PIET DUINE Piet vao Tilburg Ouders hebben het laatste woord Ieder wordt geacht de wet te kennen De loonontwikkeling in Nederland vooruit ol achteruit C. DOMINICUS „Aalsmeer" BERGEN OP ZOOM i Maar school- en beroepskeuze- mogelijkheid aangrijpen Tholen gooit hoge ogen, wanneer scholen zich nu opgeven De plechtige afkondiging van de wijzigingen in de grondwet „Ergerlijk krantengeklets over thoolse achterlijkheden ben ik beu" Hervormde stichting bejaardenzorg huurt herverkavelingsbarak van de gemeente voor zevenduizend gulden Verpachting landbouwgronden Stavenisse doet ook mee Wi) wensen onze clientèle een gelukkig en voorspoedig 1964 Vert Senior Melkmachines - Röntgenstraal 16 -• Roosendaal BLOEMSIERKUNST G.N. Beroepskeuze. Deze 3de instantie kan echter op groter schaal gaan helpen. De stichting zoekt als het ware werk. Men dient schooi en beroepskeuze wel te onderscheiden. Wan neer het kind op 12 jarige leeftijd van de lagere school komt, is het nog niet toe aan de beroepskeuze wel direct aan de schoolkeu ze. Men heeft wel gedachten in een bepaalde richting Maar welke school? In het hoofd (bij de ouders) speelt dan het niveau, dat men later wil bereiken. Dat kan wel eens verkeerd beoordeeld worden. Ook via Nij verheidsonderwijs ook via het lager tech nisch onderwijs, kan men ver komen. Men BROMFIETS- EN MOTORHANDEL wenst familie, vrienden en clientèle een gelukkig en voorspoedig 1964 toe Wassenaarstraat 7 en 9 - BERGEN OP ZOOM - Tel. 01640-3260 G.N. Onder auspiciën van de Agrarische Sociale Werkgroep van de Streekverbetering Tholen werd 18 december jl. een bijeenkomst gehouden in het gemeentehuis van Poortvliet met voorlichting over school- en beroepskeuze. Via de Zeeuwse stichting voor voorlichting over school- en beroepskeuze is er daartoe volgend jaar volop gelegenheid, wanneer de scholen dat wensen. Op een voordeliger manier, dan bij individuele test. Zowel betekenis als praktijk van het school keuze onderzoek kwamen aan de orde via ir J. H. H. Hasenack, secretaris van de Stichting Zeeland voor Maatschappelijk en Cultureel Werk en drs J. M. Dippel, functionaris van de Zeeuwse Stichting voor Beroepen Voorlichting en School- en Beroepskeuze Voorlichting. De voorzitter van bovengenoemde werk groep burgemeeser W. J. van Doorn kon een flink gezelschap begroeten,. Voorname lijk hoofden van scholen, onderwijzers en onderwijzeressen, maar ook gemeentebestuur ders. De voorzitter wees er op, dat de schooi en beroepskeuze al enige tijd leeft in de streek en dat er ook zo het een en ander aan de voorlichting hierover is gedaan. De Werkgroep wil dit onderdeel van haar werkzaamheden thans afronden met deze voorlichtingsbijeenkomst en de in de week van 20 tot 27 januari te houden beroepenten- toonstelling te Tholen. WAAROM BEROEPSKEUZE Deze vraag beantwoordde ir Hazenack. Hij wees er daarbij ellereerst op, dat een vergelijking met vroeger in dit opzicht niet meer opgaat. Men mag nog rustig stellen dat de ouders zelf mans genoeg zijn om een keuze te maken, maar alleen volgt daar bij de vraag of dat het meest juiste beroep is in verband met de aanleg van het kind. In de stad is dat alles wat sneller gegaan zoals daar de meeste veranderingen zich sneller voltrekken. Op het platteland heeft men immers met een meer eenzijdiger be roepsstructuur te maken. De inleiders noem de vervolgens vier redenen van bestaansrecht voor school en beroepskeuze: 1. omdat het aantal beroepen sterk is toegenomen. 