WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLOND
het
teken
Kerstfeest
1963
Nieuwsbrief
WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT
VERSCHIJNT ^IEDERE DONDERDAG
Antwoord op vragen kinder
verlamming op eiland Tholen
keRStlieöeRen instuöeRen, zelfs met vieR hanöen
„eRe zij qoö"en sfeeR in het qezin
20e jaargang No. 5
19 december 1963
Uitgevers G J, ZACHARIASSE en G. HEIJBOER
Redaktie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 01665-375
Adm. Oudelandsestr. 34, Tholen - Tel. 01660-589 b.g.g 531
Giro 124407
En dit zal u het teken zijn
„Gij zult het kindeke vinden in doeken
gewonden en liggende in een kribbe.''
Dat de Christus geboren werd in een stat, gelegd in een kribbe en in
doeken gewonden, is niet maar een bijkomstige omstandigheid, die de armoe
van Jozef en Maria en de positie waarin zij in Bethlehem verkeerden, illustreert.
De engel, die de blijde boodschap aan de herders brengt, signaleert dit
alles als „het teken", waaraan de herders de waarheid van zijn woorden kunnen
toetsen. Het gaat hier niet om een sentimenteel accent op een mededogen-
wekkend verhaal. De doeken waarin dit kind is gewonden, de kribbe waarin
het ligt, hebben speciale betekenis als het symbool, dat dit kind het Kind is.
De herders hebben, zoals al hun tijdgenoten, zich wel een beeld gevormd
van de Messias, de Verlosser, die zij verwachtten. Aan een kind, een baby,
hebben ze wellicht niet eens gedacht. Hun verwachting zag uit naar een
krijgsheld, die plotseling zou opstaan, het juk der gehate Romeinen zou af
werpen, die „de heidenen onder een ijzeren scepter zou brengen" en wiens
nieuwe rijk een ideale voortzetting zou zijn van het rijk van Koning David.
Het Kind in Bethlehems stal maakt een einde aan deze droom. Maar de
engel die Zijn geboorte aankondigt, neemt ook iedere gedachte weg, als zou
deze armelijke geboorte een toevallige omstandigheid zijn. Hij zegt er zeer
bepaald bij, dat deze armoe het teken, de waarborg van echtheid is, het symbool
van de Messias. Dit is het begin des levens van Hem, die „geen plaats had om
het hoofd neder te leggen"van de Man van Smarten, en dat leven zal eindigen
aan het kruis waaraan Hij hangen zal, een naakte lijder, verworpen door de
hemel, uitgestoten door de mensen.
De manier, waarop Christus op aarde komt, dient niet om sentimentele
mensen tranen in de ogen te krijgen. Deze geboorte in een stal, dit liggen in
doeken, in een kribbe, is „planmatig"maakt deel uit van Gods heilsplan met
de wereld, dat door dit Kind aan die wereld verkondigd zal worden.
God heeft, zou men met eerbied mogen zeggen, opzettelijk een streep
gehaald door alles wat zou kunnen doen denken aan een aardse Messias-
verwachting. Daarom ook past déze Christus niet in de plannen en ver
wachtingen van mensen, die God wel een plaats in hun leven willen geven,
maar een plaatsje dat zij zelf hebben klaargemaakt, in een speciale nis of in
een vergeten hoekje, maar op zijn plaats en daar blijvend, niet ingrijpend in het
leven en daarvan bezit nemend
De armoe van dit Christuskind, in strijd met alle menselijke opvattingen
en verwachtingen, dwingt dan ook tot de aanvaarding van de ontzaglijke
dialectiek die ons uit Christus' evangelie tegemoet komt: arm, maar velen rijk
makend: niets hebbend, toch alles bezittend; stervend en zie, wij leven
Dwingt ons te aanvaarden dat wie zijn leven zal willen behouden het zal
verliezen, maar wie het om Zijnentwil zal willen verliezen, het leven zal vinden.
Koningskinderen worden niet geboren in stallen en gewonden in doeken.
Déze Koning wèl. Dat is geen toeval, geen romantiek. Dit is Gods wil en plan.
Dat is het „teken", het symbool van de Zoon van God. Hij, die ons leven
ondersteboven keert. Hij, die in ons hart dat altijd opstandige, egoïstische „ik"
wil vernietigen, opdat Hij ons met zijn zegeningen vervullen zal.
