WEEKBLAD VOOR HET EILAND THOLEN EN ST.FILIPSLOND het teken Kerstfeest 1963 Nieuwsbrief WAARIN OPGENOMEN DE THOOLSE COURANT VERSCHIJNT ^IEDERE DONDERDAG Antwoord op vragen kinder verlamming op eiland Tholen keRStlieöeRen instuöeRen, zelfs met vieR hanöen „eRe zij qoö"en sfeeR in het qezin 20e jaargang No. 5 19 december 1963 Uitgevers G J, ZACHARIASSE en G. HEIJBOER Redaktie Ring 66, St. Annaland - Telefoon 01665-375 Adm. Oudelandsestr. 34, Tholen - Tel. 01660-589 b.g.g 531 Giro 124407 En dit zal u het teken zijn „Gij zult het kindeke vinden in doeken gewonden en liggende in een kribbe.'' Dat de Christus geboren werd in een stat, gelegd in een kribbe en in doeken gewonden, is niet maar een bijkomstige omstandigheid, die de armoe van Jozef en Maria en de positie waarin zij in Bethlehem verkeerden, illustreert. De engel, die de blijde boodschap aan de herders brengt, signaleert dit alles als „het teken", waaraan de herders de waarheid van zijn woorden kunnen toetsen. Het gaat hier niet om een sentimenteel accent op een mededogen- wekkend verhaal. De doeken waarin dit kind is gewonden, de kribbe waarin het ligt, hebben speciale betekenis als het symbool, dat dit kind het Kind is. De herders hebben, zoals al hun tijdgenoten, zich wel een beeld gevormd van de Messias, de Verlosser, die zij verwachtten. Aan een kind, een baby, hebben ze wellicht niet eens gedacht. Hun verwachting zag uit naar een krijgsheld, die plotseling zou opstaan, het juk der gehate Romeinen zou af werpen, die „de heidenen onder een ijzeren scepter zou brengen" en wiens nieuwe rijk een ideale voortzetting zou zijn van het rijk van Koning David. Het Kind in Bethlehems stal maakt een einde aan deze droom. Maar de engel die Zijn geboorte aankondigt, neemt ook iedere gedachte weg, als zou deze armelijke geboorte een toevallige omstandigheid zijn. Hij zegt er zeer bepaald bij, dat deze armoe het teken, de waarborg van echtheid is, het symbool van de Messias. Dit is het begin des levens van Hem, die „geen plaats had om het hoofd neder te leggen"van de Man van Smarten, en dat leven zal eindigen aan het kruis waaraan Hij hangen zal, een naakte lijder, verworpen door de hemel, uitgestoten door de mensen. De manier, waarop Christus op aarde komt, dient niet om sentimentele mensen tranen in de ogen te krijgen. Deze geboorte in een stal, dit liggen in doeken, in een kribbe, is „planmatig"maakt deel uit van Gods heilsplan met de wereld, dat door dit Kind aan die wereld verkondigd zal worden. God heeft, zou men met eerbied mogen zeggen, opzettelijk een streep gehaald door alles wat zou kunnen doen denken aan een aardse Messias- verwachting. Daarom ook past déze Christus niet in de plannen en ver wachtingen van mensen, die God wel een plaats in hun leven willen geven, maar een plaatsje dat zij zelf hebben klaargemaakt, in een speciale nis of in een vergeten hoekje, maar op zijn plaats en daar blijvend, niet ingrijpend in het leven en daarvan bezit nemend De armoe van dit Christuskind, in strijd met alle menselijke opvattingen en verwachtingen, dwingt dan ook tot de aanvaarding van de ontzaglijke dialectiek die ons uit Christus' evangelie tegemoet komt: arm, maar velen rijk makend: niets hebbend, toch alles bezittend; stervend en zie, wij leven Dwingt ons te aanvaarden dat wie zijn leven zal willen behouden het zal verliezen, maar wie het om Zijnentwil zal willen verliezen, het leven zal vinden. Koningskinderen worden niet geboren in stallen en gewonden in doeken. Déze Koning wèl. Dat is geen toeval, geen romantiek. Dit is Gods wil en plan. Dat is het „teken", het symbool van de Zoon van God. Hij, die ons leven ondersteboven keert. Hij, die in ons