2e van wege de veel meer onzichtbare beroepen bij instellingen, organisaties, enz. In de derde plaats omdat de beroepen een veel uitge breider opleiding eisen en in de vierde plaats vanwege de zgn. schaalvergroting, mogelijk door de meer openheid van de wereld. OP THOLEN Tholen is een typisch plattelandsgebied, aldus vervolgde ir Hazenack en tussen 1947 en 1960 daalde de werkgelegenheid in de landbouw met 1300 mannen en 400 vrouwen. Het aantal landarbeiders en boerenzoons in de eigen bedrijven werkzaam werd gehal veerd. Er pendelen nu zo'n duizend streek- bewoners naar buiten het eiland. En het ziet er naar uit dat deze verschuiving nog niet aan het eind is gekomen. De mensen hebben een ander beroep gekozen, vaak on geschoold. De cijfers tonen zulks aan. Slechts 40 pet volgde beroeps onderwijs en 55 pet van degenen, die nu in een ander beroep werkzaam waren hebben nog een tijd op het land of eigen boerderij gewerkt. Ook voor de landarbeiders is dat zo. Tot 1960 hadden velen geen verdere opleiding dan de lagere school. Op Tholen was dat bij 46 pet wel het geval tegenover 54 pet in Zeeland Ongeschoolde arbeid zal steeds meer onbe- vreidigend worden. Mogelijk is de ontwikke ling ook vertraagd, omdat van de mannelijke beroepsbevolking op Tholen 85 pet alleen maar lager onderwijs genoot. Er komen echter steeds meer mogelijkheden voor ge schoolden en die kans zal men moeten aan grijpen. In dit verband wees ir Hazenack er op, dat in het algemeen op Tholen wei nig gebruik wordt gemaakt van de mogelijk heid studietoelagen te krijgen. school nog gestudeerd, eveneens tot 1960. Ze zijn te lang beschouwd als niet meer dan hulp in de huishouding, een beroep, dat kan niet alleen adviseurs inschakelen. Eers tens zijn daar de onderwijzers, die uw kind op school hadden. En uiteindelijk hebben de ouders zelf het laatste woord. Drs Dip pel meende dat er naast de schooladviseur ook de schoolarts moet worden ingeschakeld en zo nu en dan zal zelfs een psycholoog nodig zijn. De belangrijkste mensen- die aan het advies deelnemen zijn en blijven het kind en de ouders. Hoe we zo'n test doen? In klassikaal ver band. Daarbij gaat het niet alleen of de op gaven behoorlijk zijn gemaakt, maar ook om de persoonlijkheid. Ieder mens komt met iets voor de dag. Zo zijn er bij deze stichting exacte en humane denkproefjes. Aan de hand van de schriftelijke test en het persoonluijk contact wordt een rapportje gemaakt Drs Dippel besloot met de verklaring dat Tholen thans hoge ogen gooit om zich van school- en beroepskeuze te verzekeren, wanneer de scholen zich nu opgeven. De stichting staat klaar Bij de hierna gevolgde gedachtenwisse- ling wordt opgemerkt, dat het percentage van na de lagere school studerenden wel belangrijk is gestegen. Voor de uloschool werd de derde klas geprefereerd voor de school- en beroepskeuze boven de eindklas omdat in de derde klas eigenlijk richting moet worden gekozen. Beantwoord werd ook de vraag wat de financiële consequen ties zullen zijn. Het blijft in klassikaal ver band op f 5.per kind komen. Bij een in dividuele test gaat het al gauw naar f 50. De voorzitter dankte hierna beide inlei ders en merkte op dat dit onderdeel voor de Werkgroep dus zal worden afgerond met de in januari te houden beroepen tentoonstel ling in Tholen. De bijeenkomst werd ook bijgewoond door de voorzitter van de sreek- verbeteringscommissie M. C. J. Kosten en de secretaris van de Agrarisch Eociale Werkgroep ir J. Prins uit Goes. Een bijeen komst die op de juiste tijd was beëindigd, trouwens ook veel ingewikkelder is gewor den. Het onderwijs voor meisjes na de lagere school ligt in geheel Zeeland te laag ook op Tholen. Een tweede opmerking van de heer Ha zenack was, dat nog te veel op kantoor baantjes wordt geaast. Dus maar mulo-op leiding. Maar deze opleiding is zonder meer niet beter dan het doorlopen van de l.t.s Noch de ouders, noch de kinderen kunnen