men een schot heeft
gewaagd. Wie schetst echter hun verbazing
toen bleek dat men de gevraagde 10 pet
inderdaad bereid was te geven (afgezien van
de verder bereikte verbeteringen in de se
cundaire arbeidsvoorwaarden).
Wie nu evenwel denkt dat onze welvaart
hierdoor een heel stuk zal stijgen komt ech
ter bedrogen uit. Bij het bekend worden van
de loonstijging, hebben de werkgeversver
enigingen gesteld dat deze verhoging niet
geheel uit hun winst zal kunnen worden be
kostigd, en dat men een deel van deze kos
tenstijging zal moeten doorberekenen in de
afzetprijzen. Zij hebben er echter niet bijver-
teld dat deze stijging in de prijzen al zou
gaan werken voordat de loonsverhoging
een feit zou zijn.
Toch is dit gebeurd, en recente berekene-
ningen hebben de mening gerechtvaardigd
dat de prijsstijging eind 1964 in totaal 7 pet
zal belopen. Voegen wij hieraan toe dat de
progressie in de Inkomstenbelasting hier ook
nog wel een graantje van zal meepikken, dan
blijft een reële loonstijging over van 2 pet
In dat opzicht kunnen we de heren vak
bondsleiders dan dankbaar zijn. Maar dat is
dan ook alles. Met de welvaartsstijging
loopt het echt niet zo'n vaart.
Bij dit ales speelt bovendien nog een ander
aspect. Wanneer n.l. eind 1964 de prijs
stijging zal zijn voltooid dan kunt u ge
achte lezer, voor uw moeizaam bijeenver
gaarde spaarcentjes ook minder kopen dan
nu het geval is. Immers heeft men nu f 1000
ring weinig last zullen ondervinden, maar
het merendeel van diegenen die met deze
10 pet het meest gebaat zijn, zijn geen bezit
ters van aandelen of onroerende goederen.
In vorengaande is met opzet de houding
van de regering buiten beschouwing gela
ten. Hierbij komen we aan de tweede fac
tor welke heeft geleid tot de ons bekende
ontwikkeling.
Een krachtig optreden van de regering
tegen deze gang van zaken zou ons niet
hebben bevreemd. Toch is het tegendeel het
geval geweest. De vraag is waarom heeft
de regering hier min of meer lijdelijk toe
gezien? De redenen hiervan zullen na enig
zoeken duidelijk zijn.
VOOR IEDERE KAMER
DE JUISTE MEUBELEN
BERGEN OP ZOOM
Bosstraat - hoek Lindebaan - tel. 5467
mogelijkheid voor de scholen komend jaar op de spaarbank staan, dan zullen deze (af-
van de school- en beroepskeuze op groter gezien van renteverschillen) in 1964 maar
schaal gebruik te maken Dat was voorheen f 930.waard zijn. Nu is het zo dat hou-
ook mogelijk, maar dan individueel via het ders van aandelen en bezitters van onroe-
Bij de meisjes had 30 pet na de lagere Arbeidsbureau of bij het chr. bureau voor rende goederen van deze waardevermbinde-
In de eerst plaats was het Kabinet nauwe
lijks geformeerd toen dit probleem aan haar
werd voorgelegd, en ik kan mij voorstellen
dat prof. Andriessen zich liever niet aan de
hete loonbrij wilde branden. Prof. Witte -
veen's voorkeur voor de revaluatie van de
gulden kennende kan ik mij indenken dat
deze ontwikkeling hem niet welkom was.
Een tweede reden heeft waarschijnlijk ge
legen in het streven naar ontspanning op de
arbeidsmarkt. Immers de hogere prijzen zul
len leiden tot verminderde uitvoer, waardoor
(als men bedenkt dat Nederland voor twee
derde afhankelijk is van het buitenland) de
investeringen en de produktie vanzelf zou
den afnemen, en daarmee de spanning op
de arbeidsmarkt.
Bovendien dient men in aanmerking te
nemen dat door deze loonsverhoging de ar
beiders uit het Oosten des lands die nu in
Duitsland werken weer voor een belangrijk
gedeelte in Nederland zouden kunnen komen
werken.
Tenslotte maar niet de geringste factor
heeft ook de politiek ten opzichte van de
E.E.G. waarschijnlijk een rol gespeeld bij
het bepalen van de houding van de regering.
Het moet haar toch wel bijzonder welkom
zijn geweest dat zonder dat het initiatieg
daartoe van haar is uitgegaan, de mogelijk
heid werd geschapen om ons loon- en prijs-
peil meer in overeenstemming te brengen
met dat van de ons omringende E.E.G.-lan-
den. Vooral als men bedenkt dat ons land
behalve Italië het laagste nominale
loonpeil heeft van de Europese Gemeen
schap.