De doeken, daar dit Kind in leit,
is 't purper van Zijn majesteit,
waarin de herders hem aanschouwen,
dien God de zielen komt vertrouwen,
gelijk van ouds was toegezeid
dat God zijn kudde weiden zal
en hoen voor ramp en ongeval
en naar 't verdwaalde schaapken vragen
en dat op Zijne schouders dragen
met vreugd, bij 't overig getal.
Hier is de wijsheid ongeacht,
hier geldt geen adel, staat noch pracht;
de hemel heeft het kleen verkoren.
All wie door ootmoed wordt herboren,
die is van 't hemelse geslacht.
franko p.p. 3.60 4- fnkassokosten
Abonnementen 3.00 per halfjaar
Prijs per nummer 15 cent
Advertenties 12 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief
Spierinkjes t/m 20 woorden 1.50 - Advertenties worden tot
DINSDAGMIDDAG 1 uur in Tholen aangenomen
HET OUDEJAARSNUMMER
van onze krant, verschijnt maandag
30 december, waarschijnlijk op de
gewone uren als anders op donderdag
Het nummer van 26 december wordt
dus maandag 30 december bezorgd.
De advertenties voor dit nummer
dienen maandag 23 december binnen
te zijn. Predikbeurten dinsdagmorgen
24 december voori oudejaarsavond,
nieuwjaarsmorgen en voor zondag
5 januari.
Er bestaan in Nederland vijfhonderd niet-
officieel erkende kerkgenootschappen. Er
zijn honderd en elf officieel erkende kerkge
nootschappen. Die laatste honderd en elf
zagen we laatst alle afgedrukt in een ge-
illustreerd tijdschrift. En boven die lange
lijst stond met vette, grote letter: poging
tot eenheid.. De Oecumenie zal in onze streek
geen onverdeelde instemming vinden. Maar,
als we eerlijk zijn, is het zo een wonder,
dat er zijn, die daartoe een poging in het
werk willen stellen? Met de honderd en elf
officiële, de vijf honderd niet officiële kerk
genootschappen gaan we dan kerstfeest 1963
vieren. Ook met alle anderen, die we dan
zelfs daaronder nog niet mogen rekenen.
Natuurlijk hebben we zelf het beste voor.
Als het vuur ons niet te na aan de schenen
wordt gelegd, pogen we daarnaast nog be
grip op te brengen voor de mening van an
deren. Maar uiteindelijk is dat ,,van ons
toch wel het ware." Zo denken er dan hon
derd en elf (officieel erkende) kerkgenoot
schappen over. Zo denken we er persoonlijk
over. Of dat nieuws is in dit nieuwsblad?
Welnee, ook in dit opzicht is er niets nieuws
onder de zon. Men kent toch het kerstver
haal? Daarin ontmoetten elkander de Wijzen
uit het oosten en de Wijzen uit Jeruzalem.
Daarin ontmoeten elkaar eenvoudige zoe
kers en honderd en elf officieel kerkende
kerkgenootschappen. Die eenvoudige het
waren wijze zoekers, hadden een ster
gezien eZ kwamen naar Jeruzalem. Ze ble
ven niet thuis, omdat de Heiland toch wel
zou komen, wanneer men uitverkoren was.
Ze bleven niet thuis omdat ze er toch zelfs
niets aan konden af- of toedoen. Nee, ze
gingen op onderzoek uit. Gelukkig zijn
daar de wijzen, de hoogleraren van de uni
versiteit, de schriftgeleerden. Zij kennen
hun bijbel van voor tot achter. Ze weten
prompt het antwoord op de vraag waar de
Koning der Joden geboren zal worden. Ze
weten ook waar het staat, ze kennen de tkest
uit hun hoofd. Maar wonderlijk wanneer
de Wijzen uit het Oosten door de Wijzen
van Jeruzalem zijn ingelicht, is er onder deze
laatsten niemand die, al is het maar uit
nieuwsgierigheid, meegaat naar Bethlehem.