alle mogelijkheden en wenselijkheden over zien. Daarom is er ook een- stichting met deskundigen, specialisten. Ir Hazenack be sloot met de opmerking dat echter de best aangeboden hulp niets waard is, wanneer men er geen gehoor aan geeft of gebruik van wenst te maken. DE TEST Drs J. W. Dippel zei het direct concreet: „We kunnen u helpen" En u zult dan vragen op welke wijze? Ook op Tholen is er de Uit diverse plaatselijke berichten, die de- teitsmedia kan niet worden volstaan voor zer dagen in de dagbladen verschenen, blijkt de publicatie van vele uitvoerige wetteksten dat in vele gemeenten speciale raadsverga- Het zou teveel ongelezen pagina's van de deringen zijn belegd in verband met de kranten kosten wanneer alle wetten in plechtige afkondiging van de wijzigingen in extenso werden opgenomen. Daar het bij de grondwet. Wat is de reden, dat aan de rechtsvragen dikwijls om een nauwkeurige afkondiging van de wijzigingen in de grond- redactie gaat van wat de wet inhoudt kan wet een speciale raadszitting wordt gewijd, bij de bekendmaking niet worden volstaan Zijn deze veranderingen van zo groot belang met bijvoorbeeld het verstrekken van een voor de gemeenten? Dit is toch niet het ge val, daar de wijzigingen voor de gemeente besturen voor het merendeel niet van bete kenis Zijn. De enige wijziging die voor de gemeenten enige betekenis kan hebben is de verlaging van de leeftijdsgrens voor het actief kiesrecht. De andere wijzigingen zijn de verlaging van de leeftijdsgrens om lid van de Tweede Kamer der Staten Generaal te kunnen zijn van 30 tot 25 jaar, de aanpassing van de grondwet aan de situatie die met Nieuw Gui nea is ontstaan en een herziening van de troonopvolging. De leeftijdsgrens voor het actief kiesrecht, dat wil zeggen het recht om te mogen kiezen wordt verlaagd van 23 naar 21 jaar. De wijzigingen van de grondwet zijn thans tweemaal door de Staten Generaal en de Kroon bekrachtigd. Zelfs met een meerderheid van minstens twee der de. Maar tussen de vaststelling en Het rechtskracht krijgen van de wetten ligt nog een belangrijke formele schakel. Die schakel is eigenlijk de bekendmaking van wat be sloten is. Een vorm van het geven van publiciteit aan een wet. Algemeen geldt immers het gezegde ,,een ieder wordt ge acht de wet te kennen". De wetgever dient er dan ook zelf voor te zorgen, dat „een ieder" in staat is van de inhoud van de wet kennis te nemen. Dit geschiedt door de publicatie, die hier afkondiging ge noemd wordt. Voor het geven van algemene bekendheid aan feiten of omstandigheden heeft onze tegenwoordige samenleving ef ficiënte methoden in de vorm van pers, radio en televisie. Maar met deze massa publici- perscommuniqué. De tekst van wat besloten dient dus in een officiële vorm ter kennis van de rechtsgenoten te worden gebracht. In ons land is daarvoor de afkondiging in het Staatsblad gekozen. Dit is ingesteld bij Souverein Besluit van wijlen Koning Wil lem I van 18 september 1813 (juist 150 jaar geleden). Dit besluit, dat behelsde de afkondiging van de wetten in het in te stel len Staatsblad is zelf opgenomen in het le Staatsblad. De afkondiging van de wij zigingen van de grondwet in het Staatsblad heeft inmiddels plaats gevonden. Hiermee is de afkondiging echter nog niet voltooid De grondwet schrijft zelf voor, dat de veranderingen, die door de Staten Generaal en de Koning zijn vastgesteld plechtig afge kondigd moeten worden. In de Koninklijke Publicatie van 2 december j.l. wordt nu bepaald, dat de plechtige afkondiging zal plaats hebben door voorlezing op 19 decern ber 1963, des voormiddags om half elf in een plechtige openbare zitting van de Hoge Raad der Nederlanden, van elk der gerechts