hart dat altijd opstandige, egoïstische „ik" wil vernietigen, opdat Hij ons met zijn zegeningen vervullen zal. De doeken, daar dit Kind in leit, is 't purper van Zijn majesteit, waarin de herders hem aanschouwen, dien God de zielen komt vertrouwen, gelijk van ouds was toegezeid dat God zijn kudde weiden zal en hoen voor ramp en ongeval en naar 't verdwaalde schaapken vragen en dat op Zijne schouders dragen met vreugd, bij 't overig getal. Hier is de wijsheid ongeacht, hier geldt geen adel, staat noch pracht; de hemel heeft het kleen verkoren. All wie door ootmoed wordt herboren, die is van 't hemelse geslacht. franko p.p. 3.60 4- fnkassokosten Abonnementen 3.00 per halfjaar Prijs per nummer 15 cent Advertenties 12 cent per millimeter - Bij contract speciaal tarief Spierinkjes t/m 20 woorden 1.50 - Advertenties worden tot DINSDAGMIDDAG 1 uur in Tholen aangenomen HET OUDEJAARSNUMMER van onze krant, verschijnt maandag 30 december, waarschijnlijk op de gewone uren als anders op donderdag Het nummer van 26 december wordt dus maandag 30 december bezorgd. De advertenties voor dit nummer dienen maandag 23 december binnen te zijn. Predikbeurten dinsdagmorgen 24 december voori oudejaarsavond, nieuwjaarsmorgen en voor zondag 5 januari. Er bestaan in Nederland vijfhonderd niet- officieel erkende kerkgenootschappen. Er zijn honderd en elf officieel erkende kerkge nootschappen. Die laatste honderd en elf zagen we laatst alle afgedrukt in een ge- illustreerd tijdschrift. En boven die lange lijst stond met vette, grote letter: poging tot eenheid.. De Oecumenie zal in onze streek geen onverdeelde instemming vinden. Maar, als we eerlijk zijn, is het zo een wonder, dat er zijn, die daartoe een poging in het werk willen stellen? Met de honderd en elf officiële, de vijf honderd niet officiële kerk genootschappen gaan we dan kerstfeest 1963 vieren. Ook met alle anderen, die we dan zelfs daaronder nog niet mogen rekenen. Natuurlijk hebben we zelf het beste voor. Als het vuur ons niet te na aan de schenen wordt gelegd, pogen we daarnaast nog be grip op te brengen voor de mening van an deren. Maar uiteindelijk is dat ,,van ons toch wel het ware." Zo denken er dan hon derd en elf (officieel erkende) kerkgenoot schappen over. Zo denken we er persoonlijk over. Of dat nieuws is in dit nieuwsblad? Welnee, ook in dit opzicht is er niets nieuws onder de zon. Men kent toch het kerstver haal? Daarin ontmoetten elkander de Wijzen uit het oosten en de Wijzen uit Jeruzalem. Daarin ontmoeten elkaar eenvoudige zoe kers en honderd en elf officieel kerkende kerkgenootschappen. Die eenvoudige het waren wijze zoekers, hadden een ster gezien eZ kwamen naar Jeruzalem. Ze ble ven niet thuis, omdat de Heiland toch wel zou komen, wanneer men uitverkoren was. Ze bleven niet thuis omdat ze er toch zelfs niets aan konden af- of toedoen. Nee, ze gingen op onderzoek uit. Gelukkig zijn daar de wijzen, de hoogleraren van de uni versiteit, de schriftgeleerden. Zij kennen hun bijbel van voor tot achter. Ze weten prompt het antwoord op de vraag waar de Koning der Joden geboren zal worden. Ze weten ook waar het staat, ze kennen de tkest uit hun hoofd. Maar wonderlijk wanneer de Wijzen uit het Oosten door de Wijzen van Jeruzalem zijn ingelicht, is er onder deze laatsten niemand die, al is het maar uit nieuwsgierigheid, meegaat naar Bethlehem. Voor deze mensen is het geloof tot een we tenschap geworden. Zij kunnen alle vragen beantwoorden, zoals een leraar geschiedenis prompt kan vertellen in welk jaar Napoleon is gestorven. We weten er met onze 111 Kerstnummer kerkgenootschappen alles van. Maar de vraag rijst of we zoekers zijn. Zoals die Wijzen uit het