Eén van de weinige lichtpunten in deze
hele ontwikkeling is misschien dat door
de stijging van de binnenlandse prijzen
de prijzen van de buitenlandse artikelen
relatief goedkoper worden, alhiewel de
positie van onze betalingsbalans daar
door nauwkeurig zal moeten worden
gadegeslagen.
Een tweede lichtpuntje is misschien
dat onze fietsbanden goedkoper worden,
waarmee, we vooral als automobilist zeer
gebaat zijn.
Hopende dat bovenstaande een niet al te
ongunstige invloed op de viering van uw
jaarwisseling zal hebben, eindig ik met u
een voorspoedig 1964 toe te wensen.
RAADSVERSLAG SINT-MAARTENSDIJK
Bij het openingswoord van de raadsver
gadering van donderdag 19 december j.l.
te Sint Maartensdijk waarvoor raadslid J, L.
M. Geluk verhinderd was, ging de voor
zitter, burgemeester D. C. Bouwense een
ogenblik nader in op hetgeen sommige
kranten koppelden aan de polio-gevallen in
Tholen. Met vele andere streekbewoners
had de voorzitter aan het soms ergerlijk
krantengeklets over thoolse achterlijkheden
bizonder geërgerd. We zijn dat voortdurend
geklets beu, merkte de voorzitter gramstorig
op. Met name hetgeen was geschreven in een
ingezonden stuk, had de wrevel van Sint
Maartensdijks eerste burger opgewekt
Daarin had men er zelfs de „ver achterstaan
de sportaccomodatie" op Tholen bij betrok
ken. De voorzitter zei niet te willen ingaan
op wat zich rond de polio gevallen afspeel
de met betrekking tot de vaccinatie. Veel
erger was echter de door buitenstaanders
geleverde kritiek. In verschillende gemeenten
van onze streek, met een totaal inwonertal
van een 15.000 vindt men een betere
sportaccomodatie dan in een stad van de
zelfde grootte, aldus de burgemeester. Hij
dacht daarbij ongetwijfeld aan de uitstekende
gelegenheden in Tholen, Oud Vossemeer
en Poortvliet, terwijl de aanleg te Sint An-
naland aan de gang is en het in Sint Maar
tensdijk staat te gebeuren. Ook ten aan
zien van andere verenigingsaktiviteiten komt
men heus niet van achter.
Aan het slot van de vergadering was
ditzelfde onderwerp ook voor dhr. Koop
man aanleiding er nog iets van te zeggen.
wordt in 10 jaar afgeschreven, wat f 3000
per jaar betekent. De bestrating ad f 7000
in 15 jaar af te schrijven is ongeveer f 500
per jaar. Grondkosten per jaar f 100 Rente
f 1200.rest is voor onderhoud zijnde
ruim f 2000 De gemeente zal er bij deze
exploitatie hens niets aan verdienen.
Dhr. op den Brouw wil dat wel aannemen
maar merkt op dat er bij 20 inwoners toch
alleen f 350.per persoon woningkosten
aan verbonden zitten. Daarbij komt dan nog
het levensmiddelenpakket. Een echtpaar
betaalt dus alleen al f 700 per jaar woning-
huurkosten om dat zo maar eens te noemen.
De vooreiztter merkt op, dat de stichting
denkt aan tenmiste 30 pers. wat ds f 233
per jaar is per persoon of nog geen f 5
per week. In Ten Anker is het f 1.67 per
persoon per dag.
De heer op den Brouw zegt er een grote
voorstander van te zijn, dat het tehuis er
komt en omdat het voor een goed doel is,
mag het de gemeente ook wel wat kosten!
Overigens is hij nu wel meer op de hoogte
voor de toelichting van de secretaris, al
blijft hij de huur van f 7000 aan de hoge
kant vinden. Uiteindelijk is het wat ver ge
zocht ook op bestrating te gaan afschrij
ven. Hij vreest dat er nu zo maar geen
nieuw gebouw voor dit doel zal komen. eD
voorzitter meent van wel omdat men daar
toe reeds direct wil reserveren.
Dhr. Koopman zegt dezelfde gedachte te
hebben gehad ten aanzien van de huurprijs
als dhr. op den Brouw. We schrikken er nu
wat van, dat de werkelijkheid inderdaad
„De goede ingezetenen van Tholen zijn be- zo zal moeten zijn. Hij vindt het wel
schimpt en bespot via krant, radio en t.v,
In geen enkel opzicht werd rekening gehou
den met de vrijheid van doen en laten. Is
het niet ontstellend, dat ouders van zieke
kinderen werd verweten, dat het hun eigen
schuld is wanneer ze met kerst doodskaartjes
voor hun kind moeten laten drukken. Spre
ker wenste alle lof toe te zwaaien aan de
gemeentebesturen, die zonder standpunt te
kiezen de volle medewerking verleenden,
evenals aan de doktoren, die zonder onder
scheid uiteraard de mensen volkomen vrij
latend alles deden wat mogelijk was.