Voor deze mensen is het geloof tot een we
tenschap geworden. Zij kunnen alle vragen
beantwoorden, zoals een leraar geschiedenis
prompt kan vertellen in welk jaar Napoleon
is gestorven. We weten er met onze 111
Kerstnummer
kerkgenootschappen alles van. Maar de
vraag rijst of we zoekers zijn. Zoals die
Wijzen uit het oosten. Of is het zo als de
wijzen uit Jeruzalem. Dat we er alles vanaf
weten. In theorie. Dat we het heel wat beter
weten dan de ander. En daarom die ander
schouderophalend laten zoeken. Hooghartig
afwimpelen? Of inderdaad zoals de Wijzen
uit 't Oosten via de middellijke weg - en dat
gebeurde via informatie bij de wijzen van
Jeruzalem zoeken naar de ster van Beth
lehem. Niet de een uitnemender achtend dan
de ander, maar ook de naaste die ,,vrede
op aarde" van harte toewensend. Kan dat
ook in onze eigen omgeving, in eigen streek
zo, al is de lijst van predikbeurten in dit
kerstnummer evenmin gering als de lange
lijst van de 111 kerkgenootschappen? Als
we dat niet werkelijk kunnen opbrengen
en ieder mag met name hetgeen de laatste
weken ook weer plaats vond rondom ons,
de hand gerust in eigen boezem steken
dan zal men dienen te bedenken, dat de
boodschap van het kerstfeest niet alleen
maar is „vrede op aarde" als een holle fra
se maar dat met name de ontmoeting van de
Wijzen uit het Oosten en de Wijzen uit
Jeruzalem een ontstellend relief geeft aan de
woorden: „Vele eersten zullen de laatsten
zijn".
De geneeskundige inspectie van de volks
gezondheid stelt een onderzoek in naar de
datum waarop het eerste geval van kinder
verlamming op Tholen werd vastgesteld, en
de datm van aangifte aldus de heer Bartels
staatssecretaris van sociale zaken en volks
gezondheid. De staatsecretaris zei dit in ant
woord op de schriftelijke vraag van het
Tweede Kamerlid de heer Lamberts (p.v.d.
a.), die onder meer had gevraagd of dit
eerste geval niet te laat werd aangegeven,
waardoor ook de noodzakelijke inentings
campagne te laat werd ingezet.
Het verloop van de epidemie wordt door
alle betrokken instanties van de volksge
zondheid nauwlettend gevolgd, aldus de be
windsman. Tijdens het bezoek, dat de ge
neeskundige hoofdinspecteur van de volks
gezondheid H. J. Dijkhuis en prof dr J. D.
Verlinde op 3 december aan Tholen brachten
bleek een groeiende belangstelling en mede
werking bij de bevolking voor de salkvac-
cinatie.
Op verzoek van de plaatselijke artsen is
op 4 december het sabinvaccin, dat in voor
raad is bij het rijksinstituut voor de volks
gezondheid te Bilthoven naar Tholen ver
zonden. Dit vaccin kan aan kinderen van
drie maanden tot en met 12 jaar oraal wor
den toegediend. Het gaat hier om ongeveer
3000 kinderen. Dit vaccin zal ook beschik
baar worden gesteld aan hen, van wie kan
worden verondersteld, dat zij aan een ver
hoogde kans op besmetting bloostaan.
In dit kerstnummer treft u de laatste
nieuwsbrief aan van dit jaar. De heer M.
Krijger schrijft in het eerste artikel over de
organisatie van een landbouwbedrijf. Vele
factoren spelen daarbij een rol. Buiten het
opstellen van een begroting kan men haast
niet meer. De onderdelen moeten op elkaar
zijn afgestemd. Behandeld worden de vrucht
wisseling, het risico, de rassenkeuze, be
mesting, arbeid, traktie, werktuigen en
financiering.
De witloftrek is aktueel. De tuinbouw-
assistent de heer B. Bayense schrijft over
de drie voorlichtingsobjecten. Voorts nam
de heer Bayense ook weer voor zijn reke
ning te vermelden wat er gebeurd is en
wat er te doen is in streekverbeteringsver-
band evenals de Tip voor Tuinders. De
augurkentelers weten wat de uitkomst is en
in deze nieuwsbrief wordt daarover een
nabeschouwing gehouden. De heer C. den
Engelse vervolgt zijn „Voeding van het
melkvee, terwijl er verder nog wat korte
mededelingen zijn opgenomen en de wens
van de streekverbeteringscommissie voor
alle lezers voor een gelukkig kerstfeest en
een goed 1964. Ja, die jaarwisseling staat
bijna voor de deur.