oosten. Of is het zo als de wijzen uit Jeruzalem. Dat we er alles vanaf weten. In theorie. Dat we het heel wat beter weten dan de ander. En daarom die ander schouderophalend laten zoeken. Hooghartig afwimpelen? Of inderdaad zoals de Wijzen uit 't Oosten via de middellijke weg - en dat gebeurde via informatie bij de wijzen van Jeruzalem zoeken naar de ster van Beth lehem. Niet de een uitnemender achtend dan de ander, maar ook de naaste die ,,vrede op aarde" van harte toewensend. Kan dat ook in onze eigen omgeving, in eigen streek zo, al is de lijst van predikbeurten in dit kerstnummer evenmin gering als de lange lijst van de 111 kerkgenootschappen? Als we dat niet werkelijk kunnen opbrengen en ieder mag met name hetgeen de laatste weken ook weer plaats vond rondom ons, de hand gerust in eigen boezem steken dan zal men dienen te bedenken, dat de boodschap van het kerstfeest niet alleen maar is „vrede op aarde" als een holle fra se maar dat met name de ontmoeting van de Wijzen uit het Oosten en de Wijzen uit Jeruzalem een ontstellend relief geeft aan de woorden: „Vele eersten zullen de laatsten zijn". De geneeskundige inspectie van de volks gezondheid stelt een onderzoek in naar de datum waarop het eerste geval van kinder verlamming op Tholen werd vastgesteld, en de datm van aangifte aldus de heer Bartels staatssecretaris van sociale zaken en volks gezondheid. De staatsecretaris zei dit in ant woord op de schriftelijke vraag van het Tweede Kamerlid de heer Lamberts (p.v.d. a.), die onder meer had gevraagd of dit eerste geval niet te laat werd aangegeven, waardoor ook de noodzakelijke inentings campagne te laat werd ingezet. Het verloop van de epidemie wordt door alle betrokken instanties van de volksge zondheid nauwlettend gevolgd, aldus de be windsman. Tijdens het bezoek, dat de ge neeskundige hoofdinspecteur van de volks gezondheid H. J. Dijkhuis en prof dr J. D. Verlinde op 3 december aan Tholen brachten bleek een groeiende belangstelling en mede werking bij de bevolking voor de salkvac- cinatie. Op verzoek van de plaatselijke artsen is op 4 december het sabinvaccin, dat in voor raad is bij het rijksinstituut voor de volks gezondheid te Bilthoven naar Tholen ver zonden. Dit vaccin kan aan kinderen van drie maanden tot en met 12 jaar oraal wor den toegediend. Het gaat hier om ongeveer 3000 kinderen. Dit vaccin zal ook beschik baar worden gesteld aan hen, van wie kan worden verondersteld, dat zij aan een ver hoogde kans op besmetting bloostaan. In dit kerstnummer treft u de laatste nieuwsbrief aan van dit jaar. De heer M. Krijger schrijft in het eerste artikel over de organisatie van een landbouwbedrijf. Vele factoren spelen daarbij een rol. Buiten het opstellen van een begroting kan men haast niet meer. De onderdelen moeten op elkaar zijn afgestemd. Behandeld worden de vrucht wisseling, het risico, de rassenkeuze, be mesting, arbeid, traktie, werktuigen en financiering. De witloftrek is aktueel. De tuinbouw- assistent de heer B. Bayense schrijft over de drie voorlichtingsobjecten. Voorts nam de heer Bayense ook weer voor zijn reke ning te vermelden wat er gebeurd is en wat er te doen is in streekverbeteringsver- band evenals de Tip voor Tuinders. De augurkentelers weten wat de uitkomst is en in deze nieuwsbrief wordt daarover een nabeschouwing gehouden. De heer C. den Engelse vervolgt zijn „Voeding van het melkvee, terwijl er verder nog wat korte mededelingen zijn opgenomen en de wens van de streekverbeteringscommissie voor alle lezers voor een gelukkig kerstfeest en een goed 1964. Ja, die jaarwisseling staat bijna voor de deur.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1963 | | pagina 1