hoven en der arrondissementsrechtbanken, alsmede in iedere gemeente in of voor het huis der gemeente. De voorlezing in of voor het huis der gemeente moet geschieden op voor het publiek toegankelijke plaatsen. Uit het vorenstaande blijkt, dat het niet nood zakelijk is deze voorlezing in een openbare rfaads-vergadering te doen plaats hebben. Om het plechtige karakter van deze voorle zing te accentueren kan voorkeur worden gegeven aan de voorlezing in een raads vergadering. Doch dit is zuiver een kwestie van voorkeur en niet een verplichting. Ik weet niet geachte lezer, of het u net zo is vergaan als mij, maar bij het lezen van de verwarrende hoeveelheid nieuws en commentaren over de te verwachten 10% loonstijging zal bij velen toch de vraag gerezen zijn wat men er nu in feite mee vooruit gaat. Wat is de reden geweest dat men de laatste jaren bij het aflopen van een Collectieve Arbeids overeenkomst de stijging van het loon steeds heeft gesteld op 3 a 4 terwijl nu plotseling een loonstijging van 10% tot de mogelijkheden blijkt te behoren, welke stijging na nog betrekkelijk ge ringe weerstand blijkt tot stand te zijn gekomen. Ik kan mij voorstellen dat de volgende factoren hierbij een niet geringe rol hebben gespeeld. Zoals bekend is in 1959 bij de „Algemene aanwijzing betreffende meer differentiatie in de arbeidsvoorwaarden", aan het College van Rijksbemiddellaars de opdracht gegeven de politiek der algemene loonrondes te ver laten. De maatstaf die het College daarna moest hanteren voor de toetsting van wijzi gingen in de C.A.O.'s was de toeneming van de arbeidsproduktiviteit. Hierdoor is het de laatste jaren mogelijk geweest dat de lonen wel met bovenge noemde 3 4 pet per jaar stegen, terwijl de prijzen hieraan niet in ernstige mate werden aangepast. De stijging van de produktiviteit en de daaraan gekoppelde toename van de lonen worden in Nederland o.a. berekend door het Nationaal Planbureau. Dit bureau berekende de produktiviteitstoename in 1962 op 2.7 pet. Gebleken is evenwel dat dit percentage (en van bevoegde zijde heeft men dat ook toegegeven) wat aan de voor zichtige kant is geweest. Men heeft zich ronduit gezegd één procent vergist. Het bekend worden van dit feit, gekoppeld aan de recente arbeidsonlusten in de verschil lende bedrijfstakken, heeft de geachte vak bondsleiders van onze drie grote vakcen trales gedwongen om bij de laatste loonon derhandelingen hiermee wel degelijk ekening te houden, wilde men tenminste niet helemaal aan hun bestaansrecht gaan twijfelen. Het gevolg is geweest dat men een schot heeft gewaagd. Wie schetst echter hun verbazing toen bleek dat men de gevraagde 10 pet inderdaad bereid was te geven (afgezien van de verder bereikte verbeteringen in de se cundaire arbeidsvoorwaarden). Wie nu evenwel denkt dat onze welvaart hierdoor een heel stuk zal stijgen komt ech ter bedrogen uit. Bij het bekend worden van de loonstijging, hebben de werkgeversver enigingen gesteld dat deze verhoging niet geheel uit hun winst zal kunnen worden be kostigd, en dat men een deel van deze kos tenstijging zal moeten doorberekenen in de afzetprijzen. Zij hebben er echter niet bijver- teld dat deze stijging in de prijzen al zou gaan werken voordat de loonsverhoging een feit zou zijn. Toch is dit gebeurd, en recente berekene- ningen hebben de mening gerechtvaardigd dat de prijsstijging eind 1964 in totaal 7 pet zal belopen. Voegen wij hieraan toe dat de progressie in de Inkomstenbelasting hier ook nog wel een graantje van zal meepikken, dan blijft een reële loonstijging over van 2 pet In dat opzicht kunnen we de heren vak bondsleiders dan dankbaar zijn. Maar dat is dan ook alles. Met de