Natuurlijk mag men er anders over denken
dan degenen, welke niet vaccineren, vond
dhr. Koopman, maar dan ook het respect
kunnen opbrengen voor degenen, die er an
ders over denken. En zo was het bij onze
artsen. Beschamend is, wat hierover alle
maal is geschreven, vond dhr. Koopman.
Daarna werden de ingekomen stukken
voor kennisgeving aangenomen. Het voor
stel de krotwoning Blauwstraat 24 aan te
kopen voor f 600.en de woning Blauw
straat 16 eveneens voor f 600.ontmoette
bij niemand bezwaar.
Ook de nieuwe regeling schoolgeld kleu
teronderwijs werd een hamerstuk. Het
schoolgeld bedraagt f 12-per jaar terwijl
voor meer kinderen uit een gezin korting
kan worden verkergen en voor onverbo
genden is er zelfs vrijstelling mogelijk.
Aangegaan wordt voorts een rekening
courantovereenkomst tot een maximum van
f 150.000.—.
Vanwege uitbreiding industrieterrein moe
ten enige weg- en slootgedeelten van het
waterschap Tholen worden overgenomen
Het verlengde van de Nijverheidsweg. een
gedeelte Schakelweg en de gedempte sloot
vanaf de Molendijk tot de Nijverheidsweg
Het waterschap is bereid deze percelen
aan de geemente over te dragen voor f 1.
in totaal. Niemand heeft er bezwaar tegen
De begroting 1963 wordt enigermate gewij
zigd, vanwege de nodige aanpassing voor
opname uitgaven van eerder genomen raads
besluiten.
O.m. was de subsidie voor het Groene
kruis verhoogd, de brandblussing van ,,Hof
van Holland" vergde f 1000.meer belo
ning brandweerlieden er was f 1500.
nodig voor ontwikkelingsmateriaal op de
kleuterschool en de vakleerkracht bijz,
school vergt eveneens f 750.
De wijziging rechtspositieregelingen was
eveneens een hamerstuk.
Nu er nieuwe pachtcontracten komen, ont
vangt de gemeente verschillende verzoeken
van huurders om de pacht ten name van een
ander te stellen. Veelal betreft het hier een
overgang op zoon, schoonzoon of ander fa
milielid. B en w stellen voor daarmee ak
koord te gaan, waarbij eventuele overschrij-
vingskosten voor rekening van de pachter
komen. Waar tenslotte dhr S. M. de Bruin
niet meer in aanmerking wil komen, krijgt
dhr. J. Pot dit perceel als eerste op de lijst
(staat er op sinds 1949).
Rottedam
C. Zachariasse
HERVERKAVELINGSBARAK
VOOR BEJAARDENTEHUIS
De kerkelijke stichting voor de exploitatie
van een bejaardentehuis in oprichting be
oogd in Sint Maartensdijk een bejaardente
huis te stichten, waarin meer dan normaal
de nadruk zal worden gelegd op verpleging
van zieken. Een tehuis voor ieder toeganke
lijk. In verband daarmee Stellen b en w voor
het destijds genomen principebesluit om
hiervoor de gekochte herverkavelingsbarak
te verhuren te bekrachtigen. Men zal f 7000
huur per jaar vragen, waarbij het onder
houd van de verwarming en het gebouw
aan te buitenzijde voor gemeenterekening
is.
De voorzitter voegt er aan toe, dat de
stichting aanvankelijk dacht aan een ver
pleeghuis, maar daarvoor is het rayon te
klein. Dus zal het een bejaardentehuis wor
den waarbij echter verpleging mogelijk is.
De heer Op Den Brouw vindt het droevig
dat er tweemaal in het prae-advies voor
komt „ongeacht kerkelijke gezindte". Dat is
toch logisch, meent dit raadslid, of is men
bang dat men het doel anders niet zal berei
ken?
De voorzitter wijst er met nadruk op, dat
dit geen passage is van genoemde stichting
maar van het college van b en w. Men mag
wel vertrouwen hebben dat het goed gaat
maar de gestelde voorwaarde is normaal.
Daarmee is dhr. van Zetten het volkomen
eens. De voorzitter wijst er nog op, dat er
geen notariskosten over zullen komen.
De heer op den Brouw vindt de huurprijs
van f 7000.per jaar aan de hoge kant.