welvaartsstijging loopt het echt niet zo'n vaart. Bij dit ales speelt bovendien nog een ander aspect. Wanneer n.l. eind 1964 de prijs stijging zal zijn voltooid dan kunt u ge achte lezer, voor uw moeizaam bijeenver gaarde spaarcentjes ook minder kopen dan nu het geval is. Immers heeft men nu f 1000 ring weinig last zullen ondervinden, maar het merendeel van diegenen die met deze 10 pet het meest gebaat zijn, zijn geen bezit ters van aandelen of onroerende goederen. In vorengaande is met opzet de houding van de regering buiten beschouwing gela ten. Hierbij komen we aan de tweede fac tor welke heeft geleid tot de ons bekende ontwikkeling. Een krachtig optreden van de regering tegen deze gang van zaken zou ons niet hebben bevreemd. Toch is het tegendeel het geval geweest. De vraag is waarom heeft de regering hier min of meer lijdelijk toe gezien? De redenen hiervan zullen na enig zoeken duidelijk zijn. VOOR IEDERE KAMER DE JUISTE MEUBELEN BERGEN OP ZOOM Bosstraat - hoek Lindebaan - tel. 5467 mogelijkheid voor de scholen komend jaar op de spaarbank staan, dan zullen deze (af- van de school- en beroepskeuze op groter gezien van renteverschillen) in 1964 maar schaal gebruik te maken Dat was voorheen f 930.waard zijn. Nu is het zo dat hou- ook mogelijk, maar dan individueel via het ders van aandelen en bezitters van onroe- Bij de meisjes had 30 pet na de lagere Arbeidsbureau of bij het chr. bureau voor rende goederen van deze waardevermbinde- In de eerst plaats was het Kabinet nauwe lijks geformeerd toen dit probleem aan haar werd voorgelegd, en ik kan mij voorstellen dat prof. Andriessen zich liever niet aan de hete loonbrij wilde branden. Prof. Witte - veen's voorkeur voor de revaluatie van de gulden kennende kan ik mij indenken dat deze ontwikkeling hem niet welkom was. Een tweede reden heeft waarschijnlijk ge legen in het streven naar ontspanning op de arbeidsmarkt. Immers de hogere prijzen zul len leiden tot verminderde uitvoer, waardoor (als men bedenkt dat Nederland voor twee derde afhankelijk is van het buitenland) de investeringen en de produktie vanzelf zou den afnemen, en daarmee de spanning op de arbeidsmarkt. Bovendien dient men in aanmerking te nemen dat door deze loonsverhoging de ar beiders uit het Oosten des lands die nu in Duitsland werken weer voor een belangrijk gedeelte in Nederland zouden kunnen komen werken. Tenslotte maar niet de geringste factor heeft ook de politiek ten opzichte van de E.E.G. waarschijnlijk een rol gespeeld bij het bepalen van de houding van de regering. Het moet haar toch wel bijzonder welkom zijn geweest dat zonder dat het initiatieg daartoe van haar is uitgegaan, de mogelijk heid werd geschapen om ons loon- en prijs- peil meer in overeenstemming te brengen met dat van de ons omringende E.E.G.-lan- den. Vooral als men bedenkt dat ons land behalve Italië het laagste nominale loonpeil heeft van de Europese Gemeen schap. Eén van de weinige lichtpunten in deze hele ontwikkeling is misschien dat door de stijging van de binnenlandse prijzen de prijzen van de buitenlandse artikelen relatief goedkoper worden, alhiewel de positie van onze betalingsbalans daar door nauwkeurig zal moeten worden gadegeslagen. Een tweede lichtpuntje is misschien dat onze fietsbanden goedkoper worden, waarmee, we vooral als automobilist zeer gebaat zijn. Hopende dat bovenstaande een niet al te ongunstige invloed op de viering van uw jaarwisseling zal hebben, eindig ik met u een voorspoedig 1964 toe te wensen. RAADSVERSLAG SINT-MAARTENSDIJK Bij het openingswoord van de raadsver gadering van donderdag 19 december j.l. te Sint Maartensdijk waarvoor raadslid J, L. M. Geluk verhinderd was, ging de voor zitter, burgemeester D. C. Bouwense een ogenblik nader in op hetgeen sommige kranten koppelden aan de polio-gevallen in Tholen. Met vele andere streekbewoners had de voorzitter aan het soms ergerlijk krantengeklets over thoolse achterlijkheden bizonder geërgerd. We zijn dat voortdurend geklets beu, merkte de voorzitter gramstorig op. Met name hetgeen was geschreven in een ingezonden stuk, had de wrevel van Sint Maartensdijks eerste burger opgewekt Daarin had men er zelfs de „ver achterstaan de sportaccomodatie" op Tholen bij betrok ken. De voorzitter zei niet te willen ingaan op wat zich rond de polio gevallen afspeel de met betrekking tot de vaccinatie. Veel erger was echter de door buitenstaanders geleverde kritiek. In verschillende gemeenten van onze streek, met een totaal inwonertal van een 15.000 vindt men een betere sportaccomodatie dan in een stad van de zelfde grootte, aldus de burgemeester. Hij dacht daarbij ongetwijfeld aan de uitstekende gelegenheden in Tholen, Oud Vossemeer en Poortvliet, terwijl de aanleg te Sint An- naland aan de gang is en het in Sint Maar tensdijk staat te gebeuren. Ook ten aan zien van andere verenigingsaktiviteiten komt men heus niet van achter. Aan het slot van de vergadering was ditzelfde onderwerp ook voor dhr. Koop man aanleiding er nog iets van te zeggen. wordt in 10 jaar afgeschreven, wat f 3000 per jaar betekent. De bestrating ad f 7000 in 15 jaar af te schrijven is ongeveer f 500 per jaar. Grondkosten per jaar f 100 Rente f 1200.rest is voor onderhoud zijnde ruim f 2000 De gemeente zal er bij deze exploitatie hens niets aan verdienen. Dhr. op den Brouw wil dat wel aannemen maar merkt op dat er bij 20 inwoners toch alleen f 350.per persoon woningkosten aan verbonden zitten. Daarbij komt dan nog het levensmiddelenpakket. Een echtpaar betaalt dus alleen al f 700 per jaar woning- huurkosten om dat zo maar eens te noemen. De vooreiztter merkt op, dat de stichting denkt aan tenmiste 30 pers. wat ds f 233 per jaar is per persoon of nog geen f 5 per week. In Ten Anker is het f 1.67 per persoon per dag. De heer op den Brouw zegt er een grote voorstander van te zijn, dat het tehuis er komt en omdat het voor een goed doel is, mag het de gemeente ook wel wat kosten! Overigens is hij nu wel meer op de hoogte voor de toelichting van de secretaris, al blijft hij de huur van f 7000 aan de hoge kant vinden. Uiteindelijk is het wat ver ge zocht ook op bestrating te gaan afschrij ven. Hij vreest dat er nu zo maar geen nieuw gebouw voor dit doel zal komen. eD voorzitter meent van wel omdat men daar toe reeds direct wil reserveren. Dhr. Koopman zegt dezelfde gedachte te hebben gehad ten aanzien van de huurprijs als dhr. op den Brouw. We schrikken er nu wat van, dat de werkelijkheid inderdaad „De goede ingezetenen van Tholen zijn be- zo zal moeten zijn. Hij vindt het wel schimpt en bespot via krant, radio en t.v, In geen enkel opzicht werd rekening gehou den met de vrijheid van doen en laten. Is het niet ontstellend, dat ouders van zieke kinderen werd verweten, dat het hun eigen schuld is wanneer ze met kerst doodskaartjes voor hun kind moeten laten drukken. Spre ker wenste alle lof toe te zwaaien aan de gemeentebesturen, die zonder standpunt te kiezen de volle medewerking verleenden, evenals aan de doktoren, die zonder onder scheid uiteraard de mensen volkomen vrij latend alles deden wat mogelijk was. Natuurlijk mag men er anders over denken dan degenen, welke niet vaccineren, vond dhr. Koopman, maar dan ook het respect kunnen opbrengen voor degenen, die er an ders over denken. En zo was het bij onze artsen. Beschamend is, wat hierover alle maal is geschreven, vond dhr. Koopman. Daarna werden de ingekomen stukken voor kennisgeving aangenomen. Het voor stel de krotwoning Blauwstraat 24 aan te kopen voor f 600.en de woning Blauw straat 16 eveneens voor f 600.ontmoette bij niemand bezwaar. Ook de nieuwe regeling schoolgeld kleu teronderwijs werd een hamerstuk. Het schoolgeld bedraagt f 12-per jaar terwijl voor meer kinderen uit een gezin korting kan worden verkergen en voor onverbo genden is er zelfs vrijstelling mogelijk. Aangegaan wordt voorts een rekening courantovereenkomst tot een maximum van f 150.000.