Hij zou graag willen weten, wat de kosten
voor de gemeente zijn. Secretaris Benou
geeft daarop een toelichting. Het gebouw
dat b en w de bepaling er in hebben opge
nomen, dat ongeacht de kerkelijke gezindte
toelating noodzakelijk is. Er mag geen voor
keur bestaan. Hij is ook van mening dat het
de gemeente geld zal gaan kosten, maar hoe
veel? De voorzitter gelooft niet ten aanzien
van de exploitatie gebouw. Wanneer er
armlastigen in het tehuis zitten, zijnde inwo
ner van Sint Maartensdijk dan betaalt de
gemeente dat of een gedeelte, zoals dat ook
gebeurt voor personen die elders in tehuizen
zijn opgenomen. Ook weth. Geluk is er
van overtuigd, dat het de gemeente wel wat
zal gaan kosten, maar dat is het ergste niet.
Op een desbetreffende vraag antwoordt de
voorzitter, da elke gemeente een vertegen
woordiger in de stichting heeft al is dat
niet persé een afgevaardigde van het burger
lijk gemeentebestuur.
Dhr. Koopman informeert naar de pension-
prijzen. De voorzitter meent, dat deze wel
ongeveer gelijk zullen zijn aan die van
Ten Anker.
Dhr. Koopman is verheugd dat b en w
ondanks de meerdere gegadigden voor deze
barak de stichting voorrang hebben willen
verlenen en dankt daarvoor het dagelijksbe-
stuur. Met algemene stemmen werd hierna
het voorstel tot verhuur aan de stichting van
de door de gemeente onlangs aangekochte
herverkavelingsbarak aangenomen.
RONDVRAAG
De heer op den Brouw hoorde klachten
over het schoolgebouw van de openbare
lagere school, terwijl hij ook nog eens terug
komt op het voor de onafhankelijkheidsher
denking uitgereikte boekje, wat hem nog
steeds dwarszit.
Dhr. Lindhout vraagt waarom de ver
keersmaatregelen aan de Kaaistraat nog niet
zijn genomen. Het wachten blijkt te zijn op
de borden.
Nadat dhr. Koopman nog is teruggekomen
op hetgeen de voorzitter in zijn openings
woord had opgemerkt en wat reeds aan het
begin van dit verslag is vermeld, deelt de
voorzitter nog mee, da het in de bedoeling
ligt om begin januari weer bijeen te komen.
Inmiddels wenst hij de raadsleden en hun
gezinnen vast prettige kersdagen en een
goede jaarswisseling toe.
Kleine wijziging
gemeenschappelijke
vuilnisophaaldienst
Zoals wel bekend zal zijn, gaat Stavenisse
per 1, januari a.s. ook meedoen aan de
gemeenschappelijke ophaaldienst huisvuil,!
zoals deze reeds een dik jaar werkt tussen
de gemeenten Poortvliet, Scherpenisse, Sint
Maartensdijk en Sint Annaland. En ook
goed werkt. Nu er een vierde gemeente bij
komt, moest de ophaalregeling een kleine
wijziging ondergaan. Daarbij was het wel
een puzzel om nog tot een enigermate bevre
digende spreiding te komen voor de twee
maal per week bestaande ophaalregeling.
Er moet namelijk wel enige ruimte tussen
liggen, wil er ook tweemaal huisvuil zijn.
De bijkomende gemeente Stavenisse moest
er tussen geschakeld worden. Per 1 januari
zal de regeling als volgt zijn:
Maandagmorgen Sint Annaland.
Maandagmiddag Poortvliet (ongewijzigd.
Dinsdagmorgen Sint Maartensdijk,
Dinsdagmiddag Scherpenisse (ongewijzigd)
Woensdagmorgen Stavenise.
Donderdagmorgen Sint Annaland
Donderdagmiddag Poortvliet (ongewijzigd)
Vrijdagmorgen Scherpenisse
Vrijdag Scherpenisse, Sint Maartensdijk en
Stavenisse. Daarvoor komt dan Stavenisse
het laatst aan de beurt, zodat vanaf woens
dagmiddag t.e.m. vrijdagmiddag voor de
tweede ophaaldienst in die gemeente 't huis
vuil kan worden opgespaard. Met zo min
mogelijk wijzigingen lijkt ons een bevredi
gende regeling te zijn opgesteld. Hiermee
zal men wel aan de top zijn van wat het
aantal deelnemende gemeenten met één wa
gen betreft. Tholen heeft een eigen dienst,
zodat alleen Oud Vossemeer nog zou over
blijven.
Bij de gemeenschappelijke ophaaldienst kwa
men ook een paar personeelsmutaties. De
heer van der Maas bedankte wegens een
andere werkkring, waarvoor in de plaats
werd benoemd de heer J. Tichem te Scher
penisse. Een derde vaste werknemer werd
gevonden door benoeming van de heer A.
Vermeulen te Sint Maartensdijk. Er waren
twee sollicitanten.