—. Vanwege uitbreiding industrieterrein moe ten enige weg- en slootgedeelten van het waterschap Tholen worden overgenomen Het verlengde van de Nijverheidsweg. een gedeelte Schakelweg en de gedempte sloot vanaf de Molendijk tot de Nijverheidsweg Het waterschap is bereid deze percelen aan de geemente over te dragen voor f 1. in totaal. Niemand heeft er bezwaar tegen De begroting 1963 wordt enigermate gewij zigd, vanwege de nodige aanpassing voor opname uitgaven van eerder genomen raads besluiten. O.m. was de subsidie voor het Groene kruis verhoogd, de brandblussing van ,,Hof van Holland" vergde f 1000.meer belo ning brandweerlieden er was f 1500. nodig voor ontwikkelingsmateriaal op de kleuterschool en de vakleerkracht bijz, school vergt eveneens f 750. De wijziging rechtspositieregelingen was eveneens een hamerstuk. Nu er nieuwe pachtcontracten komen, ont vangt de gemeente verschillende verzoeken van huurders om de pacht ten name van een ander te stellen. Veelal betreft het hier een overgang op zoon, schoonzoon of ander fa milielid. B en w stellen voor daarmee ak koord te gaan, waarbij eventuele overschrij- vingskosten voor rekening van de pachter komen. Waar tenslotte dhr S. M. de Bruin niet meer in aanmerking wil komen, krijgt dhr. J. Pot dit perceel als eerste op de lijst (staat er op sinds 1949). Rottedam C. Zachariasse HERVERKAVELINGSBARAK VOOR BEJAARDENTEHUIS De kerkelijke stichting voor de exploitatie van een bejaardentehuis in oprichting be oogd in Sint Maartensdijk een bejaardente huis te stichten, waarin meer dan normaal de nadruk zal worden gelegd op verpleging van zieken. Een tehuis voor ieder toeganke lijk. In verband daarmee Stellen b en w voor het destijds genomen principebesluit om hiervoor de gekochte herverkavelingsbarak te verhuren te bekrachtigen. Men zal f 7000 huur per jaar vragen, waarbij het onder houd van de verwarming en het gebouw aan te buitenzijde voor gemeenterekening is. De voorzitter voegt er aan toe, dat de stichting aanvankelijk dacht aan een ver pleeghuis, maar daarvoor is het rayon te klein. Dus zal het een bejaardentehuis wor den waarbij echter verpleging mogelijk is. De heer Op Den Brouw vindt het droevig dat er tweemaal in het prae-advies voor komt „ongeacht kerkelijke gezindte". Dat is toch logisch, meent dit raadslid, of is men bang dat men het doel anders niet zal berei ken? De voorzitter wijst er met nadruk op, dat dit geen passage is van genoemde stichting maar van het college van b en w. Men mag wel vertrouwen hebben dat het goed gaat maar de gestelde voorwaarde is normaal. Daarmee is dhr. van Zetten het volkomen eens. De voorzitter wijst er nog op, dat er geen notariskosten over zullen komen. De heer op den Brouw vindt de huurprijs van f 7000.per jaar aan de hoge kant. Hij zou graag willen weten, wat de kosten voor de gemeente zijn. Secretaris Benou geeft daarop een toelichting. Het gebouw dat b en w de bepaling er in hebben opge nomen, dat ongeacht de kerkelijke gezindte toelating noodzakelijk is. Er mag geen voor keur bestaan. Hij is ook van mening dat het de gemeente geld zal gaan kosten, maar hoe veel? De voorzitter gelooft niet ten aanzien van de exploitatie gebouw. Wanneer er armlastigen in het tehuis zitten, zijnde inwo ner van Sint Maartensdijk dan betaalt de gemeente dat of een gedeelte, zoals dat ook gebeurt voor personen die elders in tehuizen zijn opgenomen. Ook weth. Geluk is er van overtuigd, dat het de gemeente wel wat zal gaan kosten, maar dat is het ergste niet. Op een desbetreffende vraag antwoordt de voorzitter, da elke gemeente een vertegen woordiger in de stichting heeft al is dat niet persé een afgevaardigde van het burger lijk gemeentebestuur. Dhr. Koopman informeert naar de pension- prijzen. De voorzitter meent, dat deze wel ongeveer gelijk zullen zijn aan die van Ten Anker. Dhr. Koopman is verheugd dat b en w ondanks de meerdere gegadigden voor deze barak de stichting voorrang hebben willen verlenen en dankt daarvoor het dagelijksbe- stuur. Met algemene stemmen werd hierna het voorstel tot verhuur aan de stichting van de door de gemeente onlangs aangekochte herverkavelingsbarak aangenomen. RONDVRAAG De heer op den Brouw hoorde klachten over het schoolgebouw van de openbare lagere school, terwijl hij ook nog eens terug komt op het voor de onafhankelijkheidsher denking uitgereikte boekje, wat hem nog steeds dwarszit. Dhr. Lindhout vraagt waarom de ver keersmaatregelen aan de Kaaistraat nog niet zijn genomen. Het wachten blijkt te zijn op de borden. Nadat dhr. Koopman nog is teruggekomen op hetgeen de voorzitter in zijn openings woord had opgemerkt en wat reeds aan het begin van dit verslag is vermeld, deelt de voorzitter nog mee, da het in de bedoeling ligt om begin januari weer bijeen te komen. Inmiddels wenst hij de raadsleden en hun gezinnen vast prettige kersdagen en een goede jaarswisseling toe. Kleine wijziging gemeenschappelijke vuilnisophaaldienst Zoals wel bekend zal zijn, gaat Stavenisse per 1, januari a.s. ook meedoen aan de gemeenschappelijke ophaaldienst huisvuil,! zoals deze reeds een dik jaar werkt tussen de gemeenten Poortvliet, Scherpenisse, Sint Maartensdijk en Sint Annaland. En ook goed werkt. Nu er een vierde gemeente bij komt, moest de ophaalregeling een kleine wijziging ondergaan. Daarbij was het wel een puzzel om nog tot een enigermate bevre digende spreiding te komen voor de twee maal per week bestaande ophaalregeling. Er moet namelijk wel enige ruimte tussen liggen, wil er ook tweemaal huisvuil zijn. De bijkomende gemeente Stavenisse moest er tussen geschakeld worden. Per 1 januari zal de regeling als volgt zijn: Maandagmorgen Sint Annaland. Maandagmiddag Poortvliet (ongewijzigd. Dinsdagmorgen Sint Maartensdijk, Dinsdagmiddag Scherpenisse (ongewijzigd) Woensdagmorgen Stavenise. Donderdagmorgen Sint Annaland Donderdagmiddag Poortvliet (ongewijzigd) Vrijdagmorgen Scherpenisse Vrijdag Scherpenisse, Sint Maartensdijk en Stavenisse. Daarvoor komt dan Stavenisse het laatst aan de beurt, zodat vanaf woens dagmiddag t.e.m. vrijdagmiddag voor de tweede ophaaldienst in die gemeente 't huis vuil kan worden opgespaard. Met zo min mogelijk wijzigingen lijkt ons een bevredi gende regeling te zijn opgesteld. Hiermee zal men wel aan de top zijn van wat het aantal deelnemende gemeenten met één wa gen betreft. Tholen heeft een eigen dienst, zodat alleen Oud Vossemeer nog zou over blijven. Bij de gemeenschappelijke ophaaldienst kwa men ook een paar personeelsmutaties. De heer van der Maas bedankte wegens een andere werkkring, waarvoor in de plaats werd benoemd de heer J. Tichem te Scher penisse. Een derde vaste werknemer werd gevonden door benoeming van de heer A. Vermeulen te Sint Maartensdijk. Er waren twee sollicitanten.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1963 | | pagina 14